Tisztelt Autójogász!
Szeretnénk tudni, hogy 80 ccm-es robogót milyen típusú jogosítvánnyal lehet vezetni?
Köszönettel:
Levélíró
Tisztelt Levélíró!
A1 kategóriás jogosítvány kell hozzá. Tájékoztatásul több kategória tartalmát is közöljük: M kategória: bármely kétkerekű segédmotoros kerékpár. A kategória - motorkerékpár. A korlátozott kategória - legfeljebb 25 kW teljesítményű és 0,16 kW/kg teljesítmény/saját tömeg arányt meg nem haladó motorkerékpár. A1 alkategória - a 125 cm3 hengerűrtartalmat és a 11 kW-os teljesítményt meg nem haladó hajtómotorral ellátott motorkerékpár.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Szeretnék választ kapni a következő kérdésemre. Feleségem névváltozása és lakcímváltozása után nem írattuk át az új adatokra a forgalmi engedélyét és az autó törzskönyvét. Emiatt érheti-e közúti ellenőrzéskor bármilyen retorzió? Az autó esetleges eladásánál gond-e, hogy a törzskönyv adatai lánykori néven és régi lakcímen vannak?
Köszönettel:
K. Zsolt
Tisztelt K. Zsolt!
A jogszabály (35/2000. számú BM rendelet) kifejezetten előírja, hogy a jármű elidegenítésekor, továbbá a jármű vagy a tulajdonos adatainak, valamint a törzskönyvben feltüntetett bármely más adat változásakor új törzskönyvet kell kiállítani, a korábbi törzskönyvet vissza kell vonni és érvénytelenítve a keletkezett iratokkal a központi nyilvántartó hivatalnak meg kell küldeni. Ebből én arra következtetek, hogy eladásnál gondot jelent, ha a törzskönyv adatai nem egyeznek. A forgalmi engedély üzemben tartójának személyében, illetve személyi adataiban, valamint a jármű azonosító adataiban bekövetkezett változáskor új forgalmi engedélyt kell kiállítani. A törzskönyv nem feltétele a közlekedésben való részvételnek, tehát a rendőr nem ellenőrizheti, a forgalmit viszont igen, ezért célszerű legalább a forgalmit kicseréltetni az okmányirodában. A forgalmi miatt a rendőr elvileg büntethet, a közlekedési igazgatási szabályok megsértése miatt.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Az autómat üzembentartóival szeretném átadni az édesapámnak, van rajta érvényes kgfb, de mi az ő nevére szeretnénk biztosítani az autót. Ezt év közben megtehetjük-e és mi kell hozzá?
Köszönettel:
Levélíró
Tisztelt Levélíró!
Nem tehetik meg, üzembentartó évközbeni változása esetén a biztosítást nem lehet megszüntetni és helyette újat kötni. Ehhez az kellene, hogy a tulajdonjog is változzon, tehát édesapja tulajdonába is kerüljön a jármű. Leghamarabb az év végi átszerződési lehetőség alkalmával válthatnak biztosítót.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
A minap kaptam meg a jogos 30 ezres csekkemet arról hogy 3 hónapja lakott területen belül 75 km/h-val haladtam, amit be is fizettem már! Kérdésem az lenne, hogy lesz-e ennek még valamilyen következménye gondolok itt esetleg valamilyen időszakra terjedő jogosítvány elvételre?
Válaszát előre is köszönöm!
Levélíró
Tisztelt Levélíró!
Ha ez 3 hónapja történt, akkor még nem közigazgatási bírságot kapott, hanem szabálysértési bírságot. Ha nem élt kifogással és ez már a jogerős döntés, akkor további jogkövetkezményekkel nem kell számolnia, tehát a vezetői engedélyét már nem veszik el. Büntetőpontot viszont kap, ami 5 pontot jelent ebben az esetben.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Az öröklés útján szerzett kétütemű Trabantra is az új rendelet az érvényes, miszerint a 2004 után tulajdonba került gépjárműnek teljesíteni kell a szigorúbb előírást?
Üdvözlettel:
Joc
Tisztelt Joc!
A jogszabály általánosan a tulajdonjog (üzembentartói jog) keletkezésének időpontjától teszi függővé, hogy vonatkozik-e a kétüteműre a kedvezmény vagy sem. Tehát mindegy, hogy adásvétellel vagy öröklés útján szerezte a járművet, ha ez 2004. június 15-ét követően történt a szigorúbb előírásokat kell teljesíteni.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Az lenne a kérdésem, hogy kell-e a gépjárműben sárga láthatósági mellényt tartanom, vagy nem? Mert nem kötelező tartozék, akkor autópályán miért kértek tőlem a rendőrök annyi mellényt, amennyien ültünk az autóban? Vagy autópályára már kötelező? És mi van a busszal autópályán annyi mellény kellene, amennyi utas? És lakott területen kívül kerékpárosnak kötelező, akkor motorosoknak nem?
Előre is köszönöm válaszát!
Levélíró
Tisztelt Levélíró!
A KRESZ a következőt írja elő: "A lakott területen kívüli út úttestjén, leállósávján, útpadkáján tartózkodó gyalogosnak/személynek - ide nem értve a gyalogosok zárt csoportban történő közlekedését - éjszaka és korlátozott látási viszonyok esetén fényvisszaverő mellényt (ruházatot) kell viselnie." Ebből szerintem az következik, hogy a ha a jármű az említett helyeken tartózkodik pl. műszaki hiba miatt, és az utas vagy a vezető kiszáll abból, akkor a mellényt használnia kell. Arra, hogy valamilyen okból ki kell szállni a járműből lakott területen kívül mindenképpen számítani kell, ezért láthatósági mellényt az autósnak, motorosnak is célszerű tartania. Mégha el is fogadjuk, hogy az autóban legyen egy a biztonság kedvéért, a jogszabályból azt a következtetést már végképp nem lehet levonni, hogy minden utasnak rendelkeznie kell ilyen mellénnyel, csak az útszélén, útpadkán stb. láthatósági mellény nélkül tartózkodó személy követi el szabálysértést. A kerékpárosok, kézikocsit hajtók és állatot hajtók számára a KRESZ külön előírja a láthatósági mellény menet közbeni viselését, mivel ezek láthatósága messze elmarad a motorosoktól, autósoktól.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Ha jól értem ez szabálysértési eljárást von maga után (közig. bírságot nem kaphatok, mert nem értem el a 65km/h-t), de ez mit jelent pontosan? Az autó üzembentartója a feleségem, így őt büntetnék meg? Van-e bármilyen mód ezt rendőrségi megfedéssel "megúszni"? Hivatkozhatok-e bármilyen körülményre? A rendőrségi levelem szerint a 2004. CXL. tv alapján az üzembentartó a tanúvallomást megtagadhatja. Ez nem érvényét vesztette? Előre is köszönöm a segítségét!
Üdvözlettel:
Á. Csaba
Tisztelt Á. Csaba!
A szabálysértési törvény szerint nincs helye felelősségre vonásnak, ha a cselekmény elkövetése óta hat hónap eltelt, tehát ennyi idő után évülne a szabálysértése. A parkolási díj illetve pótdíj fizetési felszólítást, valamint a jogtalan autópálya-használat miatti felszólítást a jogosulatlan úthasználatának időpontjától számított 60 napos jogvesztő határidőn belül postára adni. A 2008. július 1-től alkalmazott közigazgatási bírság kiszabására ugyancsak 60 nap áll rendelkezésre. 30 napos határidő ilyen módon nem köti a hatóságokat, így a bírságot be kell fizetnie.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Gondolom minden nap érkezik be ilyen e-mail, ami a gyorshajtással kapcsolatos, remélem, hogy nem probléma... 2008. 06. 14-én én is elkövettem egy ilyen szabálysértést, géppel mértek be, nem láttam, hol állt a rendőrautó. Azonban a mai napon, 2008. 07. 30-án kaptam kézhez a levelet, melyben tájékoztatnak erről, mellette a csekk. Jó barátom, aki igencsak nagy betyár hírében áll, azt az információt osztotta meg velem, hogyha 30 napon belül nem kapom meg a büntetésről szóló levelet, illetve csekket, akkor nem vagyok köteles azt elfogadni. Az én esetemben ez hozzávetőleg 45 nap, és azt nem kell mondanom, hogy nyilván másra is költhetném a csekk árát... Válaszát előre is köszönöm!
Tisztelettel:
H. Péter
Tisztelt H. Péter!
A szabálysértési törvény szerint nincs helye felelősségre vonásnak, ha a cselekmény elkövetése óta hat hónap eltelt, tehát ennyi idő után évülne a szabálysértése. A parkolási díj illetve pótdíj fizetési felszólítást, valamint a jogtalan autópálya-használat miatti felszólítást a jogosulatlan úthasználatának időpontjától számított 60 napos jogvesztő határidőn belül postára adni. A 2008. július 1-től alkalmazott közigazgatási bírság kiszabására ugyancsak 60 nap áll rendelkezésre. 30 napos határidő ilyen módon nem köti a hatóságokat, így a bírságot be kell fizetnie.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Egy ismerősöm kölcsön kért egy autót, mivel csak az időre, hogy elugorjon egy közeli helyre, nem készült kölcsönadási, az ismerős közben összetörte a gépjárművet, a tulajnak van casco biztosítása. Ilyenkor milyen kártérítési joggal élhet a tulaj? A tulaj követeli hogy fizessen 500 ezer Ft-ot, + javíttassa meg az autót, fizesse be 10.-én az esedékes lízing díjat. És ez után, még adja is el valakinek az autót, mert ő neki így már nem kell. Az ismerősöm fél ettől az embertől... Ez egy 20 éves gyerek, akinek még jogosítványa sincsen. Nem értem, hogy felnőtt ember hogyan is tehet ilyen felelőtlenséget, hogy ilyennek oda adja az autóját (nem ez a lényeg). A srác, személyi kölcsönt szeretne felvenni, hogy kifizesse az 500 ezer Ft-ot. Valóban szükség van rá? Hova forduljon a srác, ki tud neki ebben az ügyben segíteni? Menjen a rendőrségre, vagy perelje be a bíróságon? Az autó egy Peugeot 206 14.16 típusú, 2004-es évjáratú autó. Én mindenkép sokallom ezt az összeget, sőt, nem is értem, hogy mi szükség van rá, ha a casco amúgyis megcsináltatja az autót. Így a kár megtérítésre kerül (szerintem) akkor milyen joga van a tulajnak még követelni?
Köszönöm a segítségét!
Levélíró
Tisztelt Levélíró!
Rendőrségre akkor menjen, ha a gépjármű tulajdonosa bűncselekményt követett el a sérelmére. Bíróságra azért ne menjen, mert nem neki van követelése a tulajdonossal szemben, hanem tőle követelnek. A tulajdonos fordulhat kártérítés iránti keresettel a bírósághoz, ha nem tudnak megegyezni. Az ügyet úgy kéne megoldani, hogy a tulajdonos leírja az anyagi követeléseit, és felszólítja a károkozót a keletkezett kár megtérítésére. A kár összegének bizonyításához mellékeli azokat az iratokat, melyek alapján kiszámolta a kárát. Ezek alapján ismerőse már birtokában lesz azoknak az információknak, ami alapján el tudja dönteni, jogos-e a tulajdonos követelése. Az is jó megoldásnak tűnik, ha ismerőse a papírokat elviszi egy ügyvédhez, és vele megbeszéli a konkrétumok ismeretében, hogy mi belőle a jogos követelés és azt megfizeti. Ha nem sikerül egyezségre jutni a tulajdonossal, akkor a tulajdonos bíróságon követelheti a kár megfizetését, ekkor a bíróság dönt.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Napok óta böngészem az internetet, hátha sikerül rátalálnom arra a törvényre, ami konkrétan kimondja, hogy mikor mentesül a jármű tulajdonosa a felelősségre vonás alól. A törvényben, amit találtam nem láttam olyat, hogy ha bizonyítom (megfelelő iratokkal 8 napon belül) hogy ki vezette a járművet engem mint tulajdonost nem büntetnek meg. Kérdéseim a következők: Ha a megfelelő irattal igazolom, hogy az elkövetés időpontjában nem én vezettem a járművet, ettől függetlenül kiszabhatnak rám közigazgatási bírságot? Ezzel párhuzamosan az általam megnevezett járművezetőt pedig szabálysértési bírsággal sújthatják? Két büntetés egy cselekmény miatt? Ha lehet az idevonatkozó törvényt is szeretném, ha megnevezné. Válaszát előre is köszönöm.
Tisztelettel:
T. Zoltán
Tisztelt T. Zoltán!
A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 21-21/A-21/B. §-aiban találja meg a keresett jogszabályszöveget. A bírság kiszabására jogosult hatóság vagy hatóságok kijelölését, és a közigazgatási bírsággal sújtandó közlekedési szabályszegések körét, az e tevékenységekre vonatkozó rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok összegét pedig a 410/2007. (XII. 29.) Kormányrendeletben találja meg pl. a www.magyarorszag.hu jogszabálykeresője segítségével. Figyelmébe ajánlom továbbá március 21-i Zsíros tételsor című cikket, melyet a http://totalcar.hu/tanacsok/autojogasz/kozigbirsag/ címen érhet el. A szabályszegést követően a szabálysértési eljárás és a közigazgatási bírságra irányuló eljárás párhuzamosan folyik. A törvény szerint a szabálysértési eljárásban azzal a személlyel szemben pénzbírság nem szabható ki, akivel szemben a szabálysértési eljárás alapjául szolgáló előírás megsértése miatt közigazgatási bírság kiszabásának van helye. Tehát ha lehetséges, a lényegesen magasabb összegű közigazgatási bírságot kell kiszabni, a párhuzamosan zajló szabálysértési eljárásban az érintett pénzbírsággal már nem sújtható, de egyéb joghátrányok alkalmazhatók vele szemben, pl. a vétkes büntetőpontokat kaphat, és adott esetben a vezetői engedélyét is bevonhatják. Amennyiben nem állapítható meg, ki vezette a kocsit, az üzemben tartó csak a közigazgatási bírságot fizeti meg, büntetőpontot viszont nem kaphat.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Olvastam a kétütemű járművekre vonatkozó környezetvédelmi felülvizsgálatáról és ellenőrzéséről szóló jogszabály módosítást, mely szerint a szénhidrogén (CH) kibocsátási határértéket 2020. december 31-éig teljesítettnek kell tekinteni a 2004. július 15-ét megelőzően tulajdonba került kétütemű járművek esetében. Kérdésem az volna, hogy mi lesz a sorsuk azon kétütemű járműveknek, melyek 2004. július 15-ét követően kerültek tulajdonba? Katalizátorról nem tesz említést a jogszabály!? Hogyan lehet teljesíteni a szigorított határértéket?
Köszönettel:
B. Endre
Tisztelt B. Endre!
A 2004. június 15-ét követően tulajdonba került kétütemű autókra a kedvezmény nem vonatkozik, tehát azoknak nem 2020-tól, hanem már most teljesíteni kell a CH határérték követelményt. A jogszabály egy szó említést sem tesz a katalizátorról, abban csak a környezetvédelmi követelmények szerepelnek számszerűsítve. A műszaki szakemberek szokták hozzátenni ehhez a témához, hogy a kétüteműek csak katalizátorral tudják ideig-óráig teljesíteni a környezetvédelmi követelményeket, aztán a katalizátor is cserére szorul, hogy ez tartósan így legyen.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Gyereküléssel kapcsolatban szeretnék kérdezni. Van egy gyerekülésünk, amin egy fehér címke van a következő adatokkal: R44/03; UNIVERSAL; -18 kg Y; E1; 03301126. Azt szeretném megkérdezni, hogy kell-e új gyerekülést vennem, vagy nem.
Tisztelettel:
N. Károly
Tisztelt N. Károly!
A napokban lehetett hallani, hogy szigorúbb követelményeket kívánnak bevezetni jövőre a gyermekülésekkel szemben, ezért a Nemzeti Közlekedési Hatóság már most ellenőrzi a biztonsági gyermekülések gyártóit és forgalmazóit annak érdekében, hogy ezentúl ne legyenek kereskedelmi forgalomban olyan gyermekülések, melyek nem felelnek meg az előírásoknak, közlekedésbiztonsági szempontból kifogásolhatóak. Az NKH honlapján szereplő hírek szerint a régebbi szabványok szerint 1995-től az Európai Unióban már nem készülnek gyermekülések, 2004-től pedig az EU országaiban már nem hozhatóak kereskedelmi forgalomba sem ilyen ülések, a jogszabályok közeljövőben történő módosításával pedig 2009. január 1-től már használni sem lehet őket. A gyermeküléseken elhelyezett jelek utalnak az előírásokra: a jól látható helyen, jól olvashatóan elhelyezett jelölésben szerepel egy kör, benne "E" betű, illetőleg a jóváhagyó országra utaló szám, ezek alatt pedig a jóváhagyási szám: 2009. január 1-től csak a 03, illetőleg a 04-es számsorral kezdődő jóváhagyási számmal jelzett gyermekülések használhatóak. Mivel az Önök gyerekülésén az E1 felirat utáni szám 03-mal kezdődik, ez továbbra is jó lesz.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
EU-tagállamból (Olaszország) szeretnék egy veterán Fiat 500-ast behozni. Azonban nem az eredeti, hanem a kissé erősebb, a későbbi 126-os típusba szerelt 650 ccm motorral. Ez nem felel meg az eredeti, gyári állapotnak, de én nem is ragaszkodom az OT-s rendszámhoz. Ilyen régi, autó Magyarországon kaphat rendszámot és forgalmi engedélyt, ha nem nyilvánítják veteránná?
Tisztelettel:
V. Tamás
Tisztelt V. Tamás!
Ha a jármű átmegy a közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi vizsgálaton, akkor nincs akadálya az itthoni forgalomba helyezésének. Bővebb információt talál a Nemzeti Közlekedési Hatóság honlapján (www.nkh.hu): Egyedi járműbehozatal Európai Közösség tagállamából cím alatt, melyet a bal oldali menüsor NKH Szakterületek, majd ezen belül a Műszaki követelmények címre kattintva érhet el.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Édesapám jogosítványát egy balesett miatt elvették 3 hónapra. Majd e 3 hónap közben igazoltatták és feljelentést kezdeményeztek. Kérdezném, hogy milyen büntetésre számíthatunk és milyen időtartamon belül?
Köszönöm válaszát!
Levélíró
Tisztelt Levélíró!
A szabálysértési törvény szerint aki a járművezetéstől eltiltás hatálya alatt annak érvényesülési körébe tartozó járművet vezet, elzárással (az elzárás legrövidebb időtartama egy nap, leghosszabb tartama hatvan nap) vagy százötvenezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható. Az eljárás a bíróság hatáskörébe tartozik, így a döntéshozatalra valószínűleg néhány hónap alatt kerül sor.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Mostanában lesz meg 2 éve a jogosítványom. Tehát lejár a kezdő vezetői engedély ideje. A kérdésem az lenne, hogy el kell mennem új jogosítványt csináltatni, vagy automatikusan teljes értékű lesz a vezetői engedélyem.
Előre is köszönöm a választ!
Levélíró
Tisztelt Levélíró!
A második variáció a helyes, tehát automatikusan teljes értékűvé válik a jogosítványa, nem kell kicseréltetnie. Az okmányiroda akkor foglalkozik külön a kezdő minősítés lejáratával, ha a kezdő minősítés valamilyen okból (pl. vezetéstől eltiltás miatt) újra kezdődik. Ilyenkor ugyanis a jogosítvány kezdő minősítésének meghosszabbítását bejegyzik a vezetői engedélybe.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Régi autómmal már bonus 10-ben vagyok. Két hónapja új autót vásároltam, aminek biztosítása A0-val elindult. (Mindkettőnek én vagyok az üzembentartója.) Egy rádióadásban azt hallottam, hogyha a régi autómat három hónapon belül nem adom el, a bónuszt elveszítem. Ezen ügyben szeretném a válaszát kérni.
Köszönettel:
Gortváné T Anita
Tisztelt Gortváné T Anita!
Szerencsére nincs ilyen szabály, értelme sem volna ilyen korlátozásnak. Ha mindkét autót megtartja a régi marad B10-ben, az új pedig megy előre A00-ból. Ha a régi járművet eladja, akkor a bónuszfokozatot átviheti az új autóra mégpedig 2 éven belül. A megszerzett bónuszfokozatot úgy tudja elveszíteni, ha nem fizeti a biztosításai díjat és a szerződése díjnemfizetés miatt megszűnik. A másik lehetséges ok a bónusz elveszítésére, ha a régi autót eladja és két éven belül nem érvényesíti a bónusz fokozatot a másik autójára.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Nemrég vettem át a kereskedőtől a motorom. A forgalmiban a motor valódi színével (fekete) ellentétben más szín került bejegyzésre (szürke-sötétkék). Jelenthet ez számomra bármilyen problémát?
Köszönettel:
L. Róbert
Tisztelt L. Róbert!
Mielőtt még igazoltatásba botlik, a motor papírjaival keresse fel az okmányirodát és kérje a forgalmi engedélyben a szín kijavítását (vagy keresse ezzel kapcsolatban a kereskedőt). Az igazoltató rendőr ugyanis joggal gondolhatja, hogy a motor színe azért nem egyezik a forgalmiban lévő adatokkal, mert azt átfestették, ezt engedély nélküli átalakításnak fogja minősíteni és bírságolni fog.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Szeretnék egy forgalomból ideiglenesen kivont autót vásárolni, aminek ráadásul még érvényes műszakija sincs! A kérdésem az lenne, hogy vissza kell-e helyezni a forgalomba, hogy meg tudjam vásárolni, valamint hogy tudok-e biztosítást kötni rá így, hogy nincs műszakija? Nagy segítség lenne, ha leírná nekem ennek a menetét!
Köszönettel:
Levélíró
Tisztelt Levélíró!
Műszaki érvényesség nélkül nem tudja a nevére íratni, tehát úgy kell intézni az adásvételt, hogy vagy az eladó még az adásvétel időpontja előtt leműszakiztatja, vagy ezt Ön intézi el az átírásra rendelkezésre álló 15 napon belül (ez utóbbi a nehezebb, mivel Önt már szorítja az idő az átíratásra). Ha megvan a műszaki, biztosítást kell rá kötni, a biztosítási kötvénnyel vagy legalább a kötvényszámot tartalmazó ajánlattal lehet menni az okmányirodába, ahol a forgalomba helyezést és az átírást együttesen intézheti.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Szeretnék vásárolni egy autót üzembentartóira, mert úgy tudom, ezzel megúszom az illetékfizetést, ami nem kevés lenne, mert a kiszemelt egy 2000ccm-es Opel lenne. Tudtom szerint, ha a szerződésre írunk egy összeget, amit "fizettem" az üzembentartóira, akkor valóban illetékmentes a vásárlásom. Jól tudom mindezt? Másik kérdésem pedig az lenne, hogy üzembentartói esetén az eredeti tulajról minden áthárul rám és nem kell aggódnia hogy a "szervek" őt keresik meg esetleg valamilyen bírság vagy hasonló miatt. Mind a biztosítás, súlyadó és az esetleges kihágások is az én címemre jönnek. Válaszát előre köszönöm.
Üdvözlettel:
Attila
Tisztelt Attila!
Igen, ha az üzembentartó és a tulajdonos személye nem ugyanaz, akkor az üzembentartó fizeti a biztosítást, adót és a rendőrök is őt zargatják, ha valamilyen szabálysértést követ el. Ha a tulajdonos személye nem változik, azaz csak az üzembentartó lesz más, valóban nem kell illetéket fizetni. Üzembentartónak lenni viszont elég kockázatos dolog úgy, hogy valójában vételárat fizetett a gépkocsiért és mégsem szerez tulajdonjogot, mivel a tulajdonos bármikor meggondolhatja magát és visszavonhatja az üzembentartói jogot Öntől és visszakövetelheti a gépkocsit. Ezért ezt a fajta szerződéskötést csak olyan emberrel ajánlott megkötni, akiben teljes mértékben megbízik, pl. családtag.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Igaz a hír, miszerint Mo-n is tervezik bevezetni a nyugaton is használatos, szigorú elvárásoknak megfelelő biztonságosabb gyermekülés-típust? (ez 50ezer forinttól kezdődik)
Üdvözlettel:
K. Balázs
Tisztelt K. Balázs!
Mivel a jogszabály még nem jelent meg, a sajtóból ismerhető információk állnak csak rendelkezésre. Eszerint a régi szabvány szerint 1995 előtt gyártott gyermekülések már nem felelnek meg a jövő év januártól. A 2009. január 1-től használható gyermekülések biztonságosabbak, hevedereik rugalmasabbak, nem okoznak csonttörést, komoly oldalvédelemmel vannak ellátva mind a fejnél, mind a csípőnél, ami az oldallégzsák kipattanásakor kap komoly szerepet. A leselejtezendő gyermekülések jóváhagyási száma (az E betű alatti számsor az ülésen) 01-gyel és 02-vel kezdődik, ami 03-as és 04-es kezdetű, az továbbra is megfelelő lesz.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Készülök venni egy motorkerékpárt, amit az eredeti tulajdonos 2006-ban adott el. Aki megvette, nem íratta át, a jármű még mindig az eredeti tulajdonos nevén van. Ha én most megveszem, hogyan tudom átíratni a nevemre?
Köszönettel:
Levélíró
Tisztelt Levélíró!
Sehogy. Ön csak a tulajdonostól veheti meg, azaz attól, aki be van jegyezve az okmányirodában. Vegye rá a motort eladni szándékozót, hogy irassa a nevére, aztán vegye meg tőle. Az átírás elmulasztása miatt valószínűleg rendezetlen az adó és a biztosítás is, így ne gubancolódjon bele, amíg a bejegyzett tulajdonos és a mostani használó tiszta helyzetet nem teremtenek.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Azzal a kérdéssel keresném meg Önt, hogy állítólag 2008. 01. 01.-től ugyanazon szabályozás vonatkozik a max. 3,5 t össztömegű teherautóra, mint a 2,5 tonnásra?! Igaz ez? Ill. ez esetben, vagy enélkül a 3.5 t max. össztömegű teherautóra milyen max. sebességkorlátozások vonatkoznak (természetesen a korlátozó táblákon kívül)?
Köszönettel:
Levélíró
Tisztelt Levélíró!
A KRESZ szerint személygépkocsival, motorkerékpárral, 2500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival autópályán 130 km/óra, autóúton 110 km/óra, lakott területen kívül egyéb úton 90 km/óra, lakott területen 50 km/óra sebességgel lehet közlekedni. Egyéb járművel - kivéve teherszállításra kialakított motoros triciklit -, valamint gépjárműből és pótkocsiból álló járműszerelvénnyel autópályán 80 km/óra, lakott területen kívül egyéb úton 70 km/óra, lakott területen 50 km/óra sebességgel lehet közlekedni. Ez utóbbi korlátozás vonatkozik a 2500 kg-ot meghaladó teherautókra.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Ha olyan időpontban adom el az autóm, amikor az okmányiroda zárva van (pl.: hétvége, ünnepnap), és a vevő ezen idő alatt szabálytalanságot vagy esetleg bűncselekményt követ el, akkor kit terhel felelősség? Esetleg ilyenkor bizonyító erejű lehet az, ha az adás-vételre nem csak a napot tüntetem fel, de az órát és percet is? Nagyon megköszönném a válaszát.
Üdvözlettel:
Ottó
Tisztelt Ottó!
Ha indokoltnak látja az óvatosságot, nyugodtan beírhatja a szerződésbe, hogy az autó vevő részére történő átadására hány óra hány perckor került sor. Mivel a szerződést két tanú előtt kell aláírni, a szerződés teljes bizonyító erejű magánokirat, így az abban foglaltakat - ellenkező bizonyításig - a hatóságok elfogadják.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
A kispolszkimat szeretném kivonatni a forgalomból. Mik a feltételek 2008. július hónaptól?
Köszönettel:
T. Imre
Tisztelt T. Imre!
2005 január 1-tõl gépjárművet a forgalomból véglegesen kivonni csak bontási átvételi igazolással lehet, amelyet regisztrált bontók adhatnak ki. A bontandó autókat értékük szerint veszik át: ha a gépjármű bontása gazdaságtalan, a tulajdonosnak kell fizetnie az átvételért és az igazolásért. Ha a gépkocsi bontása gazdaságtalan, a benne lévõ fémek miatt a bontó esetleg fizetni tud, azokért a típusokért, amelyek a fémtartalmuk és a kiárusítható alkatrészek miatt a bontás gazdaságos, szintén fizetnek valamit. A bontási igazolás birtokában személyesen vagy meghatalmazott útján intézheti a kivonást az okmányirodában, ahol le kell adnia a bontási átvételi igazolást, a rendszámtáblát, a forgalmi engedélyt, a jármű törzskönyvét (ha van). Az eljárásért postai csekken díjat kell fizetni, mely 1800 Ft-ba kerül. Ezt követően a forgalomból kivonást be kell jelenteni az önkormányzatnak (adó miatt) és a biztosítónak is.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Azt szeretném kérdezni, hogy az új szabályozást, az objektív felelősséget hogyan érvényesítik cégekre? Ha céges autóval elkövetett szabálysértés miatt keresi meg a rendőrség az ügyvezetőt (hogy ki vezette az autót az elkövetés időpontjában) mi a teendő? Úgy tudom, hogy régebben, ha nem válaszolt a levélre, akár ki is vonhatták a forgalomból a kocsit. Ha muszáj nyilatkozni és nem akarom "elárulni" a sofőrt, akkor mit írjak? Válaszát előre is köszönöm.
Üdvözlettel:
P. István
Tisztelt P. István!
Az ebben az újdonság, hogy nem tud olyat írni, hogy senki ne kapjon bírságot, szabályszegés esetén ugyanis automatikusan a bejegyzett üzembentartót bírságolják meg. Ez alól a következő kivételek vannak: az üzembentartó magánokirattal igazolja, hogy kinek adta használatba az autót, vagy a menetlevél illetve fuvarlevél vezetésére köteles járművek esetében az ezen okmányokba bejegyzett személyt kell megbírságolni, vagy az üzembentartó igazolja, hogy a jármű a szabályszegést megelőzően jogellenesen került ki a birtokából (ellopták) és ezért feljelentést is tett. A bírság alóli mentesülésre az üzembentartónak a közigazgatási bírságot kiszabó határozat kézhezvételét követő 8 napon belül van lehetősége, ha valaki mást "bűnösként" megnevez és állítását megfelelő iratokkal igazolja. Ez a szabályozás ugyanúgy alkalmazandó a céges autókra mint a magánszemély tulajdonában álló autókra.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István