A kérdésem a következő lenne: 1,16 ezrelékes véralkohol-szint esetén mekkora büntetés szabható ki? Válaszát előre is köszönöm!
Köszönettel:
Levélíró
Tisztelt Levélíró !
Ittas vezetés vétségét követte el, tehát már bűncselekményi kategóriába tartozik ez a véralkoholszint, aminek a kiszabható büntetése egy évig terjedő szabadságvesztés vagy maximum 50 nap közérdekű munka vagy néhány tízezer Ft összegű pénzbüntetés. A büntetés kiszabása során figyelembe veszik az életvitelét, büntetlen előéletét, életkorát, iskolai végzettségét, munkavégzését, hogy vannak-e eltartottai, megbánó magatartást tanúsít-e.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
2005. januárban vásároltunk egy Toyota Avensis típusú személygépkocsit újonnan. A gépkocsi azóta hibamentesen üzemel, de a közelmúltban végzett festék rétegvastagság-mérés furcsa eredményeket adott. Az autó egészén 200 nanométer feletti értéket mutat a műszer, a motorháztetőn pedig 350-380 közötti értékeket. A normális, gyári érték 150 nanométer körüli. Ebből az következik, hogy a gépjármű nem gyári, hibátlan állapotú, hanem sérült és javított. Szerintem az új autó sérülésmenteset jelent, tehát nem azt kaptam, amit megrendeltem, amiért fizettem. Mit tehetek ilyen esetben? Elállhatok-e a szerződéstől, vagy mit javasol?
Köszönettel:
Levélíró
Tisztelt Levélíró !
Először is szakértővel kell megvizsgáltatnia a járművén tapasztalt problémát, ha olyan szakértői véleményt kap, ami megerősíti a gyanúját, írásban forduljon a gépjármű forgalmazójához, és szólítsa fel őket a hibás teljesítés miatti elállásból eredően vételár visszafizetésére, vagy kérjen árleszállítást. Egyébként, a hibás teljesítés mellett hivatkozhat a szerződés érvénytelenségére is, ezen a jogcímen is visszakövetelheti a vételárat, vagy hivatkozhat szerződésszegésre is.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
A KIA kereskedés egyes autóira kedvezményt hirdetett. Elmentem, megnéztem, eldöntöttem megveszem. Megkötöttük az autószalonban a szerződést, befizettem amit kell. Azt mondták 4-6 hét múlva mehetek az autóért. A hat hét letelt, sőt a csekkeket is kiküldte a bank és befizettem az első részletet, de az autó még mindig nincs nálam. Pedig az udvaron állt, amit kiválasztottam, az alvázszám szerepel a szerződésen. Érdeklődésemre azt mondták, hogy sokan vannak előttem, nem vizsgáztatták még le. Várjak türelemmel. Mit tehetek ilyenkor? Őket nem kötelezi a szerződés? Válaszukat köszönöm.
Köszönettel:
István
Tisztelt István !
Nézze meg az adásvételi szerződést, hogy tartalmazza-e a szállítás határidejét, és esetleg rendelkezést arra vonatkozóan, ha a határidőre nem tudják átadni a járművet. Ha talál ilyen határidőt a szerződésében, amely már le is telt, a szerződéstől elállhat és kártérítést követelhet. Ha ilyen rendelkezést nem talált, akkor írásban szólítsa fel őket egy ésszerű határidőn belüli teljesítésre, próbáljon írásos megegyezést kicsikarni a gépjármű átadásának határidejéről és ezek eredménytelensége esetén szintén elállhat a szerződéstől illetőleg kártérítést is követelhet.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
A következő problémával fordulok önhöz:Ez év januárjában vásároltam egy gépkocsit de nem akartam átíratni a horribilis költségek miatt ezért üzembentartói szerződést kötöttem. Az ügy az okmányirodában kezdett bonyolódni, amikor elmentem bevezettetni a forgalmi engedélybe a változást. A okmányiroda számítógépes rendszere kimutatta, hogy az autót egyszer már eladták és az is kiderült, hogy én nem is a tulajdonosától vettem, azaz az üzembentartói szerződésem hamis. Ezután felkerestem a valódi tulajdonost, aki teljesen elzárkózott az ügyben és felszólított, hogy "ne zaklassam". Ezt elmondtam az okmányirodában is ahol azt mondták, hogy nyomozást indítanak (ez volt januárban) azóta semmi nem történt!!! Most el szeretném adni az autót, de a tulajdonjogomat nem tudom igazolni! Mi a megoldás?
Tisztelettel:
Szalisznyó Ákos
Tisztelt Szalisznyó Ákos !
Azt tudja tenni, hogy időnként elmegy az okmányirodába érdeklődni az ügy állásáról. Ha kiderül, hogy az, akitől ön az autót üzembentartói szerződéssel "megvásárolta", a nyilvántartás szerinti tulajdonostól megvette a járművet, tehát volt adásvételi szerződése és tulajdonjogot szerzett, csak nem íratta a nevére, akkor őt meg fogják bírságolni, nevére írják a gépkocsit és ezt követően bejegyzik az Ön üzembentartói jogát is. Az üzembentartó azonban nem szerzi meg a jármű tulajdonjogát, tehát nem adhatja el, csak ha a tulajdonos erre írásban felhatalmazza és megállapodnak arról, hogy a vételár kit illet. Akkor viszont nagyobb gond van, ha annak a személynek, akivel Ön üzembentartói szerződést kötött nem jegyezhető be a tulajdonjoga, mert pl. jogtalanul birtokolta a járművet, akkor úgy kell visszaperelnie a kifizetett összeget.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Kötelező szervízről elhozva autónkat, azt vettük észre, hogy a szakszerviz kicserélte a rendszámtábla tartókeretét, melyen a saját szervízüket reklámozzák. Lehet hogy apróság, és millió egy kocsin láttam ilyet, szinte mindegyiken van, de mégis.... van ahhoz joguk, hogy ingyenesen reklámoztassák magukat, ráadásul ezt nem is jelezték akkor. Mások százezreket fizetnek reklámra, egyesek meg nem csinálnak nagy ügyet belőle.... akkor mi is kiragaszthatnánk a szerviz/kereskedésük falára a cégünk reklámját??
Köszönettel:
Noémi
Tisztelt Noémi !
Lehet, hogy a szerviz munkalapján szerepel egy mondat erről, vagy valahol egy tájékoztató tábla a szerviz területén jelzi, hogy kicserélhetik a tartókeretet reklámosra, de az is elképzelhető, hogy ezt csak úgy megcsinálják. Ha Ön elfogadja ezt, tehát elviszi ezzel a szervízből a kocsiját, hallgatólagosan hozzájárult a cseréhez. Ha azonban szóvá teszi, hogy ezzel nem ért egyet (feltéve, hogy a szerviz nem kötötte ki, hogy a szervizelés által jogot szerez a reklámoztatásra) feltehetőleg visszacserélik az eredeti tartókeretet. Ennek a reklámkeretnek szerintem inkább tájékoztató funkciója van, kevésbé látom benne az üzleti szellem érvényesülését, hiszen ezek között a márkaszervizek között elég korlátozott a verseny, gyakorlatilag az autó típusa és a földrajzi elhelyezkedés meghatározza, hogy melyik szervízhez fordulunk.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Párom felajánlotta, hogy segít nekem az autóvásárlásban (használt). A 10-20%-os kezdő készpénzbefizetést én állom, és ő, pontosabban a cége fizeti a hitel részleteit az elkövetkezendő 5-6 évben. Tehát a cég lenne a tulajdonos. Van-e mód arra, hogy én legyek a megjelölt üzembentartó, illetve milyen papírt kellene íratnom a céggel, hogy védve legyek arra az esetre, ha szétválnak útjaink. Hogyan, mivel kötelezhető arra, hogy felajánlja nekem az autó megvásárlást piaci értéken, csökkentve az általam befizetett összeggel, vagy ki fizesse az én részemet.
Köszönettel:
Levélíró
Tisztelt Levélíró !
Van arra mód, hogy kössenek egy megállapodást ügyvéd vagy közjegyző előtt, melyben egyszerűen írásban rögzítik azokat a dolgokat, amikben megegyeztek az autó megvásárlását illetően. Természetesen nincs annak sem akadálya, hogy Ön üzembentartó legyen, ez a tulajdonos döntésén múlik. Ha a tulajdonos a megállapodásban rögzítetteket nem tartja be, Ön felszólítással élhet, ennek eredménytelensége esetén pedig bírósághoz fordulhat.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Az édesanyám tulajdonában vagy egy Polski Fiat, és vagyok az üzembentartó, én is fizetek a kocsi után mindent. Van üzembentartói szerződés is. Most el szeretném adni az autót, persze az ő hozzájárulásával. A kérdésem az lenne, hogy az adás-vételi szerződést csak egyszerűen úgy kell megírni, hogy az édesanyám az eladó és stb... ahogy szokták? Nem kell kitérni az üzembentartóra? Már csak azért kérdezem, mert nem szeretném, ha ez miatt fölösleges köröket kéne futni. Lehet, hogy bugyuta a kérdés, de kérem válaszoljon nekem.
Köszönettel:
Vanton
Tisztelt Vanton !
Ha Ön nem marad üzembentartó, akkor a tulajdonosnak vagy külön iratban kell tanuk előtt rendelkezni az Ön üzembentartói jogának a visszavonásáról vagy az adásvételi szerződés egy pontjában kell ezt leírni, tehát mindenképpen ki kell térni erre a kérdésre.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Szabálysértés miatt megbüntettek 35 ezer Ft-ra, valamint 3 hónap eltiltást kaptam. Ajánlatos-e fellebbezésemben kérni, hogy a pénzbüntetés terhének emelése mellett töröljék el az eltiltást vagy csökkentsék annak tartamát, mivel a jogosítvány nélkülözhetetlen a munkámhoz?
Köszönettel:
Sándor
Tisztelt Sándor !
Igen, kérheti méltányosságból az eltiltás csökkentését vagy eltörlését, ha tudja igazolni, hogy a munkavégzéséhez szüksége van a jogosítványra. A fellebbezés elbírálásánál minden egyéb körülmény (szabálysértés jellege, esetleges korábbi közlekedési szabálysértései voltak-e, együttműködési hajlandóság a hatósággal stb.) mellett ezt is figyelembe fogják venni.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
A családdal a nyáron külföldre (Olaszországba) kívánunk utazni autóval. Én idén töltöm be a 19. életévemet és 2004. 05. 12-e óta rendelkezem jogosítvánnyal. Kérdésem az lenne, hogy vezethetek -e külföldön? Válaszát előre is köszönöm.
Üdvözlettel:
Maros Kornél
Tisztelt Maros Kornél !
A magyar szabályok szerint jogosítványa két évig minősül kezdő engedélynek, de a "B" kategóriás jogosítványra vonatkozó - csak belföldi vezetést lehetővé tevő - korlátozás a 18. életév betöltéséig tart. Az esetleges olasz korlátozásokról érdeklődjön az olasz nagykövetségen.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Édesapám után a testvéremmel örököltünk egy autót. Testvérem 17 éves, én 26. Érdeklődnék, hogy ilyenkor hogyan történik az átíratás menete.
Tisztelettel:
Levélíró
Tisztelt Levélíró !
A lakóhely szerinti polgármesteri hivatal jegyzője (ügyintézője) hagyatéki leltárba veszi a gépkocsit is az édesapjuk tulajdonában állott többi vagyontárggyal együtt, ami alapján a közjegyző hagyatékátadó végzést fog kibocsátani, ezt követően lehet a gépkocsit az örökösök nevére iratni. Ilyen esetben a gépjármű abban az esetben vehet részt a forgalomban, ha annak birtokosa a halál tényét a biztosítónak bejelentette, és a kötelező biztosítási szerződést díjfizetéssel hatályban tartja. A szerződés díjfizetéssel legkésőbb a hagyatéki eljárást lezáró határozat jogerőre emelkedéséig tartható hatályban.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Sajnos rosszul tudja, a lakópótkocsit teherautónak minősítették az adózás szempontjából, így a nem létező rakodási súly után is kell adót fizetni. Én két évig harcoltam ez ellen minden fórumon, hiszen szerintem a lakókocsi nem gépjármű, de kiderült az adóbevétel mindennél előbbre való, ezért adtam el lakókocsinkat dühömben, és befejeztük a kempingezést. Pár év alatt 5-szörösére emelték az adót, ami már felháborított.
Tisztelettel:
Havasi Zsolt
Tisztelt Havasi Zsolt !
2005. január 1-től a gépjárműadóra vonatkozóan a jogszabály a következőképpen rendelkezik: "6. § (1) Az adó alapja - a (2) bekezdésben foglaltak kivételével - a gépjármű közúti közlekedési nyilvántartásban feltüntetett saját tömege (önsúlya). (2) Tehergépjármű esetében - ide nem értve a nyergesvontatót, valamint a lakópótkocsit - az adó alapja a közúti közlekedési nyilvántartásban feltüntetett saját tömege (önsúlya) növelve a terhelhetősége (raksúlya) 50%-ával." A lakópótkocsira mint kivételre utalás 2005. január 1-től tehát benne van a jogszabályban és eszerint az önsúlya alapján kell az adót megállapítani.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Kell-e fizetni regisztrációs díjat segédmotor-kerékpárra?
Tisztelettel:
Levélíró
Tisztelt Levélíró !
2005. január 1-től regisztrációs adót kell fizetni a motorkerékpárok után is, ha azokat ezen időpont után helyezik forgalomba. A motorkerékpárok körébe a regisztrációs adó szempontjából a segédmotoros kerékpárokat is be kell számítani. Az adó összege 80 ccm-ig 10 ezer Ft/db.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Lehet-e egy személy több gépjármű üzemeltetője? Ha az egyik általa üzemeltetett gépkocsi balesetet okoz, változik-e a többi gépkocsi biztosításának bonus/malus besorolása?
Tisztelettel:
Levélíró
Tisztelt Levélíró !
A bonus-malus besorolást tartalmazó biztosítási szerződés az adott üzemben tartó által, egy meghatározott gépjárműre kötött felelősségbiztosítási szerződés. Természetesen lehet egy üzembentartónak több gépkocsira tekintettel több szerződése is, ha egyikkel balesetet okoz, a többi gépjármű besorolást ez nem érinti. Ha az üzemben tartó egy adott gépjárműre már rendelkezik szerződéssel és annak hatálya alatt másik, azonos járműkategóriába tartozó gépjárműre is szerződést köt, az új szerződést A00-ba kell sorolni. Ha a kedvezőbb besorolású gépjármű szerződése érdekmúlás miatt megszűnik, akkor a megszűnt szerződésen megszerzett bonus osztályba sorolás a szerződés megszűnését követő nappal bármely, ugyanazon gépjármű-kategóriába tartozó gépjárműre az adott üzemben tartó által kötött, hatályban lévő szerződésre érvényesíthető.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Van egy használt személygépkocsi, amit meg szeretnénk vásárolni. Az autó sem ideiglenesen, sem végérvényesen nem lett kivonva a forgalomból. Viszont a műszakija már 2003 novemberében lejárt. A kérdésem a következő: Milyen sorrendben intézzük a papírokat (műszaki vizsga, adásvételi szerződés, eredetiségvizsgálat, zöldkártya, biztosítás)? Előre is köszönöm válaszát!
Tisztelettel:
V. Éva
Tisztelt V. Éva !
Műszaki, környezetvédelmi vizsga nélkül nem írják át a gépjárművet az új tulajdonos nevére, az átíráshoz szükséges az előzetes eredetvizsgálat is, az adásvételi szerződés megkötését követően pedig haladéktalanul meg kell kötni a kötelező felelősségbiztosítást is.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
A kérdésem az lenne, hogy adva van egy évek óta álló gépkocsi (ideiglenesen forgalomból kivonva), amely nincs átiratva. Az adásvételi szerződésben leírt 15 napos határidő már rég lejárt, ezért kéne egy újat írni. Az előző tulajdonos viszont elköltözött, nem lehet kapcsolatba lépni vele. Mi lehet ilyenkor a teendő, hogy lehetne megtalálni az előző tulajdonost, vagy milyen egyéb úton "tisztázható" a helyzet. Válaszát előre is köszönöm!
Köszönettel:
Levélíró
Tisztelt Levélíró !
Lakcímkutatást akkor kérhet az okmányirodában, vagy BM Adatfeldolgozó Hivatalánál, ha tudja igazolni, hogy a keresett személy jelenlegi tartózkodási helyének megismerésére Önnek nyomós indoka van. Pl. be kellene mutatnia az adásvételi szerződést. A másik út a magánnyomozás, pl. szomszédoktól érdeklődés, telefonkönyv, vagy földhivatalban érdeklődés az ingatlanjai után, amik esetleg nyomára vezethetnek.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Az lenne a kérdésem, hogyha a motorkerékpárom megbukott a műszaki vizsgán (túl nagy a fékerő ingadozás), de én ennek ellenére továbbra is közlekedek vele, akkor milyen büntetésre számíthatok, ha megállít a rendőr. A választ köszönöm.
Köszönettel:
Á. D.
Tisztelt Á. D. !
Véleményem szerint kétféle szabálysértés is kisülhet a dologból. Az egyik a biztonságos közlekedésre alkalmatlan jármű vezetése szabálysértés, ezt az követi el, aki a közúti forgalomban olyan gép járművet vezet, amelynek pl. a fékberendezése elromlott, ötvenezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható. A másik a közúti közlekedési igazgatási szabályok megsértése szabálysértés, ezt az követi el, aki többek között a műszaki vizsgáztatás szabályait nem tartja be, ezért 30 ezer Ft-ig terjedő bírságot lehet kiszabni.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Egyik korábbi válaszlevelében olvastam arról, hogy a károsult vagy károkozó gépjármű vezetője hozzátartozója-e az üzembentartónak vagy sem. Nos, a vezető a vezetett cégautó hivatalos alkalmazottja. Hozzátartozója az üzembentartónak, jelen esetben a cégnek vagy sem? Terheli-e az alkalmazottat valami felelősség (vagy kártérítési kötelezettség) ha ő a károkozó? Korábbi levelében úgy értelmeztem, hogy nem. Jól?
Köszönettel:
Szabó Géza
Tisztelt Szabó Géza !
Ez egy teljesen más jogviszony, nem szabad a másik válasszal összekeverni. A céges autónál a kár megtérítéséért a cég felel, azonban a cég által megtérített kárt a Munka Törvénykönyvének szabályai alkalmazásával követelheti a munkavállalójától. A munkavállaló a munkaviszonyából eredő kötelezettségének vétkes megszegésével okozott kárért kártérítési felelősséggel tartozik, szándékos károkozás esetén a teljes kárért felel, gondatlanságból okozott kár esetében a kártérítés mértéke a munkavállaló egyhavi átlagkeresetének ötven százalékát nem haladhatja meg. A munkavállaló akkor mentesül a kártérítési felelősség alól, ha bizonyítja, hogy a hiányt elháríthatatlan külső ok idézte elő, vagy a munkáltató a biztonságos őrzés feltételeit nem biztosította.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Lehet-e teherautóval személyt szállítani, ha igen milyen formában és hány személyt?
Köszönettel:
Levélíró
Tisztelt Levélíró !
A KRESZ szerint személyt szállítani tehergépkocsin a járműnek e célra kialakított ülőhely részén szabad. Tehergépkocsin csak ülve lehet személyt szállítani. Tehergépkocsin abban az esetben szabad a hatósági engedélyben feltüntetett személyek számánál többet szállítani, ha a) a tehergépkocsi megengedett legnagyobb össztömege 3500 kg-ot meghaladja és, b) a szállított személyek számára megfelelően rögzített és biztonságos ülőhely van és, c) a rakomány a szállított személyeket nem veszélyezteti és, d) a tehergépkocsi össztömege - a rakfelületen szállított személyek súlyát személyenként 68 kg-mal számolva - a tehergépkocsi megengedett legnagyobb össztömegét nem haladja meg és, e) a tehergépkocsi rakfelülete nem billenthető.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Most múlt egy éves a 0 km-en vásárolt autóm (Fiat Stilo MW). A jobb első sárvédőnél a küszöb résznél leesett egy 8-9 cm2 nagyságú festék és alatta rozsdás a lemez! Elvittem egy fényezőhöz, ő közölte velem, hogy ez a kocsi már festve van. Más a szín és a szemcsenagyság. Tehát sérült! Velem ezt vásárláskor nem közölték! A kérdésem az lenne hogy milyen lehetőségem van? Esetleg autócsere vagy kártérítési lehetőség! Válaszát előre is köszönöm!
Tisztelettel:
Urbán József
Tisztelt Urbán József !
Ha az autó valóban javított, az értékcsökkenés miatti árkülönbezetre vonatkozó igényt megpróbálhat érvényesíteni, de mindent egzaktul bizonyítania, szakértővel is meg kellene nézetnie a jármű sérülését.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Egy részemre elég nagy problémával állok szemben. A garázsom bejárata egy mellékutcára nyílik a be és kiállás elég nehézkes, mivel az utca elég szűk és a garázs bejáratára merőleges az utcára. A szembelévő szomszédom autóival többszöri kérésem ellenére a garázsajtóval szemben áll meg ezzel ellehetetlenítve a ki-beállásom. Az Ő előtti rész elég hosszú ahhoz, hogy akár odébb álljon meg de nem áll odébb. Sőt kéréseimet elutasítva csak mindig azt mondja, ez közterület és odaáll az autóival meg, ahová akar. Én is tudom, hogy az utca közterület és bár Ő odébb is állhatna. Azt kérdezném, mit tehetnék, hogy ki tudjak állni a garázsomból anélkül, hogy ebből vita keletkezzen.
Köszönettel:
András
Tisztelt András !
Vita nélkül - ha eddig nem sikerült - nem tudja megoldani ezt a problémát. Amit Ön leírt egy birtokvédelmi igény, mivel az Ön tulajdonában, birtokában álló garázs használatához fűződő jogát sérti meg a szomszédja azzal, hogy a ki- és bejutást akadályozza úgy, hogy a garázsával szemben parkol. A javaslatom az lenne, hogy egy ajánlott levélben ismertesse a problémát ismét a szomszédjával és kérje meg, hogy a garázs használhatósága érdekében odébb parkoljon, vagy arra biztosítson folyamatosan lehetőséget, hogy valaki pl. hozzátartozó arrébb álljon az autóval, amikor ön beállna vagy kijönne a garázsból. Ha szomszédja az írásbeli kérésének nem tenne eleget, birtokvédelmet kérve fordulhat a polgármesteri hivatalhoz, célszerű néhány fényképpel is alátámasztania az állításait. A jegyző, illetve a nevében eljáró ügyintéző helyszíni szemlét is tart, melyre meghívja Önt és a szomszédot is, majd határozatot hoz, melyben nagy valószínűséggel - ha a ki és bejutást a garázsba valóban korlátozza a szomszéd - birtoksértő magatartástól a szomszédot eltiltja, ha a szomszéd a határozatot nem tartja be, 100.000 Ft-ig bírságolható.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Két hete értékesítettem az autómat, amely szerintem a korához képest (11 év, 150 e km) jó állapotban volt. 12 nappal a szerződéskötés után az új gazdája felhívott és különböző hibákat sorolt fel (akku lemerült, eszi a vizet, önindító nem jó). Ezeket a hibákat én nem tapasztaltam, de ő sem, mert akkor nem tudta volna elvinni. Kérdésem, van -e valamilyen kártérítési kötelezettségem? A vevő az autó visszavásárlását vagy árengedményt szeretne. A szerződésben rögzítettük, hogy az autó megtekintett, kipróbált állapotban került megvásárlásra, és általam ismert hibája nincs. Köszönöm segítségüket!
Üdvözlettel:
Berta András
Tisztelt Berta András !
Egy használt gépjármű értékesítésénél is van az eladónak olyan kötelezettsége, hogy a használatra való alkalmasságot biztosítania kell, ez azonban nem azt jelenti, hogy járművet csak tökéletes állapotban lehet eladni. Ha a vevő megtekintett, kipróbált állapotban vette meg a gépkocsit, az ő gondosságán múlik, hogy megnézeti-e szerelővel, elviszi-e szervízbe, mielőtt megvásárolná, arra is van mód, hogy közösen megvizsgáltatják és akkor képet kapnak arról, hogy milyen meghibásodásokra kell, lehet számítani a közeljövőben. Az Ön által felsorolt hibák nem olyan súlyúak, amik a visszavásárlást vagy az árleszállítást indokolnák (bár a vételárat nem közölte), ha Ön a meghibásodott dolgok állapotára nem tett olyan kijelentést, hogy új, hibátlan, kifogástalan stb., akkor megvédheti az álláspontját.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Gyorshajtást, szabálytalan parkolást, "buszsávozást" stb. bizonyító fényképfelvétel esetén lehetőség van arra hivatkozni, hogy a járművet nem az üzembentartó vezette, akinek a rendőrség erről értesítést küld. (Feltéve persze, hogy a szabálysértőt a helyszínen nem igazoltatták.) Sokan azt csinálják, hogy ilyenkor a szabálysértési törvény 57. §. (1) b)-re hivatkoznak: hozzátartozóm vezetett, nem nyilatkozom. Ezzel az eljárás általában véget ér. Újabban viszont egyre többet hallani: az autót ilyenkor kivonhatják a fogalomból. Én az összes vonatkozó jogszabályt átnéztem, de ilyet megalapozó rendelkezéssel nem találkoztam. A szabs. tv. ezt a jogkövetkezményt nem ismeri. Egy korábbi válaszában még Ön is azt állította, hogy az adatközlés megtagadása esetén a járművet kivonhatják a forgalomból. De mi alapján tehetnék ezt meg? Mik a jogszabályhelyek?
Köszönettel:
S!M
Tisztelt S!M !
A jogszabály, ami alapján a forgalomból való kivonást megtehetik a következő: 35/2000. (XI. 30.) BM rendelet a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról. Ennek a 88. §-a alapján a közlekedési igazgatási hatóság (okmányiroda) a jármű forgalomból történő kivonását hivatalból rendeli el ha a járműnyilvántartás szerinti tulajdonosa (üzemben tartója) a rendőrhatóság felhívására a jármű vezetőjére vonatkozó adatszolgáltatást jogos indok nélkül megtagadja, vagy valótlan adatot közöl. Erre a szabálysértési hatóság értesítése alapján kerül sor. E jogszabály 89. §-a szerint a forgalomból való kivonás időtartama ebben az esetben 6 hónap.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
A gyártók által adott garancia 3 év vagy 100000 km nem jogszabályellenes? Ha nem változott a jogszabály, akkor ez 1 év km korlátozás szerint. Ha így van, csak reklám ízű a vállalásuk, hiszen km korlátozást vezetnek be. Természetesen többet vállalhatnak, de ez kevesebb.
Tisztelettel:
TG
Tisztelt TG !
A garancia szó nem jogi szakkifejezés, ezt sem a Polgári Törvénykönyv sem a 151/2003. (IX. 22.) Korm. Rendelet, mely az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szól, nem használja. A kereskedelmi életben a garancia azt jelenti, hogy a szolgáltató az árú hibátlanságáért, minőségéért - az erre vonatkozó jogszabályok szerinti jogi tartalommal - adott módon helytállást vállal. Ez megvalósulhat akár jótállás, akár szavatosság révén. A gyártók és kereskedők hirdetéseikben szívesebben használják a garancia kifejezést a jótállás és a szavatosság kifejezések helyett, melyek mögött konkrét jogszabályi tartalom húzódik meg. A jármű megvásárlása során a vevő több gyártó esetében is hallhat ilyen garanciára vonatkozó tájékoztatást, aztán a jármű szerviz könyvében már csak a jótállás és szavatosság szavakkal találkozik és ennek áttanulmányozása után, gyakran már csak otthon, a vételár kifizetése után derül ki, hogy a jótállási időszak az ígért 3 év helyett 1 év, esetleg meghatározott feltételek teljesítése esetén pl. a motorra meghosszabbítják a jótállási időt. Ha valakit ilyen módon megtévesztenek fordulhat a Fogyasztóvédelmi Felügyelőséghez.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Édesapám nemrégiben váratlanul meghalt. Az ő tulajdonában, az ő nevén van egy öreg autó. Ezt az autót szeretnénk használni még a hagyatéki eljárás, és átírás előtt. Ha ez idő alatt ne adj 'isten balesetet okoznánk, érvényes-e a kötelező biztosítás, fizet-e a biztosító? Természetesen befizetett biztosítási díj mellett.
Tisztelettel:
Benke Zsolt
Tisztelt Benke Zsolt !
A kötelező biztosításra vonatkozó kormányrendelet szerint az üzemben tartó halála esetén a gépjármű abban az esetben vehet részt a forgalomban, ha annak birtokosa a halál tényét a biztosítónak bejelentette, és a szerződést díjfizetéssel hatályban tartja. A szerződés díjfizetéssel legkésőbb a hagyatéki eljárást lezáró határozat jogerőre emelkedéséig tartható hatályban, tehát addig- baleset okozása esetén is - érvényben marad a biztosítás.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
2005. 05. 05-én vettem át az új Peugeot HDI motoros autómat! Az autóval 120 km-t tudtam megtenni meghibásodás nélkül! A magasnyomású befecskendező pumpa meghibásodott, spriccelt a motorból a gázolaj, az egész alvázat az autó komplett hátulját beterítette a hátsó ablakig! Mindenhonnan csöpögött a dieselolaj! Füstölt az autó, ahogyan a kipufogót érte a permet!(Jó hogy nem gyulladt ki.) Az autó szörnyű bűzt áraszt! Kérdésem a következő: Kérhetem-e a befizetett pénzemet vissza és elállhatok-e vásárlástól fent említett hibára hivatkozva? Az autó 1 napos volt!!
Köszönettel:
Levélíró
Tisztelt Levélíró !
A Polgári Törvénykönyv (Ptk.) szerint hibás teljesítés esetén a vevő szavatossági igénnyel élhet, elsősorban - választása szerint - kijavítást vagy kicserélést követelhet, kivéve, ha ennek teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kereskedőnek a másik szavatossági igény teljesítésével összehasonlítva aránytalan többletköltséget eredményezne. A szavatossági igény meghatározása során figyelembe kell venni a gépkocsi hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát, és a vevőnek a szavatossági jog teljesítésével a jogosultnak okozott kényelmetlenséget. A Ptk. szerint elállásra vagy árleszállítás igénylésére a vevőnek akkor van lehetősége, ha a kereskedő a kijavítást, illetve a kicserélést nem vállalta, vagy e kötelezettségének megfelelő határidőn belül, a jogosultnak okozott jelentős kényelmetlenség nélkül nem tud eleget tenni. Jelentéktelen hiba miatt azonban elállásnak nincs helye.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István