Külterületen közlekedtem, amikor is egy vasúti átjáróhoz értem, ami pirosra váltott, senki nem volt előttem így üresbe tettem az autót s úgy kb. 300 métert gurultam majd megálltam a lámpa előtt. A mögöttem érkező autó egy civil rendőrautó volt, melyben kamera volt felszerelve, s rögtön mellém állt s közölte, hogy nagyon nagy szabálysértést követtem el, s feljelent mivel közel 90-el mentem az első vasúti jelzőtáblánál s nem is érdekli, hogy ezután megálltam a lámpa előtt. A feljelentést követően úgy, hogy a 10 éves jogosítványom pályafutása alatt nem voltam feljelentve 5 hónapra akarják elvenni a jogsimat, szerintem egy kicsit bizarr, hogy ennyire szigorúak a rend őrei, ha belegondolunk abba, hogy valaki ittasan csak egy hónapot kap.
Tisztelettel:
Levélíró
Tisztelt Levélíró !
Ön jól látja a helyzetet, az ittas vezetés miatt szerintem is elnézőbbek a rendőrök, a vasúti szabálysértéseket viszont nagyon szigorúan büntetik. A vasúti átjárót fokozott óvatossággal szabad megközelíteni és lakott területen kívül legfeljebb 40 km/órára kell csökkenteni a jelzőtáblánál a sebességet. Ha azonban nem volt még szabálysértése, szerintem érdemes fellebbeznie és az eltiltás csökkentését kérnie, a fellebbezésében a korábbi szabálytisztelő vezetői magatartása mellett egyéb, pl. családi körülményekre is célszerű hivatkoznia.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Szeretném a segítségét kérni, az alábbi ügyben: A tulajdonomban állt egy 20 éves személygépkocsi, melyet eladtam, szabályos szerződéssel, az új tulaj megnézte a kocsit, illetve egy autószerelő ismerősével kipróbáltatta, még a vásárlást megelőzően. Az új tulaj, a vásárlást követő 15-ik nap környékén felhívott, hogy írjunk egy új szerződést, mert ő a kocsit már továbbadta, és nem akarja átíratni. Ebbe én nem mentem bele. Ezután lejelentettük az okmányirodában a tulajdonosváltás tényét, illetve megszüntettük a kötelező biztosítást. Ezután még kb. 15 nap múlva újból elkezdett hívogatni az illető, és azzal fenyegetőzött, hogy bíróságra adja az ügyet, hogy ha nem leszek hajlandó tőle a gépkocsit visszavásárolni, mert annak állítólag tönkrement a motorja, és a javíttatása 100000Ft-ba kerülne. Azt állítja, hogy nem tájékoztattuk megfelelően a gépkocsi állapotáról. Nálam a gépkocsi hibátlanul működött, semmilyen rejtett hibájáról nem tudtam. Az okmányirodához fordultunk, hogy nézzenek a kocsi után, és kiderült, hogy még most sincsen átíratva, pedig már több mint egy hónap eltelt az adás-vétel óta. Az új tulaj azóta is bírósággal "fenyeget". Az lenne a kérdésem, hogy megteheti-e, hogy feljelent, illetve van-e esélye ellenem egy ilyen per esetében?
Köszönettel:
B. Éva
Tisztelt B. Éva !
Véleményem szerint, ha Ön a 20 éves autó minden ismert hibájáról tájékoztatta a vevőt és a járművet autószerelő is megnézte és kipróbálta és a vételár sem volt túlzó, azaz arányban állt a gépkocsi állapotával, akkor nem kell aggódnia egy esetleges per miatt. Egy ilyen korú járműnél már bármikor előfordulhat nagyobb meghibásodás, ezzel a vevőknek számolniuk kell.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
A gépjárművet, amit nemrég vásároltam az előző tulajdonos lejelentette az illetékes hatóságnál, de én szerettem volna vele üzembentartói szerződést kötni. Ha a régi tulajdonos beleegyezik, van-e arra mód, hogy az autó ismét "visszakerüljön" hozzá, és átírás helyett üzembentartói szerződést kössünk?
Köszönettel:
Andrea
Tisztelt Andrea!
Ha az előző tulajdonos lejelentette az eladást, azt nyilván az adásvételi szerződés birtokában tette meg, innentől kezdve csak valamilyen extrém körülménnyel állhatna elő, ami alapján a szerződés vagy érvénytelen vagy semmis lenne, vagy közös megegyezéssel módosítaniuk kell az adásvételi szerződést olyan módon, hogy Ön nem szerez tulajdonjogot, csak az üzembentartói jogot.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
A közelmúltban a Köztársaság tér 18. sz. előtt parkoltam. A fővárosi közterület felügyelet 6000 Ft-ra kíván megbüntetni hivatkozással a 40/1994 sz. közgyűlési határozatára. A parkolást tábla nem tiltotta, nem a járdán álltam stb_ Kresz szabályt nem sértettem. Megbüntethetnek-e ?
Köszönettel:
Levélíró
Tisztelt Levélíró!
Igen, a 14/1993. (IV. 30.) Fővárosi Közgyűlési rendelet tartalmazza a kiemelt közcélú zöldterületek felsorolását, mely kerületenként tartalmazza azon közparkokat, városi kerteket, sétányokat, játszótereket, utcai fasorokat és az azokat kísérő zöldsávokat, melyek szerepe a városszerkezetben elfoglalt helyük és használatuk következtében fővárosi jelentőségűek. Köztük van a Köztársaság tér is. Az a rendelet, mely alapján Önt megbüntették, az ebben a rendeletben felsorolt közterületekre utal, és kimondja, hogy ezen kiemelkedő jelentőségű területek nem rendeltetésszerű használata (pl. ott parkolás) szabálysértési eljárást von maga után és a kiszabható maximális büntetés 30. 000 Ft.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Ha 90-es sebességkorlátozásnál 130-cal fényképeztek le, bevonhatják-e a jogositványomat vagy csak pénzbüntetésre számíthatok? Ha veszélybe kerül a jogsi, van-e esély arra, hogy az A kategóriát ne bántsák, csak a B-t vonják be (autóval mértek be)?
Köszönettel:
Barna László
Tisztelt Barna László!
Ha a 100 km/órát meg nem haladó sebességkorlátozás esetén legalább a felével túllépte volna a megengedett sebességet, azaz 90-es táblánál legalább 135-tel közlekedett volna, akkor számíthatott volna a pénzbírság mellett a járművezetéstől eltiltásra. Ha viszont 130 km/H-val ment, ez a közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése szabálysértését eredményezte, ami 30 ezer Ft-ig terjedő pénzbírsággal sújtható és emellett a nem lehet a jogosítványt bevonni.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
A kérdésem az lenne hogy vásároltam egy új autót 10% indulóval, casco is van rajta mert ugye kötelező, de kötelező ez a teljes 6 évig vagy bizonyos idő után lemondható a casco. Válaszukat előre is köszönöm.
Üdvözlettel:
Poesz András
Tisztelt Poesz András!
Minden variáció elképzelhető, teljes mértékben attól függ, hogy a biztosítóval milyen szerződési feltételek mentén állapodott meg, ezért javasolom, hogy tanulmányozza át a szerződést, illetőleg az adott biztosító Általános Szerződési Feltételeit, ha ezekből a választ nem sikerül kihámoznia, kérjen tájékoztatást magától a biztosító társaságtól.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Azzal kapcsolatban kerestem meg Önöket, hogy nekem van egy Bastei típusú lakókocsim és arra kell-e súlyadót fizetni, és ha igen mennyit? Elõre is köszönöm válaszukat.
Köszönettel:
Valkainé
Tisztelt Valkainé!
A gépjárműadóról szóló törvény hatálya a lakópótkocsikra is kiterjed, ami azt jelenti, hogy ezek után is kell adót fizetni. Az évi adótétel a lakókocsi önsúlya alapján határozható meg, minden megkezdett 100 kilogrammja után 1200 Ft.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Azt szeretném megkérdezni, hogy a házak előtti, a járda és az úttest közti rész az minden esetben közterületnek minősül, vagy lehet adott esetben a társasház tulajdona? Konkrétan a 14. ker. Füredi úton egy ilyen helyet (a szomszéd ház előtt) használok parkolásra, s nem tudom hogy ha az ott lakók azt mondják ne álljak oda többet, akkor érvelhetek-e azzal hogy mivel ez közterület, jogom van hozzá.
Köszönettel:
Lajos
Tisztelt Lajos!
Általában vagy ún. úszótelkes megoldással tulajdonolják a társasházi lakók a körbevevő telekrészt, ilyenkor (az épületen túl) kb. 1 méter-1,5 méter közti szélességben tulajdonolják a területet, de gyakran előfordul, hogy az egész lakótelepi ingatlanrészt teljes egészében birtokolják. Ezt biztosra úgy tudhatja meg, ha elmegy a földhivatalba és kb 2000 Ft ellenében kikéri az adott ingatlan vázrajzát, ott be lesz rajzolva, meddig tart a telekhatár és hol kezdődik a közterület.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Gondolom ön is autózik és látja, érzi, mi van az utak állapotával. Kérdésem az lenne van-e valamilyen szabályozás, rendelet, határozat, törvény, bármi, ami arról szól, hogy az utakat milyen elhasználódási fok után kell megjavítani, felújítani? Ez már tarthatatlan és már szerintem túl sok autós társam halt meg ahhoz, hogy a továbbiakban ez így folytatódjon nem? Ön mit gondol erről? Lehet-e jogilag támadni, kötelezni az út karban tartóját arra, hogy kijavítsa az utat? Hova tűnnek a forint milliárdok amit súlyadóban, a benzin árában az úgynevezett útalapba fizetünk? Meddig kell még idő előtt cserélgetni az úthibák végett tönkre menő alkatrészeket az autókon? Szóval van -e ez jogilag szabályozva?
Tisztelettel:
Érdi György
Tisztelt Érdi György!
Természetesen van jogi szabályozás, pl. a 1988. évi I. törvény, ami a közúti közlekedésről szól, ennek a 30/1988. MT. számú végrehajtási rendelete, valamint a 6/1998. (III.11.) KHVM rendelet, mely a közutak kezelésének szabályait tartalmazza. A fent említett jogszabályokból nem idéznék, mert azokat összevetve a valósággal Ön nagyon elégedetlen lenne. Az autózásból és az üzemanyagárból származó állami bevételek egyes vélemények szerint fedeznék az útkarbantartást, de egyelőre az a járható út, hogy a gépjárműben keletkezett kár megtérítését lehet kérni az út fenntartójától.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Cégünk egyik autója a budapesti Vaskapu utcában parkolt (állítólag tilosban), ahol is a Közterület Felügyelet munkatársa (01502 kód) büntetőcédulát helyezett el az autón, melynek mértéke 8000 Ft. Kérdésem, hogy jogos-e ekkora összeg (eddig általában 1500-2000 Ft-os "büntetőcédulákat" sikerült begyűjteni ).
Köszönettel:
Mag Pál
Tisztelt Mag Pál!
A fővárosi közgyűlés rendelete alapján a tilosban parkolást 30.000 Ft-ig terjedő pénzbírsággal lehet büntetni, a büntetés kiszabásánál a közterület-felügyelőnek mérlegelési lehetősége van a büntetés mértékének megállapítása terén. Az összeg mértéke vitatható, de általában nem eredményes ezt megkísérelni.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Azzal a kérdéssel fordulok Önhöz, hogy szükséges-e fizetnem a kötelező biztosítást akkor is, ha a nevemen lévő járműnek lejárt a műszakija és nem akarom használni, de egyelőre forgalomból kivonni sem, mivel később le szeretném vizsgáztatni. Mivel nem fizettem, felhívtak a biztosítótól és ők azt állították, hogy amíg az autó nincs kivonva a forgalomból a díjfizetés kötelező. Segítségét előre is köszönöm.
Köszönettel:
Kollár Péter
Tisztelt Kollár Péter!
A 190/2004. (VI. 8.) számú Kormányrendelet tartalmazza a kötelező felelősségbiztosításra vonatkozó rendelkezéseket. A rendelet szerint a biztosítás fizetési kötelezettség a mindenkori üzembentartót a gépjármű hatósági jelzéssel való ellátásától a forgalomból való kivonásáig terheli, tehát helyesen tájékoztatta Önt a Biztosító. A kötelező biztosítás fizetésének 2-től 6 hónapig terjedő szünetelését lehetne kérni, ha a járművet ideiglenesen kivonatja a forgalomból. A díjfizetés alól azonban ekkor is csak az ideiglenes kivonás bejelentését követő hónaptól mentesülhet.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Érdeklődnék, hogy magánszemély tulajdonában lévő - nem vállalkozás céljából, hanem csak a saját motoromat szállítanám - kisteherautón is kötelező-e a menetlevél vezetése?
Köszönettel:
Levélíró
Tisztelt Levélíró!
A 89/1988. számú MT rendelet úgy fogalmaz, hogy a nem közúti közlekedési szolgáltatást végző tehergépkocsi a közúti forgalomban menetlevéllel vehet részt, ez vonatkozik tehát Önre is, ha csak saját célból fuvarozza a saját motorkerékpárját. A menetlevélnek minimálisan tartalmaznia kell a gépkocsi rendszámát, teherbírását, az üzembentartó vagy gépjárművezető nevét, telephelyét és a rakományra (megnevezés, mennyiség, származás) és a rakománnyal megtett kilométer teljesítményre vonatkozó adatokat.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
A barátom vásárolt egy vadonatúj motorkerékpárt, szalonból. A jármű motorjából már az első beindításkor zörgés hallatszott. Mivel a zaj erősödött, másnap visszavittük a motort a szalonba, de a hibáját nem találják. A márkakereskedés szerint a motor használhatóságát az ismeretlen belső zaj nem befolyásolja, így a járművet kérésünk ellenére sem cserélik ki. A szerelők is azt mondták, hogy ehhez a járműhöz nekik se lenne már bizalmuk, persze ez nem a cég "hivatalos" álláspontja. A fogyasztóvédelemhez fordultunk, de szerintük nem rájuk tartozik az ügy. Ön szerint mit tehetünk?
Köszönettel:
Boglárka
Tisztelt Boglárka!
Forduljanak másik szakemberhez, próbálják meg kideríteni, mi okozza a zajt, készítessenek erről szakvéleményt, a szakvélemény állapítsa meg, hogy érinti-e hátrányosan a zörgés okozója a használhatóságot. Ennek függvényében lehet eldönteni, hogy milyen további igényei lehetnek: árleszállítás, kijavítás, kicserélés, elállás a szerződéstől, melyet a szalonnal egyeztethet, megegyezés hiányában pedig bíróságtól peres úton követelhet.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Polski Fiat típusú autómat terhelő terhektől szeretnék üzembentartói konstrukció keretén belül "megszabadulni". A kérdésem az, hogy a felelősségbiztosítás alanya (ami alapján a díj összegét számítják) lehet-e az üzembentartó vagy mindenképpen a tulajdonos kell hogy legyen. Ha lehet az üzembentartó is, akkor mikor lehet kezdeményezni a váltást?
Köszönettel:
Bucsesz
Tisztelt Bucsesz!
A gépjármű kötelező felelősségbiztosítását mindig az üzembentartó köteles megfizetni. Ha a tulajdonos használja gépkocsit, akkor értelemszerűen ő az üzembentartó is, tehát ő fizeti a biztosítási díjat. Ha üzembentartói szerződést köt, az üzembentartó az év végével válthat biztosítót, december elsejéig kell a felmondásának beérkezni a biztosítóhoz, hogy a következő évtől másik biztosítónál köthesse meg a kötelezőt.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Szeretném megkérdezni, hogy telephely engedély kell-e ahhoz, hogy a férjem 7,5 t-s tehergépkocsival (nem õ a tulajdonos-vállalkozó, csak alkalmazott) a saját tulajdonú magánházunk zárt udvarában parkolhasson? Ott semmilyen ipari tevékenységet nem folytat: nem szerel, üzemanyagot sem tárol külön csupán reggel elindul vele, illetve este hazajön. A szomszédom szerint köteles lenne kiváltani az engedélyt a 80/1999. (VI. 11.) Korm. rendeletre hivatkozva. Válaszát előre is köszönöm!
Tisztelettel:
Vigyikánné Váradi Anikó
Tisztelt Vigyikánné Váradi Anikó!
A rendelet, melyre a szomszédja hivatkozott a telepengedélyezési eljárás rendjét tartalmazza és mellékletében felsorolja, melyek azokat a tevékenységek, melyek telepengedély kötelesek, ezek főleg gyártási tevékenységek, és a tehergépkocsi parkolása nem tartozik ebbe a körbe. Az az üzembentartó, köteles telephelyet fenntartani és a járműveit ott tartani, aki a közúti közlekedési szolgáltatási tevékenységéhez tíznél több járművet használ.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Vasúti átjárón hajtottam át piros jelzésnél, leengedett sorompónál. Hogy miért, azt még magam sem tudom. Mindezt végignézték a rendőrök, akik megtették a szükséges intézkedéseket. Azt szeretném kérdezni, hogy mik a lehetséges következmények, úgy hogy nincs egy éve sem, hogy ittas vezetés miatt bírósági ügyem volt. Akkor nem vették el a vezetői engedélyem, mert munkaeszközöm. Válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlettel:
Norbert
Tisztelt Norbert!
Az elkövetett szabálysértés miatt 60.000 Ft-ig terjedő pénzbírságot lehet kiszabni és a járművezetéstől eltiltást is lehet Önnel szemben alkalmazni 1 hónaptól 1 évig terjedő időtartamra. A korábbi ittas vezetés bűncselekményét súlyosbító körülményként fogják figyelembe venni, elképzelhető, hogy most bevonják néhány hónapra a jogosítványát.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Jó napot. Tegnap munkába menet megbüntettek, mert 1,5 hónapja lejárt a zöldkártyám. Azt mondták, minimális büntetés lesz. Mennyire számíthatok, és mennyi időn belül?
Köszönettel:
Levélíró
Tisztelt Levélíró!
A kiszabható pénzbírság maximum 30.000 Ft , (ennek nagyjából a felét, harmadát szabják ki első alkalommal) és mivel ez a szabálysértés elég könnyen bizonyítható és egyértelmű, 30 napon belül várható, hogy megkapja a határozatot.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Megközelítőleg 3 éve egy segédmotorkerékpárt vezettem enyhén ittasan. A gépi szonda 0.67mg/l értéket mutatott (2 sört ittam), ezt elismertem. Az elsőfokú bíróság 'vétség' kategóriában 40 000Ft pénzbüntetésre ítélt, de ezt megfellebbeztem, mivel havi jövedelmem nem éri el ezt az összeget. Úgy néz ki, hogy másodfokon is helybenhagyták ezt az összeget. Kérdésem: Mi az a legkisebb büntetési tétel, amit ilyenkor alkalmazhatnak a bíróságok, és mit tehetek azért, hogy ezt a 40000 Ft-os büntetést 'lealkudhassam'? Nem vicc, tényleg nincs miből kifizetni, ha közmunkát kapok, akkor ezt a minimális összeget sem tudom megkeresni! Nem vagyok visszaeső, sem alkoholista, több mint 8 éve kifogástalanul és balesetmentesen közlekedek! Válaszát előre is köszönöm!
Köszönettel:
S. Péter
Tisztelt S. Péter!
Lealkudni nem tudja, de a büntetőeljárásról szóló törvény alapján halasztást vagy részletfizetést kérhet, ha tudja valószínűsíteni a bíróság előtt, hogy a pénzbüntetés egy összegben való megfizetése magának vagy tartásra szoruló hozzátartozóinak a büntetés célján túlmenő jelentős anyagi nehézséget okozna. Ha a bíróság úgy ítéli meg, hogy Ön a meghosszabbított határidőben fizetési kötelezettségének pontosan eleget fog tenni, legfeljebb három hónapi halasztást vagy hat havi részletfizetést engedélyezhet. A kérelemmel azonban nem szabad megvárni, hogy a fizetési határidő leteljen, mivel, ha a pénzbüntetést nemfizetés miatt szabadságvesztésre átváltoztatják, halasztást vagy részletfizetést már nem engedélyezhet a bíróság.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Nemrégiben vásároltam egy személygépkocsit, amire a használtautó kereskedőn keresztül kénytelen voltam egy halasztott fizetéses kötelezőt kötni az egyik biztosítónál. Ami piszkosul drága lett volna, ezért meg szerettem volna szüntetni. A kérdésem az lenne, hogy jól tudom-e azt, hogy a jog lehetőséget nyújt mindenfajta szerződés felmondására a kötéstől számított 15 napon belül. Amikor ugyanis erre hivatkozok a biztosítónál, egyszerűen nem akarják figyelembe venni. Ha van ilyen paragrafus, megírná nekem, hogy pontosan utána nézhessek! Válaszát előre is köszönöm!
Tisztelettel:
Parragh Krisztián
Tisztelt Parragh Krisztián!
Amire ön gondol, az a casco-nál van, és fordítva, azaz a biztosítónak van 15 napja mérlegelni, hogy az ügyfél szerződéskötési ajánlatát elfogadja-e vagy sem, ha igen, az ajánlat keltének napjáig visszamenőleg létrejön a biztosítás, ha nem, akkor a fél kereshet egy másik biztosítót. A kötelező felelősségbiztosításánál csak az évfordulóra lehet felmondani a már megkötött biztosítást.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Azt szeretném megtudni, hogy Magyarországon forgalomba lehet-e helyezni házilag épített gépjárművet, konkrétan egy Lotus Super Seven-re hasonlító roadstert, és ha igen, akkor ennek milyen feltételei vannak. A vázat, karosszériát és a futóművet én csinálnám, azt, hogy milyen motor lenne benne még nem tudom. Válaszát előre is köszönöm.
Tisztelettel:
Mezey Krisztián
Tisztelt Mezey Krisztián!
Járművet összeépíteni csak kísérleti célra vagy olyan különleges egyedi rendeltetésre szabad, amelyre a hazai kereskedelem járművet nem forgalmaz. Összeépíthető ezenkívül pótkocsi és muzeális jellegű jármű, valamint - a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség Technikai Bizottságának szakvéleménye alapján - az igazolt sportegyesület vagy versenyző tulajdonában lévő, kizárólag versenyzési célra készülő, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) sportszabályainak megfelelő, "feljavított túrakocsi" és "feljavított terepjáró kocsi" osztályba sorolt gépkocsi. Javasolom, hogy forduljon részletes információkért (részletes feltételek, várható költségek, szükséges dokumentáció) a területi közlekedési felügyelethez, ugyanis ez a hatóság adhat ki ilyen, jármű összeépítéshez szükséges engedélyt. Az összeépített járművet forgalomba helyezés előtti vizsgálat céljából be kell mutatni a területi közlekedési felügyeletnek. Az összeépített jármű forgalomba helyezés előtti vizsgálata során az érvényes összeépítési engedély egyedi forgalomba helyezési engedélynek minősül.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Jónapot, Én egy 14 éves fiú vagyok, és azt szeretném megkérdezni hogy, BABETTA-ra tényleg nem kell lerakni a kismotor jogosítványt? Hanem csak bukósisak és biztosítás kell rá.
Köszönettel:
Spanbi
Tisztelt Spanbi!
A jó hír nem igaz, ugyanis a Babettát is csak segédmotoros (M kategóriás) jogosítvánnyal lehet vezetni.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Kötelező telephellyel rendelkeznie annak, akinek a tulajdonában tehergépkocsi van, vagy tárolhatja azt közterületen is?
Köszönettel:
Anikó
Tisztelt Anikó!
Településrendezési szabályok tiltják bizonyos területeken a 3,5 tonnánál nagyobb önsúlyú tehergépjárművek részére parkolóterület létrehozását, ezért javasolom, hogy ezzel a kérdéssel forduljon az önkormányzathoz.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Azzal a kérdéssel fordulnék önhöz, hogy milyen jogi háttere van egy üzembentartónak. A helyzet a következő van egy gépjárművem, amit nem használhatok, mert az üzembentartó nem adja ide a kulcsaimat. Mit tegyek? Perelhetek-e? (A gépjármű a nevemen van.)
Köszönettel:
G. Botond
Tisztelt G. Botond!
Két tanú előtt nyilatkozzon arról, hogy x.y. üzembentartói jogát visszavonja. Ezt leadja az okmányirodában, kifizeti az eljárási díjat, az okmányirodában törlik az üzembentartót a nyilvántartásból és a jármű új forgalmi engedélyt kap, amiben már Ön lesz üzembentartóként megjelölve. Innentől kezdve a korábbi üzembentartó jogtalanul tartja magánál a gépkocsi kulcsait, és Ön is eredményesebben követelheti vissza tőle, esetleg a rendőrséghez is fordulhat feljelentéssel.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
A cégünknél lehetett volt szolgálati gépkocsikat vásárolni, amit sorsolással döntöttek el a jelentkezett dolgozók között. Én több kollégát is megkértem, hogy jelentkezzen egy kocsira, és ki is húztak egy kollégát, de a cégem csak vele köt adásvételi szerződést, hiszen ő a nyertes. A kérdésem az lenne, hogy, ha én meg akarom tőle venni, akkor kétszer kell átíratni a gépkocsit, egyszer az ő nevére egyszer az enyémre?
Üdvözlettel:
Gy.
Tisztelt Gy. !
Igen, ha a munkahelyén nem lehet megoldani, hogy a kollégája átadja önnek a vétel jogát, akkor szabályosan úgy járhatnak el, hogy előbb a kolléga a saját nevére íratja, aztán eladja Önnek és Ön is a nevére íratja.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Arról szeretnék információt kapni, hogy mik a feltételei annak, hogy egy autót veteránautónak minősítsenek. Válaszát előre is köszönöm!
Köszönettel:
Szigligeti Ádám
Tisztelt Szigligeti Ádám!
A muzeális jellegű járműveket a gyártási évük alapján lehet besorolni, így pl. az 1905. év előtt gyártott jármű az antik, az 1905-1919. között gyártott jármű a veterán stb., a leggyakoribb az, hogy az 1971. utáni, legalább 30 éve gyártott jármű muzeális minősítését kérik, ezek a "nosztalgia III." kategóriába tartoznak.
A jármű muzeális jellegét a tulajdonos kérelmére, az általa biztosított műszaki dokumentáció figyelembevételével, minősítő vizsgálat keretében a Muzeális Minősítő Bizottság állapítja meg. A jármű akkor minősíthető muzeális jellegűnek, ha:
- gyártási éve alapján valamely muzeális jármű kategóriába sorolható, azaz legalább 30 éves, - műszaki kivitele megegyezik a gyártásakor meghatározott jellemzőknek, tehát a karbantartáson kívül nem történt rajta olyan beavatkozás, mely az eredeti gyári jellegét megváltoztatta volna, - a műszaki és esztétikai állapota alapján alkalmas a típusának muzeális szempontú bemutatására. Ha a gépjármű ezeknek a feltételeknek megfelel, a Muzeális Minősítő Bizottság nyilvántartásba veszi, és a járművön rögzítendő regisztrációs táblával való megjelölését engedélyezi.
A Muzeális Minősítő Bizottság tagjai: a Közlekedési Főfelügyelet, a Közlekedési Múzeum, a Történelmi Járművek Nemzetközi Szövetsége (F.I.V.A.) nemzeti képviselő szervezete és a Magyar Autóklub által kijelölt személyek. A muzeális minősítő vizsgálat szervezését, lebonyolítását a Magyar Autóklub végzi.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István