Kérdésem a elmúlt és talán már lezárt idők egyik már idejétmúlt kötelezvényére, azaz a kötelező menetlevél vezetésre vonatkozik. Nem lehetne kilobbizni az eltörlését? Hallott-e esetleg ilyen hangokat? Már kétszer fizettem tízezer forintot, mert nem volt megírva. Mindezt egy Opel Kadett (Van) tipusú kis kocsival. Most, hogy már nem a szocializmust építjük, mi köze van egy rendőrnek, hogy hová megyek, hány kilométert mutat a műszer stb. Mindezt a saját kocsimmal, tehát nem fekete fuvarban. Hiszen már nincsen fekete fuvar! Enyém az autó és nem egy nép tulajdonában lévő vállalaté! Nevetséges!
Köszönettel:
Szalay László
Tisztelt Szalay László !
Teljesen egyetértek Önnel abban, hogy egy idejétmúlt és felesleges kötelezettségvállalásról van szó, mely valóban, a menetlevél vezetési kötelezettség vonatkozásában egy rendszerváltozás előtti, 1988-as minisztertanácsi rendelet szabályain alapszik. Véleményem szerint egyre erősebbek azok a vélemények, melyek ezt a kötelezettséget ebben a formában indokolatlannak és feleslegesnek tartják. Az eltörlése iránt az érintettek különféle szerveződései, egyesületei, érdekvédelmi szervezetei lobbizhatnak leginkább a szakminisztériumnál.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Kérdésem a következő lenne: Hol, milyen fórumon lehetne kezdeményezni azt, hogy Magyarországon is engedélyezzék ( mint a szintén EU-s Olaszországban és Görögországban ) a gyárilag megfelelően kialakított max. 50 ccm-es robogókkal a két személlyel való közlekedést. Meglátásom szerint forgalomcsökkentési és környezetvédelmi és parkolási szempontból sem lenne utolsó gondolat engedélyezni (gondolok itt például a fiatalok fiú-lány párosításban való közlekedésére, ami jó időben feltehetően sokakat vonzana). Nevetségesnek tartom, hogy itthon a nagytestű robogókkal csak egyedül lehet közlekedni, míg aki Görögországban nyaral, útlevél felmutatásával bérelhet 50 ccm-es robogót és közlekedhet vele barátja, barátnője, felesége vagy más neki kedves személy társaságában. Lehet valamit tenni azért, hogy ezt törvényileg engedélyezzék?
Köszönettel:
H. Zoltán
Tisztelt H. Zoltán !
Igen lehet ilyen kezdeményezést benyújtani pl. lakóhelye országgyűlési képviselőjénél vagy a gazdasági és közlekedési minisztériumnál. A kezdeményezés értelemszerűen nagyobb súllyal esik a latba, ha nem magánszemély, hanem pl. a motorosok egyesületei, érdekvédelmi szervezetei karolják fel ezt a valóban jó ötletet.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
2005. január 2-án értékesítettem az autómat. A vevővel (kereskedő) aláírtunk egy meghatalmazást, hogy értékesítheti, használhatja az autót, valamint nevemben eljárjon. Elkérte tőlem az első negyedéves biztosítási csekket mondván, hogy Ő azt befizeti, mert szeretné használni az autót. Kifizette az autó vételárát és elbúcsúztunk azzal, hogy kb. 1 hónap múlva postán elküldi az adás-vételi szerződést (az eladásnál a vevő rész + dátum üresen lett hagyva). Nos megkaptam a biztosítótól a fizetési felszólítást, viszont a posta késése miatt mindezt február 2-án. Felvettem a kapcsolatot a biztosítóval, ahol mondták nekem, hogy díjnemfizetés miatt a biztosításom megszűnt. A következő biztosításomat nem náluk fogom kötni, mert drágák... A kérdésem az lenne, hogy milyen negatívumokra kell számítanom a jövőben? Lesz-e nyoma annak, hogy Én DÍJNEMFIZETŐ vagyok és egy életre megpecsételnek a biztosítók?
Köszönettel:
Gábor
Tisztelt Gábor !
Annyi hátránya származik ebből, hogy a biztosítást ugyanannál a biztosítónál köteles megkötni A00-ás besorolással, amely a díj nemfizetése miatt megszüntette a biztosítását, még ha drága is lesz, ez a jogszabályi előírás. Aztán év végével felmondhatja a biztosítási szerződést és biztosítót válthat, de a bonus besorolását a díj nemfizetésére tekintettel elveszítette.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Most olvastam a fenti témájú válaszát, melyet 2003. június 25.-én írt. Sajnos a válaszból nem derül ki, hogy lehet-e honosítani egy indiai jogosítványt Magyarországon. Tájékozódásom szerint az 1968-as Bécsi Közúti Közlekedési Egyezményhez India 1978-ban csatlakozott. Rossz az értesülésem? Az okmányirodában az erre vonatkozó tájékoztatást nem találják. Tisztelettel megismételném a kérdést: Lehet-e honosítani egy Indiában szerzett jogosítványt? Gyors válaszát előre is köszönöm:
Üdvözlettel:
Bass Gábor
Tisztelt Bass Gábor !
Valószínűleg lehet, de sajnos nekem sem sikerült megtalálnom az egyezményhez csatlakozott államok jegyzékét sem jogtárban sem internetes adatbázisokban, ezért javasolom, hogy kérjen információt az ugyfelszolgalat@im.hu címen, ezzel az Igazságügyi Minisztérium díjmentes szolgáltatását veheti igénybe, vagy érdeklődjön India Budapesti Nagykövetségén.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Érdeklődni szeretnék, ha személyautómat eladom, és nem vásárolok másik autót azonnal (de később szeretnék), akkor a kötelező biztosításom jelenlegi bonus fokozata meddig marad ugyanabban a besorolásban? Tehát mennyi időm van, hogy a később vásárolt autó is ugyanazzal a bonusszal legyen biztosítva? Mi történik a bonus besorolással, ha ezen időpont után vásárolok autót? Válaszát előre is köszönöm.
Üdvözlettel:
Benke László
Tisztelt Benke László !
A gépjármű üzemben tartójának kötelező felelősségbiztosításáról szóló 190/2004. (VI. 8.) Korm. rendelet szerint az üzemben tartó által az adott szerződés vonatkozásában már megszerzett bonus osztályba sorolás megmarad, ha a szerződés érdekmúlás miatt megszűnik, és az üzemben tartó a szerződés megszűnését követő két éven belül ugyanazon gépjármű-kategóriába tartozó gépjárműre új szerződést köt, akár ugyanazon, akár másik biztosítónál. Az új szerződés besorolása kizárólag A00 lehet, ha az előző szerződés érdekmúlás miatt, de az új szerződés kötését megelőzően két éven túl szűnt meg.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Azt szeretném tudni, ha valakinek ittas vezetés miatt korlátozzák a B jogosítványát, akkor a korlátozás ideje alatt megszerezheti-e , illetve használhatja -e a C kategóriás jogosítványt. válaszát előre is köszönöm.
Köszönettel:
Levélíró
Tisztelt Levélíró !
A 35/2000. sz. BM rendelet szerint, ha a járművezetéstől eltiltás csak meghatározott kategóriára vagy járműfajtára terjed ki, a közlekedési igazgatási hatóság (okmányiroda) a járművezetésre jogosító okmányt kérelemre kicseréli, és ennek során az eltiltással nem érintett kategóriára, járműfajtára érvényesített okmányt ad ki. A közúti járművezetők képzéséről, vizsgáztatásáról és szakképesítéséről szóló 20/1992. (VII. 21.) KHVM rendelet szerint azonban C kategóriából az vizsgázhat, akinek érvényes B kategóriás vezetői engedélye van.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Az lenne a kérdésem, hogy hol lehet utánanézni a különböző gépjárművel kapcsolatosan elkövethető szabálysértések büntetési tételeinek? (Pl. tilosban parkolás, megkülönböztető jelzés jogosulatlan használata).
Köszönettel:
Herczeg Gergely
Tisztelt Herczeg Gergely !
A 218/1999. (XII. 28.) Korm. rendelet, mely az egyes szabálysértésekről szól, tartalmazza az elkövethető szabálysértéseket és azok büntetési tételeit is, a 42-66. §-ig. A rendeletet interneten is megtalálhatja több közigazgatási, illetve szakmai, jogi lap is tartalmazza.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Arra a kérdésemre szeretnék választ kapni, hogy a menetlevél kitöltésére vonatkozik-e jogszabály? Törvény írja-e elő, hogyan kell a menetlevélen a kilométer óra állást rögzíteni, vagy minden munkaadó saját maga dönti el, hogyan kéri? Konkrétan tehát: minden megálláskor és elinduláskor rögzíteni kell mennyit mutat az óra, vagy csak elég, ha a kiindulási és a végállást rögzítjük? Várom válaszát.
Köszönettel:
Tóth János
Tisztelt Tóth János !
Nem a munkáltató dönti el, hogy a kilométeróra állását rögzíteni kell a menetlevélen, hanem erre a közúti közlekedési szolgáltatásokról és a közúti járművek üzemben tartásáról szóló 89/1988. (XII. 20.) MT rendelet kötelezi az állampolgárokat. Eszerint a menetlevélnek tartalmaznia kell legalább a szállítóeszközre (rendszám, teherbírás), az üzemben tartóra, gépjárművezetőre (üzemben tartó vagy tulajdonos neve, telephelye, gépjárművezető neve), és a rakományra (a szállítmány megnevezése, mennyisége, származása) és a rakománnyal megtett kilométer-teljesítményre vonatkozó adatokat. A menetlevelet eseményszerűen kell vezetni, tehát a km adatokat nem lehet előre, vagy utólag beírni. A rendelet tartalmaz egy minta-menetlevelet, amely feltünteti a honnan-hová rovatban a megállás helyét is.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Azzal a kérdéssel fordulok önhöz, hogy közalkalmazott vagyok és szeretnék új autót vásárolni. Egy ismerősöm említett valami kedvezményt a regisztrációs adóból közalkalmazottak részére. Ez igaz, vagy saját képzeletének szüleménye volt? Ha igaz, mire lehet számítani? Egyáltalán milyen kedvezmények illetnek meg egy közalkalmazottat autóvásárlás esetén?
Köszönettel:
ifj. Sashalmi György
Tisztelt ifj. Sashalmi György !
Közalkalmazottak részére nincs kedvezmény a regisztrációs adóból, azonban egyes biztosítótársaságok kedvezményes kötelező felelősségbiztosítási díjat határoztak meg közalkalmazottak részére, tehát ennek érdemes utánanéznie.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Most szereztem meg 17 évesen a vezetői engedélyem. Vezethetek-e külföldön? Vagy csak ha betöltöttem a 18. életévemet?
Köszönettel:
Tom Threeman
Tisztelt Tom Threeman !
A közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló 35/2000. (XI. 30.) BM rendelet szerint a "B" kategóriára érvényesített vezetői engedély a járművezető 18. életévének betöltéséig csak belföldön történő járművezetésre jogosít, tehát addig külföldön nem vezethet.
Tisztelettel:
Dr. Bodolai László
8 évvel ezelött eladott autóm után tőlem követelik az elmúlt 5 év súlyadóját. Az igaz, hogy nem jelentettem be az eladást, de egyáltalán már akkor is kötelességem lett volna? Számomra nagyon újnak tűnik ez a törvény, de tudom, hogy a törvény nem ismerete nem mentség. Sajnos az új tulaj nem íratta a nevére az autót, ami azóta ki tudja hol van már, és az adásvételi szerződésemet hiába lobogtattam az illetékes helyeken. Valóban fizetnem kell? Válaszát előre is köszönöm
Tisztelettel:
Chehelnik Enikő
Tisztelt Chehelnik Enikő !
A súlyadóról szóló törvény 1991-ben lépett hatályba, és már akkor is az szerepelt benne, hogy az köteles a súlyadót megfizetni, aki az év első napján tulajdonosa a járműnek. Az eladás tényét az eladónak 15 napon belül az adásvételi szerződés bemutatásával kellett igazolnia, ez alapján szűnt meg az adófizetési kötelezettsége. Így sajnos az elévülési szabályokra tekintettel, ha a vevő nem íratta a nevére a gépjárművet, Öntől 5 évre visszamenőleg követelhetik az adó megfizetését.
Tisztelettel:
Dr. Bodolai László
Peugeot 307 2.0 Privileg gépkocsimat 2003. februárban újonnan, 0 km-el kedvezményesen vásároltam, mint "túltárolt" autót. 2004. novemberében egy kutya miatt lesodródtam az útról, árokba borultam, a kocsiban 1.4 millió Ft kár keletkezett a biztosító szerint. (A kutya megmenekült, gazdája ismeretlen). A biztosító az EUROTAX szerinti "eredeti érték" meghatározásánál nem a tényleges forgalomba helyezés dátumát (2003. 02) és számla szerinti értéket veszi számítás alapjául, hanem a gyártás (2001. 07) dátumát, amellyel számítva jelentősen alulbecsli a törés előtti forgalmi értéket. (Ez utóbbit autókereskedőkkel konzultálva tudom, akik végigfuttatták az adatokat ugyanazon az EUROTAX programon). Kérdésem: Jogosan jár-e el a biztosító? Megjegyzésem: A biztosító eljárását alapul véve ha a szalonból kihozást és biztosítás kötést követő napon történik ugyanez, akkor egy nap és pl. 200 km futás után azonnal több százezer forinttal ér kevesebbet az autó törés előtti állapota?
Tisztelettel:
Drágossy Richárd
Tisztelt Drágossy Richárd !
Konkrét jogszabályi rendelkezés nem dönti el, hogy a gépjármű forgalomba helyezését vagy gyártási idejét kell-e figyelembe venni a kár megállapítása során, valószínűleg a belső szabályozásának megfelelően járt el a biztosító. Az, hogy a gyártás és a forgalomba helyezés között ilyen sok idő telt el, elég extra eset, de Ön is említette, hogy emiatt kedvezményesen vásárolta meg a járművet. A biztosító eljárását vitathatja a bíróság előtt, előbb azonban konzultáljon szakértővel.
Tisztelettel:
Dr. Bodolai László
Autómat magánszemély részére értékesíteném. A vevő hitelre tudja csak megvenni az autót. Igaz-e, hogy a nevére kell íratnom autómat még mielőtt ki tudná fizetni, ahhoz, hogy megkapja a hitelt? Ha igen, milyen megoldást tud javasolni biztosítékul? Hogyan lehet kiegészíteni az adásvételi szerződést, hogy ne legyen problémám a későbbiekben? Előre is köszönöm válaszát!
Üdvözlettel:
Levélíró
Tisztelt Levélíró !
Általában a pénzintézetek a hitelügyintézés segítése érdekében kidolgoznak olyan mintákat, nyomtatványokat, amiket a hitelezési eljárás során aztán el is fogadnak. Javasolom, hogy a hitelt nyújtó pénzintézetet keressék fel és kérdezze meg, konkrétan milyen feltételekkel, milyen szerződési tartalom esetén nyújtja a hitelt a vevőnek.
Tisztelettel:
Dr. Bodolai László
3 héttel ezelőtt vásároltunk egy használtautót, egy Opel márkakereskedésben, finanszírozással. Az autó 2 000 000 Ft-ba került és ebből 700 000 Ft a kölcsön. Az autó egy Opel (G) Astra (5 ajtós), 2001-es évjárattal. Az első tulajdonosnak is ők adták el, tehát egészen mostanáig ők szervizelték. Az autót a márkakereskedés egy munkatársával elvittük a próbaútra, de mivel száraz, meleg délelőtt volt így nem próbáltuk ki az ABS-t. A márkakereskedésben úgy adták el az autót, hogy ABS-szel fel van szerelve. A napokban viszont olyan helyzetbe kerültünk hogy az ABS-nek működésbe kellett volna lépnie, de nem történt semmi. Mikor visszavittük az autót a márkakereskedéshez, ők megvizsgálták, és közölték velünk, hogy az autóban nincs ABS és olyan komplikált lenne beszerelni hogy nem érdemes megcsináltatni. Állítólag gyári hiba hogy nincs benne. A márkakereskedés sajnálatát fejezte ki és végig azt állították hogy ők nem vették észre ezt a "hibát" az autón. Lehetséges ez? Hogy majd 4 évnyi szervizelés után sem tudják egy autóról, hogy van-e benne ABS vagy sem? Végülis felajánlották, hogy cserébe feltesznek rá 4 vadonatúj téligumit, és az idén nyáron esedékes vizsgáztatás költségeit is átvállalják, amiben benne van egy vonóhorog megvásárlása és vizsgáztatása. A kérdésem az lenne, hogy ilyenkor mit lehet tenni? Van-e valami esély jogi úton elégtételre, vagy fogadjuk el a márkakereskedés ajánlatát? Esetleg másféleképpen megoldható-e a problémánk?
Üdvözlettel:
Lukács László
Tisztelt Lukács László !
Ha az adásvételi szerződés tartalmazza, hogy a megvásárolt gépkocsi ABS-szel van felszerelve, elállhatnak a szerződéstől a Polgári Törvénykönyv által szabályozott hibás teljesítésre hivatkozással, azaz a vételár visszajár és Önök pedig visszaszolgáltatják a gépjárművet. Hibás teljesítés alapján a kicserélés is szóba jöhet, ez azonban elég komplikált lehet használt autók esetében. Egyébként én elfogadhatónak és hozzávetőleg értékarányosnak találom a szerviz ajánlatát is.
Tisztelettel:
Dr. Bodolai László
A közeljövőben vásárolok egy használt autót, egy tőlem 150km-re fekvő kis faluban leltem rá. Az eladó egy vasárnapi napot jelölt meg az adásvétel lebonyolítására. Az adásvételi szerződés dátumával ill. az eladás tényével tudtommal megszűnik az eladó biztosítása az autóra. Vasárnap lévén pedig nem köthető vidéken új kötelező biztosítás. Tegyük fel, hogy elindulok hazafelé az autóval, és ne adj' Isten valami történik, balesetet okozok vagy kárt szenvedek. Ilyenkor mi a jogi helyzet a biztosítással? Az eladó értelemszerűen nem vállal felelősséget az eladott járműre, én pedig szeretnék ugyan, de nem tudom biztosítani aznap az autót. Valószínűleg megkötöm másnap a biztosítást és úgy indulok útnak vele. De mégis, hogy néz ki jogilag egy ilyen szituáció?
Köszönettel:
Szabó István
Tisztelt Szabó István !
A kötelező felelősségbiztosítás általános feltételei szerint a biztosító kockázatviselése - eltérő megállapodás hiányában - az azt követő napon kezdődik, amikor a biztosítás első díját a biztosító részére befizetik. Ha a biztosítási szerződéskötésre a tulajdonos változása miatt kerül sor, az új tulajdonos köteles a tulajdonjog átszállását követően a biztosítási szerződést haladéktalanul megkötni. A gépjármű tulajdonjogának átszállása és a biztosítási szerződés megkötésének időpontja közötti időszakra az üzemben tartó a szerződést kötő biztosító díjszabása szerinti A00 osztály díjának megfelelő időarányos részét köteles megfizetni.
Tisztelettel:
Dr. Bodolai László
2004. november végén nyilatkozatban felmondtam a Magyar Posta Biztosítónál kötött biztosításomat. A bonus/malus igazolásomat, azonban nem küldték meg a mai napig. Felhívtam az ügyfélszolgálatot és akkor derült, ki hogy a felmondás nem érkezett még mindig be hozzájuk (november vége óta!), ezért már fel sem bontják a biztosítást. Időközben az Argosznál kötöttem egy sokkal kedvezőbb kötelezőt. A kérdésem arra vonatkozik, hogy annak ellenére, hogy a felmondást én időben jeleztem, és a felmondási nyilatkozat másolata a kezemben van, tarthat-e magánál illetve szankcionálhat-e valamilyen módon a biztosító. Azzal érvelnek, hogy a jogszabály úgy szólt, hogy dec. 1 éjfélig kellett volna beérkeznie a felmondásnak. A fent leírtak alapján várom levelét!
Üdvözlettel:
ifj. Gál István
Tisztelt ifj. Gál István !
Ha ajánlva, vagy tértivevényesen adta fel a levelet, akkor a feladóvevénnyel, tértivevénnyel tudja igazolni az időben történt feladást a biztosítóval szemben. Ha azonban a felmondás nem érkezett meg, a másik biztosítónál kötött biztosítása érvénytelen, így Ön kénytelen ebben az évben is a régi biztosítójánál maradni.
Tisztelettel:
Dr. Bodolai László
Arra lennék kíváncsi, hogy ha autót vásárlok, akkor az adás-vételi szerződés napjától mennyi időm áll rendelkezésre, hogy a megvásárolt autó átírassam a nevemre? Van-e valami türelmi idő, ameddig a rendőrök igazoltatáskor elfogadják még a régi tulajra kiállított forgalmit, ha nálam van az adás-vételi szerződés? Válaszát előre is köszönöm!
Tisztelettel:
Kozsla János
Tisztelt Kozsla János !
Az adásvételi szerződés keltétől számított 15 napon belül kell a nevére iratnia a járművet. A kötelező biztosítást azonban a tulajdonjog átszállását követően a biztosítási szerződést haladéktalanul köteles megkötni, ennek elmulasztása esetén százezer Ft-ig terjedő pénzbírságot lehet az Ön terhére kiszabni.
Tisztelettel:
Dr. Bodolai László
Regisztrációs adó ügyében keresném. Tudom, lerágott csont, valamint az oldalon megjelent a törvény, de sehogyan sem tudom kibogozni a személyemet érintő tételt. A versenyautók után fizetendő regisztrációt ugyanis nem lelem, ebből következően az egyéb járművekhez sorolnám. A reg. adót megelőző időkben ez a tétel áfa mentes és vámmentes is volt amennyiben igazolást mutatott fel a tulajdonos az MNASZ-től. Kérdésem, hogy mely kategória a helyes besorolás a versenyautó szempontjából, valamint a melyek a járulékos költségek? Segítségét előre is köszönöm!
Üdvözlettel:
Simon Péter
Tisztelt Simon Péter !
A regisztrációs adót többek között személygépkocsi után kell megfizetni. A regisztrációs adóról szóló törvény szerint személygépkocsinak minősül a 8703 vámtarifaszám alá tartozó jármű a mentőautót kivéve. A Kereskedelmi Vámtarifában 8703 vámtarifaszám alatt a következőket találjuk: "Gépkocsi és más gépjármű, elsősorban személyszállításra tervezett (a 87 02 vtsz. alá tartozó kivételével), beleértve a kombi típusú gépkocsit és a versenyautót is". A regisztrációs adó mértékét a jármű tulajdonságai alapján a weboldalon megtalálható törvény mellékletében megkeresheti.
Tisztelettel:
Dr. Bodolai László
A következős eset történt: 5 évvel ezelőtt vettem egy Renault típusú gépkocsit, amelyet egy héten belül elcseréltem egy Polski Fiat-ra. Most küldtek egy Idézést, hogy jelenjek meg, és bírság, meg ilyesmi. Mi ilyenkor a teendő, ha az átíratás nem történt meg, hisz az átíratási határidő belül elcseréltem a szóban forgó gépkocsit. A Polskit később eladtam, ami be van jelentve, át volt íratva. Várom mielőbbi válaszát!
Üdvözlettel:
Hajdu Csilla
Tisztelt Hajdu Csilla !
A vásárolt gépkocsit mindenképpen a nevére kellett volna íratnia, még akkor is, ha 15 napon belül elcserélte egy másikra. Gondolom az illetékfizetés elmulasztása miatt kell megjelennie, az illetéket és mulasztási bírságot kell megfizetnie.
Tisztelettel:
Dr. Bodolai László
Egy pár napja elmentünk a barátommal egy szórakozóhelyre, ahonnan aztán egy másik helyre akartunk menni. Viszont én ittas állapotom miatt nem vezethettem. Akkor a barátom felajánlotta, hogy ő majd vezet, mivel ő már órákkal azelőtt abbahagyta az alkoholfogyasztást és úgy gondoltuk, már vezethet. Sajnos a szonda nem ezt mutatta, miután megállított a rendőr. Elvették mindkettőnk jogosítványát. Pedig én épp azért adtam át a kocsim, hogy ne kövessek el szabálysértést. Egyszerűen tévesen ítéltük meg a barátom ittas állapotát. Kérdésem az lenne, hogy mire számíthatok? Mikor kaphatom vissza a jogosítványom?
Köszönettel:
Vida Ferenc
Tisztelt Vida Ferenc !
Az ittas vezetés szabálysértéséről van szó, amikor is a kiszabható maximális büntetés 100 ezer Ft-ig terjedő pénzbírság, és 1 hónaptól 1 évig tarthat a járművezetéstől eltiltás, amelynek tartamába be kell számítani azt az időt is, melynek tartamára a vezetői engedélyét a jogsértő cselekménnyel összefüggésben elvették, illetve bevonták.
Tisztelettel:
Dr. Bodolai László
Tisztelt Autójogász! Volt egy csattanásom egy BKV-s busszal a nagykőrösi úton. A BKV-t a Generali biztosítja. Vártam mikor jelenik meg nálam a Generalitól egy kárszakértő, de hiába. (Hívtam őket, de azt mondják mivel a BKV-s nem ismeri el a vétséget, így az én biztosítóm jöjjön ki megállapítani a káromat. Onnan viszont visszaküldtek, hogy menjek a Generalihoz. Érdeklődnék, hogy most akkor ki is jön hozzám???? És persze ha van erre határidő, akkor az mennyi, mert nekem áll az autóm és munkába járáshoz nagyon fontos lenne.
Tisztelettel:
B. János
Tisztelt B. János !
A gépjármű-felelősségbiztosítás általános feltételei szerint a biztosított köteles a káreseményt - a kárrendezéshez szükséges adatok megadásával és a lényeges körülmények leírásával - 8 napon belül a biztosítójánál írásban bejelenteni, továbbá a káresemény kapcsán a biztosítottat érintő hatósági határozatot annak kézhezvételétől számított 8 napon belül a biztosító részére bemutatni. Ezt Ön megtette, a többi a biztosítón, ill. a belső szabályozásán múlik, nincs jogszabályon alapuló határidő a kárszakértő eljárására.
Tisztelettel:
Dr. Bodolai László
Tisztelt Autójogász! Apósom vásárolt az unokája nevére (aki akkor - 2 éve - 15 éves volt), de saját használatra egy Suzuki Swift 1.0 szgk.-t. A kötelező gépjármű felelősség biztosítás 2002-ben negyedévi 10.000 Ft-tal indult, 2004. utolsó negyedévében már 13.800 Ft volt. Megjött az új csekk (ami már 2005. első negyedévére vonatkozik) kb. 23.000 Ft-ról. Az emelésről (szerződésmódosításról) semmilyen értesítést nem kaptunk. Telefon érdeklődésünkre közölték, hogy a biztosító (neve most lényegtelen) minden olyan biztosítást, ahol a szgk. tulajdonos 25 éve alatti 2005. január 1-től 75 %-kal megemel. A gyermekem, aki még nincs 18 éves, vezetni sem tud és nincs jogosítványa sem (2 évvel ezelőtt sem volt természetesen) a szgk. üzembentartója is egyben. Van ehhez a biztosítónak joga ? Mi a teendő ilyenkor ? Tudomásom szerint nem lehet már biztosítót váltani, mert lejárt a határidő. Véleményem szerint ilyen egyoldalú (az ekkora mértékű emelésről most nem beszélve) szerződésmódosításhoz a biztosítónak nincs joga úgy, hogy erről minket nem értesít és nem kérdezi meg, hogy elfogadjuk-e vagy sem. Mit javasol? Ne fogadjuk el? Fizessünk? Írjuk át az autót más nevére? Hagyjuk meg a szgk. tulajdonost és az üzembentartó esetleg legyen egy felnőtt (pl. az egyik szülő)? Kérem, adjon tanácsot. Várom válaszát.
Köszönettel:
Kristófy Gyula
Tisztelt Kristófy Gyula !
Év közbeni biztosítóváltásra az Önök esetében csak tulajdonosváltozással kerülhet sor. A biztosítási díjak évenkénti emeléséről a biztosítók sajnos nem kötelesek személyre szóló tájékoztatást adni, a gépjármű felelősségbiztosításról szóló jogszabály, mely 2004. július 1-től hatályos, megelégszik azzal, hogy a biztosító köteles a biztosítási feltételeket, az érvényben lévő, valamint két országos napilapban október 30-ig közzétett következő évi díjtarifáját az ügyfélfogadásra rendelkezésre álló helyiségeiben és az interneten hozzáférhetővé tenni. Ha biztosított ennek ismeretében a biztosítási év végére (utolsó napjára), azt legalább 30 nappal megelőzően a szerződést írásban nem mondja fel, a szerződés a biztosító által közzétett módosítás szerint marad hatályban.
Tisztelettel:
Dr. Bodolai László
Tisztelt Autójogász! A negyedéves biztosításom 2004 év végéig 11600 Ft-volt. 2005. január 1-től drasztikusan felemelték - 17403 Ft-ra. Éves szinten 23000 Ft-tal megemelték. Ledöbbentem, mikor a kezembe kaptam a csekket. Arról már értesültem, hogy év közben nem lehet biztosítót váltani, de a saját autómnál az üzembetartót szeretném megváltoztatni (Apukámra),hogy más biztosítónál új biztosítást köthessünk. Kérdésem a következő: üzembetartó váltásra is vonatkozik az év végéig tartó szerződés, vagyis egy évig fizethetem ezt a drasztikusan megemelt összeget?Válaszát előre is köszönöm !
Köszönettel:
Molnár Tamás
Tisztelt Molnár Tamás !
Megértem a felháborodását, azonban a biztosítást a tulajdonos személyében bekövetkezett változás esetén lehet év közben felmondani, melyhez be kell mutatni a tulajdonjogot átruházó szerződést. A tulajdonjog átruházásának napján 24. órakor szűnik meg az adott biztosítónál a kötelező biztosítás, a díjat addig az időpontig kell rendezni.
Tisztelettel:
Dr. Bodolai László
Tisztelt Autójogász! A kérdésem röviden a következő: Milyen szervezethez fordulhatok segítségért, érdekképviseletért, ha nem vagyok megelégedve a biztosítóm ügyintézésének menetével, gyorsaságával? Úgy érzem az érdekeim csorbulnak, a biztosító a törvény által előírt határidőket rendre túllépi, képtelen vagyok őket rábírni az ügyem intézésére.
Kicsit bővebben: 2004. május 26-án hátulról - követési távolság be nem tartása miatt - "belénk" ütközött egy holland autó. A helyszínelő rendőrök előtt a tulajdonos teljes mértékben elismerte felelősségét, és ezt azóta is tartja. A kötelező felelősség biztosításunk a KÖBE-nél van, és mivel külföldi autóról volt szó, az ügyintézést nekünk, náluk kellett elkezdeni. Május 26-a óta sikeresen elintéződött, levelezőpartner bevonásával, hogy a külföldi biztosító kijelentette, hogy fizet. (A hónapok eloszlása: kb. 6 hónap KÖBE, egy hónap külföld). Mindössze egy beépítési ellenőrzésre lenne szükségünk, melyet a bankunkhoz továbbítva engedélyt kapnánk arra, hogy jogosultak vagyunk a pénz fölvételére. Ez az ellenőrzési igazolás, egyetlen fax....kb. három hónapja várat magára. A szakértő a kérésünket követően két napon belül itt volt, két napon belül továbbította a KÖBE-hez az ellenőrzést (mindent rendben talált). Ezidáig semmilyen papírt nem kaptunk.Számtalanszor telefonáltunk, sürgettük őket, a saját ügyintézőnkkel még beszélni sem tudtunk, mindannyiszor más más embernek kellett az egész folyamatot elmagyarázni.A mai nappal sikerült azt elérnünk, hogy cégen belül az iratanyagot továbbították egy bennfentes szakértőnek, akinek - a legújabb ügyintéző szerint - egy héten belül választ kell adnia. (Az eddigiek alapján azonban az egyhetes határidő betartásával kapcsolatban komoly aggályaim vannak.) Vagyis három hónap után ott tartunk, mintha tegnap került volna oda a szakértő jelentése; három hónap alatt nem sikerült az anyagot az egyik íróasztalról a másikra áttenniük!!!
Összefoglalva: Vétlenül áldozata lettünk egy balesetnek; a másik fél minden huzavona nélkül elismerte felelősségét, vagyis a mi biztosítónknak egyetlen fillérjébe sem kerül, csupán egy kis ügyintézésről lenne szó...és mégsem tartunk sehol sem. A baleset idején 6 hónapos terhes voltam....most itt a fél éves nagy lányunk...viszont pénz még sehol. Van valamilyen lehetőségem, hogy meggyorsítsam ezt az egész folyamatot? Fordulhatok valahova segítségért, vagy egyetlen lehetőségem, hogy kivárjam mire végre lezárul? Arról nem is beszélve, hogy mivel saját pénzünkön javítattuk meg az autónkat, így a biztosító az idegességen kívül jelentős anyagi kárt is okoz nekünk. Gyors válaszát előre is köszönöm!
Tisztelettel:
Tamási Szilvia
Tisztelt Tamási Szilvia !
Levele olvastán úgy tűnik, hogy a biztosító ügye intézésében nem áll a helyzet magaslatán. Panaszával, kamatfizetési és kártérítési igényével az alábbi szervekhez fordulhat:
1. a biztosító panaszokkal foglalkozó szervezeti egysége, (általában ügyfélszolgálat)
2. Pénzügyi Szervezetek állami Felügyelete (1013 Bp. Krisztina krt. 39.)
3. Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség (1088 Bp. József krt. 6.)
4. Békéltető testületek
5. Bíróság (általában a biztosítási kötvények tartalmazzák a kizárólagosan eljáró bíróság megnevezését).
Tisztelettel:
Dr. Bodolai László
Tisztelt Autójogász! Ki szeretnénk az autónkat vonni a forgalomból, de mindenhol egy uniós szabályozásba ütközünk, amiről pontosan senki nem tud semmit. Azt szeretném megtudni, hogy mik a teendők január 1-jétől ez ügyben, és milyen költségekkel jár a rendszám leadása?
Köszönettel:
Glaserné
Tisztelt Glaserné !
Tudomásom szerint a forgalomból való kivonással kapcsolatban 2005. január 1-től csak annyi változott, hogy a végleges kivonáskor a hatósági engedélyt és a jelzést vissza kell vonni, a törzskönyvet érvénytelenítve vissza kell adni, kivéve ha a külön jogszabályban hulladékkezelésre feljogosított kezelőnek átadta a gépjárművet, és az erről szóló bontási igazolást a közlekedési igazgatási hatóságnak bemutatta. A bontási igazolás díja 2500 Ft. A forgalomból kivonást akadályozó EU-s szabállyal kapcsolatban nincs információm (ez a szabályozás a magyar viszonyokra legkorábban 2006-ban vonatkozhat).
Tisztelettel:
Dr. Bodolai László