2016. május 6., 11:52 Módosítva: 2016.05.11 17:47

Kedves Olajdoki!

Van egy 2006-os Coltom (1.1-es), azt vettük észre hogy nagyon eszi az olajat. November 12.-én töltöttünk rá kb. 3,5 dl Castrol Magnetic 5W40 C3-mas (Full syntetic) olajat és a nívópálca 2 pontja között állt a szint. Akkor volt 157 507 km a kocsiba, ma megnéztük a pálcát és az alsó nívó alatt volt a szint, és a kilométeróra jelenleg 160 110 km. Beletöltöttük a maradék 6,5 dl-t most az alsó nívó fölött van kicsivel a szint.

Ha jól számolom 2603 km-t mentem vele eddig és megevett egy csomó olajat, ez normális? Mi lehet a probléma? Lehet hogy nem is Castrolt kellene bele tölteni? Van erre valamilyen specifikáció? (sajnos a kis könyve nincsen meg a kocsinak..). Szóval én tökre nem értek hozzá, mert egyrészt nő vagyok, másrészt pedig nincsenek autószerelői képességeim sajnos. :S Kérem ha tud akkor válaszoljon.

Nagyon szépen köszönöm! Üdv, Kriszta

Kedves Kriszta!

A leírtak alapján, ha jól értem, kb. 1 liter olajat fogyaszthatott el 2603 kilométer alatt. Ez nem kevés, de nem is vészesen sok: kb. 4 dl / 1000 km olajfogyasztást jelent. Az autó 10 éves, ilyenkor már lehetnek annyira elöregedettek a tömítések vagy kopott a motor, hogy ilyen mértékű olajfogyasztást produkáljon.

Előbb utóbb érdemes vele foglalkozni, és elvinni egy szerelőhöz, hogy pontosan beazonosítsa és kijavítsa a problémát. Addig pedig oda kell figyelni rá, hogy nem menjen a szint minimum alá. Az olajmárkákkal való variálást nem javaslom, mert bár a Castrolon kívül számos más olaj is jó hozzá, nem ez fogja megoldani a problémát. Rosszabb esetben majd valaki azt javasolja, hogy töltsön bele sűrűbb olajat, amit ha megfogad, lehet, hogy kevésbé fog fogyni, de még tovább fog kopni tőle a motor.

Üdv, Olajdoki

2016. május 3., 11:40 Módosítva: 2016.05.06 12:00
9

Kedves Olajdoki!

Adott egy BMW 316i (1.8-as motor, Österreich Pakett, 2004-es évjárat, 180 000 km). Amikor megvettem 5w30 olaj volt benne, ami gyárilag elő van írva. Ezt eszegette rendesen és ezért úgy döntöttem hogy rakok bele vastagabbat Liqui Moly 10w40-et.

A probléma az, hogy ezt az olajat is eszegeti, hogy pontos legyek kb 1500 km-ként 1 litert, ami szerintem kicsit sok. Nagyobb gázadásnál jön kékes füst, ami arra enged következtetni, hogy a szimeringek megértek a cserére.

Szeretném megkérdezni, hogy Ön szerint mi állhat a dolog hátterében vagy egyáltalán normális-e ilyen mértékű olajfogyasztás? Ha pedig nem, akkor valóban jóra tippelek és nem az olajjal van a probléma hanem a tömítésekkel?

Köszönöm a választ!

Üdvözlettel: Roland

Kedves Roland!

Minden valószínűség szerint a tömítésekkel van gond, ami ennyi idő és kilométer után nem meglepő. Érdemes szervizbe vinni és megcsináltatni, mert az írt olajfogyasztás valóban elég magas.

Üdv, Olajdoki

2016. április 27., 13:32 Módosítva: 2016.05.06 12:00
2

Tisztelt olajdoki!

Toyota Avensis T22-esem (1.6 vvt-i), évekkel ezelőtt átesett a korai vvt-i motorokra jellemző olajgyűrű miatti visszahívásos motorcserén. Én idén vettem az autót. Ekkor 235 000 km volt benne. Vétel után olajcserével kezdtem (Valvoline 5w30). Azóta megtettem vele 6000 km-t és megevett belől úgy 4 decit. Nem tartom nagy étvágynak, de esetleg másik típusú olajjal lehetne csökkenteni rajta, ha nem akarok hozzányúlni a motorhoz?

Köszönöm, Levente

Kedves Levente!

Ez annyira minimális olajfogyasztás, hogy szerintem nem érdemes emiatt másik olajra váltani. Minden motor fogyaszt valamennyi olajat, csak ahol nem látszik ott azért nem látszik, mert üzemanyaggal hígul fel az olaj és az pótolja a szintet.

Üdv, Olajdoki

2016. április 21., 14:44 Módosítva: 2016.04.28 11:46

Tisztelt Olajdoktor!

Nekem egy Deawoo Lanos 1.6 16v 99-es autóm van. Az a problémám, hogy olajcsere után 4000 km-t mentem vele és 1 kg olajat töltöttem utána. Ez mennyire rossz? Most jelenleg Elf 10/40-7000sti van benne.

A kipufogón enyhe fehér füst távozik, ami enyhén kormot hagy maga után. A hűtővizet nem eszi, a gyertyák nem olajosak. Azt vettem észre, hogy amióta Tempó benzin adalékot használok, azóta csökkent a fehér füst. Ennek vajon mi az oka? A gyári olaja Shell Helix Ultra 5/40, amit eddig nem használtam. Ön mit ajánlana ? Előre is köszönöm válaszát.

Üdvözlettel: Géza

Kedves Géza!

A jelenlegi olaj megfelelő, a 0,25 L / 1000 km pedig vállalható olajfogyasztás egy ilyen korú autónál. Az utántöltésen kívül más javaslatom nincs. Ami a füstöt illeti, a kékes színű füst utal az olajra, és ekkora olajfogyasztásnál azt mondom, hogy valószínűleg amúgy sincs összefüggés.

Üdv, Olajdoki

2016. április 19., 13:18 Módosítva: 2016.04.24 06:45

Tisztelt Olajdoki!

Adott egy 94-es évjáratú Golf 3 1.4cl. 300 000 km körül jár az órája, és azt a tanácsot kaptam, hogy 10w40 helyett 15w40-et öntsek bele a következő cserénél. Kicsit eszi már az olajat és azt hallottam, hogy a 15-ös jobban tetszene neki. Ez igaz?

Kedves Levélíró!

Nem igaz, de elterjedt tévhitről van szó. A 15W40-es olaj hidegen vastagabb a 10W40-esnél, üzemi hőmérsékleten hasonló a viszkozitásuk. Ezért nagyából hasonló olajfogyasztásra lehet számítani.

Viszont a 15W-s olaj kevésbé védi a motort a hidegindításkori kopástól, mert több időre van szüksége, hogy a megfelelő viszkozitást elérje. Ráadásul, ha a 15W40-es olaj ásványi (jellemzően), a 10W40-es pedig félszintetikus (szintén jellemzően), akkor egyéb szempontokból (pl. tisztító hatás, viszkozitási index, oxidációs stabilitás, stb.) is alulmarad a 15W40-es teljesítményben.

Üdv, Olajdoki

2016. április 15., 10:53 Módosítva: 2016.04.19 13:19
36

Tisztelt Olajdoki,

A kérdéses gép 2007-es W169 (A200 CDI kéziváltós). Óra szerint 200e km-t futott, 190e-nél vettem át, közvetlenül előtte került bele Motor Gold Ecotec 10W40. Szervizkönyv (német) szerint 110e-ig többnyire 5/30-asat kapott rendszeresen, utána 110e-190e-ig nincs információ. "Olajevés"-t nem tapasztaltam. 10-12e-ként tervezem cserélni a motorolajat. Ön milyen olajat javasol következő cserére? Illetve egyéb olajakra (váltó, fék) típus/ciklus?

Köszönettel, Péter

Kedves Péter!

MB 229.31 vagy 229.51 jóváhagyással rendelkező olajat javaslok. Megfelelő például az Eneos Premium Hyper 5W30 vagy a Total Quartz Ineo MC 3 5W30. A korábban használt 10W40-es olaj sajnos nem volt megfelelő. A váltóban élettartam feltöltésű olaj van, amit nem kell cserélni. A fékfolyadékot kétévente kell cserélni, és a gyári terméket úgy hívják, hogy MB Bremsflüssigkeit DOT 4 Plus 1 L MB 331.0. Az Assyst rendszer egyébként elvileg jelzi, hogy mikor milyen szervizre van szükség.

Üdv, Olajdoki

2016. április 12., 11:19 Módosítva: 2016.04.15 10:58
61

Tisztelt Olajdoki!

Fiat Panda 100HP típusú gépjárművembe szeretnék motorolajat cseréltetni, az autó 2007-es évjáratú, 80 ezer km-t futott.

Kérdésem az lenne, hogy milyen olajat, és mennyit vegyek hozzá?

Előre is köszönöm : Péter

Kedves Péter!

Eneos Sustina 5W40 vagy Eneos Premium Hyper 5W40 olajat ajánlok hozzá. 2,9 liter kell belőle.

Üdv, Olajdoki

2016. április 7., 13:34 Módosítva: 2016.04.12 11:21

Helló Doki!

Most vettem egy 22 éves, 1000-es, automata váltós Suzuki Swiftet. A kérdésem az lenne, hogy 10w40-re vagy 15w40-re cseréljem le az olajat?

Válaszod előre is köszönöm!

Üdv.: Tamás

Kedves Tamás!

Minden más tényezőt egyformának tekintve, egy 10W40-es olaj jobb választás ehhez az autóhoz, mint egy 15W40-es. Tehát az olajcseréhez egy 10W40-es viszkozitású olajat javaslok.

Üdv, Olajdoki

2016. április 5., 10:47 Módosítva: 2016.04.07 13:34

Tisztelt Doki!

Kérdésem az lenne, hogy egy 2005-ös évjáratú, Audi A4 Avant 1,9 PD TDI (BKE) 5 sebességes manuál váltójába milyen olaj szükséges, ha után kellene tölteni? Illetve van-e előírt csereperiódus, vagy élethosszig tartó olajjal van feltöltve?

Köszönöm.

Kedves Levélíró!

Élettartam-kenésre szánt olajjal van feltöltve a váltó, nem kell benne olajat cserélni.

Üdv, Olajdoki

2016. április 1., 13:08 Módosítva: 2016.04.03 10:10

Kedves Olajdoki!

Kérem segítsen, milyen típusú (és mennyi) váltóolaj való egy 2003-as Suzuki Swift  évjáratú 1.3-as 16v GC modellbe?

Köszönöm válaszát:  Battonyai Zoltán

Kedves Zoltán!

API GL-4 vagy GL-5 minőségű, 75W90-es olaj való a váltóba, mint például az Eneos Super Premium Multi Gear 75W90 MTF vagy a Valvoline Maxlife MTF GL-4 75W90. 2,4 liter kell belőle.

Üdv, Olajdoki

2016. március 29., 18:10 Módosítva: 2016.04.05 11:02
172

Kedves Olajdoktor,

Vásároltam egy 2006-os Octavia II 2.0tdi-t DSG váltóval. Utána olvastam a fórumokon és mindenhol azt írják, hogy a váltóba csak az eredeti VW váltóolajat szabad önteni, aminek az ára elég borsos - 25 euro/l.

Találtam több gyártót is aki gyárt DSG-be olajat és a VW specifikációnak megfelel - FEBI 15 euro/l, Castrol 12 euro/l, Valvoline 10 euro/l, Mannol 7 euro/l. A kérdésem az lenne, hogy merjem-e beletenni a nem VW olajat, és ha igen akkor melyiket javasolná?

Válaszát előre is köszönöm, Üdv, Richard.

Kedves Richárd!

Mindaddig, ameddig kifejezetten DSG-hez való olajat tölt bele, és nem egy “sima” váltóolajat, addig megfelelő az utángyártott is. A felsoroltak közül a Valvoline-t és a Castrol-t ajánlom.

Üdv, Olajdoki

2016. március 25., 13:48 Módosítva: 2016.03.27 17:01

Üdvözlöm.

A kérdésem az lenne, hogy milyen olajat válasszak egy 1989-es BMW 324d váltójába, és differenciálművébe. Motorolajnak mit javasol egy ilyen régi dízelmotorba?

Kedves Érdeklődő!

A motorba egy félszintetikus, 10W40-es olajat javaslok, mint például az Eneos Premium 10W40. A váltóba GM Dexron II D vagy GM Dexron III szabványnak megfelelő olaj való. Ez egy automata váltó szabvány, de ez való a manuális váltóba is ennél a típusnál. Megfelelő például az Eneos Premium ATF DIII. A differenciálműbe BMW OSP specifikációjú olaj való, mint például a Castrol Syntrax Longlife 75W-90.

Üdv, Olajdoki

2016. március 23., 11:09 Módosítva: 2016.03.29 18:20

Tisztelt olajdoki!

Három éve vettem egy 2005 Seat Toledo 3-as 1.6 benzines BGU motorkódú autót! Az a problémám, hogy eszi az olajat, kb: 4000 km alatt 1 liter olajat fogyaszt! Amikor nyomom neki 130-150 tempóval hosszú távon, magas fordulatszámon, akkor többet kell töltenem. Múltkor Budapest-München-Budapest 1400 km, 150 km/h, olajutántöltés 0.6 dl! Szerelőm azt mondta, hogy ez normális! Autó átnézetve, nem füstöl, nem folyik sehol se, minden rendben! Most 146 000 km van benne, leellenőrizve elvileg nincs visszatekerve az óra! Ezelőtti autóimnál ezt nem tapasztaltam, nem volt olajutántöltés! Kipróbáltam pár olajat, most Total 10-40 van benne! Létezik-e olyan olaj ami lecsökkenti az olajfogyasztást? Ajánlották a Metabond olajat és olvastam a Midland Avanza olajról, hogy olajcsökkentő! Kicsit tanácstalan vagyok, hogy milyen olajat vegyek, amiből nem kell utánatölteni!

Köszönettel: Cs. Attila

Kedves Attila!

Az olajfogyasztást legritkább esetben okozza maga az olaj, ezért a megoldást is általában máshol kell keresni. Ha a motor állapota jó, akkor lehet, hogy eleve ilyen a konstrukció, továbbá a vezetési stílus is hatással van rá, ahogy Ön is tapasztalta.

Ha például csökkentett palástnyomású dugattyúgyűrűkkel van szerelve a motor, az több mint kompenzálja az olajra költött plusz pénzt az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztással. Műszakilag pedig nem káros az 1000 kilométerenkénti néhány dl olajfogyasztás, mindaddig, amíg időben utántölti. Az olaj utólagos adalékolását nem javaslom, mert nem tartom szerencsésnek belenyúlni az olajgyártó által összeállított kémiai egyensúlyba. De létezik olyan olaj, ami valamelyest csökkenti az olajfogyasztást - pl. Valvoline Maxlife -, de ez is inkább akkor hatásos, ha például az elöregedett tömítések miatt fogy az olaj.

Üdv, Olajdoki

2016. március 21., 12:11 Módosítva: 2016.03.23 11:11
1

Tisztelt Olajdoktor!

Első tulajdonosa vagyok egy 2008-as évjáratú 1.6 CRDI, D4FB motorkódú KIA Ceed autónak. Az autóban jelenleg 250 000 km van. Napi használatban 130 km teszek meg, ebből 20% város.

Az autóban újkorától OMW BIXXOL Premium NT SAE 5W-40 olajat használtam. Legutóbb Lukoil Genesis Special 5W-40 olaj került bele. A kérdésem az, hogy megfelel-e ez az olaj a továbbiakban, vagy esetleg Ön más prémium olajat ajánl? Az olajcsere periódus 12-14 ezer km. Ez megfelelő intervallum? Az olajfogyás elhanyagolható, nem kell utántölteni két csere között.

Köszönettel: Gyula

Kedves Gyula!

Ha nem dízel részecskeszűrős az autó, akkor a minősítési alapján ezek az olajok megfelelőek. Ha részecskeszűrős, akkor viszont ACEA C3-nak megfelelő, 5W30-as olajat kell használni, mint például a Lukoil Genesis Special C3 5W30 vagy az Eneos Premium Hyper 5W30.

Üdv, Olajdoki

2016. március 16., 15:28 Módosítva: 2016.03.21 12:12
4

Üdv.

2001-s Renault Megane 1.6 16v manuális váltós kocsiban szeretném lecserélni a váltóolajat! Milyet ajánl?

Kedves Érdeklődő!

Speciális olaj való bele. Úgy hívják, hogy Tranself NFJ 75W80. Ez az olaj kompatibilis az ebben a váltóban használt bronz szinkrongyűrűkkel.

Üdv, Olajdoki

2016. március 10., 12:52 Módosítva: 2016.03.16 15:43
16

Tisztelt Olajdoktor!

Megörököltem egy 1990-es évjáratú 3 ajtós Mitsubishi Pajero 2.5TD-t, sajnos az előéletéről nem sokat tudok. Próbálom kicsit helyrepofozni, és szeretnék olajat is cserélni rajta. Egy ilyen korú dízel gépjárműbe, milyen típusú és mennyiségű olajat javasolna? Valamint mi az amit ezzel együtt cserélnem kell? Válaszát előre is köszönöm.

Üdvözlettel: Krisztián

Kedves Krisztián!

Egy félszintetikus, 10W40-es olaj megfelelő választás a motorba. Például Eneos Premium 10W40 vagy Liqui Moly Super Leichtlauf 10W40. 7,1 literre lesz szüksége, és olajszűrőt is cseréljen feltétlenül.

Üdv, Olajdoki

2016. március 8., 11:09 Módosítva: 2016.03.10 18:14

Tisztelt Olajdoktor!

Nemrég vásároltam egy 2006-os Opel Astra H (1.6 Twinport Z16XEP) személygépkocsit. Kb. 500 km megtétele után világítani kezd a sárga olajszint jelző lámpa. Ekkor szoktam utántölteni (kb. 0.5 l) olajat, ez után már nem világít a lámpa. Kérdésem az, hogy Ön szerint ez normális jelenség? A lámpa kivillanása után vajon mennyi időn belül szükséges az utántöltés?

Az autó megvásárlása után kezdtem igazán utánaolvasni, hogy milyen olaj is kell ebbe az autóba. Amikor megvettem, volt a motortérben egy Castrol 10w40-es címke, ami szerint ilyet raktak bele korábban. Elvittem természetesen az autót az ilyenkor szükséges protokoll szerinti szervizre. A szerelőm most Mobil Super 10w40-eset tett bele és a 10 ezres cserét javasolta. Több helyen is azt olvastam, hogy 5w30-as és GM Dexos 2-es olaj kellene bele. Mi a véleménye? A következő cseréig maradhat benne a mostani, vagy okozhat e addig valamilyen kárt? Azóta kb. 2000 km-t tettem meg az autóval, de a menetteljesítménnyel, fogyasztással elégedett vagyok, problémát motorikusan nem tapasztaltam. Segítségét előre is köszönöm!

Tisztelettel: F.Tamás

Kedves Tamás!

500 kilométer alatt 0,5 liter olajfogyasztás nem kevés, bár az Ecotec motorok hajlamosak az olajfogyasztásra. Valóban GM Dexos 2 minőségű, 5W30-as vagy 5W40-es olaj lenne a bele való, és ha eddig folyamatosan 10W40-s olajjal lett üzemeltetve, attól kophatott annyit ma motor, hogy megnőjön tőle az olajfogyasztás. Javaslom, hogy ne 5W30-as, hanem minkább 5W40-es Dexos 2 minőségű olajat használjon (pl. Eneos Premium Hyper 5W40), mert a 30-asból még többet fog fogyasztani.

Annak is érdemes lehet utána nézni, hogy nincs-e más ok, pl. a tömítések rossz állapota is okozhatja az olajfogyasztást. Arra pedig nincs szabály, hogy a lámpa kivillanásától számítva mennyi időn belül kell utántölteni. Nyilván minél hamarabb, de a ami igazán fontos, hogy még azelőtt, hogy a nívópálcán a minimum alá menne az olajszint.

Üdv, Olajdoki

2016. március 4., 10:37 Módosítva: 2016.03.09 11:46
56

Tisztelt Olajdoktor!

Szabad-e ACEA C3(10) olajat használni egy olyan motorhoz, amihez a gyártó ACEA A1/B1, ACEA A3/B3 vagy ACEA A5/B5 teljesítményszintű olajat ajánl? (Honda Jazz 2011, L13Z2 motorkód) Ugyanígy, használhatok-e 504.00 / 507.00 olajat a gyártó által ajánlott 505.01 helyett? (Volkswagen Bora 2000, AJM motorkód)

Milyen következményekkel járhat, ha nem tartjuk be a gyártó előírásait, valamint van-e valamiféle kompatibilitás a különböző standardok között? Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel: K. Zsolt

Kedves Zsolt!

A 2010-es ACEA C szabványok már nem követelnek meg akkora TBN szintet, azaz savsemlegesítő képességet a motorolajoktól, mint az A1/B1, A3/B3 vagy A5/B5, így szigorúan véve nem használható azok helyett.

A gyakorlatban azonban ritka, hogy egy korszerű, pár éves motornak ne feleljen meg egy ACEA C teljesítményszintű olaj. A másik esetben, mivel a VW 504.00/507.00 visszafele kompatibilis a VW 505.01-el, ezért használható a Borához.

Üdv, Olajdoki

2016. március 3., 10:58 Módosítva: 2016.03.07 14:24

Tisztelt Olajdoktor!

Toyota Corolla '98-as 1.3 16v 86 LE (4E-FE) típusú autót vásároltam és le szeretném cserélni (jómagam) a motorolaját de nem tudom, hogy jelenleg milyen van benne és milyen a megfelelő hozzá. Több helyen is utána néztem, de a válaszok különbözőek.

A 10W40-es olaj ha minden igaz nem ajánlott, inkább a 10W30 és az 5W30-as. Ön mit javasol milyet vegyek bele ami még a meg is fizethető kategória? Ha tud, kérem írjon több terméket is. Nem szeretném, ha a motor hosszú távon károsodna a nem megfelelő viszkozitású olaj miatt. Magamtól az ARAL HIGH TRONIC 5W40-est venném, vajon jól döntenék? :) Válaszát előre is köszönöm!

Minden jót! Üdv: Zoli

Kedves Zoli!

Egész nyugodtan bele lehet tölteni egy 5W40-es vagy 10W40-es olajat, megfelel a gyári előírásoknak. Az említett Aral olajat is jó választásnak tartom.

Üdv, Olajdoki

2016. február 26., 16:45 Módosítva: 2016.03.03 11:01
95

Kedves Olajdoki!

Azt szeretném kérdezni, hogy normális esetben a nívópálcáról vett olajminta milyen színű? Egyesek szerint az a normális ha fekete, míg mások a sötétbarnára, borostyánbarnára teszik a voksukat.

Kedves Érdeklődő!

Mindegyik lehet normális a felsoroltak közül. Eleve nem egyforma színűek az olajok újonnan sem, és ez nem utal semmilyen formában a minőségükre. Ha fekete az olaj, az azt jelenti, hogy lebegteti a motorban levő szennyeződéseket, hogy azok ne képezzenek lerakódásokat.

Ez nem jelenti, hogy az olaj csereérett, mert ez a jelenség éppúgy előfordul nemsokkal az olajcsere után, mint a csereperiódus végén. A dízel autóknál főleg jellemző, hogy nagyon hamar befeketedik az olaj, de attól ez még normális, és használható a csereperiódus végéig.

Üdv, Olajdoki

2016. február 24., 17:43 Módosítva: 2016.02.26 16:46
76

Tisztelt Olajdoki!

Egy igazoltan 220 000 km-t futott 2007-es e90 318d 120LE 6 sebességes kéziváltós autó tulajdonosa vagyok. Főleg télen, de hűvösebb idő esetén is, az első 10 km-en nehezen veszi az autó a hátramenet, illetve az egyes fokozatot. Üzem meleg motornál ez a probléma nem áll fenn, mindegyik fokozat könnyen kapcsolható.

Esetleg a váltóolaj csere megoldhatja a problémát? Ha igen, milyen olaj való bele? Mi lehet a probléma egyáltalán? Nem találtam arra való információt sehol sem, hogy élettartam feltöltésű-e a váltóolaj vagy sem. Válaszát előre is köszönöm!

Üdv: Ádám

Kedves Ádám!

A váltóolaj élettartam feltöltésű, de a leírt probléma nem valószínű, hogy olajjal kapcsolatos lenne, mert akkor minden fokozatot érintene. Mindenképp nézesse meg egy szakszervizzel.

Üdv, Olajdoki

2016. február 21., 16:06 Módosítva: 2016.02.24 17:46

Tisztelt Olajdoki!

A kérdésem a következő lenne. Nemrégen vásároltam egy leigazolt futású, valójában 145 ezer km-es 1,9 pdtdi 116 le-s Golf 4-est, 6-os manuális váltóval. Milyen motorolajat javasol az autóhoz? Köszönöm szépen a válaszát.

Üdv: Róbert.

Kedves Róbert!

PDTDi motorokhoz normál csereperiódus mellett VW 505.01, hosszú csereperiódus mellett VW 504.00/507.00 teljesítményszintű olaj való. Előbbinek megfelel például az Eneos Premium Hyper 5W40, utóbbinak például az Eneos Premium Ultra 504/507 5W30.

Üdv, Olajdoki

2016. február 18., 11:55 Módosítva: 2016.02.22 09:40
181

Tisztelt Olajdoki!

A 6 éves Audi A3-asom 1.8 TFSI motorral városban rövid, 10 km-es távokon 1 liter olajat eszik meg 1000 km-en. Így télen hideg motorral padlógáznál fehér füstfelhőt hagyok magam után.

Miután az olaj elérte üzemi hőfokát a fehér füst megszűnik. A rövidtávos használattal kontrasztban hosszútávon autópályán használva konstans 3000-es fordulatnál "csak" 4,5 decit fogyaszt el 1000 km-en. (Gyárilag elfogadott maximum 7dl/1000km) A szervíz szerint az olajfogyasztáson csökkenteni az üzemi hőmérsékletes viszkozitás változtatással lehetne, 10W40 helyett 10W60-as olajat javasolnak.

A fenti statisztikákból kiindulva én úgy gondolom, hogy mivel a motor hidegen fogyaszt több olajat ezért a hideg viszkozitás változtatásával több értelme lenne próbálkozni. Milyen olajat javasol?

köszönöm, Csaba

Kedves Csaba!

Nem értek egyet ezzel a logikával. Egyrészt az olaj hidegen a legvastagabb, tehát biztosan kevesebb fogy belőle olyankor, mit melegen, amikor vékonyabb. Másrészt a fehér füst nem olajfogyasztásra, hanem inkább fagyállóra utal.

Az olaj kék füstöt jelentene, de ez túl alacsony olajfogyasztás ahhoz, hogy füstfelhő legyen belőle. Harmadrészt ebbe a motorba egy VW 502.00 vagy 504.00 minőségű olaj lenne való, 10W60-as olajból pedig ilyet nem talál. Javaslataim például az Eneos Premium Hyper 5W40 vagy a Repsol Elite Multiválvulas 10W40.

Üdv, Olajdoki

2016. február 12., 16:28 Módosítva: 2016.02.18 12:32
1

Tisztelt Olajdoktor!

Jól tárolt, bontatlan, Agip SINT 2000 SAE 10W/40 (literes) fémdobozos motorolajat érdemes-e egy 19 éves BMW M43B16 motorblokkba tölteni? Az olaj korát nem sikerült megállapítanom: ebben a csomagolásban biztosan régóta nincs forgalomban, egy 1986-os Agip kiadványon már szerepel.

Üdvözlettel: Bence

Kedves Bence!

Nem javaslom. Egy motor olaj bontatlanul 5-10 évig tartható el. Ezen túlmenően fennáll az oxidálódás veszélye, ami alkalmatlanná teszi feladatának ellátására.

Üdv, Olajdoki

Váltóolaj a 323-asba

2016. február 11., 10:22 Módosítva: 2016.02.12 16:29
1

Kedves Olajdoktor!

Érdeklődni szeretnék, hogy egy 2001-es Mazda 323F 2.0 benzines autóba milyen típusú váltóolaj a legjobb, illetve milyen gyakorisággal kell cserélni? Előre is köszönöm a segítséget!

Üdvözlettel, András

Kedves András!

Egy API GL-4 vagy GL-5 teljesítményszintű, 75W90-es olaj való bele. Ilyen például az Eneos Super Premium Multi Gear 75W90 MTF vagy a Valvoline GL-4 75W90. A csereperiódus 90000 km, de legfeljebb 6 év.

Üdv, Olajdoki