2016. március 21., 12:11 Módosítva: 2016.03.23 11:11
1

Tisztelt Olajdoktor!

Első tulajdonosa vagyok egy 2008-as évjáratú 1.6 CRDI, D4FB motorkódú KIA Ceed autónak. Az autóban jelenleg 250 000 km van. Napi használatban 130 km teszek meg, ebből 20% város.

Az autóban újkorától OMW BIXXOL Premium NT SAE 5W-40 olajat használtam. Legutóbb Lukoil Genesis Special 5W-40 olaj került bele. A kérdésem az, hogy megfelel-e ez az olaj a továbbiakban, vagy esetleg Ön más prémium olajat ajánl? Az olajcsere periódus 12-14 ezer km. Ez megfelelő intervallum? Az olajfogyás elhanyagolható, nem kell utántölteni két csere között.

Köszönettel: Gyula

Kedves Gyula!

Ha nem dízel részecskeszűrős az autó, akkor a minősítési alapján ezek az olajok megfelelőek. Ha részecskeszűrős, akkor viszont ACEA C3-nak megfelelő, 5W30-as olajat kell használni, mint például a Lukoil Genesis Special C3 5W30 vagy az Eneos Premium Hyper 5W30.

Üdv, Olajdoki

2016. március 16., 15:28 Módosítva: 2016.03.21 12:12
4

Üdv.

2001-s Renault Megane 1.6 16v manuális váltós kocsiban szeretném lecserélni a váltóolajat! Milyet ajánl?

Kedves Érdeklődő!

Speciális olaj való bele. Úgy hívják, hogy Tranself NFJ 75W80. Ez az olaj kompatibilis az ebben a váltóban használt bronz szinkrongyűrűkkel.

Üdv, Olajdoki

2016. március 10., 12:52 Módosítva: 2016.03.16 15:43
16

Tisztelt Olajdoktor!

Megörököltem egy 1990-es évjáratú 3 ajtós Mitsubishi Pajero 2.5TD-t, sajnos az előéletéről nem sokat tudok. Próbálom kicsit helyrepofozni, és szeretnék olajat is cserélni rajta. Egy ilyen korú dízel gépjárműbe, milyen típusú és mennyiségű olajat javasolna? Valamint mi az amit ezzel együtt cserélnem kell? Válaszát előre is köszönöm.

Üdvözlettel: Krisztián

Kedves Krisztián!

Egy félszintetikus, 10W40-es olaj megfelelő választás a motorba. Például Eneos Premium 10W40 vagy Liqui Moly Super Leichtlauf 10W40. 7,1 literre lesz szüksége, és olajszűrőt is cseréljen feltétlenül.

Üdv, Olajdoki

2016. március 8., 11:09 Módosítva: 2016.03.10 18:14

Tisztelt Olajdoktor!

Nemrég vásároltam egy 2006-os Opel Astra H (1.6 Twinport Z16XEP) személygépkocsit. Kb. 500 km megtétele után világítani kezd a sárga olajszint jelző lámpa. Ekkor szoktam utántölteni (kb. 0.5 l) olajat, ez után már nem világít a lámpa. Kérdésem az, hogy Ön szerint ez normális jelenség? A lámpa kivillanása után vajon mennyi időn belül szükséges az utántöltés?

Az autó megvásárlása után kezdtem igazán utánaolvasni, hogy milyen olaj is kell ebbe az autóba. Amikor megvettem, volt a motortérben egy Castrol 10w40-es címke, ami szerint ilyet raktak bele korábban. Elvittem természetesen az autót az ilyenkor szükséges protokoll szerinti szervizre. A szerelőm most Mobil Super 10w40-eset tett bele és a 10 ezres cserét javasolta. Több helyen is azt olvastam, hogy 5w30-as és GM Dexos 2-es olaj kellene bele. Mi a véleménye? A következő cseréig maradhat benne a mostani, vagy okozhat e addig valamilyen kárt? Azóta kb. 2000 km-t tettem meg az autóval, de a menetteljesítménnyel, fogyasztással elégedett vagyok, problémát motorikusan nem tapasztaltam. Segítségét előre is köszönöm!

Tisztelettel: F.Tamás

Kedves Tamás!

500 kilométer alatt 0,5 liter olajfogyasztás nem kevés, bár az Ecotec motorok hajlamosak az olajfogyasztásra. Valóban GM Dexos 2 minőségű, 5W30-as vagy 5W40-es olaj lenne a bele való, és ha eddig folyamatosan 10W40-s olajjal lett üzemeltetve, attól kophatott annyit ma motor, hogy megnőjön tőle az olajfogyasztás. Javaslom, hogy ne 5W30-as, hanem minkább 5W40-es Dexos 2 minőségű olajat használjon (pl. Eneos Premium Hyper 5W40), mert a 30-asból még többet fog fogyasztani.

Annak is érdemes lehet utána nézni, hogy nincs-e más ok, pl. a tömítések rossz állapota is okozhatja az olajfogyasztást. Arra pedig nincs szabály, hogy a lámpa kivillanásától számítva mennyi időn belül kell utántölteni. Nyilván minél hamarabb, de a ami igazán fontos, hogy még azelőtt, hogy a nívópálcán a minimum alá menne az olajszint.

Üdv, Olajdoki

2016. március 4., 10:37 Módosítva: 2016.03.09 11:46
56

Tisztelt Olajdoktor!

Szabad-e ACEA C3(10) olajat használni egy olyan motorhoz, amihez a gyártó ACEA A1/B1, ACEA A3/B3 vagy ACEA A5/B5 teljesítményszintű olajat ajánl? (Honda Jazz 2011, L13Z2 motorkód) Ugyanígy, használhatok-e 504.00 / 507.00 olajat a gyártó által ajánlott 505.01 helyett? (Volkswagen Bora 2000, AJM motorkód)

Milyen következményekkel járhat, ha nem tartjuk be a gyártó előírásait, valamint van-e valamiféle kompatibilitás a különböző standardok között? Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel: K. Zsolt

Kedves Zsolt!

A 2010-es ACEA C szabványok már nem követelnek meg akkora TBN szintet, azaz savsemlegesítő képességet a motorolajoktól, mint az A1/B1, A3/B3 vagy A5/B5, így szigorúan véve nem használható azok helyett.

A gyakorlatban azonban ritka, hogy egy korszerű, pár éves motornak ne feleljen meg egy ACEA C teljesítményszintű olaj. A másik esetben, mivel a VW 504.00/507.00 visszafele kompatibilis a VW 505.01-el, ezért használható a Borához.

Üdv, Olajdoki

2016. március 3., 10:58 Módosítva: 2016.03.07 14:24

Tisztelt Olajdoktor!

Toyota Corolla '98-as 1.3 16v 86 LE (4E-FE) típusú autót vásároltam és le szeretném cserélni (jómagam) a motorolaját de nem tudom, hogy jelenleg milyen van benne és milyen a megfelelő hozzá. Több helyen is utána néztem, de a válaszok különbözőek.

A 10W40-es olaj ha minden igaz nem ajánlott, inkább a 10W30 és az 5W30-as. Ön mit javasol milyet vegyek bele ami még a meg is fizethető kategória? Ha tud, kérem írjon több terméket is. Nem szeretném, ha a motor hosszú távon károsodna a nem megfelelő viszkozitású olaj miatt. Magamtól az ARAL HIGH TRONIC 5W40-est venném, vajon jól döntenék? :) Válaszát előre is köszönöm!

Minden jót! Üdv: Zoli

Kedves Zoli!

Egész nyugodtan bele lehet tölteni egy 5W40-es vagy 10W40-es olajat, megfelel a gyári előírásoknak. Az említett Aral olajat is jó választásnak tartom.

Üdv, Olajdoki

2016. február 26., 16:45 Módosítva: 2016.03.03 11:01
95

Kedves Olajdoki!

Azt szeretném kérdezni, hogy normális esetben a nívópálcáról vett olajminta milyen színű? Egyesek szerint az a normális ha fekete, míg mások a sötétbarnára, borostyánbarnára teszik a voksukat.

Kedves Érdeklődő!

Mindegyik lehet normális a felsoroltak közül. Eleve nem egyforma színűek az olajok újonnan sem, és ez nem utal semmilyen formában a minőségükre. Ha fekete az olaj, az azt jelenti, hogy lebegteti a motorban levő szennyeződéseket, hogy azok ne képezzenek lerakódásokat.

Ez nem jelenti, hogy az olaj csereérett, mert ez a jelenség éppúgy előfordul nemsokkal az olajcsere után, mint a csereperiódus végén. A dízel autóknál főleg jellemző, hogy nagyon hamar befeketedik az olaj, de attól ez még normális, és használható a csereperiódus végéig.

Üdv, Olajdoki

2016. február 24., 17:43 Módosítva: 2016.02.26 16:46
76

Tisztelt Olajdoki!

Egy igazoltan 220 000 km-t futott 2007-es e90 318d 120LE 6 sebességes kéziváltós autó tulajdonosa vagyok. Főleg télen, de hűvösebb idő esetén is, az első 10 km-en nehezen veszi az autó a hátramenet, illetve az egyes fokozatot. Üzem meleg motornál ez a probléma nem áll fenn, mindegyik fokozat könnyen kapcsolható.

Esetleg a váltóolaj csere megoldhatja a problémát? Ha igen, milyen olaj való bele? Mi lehet a probléma egyáltalán? Nem találtam arra való információt sehol sem, hogy élettartam feltöltésű-e a váltóolaj vagy sem. Válaszát előre is köszönöm!

Üdv: Ádám

Kedves Ádám!

A váltóolaj élettartam feltöltésű, de a leírt probléma nem valószínű, hogy olajjal kapcsolatos lenne, mert akkor minden fokozatot érintene. Mindenképp nézesse meg egy szakszervizzel.

Üdv, Olajdoki

2016. február 21., 16:06 Módosítva: 2016.02.24 17:46

Tisztelt Olajdoki!

A kérdésem a következő lenne. Nemrégen vásároltam egy leigazolt futású, valójában 145 ezer km-es 1,9 pdtdi 116 le-s Golf 4-est, 6-os manuális váltóval. Milyen motorolajat javasol az autóhoz? Köszönöm szépen a válaszát.

Üdv: Róbert.

Kedves Róbert!

PDTDi motorokhoz normál csereperiódus mellett VW 505.01, hosszú csereperiódus mellett VW 504.00/507.00 teljesítményszintű olaj való. Előbbinek megfelel például az Eneos Premium Hyper 5W40, utóbbinak például az Eneos Premium Ultra 504/507 5W30.

Üdv, Olajdoki

2016. február 18., 11:55 Módosítva: 2016.02.22 09:40
181

Tisztelt Olajdoki!

A 6 éves Audi A3-asom 1.8 TFSI motorral városban rövid, 10 km-es távokon 1 liter olajat eszik meg 1000 km-en. Így télen hideg motorral padlógáznál fehér füstfelhőt hagyok magam után.

Miután az olaj elérte üzemi hőfokát a fehér füst megszűnik. A rövidtávos használattal kontrasztban hosszútávon autópályán használva konstans 3000-es fordulatnál "csak" 4,5 decit fogyaszt el 1000 km-en. (Gyárilag elfogadott maximum 7dl/1000km) A szervíz szerint az olajfogyasztáson csökkenteni az üzemi hőmérsékletes viszkozitás változtatással lehetne, 10W40 helyett 10W60-as olajat javasolnak.

A fenti statisztikákból kiindulva én úgy gondolom, hogy mivel a motor hidegen fogyaszt több olajat ezért a hideg viszkozitás változtatásával több értelme lenne próbálkozni. Milyen olajat javasol?

köszönöm, Csaba

Kedves Csaba!

Nem értek egyet ezzel a logikával. Egyrészt az olaj hidegen a legvastagabb, tehát biztosan kevesebb fogy belőle olyankor, mit melegen, amikor vékonyabb. Másrészt a fehér füst nem olajfogyasztásra, hanem inkább fagyállóra utal.

Az olaj kék füstöt jelentene, de ez túl alacsony olajfogyasztás ahhoz, hogy füstfelhő legyen belőle. Harmadrészt ebbe a motorba egy VW 502.00 vagy 504.00 minőségű olaj lenne való, 10W60-as olajból pedig ilyet nem talál. Javaslataim például az Eneos Premium Hyper 5W40 vagy a Repsol Elite Multiválvulas 10W40.

Üdv, Olajdoki

2016. február 12., 16:28 Módosítva: 2016.02.18 12:32
1

Tisztelt Olajdoktor!

Jól tárolt, bontatlan, Agip SINT 2000 SAE 10W/40 (literes) fémdobozos motorolajat érdemes-e egy 19 éves BMW M43B16 motorblokkba tölteni? Az olaj korát nem sikerült megállapítanom: ebben a csomagolásban biztosan régóta nincs forgalomban, egy 1986-os Agip kiadványon már szerepel.

Üdvözlettel: Bence

Kedves Bence!

Nem javaslom. Egy motor olaj bontatlanul 5-10 évig tartható el. Ezen túlmenően fennáll az oxidálódás veszélye, ami alkalmatlanná teszi feladatának ellátására.

Üdv, Olajdoki

Váltóolaj a 323-asba

2016. február 11., 10:22 Módosítva: 2016.02.12 16:29
1

Kedves Olajdoktor!

Érdeklődni szeretnék, hogy egy 2001-es Mazda 323F 2.0 benzines autóba milyen típusú váltóolaj a legjobb, illetve milyen gyakorisággal kell cserélni? Előre is köszönöm a segítséget!

Üdvözlettel, András

Kedves András!

Egy API GL-4 vagy GL-5 teljesítményszintű, 75W90-es olaj való bele. Ilyen például az Eneos Super Premium Multi Gear 75W90 MTF vagy a Valvoline GL-4 75W90. A csereperiódus 90000 km, de legfeljebb 6 év.

Üdv, Olajdoki

2016. február 8., 12:59 Módosítva: 2016.02.11 10:26
1

Üdvözlöm!

Nemrégiben vásároltam egy. 2002-es Toyota Avensis 2.0 d-4d motorral szerelt autót. A kérdésem a következő milyen olajat ajánlana bele, sok olvasás után csak elvesztem az internet tömkelegében.

Válaszát előre is köszönöm. Richárd

Kedves Richárd!

Egy félszintetikus, 10W40-es viszkozitású olajat javaslok, mint például az Eneos Premium 10W40 vagy a Mobil Super 2000 X1 10W40.

Üdv, Olajdoki

2016. február 4., 15:10 Módosítva: 2016.02.06 12:15
1

Kedves Olajdoki!

2004-es benzin-LPG-s Chevrolet Aveo autóm van. Régen 5W30-as olaj volt benne, de azt mondták, hogy az túl vékony, ezért lecserélték az olajat, de a dobozt kidobtam véletlenül és nem emlékszem 100%-ra, hogy milyen van most benne... 10W-40re tippelek, de tényleg nem vagyok biztos benne. Meg tudom valahogy állapítani, hogy milyen kell bele? A szerviz sem tudja sajnos. Ha teszek bele 10W-40-et, attól lehet valami baja, ha mégsem az lenne benne?

Köszi előre is! M

Kedves M!

Egy jó minőségű, félszintetikus, 10W40-es olaj mehet bele. Nem muszáj ugyanaz legyen, mint eddig. Megfelelő például az Eneos Premium 10W40 vagy a MOL Essence 10W40.

Üdv, Olajdoki

2016. február 2., 15:06 Módosítva: 2016.02.05 11:33
15

Tisztelt Olajdoktor!

2002-es VW Golf 4 1.4 benzines autóm kb ezer km-ként megeszik egy deciliter olajat. Mennyire egészséges ez az olajfogyasztás? Érdemes megbontani a motorteret, esetleges javítások elvégzése céljából? Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel: Csongor

Kedves Csongor!

Legyen nagyon elégedett a minimális olajfogyasztással, és véletlenül se nyúljanak emiatt a motorhoz.

Üdv, Olajdoki

2016. január 27., 16:19 Módosítva: 2016.01.29 17:28
26

Tisztelt Olajdoktor!

Fékfolyadékot illene cserélnem, de megakadtam. Nem tudom milyen folyadék van a rendszerben, és mivel tudomásom szerint nem lehet őket keverni, ezért nem tudom, hogy mire kéne lecserélnem. A könyv azt írja hogy DOT 5 vagy DOT 4 "compatible".

Ezeket nem lehet keverni, de ha most 4-es van benne én pedig 5-öst öntök rá akkor mi lesz? Vagy ki lehet valamivel mosni a csöveket, és utána mehet bele az 5-ös? Ön szerint mit tudnék tenni? Köszönöm a válaszát.

Üdvözlettel: Kornél.

Kedves Kornél!

A polietilén-glikol és a szilikon alapú fékfolyadékok valóban inkompatibilisek egymással. A DOT 4 polietilén-glikol alapú, a DOT 5 pedig szilikon alapú. De DOT 5-ös fékfolyadékot szinte sehol nem talál Magyarországon, mert nem DOT 5-ös, hanem DOT 5.1-es fékfolyadékok fordulnak inkább elő, a DOT 5.1 pedig szintén polietilén-glikol alapú, és kompatibilis a DOT 4-gyel. Tehát hacsak nem tudja konkrétan, hogy DOT 5-ös fékfolyadék van benne (és nem 5.1-es), akkor emiatt nem aggódnék különösebben.

Üdv, Olajdoki

2016. január 25., 17:20 Módosítva: 2016.02.02 15:14
69

Tisztelt Olajdoki!

A szeretett kisautómba, 2006-os Seat Ibiza 1.4 (190 000 km van benne) autópályán megtett kb. 150-180 km után kivillan az olajlámpa, utána leállítom kb. 1-2 percet áll és utána ráindítok, semmi baja elmegy még 50 km-t és megint kivillan a lámpa, leállítom, újra indítom megint megy 50 km-t.

Az út után állt 2 napot hazafelé úton ugyanezt a mutatványt adta elő (150-180 km-től), olaj nem fogyott belőle, frissen lett cserélve. Elvittem szerelőhöz, hibakód nem volt benne, cseréltünk egy olajgombát. Mivel alkalmam nem volt még kipróbálni, mivel a hibát csak 150-180 km folyamatos autópálya után produkálja. Az a kérdésem lenne ha a gomba csere nem oldotta volna meg a problémámat akkor még mi okozhat ilyen jellegű hibát. Jelenleg 5w-40 olaj van benne.

Válaszát előre is köszönöm

Kedves Érdeklődő!

Az olajnyomás problémára jellemző, hogy általában először meleg motornál, alacsony fordulaton jelentkezik. Ugyanis a hideg olaj nyomása magasabb, és a magasabb fordulatszám is megemeli az olajnyomást. Ha a két tényező egyike sem áll fenn, akkor szokott megjelenni a kezdődő nyomásprobléma.

Ami az okot illeti, ha az olajgomba csere nem oldotta meg, akkor a problémát okozhatja például az olajszűrő - ha nem gyári, hanem utángyártott - vagy, rossz eseteben, az olajszivattyú kezd tönkremenni.

Üdv, Olajdoki

2016. január 20., 13:32 Módosítva: 2016.01.25 17:21
75

Tisztelt Olajdoktor!

Mivel a korábbi kérdésemre miszerint milyen Eneos olajat tehetek egy 1998-as Ford Ka-ba,nem talált információt, az importőrrel felvéve a kapcsolatot kaptam egy linket, ahol autótípus szerinti kereső található, így bárki aki Eneos olajat keres megtalálhatja az autója számára megfelelőt.

Tisztelettel: S. Béla

Kedves Béla!

Tudok erről a linkről, és ott valóban ajánlanak is egy olajat (ENEOS Premium Hyper Multi 5W30), de az az olaj nem rendelkezik a Ford jóváhagyásával.

A Ford úgy fogalmaz a kézikönyvben, hogy ha a jóváhagyott olaj nem elérhető, akkor átmenetileg, használható más olaj is, de ez kopásvédelemben, üzemanyag-takarékosságban és károsanyag-kibocsátás tekintetében adott esetben rosszabbul teljesíthet, mint egy Ford jóváhagyással rendelkező olaj. Ezért nem ajánlottam ezt az olajat.

Üdv, Olajdoki

2016. január 13., 13:29 Módosítva: 2016.01.20 13:34
7

Kedves Olajdoki!

Az autóm csipegeti az olajat. Az olajcsere Meisterteil 5w40 olajjal lett végezve. Van itthon Meisterteile 10w40 illetve Castrol Edge 5w40 megkezdett flakon. Az szeretném kérdezni,hogy ezekből valamelyiket tölthetem bele (szabad e keverni), vagy vegyek inkább abból a típusból ami az autóban is van?

Köszi szépen. Gábor

Kedves Gábor!

Az olajok keverésénél az a szabály, hogy ha külön-külön megfelelnek az adott típusnak, akkor keverve is megfelelnek. Mivel nem adta meg az autó típusát, ezért Ön kell eldöntse ez alapján az ökölszabály alapján.

Üdv, Olajdoki

2016. január 6., 15:04 Módosítva: 2016.01.08 16:10
178

Kedves Olajdoktor!

Egy 2002-es BMW 320d tulajdonosa vagyok. Olyan problémával fordulnék önhöz, hogy minden indítás után pár mp-re kivillan egy sárga olajoskanna. Olyan mint az olajnyomás visszajelző csak sárga színű. Kb. 10 mp múlva elalszik és a következő indításig meg se jelenik.

Olaj van benne rendesen, nem is eszi, 2000 km-el ezelőtt lett olaj cserélve és minden amit azzal együtt kell. Menetteljesítményen nem érzek semmit. Segítségét előre is köszönöm.

Üdvözlettel: Ádám

Kedves Ádám!

Valószínűleg az olajszint jelzőről van szó. Ha az olaj szintje rendben van, akkor valószínűleg vagy érzékelő probléma áll a háttérben vagy esetleg (ha nem gyári a szűrő) az olajszűrő hibája a dolog. Utóbbi esetben érdemes kipróbálni egy másik utángyártott szűrőt, vagy áttérni a gyárira.

Üdv, Olajdoki

2016. január 4., 15:45 Módosítva: 2016.01.06 15:17
134

Üdvözletem,

Most vásároltam egy 2004-es Alfa Romeo 156 1.6 Twin Spark autót. 134 ezer km van benne. Le szeretném cserélni az olajat. A kérdésem az lenne, hogy milyen olajat tegyek bele a cserénél?

Válaszát előre is köszönöm.

Kedves Érdeklődő!

Egy félszintetikus, 10W40-es viszkozitású olajat javaslok hozzá, mint amilyen például az Eneos Premium 10W40 vagy a Selénia 20K 10W40. Ezek megfelelnek a gyári előírásoknak is.

Üdv, Olajdoki

2016. január 3., 17:07 Módosítva: 2016.01.06 15:17
189

Tisztelt Olajdoktor!

Egy 1,5 éves Ford Focus 1,6 diesel cégautóval járok. Az autó az előírásoknak megfelelően márkaszervizben van karbantartva. Az utolsó olajcsere után megnéztem az ellenőrzőpálcán lévő olajat és pont olyan "koszosnak" láttam, mint a csere előtt. Korábban csak benzines autóim voltak, azoknál szép tiszta volt a friss olaj. Érdeklődtem dízeles kollégáknál akik szerint, ha beindítják a motort már attól is befeketedhet, bár biztos senki nem volt az igazában.

Nemsokára jön a következő olajcsere és biztos szeretnék lenni benne, hogy meg is történik, de a szervizben nincs lehetőség végignézni a munkát. Arra gondoltam, hogy belekarcolok egy kis "emlékeztetőt" az olajszűrőbe (ha azt cserélték akkor az olaj is ok), de nem férek hozzá. Feleslegesen aggódok? Várom válaszát.

Üdvözlettel, Mihály

Kedves Mihály!

Szerintem feleslegesen aggódik. Valóban teljesen természetes, hogy az olaj a csere után néhány kilométerrel befeketedjen. Aggodalomra semmi ok, az olaj adalékai szuszpenzióban tartják az oldhatatlan szennyeződéseket, hogy azok ne rakódjanak le, és ne okozzanak problémákat. Ezt a feladatát képes megfelelően ellátni a csereperiódus végéig, és nem jelenti azt, hogy le kellene hamarabb cserélni.

Üdv, Olajdoki

2015. december 30., 17:41 Módosítva: 2016.01.04 15:46

T. Olajdoki!

Vettem egy 2005-ös Fiat Doblo 1.6-os CNG-s autót, de nem tudom milyen olajat vegyek hozzá.

Válaszát köszönöm.

Kedves Érdeklődő!

A legjobb választás talán a Selénia Multipower Gas 5W40.

Üdv, Olajdoki

2015. december 23., 17:29 Módosítva: 2015.12.30 17:47
4

Tisztelt Olajdoktor!

Egy VW GOLF 3 TDI autóm van, a kocsi 20 éves, az ahhoz tartozó futásteljesítménnyel, de az olajat nem eszi. A gyári olajcsere periódus ennél a típusnál 15ekm tudomásom szerint. Figyelembe véve a motorkopást egy 10 ezer km-es csereperiódus megfelelő lenne véleményem szerint. A kérdésem viszont arra irányulna hogy a csereperiódust ki lehetne-e tolni a gyári értékre (15 ezer km), ha 10 ezer km-es futás után egy olajszűrőcserét végeznék és az azzal elvesztett olajmennyiséget pótolnám? Elegendő adalékot pótolna-e ahhoz hogy elérjem a 15ekm-t az új szűrővel és azzal a valamennyi friss olajjal?

Üdvözlettel: K. Antal

Kedves Antal!

Ilyen trükkök nélkül is alkalmazható a gyári olajcsere periódus, de nem csak a kilométer korlátozást kell betartani, hanem azt is, hogy legfeljebb 12 hónap telhet el olajcserétől olajcseréig. Ha ezeket betartja, akkor nem kell szűrőt cserélni, csak az olajjal együtt.

Üdv, Olajdoki

2015. december 21., 14:49 Módosítva: 2015.12.23 17:30
1

Tisztelt Olajdoktor!

Még garanciális autónkba a rendes évi revíziókor a szerviz nem teszi bele az általam vásárolt és odavitt, a gépkönyvben megadott minőségű (0w20, vagy 5w30-as), olajat. Hiába hivatkozom arra, hogy jó minőségű (Agip, Castrol, Shell stb), és nem barkács terméket viszek. Arra hivatkoznak, hogy az autóba csak a "speciális" gyári olaj jó. Megtehetik? Nem mellesleg én meg pont arról nem vagyok meggyőzve, hogy ők az előírt "prémium minőséget" teszik a motorba a "nagy gyári hordóból".

Üdvözlettel: PL

Kedves PL!

Amennyire tudom nem tehetik meg. Olyanokat tehetnek, hogy felárat számolnak fel a keletkezett fáradt olaj ártalmatlanításáért - arra hivatkozva, hogy ez benne van az árban, ha az ő olajukat vásárolja, de nincs benne, ha hozza az olajat. Vagy kérhetnek extra munkadíjat - arra hivatkozva, hogy a meghirdetett munkadíjak akkor érvényesek, ha az ő anyagaikat használják. Illetve beírhatják a szervizkönyvbe, hogy hozott olaj került bele, és pontosan milyen típus.

De ezeket csak tapasztalatból mondom, biztosat egy jogász vagy egy fogyasztóvédő tudna mondani. De lényeges kérdés, hogy tényleg a megadott minőségű olajat vitte-e. Ön itt csak a viszkozitást említi, holott nem az határozza meg a gyári előírásoknak való megfelelőséget, hanem az, hogy az olaj milyen szabványoknak, gyári előírásoknak felel meg. Ha a hozott olaj esetleg csak a viszkozitásában egyezik meg az előírttal, de nem teljesíti az esetleges gyári előírásokat, akkor jól tették, hogy nem töltötték bele.

Üdv, Olajdoki