Tisztelt Olajdoktor!
Adott egy 340 ezer km-t futott 2001-es, 1,6-os Zafira. Lassan annyi 10W-40-es olajat eszik, mint egy kétütemű. 1l/1000 km! Az egyik alkatrész-kereskedésben kaptam egy Wynn márkájú adalékszert, ami az olajhoz keverve állítólag sokat javít az olajfogyasztáson. Érdemes használni vagy inkább nem? A másik opció, a motorgenerál, már nem biztos, hogy megérné.
Tisztelettel: Gunderlach Ferenc
Kedves Ferenc!
Elképzelhető, hogy valamennyit segít, de csodára ne számítson. Vesztenivalója nincs, ha a másik lehetőség a motorgenerál...
Üdv, Olajdoki
Szia,
adott egy Mercedes Benz A160 1,6-os, benzines autó. 3-4 mm-rel több az olaj a nívópálcán. Az még maradhat, vagy nagyon de nagyon gyorsan szívjak le egy kis olajat?
Üdv, Bence
Kedves Bence!
3-4 milliméterrel maximum fölötti szint még belefér.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
Új Suzuki Swift 1,2 benzines autó első (kiegészítő?) olajcseréjével kapcsolatban érdeklődnék. A márkaszervizben azt mondták, hogy 1000 km-nél olajat kell cserélni. A szervizfüzetben 15 000 km olajcsere periódus van meghatározva. Ön szerint szükség van-e első kiegészítő olajcserére, illetve ezt milyen kilométeróra-állásnál javasolja?
Üdvözlettel:László
Kedves László!
Nem szükséges. Az első csereperiódus is 15 ezer kilométer vagy 12 hónap után kell történjen, akárcsak a továbbiak. A mai modern motorolajok simán megbirkóznak az új motorok által termelt valamivel több fémkopadékkal, így nincs szükség a soron kívüli olajcserére.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
A következő a problémám, amiben segítséget szeretnék kapni. Adott egy Chrysler 300m, 42LE típusú automata váltóval. Az előéletét nem ismerem az autónak, ezért a váltó olajainak cseréjéről döntöttem. A váltó szervizdokumentumának átnézése után az automataváltó részéhez LIQUI MOLY TopTec ATF 1200-ra esett a választásom, viszont a differenciálműhöz (külön olaja van) való olajnál elbizonytalanodtam.
Mopar Fuel Saving 75W-90 hypoid hajtóműolajat ír a szervizkönyv és kihangsúlyozza, hogy nem használható szintetikus olaj. Hosszú fórumnézegetés és keresés után CASTROL 75W-90 Syntrax Uni Plus mellett döntöttem, mivel az teljesítette a J2360 szabványt, amit tudott a MOPAR (75W-90-ben nem találtam ásványi olajat). Viszont cserekor láttam a betöltő csavarnál a firmatáblát, miszerint 80W-90-es hypoid olaj kell bele. Feltöltöttem a Castrollal, mivel nem volt más és az aknát csak "kölcsönbe" kaptam. A kérdésem az, hogy maradhat-e a Castrol vagy cserélni kell. Amennyiben csere szükséges, úgy a MOTUL Gearbox 80W-90, esetleg TOTAL TRANSMISSION AXLE 7 80W90 megfelelő-e?
Segítségét köszönöm! AJ
Kedves AJ!
Az én adataim szerint is 75W90-es, API GL-5 minőségű olaj való bele, úgyhogy a Castrol olaja szerintem jó választás volt.
Üdv, Olajdoki
Üdvözletem Olajdoktor!
A gyári írás szerint az Astra G manuális váltója élettartam olajjal van feltöltve, nem kell cserélni. Optimista olvasatban az olaj bírni fogja, előbb adja meg magát a váltó. Pesszimista olvasatban a váltó sem fogja bírni, ha az olaj már megadja magát.
Persze a gyárnak igaza lesz, az olaj a váltó élete végéig kibírta, de nekem nem mindegy, hogy mikor és melyik megy tönkre előbb. Gyanút kelt, hogy nem adják meg, mennyi is az a tervezett élettartam. Mennyi lehet a tervezett "élettartam"? Hány év vagy km után javasolt váltó olajat cserélni?
Köszönöm: András
Kedves András!
Sajnos ezt én sem tudom Önnek megmondani, hogy mikor és melyik fog előbb tönkremenni, mert az ezzel kapcsolatos tapasztalatok széles skálán változnak. Egyetlen alkatrész sem örök életű az autóban, mégis csak egy kis részükre ír elő a gyártó előre ütemezett cserét.
A többivel kapcsolatban az az álláspont, hogy majd cserélik, amikor elromlik. A váltóolajok és a váltók fejlődése lehetővé tette, hogy ma már ez is ez utóbbi kategóriába tartozzon. Szerintem nem érdemes jobban aggódnia érte, mint az autó bármelyik másik, szintén nem rendszeresen cserélendő alkatrészéért.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
A szituáció a következő, eljött szeretett 1996 1.4i Honda Civicemben a váltóolaj csere ideje, a gyári gépkönyve 10W-40 API SF SG osztályú olajat ír, hogy csak azt használjam. Érdeklődnék, hogy váltóolajból mely viszkozitási osztályt (75W-90) illetve GL-4 vagy GL-5 ös olajat rakjak-e bele illetve rakhatok e bele 10W-40 est is vagy azt felejtsem el?
Válaszát előre is köszönöm!
Kedves Levélíró!
Hagyományos, 75W90-es és hasonló hajtóműolajok nem jöhetnek szóba ennél a típusnál. A legjobb választás egy MTF 94 minőségű hajtóműolaj, mint például a Texaco MTF 94.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
Tanácsát kérném, hogy melyek azok az motorolajok, amik használhatók a 2005-ös évjáratú 1,6-os benzines Mitsubishi Space Starhoz. Idős úrtól vettem, még nincs benne 90 ezer kilométer. Jelenleg Mobil olajat használok, de picit "csipegeti" kb. egy litert tízezrenként, ami szerintem nem tragédia, de hátha valamit lehet rajta finomítani. Bár a szerelőm azt mondta, ez ennél a Mitsu motornál természetes. Válaszát előre is köszönöm.
Üdvözlettel Tibor
Kedves Tibor!
Ennek az autónak a motorja gyakorlatilag “mindenevő”: szinte nem találni olyan négyütemű személyautóba való olajat, ami ne lenne rajta a gyárilag elfogadott minőségű olajok listáján.
Jó ár/érték arányú megoldásként egy félszintetikus, 10W40-es viszkozitási osztályú olajat javaslok, mint például az Eneos Premium 10W40 vagy a Total Quartz 7000 10W40. Az említett olajfogyasztással valóban nem kell foglalkozni - az utántöltést kivéve.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Vettem egy nagy teljesítményű új motorkerékpárt (210 Le). A gyári motor olaj SAE 10W40, ezt lecserélhetem 10W50-re? A nagy fordulat meg a magasabb hőmérséklet végett (sportos használat). Egyéb specifikációknak megfelelő azt néztem... az olaj amit szeretnék Castrol POWER 1 Racing 4T 10W-50.
Köszönöm előre a válaszát! Üdv, Zoltán
Kedves Zoltán!
A pontos motor típus ismeretének hiányában csak annyit mondhatok, hogy a 10W50-es olaj akkor használható, ha a kézikönyv is megengedi a 10W40-esen kívül a 10W50-es olaj használatát.
Valamint, ha van további előírás, pl. JASO MA vagy hasonló, akkor a 10W50-es olaj is meg kell annak is feleljen. A SAE miatt ne aggódjon: minden a kereskedelemben széles körben kapható motorolaj a SAE szerinti viszkozitási osztályokba van besorolva, akkor is, ha ezt külön nem jelölik.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoktor!
Szeretném kérni véleményét, hogy Renault Megane (2003, 1.4 16V K4J), mintegy 30 000 km-el ezelőtt felújított motorba milyen olajat javasol? Jellemzően 80%-ban hosszabb, városon kívüli utakon történő használat és kb. 15 ezer kilométerenkénti olajcsere mellett? Illetve javasolja-e A1 vagy A5 szabványú olaj használatát üzemanyag megtakarítási célzattal?
Eddigi tapasztalatom 5W40 és 10W40 Castrol Magnatec A3 olajról van: a 10W40 esetében mintegy 2 dl/100 km volt a fogyasztás növekedés, viszont az időnként indításkor jelentkező egyenetlen járás és az elnyújtott emelkedőkön történő nagyon enyhe rángatás sokkal ritkábban jelentkezett (bár meggyőzhető vagyok arról is, hogy ez utóbbi két dolog nem az olajon múlik...).
Segítségét előre is köszönöm, Csaba
Kedves Csaba!
Jó ötletnek tartom egy ACEA A5/B5 minőségű, 5W30-as olaj használatát. Bár az olajfogyasztás kicsivel nagyobb lehet, mint amit a 10W40-es olajjal tapasztalt, de ennél többet takaríthat meg az üzemanyag oldalon (kb. 1-2%-ot). Javaslom például az ENEOS Premium Hyper Multi 5W30-t.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
Egy 2008-as 1,6 CRDI részecskeszűrő nélküli Hyundai ,i30-am van. Évek óta Total Quartz Ineo HKS D 5W30-as olajat használok bele, mert ennek van Hyundai ajánlása. Más márkatársakkal beszélgetve merült fel a probléma hogy ezt az olajat lehet-e használni ebbe a motorba, mert a gyári előírás ACEA B4, viszont ennek a Total olajnak ACEA C2-es minősítése van. Okozhat ez bármi problémát? Vagy álljak át más olajra? Ha igen, akkor milyen olajat ajánlana?
Köszönöm! Miki
Kedves Miki!
A kérdéses olaj valóban nem rendelkezik ACEA B4 megfelelőséggel, de a termékismertetője kifejezetten kitér arra, hogy megfelelő részecskeszűrős vagy anélküli Kia és Hyundai dízelmotorokhoz. Mivel az öné egy elég korszerű modell, ezért nem kell attól tartania, hogy ez az olaj ne lenne megfelelő. Nem szükséges váltania.
Üdv, Olajdoki
Szia Doki!
Akárhány fórumot olvasok, mindenhol mást írnak, most sikerült leszűkítenem a kört 2 olajra. Castrol 75w90 -est írják sok helyen, (német fórumok) de akadnak páran akik a gyári OEM olajat mondják, ahogy a Porsche Hungária is ezt javasolja. A G 060 726 cikkszámú, ami a szám alapján egyfokozatú 75W de ez az olaj nyáron nem túl vékony? Elegendő kenést is ad a diffinek? Melyiket rakjam bele?
Köszi előre is! Tomi
Kedves Tomi!
A hajtóműolajoknál nincs külön téli vagy nyári olaj, és a viszkozitás kérdése sem úgy merül fel, mint a motorolajoknál, mert egy hajtóműben nincs olyan hőmérséklet ingadozás, mint egy motorban. Ha 75W-s olaj van előírva, akkor az télen és nyáron is megfelelő. A gyári olaj tehát a megfelelő választás vagy egy ugyanilyen szabványnak és viszkozitásnak megfelelő utángyártott olaj, mint például a Fuchs Titan Sintofluid FE 75W.
Üdv, Olajdoki
Nemrég vettem nagyon olcsón egy Fiat Brava 1,9 TD 100s típusú autót. Olajat akarok benne cserélni, a Shell HX7 10W-40-et ajánlották, meg csere előtt egy tisztító adalékot. Az autóval nem törődtek, a levegőszűrője is fekete, mintha kormot szívott volna. A fogyasztáson is meglátszik: kb. 7-8 liter+sok korom, városi kocsi volt, nyugdíjas tempóval járva. Gondolom az olaj is hasonló állapotú lehet.
Elültették a bogarat a fülembe, hogy a Shell olaj miatt eldugul az olajrendszer, túl sok mindent leold állítólag. Ha az említett olaj nem lenne megfelelő, akkor mivel helyettesíthetem a gyárit, mert azt aránytalanul drágának találom. Segítségét és válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlettel: István
Kedves István!
Minden olaj tartalmaz tisztító adalékot, a Shell olajai is, de erre szükség is van annak érdekében, hogy egy jól karbantartott motor tiszta maradjon. Az nem az olaj hibája, ha egy elhanyagolt motorban már annyi szennyeződés van, hogy azok feloldódásakor esetleg eltömítődik valami. Ennek egyébként még nagyobb a kockázata egy motoröblítő folyadék használata során, hiszen annak pont az a dolga, hogy feloldja a szennyeződéseket. Ezért szoktam az ilyen termékeket csak óvatosan ajánlani.
Ha ugyanis a feloldott szennyeződés például az olajszivattyú szívócsonkján levő szűrőt tömíti el, akkor a motor nem kap olajat és rövid úton tönkremegy. Ennek kicsi az esélye, de előfordulhat. A kérdéses olaj egyébként megfelel ehhez a típushoz. Nem szükséges gyári olajat használnia.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Segítségét kérném olajválasztásban! Van egy 2001-es W203-mas CDI Mercedesem, amiben - elérve a 415 000 km-t, olajat kellene cserélnem. Eléggé tanácstalan lettem a fórumok olvasása, Mercedes szervizek felkeresése után. Fórumokon 10W40, szervizekben 0W30, 5W40 olajakat ajánlottak hozzá. Szerviz könyve szerint eddig 5W40 és 0W30 olajat tettek bele. Részecskeszűrő nélküli OM611.962 motoros. Kérem segítségét, ilyen futásteljesítmény mellett milyen olajat javasol? Évente 15 000 km-t használom, főként városban.
Köszönettel, András
Kedves András!
Normál csereperiódus esetén MB 229.3, hosszú csereperiódus esetén MB 229.5 szabványnak megfelelő olajat javaslok. Előbbinek megfelel például az Eneos Premium Hyper 5W40, utóbbinak a Motul 8100 X-cess 5W40. 10W40-es olaj használatát nem javaslom.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Lancia Lybra típusú (2001-es, 1,6-os, 103 LE-s benzines) autóban megvétel után cseréltem váltóolajat. A futásteljesítménye 370 ezer kilométer, a felhasználói kézikönyv csereperiódusra nem irányzott elő semmit, ellenőrzésre és feltöltésre igen. (Lehet, hogy élettartam feltöltésű az olaj).
A magyar kézikönyv előírása: Tutela ZC 75 synth 75W-90. A probléma, hogy ez az olaj csak 75W-80-as változatban létezik, GL-5-ös minősítésű. Inkább a könyv előírására hallgattam, nem a márkára, így ez alapján választottam egy 75W-90-es Eneos GL-5-ös váltóolajat, amire 6 hónapja ki is cserélték a régit.
A csavar az egészben, hogy két hete a kezembe került az angol gépkönyv, ahol Tutela Car Matryx 75W-85 GL-4-es váltóolaj az előírás. A kérdésem az, hogy ilyen esetben melyik váltóolajat használjam? Fórumokon csak az automata váltók olajáról beszélnek, a manuálisról nem. Lecseréljem-e az olajat a 75W-85 GL-4-es olajra, illetve okozhatott-e ennyi idő alatt a GL-5-ös olaj károsodást a váltóban?
Válaszát előre is köszönve: Tamás
Kedves Tamás!
Bármilyen, GL-5-ös 75W90-es hajtóműolaj megfelel ehhez a típushoz. A Tutela csak ajánlás, nem követelmény. Legalábbis az adatbázisban ehhez a típushoz ez az előírás. Mindemellett gyárthattak olyan modellt, ahol ez másképp van, de ennek nyomát én nem látom.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Doki
Egy 2007-es kiadású, 2,0 PDTDI motoros, még Japánban összeszerelt Mitsubishi Outlander az autó. Kapcsolható összkerékhajtással rendelkezik. A gyártó által előírt olaj típusa a transzfer case-be W90, a hátsó differenciálba pedig W80. Gond az, hogy ilyen speckójú olajat nem találok sehol. Castrol Syntrans Transaxle 75w90 van otthon és talán Castrol EPX 80w90 is, nem tudom hogy jók-e.
Előre is köszönöm válaszát! Üdv Török Szabolcs
Kedves Szabolcs!
Nem W80 és W90, hanem 80W és 90W a viszkozitási előírások. Nem mindegy, hogy a W az első számhoz tartozik-e vagy a másodikhoz, mert olyan ugyan nincs, hogy W80 vagy W90, de egy 80W például nem ugyanaz a viszkozitás, mint a 80, szóval adhat okot tévedésre, ha a W nem megfelelő helyen van.
Ahol egyfokozatú olaj van előírva a váltóba és/vagy a differenciálműbe, az azért van, mert a többfokozatú olajokban található viszkozitásmódosító adalékok könnyen elnyíródnak a hajtómű fogaskerekei között, és az olaj viszkozitását veszti. Tehát rövid úton túl vékonnyá válik ahhoz, hogy megfelelő kenést biztosítson a hajtómű számára. Ezért fontos lenne, hogy az előírásnak megfelelő, egyfokozatú olaj kerüljön bele. Megfelelő SAE 90-es olaj például a Fuchs Titan Gear LS 90, megfelelő 80W-s olaj például a Liqui Moly Hypoid 80W.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
A segítségét szeretném kérni, mégpedig abban, hogy a CVT váltóban esedékes az olajcsere! A gyári Nissan NS-2 olaj helyett beletölthetünk-e más olajat, vagy csak a gyárit javasolja? A kiszemelt olaj Motul Multi CVTF. Az autó egy 2006-os Nissan Murano 3,5 V6 Z50. Válaszát előre is köszönöm!
Üdv: Robi
Kedves Robi!
Igen. Ez az olaj megfelel azokba a CVT váltókba, ahol Nissan NS-2 az előírás, úgyhogy használható.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
Nagyon szépen kérem, segítsen!
Van egy Fiat Stilo 1.8 (2002) benzin üzemű gépkocsim. A kocsit gyerekkorában vásároltam 37.500 Km-el, jelenleg 120 000 km. van benne. Nagyon kínosan ügyeltem eddig az olajcserékre, mivel a gépkocsit 85 %-ban városban és 2-3 km-es távon használom. Persze azért beesik autópálya is és ott kell a tartalék.
Az olajcserét 8-10 ezrenként és, vagy 10-12 havonta szoktam megcsináltatni. Volt olyan év, hogy csak 6 ezer került bele, de a 10 hónap akkor kritérium volt. Az elmúlt években ugyanaz a szerelő mindig ugyanazt az olajat töltötte bele, a Statoil 10W-40-est. Próbálkoztam az 5W-40-el is, de azt csipegette rendesen.
Most csere érett lett az olaj, ugyanahhoz a szerelőhöz vittem és megdöbbenve láttam a kannát a csomagtartóban, hogy a KTX turbo 10W-40 olajat töltötte bele. Évekig mindenféle megbeszélés nélkül természetes módon a Statoil került bele. Utánaolvastam ennek a KTX olajnak, azt olvastam, hogy ez ásványi olaj. Tisztelettel szeretném megkérdezni Önt, hogy azonnal cseréltessem-e le ezt az olajat, vagy megfelelő a gépkocsimba.
Várom megtisztelő válaszát: Ferenc
Kedves Ferenc!
Nem kell soron kívül olajat cserélni, de a következő cserekor jó lenne valami minőségibb olajat bele tölteni, ahogy azt Ön is - nagyon helyesen - gondolja.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoktor!
Egy 15 éves Fiat Punto-m van (1.2 16v HLX) és lassan esedékes az 10 000 km-es olajcsere. Főleg Budapesten és autópályán használom, mióta nálam van, 30/70% arányban. Januárban került hozzám, így előéletéről nem sokat tudok, csak bízom benne, hogy nem hanyagolták el ilyen szempontból.
Olajból észrevehető mennyiséget nem fogyasztott, mióta nálam van, benzinből se sokkal többet és a hangja is mint az óramű, szóval bizakodó vagyok. (Persze egyéb gondja volt bőven, mióta hozzám került, de a motorjában eddig nem kellet csalódnom, lekopogom.)
Kényeztetni szeretném, ezért az egyik kérdésem, hogy jót tennék-e vele egy full szintetikus 5w40 olajjal? Olvastam, hogy minden tulajdonsága kimagasló ezeknek az olajoknak, viszont az öreg autókat még nem ilyenre tervezték, nehezebb szivattyúzni, szóval bizonytalan vagyok. A kiszemelt márka a Mannol Elite vagy a Mannol Extreme. A kettő között nem tudom, mi lehet a különbség, talán hogy az Elite a full szintetikus, az Extrém meg nem full?
A másik kérdésem motor öblítő adalékra irányul. Erről is olvastam jót is, rosszat is. Amitől tartok, hogy nehogy olyan szennyeződést oldjon le, ami eltömít valahol egy járatot. Szintén az autóm kényeztetése gyanánt érdemes kipróbálnom, vagy ami jól működik abba inkább nem érdemes belepiszkálni? Kíváncsan várom a válaszát a kérdéseimre!
Köszönettel és üdvözlettel, Kórik Gábor
Kedves Gábor!
A motoröblítésre szerintem nincs szükség. A motorolajok eleve tartalmaznak tisztító adalékokat, amelyek normális csereperiódusok mellett tisztán tartják a motort.
A szintetikus olajokkal kapcsolatos részre kicsit jereváni rádiós választ fogok adni: az igaz, hogy régi autókhoz nem ajánlják, de a régi alatt itt nem 15 éves, hanem a kb. 30+ évvel ezelőtt gyártott autókat kell érteni, és nem szivattyúzni nehezebb őket, hanem az akkori autókhoz használt tömítésekkel nem feltétlenül kompatibilisek. Szóval a 15 éves Punto nagyon jól ellesz egy szintetikus olajjal, ha azt szeretne bele tölteni.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Alfa Romeo 146 1.6 TS 1998-as évjáratú autó váltójába szeretnék olajat tölteni mert nagyon kevés van benne. A régi maradékot leengedném és újat tennék bele. A gyári olaj helyett tölthetek bele Mannol Extra Getrieboel 75W-90 API GL-5 olajat? Illetve milyen olajat ajánlana? Válaszát köszönöm.
H. János
Kedves János!
Nem javaslom ezt az olajat, mert ebbe a váltóba API GL-4 minőségű, egyfokozatú 80W viszkozitási osztályú olaj való. A kérdéses Mannol olaj nem megfelelő. Javaslom például a Valvoline GL-4 80W típusú olajat.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Van egy Mitsubishi Carisma 1,9 TD gépjárművem, amely még régi, adagolós dízel (Lucas). Pár hónapja használok benne egy magyar fejlesztésű üzemanyag adalékot (piros színű, 60-70% petróleum, pár százalék alkohol és további összetevőkből áll). A leírás szerint 50 liter üzemanyaghoz kell 1 dl adalék.
Az utóbbi időben azt vettem észre, hogy az adagoló terhelésen "ciripel", csattog, gázelvételre halkul, és megváltozik a hangja, motorfék üzemben ismét erősebben halható. Mihelyt nem öntök adalékot az üzemanyagba ez a hang már nem annyira hallható, szinte el is tűnik.
Kérdésem, hogy okozhatja-e ezt az adalék? Lehetséges, hogy kevésbé "keni" az adalékolt gázolaj az adagolót? A termékfejlesztő szerint, pont ellenkezőleg, segíti az adagoló jobb kenését. Nem tudom mit gondoljak. Egyébként mindig MOL-on tankolok.
Válaszát előre is köszönöm!
Tisztelettel: Szinger Tamás
Kedves Tamás!
Nem tudom megerősíteni vagy cáfolni, hogy a hang összefügg-e az adalékolással, de elképzelhető, a leírtak alapján. Szerintem nem szerencsés sem az üzemanyagba, sem a kenőanyagba utólagos adalékokat tölteni (ritka, speciális helyzetektől eltekintve), mert gyárilag tartalmazzák az összes szükséges adalékot.
Az utólagos adalékolás felboríthatja a gyári adalékok kényesen beállított egyensúlyát, és egyes tulajdonságokat más fontos tulajdonság rovására erősíthet vagy gyengíthet.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Kizárólag versenypályára milyen olajat ajánlana BMW E36 325i-be? A gyári olaja 10w40, tehetek bele 10w60-at? Jobb lesz ettől a motornak? Castroltól félek, Valvoline vr1-racing a kiszemelt, esetleg Motul 15w50 300V Competition. Érdekelne a véleménye az említett olajokról, illetve az, hogy Ön mit tenne bele, kissé el vagyok veszve jelenleg. Válaszát előre is köszönöm!
Üdv.: V. Márton
Kedves Márton!
A versenyzéshez szánt olajok elsősorban abban különböznek a hagyományos olajoktól, hogy a motor hosszú távú védelme helyett a legrövidebb alatt elérhető legnagyobb teljesítményt hozzák ki a motorból. Pl. a motortisztaság és egyéb szempontok másodlagosak - a kenés, azaz a súrlódáscsökkentés érdekében minden más feláldozható.
Így ilyen esetben szerintem jó választásnak számítanak az említett versenyzéshez ajánlott olajok, csak ne várja el tőlük hosszú távon ugyanazt a hosszú távú védelmet és motorélettartamot mint a gyárilag előírt olajtól.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Az alábbi kérdéssel fordulok Önhöz.:
Előreláthatólag le kell tennem az autót, kb 1 évre. Milyen problémát okoz, ha a most bent lévő, már sokat használt motorolajat bennhagyom, s csak akkor cserélem le, amikor ismét előveszem az autót? A válaszát előre is köszönöm!
Tisztelettel: József
Kedves József!
Nem jelent problémát a dolog, ha az újbóli elővétel után rövid időn és kevés kilométeren belül lecseréli az olajat.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Azzal a kérdéssel szeretnék Önhöz fordulni, hogy érdemes-e minden évben olajat cserélni az autóban, ha a megtett kilométer nem indokolná.Kedves Gábor!
Igen, ha előírás az adott típushoz az évenkénti olajcsere, akkor le kell cserélni évente az olajat a megtett kilométertől függetlenül. Ha nem így lenne, akkor csak kilométerben adnák meg a csereperiódust. A használatba vett olajban már van annyi szennyeződés, hogy álló motornál is romoljon az olaj állapota, másképp megfogalmazva az olaj degradálódik. Továbbá jellemző, hogy aki egy év alatt nem megy az autóval annyit, mint amennyi a kilométerben mért csereperiódus az többet használja az autót rövidebb utakra, ami fajlagosan megterhelőbb az olaj számára, hiszen többet megy a motor hidegen és több a hidegindítás. Mindebből következik, hogy a motor hosszú távú épsége érdekében érdemes a hónapban megadott csereperiódust is betartani, nem csak a kilométerben megadottat.
Üdv:
Olajdoki
Szia Olajdoki!
Lassan esedékes lesz 2004-es 7. generációs Honda Accord Type-S-emben az olajcsere 250 000 km-nél. Az olajakat böngészve megakadt a szemem a Mannol Energy Formula JP 5W-30 olajon. Az ára nagyon olcsó, holott prémium besorolású szintetikus olajnak van írva. Sajnos pontos specifikációt nem láttam feltüntetve, holott az Accordnak ACEA A3/B3 szabványnak kell megfelelni. Kérdésem lenne, hogy jó volna-e a kocsimba ez az olaj, vagy inkább maradjak a jól bevált, ámde legalább dupla ilyen árban lévő ENEOS olajnál? Válaszod előre is köszönöm!
Krisztián
Kedves Krisztián!
Az Accord Type-S-hez egy API SJ vagy SL minőségű olaj is megfelelő, a Mannol olaja pedig - API SN minősítésű révén - ezt túlteljesíti. Persze, ha az Eneos bevált, akkor szólnak érvek amellett, hogy a továbbiakban is azt töltsd bele. Véleményem szerint mindkét olaj megfelelő.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Uram!
Szeretném a segítségét kérni, ugyanis a hivatalos márkaszervizek, magán szervizek, olajszervizek teljesen összezavarják a magam fajta hétköznapi embert, ami által döntésképtelenné váltam. 2 éve vásároltam használtan egy 2008-as gyártási évű Ford Mondeo 1.8TDCI (92kW, 125LE, motorkód: QYBA7P73337) típusú személygépkocsit.Rendszeresen szervizelem (15.000km-ként motorolaj stb.), viszont a fentebb már említett okokból nem tudom eldönteni, hogy 200.000 km-nél cseréltessek e váltóolajat a kocsiban vagy hagyjam benne a gyárit.
A kocsi szervizkönyvéből nem derül ki számomra, hogy pl. 100.000 km-nél volt-e cserélve váltóolaj, mert "elviekben" 100.000km-ként nem árt ugye azt cserélni.
Szóval kell cserélni a váltóolajat vagy sem?
Segítségét és válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlettel:
Krisztián
Kedves Krisztián!
Gyárilag élettartam kenésre szánt, speciális olaj van a váltóban, amit nem kell cserélni. Pont, hogy elviekben sem.
(Mint az élet legtöbb területén: minél több embert kérdez meg, annál több különböző tanácsot fog kapni.
Üdv,
Olajdoki