Tisztelt Olajdoktor!
Kétütemű KTM enduróban szeretnék váltóolajat cserélni. A gyár Motorex Topspeed 4T 15W50-es motorolajat ír elő, de a legtöbben a Motul Transoil Expert 10W40 váltóolajat javasolják bele. Ön szerint is érdemes lehet inkább az utóbbit használni esetleg mást javasolna helyette?
A motort télen-nyáron (és természetesen) sárban, hóban, homokban is használom. Esetleg érdemes eltérő viszkozitású olajat használni a különböző évszakokban? Válaszát előre is köszönöm!
Kedves Érdeklődő!
Véleményem szerint a gyártó tudja a legjobban, hogy mi a legjobb választás az adott motorhoz és váltóhoz. Nem hiszek az olyan népi bölcsességekben, amelyek felülbírálják a gyári előírásokat. A többfokozatú motorolajoknak pont az a lényege, hogy ezeket nem kell évszakonként más viszkozitásúra cserélni. Feltételezem, hogy a gyártó sem ajánl ilyesmit. Az Ön által leírt fokozott igénybevétel viszont indokolja, hogy sűrűn legyen az olaj cserélve.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Renault Scenic I Phase II 1.6 79kW 2003 (még régi kasztnis kifutó széria) gépjárműben szeretnék szervó- és motorolajat cserélni. Milyen típusokat javasolna? Köszönöm segítségét!
Üdvözlettel: Bence
Kedves Bence!
A motorba megfelelő például a Valvoline Maxlife 10W40 vagy a Mobil Super 2000 X1 10W40. A szervóba pedig Dexron IID vagy Dexron III teljesítményszintű automata váltó olaj használható, mint például a Valvoline ATF Dex/Merc vagy az Eneos Premium ATF DIII.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Szakértő!
Rövid leszek: 5w30 helyett 10w40 ment a Celica-ba. (t23 zz-1)
Maradhat?
Kedves Levélíró!
A 10W40-es is szerepel a gyártó által ajánlott viszkozitások között, úgyhogy maradhat egész nyugodtan.
Üdv, Olajdoki
A motor jól működik, de az olajfogyasztása kb. 0,5 lit/1000 km, a füstgáz kissé kék színű. A jelenlegi 5W-40-es olaj helyett milyet ajánl. A sűrűbb 10W-40-es-t, vagy mást melyik márkából, illetve mivel turbós, melyik típusú olajszűrő lenne jó!
Köszönettel: Endre
Kedves Endre!
Az 5W40-es olaj 10W40-re cserélése keveset fog változtatni a leírt problémán, mert mindkettőnek SAE 40 az üzemi hőmérsékleti viszkozitási osztálya, így üzemi hőmérsékleten, amikor a legvékonyabb az olaj, nagyjából hasonló vékony mindkettő. Az olajfogyasztás szempontjából pedig ez a leginkább meghatározó. Javaslom inkább elvinni szervizbe, beazonosítani az olajfogyasztás pontos okát, helyét és azt javíttatni. Olajszűrő katalógusom sajnos nincs, de bármelyik alkatrész kereskedő megmondja, hogy milyen való bele.
Üdv, Olajdoki
Üdvözletem Doktor Úr!
2003-as Mazda 3 1.6 benzin autóm legutóbbi olajszervize óta megtett 4000 km alatt észrevettem, hogy nagyából 3 deci olajat elfogyasztott ezért utántöltöttem. Mivel korábban sose történt ilyen ezért kicsit "megijedtem". Kérdésem az lenne, hogy ez normális jelenség és maradjon továbbra is benne gyári 5-30-as olaj vagy a következő alkalommal jelezzem a szerviz felé az olajfogyasztást és sűrűbb olaj használatát? Az autóban 222 ezer km van végig Mazdánál szervizelt és sokat használom városban 1-2 km távon de elég sűrűn használom pályán is 50-100 km távon. Válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlettel Péter!
Kedves Péter!
Az olajfogyasztása kevesebb, mint 1 deci / 1000 km, ami elhanyagolható. Abszolút normális egy ilyen korú, ennyit futott autónál, és az utántöltésen kívül más beavatkozást nem igényel. Én még azt sem javaslom, hogy legközelebb vastagabb olaj kerüljön bele, mert ugyan lehet, hogy kevésbé fogyasztaná, de nem is védené ilyen jól a motort, mint ez az olaj. Ha majd 3-4x ennyit fogyaszt, akkor érdemes elgondolkodni más olajon, vagy esetleg a tömítések cseréjén.
Üdv, Olajdoki
Kedves olajdoki!
Van egy Opel Astra G (1.2 2003 z12xe) amibe 3 és fél éve, mióta nálam van 5w30 GM dexos2 olajat használok 10 000 km csereperiódussal (az előző tulaj elmondása szerint így cserélte Ő is ezzel az olajjal). A legutóbbi cserekor nem volt a boltban GM, úgyhogy kértem valami prémium terméket. Eneos 5w30 premium hyper lett a választás aminek szintén van dexos2 tanúsítványa. Viszont ezzel az olajjal szinte minden hidegindításkor a szelepek "kopácsolnak" pár másodpercig.
A GM olajjal nem volt ilyen sűrű és hosszú a kopogás. Térjek vissza a gyárihoz, vagy van valami jó prémium, amit ajánlana? Sok fórumon olvasni, hogy a gyári olaj tönkreteszi a motort.
Köszönettel Norbert
Kedves Norbert!
Valószínűleg a hidrotőkék kopogását hallja. A hidegindítás utáni átolajozódás során ők kapnak utoljára olajat, és ameddig ez megtörténik, addig adnak ilyen hangot. Valóban előfordul, hogy egyik olajjal ez hamarabb végbe megy, mint egy másikkal, még azonos viszkozitási osztályú olajok esetében is. Ettől még a másik olaj sem rossz minőségű. Az olajszűrő is szerepet játszat.
Mivel olajcserekor szűrőt is cserélünk, egy utángyártott szűrő, ha pl. más fajta, mint amit eddig használt szintén eredményezheti, hogy lassabban olajozódik át a rendszer. Műszaki problémát a jelenség nem okoz. A GM olajjal kapcsolatban én jó régen, vagy 10 éve hallottam panaszokat, az utóbbi időben nem hallottam olyan történeteket, hogy tönkretenné a motort. Szerintem az Eneos is megfelel, a GM is megfelel, de mivel kérte hogy ajánljak valamit, ezért még hozzá teszem a Valvoline Synpower MST C3 5W30 olajat is.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Olyan kérdéssel fordulnék önhöz, hogy Z12XE motoros (55 ezer km-t futott) C Corsahoz megfelelő lehet az ARAL Supertronic Longlife 3 5w30-as motorolaj? Azt a tanácsot kaptam (márkafüggetlen szervizestől), hosszú távon jobb a motornak az Aral olaj mint amit eddig használtam Dexos2 5w30 gyári Opel olaj. Szeretném legjobbat adni a motornak, napi 15-20 km futással illetve évi 4-5 autópálya használat.
Köszönöm válaszát! Üdv, László
Kedves László!
Nem kell ragaszkodni a gyári olajhoz, de a gyárilag előírt teljesítményszintű olajhoz igen. Az említett Aral olaj nem felel meg a GM Dexos 2 szabványnak. Az Aral olajok közül a HighTronic G 5W30 és a HighTronic 5W40 felelnek meg.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
Éppen olajcsere előtt állok (turbó dízel), nézegettem az olajakat és azt vettem észre, hogy a kiszemelt Valvoline Synpower 5w-40 es olaj olyan API CF minősítésel rendelkezik ami (a net szerint) rosszabb mint amit a 2006-os Kia Rio-m (1.5 CRDI) szerviz könyve megkövetel ami API CH-4. Prémium olajoknál is ezt vettem észre hogy API CF jelölésűek. Lehet én értelmezem félre, de ez hogy lehetséges? És még annyit, hogy ez az olaj jó választás az előbb említett ~135 ezret futott, főként városban használt kocsinak?
Válaszát előre is köszönöm!
Kedves Levélíró!
Az API CF nem “rosszabb”, mint a CH-4, hanem előbbi egy személygépkocsi dízel szabvány, utóbbi pedig egy haszongépjárműves dízel szabvány. Nem is jellemző, hogy személygépkocsikhoz ilyen minőségű olaj legyen ajánlva, de a Kia valóban ajánl ilyen olajat is. De ezen kívül ajánl még ehhez a típushoz ACEA A3/B4 minőségű olajat is, aminek az említett Synpower olaj is megfelel, így nyugodtan használhatja.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt olajdoki!
Azt szeretném megtudni, hogy egy jó minőségű 10w40-es kamionokba használt motorolaj betölthető-e az ön véleménye szerint benzines motorba. Konkrétan VW Polo 1000-es motorjába. 99-es évjárat. AER motorkód. Előre is köszönöm a választ.
Misi.
Kedves Misi!
Hacsak a kérdéses olaj nem vegyes flottákhoz szánt olaj, amelynek van személygépjárműves minősítése is, akkor a válasz az, hogy nem. A haszongépjármű motorolajok adalékolása más, mint a személygépkocsi olajoké. Több diszpergens adalékot tartalmaznak, ami károsíthatja a személygépkocsi motorjának a tömítéseit. Ez magasabb olajfogyasztást és károsanyag-kibocsátást eredményezhet.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoki!
1999-es Mazda Demióm szelepszárszimeringes, motorfék után gázadásra füstjeleket küld három autó távolságra. 228 ezer km van a motorban. Mivel 16 szelepes, 100 ezer körül lenne a javítás. Sűrűbb olajjal enyhíthetők ezek a tünetek? Miután megvettem, úgy egy-két hét után hozakodott elő ezzel a tünettel, szóval biztosan valamivel megetették eladás előtt. Havonta két liter olajat elfogyaszt (kerekítve kétezer km alatt). Milyen kenőanyagot javasol?
Köszönettel: György
Kedves György!
Ha most egy vékony olaj van benne, akkor egy vastagabb olaj enyhíthet valamennyit a tüneteken. Ha már eleve vastag olajjal produkálja ezt, akkor sajnos ez nem járható út. A gyári előírás szerint 5W30 vagy 10W30-as olaj való bele. 10W40-nél nem mennék feljebb, igazából az sem optimális. Lehet, hogy a jelenlegi helyzet is abból adódik, hogy mindig a kelleténél vastagabb olajjal volt használva. Érdemes esetleg kipróbálni a Valvoline Maxlife 10W40-et, ami tömítés regeneráló adalékot is tartalmaz. Ha ez nem segít, akkor irány a szerviz.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
Egy sima szívó benzines motor van az autómban (Civic Coupe, D17A8 motorkód)5W30 olajjal. Nemrég bekerült az autóba egy olajhőmérséklet mérő és meglepő dolgokat tapasztalok. Normál városi használat mellett szép lassan eléri a 100°C körüli hőmérsékletet és nagyban nem is tér el ettől, viszont amint kiérek autóútra, autópályára és egyenletesen haladok 120 felett, megindul felfele az olajhőmérséklet és 150°C-ig meg sem áll, a vízhőmérséklet mindvégig változatlan 86°C.
Először azt gondoltam hogy talán a műszerrel lehet gond (kínai), de a városi használat melletti 100°C, illetve a melegedés üteme olyan amilyennek lennie kell. Ön szerint elképzelhető hogy ennyire felmelegszik az olaj? Esetleg más viszkozitású olaj jobb lenne a motornak?
Előre is köszönöm Ákos
Kedves Ákos!
A 150 °C elég sok, ha tényleg jól mér az a hőmérő, de ennél a motornál akár normális felső határa is lehet. Meg lehet próbálni egy 5W40-es olajat, az kevésbé vékonyodik el ilyen magas hőmérsékleten. Illetve érdemes esetleg megkérdezni egy Honda szakszervizt is, hogy ez mennyire normális szerintük.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
Egy családtagtól vettem át a Cordoba 6L 1.4 16V 75Le BKY motorkódú Seatot. Úgy tudom, eddig nem adtak az olaj minőségre és mindig valami olcsó 10w40 került bele. SOS pótolnom kellett az olajat (1,5L) és a vizet (8dl) mikor átvettem, csak Mol volt elérhető. Azóta 4500 km-t tettem meg két hónap alatt és ez idő alatt elfogyasztott 4-5 dl olajat és 3 dl vizet. Fogyást mindig a hosszabb utak után vettem észre, Budapesten nem tapasztaltam ilyet.
A kérdésem az, mennyire jellemző ekkora fogyasztás ennyi futás után ennél a típusnál? (Olajcsere most lesz Mobil1 10w40-re, vagy álljak vissza a gyári 5w40-re?) Most 140 000 km van benne. Könnyen megállapítják ha hengerfejes vagy ekkora futásba ez belefér és ne aggódjak?
Köszönöm! Krisztián
Kedves Krisztián!
A vízfogyasztás semmiképp sem normális, ha nem hengerfejes, akkor lehet, hogy valahol szivárgás van a rendszerben. Normál csereperiódussal használhat akár 5W40-es akár 10W40-es olajat. A Mobil Super 2000 X1 10W40 pl. jó választás. Az olajfogyasztás nem számottevő, 1-2 dl / 1000 km teljesen normális.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Olyan kérdéssel fordulok önhöz hogy van egy Peugeot 407 2.2 HDI, 2007-es évjáratú autóm amibe a gyári ajánlás szerint Total Ineos 5w30 c2-es olaj kell. Ennek ellenére a szerelőm azt mondta hogy ő Castrol Edge 5w30 c3-as olajat rakott bele, mert szerinte az jobb a motornak meg a kipufogó gáz kezelőrendszernek. Abban szeretném a segítségét kérni, hogy ez igaz-e, mivel ez szerény véleményem szerint szemebe megy a gyár elvárásával. Maradhat-e benne ez?
Válaszát előre is köszönöm
Üdvözlettel:Attila
Kedves Attila!
A Castrol olaja is megfelelő ehhez az autóhoz, de kevésbé üzemanyag-takarékos, mint a Total olaja. 1-2% különbség lehet a kettő között ebből a szempontból. Azt viszont ne higgye el, hogy műszakilag bármiben jobb ez az olaj ehhez az autóhoz, mint a gyárilag ajánlott, ennek ugyanis nincs PSA megfelelősége. Az, hogy egyáltalán használható annak köszönhető, hogy a gyártó elég megengedő az olajjal kapcsolatban ennél a típusnál.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoktor!
A véleményedet szeretném kérni, hogy szerinted melyik olaj a megfelelőbb választás. Egy VW Golf 7 1.6 TDI-ről van szó, kb. 75 000 km-rel. Az olajat az előírt 30 000 km helyett 15 000 km-ként cserélem. Olvastam a 0W-30 és 5W-30 olajok közti különbségekről és nem tudom, hogy melyiket tegyem az autóba. Volt már benne mindkettő fajtából (Shell 0W-30, Mobil 0W-30, Castrol 5W-30), különbséget nem érzékeltem.
Természetesen az összes VW 507.00 szabványú. Azt szeretném kérdezni, hogy te melyiket ajánlanád a két típusból? Főleg Mobil1-ből van mindkét típus. Valóban igaz, hogy a 0W-30 olaj jobban védi a motort egészen addig, amíg el nem éri az üzemi hőfokot? Illetve miután elérte (kb. 90 fokot szokott mutatni a fedélzeti számítógép), utána hasonló kenést nyújt egy 0W-30 mint egy 5W-30, feltételezve, hogy hasonló motorolajakról van szó (mint pl. Mobil 0W-30 esp és Mobil 5W-30 esp formula)?
Köszönöm a válaszodat András
Kedves András!
Igen, amennyiben egy 5W30-as olajat csak a viszkozitás szempontjából hasonlítunk össze egy egyébként minden más tulajdonságában megegyező olajjal, jól leírtad a különbséget a kettő között. A gyakorlatban azonban nincs számottevő különbség a két viszkozitási osztály között, legalábbis a hazai klimatikus viszonyokat tekintve. A skandináv országokban vagy Oroszországban inkább van szükség arra a többletre, amit a 0W30-as viszkozitás nyújt az 5W30-hoz képest. Itthon a 0W30-as olaj sem ad hozzá sokat műszakilag a motorvédelemhez.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Van egy 2000-es évjáratú 1.8t 20V Passatom közel 280 000 km-rel. Azt tapasztalom, hogy ha nagy fordulatszámon használom (autópályán), szinte egyáltalán nem eszik olajat (vagy csak nagyon keveset), viszont városban 4-500 km-en képes eltüntetni több mint fél nívónyit is. Valamint a hűtővíz is folyamatosan tűnik el, de az lehet összefüggésben van a fűtéssel. Jelenleg 10W40-es Castrol van benne, de korábban Eneos 5W40-nel is hasonló tüneteket produkált. Kérdésem lenne, hogy egy ilyen korú autónál mennyire normális ez az olaj fogyasztás, vagy valami komolyabb bajra utalhat?
Köszönettel, Árpád
Kedves Árpád!
Furcsa, hogy pont autópályán nem fogyaszt olajat, és városban igen. A hűtővíz eltűnése pedig aggodalomra ad okot, mert felveti annak esélyét, hogy esetleg hengerfejes lenne a motor. Mindenképp vigye szervizbe.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
Adott egy VW Golf III 1.4 CL Variant ('96) az ő kis 60 lovas motorjával. Benne valódi 118 000 km, idős családtagé volt, gyakorlatilag alig hagyta el Pest megyét. Olajcsere előtt vagyok, és kaptam olyan tanácsot, hogy tegyek bele jó minőségű 5w30-as olajat, mert az jó neki. Kérdés, hogy valóban jót teszek vele, ha történetesen 507.00 (ha jól tudom ez VW) kódú 5w30 olajjal töltöm, fel, vagy maradjak szigorúan az előírt olajánál.
Megköszönöm válaszát, tisztelettel: Laci
Kedves Laci!
Elvileg használható ez az olaj a megadott autó motorjába, de szerintem műszakilag felesleges, ráadásul egy ilyen vékony olaj könnyen magas olajfogyasztást okozhat egy ilyen idős motorban. Megfelelő választásnak tartom inkább a Valvoline Synpower 10W40 vagy a Total Quartz 7000 10W40 olajat.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoktor!
Van egy 2004. novemberi Mini Cooperem, 1,6 literes szívó 85 kW (Tritec motor), 178 ezer km-rel. Akartam venni motorolajat, mert ma ránéztem és minimum szinten van a nívó, de tudtam, hogy eddig Castrol 5W30 volt benne. Kb 3000 km-rel ezelőtt volt olajcsere, hozzáértő (tényleg hozzáértő) szerelő javaslatára eddig 10 000 km-ként cseréltem 5W30 olajjal.
A kúton ahol megálltam, nem találtam ezt a típust, ezért a biztonság kedvéért megnéztem, mit ír a gépkönyv: az ajánlott a BMW Longlife-01, alternatív a BMW Longlife-98, illetve ACEA A3 minősítés, ilyet azonban csak 5W40-ben találtam a kúton. (Shell, de nem a reklám helye.)
Egyelőre kihagytam, hétfőn úgyis szervizbe kerül, ott töltetek rá, vagy lehet cserélni is kell, ha bontás lesz még nem tudom, egy fura klattyogó hang van, ennek akarok utánajárni. Szóval a kérdés, mi az "erősebb" feltétel, a kocsi minősített olaja, vagy az eddig használt és ajánlott típus, ha a melegoldali viszkozitásban 10 egység eltérés van? Mindkét olaj full szintetikus.
Üdvözlettel Csonka József
Kedves József!
Jó hírem van: ehhez a típushoz 0W30, 0W40, 5W30 és 5W40 olajok egyaránt használhatók, amennyiben rendelkeznek BMW LL-98, LL-01 vagy LL-04 jóváhagyással.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Mi a véleménye a Liqui Moly olajadalékokról, azon belül is a Cera-Tec-ről. A Liqui Moly saját olajaival egyértelműen ajánlja, én Eneosszal együtt használom.
Kedves Levélíró!
Ugyanaz a véleményem, mint bármelyik kerámia adalékról. A minőségi motorolajok eleve biztosítják a megfelelő kopásvédelmet, további adalékok hozzáadása nélkül. Plusz adalék hozzáadása tovább csökkentheti a kopást, de az olaj egyéb tulajdonságait, mint például a hőelvezető képességet károsan befolyásolhatja, ezért nem javaslom a használatukat.
Üdv, Olajdoki
Üdvözlöm!
Alfa Romeo 159 SW 1.9 JTD-m 120 LE autóm van, álló helyben picit darabos a kormányzás. Megnéztem a szervóolajat, igen kevés van benne. A kérdésem az lenne, hogy milyen olajat ajánlana bele?
Köszönettel: Tamás
Kedves Tamás!
Egy Dexron III teljesítményszintű automata váltó olaj való a kormányszervóba, mint például a Valvoline ATF Dex/Merc vagy az Eneos Premium ATF DIII.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor,
Vettem egy 2000-es 1,9-es MX5 NB-t amiben eddig ásványi olaj volt. Böngészgettem a neten és azt a konklúziót vontam le, hogy jobban járok a szintetikussal. Mit csináljak/csináltassak az olajcserénél, hogy ne legyen gond, ne keveredjen a szintetikus az ásványi maradékával.
Olyat is hallottam, hogy át kell mosni a motort. Igazából magam csinálnám az olajcserét, de ha a váltáshoz tapasztalat kell akkor szervizhez fordulnék. Minden tippet köszönök.
Köszönöm válaszát! Üdv, András
Kedves András!
Nem származik semmi probléma az ásványi és a szintetikus motorolaj keveredéséből, átmosni a motort pedig aztán végképp nem kell emiatt. A modern motorolajok kompatibilisek egymással, nyugodtan lehet őket keverni, az ásványit a szintetikussal is.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Feleségem 2011-es Alfa Guilettájába (1,4l 120LE benzin) elvileg Selenia K P.E. 5w40-es olaj való. 35-50e km között ebből 2 litert meg is evett. Főleg rövid 3-5-10km-es távokon használjuk a kocsit. Az olajcsere alkalmával már rutinszerűen hagytam ott a kocsit, és a szokásos Seleniát kértem. Tettek is bele, de most Selenia WR P.E. 5w30-asat.
Jól gondolom, hogy ez is megfelelő, csak 40=>30 váltás miatt üzemi hőmérsékleten "vékonyabb" az olaj, és így hamarabb kezd el, és még intenzívebben fog fogyni? Lehet értelme 5w40-essel pótolni a fogyást? Okozhat ez a tévedés bármi problémát?
Köszönettel, Áron
Kedves Áron!
A WR PE 5W30 elsősorban dízel autókhoz való olaj, de nincs különösebb probléma azzal, ha most a benzines Alfába is ilyen olaj került. Elegendő a következő olajcserénél visszatérni az eddig használt fajtához.
Utántöltésnél természetesen lehet 5W40-est használni. Hogy jobban fog-e fogyni: lehetséges, de egyáltalán nem biztos, ugyanis az olaj fogyását nem csak a viszkozitása határozza meg, hanem az illékonyság is tényező, főleg ilyen alacsony olajfogyasztásnál.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
Egy olyan kérdéssel állok Ön elé, hogy létezik ez az ún. motorolaj adalék anyag, mégpedig a Metabond. Hallani jót is, rosszat is. Én személyem szerint sosem raknék az autómba ilyet, bár lehet hogy jó lenne. Van egy 2002-es 1.9 pdtdi 96kW-os (131hp) VW Passatom, 309 ezer km-el és tökéletesen működik Castrol 5W-40-es motorolajjal. Csak kíváncsiságból kérdezném, hogy Ön mennyire díjazza, illetve ajánlaná ezt az anyagot a motorokba?
Válaszát előre is köszönöm! Tisztelettel: Tibor
Kedves Tibor!
A rövid válasz az, hogy a motorolajok tartalmaznak gyárilag minden adalékot, ami szükség, olyan arányban, hogy segítsék és ne gátolják egymás hatását. Utólagos adalékolással ez az egyensúly könnyen felborítható, és ennek a motor kárát láthatja. Részletesebben is foglalkoztunk már a témával.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoktor!
Nissan Pickup D22 (2005, 4WD) autómba a hátsó differenciálműhöz használhatom-e a Castrol axle epx 80w-90 olajat, vagy keressek speciális lsd jelzésű olajat? Válaszát előre is köszönöm.
Márk
Kedves Márk!
Mindenképp LS vagy LSD (a kettő ugyanaz) minőségű hajtóműolaj való bele. A Castrol olaja nem ilyen. Érdemes olyat választani, ami kifejezetten Nissanokhoz való. Ilyen például a Repsol Cartago Autoblocante EP 80W90 vagy a Nissan LSD Differential Oil.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoktor,
Októberben átvettem az első autóm. A kínálat legtetejéről választottam 2001-es 1.4 VVT-i Corolla, első gazdás, rozsdamentes garantált 170 000 km. Olyan autót akartam, amit "csak" hajtani kell. Október óta 4000 km-et mentem, ami valljuk be nem sok. 70% autópálya 110-130 között. 20% országút 80-90 között. 10% város. A 4000 km alatt, 4 liter olajat kellett az autóba tölteni. Előírás szerint 5W-30-as Castrolt használok. Olvastam, hogy hajlamos csipegetni, de ennyire?
Normális ez az olajfogyás? Érdemes lenne 10W-40-re váltani? Van-e valami tanácsa, amivel mérsékelni lehetne az olajfogyasztást? Nem szívesen válnék meg az autótól és kezdenék neki ismét a keresgélésnek.
Köszönöm, Dani
Kedves Dani!
Ez az olajfogyasztás szerintem is magas. Érdemes elvinni szervizbe a probléma pontos okának megtalálására és megszüntetésére. Ha többeket megkérdez, biztos fog olyan tanácsokat is kapni, hogy használjon vastagabb olajat. Egy vastagabb olaj használata valóban csökkentheti az olajfogyasztást, de az előírtnál vastagabb olaj csak eltakarja a problémát, nem szünteti meg azt, ugyanakkor hosszabb távon a motor további kopását és még magasabb olajfogyasztást okozhat.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Egy 2007-es Hyundai i30 1,6 crdi diesel autóm van. Azt tudom, hogy évente kell olajat cserélni, de hogy hány kilométerenként érdemes már pontos választ nem találtam. Célszerű 10 ezer kilométerenként cserélni, vagy esetleg 15-20 ezerig is elmehetek? 5w30as motorolajok közül melyiket ajánlja. Igaz-e, hogy sok a hamisítvány a motorolaj piacon?
Köszönettel: Csaba
Kedves Csaba!
20 ezer kilométer a motorolaj csereperiódusa ezeknél az autóknál. ACEA C3 teljesítményszintű, 5W30-as olajat javaslok, mint például az Eneos Premium Hyper 5W30 vagy a Valvoline Synpower MST C3 5W30. Vannak olyan olajmárkák, amiket hamisítanak, de összességében ennek a hamisítás sztorinak nagyobb a füstje, mint a lángja.
Üdv, Olajdoki