Kedves Olajdoki!
Nemrég vásároltam egy 2014-es Opel Insigniát, A20DTE EcoFlex motorral, 150 ezer km-el. A jármű előéletéről nincs információm, és olajat szeretnék benne cserélni. A kezelési kézikönyv az Opel saját olaját, a Dexos 2-t javasolja. Kérdésem, hogy az egyéb olajak közül melyik felel meg ennek?
Az előző kocsimtól megmaradt egy négy literes Castrol Edge FST 5W30-as olajom. Ezt felhasználhatom-e? A másik kérdésem az üzemanyagra vonatkozik. Tudom, hogy a gázolaj kéntartalma fontos, hogy minél alacsonyabb legyen és az EU-n belül ez egységesen szabályozva van, de mi a helyzet pl. Ukrajnával? Tankolhatom e az ottani gázolajat, anélkül, hogy károsodna a gk. motorja?
Köszönettel: Zoltán
Kedves Zoltán!
Az Edge FST 5W30 sajnos nem teljesíti a Dexos 2 előírásait. Az Edge 0W40, 5W40 és a Turbo Diesel 5W40 teljesítik azokat.
Ami az ukrán gázolaj kéntartalmát illeti, sajnos nincsenek aktuális információim. 5-10 éve pont az ottani gázolaj szerepelt mindenütt elrettentő példaként, hogy az ott tankolt haszongépjárművekben például sűrűbben kell olajat cserélni az üzemanyag magas kéntartalma miatt. De hogy azóta ez mennyit változott, sajnos nem tudom.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Sikerült szereznem egy 2001-es Cinetic 1.2-es 16V-s Renault Twingo-t Szeretném után tölteni a fékfolyadékot és a hűtővizet mert mind a kettő a minimum szint körül mozog.
Az a kérdésem, hogy a DOT4-es fékfolyadék megfelelő lehet? Illetve elég-e annyit tennem a hűtővíz utántöltésekor, hogy a megfelelő arányban bekevert mennyiséget beletöltöm, vagy szükséges kiszedni a rendszert és átmosni? Ha nem teszem meg csak a bekevert folyadékot töltöm bele, lehet belőle baj?
Előre is köszönöm!
Kedves Levélíró!
A hűtővíz utántöltés akkor mehet a leírt módon, ha ugyanolyan típusú került bele, mint ami most is van. Ha más kerül bele, akkor léphet fel inkompatibilitás, ami káros hatással jár a hűtőrendszerre nézve. A DOT4-es fékfolyadék megfelelő.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Adott egy 2007. 12. havi Ford Fusion 1.6 16V autó. Az autóban jelenleg 237 634 km van. A váltóban az eredeti gyári olaj muzsikál. Mikor szükséges a csere? Ha cserélni kell esetleg, milyen kell bele és mennyi?
Köszönettel: Ádám
Kedves Ádám!
Ebben a váltóban élettartam kenésre szánt, speciális olaj van, amit nem kell cserélni.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoktor!
Egy éve vásároltam egy 22 800 km-et futott Toyota Auris 1.4 D4d személygépkocsit. Kb. 27 000 km-nél utána kellett tölteni kb 0.7 liter olajat, mert az olajszint érzékelő sárga lámpa elkezdett világítani. 30 000 km-nél olajat cseréltünk benne, gyári 5W30 olaj került bele. 35 000 km-nél utána kellett tölteni fél liter olajat, mert az olajszint érzékelő sárga lámpa elkezdett világítani. 37 000 km-nél utána kellett tölteni 3 dl olajat, mert az olajszint érzékelő sárga lámpa elkezdett világítani.
Most 38 000 km van benne és újra bevillant a lámpa. Az olaj a nívópálca alját épp, hogy eléri. Kedves Olajdoktor, most fölgyújtsam, vagy esetleg vásároljak bele 5W40-es olajat? Nem füstöl nem csöpög, nem szivárog alulról fölülről megvizsgáltuk. Tudna adni esetleg valami jó tanácsot? Előző autóm Corolla volt 1.4 D4D, 5W40-el üzemeltettük, 15 000-ként az is benyelt 1 liter olajat, de az még elfogadhatónak tűnt.
Üdvözlettel: Zsolt
Kedves Zsolt!
37 és 38 ezer kilométer között nem tudom mi történt, de a többi adat arra utal, hogy 1000 kilométerenként 1-2 dl olajat fogyasztott, ami azért egyáltalán nem vészes. Tudom, hogy sok autó - látszólag - egyáltalán nem fogyaszt olajat, de az újabb konstrukciók sokszor azért fogyasztanak több olajat, mert csökkentett palástnyomású dugattyúgyűrűket használnak, az üzemanyag-fogyasztás csökkentése végett. Ez csökkenti a súrlódást, így az üzemanyag-fogyasztást is, viszont az olaj könnyebben utat talál az égéstérbe. Anyagilag sokkal jobban jár ezzel a konstrukcióval, mintha üzemanyagra költene többet. A motornak pedig nem árt az ilyen mértékű olajfogyasztás, csak után kell időben tölteni.
5W40-es olaj nem használható ehhez a típushoz. Ideiglenesen lehet, hogy megszűnne vagy csökkenne tőle az olajfogyasztás, de jobban kopna a motor, és egy idő után az olajfogyasztás is újra megjelenne.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
Adott egy Fiat Punto 1.2 8V (2001) évjáratú autó. Eddig csak második autónak volt használva, de most előre lépett egy szintet, tehát sokkal többet megyünk vele. Elkezdte enni az olajat. Oké, a szelepfedélnél azért szivárog az olaj (mondjuk melyiknél nem). Volt olyan, hogy élesebb kanyarban amolyan hajtűben bevillant az olajnyomás visszajelző. (Hozzáteszem, azért próbálok vele "tempósan" menni, gondolom ez a motor ezt nem annyira szereti).
Akkor 1L-t öntöttem bele, mondom, meglátom mi lesz aztán. És egyszer csak leállt a körforgalom kellős közepén, el sem tudtam indítani. Azt sajnos nem tudom megmondani miért állt le, de megint hiányzott belőle 1L olaj. Utána simán beindult. Kéken nem füstöl, olajszagot nem érzek hátul. A kiegyenlítő tartályban is megvan a víz mennyiség és nem olajos. Lenne valami tipp esetleg mi lehet a gond?
Üdvözlettel: Zoltán
Kedves Zoli!
Ez valóban elég jelentős mennyiség, és az sem normális dolog, hogy a szelepfedélnél szivárogjon az olaj. Érdemes mindenképp szervizbe vinni, a hiba pontosabb feltárása érdekében. A leírtak alapján a külső tömítetlenség okozza az olajfogyasztást, de szerelőnek kell látnia.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olaj doktor,
Röviden a lényeg Audi S4 B6 4.2 vezérlés csere megtörtént, motor ki majd vissza. Ezt követően minden ok, brutálisan megy. Cseréltem olajat (5w30 Castrol) melegen hidrotőke hangja van. Olaj le (10w60 Motul), probléma megszűnt, viszont reggel hidegen vezérműlánc hang 2-3 másodpercig. Milyen olajat próbáljak? Választ előre is köszönöm.
Buék Gyuri
Kedves Gyuri!
A 10W60-as olaj valószínűleg túl vastag ebbe a motorba, és hosszabb távon nagyobb kárt okozhat benne, mintha maradt volna az 5W30-as Castrol olajnál, a hidrotőke hangjától függetlenül. Utóbbival kapcsolatban érdemes még egy kört tenni a szervizben, de a gyári olaj előírásoktól való eltérést akkor sem javaslom, ha elmulasztja a hidrotőke hangot.
Üdv, Olajdoki
Tiszteletem!
2009-es évjáratú 1,6-os (4G18 motorkódú) Mitsubishi Lancer Classic kormányszervó olaját kérdezem, hogy vajon élettartam-feltöltésű-e, illetve honnan lehet tudni, ha cserére érett. (137 000 km van az autóban). Utántöltésnél milyen olajat szabad használni, nem lehet gond többféle olaj keveredéséből?
Köszönettel: Karaszi Ferenc
Kedves Ferenc!
Nem kell a kormányszervóban olajat cserélni. Utántöltésre egy GM Dexron III teljesítményszintű olajat lehet használni. Ilyen például a Valvoline ATF Dex/Merc.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
2011-es évjáratú 2.0 TDI Ford S-max hivatalos márkaszervizben volt éves szervizelésen idén júliusban, ahol olajcserén is átesett. Most, 5 hónappal később 5000 km megtétele után (óraállás: 94 500 km) indításkor "motorolaj" hibaüzenetet ír ki, ami az olajcserét jelent (olajszint megfelelő). Elképzelhető, hogy ilyen gyorsan szükséges egy olajcsere, vagy inkább hibás üzenetre gyanakodjak? Mi okozhat olajcsere igényt 5 hó/5000 km elteltével?
Válaszát előre is köszönöm. Máté
Kedves Máté!
Természetesen az is lehet, hogy szoftverhibáról van szó, de azért mindenképp érdemes konzultálni erről a szakszervizzel. Ha nagyon rövid utakra lenne használva az autó, sok lenne a hidegindítás, nem volna ideje a motornak felmelegedni, akkor az talán lehetne magyarázat erre, de 1000 km havonta nem ilyen használati módra utal. Kérdés, hogy az éves szervizkor a számítógép “tudomására lett-e hozva”, hogy le lett cserélve az olaj, vagy azt hiszi, hogy még mindig a régi olaj van benne. Az utóbbi nyilvánvaló magyarázat lenne.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt olajdoki!
Két észrevételem van az eddig használt Castrol 5-30 edge-ről. Az egyik, hogy kb 10 000 km után hidrotőke hangot kezdek el hallani, ami olajcserével megszűnik. A másik, hogy eddig LL olajat használtam, és a most nemrég beletöltött C3 olajjal kevesebbet regenerálja a DPF-et, illetve rövidebb ideig. Lehet ez az olaj miatt, vagy csak érzéki csalódás? Befolyásolja az olaj a DPF-et? Milyen olajat használjak a DPF, és egyéb dolgok óvása érdekében? A kocsit főleg városban használom, évi 50 000 km-t megyek vele.
Kedves Levélíró!
Lehet, hogy a DPF-et kevesebbet kell regenerálni, ha a C3 olajat használja, csak nem biztos, hogy a motornak is jobb ez az olaj. Ennek ugyanis csak VW 505.01-es jóváhagyása van, szemben az LL 507.00-s jóváhagyásával. Utóbbi magasabb követelményszintet képvisel, az előbbi pedig nem is ajánlott egy 2014-es évjáratú Passathoz. Mindenképp inkább az LL használatát javaslom, függetlenül attól, hogy a részecskeszűrőnek melyik jobb.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Segítségét szeretném kérni, hogy egy Nissan Primera 1.8 benzin (QG18434783Q) kombi 2007 évjáratú személygépkocsiba mi lenne a legjobb motorolaj? Az autót nyár végén vásároltam 180 ezer kilométerállással és fogalmam nincs milyen olajat használtak eddig. Vásárláskor természetesen az első dolgom volt olajcsere és Castrol Magnatec 5w30 szintetikus olaj került a motorba. Pár hónap használat után észre vettem, hogy fogy az olaj.
Általam nézett olajak a következők:
1. Eneos sustina 5w30,
2. Mannol OEM for Renault Nissan 5w40,
3. Motul 8100 x-cess 5w40
Nagyon sokat olvastam motorolajok után, de sajnos nem tudom, hogy mi lenne a legjobb választás. Előre is köszönöm segítségét!
Üdvözlettel: István
Kedves István!
A felsoroltak közül a Motul olajat javaslom leginkább. Az olajfogyasztás mérséklésében segíthet egy 5W40-es olajra való átállás, bár azt hozzá kell tenni, hogy az olajfogyasztás fő oka általában a motorban és nem az olajban keresendő, így az olajváltás nem mindig oldja meg a problémát.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
Azzal a kérdéssel fordulok hozzád, hogy van egy 2008-as évjáratú 2.5 benzines turbós Mondeo kombink, ebbe Te milyen olajat ajánlanál? Eddig Meister Teile 5W30-at raktunk bele a szerelőm tanácsára de szeretnék inkább valami mást. Az a baj, hogy annyi hamisított olajat forgalmaznak mindenhol, hogy nem tudom mi lenne a legjobb választás. Én Eneos vagy Motul olajokon gondolkozom. Elég sokat használjuk városi forgalomban(Pesten). Segítségedet előre is köszönöm.
Tisztelettel, Feri
Kedves Feri!
Egy Ford M2C913-C teljesítményszintű olaj használatát javaslom, mint amilyen például a Motul 8100 Eco-nergy 5W30 vagy a Valvoline Synpower FE 5W30. Az Eneos olajok között még mindig nem találok olyat, aminek megfelelő Ford jóváhagyása lenne. A hamisítás ellen legjobban a beszerzési forrás gondos megválasztásával lehet küzdeni. Érdemes komolyabb, nagyobb forgalmú webshopokból rendelni vagy esetleg közvetlenül az importőrtől, ahol lehetséges.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Egy 2005-ös évjáratú Honda Civicem van 1.6 benzines motorral, amit nemrég olajcserére vittem. Eddig 5w30 Eneos olaj volt benne, amit szerettem volna 0w30-as olajra cserélni a sok hideg indítás miatt. Mivel az összes szűrő kiválasztásánál a gyári mellett döntöttem, gondoltam mehet bele a gyári olaj is. Rendelést a szerelőre bíztam aki bele is tette a Honda HFE C2 olajat.
Közben neten belefutottam ennek az olajnak a leírásának és meglepődve látom, hogy ez dízel motorokhoz van. Ártok ezzel a motornak, vagy jó ez is bele?
Kedves Levélíró!
Ez az olaj használható benzinmotorokhoz is. Szerintem jó ebbe a motorba is. Amúgy ennek a motornak nincsenek nagy igényei, és egy ennél sokkal egyszerűbb olaj is megfelelő volna.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Van egy Kia Ceedem, 1,4 benzin 130 000 km-rel. Lelazult a vezérműlánc, a szervizben motorbontás után azt mondták, rettentően kopott a motor. A szerelőm azt ajánlotta, hogy térjek át az eddig használt szintetikus 5w40-es olajról 10w40-re, hogy javítsuk a kenést, és csökkentsük az olajfogyasztást, de ez ellentmond a gyárilag ajánlottnak. Most nem igazán tudom, melyik választással tennék jót a motornak. Válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlettel: Csaba
Kedves Csaba!
Nem hiszem, hogy ezzel a váltással elérné az olajfogyasztás csökkentését, lévén hogy mindkét olaj 40-es üzemi hőmérsékleti viszkozitású, így nagyjából ugyanarra lehet számítani olajfogyasztásilag. De a motornak megfelelő a 10W40-es olaj is. Nem lesz baja tőle.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoktor!
14 év után már illőnek tartom az E46 325Xi automata váltó olaj cseréjét. Sok ismeretem nincs hogy melyik s milyen olajat használjak. Legyen márkahű olajok: Castrol vagy BMW olaj? Milyen viszkozitású legyen? A viszkozitásra közre játszik kinti hőmérséklet? Ja, és hány litert töltsek bele? És ugyan ez a kérdéses bajaim a motornál is. Eddig JÓ forintokért más töltögette, de ezt most már meguntam.
Válaszát előre is köszönöm! Üdv, Ádám
Kedves Ádám!
Az automata váltóba LT 71141 teljesítményszintű olaj való, mint például a Valvoline ATF olaj. 4 liter kell bele. A motorba egy BMW LL-01-es vagy LL-04-es olaj való, mint például a Valvoline Synpower 5W40. A kinti hőmérséklet csak annyiban játszik szerepet, hogy ha pl. a skandináv országokban használná az autót, akkor egy 0W40-es olaj valamivel jobb választás lenne.
Az automata váltó olaja egyébként élettartam kenésre szánt olaj. Az ilyen berendezésekben az olaj lecserélése trükkös lehet, nem biztos, hogy házilag érdemes hozzáfogni.
Üdv, Olajdoki
Kedves Doki!
Adott egy 2016-os Suzuki S-Cross, 1,4 Turbós Boosterjet, 103 Kw, motorszám K14C. A Gyári olaj Ecstar F9000 5w-30 SM olaj benzineshez de az olajkeresője c2 olajat ajánl és más információ nincs is feltüntetve a flakonon sem. És a gépkönyv nem tér ki C olajra. Sokat kutakodva elvileg megegyezik az Eneos Prémium Hyper S olajjal.
Kérdésem az lenne mivel az Ecstar elég szűkszavú és ha igaz, az Eneos minősítései megegyeznek, vagy ez a két olaj ugyan az!? Ez az olaj ACEA C2 API SN A/5 B/5 helyettesíthető-e mivel más a viszkozitásuk (alacsony) 2,93,5 mert úgy veszem észre csipegetett belőle Pl:SN B3/B4 c3 as olajjal (3,5< Magasabb) Gondolok itt elsősorban 5W-30 Sustinára, Shell ECT vagy más egyéb olajokra. Mivel új az autó egy éves és én nem vonom kétségbe a mérnökök tudását de szeretném a legjobbat adni az autónak.
Előre is köszönöm! Zsolt
Kedves Zsolt!
Nem kell hozzá ACEA C-s olaj, de nem probléma, ha ilyen kerül bele. A HTHS viszkozitás sem lényeges. Egy API SM vagy SN teljesítményszintű, 5W30-as vagy 5W40-es olaj jó választás. Az Eneos Sustina is megfeleő.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt olajdoktor!
Elérkezettnek látom az időt a váltóolaj cseréjére. Golf 6 2010. 1,6 CR TDI 5 sebességes. A legjobbat szeretném betölteni, de gyári olajat nem igazán árulnak. Mit javasolna ebbe a váltóba?
Köszönettel G. Csaba
Kedves Csaba!
VW G 052 512 teljesítményszintű olaj való ennek a típusnak a manuális váltójába. Megfelelő termék például a Valvoline Gear Oil 75W90.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Segítségét szeretném kérni, hogy egy Toyota Ccelica TS-be mi lenne a legjobb olaj? Eddig amit használtam az a Motul 8100 eco-energy 5w30 volt, fél évente olajat cserélek. Az autó kezelési könyve ezt írja:
20W-50 és 15W-40: használjon API SL vagy SJ többfokozatú motorolajat.
10W-30, 5W-30 és 5W-20: használjon API SL, „Energy-Conserving”, vagy SJ „Energy Conserving” többfokozatú motorolajat, vagy ILSAC többfokozatú motorolajat.
De nem igazodok ki ezeken a szabványokon, sosem az van a motorolajon, ami itt le van írva, ezért kérném a segítségét.
Előre is köszönöm! Üdvözlettel: Péter
Kedves Péter!
A leírtak szerint a jelenleg forgalomba levő személyautó motorolajok széles skáláját töltheti nyugodt szívvel a motorjába.
A felsorolt viszkozitás-szabvány párok ugyanis nyugodtan keverhetőek: ha például megfelel egy API SL olaj és az 5W30-as viszkozitás megengedett, akkor egy 5W30-as API SL olaj is ugyanúgy jó, akkor is, ha nem “Energy Conserving”. Az API SL-nél korszerűbb, SM illetve SN szabványnak megfelelő olajok szintúgy. Ez a többi felsorolt szabványra és viszkozitásra is érvényes. A Motul olaja is jó választás.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Érdeklődnék hogy egy BMW E36 316i Compactba (2000-es, 1.9-es), amiben már az óra szerint is több mint 300 000 km van és a valóság meg ki tudja milyen messze lehet még, milyen motorolajat javasol, milyen km/idő periódusonkénti cserével? Fórumokon sokat emlegetik a Liqui Moly-t, megéri az átlag motorolajokhoz képesti többlet összeget? Ha jobban fogja szeretni a kicsi-kocsi nem fogok hezitálni, sőt ha létezik ilyen dolog egyáltalán, kérem nyugodtan ajánljon "prémium" olajat.
Üdvözlettel Kristóf
Kedves Kristóf!
Léteznek prémium olajok, de ez csak annyit jelent, hogy a noname olajokat kerülni kell, a jó hírű, ismert olajtársaságok olajai pedig nyugodtan használhatók.
A Liqui Moly is utóbbiak közé tartozik, de szerintem nem jobbak vagy rosszabbak a termékei mint pl. a Shell, Valvoline, Castrol, MOL, stb. gyártóknak. A lényeg az, hogy 300 ezer vagy akármennyi kilométer felett is a gyárilag előírt teljesítményszintű olaj a legjobb választás. A Liqui Moly olajok közül például a Top Tec 4100 5W40.
Üdv, Olajdoki
Üdvözlöm!
Van két Saab 9000 CS 2,3T ´92-, illetve ´94-es évjáratú autóm. Mindkettő manuális váltós. A hajtásláncban gyakorlatilag két hasonló alkatrész nincs a ´93-as váltás miatt, viszont a gyári ajánlás mindkét sebességváltóba ásványi 10w40-es olaj. Ilyen olajat Magyarországon szinte lehetetlen vásárolni, eddig külföldről hozattam. A kérdés, hogy várható-e esetleges károsodás, gyorsabb kopás a szintetikusra váltás esetén?
Köszönettel: Szabolcs
Kedves Szabolcs!
Sajnos az okát én sem ismerem, de a gyártó valóban kifejezetten kiemeli, hogy csak ásványolaj jöhet szóba. Viszont nem muszáj 10W40-es legyen, lehet 10W30-as vagy API GL-4-es, 75W-s egyfokozatú hajtóműolaj is. Szerintem motorkerékpár olajok esetében lehet belföldön is találni ásványi 10W40-es olajat. Pl. a Repsol Moto Rider 4T ilyen.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Adott egy 2001-es BMW 316ti compact (N42B18A 1,8 benzines) szeretett autóm amit nem kímélve, éves szinten 60-65 ezer km pörög bele országot járva, 50-50% város és autópályán használva.
Motorfelújításon gondolkodom, mert van benne már 293 ezer km gyári bontatlan a motor és olajfogyasztás tekintetében változó típusú olajoknál 650-2000 km(!) közt fogy el benne 1 liter olaj. 5w30 és 5w40-es olajokat használok felváltva. Milyen olajat érdemes továbbiakban használnom, illetve érdemes-e megbontani a motort?
Válaszát előre is köszönöm!
Üdv, Dani
Kedves Dani!
Ami a motor megbontását illeti, az az angolszász mondás jut eszembe, aminek a fordítása az, hogy "ne javítsd azt, ami nincs elromolva”. Biztos szólnak érvek az ellenkezője mellett is, szóval ez nem általános érvényű igazság, csak egy személyes irányelv. Ami az olajválasztást illeti, egy BMW jóváhagyással rendelkező, 5W40-es olajat javaslok, mint például a Valvoline Synpower 5W40.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Érdeklődnék hogy egy Honda Civic 1.5i (1987–1991)-es autóba, ami korához képest viszonylag keveset futott (130 000 km), bele lehet tenni a váltóba és a motorba az 5W-40-es szintetikus motorolajat, vagy inkább maradjunk a 10W-40-es szintetikus/félszintetikus olajnál.
Üdvözlettel József
Kedves József!
A motorba be lehet tölteni a szintetikus 5W40-es olajat. A manuális váltóba inkább egy 10W40-eset javaslok.
Üdv, Olajdoki
Üdv!
A Volvómnak az automata váltójába olajat cseréltem, azt olvastam hogy ATF Dextron3 3309-et kell beletöltenem! Rendeltem 10 litert a mosáshoz mivel sokan ajánlották a Mannolt ezért abból rendeltem a jobb minőséget (8210)! A váltóm most azt produkálja, hogy ha bemelegedik, akkor rántva indul és nem is szépen vált!
Hidegen tökéletes, ha lecserélem az olajat, egy hétig tökéletes! Az olaj elhasználódását a magas hő okozza! Tudna nekem atf olajból olyat ajánlani aminek a hőtűrő képessége jobb? Vagy a dextron 4 vagy akár a 3-nak valami alfaja amivel az olajom melegen se veszítené el a viszkozitását és nem menne tönkre?
Válaszát előre is köszönöm! Üdv: Péter
Kedves Péter!
A váltóolaj Dexron besorolását felejtse el, ugyanis semmilyen relevanciája nincs az Ön autója szempontjából. Az olajjal szembeni követelmény itt a Volvo 1161540 (más néven JWS-3309) szabványnak való megfelelés. Mannolból én nem találtam ATF Dexron3 3309 nevűt, de a Mannol ATF Multivehicle JWS 3309 megfelel ennek a szabványnak. Gondolom ez került bele.
A hőtűrő képesség valóban az egyik legfontosabb jellemzője az automata váltó olajnak, de a megfelelő hőmérséklet-tartomány a megfelelő üzemeltetési körülményekkel általában biztosított, és a Dexron szabvány nagyobb száma sem jelent magasabb hőtűrő képességet. Dexron IV egyébként nem is létezik, csak Dexron VI van, de mint említettem az Ön váltójához nem ilyen olaj kell. Egy automata váltó olaj csak akkor fog egy hét alatt tönkremenni a hőtől, ha a normálisnál magasabb a hőterhelés. ATF hőmérséklet szempontjából 80 - 90 °C számít normálisnak, 135 °C-on már akár 5000 km, 200 °C-on akár 65 km(!!) alatt tönkremehet az olaj.
Ha tényleg a hőtől ment tönkre, ki kellene deríteni, hogy mitől van az olaj extrém hőterhelésnek kitéve. Tartós hegymenetben vagy vontatás során például magas a váltóolajat érő hőterhelés. Hasonló a helyzet az autó “hintáztatásakor”, ha pl. elakad a hóban vagy sárban, és így akarjuk kiszabadítani. Ha valamilyen meghibásodás van a váltóban, az is okozhat túl magas hőmérsékletet. Ha tartósan 150 °C fölött volt a váltó üzemeltetve, akkor valószínűleg a váltó alkatrészei is károsodtak, és egy olajcsere nem fogja megoldani a problémákat. Ha szeretne más olajat kipróbálni, a Valvoline ATF vagy az Eneos Eco ATF például megfelelő.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Van nekem egy 2006-os gyártású E12 Toyota Corolla 1.4 D4D autóm. A kilométeróra számlálója már jócskán elhagyta a 400 000 km-es állást. Jelenleg már nem márkaszervizbe jár olajcserére, hanem sima szerelőhöz.
A boltban ahol veszem hozzá az olajat volt már, hogy 5w-30-at, vagy 5w-40-et javasoltak, így most olyan kérdésem lenne, hogy Ön melyiket ajánlja inkább ehhez a futásteljesítményhez? Javarészt lakott területen kívül és autópályán közlekedek vele, 3000 felett ritkán pörög a motor, jelenleg látható olajfogyasztása nincs, mondjuk 10 000 kilométerenként csere van.
Válaszát előre is köszönöm! Üdvözlettel, Péter
Kedves Péter!
Ilyen futásteljesítmény mellett valószínűleg az 5W40-es olaj optimális választás, mint az 5W30-as. Utóbbi is használható, de érdemes jobban odafigyelni az olajszintre, és gondoskodni az utántöltésről, ha kell.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Az autómban januárban lett olaj cserélve melyet 10W40-es olajjal hajtunk. Azóta 5-7000 km ment az autóba. Az olaj sárga színe szépen kezd fekete lenni, szaga rendes olaj szagú benzint nem érzek benne. A füstgáz nem színes, valamint szagtalan. Az autó egy '94-es B Corsa C12NZ motorral. Eléggé kopog, ropog (az én fülemnek) melyet szerelőm azzal nyugtázott, hogy ezek a motorok ilyenek. Az autó jellemzően 5-10 km re van használva, de heti egyszer meg van hajtva 50-100 km-es távon, viszont NEM hiányzik belőle olaj. Ami számomra érdekes hiszen egy mozgó alkatrészben nincsen tökéletes tömítés. Segítene ezt elmagyarázni nekem?
Tisztelettel: Corsa B tulaj
Kedves Levélíró!
Ha minimális az olajfogyasztás és minimális az olaj üzemanyaggal való felhígulása, akkor az olajszint maradhat szemre állandó, és az olaj állagán, szagán sem fogja tetten érni a jelenséget.
Az én autóm pl. 11 éves, 245 ezret futott, alacsony HTHS viszkozitású 5W30-as olaj van benne, és mégsem látszik rajta olajfogyasztás. Tudom, hogy a Corsa régebbi, de ott sem lehetetlen, hogy egy 10W40-es olajjal ne produkáljon szemmel látható olajfogyasztást.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Van egy 2005 évjáratú Suzuki Swiftem, benzines, amit 2006-ban vásároltam. Jelenleg 67 000 km van az autóban. Az lenne a kérdésem, hogy motorolaj cserénél használhatok-e szintetikus 5W30 Eneos olajat? Eddig a szervizben 10W40 és 10W30 olajat használtak, ettől hideg téli indításnál pár másodpercig elég fura csattogó hangot ad a motor. Én a hidrotőkére gyanakszom, meleg motornál már nem halható.
Ezért is kérem tanácsát, hogy ha a vékonyabb olaj kerülne a motorba, akkor nem tenne kárt benne, főleg nyári nagy melegben?
Várom válaszát, üdvözlettel Laci
Kedves Laci!
A leírtak alapján valószínű, hogy a hidrotőkék okozzák a csattogást. Az, hogy egy 5W30-as olaj segít-e ezen, előre nem lehet megjósolni, mert van amelyik motornak egyik, van amelyiknek másik olaj válik be. Mindenesetre ártani nem fog, nyugodtan tölthet bele ilyen olajat. A nyári melegben nem releváns a termék hideg oldali viszkozitása, és a motor üzemi hőmérsékletét különben is a hűtőrendszer szabályozza, nem a kinti napsütés.
Üdv, Olajdoki