Kedves Olajdoktor!
Szeretném ha segítene. Most vásárolta egy Daihatsu Materia automata váltós autót. 2010.09. évjárat 125 500 km-rel. A motor hangja tökéletes, az automataváltó gyönyörűen, egyenletesen, nem rángatva húz. A fék szépen fog, de nem harap. A kereskedő szerint az automataváltó olajat nem kell cserélni, mert "örök életű". Viszont olvasom, hogy a váltókban is kell cserélni az olajat.
A motorolajat, szűrőt, levegő szűrőt cserélem mert ezt mindenki javasolja. Szervizelése a papírok szerint 2014-ig van, majd lefordítom. Szeretném okos tanácsait követni, hogy ne fussak nagyobb kiadásokba.
Köszönettel, Júlia
Kedves Júlia!
A korszerű váltók olajait általában nem szükséges karbantartás jelleggel rendszeresen, előre meghatározott időnként cserélni. Sokan nehezen fogadják ezt el, mint ahogy akkor is sokan tiltakoztak, amikor 5-10 ezer kilométer helyett 15 ezer kilométeres lett a jellemző motorolaj csereperiódus.
A gyártó ismeri legjobban a saját konstrukcióját, és ha ő nem írja elő a cserét, akkor nem kell cserélni. Ez nem jelenti azt, hogy soha nem romolhat el. Az autó bármelyik alkatrésze elromolhat, mégsem cseréljük mindegyiket előre meghatározott időközönként. Ma már a váltóolaj is ezek közé tartozik.
Üdv, Olajdoki
Škoda Roomsterben szeretnék olajat cserélni. 2008 1.4 benzin 65 000 km-rel. Castrol Edge 5w40 néztem ki. Megfelelő lenne ez az olaj?
Választ előre is köszönöm.
Kedves Levélíró!
Normál csereperiódussal használva megfelelő ez a VW 502.00 teljesítményszintű olaj. Hosszú csereperiódushoz VW 504.00/507.00 specifikációnak megfelelő olaj az előírás, mint például a Castrol Edge 5W30 LL.
Üdv, Olajdoki
Tiszetelt Olajdoki!
Párom egy éve vásárolt magának egy kis VW Fox-ot. 2006-os évjárat, 1,2 l, 3 hengeres benzinmotor BMD motorkóddal, jelenleg 140364 km-el. Nem egy erőmű de ezért szeretjük.
Elérkezett az olajcsere ideje, de nem vagyok biztos abban, hogy milyen típusú olajat kellene vásárolnunk, hogy a legjobbat kapja a kis szörnyeteg és még sokáig furikázhasson vele a párom.
Legjobb tudomásom szerint az előző olajcserekor Castrol Magnatec 10W40 A3/B4 típusú olaj került az autóba - még az előző tulajdonos által. Érdemes erről váltani másik típusra, vagy megfelelő került bele az előző csere alkalmával? Segítségét előre is köszönöm!
Üdvözlettel, Gábor
Kedves Gábor!
A típushoz tartozó minimális követelményeket teljesíti ez az olaj a maga VW 501.01 teljesítményszintjével, de azért egy VW 502.00 minőségű olaj jobb lenne bele. És inkább 5W40-est, mint 10W40-est töltenék ebbe a motorba. Megfelelő választás például a Castrol Edge 5W40 vagy a Valvoline Maxlife 5W40.
Üdv, Olajdoki
T. Olajdoktor!
Fékolajat milyen időközönként/távonként kellene cserélni? Laikusként hogy lehet megállapítani, hogy a fékolaj elhasználódott?
Üdvözlettel: Szabi
Kedves Szabi!
A fékfolyadék higroszkopikus, azaz a levegő páratartalmát, nedvességét megköti, így forráspontja csökken. Ez jelenti a fékfolyadék elhasználódást, ugyanis az alacsonyabb forráspontú fékfolyadék már nem tud helytállni nagyobb terhelés esetén, például amikor hegyről lefelé jövet sokat kell fékezni.
A fékfolyadék forráspontjának bemérésére vannak eszközök, de ennél lényegesen egyszerűbb, ha az általános érvényű ajánlásnak megfelelően kétévente lecseréljük azt.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
Tavaly augusztusban vettem egy Németországból behozott, 2006-os évjáratú, benzines, 1.8-as Toyota Corolla Versot. Az autóban 200 000 km van. Múlt héten jött el az ideje az olajcserének.
A szerelő 1,5 liter olajat engedett le csupán az autóból, tehát 20 000 km alatt 3 liter elfogyott. Az olaj nem csöpög, mert garázsban tartom, és soha nincs alatta csepegésnyom. Tisztelettel kérem válaszát arra vonatkozóan, hogy ez az olajfogyás mennyire felel meg a gyári előírásoknak, illetve milyen olaj használatát javasolja a későbbiek folyamán?
Válaszát megköszönve, Zimányi Norbert
Kedves Norbert!
Ha 20 ezer kilométer alatt fogyott el 3 liter, az kb. 1,5 deci 1000 kilométerenként, ami a legszigorúbb előírásoknak is megfelel. Az olajszintet illett volna 1000 kilométerenként ellenőrizni, és időben után tölteni. Megfelelő választás ehhez a típushoz például a MOL Essence 5W30.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Van nekem egy 2003-as évjáratú Mazda 323 F VI 1.6 Benzines BJ, 98 LE-s ZM motorkódú autóm. Kérdezném, hogy milyen olajat ajánl nekem. Van ahol 75W-90 API GL-4 olaj van írva, van ahol 80W-90. Van aki azt mondja, hogy API GL-5 is mehet bele. Márka is érdekelne. Válaszát előre is köszönöm.
Tisztelettel Gyula.
Kedves Gyula!
75W90-es és 80W90-es, akár GL-4-es. akár GL5-ös olaj is mehet a váltóba. Én a 75W90-es viszkozitási osztályú változatot ajánlom, mert télen jobb választás, nyáron meg nincs különbség. Megfelelő termék például a Valvoline Gear Oil 75W90.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Adott egy 2008-as Corolla. Ha hosszabb ideig áll (több órát, de nem kell hozzá egy nap sem), akkor indításkor csörgősebb a hangja. Nem lánc hang. A hengerfej felől hallható. Egy másodperc után elmúlik. Tényleg mintha csak az első pár fordulat lenne ilyen. Ha melegen van indítva akkor nem zajos. Gondolom lefolyik az olaj és azt hallom amíg eljut fentebb a hengerfejbe. De ez normális jelenség?
Az autóban új kora óta 5w30 van szervizkönyv szerint. Vásárlás előtt nem volt meg ez a jelenség. Nyilván ezért is vettem meg. Olajcsere után pedig csattogósabban indul. Nem volt meg ez a jelenség. Jelenleg Fuchs 5w30 van benne. Lehet, hogy előzőleg 10w-s volt beenne? 186 ezer km van az autóban. 1.4 benzin, Corolla. 2008-as. Kellene vastagabb olaj?
Kopott lenne a motor, csak elhallgatták, hogy 5w helyett mást öntöttek bele eladás előtt? Vagy annak nincs köze ehhez? Teszem hozzá nem fogyaszt semmi olajat. Ez az 5. autóm. Eddig nem tapasztaltam ilyet. A láncos vezérléshez lehet köze? Régebben csak szíjas autóim voltak. Előre is köszönöm a válaszát!
Üdvözlettel: Tivadar
Kedves Tivadar!
Valószínűleg a hidrotőkék hangját hallja. Ők kapnak utoljára olajat, ezért jellemző, hogy egyes autóknál hidegindítás után pár másodpercig hallassák a hangjukat. Ártalmatlan jelenségről van szó. Nem kell vele foglalkozni.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Totalcar!
Azzal tiszteletteljes kérdéssel fordulok Önökhöz, hogy meg tudnák esetleg adni az vagy azon cégek elérhetőségét akik használt olaj bevizsgálásával foglalkoznak! Írásaikban többször olvastam az olajcsere periódussal kapcsolatos tanácsaikat és az olaj bevizsgálásának lehetőségét bizonyos megtett km után, az ott leírtakból merítve bátorkodtam levelem megírására! Fáradozásukat ezúton is köszönöm pozitív válasz reményében!
Tisztelettel és üdvözlettel hű olvasójuk, Zsolt
Kedves Zsolt!
Köszönjük a gratulációt! Javaslom, hogy a MOL Wearcheck szolgáltatásának nézzen utána. Nem tudom, hogy magánszemélyek számára is biztosítják-e a szolgáltatást, és ha igen, milyen feltételekkel, de biztosan elmondják majd.
Üdv, Olajdoki
Drága Doktor Úr!
A 2005-ös évjáratú 1.1-es benzines 64 pónis Kia Picanto automatikus váltójában esedékes az olaj csere. A helyi márkakereskedésben még nem hallottak ilyet és az árajánlat is késik. Van ugyan műhely amelyik vállalja, de ahogy Ön is írta nem egyszerű az eset. Mekkora költségekkel számolhatok egy tízes skálán 7-es 8-as minőségű olaj esetén? Kérem az olaj márkájának a kiválasztásában is segítsen!
Válaszát előre is megköszönve maradok tisztelettel József U. I.
Minden egyéb az ügyhöz kapcsolódó tanácsot szívesen veszek, illetve ha valami adatra szüksége van az autóról azonnal küldöm!
Kedves József!
Ebbe a váltóba JWS 3314 teljesítményszintű olaj való a váltóba, mint amilyen például a Castrol Transmax Z. Árral kapcsolatban én nem tudok segíteni, de a teljesítményszint és a termék alapján biztosan könnyebben kap ajánlatot.
Üdv, Olajdoki
Tiszteletem,
Most vásároltam egy Octaviát (2003 1.4 75 le) 121 000 km van benne, vezérlés, görgők, vízpumpa, szíj, olajcsere megvolt. A kézi váltóban kell-e olajat cserélni?
Köszönöm.
Kedves Levélíró!
Élettartam kenésre szánt, speciális olaj van a váltóban, amelynek a rendszeres, előre meghatározott időnkénti cseréjét a gyártó nem írja elő.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
Kérdezném, hogy öreg 1991-es Yamaha XTZ 660-as (egyhenger, öt szelep, vízhűtés) motoromba milyen olajat érdemes tenni. Gépkönyvében 10W30 vagy 20W40 szerepel, kiváltható-e 15W40-re?
Köszönettel, Géza
Kedves Géza!
Ha egy vékonyabb olaj is jó bele, meg egy vastagabb olaj is, akkor egy olyannak is jónak kell lennie, ami a kettő között van. Tehát – legalábbis viszkozitás tekintetében – a 15W40-es megfelelő. Ha még van más előírás is, azt sem árt figyelembe venni.
Üdv, Olajdoki
Kedves Doki!
Egy 2004-es 2.0 dízel Mazda 6 tulaja vagyok. Olvasom a véleményeket, hogy Eneos Sustina ilyen jó meg olyan jó (halkabb motor, kevesebb fogyasztás, stb...). A gyártó honlapján a leírásban nem szerepel a dízel motor, a magyar oldalakon igen (megtévesztő számomra). Illetve a gyártó oldala típus szerint egy másik Eneos-t ajánl, de 10w40-et, a motor gyártói előírása pedig 5w30.
Kérdés: Mehet bele a Sustina, vagy maradjak a gyári olajnál?
Kedves Levélíró!
5W30-tól 10W40-ig különböző viszkozitási osztályú olajok mehetnek ennek az autónak a motorjába. Én egy 5W40-es olajat választanék.
Tudomásom szerint az 5W30-as és 5W40-es Sustina dízel motorba is jó, míg a 0W50-es csak benzinesbe. De meg kell nézni a flakonon, mert ugyanannak az olajtársaságnak a különböző országokban forgalomba hozott, akár azonos nevű olajai között is lehetnek minőségbeli és jóváhagyásbeli különbségek.
Üdv, Olajdoki
Üdvözletem!
Adott egy VW Passat 1,8T közel 370 ezer km-el a háta mögött. Az utóbbi időben tartósabb főúton való használat mellett, amikor áthaladtam a falvakon rendre világítani kezdett az olajnyomás lámpa. Kicsit kísérleteztem és úgy néz ki, csak kb. 2 ezres fordulat alatt csinálja, akkor ha már több mint fél órája autózok.
Kedves Levélíró!
Az olajnyomás problémára jellemző, hogy általában először meleg motornál, alacsony fordulaton jelentkezik. Ugyanis a hideg olaj nyomása magasabb, és a magasabb fordulatszám is megemeli az olajnyomást.
Ha a két tényező egyike sem áll fenn, akkor szokott megjelenni a kezdődő nyomásprobléma. A legjobb eset az, ha az olajszűrő okozza, ami előfordul néha, főleg utángyártott szűrőknél. Ha nem, akkor lehet érzékelő hiba, olajgomba hiba, olajszivattyú hiba. Ami szinte kizárt az az, hogy az olaj hibája legyen.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoki,
Tanácsát szeretném kérni egy '99-es évjáratú Audi A4 1.9 TDI 110 LE (AFN motoros) és egy 2000-es Citroën Xsara 1.6 16V (TU5JP4 motorkódú) benzin + LGP üzemű autóval kapcsolatban. Az Audiban szerintem már senki nem emlékszik, hogy hány km van :) a Citroënben viszont igazoltan picivel több, mint 200 ezer km van.
Most mindkettőben ALCO 5w40 olaj van, ami tudja a PSA B71 2296, VW 502.00, VW 505.00 jóváhagyásokat és ACEA A3/B3 specifikációt is. Az olajfogyasztás nem számottevő egyik autónál sem (fél év alatt 2 decit kell rátölteni kb.) Total Quartz 9000 5w40 olajat és többféle Mannol olajat tudnék jobb áron szerezni hozzá (tudom, az ALCO sem volt a kínálat teteje). Melyiket ajánlaná ezek közül? A Mannol sebességváltó olajairól mi a véleménye?
Ha nem túl nagy kérés, ajánlana valamilyen olajat amit mondjuk Ön szívesen használna ilyen régi autókba? Őszintén megmondom, hogy a Mannol nekem szimpatikusabb valamiért, talán a design miatt - illetve jókat olvastam róla, de tapasztalatok nincsenek ismerősi körben róla.
Nagyon köszönöm válaszát! Üdvözlettel, Tamás
Kedves Tamás!
Én inkább választanám a Total, mint a Mannol olajat. A Mannol olajok - véleményem szerint - inkább a belépő szintet képviselik, a Total nemcsak régebben jelen van a piacon, hanem szerintem ár/érték arányban is jobb választás. Sok olyan olajmárka van, amit szívesen betöltenék ezekbe az autókba. A Total is köztük van, úgyhogy nem kívánom lebeszélni róla azzal, hogy más márkákat is ajánlok.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Abban szeretnék segítséget kérni,hogy egy 2005-ös, 2.0, benzines, 1AZ motorkódos Toyota Rav4 autóba milyen motorolajat ajánlana? A legjobbak érdekelnek és ha amennyiben megoldható, akkor 2-3 lehetőséget kaphatnék Öntől? Előre is köszönöm!
Tisztelettel: Hubert Róbert
Kedves Róbert!
Egy API SL, SM vagy SN teljesítményszintű, 5W40-es olajat javaslok hozzá, mint például a Valvoline Synpower 5W40, az Eneos Sustina 5W40 vagy a Motul 8100 X-clean 5W40.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Tanácsát szeretném kérni egy 2003-as Volvo XC90 D5-tel kapcsolatban. Legutóbbi olajcsere alkalmával nem az gépkönyv szerint előírt A3/B4 olaj került bele hanem A5/B5-ös. Melyet kifogásoltam is, de azt mondták ennek a motornak mindegy, mert nem részecskeszűrős. Engem viszont nem hagy nyugodni a dolog, mert több helyen olvastam, hogy tönkreteheti a motort ha nem az előírt olaj kerül bele. Ezért szeretném kérném az Ön tanácsát is. Benne hagyhatom ezt olajat vagy cseréltessem le?
Köszönöm! Balázs
Kedves Balázs!
Tönkretenni a motort egy csereperiódus alatt szinte biztos, hogy nem fogja, de tekintettel arra, hogy az A5/B5 olajok ún. HTHS viszkozitása alacsonyabb, ezért magas hőmérsékleten az olaj vékonyabb lesz, mint egy A3/B4-es olaj, így a motor jobban kophat, mivel nem ilyen olajra lett tervezve. Ha le tudja cseréltetni a szerviz költségére, akkor cseréltesse, ha nem, szerintem egy csereperiódust húzzon ki ezzel az olajjal.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoktor, van egy 1997-es Yamaha Majesty (YP) 250-es robogóm. A múlt ősszel vettem, és a tél azzal telt, hogy darabokra szedtem, átnéztem, amit kellett kijavítottam, kijavíttattam. Nagyrészt minden problémás gócot feltérképeztem, de egyetlen tétel nem hagy nyugodni.
Azt írja a kezelési könyv, hogy a hajtóműbe negyed liternyi SAE 10W30 type SE motorolaj kell. Persze utánakérdeztem pár helyen, és vagy nem tudtak segíteni, vagy ők is a fenti információt találták, amit ők is kétkedve fogadtak.
OK, nem fogok télen motorozni, ezért elvileg nem lenne probléma, ha nem 75w+-os az olaj, de ahogy olvastam az adalékolás is más a motor-, illetve hajtómű olajoknál. Szóval tkp azt szeretném kérdezni, hogy létezik-e 10w30-as hajtóműolaj (esetleg van konkrét típus?), amit nyugodt szívvel beletölthetek a robogóba, vagy motorolajat tegyek bele?
Segítségét előre is köszönöm, Aurél
Kedves Aurél!
10W30-as hajtóműolaj azért nincs, mert ez a szám tartomány kifejezetten a motorolajok számára van fenntartva, pont a hajtóműolajokkal való összekeverés elkerülése végett. De a leírtak szerint nem is 10W30-as hajtóműolaj, hanem 10W30-as motorolaj kell - ami egyébként nem olyan szokatlan. Érdemes megpróbálni például a Motul 5100 4T 10W30-at, ugyanis ez egy viszonylag kevéssé súrlódás módosított olaj, ami fontos lehet egy hajtóműbe szánt motorolaj esetében.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Van egy 2016 novemberi gyártású Dacia Logan MCV 0,9 Tce (H4B400) turbós benzines autóm. A szakszerviz az éves szervizkor ELF EVOLUTION SXR 5W40-es olajat töltött a motorba.
A fórumokon többen azt javasolják, hogy ebbe a motorba ELF EVOLUTION SXR 5W30-as olaj való a turbó hosszabb élettartama miatt. Az autó karbantartási lapja mindkét viszkozitást említi, illetve, hogy A3/B4-es legyen. Ön szerint melyik viszkozitású olajjal teszek a legjobbat az autómnak, ha 1 év alatt 12-13 ezer kilométert megyek kettő olajcsere között?
Válaszát előre is köszönöm! Tisztelettel: G. Mihály
Kedves Mihály!
Egy új autó esetében, amikor mindkét olaj megfelel a gyári előírásoknak, az 5W30-as viszkozitás műszakilag valamivel jobb választás. Nincs óriási különbség, csak egy kicsi. Utóbbinak jobb a hőelvezető képessége - a gyorsabb olajkeringés miatt, és kb. 0,5-1%-kal üzemanyag-takarékosabb is.
Üdv, Olajdoki
Üdv Olajdoki,
Az Öcsém vásárolt egy 2012-es Kawasaki KX 250F típusú krosszmotort. Kaptunk hozzá gyári manuált, melyben azt írják, hogy 10W-40-es, API SG-től SM-ig, ill. Jaso MA, MA1, vagy MA2 teljesítményszintű olaj kell a gépbe.
Mint tudjuk, Magyarország a 10 millió krosszmotor szakértő országa, azt állítják, hogy ebbe CSAK a Motul 300V 15W-60 olaj a megfelelő, ezzel használta az előző tulaj is. Nem versenyezni akar vele, csak hobbi szint, néha pályán, néha nem. Ön szerint ez megalapozott dolog, vagy teljesen felesleges, és pont jó a gépbe egy jó minőségű, a fent említett teljesítményszintet tudó 10W 40-es olaj?
Köszönettel: L. Roland
Kedves Roland!
Az olajválasztásnál mindig a gyári előírás a király. Elképzelhető, hogy egy technikából rövid távon többet lehet kihozni egy a gyári előírástól eltérő olajjal, de hosszú távon az előírt olajjal jár a legjobban. A gond csak az, hogy ha eddig más olajjal volt használva, akkor már most lehetnek olyan problémák a motorral, amit még nem látni ugyan, de egyszer majd előjöhet és gondot okozhat.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoktor!
Van egy Dacia Sandero 1.4 benzines 2009-es autóm, 120 ezer km van benne. Váltóolajat szeretnék cserélni benne.
Az egyik kérdésem, hogy jól teszem-e ha ebben a kocsiban váltóolajat cserélek 120 ezer km-nél, 9 éves korában?
A másik kérdésem, hogy igaz-e az, amiket jó pár Dacia és Renault tulajok állítanak netes fórumokon, hogy ezek a váltók szinte csak kizárólag az Elf Tranself NFJ 75W-80 tipusú API GL-4+ specifikációjú váltóolajjal hajlandóak dolgozni, de a többi márkájú váltóolajjal a váltó bemondja az unalmast?
Csak, mert az autóalkatrész kereskedőmnél elfogyott az Elf Tranself NFJ 75W-80 váltóolaj, de nagyon ajánlgatja helyette a MOTUL Motylgear 75W-80, API4 szabványt teljesítő váltóolajat. Egyáltalán mi a különbség az API-4+ és API4 szabvány között? Várom a nagyrabecsült válaszát, véleményét?
Tisztelettel! Ferenc
Kedves Ferenc!
Nincs olyan gyári előírás, ami előírná a szóban forgó váltó olaj rendszeres cseréjét. Valóban Tranself TRJ teljesítményszintű, 75W80-as olaj való a váltóba, de ennek nem csak ez az olaj felel meg.
Vannak még olajok, amelyek paramétereikben teljesítik, amit a Tranself TRJ teljesít, de ezeknél a gyártó ezt fel is tünteti. Ilyen például a Valvoline Gear Oil 75W80 (Download the PI Sheet). A Motul olajánál nem találtam erre utalást. Az API GL-4+ nem valódi API szabvány, az csak marketing kategória. Nem emiatt speciális ez az olaj, hanem a fizikai / kémiai tulajdonságai miatt.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoktor,
Van egy 2008-as 1.4-es benzines Hyundai i30-asom. Lassan két éve van a tulajdonomban és jelenleg 104 000 km van benne. Szerintem nagyon jó kis autó. Márkakereskedésből vettem, ahol beszámított autó volt, én vagyok a 3. tulajdonos. Szervizkönyve végig vezetett és az előző tulajtól szinte az összes szervizszámlám megvan.
A gépkönyv szerint az autó motorjának nincs nagy igénye az olaj specifikációját illetően, API SJ/SL, vagy magasabb. A viszkozitást illetően pedig 5w30-at javasolnak. És itt jön a kérdés. A számlák szerint az előző tulajnál már 5w40-et használtak és mikor hozzám került az autó és olajat cseréltettem benne az szerviz ahová vittem szintén 5w40-et tanácsolt. Most Castrol 5w40 van bene.
Következő hónapban lenne esedékes az éves szerviz, maradhat az 5w40 vagy váltsunk vissza a gyári 5w30-ra? Ez azért is lenne fontos mert közben egy kb. 1000 km / 2 dl olajfogyasztást tapasztalok anélkül, hogy az autóból kék füst jönne. Ez sok, vagy még belefér? Félnem kell attól, hogy 5w30-al megnő az olajfogyasztás? Érdemes alaposabban is megvizsgálni a motort? Hengerfej tömítettség stb... Most új szerelőm van, akivel lehet beszélni, de nem akarok okoskodni, mert ez nem az én szakterületem.
Köszönettel, István
Kedves István!
Az 5W40-es viszkozitás beletartozik a gyártó által megengedett viszkozitási osztályok közé, így nyugodtan maradhat benne ilyen olaj a továbbiakban is. A 2 dl/1000 km egyáltalán nem sok. Az olajszint figyelésén és az időbeni utántöltésen kívül nincs más teendő ebben a helyzetben.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt olajdoktor.
A problémám elég hosszú, de megpróbálom röviden összefoglalni. Adott egy Audi A6 (4b2 C5) 1.8T benzines (110KW 150LE) AEB motorkódos autó. Az autóban elégtelen az olajnyomás. Olajpumpa, szelepfedél tömítés, turbó cserélve lett, de az olajnyomás még mindig elégtelen. Hidrotőkék átnézve és a problémás (könnyen összenyomható) hidrotőkék ki lettek cserélve. A probléma sajnos így sem múlt el.
Az olajat nem eszi, az olajfogyasztása elenyésző, 10 ezer kilométeren max 3-4 dl olaj. Az olajszint nem növekszik, így gondolom a benzin nem hígítja fel. Az olajon nem érezhető benzin szag. Megmérték a kompressziót is és a szerelő azt mondta, hogy azzal is minden rendben van. Ez után megnézték a hajtókar csapágyakat, de azzal is mindent rendben találtak. Az olajnyomás valahol mégis elszökik.
A szerelő azt ajánlotta próbáljam ki az 5w50-es olajat (eddig 10w40-es olajat használtam) de ezzel az olajjal is kicsi az olajnyomás, ráadásul a hidrotőkék üzemmeleg motornál csattognak. Örülnék, ha végre sikerülne megtalálni a valós problémát. Van valami tanácsa? Hol keressük a problémát?
Kedves Érdeklődő!
A problémát okozhatják még a következők is:
Az olajszűrő, ha nem gyári, előfordul, hogy okoz ilyen problémát. Vannak nagyon jó utángyártott szűrők is, de néha belefut az ember ilyen problémába a szűrő hibájából is. Olajgombát cseréltek? Az olajgomba és a visszajelző közötti elektromos kapcsolatot vizsgálták?
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Önthetek-e egy Daewoo Nubirába (2001-es évjárat, 1.6-os 16 szelep, A16Dms motorkód) Mannol 5w40 extrem szintetikus olajat? Jelenleg Mannol 10w40 es rész-szintetikus olajat használok, lehet e probléma a váltásból? Az autóban egyébként 240 000 km van. A hidegen zajos hidrotőkék miatt, illetve a sok rövid táv miatt szeretnék váltani.
Köszönettel: Roland
Kedves Roland!
Igen, tölthet bele 5W40-es olajat a 10W40-es helyett. Nem fog problémát okozni.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
1998-as 2 literes benzines Mondeomban szeretném cserélni az olajat. A dilemmám a következő: a gyári ideális ajánlás 5W30 ACEA A1/B1 vagy ha ez nem áll rendelkezésre A3/B3. Ez ideáig tiszta. A kérdés, hogy az A5/B5 annyira különbözik az A1/B1-től hogy jobb ha A3/B3-at használok vagy hasonlít a teljesítmény és mehet az autóba 5W30 ACEA A5/B5?
Köszönöm
Kedves Levélíró!
A legjobb az, ha Ford M2C913-C teljesítményszintű olajat tölt a motorba. A második legjobb választás az A5/B5-ös olaj, és csak végső esetben az A3/B3.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Van egy 2003-as Mazda 6, 1,8 benzines autóm, amiben szeretnék váltóolajat cserélni. A kézikönyvben 75W-90 (manuális, benzin motor, minden hőfok) olajat ír, viszont nincs meghatározva, hogy GL-4 vagy GL-5 legyen, csakhogy elvileg mindkettő jó.
Több mazdás fórumon azt olvastam hogy inkább GL-4 mivel a GL-5-ben több kénes adalék van, más forrásokból viszont GL-5 javasolnak... teljesen összezavartak! Az lenne a kérdésem hogy melyiket válasszam GL-4 vagy GL-5? A MANNOL Basic Plus 75W-90 API GL 4+ megfelelő lenne? A Mannol mint márka megfelelő vagy inkább más márkát nézzek? Köszönöm!
Üdvözlettel, Botond
Kedves Botond!
Ha a kézikönyv szerint mindkettő jó, akkor bármilyet választhatja. Nem kell túlgondolni a dolgot. A Mannol olajokat én elég belépő szintnek tartom, és a szubjektív véleményem nem pozitív a belépő szintű olajokról. Inkább javaslom a Valvoline Gear Oil 75W90-et vagy a Fuchs Titan Sintopoid 75W90-et.
Üdv, Olajdoki