Tisztelt Olajdoktor!
Az alany egy 1998-as Audi A3, AHF motoros 1.9 TDi. Az ön segítségének köszönhetően használok Fuchs Titan Syn 10W40 motorolajat. Több helyről is hallottam, hogy télre esetleg érdemesebb lenne a 10W40-nél finomabb olajat venni.
A kérdésem az, hogy ez a tanács tényleg megállja a helyét? Ha igen, akkor esetleg gondolkodhatok a Fuchs más viszkozitású termékeiben? Esetleg tanácsolna is valamilyen fajtát?
Válaszát előre is köszönöm, üdv, Gábor
Kedves Gábor!
A Fuchs Titan Supersyn 5W40-es olajat például nyugodtan használhatja. Télen és nyáron is egyaránt, így legalább nem kell erre külön odafigyelnie. Nem mintha a 10W40-es rossz választás lenne akár télire is, de tény, hogy az 5W40-es jobb.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoktor!
Kisvárosban szaladgálós, '95-ös, 1l-es, 3 hengeres Swifthez ajándékba kaptam MannFilter w67/2 szűrőt, és Motul 8100 x-cess 5w-40 olajat. Szűrő katalógus szerint jó hozzá, de olajról hallottam olyat, hogy nem hozzá való, túl jó bele. Beletölthetem? Lesz bármi baja tőle a kocsinak?
Köszönettel: Csaba
Kedves Csaba!
Egész nyugodtan beletöltheti ezt az olajat. Kiválóan fogja érezni magát tőle a motor.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
Toyota Aurisban (2014-es, 73 kW) szeretnék váltóolajat cserélni. Sajnos a márkaszervizben nem tudok megbízni, még akkor sem, ha az ember több pénzért azt várja amit kér, ezért magam cserélem le az autóban az olajat.
Ez nem a Toyota hibája, ez az adott szerviz tulajdonosán és dolgozóin múlik, természetesen tisztelet a kivételnek, kívánom mindenkinek, hogy a munkáját lelkiismeretesen és tisztességesen elvégző szerelőt fogjon ki. Melyik márkát ajánlaná az 1.8HSD CVT váltójába? Válaszát előre is köszönöm!
Tisztelettel É. Tamás
Kedves Tamás!
JWS 3324 (ATF WS) teljesítményszintű olaj való a váltóba. Megfelelő például az Elf Elfmatic MV LV vagy a TOTAL FLUIDMATIC MV LV.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoktor,
Most olvastam a Becsületesnepper üzenetét, amiben a VW konszern TFSI-jére azt ajánlja hogy "30 ezres olajcserét nagyon elfelejteném, és inkább 15 ezrenként cserélném, ha meg szinte csak városban mész, akkor akár 10 ezrenként." Én egy Audi A3-at hajtok, 1.4 TFSI-vel.
Szorgosan cserélgetem benne az olajat, olyan 13-15 000 kilométerenként, ezzel nincs is semmi gond, épp most jön egy csere és felmerült bennem, hogy a ilyenkor is a LongLife olaj a legjobb hozzá, vagy ha már úgyis le van cserélve akkor lehet másfélét is beletölteni? Castrol Edge Titanium FST Professional Longlife-III 5W-30 szoktam hozzá venni. Egyszer kapott sima Castrol Edge Titanium FST Longlife-III-at (Nem professional) kérdésem még hogy mi a különbség a sima és a Pro között?
Válaszodat előre is köszönöm, Üdv, Marcell
Kedves Marcell!
Igen, ha csak abból a szempontból nézzük, hogy melyik a legjobb hozzá, hogy melyik biztosítja a legjobb kenést, motortisztaságot, stb, és eltekintünk a csereperiódustól, akkor is egy VW 504.00/507.00 teljesítményszintű olaj a legjobb a motorba.
Pont azért használhatók ezek az olaj hosszú csereperiódusú olajként, mert jobb motorvédelmet biztosítanak és a csereperiódus végére jobb állapotban vannak, mint az alacsonyabb teljesítményszintű olajok.
Ebből is láthatod, hogy én nem értek egyet azzal az idézettel, amit említettél, de nincs is ezzel semmi baj, nem kell mindenkinek ugyanúgy gondolkodnia, még a tágabb értelemben vett szakmán belül sem.
A két Castrol olaj között a te szempontodból nincs különbség, ugyanis mindkettő ugyanannak a VW szabványnak felel meg. Amennyire tudom a Professional vonalat közvetlenül szervizeknek szánják, hogy olyat tudjanak a motorba tölteni, amit te a boltból nem tudsz megvenni (marketing), de a gyakorlatban a Professional szériát és meg lehet venni a boltból, legalábbis Magyarországon.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
Én, hogy őszinte legyek, a glicosam alu-ra vagy a glycunic organofreeze aluvédős fagyállókra gondoltam (a blokk acél, a hengerfej alu, a hűtő pedig réz ebben az autóban úgy tudom). Ezek jó választások lennének?
Melyek minősülnek hibrid HOAT fagyállónak? Amúgy a Mitsubishi könyve annyit ír hogy használjon jó minőségű ethylene-glycol fagyállót. Erre még kérem adjon választ. Köszönöm előre is!
Tisztelettel: Péter
Kedves Péter!
Hibrid OAT fagyállók például a Valvoline Maxlife Coolant AF vagy a Castrol Radicool NF.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoktor!
Van egy 2007-es Mazda 6-osom 1.8-as benzinmotorral. Csipegeti az olajat. Ajánlottak egy érdekesnek tűnő adalékot (Metalubs X Protect). Merjem használni?
Köszi a választ!
Kedves László!
Ez a termék nem egy motortömítő adalék, tehát nincs közvetlenül befolyása az olajfogyasztásra. Továbbá pont az ilyen típusú, "felület-nemesítő” és egyéb csodaadalékoktól szoktam mindig óvni a levélírókat.
Az olaj kenőképességét javíthatják ugyan, de negatív hatással lehetnek a motortisztaságra vagy ronthatják az olaj hőelvezető képességét. Nem tudom, hogy a csipegetés milyen mértékű olajfogyasztást jelent, de ha nagyon zavarja, használjon egy – kifejezetten erre a célra való – motortömítő adalékot.
Üdv, Olajdoki
Kedves Doki!
Van egy 2003-as évjáratú 1.8-as benzines Toyota Avensisem. Csipegeti olajat, 3000 km alatt 1 litert. Jelenleg 5w40-es olaj van benne, de sokan mondják, hogy a Toyotába 5w30 való. Azt szeretném kérdezni, melyik viszkozitású olaj lenne jobb az autónak és melyik márka megbízható.
Válaszát köszönöm.
Kedves Levélíró!
Egész nyugodtan használhat például egy 5W40-es viszkozitású olajat is. Tudom például ajánlani a Valvoline Maxlife 5W40-et vagy a MOL Essence 5W40-et.
Üdv, Olajdoki
T.Olajdoki.
Vettem egy Nissan Pulsar 1.6 új autót ami kb. fél évig állt a szalonban. Indokolt-e egy olajcsere hamarabb /10 000 km/mint az előírás /20 000 km/?
Úgy tudom, hiába nem járnak az autóval, az olaj öregszik így is. Szerviz szerint hülyeség. Az autó turbós, ezért is gondolom fontos a jó friss olaj.
Köszönöm ha válaszolnak. Üdv: Gábor
Kedves Gábor!
Az olajcsere periódusok hónapban és kilométerben is meg vannak határozva. De a hónapban számolt csereperiódus csak onnantól számítva él, hogy az olaj használatba lett véve. Kérdés, hogy mennyit járt a motor, ameddig a szalonban volt.
Ha például tesztvezetésre használták az más helyzet, mintha tényleg csak állt volna, beindítás nélkül. De egyébként nincs óriási jelentősége annak, ha az első olajcsere esetleg pár hónappal később történik meg.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Egy 2002-es karbis ZX6R boldog tulajdonosa vagyok, amivel minden nap munkába járok (40 km) és amivel elkezdtem pályázni (amatőr verseny) is. A hosszú hétvégi 1600 km-es túra végén jelzett a műszerfal és azt tapasztaltam, hogy a minimumot sem éri el az olajszint, ezért - mivel nem volt más az osztrák falu benzinkútján - 5W-30-as olajból kellett beletöltenem 8 dl-t! Pályázás után nem tapasztaltam ilyet.
Indulás előtt még a minimum felett volt, a túra során (akárcsak pályán) sokat volt 10-12 000 körüli ford.szám tartományban. Tudtommal most 10W-40-es olaj van benne, a gyári előírás 10W-40-től 20W-50-ig terjedő "skálán" van (egész pontosan: "API SE, SF or SG; API SH, SJ or SL with JASO MA, SAE 10W-40, 10W-50, 20W-40, or 20W-50"). Kérdéseim, hogy a különböző típusok összekeverése okán cseréljek-e sürgősen olajat, illetve pályázós felhasználáshoz milyen típusú olajat javasol?
Az olajcsere amúgy is esedékes lenne. Hozzá kell tennem, nekem a motoros szezon legfeljebb 0 celsius alatt szünetel. Nagy segítség lenne, ha konkrét termékeket is megadna, felül tudok emelkedni a reklámozás feltételezésén... :-)
Segítségét előre is köszönöm, üdvözlettel: Levente
Kedves Levente!
A leírtakra való tekintettel szerintem is érdemes olajat cserélni a motorban. Figyelembe véve a használati szokásait, javaslom például a Motul 4T 10W50-es olajat használni. Ez egy teljesen szintetikus, kellően alacsony téli viszkozitású és kellően magas üzemi hőmérsékleti viszkozitású olaj, így jól fog teljesíteni a téli hidegben és a pályán is.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Van egy 2012-es Honda Jazz-em, 100 lóerős i-VTEC motorral, és LPG-vel működik. A kezelési kézikönyvben ACEA A1/B1, ACEA A3/B3, ill. ACEA A5/B5 specifikációjú olajat ír elő a gyártó az autóhoz. Eddig Eneos Premium Hyper S 5W-30 olajat töltöttem bele, amely ACEA A5/B5-nek felel meg. A "Honda Genuine Oil Application Chart"-ban 0W-20-as viszkozitású olajat ajánlanak az összes Jazz-hez, viszont az Eneos által kínált Premium Ultra 0W-20 csupán az API SM és ILSAC GF-4 -nek felel meg, nincs ACEA minősítése. Ön szerint használjam-e ennek ellenére a Premium Ultra 0W-20 olajat, vagy maradjak inkább a Premium Hyper S 5W-30-nál?
Kedves Érdeklődő!
Szerintem maradjon az Eneos Premium Hyper S 5W30-nál. Nem gondolom, hogy az átállással komolyan veszélyeztetné a motor állapotát, de az ACEA A5/B5-öt én fontosabbnak tartom, mint az ILSAC GF-4-et, ami elsősorban az üzemanyagtakarékosságnak rendel alá mindent. Az ACEA szabványok pedig általában többet követelnek meg, mint az API szabványok.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoktor!
Érdeklődésem tárgya, milyen problémát okoz illetve mik lehetnek a hátrányai, ha egy VW505.00 jóváhagyású motorolajat igénylő személygépkocsiba ACEA E4/E7 besorolású (Total Rubia 8600 10W40) olajat töltök? Tudom, hogy nem ilyen jellegű motorokhoz fejlesztették, gondolok itt fordulatszám vagy hőterhelésbeli különbségekre. Válaszát köszönöm szépen!
Üdvözlettel, Jobbik Marcell
Kedves Marcell!
Ahogy Ön is utalt rá, a Total Rubia 8600 egy haszongépjárművekhez szánt motorolaj. A haszongépjármű motorok fordulatszáma és fajlagos terhelése (literteljesítmény) kisebb, mint a személyautó motoroké. (Haszonjármű motor 2000 fordulat / perc személyautó motor 4-5000 fordulat / perc.)
Egy személyautó motorban az égéstérbe jutott motorolaj jobban elég. A magasabb detergens tartalmú haszongépjármű olajok a személyautó motorokban úgy égnek el, hogy több hamumaradvány keletkezik, és ezek lerakódnak a szelepeken. Olyan mértékig akár, hogy az adott szelep nem tud majd zárni rendesen.
Üdv, Olajdoki
Helló Olajdoki!
2013-as, 2,5-ös Isuzu D-maxba keresem a megfelelő olajat. A kereskedő Castrol Vectron long drain 10W40 (E6/E9) olajat ajánl, de ez nekem erősen tgk olajnak tűnik.
Az autó 215 000 km-t ment és szeretném ha elmenne még legalább ugyanennyit ezért új korától 15 000 km-enként eldobom az olajat, de ezt nem merem belerakni csak ha tanácsolod. Ha ez nem, akkor mi a javaslat?
Üdv Rozsda
Kedves Rozsda!
Mehet bele a kereskedő által ajánlott olaj. Szinkronban van a gyári ajánlásokkal.
Üdv, Olajdoki
2 hónapja vásárolt 2010-es 1.6 74kw Ford Focus-om nemrég lett szervizelve és egy Motul fél szintetikus 10W-40 lett beletöltve (előtte nem tudom milyen olajat használtak).
Hidrotőkéknek vagy talán egy hajtókar csapágynak van hangja, gázadásra megszűnik ezért gondolok inkább a hidrotőkékre a magasabb olajnyomás miatt nagyobb terhelésnél, plusz a vékonyabb olaj hátha elhallgattatná őket.
Ezt szeretném majd egy szintetikus 5w30-ra cserélni ami megfelel a Ford előírásoknak, de vajon 10 000 km-t mehet vele vagy cseréljem le mihamarabb?
Válaszát előre is köszönöm
Üdv, Krisztián
Kedves Krisztián!
Egy 10W40-es olaj használata mellett jobban kopik a motor, mint a gyárilag előírt 5W30-as olajjal. Ennek hatása hosszú távon jelentkezik, és sajnos nem lehet pontosan megmondani, hogy ez a 10 ezer kilométer lesz-e az utolsó csepp a pohárban vagy sem. Sok múlik azon, hogy 2010 óta milyen olajat kapott, mennyi időnként cserélték, stb.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoktor!
A kérdésem a következő lenne:
Adott egy 2000/12 havi BMW 540i manual váltóval (facelift utáni). A gyári olajajánlás 5w30, de olvastam már fórumokon tűtől repülőig minden olajat, amit ajánlanak bele.Én szívem szerint 5w40 olajat tennék bele a magas hőtermelés miatt.
Mit javasol, milyen viszkozitású olajat tegyek az autóba?
Emellett komoly kérdéseket vet fel bennem az olaj minősége is, ami nem elhanyagolható egy autónál sem (főleg ezeknél). Melyik márka mely olaját tudná ajánlani, hogy nyugodtan induljak el bármikor az autóval?
Köszönettel: Artúr
Kedves Artúr!
Nyugodtan mehet bele egy BMW LL-04 teljesítményszintű, 5W40-es motorolaj. Megfelelő például a Valvoline Synpower MST C3 5W40 vagy Total Quartz Ineo MC3 5W40.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Érdeklődnék, hogy Ford Mondeo-ba MKIII. kétezres benzines 210 ezer km-el lehet-e tölteni Valvoline Maxlife 10w40 olajat olajfogysztás csökkentése végett. Az autó csak autópályán, magasabb fordulaton eszi az olajat, városi használatban nem jellemző.
Köszönöm a választ.
Márk
Kedves Márk!
Nekem is pont ilyen autóm van :)
Ugyancsak Valvoline olaj van benne, méghozzá Synpower FE 5W30-as. Nincs mérhető olajfogyasztás. A Maxlife olajat ehhez a típushoz azért nem javaslom, mert nem felel meg a gyári Ford előírásoknak. 10W40-es olaj ezekhez az autókhoz csak szükséghelyzetben használható, és magasabb kopást és károsanyag-kibocsátást okoz.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoktor!
Nem tanácsot kérek, hanem a tapasztalataimat szeretném közzétenni. Kis, 6 kocsiból álló flottát üzemeltetek kb. 20 éve. Az utóbbi években a Spritmonitoron vezetjük a szervizt és a tankolásokat. Minden olajcserét időben elvégeztünk, a partner szervizünk tudja, hogy a gyártó engem nem érdekel, de az olajnak teljesítményszint, és viszkozitás tekintetében a járműbe valónak kell lennie.
Az autókat kb. 400 ezer km futás teljesítményig használjuk, mert az a tapasztalatunk, hogy eddig problémamentesek. Gyakorlatilag ilyen karbantartás mellett nem fordult elő, hogy olajfogyasztás lépett volna fel gyártótól és motor típustól függetlenül. A kollégáktól csak annyit kérek, hogy az autókat hidegen ne erőltessék, valamint ne nyomjanak padlót alacsony fordulaton, inkább forgassák leszabályzásig alacsonyabb sebességben. Szerintem a problémamentes autó titka a normális karbantartás.
Szép napot mindenkinek.
Kedves Levélíró!
Részben igaza van, sok típusnál ez pontosan így működik. De vannak olyan típusok, amelyek esetében a motorokat, az üzemanyag fogyasztás csökkentése érdekében ún. alacsony palástnyomású dugattyúgyűrűkkel tervezik, hogy a dugattyúnak működés közben kevesebb ellenállást kelljen leküzdenie.
A kevesebb ellenállás kevesebb teljesítmény veszteséget jelent, és így jutunk el az alacsonyabb üzemanyag fogyasztáshoz. Viszont ez a konstrukciós azt is jelenti, hogy az olaj könnyebben talál utat magának a dugattyúgyűrűk mentén az égéstérbe, és így jobban fogy.
Ez a motornak nem árt, sőt, a pénztárcánknak sem – hiszem többet spórolunk az üzemanyagon –, viszont azokat, akik azt hiszik, hogy olajfogyasztás = meghibásodás rendesen félrevezeti. Illetve, a témához tartozik az is, hogy még egy látszólag olajat nem fogyasztó motornál is van valamekkora olajfogyasztás. Csak mivel nem csak az olaj juthat az égéstérbe, hanem valamennyi üzemanyag is kerül a motorolajba, ezért az olajszint látszólag változatlan lehet, ha a két folyamat kiegyenlíti egymást.
Mivel azonban az üzemanyag nem motorolaj, ezért ez a jelenség károsabb a motorra nézve, mint az ellenkezője. De normál esetben ez a folyamat sem okoz problémát mindaddig, amíg a csereperiódust betartjuk, hiszen az olaj ezzel a jelenséggel is meg tud birkózni egy bizonyos határig.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Adott egy ragyogó állapotú 2004-es Honda Hornet 900-as amiben jelenleg 37 000 km van, és az olajat nem fogyasztja. Jelenleg Motul 5100 10w40-es olaj van benne ami valószínűleg megfelel neki, de én jobbat szeretnék, mert egy előző motoromnál azt tapasztaltam, hogy a Motul 10w40 7100-al sokkal szebben muzsikált a motor (CBF 1000 volt) és a váltó is finomabb működött!
Csakhogy most jön a dilemmám: ezen típus szakértőit kérdezve azt a választ kaptam, hogy ez egy régebbi konstrukció, mások az illesztései, nem fogod tudni kivenni sebességből stb.... ebbe nem való és még sorolhatnám... tehát lebeszéltek a 7100-as Motulról !! Természetesen a gyári 10w40-es viszkozitáson nem változtatnék csak 5100 fél szintetikus helyett, én szívem szerint a 7100-as full szintetikus olajat tenném bele! Szeretek dinamikusan motorozni, ráadásul vájt fülű is vagyok meghallom az apró különbségeket! Így is gyönyörűen jár a motor, de annak ellenére hogy lebeszéltek róla, szeretném Önt megkérdezni, hogy mi a véleménye erről, valóban ebbe a típusba nem való a 7100-as Motul?
Köszönettel és tisztelettel : Laci
Kedves Laci!
Mindkét olaj JASO MA2 teljesítményszintű lévén (ez garantálja a váltó számára szükséges súrlódást) elvileg nem lehet ilyen probléma a 7100-al sem. Persze ha a tanácsot adóknak van kifejezetten az 7100-al rossz tapasztalatuk, és nem csak elvi síkon állítják, amit állítanak, akkor hallgasson inkább rájuk. Előfordul ugyanis, hogy az elmélet és a gyakorlat hadilábon áll egymással.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
3-as Priusom van, amelynek a könyve 0W-20-as olajat javasol az autóba, viszont az ajtókereten lévő matrica szerint legutóbb a márkaszervizben 5W-40-est töltöttek bele, ami amúgy nem is szerepel az ajánlási listán, viszont azt is írja a könyv, hogy magasabb sebességhez a magasabb viszkozitás jobb lehet.
Ugyanakkor a Totalcaron nemrég többször említett 1.33-as Toyota motorhoz hasonlóan itt is azt írja a könyv, hogy 0W-20-tól eltérő olaj esetén a következő csere alkalmával az legyen betöltve. Svájcban használom az autót, viszonylag keveset, (kis)városban, autópályán vegyesen. A kérdésem az lenne, hogy ragaszkodjak-e a 0W-20-as olajhoz a következő cserénél, vagy újra jó lesz magasabb viszkozitású is?
Köszönettel, Attila
Kedves Attila!
A 0W20-tól maximum 5W30-ig térnék el. Az 5W40-et már soknak tartom.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoki!
A kérdésem egyszerű ám mégse. Egy tavaly Decemberben vásárolt 2007-es Lexus IS250 sport (jelenleg 220 ezer km) fele fele arányban, svájci város-autópálya használat mellet mik a teendőim a hosszú élet eléréséhez a 10 ezer km olajcsere periódus mellet? Mik lehetnek a rejtett hibák amikre a neten nem bukkanok rá, amikre lassan érdemes ránézni?
Köszönettel Robin
Kedves Robin!
Ezt a kérdést inkább az autódoktornak kellene feltennie, mert nagyon ritkán múlik egy autó várható élettartama a motorolajon. Olajjal kapcsolatos rejtett hibák sem jellemzőek. Ráadásul ennek a típusnak nincsenek is nagy elvárásai az olajra vonatkozóan: egy legalább API SM teljesítményszintű, 5W30-as olajat kell bele tölteni. Megfelelő választás például a Valvoline Synpower 5W30.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Az ismertebb márkák közül melyik a legvékonyabb 5w40-es olaj, amely megfelel egy 2004-es benzines Volkswagen motornak?
Köszönöm válaszát! Üdvözlettel, Tibor
Kedves Tibor!
Fogalmam sincs.
Az 5W téli és a 40-es üzemi hőmérsékleti viszkozitási osztály behatárolják a nekik megfelelő olajok vastagságát, de ahhoz, hogy meg tudjuk mondani, hogy ezen viszkozitási osztályok által megadott tartományokon belül melyik a legvékonyabb olaj, ahhoz vagy kellene egy laboratórium, vagy az kellene, hogy az olaj gyártója megadja pontosan a mért viszkozitást, és nem csak az osztályt.
És akkor még nem beszéltünk arról, hogy a viszkozitási index javító adalékoknak köszönhetően lehet, hogy az egyik olaj vékonyabb hidegen, mint a másik olaj, üzemi hőmérsékleten vagy HTHS körülmények között pedig fordítva. Ha vékony olajat szeretne Volkswagenhez, válasszon inkább 5W30-as olajat. A legkorszerűbb, VW 504.00/507.00 teljesítményszintű olajok mind 5W30-asok, és ezek is betölthetők egy 2004-es Volkswagenbe. Ilyen olaj például a Valvoline Synpower XL-III C3 5W30 vagy a Mobil 1 ESP Formula 5W30.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Adott egy Opel Astra J B16Xer motorkóddal. Véletlenül Castrol Edge Titanium Fst Longlife 5W-30 típusú olaj került bele, amelynek nincs meg a Dexos 2 jóváhagyása. Szükséges-e soron kívül olajcsere? Fog-e kárt okozni egy periódus alatt?
Válaszát előre is köszönöm.
Kedves Levélíró!
Szinte biztos, hogy egyetlen csereperiódus alatt nem fog kárt okozni ez az olaj ebben a motorban.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Egy 1998-as Seat Toledo AFT motorkód, manuális 5 fokozatú kézi váltó, bowdenes. Műszaki vizsgával egyidőben minden olaj, közöttük a sebesség váltó olaja is cserére került. Ez kb. egy hete történt.
A hétvégén én közlekedtem az autóval és az egyes fokozatot csak nagy erővel vagy egyáltalán nem tudtam kapcsolni. Az összes többi fokozat (2-5 és hátramenet) minden gond nélkül, reccsenéstelenül kapcsolható.
A feleségem használja általában és neki mindegy mi a hiba, nem foglalkozik vele. Egy ismerősöm elmondása alapján ő is így járt, ki kellett cserélni a váltóban az olajat hígabbra és az megoldotta ez a problémát. Olajcsere előtt ilyen gond nem volt. Lehetséges ez a probléma? Számla van, de kíváncsi lennék a véleményére.
Tisztelettel
Imre, Hajdúnánás
Kedves Imre!
Nekem az a tapasztalatom, hogy azok a váltó problémák, amelyek csak bizonyos fokozatokat érintenek, és nem az összeset, azok nem az olajra vezethetők vissza.
Elhiszem, hogy az ismerősének más tapasztalata van, de magam részéről nem tudom megerősíteni. Szerintem is összefüggésben lehet a dolog az olajcserével, csak nem gondolom, hogy a választott váltóolajjal lenne összefüggésben. Persze ettől még felmerülhet a kérdés, hogy megfelelő olaj került-e bele.
Sajnos a szervizek sokszor ugyanazt a váltóolajat töltik az autók széles skálájába, és nem foglalkoznak azzal, hogy mi az előírás. Ezzel egy motorolajnál nem lehet gyorsan megbukni, mert egy nem megfelelő motorolaj általában csak sok tízezer kilométer után okoz problémát, egy nem megfelelő váltóolaj viszont akár azonnal is.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
Szeretném a tanácsodat kérni! Vásároltam egy 2006. évi 1.6 (80kw) benzin-lpg gázos Chevrolet Lacetti kombi autót! A megkérdezettek egyik fele szerint olajválasztásnál figyelembe kell venni hogy gázüzemű is az autó! A másik fele meg azt mondja hogy nem kell figyelembe venni! Jót akarok az autónak,egy jó ár/érték arányú olajat tudnál ajánlani nekem? Köszönettel!
Zsolti
Kedves Zsolti!
Személygépkocsiknál a gázüzem nem számít az olajválasztás szempontjából lényeges tényezőnek, ellentétben a haszongépjárművek esetével. Ehhez az autóhoz egy legalább API SL teljesítményszintű, 5W30-as olaj az előírás. Megfelelő például a Liqui Moly Top Tec 4200 5W30 vagy a Shell Helix Ultra ECT C3 5W30.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Egy 120 000 km futásteljesítményű, 2011-ben gyártott II-es Octavia (1.6 TDI, I Z, 2004-2013) motorolajának csereperiódusa felől érdeklődöm. Itt a rovatban sokszor előjön a 30 000-es, néha a változó periódusú autókkal kapcsolatban is, amilyen az én Skodám is, hogy veszélyes lehet rákényszeríteni a 30.000 kilométerenkénti cserére.
Kérdésem, hogy ha eleve 5w30-as Castrol Edge olajat töltök bele, (Németország-Magyarország távon sokat használom, kevés városi autózással élek, szinte mindig bemelegedési távolságon kívülre autózunk) akkor kell aggódnom? Most 23 000 km-t/9 hónapot mentem a legutóbbi olajcsere óta, s igazán nem szeretnék kárt tenni benne, mert megbízható igáslóra tettem szert. Másrészt a környezetet se szívesen terhelném túl korai olajcserével. Megtisztelő válaszodat köszönöm.
István
Kedves István!
Pont azért van a csereperiódus kilométerben és hónapban is megadva, hogy azok akik úgy használják az autójukat, mint például te – azaz alacsony fajlagos terheléssel –, azok kihasználhassák a hosszú csereperiódus adta előnyöket, akik pedig a városi stop-and-go-ban autóznak nap mint nap, akár már 5-10 ezer kilométer után olajcserére kényszerüljenek.
1 kilométer a városban, félig hideg motorral sokszorosan nagyobb terhelést ró a motorra és a motorolajra, mint ugyanaz a kilométer meleg motornál, egyenletes fordulatszám mellett az autópályán. A 30 ezer kilométeres csereperiódust neked találták ki.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoki!
1.6-os Stilom komoly műtéten esett át, úgy mind hengerfej teljes felújítása, dugók újra gyűrűzése. Az első olajcseréhez érkeztünk, Castrol van benne jelenleg, viszont most a GTX Ultracleant vagy Magnatec 10w-40-t raknám bele, de várom tanácsodat.
Köszönettel B. László
Kedves László!
A két lehetőség közül inkább a Magnatec-et választanám. Érdemes viszont elgondolkodni egy 5W40-es olajon is. Műszakilag jobb választás, mint egy 10W40-es olaj, bár utóbbi is megfelel a gyártói előírásoknak.
Üdv, Olajdoki