2017. augusztus 24., 14:10 Módosítva: 2017.08.31 17:48
207

Tisztelt Olajdoktor!

Van egy 2005-ös Mazda 6-om (benzin, 2000 ccm, 141 LE). Ez év áprilisában vettem 167 ezer kilométerrel az órájában. Ekkor cseréltem olajszűrőt és tettem bele 10W-40-es Castrol Magnatec olajat. Most 171 ezer van benne, és két hete kivillant az olajlámpa. A közelben lévő Shell kútról vételeztem 3x1 liter (szintén 10W-40-es) SHELL Helix olajat, amit mind egy cseppig elnyelt a masina. (Pont a nívópálca két jelzése közé ment az olajszint).

Azóta kb ezer kilométer ment még bele (javarészt pályán), és továbbra is tapasztalom az olajfogyást. Amit tudni érdemes, hogy nem "kínzom" az autót, kb 2500-as fordulat környékén szoktam váltani. Inkább pályán használom, és a fogyasztás tempomattal 7,2 körül alakult.

Tudni kell még, hogy megvételkor elfelejtettem kicserélni a levegőszűrőt, most ezt pótolva a fogyasztás még alacsonyabbnak tűnik (120-nál kb 6,5). Egyesek azt mondták, hogy ekkora mértékű olajfogyasztásnál "már alapjáraton is füstölnie kéne", valamint "normál gázadásnál úgy füstölne, mint egy rossz dízel". Mindemellett a motor csendesen és egyenletesen jár, füstöt nem tapasztaltam, hűtővíz tiszta, valamint az olajsapka is.

Mi a meglátása az esettel kapcsolatban?

Tisztelettel:

Péter

Kedves Péter!

Jó lenne pontosan tudni, hogy mennyi olaj fogy. A leírtakból nem igazán lehet kiszámolni, hogy mennyi olaj fogy ezer kilométerenként, pedig az lenne a beszédes adat. Gondolom autópályán azért felmegy tartósan is 3000 fölé a fordulatszám, az pedig dob azért rendesen az olajfogyasztáson.

A probléma oka egyébként valószínűleg a belső tömítetlenség. Egy szervizben alaposabban utána tudnak nézni, hogy pl. a szelepszárak vagy a dugattyúgyűrű mentén fogy-e az olaj, és annak megfelelően tudnak eljárni. Egy ilyen korú autónál sajnos már nem ritka a hasonló jelenség.

Üdv,

Olajdoki

Nehéz lett a váltás

2017. augusztus 23., 10:45 Módosítva: 2017.09.01 13:23
28

Üdvözlöm!

Egy 2000-es évjáratú Daewoo Matizom van, és pár napja elég nehezen tudok váltani. Ha teszek bele váltóolajat, akkor könnyebb lesz a váltás, vagy más baja is lehet?

Kedves Érdeklődő!

Feltételezem, hogy most is van benne váltóolaj, de ha esetleg elfolyt, akkor nem csoda, hogy nehéz a váltás. Ha az olajszint rendben van, akkor is előfordulhat, hogy az olajcsere megoldja a problémát, de ugyanúgy elképzelhető, hogy egyéb baja van. Sajnos ezt csak egy szervizben tudják megmondani.

Üdv,

Olajdoki

Hengerfejes a Suzukim?

2017. augusztus 22., 10:38 Módosítva: 2017.08.23 12:59
41

Tisztelt Olajdoki!

Érdeklődni szeretnék, hogy van nekem egy 1999-es Suzuki Swift GLX 1,3 autóm. Az lenne a kérdésem hogy ezt az autót másfél éve vettem és négyhetente eltűnik a kiegyenlítő tartályból a fagyálló fele. Felöntöm max. és min. közé mindig. Zöld színű van benne.

Cseréltem olajat benne két hónapja, és az olaj sötét színű. Ha 22 fokosra keverem be a hűtőbe a fagyállót, akkor nem tűnik el belőle, most 25 fokos és eltűnik.

Előre is köszönöm!

Kedves Levélíró!

A fagyálló fogyása és az olaj állaga is arra utal sajnos, hogy a motor hengerfejes. Természetesen vigye szervizbe a probléma pontos beazonosítása, és a hiba elhárítása végett.

Üdv,

Olajdoki

Szintetikus vagy ásványi?

2017. augusztus 20., 08:24 Módosítva: 2017.08.23 12:59
112

Szia Olajdoki!

Egy 2004-es 2,0 VVTi Toyota Avensis boldog tulaja lettem kb. három hete. Olaj és szűrők cseréje előtt állok, ahogy ezt illik használt autó vasárlása után. Választásom a Castrol Magnatec 5W-30 (fully synthetic) motorolajra esett.

Egy ismerős azt javasolta, mivel az autó 190 ezer km-t futott, ne tegyek bele full szintetikus olajat, mert nem tesz neki jót. Inkább valami más, ásványi olajat. Mit tudnál tanácsolni te, mint szakértő, mi a véleményed erről?

Köszi előre is!

Tomi

Kedves Tomi!

Az ismerősöd annyiban téved, hogy minden műszaki alapot nélkülöz az az állítás, hogy egy tizenegynéhány éves autónak jobb védelmet nyújtana egy ásványolaj. A szintetikus olajok minden szempontból jobbak: jobban védik a motort, tisztábban tartják, jobb a hőelvezetésük, stb. Ez mindig így van, függetlenül attól, hogy új autóba vagy egy húszéves autóba töltjük őket.

Viszont mint minden városi legendának, annak is van alapja, hogy sokan élnek abban a tévhitben, hogy a szintetikus olaj nem ajánlott egy közel 200 ezret futott motorhoz:

  • 30-40 évvel ezelőtt még voltak olyan autók, amelyek motorjának tömítései nem igazán voltak kompatibilisek a szintetikus olajokkal. Amikor a szintetikus olajok először kezdtek elterjedni pár évtizeddel ezelőtt, az akkor még forgalomban levő öregebb autókban voltak ilyen tömítések. Akkor terjedt el, hogy öreg autóba nem ajánlott a szintetikus olaj, és sajnos ez azóta is tartja magát, annak ellenére, hogy a mai idősebb autók már rég nem ilyen tömítésekkel vannak szerelve.
  • A sokat futott motorok általában kopottabbak, és a tömítéseik is sokszor el vannak öregedve. Emiatt előfordul, hogy egy alacsony viszkozitású olajat jobban fogyasztanak. A szintetikus olajok, mint az említett olaj is, alacsony viszkozitású, ezért használata mellett magasabb lehet az olajfogyasztás. De, egyrészt ez nem árt a motornak (ameddig az utántöltésről gondoskodunk), másrészt nem attól fogyasztja, hogy szintetikus, hanem attól, hogy alacsonyabb viszkozitású. Ha viszont inkább szeretnéd megúszni az olajfogyasztást, válassz egy magasabb viszkozitású, pl. 5W40-es szintetikus olajat. Lehet, hogy az 5W30-assal sem tapasztalnál olajfogyasztást, de egy 5W40-essel még kevésbé valószínű.

Végül, de nem utolsósorban, ásványolajat semmiképp sem töltenék a motorba. Lényegesen rosszabb védelmet nyújt minden szempontból. Nem kötelező teljesen szintetikus olajat használni, de legalább egy félszintetikus olajat erősen ajánlott.

Üdv,

Olajdoki

2017. augusztus 19., 13:28 Módosítva: 2017.08.28 06:48
106

Kedves Olajdoki!

Adott egy Suzuki SX4 S-Cross, 1,4 turbós Boosterjet benzinmotorral. Bejáratás után négyezer kilométernél márkaszervizben lecseréltettem az olajat a Suzuki gyári olajára, ami a link szerint az ECSTAR F9000 5W-30 C2 dízel olaj.

A mellékelten csatolt felhasználói kézikönyv ide vonatkozó része szerint viszont az ACEA A1/B1, ACEA A3/B3, ACEA A3/B4 és ACEA A5/B5 szabványok szerinti olaj a megfelelő. Kérdésem, hogy van-e ellentmondás a két ajánlás között, vagy a mellékelten csatolt ábra szerint gond nélkül helyettesíthető az A1/B1 és A5/B5 szabvány a motorba került ACEA C2 szabványú olajjal?

Ön ezeknek tudatában legközelebb milyen olajat választana?

Köszönettel:

Kornél

Kedves Kornél!

Valóban van ellentmondás a két ajánlás között. Egy ACEA C2-es olaj nem teljesíti a felsorolt ACEA A/B szabványokat, és elsősorban dízelmotorokhoz ajánlott. Nem tartanék attól, hogy kárt okozna a motorban a C2-es olaj egy csereperiódus alatt, de én inkább a kézikönyvnek hinnék, mert az ott leírtak állnak jobban összhangban azzal, hogy itt egy benzinmotoros autóról van szó.

Üdv,

Olajdoki

2017. augusztus 18., 11:34 Módosítva: 2017.08.22 16:39
153

Tisztelt Olajdoktor!

Nemrég vásároltam egy B5.5 Passatot 2.0 (AL T) benzines motorral, és még a tél előtt olajat szeretnék benne cserélni (bár nem néz ki rossznak, ami benne van). Az előző tulaj szerint is csipegeti az olajat (elmondása szerint 8000 km alatt 3-4 dl), én kb 2000-et mentem vele, és úgy látom kicsit ment lejjebb a szint (nem sokat).

Indításnál kicsit zenélnek a hidrotőkék 1-2 másodpercig. Az autót Németországból hozták be, és mint minden ilyen autóban, ebben is óra szerint 200e km van. Bár nem látszik az autón, de lehet élni a gyanúval, hogy van az több is. Elvileg 5W40-es olaj van most benne. A kérdésem az, hogy tegyek bele ugyanilyet, vagy 10W40-est? Gyári adatként mind két viszkozitást megtaláltam. Vagy egyáltalán érdemes-e bármikor eltérni a gyári értékektől?

Előre is köszönöm!

Sanyi

Kedves Sanyi!

Egy 5W40-es olaj jobb védelmet biztosít a motor számára, mint egy 10W40-es. Akkor is, ha mindkettő megfelel a gyári elvárásoknak. A gyári előírásoktól eltérni általában nem érdemes. Sokan akkor szoktak vastagabb olajra áttérni, ha az olajfogyasztás akarják ezzel csökkenteni. Pedig ez a megoldás csak tüneti kezelés, az olajfogyasztás okát nem szünteti meg, a motornak viszont a vastagabb olaj rosszabb védelmet nyújt. A leírtak alapján az autó csak minimálisan fogyasztja az olajat, ami az utántöltésen kívül más beavatkozást nem igényel. A hidrotőkék 1-2 másodperces zenélése sem ad aggodalomra okot.

Üdv,

Olajdoki

8000 km-en megevett 1,5 litert, váltanom kell?

2017. augusztus 7., 15:26 Módosítva: 2017.08.15 06:22
2
Tisztelt olajdoki!

Az lenne a kérdésem, hogy van egy Mazda 5 1.8 benzin 180000 km, eddig 5w30 Mazda olaj volt benne és most esedékes a következő olajcsere. 8000 km alatt 1-1,5 liter olajat kellett utána tölteni. Kérdésem, szükséges-e váltanom másik olajra, gondolok 5w40-re. Illetve milyen olajmárka lenne jó, esetleg Eneos?

Válaszodat előre is köszönöm

Kedves Levélíró!

Nem “szükséges” váltanod, az utántöltés is teljesen elfogadható megoldás ilyen mértékű olajfogyasztásnál. Mindaddig, ameddig megvan a megfelelő olajtöltet, addig a kenés biztosított, az olajfogyasztás ellenére. De annak sincs akadálya, hogy 5W40-re válts, mert az is megfelel a gyári előírásoknak. A Valvoline Maxlife 5W40 például tömítésregeneráló adalékokat is tartalmaz, ami sokszor csökkenteni tudja az olajfogyasztást.

Üdv,

Olajdoki

2017. augusztus 4., 11:40 Módosítva: 2017.08.18 15:45

Kedves Olajdoki,

A következő három motorolaj közül melyiket válasszam?

  • CASTROL MAGNATEC STOP-START 5W30 A5 (4liter) x Ft
  • Mobil Super 3000 X1 Formula FE 5W30 (4liter) x-2350
  • Total Quartz 9000 Future NFC 5W30 (5liter) X-1100 Ft-ért

Minősítésben mindegyik tudja a legújabb FORD specifikációt (FORD WSS-M2C913D, ami bőven túltejesíti az 1.6 tdci előírásait), így marad az ár. Ön melyiket venné? Esetleg ajánlana más márkájú olajat?

Köszönöm : K

Kedves K!

Azonos teljesítményszintű olajok esetén nem az ördögtől való megoldás, ha az ár alapján választ valaki. Főleg, ha olyan gyártók termékei között kell választani, akik mind jó minőségű olajat gyártanak. Egész nyugodtan mehet bele a Mobil olaja, ha azt sikerül a legjobb áron beszerezni.

Üdv, Olajdoki

Olajcsere 30 000 kilométerenként?

2017. augusztus 2., 13:22 Módosítva: 2017.08.04 15:56
462

Tisztelt Olajdoki!

Céges autóként egy legújabb típusú, 2 literes dízel, automata váltós Mondeot használok. Évente 45 000 km-t megyek vele, 80%-ban autópályán. A gyári olajcsere intervallum 30 000 km. Mivel van rá lehetőség, több kollégám elviszi az autóját egy 15 000 km-es közbenső olajcserére. A véleményét kérném, mit gondol, ilyen használat mellett indokolt-e egy közbenső olajcsere vagy a magas futásteljesítmény miatt nyugodtan maradhatok a gyári intervallumnál? Az autót általában 3 évig használjuk, utána esetleg megvenném.

Köszönettel: Bálint

Kedves Bálint!

Álláspontom szerint maradhat a gyárilag előírt csereperiódusnál. A motornak az bőven megfelelő, spórol egy kis pénzt a munkáltatójának, és a környezetet is kevésbé terheli, mint a kollégái. Az autópályás üzem amúgy is kíméletesnek számít a motor számára, hiszen nincs stop-and-go, az olaj hőmérséklete közel állandó, tehát sokkal kisebb az olajat ért fajlagos terhelés, mintha ugyanennyi kilométert városban tenne meg.

Üdv, Olajdoki

2017. július 30., 11:12 Módosítva: 2017.08.02 17:52
74

Tisztelt Olajdoki!

Suzuki Sx4 2006-os kiadás 1,5 benzines. Az autóban Eneos Hyper Prémium 5W-40 motorolaj van. Kis mennyiség utántöltésére ugyanezen 5W-30-as olajat kell tennem, az 5W-40-es hiánya miatt. Tudomásom szerint ez nem jelent gondot, de szeretném ha megerősítene ebben.

Köszönettel: F.M.

Kedves FM!

Megerősítem, hogy nem jelent gondot, ha utántöltésre 5W30-as olajat használ. Az sem jelentene gondot, ha olajcsere során ezzel töltené fel, mert ez is megfelel a motor igényeinek.

Üdv, Olajdoki

2017. július 26., 11:09 Módosítva: 2017.07.31 06:20
97

Üdvözlöm!

Egy Opel Zafira B, 2006, 77 kW, Z 16 XEP típusú személyautóba érdekelne, hogy milyen márkájú és viszkozitású gyári motorolaj való bele , illetve milyen más márkával lehet helyettesíteni? Jelenleg Mobil 1 Super 3000 X1 , 5W-40 van benne.

Előre is köszönöm!

Kedves Érdeklődő!

GM Dexos 2 teljesítményszintű motorolaj a gyári előírás. Megfelelő például a Mobil Super 3000 XE 5W30, a Mobil 1 ESP 0W40 vagy a Valvoline Synpower MST C3 5W30 vagy 5W40.

Üdv, Olajdoki

Hol vásároljak motorolajat? És milyet?

2017. július 25., 14:05 Módosítva: 2017.08.04 06:16

Kedves Olajdoki!

Az lenne a tiszteletteljes kérdésem, hogy milyen forrás minősül biztonságosnak motorolajvásárlás szempontjából. A webshopoktól többször óva intettek (bár régebben ott vettem). Benzinkutakkal is riogattak már. Akkor mi? Hipermarket? Olajtanácsot is kérnék: Total Quartz 9000 5W40 megfelel egy 2001-es Toyota Avensis 1.8 VVTi 2001 számára? Szívesen elfogadok egy ajánlatot a szponzortól is. :-) (nálam 3x volt eddig olajcsere; márkaszerviz "Toyota"-olaja - ha jól emlékszem, 5W30, vagy 5W40 volt)

Köszönöm és üdv: Tamás

Kedves Tamás!

Szerintem a márkás (nem noname) benzinkutak teljesen megbízható beszerzési forrásnak számítanak. A hipermarketek is azok, a webshopokból pedig a nagyobbak, főleg az olyan cégek, akik a webshop mellett fizikai bolttal vagy bolthálózattal is rendelkeznek. A Total olaja megfelel a Toyotához. Megfelel még tovább a Valvoline Maxlife 5W40 vagy a Fuchs Titan Supersyn 5W40 is. 5W30-as olajok is használhatók.

Üdv, Olajdoki

Váltóolaj a KTM-be

2017. július 24., 10:39 Módosítva: 2017.07.25 17:51

Tisztelt Olajdoktor!

Kétütemű KTM enduróban szeretnék váltóolajat cserélni. A gyár Motorex Topspeed 4T 15W50-es motorolajat ír elő, de a legtöbben a Motul Transoil Expert 10W40 váltóolajat javasolják bele. Ön szerint is érdemes lehet inkább az utóbbit használni esetleg mást javasolna helyette?

A motort télen-nyáron (és természetesen) sárban, hóban, homokban is használom. Esetleg érdemes eltérő viszkozitású olajat használni a különböző évszakokban? Válaszát előre is köszönöm!

Kedves Érdeklődő!

Véleményem szerint a gyártó tudja a legjobban, hogy mi a legjobb választás az adott motorhoz és váltóhoz. Nem hiszek az olyan népi bölcsességekben, amelyek felülbírálják a gyári előírásokat. A többfokozatú motorolajoknak pont az a lényege, hogy ezeket nem kell évszakonként más viszkozitásúra cserélni. Feltételezem, hogy a gyártó sem ajánl ilyesmit. Az Ön által leírt fokozott igénybevétel viszont indokolja, hogy sűrűn legyen az olaj cserélve.

Üdv, Olajdoki

Szervóolaj a Scenicbe

2017. július 19., 11:40 Módosítva: 2017.07.24 10:40

Tisztelt Olajdoktor!

Renault Scenic I Phase II 1.6 79kW 2003 (még régi kasztnis kifutó széria) gépjárműben szeretnék szervó- és motorolajat cserélni. Milyen típusokat javasolna? Köszönöm segítségét!

Üdvözlettel: Bence

Kedves Bence!

A motorba megfelelő például a Valvoline Maxlife 10W40 vagy a Mobil Super 2000 X1 10W40. A szervóba pedig Dexron IID vagy Dexron III teljesítményszintű automata váltó olaj használható, mint például a Valvoline ATF Dex/Merc vagy az Eneos Premium ATF DIII.

Üdv, Olajdoki

Eltérés a gyáritól

2017. július 13., 11:14 Módosítva: 2017.07.19 17:51

Tisztelt Szakértő!

Rövid leszek: 5w30 helyett 10w40 ment a Celica-ba. (t23 zz-1)

Maradhat?

Kedves Levélíró!

A 10W40-es is szerepel a gyártó által ajánlott viszkozitások között, úgyhogy maradhat egész nyugodtan.

Üdv, Olajdoki

Olajcsere a kopott motorban

2017. július 6., 15:24 Módosítva: 2017.07.13 17:54

A motor jól működik, de az olajfogyasztása kb. 0,5 lit/1000 km, a füstgáz kissé kék színű. A jelenlegi 5W-40-es olaj helyett milyet ajánl. A sűrűbb 10W-40-es-t, vagy mást melyik márkából, illetve mivel turbós, melyik típusú olajszűrő lenne jó!

Köszönettel: Endre

Kedves Endre!

Az 5W40-es olaj 10W40-re cserélése keveset fog változtatni a leírt problémán, mert mindkettőnek SAE 40 az üzemi hőmérsékleti viszkozitási osztálya, így üzemi hőmérsékleten, amikor a legvékonyabb az olaj, nagyjából hasonló vékony mindkettő. Az olajfogyasztás szempontjából pedig ez a leginkább meghatározó. Javaslom inkább elvinni szervizbe, beazonosítani az olajfogyasztás pontos okát, helyét és azt javíttatni. Olajszűrő katalógusom sajnos nincs, de bármelyik alkatrész kereskedő megmondja, hogy milyen való bele.

Üdv, Olajdoki

2017. július 2., 17:27 Módosítva: 2017.07.19 17:51

Üdvözletem Doktor Úr!

2003-as Mazda 3 1.6 benzin autóm legutóbbi olajszervize óta megtett 4000 km alatt észrevettem, hogy nagyából 3 deci olajat elfogyasztott ezért utántöltöttem. Mivel korábban sose történt ilyen ezért kicsit "megijedtem". Kérdésem az lenne, hogy ez normális jelenség és maradjon továbbra is benne gyári 5-30-as olaj vagy a következő alkalommal jelezzem a szerviz felé az olajfogyasztást és sűrűbb olaj használatát? Az autóban 222 ezer km van végig Mazdánál szervizelt és sokat használom városban 1-2 km távon de elég sűrűn használom pályán is 50-100 km távon. Válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlettel Péter!

Kedves Péter!

Az olajfogyasztása kevesebb, mint 1 deci / 1000 km, ami elhanyagolható. Abszolút normális egy ilyen korú, ennyit futott autónál, és az utántöltésen kívül más beavatkozást nem igényel. Én még azt sem javaslom, hogy legközelebb vastagabb olaj kerüljön bele, mert ugyan lehet, hogy kevésbé fogyasztaná, de nem is védené ilyen jól a motort, mint ez az olaj. Ha majd 3-4x ennyit fogyaszt, akkor érdemes elgondolkodni más olajon, vagy esetleg a tömítések cseréjén.

Üdv, Olajdoki

2017. június 28., 15:27 Módosítva: 2017.07.03 17:53

Kedves olajdoki!

Van egy Opel Astra G (1.2 2003 z12xe) amibe 3 és fél éve, mióta nálam van 5w30 GM dexos2 olajat használok 10 000 km csereperiódussal (az előző tulaj elmondása szerint így cserélte Ő is ezzel az olajjal). A legutóbbi cserekor nem volt a boltban GM, úgyhogy kértem valami prémium terméket. Eneos 5w30 premium hyper lett a választás aminek szintén van dexos2 tanúsítványa. Viszont ezzel az olajjal szinte minden hidegindításkor a szelepek "kopácsolnak" pár másodpercig.

A GM olajjal nem volt ilyen sűrű és hosszú a kopogás. Térjek vissza a gyárihoz, vagy van valami jó prémium, amit ajánlana? Sok fórumon olvasni, hogy a gyári olaj tönkreteszi a motort.

Köszönettel Norbert

Kedves Norbert!

Valószínűleg a hidrotőkék kopogását hallja. A hidegindítás utáni átolajozódás során ők kapnak utoljára olajat, és ameddig ez megtörténik, addig adnak ilyen hangot. Valóban előfordul, hogy egyik olajjal ez hamarabb végbe megy, mint egy másikkal, még azonos viszkozitási osztályú olajok esetében is. Ettől még a másik olaj sem rossz minőségű. Az olajszűrő is szerepet játszat.

Mivel olajcserekor szűrőt is cserélünk, egy utángyártott szűrő, ha pl. más fajta, mint amit eddig használt szintén eredményezheti, hogy lassabban olajozódik át a rendszer. Műszaki problémát a jelenség nem okoz. A GM olajjal kapcsolatban én jó régen, vagy 10 éve hallottam panaszokat, az utóbbi időben nem hallottam olyan történeteket, hogy tönkretenné a motort. Szerintem az Eneos is megfelel, a GM is megfelel, de mivel kérte hogy ajánljak valamit, ezért még hozzá teszem a Valvoline Synpower MST C3 5W30 olajat is.

Üdv, Olajdoki

Gyári olajtól eltérés

2017. június 24., 08:29 Módosítva: 2017.07.02 17:27

Tisztelt Olajdoktor!

Olyan kérdéssel fordulnék önhöz, hogy Z12XE motoros (55 ezer km-t futott) C Corsahoz megfelelő lehet az ARAL Supertronic Longlife 3 5w30-as motorolaj? Azt a tanácsot kaptam (márkafüggetlen szervizestől), hosszú távon jobb a motornak az Aral olaj mint amit eddig használtam Dexos2 5w30 gyári Opel olaj. Szeretném legjobbat adni a motornak, napi 15-20 km futással illetve évi 4-5 autópálya használat.

Köszönöm válaszát! Üdv, László

Kedves László!

Nem kell ragaszkodni a gyári olajhoz, de a gyárilag előírt teljesítményszintű olajhoz igen. Az említett Aral olaj nem felel meg a GM Dexos 2 szabványnak. Az Aral olajok közül a HighTronic G 5W30 és a HighTronic 5W40 felelnek meg.

Üdv, Olajdoki

Prémium olaj nem való a Rióba?

2017. június 19., 15:52 Módosítva: 2017.06.24 08:30

Tisztelt Olajdoki!

Éppen olajcsere előtt állok (turbó dízel), nézegettem az olajakat és azt vettem észre, hogy a kiszemelt Valvoline Synpower 5w-40 es olaj olyan API CF minősítésel rendelkezik ami (a net szerint) rosszabb mint amit a 2006-os Kia Rio-m (1.5 CRDI) szerviz könyve megkövetel ami API CH-4. Prémium olajoknál is ezt vettem észre hogy API CF jelölésűek. Lehet én értelmezem félre, de ez hogy lehetséges? És még annyit, hogy ez az olaj jó választás az előbb említett ~135 ezret futott, főként városban használt kocsinak?

Válaszát előre is köszönöm!

Kedves Levélíró!

Az API CF nem “rosszabb”, mint a CH-4, hanem előbbi egy személygépkocsi dízel szabvány, utóbbi pedig egy haszongépjárműves dízel szabvány. Nem is jellemző, hogy személygépkocsikhoz ilyen minőségű olaj legyen ajánlva, de a Kia valóban ajánl ilyen olajat is. De ezen kívül ajánl még ehhez a típushoz ACEA A3/B4 minőségű olajat is, aminek az említett Synpower olaj is megfelel, így nyugodtan használhatja.

Üdv, Olajdoki

2017. június 13., 13:30 Módosítva: 2017.06.19 17:55
173

Tisztelt olajdoki!

Azt szeretném megtudni, hogy egy jó minőségű 10w40-es kamionokba használt motorolaj betölthető-e az ön véleménye szerint benzines motorba. Konkrétan VW Polo 1000-es motorjába. 99-es évjárat. AER motorkód. Előre is köszönöm a választ.

Misi.

Kedves Misi!

Hacsak a kérdéses olaj nem vegyes flottákhoz szánt olaj, amelynek van személygépjárműves minősítése is, akkor a válasz az, hogy nem. A haszongépjármű motorolajok adalékolása más, mint a személygépkocsi olajoké. Több diszpergens adalékot tartalmaznak, ami károsíthatja a személygépkocsi motorjának a tömítéseit. Ez magasabb olajfogyasztást és károsanyag-kibocsátást eredményezhet.

Üdv, Olajdoki

2017. június 9., 10:45 Módosítva: 2017.06.13 17:55
2

Kedves Olajdoki!

1999-es Mazda Demióm szelepszárszimeringes, motorfék után gázadásra füstjeleket küld három autó távolságra. 228 ezer km van a motorban. Mivel 16 szelepes, 100 ezer körül lenne a javítás. Sűrűbb olajjal enyhíthetők ezek a tünetek? Miután megvettem, úgy egy-két hét után hozakodott elő ezzel a tünettel, szóval biztosan valamivel megetették eladás előtt. Havonta két liter olajat elfogyaszt (kerekítve kétezer km alatt). Milyen kenőanyagot javasol?

Köszönettel: György

Kedves György!

Ha most egy vékony olaj van benne, akkor egy vastagabb olaj enyhíthet valamennyit a tüneteken. Ha már eleve vastag olajjal produkálja ezt, akkor sajnos ez nem járható út. A gyári előírás szerint 5W30 vagy 10W30-as olaj való bele. 10W40-nél nem mennék feljebb, igazából az sem optimális. Lehet, hogy a jelenlegi helyzet is abból adódik, hogy mindig a kelleténél vastagabb olajjal volt használva. Érdemes esetleg kipróbálni a Valvoline Maxlife 10W40-et, ami tömítés regeneráló adalékot is tartalmaz. Ha ez nem segít, akkor irány a szerviz.

Üdv, Olajdoki

2017. június 3., 09:58 Módosítva: 2017.06.09 16:51
86

Tisztelt Olajdoki!

Egy sima szívó benzines motor van az autómban (Civic Coupe, D17A8 motorkód)5W30 olajjal. Nemrég bekerült az autóba egy olajhőmérséklet mérő és meglepő dolgokat tapasztalok. Normál városi használat mellett szép lassan eléri a 100°C körüli hőmérsékletet és nagyban nem is tér el ettől, viszont amint kiérek autóútra, autópályára és egyenletesen haladok 120 felett, megindul felfele az olajhőmérséklet és 150°C-ig meg sem áll, a vízhőmérséklet mindvégig változatlan 86°C.

Először azt gondoltam hogy talán a műszerrel lehet gond (kínai), de a városi használat melletti 100°C, illetve a melegedés üteme olyan amilyennek lennie kell. Ön szerint elképzelhető hogy ennyire felmelegszik az olaj? Esetleg más viszkozitású olaj jobb lenne a motornak?

Előre is köszönöm Ákos

Kedves Ákos!

A 150 °C elég sok, ha tényleg jól mér az a hőmérő, de ennél a motornál akár normális felső határa is lehet. Meg lehet próbálni egy 5W40-es olajat, az kevésbé vékonyodik el ilyen magas hőmérsékleten. Illetve érdemes esetleg megkérdezni egy Honda szakszervizt is, hogy ez mennyire normális szerintük.

Üdv, Olajdoki

2017. május 31., 10:09 Módosítva: 2017.06.03 19:54

Tisztelt Olajdoki!

Egy családtagtól vettem át a Cordoba 6L 1.4 16V 75Le BKY motorkódú Seatot. Úgy tudom, eddig nem adtak az olaj minőségre és mindig valami olcsó 10w40 került bele. SOS pótolnom kellett az olajat (1,5L) és a vizet (8dl) mikor átvettem, csak Mol volt elérhető. Azóta 4500 km-t tettem meg két hónap alatt és ez idő alatt elfogyasztott 4-5 dl olajat és 3 dl vizet. Fogyást mindig a hosszabb utak után vettem észre, Budapesten nem tapasztaltam ilyet.

A kérdésem az, mennyire jellemző ekkora fogyasztás ennyi futás után ennél a típusnál? (Olajcsere most lesz Mobil1 10w40-re, vagy álljak vissza a gyári 5w40-re?) Most 140 000 km van benne. Könnyen megállapítják ha hengerfejes vagy ekkora futásba ez belefér és ne aggódjak?

Köszönöm! Krisztián

Kedves Krisztián!

A vízfogyasztás semmiképp sem normális, ha nem hengerfejes, akkor lehet, hogy valahol szivárgás van a rendszerben. Normál csereperiódussal használhat akár 5W40-es akár 10W40-es olajat. A Mobil Super 2000 X1 10W40 pl. jó választás. Az olajfogyasztás nem számottevő, 1-2 dl / 1000 km teljesen normális.

Üdv, Olajdoki

2017. május 27., 12:10 Módosítva: 2017.05.31 11:12

Tisztelt Olajdoktor!

Olyan kérdéssel fordulok önhöz hogy van egy Peugeot 407 2.2 HDI, 2007-es évjáratú autóm amibe a gyári ajánlás szerint Total Ineos 5w30 c2-es olaj kell. Ennek ellenére a szerelőm azt mondta hogy ő Castrol Edge 5w30 c3-as olajat rakott bele, mert szerinte az jobb a motornak meg a kipufogó gáz kezelőrendszernek. Abban szeretném a segítségét kérni, hogy ez igaz-e, mivel ez szerény véleményem szerint szemebe megy a gyár elvárásával. Maradhat-e benne ez?

Válaszát előre is köszönöm

Üdvözlettel:Attila

Kedves Attila!

A Castrol olaja is megfelelő ehhez az autóhoz, de kevésbé üzemanyag-takarékos, mint a Total olaja. 1-2% különbség lehet a kettő között ebből a szempontból. Azt viszont ne higgye el, hogy műszakilag bármiben jobb ez az olaj ehhez az autóhoz, mint a gyárilag ajánlott, ennek ugyanis nincs PSA megfelelősége. Az, hogy egyáltalán használható annak köszönhető, hogy a gyártó elég megengedő az olajjal kapcsolatban ennél a típusnál.

Üdv, Olajdoki