Kedves Olajdoktor!
Több mint 20 000 km óta nem volt olajcsere 1.3-as 1993-as évjáratú Swiftemben. Mivel ez minimum duplája az ajánlott periódusnak, szeretném kitisztitani kicsit a csere előtt. Megvettem egy korábbi válaszában ajánlott Valvoline Engine Flusht, de nincs rajta, hogyan használjam.
A régi vagy az új olajba töltsem? Mennyit kell vele mennem mielőtt leengedem, stb..?
Köszönöm szépen a választ!
Üdv: Attila
Kedves Attila!
Közvetlenül olajcsere előtt töltse a flakon tartalmát az olajhoz, és járassa a motort 5 percen keresztül alapjáraton. 5 perc után állítsa le a motort és eressze le az olajat. Ne közlekedjen az autóval úgy, hogy már benne van az adalék az olajban.
Üdv, Olajdoki
Érdeklődni szeretnék hogy milyen olajat érdemes használni, egy ilyen tipusnál (Mazda Premacy, 2002, 2.0 ditd). Köszönöm.
Üdv Gergő
Kedves Gergő!
5W30-as vagy 10W30-as dízel olaj való bele, mint például az Eneos Premium Plus 10W30 vagy a Fuchs Titan Supersyn 5W30.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoktor!
Az lenne a kérdésem, hogy 07-es Honda Civicemben szeretnék olajat cserélni. A motor pontos típusa 1800cm3 140Le, R18A kódjelű motor. A szakszarvízben ajánlják a gyári specifikációs Castrol olajat 5000 Ft/l-ért. Érdemes ezt beletöltetni, vagy jó hasonló Castrol nem specifikációs olaj is, ami jóval olcsóbb. Ők ezt is beletöltik, csak garanciát nem válalnak rá.
Köszi. Üdv Péter
Kedves Péter!
Nincsenek különleges gyári előírások ehhez a típushoz. Egy A1/B1, A3/B3 vagy A5/B5 minőségű olaj egyaránt megfelelő hozzá. Javaslom például az Eneos Sustina 5W40-et vagy a Mobil Super 3000 X1 5W40-et.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Szeretnék tanácsot kérni, 1990-es VW Polo 1.1 benzines motorba milyen olajat ajánlana? Sajnos nem tudom, hogy a 10w-40 olajnál a szintetikus vagy félszintetikus olaj a jó? A hidrotőke is zajos.
Köszönöm a válaszát!
Kedves Érdeklődő!
Ehhez a motorhoz jó ár/érték arányú választás egy 10W40-es félszintetikus olaj. Például az Eneos Premium 10W40 vagy a Repsol Elite Multiválvulas 10W40. A hirdotőkéhez érdemes megpróbálni egy hidrotőke tisztító adalékot.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
Olajcsere következik. Az Eneos Premium Hyper S 5w30 termékre esett a választás, az API-CF miatt. Utólag látom, hogy az Eneos oldalán teljesen más az ajánlat a típushoz. C2 minősítés nem okozhat gondot?
Toyota Avensis (T25_), 2.2 D-4D 2AD-FTV 110kw 2005/125e km
Válaszát előre is köszönöm!
Kedves Levélíró!
Nem okoz gondot, hiszen az olaj valóban teljesíti az ide előírt API CF-4-et is.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
W168 A190 MB kocsim manuális váltója csapágyas lett. Találtam hozzá bontott váltót, amit gyári váltóolajjal töltöttünk fel, mégis 20e km után ez is megadta magát. Most a régi váltómat felújítottam itthon. Aki rakott már össze legó kamiont, annak szerencsére nem nagy feladat szerelni ezt a váltót. A váltóban ami csapágy rossz, vagy kicsit is gyanús volt azt kicseréltem, a szétszedett váltó minden alkatrészét alaposan eltakarítottam a nem kevés apró fémforgácstól.
Napokon belül menne fel a kocsi alá a váltó, de elbizonytalanodtam az egyébként nagyon drága gyári olajjal kapcsolatban. Ráadásul a szerelés közben tapasztaltam, hogy a fogaskerekeken látszanak a kilométerek, na nem vészes, de látszik. Ön milyen olajat javasol a váltójába? Maradjak a gyári olajnál?
Kedves Levélíró!
Sajnos ehhez a váltóhoz mindenképp MB 235.10 szabványnak megfelelő olajat kell használni, így nem sok mozgástere van. A gyári olajon kívül az Exxon Mobil Gear Oil MB 317 felel még meg ennek a szabványnak.
De valószínűleg ez ugyanaz az olaj, csak az Exxon Mobil lehet a gyári beszállító, és ha már ő gyártja a gyári olajat, akkor ad el belőle a saját neve alatt is. Nem hiszem egyébként, hogy az olaj gyenge védelmet nyújtott volna, inkább azt gondolom, hogy a bontott sem volt jó állapotban.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Van egy 2004 Mitshubishi Space Star-om, aminek meleg motor esetén kigyullad az olajnyomás visszajelző lámpája és lecsökken a forulatszáma. Az autó 275 000 km-t futott. Két szerelő is megmérte az olajnyomást és a fordulatszámot és alsó határértéket mondtak, valamint, hogy használjak másfajta olajat.
Jelenleg 5w40 használok ők 10w40 ajánlottak. A kérdésem az hogy hihetek nekik vagy menjek a magam feje és az internet után és cseréljem le 5w50-re esetleg 0w50re? Válaszát előre is köszönöm.
Köszönöm Tibi
Kedves Tibi!
Ha benzinmotoros autóról van szó, használhat 5W50-es olajat, az 1.9 dízel változathoz 40-esnél vastagabb nem használható. De egy 5W40-es olajnál nem lenne szabad ilyen probléma legyen, biztos van valami egyéb probléma a háttérben, amit egy vastagabb olajjal lehet, hogy el tud rejteni, de nem fog megoldani. Az okok között lehet nem megfelelő olajszűrő vagy hibás olajszivattyú is.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
1999-es 1,5-ös Daewoo Lanosomat februárban gázosíttattam el. A kérdésem az, hogy ha gázüzemben használom ki lehet-e tolni a csereperiódust, vagy 10 000 kilométerenként le kell cserélni? A könyve 10 000 km-t vagy félévet javasol.
Válaszod előre is köszönöm! Laci
Kedves Laci!
Sajnos nem lehet kitolni. Ugyanolyan periódussal kell cserélni, mint az gyárilag elő van írva.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoktor!
Egy új 1,6 diesel Honda CRV-t vettem márciusban. A budapesti szalonban azt tanácsolták, hogy 3-5e km között cseréltessem le az olajat, mert az bejáratós. A vidéki szalonban azt mondták, hogy erre semmi szükség. Évente, vagy 20e km megtétele után. Ön mit tanácsol?
Üdvözlettel, Kasnya Csaba
Kedves Csaba!
A mai motorok és a mai olajok mellett nincs műszakilag megalapozott indoka annak, hogy az első olajcsere rövidebb legyen. A kézikönyv szerinti csereperiódust kell követni.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
Egy 1989-es BMW 320i tulajdonosa vagyok (motorkód M20B20 motronic). Az autó nagyon megkímélt, mindössze 220 ezret futott. A kocsit keveset használom, csak tavasztól őszig közlekedek vele, évi 7 ezret átlagosan. Az olajfogyasztása is pont ennyi 7 ezer km alatt eszik meg 1 litert.
Eddig a Mobil Super 2000 10W40 olajat használt30am, azonban a legutóbbi olajcserénél (barátaim unszolására) gyári BMW 10W40-es olajat öntöttem bele, ami ha jól tudom már longlife olajnak számít. Azt vettem észre, hogy egy kicsit jobban csipegeti 1.5-2 dl/1000 Km. A fenti üzemeltetési feltételek figyelembevételével milyen olajat javasolsz egy olyan kocsihoz amit ilyen keveset használnak?
Érdemes maradni a 10W40-nél? Szeretném a kocsimnak a legjobb motorolajat megadni és mivel hobbi autó nem gond ha kicsit drágább. Már 10 éve megvan az autó és még legalább 20 évig nem tervezem eladni. Várom tisztelt válaszod!
Egy E30 rajongó
Kedves Levélíró!
Szerintem is optimális választás egy 10W40-es olaj ehhez az autóhoz. Nem tartom valószínűnek, hogy egy 10W40-es olaj longlife olaj legyen, de ha az is, természetesen ennél az autónál ezzel az olajjal is maradni kell a normál csereperiódusnál. Ha úgy tapasztalja, hogy jobban fogyasztja ezt, mint a Mobilt, semmi akadálya, hogy inkább a Mobilt használja a továbbiakban is.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Nemrég voltam egy Mazda márkaszervizbe, új 2 hónapos Mazda3 2L G120 benzines 2300 km-t futott autómmal olaj és olajszűrő cserén, hogy a nyers motorból az esetleges fémpor leválasztódásokat is leengedtessem, és otthon a papírt átnézve vettem észre hogy 5w-30 DPF Mazda olaj lett belerakva szerintem (Dexelia)
Tudtommal ez az olaj részecskeszűrővel (DPF) szerelt dízel motorokhoz szükséges, és nem ajánlott benzinmotorokhoz, illetve részecskeszűrővel nem szerelt dízel motorokhoz sem.
Ezt találtam neten a DPF olajról: Egy nagyon alacsony hamutartalmú olaj, ami átlalában azt jelenti, hogy a kisebb hamutartalom érdekében feláldoznak valamennyit a kenőképességből. Valószínűleg a motor egy kicsivel többet kopik a csereperiódus alatt, mint egyébként tenné, és lehet hogy ez nem sokat de valamennyit számíthat majd a motor várható élettartama szempontjából.
Kell-e aggódnom, ezt most akkor nem értem a Mazda3 G120-ban van részecskeszűrő féle amiért ez az olaj szükséges? Milyen olajat ajánl? Esetleg cseréltessem le másik olajra?
Köszönettel P.Attila
Kedves Attila!
Az alacsony hamutartalmú olajok eltérő adalékolása akkor jelent problémát, ha a motor nincs rá felkészülve. A mai korszerű motorok már nem igénylik a normál hamutartalmú olajok kopásgátló adalékait (pl. ZDDP), így az alacsony hamutartalmú olaj használata nem okoz problémát még benzinmotorok esetében sem. Ehhez a konkrét típushoz is megengedi a gyártó az alacsony hamutartalmú olaj használatát, legalábbis az ACEA C2 és C3 szintű olajét.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
2004-es évjáratú Peugeot 206 SW 1.4 benzin 8V autómba mennyi olajat kell tennem és milyen márkájú olajat ajánlana?
Köszönettel: Gábor
Kedves Gábor!
Egy félszintetikus, 10W40-es viszkozitású olajat javaslok, mint például az Eneos Premium 10W40 vagy a MOL Essence 10W40. 3,3 liter kell bele.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Doki!
Azt szeretném meg kérdezni,hogy tiptronic váltóba kell-e olajat cserélni. Az autó egy 2004-es Passat 1.9 pdtdi. Szakszervizben azt mondták,hogy nem kell, de én azt is halottam, hogy kell.
Előre is köszönöm tisztelettel, Veder György.
Kedves György!
A tiptronic váltóban valóban nem kell olajat cserélni. Ha mégis cserélni szeretné, fontos tudni, hogy speciális hajtóműolajjal van feltöltve, amit nagyon kevés gyártó állít csak elő. Az egyik ilyen az ExxonMobil. A termékek Mobil és Esso márkanévvel egyaránt megtalálhatók, ennek megfelelően a terméknevek: Mobil ATF LT 71141 és Esso ATF LT 71141.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoktor,
2001-es évjáratú 1.4-es Ford Focusomba 5W-30-as Ford olaj van, melyet az utóbbi egy évben elkezdett eszegetni (kb 4 dl/1000 km). Az autó főleg városban van használva, évente kb. 10 ezer kilométert, és már túl van 300 ezer km-en.
Az olajcsere évente megtörténik ahogy a nagy könyvben meg van írva. Kérdésem az lenne hogy ez mennyire normális egy ilyen korú és futásteljesítményű autónál? Esetleg javasol egy sűrűbb olajra váltást (pl: 10W-40)?
Előre is köszönöm, Viktor
Kedves Viktor!
Az eltelt évek és a futott kilométer valószínűleg elkoptatták annyira ezt a motort, hogy elkezdte fogyasztani az olajat. De az is lehet, hogy csak a tömítések öregedtek el. Válthat 10W40-es olajra, de az nem felel meg a gyártói előírásoknak. Dönthet úgy is, hogy utántölt, vagy elviheti szervizbe, hogy kiderítsék az olajfogyasztás pontos okát. Ha csak a tömítésekkel van gond, az kisebb költséggel orvosolható.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor,
Egy 2009-es évjáratú Toyota Avensis T-27 2.2 D4D dízel motorral szerelt autóm van, amit fél évvel ezelőtt télen ÖMV prémiumdízelével feltankolva külföldi munkavállalás miatt le kellett tárolnom egy zárt (fűtetlen) garázsban. Az autó 2 havonta elindításra került a garázsban probléma mentesen indul is.
A kérdésem az lenne, hogy a gázolaj ez alatt a fél év alatt áteshetett-e bárminemű érdemi változáson, ami miatt problémát okozhat majd a gépjármű üzemeltetése során a következő tankolásig, vagy ennek az időnek nincs érdemi jelentősége a motor, és az üzemanyagellátó rendszer vonatkozásában. Válaszát előre is köszönöm!
Tisztelettel! B. János
Kedves János!
Speciális adalékolás nélkül körülbelül egy évig áll el a gázolaj. A gázolaj öregedése során, a levegővel való érintkezés miatt üledék képződik benne, ami eltömítheti az üzemanyagszűrőt, így túl kevés üzemanyag juthat a motorhoz. Ezek a szennyeződések ugyanakkor rosszul égnek, így szén- és koromlerakódásokat képezhetnek az injektorokon és az égéstérben.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
1999-es évjáratú 1.6 benzines Audi A3-ba cserélnék olajat! Sokan az 5w-40 es olaj mellett tették le a voksukat de voltak olyanok is akik azt mondták h egy ilyen idős autónál már inkább a 10w-40-es előnyösebb. ezzel kapcsolatban szeretnék most dűlőre jutni.
Köszönettel: baby
Kedves baby!
A 10W40-es gazdaságosabb, az 5W40-es jobban véd a hidegindításkori kopástól. Akármelyiket választja, nem dönt "rosszul", mindkettő helyes, mindaddig amíg egy márkás, jó minőségű terméket választ.
Üdv, Olajdoki
Üdvözlöm Olajdoki,
a véleményére lennék kíváncsi.
Tények: Skoda Fabia SDI 64 Le. Motorolaj Motul X-Cess 5W-40 Olajcsere intervallum 15 000 Km, autóhasználat kizárólag autópályán, olajfogyasztás 4dl/15.000 km. Ön szerint töltsek a motorba 10W-40-est, vagy maradjak ennél a változatnál, mert ez elfogadható olajfogyás?
Köszönöm. Tamás
Kedves Tamás!
Ez az olajfogyasztás ennyi autópályás használat mellett kifejezetten kevésnek számít. Normál csereperiódushoz ez az olaj kiválóan megfelel.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
Van egy elektromos tetejű F Astra kabrióm, és arra lennék kíváncsi hogy szükséges-e valamilyen kenőanyagot használni a tető mozgó, fém szerkezeténél hogy probléma nélkül működhessen még sokáig. Esetleg itt is a WD40 a megoldás?
Válaszát előre is köszönöm.
Kedves Levélíró!
Ellenkező tartalmú speciális gyári előírás hiányában én is a WD40-nel próbálkoznék.
Üdv, Olajdoki
T.Olajdoki
Passat 2.0 CR diesel 2009-es évjárat. 0W olajat és az 5W olajat is írja a könyv. Melyiket válasszam?
Köszönöm előre válaszát
Kedves Levélíró!
Mindkettő megfelelhet. A választás inkább a VW szabvány, mint viszkozitás alapján történjen. Jelenleg a VW 504.00/507.00 olajok a legjobbak, és ezek általában 5W30-as, 5W40-es viszkozitásúak.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Mitsubishi Space Wagon 1998. évjáratú, és 1998 cm3 hengerúrtartalmú 4D68T motor típusú gépkocsim váltója rendetlenkedik. Az egyes fokozatot csak állóhelyzetben, a második fokozatot csak nagyon lassú mozgás mellet lehet kapcsolni. Érdeklődéseimre egy olyan választ is kaptam, hogy lehetséges, hogy az olaj nem megfelelő a váltóban, de lehet más hiba lehetőség is. Kérdésem csak annyi, hogy milyen viszkozitású olaj szükséges bele? Egy olajcserével, egy hiba lehetőséget ki tudnék szűrni.
Köszönettel: Üdv. András
Kedves András!
API GL-4 minőségű, 75W90-es olaj való bele, mint például a Valvoline Maxlife MTF GL-4 75W90.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Egy 1999-es évjáratú, Mazda 323F (BJ) 1.5L 16V benzines autó tulajdonosa vagyok. Utóbbi pár évben Eneos Premium 10w40 került a motorba.
Olaj fogyasztás szerintem nem jelentős: 1 év és cirka 6-7e km után maximumról kb a nívó szintjelzés feléig csökken le. 90%-ban munkába járásra használom, rövidtávokon, sok hidegindítással, elvétve kicsit hosszabb utakra. Természetesen időnként meghajtom, hogy el ne lustuljon.
A kérdésem a következő lenne: Lenne értelme más viszkozitású olajra váltani, amivel a motor jobban kímélve lenne a hidegindításokkor? Kérném konkrét típusok ajánlását, ha lehetséges. Válaszát előre is köszönöm!
Üdv. Somogyi Dániel
Kedves Dániel!
Szerintem ez az olaj megfelel a továbbiakban is. Nem akarom lebeszélni esetleg egy 5W40-es olaj használatáról, de a jelenlegi olaj is megfelelő.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor,
98-as évjáratú Suzuki Swift 1.3-asba eddig 10w40-es olajat tettem. 150 ezer km körül van benne, de mostanában mintha picit jobban enné. Kb 1 éve lett szelepszárszimering és szelepvezető cserélve, minden egyéb cuccal amit ilyenkor kell, a hengerek / gyűrűk kopását is megmérettem, akkor 85 százalékosnak mondta a szerelő. Tömítések, szimeringek jók, nem folyik sehol az olaj. Most ismét itt az olajcsere ideje és azon töprengek, hogy van-e értelme másmilyen olajat tenni bele, vagy valamilyen adalékkal javítani a dolgon. Egyébként mindig betartom a 10 000-es cserét (2006 óta van nálam a gép) és minőségi olajat szoktam használni. Tanácsát előre is köszönöm!
Üdvözlettel: Kisföldi Károly
Kedves Károly!
Az olaj minőségének nem az olajfogyás a fokmérője. Nem attól jó vagy rossz az olaj, hogy mennyire fogy. Ha ebből az irányból közelít, könnyen köthet ki ott, hogy lesz egy olyan olaja, ami nem fogy, de nem is védi jól a motort.
Egy félszintetikus, 10W40-es olaj továbbra is optimális választás ehhez a típushoz. Ha kicsit fogy, akkor csak töltsön utána, ha nagyon fogy, akkor már sajnos nem 85%-os az a motor. Az adalék átmenetileg segíthet, de nem hosszú távú megoldás.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Le szeretném cserélni a váltóolajat, de nem tudom milyen való bele. Az autó: VW Passat B5 1.9 TDI, motor:AFN.
Köszi
Kedves Levélíró!
VW G 052 911 minőségű, 75W90-es olaj való bele, mint például a Castrol Syntrans Transaxle 75W90.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoktor!
Az lenne a kérdésem, hogy mi okozhatja azt, hogy 2-es Golfban meleg motornál menet közben elkezd villogni és idegesítő hangot kiadni az olajnyomásjelző? Az autó nem az enyém, a tulajdonos azt mondta, a szerelő nem tudja mi lehet a baj. Én elektronikára tippelek, de közel sem vagyok autószerelő.
Üdvözlettel: Ádám
Kedves Ádám!
Az olajnyomás problémára jellemző, hogy általában először meleg motornál jelentkezik. Ugyanis a hideg olaj vastagabb, nagyobb az ellenállása így magasabb az olajnyomás.
Lehet érzékelő hiba, egyes utángyártott olajszűrők is okoznak ilyet, vagy lehet olajgomba hiba, olajszivattyú hiba.
Nem jellemző, hogy az olaj hibája legyen, mert ahhoz nagyon mellé kell lőni, pl. motorolaj helyett hidraulikaolajat betölteni, de még akkor sem biztos, hogy jelentkezne ilyen.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt olajdoktor!
Annak idején úgy tanultam, hogy az olajszintet hideg motornál kell ellenőrizni, a nívópálca erre van kalibrálva. Minap azonban egy ismerősöm, aki nem nevezhető laikusnak (bár elsősorban autóelektronika a szakterülete, aminek az olajhoz nincs köze, de mégsem bölcsész), azt mondta, ő úgy tudja, hogy üzemmeleg motornál nem sokkal leállítás után kell ellenőrizni. Mindketten elbizonytalanodtunk. Melyik a helyes?
Köszönettel, Dr. Deák Péter
Kedves Péter!
Hideg motornál kell mérni az autók nagy részénél. Kivéve azoknál a típusoknál, ahol kifejezetten mást ír a kézikönyv. De az esetek többségében nem lesz óriási a különbség a két mérés között. Ugyan a leállítás után az olaj nem folyik vissza azonnal a teknőbe, de a hőtágulás ezt részben kompenzálja az olajszint tekintetében.
Üdv, Olajdoki