Dinamikus suzukis gumit keres

2010. július 7., 14:06 Módosítva: 2010-07-07 14:06:43
0

Tisztelt Gumidoki!

Nekem egy 1996-os, 1,3-as, 68 lovas Suzuki Swiftem van, 76 ezer km-t futott. A gyári gumik futófelülete még megfelelő, de pókhálós a gumi, így újabb garnitúra vásárlásán gondolkodom (a gyári Michelin nyári gumikban kb. 50 ezer km van). A Barum Brillant kategóriájú gumik úgy 8 ezer körül vannak, a komolyabb prémiummárkák 9–10, tehát nem nagy a különbség. A kocsival szeretek dinamikusan haladni (negyvenes korosztályban gondolkozz), a kocsi paramétereinek megfelelő észhatárok között, mivel könnyű a kasztnija így érdekes jelenséget produkál, amikor az ember hirtelen ki akar lőni, vagy vészfékezésre kényszerül.

Amúgy defenzívvezetés-párti vagyok.

Kérdésem: 155/70 R13-ban néztem a következőket: 
– Pirelli P4 Cinturato; 
– Pirelli P-3000; 
– Good Year Duragrip; 
– Michelin Energy B3P

Kíváncsi lennék a véleményére és a tanácsára. Vagy inkább Barum Polaris; Polaris 2; Debica?

Mennyivel jobb/rosszabb egy P4 aszimmetrikus, mint akár egy P3000? Vagy társai?

Tisztelettel, várva válaszát.

Üdv: Scampolo

Kedves Scampolo,

Örülök, hogy úgy döntött, lecseréli az autója eredeti, gyári abroncsait! Ez igen időszerű, tekintve, hogy ezek a gumik minimum 14 esztendősek… Javaslom, hogy a prémiummárkák felé kacsingasson inkább, mert ez a kis bekerülési különbözet behozza az árát hosszú távon. Ezek az abroncsok ugyanis várhatóan hosszabb élettartamra, ugyanakkor jobb teljesítményre képesek, mint olcsóbb társaik.

A felsorolás sorrendje nálam ez: P4 Cinturato – DuraGrip – Energy – P3000.

Üdv,
Gumidoki

18"-os felniket a Passatra

2010. június 23., 16:00 Módosítva: 2010-06-23 16:00:31
5

Tisztelt Gumidoki!

Van egy 2006-os Volkswagen Passat Variant Sportline-om (2.0 PD-TDI 140 LE). Nos, amivel nem vagyok tisztában, azaz, ami a problémám lenne, hogy a 16"-os 215/55 gumival szerelt gyári alufelnimet lecserélném 18"-os 235/40-es gumival szerelt R_Audi Ramses (R199) vagy R_Volkswagen R334 polírozott alufelnire, és ha az autóban mondjuk 5 személy ül + csomagok, esetleg akkor adódhatna olyan problémám, hogy a kerék a kerékdobba beleér? Azt azért hozzátenném, hogy a lengéscsillapítok az autón kiválóak!

Az alufelnik nevei az automax.hu oldalról származnak! Más oldalakon Audi, Volkswagen Replica név alatt futnak!

Válaszát, javaslatát előre is köszönöm!

Ákos

Kedves Ákos,

amennyiben ezek a kinézett felnik megfelelő ET-értékűek, nem adódhat semmi ilyen probléma a 18"-os kerékkel. Többek között ezért kell mindig váltóméretet választani a gyári abroncsméretekből kiindulva. Ezt Ön helyesen is tette, a 215/55 R16-nak tökéletes váltója a 235/40 R18. A VW Passatra egyébként gyárilag is ilyen méretű kerekeket tesznek opcióban.

Üdv,
Gumidoki

Tisztelt Gumidoki!

Még egy kérdésem lenne! Nos a gyári 16 colos felni ET45-ös értékkel rendelkezik. A kérdésem az lenne, hogy a 18 colos felninek is ET45-ös értékkel kell rendelkeznie, hogy minden jó legyen, passzoljon? Válaszát előre is Köszönöm!

Üdv: Ákos

Kedves Ákos,

Érdekes módon az aktuális Passatnál nem kell kisebb ET-vel számolni szélesebb felni esetén. Kiviteltől függően 42-48 körüli érték a helyes 8,0-8,5" felniszélesség esetén.

Üdv,
Gumidoki

Defekt után párban cseréljünk?

2010. június 23., 15:58 Módosítva: 2010-06-23 15:58:34
0
Tisztelt Gumidoktor!


A minap sajnos defektes lett a jobb hátsó kerekem, a gumis azt mondta, véleménye szerint a gumi nem javítható, mivel a szög az abroncs oldalfalát is felsértette.
Az Ön véleménye szerint elég, ha csak a defektes kereket cserélem le, mivel kevés, mindössze 6300 km-t futottak (típusuk Michelin Primacy HP 225/45 R17 91W), vagy vegyek 2 db újat a hátsó tengelyre?

Üdvözlettel: Kunos István

Kedves István,

Először is szeretném megjegyezni, hogy az oldalfalán sérült abroncs sajnos valóban nem javítható, a gumisnak igaza volt.
Ilyen kevés futás után pedig - pláne hátsó keréken - felesleges két
abroncsot vásárolnia. Egy új is, párban az ép eredetivel tökéletesen fogja tenni a dolgát.

Üdv,

Gumidoki


Elkapar a Suzukim, de csuhajja!

2010. június 18., 14:01 Módosítva: 2010-06-18 14:01:28
2

T. Gumidoktor!

Új Swiftre vettünk 6*14-es alufelnit, egyelőre marad a gyári 165/70 R14 gumi, ehelyett szeretnénk 175/65 vagy 185/60 R14 gumit. Kérdésem, hogy a 175/65-tel érzékelhető-e változás. Jelenleg a 165-ös gumival (Conti eco contact 3) nagyon könnyen elkapar az autó.

Köszönettel

Kedves Levélíró,

a leírt méretek közül csak a 175/65 R14 javasolt a 165/70 kiváltására. Némi különbség bizonyára érzékelhető lesz, de „ég és föld" fílingre ne számítson, ahhoz 195/60 R14 kéne. Azzal azonban már az erővesztés is érzékelhető a stabilitás és jobb tapadás mellett…

Üdv,
Gumidoki

Új nyári gumit a kopott helyett

2010. június 16., 10:27 Módosítva: 2010-06-16 10:27:31
0

Tisztelt Gumidoktor!

Az alábbi autón elkopott a gyári Michelin Pilot Primacy nyári gumi és újat szeretnék rá vásárolni.

Az autó 2006-os VW Passat Variant 2.0 TFSI 200 LE Tiptronic automata

A lehetséges jelöltek:
– Michelin Primacy HP 215/55 R16 97 W XL GRNX
– Dunlop SP SPORT MAXX TT 215/55 ZR16 97Y XL felnivédős
– Pirelli P 7 215/55 R16 97W XL

Kérem, segítsen a választásban!

Köszönettel:
Zsolt

Kedves Zsolt,

én azt gondolom, hogy mindhárom felsorolt mintázat remek választás. Megjegyzem, a Pirelli P7-nek már a piacon van a legújabb, Cinturato változata. Nálam ez az első, megelőzve a Sport Maxx TT-t és a Primacy HP-t.

Üdv,
Gumidoki

Örökölhet a Swiftem gumit?

2010. június 14., 10:08 Módosítva: 2010-06-14 10:08:39
0

Tisztelt Doktor úr!

1999-es, 1,3-as, 3 ajtós Suzuki Swiftem van, és ez lesz az első nyara nálam. Olyan kérdéssel fordulok Önhöz, hogy maradt egy régebbi családi autónkról egy pár 175/70 R13 méretű nyári gumi… Ez a méret jó lehet a gyári méretű Suzuki alufelnire, vagy csak a 155/70 R13 méret passzol rá?

És még egy kérdésem lenne. A későbbiekben szeretnék egy kicsit pofozni az autón, és az lenne a kérdésem, hogy a 13"-osnál nagyobb felni is beférhet a kocsi alá? Pl. 14 vagy 15"-os?

Előre is kösznöm a válaszokat!

Üdv:
Dávid

Kedves Dávid,

a 175/70 R13 átmérőben túl nagy erre az autóra, sajnos nem jó rá. Természetesen van lehetőség – helyes váltóméretet választva (165/60 R14, 175/50 R15, 195/45 R15) – felváltani nagyobb felnire.

Üdv,
Gumidoki

Vredesteint vagy mást?

2010. június 13., 07:38 Módosítva: 2010-06-13 07:38:43
0

Kedves Gumidoktor!

Egy Toyota Corolla 1.4 d-4d autóm van, melynek a gyári mérete 195/60 R15. Most kezd aktuálissá válni a nyári gumi és újat kell vásárolnom. Én nagyon szeretem a Vredestein abroncsait, de újabban a Pirelli is kezd érdekelni a tesztek miatt. Fontos számomra a jó tapadás, a kopás mértéke másodlagos.

Négy gumi között vacillálok:
– Vredestein Sportrac 3
– Pirelli P6 Cinturato
– Bridgestone Turanza ER300
– Continental SportContact 2

Ön szerint melyik a jobb választás?

Előre is nagyon köszönöm a választ!

Kedves Levélíró,

a Pirellinek valóban nagyon jó termékei vannak, a középkategóriában (újabban a SUV-oknál is) a „zöld vonulatot" erősíti. Ide tartozik a P6 Cinturato is, amely részemről maximálisan ajánlott e kategóriában. A sorrendet pedig így folytatnám: SportContact2 – ER300 – Sportrac3.

Üdv,
Gumidoki

Kinai gumit Astrára

2010. június 8., 11:24 Módosítva: 2010-06-08 11:24:08
0

Üdvözlöm Gumidoktor!

A véleményére lennék kíváncsi a Wanli S1088 nyári gumiról. 205/50 R16 méretűt szeretnék venni G Astrára. Éves szinten kb. 8 ezer km-t teszek meg, ebben benne van a téligumi-használat is. Sajnos drágább gumira nemigen futja, ezért lenne fontos az Ön véleménye. Előre is köszönöm a válaszát.

Üdv.: Pocses

Kedves Pocses,

én nem vennék Wanli gumit még alacsony futásteljesítménynél sem. Az olcsó ugyanis nagyon drága is lehet. Ha rendszeresen gumishoz kell járni centríroztatni, vagy igen hamar elfogy a futófelület például… Persze nyilván van olyan végfelhasználó, aki boldogan és gondtalanul használja Wanli abroncsait, de szerintem nem ez a jellemző… A kínaiaknak kell még néhány év, hogy felzárkózzanak a témában.

Én azt mondom, hogy 18–19 ezer Ft/db árnál kezdődnek az ajánlható mintázatok (Sava, Fulda…) ebben a méretben. Persze tudom, a pénztárca nagy úr, így ha végül mégis Wanlit vásárol majd, kíváncsi lennék a tapasztalataira!

Üdv,
Gumidoki

Mit takar az ET számozás?

2010. június 6., 07:25 Módosítva: 2010-06-06 09:07:41
0

Tisztelt Gumidoktor!

Astra F Classic kombi gépkocsimra keresnék alufelnit, nézegettem az interneten a használtakat is, viszont a méretekkel hadilábon állok. Válaszaik között sikerült már megtalálnom a gyári méreteket (5,5Jx13' 4x100x56,5 ET46-os vagy 5,5Jx14' 4x100x56,5 ET49-es). Kérdésem az lenne, hogy az ET-számok méretétől mennyire lehet eltérni, illetve pontosan mit takar az ET-számozás?

Előre is köszönöm válaszát!

N. Károly

Kedves Károly,

Kezdjük a fogalommal: az ET-szám vagy besajtolási mélység a felni függőleges felezési síkjának és kerékagyra való felfekvési síkjának mm-ben mért távolsága. Ez a mérőszám nagyon fontos adata a felninek. Ha rosszul választjuk meg, hiába a többi méretegyezés, a felni fel sem szerelhető a kerékagyra.

A konkrét esetben én azt javaslom, hogy alufelninél 5,0-6,0" szélesség esetén az ET-érték 35 és 38 mm között legyen.

Üdv,
Olajdoki

Energy Saver. Ér valamit?

2010. június 5., 09:09 Módosítva: 2010-06-05 09:09:38
0

Tisztelt Gumidoktor!

Az után szeretnék érdeklődni, hogy a manapság reklámokban szereplő gumigyártó bizonyos energy saver abroncsai tényleg megérik-e az adott felárat vagy nem. Mekkora megtakarítás érhető el ezekkel a csoda abroncsokkal úgy általában?

Vagy ez a dolog inkább a marketinggépezet szüleménye, és inkább az ember a jobb lábának optimalizálására fordítsa szabadidejét? Ha lehet hinni a mesékben, a gyártó az abroncs élettartama alatt 80 liter üzemanyag-megtakarítást garantál.

Bár általánosságban kérdeztem, de ha van jelentősége, egy 1991-es 1.3 Mazda 121-es típusú autót használok kb. 6,2 (télen hosszú távon) és 7,8-es (télen rövid távon) fogyasztással.

Válaszát előre is köszönöm.
Csaba.

Kedves Csaba,

ezek a mai modern technológiával és anyagokkal készült abroncsok ugyanolyan használat mellett valóban képesek üzemanyagot spórolni. Persze ehhez kell az állandó megfelelő guminyomás, a helyesen beállított futómű. No meg az, hogy az abroncsok ne sérüljenek…

Ezek az „energy saver" gumik optimális esetben kb. egynegyedével futnak el többet, mint normál társaik. E módon is tudnak spórolni. Ennek azonban ára legtöbbször a némileg gyengébb tapadás.

Üdv,
Gumidoki

Repedezik. Járhatok még egy szezont vele?

2010. június 4., 11:05 Módosítva: 2010-06-04 11:05:13
0

Üdvözlöm,

Dunlop Sportmaxx gumim a futófelületének barázdáiban be van repedezve. A gumi 4 éves, cserélnem kell, vagy járhatok még vele, a mintázat 1 szezont még kibír?

Bvalter

Kedves Bvalter,

ezt látnom kéne, így sajnos nem tudom megmondani… Kérdezze meg bármelyik komolyabb gumis céget, ők tudnak és fognak is Önnek segíteni!

Üdv,
Gumidoki

Ültetett Alfára alufelnit

2010. június 3., 11:52 Módosítva: 2010-06-03 11:52:25
0

Üdv Gumidoki!

Krisztián vagyok! Érdeklődnék, hogy 146-os Alfámra szeretnék venni alufelnit, de nem tudom eldönteni, hogy mekkora méret jó rá? 16", 7,5 széles a gumiméret: 215/40 vagy 45. Vagy 17", 7,5 széles, a gumiméret: 215/40 vagy 45. Az autót szeretném ültetni gyári ültetőrugóval. Melyik méret lenni jó, de úgy, hogy jól nézzen ki?

Válaszát előre is köszönöm!!!

Kedves Krisztián,

A következő lehetőségek vannak.

Ha a gyári méret 175/65 R14 volt: 195/45 R16 (6,0-7,5" széles felnin), illetve 195/40 R17 (6,5-8,0").

195/55 R15 kiinduló méret esetén pedig: 215/45 R16 (7,0-8,0") vagy 205/40 R17 (6,5-8,5")

Ezeknél szélesebb abroncsot én nem tennék erre az autóra, mert menetteljesítményeit csökkentené és – pláne ültetés után – beleérhet a kerékjáratba.

Üdv,
Gumidoki

Astrára elvileg gyári a 205/55. Igaz?

2010. június 3., 11:52 Módosítva: 2010-06-03 11:52:46
0

Tisztelt Gumidoktor!

1.4 Twinport (2006) G Astrámra vásárolnék 16"-os felnit, nyári gumit. Úgy tudom, 195/55, illetve 205/50 lenne a helyes méret, de egyik ismerősöm 205/55-tel használja a 2.0 G Astráját, azt mondja, ez is gyári. Érdeklődnék, hogy ez a méret jó-e (ez olcsóbb), vagy ha nem, miért nem? A fogyasztás nő, jobban kopik, romlik a menetdinamika, vagy ez még belefér, nem nagy probléma?

Üdvözlettel:
Gábor

Kedves Gábor,

Az én tudomásom szerint G Astrára soha nem szereltek 205/55 R16 méretű abroncsot gyárilag. Még a kétliteresre sem, a katalógus sem hozza. Erre az autóra 16" méretben egyértelműen a 205/50 R16 a legjobb választás. A nagyobb méret lehet, hogy fizikailag elfér a kerékjáratban, de visszafogja az autót, növeli a fogyasztását és rendellenes kopások és viselkedés is velejárója lehet. A 205/55 R16 a későbbi, H Astra gyári mérete.

Üdv,
Gumidoki

Jettára 185/70 R14

2010. június 2., 10:24 Módosítva: 2010-06-02 10:24:22
0

2o éves VW Jetta típusú kocsi gumimérete 185/60 R14. Lehet-e változtatni 185/70 R14-re vagy valamelyik más méretre?

Kedves Levélíró,

az Ön által írt 185/70 R14 mért átmérőben óriási erre az autóra, nem használható rajta. A gyári 185/60 R14 helyett egyedül a 175/65 R14 jöhet még szóba.

Üdv,
Gumidoki

Ajándék felninek ne nézd a méretét

2010. május 31., 09:52 Módosítva: 2010-05-31 09:52:23
0

Tisztelet Gumidoktor!

Azzal a kérdéssel fordulok önhöz, hogy egy 2010-es Fiat Panda 100 HP-re szeretnék 15"-os téli gumit vásárolni, és hogy milyen méretben tegyem meg ezt!

Jutányos áron tudtam hozzájutni még plusz 4 db gyári alufelnihez és ezeket szeretném felgumiztatni!

Válaszát előre is köszönöm,
Balázs

Kedves Balázs,

Erre az autóra a gyárban 195/45 R15 méretű abroncsokat szerelnek. A 100 HP kezelési könyvében szerepel azonban a 185/55 R14 méret is alternatívaként. Ez utóbbi lenne igazán jó választás ehhez az autóhoz télre. A gyári 15"-os méret helyett elméletileg a 175/50 R15 is megfelelne, de ehhez túl széles a 6,5" gyári alufelni. Marad tehát egyetlen alternatívaként a 195/45 R15…

Üdv,
Gumidoki

Káros a kisebb abroncs?

2010. május 26., 13:39 Módosítva: 2010-05-26 13:39:41
0

Tisztelt Gumidoktor!

Az autómon 195/55 R15 -ös gumiabroncs a gyári méret. Új gumit kell vásárolnom, és kinéztem egy 195/50 R15 gumit. Az a kérdésem, hogy nem károsítja-e az autót ez a kisebb méret?! Gondolok itt a lengéscsillapítókra, nem lesz -e túl kemény a rugózás, nem rázódik-e szét az autó stb.? Tisztában vagyok vele, hogy nem váltóméret, de amennyiben nem káros az autóra, akkor nekem megfelelne.

Tisztelettel: Kurta József

Kedves József,

De, káros az autóra, sőt még balesetveszélyes is lehet az önkényesen megváltoztatott futómű-geometria miatt. Én mindenképpen azt javaslom, hogy maradjon a gyári méretnél, ami helyett esetleg még a 185/60 R15-öt teheti fel.

Üdv,
Gumidoki

Escortra 14-es kereket

2010. május 25., 14:44 Módosítva: 2010-05-25 14:44:11
0

Lehet-e 1991-es, 1,4-es Ford Escortomra 14-es kereket tenni? Egyáltalán mi a gyári méret? Várom válaszát tisztelettel!

Kedves Levélíró,

Ezt a típust sokféle gyári mérettel szállították. Ilyen volt 13"-ban a 155/80 R13 vagy a 175/70 R13, 14"-ban pedig a 185/60 R14 vagy a 175/65 R14 is. Utóbbiakból kiderül, hogy 14"-os kerékkel is működtethető az autó.

Üdv,
Gumidoki

215 helyett 225 vagy 235?

2010. május 23., 07:21 Módosítva: 2010-05-23 07:21:27
0

Nissan Quashqai 2007-es, 1,5 DCI motor. Gyári gumimérete 215/65/16. Azt kérdezném, tehetnék-e rá 225/65/16-os vagy 235/65/16-os méretű gumit?

Előre is köszönöm a válaszát!

Kedves Levélíró,

A válaszom: nem. Erre az autóra a gyári méreten kívül esetleg még a 235/60 R16 szerelhető fel.

Üdv,
Gumidoki

Méregzsákra papucsot

2010. május 21., 14:14 Módosítva: 2010-05-21 14:14:01
0

2005-ös évjáratú Citroen C2 1,6 VTR autóm van. A nyári gumikat hamarosan cserélnem kell, 3 alternatívát néztem, melyiket éri meg vásárolnom (195/46 R16 méretben), a Michelin közel 20%-kal drágább:
– MICHELIN Pilot Exalto2,
– BFGOODRICH G-Force Profiler,
– PIRELLI P ZERO NERO?

Fontos a jó teljesítmény, élettartam, megbízhatóság.

Köszi
Gergő

Kedves Gergő,

Erre a kis méregzsákra - pláne ha még sportosan is vezeti - egyértelműen a PZero Nerót tartom e három közül a legjobb választásnak.

Üdv,
Gumidoki

Hosszú élettartam, rövid fékút

2010. május 21., 14:14 Módosítva: 2010-05-21 14:14:32
0

Üdv!

Érdeklődnék, hogy mi a véleménye a Goodyear Efficientgrip gumiabroncsokról? Egy diesel b Vectrára szerelném őket 195/65/R15-ös méretben. Sajnos semmilyen tesztet nem találtam erről a típusról.

Nyugodt vezető vagyok, számomra elsősorban a rövid fékút szárazon és nedves úton, valamint a hosszú élettartam a legfontosabb tulajdonságok. Egy másik lehetőség a Bridgestone B250-es típusai. Erről általában jó dolgokat hallottam. Ön a két típus közül melyiket ajánlaná szívesebben?

Köszönettel:
Zsolt

Kedves Zsolt,

Ha a hosszú élettartam a fő motívum, egyértelműen az EfficientGrip a nyerő, ha viszont a sportosság kerül előtérbe, az Excellence nevű GoodYear minta a jobb választás. Én mindkettőt jobbnak tartom a B250-nél.

Üdv,
Gumidoki

Mit jelent a sport?

2010. május 21., 14:10 Módosítva: 2010-05-21 14:10:02
0

Kedves Gumidoktor!

2004-es évjáratú G Astrám van. A nyárigumi-méret: Dunlop 195/60R15 88H SP Sport 2020 E.

A Dunlop stb. jelentését ismerem, de azt nem tudom, hogy a Sport stb. van-e valami különleges jelentősége. Ezt azért kérdezem, hogy helyettesíthető-e más gyártmányú gumival, ha a 195/60R15 88H jelzés egyezik, de nincs rajta a Sport stb. jelzés, hanem más jelzések szerepelnek.

Köszönettel: Miklós

Kedves Miklós,

Az SP Sport 2020E a mintázat elnevezése. Ha ugyanilyen méretű, de más elnevezésű mintázatot szeretne az autóra szereltetni, azt csakis négyesével vagy párban tegye! Ha így cselekszik, mindegy, van-e Sport kitétel az elnevezésben.:)

Üdv,
Gumidoki

Gumit 10 ezer alatt

2010. május 21., 14:08 Módosítva: 2010-05-21 14:09:35
0

Tisztelt Gumidoki!

Mi a véleménye a MINERVA gumigyártó termékeiről? Tudna nekem 10 000 Ft-ig tanácsolni egy gumimárkát, amit esetleg megvehetnék? (Renault Clio 1.4 16v; 175 65 R14)

Üdvözlettel:
Árpi

Kedves Árpi,

A Minerva abroncsokat a Conti-csoport gyártja, árához hasonlóan tulajdonságai is visszafogottak. Pl. ezen az oldalon talál jó minőségű abroncsokat a 10 000 Ft-os kategóriában: http://www.startgumi.hu/tyresearch.php?w=175&h=65&d=14&b=0&s%5B%5D=1 Elsősorban a Fulda vagy a Kléber mintázatait ajánlanám figyelmébe innen!

Üdv,
Gumidoki

Mekkora az osztóköre a Maximának?

2010. május 20., 13:53 Módosítva: 2010-05-20 13:53:44
0

Kedves Gumidoktor!

Egy 2000. augusztusi évjáratú Nissan Maximát készülök venni, a régi Maximám nyári gumiját azonban nem szeretném eldobni, mivel keveset futott és jó minőségű felnin vannak. A kérdésem az lenne, hogy a 2000-es évjáratú Maximáknak mekkora az osztóköre, mert a jelenleginek 114,3*5?

Előre is köszönöm!

Tibor

Kedves Tibor,

A 2000-es és az utáni gyártású Maxima ugyanolyan méretű felnikkel fut, mint a régebbi, így átteheti majd a meglévő kerekeket az újabb típusra is.

Üdv,
Gumidoki

Közdarabbal áthidalható az ET-szám közti különbség?

2010. május 20., 13:47 Módosítva: 2010-05-20 13:47:29
0

Tisztelt Gumidoktor!

Megörököltem édesapám 2004-es évjáratú Toyota Corolláját, melyre könnyűfém felnit/nyári gumit szerettem volna vásárolni.

Tudomásom szerint a gyári méretek a következők:

195/60R15H 6*15 4*100*54 ET 45

A kereskedésben több típust ajánlottak az autóra, azonban lényegesen ET-szám-beli eltérés volt tapasztalható mindegyiknél, ugyanolyan szélesség mellett.

Kérdésemre a kereskedő azt mondta, egy közdarabbal áthidalható az ET-szám közti különbség (több, mint 10).

- Ön szerint mennyire biztonságos/milyen kockázatokkal járhat ez a megoldás?

- Tehetek-e biztonsággal a gyárinál szélesebb felnit az autóra? (Amennyiben igen, milyen paraméterűt?)

Megtisztelő válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlettel: Nagy Dániel

Kedves Dániel,

Persze, tehet a gyárinál szélesebb felnit az autóra, de ez esetben figyelembe kell venni ezt a helyes ET megválasztásakor. Ami nem változtatható, az az osztókör (4x100) és a középfurat (54 mm). Ha a felni utóbbi adata nagyobb, tehermentesítő gyűrűt kell bele tenni, ami erre a méretre szűkít le. Ha 6,5" széles felnit venne, annak 38-40-es ET-vel kell rendelkeznie. Ha olyan széleset, mint a gyári, az értelemszerűen 45 körüli ET-s kell legyen. Ezek bármelyike jó egyébként a 195/60 R15 gumimérethez. Lehet pogácsával is csökkenteni az ET-t, de annyi megfelelő ET-jű felni van a piacon, én inkább arra buzdítom, hogy ilyet válasszon! A pogácsához ugyanis - bizonyos méreten túl - már hosszabb csavarok is szükségesek.

Üdv,
Gumidoki

Mitől megy tönkre egy gumi?

2010. május 19., 14:50 Módosítva: 2010-05-19 14:50:44
0

5 éves autót vásároltam, amelyben gyári helytakarékos pótkerék ("virsligumi") található. Lévén most cserélek az autón gumikat, felmerült bennem, vajon az egyébként nem használt pótkeréken is illene gumit cserélnem?

Avagy mitől megy tönkre egy gumi? Csak az UV-től? Mert akkor a nem vagy alig használt pótkerekeken szinte nem is kell gumit cserélni... Vagy ha mégis, hány év után?

Köszönettel,
András

Kedves András,

Egy ötéves autó nem használt, ép pótkerekén semmi nem indokolja, hogy gumit cseréljen.

Üdv,
Gumidoki