Gumidoktor Gumidoktor

’98-as Bravo váltóméretei

Kedves Gumidoki!

Fiat Bravóm van, ’98-as évjáratú. Szeretném megtudni, hogy mi a gyári kerékmérete, és hogy mekkora kereket tehetek még fel gond nélkül.

Válaszát előre is köszönöm:
Csabi
 
Kedves Csabi!

Az 1995-2001 között készült Bravók gyárilag leggyakrabban 175/65 R14 vagy 185/60 R14 méretű abroncsokkal voltak felszerelve. Ez a kerékméret gond nélkül növelhető, egészen akár 17"-ig.
Váltóméretek:
175/65 R14 - 185/55 R15 - 205/45 R16 - 195/40 R17
185/60 R14 - 195/50 R15 - 195/45 R16

Üdv:
Gumidoki

Dudor az oldalfalon – garanciában cserélik?

Kedves Gumidoktor!

2 hónapja vettem a Suzuki Swiftemre 4 darab Toyo Proxes t1r gumit. (Örültem, hogy japán, jó minőség!) Kb. 2-3 ezer km-t tettem meg azóta. A bal első gumimon egy dudor látható jelenleg. Nem mentem bele nagy gödrökbe. Úgy vigyázok az autóra, mint a szemem fényére.

Már felrakáskor az egyik gumi nagyon nehezen ment fel a felnire. Nem is tudom, talán 8-9 vagy 10 bar kellett hozzá a gumisnál.

Garanciában cserélik a gumimat? Vagy mit tegyek? Javítható-e? Venni csak párban lehet sajnos.

Válaszát előre is köszönöm!
Kedves Levélíró!

Először is a felniről leszerelve meg kell vizsgálni, hogy mi okozta a dudort az abroncs oldalfalán. Ha sérülés, garanciának sajnos nincs helye. Nem írt ugyan méretet, de sajnos a magyar utak rengeteg – nem is túl peres – abroncsot tönkretesznek... Ha leszerelve nem egyértelmű, hogy sérülés okozta a dudort, természetesen indítványozhatja a garanciális cserét. Oldalfalat javítani nem lehet, sőt, egyenesen tilos, úgyhogy itt minden bizonnyal csere lesz, csak az a kérdés, hogy a gyártó vagy az Ön költségén. Ezt pedig a dudor oka dönti el egyértelműen.

Üdv:
Gumidoki

Audi A4 Avantra rakhatok-e 19-es felnit?

Kedves Gumidoktor!

2005-ös Audi A4 Avant 2.0 TDI-re rakhatok-e 19-es alufelnit, ha igen, milyen ET-számút és milyen gumiméretet érdemes választani?

Válaszát előre is köszönöm!
 
Kedves Levélíró!

Amennyiben 195/65 R15, 205/55 R16 vagy 225/45 R17 volt az autó gyári mérete, úgy a javasolt méret 225/35 R19, ha viszont a 215/55 R16 vagy a 235/45 R17 a kiinduló méret, helyette a 235/35 R19 a megfelelő választás.

Az ET pedig a felni gyártójától és kivitelétől függően 35-45 közötti értékű kell legyen.

Üdv:
Gumidoki

V-mintás esőgumi nagyon hangos

T. Gumidoktor!

5 éves Avensisre tavaly nyárra szereltettem BFgoodrich eső "V" mintás
abroncsokat a gyári felnire. Sok vidéki, hepe- hupás út miatt jobbnak tűnt
(és jobb is) mint a korábbi Michelin. Az idei szezonban (kb. 15e km
után) a gumi egyre hangosabb. "Szakértők" szerint az esőmintás gumi ilyen.
Létezik? Most kb. úgy zúg mint egy Niva a régi orosz bütykösökön! Elsőt
hátra, vagy cseréljem? Nagyon zavaró.
Üdv.
J. Zoltán

Kedves Zoltán,

Igen, ezek az ún. V- vagy nyílminták hajlamosak a jellegzetes fűrészfogas
kopásra. Az erősödő hang menet közben egyértelműen ezt jelzi. Talán még nem
késő, hogy megcserélje az első kerekeket a hátsókkal. Ha nem szűnik, vagy
tompul a zaj, csak az abroncs futófelületének a leköszörülése segíthet...

Üdv,

Gumidoki

Dísztárcsa lopás ellen mit tegyek?

Kedves Gumidoktor,

a hétvégén Siófokon sikeresen lelopták az én kedves Audi A3-ról a 4
dísztárcsát a szálloda bejárata elől.

A pixmania.com oldalon találtam ún. Richbrook spinning lopásgátló sapkát,
mely a leírás szerint dísztárcsa lopás ellen véd. Valóban lehet ez megoldás vagy csak a magyar fordításban az alufelnit véletlenül dísztárcsának fordították? Létezik megfelelő védelem dísztárcsa lopás ellen?

Előre is köszönöm válaszát!

Albert

Kedves Albert!

Sajnálatos, hogy az ember sehol sem tudhatja biztonságban az autóját a piti
tolvajok ellen...:(
Ahogy nézem, ez valóban valami kerékcsavar-védő, de nem tűnik túl komoly cuccnak.
Egyetlen - nem túl elegáns - megoldás a felnilopás ellen, ha műanyag
bilincsekkel ráhúzza a felnire. Persze százszázalékos védelmet ez sem
nyújt, hiszen csípőfogóval, vagy ollóval elvágható a bilincs (Önnek is le
kell tudnia vágni pl. kerékcsere esetén), de az alkalmi tolvajokat talán
elriasztja.
Vagy marad a költséges (de szép) alufelni kerékőrrel, esetleg olcsó
utángyátott dísztárcsa...

Üdv:

Gumidoktor

Csuszkál és pattog a Hilux

Kedves Gumidoki!

A problémám, hogy a Toyota Hilux 2.5 d4d teherautóm - mely dupla kabinos - rettentően csúszkál a nedves utakon. Ha kicsit puklisabb utakra tévedek,
olyan szinten pattog, hogy könnyedén kivágja a farát. Tisztában vagyok azzal, hogy ez egy teherautó, de ezt a jelenséget 50-nél is végrehajtja. A jelenlegi gumim egy Good Year Wrangler 255/70/r15c. A guminyomás az A-oszlopon jelzett, gyári érték. Talán a kerékabroncsal vagy a felnimérettel lehet a gond?
Érdemes lenne rá venni drágább gumiabroncsot és ha igen milyet? Vagy
változtasam meg a felni méretét és gumi méretét?

Előre is köszönöm válaszod!

Üdv Krisztián!

Kedves Krisztián!

Ezeknek a pickupoknak a viselkedése a merev hátsó tengelyükkel és
laprugóikkal messze van a személyautókétól. Ha a felni és a gumi, sőt a
benne lévő nyomásérték is gyári, nem nagyon tud mit tenni. Esetleg ha
valamivel "leterheli" a platót, biztosabb útfogása lesz az autónak.

Üdv,

Gumidoki

A gumis összekarcolta a felnit

Kedves Gumidoktor!

Lehet, hogy ilyet nem lenne szabad megírni, de kíváncsi vagyok a véleményetekre.

Három hónapja a 4 éves Ignisemre akciósan tudtam venni 4 db vadiúj és nagyon szép alufelnit. Mondanom sem kell, egy magamfajta panelprolinak ez így is elég nagy anyagi megterhelés volt. Úgyhogy a magam 25 éves hivatásos vezetési gyakorlatával elég nevetséges módon vigyáztam is rá, mint a szemem fényére, parkoláskor sokszor többszöri próbálkozás után is legalább 20-25 cm-re is álltam a padkától.

A minap észrevettem, hogy a jobb hátsó gumi lapít egy kicsit, hát hazafelé megálltam a Bp. XIII. kerület Vágány u.-ban, a benzinkúttal szemben elég hivalkodóan hirdeti magát egy gumis. A kereket leszedte, feltette a gépre, majd a gumit levette a felniről, már ekkor észrevettem, hogy a felni polírozott peremén van egy kb. 30 cm-es csík, de azt hittem, csak a gumi összekente. Tévedtem.

A gumit megragasztotta, visszatette a felnire, és feltette a centrírozógépre. Pörgette, mért, majd - ha nem látom, nem hiszem el - egy lemezfelnire való ráütős sújt kezdett el kalapálni az előbb említett polírozott peremre. Már vagy a harmadikat ütötte, mire meg bírtam szólalni, hogy ez nem erre való. Ezután már megtalálta a ragasztós súlyokat, és befejezte a műveletet. Mikor visszatette a felnit az autóra, meg tudtam nézni, hát csúnyán összekarcolta. Rákérdeztem, rögtön azt felelte, hogy már előtte is rajta volt, biztosan megpadkáztam.

Rájöttem, hogy mivel nem csináltam hatósági tanús fényképet a kerékről leszerelés előtt, nem tudom bizonyítani, hogy nem így volt. De tényleg szükség van már erre? Vagy tényleg én fújom föl a helyzetet? Már nem is tudom, de nagyon bosszant.

Üdvözlettel:

egy olvasó

Kedves Levélíró!

Én azt gondolom, hogy a gumis hozzáállásával van baj, nem az Önével. Az a minimum, hogy egy alufelninél centrírozás előtt meg kellett volna Önt kérdeznie, hogy ragasztott vagy ütött súlyokat szeretne-e? A reklamációjára érkező arrogáns válasz sem helyénvaló. Sokan elfelejtik, hogy Önből, azaz az Ügyfélből élnek, aki a pénzét - jó esetben - ott szeretné elkölteni náluk. Ebben a gazdasági környezetben pedig pláne úgy gondolom, hogy egyetlen szolgáltató sem engedheti meg magának ezt a hozzáállást, stílust. Mondom mindezt úgy, hogy csak az egyik fél oldaláról ismerem a történteket. Sokat puffogtatott frázis, de "az ügyfélnek mindig igaza van".

Én az Ön helyében nem hagynám annyiban a dolgot…

Üdv:

Gumidoki

Lancia Dedra „radírozza” a gumi oldalát

Kedves Gumidoktor!

Van egy Lancia Dedra 2.0 ie-m, és rajta 205/45 R16 gumi. Érdeklődnék, hogy mennyi a helyes guminyomása. Jelenleg 2,2 van benne elöl is és hátul is, de veszem észre, hogy radírozza a gumi peremét elöl a jobb oldalon. Emiatt gondolom én, hogy helytelen a nyomás.

Köszönettel:

Sanyi

Kedves Sanyi!

Ha csak a jobb első abroncsnak "radírozza" a külső oldalát, akkor inkább futómű-beállítási problémával van dolga.

A helyes nyomásértékek tekintetében pedig sajnos nem tudok nyilatkozni, mert azt minden esetben az autó gyártója határozza meg az adott típus adott gyári abroncsaira. Ezeket az értékeket a jármű használati utasításából vagy a karosszérián (pl. ajtónyílás, kesztyűtartó, tankfedél stb.) elhelyezett matricákból tudhatja meg. Ha ezek nincsenek már meg, keresgéljen a neten, vagy valamelyik Lancia-márkaszervizben érdeklődjön!

Üdv:

Gumidoki

Astra kormánya ráz – a gumik a hibásak?

Kedves Gumidoktor!

2005-ös H Astra Enjoy, 55 000 km, 120-140 km/h között elkezdi rázni a kormányt.140 km/h felett már nem is próbálom. Az alufelni jó, a tehermentesítő benne van. A gumik használtak, de a szerelő szerint jó (a gumikat tőle vettem), a centrírozás jó. Hiába vannak megcserélve a kerekek, még mindig ráznak. A lemezfelninél meg a téli guminál ezt nem tapasztaltam.

Mi ez? Mégis a gumi rossz? Már a féltengellyel rémisztgetnek, de szerintem az autó fiatal ehhez, meg a télivel nem csinálja. Most felrakom a télit, kipróbálom megint, mert már bizonytalan vagyok.

Előre is köszi a választ!

Bobi

Kedves Bobi!

Minden ilyen esetben végig kell ellenőrizni a dolgokat, lépésről lépésre. Centrírozás, gumik, felnik, tehermentesítő, féktárcsák, szilentek stb-stb. Előbb-utóbb meg kell lennie a "bűnösnek"!

Üdv:

Gumidoki

Astra G-re 17-es felni?

Kedves Gumidoktor!

Opel Astra G 1.4-re 17" felnit szeretnék. Rakható-e ekkora méret a kocsira? Milyen gumit javasol a hajtásra, illetve hátra?

Köszönettel:

Peti

Kedves Peti!

Ha van megfelelő méretű felnije, gond nélkül használható 17"-os kerék a G-Astrán. A helyes méret a 205/45 R17, elöl-hátul.

Üdv:

Gumidoki

Nem találom az ET-számot

Kedves Gumidoktor!

Kérdésem a következő: Lehetséges az, hogy az alufelnimbe nincs beütve az ET-szám? Mert se belül, se kívül nem találom a jelölést!

Válaszát előre is köszönöm:

Pepe

Kedves Pepe!

Igen, nem túl gyakran ugyan, de előfordul...

Üdv:

Gumidoki

Turanza vs. Potenza

Kedves Gumidoktor!

Vettem egy 2,5-ös V6-os automata Galantot. Sportfutómű, 17-es kerekek. Most 225/45 R17-es Conti Sport Contact 3 gumik vannak rajta, kettő közepes, kettő ramaty állapotban.

Az előző autómon bevált a Bridgestone Turanza ER300, az általatok közölt teszt is ajánlott guminak hozta ki, de eddig minden általam megkérdezett gumis a REO50-es Potenzát ajánlotta, feltéve, hogy ragaszkodom a márkához.

Miért? Én kényelmesen vezetek. Az erős motor és a sportfutómű egy jó vétel hozadéka, még ha szeretek is jókat kanyarogni, nem száguldozok. Valóban érdmes a sportosabb gumit választanom egy erős, "sportos" (automtata váltós) kombira?

Köszi:

Péter

Kedves Péter!

A gumisnak nyilván RE050-e van raktáron, és azt szeretné eladni…

Ha Önnek már bevált a Turanza, ami egyébként komfortosabb, mint az RE050, hát válassza azt. Nem fog benne csalódni, sőt, a várható futásteljesítménye is nagyobb, mint a sportosabb mintázaté.

Üdv:

Gumidoki

Állítólag tojás alakú a kerék

Kedves Gumidoktor!

Olyan kérdésem lenne, hogy külsérelmi nyom sem az alufelnijeimen, sem a gumikon nem látszik, egy gumis mégis azt mondta rájuk, hogy tojás alakúak és görgőzni kell őket. Elvittem egy másikhoz, ő viszont simán kicentrírozta őket (nem említettem neki az előző gumis megjegyzését). Lehet, hogy ennek ellenére igaza van a másik szerelőnek? (Nem tudom felrakni őket a jelenlegi autómra, hogy kipróbáljam.)

Kedves Levélíró!

Látatlanban nem tudom eldönteni, kinek van igaza. Egy téglát is ki lehet egyensúlyozni. Ezzel csak azt akarom jelezni, hogy egy sérült - ahogy Ön mondja "tojás alakú" - kereket is ki lehet nullára centrírozni, de attól az autóra felszerelve ütni fog. Egyensúlyozógépen megpörgetve a kereket szabad szemmel is látszik, ha nem fut szépen. Próbálja ki!

Üdv:

Gumidoki

15 colos felni Priusra?

Kedves Gumidoktor!

Lehet-e az autómra (Toyota Prius) 15"-os felnit tenni, és ha igen, milyen méretűt (felnit és gumit). Az amerikai piacon ezek az autók mind 15"-os gumikkal mennek.

Köszönettel:

István

Kedves István!

Érdekes dolog ez… Az európai Priusok mind 16"-os alufelnivel jönnek, amikre 195/55 R16 méretű abroncsokat szerelnek. Ezzel szemben az USA-ban valóban 15"-os az alapkerék, 185/65 R15 méretű gumikkal. Egy magyarázat lehet, az európai kivitelre nagyobb fékeket tesznek, és ez nem fér el már a 15"-os keréktárcsában… Pontos információt egy Toyota-szakszerviz tudna Önnek nyújtani.

Egyébként a Priusra 5x100-as osztókörű és 54 mm-es középfuratú felni kell.

Üdv:

Gumidoki

Melyiket a három közül?

Kedves Gumidoktor!

A 3 gumitípus közül melyiket választanád?

Fulda CARAT EXELERO
Barum Bravuris 2
Sava Intensa

Ha jól tudom, ezek közül csak a Barum terméke aszimmetrikus. Illetve mit jelent az XL jelölés?

Gyors válaszod előre is köszönöm:

Balázs

Kedves Balázs!

Igen, a Fulda és Sava terméke forgásirányos, míg a Bravuris2 aszimmetrikus mintázat. Az XL jelölés a növelt terhelhetőséget jelzi. Én a három közül a Fuldát választanám.

Üdv:

Gumidoki

Rezgés, vibrálás

Kedves Gumidoktor!

A problémám a következő: ráznak, illetve vibrálnak a kerekeim. A gumi: KUMHO ESCTA KU 31 195/50 R15. A kocsi: Honda Jazz, 2006-os. A felni: Threeface Frost 6,5x15 4x100 ET38 KF márkájú. Kb. 2 hete tart a kálváriám a kerekekkel. Egyik szerelőtől mentem a másikig − megoldást senki nem talált.

A jelenség:50 km/h felett vibrálni kezd az autó. A felniket, illetve a gumikat újonnan vettem, és a tehermentesítő gyűrű is megfelelő . A gumikat kb. hatszor centrírozták. Azt mondják az eladók, hogy: mind a felni, mind a gumi hibátlan. Futóművesnél is jártam, ahol nem találtak semmi hibát. Azt mondták, cseréljem ki az első kerekeket a hátsóra − a helyzet változatlan.

Ott tartok, hogy nincs szerelő, aki a problémát orvosolni tudná. Arra gyanakszom, hogy a felnikkel nincs minden rendben (lehet gyártási hibás is). Természetesen a felniforgalmazó cég nem gondol ilyen hibára. Ön szerint vigyem vissza ismét a felniforgalmazó céghez a kerekeket, és jótállásban cseréltessem ki?

Köszönöm:

T.G.

Kedves T.G.!

Olyan nincs, hogy minden rendben, és mégis rázkódik az autó.

Lehet, hogy a tehermentesítő mégsem megfelelő méretű, vagy rossz anyagból van és "nyúlik". Lehet, hogy a felnik vagy a gumik valamelyike üt radiálisan… Látatlanban nehéz bármi okosat is mondani.

Megjegyzem, a gumiméret sem lett tökéletesen megválasztva az autóra, mivel a Jazzre a 185/55 R15 lenne az ideális váltóméret a gyári 175/65 R14 helyett.

Üdv:

Gumidoki

A negyedik gumi nem azonos mintázatú

Kedves Gumidoktor!

Márciusban vásároltam a gépkocsimat, és téli gumik voltak rajta. A kereskedő nyári gumikat is adott hozzá, amiket nemrég rakattam fel egy szerviz alkalmával. A szerelő felhívta a figyelmemet rá, hogy a negyedik kerék eltérő mintázatú. Ennek ellenére felrakta a hátsó tengelyre. Így most ez van rajta. Természetesen nagyon rövid időn belül, mihelyt tudom, le fogom cseréltetni a megfelelő mintázatúra.

De a napokban Romániába kell utaznom Budapestről, és az érdekelne, hogy mennyire szabályos és mennyire biztonságos ez így. Tartok tőle, hogy nem fogom tudni még az út előtt lecseréltetni a negyedik kereket. Megbüntethetnek például egy közúti ellenőrzésnél?

Előre is köszönöm.

Kedves Érdeklődő!

Igen, ez a "felállás" büntethető. Biztonság szempontjából sem százas a helyzet, de egy fokkal jobb, mintha az első tengelyen lennének különböző mintázatú abroncsok. A különböző gumiknak ugyanis eltérőek a tulajdonságaik is. Ez pedig elhúzást, megcsúszást és egyéb veszélyhelyzetet generálhat. Minél előbb ejtse meg azt a cserét!

Üdv:

Gumidoki

225/45 R17 méretben milyen gumit vegyek?

Kedves Gumidoktor!

Szeretném abban a segítségét kérni, hogy 225/45 R17-es gumiméretben milyen abroncsot érdemes vásárolni. Mert ami nagyon tetszett ebben a méretben, azt nem találtam, és mivel elég sokba kerülnek, ezért a lehető legjobb döntést szeretném meghozni.

Eddig a Dunlop Sportmaxx volt fent, amivel elégedett vagyok, de lehet, hogy azóta sokkal jobbak is vannak. Ön szerint mit lenne érdemes vásárolni?

Válaszát előre is köszönöm.

Kedves Levélíró!

Ha bevált a SportMaxx, ne változtasson! Én is nagyon jó mintázatnak tartom a Dunlop ezen termékét.

Ha persze változtatni szeretne, azt is lehet, ajánlom figyelmébe pl. a Pirelli Pzero Nero mintázatát!

Üdv:

Gumidoki

ET 44-es felni 39-es helyett

Kedves Gumidoktor!

Olyan kérdéssel fordulok önhöz, hogy az Opelom gyári ET száma 39, ami alufelni van rajta, az ET 36-os, és lenne lehetőségem egy ET 44-es felnihez hozzájutni.

Lehet-e valami probléma vagy későbbi károsodás, ha az ET 44-es felni felkerülne az autóra?

Segítségét előre is köszönöm.

Üdvözlettel:

Dániel

Kedves Dániel!

Először is tisztázzuk az ET fogalmát:

Az ET-szám vagy besajtolási mélység a felni függőleges felezési síkjának és kerékagyra való felfekvési síkjának mm-ben mért távolsága.

Az ET-értéket szoros összefüggésben kell vizsgálni a felni szélességével, illetve az adott autó "adottságaival".

Amennyiben az eredeti felnije 39-es ET-jű volt, szinte biztos, hogy a 44-es ET-jű felni - legyen az bármilyen szélességű - nem fog felmenni a kerékagyra.

Üdv:

Gumidoki

Csak a sérült gumit cseréljem?

Kedves Gumidoktor!

Ostoba voltam, lepadkáztam kanyarodás közben a jobb első gumimat, aminek az oldalfala szétnyíródott, egyértelmű kuka. A könnyűfém felnimet is megütöttem, de az állítólag javítható, persze mondták a szerelőnél, hogy tökéletes nem lesz, mert a gyári polírt nem tudják utánozni, így egy picit más színű lesz azon a szakaszon.

A kérdésem az lenne, hogy elég-e csak egy új gumit vennem (nem olcsó, bár tudom, hogy párban illik cserélni őket...), de nem régi a kocsi, és a nyári gumikban kb. 5- 6000 km van, szóval még nem nagyon kopottak.

A választ előre is köszönöm.

Kedves Érdeklődő!

Elég peches egy eset...

Amennyiben az új és a meglévő ép abroncs profilmélysége között nagyobb a differencia, mint 1, maximum 1,5 mm, abból gond lehet. Ebben az esetben ajánlott két abroncs megvásárlása. Ha azonban 5-6000 km-t futottak csak az abroncsok, akkor a kopásuk még belül lehet ezen a határon.

Üdv:

Gumidoki

Szálszakadt az első gumi

Kedves Gumidoktor!

Azt szeretném megtudni, hogy milyen következményekkel járhat, ha szálszakadt az egyik első gumi az autómon?

Válaszát előre is köszönöm:

Bella

Kedves Bella!

Úgy érti, hogy dudor van az abroncs oldalfalán? Ez egy sérülés következménye, azon az egy ponton megtörtek a fémszálak az abroncs szerkezetében, azaz ott gyengébb az oldalfala is. Terhelés hatására a sérülés nagyobbodhat, átszakadhat teljesen, azaz végső soron egy defekt veszélye is felmerül. Mindenképp cserére javasolt egy ilyen sérült, "szálszakadt" abroncs.

Üdv:

Gumidoki

3-4 mm-es gumi kibírja a nyarat?

Kedves Gumidoktor!

Szeretném a véleményét kikérni arról, hogy érdemes-e 3-4 mm mélységgel használt gumit vásárolni. Egy 3-4 mm mélységű gumi kibír egy nyarat? Igaz, hogy egy 4 mm mélységű gumi az 60%-os? Mert akkor elvileg egy új gumi profilmélységének 7 mm-esnek kellene lennie.

Válaszát előre is köszönöm:

József

Kedves József!

Mivel az aquaplaning (vízen futás) veszélye fokozottan nő, valamint a fékezési és kanyarodási tulajdonságok is jelentősen romlanak az előrehaladott kopással, az abroncsokat már a minimális mintaárokmélység elérése előtt ajánlott lecserélni. Én a következő értékeknél javasolom a cserét:

- nyári abroncsok: 2 mm-es mintamélységnél
- nagy teljesítményű, szélesebb futófelületű nyári abroncsok: 3 mm-es mintamélységnél
- téli abroncsok: 4 mm-es mintamélységnél

Ebből következik, hogy én 4, pláne 3 mm-es profilmélységű használt abroncsot már nem vennék. Eleve ódzkodom a talányos előéletű használt gumiktól… Egy új abroncs egyébként - mérettől és gyártótól függően - 8-10 mm-es mintamélységgel bír.

Üdv:

Gumidoki

Mi az érvényes megfelelője a BR78x13 jelzésnek?

Kedves Gumidoktor!

Veterán korú járművem restaurálása során azzal a problémával kellett szembesülnöm, hogy az autóra gyárilag szerelt BR78x13 jelölésű gumikat (régi alfanumerikus jelölés) sehol nem találok. Talán azért, mert vagy 20 éve nem gyártanak ilyen jelzéssel gumit.

Az volna a kérdésem, hogy ez a jelölés milyen gumiknak felelhet meg a mai méretezések szerint.

Kedves Érdeklődő!

Ezen a linken található egy táblázat, amely választ ad a kérdésére.

Üdv:

Gumidoki

A csapágyak miatt búg a kerék?

Kedves Gumidoktor!

1.5 dci Thalián alufelnik centrírozása után is búgó, morajló hang hallatszik. Először azt hittük, hogy a centrírozás segít, de sajnos nem. 15-ös felnik vannak rajta, tavaly került az autóra a 4 új felni, 4 új gumival.

Lehetséges, hogy ez csapágy lenne? Ha igen, akkor kb. mennyibe kerülnek az új csapágyak?

Válaszát előre is köszönöm.

Üdv:

Szilárd

Kedves Szilárd!

A búgó hangnak semmi köze a kerék kiegyensúlyozásához.Oka valóban lehet a csapágy is. Amennyiben valóban ez a baj, a csere áráról készségesen ad felvilágosítást Önnek bármelyik Renault-szerviz vagy alkatrész-kereskedő.

Üdv:

Gumidoki

Javított abroncsot használhatok Bravómon?

Kedves Gumidoktor!

Végigböngésztem a javított gumikra vonatkozó eddigi írásokat, de nem lett számomra egyértelmű, hogy egy 205/55 R16-os, 91H-s sebességindexű gumit, amit egy kb. 6-os torxfejű hagyományos csavar szúrt ki, milyen biztonsággal használhatom tovább.

A gumit a szokásos leszerelés nélküli javítóanyag behúzásával javították. Egyébként egy 1,4-es T-Jet Fiat Bravón használom.

Válaszát megköszönve:

Attila

Kedves Attila!

Nézze, a javításnak nem ez a legprofesszionálisabb módja, inkább csak a legpraktikusabb, de ez nem jelenti azt, hogy ennek a guminak törvényszerűen szét kell esnie. Ezt a fajta javítást is lehet többféleképpen csinálni, és persze a sérülés helye sem mindegy.

Végül egy jó tanács: a javított abroncsot - biztos, ami biztos – hátsó keréken használja csak.

Üdv:

Gumidoki

KeresésKeresés

IndapassIndapass