Gumidoktor Gumidoktor

Nem találom az ET-számot

Kedves Gumidoktor!

Kérdésem a következő: Lehetséges az, hogy az alufelnimbe nincs beütve az ET-szám? Mert se belül, se kívül nem találom a jelölést!

Válaszát előre is köszönöm:

Pepe

Kedves Pepe!

Igen, nem túl gyakran ugyan, de előfordul...

Üdv:

Gumidoki

Turanza vs. Potenza

Kedves Gumidoktor!

Vettem egy 2,5-ös V6-os automata Galantot. Sportfutómű, 17-es kerekek. Most 225/45 R17-es Conti Sport Contact 3 gumik vannak rajta, kettő közepes, kettő ramaty állapotban.

Az előző autómon bevált a Bridgestone Turanza ER300, az általatok közölt teszt is ajánlott guminak hozta ki, de eddig minden általam megkérdezett gumis a REO50-es Potenzát ajánlotta, feltéve, hogy ragaszkodom a márkához.

Miért? Én kényelmesen vezetek. Az erős motor és a sportfutómű egy jó vétel hozadéka, még ha szeretek is jókat kanyarogni, nem száguldozok. Valóban érdmes a sportosabb gumit választanom egy erős, "sportos" (automtata váltós) kombira?

Köszi:

Péter

Kedves Péter!

A gumisnak nyilván RE050-e van raktáron, és azt szeretné eladni…

Ha Önnek már bevált a Turanza, ami egyébként komfortosabb, mint az RE050, hát válassza azt. Nem fog benne csalódni, sőt, a várható futásteljesítménye is nagyobb, mint a sportosabb mintázaté.

Üdv:

Gumidoki

Állítólag tojás alakú a kerék

Kedves Gumidoktor!

Olyan kérdésem lenne, hogy külsérelmi nyom sem az alufelnijeimen, sem a gumikon nem látszik, egy gumis mégis azt mondta rájuk, hogy tojás alakúak és görgőzni kell őket. Elvittem egy másikhoz, ő viszont simán kicentrírozta őket (nem említettem neki az előző gumis megjegyzését). Lehet, hogy ennek ellenére igaza van a másik szerelőnek? (Nem tudom felrakni őket a jelenlegi autómra, hogy kipróbáljam.)

Kedves Levélíró!

Látatlanban nem tudom eldönteni, kinek van igaza. Egy téglát is ki lehet egyensúlyozni. Ezzel csak azt akarom jelezni, hogy egy sérült - ahogy Ön mondja "tojás alakú" - kereket is ki lehet nullára centrírozni, de attól az autóra felszerelve ütni fog. Egyensúlyozógépen megpörgetve a kereket szabad szemmel is látszik, ha nem fut szépen. Próbálja ki!

Üdv:

Gumidoki

15 colos felni Priusra?

Kedves Gumidoktor!

Lehet-e az autómra (Toyota Prius) 15"-os felnit tenni, és ha igen, milyen méretűt (felnit és gumit). Az amerikai piacon ezek az autók mind 15"-os gumikkal mennek.

Köszönettel:

István

Kedves István!

Érdekes dolog ez… Az európai Priusok mind 16"-os alufelnivel jönnek, amikre 195/55 R16 méretű abroncsokat szerelnek. Ezzel szemben az USA-ban valóban 15"-os az alapkerék, 185/65 R15 méretű gumikkal. Egy magyarázat lehet, az európai kivitelre nagyobb fékeket tesznek, és ez nem fér el már a 15"-os keréktárcsában… Pontos információt egy Toyota-szakszerviz tudna Önnek nyújtani.

Egyébként a Priusra 5x100-as osztókörű és 54 mm-es középfuratú felni kell.

Üdv:

Gumidoki

Melyiket a három közül?

Kedves Gumidoktor!

A 3 gumitípus közül melyiket választanád?

Fulda CARAT EXELERO
Barum Bravuris 2
Sava Intensa

Ha jól tudom, ezek közül csak a Barum terméke aszimmetrikus. Illetve mit jelent az XL jelölés?

Gyors válaszod előre is köszönöm:

Balázs

Kedves Balázs!

Igen, a Fulda és Sava terméke forgásirányos, míg a Bravuris2 aszimmetrikus mintázat. Az XL jelölés a növelt terhelhetőséget jelzi. Én a három közül a Fuldát választanám.

Üdv:

Gumidoki

Rezgés, vibrálás

Kedves Gumidoktor!

A problémám a következő: ráznak, illetve vibrálnak a kerekeim. A gumi: KUMHO ESCTA KU 31 195/50 R15. A kocsi: Honda Jazz, 2006-os. A felni: Threeface Frost 6,5x15 4x100 ET38 KF márkájú. Kb. 2 hete tart a kálváriám a kerekekkel. Egyik szerelőtől mentem a másikig − megoldást senki nem talált.

A jelenség:50 km/h felett vibrálni kezd az autó. A felniket, illetve a gumikat újonnan vettem, és a tehermentesítő gyűrű is megfelelő . A gumikat kb. hatszor centrírozták. Azt mondják az eladók, hogy: mind a felni, mind a gumi hibátlan. Futóművesnél is jártam, ahol nem találtak semmi hibát. Azt mondták, cseréljem ki az első kerekeket a hátsóra − a helyzet változatlan.

Ott tartok, hogy nincs szerelő, aki a problémát orvosolni tudná. Arra gyanakszom, hogy a felnikkel nincs minden rendben (lehet gyártási hibás is). Természetesen a felniforgalmazó cég nem gondol ilyen hibára. Ön szerint vigyem vissza ismét a felniforgalmazó céghez a kerekeket, és jótállásban cseréltessem ki?

Köszönöm:

T.G.

Kedves T.G.!

Olyan nincs, hogy minden rendben, és mégis rázkódik az autó.

Lehet, hogy a tehermentesítő mégsem megfelelő méretű, vagy rossz anyagból van és "nyúlik". Lehet, hogy a felnik vagy a gumik valamelyike üt radiálisan… Látatlanban nehéz bármi okosat is mondani.

Megjegyzem, a gumiméret sem lett tökéletesen megválasztva az autóra, mivel a Jazzre a 185/55 R15 lenne az ideális váltóméret a gyári 175/65 R14 helyett.

Üdv:

Gumidoki

A negyedik gumi nem azonos mintázatú

Kedves Gumidoktor!

Márciusban vásároltam a gépkocsimat, és téli gumik voltak rajta. A kereskedő nyári gumikat is adott hozzá, amiket nemrég rakattam fel egy szerviz alkalmával. A szerelő felhívta a figyelmemet rá, hogy a negyedik kerék eltérő mintázatú. Ennek ellenére felrakta a hátsó tengelyre. Így most ez van rajta. Természetesen nagyon rövid időn belül, mihelyt tudom, le fogom cseréltetni a megfelelő mintázatúra.

De a napokban Romániába kell utaznom Budapestről, és az érdekelne, hogy mennyire szabályos és mennyire biztonságos ez így. Tartok tőle, hogy nem fogom tudni még az út előtt lecseréltetni a negyedik kereket. Megbüntethetnek például egy közúti ellenőrzésnél?

Előre is köszönöm.

Kedves Érdeklődő!

Igen, ez a "felállás" büntethető. Biztonság szempontjából sem százas a helyzet, de egy fokkal jobb, mintha az első tengelyen lennének különböző mintázatú abroncsok. A különböző gumiknak ugyanis eltérőek a tulajdonságaik is. Ez pedig elhúzást, megcsúszást és egyéb veszélyhelyzetet generálhat. Minél előbb ejtse meg azt a cserét!

Üdv:

Gumidoki

225/45 R17 méretben milyen gumit vegyek?

Kedves Gumidoktor!

Szeretném abban a segítségét kérni, hogy 225/45 R17-es gumiméretben milyen abroncsot érdemes vásárolni. Mert ami nagyon tetszett ebben a méretben, azt nem találtam, és mivel elég sokba kerülnek, ezért a lehető legjobb döntést szeretném meghozni.

Eddig a Dunlop Sportmaxx volt fent, amivel elégedett vagyok, de lehet, hogy azóta sokkal jobbak is vannak. Ön szerint mit lenne érdemes vásárolni?

Válaszát előre is köszönöm.

Kedves Levélíró!

Ha bevált a SportMaxx, ne változtasson! Én is nagyon jó mintázatnak tartom a Dunlop ezen termékét.

Ha persze változtatni szeretne, azt is lehet, ajánlom figyelmébe pl. a Pirelli Pzero Nero mintázatát!

Üdv:

Gumidoki

ET 44-es felni 39-es helyett

Kedves Gumidoktor!

Olyan kérdéssel fordulok önhöz, hogy az Opelom gyári ET száma 39, ami alufelni van rajta, az ET 36-os, és lenne lehetőségem egy ET 44-es felnihez hozzájutni.

Lehet-e valami probléma vagy későbbi károsodás, ha az ET 44-es felni felkerülne az autóra?

Segítségét előre is köszönöm.

Üdvözlettel:

Dániel

Kedves Dániel!

Először is tisztázzuk az ET fogalmát:

Az ET-szám vagy besajtolási mélység a felni függőleges felezési síkjának és kerékagyra való felfekvési síkjának mm-ben mért távolsága.

Az ET-értéket szoros összefüggésben kell vizsgálni a felni szélességével, illetve az adott autó "adottságaival".

Amennyiben az eredeti felnije 39-es ET-jű volt, szinte biztos, hogy a 44-es ET-jű felni - legyen az bármilyen szélességű - nem fog felmenni a kerékagyra.

Üdv:

Gumidoki

Csak a sérült gumit cseréljem?

Kedves Gumidoktor!

Ostoba voltam, lepadkáztam kanyarodás közben a jobb első gumimat, aminek az oldalfala szétnyíródott, egyértelmű kuka. A könnyűfém felnimet is megütöttem, de az állítólag javítható, persze mondták a szerelőnél, hogy tökéletes nem lesz, mert a gyári polírt nem tudják utánozni, így egy picit más színű lesz azon a szakaszon.

A kérdésem az lenne, hogy elég-e csak egy új gumit vennem (nem olcsó, bár tudom, hogy párban illik cserélni őket...), de nem régi a kocsi, és a nyári gumikban kb. 5- 6000 km van, szóval még nem nagyon kopottak.

A választ előre is köszönöm.

Kedves Érdeklődő!

Elég peches egy eset...

Amennyiben az új és a meglévő ép abroncs profilmélysége között nagyobb a differencia, mint 1, maximum 1,5 mm, abból gond lehet. Ebben az esetben ajánlott két abroncs megvásárlása. Ha azonban 5-6000 km-t futottak csak az abroncsok, akkor a kopásuk még belül lehet ezen a határon.

Üdv:

Gumidoki

Szálszakadt az első gumi

Kedves Gumidoktor!

Azt szeretném megtudni, hogy milyen következményekkel járhat, ha szálszakadt az egyik első gumi az autómon?

Válaszát előre is köszönöm:

Bella

Kedves Bella!

Úgy érti, hogy dudor van az abroncs oldalfalán? Ez egy sérülés következménye, azon az egy ponton megtörtek a fémszálak az abroncs szerkezetében, azaz ott gyengébb az oldalfala is. Terhelés hatására a sérülés nagyobbodhat, átszakadhat teljesen, azaz végső soron egy defekt veszélye is felmerül. Mindenképp cserére javasolt egy ilyen sérült, "szálszakadt" abroncs.

Üdv:

Gumidoki

3-4 mm-es gumi kibírja a nyarat?

Kedves Gumidoktor!

Szeretném a véleményét kikérni arról, hogy érdemes-e 3-4 mm mélységgel használt gumit vásárolni. Egy 3-4 mm mélységű gumi kibír egy nyarat? Igaz, hogy egy 4 mm mélységű gumi az 60%-os? Mert akkor elvileg egy új gumi profilmélységének 7 mm-esnek kellene lennie.

Válaszát előre is köszönöm:

József

Kedves József!

Mivel az aquaplaning (vízen futás) veszélye fokozottan nő, valamint a fékezési és kanyarodási tulajdonságok is jelentősen romlanak az előrehaladott kopással, az abroncsokat már a minimális mintaárokmélység elérése előtt ajánlott lecserélni. Én a következő értékeknél javasolom a cserét:

- nyári abroncsok: 2 mm-es mintamélységnél
- nagy teljesítményű, szélesebb futófelületű nyári abroncsok: 3 mm-es mintamélységnél
- téli abroncsok: 4 mm-es mintamélységnél

Ebből következik, hogy én 4, pláne 3 mm-es profilmélységű használt abroncsot már nem vennék. Eleve ódzkodom a talányos előéletű használt gumiktól… Egy új abroncs egyébként - mérettől és gyártótól függően - 8-10 mm-es mintamélységgel bír.

Üdv:

Gumidoki

Mi az érvényes megfelelője a BR78x13 jelzésnek?

Kedves Gumidoktor!

Veterán korú járművem restaurálása során azzal a problémával kellett szembesülnöm, hogy az autóra gyárilag szerelt BR78x13 jelölésű gumikat (régi alfanumerikus jelölés) sehol nem találok. Talán azért, mert vagy 20 éve nem gyártanak ilyen jelzéssel gumit.

Az volna a kérdésem, hogy ez a jelölés milyen gumiknak felelhet meg a mai méretezések szerint.

Kedves Érdeklődő!

Ezen a linken található egy táblázat, amely választ ad a kérdésére.

Üdv:

Gumidoki

A csapágyak miatt búg a kerék?

Kedves Gumidoktor!

1.5 dci Thalián alufelnik centrírozása után is búgó, morajló hang hallatszik. Először azt hittük, hogy a centrírozás segít, de sajnos nem. 15-ös felnik vannak rajta, tavaly került az autóra a 4 új felni, 4 új gumival.

Lehetséges, hogy ez csapágy lenne? Ha igen, akkor kb. mennyibe kerülnek az új csapágyak?

Válaszát előre is köszönöm.

Üdv:

Szilárd

Kedves Szilárd!

A búgó hangnak semmi köze a kerék kiegyensúlyozásához.Oka valóban lehet a csapágy is. Amennyiben valóban ez a baj, a csere áráról készségesen ad felvilágosítást Önnek bármelyik Renault-szerviz vagy alkatrész-kereskedő.

Üdv:

Gumidoki

Javított abroncsot használhatok Bravómon?

Kedves Gumidoktor!

Végigböngésztem a javított gumikra vonatkozó eddigi írásokat, de nem lett számomra egyértelmű, hogy egy 205/55 R16-os, 91H-s sebességindexű gumit, amit egy kb. 6-os torxfejű hagyományos csavar szúrt ki, milyen biztonsággal használhatom tovább.

A gumit a szokásos leszerelés nélküli javítóanyag behúzásával javították. Egyébként egy 1,4-es T-Jet Fiat Bravón használom.

Válaszát megköszönve:

Attila

Kedves Attila!

Nézze, a javításnak nem ez a legprofesszionálisabb módja, inkább csak a legpraktikusabb, de ez nem jelenti azt, hogy ennek a guminak törvényszerűen szét kell esnie. Ezt a fajta javítást is lehet többféleképpen csinálni, és persze a sérülés helye sem mindegy.

Végül egy jó tanács: a javított abroncsot - biztos, ami biztos – hátsó keréken használja csak.

Üdv:

Gumidoki

Normál és „XL” abroncs egy tengelyen?

Kedves Gumidoktor!

Szétment az autómon az egyik gumi, viszont ezt a márkát és mintát már csak megerősített oldalfalú verzióban, „XL” jelöléssel gyártják. Az autómon normál teherbírású gumik vannak, a gumis azt mondta, hogy egy tengelyen nem lehet két különböző teherbírású abroncs, így azt javasolta, hogy kettőt vegyek. Ez tényleg így van?

Válaszát előre is köszönöm:

János

Kedves János!

Sajnos ebben az esetben valóban két abroncsot kell vásárolnia, a gumisának igaza van!

Üdv:

Gumidoki

Miért pont BF Goodrich Mud Terrain?

Kedves Gumidoktor!

A kérdésem az lenne, hogy valóban olyan jó gumi a BF Goodrich Mud Terrain, mint azt a számtalan pick-upon és egyéb terepjárón való megjelenése mutatja, vagy csak a sok autótulajdonos ezt látja és azt hiszi, hogy jó. Azért érdekelne a válasz, mert a családban egy Toyota Hilux is éppen "cipővásár" előtt áll, és egy ilyen gumiszett beszerzését tervezzük. Vadászautó, úgyhogy extrém helyekre be kell tudnia menni. Érdemes beruházni rá, vagy más márka jobb?

Kedves Érdeklődő!

Valóban remek tereptulajdonságokkal rendelkezik a BFG ezen mintázata, véleményem szerint Önök is elégedettek lesznek vele.

Üdv:

Gumidoki

Szabálytalan, ha a pótkerék más méretű, mintázatú?

Kedves Gumidoktor!

Megbüntethet-e a rendőr, amennyiben a pótkerék anyaga, mintázata és mérete nem egyezik meg a kocsin fent levő kerekekével? A kocsin 13"-os alufelni van, a pótkerék pedig 14"-os lemezfelni, másmilyen mintázattal.

Válaszát előre is köszönöm:

Márk

Kedves Márk!

Rövid válaszom: nem.

Üdv:

Gumidoki

Kishaszonjármű-gumi minimális profilmélysége

Kedves Gumidoktor!

Peugeot Partner típusú kishaszonjármű esetén mekkora a törvényileg előírt minimális profilmélység?

Köszi:

Tamás

Kedves Tamás!

Minden személygépkocsi, kisteherautó és 4x4 autó esetén 1,6 mm a még használható minimális profilmélység. Azt azonban Ön is tudja, én is tudom, hogy ezt nem érdemes kivárni, 2,5-3 mm-es profilmélységnél már javasolt a gumicsere.

Üdv:

Gumidoki

Eltérő évjárat, eltérő mintázat

Kedves Gumidoktor!

Tavaly cseréltem a négy kerékből kettőn a nyári gumit (Michelin Pilot Exalto 225/45/R17 94V). Sajnos idén is cserélnem kellene a másik kettőt, viszont már nem lehet kapni az előző évjáratot. Aszimmetrikus gumiknál megengedhető, hogy elöl és hátul más évjárat (így esetleg más mintázat, anyag) legyen? Vagy mindet azonosra kéne cserélni?

Köszönöm előre is a választ!

Kedves Levélíró!

Az előírás szerint egy tengelyen kell azonos gumiknak lenniük, az első és hátsó tengelyen nem. Ez a szabály független attól, hogy szimmetrikus, aszimmetrikus, vagy éppen forgásirányos mintázatról van szó. Természetesen bármilyen mintázatot is választ, annak meg kell felelnie méretben az autó "igényeinek".

Üdv:

Gumidoki

A Bridgestone-t vagy a Michelint válasszam?

Kedves Gumidoktor!

Mazda5-re vennék nyári gumit 195/65/15 méretben. Két márkát néztem ki, a Bridgeston Turanza ER300 vagy a Michelin Energy Saver jöhet szóba. Ebben a méretben melyik lenne a jobb választás? Valóban többet bír a Michelin, és valóban biztonságosabb a Bridgestone? Az ADAC-tesztek alapján gondolom.

Más kérdés. Milyen garancia van az új autóknál a gumiköpenyre? Nekem kb. 20 000 km után két gumiabroncs lett vászonszakadásos. A gyakorlatban nem bírt ki egy évet, de mivel téli gumit is használok, nem jött elő a hiba egy éven belül.

Várom megtisztelő válaszukat.

Tisztelettel:

Péter

Kedves Péter!

Igen, nagyjából úgy van, ahogy írta, a Michelin várhatóan többet fog futni, a Bridgestone-nak viszont a menetteljesítményei jobbak.

A garancia tekintetében pedig érdeklődjön a vásárlás helyén, de a prémium abroncsgyártók általában több év garanciát adnak termékeikre. Ha megsérül az abroncs, az természetesen nem garanciális ügy…

Üdv:

Gumidoki

Maxima QX-re Pirelli P6 vagy P7?

Kedves Gumidoktor!

Mi a jelentős különbség a P6 és a P7 között? Maxima QX 2.0 autóra kellene, fontos a minőség, de a fogyasztás és a zaj mérséklése sem elhanyagolható. 195/65 R15 vagy 205/65 R15?

Köszönöm.

Kedves Érdeklődő!

A P6 komfortosabb szimmetrikus, a P7 sportosabb aszimmetrikus mintázat. A zajkomfortjuk és gazdaságosságuk közel azonos, magas szinten van. A Maxima QX-nek pedig 2000. márciusig a 195/65 R15, utána pedig a 205/65 R15 volt a gyári szerelése.

Üdv:

Gumidoki

Vectra kerékagy-osztóköre

Kedves Gumidoktor!

2000-es évjáratú, 4 ajtós, B Vectrám van, de nem tudom megállapítani, hogy mekkora a kerékagyfuratok osztóköre. Néztem a lemezfelnin, hátha azon rajta van, de sajnos nincsen. 5 csavaros amúgy.

Másik kérdésem ezzel kapcsolatban az lenne, hogy ha mondjuk 110-es, akkor a 108-as, 112-es is gond nélkül felmegy rá? Az ET-szám 49. Meddig mehetek le biztonsággal? Mi a minimum ET szám? 49-es alufelnit nem is találtam sehol (Automaxnál néztem).

A válaszát előre is köszönöm.

Üdvözlettel:

Balázs

Kedves Balázs!

A Vectra B ötcsavaros kerékagyának osztóköre 5x110, középfurata pedig 65 mm.

Az ET-szám a felni szélességének függvényében változik. Ha a gyárinál szélesebb felnit szeretne, akkor az ET is kisebb kell legyen. Pl. 7,0" szélességnél 38-40.

Üdv:

Gumidoki

Gumi extrém és utcai felhasználásra

Kedves Gumidoktor!

A 220 LE-s autómra szeretnék speciális gumit. Az autó orrmotoros, fronthajtásos, és gyakran indulok vele gyorsulási versenyen. Max. 235/40 R17-es gumi fér el elöl, de amit korábban ajánlottak (Yokohama Parada), nem létezik ebben a méretben. Ön mit ajánl ilyen mérettartományban extrém, de ugyanakkor hétköznapi felhasználásra is?

Üdv:

Ádám

Kedves Ádám!

Ajánlom figyelmébe a Yokohama AS01-et, a Toyo Proxes T1-R-t vagy a Pirelli Pzero Nero-t. Lehet és érdemes játszani a nyomásértékekkel is! Ha extrémebb irányba akar elmenni, akkor a Toyo R1-R vagy R888 is szóba jöhet. Bár ezeket nagyon korlátozottan ajánlom csak közúti használatra.

Üdv:

Gumidoki

Érdemes-e aszimmetrikus mintázatú gumit venni?

Kedves Gumidoktor!

Mi a lényege (és főleg az előnye) az aszimmetrikus abroncsmintázatnak, vagy van-e egyáltalán bármi olyan tulajdonságuk az ilyen gumiknak, ami miatt érdemes ilyet venni? Nekem most ilyen van a kocsimon, Pirelli Cinturato 175/65/14-es méretben.

Üdvözlettel:

Nolle

Kedves Nolle!

A gyártók egyre gyakrabban "nyúlnak" az aszimmetrikus mintázat-dizájnhoz. Egyértelmű előnye a forgásirányos mintázatokhoz képest, hogy sokkal kevésbé hajlamos a rendellenes (pl. fűrészfogas) kopásra. Ezenkívül minden egyes mintaelemnek megvan a maga szerepe, van, amelyik az iránytartásért,van, amelyik a vízkiszorításért, van, amelyik a stabilitásért felelős, aztán van olyan, amelyik a hajtó- és fékerő minél hatékonyabb útra vitelében jeleskedik. Az aszimmetrikus mintázatoknak nincs forgásirányuk (illetve csak nagyon speciális esetben, pl. a versenygumiknál), viszont van külső és belső oldaluk. Felszereléskor erre oda kell figyelni.

A Pirelli Cinturato P4 tulajdonságaiban és viselkedésében magában hordozza az aszimmetrikus dizájn minden előnyét.

Üdv:

Gumidoki

KeresésKeresés

IndapassIndapass