13-as acélfelni G Astrára?

Kedves Gumidoktor!

Kérdésem, hogy az F Astra 13-as felnijét fel lehet-e tenni a G Astrára.

Köszi elõre is a választ!

Üdv:

Laci

Kedves Laci!

Nem, az Astra G minimum 14"-os felnivel szerelhető. Egyébként a méretbeli eltérések miatt a H Astra 14" felnije sem jó a G Astrára.

Üdv:

Gumidoki

Corsa téli gumi

Kedves Gumidoktor!

Gyári 175/65 R 14 helyett megfelel a 165/70 R 14 Opel Corsámra? És abban az esetben, ha hátul 175/65 R 14 van, elöl pedig 165/70 R 14? Köszönöm!

Kedves Levélíró!

Igen, a két méret váltómérete egymásnak, de az sem műszakilag, sem praktikusan nem magyarázható, hogy elöl-hátul eltérő méretet használ egy kis Corsán...

Üdv:

Gumidoki

Guminyomás téli gumiba

Kedves Gumidoktor!

Azt szeretném megkérdezni, hogy a Swift Sportomon (2007) lévő 185/60 R15-ös téli gumikba mekkora nyomást állítsak be?

A nyári 195/45 17-es gumikba 2,5-öt szoktam tenni, és úgy tudom, hogy a téli kerekekbe többet kell tenni kicsit, mint a nyáriba, de gondolom, ez azért függ a két gumi méretétől is, mert egy peres gumiba nagyobb nyomást kell tenni, mint egy normál oldalmagassággal rendelkezőbe. Ezért nem tudom, hogy most mennyit tegyek a télibe. A gumi Dunlop Winter Response.

Segítségét előre is köszönöm!

Tisztelettel:

Tamás

Kedves Tamás!

Jól tudja, azonos méret esetén a nyárihoz megadottnál 0,2 barral nagyobb nyomást igényelnek hatékony működésükhöz a téli abroncsok.
Ebben az esetben kisebb méretre vált, így nem kell növelnie a nyomást, a 15" téli abroncsba is megfelelő lesz a 2,5 bar.

Üdv:

Gumidoki

Téli vagy nyári gumit vettem?

Kedves Gumidoktor!

Vettem egy, a kereskedő által télinek titulált használt autógumit, viszont semmi erre utalót nem látok a gumi oldalán. A pontos típus: Linglong LMA9 155/70R13 75T.
A mintázat alapján sem tudom eldönteni, mert a minta úgy néz ki, mint a nyári gumik, de vannak rajta apró barázdák is, amik a téli gumikra jellemzőek.
Itt lehet látni a mintázatot:
http://www.prima-pneumatiky.cz/LING-LONG/7561-LING-LONG-LMA9.html

Most akkor milyen gumit vettem?

Válaszát előre is köszönöm.

Attila

Kedves Attila!

Ez az abroncs nem felel meg a téli abroncs kritériumainak, egyértelműen nyári mintázatról van szó. Ezért nem találja az oldalfalán a nemzetközi szabványnak megfelelő M+S és hópihe piktogramokat.

Üdv:

Gumidoki

Gumiápolás „téli álmot alvó” autón

Kedves Gumidoktor!

A családban a második autót télre „le szoktuk tenni”. Nagyon nagy valószínűséggel csak több hónap állás után fogjuk újra használni. Hogyan érdemes a gumikat lekezelni, hogy minél kevésbé viselje meg az állás? Van, aki azt tanácsolta, hogy engedjem le félig, van, aki azt, hogy ne. Van, aki azt tanácsolta, hogy gumifestékkel kezeljem, van, aki azt, hogy szilikonnal. Kérdésem még, hogyan kezeljem a másik autóról levett gumikat. Van különbség?

Válaszát és segítségét előre is köszönöm!

Üdv:

Zsolti

Kedves Zsolti!

Az autón éppen nem használt, de kerékre szerelt abroncsok esetében egymásra fektetve vagy felfüggesztve ajánlott azok tárolása. Leszerelt abroncsokat állítva és időnként forgatva ajánlott tárolni.

Mindkét esetre igaz, hogy a tárolóhelyiség hűvös, száraz, sötét és mérsékelten szellőző legyen! Az abroncsokat és felniket tárolás előtt ajánlatos alaposan lemosni, megtisztítani. Gumiápoló szerekkel való kezelés lehetséges, de nem kötelező.

Ha az autó egész télen használaton kívül van és garázsban áll, a legjobb, ha felbakolja. Ekkor az abroncsok nem terhelődnek egy ponton hónapokon keresztül. Ha erre nincs lehetőség, akkor autósboltokban, benzinkutakon kapható gumiápolóval érdemes az abroncsok oldalfalát bekenni. A szilikon erre a célra nem ajánlott. Javasolt továbbá, hogy az abroncsokba fél barral nagyobb nyomás legyen beállítva, amit újra használatba vételkor természetesen vissza kell állítani a normál gyári értékre.

Üdv:

Gumidoki

205/45 R16 nyári helyett mi legyen télen?

Kedves Gumidoktor!

Szeretnék „kövérebb” téli gumit télire, a fenti nyárigumi-méret helyett az 55-ös mehet? Milyen más méretre lehet lecserélni? Ez nagyon-nagyon érzi a gödröket, amit nem feltétlenül a női vezető okoz, szerintem. (Az autó egy Seat Ibiza, 3 ajtós, 1200 cm3-es, 2002. szeptemberi.)

Köszönettel:

Egy női vezető

Kedves Női Vezető!

Természetesen lehet ballonosabb abroncsokat használni Ibizáján a 205/45 R16-nál. Megfelelő felnin a lehetőségek a következők: 185/55 R15, 165/70 R14.

Üdv:

Gumidoki

Trabant 1.1-re acélfelni

Kedves Gumidoktor!

Kérdésem az, hogy négyütemű Trabantra, melynek osztóköre 4x98, fel tudom-e szerelni a 4x100-as osztókörrel rendelkező 5Jx13H2 ET38 méretjelzéssel ellátott acélfelnit. Ha igen, akkor milyen méretű (téli)gumit tud javasolni erre a felnire?

Köszönettel:

Levente

Kedves Levente!

Elméletileg mozgófejű, ún. excenteres csavarokkal megoldható a dolog. A felnire pedig mehet a gyári - tudtommal - 135/80 R13 méretű abroncs.

Üdv:

Gumidoki

Téli gumival egész évben

Kedves Gumidoktor!

Tavaly novemberben rakattam fel új téli gumikat, és azóta is azzal közlekedek, tehát nyáron is. Összesen kb. 65  000km-t tettem meg, de nem látom kopottnak. Hány km-ig tart egy gumi futásteljesítménye? Kleber 195/65 van fenn.

Köszönöm.

Kedves Levélíró!

Egy abroncs futásteljesítménye nagyban függ az autó teljesítményétől, tömegétől, a használati módtól, a vezetési stílustól stb., stb. A mai modern gumik élettartama egyébként nem túl hosszú, így a 65  ezer  km nem kevés. Egy dolgot mindenképp tartson szem előtt: egy téli mintázat 4  mm profilmélységig tekinthető teljes értékűnek, e határérték alatt nyári abroncsként használandó. Azt javaslom, bár lehet, hogy szemre nem kopottak a gumijai, de erről győződjön meg méréssel is!

Üdv:

Gumidoki

Aszimmetrikus téli gumi

Kedves Gumidoktor!

Vásároltam 4 új Dunlop Winter Response téli gumit. Ezen nincs forgásirány, csak külső és belső oldal. Érdekes, hogy fölszerelve a két oldalon ellenkező irányba mutatnak a minták. Kérdésem, hogy mire kell figyelni ennél a típusnál?

Állítólag ha egyszer föl lett szerelve, akkor csak ugyanazon oldalra tehető vissza. Illetve ha forgásirányos pótkereket a forgásiránnyal ellentétesen kell föltenni egy defektnél,akkor milyen feltételekkel használható, és mik a veszélyei?

Köszönettel:

Ákos

Kedves Ákos!

Igen, a Winter Response, mint minden aszimmetrikus mintázat, külső és belső oldallal rendelkezik, és ezt felszereléskor bizony nem szabad figyelmen kívül hagyni!

Ez pedig azt eredményezi, hogy jobb és bal oldalon a minták mintha ellentétesen állnának. Ez egyáltalán nem probléma, ugyanis az aszimmetrikus mintázatok lényege, hogy az egymás melletti minden egyes mintaelemnek megvan a maga funkciója, pl. iránytartás, trakció, vízkiszorítás stb. Ezek a mintaelemek - köszönhetően a gondos tervezésnek - minden esetben ellátják a feladatukat, függetlenül attól, milyen sorrendben (az iránytartásban, stabilitásban fontos szerepet játszó minták nyilván mindig a futófelület külső vállhoz közeli részén) vannak a mintázaton, illetve hogyan „állnak”.

Mivel az abroncsok szerkezete bizonyos futás után kis mértékben „beáll” az erőhatásoknak, a forgásirányuk már nem változtatható meg, azaz, ahogy Ön írta, már csak ugyanazon az oldalon használhatók.

A pótkerék általában - ahogy a neve is mutatja - ideiglenesen kerül fel az autóra (nem fut több ezer kilométert), így legközelebb - szükség esetén - gond nélkül használható akár ellentétes forgásiránnyal is.

Üdv:

Gumidoki

Vegyünk kínai gumiabroncsot?

Kedves Gumidoktor!

Megjelent a piacon a Wanli kínai gumimárka. A leírás persze minden jót ír róla, de vajon próbálta-e már valaki? Merjünk ilyet venni? 215/45/R17 méretben használnám.

Kedves Levélíró!

Én nem vennék ilyet... hacsak nem kiállításra készül az autó!

A viccet félretéve, ha valaki ilyen nagy teljesítményű méretet vásárol, az feltehetően rendeltetésszerűen használni is szeretné azt. És itt jönnek a problémák, mert ezek a kínai abroncsok teljesítményükben, minőségben jócskán elmaradnak a kategóriában elvárttól. Sőt, a várható futásteljesítményük is jóval kisebb lesz, mint egy ugyanilyen méretű pl. prémiumabroncsé.

Természetesen ezek az abroncsok is alkalmasak normál közlekedésre, csak használójuknak jó néhány kompromisszumot kell kötnie cserébe az alacsony árért...

Üdv:

Gumidoki

Téli gumi új Bravóra

Kedves Gumidoktor!

Most fogom átvenni az új Fiat Bravómat, és nem tudom, hogy a 14-es alufelni téli gumihoz megfelelő-e. Válaszodat, segítségedet kérném a hozzá való méretekben.

Üdv:

M. H.

Kedves M. H.!

Az új Bravóra nem szerelhető fel 14"-os kerék, minimum 15"-osban kell gondolkodnod. A megfelelő méret pedig 6Jx15" 4x98x58 ET31,5, rá pedig 195/65 R15 méretű abroncs való.

Üdv:

Gumidoki

Négy évszakos gumi vs. téli+nyári

Kedves Gumidoktor!

Sok helyen olvasom, hogy a négy évszakos gumi nem olyan jó, mint a téli+nyári kombó, ilyen-olyan indokok miatt, ami nyilván érthető is, mivel valahol ez egy „öszvér termék”. Azonban sehol nem találtam konkrét számokat arra vonatkozóan, hogy mennyivel rosszabb. Nem találtam semmilyen összehasonlító tesztet fékutakra, tapadásokra vonatkozóan. Ebben szeretném a segítségedet kérni.

Tudsz olyan irodalmat vagy oldalt, ahol KONKRÉT SZÁMOKKAL és NEM SZUBJEKTÍV VÉLEMÉNYEKKEL összehasonlítanak 4 évszakos gumikat téli és nyári gumikkal?

Üdv:

Jégember

Kedves Jégember!

Sajnos nem tudok ilyen, a nagyközönség számára is hozzáférhető oldallal szolgálni. Javaslom a Google és egyéb keresőkön való kutakodást, én is ezt tudnám csak tenni.

Egy biztos, egy abronccsal nem lehet megoldani - a mi éghajlati jellemzőink között - a biztonságos közlekedést egész évben. Ha lehetne, már rég nem gyártanának külön nyári és téli mintázatokat... Számokban lefektetett különbségeket azonban sajnos nem tudok prezentálni neked...

Üdv:

Gumidoki

18-as felni Passatra

Kedves Gumidoktor!

Van egy ’97-es évjáratú Passatom (1.8T), és peresebb gumikat szeretnék rá. Az eredeti gumiméret: 195/65 R15. Eredetileg 17-es felnin gondolkoztam, de most elég jó áron hozzá tudnék jutni egy garnitúra 18-as felnihez 225/40 R18 gumikkal. Ön szerint jó döntés lenne?

Köszönettel:

Dani

Kedves Dani!

Az autó megjelenésén nagyot dobna egy szép 18"-os kerék, az biztos! Azt azonban érdemes végiggondolni, hogy - tekintve a hazai siralmas útminőséget - mennyire lenne hosszú életű egy ilyen szett... Ha pedig sérül a felni és/vagy a gumi, mélyen zsebbe nyúló lesz a történet és akkor a bosszúságról még nem is beszéltünk. Azt is jó tudni, hogy a peres, széles abroncs miatt nő a fogyasztás, a menetkényelem csorbul, és nem utolsósorban a futóművet, a fékeket és a hajtásláncot is sokkal jobban igénybe veszi.

Ha mindezekkel a következményekkel Ön „együtt tud élni”, vágjon bele nyugodtan a nagy kerék projektbe!

Üdv:

Gumidoki

Téli gumi Fabiára

Kedves Gumidoktor!

Skoda Fabia 1.2 Htp Kombi gyári abroncsmérete 165/70/14. Felszerelhető-e 165/65/14-es téli gumi?

Köszönettel:

Zoltán

Kedves Zoltán!

Ennél az autónál azt javaslom, maradjon a gyári méretnél télen is, esetleg ahelyett a 175/65 R14 szerelhető fel, a 165/65 R14 viszont semmiképpen sem jó erre az autóra.

Üdv:

Gumidoki

Mondeo-Laguna átjárhatóság

Tisztelt Gumidoktor!

Napok óta keresem a megfelelő lemezfelnit a 2005-ös Ford Mondeómra. Ennek gyári méretei: 6,5x16 - 5x108x63,3 ET52,5.

Láttam pár felnit, ami hasonló értékekkel bírt, pl. a Renault Laguna II-ét, aminek pl. az ET száma 50, és a középső lyuk átmérője is kisebb valamivel. Kb. mennyi eltérés „engedhető meg” az ET számban? (A lyuk nyilván értelmezhető, mert ha felmegy a kocsira, akkor jó, ha nem, nem - gondolom...) Lenne baja a kocsimnak, ha feltenném rá a Laguna-felniket?

Előre is köszönöm!

Üdv:

Dániel

Kedves Dániel!

Mivel a Laguna felnijének középfurata kisebb, mint amekkora a Mondeóra kéne, az fizikailag sem szerelhető fel a Fordjára. Ezért nincs értelme a további méret-összehasonlításnak sem.

Nem értem, miért próbálkozik más márkákra való méretekkel, miért nem vesz kifejezetten a Mondeóra való felnit?

Üdv:

Gumidoki

ECOTRAC négy évszakos gumi

Kedves Gumidoktor!

Évi 10-15 000 km-t megyek autóval, érdemes-e 4 évszakos gumit használnom? Szabad-e vásárolni újrafutózott ECOTRAC típusú 4 évszakos gumit, amire 5 év garanciát adnak?

Köszönöm:

Csiga

Kedves Csiga!

Én személygépkocsi-abroncsban nem vagyok híve az újrafutózott termékeknek, hiszen - főleg a kommerszebb méretekben - szinte ugyanolyan árszinten már "igazi" abroncsok is kaphatók. A garancia pedig csak akkor ér valamit, ha érvényesíteni is tudja!

Ez egy átlagos futásteljesítmény. Ha nincs "autóhoz kötve", azaz ha nagy havazás idején nélkülözni tudja négykerekűjét, akár a négy évszakos mintázat is szóba jöhet. Ha azonban mindennap kénytelen használni autóját, sokkal bizto(nságo)sabb megoldás, ha van külön nyári és külön téli abroncsszettje.

Üdv:

Gumidoki

Iveco teherautóra gumi

Kedves Gumidoktor!

Cégünk kapott egy Iveco Eurocargo 75E16 típusú 7,5 t teherautót. Hátul Bridgestone M729 225/75 R 17,5 M+S gumik vannak (2x2 db), elöl pedig Bridgestone R227 Low Profile, szintén 225/75 R17,5 méretben. A hátsók mintázata átmenet a terepes és országúti között, míg elöl egyértelműen országúti (nyári) a mintázat. Közeledik a tél, és ezért úgy gondoltuk, előre is ugyanolyan gumikat szerelnénk, amilyenek most hátul vannak, egyrészt azért, hogy egyforma gumik legyenek a kormányzott és hajtott tengelyen, másrészt azért, mert úgy tudjuk (?), hogy az M+S jelzés (hópihe nélkül) 4 évszakos gumit jelez (remélem, nem tévedünk ebben), és akkor kompromisszumok árán, de fel vagyunk vértezve a különböző évszakokra. Ekkor jött a meglepetés, gumistól kaptunk olyan információt, ha felteszünk előre M+S gumit, az tönkre fogja tenni a futóművet. Ez elég hihetetlenül hangzott, megkérdeztük az Ivecót, ők ezt elvetették, de kiegészítették azzal, hogy azért szereltek hátra M+S gumit, mert a mintázat révén a hajtott kerekeken jobb a tapadás, míg elöl a kormányzott kerekeken az országúti gumik miatt jobb a tapadás a kormányzáshoz. Ez így nekem kicsit zavaros, én úgy tudom, célszerű azonos típusú és mintázatú gumikat használni az összes keréken egy ilyen méretű autónál. Kérlek, adj tanácsot, felszerelhetünk-e az első kormányzott kerekekre a hátsó hajtott kerekeken használt M+S gumit egyező mintázatban?

Köszönettel és üdvözlettel:

Ákos

Kedves Ákos!

Elméletileg működne az a "felállás", de...
Egy nagyteherautón a teljesen eltérő funkciók miatt a különböző tengelyeken eltérő mintázatokat szokás használni. Ennek megfelelően megkülönböztetünk ebben a szegmensben kormányzott-, húzó- és trélermintázatokat. Ezen abroncsoknak sok esetben nemcsak a mintázata, de a szerkezete is mutat eltéréseket. Éppen ezért én nem javaslom, hogy a meghajtott tengelyre való húzómintázat kerüljön a kormányzott kerekekre. Ez ugyanis valóban okozhat problémákat.
Annak persze semmi akadálya, hogy M+S jelölésű, tehát négy évszakos mintázatot szereltessenek az első kerekekre is, de ez kormányzott mintázat legyen!
Természetesen az Iveco ajánlásait sem szabad figyelmen kívül hagyni, már csak a későbbi garanciális viták elkerülése miatt sem...

Üdv:

Gumidoki

Balra húz az autó

Kedves Gumidoktor!

Problémám lenne egy Thaliával (1.4, 2001-es). Matador MP 58, 175/65, R14-es gumik vannak rajta, nem sok km-rel (kb. 4000), 2006-osak a gumik, majdnem újak. Teljesen új korukban nem húztak semerre, most balra húznak. Próbáltam más felnikkel, azokkal is húz a kocsi balra, kicsit kevésbé. A futómű 2 hónapja volt állítva. Hol lehet a baj? A gumikkal van a baj, vagy a felnikkel, netán a kocsival? Mit tegyek?

Válaszát előre is köszönöm:

Zsolti

Kedves Zsolti!

Egy nagyon egyszerű tesztet javasolok, cserélje meg az első kerekeket egymással, és így próbálja ki az autót! Ha ezután továbbra is ugyanabba az irányba érez elhúzást, nem a gumikkal van a baj, máshol kell keresni a megoldást (futómű, fékek...).
Ha az elhúzás megszűnik, vagy éppen az ellenkező irányba "indul el" az autó, akkor a gumira terelődik a gyanú, nevezetesen arra, amelyik felé húz az autó.

Üdv:

Gumidoki

Suzuki Ignis gumiméretei

Kedves Gumidoktor!

Van egy 2003-as Ignisem , szeretném megtudni, hogy a 175/65/R14 méretű gumi átehető-e? Vagy ha nem, akkor a gyári méreten kívül mi felel meg rá, ami szélesebb?

Üdv:

Zoli

Kedves Zoli!

Az Ignis 165/70 R14 gyári mérete helyett tökéletesen illik rá a 175/65 R14 méret is, nyugodtan felszerelheti rá! Nagyobb felnin jó még erre az autóra a 185/55 R15, a 205/45 R16, vagy akár a 195/40 R17 méret is.

Üdv:

Gumidoki

Hogyan állapítom meg a gumi típusát?

Kedves Gumidoktor!

Februárban vettem a fővárosból egy Suzukit. Észrevettem, hogy nagyon könnyen csikorog a kerék indulásnál. Lehet, hogy ez a kezdő sofőri ténykedésem oka.

Amiért írok, az inkább az a problémám, hogy nem tudom, milyen gumi van az autón.

Hogyan tudom megállapítani, hogy a gumim téli/nyári/4 évszakos? Ha jól tudom, a téli gumi nyáron égett szagú hosszabb használat után. Ilyen nem volt, tehát, gyanítom, nem téli. De a 4 évszakos és a nyári közt mi a különbség?

Köszönöm a választ.

Kedves Levélíró!

Annak, hogy enyhe, lassú kanyarban is csikorog a kerék, több oka lehet. Előfordulhat, hogy valóban a gumi öregedett el, de lehet futómű-elállítódás is az okozója.

Nézze meg az abroncsok oldalfalát! Ha M+S jelzést és hópihe motívumot is lát rajta, akkor téli mintázat van az autóján. Ha csak M+S felirat hópihe piktogram nélkül, akkor négy évszakos, ha azonban egyik jelet sem találja, nyári gumival van dolga. A téli abroncsok jellemzője még a futófelületen a mintablokkokon látható lamellák jelenléte.

Üdv:

Gumidoki

E36 téli gumi

Kedves Gumidoktor!

Egy BMW 316 E36 tulajdonosa vagyok, a gyári gumimérettel (205/60/15). Az lenne a kérdésem, hogy Ön ehhez a típushoz milyen méretű téli gumit venne?
185/65/15-ös gumikat kaptam hozzá, de kétségeim vannak,hogy ezek megfelelő méretűek-e erre a gépre...

Válaszát köszönöm.

Üdv:

Tamás

Kedves Tamás!

Ne legyenek kétségei, az E36-ból még a 325i-t is szállították gyárilag 185/65 R15 méretű abroncsokkal, ami egyébként váltómérete a 205/60 R15-nek.

Üdv:

Gumidoki

Gumi gyártási ideje

Kedves Gumidoktor!

A gumi korára lennék kíváncsi: ha azt látom a gumi oldalán, hogy 081, ez a 8-adik hetet jelenti 2001-ből, vagy 1991-ből?

Köszönöm:

Sziszi

Kedves Sziszi!

Az abroncs kora minden esetben a DOT-szám vége. 2000-es gyártás előtt háromjegyű, azóta négyjegyű ez a szám. A 2000 után gyártott gumi DOT-számának utolsó négy karakteréből az első kettő a gyártás hetét, a második kettő pedig a gyártási évet jelöli. Pl. 1306 = 2006 13. hete, vagy 4402 = 2002 44. hete.

Gyanítom, hogy az Ön által leírt szám nem a DOT-szám, vagy legalábbis nem a vége, mert ha igen, akkor egy 1991 8. hetében gyártott abroncsról van szó (ami rossz esetben még akár 1981-es is lehet)...

Fontos tudni, hogy a teljes DOT-szám az abroncsnak csak az egyik oldalfalán látható!

Üdv:

Gumidoki

Téli gumi esőben, nagy tempóhoz

Kedves Gumidoktor!

Audi A4-esre szeretnék 225/45 R17 méretben téli gumit venni. Az autót elsősorban nem Magyarországon használom, ezért havas úton viszonylag keveset fogok közlekedni. Hosszú, esős (latyakos), nagy tempójú autópályás szakaszokon viszont annál inkább.

Tekintve, hogy jellemzően nem havas úton fogom használni, azt gondolom, nem származik hátrányom abból, ha marad az alufelni (és nem veszek lemezfelnit).Kérném ebben a kérdésben a véleményét!

Másrészt szeretnék konkrét javaslatot kérni gumitípusra, ami a fentiek és az alábbi szempontok figyelembevételével ideális lenne a számomra:
- "prémium" kategória (Michlein, Pirelli, Dunlop, Good Year stb.), az ár másodlagos szempont
- nem kell defekttűrőnek lennie (van teljes értékű pótkerekem)
- alacsony gördülési ellenállású, alacsony zajszintű
- száraz úton is jó menettulajdonságok

Én laikusként ezeket a típusokat találtam, mint lehetséges jelöltek: Dunlop WinterSport M3, Michlein Pilot Alpin PA2, Goodyear UG performance, Continental WinterContact TS810.

Köszönettel:

Krisztián

Kedves Krisztián!

Ha ragaszkodik ehhez a mérethez, nem is lehet alternatíva a lemezfelni, mert ehhez az autóhoz 17"-ban nem létezik.

Ha a prémiumkategóriából választ - véleményem szerint - a Pirelli, a Conti vagy a GoodYear aktuális téli mintázataival jár legjobban. Ezek felelnek meg leginkább az Ön és a prémiumszegmens által támasztott igényeknek.

Üdv:

Gumidoki

Elég a téli gumi nyáron is?

Kedves Gumidoktor!

75000 km-t futott Daewoo Lanosra keresnék gumiabroncsot 175/75 R13 méretben. A jármű éves szinten 4000 km-t megy városban, nagyon kis távolságokat. A jármű télen-nyáron reggeltől estig kint áll, tűzi a nap, veri az eső. A mostani nyári gumi lekopott.
A gumis javasolta, hogy vegyünk rá inkább téli gumit, mint nyárit, mert az legalább télen tapad, és a nyári kopás elhanyagolható a kis futásteljesítmény miatt.
Ön szerint jobb választás télivel járni nyáron, mint egész évben nyári gumit használni?

Válszát előre is köszönöm.

Áron

Kedves Áron!

Kérdésre igen a válaszom. Biztonságosabb megoldás téli abroncsot használni egész évben, mint nyárit. Ilyen kis futásteljesítménynél azonban felmerülhet a kérdés, nem jobb ötlet-e négy évszakos mintázatot vennie.
Egy dologra felhívnám a figyelmét: Lanosra 175/70 R13 (vagy 155/80 R13) méretű abroncs kell, nem 175/75 R13!

Üdv:

Gumidoki

Mennyi lehet a gumi életkora eladáskor?

Kedves Gumidoktor!

Vásároltam 4 db akciós Nokian abroncsot. Miután a futár házhoz szállította, megnéztem a DOT számot, amiből kiderült, hogy az abroncsokat 2,5-3 éve gyártották. Ez elfogadható, vagy reklamáljak az eladónál?

Üdv:

Jáksó Pál

Kedves Pál!

Nem túl korrekt eljárás 2,5-3 éves abroncsot az ügyfél tájékoztatása nélkül kiszállítani...
Ettől függetlenül - amennyiben az abroncsok szakszerűen voltak tárolva - semmi bajuk nem lehet. Azért biztos, ami biztos őrizze meg a számlát, és ha bármi rendellenességet észlel az abroncsok felszerelése után, reklamáljon!

Üdv:

Gumidoki