Ignisre jó-e a 195/50-es gumi?

Kedves Gumidoktor!

Kérdésem az lenne, hogy Ignisre a 4x100 15" 7J 37-es ET-vel, 195/50/15" gumival felszerelhető-e a futómű későbbi károsodása nélkül.

Köszi:

Krisztián

Kedves Krisztián!

Az Ignis gyárilag zömében 165/70 R14, ritkábban 175/65 R14 abroncsmérettel készült. Ebből kiindulva a 195/50 R15 nem a megfelelő váltóméret, az "igazi" a 185/55 R15 vagy a 205/50 R15 lehet. Előbbi azonban nem szerelhető 7" széles felnire, csak maximum 6,5"-osra. A 4x100 mm-es osztókör korrekt, a középfurat pedig 54 mm kell legyen. Az ET-számot 7" széles felni esetén 40-42-ben határoznám meg.

Üdv:

Gumidoki

Mekkora legyen a 165/80 R13-as nyomása?

Kedves Gumidoktor!

165/80 R13-as abroncsokat hány barra kell felfújnom elöl, és mennyire hátul? (’97-es 1.6-os Escort).

És ha az első gumik belső szélei kopottak, akkor a nyomás nem volt megfelelő, vagy futómű-beállítást igényel? A 165/80 R13-asak már új gumik lesznek.

Kedves Levélíró!

Az Escort helyes gyári mérete 13"-ban a 155/80 R13 (155 R13) vagy a 175/70 R13.

A helyes nyomásértékek tekintetében sajnos nem tudok nyilatkozni, mert azt minden esetben az autó gyártója határozza meg az adott típus adott gyári abroncsaira. Ezeket az értékeket az autó használati utasításából vagy a karosszérián elhelyezett matricákból tudhatja meg. Ha ezek nincsenek már meg, keresgéljen a neten, vagy valamelyik Ford-márkaszervizben érdeklődjön!

A féloldalas kopás pedig egyértelműen futómű-beállítási problémára utal.

Üdv:

Gumidoki

Ibizára ET38 helyett ET35

Kedves Gumidoktor!

Alufelni-vásárlás előtt állok. Et38 kéne az autómra, de a kinézett felni ET35-ös. Ettől még jó lehet? Azt még nem tudom, mekkora a vásárolandó felni agymérete. Azt tudom, hogy Merci 190e-n volt szűkítővel! Nekem Seat Ibizára kellene!

Várom válaszod!

Üdv:

Csaba

Kedves Csaba!

Nagyon sok itt a kérdőjel, szinte semmilyen méretet nem írtál meg az ET-értéken kívül... Járj utána a középfuratnak, nagyon fontos adat! Az azonban eléggé megkérdőjelezi a dolgot, hogy a 190-es Mercedes osztóköre 5x112 mm volt, Ibizát azonban sosem gyártottak ilyen osztókörű felnivel... Ellenőrizd le ezt is!

Mindezek ellenére, ha valóban csak ez lenne a különbség, akkor ez a 3 mm-es eltérés valószínűleg nem fog gondot okozni.

Üdv:

Gumidoki

Mégane felnije, gumija

Kedves Gumidoktor!

Jó minőségű felnimárka/típus (könnyűfém, esetleg versenyfelni) érdekelne Renault Mégane 1.6 2007-es gépre 15-ös vagy 16-os méretben; ill. erre a gépre (15-ös felnire) milyen márkájú/típusú téli gumi lehet ön szerint a legjobb?

Válaszát előre is köszönöm.

Üdv:

Balázs

Kedves Balázs!

Erre a nagyon általános kérdésre nehéz válaszolni. Nem tudom, milyen elvárásai vannak, mennyit szán rá, ezek pedig nagyban befolyásolhatják, hogy mi lehet Önnek az ideális választás.

Ha igazán jó minőségű felnit szeretne, nézzen szét a teljesség igénye nélkül pl. a BBS, Momo, Antera, AEZ, Toora vagy OZ palettáján!

15-ös méretben - ami a Mégane esetében ugye 195/65 R15 méretet jelent – én valamelyik prémiummárkát (Conti, Pirelli, GoodYear) vagy erős másodmárkát (Dunlop, Kleber stb.) javasolnám.

Üdv:

Gumidoki

Terepgumival közúton

Kedves Gumidoktor!

Állandó összkerekes terepjáróm van, melyen terepgumik vannak. Kérdésem, hogy a terepgumik "roncsolják-e”, rontják-e a hajtásláncot, kardánt, felfüggesztést, ha műúton közlekedek vele.

Tisztelettel:

Tom

Kedves Tom!

Nem mondanám ezt, inkább csak nagyon kellemetlen ilyen gumikkal kiépített úton közlekedni. Darabosak és hangosak.

Üdv:

Gumidoki

Ha jól néz ki, lehet nagyobb?

Kedves Gumidoktor!

Jazzemre 175/65 R14 helyett 185/65 R15-öt tettem. ET stimmel, maximális berugózáskor sem ér bele semmibe, és sokkal jobban néz ki. Azon kívül, hogy nem váltóméret, mivel indokolná, hogy ne legyen ekkora a gumi? Ugyanis más kiskategóriás autót is szerelnek ekkora kerékkel gyárilag, sőt, nagyobbal is.

Köszi:

Ati

Kedves Ati!

Azzal indokolnám, hogy az autót nem ezzel az abroncsmérettel "találták" ki. A futómű, a fékek, a hajtáslánc mind a 175/65 R14 mérethez , illetve annak gördülési kerületéhez, ha úgy tetszik, átmérőjéhez van "hangolva".

Persze mindezek ellenére egy olyan meggyőző érv előtt, hogy jobban néz ki, meg kell hajoljanak a Honda fejlesztőmérnökei... Ön sem hiszem, hogy két számmal nagyobb cipőben jár, mint amilyen a lábmérete...

Üdv:

Gumidoki

Mivel ápoljam a gumikat?

Kedves Gumidoktor!

A nyári autógumimat szeretném leápolni, milyen ápolószert vegyek? A csere után pedig a téliket is szeretném leápolni.

Azt megtettem a nyáron, hogy a téli gumikat kitakarítottam a kövektől meg mindentől, amit összeszedett, de nem ápoltam le, mert nem tudom, mivel kell.

Köszönöm segítségét.

Tisztelettel:

József

Kedves József!

Erre a célra tökéletes az autósboltokban (pl. Homasita) vagy benzinkutaknál kapható, kifejezetten gumiabroncs ápolására ajánlott ápolószer.

Üdv:

Gumidoki

A felni vagy a gumi miatt ráz a kormány?

Kedves Gumidoktor!

Egy 2003-as Honda Accordom van, és a problémám az, hogy autópályán 120-140 km/h között ráz a kormány. Sem alatta, sem fölötte. A jelenség nagyon idegesítő, mivel ebben a sebességtartományban használom pályán 80-90%-ban.

A gyári alufelnire szerelt téli gumikkal ez a jelenség nem tapasztalható, ezért gondoltam, hogy a már amúgy is csereérett gumikat (Dunlop Sp 205/55 R16) lecserélem Hankook Ventusra. Azonban a jelenség továbbra is fennállt, habár már nem ráz annyira. A gyárival megegyező méretű Fondmetal felnik vannak rajta.

A kérdésem az lenne, hogy görgőztessem-e meg a felniket, és ha igen, akkor mennyibe kerülhet? Vagy esetleg van valami egyéb tippje, hogy mi okozhatja ezt?

Kedves Levélíró!

Ha gumicsere után is fennáll a jelenség, gyanús, hogy a felni sérült, vagy a felnik sérültek. Ez viszonylag könnyen megállapítható, ha gumisnál leveteti a kerekeket, és megforgatják kiegyensúlyozó gépen.

A görgőztetés a sérülés mértékétől függ, no meg attól is, hol csináltatja… Nem egy hatalmas összeg, pláne ha azt nézzük, hogy megszünteti a kellemetlen jelenséget, amely hosszabb távon egyébként az autónak sem tenne jót.

Még egy dolgot ellenőrizzen azért le, nevezetesen azt, hogy a Fondmetal felnik középfurata megfelelő-e az Accordra. Ha nem, akkor a tehermentesítő gyűrűk hiánya is okozhat ilyen jelenséget, bár akkor általában nem egy ilyen szűk sebességtartományban ráz a kerék.

Végső soron pedig rossz centrírozás is okozhat vibrálást…

Üdv:

Gumidoki

Első gumi oldalfala megsérült

Kedves Gumidoktor!

Személyautóm jobb első nyári gumijának (195/65 R15 91T Bridgestone B250) oldalfalát valószínűleg parkoláskor a járdaszegély megsértette. A sérülést téligumi-csere után vettem észre otthon, ahogy a pincében pakolgattam a gumikat. Külső sérülés látható, de minimális (1-2 cm nagyságú, 2-3 mm mély). A gumin belülről sérülés nem látszódik.

Kérdésem az lenne, hogy tavasszal visszaszereltethetem-e ezt a gumit, vagy pedig cseréljem le.

Köszönettel:

Sándor

Kedves Sándor!

Nagyon nehéz látatlanban - elmondás alapján - felelős véleményt alkotnom...

Szívem szerint azt mondanám, cserélje le, a biztonság mindenekfelett! Nincs dudor azon a helyen, ahol a sérülés látható, amikor az abroncs fel van szerelve? Ha csak kicsit van "kicsípve" az abroncsból, akkor még akár használható is, de mindenképpen hátsó keréken és annak tudatában, hogy az az abroncs nem teljes értékű.

Azt javaslom, hogy mutassa meg gumisnak, ő mit mond rá. Egy biztos, az oldalfali sérülés nem javítható.

Üdv:

Gumidoki

Rossz váltóméret szalonból?

Kedves Gumidoktor!

A múlt héten vettem át új gépkocsimat a szalonból, és kértem hozzá téligumi-garnitúrát is. Az eredeti nyári méret 225/45 R18, és R16-os téliben egyeztünk meg, amivel a kocsit adják. Az átvétel után néztem csak, hogy 205/55 R16 téli gumit raktak rá, ami méretváltó alapján 4,3% eltérést ad. A gépkönyv is csak 205/60 R16 méretet említ.

Használható ez a gumi gond nélkül – a kilométeróra csalásától eltekintve –, vagy érdemes cseréltetni?

Köszönöm válaszát:

Barna

Kedves Barna!

Önnek igaza van, itt valami nagyon nem stimmel!

A 225/45 R18-nak valóban nem váltómérete a 205/55 R16. Ide, ahogy a gépkönyve is írja, 205/60 R16 vagy 225/55 R16 méretű abroncs kell.

Javaslom, menjen vissza a szalonba, és cseréltesse ki velük az abroncsokat! A kisebb kerékátmérő megváltoztatja a futómű geometriáját, ami instabillá teheti az autót és becsaphatja a menetstabilizáló rendszerek működését. Az a legkevesebb, hogy a km-óra is csal miatta...

Üdv:

Gumidoki

Szélesebb felni és eltérő ET-szám

Kedves Gumidoktor!

Egy 2007-es Toyota Corollám van, jelenleg 6"-os 15-ös, ET45-ös gyári felnit használok. Szeretnék rá venni alufelnit. Találtam egyet, ami tetszik, és az ára is megfelelő. Viszont ez a felni szintén 15-ös, de 7" széles és ET38-as. Az lenne a kérdésem, hogy ez az ET-szám- és szélességkülönbségtől még jó lehet-e az autóra. Próbán gyári gumival elfért a kerékjáratban, de még mindig aggaszt az eltérő ET-szám!

Köszönöm:

Zsolt

Kedves Zsolt!

Ha egy felni szélesebb, mint a gyári, akkor értelemszerűen - mivel befelé nagyon korlátozott a hely - kifelé kell "jöjjön" a kerékjáratból. Ez pedig kisebb ET-értéket jelent. Így 7"-os szélesség esetén tökéletesnek tűnik a 38-as ET. Ha tehát ennek a kinézett felninek minden egyéb mérete is megfelelő az autóhoz, nincs akadálya, hogy felszerelje rá, és használja őket. A gyári 195/60 R15-ös abroncsméret a 7" széles felnire még biztonsággal szerelhető.

Üdv:

Gumidoki

Szélesebb nyomtávot szeretnék

Kedves Gumidoktor!

Opel Agilámra szeretnék alufelnit vásárolni, ET38-as és ET43-as felni között választhatok. Kérdésem, hogy melyikkel lenne szélesebb a futómű. A felni 5,5x14-es, szeretnék szélesebb nyomtávot.

Köszönettel:

László

Kedves László!

Minél kisebb az ET-szám, annál kijjebb jön a kerék a kerékjáratból. Ilyen szempontból tehát az ET38-as növeli jobban a nyomtávot.

Üdv:

Gumidoki

Pirelli Scorpion SX4-re

Kedves Gumidoktor!

SX4 4WD autómra szerelnék Pirelli Scorpion STR 95 H M+S RB gumit 205/65 R16-os méretben. Az autóhoz javasolt gyári méret 205/60 R16.

Vajon problémamentesen megoldható-e a csere?

Köszönettel:

Tamás

Kedves Tamás!

Két okból sem javaslom, hogy ezt meglépje.

Egyrészt a terepjárókra fejlesztett Scorpion Ice&Snow oldalfala sokkal merevebb, mint a személyabroncsoké, így jelentősen lerontaná az autó rugózási komfortját.

Másrészt a gyáritól különböző abroncsméret nagyobb átmérőjéből adódhatnak problémák, amiket jobb elkerülni.

Javaslom, maradjon a gyári méretnél, és személyautóra való abroncsot válasszon!

Üdv:

Gumidoki

Peugeot 206-ra 205/45 R16 helyett 205/55 R16?

Kedves Gumidoktor!

205/45 R16 méretű abroncs van Peugeot 206-os autómon, defektet kaptam, és tönkrement sajnos. Az a problémám, hogy igen drága ennek a gumifajtának a darabja, használtan nem találok, viszont 205/55 R16-os méret van bőven. Előre kellene 2 db, helyettesíthetem az utóbbi mérettel a régit?

Köszönöm:

J.

Kedves J.!

Nem, a 205/45 R16 nem helyettesíthető a 205/55 R16 mérettel, mivel a kettő átmérője között hatalmas az eltérés. A Peugeot 206-oson 16"-ban sajnos csak és kizárólag a 205/45 R16 méret használható.

Üdv:

Gumidoki

225/45 gumit milyen felnire?

Kedves Gumidoktor!

Az lenne az egyik kérdésem, hogy egy 225/45/17 méretű gumit milyen szélességű felnire lehet felszerelni? A másik pedig, hogy egy VW Golf IV-re (2002-es) 17 colos felni esetén milyen legyen az ET szám?

Válaszát előre is köszönöm.

Kedves Levélíró!!

A 225/45 R17 méret 7,0-8,5" szélességű felnin használható biztonsággal. Egy 7,0x17" méretű felni a Golf IV-en 38 körüli ET-vel kell rendelkezzen.

Üdv:

Gumidoki

38 helyett 42-es ET számú felni

Kedves Gumidoktor!

Nemrég vettem egy 6x14 4x114,3 ET42-es alufelnit az autóra. Konkrétan ezt a típust.

A rendszer szerint jó az autómra, viszont láttam az oldalon, hogy Ön 38-as ET-vel ajánlott hasonló méretet. Az eladó megnézte a rendszerben, és azt mondta, hogy az én autómra 35-43-as ET-jű felni tehető fel. Szerinte a felni szélessége nem befolyásolja, milyen lehet az ET szám, ami jó a kocsira, de én ebben nem vagyok biztos.

A kérdésem tehát az lenne, hogy a fent említett felni megfelelő méretű-e az autómra, vagy vissza kell vinnem?

Esetleg tudna ajánlani valami leírást, amiből megtudhatom, hogy pontosan mi is az az ET szám, mert azt találtam rá, hogy "sajtolási mélység", de sajnos ebből nem értem, hogyan is jön ki ez a szám.

Válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlettel:

Sanyi

Kedves Sanyi!

Az ET-szám vagy besajtolási mélység a felni függőleges felezési síkjának és kerékagyra való felfekvési síkjának mm-ben mért távolsága.

Az előző generációs Swiftre 6x14" méretben valóban jellemzően ET38-as felnik jók. A felni kialakítása azonban tolhat ezen a tényen pozitív és negatív irányba is néhány mm-t. Az AWS ezt a felnit 42-es ET-vel ajánlja a Swifthez, így megnyugtatom, nem kell visszavinnie azt, nyugodtan felszerelheti az autóra.

Üdv:

Gumidoki

Téli gumiabroncs nyomása

Kedves Gumidoktor!

Ön korábbi tanácsaiban azt javasolta, hogy a téli gumiabroncsba ugyanazon méretnél tegyünk 0,2 barral nagyobb nyomást a nyárihoz képest. Ugyanakkor fontosnak tartja, hogy kövessük az autó műszaki dokumentációjában erre vonatkozóan leírtakat. Ford C-Max gépkocsim útmutatójában semmiféle utalás nincs arra, hogy a nyári és a téli gumiabroncsra előírt nyomás különböző lenne. Igaz, ennek az ellenkezőjét sem állítják. Melyik útmutatást kövessem? Szeretném jól csinálni.

Köszönettel:

Attila

Kedves Attila!

Bármelyik utat választja, nem hibázik.

A téli abroncsok nyáritól különböző szerkezete és összetétele indokolja ezt a 0,2 bar pluszt. Ilyen nyomással működik igazán hatékonyan a téli abroncs.

Ha az autó gyártójának előírásait követi, semmi negatív következménye nem lesz az autóra, illetve a menetteljesítményekre vonatkozóan, legfeljebb a téli abroncsa nem lesz olyan hosszú életű, és bizonyos helyzetekben a tapadásban lehet különbség.

Ne gondoljon azonban nagy eltérésekre, kicsi, de érzékelhető különbségekről beszélünk.

Üdv:

Gumidoki

Mindig jobb télen a téli?

Kedves Gumidoktor!

A minap halottam egy érdekes dolgot a közszolgálati rádiónkban. Azt feszegették, hogy csak a gumigyárak lobbija miatt mondják, hogy 7 fok alatt a téli a jó stb. Állítólag az ADAC készített olyan tesztet, amiben vízen és szárazon vizsgálták a tapadási különbségeket a téli és a nyári gumik között, aminek az volt az eredménye, hogy minden szempontból jobb a nyári. Persze a havas útról nem volt szó, sem a latyakról, de azt emlegették, hogy a 4 évszakos gumi a mi éghajlatunkon tökéletes választás.

Na, pont a 4 évszakosak azok, amik minden általam olvasott eddigi tesztben meglehetősen leszerepeltek, egyedül a jégen volt a legjobb az egyik gyártó (talán a GoodYear) terméke, de amúgy normál körülmények között az is gyenge volt.

Persze értem én, hogy jól hangzik a rádióban, ha azt mondhatják, hogy ilyenkor kaszálnak a gumisok, de azért nem vagyok benne kicsit sem biztos, hogy rendesen átgondolták ezt a dolgot.

Amennyiben elérhető valahol olyan teszt, amiben ténylegesen összevetik a nyári gumikat is a télikkel, akkor légyszi írd meg, hogy hol, mert nagyon kíváncsi lettem rá.

Köszi:

Attila

Kedves Attila!

Mostanában több olyan teszt látott napvilágot, amelyben nyári, téli és négy évszakos abroncsokat hasonlítottak össze általában téli útviszonyok között. Nos, érdekes módon mindig a téli mintázatok szerepeltek a legjobban, egy-két prémium négy évszakos ugyan közel áll ezekhez, a nyáriak azonban nagyon elmaradnak tőlük. Nem lobbi ez, hanem technológia és fizika!

Kis keresgéléssel biztos találhatók ilyen jellegű tesztek a neten, például itt egy angol nyelvű, ahol a Bridgestone téli, nyári és 4 évszakos gumijait tesztelték.

Üdv:

Gumidoki

Árt a nyári guminak a téli használat?

Kedves Gumidoktor!

Azt szeretném megkérdezni, hogy az okoz-e valami állapotromlást a nyári gumin, ha most télen is az van az autómon, mert elég keveset használom és csak kis utakra. Romlik-e a gumi minősége?

Köszi:

Bali

Kedves Bali!

Nem, állapotromlást nem okoz, legfeljebb balesetveszélyt…

Üdv:

Gumidoki

Kisteherautóra kisebb gumit?

Kedves Gumidoktor!

Az lenne a kérdésem, hogy ha kisteherautóm felnijére kisebb téli gumit szereltettem a gyárinál, a guminyomásnak ebben az esetben is a gyár által megadottnak kell-e lennie.

Köszönettel:

Tamás

Kedves Tamás!

Ez semmiképpen sem elfogadható, mivel - főleg egy kisteherautó esetében - nagyon fontos, hogy a gyár által kilométerek ezrei és különböző műszaki tesztek százai alatt kikísérletezett abroncsméret legyen az autón. A kerékátmérő megváltoztatása egy csomó problémát vonhat maga után, végső soron balesetveszélyes szituációkhoz is vezethet. C-s gumik esetében pedig a terhelhetőség is nagyon fontos tényező, ez is megváltozik a méretváltással.

Így ebben az esetben nem tudok mást javasolni, mint az abroncsok helyes méretre való cseréjét, addig is a kisebb abroncsba a gyári értéknél kb. 10%-kal nagyobb nyomásérték beállítását.

Üdv:

Gumidoki

Ausztriába négy évszakos jó-e?

Kedves Gumidoktor!

Ausztriában kötelező a téli gumi, de vajon elfogadják-e az intermedier gumit? És biztonságos-e?

Köszönöm.

Kedves Érdeklődő!

Ezen a linken megtalálja a kicsit több mint egy éve életbe lépett osztrák törvény leírását.

Én egyébként Ausztriába, főleg a hegyekbe a fenti törvénytől függetlenül sem indulnék el négy évszakos abroncsokkal...

Üdv:

Gumidoki

Más méretben is jó-e?

Kedves Gumidoktor!

Szeretném kikérni az ön véleményét a következő gumiválasztásnál. Kinéztem magamnak egy elég jó teszteredményekkel bíró gumiabroncsot, mégpedig a Fulda Ecocontrolt, melynek az ára is elfogadható számomra. Bár a tesztekben a 175/65 R 14 T méretet tesztelték, én a kocsimra 185/60 R 14-eseket szeretnék tenni (Fabia 1.2), ugyanis ez a méret engedélyezett.

Kérdésem az lenne, hogy ebben a méretben is olyan jó-e ez a gumi, illetve megnőne-e a kocsi fogyasztása, ha ezekre váltanék. Eddig 165/70 R 14 gumik voltak rajta (Barum Brillantis). Szóval szeretném tudni, hogy jó választás lenne-e, vagy esetleg nézzek más után.

Üdvözlettel:

Zoltán

Kedves Zoltán!

Ez a - tesztelthez képest - minimálisnak mondható méretkülönbség feltehetően nem változtatja meg az adott mintázat jellemzőit és viselkedését.

De mondok én mást: ha gyárilag 165/70 R14 méret volt az autóján, ahelyett nyugodtan felszerelhető a 175/65 R14, mivel átmérőjük gyakorlatilag egyforma. Sőt, véleményem szerint jobb választás lenne, mint a 185/60 R14.

Üdv:

Gumidoki

Elég széles-e a felni?

Kedves Gumidoktor!

A terepjárómra szeretnék 255/60 R17 méretű nyári gumikat venni (Dunlop SP Sport 5000 vagy TOYO Proxes S/T). A meglévő alufelnim mérete 7,5 J x 17", a gyári gumiméret pedig 235/65 R17. A problémám az, hogy nézve a honlapjukon lévő mérettáblázatot, az általam megvásárolni szándékozott 255/60 R17 gumihoz 7,0-9,0" szélességű felnit ad meg, és tekintve az én 7,5"-os felnimet, egy kissé határesetnek érzem.

Egy ismerős gumis azt mondta telefonon (tehát nem látta sem a felnimet, sem a gumikat), hogy az én felnimre max. 235-ös gumit lehet feltenni, a 255-ös gumihoz pedig minimum 8-as felni kellene.

Mivel a fent említett gumikhoz nagyon jutányosan tudnék hozzájutni, ezért az a kérdésem, hogy feltehetem-e ezeket az én felnimre, illetve ha felteszem, akkor mi történhet a legrosszabb esetben.

Köszönettel:

Máté

Kedves Máté!

Mi itt a probléma? Megfelelő váltóméretet nézett ki, és a 7,5" széles felnije is tökéletesen alkalmas ehhez a mérethez, hiszen bőven az ajánlott (7,0"-9,0") intervallumon belül van. Véleményem szerint nem lehet semmiféle negatív hozománya ennek a kombinációnak, nyugodtan belevághat!

Üdv:

Gumidoki

Kilenc éve raktárban álló „új” gumik

Kedves Gumidoktor!

1999-ben gyártott, alábbi típusú téli gumit kínálják egy gumisnál "újonnan" raktárról:
195/65 R14 T SP W. S M2 DUNLOP 7.200 Ft/db

Nem akartak átverni, mondták, hogy 9 éves, de azt állítják, hogy ezzel is nyugodtam mehetek. Pláne hogy Dunlop és hogy akkor hogyan adnák el az újakat.

Az autóm egy Toyota Picnic (ritka) 7 személyes, akkora, mint egy Zafira. Én egyébként még évekig szeretném használni, és autópályán gyerekekkel 130 km/h körül autózom.

Ha azt tanácsolja, hajlandó vagyok elhinni, hogy ez csak a fogyasztási kényszer miatt van, hogy ne vegyünk raktározott öreg gumit. Szívesen megvenném, de tartok tőle.

Hány évesig szabad megvenni raktárról az "új" gumikat? Mi történik tulajdonképpen az öregedés alatt? Raktárba nem megy be az UV-fény, ami tudtommal károsít. A gumi nem ráncos, úgy néz ki, mintha tényleg pár éve állna csak a raktárban.

Másik kérdés: vehetek a meglévő és kapott téli gumi mellé más típusú téli gumit? Én ódzkodok ettől, de más azt mondja, hogy csak a meghajtott kerekekre tesz téli gumit, hátul nyári van. Gondolom, ennél azért jobb, ha elöl is egy pár és hátul is egy pár, de másféle téli gumi van.

Köszönettel:

Zoltán

Kedves Zoltán!

Én semmiképpen nem ajánlanám a 9 éves új abroncs megvételét és használatát!

Az abroncsgyártók egységesen 6, maximum 8 éves abroncsok használatát javasolják. Az abroncsok álltukban is öregszenek, és nemcsak az UV-sugarak miatt. A levegő páratartalma és annak változása, a hőmérséklet és annak változása szintén rombolja az abroncsot felépítő anyagokat. A gumis vagy külföldről ingyen hozta el ezeket az abroncsokat, vagy nem átgondolt raktári logisztika következtében maradtak meg neki az 1999-ben gyártott abroncsok.

Ilyen szempontból mindegy tehát, hogy Ön milyen autón használná a 9 (lassan 10) éves gumikat, azok kerékre szerelése nem ajánlott!

A másik kérdésére egyértelműen az a válasz, hogy mind a négy kerékre javasolt a téli abroncs felszerelése, attól függetlenül, hogy elöl vagy hátul hajt, netán összkerekes az autó. Még az is sokkal jobb megoldás (és nem mellesleg legális is), hogy elöl és hátul különböző mintázatú, de téli abroncsokat használ. Egy a lényeg, a méretek (beleértve a terhelési és sebességindexeket) azonosak legyenek!

Üdv:

Gumidoki

Lepattogzik a festék a felniről

Kedves Gumidoktor!

A napokban kaptam egy lassú defektet, kb. 3 nap alatt engedett le teljesen. Téli gumi van alufelnire szerelve a G Astrámon. A felnik 7 évesek. Nálam 2 éve futnak télen-nyáron. A defekt javításakor láthatóvá vált, hogy a felni peremén kezd peregni az alufesték, így ott engedett el lassan a levegő. Ahogy láttam, több helyen kezdett peregni a festék.

Milyenek a kilátásaim, meddig használható még a felni? Tudom, hogy a téli só csak rontja a helyzetet, de most nincs lehetőségem venni egy garnitúra acél- vagy alufelnit.

Köszönöm a válaszát.

Üdvözlettel:

Laci

Kedves Laci!

Többek között ezért sem ajánlott az alufelnik téli használata...

Egy valamit azért nem értek: azt írja, defektje volt, amit javítani kellett. Akkor miért a felni pereme engedte el a levegőt?

A helyzet azonban a fényezést tekintve egyre rosszabb lesz, a festék lepattogzása folytatódik, pláne az aktuális téli viszonyok miatt. Nem lehet megmondani sajnos, főleg látatlanban nem, hogy mikor kezd használhatatlanná válni ebben az állapotában a felni. Előbb-utóbb fényeztetni, javítani kell, ami - ha egyébként nincs baja - még mindig olcsóbb, mint egy új szett megvásárlása.

Üdv:

Gumidoki