Milyen keréknyomás kell egy PT Cruiseren?

2010. augusztus 24., 14:00 Módosítva: 2010-08-24 14:00:02
0

Tisztelt Gumidoki!

Kérdésem, hogy a 2002-es évjáratú Chrysler PT Cruiseremen lévő elöl 235/40 R18, hátul pedig 265/35 R18 gumikba milyen keréknyomást javasol. Az autó 1500 kg körül van, terhelése nagyon változó, a csak 1 személytől a 4 személy + teljes terhelésig.

Mikor milyen keréknyomás a javasolt?

Tisztelettel: MarE3k

Kedves MarE3k,

a PT Cruiser gyárilag 195/65 R15-ös abroncsmérettel rendelkezik. Ennek 18"-ban a 225/40 R18. A 235/40 R18 és pláne a 265/35 R18 ennél rosszabb váltóméretek, ráadásul értelmetlen is ez a széles hátsó kerék egy elsőkerék-hajtású autónál…

De a kérdése a nyomásértékekre irányult… Ezzel kapcsolatban azt tudom elmondani, hogy szintén a gyári mérethez előírt adatokból kell kiindulni. Általánosan alkalmazható az a szabály, hogy colonkénti felváltásnál 0,2 barral kell növelni a nyomást. Itt – gondolom – 16"-hoz vannak megadva a nyomásértékek, ezeket kell 2*0,2, azaz 0,4 barral „megfejelnie".

Üdv,
Gumidoki

Tehetek 8-as felnit az SVX-re?

2010. augusztus 24., 13:59 Módosítva: 2010-08-24 13:59:48
0

Subaru SVX autómra gyárilag: 225/50 R16-os méret szerepel, ami cserélve lett nyári méretként 245/40 R17-re.

A téli méret jelenleg 245/45 R17, ami elfér az autómon. A felni mérete pedig 8×17-es és talán ET35, de ez utóbbi nem biztos.

Nem találok információt a típus pontos paramétereiről: osztókör, ET szám? Valamint szeretném tudni, hogy a 255/35 R18-as méretű gumi elférhet-e, valamint nem egyértelmű számomra, hogy milyen felnit kellene vásárolnom a 18-as abroncsokhoz, rámegy-e egy 8×18-as felnire, mert a jelenlegi 8×17-es felni gond nélkül elfér, csak sok helyen olvastam, hogy 8-as szélességű felnikre kisebb gumit tesznek.

Előre is köszönöm válaszát, és örülnék, ha tanácsot tudna adni, hogy milyen méretű felnit vásároljak, feltéve, hogy a fent említett 255/35 R18-as abroncsok elférnek!

Köszönettel:
Attila

Kedves Attila,

az SVX nem egy gyakori Subaru-típus felénk. Így adatokat is viszonylag nehéz beszerezni hozzá.

Az osztókör 5*4,5", azaz 5*114,3 mm. A gyári 7,5*16" felni ET55 méretű. Az eredeti abroncsméret valóban a 225/50 R16. Ennek igazából a 245/40 R17 a helyes 17"-os váltómérete, ami megfelelő felnin gond nélkül el kell férjen. 18"-ban pedig a 255/35 R18 választható (a 225/40 R18 mellett). Ehhez a mérethez azonban 8,5-10" széles felni kell. Az ET-értéket pedig úgy kell megválasztani, hogy belül semmibe ne érjen bele a kerék, viszont nagyon ne is lógjon ki az autó alól.

Üdv,
Gumidoki

Panda 100 HP-re téli gumit

2010. augusztus 23., 17:12 Módosítva: 2010-08-24 14:17:14
0

Üdvözletem!

Érdeklődnék, hogy 2010-es FIAT Panda 100 HP-re milyen téli gumit, ill. ehhez való vasfelnit javasolna a tisztelt Gumidoktor?

A gumit újonnan, a felnit használtan szeretném beszerezni!

Gondolok ilyenekre, hogy mekkora legyen a felni magassága, szélessége, középfurat, lyukosztás, vagy a Panda milyen más típusokkal kompatibilis felni fronton stb., és még nagyjából az árakról is érdeklődnék.

Előre is köszönöm a válaszát
Balázs

Kedves Balázs,

a Panda legerősebb változatára a FIAT nem javasol 14"-nál kisebb felnit. Erre pedig a 185/55 R14 méretű abroncs a gyári ajánlás.

A felni lehet szerintem a Panda gyári lemezfelnije, melynek mérete: 5,5*14" 4x98x58 ET35. Hogy biztos legyen a dolgában, kérdezzen azért rá erre egy FIAT-szakszervizben is!

Üdv,
Gumidoki

Lassítja a nagyobb gumi a Picantómat?

2010. augusztus 22., 08:53 Módosítva: 2010-08-22 08:53:23
0

Kedves Gumidoktor!

A közeljövőben szeretném lecserélni Kia Picantómon az acéltárcsákat könnyűfém felnikre. A választásom a Threeface frost (ezüst) változatára esett, 14", de sajnos nem találtam leírást, vajon milyen is valójában anyagminőségében. A jelenlegi acélfelnin a gumik mérete 155/70 R13, és amit a könnyű felnire tennék, az 165/60 R14 Hankook Optimo, de a 175/60 R14-es gumi is rámegy a felnire. A véleményét kérném a felniről, illetve a gumiméret-választásról és magáról a gumiról is. Nem sok-e a 175-ös gumi, nem lassítja az amúgy is kicsi motorral bíró kis autót?

Előre is köszönöm a válaszát,

András

Kedves András,

A Threeface olasz gyártmány (http://www.tftuning.com/), jó választás. A neten találhat adatokat róla. A 155/70 R13 helyett mindenképpen a 165/60 R14-et javaslom váltóméretnek, az a jó választás. A Hankook Optimo sem rossz abroncs, de hasonló kategóriában elgondolkoztató lehet még a Kumho KH17. Én az utóbbit venném inkább…

Üdv,
Gumidoki

Felicia felniújítás

2010. augusztus 19., 18:03 Módosítva: 2010-08-24 14:40:09
1

Tiszelt Gumidoktor!

Kérdésem az lenne, hogy Skoda Felicia 1998-as évjáratú gépjárművemre egy 15x7-es 4x100-as osztókörrel rendelkező felnit felrakhatok-e.

Válaszát előre is köszönöm!

Máté

Kedves Máté,

amennyiben az ET-száma 35 és 38 közötti, valamint a középfurata 57 mm átmérőjű – igen!

A megfelelő abroncs váltóméret pedig a 195/45 R15.

Üdv,
Gumidoki

Alufelnit Lancerre

2010. augusztus 19., 18:02 Módosítva: 2010-08-24 14:21:23
0

Kedves Gumidoktor!

2005-ös évjáratú Mitsubishi Lancerre (1.6 CSO) szeretnék 16 colos alufelnit és hozzá nyári gumit venni. A használati útmutatóban ezek az értékek vannak:

Kerékméret: 195/50R16 84V

Felni: 
5 lyuk, osztókör: 114,3
16 col 
6J a szélesség
ET 46 mm

Elég sok helyen érdeklődtem, se sehol nem találtam olyan felnit, ami minden adatban egyezne az előírtakkal.

Az lenne a kérdésem, hogy melyik adatnál, és milyen mértékben térhetek el a felni kiválasztásánál?

Üdvözlettel: 
Márton

Kedves Márton,

én a gyári 195/60 R15 méretből kiindulva a 205/50 R16-ot mondanám legpontosabb váltóméretnek.

Amiben nincs tűrés, az az osztókör (kiviteltől függően 4*114,3 vagy 5*114,3) és a középfurat (67 mm). Amivel kicsit „játszhat", az a felni szélessége (6,5-7,5") és az ET-szám (38–42 mm).

Ha ezeknek a paramétereknek talált megfelelő felnit, és tetszik is, valamint árban is jó Önnek, szívesen véleményezem majd azt is.

Üdv,
Gumidoki

Aszimmetrikus mintázatú abroncsok problémája

2010. augusztus 17., 12:01 Módosítva: 2010-08-24 14:35:17
2

Pár napja vettem az autómra négy új Nokian i3 típusú gumit.

A problémám azzal lenne, hogy a mintázata aszimmetrikus, ami szerintem azt eredményezi, hogy kell lennie jobbos és balos oldali mintázatnak. A linkelt képen jól látszik, hogy ha a kerék tőlünk távolodva forog, akkor a középső mély árok bal oldalán a redők kifelé vezetik a vizet. De ha felénk forog a kerék, akkor oda a víz „beszorul", így esetleg fel is úszik. Az én autómra 4 db megegyező mintázatút szereltek, tehát az egyik oldalon kivezeti a vizet, a másikon viszont „beszorítja".

Kerestem forgásirányra utaló jelet vagy feliratot a gumin, de nincs rajta, csak egy kis autó ábra F és R betűkkel, de számomra nem derült ki belőle, hogy mi a célja. Van egyáltalán ennek az egésznek jelentősége, és menjek vissza a gumishoz reklamálni, vagy ez így teljesen rendben van?

Köszi:
András

Kedves András,

teljesen rendben van ez így, nincs miért visszamennie a gumishoz! Az utcai aszimmetrikus mintázatok lényege, hogy az egyes mintaelemek – kívülről befelé haladva – sorrendben helyezkednek el a futófelületen. Mindegyik mintaelem „teszi a dolgát"; van, amelyik a vízkiszorításért, van, amelyik az iránytartásért és van, amelyik a vonóerő talajra viteléért felelős stb-stb. Az ilyen abroncsoknak nincs forgásiránya, csak külső és belső oldala. Ha lenne forgásirányuk is, akkor – ahogy írta – külön jobbos és balos verzióknak is létezniük kéne. De nem léteznek. Ilyen megoldásokkal (egy-két ritka kivételtől eltekintve) csak a versenygumiknál találkozunk, ott sok gyártó a kihegyezett körülményeknek való megfelelőséget egyben forgásirányos és aszimmetrikus mintázatokkal oldja meg, amelyeknek így természetesen külön jobb és külön bal oldalra való kivitele is megtalálható.

Üdv,
Gumidoki

Minél nagyobb gumit a Micrára!

2010. augusztus 13., 10:45 Módosítva: 2010-08-24 14:37:13
0

Kedves Gumidoktor!

Engem az érdekelne, hogy az 1999. 07. havi, 1.0 benzines Micrámra melyik a legnagyobb gumi, ami még feltehető. Nem tuningolni szeretném, csak a jelenlegi (155/70 R13) gyári méret nem kielégítő számomra.

Köszönettel:
Áron

Kedves Áron,

a lehetőségek nagyjából a következők: 185/60 R13, 165/60 R14, 185/55 R14, 175/50 R15, 195/45 R15.

Természetesen minden méretváltáshoz a felnit is cserélni kell megfelelő méretűre.

Üdv,
Gumidoki

225/45 R17 az 1-es BMW?

2010. augusztus 11., 13:25 Módosítva: 2010-08-11 13:25:48
0

Tiszteletem!

Kérdés: 2007-es 116i BMW-re az eddig használt 195/55 R16-os kerekek helyett használhatok-e 225/45 R17-eseket? Az új felnik ET száma: 35. Mielőbbi válaszát előre is köszönöm!

István

Kedves István,

a 195/55 R16 helyes váltómérete 17"-ban a 215/45 R17. A 225/45 R17 átmérőben nagy, nem használható helyette. Erre az autóra egy 7" széles felninek 40-es ET-vel kell rendelkeznie, hogy jó legyen rá.

Üdv,
Gumidoki

Mi lehet a Fiestám felnijének ET száma?

2010. augusztus 11., 13:25 Módosítva: 2010-08-11 13:25:31
0

Kedves Gumidoktor!

Szeretnék a Ford Fiesta személygépjárművemhez alufelnit vásárolni. Csak sajnos nem tudom megállapítani a jelenlegi acélfelnik ET számát, így azt, hogy hányas ET számú alufelni kell rá. Kérlek, segíts!

Gépjárművem adatai: Ford Fiesta 1.3 benzin, 5 ajtós, 2003. 08. havi. A gumi méretei: 175/65 R14

Köszönöm válaszod

Kedves Levélíró,

a te autód jelenleg 5,5J*14" ET47,5 4x108x63,3 méretű lemezfelniket visel. Ebből kiindulva kell kiválasztani a majdani alufelni méreteit. Ha megírod, hogy mekkora felnit szeretnél, segítek ebben is.

Üdv,
Gumidoki

Milyen alufelnit válasszak a Mégane-ra?

2010. augusztus 11., 13:25 Módosítva: 2010-08-11 13:25:15
0

Kedves Gumidoki!

Egy Renault Megane II-es kombira (1.5 dci) néztem ki egy 7x17-es alufelnit (szélesebb nincs belőle). A kérdésem az lenne, hogy a 225/45-ös gumi jó-e rá, vagy túl széles, és inkább a 205/50-es méretet válasszam?

Köszi:
Norbi

Kedves Norbi,

ha azt szeretné, hogy a menetdinamika kevésbé csorbuljon, akkor válassza a 205/50 R17-et, ha ez nem olyan fontos az Ön számára, sőt a kicsit nagyobb sérüléskockázat és fogyasztás sem, akkor legyen a 225/45 R17 a váltóméret. Mindkettő szerelhető és használható ugyanis 7" széles felnin.

Üdv,
Gumidoki

Többet mutat a kilométeróra. Lehet ez a gumitól?

2010. július 24., 07:58 Módosítva: 2010-07-24 07:58:06
0

Kedves Gumidoktor!

Skoda Favoritom van. Elöl 155/70/13-as, hátul 165/70/13-as gumi van rajta. 10 kilométerrel többet mér a műszer. Lehetséges ez, ha igen, mi lehet az oka?

Köszönöm

Kedves Levélíró,

a Favorit gyári mérete kiviteltől függően volt a 155/70 R13, illetve a 165/70 R13 is. A km-óra csalása utal arra, hogy nagy valószínűséggel a 165/70 R13 volt az Ön autójának eredeti mérete, és a kisebb átmérőjű első kerekek miatt mutat többet a műszer. Persze azt is tudni kell, hogy biztonsági okokból általában minden autón a valósnál egy kicsit magasabb értéket mutat a km-óra…

Üdv,
Gumidoki

Nagyobb felnire szélesebb gumit. Mit érzek majd?

2010. július 23., 10:01 Módosítva: 2010-07-23 10:01:21
0

Tisztelt Gumidoktor,

szeretném megkérdezni, hogy gumi váltómérettel ugyan, de 14"-os kerék helyére 16"-osat tennék, 7" széles helyett, az új 7,5"-os lesz, miben fog változni az autóm? A kinézetén kívül?

Kedves Levélíró,

ahhoz, hogy kellemetlen változást ne észleljen, mindenképpen jól kell megválasztania a felni egyéb méreteit, illetve a gumiméretet is! Ha ez mind rendben van, akkor a szélesebb felni-gumi kombóval biztos, hogy stabilabb lesz az autója, viszont keményebb, sprődebb is. A fogyasztás is nőhet némileg, és – persze ez a motorteljesítménytől is függ – visszafogja kicsit az autót. A futómű elemeit is jobban igénybe veszi a peresebb, szélesebb kerék, valamint a fokozott sérülésveszéllyel is számolnia kell. Kb. ezek lesznek a változások…

Üdv,
Gumidoki

Mi történik, ha szélesebb felnire teszem rá ugyanazt az abroncsot?

2010. július 21., 14:27 Módosítva: 2010-07-21 14:27:44
0

Tisztelt Gumidoktor!

Kia cee'd em van, R15-ös lemezfelnivel és 185/65 R15-ös Michelin abronccsal.

Szeretnék alufelnit venni, de az R15-ös felnik mérete általában 6,5JXR15, az autó leírásában a felniméretet ehhez az abroncsmérethez 5,5JXR15-ben adják meg.

Mi történik, ha szélesebb felnire teszem rá ugyanazt az abroncsot?

Válaszát előre is köszönöm.
Attila

Kedves Attila,

az utángyártott felnik 15"-ban valóban jellemzően 6–6,5" szélesek. Ezzel nincs is baj, de az ET-szám megválasztásánál ezt figyelembe kell venni. A gyári abroncsokkal sincs különösebb probléma, ugyanis pl. a 185/65 R15 méret 5,0–6,5" szélességig szerelhető.

Üdv,
Gumidoki

Strapabíróbb az alufelni, mint a lemez?

2010. július 20., 16:56 Módosítva: 2010-07-24 21:55:24
5

Tisztelt Gumidoktor!

A kérdésem arra vonatkozna, hogy egy W168-as A Mercedes 190/50 R15 átmérőjű kerekek esetén a gyári acélfelnik helyett eredeti Mercedes, azonos méretű könnyűfém felnivel komfortosabb-e a vezetés. A problémám, hogy az alacsony oldalfal miatt minden úthibát érzékelek az autóban utazva, és úthibából itthon bőven kijut. A kérdésem, hogy strapabíróbb-e a gyári alufelni, mint a lemezfelni, és enyhít-e a gondomon? Vagy esetleg erre vonatkozóan más tanácsa, segítsége van-e? Jól gondolom, hogy az alufelni erősebb, és mi van a sérülhetőségével? Új nyári gumijaim vannak, nem nagyon szeretnék más méretet venni.

Válaszait előre is köszönöm!

Üdvözlettel: Nándor

Kedves Nándor,

Pont fordítva van. Az abroncsméret ugye adott (195/50 R15). A lemezfelnivel komfortosabb az autó és kevésbé sérülékeny a kerék. Az alufelni ugyan valóban masszívabb, de könnyebben is törik, míg a lemezfelni maximum „csak" deformálódik. Ha baj van, a lemezfelni javítása, netán pótlása is olcsóbb feladat. Én, ha a kinézet másodlagos, mindenképpen a lemezfelnis megoldás felé terelném…

Üdv,
Gumidoki

Tesztgyőztes gumi más méretben is jó?

2010. július 20., 16:54 Módosítva: 2010-07-20 16:54:30
0

Ha valamelyik népszerű autós szaklap tesztet közöl a gumi abroncsokról,az többnyire egy bizonyos méretre vonatkozik.(pl.185/60R15) A közölt eredményt mennyire lehet hasznosítani ugyanolyan márkályú de más mérethez? (pl.175/65 R14)

Tisztelettel: János

Kedves János,

A gumitesztek eredményei szűréssel ugyan, de nagyjából alkalmazhatók más mérete is. Különbségek azonban természetesen adódhatnak, hiszen más a méret, más az autó, amin az abroncs fut, mások a körülmények stb... Arról nem is beszélve, hogy vannak szponzorált, azaz "irányított" tesztek is, ahol nem feltétlenül objektívek az elbírálási szempontok.

Egy mintázatnak vannak általánosan, mérettől független tulajdonságai, amelyek közül azonban eltérő körülmények között egyesek felerősödhetnek, egyesek pedig némileg háttérbe szorulhatnak, ezt érdemes figyelembe venni.

Üdv,
Gumidoki

Elfér?

2010. július 15., 11:56 Módosítva: 2010-07-15 11:56:27
0

Hello!

Mazda Xedos9, 1997-es évjárat, 2497 köbcenti, a jelenleg alatta lévő kerék 16"X6 1/2 ET55. A 16"X7 ET55 aláfér?

Köszi!

Kedves Levélíró,

nem kizárt, sőt valószínű, de ezt próba nélkül ember nem tudja megmondani…

Így én sem. :)

Üdv,
Gumidoki

Hosszabb kerékőr okozhat problémát

2010. július 15., 11:56 Módosítva: 2010-07-15 11:56:48
0

Kedves Doktor!

Egy II-es Golfhoz 15-ös alufelnihez vásároltam anno kerékőranyát. A kocsit azóta lecseréltem egy H gtc Astrára. A gumisnál megnézték, egy kicsivel hosszabb a kerékőr, mint a gyári anyák, de felszerelték, és azt mondták, hogy ha probléma lenne, azt hallani lehetne egyből, ha forog a kerék. Úgyhogy most fenn van.

A kérdésem az lenne, hogy okozhat-e ez bármilyen problémát hosszú távon?

Válaszát előre is köszönöm!

Üdv,
Gábor

Kedves Gábor,

ha túl hosszú lenne a kerékanya, azt valóban egyből érzékelni lehetne a kerék elforgatásakor. Ha nem ér bele semmibe, azaz a kerékagy simán „elnyeli" ezt a hosszúságkülönbséget, akkor a későbbiekben használat közben sem tud semmilyen kárt okozni ez a kerékőr.

Üdv,
Gumidoki

Autóra szerelve álló abroncsok

2010. július 14., 14:35 Módosítva: 2010-07-14 14:35:35
0

Tisztelt Gumidoktor!

Gumiabroncs-vásárlás előtt állok, s egyik ismerősöm ajánlotta, hogy egy általa nem használt, hosszú ideje a garázsában álló autójáról eladja – a nekem épp megfelelő méretű – gumikat jutányos áron.

Az lenne a kérdésem:
A gumiabroncs károsodhat-e több hónapig történő egy helyben állástól (legalább évente 1-szer azért mozgott az autó), főleg ha kissé leeresztett is az egyik? Amúgy a gumik viszonylag fiatalok, s szemmel nem látszik rajtuk az öregedés nyoma vagy egyéb elváltozás.

Hallottam olyan variációt, hogy hiába nem látszik hibája, előfordulhat, hogy újra használatba vételkor rövid időn belül defektes, szálszakadt lesz.

Lehetséges ez, vagy ha nem látom hibáját, akkor megvehetem?

Köszönettel: Egy olvasó

Kedves Levélíró,

az abroncsoknak az a legrosszabb, ha autóra szerelve állnak hónapokat, netán éveket. Könnyen deformálódhat a futófelület, illetve a szerkezet. Ez sokszor szemmel is jól látható „plató" formájában jelentkezik a talajjal érintkező abroncsrészen. Ezért (is) szokták felbakolni a ritkán használt autókat. Ha ez nem lehetséges, akkor a használati értéknél magasabb abroncsnyomás is megoldás lehet.

Az Ön által említett gumiknak lehet, hogy semmi bajuk nincs, de ez – ha szemmel nem látható elváltozás – csak a használat során derül ki. Ha az autót „berázza" az abroncs, azaz menet közben vibrációkat kelt, akkor jelen van a deformáció. Ennek mértékétől függ, hogy az abroncs egy–két száz km alatt „kirúgja magát", vagy esetleg visszafordíthatatlan már a károsodás. Egyszóval legyen óvatos ezekkel az abroncsokkal, mert lehet bennük némi zsákbamacska…

Üdv,
Gumidoki

Gyártják még a tavalyi modelleket?

2010. július 14., 14:34 Módosítva: 2010-07-14 14:34:33
0

Kedves Doktor úr!

Most olvastam az ADAC nyárigumi-tesztjét, azaz csak az R15-ös összefoglaló-táblázatot.

Az a kérdésem, hogy ezt szabad-e összehasonlítani a tavalyi R14-es teszt eredményeivel: gondolok itt a méretkülönbségen túl pl. arra, hogy gyártják-e még azokat a típusokat.

Köszönettel
Szűcs Krisztián

Kedves Krisztián,

iránymutatónak természetesen jó lehet egy ilyen összehasonlítás, de más méretben, eltérő tesztkörülmények között és különböző autón másképp viselkedhet ugyanaz a mintázat. Persze egy mintázatnak vannak általánosan igaz és jellemző tulajdonságai, ami viszont mérettől független. Viszont más méretben egyik tulajdonság markánsabb lehet, míg egy másik kicsit a háttérbe szorul. Ráadásul vannak szponzorált, „irányított" abroncstesztek is, mondjuk az ADAC-é nem ezek közé tartozik…

Üdv,
Gumidoki

Kedélyes csevely egy Suzuki gumijáról

2010. július 14., 14:32 Módosítva: 2010-07-14 14:32:15
0

Tisztelt Gumidoki!

Nekem egy 1996-os, 1,3-as, 68 lovas Suzuki Swiftem van, 76 000 km-t futott. A gyári gumik futófelülete még megfelelő, de pókhálós a gumi, így újabb garnitúra vásárlásán gondolkodom (a gyári Michelin nyári gumikban kb. 50 000 km van). A Barum Brillant „kategóriájú gumik" úgy 8 ezer körül vannak, a komolyabb „prémiummárkák" 9–10, tehát nem nagy a különbség. A kocsival szeretek dinamikusan haladni (negyvenes korosztály vagyok), a kocsi paramétereinek megfelelő észhatárok között, mivel könnyű a kasztnija, így érdekes jelenséget produkál, amikor az ember hirtelen ki akar „lőni", vagy vészfékezésre kényszerül.

Amúgy deffenzív vezetés párti vagyok.

kérdésem: 155/70/13-ban néztem a következőket:
– Pirelli P4 Cinturato; 
– Pirelli P-3000; 
– Good Year Duragripp; 
– Michelin Energy B3P

Kíváncsi lennék a véleményére és a tanácsára. Vagy inkább Barum Polaris; Polaris 2; Debica?

Mennyivel jobb/rosszabb egy P4 aszimmetrikus, mint akár egy P3000? Vagy társai?

Tisztelettel, várva válaszát. Üdv: Scampolo

Kedves Scampolo,

Örülök, hogy úgy döntött, lecseréli az autója eredeti, gyári abroncsait! Ez igen időszerű, tekintve, hogy ezek a gumik minimum 14 esztendősek… Javaslom, hogy a prémiummárkák felé kacsingasson inkább, mert ez a kis bekerülési különbözet behozza az árát hosszú távon. Ezek az abroncsok ugyanis várhatóan hosszabb élettartamra, ugyanakkor jobb teljesítményre képesek, mint olcsóbb társaik.

A felsorolás sorrendje nálam ez: P4 Cinturato – DuraGrip – Energy – P3000.

Üdv,
Gumidoki

Tisztelt Dávid Péter úr!

Tisztelt Gumidoki!

Köszönöm még egyszer gyors válaszát az e-mailemre.

Még egy percre szeretném rabolni az idejét, megköszönve a korábbi válaszát, mert tavaszodik, így a téli pacskerokat le kell cserélnem és így válaszút előtt álltam.

A kérdés pedig úgy hangzana, hogy:

az alábbiak figyelembevételével – eljátszogatva a gondolattal –, ha a 155/70/13-as futófelületet a jobb stabilitás és tapadás érdekében (+ sajna fogyasztást ennek függvényében) megnövelném 165-175-185-re, természetesen a váltóméret figyelembevételével, mely váltómérethez milyen nyári gumifajtát javasolna? Mennyivel növelheti ez meg a fogyasztást?

Amúgy valószínű, levelem még két alkalommal a „Totalcar Magazin" levelezőrovatán keresztül megjelenik az Ön postájában, mert az én gépemen nem mutatta egyik sikeres elküldését sem, ezt, amit közben Ön meg is válaszolt, sem azokat, hogy sikeresen el lettek küldve.

Köszönettel és tisztelettel: Scampolo

Amúgy ha valamiben, valamikor viszont tudnék segíteni (Pécs), állok rendelkezésére.

Tisztelettel: T.Róbert

Kedves Scampolo,

A fogyasztásnövekedés számszerű mértékére nem tudok sajnos válaszolni. Nyilván minél szélesebb és peresebb abroncsot tesz fel, az azzal arányosan egyre nagyobb lesz. Nyilván nem kell gondolni drasztikus változásra, de egy, a jelenleginél 2-3 cm-rel szélesebb futófelület biztos, hogy kimutathatóan növeli a fogyasztást. 165/60 R14 méretben pl. a Fulda vagy Kumho mintázatait, 195/45 R15-ben pedig pl. a Falken ZE912-t ajánlom figyelmébe.

Üdv,
Gumidoki

Kedves Dávid Péter úr!

Köszönettel vettem levelét és tanácsát.

Az igazat megvallva szerintem a 165-nél stabilitás és fékhatás szempontjából (egy centivel szélesebb futófelület, igaz, az útra való felfekvéssel és négyszeres szorzóval már nagyobb a felület), szempontjából nem releváns, a másik tekintélyt parancsoló 195-ös méret meg már túlzás ilyen kis szekérhez, tekintélyesebb motort és futóművet megkívánva.

Így úgy hiszem, maradok az eredeti 155-ösnél, és annál a sorrendnél, amit Ön javasolt.

Tényleg utoljára egy kérdés: a 175-185-ös tartományban méretváltó és gumitípus vonatkozásában?

Köszönettel és tisztelettel: T. Róbert

Kedves Róbert,

Még van két méret, ami – nagyobb felnin ugye, de – szóba jöhet, ez a 185/55 R14, illetve a 175/50 R15. Örülök, ha segítettem!

Üdv,
Gumidoki


Kedves Dávid Péter úr!

Ezekhez milyen márkájú gumit javasol az előzőek figyelembevételével?

Köszönettel! És kellemes hétvégét kívánva: T. Róbert

Kedves Róbert,

e két utóbbi váltómérethez felni is kell, nem csak gumi. Nem tudom ezenfelül még mennyit szánna gumira…? Mindenesetre én pl. innen:  a Fulda és Kumho mintázatait is jónak tartom a 165/60 R14-es kategóriában. 175/50 R15-ben jóval kisebb a választék, de pl. a Kumho ebbőlis ajánlható. A linkelt webáruházban egyébként felniből is többfélét találhat az autójához. Jó nézelődést!

Üdv,
Gumidoki

Kedves Gumidoki!

Köszönöm a maximális, minden lényegre kiterjedő, teljesség igényével összeállított válaszát.

Hát csak kapkodom a fejemet a sok váltóméret között. Nesze nekem! Igaz, ezt az ismeretanyagot én gerjesztettem, laikusságom miatt. :-)))

Szóval – amelyiknél ha a normál, gyári 155/70/13-as mérettől eltérek – mindenképpen a hozzávaló 14, 15 colos felnit is be kell szerezni hozzá. (Emlékeim között még él a kocka LADA-s időszak, ha jól emlékszem, 175/70/13-as kerékmérettel, gondolom, ehhez az én esetemben nem megfelelő az osztókör, így erre a gyári sutyuki felnire csak ezt a 155/70/13-as gumiméretet lehet feltenni, pont a megnövekedett %-os magasságarány és az abból adódó fordulateltérés miatt, mert nem mindegy, hogy a 155 centis futófelület 70%-os vagy a 175 centis 70%-os magasságaránya miatt). Valahogy így kapisgálom.

Úgy hiszem, ennek függvényében a legolcsóbban úgy úszom meg, ha az eredeti méretnél maradok, mert egy újabb, gyáritól eltérő garnitúra akár az autóm jelenlegi, kereskedelmi értékének 20–30%-át is kiteheti, annak ellenére, hogy nincs legyilkolva, de ennyit beinvesztálni meg botorság.

Szóval maradok a racionalitás talaján, későbbi anyagi fellendülésben gondolkodva, melynek álma valami biztonságosabb töréstesztű autó. Mostanság kompromisszumként egyelőre ez marad, úgy hiszem, a gyári méretezéssel.

Köszönettel, munkájához további sok sikert kívánva!
T. Róbert

Kedves Gumidoki!

Köszönöm a segítségét, a mai napon megérkezett a 155/70/13-as Pirelli Cinturato P4 garnitúra. 2009. 49 heti gyártással (melyet az Ön jóvoltából tudtam megállapítani).

A gumis, akihez a gumikat viszem felszerelni, április 7-én szerdán délután 15-re, minden bizonnyal tudja, hogy kell őket felrakni.

Én szeretném megkérdezni, hogy az aszimmetrikus mintázatú gumikat a jobb és bal oldalra szimmetrikusan fel lehet rakni, ugyanis forgásirányjelzést nem láttam rajtuk, igaz, mindegyik gumi jelezve van, így egyik peren lamellánál a kerületét végigfutó sárga, a másik oldalánál a kerületét végigfutó fehér csíkkal.

T. Róbert

Kedves Róbert,

Örülök, ha segítettem!

A gumis nyilván látott és szerelt már ilyen típusú mintázatot, így nem lesz gond a felrakásnál.

Az aszimmetrikus mintázatokat egyébként úgy kell szerelni, hogy kifele nézzen a külső, befelé pedig a belső oldal. Forgásirány nincs, ezért úgy nézhet ki, hogy nem tükörképe a jobb oldali keréknek a bal oldali, de ez így van jól. Az egyes mintaelemek ettől még tökéletesen fogják végezni a „dolgukat". Az utcai mintázatok között csak elvétve található olyan, amely egyben aszimmetrikus és forgásirányos. Ezeknek ugyanis bonyolult a logisztikájuk, külön balos és külön jobbos mintázat kell belőlük. Éppen ezért a „kihegyezett" versenygumik között találunk ilyeneket inkább.

Üdv,
Gumidoki

2001-es a gumi. Meddig használhatom?

2010. július 13., 10:24 Módosítva: 2010-07-13 10:24:28
2

Üdv!

Most vásároltam egy Peugeot 306 Breaket, és valószínű, hogy az eredeti Michelin Energy gumik vannak rajta. Kb. 5 mm bordával, de az évjárata 2001-es. Az oldalán látszik, hogy öregszik a gumi, de amúgy semmi baj vele.

Meddig használhatom?

Szabolcs

Kedves Szabolcs,

már többször megírtam, hogy egy abroncs – profilmélységtől függetlenül – hat-, maximum nyolcéves korában csereéretté válik az öregedés miatt. Ezekre a Michelin gumikra tökéletesen igaz ez a megállapítás. Javaslom a cseréjüket!

Üdv,
Gumidoki

Pirellit vagy Dunlopot az Avensisre?

2010. július 11., 08:25 Módosítva: 2010-07-11 08:25:44
0

Üdvözlöm!

Nemrégiben írtam önnek, hogy problémám van a Toyotámmal! Most abban kérném a segítségét, hogy gumit szeretnék venni! Kétféle jöhet szóba: Pirelli P6 Cinturato vagy Dunlop Sp sport 01. Ön szerint melyik lenne jobb az Avensisemre?

Kedves László,

Mindenképpen a P6 Cinturato a jobb választás. Minden tulajdonságát tekintve jobb, mint a nem mai fejlesztésű – de egyébként kiegyensúlyozott teljesítményű – SP Sport 01.

Üdv,
Gumidoki

Mást, de jobbat?

2010. július 10., 10:02 Módosítva: 2010-07-10 10:02:52
0

Tisztelt Gumidoktor!

Nissan Almera gépkocsimon Michelin Energy Saver köpenyek vannak, 185/65 R15 88T, 2 közülük eléggé kopott már, nem egy időben kerültek használatba, mindenképpen szeretnék új köpenyt venni. Meglepődtem, hogy az ez évi ADAC nyárigumi-teszt ezt a típust vizes burkolaton való gyengébb tulajdonsága miatt most nem helyezte „a különösen ajánlott" kategóriába, ellenben legjobbnak a Pirelli Cinturato típusát hozta ki győztesnek. Igaz, hogy a „P6" szerepelt a tesztben, de talán igazam lehet, hogy a P4 is, amit megvennék, ezekkel a tulajdonságokkal rendelkezhet.

Kérdésem az volna, hogy megtehetem-e, tanácsolja-e, hogy a Pirellit válasszam, így a két tengelyen 2 féle köpeny volna, avagy vegyek az eddigihez még 2 db ugyanolyan márkájú Michelint. Másrészt szeretném még azt megkérdezni, hogy a megvásárolt új köpenyeket valóban a kocsi hátulsó részére tegyem-e fel? Talán a Totalcar egy régi cikkében olvastam ez utóbbi javaslatot valamikor régen, meglepett, mert a gumiszerelők előre szokták tenni az új gumikat.

Tisztelettel: Péter

Kedves Péter,

Azzal kezdeném válaszomat, hogy a Pirelli jó választás. Az aktuális Cinturato sorozat köszönhetően az új keverékeknek és mintázatkialakításoknak, minden szempontból megállja a helyét. Az Ön autójára való méretben pedig a P4 Cinturato tökéletes döntés. Nem gond, hogy a másik tengelyen más mintázat van, az a lényeg, hogy párban mindig egyforma mintázat legyen felszerelve. Ha meg lesz elégedve a P4-gyel, majd a másik két abroncsot is cserélheti ilyenre, ha eljön az ideje.

Az új vagy kevésbé kopott abroncsokat pedig azért előnyösebb a hátsó kerekekre szerelni, mert ez vészhelyzetben (pl. hirtelen fékezés kanyarban) jobb úttartást biztosít, főleg nedves, csúszós úton. Abból kell kiindulni, hogy a kritikus közlekedési helyzetek nagyobb eséllyel alakulnak ki vizes, csúszós útfelületen. Amennyiben ilyenkor az első kerekeken lévő abroncsok – pl. vízenfutás miatt – elveszítik a kapcsolatot az útfelülettel, a gépkocsi átmenetileg kormányozhatatlanná válik, azonban általában megtartja helyzetét és menetirányát. Amennyiben viszont a hátsó kerekeknél szakad meg a kapcsolat az úttesttel, a gépkocsi hátulja kitör. Egy ilyen kritikus helyzettel sokkal nehezebb megbirkóznia a gépkocsi vezetőjének, mint egy rövid ideig tartó kormányozhatatlansággal.

Üdv,
Gumidoki

Úthengerkereket a Seatra

2010. július 8., 11:15 Módosítva: 2010-07-08 11:15:25
0

Tisztelt Gumidoki!

Seat Cordoba 1999. 02. havi TDI gyári mérete 188/55 R15. Szeretnék rá egy 8x15-ös alufelnit, 205/50 R15 gumikkal. Az ET 20 és 25, a gyári ugyebár 35. Elvileg elfér mindenhol, a kerékátmérő 1 mm-t változik. Kivitelezhető a dolog?

Köszönöm!

Kedves Levélíró,

A 205/50 R15 5,5–7,5" széles felnin használható, a 8x15"-ös tehát túl széles hozzá. Ha keskenyebb felnit választ, nincs akadálya a cserének.

Üdv,
Gumidoki