Kedves Olajdoktor!
2004-es évjáratú Fiat Punto 1.2 (8V) típusú autónk van, újonnan vásároltuk, most 70 E km van benne. Szeretném tudni, hogy ennél a típusnál "örök életű"-e a váltóolaj, vagy pedig szükséges cserélni. Ha igen, akkor milyen gyakran kell cserélni és milyen olajat javasol?
Válaszát előre is köszönöm.
Üdvözlettel: P. Péter
Kedves Péter!
Nem kell a váltóban olajat cserélni, csak 80 ezer kilométerenként ellenőrizni az olajszintet. Ha utántöltésre van szükség, akkor Fiat 9.55550-MX3 szabványnak megfelelő, 75W-85-ös viszkozitású speciális olajat kell használni, mint például a Tutela Car Technyx 75W85.
Üdv,
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Egy Mitsubishi L200-ban szeretnék olajat cserélni (2004-es 2,5 TD, 115 LE, 42 000 km-t futott). A szerviz korábban 5W40-es olajat rakott bele, a számla alapján. A használati alapján több viszkozitás is jó bele, de mindenféle számomra ákombákom kódokat írnak mellé. Gazdaságossági okokból rakhatok a kocsiba MOL Dynamic Turbo Diesel 15W40 olajat, átlagos igénybevétel mellett? Miben lehet ez rosszabb a kocsinak?
Válaszát előre is köszönöm.
Üdv:
F. Gábor
Kedves Gábor!
15W40-es olajat 2010-ben ne töltsünk egyetlen személyautóba sem,
akármennyire is szeretnénk gazdaságosak lenni. A 15W40-es olajok hidegben lényegesen rosszabbul teljesítenek, többet kopik a motor. Ráadásul, mivel ezek ásványolajok, gyorsabban is degradálódnak. Valójában akkor vagyunk gazdaságosak, ha legalább egy 10W40-es, félszintetikus olajat használunk, mert az a minimális többletkiadás, amit egy ilyen olaj jelent, messze eltörpül az esetleges motorproblémák javítási költsége mellett. Nem akarom eltántorítani a MOL-tól, mert teljesen jó olajokat gyárt, de legalább a Dynamic Transit 10W40-t töltse a motorba.
Üdv,
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Egyszer már kérdeztem öntől, de most állok olajcsere előtt, és még felmerült bennem még pár kérdés. '98-as F Astrám van, 80 ezer km-rel. A használati útmutatójában a következő olajokat ajánlják 15W40; 10W40; 5W50, aztán meg ott van egy hőmérséklet táblázat, ahol a növelt kenőképességű olajok között a 0W30-tól az 5W50-ig minden létező viszkozitású olaj fel van sorolva. Honnan lehet tudni, melyik többfokozatú vagy növelt kenőképességű? Ez most mit jelent, ebbe minden beleönthető, legfeljebb megeszi? 95%-ban városban használom a járgányt és fűtetlen garázsban van, ezért szeretnék minél jobb olajat, ne viselje meg nagyon, főleg a reggeli hidegindítás. Olajfogyasztás szerintem normális. 10W40 van most benne. Nem tudom, milyen viszkozitásút és márkájút válasszak, a szintetikusokkal szimpatizálnék... Valvoline, Castrol és Mobil olajokból milyen viszkozitásút és fajtát ajánlana?
Válaszát előre is köszönöm!
Tisztelettel,
Roll
Kedves Roll!
Minden Ön által felsorolt olaj többfokozatú. Azok az olajok, ahol a
viszkozitás xxW-yy vagy xW-yy formában van megadva, azok mind
többfokozatúak, mert egyszerre tartoznak egy téli (xW) és egy nyári (yy) viszkozitási osztályba. Egyfokozatú akkor volna, ha mondjuk annyi lenne ráírva, hogy 10W. Vagy annyi, hogy SAE 40. Ahol van egy W-s szám, majd utána egy másik, az már többfokozatú. Ebben az autóba én megelégednék egy 10W40-es olajjal. Nem mintha nem tenne jót neki egy 5W40-es, csak arról van szó, hogy nem feltétlenül szükséges a használata, a fűtetlen tárolás mellett sem. Úgyhogy, ha a legjobb ár/érték arányút keresi, akkor maradjon a 10W40-nél, ha pedig a legjobbat, ártól függetlenül, akkor legyen 5W40-es, szintetikus. Az 5W30-as és 0W30-as viszkozitás sem árt az autónak, de arra készüljön fel, hogy egy 11 éves autónál nagyobb valószínűséggel léphet fel használatukkor olajfogyasztás, amit utántöltéssel pótolni kell.
Ajánlataim: Valvoline Durablend 10W40, Castrol Magnatec 10W40, Mobil Formula S 10W40.
Üdv,
Olajdoki
Kedves Olajdoki !
Nemrég vásároltam egy Toyota Yaris 2004-es évjáratú, 1,3 vvti motorral szerelt autót, amelyben 160 000 km van. Az előző tulajdonos 99%-ban autópályán használta, Castrol Magnatec 10W40 olajat kapott az autó. Én szinte kizárólag városban használom, azon belül is rövid távon. Kérdésem: milyen olajat javasol, esetleg érdemes-e 5W30-as olajra váltani?
Köszönöm:
Zotyesz
Kedves Zotyesz!
Szerintem érdemes váltani. Egyrészt azért, mert egy alacsonyabb viszkozitású olajjal különösen városi használat mellett lehet üzemanyagot megtakarítani. Másrészt, ez egy viszonylag fiatal, de sokat futott autó, amelyet egy ilyen olajjal - főleg ha szintetikus - hosszabb távon jó állapotban lehet tartani.
Üdv,
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Benzines, 1,4-es Astra Classic-om van (2007-es évjárat). A gyár szerint 30 000 km, vagy egy év az olajcsere-periódusa. Én most töltöttem bele Castrol Edge 0W30-as olajat, ami longlife. Évente kb. 10 000 km-t megyek vele. Amikor olajcserén volt az autó, a szerelő azt mondta, hogy mivel longlife, akár 2 évig is benne maradhat.
Ez azért fontos, mert drága volt az olaj, és ha nem muszáj, nem cserélném le 1 év, és 10 000 km után, hanem megvárnám a 2 évet, és kb. 20 000 km-t.
Megtehetem?
Válaszát előre is köszönöm:
Gábor
Kedves Gábor!
Sajnos nem tudom nyugodt szívvel ajánlani, hogy a gyár által előírt 1 év
helyett 2 év után cserélje az olajat. A longlife olaj akkor használható
hosszabb csereperiódussal, ha ezt az autó gyártója külön megengedi. Az olajcsere-periódust számos tényező befolyásolja, és ezek közül - talán meglepő, de - a futott kilométer szinte a legkevésbé fontos. Fontosabb nála például, hogy hány hidegindításon esett át a motor, mennyit járt hidegen (rövid utak), milyen sűrűn volt kitéve kondenzációnak, stb. Sőt, mielőtt még valaki úgy gondolja, hogy ha nem jár az autóval egyáltalán, akkor nem romlik az olaj állapota, gyorsan leszögezem: a már használatba vett olaj állapota az autó álló helyzetében is romlik, mert az olajba keveredett égés-melléktermékek folyamatosan rombolják az olaj összetevőit. Tehát felelősen nem lehet állítani, hogy „persze, ráér 2 év után is az olajcsere". Könnyű pedig nagyvonalúnak lenni ilyen helyzetben, mert az olajjal kapcsolatos problémák sokszor csak hosszú évek hathatós károkozása után válnak láthatóvá, ezért nehéz észrevenni az ok-okozati összefüggést. De ha hosszú távra tervez az autóval, és nem mindegy, hogy később milyen állapotban lesz a motor, akkor már most érdemes ezekben a kérdésekben helyes döntést hozni.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
10 éves Audi A4 1.9 TDI 1Z típusú autómhoz a szokásos Castrol Magnatec 10W40 helyett Castrol Edge 5W40 olajat készülök tetetni a jobb minőség és a kisebb kopás érdekében (hidegindításkor). Mivel ez egy teljesen szintetikus olaj, számolhatok valamilyen negatív következménnyel? Pl.: szimering-kiszáradásról és ebből adódóan olajfolyásról hallottam már valakitől.
A válaszát köszönöm előre is!
P. Attila
Kedves Attila!
A probléma valós, csak 15-20 éve idejét múlta. Az régi szintetikus olajok még valóban okoztak ilyen problémákat, de ez már nagyon rég a múlté. Sajnos az akkori rossz tapasztalatok máig közszájon forognak, és sokszor akadályozzák a minőségi előrelépést a kenőanyag-felhasználók részéről.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
Érdeklődnék, hogy a Castrol márkájú motorolajon belül melyik típusú ill. viszkozitású a legmegfelelőbb a 2006-os évjáratú Mercedes 280 cdi típusú autómhoz.
Előre is köszönöm:
István
Kedves István!
A Castrol Edge 5W30 vagy a Castrol SLX Professional Powerflow 5W30 felel meg, mert ezek rendelkeznek az ide vonatkozó Mercedes jóváhagyással (MB 229.51).
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
Fél éve vettük a Ford Fiestát (2001. 1.25, 16v, Zetec s, 98 000 km volt
benne), gyorsan kiderült, hogy igencsak eszi az olajat. Kompressziót
mérettem, minden OK, a motor szépen dolgozik, van ereje a gépnek. Többféle olajjal is próbálkoztunk, de a gyári Ford Formula 10W40, és a Valvoline Durablend 10W40-es is eltűnt, még egy Esso 15W40-est is kipróbáltam. Úgy tűnik, hogy nem az olaj minőségével van a baj. Olajszivárgás nincs. Két hónapja a szelepszár-szimeringeket is kicseréltük (a hegerfejet nem vette le a mester). A mechanikus biztosan állította, hogy ez lesz a baj... De gyorsan kiderült az ellenkezője, semmi változás, még csak azt sem vettem észre, hogy csökkent volna az olajfogyás: 1000km/1l olaj megy el most is. A mesterem tanácstalan, mint ahogy én is, nem akarom elhinni, hogy komolyabb a baj. A kipufogófüst normális, ezidáig nem vettem észre, hogy komolyabban eregetne kékes füstöt, talán gázadásánál, egy picit. Talán próbálkozzak az eredeti 5W30-as viszkozitású olajjal, azt majd nem eszi meg?
Köszönettel:
Viktor
Kedves Viktor!
Én is kicsit tanácstalan vagyok a leírtak alapján. A kompresszió mérésnek ki kellett volna mutatnia a problémát, ha a szelepszár-szimering vagy a dugattyúgyűrű mentén fogy az olaj. Olajfogyasztást okozhat még a nagy igénybevétel, ami a vezetési stílusból vagy a terepviszonyokból adódhat, de az 1 liter / 1000 kilométer sok ahhoz, hogy csak ennek legyen betudható. Az olaj illékonysága is okozhat olajfogyasztást, de ez legfeljebb gyenge minőségű olajoknál ölthet ekkora mértéket, ezek pedig jó olajok voltak. Szerintem valamit nem vettek észre az eddigi vizsgálatok során, másra nem tudok gondolni. Az előírt olaj természetesen műszakilag jó választás, de kicsi az esélye, hogy ez oldaná meg a problémát. Sőt, az alacsonyabb viszkozitás miatt lehet, hogy még több fogyna belőle.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Az autómban Valvoline 10W40 Max Life olaj van. Utántöltésre Mobil 10W40 olajat használtam, kb. 0,5 litert. Kérdésem az lenne, hogy járhatok-e vele így az olajcseréig, vagy nem. Az autó Citroen Xsara 1.6 16v, 2001-es évjárat.
Tisztelettel:
György
Tisztelt Olajdoktor!
Van egy Kawasaki ZXR 250 C típusú, '94-es évjáratú motorkerékpárom. Most érkeztem el az olajcseréhez, és azt szeretném megtudni, hogy érdemes-e eltérni a gyár által megadott értékektől? A motorhoz gyár által előírt olaj a 10W30 és 10W40. Mivel ez egy 4 hengeres, 16 szelepes motor, rengeteget pörög még akkor is, ha finoman közlekedek vele. Jelentene az esetleg problémát, ha az olajat 0W40-esre, vagy 5W40-esre cserélem, hogy csökkentsem a motor hideg járásánál a kopást? A motor az olajat nem eszi, utántöltésre nem volt sosem szükség, magas fordulaton sem füstöl. Szerencsésen kifogtam egy rendben tartott példányt. Általában túrázásra, munkába járásra használom, de havi szinten legalább egyszer kigurulok vele a pályára is ha az időjárás is engedi.
Válaszát előre is köszönöm!
Üdv,
Tamás
Kedves Tamás!
Nem javaslom az eltérést a gyári előírástól. Ha a megfelelő minőségű, 4T-s olajat használja, esetleg egy szintetikus változatot, azzal minden rendben kell legyen. Motorkerékpár olajokból (azaz 4T-s olajokból) nem is nagyon szoktak 0W40-es vagy 5W40-est gyártani.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
'99-es Honda Civic-emben nemrég lecseréltem a folyadékot
Valvoline MaxLife fagyállóra. Egy korábbi válaszában azonban felfedeztem, hogy nem ajánlja a foszfát tartalmú hűtőfolyadékokat. A V.MaxLife tudomásom szerint 1-7% kálium-foszfátot tartalmaz. Cseréljem le?
Köszönöm:
L. László
Kedves László!
A Valvoline Maxlife Antifreeze egy olyan hibrid fagyálló, ami kiválóan
megfelel olyan helyekre is, ahol korszerű, OAT típusú fagyálló van előírva. Ugyanakkor keverhető a hagyományos fagyállókkal is. Lecserélni csak 4 év vagy 200 ezer kilométer után szükséges.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
KIA RIO 1.4-esem van, 2006-os gyártású. Szemezgetek ezzel az 5W50-es olajjal, mert jókat írtak erről a hidegindtásnál, nagyon halkan jár a motor vele, nincs hidrotőke hang.
Most ESSO 5W30 ESP van benne, sokat használom városban rövid távokon, meg a kocsi nincs garázsban. Ön szerint megérheti a váltás?
Köszönettel:
Gergely
Kedves Gergely!
Egy 5W50-es olaj pont ugyanolyan hidegindítási tulajdonságokkal rendelkezik, mint egy 5W30-as. Ugyanis a téli viszkozitása mindkettőnek 5W, így ugyanazoknak a limiteknek kell megfelelniük. A különbség a két olaj között – ha csak a viszkozitást nézzük – üzemi hőmérsékleten van. Egy 30-as olaj – normál használat mellett – jobb; az 50-es olaj versenyszerű vezetéshez, azaz pont nem az említett városi rövid utakon az ideális.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Ford Focus II 1.8 Tdci, 2005-ös autómba 93 000 km-nél Castrol Edge 5W30-as olajat töltöttek a szervizben, és azt mondták, 15 000 km megtétele után menjek újra. Jó ez így?
Üdv:
Ferenc
Kedves Ferenc!
Nem igazán jó, mert Ford M2C-913B szabványnak megfelelő olaj kell bele, amit az Edge 5W30 nem teljesít. A Castrol olajai közül a Magnatec Professional A1 5W30 a megfelelő. Cserélni 20 ezer kilométerenként, de legalább évente egyszer kell.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
Az autóm: G Astra, Z16SE, 2001-es.
60 000 km-nél beszereltem a direkt befecskendezésű gázt. Az olajfogyasztás 130 km/h felett minimálisan jelentkezett. 35 000 km-t mentem gázzal és az olajfogyasztás 2-3 dl/1000 km-re nőtt. Eleinte Valvoline-t használtam, majd GM-et, Mobilt, és most hiába állok vissza az első olajra, a fogyasztás marad 2-3 dl.
Mi a teendő?
Adalék, szelep szimering, olajtípus? Nagyon várom válaszát!
Hálásan köszönöm!
Drobina
Kedves Drobina!
Az olajfogyasztás növekedése valószínűleg nem a gázüzemmel, hanem az autó korának előrehaladásával van összefüggésben. Egy félszintetikus, 10W40-es olajat érdemes használni, és nem szabad az olajfogyasztás miatt vastagabbra cserélni. Érdemes viszont az olajfogyasztás pontos helyét kideríteni – ami lehet akár az említett szelepszár szimering is – és a hibát kijavíttatni.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Kérem, írja meg, milyen olajat, milyen mennyiségben vásároljak? Szűrőt is cseréltessek?
A kocsi: Nissan Note HR16DE, benzines, automata váltós, 2006-os évjárat. 15 000 km-t futott.
Tanácsát előre is köszönöm.
Üdv:
K. László
Kedves László!
API SL vagy ILSAC GF-3 minőségű olaj kell hozzá. Szintetikus, 5W30-as olajat javaslok, mint például a MOL Dynamic Gold 5W30 vagy a Shell Helix Ultra Extra 5W30. A csereperiódus 30 ezer kilométer, de legfeljebb 24 hónap.
Szűrőt mindenképpen cseréljen, különben teljességgel értelmetlen az
olajcsere. 4,8 literre lesz szüksége.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
Egy 2001-es évjáratú Volkswagen Passatot használok, 2000-es
motorral. Nemrég vettem az autót, és sajnos sikertelen volt minden erőfeszítés, hogy megtudjam, milyen olajat raktak bele. Utána kellene már tölteni, de sajnos nem tudom, milyen olajat válasszak. Kérdésemet nehezebbé teszi, hogy jelenleg az Egyesült Királyságban élek, és az autóval szeretnénk hazamenni.
Előre is köszönöm a válaszodat!
Szép napot!
Levélíró
Kedves Levélíró!
Egy félszintetikus, 10W40-es vagy 10W30-as olaj megfelelő választás. Jó hozzá például a Mobil Formula S 10W40 vagy Castrol Magnatec 10W40, de más márka is megfelel, ha ezek nem elérhetőek. Utóbbi esetben próbáljon valami olyan márkát választani, amiről nem most hall először. Jó utat!
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Válaszukat előre is köszönöm!
Tisztelettel:
F. István
Kedves István!
20 ezer kilométer, de legfeljebb 24 hónap a típusra vonatkozó csereperiódus.
A Quartz 7000 10W40-es olaj megfelelő hozzá.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
Hyundai Accent 1,5-ös, '96-os évjáratú kocsimat egy barátomnak kölcsönadtam 2 hónapra, mivel én külföldön tartózkodtam.
Kigyulladt az olajnyomás jelzőlámpa, megnézte, alig volt már olaj
(gyakorlatilag 0, az olajfogyasztás 0,6 l / 1000 km, még belefér). Felhívott, mondtam: olajcsere, addig ne nagyon használja, erre szabályos csere helyett feltöltötte a tartályt (amúgy megfelelő olajjal), ráadásul mellé is öntötte és túltöltötte (mint később kiderült), azóta kb. 200 km-t ment a kocsi. Most kaptam vissza és nagyon füstöl (korábban nem volt ilyen probléma). Szűrő nem lett cserélve, a motorba is kerülhetett olaj. Mit tegyek? Szabályos csere segítene, vagy átmosódik a motor és magától elmúlik?
Válaszát előre is köszönöm.
András
Kedves András!
A túl magas olajszint okozhat olajfogyasztást, mindaddig, amíg a fölös olaj el nem ég. Ez lehet a füst oka. Ha jelentősen a maximum fölött van az olajszint akkor a tömítések extra nyomást kapnak, és akár a kuplungtárcsa is kaphat az olajból. Később - a tömítésekben okozott károk hatására - akár a kenés elégtelenné is válhat. Maga az a gyakorlat, hogy olajfogyás esetén után kell tölteni, egyáltalán nem hibás. Olajat akkor kell cserélni, amikor lejár a csereperiódus. Ha közben lecsökken az olajszint, akkor az utántöltés helyes, csak persze nem kellene túltölteni. Szűrőt pedig akkor kell cserélni, amikor olajat, természetes, hogy nem cserélünk szűrőt utántöltéskor. Azt a részt pedig nem értem, hogy "a motorba is kerülhetett olaj". Az olajat az olajbeöntő nyíláson kell beönteni, pontosan a motorba. Még ha mellé is megy, akkor sem fog mondjuk az üzemanyag-rendszerbe kerülni, legfeljebb a motortér lesz koszos.
Üdv,
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Abban szeretném a segítségét kérni, hogy a tél beálltával a hidegben éjszakázott autót az indítás után mennyi ideig kell alapjáraton járatni. Szeretem kényeztetni. Opel Corsa C 1.2, 2006-os, benzines az autó, Mobil 1 5W40 olaj van benne, 50 000 km-t futott. Hidegen 2000-nél elváltom. Melegen 2500-nál.
Tisztelettel:
ZoliKedves Zoli!
Az olaj szempontjából bőven elég, ha 10 másodpercet vár, mielőtt elindulna. Lehet, hogy még annyi sem kell. Sokkal fontosabb volna, hogy az előírásoknak megfelelő, GM-LL-A-025 minőségű olajat használjon. Mobilból ez a Mobil 1 0W40-es.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
KIA Cee'd 1.6 CRDI gépkocsim szervize most következik. Találtam egy
márkaszervizt, ahol hozott olajból megcsinálják az olajcserét. Kérdésem: megfelelő-e a Q8 EXCEL 5W40 ACEA A3/B3/B4 API SM/CF minősítésű motorolaj? A gyártó szerint a legkorszerűbb common-rail rendszerű dízelekhez is ajánlott.
Válaszát előre is tisztelettel megköszönöm:
Csaba
Kedves Csaba!
Ha nem részecskeszűrős az autó, akkor megfelel. Ha viszont részecskeszűrős, akkor ACEA C3 minőségű olajra lesz szüksége, amennyiben nem akar néhány olajcserényi idő után százezreket költeni egy új részecskeszűrőre. A Q8 olajok közül a Special 5W30 valamint a V Longlife 5W30 rendelkezik ezzel a minősítéssel.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Kedves Levélíró!
A Castrol Taf-X 75W90 valóban API GL-4/5 minőségű olaj, ezért használható akkor, amikor API GL-4 és akkor is, amikor API GL-5 minőségű olaj az előírás.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
'95-ös C200 benzines Mercedesembe hűtőfolyadékot szeretnékÜdv,
Csabi
Kedves Csabi!
Egy korszerű fagyálló 4-5 évig vagy 200-250 ezer kilométerig használható. Ezek a fagyállók sokszor a megszokott kéktől vagy kékeszöldtől eltérő színezésűek. Jellemzően használt színek a piros és a sárga. A gyártók eredetileg azért színezték így ezeket a termékeket, hogy jobban megkülönböztessék őket a hagyományos fagyállóktól. Sajnos sok kétes szándékú cég rájött arra, hogy a vásárlók ezeket a színeket a prémium minőséggel kezdik azonosítani, így megjelentek a piros és sárga színű, de hagyományos összetételű fagyállók, gyakorlatilag a vásárlók „lehúzására”. Ezért fontos megjegyezni, hogy a szín önmagában nem garantálja a minőséget, illetve, hogy akár két különböző színű fagyálló is lehet azonos minőségű, mert a szín csak a választott színezőanyagon múlik. Mindig figyeljük a termék címkéjén szereplő adatokat, és ebből is, akárcsak az olajból, hosszútávon jobban járunk, ha ismert cég termékét vásároljuk.
Üdv,
Olajdoki