Új autónál kell-e 0. olajcsere?

május 6., 14:10 Módosítva: 2021.05.06 14:19
654

Tisztelt Olajdoktor!

2020.12.30-án átvettem életem első új autóját (családban sem volt korábban), egy Fiat Tipo 1.4 95 le szívóbenzines autót. 4 hónap elteltével 4900 km van az autóban, a szerviz meg a gépkönyv azt írja elő hogy az első szerviz 1 év vagy 15 000 km.

Az lenne a kérdésem, hogy kb havi 1000 km-es futásteljesítmény mellett érdemes megcsináltatni ezt a 0. olajcserét az összekopás miatt, vagy nyugodtan megvárhatom az első szervizt? Ön szerint érdemes megcsináltatni vagy ráér az első esedékes szerviznél elvégeztetni? Válaszát előre is köszönöm szépen!

Kedves Zoltán!

A gyártástechnológia sokat fejlődött az elmúlt évtizedekben. Az autók esetében a bejáratásnak nevezett folyamatot tulajdonképpen elvégzettnek tekinthetjük. A gyártó utasítása szerint alapvetően elegendő eljárni, abból probléma sem származik. Ezzel együtt gyakori tapasztalat, hogy az első csereperiódus alatt nagyobb az olajfogyasztása az autónak egyes esetekben pl.

Természetesen, ha ön mondjuk 5000 kilométert követően olajat cserél azzal biztosan jót tesz, vagy inkább úgy fogalmazok, hogy ártani semmiképpen nem árt. Végül egy személyes adalék. Feleségemnek vásároltunk egy új Pandát. Ugyanebben a cipőben járok, és én fogok 3-5000 km-nél csinálni egy olajcserét. Ez egyben a tanácsom is, azzal együtt, hogy ennek hiányából sem származik komoly műszaki hátrány.

Üdv.: Olajdoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Vettem egy GT86-ot. Mit cseréljek és mikor?

április 29., 11:30 Módosítva: 2021.05.08 07:19
236

Kedves Olajdoki!

A mai napon boldog tulajdonosa lettem egy Toyota GT86-nak. Az autót 2013-ban vásárolta első tulajdonosa, és mindössze 12 000 km-t ment vele az elmúlt 8 évben. 2015-ben és 2020-ban cseréltek benne motorolajat, illetve a tavalyi olajcsere mellett a hűtőfolyadékot is kicserélték.

Kérdésem, hogy korukból adódóan mely folyadékokat érdemes nekem lecseréltetnem? Gondolok itt váltó/difi/fék/szervóolajra. Külön hálás lennék, ha márkát és típust is írna, hogy az ésszerűség határain belül a legjobbat vehessem mindenből.

Kérem válaszadásánál vegye figyelembe, hogy az autót arra szeretném használni amire tervezték, azaz hétvégi kirándulások, szerpentinek, pályanapok. Előre is nagyon köszönöm a segítségét!

Üdvözlettel: Nándor

Kedves Nándor!

Gratulálok az autóhoz! Megvan a gépkönyv is? Az sokat segít a megfelelő kenőanyag kiválasztásában.

A motorolajat ennél a típusnál 15 000 km-enként vagy évente cserélni kell. Nem szerencsés 5 évet használni egy motorolajat egy olyan autóban, ahol évente cserélni kell. Motorolaj élettartama sehol nem több két évnél. Az előírás API SL, SM vagy SN teljesítményszint mellett 5W-30 vagy 0W-20. Az én javaslatom az 5W-30, ami lehet a Champion OEM Specific 5W-30 C3, vagy MOBIL1 ESP Formula 5W-30.

A hűtőfolyadék cseréje ráér. Általában, ha nincs megbontás, az akár 5 évet is kibírhat.

A fékfolyadék cseréje kétévente esedékes, bármilyen autóról is legyen szó. Itt választhat DOT 5.1-es fékfolyadékot, miközben a DOT 4 is elegendő. Itt az előbb említett márkákból is talál folyadékot, de bármi más is szóba jöhet.

A differenciálműben a csere 30 000 kilométerenként esedékes. Ettől még messze van.

A váltóról nem tudom, hogy manuális-e vagy automata. Ha automata, ott 90 000 km-nél lesz a csere, így azt engedjük el. Ha manuális, akkor pedig 60 000 km-nél, így azzal sem kell kalkulálnia.

Remélem tudtam segíteni. Üdv.: Olajdoki

Kedves Doki!

Köszönöm, hogy megtisztelt válaszával! Arra a döntésre jutottam, hogy a szervizkönyv vezetése miatt a Toyotához fogom hordani az autót. Gondolom, a gyári olajakkal nem nyúlok mellé.

Időközben felleltem a neten az autó használati utasítását, illetve a karbantartási útmutatóját. Az alábbi csereintervallumokat javasolják:

Fékolaj: 30 000 km / 2 év

Hűtőfolyadék: 120 000 km / 6 év

Motorolaj: 15 000 km / 1 év

Váltóolaj: 60 000 km / 4 év

Difiolaj: 30 000 km / 4 év

Lecseréltetek mindent, ártani nem árthat.

Egy kis bizonytalanság maradt bennem az alábbi pár sor miatt: „Az Ön Toyota gépjárművébe a gyártás során SAE 0W-20 olajat töltöttek. Ez a legjobb választás, mivel kedvező fogyasztási adatokkal rendelkezik, és hideg időben is könnyű indítást biztosít. SAE 0W-20 helyett használhat SAE 5W-30-at is. A következő olajcsere alkalmával azonban le kell cserélnie SAE 0W-20-ra.”

Ahogy Ön is, más hozzáértő is az 5W-30-as olajat javasolja. Nem világos számomra, hogy ha jó az 5W-30, akkor miért kell 0W-20-ra cserélni a következő csere alkalmával. Ha még ennyit kérhetek, akkor írja meg nekem!

Köszönettel: Nándor

Kedves Nándor!

A gyári karbantartási leírást független szervizek is elérik, de természetesen ez egy jó döntés. Az ön által leírt csereperiódusok megegyeznek azzal amit én leírtam, ennek örülök. :-)

A gyári 0W-20-szal ne törődjön olyan értelemben, hogy az 5W-30 is előírása az autónak. Természetesen használhatja 0W-20-szal, és a kevés kilométer miatt ezzel nem is lesz gond, de stabilabb és masszívabb megoldásnak gondolom az 5W-30-at. Olcsóbb is, és mint mondtam, az is megfelel a gyártó előírásának. A gépkönyvben ez ellenőrizhető.

Üdv.: Olajdoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Offroad versenyre keresek olajat

április 18., 13:25 Módosítva: 2021.04.18 13:27
0

Üdvözletem

A kérdésem az offroad verseny motor olajcsere és viszkozitás témakört feszegeti. A gyártó az én típusomnál 15w50 jasoT903 ma2 minősítésű olajt ír elő 12 üzemóránkénti cserét. Mennyire károsítja a motort illetve a nedves kuplungot a viszkozitással való játék. Olyat is hallottam hogy valaki automata váltó olajat használ és áll. szerint finomabb a kapcsolás.

Amerikában pl vannak akik teherautó olajat öntenek bele és nincs panasz rá (Shell Rotella). Nem gondolnám hogy bármelyik gyártó a holdról szerzi a kőolajat hozzá, vagy csoda módon finomítana nyersolajat.

Mi az igazság ezen a téren? Ha úgyis kidobálom az olajat x óránként megéri a drágább olaj létezik hogy a motor károsodást szenved ha olcsóbb olajat használunk vagy eltérünk a gyáritól?

Kedves kérdező!

Igen, Önnek tökéletesen igaza van, miszerint a kőolaj nem a Holdról származik.

Az összes többi dolog teljes tévedés. Pontosabban hatalmas tévedésekhez és komoly műszaki károkhoz vezető gondolatsor!

A viszkozitási osztály (15W50) két viszkozitási értéket magában foglaló osztályozás. Azért van, hogy egyszerűen előírható és egyszerűen betartható legyen.

Azt jelenti, hogy az adott olaj hidegen folyik valahogyan és üzem melegen is folyik valahogyan. Alacsonyabb viszkozitás mellett dönteni azt jelenti, hogy esetleg nem épül fel a megfelelő olajfilm illetve nyomás a csapágyakban és azok összeverődnek. Ha 15W van előírva, akkor az ne legyen alacsonyabb. Ugyanez igaz üzem melegen az 50-es osztályra. Ha magasabb viszkozitási osztályt választunk akkor pedig az adott olaj az adott körülmények között lassabban tud csak áramolni. A szivattyút és a teljes rendszert nagyobb munkára kényszerítve. Ez az olaj gyors leépüléséhez vezet, valamint a megnövekedett folyadéksúrlódás miatt nagyobb hőmérsékletet, többletfogyasztást és megnövekedett károsanyag kibocsátást.

Ez még csak a viszkozitás azaz a folyással szemben fennnálló ellenállás mértéke volt.

Most jön a teljesítményszint. Egy motorolaj adalékolása és a felhasznált bázisolaj és a teljes receptúra úgy van tervezve, hogy az Otto motor által feladott leckét teljesíteni tudja úgy, hogy az összes égésmellékterméket és szilárd szennyeződést és kopadékokat magában tartsa, miközben a teljes élettartamában ellátja feladatait. A korrózióvédelemtől a hőelvezetésen át a szennyeződések összegyűjtéséig, stb. Offroadban nem kell mondanom mennyivel több terhelés éri a motort egy átlagos felhasználásnál. Ezért is tud 12 órát a csereperiódus. Ezt is be kell tartani természetesen.

Jön a harmadik turpisság, a Jaso MA2, ami gyakorlatilag a legerősebb előírás a nedves kuplungok/váltók/motorolajok terén. Arra gondoljon, hogy mondjuk egy csutkán forszírozott üzemben nem szeretné, hogy megcsússzon a kuplung. Sima legyen a váltás, stb.

Ezt a három dolgot most rakjuk össze képzeletben és létre jön a 15W50 Jaso MA2-es olaj, ami önnél az előírás. Most jön a teoretikus szinte költői kérdés, hogy vajon melyik automata váltó olaj lesz az ami ezt képes kiváltani? Az automata hajtóműolajnak nincsen semmilyen "felhatalmazása" motorban, nedves kuplung/váltó közegben jól működni. Miért is működne jól? Ok. Nézzünk teherautó olajat. 15W50-et még találunk esetleg, de Jaso-ja egyiknek sem lesz. Miért. Mert a teherautó hajtóműve tök más téma, a kuplungról nem is beszélve.

Szóval. Hallottunk olyat, hogy valaki automata váltó olajat használt ilyen előírás helyett. Nem tudjuk mi oka volt rá. Hallottunk olyat, hogy valaki betett teherautó olajat. Nem tudjuk mi oka volt rá.

Én olyat is hallottam, hogy valaki szandálban próbált focizni. Vagy úszószemüvegben hegeszteni. :-)

No de nem akarom elviccelni a dolgot csak szeretném éreztetni, hogy tartsuk be az előírást a gép érdekében. Nem írta le, hogy mi oka volna az előírást valami teljesen másra kicserélni, de ha lehet kérem ne tegye.

Üdv.: Olajdoki

Vettem egy talajmarót

április 11., 11:00 Módosítva: 2021.04.11 11:03
86

Tisztelt Olajdoktor.

Tavaly vettem egy talajmarót (Oleo-Mac MH 198 RKS, ha számít a márkája), amit a kereskedés munkatársa által ajánlott Husqvarna SAE 30 motorolajjal használok, ami, ha jól értelmezem, egy fokozatú motorolaj.

A probléma csak az, hogy a gépet télen is használom, akár fagypont alatt is, járókerékkel és kis pótkocsival, kisebb ház körüli munkákra. A kereskedés munkatársa szerint az általuk tanácsolt olaj télen is jó, de engem nem győzött meg teljesen, és ha lehet, kérnék egy független véleményt, illetve tanácsot a használandó olajra vonatkozóan.

Üdvözlettel, Tamás

Kedves Tamás!

Az egyfokozatú 30-as teljesen rendben van üzemmeleges és tavasztól őszig indításkor is. Ha hidegben is használja akkor amíg be nem melegszik addig problémás lehet. Egy egyfokozatú 30-as viszkozitás 40 C-os 90-100 cSt körül van, míg egy 5W30-asnak ugyanez az érték 50-50 cSt körüli.

Azt javaslom, hogy válasszon télre egy 5W30-as motorolajat. Szinte mindegy melyiket. Egy megfizethető személyautóba is alkalmas szintetikus 5W30 tökéletes kell, hogy legyen. (Nincs meg esetleg a gépkönyv?)

Üdv.: Olajdoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Milyen olajat válasszak a Lada 1200S-be?

április 2., 18:59 Módosítva: 2021.04.02 19:00
0

Tisztelt Olajdoktor!

Szeretném kikérni a véleményét, hogy a '84-es évjáratú 1200S Ladámba milyen olajat válasszak. Jelenleg ~109 000 km-en áll a kilométer számláló. Az utóbbi 8-10 évben 100-200 km-t mentem vele szezononként. (Tavaly például csak műszaki vizsgára vittem el.) Ettől függetlenül érdemes-e évente cserélni az olajat? Eddig ezt megtettem, leszámítva a tavalyi esztendőt. Válaszát ezúton is hálásan megköszönöm!

Üdvözlettel, Horváth Róbert

Kedves Róbert!

Azt gondolom, hogy egy 10W40 motorolajjal abszolút rendben kell, hogy legyen az autó. Igen, érdemes az olajat cserélni, hiszen az a flakon kibontását követően azonnal elkezd "leépülni" pusztán attól, hogy a levegővel érintkezik. Ha még használatba is kerül akkor azzal gyorsítunk ezen a folyamaton. Esetleg a szűrő megúszható ha ennyire keveset megy. A csereperiódust én 10 000 km vagy 1 évnél látom.

Üdv.: Olajdoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Tényleg kétszer olyan jó a gyári oem?

március 21., 08:48 Módosítva: 2021.04.06 18:26
1

Kedves Olajdoktor!

Elolvastam már minden cikket, meg végigbújtam a netet, kifolyt a szemem, utolsó mentsvárként írok önnek! Van egy új (haha) 2007-es 2.0 benzines Accordom, melyen az első olajcserét hajtanám végre. A gyári olajszűrő (melyet a Purflux gyárt) 6 ezer Ft, a gyári olaj (melyet gondolom szintén valaki szállít) 20 ezer Ft, ha ezt Eneos ultra 0w-20-szal és pld Hengst filterrel oldom meg, akkor 14 ezer Ft-ból megvan. A váltó olajról inkább már nem is beszélek... Tényleg kétszer olyan jó a gyári oem, vagy én vagyok fele olyan okos mint a többi ember? Egy gyári olajcseréből kijön kettő utángyártott ára!

Hogy is van ez? köszönöm

Kedves kérdező!

Alapvetően igen, a “gyári” ennyivel drágább, miközben azt is gyártja valaki. Az olaj egy “egyértelmű" dolog, hiszen ott specifikációkat ír elő a gyártó és ha az adott olaj annak megfelel akkor az felhasználható. Ezen belül lehet márkát választani a szerelemtől a tapasztalatokig található szempontrendszer alapján.

Én mérnökként a műszaki tökéletességben hiszek a marketinggel szemben. Így olajból bátran válasszon olyat, mely megfelel az előírásoknak.

Attól, hogy nem a “gyári” olajat veszi meg abszolút alhat nyugodtan. A szűrőnél picit más a helyzet. Ott érdemes a gyárit, vagy minimum erős márkanevet használni. (Mann-Filter pl.) Itt nincs más valódi garancia a minőségre, márpedig egy silány szűrő mellett a legjobb olaj sem fog sokat érni műszaki szempontból.

Üdv.: Olajdoki

Lecseréljem-e a frissen vásárolt Skodában az olajat?

március 8., 16:11 Módosítva: 2021.03.26 12:39
0

Tisztelt Olajdoktor!

Nemrég vásároltam egy Skoda Octavia 3 (2014. 1,4 tsi 140 Le 161 000 km) gépkocsit. Papíron még 5000 km az olajcseréig, de én inkább lecserélném, a címkéjén 5w30 van. A gyártó Castrolt ír. Érdeklődtem, de valaki 5w30-at, valaki 0w20 ,0w30-at mond.

Érdeklődnék, hogy ön melyiket javasolja. Milyen márkát és, hogy akkor 5w30, 0w20, 0w30? Ezekhez a jelöléséhez nem értek, és de jót akarok az autónak.

A következő kérdésem,hogy ezelőtti autómban mindig 100-ast tankoltam. Rbbe is azt mondják, hogy ha nem akarom a kokszosodást, azt tegyék. De amilyen drága már inkább max felváltva tenném.95 /100..

Ön mit ajánl a tankolásra? Bajt csinálok ha visszaállok a 95-re?

Tisztelettel: Zsolt

Kedves Zsolt!


Ha megbízható a tulajdonos akitől az autót vette akkor akár kivárhatja még azt az 5000 km-t.


Természetesen ha úgy érzi, akkor megejtheti a cserét. Az Autó előírása VW 504.00. Ez legegyszerűbben és a legáltalánosabban 5W30 viszkozitási osztályban érhető el. Én a 0W20-at nem javaslom, már csak azért sem mert 504.00-ban nem nagyon létezik és mert a 20 alacsony volna mint viszkozitás ebben a motorban. Tehát 5W30 VW 504.00. Ez lehet pl. A Champion OEM Level LL III 5W30 vagy a MOBIL ESP Formula 5W30.


Természetesen bármi más is szóba jöhet ami Önnek szimpatikus, a lényeg, hogy a fentieket tartsa be.Olajszűrőből érdemes jó minőségűt vásárolni, hiszen az szintén nagyon fontos. A levegőszűrőt sem szabad elfelejteni. Itt a tavasz, érdemes a pollenszűrőt is kicserélni.


Az üzemanyagot illetően a 95-ös teljesen rendben van. Ettől abszolút nyugodtan aludhat. A magasabb oktánszám önmagában még nem jelent pl. Nagyobb tisztítóhatást vagy bármi egyebet. A gyártónak az üzemanyagra is van előírása és annak tökéletesen megfelel a 95-os benzin amit a kúton tankol. Ez egész Európában egyforma ami a szabványt illeti.


Üdv.: Olajdoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Keverhetem-e az olajokat?

február 26., 14:04 Módosítva: 2021.03.08 23:51
151

T. Olajdoki!

Kérdésem az lenne, hogy 1,5 l Total Quartz 9000 5w40 olaj és 2 l Total Quartz 9000 5w40 Energy olaj keverhető-e? Mehet-e a 2000. évjáratú 1,4 benzines, 206-osba?

Köszönettel : M. László

Kedves László!

A korszerű motorolajok alapvetően keverhetőek egymással. Ez a két típus ráadásul eléggé egybevág műszaki értelemben ami a specifikációkat illeti. Nem lesz probléma. Ugyanakkor azért azt javaslom, hogy ha teheti akkor törekedjen arra, hogy egyféle legyen az olaj.

Üdv.: Olajdoki

Ajánlókép: oilspec.ru

Távolról sincs vége, olvasson még

Mikor mit cseréljek a Fiestában?

február 21., 09:59 Módosítva: 2021.03.07 07:32
0

Tisztelt Olajdoktor!

Van egy 2007-es 1,25 benzines Ford Fiesta. Van benne 133 ezer km. A kérdésem az lenne hogy milyen időközönként kell cserélni benne szervó olajat és fékfolyadékot? Illetve hogy kell-e váltó olajat cserélni ebben a típusban, és ha igen akkor milyen időközönként? Köszönöm a segítségét!

Tisztelettel: Laci

Kedves Laci!

A fékfolyadékok cseréje általában 2 évre tehető.

A szervó olaj cseréjére nincs előírás mint ahogyan a váltóhoz sem láttam. A szervó olajoknál gyakorlat, hogy azt esetleges meghibásodást követően a javításkor szokás cserélni. Ha itt a kuplungra is gondolunk akkor itt is a két év legyen az irányadó.

A váltónál kétévente van előírva az ellenőrzés és a szint pótlása. Nem látok a cserére vonatkozó előírást. A gyakorlat 60-120 000 km szokott lenni. Egy cserét követően egészen biztosan sokáig nem kell vele foglalkozni.

Üdv.: Olajdoki

Sárgán villog az olajnyomás lámpája

február 10., 10:52 Módosítva: 2021.02.28 13:52
0

Üdv Olajdoktor!

Golf 6 1.4 tsi most kapott teljes vezérlés szettet, olajat, olajszűrőt. Gyújtásnál 3x bevillan sárgán az olajnyomás lámpa, majd mikor indul a motor akkor pedig elalszik a lámpa. Az olajszint ellenőrizve, teljesen rendben van az olajszint. Menet közben semmilyen hibát nem dob az autó. Esetleg valami tipped lenne hogy miért csinálhatja ezt az autó?

Előre is köszönöm a válaszod!

Kedves kérdező!

Alapvetően a sárga jelzés a motordolajszintet, míg a piros ugyanott olajnyomás problémát jelent. Ha jól tudom illetve jól rémlik akkor gyújtáson a sárga villogás szenzorhibát jelenthet. Még ha nem jó emlékszem akkor is azt javaslom, hogy ellenőriztesse a érzékelőt. (Diagnosztikai műszerrel ránéztek az autóra?) Fontos volna, hogy onnan valódi adatokat kapjon.

Üdv.: Olajdoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Milyen váltóolaj kéne a Ceed-be?

január 22., 14:43 Módosítva: 2021.02.14 10:48
0

Szép napot!

Van egy 2008-as első generációs Kia Ceed-em, amiben 1.4-es (109LE) G4FA motor van manuális váltóval. Kérdés hogy milyen olaj kell bele, lehet-e API GL-4-től magasabb, vagy a 75W-85 helyett 70W-90? Nem tudom, hogy a gyártó milyen márkát ajánl, bár úgy tudom, hogy a Kia a Total-al van leszerződve.

Kedves kérdező!

A váltóba az előírás 75W85 GL-4. Ettől ne térjen el magasabb teljesítményszint irányába (GL-5). Abban “agresszívebbnek” tekinthető adalékok vannak, mely megtámadhat bizonyos szerkezeti elemeket. Itt ezért maradjunk a GL-4 előírásnál.

Előírt márka sehol nincsen. Itt sem. A gépkönyvek tartalmazhatnak ajánlásokat, de olyan nincsen, hogy egy-egy márka előírásként szerepeljen. Nem is lehet, hiszen ez a versenyjogot sértené. Az előírások és szabványok univerzálisak. Így bármit használhat ami teljesíti a fenti előírást. Természetesen a Total abszolút megfelelő és meg is található ez a termék a választékukban.

Üdv.: Olajdoki

Diffiolajat töltöttem a motorba

2020. december 30., 10:30 Módosítva: 2021.01.22 14:44
709

Tisztelt Olajdoki.

Figyelmetlenségből olajpótlásnál a motorba kb. 3 deci valtóolajat töltöttem motorolaj helyet. Nagy volt a lendület a kezemben és a szín ehhez képest lassan esett le. A szerelőm azt mondta, ezért ne cseréljük le az olajat, nem lesz baja, de ettől én még aggódom. Az autó N52B30 motorkódú 3.0si-vel szerelt. Kb fél litert kellett rátöltenem, a többi már a szabvány olaj volt.

Köszönöm válaszát: Mark

Kedves Márk!

Én azt javaslom, hogy ahogyan lehetséges, cserélje le a motorolajat. A szerelő arra gondolhat, hogy nem fog az autó "fejreállni", és ebben igaza is van. Azonban a diffi olajból számtalan dolog hiányzik, ami kell a motorolajba és a viszkozitást is rossz irányba viszi. Semmiképpen sem való a motorba.

Ha fél liter van benne az azt jelenti, hogy kb. nyolcadrészben hajtóműolaj van a motorban. Ha esetleg nemrégen volt cserélve, akkor a szűrőket megúszhatja, ha ez számít, de a motorolajat lehetőleg cserélje le. Így biztonságos és ez ad nyugalmat is.

Üdv.: Olajdoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Eszi a nívópálca végét a Citroën

2020. december 19., 16:14 Módosítva: 2021.01.06 10:45
1008

Tisztelt Olajdoktor!

Van egy szeretett 2003-a kiadású Citroën Xsara Picasso 1,6 benzines gépjárművem. Az autó tökéletesen teszi a dolgát a maga szenzitív baromságaival egyetemben, így van egy bizarr problémám „olajügyben” is. Semmi olajfogyasztása nincs a motornak, sőt oldszkúl emberként naponta ellenőrzöm az olajszintet és azt minden év januárjában le is cserélem a gyári ajánlásnak megfelelőre.

Sajnos tisztában vagyok azzal, hogy eme PSA motornak a típushibája a nívópálca végének letörése, azaz a műanyag darab egyszerűen az olajteknőben végzi. Nos, nálam ez már 3, azaz három alkalommal fordult elő, és minden alkalommal gyári nívó pálcára cseréltem azt.

Ezt a problémát már egy korábbi olajdoktoros tanácsban is olvastam, ahol megjegyezték, hogy az olajszűrő nem szívja fel a darabkákat, így semmi baj nem lehet. Én ennek ellenére minden alkalommal leszűrtem az olajat, de nem találtam benne idegen anyagot, tehát a végek még a motor rendszerben találhatóak.

Aggódhatok? Konkrét kérdésem: aludjak nyugodtan, vagy a biztos, ami ziher alapon egy hónap múlva vegyem le a olajteknőt és mossam ki azt?

Tisztelettel: Tóth Mihály

Kedves Mihály!

A legfontosabb, hogy aludjon nyugodtan! :-)

Sajnos ez nem egyedi eset. Nem túlságosan gyakran, de előfordul ez a jelenség.

A letört darabka nagy eséllyel a terelőlemez alatt lehet, és az olajszivattyú amúgy sem képes azt felkapni hiszen a szűrőn az nem képes átjutni, így nem okozhat problémát. Ezzel együtt ha megoldható, hogy a következő olajcsere alkalmával levegyék a teknőt, és azt vissza tudják tenni egy új tömítéssel úgy, hogy nem fog folyni, akkor érdemes volna eltávolítani, hiszen akárhogyan nézzük az azért nem odavaló.

Ha ez az én autóm volna, én megpróbálnám eltávolítani ezen darabkákat. Felmerül bennem, hogy nem volna-e érdemes ezt a rossz anyagválasztással legyártott nívót egy olyan utángyártottal leváltani, melynek vége nem műanyagból van és méretben is tökéletes.

Üdv.: Olajdoki

Eszi az olajat a Majesty

2020. december 17., 15:02 Módosítva: 2021.01.02 13:07
0

Tisztelt Doki,

2004-es 250-es robogóm eszi az olajat, 10w40-es Motul-t! Próbáljak meg 15W50 vagy 20W50-es olajat, esetleg regeneráló adalékot vagy a XADO 4T MA 10w-40-t?

Köszönöm, Péter

Kedves Péter!

Ha jól azonosítottam a motort, akkor itt az előírás API SJ vagy SH vagy SG vagy SF , 10W30 vagy 10W40 viszkozitási osztályban. E-szerint magasabb hideg vagy melegoldali viszkozitási osztályt nem szabad választani.

Tehát a 15W50 és a 20W50 is ki van zárva. Nem derült ki, hogy egyébként a motor milyen állapotban van, de feltételezem, hogy azzal minden ok.

Én első körben megnézném, hogy a szóban forgó motorolaj való-e ebbe a motorba. (Melyik Motul terméket használja pontosan?) Ha esetleg nem megfelelő, akkor választani kell egy olyat mely megfelel a fentebb leírt teljesítményszintnek. A 10W40 osztállyal nincs gond. A MOTUL-ban van észter bázison motorolaj 10W40 osztályban is. Elképzelhető, hogy egy Jaso MA2 észter bázison nem felel meg ide. Persze ez csak feltételezés amíg nem ismerem a jelenleg használt motorolajat. Ha minden ok az olajválasztással, akkor érdemes volna mégis megnézetni a motort.

Üdv.: Olajdoki

Eszi az olajat a Tucson

2020. december 7., 16:10 Módosítva: 2020.12.18 06:14
1113

Tisztelt Olajdoktor!

Kérdéssel fordulnék önhöz. Vásároltam egy Hyundai Tucsont, 2016-os, 62 246 km-el. A kocsit levizsgáztattam taxinak és megcsináltuk az olajcserét. 1 hónap után észrevettem, hogy csipegeti az olajat. Rögtön fölhívtam a komáromi Hyundai szervizt, ugyanis a kocsi tőlük lett újonnan véve, de én For-Top Kft-nél vásároltam. Többször kértek adatokat, közben múlt az idő és már 5000 km után kellett bele 1l olaj.

Azt még el kell mondanom, hogy minden egyes szemlekor 4,5 liter olajat öntöttek bele, viszont a gyári adatok szerint 3,6 l olaj kellene bele, mert szívómotoros. Ennek rejtélyét nem magyarázták el. Végül kaptam időpontot 2020.11.18-ra. Megvizsgálták, 1000 km után visszarendeltek és megállapították, hogy a motor 2,1 dl-t fogyaszt 1000 km-en. Ma megérkezett a válasz, hogy ez így jó. Kérdésem: ez valóban jó?

Tisztelettel: Csoma Károly

Tisztelt Csoma úr!

Ez az a motorolaj fogyasztás, ami bosszantja az embert és folyamatos odafigyelést is igényel, ugyanakkor nem tekinthető "kórosnak". A gyártók megadják az autó gépkönyvében az általuk elfogadhatónak tekintett motorolaj fogyasztásra vonatkozó mennyiséget. Ezt általában X dl/1000 km-ben szoktam látni. Ez a szám gyakran eléri a 7 dl/1000 km értéket is.

Nem ismerem az adott modellnél ezt a számot, de a hivatalos választ biztosan erre alapozzák. Így erről az oldalról vizsgálva sem mondható soknak. Mindenképpen figyeljen a motorolaj szintjére. Ellenőrizze azt.

Ha jól értem valamiért rendszeresen túltöltötték a motorolajat. Ezt ne csinálják. Nehéz ilyenkor megmondani a motorolaj fogyásának pontos okát, hiszen az természetes velejárója ezen technológiának. Ugyanakkor elképzelhető, hogy egy-egy motorolajjal ez csökkenthető pl. azért mert annak kisebb a párolgási vesztesége. Persze ezt előre megmondani szinte lehetetlen.

Üdv: Olajdoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Elfolyt a hűtővíz, okozhat ez gondot?

2020. december 1., 09:56 Módosítva: 2020.12.20 13:52
0

Kedves Olajdoktor!

Augusztusban vásároltunk egy 2011-es Honda Civic-et (8g, 1.8-as benzin). A hűtőfolyadékot cseréltem le gyárira, feltételezem gyáriról. Szín szerint zöldről kékre, de régebben a gyári folyadék zöld volt.

A napokban indultunk egy hosszabb útra mikor, azt vettem észre hogy nem fűt a ventillátor (klíma ki, maxra a fűtés), mentünk 1 km-t és semmi. Ekkor láttam, hogy a hőfok jelző kiakadt. Kicsit azért csalódás nekem hogy ennyi visszajelzést kapok ha kiakad a hőfokjelző :( . Rögtön megálltunk, de a hűtővíz már elfolyt. Mire kiért a segítség addig kútról vett vízzel feltöltöttük és nem láttuk, hogy folyna. A szerelőig lábon elment vízveszteség nélkül. Másnapra kiderült hogy az egyik bilincsnél gyöngyözött (csak akkor amikor emelt fordulaton, járatás mellett volt birizgálva a cső). A hűtőközeg ebben az állapotban -8 fokos volt, így a szerelő beállította a fokot plusz hűtőfolyadékkal, ami Dynamax G11-es volt, ami ugyanolyan kék volt(állítólag a szín tényleg nem mérvadó?). Idáig mentünk vele 500 km-t gond nélkül.

Két kérdésben szeretném a segítségét kérni.

- hűtőközeg nélkül tettünk meg pontosan nem is tudom 1-8 km-t, 3-15 percet, ez a motorban hosszútávon okozhatott valami károsodást? A műanyag olajnívó pálca felső részén látható olajráégés, nem tudom, hogy előtte ott volt-e.

- Nem találtam egyértelmű választ arra hogy G11-es vagy milyen más hűtőfolyadék kellene bele, illetve hogy a Honda Type 2-es milyen típus és jó-e hozzá a G11. Maradhat benne ez így gond nélkül vagy minél hamarabb cseréljem le inkább? Csere esetén milyen típusra kellene, ha nem gyárit választok? Előre is köszönöm a segítségét.

Üdvözlettel, Zsolt

Kedves Zsolt!

Az, hogy ez a helyzet okozott-e műszaki problémát sajnos nem tudom megmondani. AZt gondolom már lenne rá utaló jel. Reméljük minden ok.

Ez a Honda Type-2 izgalmas kérdés. A gyári hűtőfolyadék ebben a kategóriában kék, de ettől még nem G11. Láttam olyan fotót, amit 50%-ban hígítva használt állapotában ez inkább zöldnek látszott. Sajnos nem tudom azonosítani a Type-2-es hűtőfolyadékot megnyugtató módon. Nem tudom a saját magamtól elvárt műszaki biztonsággal meghatározni, hogy mivel váltható, mert nincs elegendő információm. De az egyértelmű, hogy gyári formában kapható. Az biztosan megfelelő lesz. Ezért a legnagyobb biztonság kedvéért ezt javaslom.

Remélem azért, hogy ez is segítség. Üdv.: Olajdoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Véletlenül automataváltó olajat öntöttem a motorba

2020. november 21., 08:30 Módosítva: 2020.12.09 06:45
0

Üdvözlöm.

Véletlenül automataváltó-olajat öntöttem a motorba.  Kb fél litert öntöttem bele, elment vele 1 kilométert, utána le is engedtem az olajat, kicseréltem a szűrőt és a motorolajat is. Ez elegendő? Vagy van még más teendő is?

Válaszát előre is köszönöm.

Kedves kérdező!

Nagyon jó, hogy azonnal olajat cserélt. Ez a megoldás. Az, hogy a szűrőt is lecserélte, egészen biztosan elegendő a probléma kezelésére. Azt gondolom, nincs más teendője.

Üdv.: Olajdoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Száraz a nívópálca

2020. október 23., 12:53 Módosítva: 2020.11.23 18:18
0

Kedves Olajdoktor!

Megtetszett egy használt Mazda 2-es egy kereskedésben. Szép állapotú, 15 éves 190e km, 1.2-es benzines. A hűtővíz szép tiszta színű, a motor reggel hidegen gyönyörűen indult, viszont a nívópálca szinte teljesen száraz volt, talán egy fél körömnyi olaj ha volt az alján. Ezen kívül minden okénak tűnt, szépen szólt a motor, füstölés stb. nélkül. Azt az infót kaptam ismerőstől, hogy ez azért lehet (de csak tipp) mert az előző gazdi elfelejtette az utóbbi pár olajcserét elvégezni.

Kérdésem az lenne, hogy lehet-e ennek valóságalapja, vagy ha ennyire nincs benne olaj, akkor az inkább valami motor- vagy egyéb hibára utal (annak ellenére, hogy tényleg szépen indult és külsőre minden normálisnak tűnt és hangzott).

Válaszodat előre is köszönöm!

Kedves kérdező!

Ha csak a konkrét kérdésre kell válaszolnom, akkor azt mondom, hogy nem lehet tudni, hogy el volt-e hanyagolva az utóbbi pár olajcsere, de az egészen biztos, hogy a motorolaj szintjére nem figyelt sem a tulajdonosa, de még a kereskedés sem nézett rá. Mindkettő elég komoly probléma. Nem az a gond, hogy fogy az olaj az autóból, mert az fogy és kész. Az a gond amikor nem figyelnek a motorolaj szintjére, hiszen az alacsony olajszint már károsítja a motort.

Nem volt kérdés, de bennem megfogalmazódik egy két további kérdés: Az olajszint ellenőrzésének elhanyagolása illetve az alacsony olajszint "tűrése" olyan fokú nemtörődömség ami ha ennyire nem volt érdekes a korábbi tulajdonosának akkor mi van a többi dologgal? Vezérlés, vízpumpa, váltó, stb....

Nem tudom, hogy egyébként mennyire alacsony az ár, vagy mennyire tűnik jó vételnek az autó, vagy, hogy milyen más vételek viszonylatában. Ezzel együtt ha ön bízik az autóban akkor érdemes lehet az autót átvizsgáltatni és ha ott nem mutatkozik pl. alacsony kompresszió akkor nem feltétlenül beszélem le, de mindenképpen legyen körültekintő.

Üdv.: Olajdoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Start-stop rendszer és a motorolaj

2020. október 17., 17:53 Módosítva: 2020.11.01 06:48
0

Tisztelt Olajdoktor!

Start/stop rendszerrel működő dízel autóm van. A kocsi a motort teljesen hideg állapotában is leállítja, majd újraindítja, ha megállok illetve elindulok. Ez a megoldás nem károsítja a motort? (Alapértelmezés a motorvezérlésben, hogy start/stop rendszerrel indul el, bekapcsolt motor mellett a start/stop funkció a következő újraindításig felfüggeszthető.)

Várom válaszát, köszönettel: Zsolt

Kedves Zsolt!

Nekem is hasonló autóm van. Nehéz megmondani, hogy mit gondol hidegnek. A leállításért egy halom adat együttállásakor kerülhet sor.

Kérdésére válaszolva nem, nem károsítja a motort ez a műszaki megoldás. Alapvetően ezekben a rendszerekben minden úgy van kitalálva, hogy ez ne okozzon gondot. A motorolaj előírástól kezdve a méretezésen, az anyaghasználaton keresztül a hengerfal hónolásáig minden úgy van kialakítva, hogy bírja a start-stop üzemet. Tulajdonképpen az akkumulátort kell leginkább sajnálni.

Visszatérve a konkrétumok szintjére: Ökölszabályként én azt szoktam csinálni, hogy pl. egy komolyabb dugóban, ahol a megállások ideje nem éri el a 8-10 másodpercet, ott kikapcsolom a funkciót. Azt javaslom, hogy nézesse meg az autót műszeresen, hogy nincs-e semmilyen hiba eltárolva. Ha nincs, akkor egyszerűen iktassa ki ezt a funkciót, amíg hideg az autó. Általában véve sem javasolt a használata, ha az út nem tart legalább 20-30 percig vagy ha túl rövid ideig állítja le a rendszer a motort, stb. A start-stop egy nagyon hasznos funkció, nem kell tőle félni, de tény, hogy érdemes legalább ennyire odafigyelni rá.

Üdv.: Olajdoki

Mennyi az olaj üzemi hőmérséklete?

2020. október 13., 10:25 Módosítva: 2020.10.27 06:17
802

Tisztelt Olajdoki!

Több helyen lehet olvasni hogy az új downsizing hullám hatására született kis benzinesek hajlamosak túlhevíteni a motorolajat. VW 1.0 TSI MKBD motorkódú motor esetén mi tekinthető túl magas hőmérsékletnek? Autópályán nemegyszer tapasztalok 110 °C körüli értékeket is, ami nem tűnik vészesen soknak, de laikusként nagyon érdekelne a válasza.

Üdvözlettel, Tibor

Kedves Tibor!

Alapvetően a motorolajat 100 °C környékén tekinthetjük üzemmelegnek. Ez azonban amolyan általánosan elmondható érték. Nagyjából 80 °C-tól elmondható, hogy a motorolaj az előre tervezett módon viselkedik. Adalékai kifejtik hatásukat, a folyási tulajdonságuk és összességében minden paraméterük elkezd az üzemi körülményekre tervezett módon viselkedni. A motorolaj a motor különböző pontjain különböző hőmérsékletet vesz fel. Amit a műszerfalon lát az a mérési ponton olvasott adat.

Az olajteknőben ahol alapvetően a motorolaj elhelyezkedik üzem közben nagyjából 80-140 °C között lehet az olaj hőmérséklete. Ez folyamatosan változik is. A főtengely csapágyban 100-170 °C közötti olajhőmérséklet mérhető. A hajtókar csapágyban ennél is magasabb , kb.: 115-180 °C adódik. A dugattyú csapszegen tovább emelkedik a hőmérséklet. Itt már 140-220 °C-ot is eléri a motorolajunk hőmérséklete. Ennél is magasabb és tulajdonképpen a legmagasabb hőmérséklet a hengerfal, dugattyúgyűrűk, dugattyú műszaki rendszerben van. Itt 180-300 °C közötti hőmérsékletről beszélünk.

Normál üzemben egy dugóban, vagy egy forszírozott autópálya menetben vagy éppen helymenetben 120 °C-ra is felmegy a mérési ponton a hőmérséklet. Rövid válaszom a kérdésre anélkül, hogy tovább boncolnám a kérdést az, hogy az ön által említett 110 °C az autópályán teljesen rendben van.

Üdv.: Olajdoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Megvehetem a ritkán szervizelt Focust?

2020. október 11., 10:15 Módosítva: 2020.10.22 12:44
0

Tisztelt Olajdoki,

Egy ismerősön keresztül lehetőségem nyílna megvenni egy 2 éves, jól felszerelt, 1.6 Ti-VCT Focust. A gépjárművet főként autópályán használták, 110 e km-t futott, viszont eddig csak háromszor volt benne cserélve az olaj: 37, 68 és 95 ezernél (márkaszervizben).

Rövid kérdésem: szabad megvenni egy ilyen gondatlanul kezelt motorral bíró autót? A karosszéria, futómű, belső tér korrekt, de a motortól erősen tartok, hogy mit okozott benne a túlhasznált olaj. A motor kissé kerregősen jár, hidegen füstölget. Esetleg pénzügyileg megérős megoldás lehet kitakarítani, felújítani egy ilyen állapotú motort? Vagy felejtsem el?

Köszönettel, Tamás

Kedves Tamás!

Mindenképpen furcsának tűnik nekem az olajcserék múltbeli esedékessége. Én úgy látom, hogy ennek az autónak 20 000 kilométerenként esedékes az olajcseréje. Ha innen nézem akkor nem értem az olajcserék között megtett kilométereket.

Ha tévednék és ez az autó is 30 000-es csereperiódussal működik akkor sem jók a számok. Minden alkalommal jelentősen túlterhelődött a motorolaj és ezen keresztül a motor is.

A kérdés az volt, hogy mit tegyen? Megveheti, vagy felejtse el az autót? Inkább úgy alkotok választ, hogy én mit tennék. Én elfelejteném. Elfelejteném, mert már az első olajcsere alkalmával el kellett veszítenie az autónak a garanciát a márkaszerviz részéről tulajdonképpen.

Én arra is gondolok, hogy aki ennyire nem foglalkozott az autóval az vajon hogyan használta? Az pedig, hogy felmerül egy kétéves autónál, hogy hozzákell nyúlni a motorhoz az végképp elvenné a kedvem. Azt javaslom legyen türelmes és keressen egy olyan autót aminél nem merülnek fel ilyen problémák.

Üdv.: Olajdoki

Mit öntsek az új Opel Comboba?

2020. október 4., 09:32 Módosítva: 2020.10.11 07:25
0

Tisztelt Olajdoki!

Lassan közeleg a tavaly novemberben átvett, címben szereplő gépkocsim első éves szervize. A gépkocsi az utolsó csavarig megegyezik 3 márkatársával, a Citroen Berlingo/Peugeot Rifter/Toyota Proace City testvérmodellekkel. Mivel a motor, illetve az egész autó PSA fejlesztés, meglátásom szerint a PSA által előírt 0W-30 ACEA C1/C2 szabvány szerinti olaj való bele.

Az Opel tudomásom szerint saját fejlesztésű 5W-30 ACEA C3 dexos2 olaját hajlandó csak beletenni, és erre vállal garanciát, amit én nem értek. Több, mint 5 Opel szervíztől kértem ajánlatot, mindenki ragaszkodik az az 5W-30 dexos2-höz.

Szeretném állásfoglalását kérni, hogy Ön szerint ez miért lehet, továbbá ha lejár az 5 év garancia, és esetleges a motor meghibásodik a nem megfelelő 5W-30 olaj miatt, akkor az én nyakamba hullik a javítás költsége? Vagy ez egyáltalán nem is probléma, jó az 5W30 is, csak én fújom fel az ügyet?

Üdvözlettel: K. Tamás

Kedves Tamás!

Az autó motorolaj előírása Dexos2. Ez egy GM előírás. A szóban forgó autó pedig egy Opel. :-) Így abszolút megfelel amit a szerviz használ az olajcsere alkalmával. Ne tekintse ez a kérdés felfújásának, de tény, hogy bátran gondolkodjon egyszerűbben és bátran tartsa be a gyártó előírását. Az azonban érdekelne, hogy hol látta, hogy PSA előírás való az autóba? Én nem látok ilyesmit sehol.

Üdv.: Olajdoki

Bevizsgáltatnám az olajat

2020. szeptember 29., 18:20 Módosítva: 2020.10.14 06:15
0

Tisztelt Olajdoki!

Azt szeretném megtudni, hogy van-e lehetőségem bevizsgáltatni az autómban (használatban) lévő motorolajat. Úgy gondolom, hogy egy átfogó diagnosztika sok információt szolgáltatna a motor állapotáról, illetve a csereperiódus belövéséhez is segítség lenne, főleg, ha valamiért az rövidebbé válna, mint a 10 ezer km/1 év.

Kereséssel megtaláltam a MOL LubCheck/WearCheck szolgáltatását, de itt láthatóan nem állnak szóba „mezei” autóssal, inkább flották, nagyobb cégek lehetnek a célcsoportjuk, pl. az árra vonatkozóan sem találtam semmit.  Előre is köszönöm szíves tájékoztatását, ha van tapasztalata a témában! (hol, mennyiért lehet bevizsgálást/elemzést/diagnosztikát készíttetni)

Köszönettel és üdvözlettel, W. István

Kedves István!

Szívemhez szóló témát pendített meg! Fáradtolaj diagnosztika tárgyban írtam a diplomamunkámat.

Jól gondolja. Egy ilyen labor eredmény jól leírja elsősorban a motorolaj állapotát, de lehet következtetni a motor állapotára is. Igaz ez utóbbi korlátozott információkat hordoz, de bizony vannak összefüggések. Azt is jól látja, hogy ez azért nem gyakori szolgáltatás az utcai autós számára. Főleg a teherfuvarozásban, és leginkább az iparban használatos dologról van szó. De pl. a gázmotoroknál nincs enélkül üzemelés. Drága szolgáltatásról van egyébként szó. 20 000 ft (+) körüli összegről szokott szó lenni.

Azt javasolnám, hogy forduljon az autószerelőjéhez aki biztosan kapcsolatban áll valamelyik olajtársasággal mint beszállítóval. Rajta keresztül nem lehetetlen. Esetleg megkereshet egy kenőanyag importőrt is. Ez lenne az egyik fele a válaszomnak.

A másik felében azonban azt mondanám, hogy 10 000 km-nél ön tökéletes kondíciókat fog látni egy személyautóban, ebben szinte biztos vagyok. (Ha az autó is rendben van és nincs a motorolajban mondjuk hűtőfolyadék vagy túl sok üzemanyag). Ezért azt gondolom, hogy az érdekességen túl ezzel nem érdemes foglalkozni egy személyautó esetében. A csereperiódust a gyártó megadja. Ezért kár lehet sokat költenie. Van esetleg valami konkrét oka a szándékának?

Üdv.: Olajdoki

Mi alapján írja ki a Suzuki, hogy "change engine oil"?

2020. szeptember 18., 11:49 Módosítva: 2020.09.21 09:42
385

Kedves Olajdoki!

2016-os, 1,4 turbós, ráncfelvarrott, általam újonnan vásárolt S-Crossom a minap kiírta, hogy "change engine oil", azaz cseréljek motorolajat. Amit nem értek, mert kb. 4000 km-t tettem meg az előző, egy éve történt olajcsere óta (most egyébként ~23 200 km van benne).

Nem vagyok boyracer, nem üveghangon pörgetem két piros lámpa között. Sőt, rövid utakra sem igazán használom (munkába tömegközlekedek). Kérdésem, hogy a Suzuki figyeli-e az olaj minőségét, és ez alapján szól-e, ha cserélni kell az olajat?

Azaz valóban cserélni kell-e az olajat, mert (mi másra gondolhatnék) a szervizben használt olajat öntöttek bele? Vagy mi más lehet a háttérben? Azt kizárnám, hogy egyszerűen a csere óta eltelt időt figyeli (1 év), mert az előző két olajcsere között 22 hónap telt el, és nem jelzett. Válaszát előre is köszönöm.

Üdv Szilárd

Kedves Szilárd!

Olajminőséget nem tud nézni az autó. Az olajcsere általában véve lehet rugalmas, vagy szigorú csereciklusú. (Nem ennél az autónál, hanem általában)

A rugalmas az amikor kiírja, hogy mikor kell cserélni. Ezt az információt sok helyről veheti az autó. Az indítások számából. A megtett útból. A fordulatszámokból. Az olajhőmérsékletből, stb. Figyeli a megtett út mellett az eltelt időt is. Ami ha egy évre van esetleg beállítva akkor azért írja ki mert eltelt az egy év.

Szigorú csereciklusnál azonban az eltelt kilométer vagy az eltelt idő lejártakor egészen biztosan jelez. Én úgy látom, hogy ennek az autónak (ha jól azonosítottam be a 2016 után gyártott 1.6-os S-Crosst) akkor 15 000 km/1 év szigorúan.

Itt bizony eltelt az egy év ezek szerint. Bennem inkább az a kérdés, hogy hogyan telt el az előző (elvileg egyetlen) olajcsere előtt 22 hónap. Vagy félreértem és több olajcsere is volt? Egy biztos. Eltelt egy év. Cseréljen olajat, mert ez az előírás. Ezért jelzi az autó.

Üdv.: Olajdoki

Szakszervizben vagy sima szervizben?

2020. szeptember 6., 10:29 Módosítva: 2020.09.11 07:09
887

Tisztelt Olajdoki,

Szeretném kikérni véleményét: Van egy 2016-os 1.8 TSI Octaviám, melyben - a Totalcaros cikkek tanácsai alapján is- 12-15 ezrenként cseréltem motorolajat. A garanciája idén nyáron járt le. Nagyon élvezem az autót, még 7-8 éves koráig megtartanám.

A kérdés: hogy továbbra is szakszervizben cseréltessem az olajat, drágán, de szervizkönyvbe bevezetve, vagy vihetem a kissé olcsóbb, de megbízható magán VW szervizbe? Tehát nem is annyira technikai, hanem inkább kereskedelmi kérdés ez: az autó 8 éves korában a majdani vevő értékelni fogja-e a sűrű olajcserét, vagy addigra ez már senkit sem érdekel, másképp képződik az ár?

Előre is nagyon köszönöm válaszát!

Üdvözlettel, Dávid

Kedves Dávid!

A márkaszervizben az autó az elektronikus szervizkönyvébe bevezetett módon biztosan megkapja az olajcsere alkalmával azt törődést amit a gyártó előír. Gondolok itt az előírások betartására a motorolajat illetően és a gyári minőségű szűrőkre. Fontos megjegyezni, hogy kérésre a márkaszerviz is biztosan szívesen elvégzi a sűrűbb olajcserét. Ez később is mindenképpen érték ami véleményem szerint az eladáskor bizalmat sugároz majd.

Amit azonban most leírok a szigorúan a magánvéleményem és az az út melyet magam is járok.

Ugyanebből az évjáratból van nekem is Octáviám ami pont ugyanebben a helyzetben van. Szeptemberben lesz 4 éves.

Én a következőt tettem: A teljes szervizelőzményt kinyomtattam. Beregisztráltam azt autót egy általam preferált autószervizbe mely nem márkaszerviz, de bízom bennük és jó szakemberekből álló csapatnak tartom őket. Az autó szervizelése itt fog folytatódni. Rálátnak az autó szervizigényére és rendelkeznek szervizfüzettel. Kaptam is egyet. Ennek belső első oldalába belehajtogattam és tűzőgéppel rögzítettem azt a kinyomtatott szervizelőzményeket tartalmazó oldalt melyet fentebb említettem.

A következő olajcsere, mely nálam 95 000 km-nél következik majd már ebben a szervizben készül el és egyrészt be lesz írva a cég szervizprogramjába valamint kézzel az említett füzetbe is. Így a fentebb említett bizalom az autó 7-8 éves korában ugyanúgy fent áll majd mintha az autó a márkaszervizben járt volna. Mindenképpen úgy látom, hogy ez értéknövelő tényező lesz, de legalább is nem lesz értékcsökkentő a bizalom hiánya.

Ez azonban az én döntésem leírása csupán. Ezt a döntést mindenki maga kell, hogy meghozza. Kérjen árajánlatot a márkaszervizben az olajcserére és hasonlítsa össze a független szerviz ajánlatával. Ez segíthet dönteni.

Üdv.: Olajdoki

Távolról sincs vége, olvasson még