Tisztelt Autójogász!
2007. januárjában a használatomban álló autóval - amely rendelkezett 1 hónapos 2007.01.08-tól 2007.02.08-ig érvényes autópálya matricával, balesetet szenvedtem, melynek következtében az autót autószállító trélerrel kellett szervízbe szállítani. Ahhoz, hogy a munkámat végezni tudjam, egy ismerőstől kaptam kölcsön egy másik autót, amire, mielőtt autópályára léptem volna, vásároltam 2007.01.25-től 2007.01.31-ig érvényes, heti matricát, és felragasztottam a szélvédőre. A karambol és az azzal járó problémás kárrendezési ügyintézés miatt olyan pszichés állapotban voltam, hogy tévedésből, illetve rutinból az összetört autóm rendszámára vásároltam az autópálya matricát. Így valójában ugyanarra az időszakra kétszer fizettem az autópálya használatáért, rendszámelírás miatt ugyanarra a rendszámra, amely azonban a közúti forgalomban nem vett részt. Ahányszor fel-, illetve lehajtottam az autópályáról annyi ügy és büntetőtétel lett belőle. Az autó tulajdonosától a postai címre érkezéstől számított 4-5 hét után kaptam meg a pótdíj fizetési felszólító leveleket. Ekkor felkerestem a Budaörsi úton lévő ügyfélszolgálati irodájukat, ahol az ügyintéző hölgytől azt a tájékoztatást kaptam, hogy levélben forduljak hozzájuk és egyben megnyugtatott, hogy ilyen esetben nem rónak ki ilyen mértékű büntetést. A többszöri levélváltás során - amelyben kértem a büntetés mérséklését, illetve az elkövetett vétséggel arányos megítélését - a pótdíj mértéke a maximumra emelkedett. (Több százezer forintról van szó). Válaszként megkaptam az úthasználatra vonatkozó rendeletet, amit megértettem, de igazságtalannak és embertelennek tartom, az Autópálya Kezelő társaság eljárását - és kezdeti félretájékoztatását - amely anyagilag teljesen ellehetetlenít és messze nincs arányban az elkövetett vétséggel.
Tisztelettel:
K. Krisztina
Tisztelt K. Krisztina!
A 36/2007. GKM rendelet 7. § (4) bekezdése szerint: Ha a gépjármű az ellenőrzéskor nem rendelkezik az 5. § (1) bekezdése szerinti érvényes matricával, illetve elektronikus díjfizetés esetén a 4. § (5) bekezdése szerinti értesítéssel, akkor a jogosulatlan úthasználat miatt a gépjármű díjkategóriájának megfelelő pótdíjat kell fizetni. Méltányosságból a pótdíj elengedésére a rendelet nem ad lehetőséget semmilyen jogcímen. A 8. § (9) szerint: Amennyiben ugyanarra a járműre, ugyanazon időszakra kétszer vásároltak matricát, a vevő kérheti a felesleges matrica visszavásárlását, vagy másik rendszámra történő átírását, vagy évesnél rövidebb érvényességi időtartamú matrica esetén későbbi kezdő érvényességi időpontra, ugyanarra a rendszámra történő érvényesítését. Amennyiben a két matrica kezdő érvényességi napja illetve érvényességi időtartama nem egyezik, akkor csak abban az esetben vásárolható vissza az egyik matrica, ha annak érvényessége még nem kezdődött el, vagy ha már elkezdődött, akkor az eltelt időszakban a másik matrica teljes időtartamban érvényes volt. A matrica visszavásárlásához az ügyfélnek le kell adnia a visszavásárlandó matricát a hozzá tartozó ellenőrző szelvénnyel együtt. Az általános forgalmi adót is tartalmazó szolgáltatások díja 1000 Ft. A Ptk. szabályai szerint: 4. § (1) A polgári jogok gyakorlása és a kötelezettségek teljesítése során a felek a jóhiszeműség és tisztesség követelményének megfelelően, kölcsönösen együttműködve kötelesek eljárni. 4. § (4) Ha ez a törvény szigorúbb követelményt nem támaszt, a polgári jogi viszonyokban úgy kell eljárni, ahogy az az adott helyzetben általában elvárható. Saját felróható magatartására előnyök szerzése végett senki sem hivatkozhat. Aki maga sem úgy járt el, ahogy az az adott helyzetben általában elvárható, a másik fél felróható magatartására hivatkozhat. 210. § (1) Aki a szerződés megkötésekor valamely lényeges körülmény tekintetében tévedésben volt, a szerződési nyilatkozatát megtámadhatja, ha tévedését a másik fél okozta vagy felismerhette. Ha már perre kerül a sor az előbb írtakkal talán eredményesebben védekezhet.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Engedje meg, hogy egy nevetséges kérdést tegyek fel. Sajnos a magasságom 147cm, van egy Opel Tigra személygépkocsim, de sajnos az övet nem tudom használni, mivel elvágja a nyakamat, több alkalommal büntettek már meg emiatt. Kérdezem én, mit tegyek? Próbáltam másik állítható övet tettetni bele, de sajnos nagyon sokba kerül, nem hinném, hogy erre kötelezhetnek, vagy mégis?
Tisztelettel:
P-né
Tisztelt P-né!
Hát a megoldás nem egyszerű. Vagy olyan övet kell használnia, amit megfelelően be tud kapcsolni, vagy orvosi igazolást kell kérnie az egészségügyi alkalmasságát megállapító háziorvostól. Ha tőle nem kap ilyen tartalmú igazolást, akkor az általa megjelölt másodfokon eljáró alkalmasságot vizsgáló bizottságtól próbálhat meg ilyen alkalmassági véleményt szerezni. 2007. április 1-től ugyanis a KRESZ 48. § (5) bekezdés g) pontja lehetővé teszi, hogy ne kelljen becsatolnia a biztonsági övet annak, aki erről szóló orvosi igazolással rendelkezik.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
A magyarorszag.hu-n a következőt olvastam a gépkocsi adás-vétel kapcsán: a vevőnek meg kell kapnia a törzskönyvet, forgalmit, eredetiségvizsgálati határozat és járműkísérő lapot Mi az a járműkísérő lap? Amikor az autómat vettem használtan (2003) nem kaptam ilyet. Az autóm eladásakor honnan szerezzek ilyet? Ha veszek egy 2004-ben Magyarországon forgalomba helyezett szgk-t annak kell ilyen papírral rendelkeznie?
Válaszait előre is köszönöm:
Miklós
Tisztelt Miklós!
A járműkísérő lap a járműforgalmazók és a járműgyártók által Magyarországra behozott, új járművekre kiadott okmány, amely kitöltése után a jármű belföldi nyilvántartásba vételéig (forgalomba helyezéséig) igazolja a jármű feletti rendelkezési jogot. A járműkísérő lapot a jármű belföldi értékesítésekor a vevőnek át kell adni, amit a közlekedési igazgatási hatóság a nyilvántartásba vételt követően, kitöltve visszaad az ügyfél részére. Használt autó vásárlásakor ilyet nem kell kiállítani és korábban sem volt erre szükség.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Apósom örökölt egy Fiat 126-os gépkocsit. Mivel az autót nem szeretné használni, el szeretné adni. Alkatrészként el is vinnék az autót de: átíratás nélkül eladható-e az autó mint alkatrész? A forgalomból kivonásnak követelménye-e az, hogy át legyen íratva az autó? Kell-e bontási igazolás? Milyen papírok kellenek a forgalomból kivonáshoz? Ha leírná, hogy mi a menete a forgalomból kivonásnak és alkatrésznek való eladásnak, azt nagyon megköszönném. Ha egyéb megoldást ismer, kérem, ossza meg velem.
Köszönettel:
A. Tamás
Tisztelt A. Tamás!
A kérelemre történő forgalomból kivonásnak jelenleg 3 formája van: Az ideiglenes kivonás max. 6 hónapra szól, utána automatikusan visszakerül a jármű a forgalomba. Átmeneti kivonást lehet kérni 4 esetben: jármű ellopása, külföldön történő letelepedés vagy tartós külföldi tartózkodás; jármű külföldre történő értékesítése; jármű muzeális előminősítése esetén. Az átmeneti időszakra történő forgalomból kivonás esetén a kivonás kezdő napjától számított 10 évet követően "véglegesen kivont" státuszba kerül a jármű - ha ezen időtartam alatt nem kezdeményezték ismételt forgalomba helyezését. Ha a járműtől műszaki állapota miatt véglegesen meg kívánunk szabadulni, a végleges kivonást kell kérnünk, amihez szükséges a bontási igazolás. Apósa átíratás nélkül nem adhatja el a járművet. A jelenlegi jogszabályok alapján csak úgy lehet a járművet véglegesen a forgalomból kivonni, ha a tulajdonos bontási átvételi igazolást mutat be az okmányirodában. A bontási igazolás kiadására jogosult regisztrált bontók listáját megtalálja pl. a www.nhk.hu weboldalon NKH Szakterületek/Közúti Jármű Szakterület/Nyilvántartások/Regisztrált bontók cím alatt. A bontási igazolás mellett az okmányirodában le kell adni a rendszámot, törzskönyvet és a forgalmi engedélyt és meg kell fizetni az igazgatási díjat. A forgalomból kivonást követően bejelentést kell tenni a biztosítóhoz is. Ha alkatrésznek eladja a járművet, az is adásvétel alapján történik, ilyenkor a vevő köteles az okmányirodában bejegyeztetni a tulajdonjogát, és innentől már neki kell eldöntenie, hogy alkatrészként felhasználja és a forgalomból nem tudja kivonni, vagy kivonatja a forgalomból és le kell adnia a bontóba.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Az öcsém jogosítványát halálos közúti balesetet okozásért vonták be. Az lenne a kérdésem, hogy jövőre letelik a (4 év 6 hónap) az eltiltás ideje. Annyit tudok, hogy utánképzésen kell részt vennie. De azt, hogy mennyivel előbb (lehet)kell elkezdeni a képzést, azt sajnos nem tudom, meg azt sem, hogy ezért mennyit kell fizetni. Erre szeretnék választ kapni.
Tisztelettel:
Sz. Péterné
Tisztelt Sz. Péterné!
Az utánképzési programot a jelentkezéstől számított hatvan napon belül be kell fejezni. Véleményem szerint az eltiltás eljárta előtt 3-4 hónappal már elmehet a testvére az eltiltást elrendelő bírósági ítélettel a kezében érdeklődni a területi közlekedésfelügyelethez, hogy neki milyen programban kell részt vennie és az mikor indul, mennyibe kerül. Az érintettnek először ugyanis egy feltáró foglalkozáson kell részt vennie, ott derül ki, milyen utánképzési programot kell elvégeznie, a fizetendő díj is ez alapján számítható ki. B kategória esetén jelenleg 17 ezer Ft a feltáró foglalkozás díja, az egyes programok díjai pedig 30ezer és 130 ezer között mozognak.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
A fiam autója megsérült, ezért jelenleg az enyémet használja. Most hallottam, hogy ezt csak akkor teheti meg "büntetlenül" ha én is vele vagyok vagy szerződést írunk arról, hogy kölcsön adtam neki használatra. Igaz ez?
Köszönettel:
L. Magdolna
Tisztelt L. Magdolna!
Általánosságban nincs ilyen kötelezettség, tehát, nem kell szerződést írni és nem kell vele utazni sem, főleg, ha egy címen vagy legalább egy településen laknak. Ha azonban fia külföldre menne a járművel, vagy rendszeresen az Ön lakhelyétől távol használja a járművet, akkor két tanú előtt adja kölcsönbe a fiának az autót, amiben megjelölik az autó azonosító adatait, az Önök személyi adatait és a kölcsönadás időtartamát. Ha nincs ilyen szerződés, akkor sem jár büntetés, legfeljebb fiát nem engedik ki a határon, illetve közúti ellenőrzés során esetleg többet kell magyarázkodni a szokásosnál.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Arról szeretnék érdeklődni, hogy mi igaz abból, hogy 2008 január 1-től a vezetői engedély korhatárát megemelik 21 éves korra a B kategóriájú gépjárművekre?
Tisztelettel:
Levélíró
Tisztelt Levélíró!
Van erre uniós törekvés, ami előbb-utóbb Magyarországon is tapasztalható lesz. Az érintett minisztérium idei jogszabály alkotási programjában azonban nem szerepel a jelenlegi életkori feltételeket tartalmazó jogszabály módosítása, így azt gondolom, ezen 2008. január 1-től még nem fognak változtatni.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Hogy van az, hogy kedvező besorolású bónuszommal nem köthetek meglévő autóm mellé második vagy akárhányadik autómra szintén olyan besorolású bónuszos, -vagy maluszos- biztosítást? Hiszen az elért fokozatot én értem el és nem az autóm!!! Nem az az ésszerű, hogy akárhány autómra a megszerzett fokozattal köthetek biztosításokat?
Tisztelettel:
CsI
Tisztelt CsI!
Igen, ez volna az ésszerű az autósok számára, ugyanakkor a biztosítók már nem járnának annyira jól, továbbá megindulna egy újabb jellegzetes magyar folyamat az előnyök kihasználására, aminek az eredményeként a B10-es üzembentartó nevén lenne a rokonság összes járműve. A kötelező biztosításról szóló rendelet ezért azt mondja ki, hogy bonus-malus besorolás szempontból érintett egyedi szerződés az adott üzemben tartó által, egy meghatározott gépjárműre kötött felelősségbiztosítási szerződés. Tehát egy adott üzembetartó egy adott gépjárművére lehet a kedvezményt érvényesíteni. Ezt a merev szabályt csak annyiban teszik az ügyfelek számára kedvezőbbé, hogy ha az üzembentartó kedvezőbb besorolású gépjármű szerződése érdekmúlás miatt megszűnik, akkor a megszűnt szerződésen megszerzett bonus osztályba sorolás a szerződés megszűnését követő nappal bármely, ugyanazon gépjármű-kategóriába tartozó gépjárműre az adott üzemben tartó által kötött, hatályban lévő szerződésre érvényesíthető, azaz a bónusz ha nem is sokszorozható, de legalább átvihető.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
A mai napon kézhez kaptam egy levelet mely a következő: "Az autópályák, autóutak és főutak használat jogosultságának elektronikus ellenőrzésekor (2007.09.07 17:21) megállapítottuk, hogy az Ön tulajdonában lévő gépkocsi D1 kategóriájú jármű az alábbi helyen M3 jobb 25. km, erre az időszakra érvényes matrica nélkül közlekedett." Próbáltam utánanézni az interneten, hogy melyek azok a határok ahonnan matricát kell érvényesíteni az autópálya használathoz, de erre vonatkozó információt nem találtam. Az M7-es szakaszán például Érdig nem kell matricát vásárolni. Ebből gondoltam hogy Pest megye határán belül, ahol még a HÉV is közlekedik, igénybe vehetem az autópályát. Kiküldtek egy igen borsos árú pótdíj felszólítást. Az lenne a kérdésem, hogy ki lehet-e kerülni ezt a büntetést?
Tisztelettel:
N. Ádám
Tisztelt N. Ádám!
A "nem tudtam, hogy fizetős autópálya-szakaszon utaztam" indoklással nem érdemes a büntetés befizetését elmulasztani, mivel erre tekintettel nem kegyelmeznek és a büntetés többszörösét fizettetik meg Önnel, ha késlekedik. A www.autopalya.hu oldalon a hivatalos információk több helyen is megtalálhatók, így pl. a Díjfizetés menüpontban a Díjmentes szakaszok c. menüpotra kattintva. Innen megtudhatja, hogy az M3-a autópálya Budapest és az M0 autóút közötti szakaszán, valamint a Hatvant és Nyíregyházát elkerülő szakaszán díjmentes.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Olvasva egy motorkerékpár tulajdonos panaszát a kötelező biztosítás fizetésével kapcsolatosan az ideiglenes kivonás alatt, felhívtam a Netrisk.hu Kft.-t és tájékoztattak, hogy a 2007-es évben módosították a 190/2004 korm. r. ide vonatkozó rendeletét, miszerint ebben az évben már nem kell a forgalmi engedéllyel rendelkező motorkerékpárokra kötelező felelősségbiztosítási díjat fizetni az ideiglenesen kivont mkp.-ra. Valóban így van? Várom válaszát, előre is köszönöm.
tisztelettel:
Sz. János
Tisztelt Sz. János!
2007. július 1-et megelőzően az volt a szabály, hogy a kötelező biztosítás kettőtől hat hónapig szünetelt, ha az ügyfél bemutatta a forgalomból való ideiglenes kivonást igazoló iratot. A szünetelés nem azonnal, hanem a bejelentést követő hónap első napjától kezdődött. A régi szabály szerint a szünetelést nem lehetett alkalmazni a forgalmi engedélyre nem kötelezett járművekre és a motorkerékpárokra. 2007. július 1-től a szünetelés szintén maximum 6 hónapig tarthat, de nincs már meg a két hónapos minimum időtartam, tehát ennél rövidebb időtartamra is lehet kérni a szünetelést. A szünetelés nem a következő hónaptól, hanem a bejelentés napjától kezdődik. 2007. július 1-től már csak a forgalmi engedélyre nem kötelezett gépjárművek esetében nem lehet a biztosítást szüneteltetni, azaz a forgalmi engedéllyel rendelkező motorkerékpárok esetében ettől az időponttól valóban lehet szünetelést kérni.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Azt szeretném megtudni, igaz-e az a hír, miszerint 2008. január 1-től nem kell a károkozó biztosítójával felvennünk a kapcsolatot, hanem saját biztosítónktól is kérhetjük a kötelező felelősségbiztosításon alapuló kárrendezést?
Köszönettel:
Sz. Tibor
Tisztelt Sz. Tibor!
2008-tól ilyen jellegű jogszabályváltozás várhatóan nem lesz, idén július 1-től lettek az ügyfelek részére kedvezőbbek a szabályok. Több biztosító ugyanakkor jogszabálytól függetlenül lehetőséget biztosít az ún. szívességi kárrendezésre, azaz fordulhatunk a kárrendezéssel a saját biztosítótársaságunkhoz is, ennek módját, feltételeit érdeklődje meg biztosítójánál. 2007. július 1-től az ismeretlen károkozó által okozott károkat továbbra is a Kártalanítási Számla rendezi, de ez a továbbiakban sem vonatkozik az ismeretlen járművel a károsult gépjárműben okozott károkra. Egy kivétel mégis van 2007. július 1-től: ha az ismeretlen gépjárművel okozott kár halállal vagy súlyos személyi sérüléssel végződik, akkor a Kártalanítási Számla kezelője a károsult járműben keletkezett károkat is megtéríti. Másik ügyfélbarát rendelkezés, hogy a biztosítónak a kárigény benyújtásától számított három hónapon belül megindokolt kártérítési javaslatot kell tennie a károsult részére, vagy ezen időtartamon belül ha a felelősség vitás, illetve a teljes kárösszeg még nem állapítható meg, akkor az egyes kárigényekre indoklással ellátott választ kell adnia a biztosítónak. Harmadik lényeges változás - ezt most a biztosítóváltáskor érezhetjük először - hogy a bónusz-malusz igazolást az új biztosító kéri meg - harminc napon belül - a korábbi biztosítótól. Ha azonban az ügyfél ehhez nem adja meg a korábbi biztosító nevét és a kötvény számát, akkor automatikusan a legrosszabb M4-es besorolásba kerül.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Kedvezményes áron fogok vásárolni egy céges autót. Megtartani nem szeretném, terveimben van, hogy eladom akár már másnap. Kérdésem az lenne, hogy köteles vagyok-e átíratni a saját nevemre, vagy van valami megoldás, hogy tovább adjam? Azt tudom, hogy 15 napon belül át kell íratnom, én az eladást ez idő alatt lebonyolítanám. Válaszát előre is köszönöm!
Tisztelettel:
B. Zoltán
Tisztelt B. Zoltán!
Mindenképpen át kell íratnia, akkor is, ha csak egy napig volt tulajdonosa, sőt még kötelező biztosítást is meg kell rá kötnie. E nélkül az Ön vevője sem tudja majd a nevére íratni a járművet, tehát a továbbadásra nincs kisegítő megoldás.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Míg csecsemők szállításának nincs akadálya az első ülésen, vajon szabályos-e 5 éves gyermek szállítása Smart carban?
Köszönettel:
Smart Parent
Tisztelt Smart Parent!
Sokan tesznek fel hasonló kérdést, ezért még egyszer megválaszoljuk. Az első ülésen csak menetiránynak háttal lehet gyermekülést bekötni és csak akkor, ha légzsákot nem szereltek az üléshez vagy a légzsák kikapcsolható. Így természetesen csak a csecsemők utazhatnak, nagyobb gyermekek már nem férnek el ilyen módon az ülésben. Nagyobbakat viszont kockázatos volna a menetiránnyal szembeültetve utaztatni a jogalkotók szerint, ezért őket már csak hátra lehet ültetni, amíg el nem érik a 150 cm-s magasságot, mert ez esetben már elöl is utazhatnak ugyanúgy mint a felnőttek. Így a 2-3 személyes járművekben elöl (beleértve a tehergépkocsikat is) lehetséges a csecsemők szállítása, de nem lehetséges a nagyobb gyermekek utaztatása.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Az a kérdésem, hogy B kategóriás jogosítványommal milyen MOTORT vezethetek, mert szeretnék egy 125ccm-est és azt hallottam hogy ilyen jogosítvánnyal vezethető! Ez igaz?
Köszönettel:
Levélíró
Tisztelt Levélíró!
B-s jogosítvánnyal az úgynevezett nemzeti kategóriás járművek vezethetők, melyek a következők: K kategória - kerti traktor - állati erővel vont jármű, T kategória - mezőgazdasági vontató és két nehéz pótkocsi - lassú jármű és pótkocsi - kerti traktor - állati erővel vont jármű hajtására, M kategória - segédmotoros kerékpár - állati erővel vont jármű hajtására - kerti traktor (16. életév betöltése után). Segédmotoros kerékpár az 50 ccm-t meg nem haladó vagy legfeljebb 4 kwatt teljesítményű motorral rendelkező, max. 45 km/óra végsebességű és maximum 350 kg súlyú jármű lehet.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Feleségemmel közös tulajdonosai voltunk 8 éves 1300-as Suzuki gépkocsinak Feleségem meghalt, magam vezetésképtelenné váltam. A gépkocsit egyetlen tulajdonosként nagykorú lányomnak adom. Mi az illeték ajándékozás és eladás esetén?
Köszönettel:
Levélíró
Tisztelt Levélíró!
Az illetéktörvény szerint gépjármű tulajdonjogának megszerzése esetén az illeték mértéke a hajtómotor hengerűrtartalmának minden megkezdett cm3-e után 18 forint, ajándékozás esetén ennek a kétszerese. Tehát lánya akkor jár jobban illetékfizetési szempontból, ha az anyától megörökölt ½ rész mellé az ön által tulajdonolt másik ½ részre adásvételi és nem ajándékozási szerződést kötnek.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Egy ismerőstől azt hallottam, hogy a jelenlegi gépjármű vezetésre vonatkozó 17 éves korhatárt kitolják 21 évre, mint Angliában, és csak azok tehetik le a jogosítványt 17 évesen akik 2008. január 1-ig sikeresen leteszik a KRESZ-vizsgát. Én személy szerint nem hiszek ebben, de szeretném tudni mi az igazság, mivel ez engem is érint.
Köszönettel:
M. Marcell
Tisztelt M. Marcell!
Az uniós közlekedési biztos tett javaslatot a korhatárok emelésére, melyet az Európai Bizottság is jóváhagyott, ezt valamilyen formában előbb-utóbb itthon is megérezzük majd. Magyarországon jelenleg is különböző életkori feltételei vannak a jogosítvány megszerzésének, így pl. az A kategóriába tartozó, teljesítmény korlátozás nélküli motorkerékpár vezetésére fő szabály szerint 21 éves kortól van lehetőség, véleményem szerint a jelenlegi életkori feltételeken 2008. január 1-től nem fog változtatni a kormány.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Biztosan több felelőtlen autóst érint a kérdésem. Egy tulajdonomban lévő régi Trabant műszakija 1998-ban lejárt, felelősségbiztosítása is megszűnt. A kocsit évekkel ezelőtt odaadtuk szemétszedőknek, akik elvitték a méh-be. A rendszám megvan, nem vonattam ki a forgalomból. Most már elvileg nem is lehet, hiszen nem tudom hulladék hasznosítónak odaadni, bontási igazolást nem kaphatok. Meddig élhet papíron így a BM nyilvántartásban egy autó? Az egyik autóbontós szerint örökre. Véleményem szerint többen járnak ebben a cipőben. Jogszabályi lehetőséget nem találtam az általam vázolt helyzet kezelésére. Kérem szíves tanácsát. Akár átmeneti jogi szabályozást is elképzelhetőnek tartok, pl. valamely emelt összegű ügyintézési díj fejében ezeket a nem létező gépjárműveket ki kellene vonni a forgalomból. Fiktív miattuk a ténylegesen futó gépjárművek száma is.
Tisztelettel köszönöm válaszát:
Cs. Anita
Tisztelt Cs. Anita!
Jelenleg egy lehetőség van, az átmeneti kivonás intézménye, ami tíz évre szól és utána a járművet törlik a nyilvántartásból. Azonban ezzel sem élhet mindenki. A forgalomból átmeneti időszakra történő kivonás okai: a jármű eltulajdonítása; a járművel külföldre történő letelepedés, tartós külföldi tartózkodás; a jármű külföldre történő értékesítése, illetve a jármű muzeális előminősítése esetén. Ezeket az okokat az ügyfél okirattal köteles igazolni: jármű eltulajdonítása esetén a rendőrhatóság által érkeztetett feljelentés, a nyomozás elrendeléséről vagy a nyomozás felfüggesztéséről szóló határozat; a járművel külföldön történő letelepedés, tartós külföldi tartózkodás esetén a külföldi hatóság letelepedési vagy tartózkodásra jogosító engedélye vagy vízuma; a jármű külföldre történő értékesítése esetén a tulajdonjog átruházását igazoló irat; a jármű muzeális előminősítése esetén a Muzeális Minősítő Bizottság igazolása Sajnos más szóba jöhető jogi megoldást nem tudok.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Szeretném megtudni, hogy lát-e lehetőséget arra, hogy egy gépjármű műszaki vizsgáztatását el lehessen végeztetni a tulajdonos halála és a hagyatéki tárgyalás közötti időszakban (ami néha akár egy év is lehet)? Nyilvánvalóan nem lehet meghatalmazást szerezni a tulajdonostól, ezért ez nem járható út. Én nem találtam más legális lehetőséget (a tulajdonosnak kell kérni a vizsgát), de az is egy elég életszerű igény, hogy a család (feleség, gyerek) tudja használni a járművet az "átmeneti" időszakban.
Köszönettel:
Sz. Imre
Tisztelt Sz. Imre!
Véleményem szerint van rá lehetőség, hogy a meghalt tulajdonos helyett a házastárs vagy a nagykorú gyermek járjon el a műszaki vizsga során, ha eljárási jogosultságát valamilyen módon igazolja. Azzal, hogy az örökös a gépjárművet megfelelő műszaki állapotba hozza és levizsgáztatja, biztosan nem okoz kárt, tehát ha esetleg más lenne az örökös, a vizsgáztatással nem sérülnének az érdekei. A leendő örökösök/feleség nyújtsanak be egy kérelmet a közlekedésfelügyelethez, és írásban előre tisztázzák, milyen iratot fogad el tőlük meghatalmazás helyett a hatóság. Ez lehet a tulajdonos halotti anyakönyvi kivonatának bemutatása, polgármesteri hivatal által kiállított hagyatéki leltár vagy közjegyző által kiállított öröklési bizonyítvány vagy egyéb kiadmány bemutatása. Elképzelhető még az is, hogy a feleség a polgármesteri hivatalban nyilatkozik arról, hogy az elhunyt férjjel közös háztartásban éltek, birtokában van az elhunyt gépjárműve, melynek tudomása szerint gyermekei lesznek az örökösei, akiknek a nevében ő mint törvényes képviselő jogosult eljárni a gépjármű műszaki vizsgáztatása során. Erről a nyilatkozatról hatósági bizonyítvány kiállítását kéri, melynek tartalmát ellenkező bizonyításig mindenki köteles elfogadni - és ezt a hatósági bizonyítványt mutatja be a közlekedésfelügyeletnek.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
2007. 07. 30-án igazoltatott a rendőrség, és akkor még nem rendelkeztem jogosítvánnyal. Az első határozat szerint 8 hónap vezetői eltiltást és 75 ezer forint pénzbírságot kaptam. Mivel ezt sokalltam, így fellebbeztem. A második határozat szerint 50ezer a pénzbírság és még mindig 8 hónap az eltiltás. A második határozatot viszont a sikeres városi vezetésem napján vette át édesanyám. Szerettem volna munkába (kötelező iskolai oktatás)járni a motorkerékpárommal, mivel annyira kieső részre lakunk a tömegközlekedéstől, de ott van az eltiltás. Mit tegyek? Én a pénzbírságot felvállalnám, de ott van az eltiltás és ráadásul nem is kevés. Hozzátenném, hogy ez az első szabálysértésem. Olvastam olyat, hogy lehet eltiltás alatt is vezetni. Mi igaz ebből? Mit tehetek annak érdekében, hogy legalább munkába járhassak motorkerékpárral? Egyáltalán tehetek valamit?
Tisztelettel:
Levélíró
Tisztelt Levélíró!
Az engedély nélküli vezetés miatt Ön szigorú büntetést kapott, ez alól azonban nem tud kibújni. Eltiltás alatt akkor lehet vezetni, ha pl. az eltiltással rendelkezőnek több kategóriában van vezetői engedélye, és csak egyes járműkategóriákra vonatkozóan tiltják el a vezetéstől. Pl. csak pl. megteheti, hogy csak a B-t vonja be a hatóság, ha az illető azzal okozott szabálysértést, de a C-t, ami a munkájához, megélhetéséhez szükséges, nem vonja be. Vagy ha a C kategóriás jogosítvánnyal követett el szabálysértést és a B-vel a beteg gyermekét szállítja, elképzelhető, hogy csak a C-t vonják be, a másikkal pedig jogszerűen közlekedhet. Hangsúlyozom, hogy erre csak nagyon komoly, különös méltánylást érdemlő indokok alapján kerülhet sor. Az Ön esetében a rendőrök úgy ítélték meg, hogy nincs alapos indoka az eltiltás mellőzésének, tehát nem tehet mást, mint kivárja, hogy leteljen a 8 hónap. Hogy az idő ne teljen feleslegesen, javasolom, hogy már időben keresse fel a közlekedésfelügyeletet az eltiltást elrendelő határozattal, hogy addig is a kötelező utánképzésen részt vehessen.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
2007. 08. 03-án Budaörsön keresztül mentem Telkire (Budakeszin keresztül). Mivel hogy nem tudtam eltalálni az utat, tévedésből ráhajtattam az M1-sre de észrevettem a tévedést és azonnal visszafordultam. Egy hónappal később kaptam az Autópálya RT-től levelet+csekket hogy pótdíjat kell fizetnem. Mivel ténylegesen nem használtam az autópályát és tanúkkal igazolni is tudom, hogy 20perccel az esemény után már Telkin voltam (mivel a 17-ik km-nél azonnal visszafordultam BP felé), így szerintem nem történt autópálya használat, mert tévedésből mentem be és azonnal visszafordultam. Ön szerint mi a teendőm ebben az esetben. Elkerülhetem-e a pótdíjfizetést?
Előre is köszönöm a válaszát
J. Emil
Tisztelt J. Emil!
Sajnos nem tudok Önnel jó hírt közölni. Ön használta az autópálya egy szakaszát, még akkor is ha csak tévedésből hajtott fel rá, ezért (még ha nem is méltányos) jogos az autópálya kezelő követelése, a pótdíj fizetéssel tehát nem érdemes várnia.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Lejárt a Trabantom műszakija, és vettem egy másik autót. A Trabantot ki szeretném vonatni a forgalomból, de meg szeretném tartani. De nem akarják kivonni bontási igazolás nélkül, bontási igazolást meg csak akkor adnak ha leadom az autómat. El lehet-e intézni ezt valahogy, hogy kivonják a forgalomból, de nálam maradjon az autó?
Tisztelettel:
Levélíró
Tisztelt Levélíró!
Jelenleg ezt a szabályok nem engedik. Ha esetleg muzeális darabot akar belőle csináltatni, megpróbálkozhat a muzeális előminősítéssel, ez esetben 10 évre átmeneti időre ki lehetne vonni a forgalomból. Hogy ennek a Trabant megfelelne-e kérje ki szakember véleményét pl. a közlekedésfelügyeletnél.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Eladnánk az autónkat alkatrésznek, és végleg ki szeretnénk vonatni a forgalomból. Kérdésem az lenne, hogy lehetséges-e ez? Számunkra az derült ki, hogy végleg kivonatni úgy lehet a forgalomból az autót, ha a bontó ad egy igazolást, hogy az autót leadtuk. De így hogyan jut el a vevőhöz a kocsi? A vevőnknek kéne az egész, motor is, karosszéria is. Úgy viszont már nem veszik meg, hogy még az átírást is fizetnék, hiszen nem akarják forgalomba helyezni. Van megoldás? Válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlettel:
Laura
Tisztelt Laura!
A végleges forgalomból való kivonáskor a jelenlegi szabályozás csak azt teszi lehetővé, hogy a járművet bontóba adjuk, csak az erről kapott bontási igazolással lehet kivonni az autót a forgalomból, az alkatrészeket keresők pedig látogassák meg a bontót és ott vegyenek alkatrészt. Némelyek szoktak úgy ügyeskedni, hogy kivonás helyett az autó ellopását bejelentik, köröztetik, de hát ugye ez nagyon távol van a törvényes lehetőségektől. Ez esetben az ellopott autót maximum 10 évre vonják ki a forgalomból, ennek letelte után a járművet véglegesen kivontnak kell tekinteni.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Azzal a kérdéssel fordulok önhöz, hogy volt nekem segédmotorral egy közúti bűncselekményem, és korlátozásokat kaptam. Szeretném megkérdezni, hogy ami az új jogosítványomban szerepel a korlátozások kódja alatt, az mit takar? A kódok:185 186 183.
Előre is köszönettel
B. Á.
Tisztelt B. Á.!
Korlátozást a 183-as tartalmaz, a másik kettő nem. 183: Nemzetközi kategóriától eltiltva.185: T kategóriába tartozó mezőgazdasági vontató könnyű pótkocsival. 186: K kategóriában meghatározott járműveken kívül lassú járművet és pótkocsiját is vezetheti.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
A minap késő esti órában segédmotoros kerékpárral megállítottak és a szonda is előkerült. 2 üveg sör elfogyasztását mondtam a rendőröknek és a szonda is ezt támasztotta alá. Szabálysértési eljárás alá vontak. A jogosítványomat nem vették el a helyszínen. Az lenne a kérdésem, hogy a rendőrök szerint, ha később elveszik a jogosítványomat, akkor a büntetés e naptól számít és beletartozik ez időbe az eljárás időtartama? Tehát ha csak hónapokkal később foglalkoznának az ügyemmel, mert a rendőrök szerint 1éves elmaradásban vannak. Akkor nem is veszik el, mert több ideje történt az eset, mint maga a büntetés időtartama? Ez számomra nehezen hihető ezért szeretném az ön véleményét kérni. Az hogy segédmotoros kerékpárral mentem az enyhítő körülmény? Vagy az lehetséges, hogy csak a motorvezetéstől tiltsanak el? Egyébként 12 éve van jogosítványom és még soha semmilyen szabálysértést nem követtem el. Kertészként dolgozom, tehát autóra nagy szükségem van és a nagypapámat én hordom infúziókezelésre. Nem tudom, ez számít-e?
Válaszát előre is köszönöm.
Levélíró
Tisztelt Levélíró!
Félreérthette, amit a rendőrök mondtak. Ha a helyszínen nem veszik el a jogosítványt, de később úgy döntenek a szabálysértési eljárás során, hogy Önt eltiltják a vezetéstől, akkor Ön kap egy határozatot, ami alapján a jogosítványát le kell adnia. Az eltiltás időtartama a jogosítvány leadásakor kezdődik. Az, hogy csak segédmotoros kerékpárt vezetett ittasan, nem enyhítő körülmény, ehelyett azt viszont figyelembe veszik, hogy korábban nem volt szabálysértése. A szabálysértési eljárás során kérheti, hogy ne vonják be a jogosítványát, vagy ne vonják be a többi járműkategóriát is, ezt azonban alaposan meg kell indokolnia pl. azzal, hogy e nélkül nem tudja ellátni a munkáját.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
2007. augusztus 15-én vásároltam egy új autót. Ebben az évben terhel engem erre az autóra súlyadó? Mennyi az éves súlyadó egy új autóra, konkrétabban egy Suzuki SX4-RE ami 73kw, 1490 köbcentis a motor és az évjárat 2007.
Tisztelettel:
K. Emese
Tisztelt K. Emese!
Új autó forgalomba helyezéséről van szó, nincs tehát előző tulajdonos, így már ebben az évben is Ön fizet adót a jármű után. Az adókötelezettség a forgalomba helyezést követő hónap első napján kezdődik, az év hátralévő részére az éves adó időarányos részét kell megfizetnie. Az adó mértéke személygépkocsi esetében a gépjármű gyártási évében és az azt követő 3 naptári évben 300 Ft/kilowatt, 73 kw-tal számolva tehát évi 21.900 Ft.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István