Üdv doki
99-es Fiat Bravo 1.2-es benzines motorba szeretnék olaj választásával tanácsot kérni. Az autóban 270 000 km van, szuperül működik, 90%-ban autópályán járok Ausztriában, kint is tankolok.
Észrevételem a következő: az autó 10 000 km után megváltozik a motorhang, enyhén kopogós lesz, lassacskán utána az olaj megy a kukába ugyanis 12-13 000 km-nél mint a víz olyan az állaga (és mindegy, hogy az olcsóbbik Castrol Magnetic 10w40, vagy a gyári Selenia 10w40) két olajcsere közt kb 1 - 1,5 liter olajat eszik meg amit pótolok menet közben.
Kérem ajánljon valami jó olajat és esetlegesen adalékot hozzá, ha van értelme. Füstölni abszolút nem füstöl, se szaga, se semmi, csak szimplán fogy belőle az olaj. Tömítések jók, egy helyen nyirkos picit, de épphogy csak - ott feltételezem minimális olaj elvész.
Kedves Érdeklődő!
Az olajok nem ennyire rosszak, hogy 10 ezer kilométer után ilyen vízszerűvé váljanak, tehát ha ilyet tapasztal annak valószínűleg az az oka, hogy üzemanyaggal hígul fel. A valós olajfogyasztás sokkal nagyobb is lehet, mint 1-1,5 liter, csak nem látni, mert egy részét pótolja az üzemanyag. Ezt a problémát nem fogja megoldani egy másik olaj, inkább forduljon szerelőhöz.
Üdv, Olajdoki
Üdv!
Van egy Peugeot 106-os, 1992-es gyártású. Elmegyek Bécsig és vissza, eltünik 3 liter olaj. Mi lehet a baj? Nem füstöl, jól is megy.
Kedves Levélíró!
Lehet például külső tömítetlenség, tehát nem elég az olaj, hanem elszivárog. Az is lehet, hogy csak fordulaton történik a dolog (olyankor nagyobb az olajnyomás), ezért nem lát olajtócsát az autó alatt.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Suzuki Swift 1.0 autóm szelepfedelén olajbetöltéskor láttam, hogy le van rakódva olajsár. Valahol olvastam itt a Totalcaron, hogy az olajhoz keveredik némi üzemanyag is, illetve, hogy az etanol jó oldószer.
Kérdésem az lenne, hogy ha etanolt tankolok fele-fele arányban akkor van esély rá, hogy leoldja a lerakódásokat a motorban?
Válaszát köszönöm.
Kedves Érdeklődő!
A kívánt hatás elérésének kicsi esélyét látom, viszont kárt okoz az autóban azzal, hogy ha átalakítás nélkül ilyen nagy arányban kever etanolt az üzemanyaghoz.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Nemrég vásároltam a tárgyban szereplő autót, valós 75 ezer kilométerrel, kiváló állapotban. Két kérdésem van.
1. Vásárlás után szinte azonnal motorolajat cseréltettem benne (10W40), bár előző gazdája a minimális futás ellenére is évente lelkiismeretesen cseréltette. A szervizköny szerint mindig ezt használták, kivéve élete legelső időszakát - akkor 5W40-et. Ön melyiket ajánlaná, és miért? Ha egyiket sem, akkor mit?
2. Váltóolajat is cseréltettem, netes búvárkodás után ugyanis a 60 ezrenkénti csere tűnt ajánlottnak. A német szerviz egyetértett, a volt tulaj is ezt tanácsolta, bár akadt fórumlakó, aki szerint az autó élettartamára szól a gyári olaj - azaz, akár 30-40 évig? A váltó szerintem pont ugyanúgy működik, mint olajcsere előtt (jól).
Fentiek alapján helyesen jártam-e el, és amennyiben nem, mit javasol, hogyan korrigáljak?
Válaszát előre is köszönöm, Péter
Kedves Péter!
1. A motorolajjal kapcsolatban helyesen járt le, egy félszintetikus 10W40-es olaj megfelelő választás hozzá.
2. Ha manuális váltóról van szó, akkor a gyári váltóolaj valóban élettartam feltöltésű volt, ami természetesen nem jelent garanciát 30-40 éves üzemidőre, hiszen az autó egyéb alkatrészeire is elég merész lenne ekkora várható élettartamot tippelni. Az élettartam feltöltésű olaj csak annyit jelent, hogy elég sokáig jó ahhoz, hogy ne kelljen preventív jelleggel lecserélni, hanem az autó többi alkatrészéhez hasonlóan akkor kell vele foglalkozni, ha tönkrement. Hogy ez mennyi idő alatt következik be, az széles skálán változó. Baj persze nincs a cseréből, ha a gyári előírásoknak megfelelő olaj került bele.
Ha automata váltóról van szó, akkor - típustól függően - 30 vagy 60 ezer kilométerenként kell cserélni, tehát ez esetben mindenképpen helyesen járt el.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Kérdésem a kővetkező: Lemezhordóban tárolt gázolaj ami már kb.: 6 éve áll mozdulatlanul romolhatott-e a minősége? Elhasználhatom az atomba,hogy a motort semmiféle károsodás ne érje? Kocsim Bmw F11 520d 2013.
Válaszát köszönöm. Ákos.
Kedves Ákos!
Sajnos nem használható fel ennyi idő után. A gázolaj kb. 12 hónapig őrzi meg a minőségét. Extra adalékokkal ez meghoszzabbítható, de azok hiányában sajnos hamar tönkremegy.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Doki!
6 éve magaménak tudhatok egy 2002-es Renault Megane 1,4 16v (K4J750) motorral felszerelt kocsit. Anno 58 ezer km volt a motorban, ami azóta 235 ezerre rúgott. Én kizárólag az Elf Evolution SXR (A5-B5) 5w-30-asát használtam, amit kb 18-25 ezrenként cseréltem, állapottól ill. viszkozitástól függően. Ennyi menetteljesítmény után se eszik meg a periódus alatt több olajat mint 0,5-1 liter. Fogyasztása pedig még mindig 5,8 és 6,8 között változik (évszaktól függően), teljesítményváltozás nem tapasztalható. Kérdésem pedig az lenne, váltsak-e esetleg más paraméterrel bíró olajra, ennyi km után, vagy maradjak az eddig jól beváltnál.
Válaszát előre is köszönöm. Üdv.: ChiliZ
Kedves ChiliZ!
Ne váltson más olajra, maradjon a jól bevált típusnál. A csereperiódust abból a szempontból is figyelje viszont, hogy a hónapban megadott limitet se lépje túl.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Milyen időközönként kell olajat cserélni egy automata váltóban? Az autó adatai: Opel Astra H, 2010-es évjárat, motorkód Z19DT (88kw), 6 sebességes automata. Ha minden igaz, akkor Aisin AF-40 típusú váltó van benne. Az autóban 95e km van.
Köszönettel: AW
Kedves AW!
Élettartam feltöltésű olaj van a váltóban, amit nem kell cserélni.
Üdv, Olajdoki
Üdv Doki.
Van egy BMW E46 benzines szemelyautóm, amit télen 90%-ban városban használok. Azt tapasztaltam, hogy az olajbeöntő kupak belüről feher trutymós. Arra gondolok, hogy a blokkban a kondezvíz lecsapódik és ez okozza a jelenséget. Ön szerint mi lehet a jelenség oka? Válaszát előre is köszönöm.
Üdv Sanyi.
Kedves Sanyi!
Pontosan az a legvalószínűbb ok, amit Ön is írt. Érdemes olykor hosszabb utakra is elvinni, hogy bemelegedjen annyira az olaj, hogy a víz elpárologjon.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Pontosan milyen váltó olaj illik a fent említett autóba (Fiat Stilo 1,4-es benzines). Illetve mi az eltérés a 75w80 illetve a 75w90 váltóolaj között? Melyik jobb hidegben? Néha akadós a váltó, melegedés után nem!
Kedves Levélíró!
Egyik sem, Fiat 9.55550-MX3 szabványnak megfelelő, 75W85-ös viszkozitású speciális olaj való bele, mint pl. Selénia Tutela Car Technyx 75W85. A váltóolajok nem variálhatók olyan szabadon mint a motorolajok: már egy kis eltérés a gyári előírástól is érezhetően rosszabb váltó működést eredményezhet.
Üdv, Olajdoki
Kedves olajdoktor!
2004-es Volvo S80 2.5t awd-be szeretnék automataváltó olajat cserélni ha egyáltalán szükséges. A kérdésem, hogy melyik olaj lenne bele a legmegfelelőbb?
Válaszát előre is köszönöm
Kedves Érdeklődő!
A gyártó szerint nem kell cserélni. Amúgy speciális, a Volvo előírásainak megfelelő olaj való bele, mint pl. a Valvoline Maxlife ATF.
Üdv, Olajdoki
Honda Deauville NT700V motorom van. Ha nem bontom fel a Motul 10W/40 4T olajamat, meddig használhatom fel? Ha felbontottam és maradt 1/2 liter, meddig használható?
Köszönöm a választ: BT
Kedves BT!
Nincs éles határ erre vonatkozóan. Ha lezárva van tárolva, függetlenül attól, hogy fel volt-e bontva előtte, legalább 5 évig felhasználható.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Doktor Úr,
Tolatólámpa kapcsoló cserére vittem a kocsit a szerelőmhöz s kisvártatva felhívott hogy átléptem a 100 000 km-t nemrég az autóval (103 000 km) és aktuális lenne a váltóolaj csere. Total 75w90 GL5 típusú olajat öntött bele a szerelőm (3 litert). Azóta 2-nél akadozik a váltó (régebben nem volt ilyen problémám). Ez normális? Most még nem vészes a dolog (nem "kerreg" a váltó) de nem szeretném megérni egy esetleges váltócserét. Lehet hogy én aggódom túl és nemsokára beáll a dolog. A többi fokozat mint kés a vajban. Remélem lesz számomra megnyugtató válasza.
Üdv Gábor
Kedves Gábor!
Élettartam kenésre szánt, speciális olaj volt a váltóban, amit nem kellett volna lecserélni, 100 ezer km után sem. De a nagyobb gond az, hogy nem is megfelelő olaj került bele, mert nem 75W90-es, hanem 75W80-as olaj kellett volna bele, mint például az Elf Tranself NFJ 75W80. Nem állítom 100% biztonsággal, hogy a jelenleg tapasztalt probléma a nem megfelelő váltóolaj miatt van, de az biztos, hogy nem tesz jót a váltónak a jelenlegi olaj. Sajnálom, hogy nem tudtam a várt megnyugtató választ adni.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
A Kangooba eddig 5w-40-es motorolajat használtunk, az autót újonnan vásároltuk, 10 ezrenként cseréltük (Q8-as olaj) de 175 ezer km-nél elkopott a motor (leszedtük a hengerfejet, mert nagyon ette az olajat). Talán a Q8-as olajjal lehet a gond?
Köszönöm előbbi gyors válaszát.
Üdvözlettel:Zoli
Kedves Zoli!
Bár mint minden terméknél, az olajoknál is előfordulhat egy jó márkánál is, hogy hibás termék kerül le a gyártósorról, ennek esélye nagyon kicsi. A Q8 olajok jó minőségűek, nem tartom valószínűnek, hogy az lenne a felelős a meghibásodásért.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
A problémám a következő, 4000 km van a motorolajban, és már üzem meleg motornál is csattognak a hidrotőkék.
A motorolaj Castrol Edge Fst 5W-40 ez előtt Castrol Magnatec 10W-40 volt az autóban az is 4000 km-t bírt. Az olaj szerintem nem lehet hamis ugyanis a Castrol mintaboltban lett vásárolva. Az autó az olajat nem fogyasztja. Az autó egy Skoda Fabia 1.4 MPI 2002 AQW jelenleg 144 000 km-rel.
Válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlettel: János
Kedves János!
Kizárt dolog, hogy ez az olaj csak 4000 kilométert bírjon. A hidrotőkék csattogása egyáltalán nem feltétlenül az olaj hibája.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt olajdoki!
2 hónapja került hozzám, egy 2000-es évjáratú 1.8 TD Ford Escort, az autó 150 000 km-es ( ha igaz), egyébként nagyon megkímélt állapotban van. Kb 1 hónapja észrevettem hogy eszi az olajat, heti 250-300 km-t megyek vele, kb 10naponta megeszik 1 liter olajat. Begurultam egy szervízbe, ahol azt mondták, a motorháztető felnyitása nélkül hogy gyűrűzni kell meg hogy hengerfejes és hogy 100 fölött van a dolog. Nekem túl hasraütés szerű volt a dolog. Az autó amúgy nem füstöl, nincs alatta folt, mi okozhatja a problémát (én a légszűrőre tippeltem), ill mire figyeljek oda, csináltassak előtte egy kompressziómérést?
Tanácsát előre is köszönöm.10w40es Castrol olajat használok. Első autóm.
Kedves Levélíró!
Nekem is túl hasraütésesnek tűnik, ha ez a diagnózis a motorháztető felnyitása nélkül lett megállapítva. Lehet, hogy tényleg gyűrűzni kell, de valóban érdemes egy kompresszió mérést végezni. A hengerfejesség egyébként tetten érhető abban is, ha csökken a hűtővíz szint és az olaj állaga megváltozik - csoki-shake-szerűvé válik. Az autó alatti olajfolt ritka jelenség még az olajat nagy mértékben fogyasztó autóknál is, mert az csak akkor fordul elő, ha külső tömítetlenség a hiba oka.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Az a kérdésem, hogy négyütemű motorkerékpár motorba, mely egybe van a váltóval, tehetek e bele sima/természetesen jó minőségű/ 10W-40-es olajat a 4T minőségű olaj helyett. Előre is köszönöm a válaszát.
Üdvözlettel: László.
Kedves László!
Attól függ mi az előírás. Ha egy JASO MA minőségű olaj van előírva, akkor nem, mert a váltó kárát látja. Ha csak sima API SF vagy hasonló minőségű olaj az előírás akkor elméletileg igen, de célszerű minél egyszerűbb olajat választani, ami minél kevesebb súrlódásmódosító adalékot tartalmaz. Mivel ezt sajnos nem igazán fogja tudni a flakonról leolvasni, ezért én inkább maradnék a 4T olajnál.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt olajdoki!
VW Touran 2008-as 1.9 PDTDI-be rosz olajat töltögettem utána, kb 8dl Shell Ultra 5w40 505.00-t. Olajcseréig még van 2000 km. Cseréljem előbb, vagy nem muszáj?
Válaszát előre is köszönöm!
Kedves Érdeklődő!
Ráér az olajcserekor a megfelelőt bele tölteni. Ha csak utántöltéskor került bele ez az olaj és már csak 2000 km van hátra, akkor már nem fog sokat osztani vagy szorozni a dolog.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoktor!
2002-es 1.0-es Suzuki Swifttel járok jelenleg, 2013. novemberben vettük 102 ezer kilométerrel, mivel gyanús volt a címke, hogy 2008-ban volt utoljára olaj cserélve, akkor is 15W40-es olaj lett belerakva, gyorsan lecseréltük. Mosóolajjal persze előtte ki lett takarítva a rendszer. Most 10W40-es Mobile van benne és 107 ezer kilométer. A kérdésem az lenne, át lehet-e térni pár olajcsere után az 5W40-esre, néhány ismerősömtől hallottam, hogy az jobb lenne bele. Mivel pizzafutár vagyok, elég sokat fut és van hidegen használva, általában be sem melegszik egy-egy kör alatt.
Kedves Érdeklődő!
Bármikor át lehet térni 5W40-re, nem kell pár olajcserét várni vele. Ha általában nem tud bemelegedni a motor, akkor ajánlott is az áttérés.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Vásároltam egy jobbkormányos valószinüleg USA import (motortérben HONDA USA plakett) 1999-es Honda Civic 1.6 benzines autót. Motorkód D16Y. Olajat szeretnék cserélni viszont minden angol szerelő más más olajat mond jónak. Szintetikus vagy félszintetikus, 10-40, 5-30 vagy más egyéb paraméterű olaj a tökéletes?115 000 mérföld van benne jelenleg. Eddig kettőezer mérföldet vezettem le olajfogyást nem észleltem ezalatt.Kérném szives tanácsát!
Üdvözlettel egy elátkozott Honda tulajdonosa
Kedves Érdeklődő!
Egy 10W40-es, félszintetikus olajat jobb ár/érték arányú választásnak tartok ehhez a típushoz.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoktor!
2002-es 1.4 16V Ford Fiestámba (MK5) tévedésből az elmúlt 60 000 km-en 10W40-es olajat vettem 5W30 helyett. Az autó jól működik, de kíváncsi vagyok milyen hatással lehetett ez a tévedés a motoralkatrészekre.
Üdvözlettel, Astron
Kedves Astron!
Kicsivel magasabb üzemanyag-fogyasztás és károsanyag-kibocsátás, továbbá valamivel nagyobb kopás lehetett a dolog következménye.
Üdv, Olajdoki
Kedves Doktor!
Vettem egy japán kistraktort. KUBOTA L2002 DT-M. 1989-es 1115ccm, 20L, 3 hengeres szívornyás dízel. Milyen motor, váltó és hidraulika olajat tegyek bele? Van néhány tábla a motortérben 10W-30 jelöléssel de összesen ennyi amivel el lehet indulni. Kérlek adj tanácsot!
Kössz előre is! Üdv. P
Kedves Érdeklődő!
Egy STOU kategóriájú olajat ajánlok hozzá. Ezek az olajok úgy lettek kialakítva, hogy megfeleljenek az egyszerűbb mezőgazdasági gépek összes kenési követelményének, legyen az motor, váltó vagy hidraulika. Ilyen termék például a Valvoline STOU 10W30.
Üdv, Olajdoki
2007.09. havi Ford Focusom van, 1,6-os, 82 000 km van benne. Otóberben cseréltem benne olajat Ford 5w30-t használok. Eddig évente cseréltem az olajat, de most októberig talán 1000 km-t sem fogok menni. Betartsam az éves cserét vagy maradhat benne tovább az olaj, kitolhatom, és ha igen mennyi idővel?
Válaszát elöre is köszönöm!
Tisztelettel: Feri
Kedves Feri!
Ugyanúgy fogat mos-e este, ha csak egy szendvicset evett egész nap vagy esetleg úgy gondolja, hogy akkor ráér másnap reggel? Ha egyszer használatba vette az olajat, akkor le kell cserélni ahogy a csereperiódus diktálja, az pedig kilométerben is és hónapban is meg van adva, nem véletlenül.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Segítségét szeretném kérni. Van egy turbó hibás 2002-es 1.8T 20V Octaviám, lassan 260e km-t futott. A turbó javítását követően szeretnék megfelelő olajat tölteni az autómba, természetesen az ésszerűség határaitól nem elrugaszkodva.
Azt szeretném kérdezni, hogy milyen olajat, olajakat tud nekem javasolni ehhez a típushoz?
Megtisztelő válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlettel, Albert Krisztián
Kedves Krisztián!
Turbós konstrukciókhoz megéri szintetikus olajat használni, mert az jobban bírja a magas hőmérsékletet. A futott kilométereket figyelembe véve lehet, hogy érdemesebb az 5W40-es viszkozitási osztályban gondolkodni, mint az 5W30-asban. Javaslataim: Motul 8100 X-cess 5W40 vagy Valvoline Synpower 5W40.
Üdv, Olajdoki
Lada Priora, 2007-es évjárat, 49 000 km van benne. 3000 km alatt 1,2 l olajat kellet utánna tölteni. 10w40 Castrol Magnatec olajat használok. Ha vastagabb olajra váltok (15w40) akkor elképzelhető, hogy nem fogja annyira enni?
Kedves Érdeklődő!
Nem valószínű, hogy jelentősen csökkenne az olajfogyasztás a 15W40-es olajtól, ugyanis ez utóbbi olaj üzemi hőmérsékleten csak ugyanannyira vastag, mint egy 10W40-es. Viszont a 15W40-es kevésbé védene a kopástól hidegindítás során.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Peugeot 206 1,4 HDi autómnál olajcsere előtt állok. Van itthon 2 liter Castrol Magnatec Diesel 10W40es olaj és 2 liter Mol Essence Diesel 10W40. Beleönthetem-e ezeket az olajakat a csere alkalmával, vagy valamelyik típusból vegyek még 2 liter olajat?
Gábor
Kedves Gábor!
A Castrol Magnatec Diesel 10W40-nek van B3 és B4-es változata is. Ha ez utóbbiról van szó, akkor összeöntheti. Egyébként is összeönheti, csak akkor nem javaslom a HDI-be, csak egy olyan autóba, ahol nem elvárás az ACEA B4 minőségű olaj.
Üdv, Olajdoki