Csipegeti az olajat a Bora

2013. június 11., 10:37 Módosítva: 2013.06.11 10:37

Tisztelt olajdoki,

10 ezer km után 1 liter olajat fogyasztot el a motor. VW Bora 1.6 benzines. Jelenleg 5W40-es Castrol olajat használok, az autoban 150 ezer km van. Jo ez az olaj vagy kellene a 10W-s?

Előre is köszönöm

Kedves Érdeklődő!

Valóban nem jelentős a megadott olajfogyasztás. A továbbiakban is használhatja ugyanezt az olajat, a szükséges utántöltésre odafigyelve.

Üdv, Olajdoki

Feketedik az olaj

2013. május 31., 11:38 Módosítva: 2013.05.31 11:38
1

Tisztelt Olajdoktor.

Van egy 1.4 16 szelepes Astrám. A motorjában 185 000 kilométer van. A motorban kb 2000 km ezelőtt cseréltem az olajat( Q8 Formula Advenced 10W 40) és az olaj már sötétbarna. Valami baj lenne a motorral, vagy eztermészetes dolog. Az olajat 12 000 km cserélem. Cseréljem sűrűbben oz olajat, vagy az olaj minősége nem jó?

Kedves Levélíró!

Teljesen természetes jelenségről van szó. Az olaj teszi a dolgát, ami többek között az, hogy magában tartsa azokat a szennyeződéseket, amelyeket nem lehet teljesen lebontani. Ettől az olaj gyorsan sötét színű lesz, de ettől még jól végzi a dolgát a teljes csereperióduson keresztül.

Üdv, Olajdoki

Túl száraz a gázolaj?

2013. május 30., 16:23 Módosítva: 2013.05.30 16:23
1

Kedves Olajdoki!

1,6 hdi FAP szűrővel szerelt autóm van. Hallottam, hogy érdemes a gázolajat 2T olajjal keverni, mert a "száraz" gázolaj tönkreteszi a nagynyomású szivattyút, kenés hiánya miatt kopik és a fémforgácsok tönkreteszik a motort. Igaz-e ez, ha igaz mi akeverési arány, és nem árt-e a FAP szűrőnek.

Válaszát előre is köszönöm! Zoltán

Kedves Zoltán!

Ajánlom figyelmébe egy korábbi kérdésre adott választ: Túl gyorsan kopik a Toyota

Üdv,

Olajdoki

Olaj ahol levegőnek kellene lenni

2013. május 21., 11:01 Módosítva: 2013.05.21 11:01

Tisztelt Olajdoki!

2005-ös Audi A4 2.0 autómban a kartergáz viszi magával az olajat oda ahol csak levegő lehetne! Ez lehet a sok olajtól vagy más gond van?

Várom megtisztel válaszát!

Tisztelt Érdeklődő!

A kérdés nem is annyira egyszerű, mint amilyennek tűnik, ugyanis egyszerre több dolgot is figyelembe kell venni.

Első lépésben, lehűlt motor mellett, nyugalmi állapotban, ellenőrizze az olajszintet. Ha túlságosan magasan van a szint, akkor a probléma könnyen megoldható, ugyanis ebben az esetben a nagyobb mennyiségű olajfürdőbe belecsapó hajtókarok, a mozgásuk révén, sokkal több olajat, olajködöt hordanak fel a magasabb régiókba, amit a kartergáz a szívótorokba nyom, ezáltal szokatlan helyeken is megjelenhet a kenőanyag. Ebben az esetben egyszerű olajleeresztéssel segíteni tudunk a problémán.

Nagyobb a baj, ha az olajszint megfelelő. Ebben az esetben valószínűleg a dugattyúgyűrűk vagy maga a hengerfal van jelentősen elkopva, ami egy 8 éves autó esetében még nem nevezhető normálisnak. Ha megnövekedtek a hézagok a gyűrűzónában, akkor jóval több kartergáz tud visszaáramolni a forgattyús térbe, a több gáz nagyobb nyomással érkezik, és ez a megnövekedett nyomás több olajat, olajködöt képes visszanyomni a szívótorokhoz, így kenőanyag jelenhet meg a levegőben. Ebben az esetben csak egy szerviz és némi motorjavítás segíthet visszanyerni a kopások miatt elvesztett lóerőket.

Mindenekelőtt azonban győződjön meg róla, hogy a jelenleg használt motorolaj minősége megfelel-e a gépkönyvi előírásoknak, mert a nem megfelelő minőségű kenőanyag is tud hasonló problémákat okozni.

Üdvözlettel

Olajdoki

Kicsi a nyomás

2013. május 16., 13:04 Módosítva: 2013.05.16 13:04

Tisztelt Olajdoki!

Két éve vettem egy Seat Cordoba 1,4 mpi 2002 évjáratú autót,130 e km van benne. Úgy ahogy kell minden kötelező dolgot lecseréltünk rajta így a motor olajat is. Tavaly nyáron kezdett néha bevillanni a olajnyomás lámpa. Teljesen rendszertelenül kb 15 km megtétele után. Kiszedtem a olajgombát ami a gyújtótrafó alatt van, de az szép tiszta volt a másikat nem találtam. Elméletileg kettő van benne. Okozhatja-e az a problémát hogy nem 5-30-as olaj van benne amit a gyártó előír hanem magnatec 10-40/b3. Ezzel az olajjal csak 5000-et mentem.

Válaszát előre is köszönöm! Tisztelettel :Zoli

Kedves Zoli!

Jellemző, hogy az olajnyomás probléma először meleg motornál jelentkezik (ezért 15 km után, és nem azonnal). Ugyanis a meleg olaj vékonyabb, mint a hideg olaj, ezért hidegen magasabb az olanyomás. Biztosan nem a 10W40-es olaj a probléma oka, mert egy túl alacsony viszkozitású olajtól lehet csak túl alacsony az olajnyomás, egy túl magastól nem. Elképzelhető olajgomba meghibásodás, elektromos érzékelő probléma (azaz nem alacsony az olajnyomás, csak az érzékelő hiszi azt), üzemanyaggal felhígulás miatti viszkozitás-vesztés vagy, legrosszabb esetben, az olajszivattyú tönkremenetele.

Üdv, Olajdoki

Corsába adalékot?

2013. május 13., 11:33 Módosítva: 2013.05.13 11:33
1

Opel Corsa 1.0 2000-es kiadás. Szivárog az olaj, valószinű a tömítések öregek. Érdemes adalékkal próbálkozni vagy tömítéseket kell cserélni? 1000 km/5dl a jelenlegi fogyás

Kedves Érdeklődő!

Valószínű, hogy egy szivárgás-csökkentő adalék csökkenteni fogja az olajfogyasztást, de nem annyira, mint a tömítések cseréje csökkentené. Átmeneti megoldásként elfogadható.

Üdv,

Olajdoki

Gázos autóba spéci olaj?

2013. május 9., 10:39 Módosítva: 2013.05.09 11:53

Tisztelt olajdoki!

Kérdezném öntől, hogy milyen olajat tegyek a cng-s Opel Astra F 1.4 16v motorral szerelt autómba? 185 000 km van benne. Kicsit eszi az olajat (ecotech). Agip cng volt bele töltve előtte de azt hanyagolnám. Castrol Magnatechre gondoltam.

Köszönöm válaszát

Kedves Levélíró!

A Castrol Magnatec 10W40 is jó választás, mint a legtöbb márkás, félszintetikus 10W40-es olaj. Szintén megfelel például a Fuchs Titan Syn MC 10W40 vagy a Mobil Super 2000 X1 10W40. A gázüzem személygépkocsiknál egyébként sem igényel speciális olajat.

Üdv,

Olajdoki

Fogy az olaj a Hondából

2013. május 6., 11:56 Módosítva: 2013.05.06 11:56

Tisztelt Olajdoktor!

8 hónappal ezelőtt vásároltam egy 2001-es évjáratú 2.0 benzines angol Honda Accord-t, 126 ezer mérfölddel, most van benne 129 ezer mérföld. A vásárlás után rögtön lecseréltem az olajat Shell helix 10w-40 hx7-re. Az autó javarészt városi forgalomban alacsony fordulatszámon használom napi 8-10 km-t. A 8 hónap alatt kb 5000 km-en 5-8dl olajat fogyasztott el. Az olaj áttetsző ,tiszta. A motorblokk teljesen száraz nem csepeg sehol, szimeringek szárazak és a kipufogó sem túl kormos hogy ott távozna el az olaj. A következő olajcserénél prolong használatán gondolkodom Ajánlja-e? E az olaj fogyasztás normális-e vagy valamilyen problémára utal? Esetleg tudna e valamilyen jobb minőségű olajat ajánlani?

Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel: László

Kedves László!

Tulajdonképpen ezzel az olajfogyasztással tökéletesen elégedett lehet, mert messze a problémásnak tekinthető szint alatt van. Két olajcsere között esetleg kétszer után kell töltenie, más teendője nincs.

Az olaj a motorban nem hermetikusan zárt rendszerben van, hiszen akkor a feladatát sem tudná ellátni. Minden motor fogyaszt olajat, még az is, ahol ez nem látszik az olajszinten. Azért nem látszik mert ahogy az olaj utat talál magának az égéstérbe, ugyanúgy az üzemanyag is bejut az olajba és így az olajszint akár olajfogyasztás mellett is változatlan maradhat. Ez teljesen normális jelenség, és ameddig nem ölt extrém méreteket, addig nem is kell vele foglalkozni, leszámítva az igény szerinti utántöltést. Ezzel meg is válaszoltam a 'hová tünik az olaj?' kérdést is: a legjellemzőbb oka az olajfogyasztásnak az, hogy az olaj egy része a működés során az égéstérbe jut, és ott az üzemanyaggal együtt elég.

Az olaj utólagos adalékolását - ahogy már sokszor írtam - nem javaslom. Az olaj gyárilag rendelkezik a működéséhez szükséges összes adalékkal. Ezek egymással sokszor kényes egyensúlyban vannak, amibe nem ajánlott belenyúlni egy utólag betöltött adalékkal, mert az olaj egyes paraméterei javulhatnak ugyan, de mások akár jelentősen romolhatnak.

Üdv,

Olajdoki

Túl fekete az olaj?

2013. május 2., 11:01 Módosítva: 2013.05.02 11:23
1

Tisztelt Olajdoki!

2010-es Dodge Grand Caravan 3.3L Flex-Fuel V6-os motorral szerelt autómban jelenleg 50ezer km van. Az olajat 5-6 ezer kilométerenként, 3-4 havonta markszervizben cseréltetem. Az utolsó két olajcserekor jeleztek, hogy az olaj túlságosan fekete, de további részletekkel nem szolgáltak. Az első alkalom után meg nem foglalkoztam vele, gondoltam a megelőző alkalomkor nem cseréltek megfelelően, de miután mar másodszor merült fel a probléma, ajánlottak speciális adalékanyag használatát, optimálisabb motorüzem céljául. Véleményem szerint ha az olajat megfelelően cserélik, és a gyártó specifikációjának megfelelő olajat töltenek a motorba, akkor a megfelelő üzemhez nincs szükség adalékanyagra, pláne egy ilyen keveset futott autónál. Feltételezem, hogy nem megfelelő motorüzem miatt az olaj megég. Ön szerint mi okozhatja a hibát?

Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel: Zoltán

Kedves Zoltán!

Valóban nincs szükség az olaj utólagos adalékolására, ha a motor megfelelő karbantartásban részesül. Sőt, az ilyen utólagos adalékolás, mint már többször írtam, inkább kerülendő. A fekete olaj mítosza egyébként egy köztudatból nehezen távozó tévhit eredménye, miszerint a jó olajnak világos színűnek (vagy barnának) kellene lenni, még a csereperiódus végén is. Az igazság az, hogy az olaj feketedése természetes jelenség, hiszen a diszpergens adalékok sok szennyeződést tartanak oldatban az olajban, hogy azok ne tudjanak lerakódást képezni. Tehát az olaj azért fekete, mert jól működik, teszi a dolgát. Sokszor rosszabb, ha nem az, mert akkor a szennyeződések nem az olajban vannak, hanem a motor alkatrészein.

Üdv,

Olajdoki

Károsít-e a magas kéntartalom?

2013. április 29., 11:34 Módosítva: 2013.04.29 11:34
1

Tisztelt Olajdoktor!

Magas kéntartalmú gázolajba, milyen adalékot javasol? (Pl: Diesel Tempó, Metabond, Spuri stb.) Citroen C4 1.6 hdi autómat, károsítja-e a magas kéntartalmú gázolaj?

Válaszát előre is köszönöm!

Kedves Levélíró!

A katalizátort mindenképp károsítja a magas kéntartalmú gázolaj. Ha van az autóban részecskeszűrő, akkor azt is. Ezen adalék sajnos nem fog segíteni. Nem írta, hogy milyen országban tankol, de a legtöbb európai országban, köztük itthon is, megfelelő a gázolaj kéntartalma.

Üdv, Olajdoki

Alacsony a nyomás

2013. április 26., 10:12 Módosítva: 2013.04.26 10:12
1

Kedves Doki!

A héten vittem szervizbe a 2003-es 1.8-as Laguna Grandtouromat, de sajnos nem sok jóval kecsegtettek. Az alap probléma az volt, hogy szivárgott az olaj valahol, és néha-néha felvillant az olajnyomás lámpa, de utána el is aludt. A szervizben megcsinálták az olajszivárgást, de egy újabb problémával szembesültek, mégpedig, hogy hideg állapotban normális az olajnyomás, de ahogy melegszik, egyre alacsonyabb lesz. Elvitték beméretni, és azt mondták, hogy az üzemi kb. 3,5 helyett csak 1,8 bar a nyomás. Ez az alapjáraton is meglátszik, és amikor üzemire melegszik, kigyullad az olajnyomás lámpa.

Tudna esetleg valami segítséget adni, hogy mi lehet a probléma?

Üdv:

Dani

Kedves Dani!

Sajnos leveléből nem derül ki, hogy milyen olajjal töltötték fel ezt a motort és hány km van már benne. Ezen adatok nélkül viszont csak feltételezéseim lehetnek.

Feltételezem például, hogy egy 10 éves autóban már a km számláló is sokat mutat és jelentős kopások alakulhattak ki a motorban. Ebben az esetben az üzemi hőmérsékletre melegedett olaj a réseken át el tud szökni, így az olajnyomás lecsökken. Feltételezhetem azt is, hogy a szervizben magas minőségi szintű, esetleg szintetikus, SAE 0W-30 / 5W-30 olajjal töltötték fel a motort, ami felmelegedve már túlságosan hígfolyóssá válik a motor állapotához képest, így el tud folyni a réseken keresztül, ezért nem tud kellő olajnyomást fenntartani a rendszerben.

Mindkét esetben megoldás lehet egy magasabb viszkozitási osztályú motorolaj használata, ami folyási tulajdonságai révén jobban be tudja tömni a hézagokat, így az olaj nem szökik el olyan könnyen és kialakulhat a megfelelő olajnyomás. Kérdés már csak az, hogy mennyi legyen ez a magasabb viszkozitás szint? Ehhez meg kell tudni a szervizben, hogy milyen kenőanyaggal töltöttek fel a motort! A motorban lévő olajhoz képest kell vastagabbnak lenni az új feltöltésnek, ami lehet SAE 10W-40, 10W-50, 15W-40 vagy 15W-50, a lényeg, hogy a jelenleginél jóval magasabb viszkozitás szintű termék legyen.

Ha azonban ezzel a vastagabb olajjal sem sikerül megfékezni az olajnyomás csökkenést, akkor olaj oldalról sajnos már nem tudunk többet tenni és el lehet gondolkodni egy motorfelújításon.

Üdvözlettel

Olajdoki

Olaj a 20 éves Astrába

2013. április 24., 07:39 Módosítva: 2013.04.24 07:39

Tisztelt Olajdoki!

Van egy 1994-es évjáratú Opel Astra 1.7 TD-m,260E km-rel (Isuzu motoros). Milyen olajat töltsek bele? Én Total Quartz 7000 (10W40) típusút néztem ki. Ez megfelelő lehet, vagy jó ebbe egy olcsóbb is (bár ez sem drága)?

Más: Találtam egy olajtesztet, menyire lehet komolyan venni az eredményt?

Köszönettel: Viktor

Kedves Viktor!

A választott olaj (Total Quartz) szerintem is megfelelő. A mellékelt teszt érdekes, de két dolgot érdemes figyelembe venni: A képeken szereplő flakonok alapján és annak alapján, hogy az API SN még nincs a listában arra következtetek, hogy a teszt készítése óta eltelt legalább 3 év. Ez, valamint az a tényező, hogy amerikai tesztről van szó azt jelenti, hogy ma, itt Magyarországon nem ezeket a termékeket fogja megtalálni, hanem ezeknek a termékeknek az európai változatát. Ez lehet ugyanolyan, de akár teljesen más is, mint a tesztelt termék. A teszt csak az olaj kenőképességét vizsgálta.

Ezen kívül nagyon fontos egyéb paraméterei vannak az olajnak (pl. mennyire áll ellen a szennyeződéseknek, milyen az oxidációs és hőstabilitása, mennyire jó a hőelvezető-képessége, milyen a hamutartalma, stb.) és ezeket a teszt nem vizsgálta. Tehát a teszt megállapításai nem irrelevánsak, de nem is alkalmasak egy minőségi sorrend felállításra. Például az oxidációs és hőstabilitási információk hiányában fogalmunk sem lehet arról, hogy az olaj 1000 vagy 10000 kilométeren át fog megfelelően teljesíteni.

Üdv, Olajdoki

Égett szaga van az olajnak

2013. április 17., 12:00 Módosítva: 2013.04.17 12:00

Tisztelt Olajdoki!

2010-es Grande Punto (1,3dízel 69Le, 30 000km-rel) autóba másodjára cseréltünk olajat (szervízben). Azt mondta a szerelő, hogy égett szaga van az olajnak a nagy igénybevételtől. Gyári Selenia-t rakatok mindig bele és 15 000km-enként cserélem a gyári 30 000km helyett, valamint amikor lehet takarékosan közlekedek mindenhol (télen 4,2-4,6 az átlagom). Mitől lehet ez a jelenség? Egyszer hajtottam meg a kis dízelt rendesen amikor siettem hazafelé autópályán 160-170-nem 150km-en át, de akkor sem pörgött 4000-4500-nál többet a motor. Lehet, hogy akkor égett meg az olaj? Cseréljem inkább 10 000km-enként az olajat? Mi a javaslata?

Válaszát várom és köszönöm!

üdv: Zoltán

Kedves Zoltán!

Nem tartom valószínűnek, hogy egy Grande Punto ekkora terheléstől kilehelné a lelkét. A leírás szerinti üzemeltetés egyáltalán nem terheli meg még ezeket a kis motorokat sem. Arra az egy dologra azonban érdemes figyelni, hogy a motorolaj minősége érje el vagy teljesítse túl a gépjármű által előírt teljesítményszintet.

Mivel a motorolaj a motorban magas hőmérsékletnek és erős igénybevételnek van kitéve, használat során némileg változik az összetétele és az állapota is. A magas hőmérsékleten eloxidálódó olajrészekhez és adalékokhoz, dízel motorok esetén jelentős koromterhelés is járulhat. Ezek keverékének együttesen lehet olyan szaga, ami égett olajra emlékeztet, de ez még nem jelenti azt, hogy ez a motor rosszul működik vagy nem bírja a terhelést. A 30 ezres csereperiódus helyett 15 ezrenként lecserélni a motorolajat nagy figyelmességre vall, javaslom továbbra is őrizze meg ezt a jó szokását, így a motornak folyamatosan biztosítani tudja a magas fokú védelmet és az oxidáció káros következményeitől sem kell tartania.

Ha még ezeken túl is meg szeretne bizonyosodni motorja állapotáról és a benne lévő olaj jó működéséről, akkor egy olajvizsgálatot javasolnék a használt olajból, amit a MOL WearCheck laboratóriumában már 1 dl levett mintából is el tudnak végezni.

Üdvözlettel

Olajdoki

Kedves Olajdoki!

Köszönöm szépen, igazán sokat segített. Az olajvizsgálaton elgondolkodom, de úgy érzem, megnyugtatott. (Gyári Selenia-t használok) Még egy kérdésem lenne, ha nem zavarom. Mit gondol a motorolajadalékokról (pl.: Xado adalék) Érdemes ezekkel foglalkozni, beleönteni az új olajba, vagy sem? Ha beleöntöm, változtat az olaj összetételén, esetleg rontok az egésszel? Károsítom vagy javítom a motor működését az adalékkal?

Köszönöm szépen még egyszer tartalmas válaszát!

Maradok tisztelettel: R. Zoltán

Kedves Zoltán!

Ilyen új autóba, kevés kilométeres használat után, semmiképpen sem javasolnám külső adalék használatát. Ha megfelelő minőségű motorolajat használ, akkor az már minden olyan adalékot tartalmaz, ami a motor problémamentes üzemeléséhez szükséges.

Fontos, hogy a kenőanyagban az alapolaj és az adalék csomag egy kiegyensúlyozott rendszert alkot, ami, a gép gyártója által deklaráltan, az előírt védelmet tudja biztosítani a teljes csereperióduson keresztül. Extra adalék hozzáadása ezt a kiegyensúlyozott rendszert borítja fel, aminek a következményei, valószínűleg nincsenek bevizsgálva. Vegyünk például egy bögre teát, ami ízlés szerint be van ízesítve cukorral, citrommal. Ha ehhez az elegyhez hozzáadunk még két kanál cukrot, akkor igaz, hogy sokkal édesebb lesz az italunk, de az élvezeti értékét drasztikusan rontani fogjuk. Pedig nem használtunk semmilyen idegen anyagot, a cukor már eredetileg is alkotórésze volt a keveréknek, de nem mindegy, hogy milyen százalékban van benne jelen a végtermékben. El lehet tűnődni azon, hogy mi lenne, ha a cukor helyett két kanál sót kevernénk bele, ami már teljesen idegen anyagnak számít ebben az esetben. Ha ezt olaj esetében is vizsgáljuk, akkor megállapíthatjuk, hogy hiába adagoljuk túl az egyik tulajdonság javítása érdekében a kenőanyagot, attól még a teljes rendszer minősége, tartóssága, üzembiztonsága nem fog javulni, de jelentős romlás is elképzelhető. Egy jól megválasztott, esetleg az előírtnál kicsit magasabb szintű motorolaj használatával olyan magas fokú védelmet tudunk biztosítani a motor számára, ami a teljes csereperióduson keresztül biztonsággal védi járművét, meghosszabbítva annak élettartamát.

Üdvözlettel

Olajdoki

Adalék a CBR-be

2013. április 12., 11:38 Módosítva: 2013.04.12 11:38
2

Tisztelt Olajdoktor!

Lenne egy olyan kérdésem, hogy merjek-e 2008-as Honda CBR 1000rr-be XADO/vagy más/ adalékot rakni, vagy esetleg ilyen adalékot tartalmazó olajat 10w-60 4T MA önteni az ÓRIÁSI OLAJFOGYASZTÁS mérséklése miatt? Ez a tipus vagyis ez az évjárat nagyon fogyasztja az olajat normál használat mellett is az időnkénti kirohanásokról meg ne is beszéljünk. A világban ezt a problémát mindenhol orvosolta a Honda gyürü vagy komplett blokk cserével csak kis hazánkban sumákolták el szokás szerint ezt a dolgot. A hiba külföldi cikkekből kiderítve a henger belsejének nem tökéletes /sima/ kialakításának köszönhető, így mielőtt komoly és nem túl pénztárcabarát megoldáshoz kellene folyamodni megpróbálkozhatnék e a fent említett dolgok valamelyikével.

Válaszát előre is köszönöm.

Tisztelettel András

Kedves András!

Leírásából kitűnik, hogy motorja konstrukciójával van a probléma, így ebben az esetben, sajnos nagyon nehéz kenőanyag oldalról jó megoldást találni. Mivel eredetileg a Honda egy SAE 10W-30-as olaj használatát írja elő ehhez a típushoz, mindenképpen javasolnék egy próbát magasabb viszkozitás szintű - SAE 10W-50-es, 15W-50-es vagy 10W-60-as - termékkel, ami valószínűleg jobban meg tud tapadni a sima felületeken is, és magasabb szintű tömítettséget biztosít üzemi hőmérsékleten.

Ha a vastagabb termékek sem tudják produkálni a kívánt eredményt, akkor eljött az adalékok használatának az ideje. Tulajdonképpen bármilyen adalék bevethető, ami segíteni tud a fogyasztás mérséklésében. Kísérletezni viszont csak addig érdemes, amíg a befektetett költségek jóval alacsonyabb szinten maradnak, mint egy motorfelújítás ára, ugyanis a végleges megoldás, ebben az esetben, valószínűleg ez lenne.

Üdvözlettel

Olajdoki

nono

Szól a hidrotőke

2013. április 11., 11:49 Módosítva: 2013.04.11 13:16

Üdv

Kérdésem a következő.

Vásároltam a napokban egy 1989 Mazda 626 12 szelepes személygépkocsit és mivel az olaj a minimumot mutatott ráöntöttem egy 15w40-es Agip olajat. A vásárláskor nem szólt a hidrotőke most meg egy kicsit szól. Hol elhallgat, hol szól, de alig észrevehető. Olajcsere nem mostanában volt, de a motor jól húz nem füstöl. Milyen olajat töltsek az autóba? Lehet-e baja ettől az 1 liternyi 15w40 Agiptól. Az autó motorjában 254 000 km van, olajat a napokban cserélek.

Köszönöm válaszát előre is

Tisztelt Érdeklődő!

Nyugodjon meg, 1 liternyi utántöltéstől még semmi baja nem lesz a motornak. Az autóhoz szükséges motorolaj előírása eredetileg API SH, SAE 10W-30. Ezt a minőségi szintet mostanában már a motorolajok döntő többsége túlszárnyalja, így valószínűleg sikerült megfelelő olajat választani. Ha nem, akkor sincs nagy probléma, mert a közeli olajcsere miatt a töltet biztosan ki fogja bírni ezt a rövid intervallumot. A hidrotőkék rendszertelen kopogása valószínűleg azok elszennyeződésére vezethető vissza, nem pedig az olaj minőségére. A keletkező enyhe zajt a kereskedelemben kapható hidrotőke tisztító adalékok segítségével ki lehet küszöbölni. A közelgő olajcseréhez egy magas teljesítményszintű, SAE 10W-40-es motorolajat javasolnék.

Üdvözlettel Olajdoki

Mi lehet a baja?

2013. április 10., 13:34 Módosítva: 2013.04.10 13:34
3

Az olaj belemegy a hűtővízbe.

Kedves Levélíró! Valószínűleg hengerfejes a motor. Irány a szerviz! Üdv, Olajdoki

Olaj a megkímélt Swiftbe

2013. április 9., 11:04 Módosítva: 2013.04.09 11:04

Kedves Doki!

Van egy 99-es, 105e Km-t futott G10A motorú, 1 literes Swiftem.

Megkímélt állapotban van.

Rakjak-e bele Valvoline ExtraLife-ot, amit ugye elvileg a 100e Km felett futott motorokhoz "fejlesztettek" (marketingelnek), vagy mivel nincs rossz állapotban a motor (alig eszi az olajat, nagyon jól fogyaszt), inkább pl. Castrol Magnetecet?

Az a dilemmám, hogy az ExtraLife "extra" adalékai más fontos adalékok rovására lehetnek az olajban, és ha a motor nincs megkopott állapotban, akkor lehet, hogy egy "kiegyensúlyozottabb" olaj lenne a jobb választás.

Köszönettel!

Kedves Érdeklődő!

A Valvoline olaját Maxlife-nak és nem Extralife-nak hívják, de persze a kérdés szempontjából ez mellékes. A gyárilag adalékolt olajok és az utólag, a felhasználó által külön kapható adalékokkal feljavított olajok között az a különbség, hogy a gyár pontosan ismeri az egyenlet mindkét oldalát, azaz tudja, hogy milyen alapolajhoz és adlékokhoz keveri az extra adalékokat. Ezért nem okoz olyan problémákat, mint amilyeneket az utólagos adalékolás okozhat. Tehát egész nyugodtan tölthet bele akár Valvoline Maxlife olajat is. Természetesen a Castrol Magnatec is megfelelő, de ne azért válassza, mert tart a Maxlife olajtól.

Üdv,

Olajdoki

Eszi az Astra az olajat

2013. március 29., 12:57 Módosítva: 2013.03.29 12:57

Tisztelt Olajdoktor!

Nemrég vásároltam egy Opel Astra H 1.6-os benzines 115Le autót. Az lenne a kérdésem hogy mitől van az hogy a motorból eltűnik az olaj Kb 500km alatt 1L motorolaj.Ezt csak most tapasztaltam autópályán.Kérem mit tudnék neki tenni az autót nem szeretném eladni nagyon szeretem.

Válaszát előre is köszönöm.

Kedves Levélíró!

Az olajfogyasztásnak sok oka lehet, például:

  • Külső olajszivárgás
  • Főtengely-szimmering sérülés
  • Kopott vagy sérült főtengely csapágyak
  • Kopott szelepszár és szelepvezető
  • Eltömődött olajjáratok a dugattyúházban
  • Túl sok olaj
  • Beragadt dugattyúgyűrűk
  • Nem megfelelő viszkozitású olaj
  • Olajpárolgás
  • Vezetési stílus
  • Stb.

Az 500 kilométer alatt elfogyasztott 1 liter mindenképp extrémnek számít, de hogy a felsoroltak közül melyek állnak fenn jelenleg, azt csak egy alapos átvizsgálással lehet kideríteni.

Üdv, Olajdoki

Túl sok az olaj

2013. március 26., 14:32 Módosítva: 2013.03.26 14:32
1

Téli leállás után észrevettem, hogy a automata sebességváltó dekni olajos és alatta olajtócsa van. Az olajszintet megnéztem, alaposan a maximum szint felett van. Mar több ezer km-t megtettem ilyen állapotban , de nem észleltem váltó meghibásodást. Most olvasom, hogy a magas olajszint tönkreteheti a váltót. Ezek után elmerjek indulni az autóval? Mit tesz tönkre a túltöltés ? (szervizben történt). Hogy eresszem le, vagy varjam meg a tél végét és úgyis elfolyik? Van ezen egy túlfolyó ? Sajnos külföldön áll az autóm így nem egyszerű vele hazarándúlni, ha tényleg veszélyben a valtó.

Koszonom segitseget !!!!

Tisztelt Érdeklődő!

Az automata hajtóműnek a túlságosan magas olajszint semmiképpen sem tesz jót. A nagyobb olajtöltet kinyomhatja a szimmeringeket és akkor nem csak a felesleges olajmennyiség távozik a váltóból, hanem sokkal több, a hajtómű kenés nélkül pedig előbb-utóbb meg fogja adni magát. A legrosszabb az, ha mindez valahol az ország útjain következik be. Ezért tanácsos lenne leengedni belőle a felesleges olajat a maximum szintig. Ha van a váltóművön leeresztő csavar, akkor azon keresztül ez viszonylag könnyű feladat. Ha nincs, akkor az oldalán lévő légzőnyíláson (ha úgy vesszük ez túlfolyóként is funkcionál) keresztül a felesleges mennyiséget el lehet távolítani és a kívánt szintet be lehet állítani. Valószínűleg a váltó is ezen keresztül nyomta ki a tócsányi olajat, amit alatta talált. Szükség esetén egy kézi pumpával felülről is le lehet szívni a plusz töltetet. Ha sikerül beállítani az olajszintet, akkor már nyugodtan használhatja az autót.

Üdvözlettel Olajdoki

Túl gyorsan kopik a Toyota

2013. március 20., 14:05 Módosítva: 2013.03.20 14:05
4

Tisztelt Olajdoki!

2010-es 3.0D4D hiluxom egy évvel ezelőtt 75e. kilométernél, a befecskendező fejek cseréjére szorult, az azon keletkezett kopások, és a befecskendezés romlása miatt! Azóta a szervíz és néhány szerelő tanácsára, az üzemanyaghoz 80 literenként 2dl. 2T olajat öntök, ezzel megpróbálva kiegészíteni a méltán rossz hírű magyar gázolaj kenőképességét! Azonban egy olajkereskedő a minap arra hívta fel a figyelmemet, hogy ez a megoldás nem fogja orvosolni a problémát, mert nem a helyes olajat használom erre a célra! Ajánlott is egy kimondottan erre a célra készített olajat, ami literenként a 3×-osába kerül, és adalékolása az 5×-öse az eddig használt 2T olajnak. Így az ezzel járó költségek a literenkénti üzemanyagra levetítve az eddigi 5 forintról, 40 forintra emelkedne, ami azért valljuk be nem kevés! Kérdésem hogy az eddig használt 2T olaj megfelel-e az általam támasztott igényeknek, miszerint a befecskendezők kenés hiányból eredő kopását megelőzendő tettem bele a 2T olajat, vagy erre a célra kimondottan csak a speciális, 10× drágább eljárás a megoldás?

Üdvözlettel: Kovács Krisztián

Kedves Krisztián!

Nehéz megmondani, hogy mi lenne a jó megoldás. Lássuk be, hogy egy 3 literes motorban a befecskendező fejeket 75ezer után lecserélni nem egy mindennapos probléma, sőt a dízelmotorok többsége több százezer kilométert is megtesz fúvóka csere nélkül, még belföldi tankolások mellett is. Véleményem szerint ebben az esetben nem az üzemanyag minőség okozza a gondot, hacsak nem valami diszkont kúton szokott tankolni. Ha mégis, akkor is valószínűleg több száz hasonló autó (talán HiLux is) kapja meg ugyanazt a gázolajat, mégsem mindennapos eset, hogy ilyen rövid idő után fúvókákat kelljen cserélni bennük. Az Ön esetében szerintem a motorban kellene keresni a probléma okát. Ideális esetben a gázolaj rendelkezik azokkal a tulajdonságokkal, amelyek megvédik a fúvókákat a károsodásoktól. A gázolajok kenőképességét viszkozitásukkal és kopási tulajdonságaikkal jellemzik. Ezek a jellemzők laboratóriumban jól mérhetők és a gázolaj minőségének meghatározásakor ezeket szigorúan ellenőrzik. A környezetvédelmi előírások szigorodása miatt a gázolajok kéntartalmát minimalizálni kellett, így kenőképességük jelentősen leromlott. Emiatt ma már csak olyan gázolajat lehet forgalmazni, amely tartalmaz kenőképesség javító adalékot. A megfelelő mennyiségű adaléknak tehát már alaphelyzetben is benne kell lennie az üzemanyagban, így ebből a célból felesleges plusz anyagokkal terhelni a rendszert. Persze ehhez megbízható kúthálózatban kell tankolni, ahol megfelelő az üzemanyag forgása és nem trükköznek a minőséggel. A 2T olajokkal az a probléma, hogy ezek alapvetően egy veszteséges kenési rendszerre lettek kifejlesztve, ahol teljesen mindegy, hogy elég-e az olaj az üzemanyaggal együtt vagy sem, végül úgyis kipöfög a környezetbe. Egy négyütemű autó motorjában viszont egészen más folyamatok játszódnak le. Mivel a 2T olaj nem ég el tökéletesen a motorban, jelentős kormot hagy maga után, amit a motorolaj egy ideig le tud tisztítani a felületekről, és nem okoz gondot, de egy idő után a kenőanyag is telítődik az extra terhelés következtében és ezután a lerakódások már megmaradnak a hornyokban, résekben, amivel kopások sorozatát indítják el. A folyamat öngerjesztő lesz, mivel a nagyobb kopás több lerakódást eredményez, amitől még több kopadék keletkezik és ez így megy tovább, amíg szét nem kopik a motor. A 10x drágább kenőanyagról túl sok infót nem tudok, de ha hasonlóan működik, mint a 2T olaj, akkor annak a használatát sem ajánlom, hiszen a folyamat valószínűleg ott is hasonlóképpen játszódik le, esetleg kicsit hosszabb idő alatt. A leírtakból kitűnik, hogy nem javasolnám egyik „kenésjavító” módszert sem. Sokkal jobb megoldásnak tartom a megbízható forrásból származó üzemanyag használatát, esetleg minden negyedik-ötödik tankolásnál olyan magasabb minőségű, drágább gázolaj betöltését, amely már jelentős tisztító adalék tartalommal is rendelkezik, így az időközben lerakódott szennyeződéseket eltávolítja a befecskendező fejekről. Ezek a magas minőségű gázolajok a nagyobb kúthálózatokban (AGIP, SHELL, MOL) különböző fantázianeveken megtalálhatóak.

Üdvözlettel Olajdoki

Milyen olaj kell a diffibe?

2013. március 12., 14:24 Módosítva: 2013.03.12 14:24

Helló Doki!

Van egy Audi A4 1.8 T Quattrom évj.1999. Nemrég cseréltem diffit rajta és azt vettem észre, hogy kicsit veri kifelé az olajat. Amikor cseréltem akkor én úgy öntöttem bele az új olajat, hogy a beöntőnyilásnál amíg nem folyik. Elvileg az a nívója. Így belekerült kb. 2,5-2.8 liter. Viszont néztem egy Castrol táblázatot ami csak 1.8 litert ír hozzá. Elképzelhető, hogy attól ment tönkre a szimmering? A másik kérdésem, hogy 75W90-et(ENEOS) töltöttem bele,de a táblázat 80W90-et ír hozzá. Lesz baja a 75W90-től, mert akkor kicserélem azt is ha cserélem a szimmeringet?

Előre is köszönöm a választ!

Üdv.: Endre Zsolt

Kedves Zsolt!

Rossz hírem van, a szimmering biztosan nem a Castrolos táblázattól ment tönkre, hanem attól, hogy jelentősen túltöltötte a diffit. Az olajkiverődés is ennek köszönhető. A hajtómű oldalán valószínűleg van egy légzőnyílás, ami egyben az olaj feltöltés szintjét is jelöli. Az olajat azon keresztül kell betölteni, vagy ha felülről tölti, akkor is csak annak szintjéig szabad feltölteni. Így a szimmering is megmarad és valószínűleg az olajkiverődés is megszűnik.

A SAE 75W-90-es olajjal nincs semmi probléma, ugyanis ez a gyári előírás. Ha esetleg a VW 501.50 szabványt is teljesíti az olaj, akkor az már tényleg tökéletes. A SAE 80W-90-es ajánlás valószínűleg az autó korának szól vagy valamilyen elírás eredménye lehet.

Üdvözlettel

Olajdoki

Olaj a CB-be

2013. március 5., 08:18 Módosítva: 2013.03.05 08:18
1

Tisztelt Olajdoki!

Milyen olajat javasol a Honda Cb125 Twin típusú motoromba. (83-évjárat)

Sajnos a gyári szervizkönyvebe nincs beleírva milyen olajat használjak.

A motor és váltó, közös olajozású. Motor hűtése: olaj/léghűtés. Eléggé pörgős blokk.

Segítségét előre is köszönöm!

Tisztelt Érdeklődő!

A gyári előírása a motornak API SF/SG, SAE 10W-40.

Ennek a követelménynek megfelelő olajat kellene választani, lehetőleg ásványolaj alapút, mert abban az időben, amikor ez a motor készült még szintetikus olajokkal nem tudták tesztelni a tömítéseket. Ez persze nem jelenti azt, hogy nem összeférhetőek, de jobb az óvatosság. A jármű kora nem indokolná a 10W-40-es olajat, sokkal inkább egy 15W-40 vagy 20W-50 viszkozitás szintűt. Valószínűleg a léghűtés miatt kell egy kicsit vékonyabb olaj, a minél könnyebb és gyorsabb olajáramlás biztosítása érdekében, hogy a hűtés nagyobb hatékonysággal működjön. Ebben a korban azonban már egy 15W-40-es olaj is megfelelő lehet.

Az következő termékek teljesítik a megadott előírásokat: Mobil Super 4T 10W-40/15W-40, Eni i-Ride Scooter 10W-40, Shell Advance 4T AX7 10W-40, Mogul 4T 15W-40.

Ha azonban az Ön lakóhelye közelében ezektől eltérő termék is fellelhető, ami megfelel a követelményeknek, akkor töltse be azt nyugodtan.

Üdvözlettel

Olajdoki

Milyen opció van még?

2013. február 22., 12:20 Módosítva: 2013.02.22 12:20
1

Tisztelt Olajdoki!

Egy 2004-es Honda Civic 1,7CTDI autóm van. Jelenleg Castrol Edge 5W30-as olajat használok, ez elvileg a gyári. Az lenne a kérdésem, hogy van-e esetleg valami más olaj amit ajánl, mert ennek elég húzós az ára. Illetve még egy apróság, indítás után 2-3 mp-ig kopog a motor, majd ahogy megjön az olajnyomás, elhalgat. Szerelő szerint ez nem okoz gondot. Esetleg kicsit "vastagabb" olajjal ez a jelenség változna valamit?

Köszönettel,

Gábor

Kedves Gábor!

A gyártó csak 5W30-as viszkozitású olaj használatát engedélyezi ehhez a típushoz, de bármilyen ACEA A3/B3 vagy A3/B4 minőségű olaj használható, nem csak szintetikus, és nem csak a Castrol Edge. Megfelel például a Castrol Magnatec 5W30 A3/B4 vagy az AGIP eni i-Sint 5W30 is. A kopogás valószínűleg a hidrotőkék miatt van, és valóban nem jelent gondot, ha néhány másodperc után elmúlik. Vastagabb olaj, mint írtam, nem használható.

Üdv,

Olajdoki

Olaj a pickupba

2013. február 21., 09:37 Módosítva: 2013.02.21 09:37

Azt szeretném megtudni, hogy milyen olaj való egy 1995-ös Opel Campo (Isuzu) 2.5D típusú pickup-ba.

Kedves Levélíró!

Félszintetikus alapolajból készült, 10W40 viszkozitású motorolajat javaslok. Megfelelő termék például a Total Quartz 7000 10W40 vagy a Liqui Moly Super Leichtlauf 10W40.

Üdv,

Olajdoki

Használható-e a kanadai olaj?

2013. február 19., 10:10 Módosítva: 2013.02.19 14:07
1

Tisztelt Olajdoktor!

Az lenne a kérdésem, hogy ön szerint szállítható, illetve felhasználható lenne-e Kanadában vásárolt Castrol Edge 5W-30-as motorolaj Magyarországon? Azért kérdezem, mert konténerben hoznák haza, ahol lehet hogy ki lenne téve az olaj -20 fokos hidegnek is, mire hazaérne. Valamint ön szerint meddig lenne ez a fajta olaj felhasználható?

Köszönettel, Zoltán

Kedves Zoltán!

Egy 5W30-as olajnak -20 fokon nemcsak utaznia, de működnie is tudnia kell, ha szükséges, tehát teljes bizonyossággal állíthatom, hogy a hideg nem fog benne semmilyen kárt okozni. Ami a felhasználhatóság idejét illeti, egy bontatlan motorolaj legalább 5 évig meg szokta őrizni a minőségét, sokszor lényegesen tovább.

Üdv,

Olajdoki