Tisztelt Olajdoki!
2010-es Grande Punto (1,3dízel 69Le, 30 000km-rel) autóba másodjára cseréltünk olajat (szervízben). Azt mondta a szerelő, hogy égett szaga van az olajnak a nagy igénybevételtől. Gyári Selenia-t rakatok mindig bele és 15 000km-enként cserélem a gyári 30 000km helyett, valamint amikor lehet takarékosan közlekedek mindenhol (télen 4,2-4,6 az átlagom). Mitől lehet ez a jelenség? Egyszer hajtottam meg a kis dízelt rendesen amikor siettem hazafelé autópályán 160-170-nem 150km-en át, de akkor sem pörgött 4000-4500-nál többet a motor. Lehet, hogy akkor égett meg az olaj? Cseréljem inkább 10 000km-enként az olajat? Mi a javaslata?
Válaszát várom és köszönöm!
üdv: Zoltán
Kedves Zoltán!
Nem tartom valószínűnek, hogy egy Grande Punto ekkora terheléstől kilehelné a lelkét. A leírás szerinti üzemeltetés egyáltalán nem terheli meg még ezeket a kis motorokat sem. Arra az egy dologra azonban érdemes figyelni, hogy a motorolaj minősége érje el vagy teljesítse túl a gépjármű által előírt teljesítményszintet.
Mivel a motorolaj a motorban magas hőmérsékletnek és erős igénybevételnek van kitéve, használat során némileg változik az összetétele és az állapota is. A magas hőmérsékleten eloxidálódó olajrészekhez és adalékokhoz, dízel motorok esetén jelentős koromterhelés is járulhat. Ezek keverékének együttesen lehet olyan szaga, ami égett olajra emlékeztet, de ez még nem jelenti azt, hogy ez a motor rosszul működik vagy nem bírja a terhelést. A 30 ezres csereperiódus helyett 15 ezrenként lecserélni a motorolajat nagy figyelmességre vall, javaslom továbbra is őrizze meg ezt a jó szokását, így a motornak folyamatosan biztosítani tudja a magas fokú védelmet és az oxidáció káros következményeitől sem kell tartania.
Ha még ezeken túl is meg szeretne bizonyosodni motorja állapotáról és a benne lévő olaj jó működéséről, akkor egy olajvizsgálatot javasolnék a használt olajból, amit a MOL WearCheck laboratóriumában már 1 dl levett mintából is el tudnak végezni.
Üdvözlettel
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Köszönöm szépen, igazán sokat segített. Az olajvizsgálaton elgondolkodom, de úgy érzem, megnyugtatott. (Gyári Selenia-t használok) Még egy kérdésem lenne, ha nem zavarom. Mit gondol a motorolajadalékokról (pl.: Xado adalék) Érdemes ezekkel foglalkozni, beleönteni az új olajba, vagy sem? Ha beleöntöm, változtat az olaj összetételén, esetleg rontok az egésszel? Károsítom vagy javítom a motor működését az adalékkal?
Köszönöm szépen még egyszer tartalmas válaszát!
Maradok tisztelettel: R. Zoltán
Kedves Zoltán!
Ilyen új autóba, kevés kilométeres használat után, semmiképpen sem javasolnám külső adalék használatát. Ha megfelelő minőségű motorolajat használ, akkor az már minden olyan adalékot tartalmaz, ami a motor problémamentes üzemeléséhez szükséges.
Fontos, hogy a kenőanyagban az alapolaj és az adalék csomag egy kiegyensúlyozott rendszert alkot, ami, a gép gyártója által deklaráltan, az előírt védelmet tudja biztosítani a teljes csereperióduson keresztül. Extra adalék hozzáadása ezt a kiegyensúlyozott rendszert borítja fel, aminek a következményei, valószínűleg nincsenek bevizsgálva. Vegyünk például egy bögre teát, ami ízlés szerint be van ízesítve cukorral, citrommal. Ha ehhez az elegyhez hozzáadunk még két kanál cukrot, akkor igaz, hogy sokkal édesebb lesz az italunk, de az élvezeti értékét drasztikusan rontani fogjuk. Pedig nem használtunk semmilyen idegen anyagot, a cukor már eredetileg is alkotórésze volt a keveréknek, de nem mindegy, hogy milyen százalékban van benne jelen a végtermékben. El lehet tűnődni azon, hogy mi lenne, ha a cukor helyett két kanál sót kevernénk bele, ami már teljesen idegen anyagnak számít ebben az esetben. Ha ezt olaj esetében is vizsgáljuk, akkor megállapíthatjuk, hogy hiába adagoljuk túl az egyik tulajdonság javítása érdekében a kenőanyagot, attól még a teljes rendszer minősége, tartóssága, üzembiztonsága nem fog javulni, de jelentős romlás is elképzelhető. Egy jól megválasztott, esetleg az előírtnál kicsit magasabb szintű motorolaj használatával olyan magas fokú védelmet tudunk biztosítani a motor számára, ami a teljes csereperióduson keresztül biztonsággal védi járművét, meghosszabbítva annak élettartamát.
Üdvözlettel
Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Lenne egy olyan kérdésem, hogy merjek-e 2008-as Honda CBR 1000rr-be XADO/vagy más/ adalékot rakni, vagy esetleg ilyen adalékot tartalmazó olajat 10w-60 4T MA önteni az ÓRIÁSI OLAJFOGYASZTÁS mérséklése miatt? Ez a tipus vagyis ez az évjárat nagyon fogyasztja az olajat normál használat mellett is az időnkénti kirohanásokról meg ne is beszéljünk. A világban ezt a problémát mindenhol orvosolta a Honda gyürü vagy komplett blokk cserével csak kis hazánkban sumákolták el szokás szerint ezt a dolgot. A hiba külföldi cikkekből kiderítve a henger belsejének nem tökéletes /sima/ kialakításának köszönhető, így mielőtt komoly és nem túl pénztárcabarát megoldáshoz kellene folyamodni megpróbálkozhatnék e a fent említett dolgok valamelyikével.
Válaszát előre is köszönöm.
Tisztelettel András
Kedves András!
Leírásából kitűnik, hogy motorja konstrukciójával van a probléma, így ebben az esetben, sajnos nagyon nehéz kenőanyag oldalról jó megoldást találni. Mivel eredetileg a Honda egy SAE 10W-30-as olaj használatát írja elő ehhez a típushoz, mindenképpen javasolnék egy próbát magasabb viszkozitás szintű - SAE 10W-50-es, 15W-50-es vagy 10W-60-as - termékkel, ami valószínűleg jobban meg tud tapadni a sima felületeken is, és magasabb szintű tömítettséget biztosít üzemi hőmérsékleten.
Ha a vastagabb termékek sem tudják produkálni a kívánt eredményt, akkor eljött az adalékok használatának az ideje. Tulajdonképpen bármilyen adalék bevethető, ami segíteni tud a fogyasztás mérséklésében. Kísérletezni viszont csak addig érdemes, amíg a befektetett költségek jóval alacsonyabb szinten maradnak, mint egy motorfelújítás ára, ugyanis a végleges megoldás, ebben az esetben, valószínűleg ez lenne.
Üdvözlettel
Olajdoki
Üdv
Kérdésem a következő.
Vásároltam a napokban egy 1989 Mazda 626 12 szelepes személygépkocsit és mivel az olaj a minimumot mutatott ráöntöttem egy 15w40-es Agip olajat. A vásárláskor nem szólt a hidrotőke most meg egy kicsit szól. Hol elhallgat, hol szól, de alig észrevehető. Olajcsere nem mostanában volt, de a motor jól húz nem füstöl. Milyen olajat töltsek az autóba? Lehet-e baja ettől az 1 liternyi 15w40 Agiptól. Az autó motorjában 254 000 km van, olajat a napokban cserélek.
Köszönöm válaszát előre is
Tisztelt Érdeklődő!
Nyugodjon meg, 1 liternyi utántöltéstől még semmi baja nem lesz a motornak. Az autóhoz szükséges motorolaj előírása eredetileg API SH, SAE 10W-30. Ezt a minőségi szintet mostanában már a motorolajok döntő többsége túlszárnyalja, így valószínűleg sikerült megfelelő olajat választani. Ha nem, akkor sincs nagy probléma, mert a közeli olajcsere miatt a töltet biztosan ki fogja bírni ezt a rövid intervallumot. A hidrotőkék rendszertelen kopogása valószínűleg azok elszennyeződésére vezethető vissza, nem pedig az olaj minőségére. A keletkező enyhe zajt a kereskedelemben kapható hidrotőke tisztító adalékok segítségével ki lehet küszöbölni. A közelgő olajcseréhez egy magas teljesítményszintű, SAE 10W-40-es motorolajat javasolnék.
Üdvözlettel Olajdoki
Az olaj belemegy a hűtővízbe.
Kedves Levélíró! Valószínűleg hengerfejes a motor. Irány a szerviz! Üdv, Olajdoki
Kedves Doki!
Van egy 99-es, 105e Km-t futott G10A motorú, 1 literes Swiftem.
Megkímélt állapotban van.
Rakjak-e bele Valvoline ExtraLife-ot, amit ugye elvileg a 100e Km felett futott motorokhoz "fejlesztettek" (marketingelnek), vagy mivel nincs rossz állapotban a motor (alig eszi az olajat, nagyon jól fogyaszt), inkább pl. Castrol Magnetecet?
Az a dilemmám, hogy az ExtraLife "extra" adalékai más fontos adalékok rovására lehetnek az olajban, és ha a motor nincs megkopott állapotban, akkor lehet, hogy egy "kiegyensúlyozottabb" olaj lenne a jobb választás.
Köszönettel!
Kedves Érdeklődő!
A Valvoline olaját Maxlife-nak és nem Extralife-nak hívják, de persze a kérdés szempontjából ez mellékes. A gyárilag adalékolt olajok és az utólag, a felhasználó által külön kapható adalékokkal feljavított olajok között az a különbség, hogy a gyár pontosan ismeri az egyenlet mindkét oldalát, azaz tudja, hogy milyen alapolajhoz és adlékokhoz keveri az extra adalékokat. Ezért nem okoz olyan problémákat, mint amilyeneket az utólagos adalékolás okozhat. Tehát egész nyugodtan tölthet bele akár Valvoline Maxlife olajat is. Természetesen a Castrol Magnatec is megfelelő, de ne azért válassza, mert tart a Maxlife olajtól.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Nemrég vásároltam egy Opel Astra H 1.6-os benzines 115Le autót. Az lenne a kérdésem hogy mitől van az hogy a motorból eltűnik az olaj Kb 500km alatt 1L motorolaj.Ezt csak most tapasztaltam autópályán.Kérem mit tudnék neki tenni az autót nem szeretném eladni nagyon szeretem.
Válaszát előre is köszönöm.
Kedves Levélíró!
Az olajfogyasztásnak sok oka lehet, például:
Az 500 kilométer alatt elfogyasztott 1 liter mindenképp extrémnek számít, de hogy a felsoroltak közül melyek állnak fenn jelenleg, azt csak egy alapos átvizsgálással lehet kideríteni.
Üdv, Olajdoki
Téli leállás után észrevettem, hogy a automata sebességváltó dekni olajos és alatta olajtócsa van. Az olajszintet megnéztem, alaposan a maximum szint felett van. Mar több ezer km-t megtettem ilyen állapotban , de nem észleltem váltó meghibásodást. Most olvasom, hogy a magas olajszint tönkreteheti a váltót. Ezek után elmerjek indulni az autóval? Mit tesz tönkre a túltöltés ? (szervizben történt). Hogy eresszem le, vagy varjam meg a tél végét és úgyis elfolyik? Van ezen egy túlfolyó ? Sajnos külföldön áll az autóm így nem egyszerű vele hazarándúlni, ha tényleg veszélyben a valtó.
Koszonom segitseget !!!!
Tisztelt Érdeklődő!
Az automata hajtóműnek a túlságosan magas olajszint semmiképpen sem tesz jót. A nagyobb olajtöltet kinyomhatja a szimmeringeket és akkor nem csak a felesleges olajmennyiség távozik a váltóból, hanem sokkal több, a hajtómű kenés nélkül pedig előbb-utóbb meg fogja adni magát. A legrosszabb az, ha mindez valahol az ország útjain következik be. Ezért tanácsos lenne leengedni belőle a felesleges olajat a maximum szintig. Ha van a váltóművön leeresztő csavar, akkor azon keresztül ez viszonylag könnyű feladat. Ha nincs, akkor az oldalán lévő légzőnyíláson (ha úgy vesszük ez túlfolyóként is funkcionál) keresztül a felesleges mennyiséget el lehet távolítani és a kívánt szintet be lehet állítani. Valószínűleg a váltó is ezen keresztül nyomta ki a tócsányi olajat, amit alatta talált. Szükség esetén egy kézi pumpával felülről is le lehet szívni a plusz töltetet. Ha sikerül beállítani az olajszintet, akkor már nyugodtan használhatja az autót.
Üdvözlettel Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
2010-es 3.0D4D hiluxom egy évvel ezelőtt 75e. kilométernél, a befecskendező fejek cseréjére szorult, az azon keletkezett kopások, és a befecskendezés romlása miatt! Azóta a szervíz és néhány szerelő tanácsára, az üzemanyaghoz 80 literenként 2dl. 2T olajat öntök, ezzel megpróbálva kiegészíteni a méltán rossz hírű magyar gázolaj kenőképességét! Azonban egy olajkereskedő a minap arra hívta fel a figyelmemet, hogy ez a megoldás nem fogja orvosolni a problémát, mert nem a helyes olajat használom erre a célra! Ajánlott is egy kimondottan erre a célra készített olajat, ami literenként a 3×-osába kerül, és adalékolása az 5×-öse az eddig használt 2T olajnak. Így az ezzel járó költségek a literenkénti üzemanyagra levetítve az eddigi 5 forintról, 40 forintra emelkedne, ami azért valljuk be nem kevés! Kérdésem hogy az eddig használt 2T olaj megfelel-e az általam támasztott igényeknek, miszerint a befecskendezők kenés hiányból eredő kopását megelőzendő tettem bele a 2T olajat, vagy erre a célra kimondottan csak a speciális, 10× drágább eljárás a megoldás?
Üdvözlettel: Kovács Krisztián
Kedves Krisztián!
Nehéz megmondani, hogy mi lenne a jó megoldás. Lássuk be, hogy egy 3 literes motorban a befecskendező fejeket 75ezer után lecserélni nem egy mindennapos probléma, sőt a dízelmotorok többsége több százezer kilométert is megtesz fúvóka csere nélkül, még belföldi tankolások mellett is. Véleményem szerint ebben az esetben nem az üzemanyag minőség okozza a gondot, hacsak nem valami diszkont kúton szokott tankolni. Ha mégis, akkor is valószínűleg több száz hasonló autó (talán HiLux is) kapja meg ugyanazt a gázolajat, mégsem mindennapos eset, hogy ilyen rövid idő után fúvókákat kelljen cserélni bennük. Az Ön esetében szerintem a motorban kellene keresni a probléma okát. Ideális esetben a gázolaj rendelkezik azokkal a tulajdonságokkal, amelyek megvédik a fúvókákat a károsodásoktól. A gázolajok kenőképességét viszkozitásukkal és kopási tulajdonságaikkal jellemzik. Ezek a jellemzők laboratóriumban jól mérhetők és a gázolaj minőségének meghatározásakor ezeket szigorúan ellenőrzik. A környezetvédelmi előírások szigorodása miatt a gázolajok kéntartalmát minimalizálni kellett, így kenőképességük jelentősen leromlott. Emiatt ma már csak olyan gázolajat lehet forgalmazni, amely tartalmaz kenőképesség javító adalékot. A megfelelő mennyiségű adaléknak tehát már alaphelyzetben is benne kell lennie az üzemanyagban, így ebből a célból felesleges plusz anyagokkal terhelni a rendszert. Persze ehhez megbízható kúthálózatban kell tankolni, ahol megfelelő az üzemanyag forgása és nem trükköznek a minőséggel. A 2T olajokkal az a probléma, hogy ezek alapvetően egy veszteséges kenési rendszerre lettek kifejlesztve, ahol teljesen mindegy, hogy elég-e az olaj az üzemanyaggal együtt vagy sem, végül úgyis kipöfög a környezetbe. Egy négyütemű autó motorjában viszont egészen más folyamatok játszódnak le. Mivel a 2T olaj nem ég el tökéletesen a motorban, jelentős kormot hagy maga után, amit a motorolaj egy ideig le tud tisztítani a felületekről, és nem okoz gondot, de egy idő után a kenőanyag is telítődik az extra terhelés következtében és ezután a lerakódások már megmaradnak a hornyokban, résekben, amivel kopások sorozatát indítják el. A folyamat öngerjesztő lesz, mivel a nagyobb kopás több lerakódást eredményez, amitől még több kopadék keletkezik és ez így megy tovább, amíg szét nem kopik a motor. A 10x drágább kenőanyagról túl sok infót nem tudok, de ha hasonlóan működik, mint a 2T olaj, akkor annak a használatát sem ajánlom, hiszen a folyamat valószínűleg ott is hasonlóképpen játszódik le, esetleg kicsit hosszabb idő alatt. A leírtakból kitűnik, hogy nem javasolnám egyik „kenésjavító” módszert sem. Sokkal jobb megoldásnak tartom a megbízható forrásból származó üzemanyag használatát, esetleg minden negyedik-ötödik tankolásnál olyan magasabb minőségű, drágább gázolaj betöltését, amely már jelentős tisztító adalék tartalommal is rendelkezik, így az időközben lerakódott szennyeződéseket eltávolítja a befecskendező fejekről. Ezek a magas minőségű gázolajok a nagyobb kúthálózatokban (AGIP, SHELL, MOL) különböző fantázianeveken megtalálhatóak.
Üdvözlettel Olajdoki
Helló Doki!
Van egy Audi A4 1.8 T Quattrom évj.1999. Nemrég cseréltem diffit rajta és azt vettem észre, hogy kicsit veri kifelé az olajat. Amikor cseréltem akkor én úgy öntöttem bele az új olajat, hogy a beöntőnyilásnál amíg nem folyik. Elvileg az a nívója. Így belekerült kb. 2,5-2.8 liter. Viszont néztem egy Castrol táblázatot ami csak 1.8 litert ír hozzá. Elképzelhető, hogy attól ment tönkre a szimmering? A másik kérdésem, hogy 75W90-et(ENEOS) töltöttem bele,de a táblázat 80W90-et ír hozzá. Lesz baja a 75W90-től, mert akkor kicserélem azt is ha cserélem a szimmeringet?
Előre is köszönöm a választ!
Üdv.: Endre Zsolt
Kedves Zsolt!
Rossz hírem van, a szimmering biztosan nem a Castrolos táblázattól ment tönkre, hanem attól, hogy jelentősen túltöltötte a diffit. Az olajkiverődés is ennek köszönhető. A hajtómű oldalán valószínűleg van egy légzőnyílás, ami egyben az olaj feltöltés szintjét is jelöli. Az olajat azon keresztül kell betölteni, vagy ha felülről tölti, akkor is csak annak szintjéig szabad feltölteni. Így a szimmering is megmarad és valószínűleg az olajkiverődés is megszűnik.
A SAE 75W-90-es olajjal nincs semmi probléma, ugyanis ez a gyári előírás. Ha esetleg a VW 501.50 szabványt is teljesíti az olaj, akkor az már tényleg tökéletes. A SAE 80W-90-es ajánlás valószínűleg az autó korának szól vagy valamilyen elírás eredménye lehet.
Üdvözlettel
Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
Milyen olajat javasol a Honda Cb125 Twin típusú motoromba. (83-évjárat)
Sajnos a gyári szervizkönyvebe nincs beleírva milyen olajat használjak.
A motor és váltó, közös olajozású. Motor hűtése: olaj/léghűtés. Eléggé pörgős blokk.
Segítségét előre is köszönöm!
Tisztelt Érdeklődő!
A gyári előírása a motornak API SF/SG, SAE 10W-40.
Ennek a követelménynek megfelelő olajat kellene választani, lehetőleg ásványolaj alapút, mert abban az időben, amikor ez a motor készült még szintetikus olajokkal nem tudták tesztelni a tömítéseket. Ez persze nem jelenti azt, hogy nem összeférhetőek, de jobb az óvatosság. A jármű kora nem indokolná a 10W-40-es olajat, sokkal inkább egy 15W-40 vagy 20W-50 viszkozitás szintűt. Valószínűleg a léghűtés miatt kell egy kicsit vékonyabb olaj, a minél könnyebb és gyorsabb olajáramlás biztosítása érdekében, hogy a hűtés nagyobb hatékonysággal működjön. Ebben a korban azonban már egy 15W-40-es olaj is megfelelő lehet.
Az következő termékek teljesítik a megadott előírásokat: Mobil Super 4T 10W-40/15W-40, Eni i-Ride Scooter 10W-40, Shell Advance 4T AX7 10W-40, Mogul 4T 15W-40.
Ha azonban az Ön lakóhelye közelében ezektől eltérő termék is fellelhető, ami megfelel a követelményeknek, akkor töltse be azt nyugodtan.
Üdvözlettel
Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
Egy 2004-es Honda Civic 1,7CTDI autóm van. Jelenleg Castrol Edge 5W30-as olajat használok, ez elvileg a gyári. Az lenne a kérdésem, hogy van-e esetleg valami más olaj amit ajánl, mert ennek elég húzós az ára. Illetve még egy apróság, indítás után 2-3 mp-ig kopog a motor, majd ahogy megjön az olajnyomás, elhalgat. Szerelő szerint ez nem okoz gondot. Esetleg kicsit "vastagabb" olajjal ez a jelenség változna valamit?
Köszönettel,
Gábor
Kedves Gábor!
A gyártó csak 5W30-as viszkozitású olaj használatát engedélyezi ehhez a típushoz, de bármilyen ACEA A3/B3 vagy A3/B4 minőségű olaj használható, nem csak szintetikus, és nem csak a Castrol Edge. Megfelel például a Castrol Magnatec 5W30 A3/B4 vagy az AGIP eni i-Sint 5W30 is. A kopogás valószínűleg a hidrotőkék miatt van, és valóban nem jelent gondot, ha néhány másodperc után elmúlik. Vastagabb olaj, mint írtam, nem használható.
Üdv,
Olajdoki
Azt szeretném megtudni, hogy milyen olaj való egy 1995-ös Opel Campo (Isuzu) 2.5D típusú pickup-ba.
Kedves Levélíró!
Félszintetikus alapolajból készült, 10W40 viszkozitású motorolajat javaslok. Megfelelő termék például a Total Quartz 7000 10W40 vagy a Liqui Moly Super Leichtlauf 10W40.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Az lenne a kérdésem, hogy ön szerint szállítható, illetve felhasználható lenne-e Kanadában vásárolt Castrol Edge 5W-30-as motorolaj Magyarországon? Azért kérdezem, mert konténerben hoznák haza, ahol lehet hogy ki lenne téve az olaj -20 fokos hidegnek is, mire hazaérne. Valamint ön szerint meddig lenne ez a fajta olaj felhasználható?
Köszönettel, Zoltán
Kedves Zoltán!
Egy 5W30-as olajnak -20 fokon nemcsak utaznia, de működnie is tudnia kell, ha szükséges, tehát teljes bizonyossággal állíthatom, hogy a hideg nem fog benne semmilyen kárt okozni. Ami a felhasználhatóság idejét illeti, egy bontatlan motorolaj legalább 5 évig meg szokta őrizni a minőségét, sokszor lényegesen tovább.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt olajdoktor!
Egy 2006-os évjáratú, 1.3-as benzines Suzuki swift tulajdonosa vagyok.A motorba szeretnék olajat cseréltetni,de minden áron 10w40-es olajat akar a szerelő belerakni.Én eddig 5w30-at rakattam bele,de az mondja több szerelő is,hogy túl vékony ez az olaj az autóba,főleg,hogy már 180000.-km van benne.Pedig olajfogyás nincs ezzel e vékony olajjal sem.
Üdvözlettel:Attila
Kedves Attila!
Nyugodtan használhat 5W30-as olajat a továbbiakban is. Ameddig nincs érzékelhető olajfogyasztás, addig elég valószínű, hogy a motor nem igazán kopott, így ez sem indokolja a magasabb viszkozitásra való váltást. A motor jó állapotát valószínűleg pont ennek is köszönheti, hogy eddig is ilyen olaj volt benne.
Üdv,
Olajdoki
Kedves Olajdoktor!
M43B16 motoros BMW-m van. Lecserélném az olajat, de előtte ki szeretném tisztítani a motort belülről. Tanácsot szeretnék kérni, hogy milyen típusú motor tisztító adalékot ajánl? Néztem Valvoline, Meguin adalékot. Jelenleg van itthon Brigéciol motor mosó folyadékom. A Brigéciolt is lehet a motorolajhoz keverni és egy kis járatás után a használt motorolajjal együtt leengedni? Egyáltalán érdemes ezzel foglalkozni, megéri az időt??
Előre is köszönöm a válaszát.
Üdv: Dani
Kedves Dani!
Sajnos nem írta meg, hogy miért kellene átöblíteni a motorját, ezért csak találgatni tudok. Túlságosan régen cserélt olajat és tele van a motor lerakódásokkal vagy túlhajszolta a gépet és az olaj itt-ott már rákokszosodott a felületekre? Ha nincsenek ilyen vagy hasonló extrém körülmények és csak egy szokványos egyszerű olajcserére készül, akkor én lebeszélném a motormosó folyadék használatáról. Ezek nagyon vékony, hígfolyós termékek, erősen hígítják a kenőanyagot, ráadásul a használatuk után is visszamaradhatnak a motortérben, amivel feltehetően többet ártunk a motornak, mint használunk.
Egy jó minőségű, megfelelő teljesítményszintű motorolaj tartalmaz annyi tisztító adalékot, hogy normál használat közben, a kenési követelményeknek maximálisan megfelelve, megtisztítja a motor belsejét és a lerakódásokat elszállítja a szűrőbe. Ha mégis úgy gondolja, hogy a motorjának szüksége lenne egy alapos átöblítésre, akkor a motormosó helyett sokkal jobb megoldásnak tartom egy plusz feltöltésnyi, jó minőségű motorolaj beszerzését, 5W-30 vagy 5W-40 viszkozitással. Ezzel a motorolajjal nyugodtan közlekedhet, napi rutinja szerint 3-4000 km-t, utána pedig cserélje le ismét, immár a saját, használni kívánt kenőanyagára. Ennyi használat után a motorolaj erős tisztító adalékai megtisztítják a felületeket a lerakódásoktól, az olajjal együtt lecserélt szűrő pedig biztosítja azt, hogy ezek a szennyezők ne kerülhessenek vissza a motortérbe, extrém esetben pedig ne tudják eltömíteni a szűrőt. Ez a módszer sokkal kíméletesebb a motor számára, mivel semmilyen idegen anyagot nem viszünk be a motortérbe, csakis olyat, ami a motornak megfelel.
Üdvözlettel
Olajdoki
Üdv
1996-os Vw Vento 1.9tdi-m van. Érdeklődnék hogy gázolajon kívűl még milyen fajta üzemanyaggal tudnák járni vele mondjuk gond nélkül, felesbe vagy tisztán? Esetleg trafó olaj?
Köszönöm.
Tisztelt Érdeklődő!
Nem tudom pontosan, milyen állapotban van a Vento motorja, de semmiképpen nem javasolnám a dízeltől eltérő üzemanyag használatát. Lehet, hogy a transzformátor olajjal is működik a motor, de mivel ez az olaj nem biztosít megfelelő kenést az adagolónak, így rövid távon is tönkre tudja tenni a motort, akár még 50%-os keverési arány esetén is. Használjon gázolajat, ha még tervei vannak a járművével!
Üdvözlettel
Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
két autó van a családban az egyik F Astra C14NZ napi használatban van. A másik Fiat Marea Weekend 1,6 benzines 182A4, 76kW, előfordul, hogy 2-3 hétig csak áll. Azt hallottam hogy a szintetikus motorolaj képes rá, hogy a levegő páratartamát megköti és ezáltal elsavasodik. Nem lenne-e ésszerűbb a Fiatba ásványi motorolajat használni?
Válaszát előre is köszönöm: László
Kedves László!
Az olaj valóban savasodik, de nem a levegő páratartalma miatt, hanem a működés során az olajba kerülő szennyeződések miatt. A szintetikus olaj tisztább motorműködést biztosít, kevesebb szennyező anyag termelődik, tehát az olaj kevésbé savasokdik. Semmilyen műszaki indok nem szól az ásványolaj használata mellett.
Üdv,
Olajdoki
Üdv Doki!
Az volna a kérdésem,hogy szerinted normális egy új Hyundainál(i 40, dízel,1.7 crdi),hogy a szervizperiódus alatt kb. 18km-nél beletöltöttem 2 liter olajat, most jár a kocsi 25 ezer km-nél,és mire a 30 ezer km-es szervizperiódushoz ér, simán bele tudnál tölteni még legalább 1,5 Litert. Az autó német utakon fut, gyakran, 60%-ban autópályákon, 160-170km/h-val. A szervíz szerint normális,nekem idegen ennyi olajfogyasztás. Aggódjak, vagy ezzel együtt kell élni? Amúgy 5w-30-as olajal töltöttem utána, Castrolt vagy Shellt.
Köszönöm.
Kedves Érdeklődő!
Egyes új autóknál jellemző az olajfogyasztás, mert ugyanaz a technológia (csökkentett palástnyomású dugattyúgyűrűk), ami segít az üzemanyag-fogyasztás csökkentésében, negatívan hat az olajfogyasztásra. Vígasztaljon az a tudat, hogy sokkal többet megspórolsz az üzemanyagon, mint amit olajra költesz. Mindemellett persze van egy határa az egészséges olajfogyasztásnak, és ezt le szokták írni a kézikönyvben. Ha a megengedettnél több olajat fogyaszt a motor, akkor a szerviz nem háríthatja el a problémát azzal, hogy "ez normális".
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Egy 1994-es Alfa Romeo 155 20.TS tulajdonosa vagyok. Az autó futásteljesítménye némileg 300 000km felett van. Elméletileg Selenia 20K Alfa Romeo olaj kellene bele, de a magas futásteljesítményre való tekintettel Valvoline MaxLife 10w-40-t használnék. Vajon megfelelő ez az olaj? A másik kérdésem az volna, hogy körülbelül mekkora az az olajfogyasztás ami még elfogadható egy ilyen paraméterű autónál. Válaszát előre is köszönöm!
Gábor
Kedves Gábor!
Nyugodtan használhat 10W40-es Maxlife olajat. Mindenben megfelel a motor lehetséges elvárásainak. Az olajfogyasztással kapcsolatos tűréshatár elsősorban a pénztárcától függ, mert műszakilag - általában - nem káros a dolog, ameddig időben után van töltve. 1000 km alatt néhány deci olaj elfogyasztása még általában nem indokol az utántöltésen kívól más teendőt. Ha több, mint 1 liter fogy 1000 kilométerenként, azzal szerintem mindenképp foglalkozni kell. Fontos még, hogy az olajfogyasztást a motor igénybevétele is befolyásolja, tehát a vezetési stílus is hatással van rá. Ha jobban nyomjuk a pedált, akkor több olaj fogy.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
Van egy 1989-s 1.6 Diesel "JP" motorkódú Volkswagen Golf, és nem tudom eldönteni, milyen olajat rakjak bele, ami tökéletes lenne. Jelenleg Valvoline All Fleet Extra 15W40 típusú olaj van benne, de az fogy belőle (kb 5000 km / 1 liter olaj fogyás). Lehetséges-e, hogy ez az olaj nem ideális számára, mert ha jól tudom nehézipari gépekbe való? Nem egy széthasznált autóról van szó, kb. 250 000km van benne.
Előre is köszönöm a választ! Üdv: Dávid
Kedves Dávid!
Ez az olaj valóban nem ideális személyautókhoz, de az említett olajfogyasztás egyáltalán nem magas, főleg az autó korát figyelembe véve. A Valvoline termékek közül leginkább a 10W40-es Maxlife motorolajat javasolnám hozzá. Ez némiképp csökkentheti az olajfogyasztást, és tisztább lesz tőle a motor is.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt OlajDoki!
Lehet-e keverni a motorolajakat, utántöltésnél? Opel Astra 1.4-em van (Z14XEP) amit nem régen vásároltam. Viszont nem tudom milyen olaj volt benne, és most nem tudok olajat cseréltetni benne, de utánna kellene tölteni. Tehát pl. lehet-e 10w-40-es hez 5w-40-est vagy 5w-30-ast tölteni? Vagy fordítva? Milyen márkát javasolna? Előre is köszönöm a válaszát.
Kedves Levélíró!
Lehet keverni az olajokat, de oda kell figyelni arra, hogy a keverék csak annyira jó, mint a leggyengébb alkotóeleme. Ha például egy 5W30-as, GM jóváhagyással rendelkező olajhoz hozzátölt egy 10W40-es olajat, akkor a keverék már nem használható ott, ahol GM jóváhagyású olajra van szükség. A márkák tekintetében azt tudom mondani, hogy gyakorlatilag minden ismert olajmárka megbízható, óvakodni csak az ismeretlen, ma felbukkanó, holnap eltűnő márkáktól kell. Én általában a MOL, Agip, Total, Castrol, Valvoline, Shell, Fuchs, Mobil, Liqui Moly, Motul, Repsol, OMV, Q8, olajok közül szoktam ajánlani.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Hajtómű olajokkal kapcsolatban szeretnék kérdezni. A viszkozitást a motorolajokhoz hasonlóan, itt is megadják, pl. 75W-90. Milyen hatással lehet a hajtómű elemekre (váltó, differenciál mű) az, ha a "hidegoldali" viszkozitást lejjebb visszük (pl. 80w-90 helyett 75W-90 viszkozitású olajat töltünk be), és ha a "melegoldali" viszkozitás feljebb visszük (75w-85 helyett pl. 75w-90-es olaj megy a váltóba?
Első esetben a váltás könnyebb hidegen, második esetben pedig a tartós terhelést jobban fogja a mechanika bírni, vagy káros az, ha az előírt viszkozitás helyett más viszkozitású olajat töltünk be?
És még egy kérdésem lenne: a GL4 és GL5 jelzéshez is mindenféleképpen ragaszkodni kell?
Válaszát előre is köszönöm!
Kedves Levélíró!
A hajtómű olajok esetében mindig ragaszkodni kell a gyári előíráshoz. A motorolajokhoz képest itt általában szűkebbre szabottak a lehetőségek. Mivel a hajtóműben a súrlódás nem lehet sem túl kicsi - a szinkronizálás miatt - sem túl nagy - a kopás miatt - ezért fontos, hogy pontosan azt a viszkozitást használjuk, amit a gyártó előírt. Ez hideg és meleg oldalra is igaz. Az API előírásokhoz is pontosan kell ragaszkodni, ugyanis a GL-4 minőségű olaj nem rendelkezik elegendő EP (magas nyomás tűrő) adalékkal, hogy helyt álljon ott, ahol GL-5-ös olajra van szükség, a GL-5-ös olaj pedig színesfém korróziót okozhat ott, ahol GL-4 az előírás. Vannak speciális adalékokkal készült, egyszerre GL-4-nek és GL-5-nek is megfelelő olajok. Azok valóban megfelelnek mind a GL-4-es, mind a GL-5-ös kenési helyekre.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt doki!
A héten cserélném az olajat. Az autó 156-os Alfa 1.9 jtd 2000. év.
Amikor tavaly vettem a Castrol Edge Olajat, kaptam hozzá motortisztító adalékot, amit akkor elfelejtettem belerakni. Most cserélném az olajat, és nem tudom eldönteni, hogy beleöntsem-e a fáradt olajba, közvetlenül csere előtt természetesen.
Mivel sok olyat olvastam, hogy az eléggé veszélyes, mert leoldja a koszt és eltömítheti az olajszivattyút.
Nagyon halas volnek ha leirna a véleményét?
Válaszát nagyon szépen köszönöm. Üdvözlettel: József
Kedves József!
Ha tisztességesen karbantartott motorról van szó, akkor nincs szükség motortisztító adalék használatára. A motorolajok eleve tartalmaznak tisztító adalékokat, így ha az olaj és az olajszűrő rendesen cserélve van, akkor nem halmozódnak fel a szennyeződések.
Üdv,
Olajdoki
Üdvözlöm!
Egy 2007-es évjáratú Ford Focus 1.6tdci(90le) dízel autómat 120 000 km -es szervízbe vittem. Most váltottam szerelőt,aki 10-40es castrol magnatec olajat tett a gépbe, holott tudomásom szerint eddig 5-40-es olaj volt benne. Kérdésem: történhet-e valami gond az autómmal, vagy vigyem vissza a mesterhez?
Köszönettel:András
Kedves András!
Sem az 5W40-es sem a 10W40-es olaj nem teljesíti a gyári előírásokat. Ford M2C913-B vagy M2C913-C jóváhagyással rendelkező, 5W30-as olaj való bele. A Castrol olajok közül a Magnatec Professional A1 5W30 a megfelelő. A nem megfelelő olaj használata fokozottabb kopással, magasabb üzemanyag-fogyasztással és magasabb károsanyag-kibocsátással járhat.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Autóm,Volkswagen Bora Variant,olajcserén esett át.Amikor olajszintet ellenőriztem a jelző pálcán a maximum felett volt a szint úgy kb. 4-5 mm-rel. Kérdésem,hogy milyen következményei lehetnek?
Válaszát előre köszönöm
Üdv. Tamás
Kedves Tamás!
Alapvetően problémát okozhat a túl magas olajszint, de a mai korszerű, dízel részecskeszűrővel szerelt járművekben üzemszerűen is megengedett a maximális feletti olajmennyiség. Ezekben a járművekben természetesen nem az olaj mennyisége növekszik, hanem a részecskeszűrő leégetésekor befecskendezett extra gázolaj elégetlen része kerül bele az olajba, megnövelve annak szintjét. A bekerült üzemanyag a használat során szépen elpárolog és kiég az olajból (kivéve sajnos a biodízelt), így az olajszint ismét normális határokon belülre kerül, majd a következő leégetési fázisban ismét növekszik az olaj mennyisége. Ez a változás olyan jelentős lehet, hogy például Mazdák esetén már nem egy, hanem két maximum jelölés is van a nívópálcán. Az alsó jelenti a normál olajszint megengedett felső határát, a magasabban lévő jelenti az extra befecskendezés által megnövekedett olajszint maximumát, amit a gyártó még normál értéknek minősít és üzemszerűen engedélyez. Ebben az esetben tehát semmi probléma nem keletkezhet a magasabb olajszintből.
Ha nem részecskeszűrővel szerelt járműről van szó, akkor elvileg üzemszerűen nem kerülhet üzemanyag a motorolajba, de az indítási periódusban itt is előfordulhat olyan elégetlen üzemanyag, ami eljut a motorolajhoz. Ez általában kis mennyiség és nem növeli jelentősen az olajszintet. A magasabb motorolaj szint a tömítéseken keresztül olajfolyáshoz vezethet vagy az olaj túlzott habosodását segítheti elő. Mivel a habzás a légbuborékok motorolajba kerülését jelenti, ez mindenképpen kerülendő a motor élettartamát tekintve. Ha ugyanis légbuborékokkal teli olajréteg kerül a mozgó alkatrészek közé, akkor az olajfilm nem lesz folytonos, szakadozik a légzárványok mentén, ezért kenési elégtelenség lép fel, ami súrlódáshoz, melegedéshez és a motor erőteljes kopásához vezet. Ebben az esetben tehát káros lehet a magasabb olajszint.
Összefoglalva tehát, hagyományos autók esetében nem tesz jót a motornak, ha magasabb a motorolaj szintje, részecskeszűrős járműveknél viszont a magasabb olajszint átmenetileg megengedett.
Üdvözlettel
Olajdoki