Kedves Olajdoki!
Opel Astra H (Z16XER), benzines, 1.6-os, 2010-es évjárat, 85KW-os autómba rendeltem egy webshopról szűrőkészletet olajjal, amihez a CASTROL EDGE 5w30 olajat kaptam.
Az olajcsere után egy ismerősöm közölte, hogy "ennek az olajnak nincs meg a GM Dexos2 minősítése, ki kell engedni és másikat betölteni."
Kérdésem, hogy valóban akkora különbség van a gyártó által minősített olaj és ez között, hogy nem maradhat benne egy évig ami alatt kb 10 000 km-t fog futni az autó?
Valamint azt is szeretném ha javasolná, hogy mit tart a legmegfelelőbbnek és miért azt! A webáruházban kifejezetten ehhez a motorkódhoz kínálják. Különösen azért vesztettem el a bizalmamat mert van a csomagban egy benzinszűrő is ami ebben az autóban nincs is.
Köszönettel: SCS
Kedves SCS!
Sajnos ennek az olajnak tényleg nincs meg a gyári jóváhagyása, így használata nem javasolt ehhez a típushoz. Kicsi az esélye hogy egy csereperiódus alatt bármi tönkremenjen tőle, de a motor ez idő alatt nem kapja meg a szükséges védelmet, így a várható élettartama csökkenhet.
A GM motorolaj szabványok az általános szabványok követelményein túl az olaj hamutartalmára, habzási tulajdonságaira, nyírásstabilitására, az elasztomer kompatibilitásra és még több egyéb paraméterre fogalmaznak meg további követelményeket.
Legmegfelelőbbnek egy márkás GM Dexos 2 jóváhagyással rendelkező olajat tartok, mint például az Eneos Premium Hyper 5W30 vagy a Motul SPECIFIC DEXOS 2 5W30.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoktor!
A 99-es évjáratú benzines Passatom (1,6) nem füstöl, nem csöpög belőle az olaj, mégis 1000km/0,5 l az olajfogyasztása! Mi lehet még ok? Vagy a gyárilag megadott 1L/ 1000km normális?
Köszi a választ előre is!
Gergő
Kedves Gergő!
Attól még, hogy nincs látható füst még lehet az ok belső tömítetlenség, de persze lehetnek más okok is. Ha eddig nem volt hasonló mértékű olajfogyasztás, hanem hirtelen jelentkezett, akkor valószínűleg egy meghibásodás áll a dolog mögött, amit érdemes egy szervizzel kivizsgáltatni. Ha újkorától ilyen, akkor valószínűleg gyárilag ilyen a motor kialakítása, illesztései. Utóbbi esetben a rendszeres utántöltés a megoldás.
Üdv, Olajdoki
Üdvözlöm.
Van egy 2001-es évjáratú Peugeot 206 típusú autóm, amely 1.1-es benzines motorral rendelkezik és valós 98 000 km-el.
Ezidáig minden esetben Total Quartz 10w40-es olajat töltöttem bele a szerelő javaslatára. Az autót körülbelül 70%-ban városon belül használom, ezért gondolkodom az 5w40-es olajra történő váltásban. Mindkét típusú olaj szerepel a gyári ajánlásban. Jelenleg olajcsere előtt állok, ezért kiváncsi volnék véleményére, hogy a fent leírtakat figyelembe véve indokolt e az 5w40-es olajra történő váltás, valamint ezt megtehetem e a következő olajcsere alkalmával a 10w40-es olaj után? Amennyiben indokolt a csere, abban az esetben milyen hátrányai lehetnek az eddigi 10w40-es olaj használatanák?
Válaszát előre is köszönöm
Kedves Levélíró!
Az "indokolt" szó túlzás, de az tény, hogy az 5W40-es olaj jobban védi a motort hidegindításkor, mint a 10W40-es. Az, hogy a 10W40-es mégis jó választás az esetek túlnyomó többségében annak az oka, hogy a hazai klíma mellett a 10W40-es olaj nyújtotta motorvédelem is elegendő. Lehet, hogy a motor valamivel gyorsabban kopik, de az esetek többségében nem annyival gyorsabban hogy a várható élettartam szempontjából nyilvánvaló hatása lenne. Az Ön autójánál is opcionális az 5W40-es olaj használata, nem pedig követelmény.
Üdv, Olajdoki
A kérdésem az, hogy a motorolaj jelzésén tudom, hogy a kezdő szám, tehát 0; 5; 10; stb az olaj sűrűségére, viszkozitására utal. A másik szám a 20-30 40 stb. mit jelez? A másik kérdés, hogy sok publikációban olvastam, hogy a 0 és az 5 ös viszkozitású olajak a leg kímélőbbek, korszerűbbek kenés szempontból. szintetikus olajokról beszélünk. Egy 1.3-as suzuki lianába szeretnék olajat, a könyv ír 5w40-et, 5w30-at, 0w30-at, 0w20-at is. Más kérdés. Jól tudom-ehogy az Eneos japán olaj a Suzuki beszállítója, válasszam-e, vagy maradjak a jó öreg Castrol új szintetikus verziójánál?
Várom megtisztelő válaszát.
Kedves Érdeklődő!
A 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W a téli SAE viszkozitási osztályok, a 16, 20, 30, 40, 50, 60 pedig az üzemi hőmérsékleti viszkozitási osztályok. A W a "winter"-t jelöli, és ennek megfelelően a téli viszkozitási osztályok az olajok hidegben mérhető viszkozitását jellemzik. Az üzemi hőmérsékleti viszkozitási osztályok pedig a 100, illetve 150 fokon mért viszkozitásra vonatkozóan fogalmaznak meg követelményeket. Az alacsonyabb viszkozitások általában valóban a korszerű olajokat jellemzik, de azt is figyelembe kell venni, hogy az olaj ne legyen túl vékony az adott motorhoz. A Lianába én egy 5W30-as olajat javasolnék, például az Eneos Premium Hyper 5W30-at.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoktor!
Az én problémám röviden a következő: van egy 2007-es Toyota Yaris-om 138 ezer km-rel. 15 ezer km-ként rendszeresen szervizelve volt. Az utolsó szerviz kb 3 ezer km-rel ezelőtt volt. Most elvittük a szervizbe az autót, ahol azt mondják, hogy egy csepp olaj sem volt a motorban, pedig az olajnyomást jelző lápa nem jelzett, nem észleltünk olajszivárgást, és most lehet, hogy a motor tönkre ment. A kérdésem az lenne, hogy mivel nemrégen volt az előző olajcsere ugyanebben a szervizbe van-e valami felelőssége ebben a szerviznek? Számon kérhetem-e rajtuk, hogy miért nem vették észre, hogy valami baj van a motorral? Szíves válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlettel: Kriszta
Kedves Kriszta!
Furcsa történet ez, mert akármennyire fogyasztja egy motor az olajat, hallatlan hogy "egy csepp olaj" se legyen a motorban. Szerintem sokkal hamarabb tönkremenne a motor, minthogy tényleg teljesen elfogyna belőle az olaj. Az is különös, hogy egyszerre lépjen fel ilyen extrém olajfogyasztás és menjen tönkre az alacsony olajszintre figyelmeztető minden visszajelzés. Az, hogy a szervizen számon kérhető-e, hogy nem vették eddig észre a problémát, az attól függ, hogy tényleg van-e probléma vagy csak át akarják verni, illetve - ha van probléma - akkor milyen típusú, mennyi idő alatt alakult ki. Továbbá az is számíthat, hogy volt-e vezetve a szervizkönyv és/vagy van-e számlája az eddigi szervizekről. Ezen a ponton nekem annyira gyanús ez a történet, hogy mindenképp átvitetném tréleren egy másik szervizbe az autót, mielőtt bármilyen költséges javítást megrendelnék.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Kérdésem nem egészen az olajok témakörébe tartozik, de talán a rokonságához köthető: Injektortisztító adalékokról szeretném kikérni véleményét: Egy közvetlen hengerenkénti befecskendezéses autóm van (Alfa 156 2.0 JTS). Egy ilyen viszonylag korszerű motornak szüksége van bizonyos időközönként tisztító adalékokra maga szerint? Vagy ezek több kárt okozhatnak mint hasznot? Ha valóban érdemes néha adalékolni ilyet a benzinbe, milyet ajánlana, és milyen időközönként (pontosabban kilóméterközönként) lenne érdemes használni?
Köszönöm előre is válaszát!
Üdvözlettel László
Kedves László!
Nem hiszem, hogy az üzemanyag-adalékok kárt okoznának, legalábbis még nem hallottam ilyen esetről. Ma már nem jellemző, hogy külön injektor-tisztító funkciót töltsön be egy adalék, mert a legtöbb korszerű adalék a teljes üzemanyag-rendszert tisztítja. Hogy erre szükség van-e, az más kérdés. Szerintem kifejezetten nincs rá "szükség", de előfordulhatnak olyan esetek, amikor némi teljesítmény növekedést lehet velük elérni. Ez az üzemanyag rendszer állapotán, tisztaságán múlik.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
1998-as Fiat Punto 1.1 benzines gépjárművem váltója nehezen veszi az 1-2 fokozatokat. Gondoltam egy váltóolaj csere orvosolhatná a problémát, szervízkönyv szerint 120 ezrenként cseréni kell. Netes böngészések után kiderítettem hogy elvileg ennek a tipusnak a Tutela ZC 75 Synth 75W80 a gyári váltóolaja. Meg is rendeltem, de ehelyett küldtek Tutela Car Technyx 75W85-ös olajat. Az lenne a kérdésem hogy ez jó e bele, lemerjem e erre cserélni a váltóolajat. Nem akarok kárt tenni az autóban. Válaszát előre is köszönöm!
Üdv: Misi
Kedves Misi!
Az én adataim szerint ennek az autónak a váltójába egy egyszerű, API GL-5 szabványnak megfelelő, 75W90-es olaj való. Mivel ezek nem ilyen olajok, ezért nem biztos, hogy megfelelnek.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Nem vagyok benne biztos, hogy jó helyre írom a kérdésemet, de talán itt jó helyen lesz és választ is kapok rá.
Vettem egy 2006-os Clio-t 1.5 dci motorral. Sanjnos a nagynyomású szivattyú és a porlasztócsúcs vacakol, így egy viszonylag nagyobb kiadás előtt állok. Viszont, hogy többé ne, vagy legalábbis minnél később jelentkezzen újra a probléma elvileg az üzemanyag minősége lenne az egyik kulcs. Hallottam mindenfélét, hogy 2T olajat öntsünk az üzemanyaghoz, meg dupla xados kezelés stb, meg a magyar gázolaj nem felel meg teljes mértékben a common rail motoroknak stb stb stb.
Ezek után kérdem én, hol tankoljak? Mindenki csak az OMV-t nyomja, a Lukoil-tól és a MOL-tól egyenesen óvva intenek, van aki azt mondja, hogy mindenki a MOL-tól vásárolja az alapot és maguknak állítják be a keveréket, adalékokat stb. Na most én tájékozatlanságom ellenére ezt nem igazán akarom elhinni, de javítson ki ha tévedek. Komolyan csak magam alatt vágom a fát, ha nem mindig OMV-nél meg SHELL-nél tankolok, hanem olykor MOL-nál Lukoil-nál Agipnál stb? Tudom, hogy vannak úgynevezett "márkátlan" benzinkutak, mint Auchan meg egyebek, de abban se vagyok biztos, hogy főben járó bűn lenne ott tankolni... Tudom, hogy vannak olyan kisebb magánkézben levő kutak ahol fenntartásokkal kell lenni, de a többi nemzetközi márka nem hiszem, hogy olajszőkítésre adná a fejét a jobb bevétel érdekében.
Önnek mi a véleménye? Valóban csak Shell és Omv? Ha igen miért? Köszönöm a választ előre is!
Üdv.: Tamás
Kedves Tamás!
Az üzemanyagot hibáztatni ezekért a jelenségekért elterjedt dolog, de szerintem nem megalapozott. Ha így lenne, akkor nagyságrendekkel több ilyen probléma volna, mint amennyi ténylegesen előfordul.
Javaslom elolvasni ezt a korábbi választ.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Dr.
VW T4 2,4 dizel buszon szerettünk volna házilag olajat cserélni 10 000 km után. Olaj csere előtt motor tisztító adalékot töltöttünk bele. 15 perc járatás után akartuk az olajat leengedni, de az olaj leeresztő csavar nem jött le. Az erőltetésben szétnyírtuk a csavar fejét és a tisztító adalékkal együtt bent maradt a használt olaj is. A legközelebbi szerviz 20 km-re van. El szabad menni az autóval, vagy vontassuk el? Milyen károsodás érheti a motort ha az adalékkal tovább járatjuk a motort és elvezetjük a szervizbe?
Kedves Érdeklődő!
Nem szabad vezetni az autót úgy, hogy motoröblítő van benne. Nem véletlen, hogy az öblítési szakasz alatt csak alapjáraton szabad a motort járatni. A motoröblítő rontja az olaj kenőképességét és feloldja a szennyeződéseket, amelyek nagyon rossz helyre kerülhetnek, ha a motor nagyobb terhelés alá kerül.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Egy 2002-es évjáratú Suzuki Swiftem van, 1.3-as 16V motorral. Kérdésem az lenne, hogy eddig Castrol Magnatec 10W-40-es motorolajat használtam, ami bevált mai napig, de a minap találtam egy akciót az Eneos 10W-40 motorolajra, így ugyanannyiba kerülne, mint a Castrol.
Sokaktól az hallottam, hogy mindig a bevált olajnál kell maradni, de azt mondják az Eneos jobb és ha ugyanannyiba kerül miért ne tennék jót a kocsimmal? Vagy rosszabb lenne, inkább maradjak a Castrolnál? Másik kérdésem pedig az, mióta nálam van az autó, kb 50 000 km-t mentem vele váltóolaj csere nélkül.
Most is tökéletesen vált, de ettől függetlenül cseréljem le az olajat? Milyen váltóolaj való bele?
Válaszát előre is köszönöm! János
Kedves János!
Nem hiszem, hogy az Eneos jobb, mint a Castrol, de eltántorítani sem akarom a márkától. Mindkét gyártó olaja teljesíti az ide vonatkozó követelményeket. A váltóban 45 000 kilométerenként kell olajat cserélni, és félszintetikus 75W90-es olaj való bele. Megfelel például a Valvoline Maxlife MTF GL-4 75W90.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoktor!
2008-as évjáratú Opel Merivám van (1.4-es, benzines, kéziváltós).Tudomásom szerint ebben a típusban nincs szükség a váltóolaj cseréjére, mivel az "élettartam" olaj. Ezt egyébként a szervízben is megerősítették. A váltó egyébként kifogástalanul működik. Kérném megerősítésedet a fentiekkel kapcsolatban. Vagy esetleges cáfolatodat.
Köszönöm a választ: Róbert
Kedves Róbert!
Valóban nem kell olajat cserélni ebben a váltóban. Élettartam kenésre szánt, speciális olaj van benne.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Szerkesztőség, Tisztelt Olajdoktor!
Sokat lehet olvasni, hallani az esetlegesen lerakodó olajsárról. Az autót (2003-as évjáratú diesel Mazda 6) alapvetően városban használom kb 80-85%-ban. Nyáron megyünk nyaralni, amikor 10 nap alatt kb 2000 km-et fogunk menni, ennek kb 35%-át autópályán. Az olajcsere periódus alapján simán belefér a nyaralási út. Utána viszont cserélni kell majd. Kérdésem az lenne, hogy előtte vagy utána cseréljek olajat? Én inkább az utána cserélném, de egyik ismerősöm bogarat ültetett a fülembe, hogy előtte kellene cserélni. Van-e jelentősége olajsár tekintetében, hogy nagyút előtt vagy utána cserélem az olajat.
Válaszát köszönöm Csaba
Kedves Csaba!
Ha ahogy írta, az út belefér még az olajcsere periódusba, akkor ráér utána cserélni. Az olajok tartalmaznak detergens és diszpergens adalékokat, amelyek biztosítják, hogy a csereperióduson belül tiszta maradjon a motor. A hosszú utak nem nagyobb, hanem kisebb megeröltetést jelentenek mind a motor, mind az olaj számára.
Üdv, Olajdoki
Kedves Doktor!
Van egy 1,9 tdi afn 110 Le-s Passatom. A problémám az, hogy melegen is eléggé szólnak a hidrotőkék. Mikor megvettem az autót már akkor is szóltak kicsit, de utána nem használtam a kocsit kb 6 hónapot. Most megcsináltam rajta a szervízt, de sajna olajcsere után is rossz hangja van. Jelenleg 10W40-es olaj van benne, nem tudom segítene-e rajta esetleg egy 5w30-as vagy felesleges?
Futás teljesítménye nem alacsony, 380 000 km van benne de volt már 4 db ilyen tdi-m ilyen hangja egyiknek sem volt. Valószínűnek tartom hogy rosszminőségű olaj vagy ritka olajcsere lehet a bűnös az autó előző életéből. Nem tartom kizártnak hogy csak a hidrotőke csere lesz a megoldás.
Köszi! Üdv, Z
Kedves Z!
Meg lehet próbálkozni az 5W30-as olajjal. Van olyan eset, amikor segít az ilyen jellegű problémán, és van, amikor nem. Ez sajnos elég változó, és nem lehet előre megjósolni. Az olajjavító csodaadalékokat nem szoktam javasolni, de egy hidrotőke adalékot szerintem nyugodtan beletölthet, az is segíthet esetleg. Pl. Liqui Moly hidrotőketisztító.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
2006-os Opel Astra 1.4 Twinport típusú autómnál esedékes az olajcsere. A gyári ajánlás szerint minden cserénél 5w30-as olajat töltöttem bele. Mivel gyarapodnak a kilóméterek, kopik a motor, kérdésem lenne, hogy lehetséges-e "vastagabb" olajat használni hozzá a következő cserénél!? Ha igen, milyen viszkozitásút illetve márkát ajánlana? Válaszát előre is köszönöm!
Üdv: Szabó Dániel
Kedves Dániel!
Lehetséges, de csak az Opel által megengedett keretek között, azaz a választott vastagabb olajnak is meg kell felelnie az előírt GM szabványnak. A Castrol Magnatec 5W40 C3 például megfelelő, mert rendelkezik GM Dexos 2 jóváhagyással.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Kérdésem az,hogy a VW Passat 1,9 PDTI 2005-ös autómhoz használható-e a Motul 300V Power 5-40 észter motorolaja?
Válaszát elöre is köszönöm: Felső Ferenc
Kedves Ferenc!
Nem javaslom ennek az olajnak a használatát ehhez az autóhoz. VW 505.01 vagy 504.00/507.00 szabványnak megfelelő olaj való bele, ennek az olajnak pedig nemhogy VW, de még egy normál API vagy ACEA minősítése sincs. Versenykörülmények között, azaz rövid távon biztosan nagyon jó teljesítményt nyújt, de nincs rá garancia, hogy egy teljes csereperiódus alatt képes megfelelni a motor követelményeinek vagy hogy egyáltalán mennyire teljesíti azokat az elvárásokat, amelyeket az említett VW szabványok megkövetelnek.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoktor!
2001-es VW Polo Classic 1.4 16V-be szeretnék olajat cserélni. Utána néztem sok márka olajkeresőjében hogy pontosan mit ajánlanak az autómhoz, de nem tudtam pontosan beazonosítani a keresőbe a motort ami benne van.5W-40? 10W-40? Számít az olaj márkája? Sajnos nem VW szakértő vagyok, így nem tudom hogy a gyár mit ajánl. Castrol? Valvoline? Mobil 1? OMW? Shell? Gulf? Esetleg LukOil? MOL?
Köszönöm a segítséget! Dani
Kedves Dani!
5W40-es éa 10W40-es viszkozitású olaj is használható. Nem fontos egy adott márkát választani, de érdemes a márkásabb olajok közül választani, mert kisebb az esélye hogy valami kétes minőségűbe fut bele. Megfelelő olajok például a MOL Essence 10W40 vagy a Repsol Elite Multiválvulas 10W40.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
Csak későn vettem észre, hogy a 2004-es, 1,3-as, benzines Suzuki Ignis-embe dízel autóhoz való 10W40 Castrol motorolajat öntöttem a kötelező olaj és szűrőcsere alkalmával. Az érdekelne, hogy a "rossz" olaj okozhat-e kárt a motorban és hogy azt meg a szűrőt azonnal le kell-e cserélni, vagy esetleg ráér a következő 15 000 km-es szervizkor.
Azóta nem mentem sokat a kocsival, de a 3. úton egy emelkedő után leállt és csak kb. a 4. próbálkozásra indult el újra, addig nem volt alapjárat. Utána simán ment. Ezután néztem meg az olajoskannát és vettem észre a hibát. Azóta kb. 3-szor mentem még az autóval rövid távon, mindenféle probléma nélkül. Nagy bajt csináltam?
Várom megtisztelő válaszát! Tisztelettel: Fodor Béla
Kedves Béla!
Nem hibázott nagyot, sőt, ha már így alakult egész nyugodtan maradhat ez az olaj a csereperiódus végéig. A leállás nem lehetett attól, hogy dízel motorolaj került bele.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Mercedes Vito 2006-os 115 CDI típusú autómmal kapcsolatos a kérdés. A járművel 95%-ban autópályán járok, kb. 2 év alatt kerül bele 30 000 kilométer. Vigyázok rá, hidegen nem taposom, melegen visszahűtöm a turbóját stb..idáig /most 170 000km van benne/, 30 000 kilométerenként cseréltettem benne olajat, ahogy a műszer jelezte. Természetesen mindig a javasolt 0w-30-as castrol olajat töltöttek bele. Ön tanácsolja a gyakoribb olajcseréket? A feltöltési mennyiség majdnem 9 liter, szerintem megfelelő, de sokáig szeretném még az autót hibamentesen használni, viszont feleslegesen sem szeretném idő előtt cserélni az olajat. Olajcserekor mindig cserélik az összes szűrőt is.
Köszönöm a fáradozást, minden jót! Péter
Kedves Péter!
Ha követi a számítógép és a kézikönyv utasításait az bőven elég. Nincs ennél többre szükség.
Üdv, Olajdoki
2001-es évjáratú Renault Scénicben (f9qk7 motoros, kéziváltós) mennyi időnként kell váltóolajat cserélni? 230 ezer van az autóban, simán vesz minden sebességet, kívéve az ötöst. Azt kissé akadva veszi, vigyázni kell, nehogy hármasba kerüljön.
Köszönöm: István
Kedves István!
Ennek a típusnak nem kell a váltójában olajat cserélni.
Üdv, Olajdoki
Alig léptem át a 80 000 km-t és 6000 km futásnál megfigyeltem 1 liter olajfogyást. Kétlem, hogy ez normális. Ijesztőnek tünik ez a fogyás. A szerviz dugattyú/gyürü felújitást ajánl a költségemre. Hol akkor itt a termékszavatosság ?
Kedves Levélíró!
Az autóra vonatkozó jótállás már gondolom rég lejárt, az olaj pedig a legritkább esetben felelős az olajfogyasztásért, tehát annak a szavatossága nem mérvadó.
Az 1 liter 6000 km alatt kevesebb, mint 2 dl / 1000 km, ami nem számít magasnak. Bár lehet, hogy az ajánlott felújítás megoldaná a problémát, a költségeket figyelembe véve, szerintem egyelőre érdemes inkább az utántöltésnél maradni.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Olvastam pár válaszát a motorolaj adalékokkal kapcsolatban, tisztában vagyok a véleményével, és el is fogadom, hogy nem tudható, milyen kémiai reakciók keletkezése során milyen előnyök és milyen hátrányok keletkezhetnek a motorolaj adalék és a motorolaj "házasításakor".
A egy korábbi tanács szerint van azért legalább egy motorolaj adalék a piacon, ami ezt a kémiai egyensúlyt véleménye szerint nem borítja fel. Ebben a cikkben pedig jó véleménnyel van a Liqui Moly motorolajokról.
Egy 2000-es évjáratú BMW E46 330i-hez Motul 8100 X-cess 5W40-et használok, 10 000 km-enként cserélem az olajat. Egy ismerősöm javasolta a Liqui Moly Motor Protect motorolaj adalékot. Van konkrét tapasztalata ezzel az adalékkal kapcsolatban?
Egy Motul szaki nem javasol semmilyen adalékot ebbe a Motul olajba, de ha van a piacon olyan adalék, amelyről Ön tud, hogy vélhetően nem okoz kárt a motorban, akkor szívesen venném, ha ezt közölné velem. Ha netán a Liqui Moly az, külön örülnék neki, mert már megvettem, de egyelőre nem használtam fel. Ha a nyilvánosság kizáró tényező lenne, esetleg privátban csak nekem elküldené, hogy mely(ek) az(ok) a kopáscsökkentő motorolaj adalék(ok), ami(k)ről Ön is írt, és tán ajánlaná is? Az autó 2 éve generálon esett át, az olajat most csak csipegeti.
Válaszát előre is köszönöm! Dócs Péter
Kedves Péter!
A 2007-ben megjelent válaszban egy motortisztító adalékról van szó, ami abban különbözik az átlag adaléktól, hogy olajcsere előtt kerül bele, és az olajcserekor távozik is, így nincs a motorban hosszú kilométereken át és nem befolyásolja az olaj állapotát az üzemeltetés során. A kérdésében említett adalék nem ilyen, azt a friss olajba kell betölteni, és módosítja annak paramétereit és viselkedését a csereperiódus alatt. Pont az ilyen adalékokat nem szoktam javasolni, így ezt sem fogom.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoktor!
Van egy 10 éves Xsara Picasso-m 200e km-el. Esedékes az olajcsere, a kérdésem az lenne, hogy érdemes-e a boltokban széles választékban kapható motormosó olaj adalékot használnom a csere előtt? Általában véve van-e haszna/értelme ezeknek a tisztító szereknek, illetve van-e valami kockázata a használatuknak (pl. tömítéseket nem teszi-e tönkre)?
Válaszát előre is köszönöm!
Kedves Levélíró!
Ha a motor rendesen karban volt tartva, az olajcsere periódusok is be voltak tartva, akkor semmi szükség egy motortisztító adalék használatára. A motorolaj eleve tartalmaz tisztító adalékokat, így a külön tisztítás felesleges. Kockázata valóban lehet, pont akkor ha nagyon szennyezett a motor. Olyankor előfordulhat, hogy egy feloldott szennyeződés elzárja az olajszivattyút és a motor kenés nélkül marad.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Kérdésem a következő lenne:
Ön szerint rizikó-e nagyáruházból (Tesco, Auchan) márkás motorolajat (Castrol, Valvoline) vásárolni? Mekkora az esélye, hogy ezek hamisak lehetnek? (elvileg ezeket az áruházakat gyakrabban ellenőrzik az illetékes szervek)
Válaszát köszönöm!
Kedves Érdeklődő!
Nem tudom pontosan számszerűsíteni, hogy mekkora az esélye, hogy egy hipermarketből hamis olajat vásároljon, de szerintem kisebb mint szinte bármely más beszerzési forrásból. Nem csak az ellenőrzés miatt, hanem azért is, mert egy hipermarketbe általában csak olyan szállíthat be, aki stabilan, folyamatosan tud árut biztosítani, és nem tűnik el egyik pillanatról a másikra. A hamis olajjal kereskedő cégek nem ennyire kiszámíthatóak. Ráadásul mivel január 1 óta a kenőolajok nagykereskedelmi jövedéki engedélyhez kötött, ezért az egész hamis olaj üzlet erősen visszaszorulóban van.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
Egy Skoda Fabia Combi 1.2 12V Gift típusú autóm van, melyet új korától én használok. Most 8 éves és 100e km van benne. Anno az élet úgy hozta, hogy áprilisiban vehettem át újonnan a kereskedésben. Évente max. 12-13e km-t teszek meg vele, azt is 80%-ban főként a városban viszonylag rövidtávon (7-10 km). Nyilvánvaló, hogy ez a használati mód nem éppen optimális egy autó életében ezért fontos a jó olaj.(az utóbbi években 5W-40 olajból a Total vagy a Castrol Edge típusokra szavaztam) Mivel az autómra előírt olajcsere periódushoz tartozó kilométert nem érem le éves szinten, így a második szűrőfeltétel teljesül: évente cserélem az olajat. Mivel az évfordulók áprilisban jönnek el, így a nyárnak vágok neki a friss olajjal és a teli időszakot már a nyári kánikulákkal „edzett” olajjal kell átvészelnem. Kérdésem az lenne, hogy a főként városi használatot kiszolgáló olajat mely évszak előtt lenne érdemesebb cserélni?
Tavasszal, hogy a nyári meleget, amikor feltételezésem szerint nagyobb az esélye, hogy több égett anyag kerül az oljaba azt jobban viselje, vagy ősszel, hogy a tiszta és viszkozitásának csúcsán lévő olaj a téli nehezen melegedő időszakban jobban, gyorsabban és tisztábban tudjon kenni a nehezebben „elérhető” helyeken? Egy félidős oljacserét szívesen bevállalnék ősszel, ha ezzel optimálisabb lenne a motor élete ezen használat mellett.
Válaszát köszönettel: Csaba
Kedves Csaba!
A leírtak alapján úgy érzem, hogy Ön már most is mindent megtesz a motor megfelelő védelme érdekében. Nem szükséges a leírtak miatt változtatni az olajcsere időpontján. Ha évente lecseréli, akkor bőven elegendő védelmet nyújt az olaj a következő cseréig, évszaktól függetlenül.
Üdv, Olajdoki
Kedves Doki!
Élvezettel olvasom a válaszait, mindegyik erősen lényegretörő, de nagy technikai tudásról tesz tanúbizonyságot. Most nekem is van kérdésem, fel is teszem. Nemrégiben boldog tulajdonosa lettem egy Mercedes-Benz A170CDI modellnek, automata váltóval. A kérdés: ennek is élettartamos a váltójában az olaj? Másik kérdés: milyen motorolajat illik önteni (cserélni) benne és hány kilométerenként?
Előre is köszönöm válaszát. Gábor
Kedves Gábor!
Igen, a váltóban itt is élettartam kenésre szánt, speciális olaj van. A motorba egy MB 229.3 vagy MB 229.5 minőségű olaj való, mint például a MOL Dynamic Max 10W40 vagy a Total Quartz 9000 5W40. Cserélni az A és B szervizek alkalmával kell, amit a számítógép határoz meg, de jellemzően 15 ezer kilométerenként vagy évente egyszer előfordul valamelyik a kettő közül.
Üdv, Olajdoki