Ki viseli a kockázatot?

2005. február 28., 14:06 Módosítva: 2005.02.28 14:06
Tisztelt Autójogász!

A közeljövőben vásárolok egy használt autót, egy tőlem 150km-re fekvő kis faluban leltem rá. Az eladó egy vasárnapi napot jelölt meg az adásvétel lebonyolítására. Az adásvételi szerződés dátumával ill. az eladás tényével tudtommal megszűnik az eladó biztosítása az autóra. Vasárnap lévén pedig nem köthető vidéken új kötelező biztosítás. Tegyük fel, hogy elindulok hazafelé az autóval, és ne adj' Isten valami történik, balesetet okozok vagy kárt szenvedek. Ilyenkor mi a jogi helyzet a biztosítással? Az eladó értelemszerűen nem vállal felelősséget az eladott járműre, én pedig szeretnék ugyan, de nem tudom biztosítani aznap az autót. Valószínűleg megkötöm másnap a biztosítást és úgy indulok útnak vele. De mégis, hogy néz ki jogilag egy ilyen szituáció?

Köszönettel:

Szabó István

Tisztelt Szabó István !

A kötelező felelősségbiztosítás általános feltételei szerint a biztosító kockázatviselése - eltérő megállapodás hiányában - az azt követő napon kezdődik, amikor a biztosítás első díját a biztosító részére befizetik. Ha a biztosítási szerződéskötésre a tulajdonos változása miatt kerül sor, az új tulajdonos köteles a tulajdonjog átszállását követően a biztosítási szerződést haladéktalanul megkötni. A gépjármű tulajdonjogának átszállása és a biztosítási szerződés megkötésének időpontja közötti időszakra az üzemben tartó a szerződést kötő biztosító díjszabása szerinti A00 osztály díjának megfelelő időarányos részét köteles megfizetni.

Tisztelettel:

Dr. Bodolai László

Hogy bizonyítsam, hogy felmondtam a biztosítást!

2005. február 24., 13:27 Módosítva: 2005.02.24 13:27
Tisztelt Autójogász!

2004. november végén nyilatkozatban felmondtam a Magyar Posta Biztosítónál kötött biztosításomat. A bonus/malus igazolásomat, azonban nem küldték meg a mai napig. Felhívtam az ügyfélszolgálatot és akkor derült, ki hogy a felmondás nem érkezett még mindig be hozzájuk (november vége óta!), ezért már fel sem bontják a biztosítást. Időközben az Argosznál kötöttem egy sokkal kedvezőbb kötelezőt. A kérdésem arra vonatkozik, hogy annak ellenére, hogy a felmondást én időben jeleztem, és a felmondási nyilatkozat másolata a kezemben van, tarthat-e magánál illetve szankcionálhat-e valamilyen módon a biztosító. Azzal érvelnek, hogy a jogszabály úgy szólt, hogy dec. 1 éjfélig kellett volna beérkeznie a felmondásnak. A fent leírtak alapján várom levelét!

Üdvözlettel:

ifj. Gál István

Tisztelt ifj. Gál István !

Ha ajánlva, vagy tértivevényesen adta fel a levelet, akkor a feladóvevénnyel, tértivevénnyel tudja igazolni az időben történt feladást a biztosítóval szemben. Ha azonban a felmondás nem érkezett meg, a másik biztosítónál kötött biztosítása érvénytelen, így Ön kénytelen ebben az évben is a régi biztosítójánál maradni.

Tisztelettel:

Dr. Bodolai László

Átiratásra rendelkezésre álló idő!

2005. február 24., 13:18 Módosítva: 2005.02.24 13:18
Tisztelt Autójogász!

Arra lennék kíváncsi, hogy ha autót vásárlok, akkor az adás-vételi szerződés napjától mennyi időm áll rendelkezésre, hogy a megvásárolt autó átírassam a nevemre? Van-e valami türelmi idő, ameddig a rendőrök igazoltatáskor elfogadják még a régi tulajra kiállított forgalmit, ha nálam van az adás-vételi szerződés? Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel:

Kozsla János

Tisztelt Kozsla János !

Az adásvételi szerződés keltétől számított 15 napon belül kell a nevére iratnia a járművet. A kötelező biztosítást azonban a tulajdonjog átszállását követően a biztosítási szerződést haladéktalanul köteles megkötni, ennek elmulasztása esetén százezer Ft-ig terjedő pénzbírságot lehet az Ön terhére kiszabni.

Tisztelettel:

Dr. Bodolai László

Kell-e versenyautó után regisztrációs adót fizetni?

2005. február 24., 13:01 Módosítva: 2005.02.24 13:01
Tisztelt Autójogász!

Regisztrációs adó ügyében keresném. Tudom, lerágott csont, valamint az oldalon megjelent a törvény, de sehogyan sem tudom kibogozni a személyemet érintő tételt. A versenyautók után fizetendő regisztrációt ugyanis nem lelem, ebből következően az egyéb járművekhez sorolnám. A reg. adót megelőző időkben ez a tétel áfa mentes és vámmentes is volt amennyiben igazolást mutatott fel a tulajdonos az MNASZ-től. Kérdésem, hogy mely kategória a helyes besorolás a versenyautó szempontjából, valamint a melyek a járulékos költségek? Segítségét előre is köszönöm!

Üdvözlettel:

Simon Péter

Tisztelt Simon Péter !

A regisztrációs adót többek között személygépkocsi után kell megfizetni. A regisztrációs adóról szóló törvény szerint személygépkocsinak minősül a 8703 vámtarifaszám alá tartozó jármű a mentőautót kivéve. A Kereskedelmi Vámtarifában 8703 vámtarifaszám alatt a következőket találjuk: "Gépkocsi és más gépjármű, elsősorban személyszállításra tervezett (a 87 02 vtsz. alá tartozó kivételével), beleértve a kombi típusú gépkocsit és a versenyautót is". A regisztrációs adó mértékét a jármű tulajdonságai alapján a weboldalon megtalálható törvény mellékletében megkeresheti.

Tisztelettel:

Dr. Bodolai László

Egy hétig volt enyém a kocsi, kell-e illetéket fizetnem?

2005. február 24., 12:56 Módosítva: 2005.02.24 12:56
Tisztelt Autójogász!

A következős eset történt: 5 évvel ezelőtt vettem egy Renault típusú gépkocsit, amelyet egy héten belül elcseréltem egy Polski Fiat-ra. Most küldtek egy Idézést, hogy jelenjek meg, és bírság, meg ilyesmi. Mi ilyenkor a teendő, ha az átíratás nem történt meg, hisz az átíratási határidő belül elcseréltem a szóban forgó gépkocsit. A Polskit később eladtam, ami be van jelentve, át volt íratva. Várom mielőbbi válaszát!

Üdvözlettel:

Hajdu Csilla

Tisztelt Hajdu Csilla !

A vásárolt gépkocsit mindenképpen a nevére kellett volna íratnia, még akkor is, ha 15 napon belül elcserélte egy másikra. Gondolom az illetékfizetés elmulasztása miatt kell megjelennie, az illetéket és mulasztási bírságot kell megfizetnie.

Tisztelettel:

Dr. Bodolai László

Ittas vezetés szabálysértése

2005. február 24., 12:50 Módosítva: 2005.02.24 12:50
Tisztelt Autójogász!

Egy pár napja elmentünk a barátommal egy szórakozóhelyre, ahonnan aztán egy másik helyre akartunk menni. Viszont én ittas állapotom miatt nem vezethettem. Akkor a barátom felajánlotta, hogy ő majd vezet, mivel ő már órákkal azelőtt abbahagyta az alkoholfogyasztást és úgy gondoltuk, már vezethet. Sajnos a szonda nem ezt mutatta, miután megállított a rendőr. Elvették mindkettőnk jogosítványát. Pedig én épp azért adtam át a kocsim, hogy ne kövessek el szabálysértést. Egyszerűen tévesen ítéltük meg a barátom ittas állapotát. Kérdésem az lenne, hogy mire számíthatok? Mikor kaphatom vissza a jogosítványom?

Köszönettel:

Vida Ferenc

Tisztelt Vida Ferenc !

Az ittas vezetés szabálysértéséről van szó, amikor is a kiszabható maximális büntetés 100 ezer Ft-ig terjedő pénzbírság, és 1 hónaptól 1 évig tarthat a járművezetéstől eltiltás, amelynek tartamába be kell számítani azt az időt is, melynek tartamára a vezetői engedélyét a jogsértő cselekménnyel összefüggésben elvették, illetve bevonták.

Tisztelettel:

Dr. Bodolai László

Káresemény bejelentése a biztosítóhoz!

2005. február 24., 12:44 Módosítva: 2005.02.24 12:44
Tisztelt Autójogász!

Tisztelt Autójogász! Volt egy csattanásom egy BKV-s busszal a nagykőrösi úton. A BKV-t a Generali biztosítja. Vártam mikor jelenik meg nálam a Generalitól egy kárszakértő, de hiába. (Hívtam őket, de azt mondják mivel a BKV-s nem ismeri el a vétséget, így az én biztosítóm jöjjön ki megállapítani a káromat. Onnan viszont visszaküldtek, hogy menjek a Generalihoz. Érdeklődnék, hogy most akkor ki is jön hozzám???? És persze ha van erre határidő, akkor az mennyi, mert nekem áll az autóm és munkába járáshoz nagyon fontos lenne.

Tisztelettel:

B. János

Tisztelt B. János !

A gépjármű-felelősségbiztosítás általános feltételei szerint a biztosított köteles a káreseményt - a kárrendezéshez szükséges adatok megadásával és a lényeges körülmények leírásával - 8 napon belül a biztosítójánál írásban bejelenteni, továbbá a káresemény kapcsán a biztosítottat érintő hatósági határozatot annak kézhezvételétől számított 8 napon belül a biztosító részére bemutatni. Ezt Ön megtette, a többi a biztosítón, ill. a belső szabályozásán múlik, nincs jogszabályon alapuló határidő a kárszakértő eljárására.

Tisztelettel:

Dr. Bodolai László

Hogyan kell a biztosítónak az egyoldalú változtatást közölnie?

2005. február 24., 12:36 Módosítva: 2005.02.24 12:36
Tisztelt Autójogász!

Tisztelt Autójogász! Apósom vásárolt az unokája nevére (aki akkor - 2 éve - 15 éves volt), de saját használatra egy Suzuki Swift 1.0 szgk.-t. A kötelező gépjármű felelősség biztosítás 2002-ben negyedévi 10.000 Ft-tal indult, 2004. utolsó negyedévében már 13.800 Ft volt. Megjött az új csekk (ami már 2005. első negyedévére vonatkozik) kb. 23.000 Ft-ról. Az emelésről (szerződésmódosításról) semmilyen értesítést nem kaptunk. Telefon érdeklődésünkre közölték, hogy a biztosító (neve most lényegtelen) minden olyan biztosítást, ahol a szgk. tulajdonos 25 éve alatti 2005. január 1-től 75 %-kal megemel. A gyermekem, aki még nincs 18 éves, vezetni sem tud és nincs jogosítványa sem (2 évvel ezelőtt sem volt természetesen) a szgk. üzembentartója is egyben. Van ehhez a biztosítónak joga ? Mi a teendő ilyenkor ? Tudomásom szerint nem lehet már biztosítót váltani, mert lejárt a határidő. Véleményem szerint ilyen egyoldalú (az ekkora mértékű emelésről most nem beszélve) szerződésmódosításhoz a biztosítónak nincs joga úgy, hogy erről minket nem értesít és nem kérdezi meg, hogy elfogadjuk-e vagy sem. Mit javasol? Ne fogadjuk el? Fizessünk? Írjuk át az autót más nevére? Hagyjuk meg a szgk. tulajdonost és az üzembentartó esetleg legyen egy felnőtt (pl. az egyik szülő)? Kérem, adjon tanácsot. Várom válaszát.

Köszönettel:

Kristófy Gyula

Tisztelt Kristófy Gyula !

Év közbeni biztosítóváltásra az Önök esetében csak tulajdonosváltozással kerülhet sor. A biztosítási díjak évenkénti emeléséről a biztosítók sajnos nem kötelesek személyre szóló tájékoztatást adni, a gépjármű felelősségbiztosításról szóló jogszabály, mely 2004. július 1-től hatályos, megelégszik azzal, hogy a biztosító köteles a biztosítási feltételeket, az érvényben lévő, valamint két országos napilapban október 30-ig közzétett következő évi díjtarifáját az ügyfélfogadásra rendelkezésre álló helyiségeiben és az interneten hozzáférhetővé tenni. Ha biztosított ennek ismeretében a biztosítási év végére (utolsó napjára), azt legalább 30 nappal megelőzően a szerződést írásban nem mondja fel, a szerződés a biztosító által közzétett módosítás szerint marad hatályban.

Tisztelettel:

Dr. Bodolai László

Lehet-e üzembentartó váltással biztosítót váltani?

2005. február 24., 12:30 Módosítva: 2005.02.24 12:30
Tisztelt Autójogász!

Tisztelt Autójogász! A negyedéves biztosításom 2004 év végéig 11600 Ft-volt. 2005. január 1-től drasztikusan felemelték - 17403 Ft-ra. Éves szinten 23000 Ft-tal megemelték. Ledöbbentem, mikor a kezembe kaptam a csekket. Arról már értesültem, hogy év közben nem lehet biztosítót váltani, de a saját autómnál az üzembetartót szeretném megváltoztatni (Apukámra),hogy más biztosítónál új biztosítást köthessünk. Kérdésem a következő: üzembetartó váltásra is vonatkozik az év végéig tartó szerződés, vagyis egy évig fizethetem ezt a drasztikusan megemelt összeget?Válaszát előre is köszönöm !

Köszönettel:

Molnár Tamás

Tisztelt Molnár Tamás !

Megértem a felháborodását, azonban a biztosítást a tulajdonos személyében bekövetkezett változás esetén lehet év közben felmondani, melyhez be kell mutatni a tulajdonjogot átruházó szerződést. A tulajdonjog átruházásának napján 24. órakor szűnik meg az adott biztosítónál a kötelező biztosítás, a díjat addig az időpontig kell rendezni.

Tisztelettel:

Dr. Bodolai László

Kihez lehet fordulni a biztosító ténykedése ellen?

2005. február 16., 13:25 Módosítva: 2005.02.16 13:25
Tisztelt Autójogász!

Tisztelt Autójogász! A kérdésem röviden a következő: Milyen szervezethez fordulhatok segítségért, érdekképviseletért, ha nem vagyok megelégedve a biztosítóm ügyintézésének menetével, gyorsaságával? Úgy érzem az érdekeim csorbulnak, a biztosító a törvény által előírt határidőket rendre túllépi, képtelen vagyok őket rábírni az ügyem intézésére.

Kicsit bővebben: 2004. május 26-án hátulról - követési távolság be nem tartása miatt - "belénk" ütközött egy holland autó. A helyszínelő rendőrök előtt a tulajdonos teljes mértékben elismerte felelősségét, és ezt azóta is tartja. A kötelező felelősség biztosításunk a KÖBE-nél van, és mivel külföldi autóról volt szó, az ügyintézést nekünk, náluk kellett elkezdeni. Május 26-a óta sikeresen elintéződött, levelezőpartner bevonásával, hogy a külföldi biztosító kijelentette, hogy fizet. (A hónapok eloszlása: kb. 6 hónap KÖBE, egy hónap külföld). Mindössze egy beépítési ellenőrzésre lenne szükségünk, melyet a bankunkhoz továbbítva engedélyt kapnánk arra, hogy jogosultak vagyunk a pénz fölvételére. Ez az ellenőrzési igazolás, egyetlen fax....kb. három hónapja várat magára. A szakértő a kérésünket követően két napon belül itt volt, két napon belül továbbította a KÖBE-hez az ellenőrzést (mindent rendben talált). Ezidáig semmilyen papírt nem kaptunk.Számtalanszor telefonáltunk, sürgettük őket, a saját ügyintézőnkkel még beszélni sem tudtunk, mindannyiszor más más embernek kellett az egész folyamatot elmagyarázni.A mai nappal sikerült azt elérnünk, hogy cégen belül az iratanyagot továbbították egy bennfentes szakértőnek, akinek - a legújabb ügyintéző szerint - egy héten belül választ kell adnia. (Az eddigiek alapján azonban az egyhetes határidő betartásával kapcsolatban komoly aggályaim vannak.) Vagyis három hónap után ott tartunk, mintha tegnap került volna oda a szakértő jelentése; három hónap alatt nem sikerült az anyagot az egyik íróasztalról a másikra áttenniük!!!

Összefoglalva: Vétlenül áldozata lettünk egy balesetnek; a másik fél minden huzavona nélkül elismerte felelősségét, vagyis a mi biztosítónknak egyetlen fillérjébe sem kerül, csupán egy kis ügyintézésről lenne szó...és mégsem tartunk sehol sem. A baleset idején 6 hónapos terhes voltam....most itt a fél éves nagy lányunk...viszont pénz még sehol. Van valamilyen lehetőségem, hogy meggyorsítsam ezt az egész folyamatot? Fordulhatok valahova segítségért, vagy egyetlen lehetőségem, hogy kivárjam mire végre lezárul? Arról nem is beszélve, hogy mivel saját pénzünkön javítattuk meg az autónkat, így a biztosító az idegességen kívül jelentős anyagi kárt is okoz nekünk. Gyors válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel:

Tamási Szilvia

Tisztelt Tamási Szilvia !

Levele olvastán úgy tűnik, hogy a biztosító ügye intézésében nem áll a helyzet magaslatán. Panaszával, kamatfizetési és kártérítési igényével az alábbi szervekhez fordulhat:

1. a biztosító panaszokkal foglalkozó szervezeti egysége, (általában ügyfélszolgálat)

2. Pénzügyi Szervezetek állami Felügyelete (1013 Bp. Krisztina krt. 39.)

3. Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség (1088 Bp. József krt. 6.)

4. Békéltető testületek

5. Bíróság (általában a biztosítási kötvények tartalmazzák a kizárólagosan eljáró bíróság megnevezését).

Tisztelettel:

Dr. Bodolai László

A forgalomból kivonás magyar szabályai

2005. február 16., 13:16 Módosítva: 2005.02.16 13:16
Tisztelt Autójogász!

Tisztelt Autójogász! Ki szeretnénk az autónkat vonni a forgalomból, de mindenhol egy uniós szabályozásba ütközünk, amiről pontosan senki nem tud semmit. Azt szeretném megtudni, hogy mik a teendők január 1-jétől ez ügyben, és milyen költségekkel jár a rendszám leadása?

Köszönettel:

Glaserné

Tisztelt Glaserné !

Tudomásom szerint a forgalomból való kivonással kapcsolatban 2005. január 1-től csak annyi változott, hogy a végleges kivonáskor a hatósági engedélyt és a jelzést vissza kell vonni, a törzskönyvet érvénytelenítve vissza kell adni, kivéve ha a külön jogszabályban hulladékkezelésre feljogosított kezelőnek átadta a gépjárművet, és az erről szóló bontási igazolást a közlekedési igazgatási hatóságnak bemutatta. A bontási igazolás díja 2500 Ft. A forgalomból kivonást akadályozó EU-s szabállyal kapcsolatban nincs információm (ez a szabályozás a magyar viszonyokra legkorábban 2006-ban vonatkozhat).

Tisztelettel:

Dr. Bodolai László

Hibás Renault

2005. február 16., 12:56 Módosítva: 2005.02.16 12:56
Tisztelt Autójogász!

Tisztelt Autójogász! Kérem segítségét az alábbiak megoldásában: 2004 októberében vásároltam egy Renault Grand Scenic személygépkocsit egy vidéki márkakereskedőtől. Az autót panoráma ablakkal rendeltem, mely így is érkezett. Rövid idő (pár száz kilóméter) elteltével az ablak elkezdett zörögni, feszülni és mindenféle hangot hallatni. Közben szétesett a csomagtér zár, nem illeszkedett rendesen a hátsó ajtó. Természetesen szervízbe vittem, de Budapestre, mivel itt lakom. Az autó tetőablakára azt mondták az első alkalommal, hogy típus hiba, de van egy javító szett, mely orvosolja ezt a problémát. Nem tette. Második alkalommal is elvittem ugyanebbe a szervízbe, de ekkor már az ajtót is jeleztem, hogy nem stimmel. Azt mondták, hogy valószínűleg nem volt egyforma a szerszám, amivel nyomták? Eddig tűrtem. A tetőablak nem gyógyult meg, az ajtó szintén nem. Azt mondták ennyit lehetett tenni mindkettővel, de az ablak szerintük hangosabb lett?! Jelezték, hogy értesítik az importőrt (Renault Hungária), és kérik a szerkezet garanciális cseréjét. Ez történt decemberben. Ekkor én már több e-mailt is küldtem a Renault Hungária Műszaki Osztályának, akik egyáltalán nem válaszoltak. Semmilyen formában. Január 10-e környékén rákérdeztem a kereskedőnél, hogy mikor cserélik ki az ablak szerkezetét. Ekkor ő közölte, hogy a R.H nem járult hozzá a garanciális cseréhez... Ezután felhívtam azt a vidéki kereskedőt, akivel jogviszonyban állok és bejelentettem az autót garanciális problémákkal szervízbe. Ez 01.20-án lesz esedékes. A kérdésem annyi, hogy mi legyen a következő lépésem, akkor, ha ők sem tudják orvosolni a hibát? Amennyiben bírósági útra kell terelnem az ügyet, kérhetek-e segítséget Öntől, vagy esetleg tud-e ajánlani valakit ennek az ügynek a képviseletére? Segítségét előre is köszönöm!

Tisztelettel:

Paksi Attila

Tisztelt Paksi Attila !

Garanciális javítást a Renault hálózatán belül bármelyik szervizben igényelhet. Ha az Ön által jelzett hibát nem javítják ki, ajánlott levélben írásban szólítsa fel az importőrt ennek teljesítésére. Felszólító levelében pontosan jelölje meg a kijavítandó hibákat, mellékelje a szervizektől eddig kapott bizonylatokat és helyezze kilátásba a bírósághoz fordulást. Ha nemleges választ kap, vagy nem válaszolnak a levelére, a bíróságon keresettel követelheti garanciális igénye teljesítését, vagy a javítás költségének megtérítését.

Tisztelettel:

Dr. Bodolai László

A baleset okozta-e a centrálzár elromlását?

2005. február 16., 12:10 Módosítva: 2005.02.16 12:10
Tisztelt Autójogász!

Tisztelt Autójogász! Egy kérdéssel fordulnék Önhöz. Nemrég koccanásos balesetet okoztam, belehajtottam az előttem hajtóba. Szóban megállapodtunk, hogy készpénzben kifizetek 10e Ft-ot, és elfelejtjük az ügyet. Nemrég telefonált az illető (megadtam neki a számom, mert nem érezte jól magát), és követel még cirka 50e Ft-ot, mert elromlott a centrálzárja, megjavítatta, és fizessem ki. Az autó tehát már meg van javítva. Azért nem akart betétlapot írni, mert nem akart biztosítóhoz rohangálni, ezért maradtunk a készpénzben. Mi ilyenkor a teendő? Nem érzem, hogy a követelése jogos lenne. Ha fizetek is, bármikor újra követelőzhetne. Az esetnek van tanúja.

Üdvözlettel:

Viczián István

Tisztelt Viczián István !

Próbáljon az illetővel személyesen beszélni, a járművét ismét megnézni, megvizsgálni. Ha nem tudnak megegyezni egy végleges megoldásról, az illető bíróságon követelhet kártérítést és innentől a bizonyítási eszközökön (tanú, javítást igazoló iratok) és a kárszakértőn múlik, hogy Öntől még mennyit követelhet a koccanás miatt.

Tisztelettel:

Dr. Bodolai László

Lehet-e gyakorolni a vezetést a jogosítvány megszerzése előtt saját kocsival.

2005. február 16., 12:01 Módosítva: 2005.02.16 12:01
Tisztelt Autójogász!

Tisztelt Autójogász! Az alábbi kérdésben kérném a segítségét: Ha folyamatban van a jogosítvány megszerzése - elméleti vizsgák megvannak, van e mód arra, hogy családtagomat, arra nem felkészített autóval (saját személyautó), olyan helyen gyakorolhassunk, ahol rendőri szankciókra nem számíthatunk? Az alábbi eset történt: szombati délutánon, egy forgalomtól elzárt helyen (régi mátyásföldi reptér, illetve ATI tanpálya) gyakoroltunk, mikor mindkét esetben rendőri intézkedésre került sor. Kérdésem, hogy jogos volt az intézkedésük, ha igen, akkor ilyen esetben hol van lehetőségem gyakorolni a rutinvezetést a szabályok megsértése nélkül? Válaszát előre is köszönöm ui: kérem, amennyiben levelemet közli az archívumban, nevem és email címem NE jelenjen meg.

Köszönettel:

Levélíró

Tisztelt Levélíró !

Legálisan csak a vezetés oktatására megfelelően kialakított (kettős pedálrendszer stb.) és erre a célra engedéllyel rendelkező gépkocsival és oktató jelenléte mellett lehet gyakorolni a rutinvezetést, elvileg ebbe a család nem segíthet be, a megfelelő rutin elsajátítására különórákat lehet kérni a gépjárműoktatótól.

Tisztelettel:

Dr. Bodolai László

Mikortól gyorshajtás a sebességtúllépés?

2005. február 16., 11:55 Módosítva: 2005.02.16 11:55
Tisztelt Autójogász!

Konkrét kérdésem mindenféle személyes történetek nélkül, hogy mekkora (hány százalékos) sebességtúllépésnél jelenthetik fel a vezetőt gyorshajtásért? Ez függ-e attól, hogy lakott területen kívül vagy belül történt, illetve 100 km/h alatt vagy felett? Köszönettel és válaszára komolyan várva:

Köszönettel:

Papp Zoli

Tisztelt Papp Zoli !

A feljelentés azon múlik, hogy a Kresz. szabályait megszegte-e vagy sem, azaz az adott útszakaszon megengedett legnagyobb sebességnél többel hajtott-e. Ha a km/órában meghatározott vagy a jelzőtáblával km/órában jelzett sebességet 100 km/órát meg nem haladó sebességkorlátozás esetén legalább a felével, 100 km/órát meghaladó sebességkorlátozás esetén legalább a harmadával túllépte, akkor a sebességkorlátozás jelentős túllépése szabálysértést követi el és hatvanezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható. Ha a sebességtúllépés nem ilyen nagy mértékű, a közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése szabálysértés miatt 30.000 Ft a kiszabható bírság legfelső határa.

Tisztelettel:

Dr. Bodolai László

Azonnali meghibásodás a megvásárlást követően.

2005. január 31., 15:15 Módosítva: 2005.01.31 15:15

Elállhatok-e a szerződéstől?

Gépkocsi vagy segédmotor?

2005. január 31., 15:09 Módosítva: 2005.01.31 15:09
Tisztelt Autójogász!

Vásároltam egy olyan "autót" amelynek három kereke van, 49 cm3- es, kettő (különálló) ülés van benne, és autó kormánya van. Van ebben olyan típus is, amelyikben motorkerékpár kormány van. Azt szeretném tudni, hogy milyen kategóriás jogosítvánnyal vezethető, és hány személlyel használható?

Köszönettel:

Attila

Tisztelt Attila !

A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet fogalom meghatározása szerint ez nem gépkocsi, mert annak négy vagy több kereke van; a négy kerekű motorkerékpár azonban nem gépkocsi. Segédmotoros kerékpár az olyan két-, három- vagy négykerekű jármű, amelyet 50 cm3-t meg nem haladó lökettérfogatú belső égésű motor vagy legfeljebb 4 kW teljesítményű egyéb motor hajt, tervezési végsebessége a 45 km/óránál nem nagyobb és saját tömege legfeljebb 350 kg. Véleményem szerint az Ön autója egy segédmotoros kerékpár, az ehhez szükséges jogosítvánnyal vezethető és a két ülésben ketten ülhetnek.

Tisztelettel:

Dr. Bodolai László

Biztosítás felmondásának szakaszai.

2005. január 31., 15:04 Módosítva: 2005.01.31 15:04
Tisztelt Autójogász!

Azért írok Önnek, mert pórul jártam az Union biztosítóval. Külföldről behozott személygépjárművemet náluk biztosítottam Úgy a kötelező, mint CASCO biztosításokkal 2004 májusában. 2004 augusztusában leányom leadta náluk a külföldi biztosítómtól kapott a hazahozatalt megelőző időszakra vonatkozó három éves baleset-mentes vezetést igazoló angol nyelvű igazolást. Ez abban az irodában és azon személynél történt, ahol és akivel Szerződést kötöttünk, Budapest Dózsa György úti Union iroda. Biztosították arról, hogy minden rendben és 2005. januártól kapjuk meg az átsorolást és majd csökkentett díjakat kell fizetnünk januártól. Karácsonyi szabadságom alatt meglepődve olvastam a 2005 évi díjakat, melyben változatlan Bonus/Malus besorolás és díjak szerepeltek. Kiderült, hogy az Union Biztosító - elvesztette a leadott igazolást, a mi szerződő emberünk már nem dolgozik ott - hazudott a besorolás ügyében, mert visszamenőleg azonnal át kellett volna, hogy soroljanak és díjvisszatérítést adjanak a Hungária Biztosító szerint. Ráadásul még engem ugráltatnak, mert telefonon tett panasz bejelentés elfogadása helyett levelet iratnak velem - maguk az Union dolgozói tanácsolták, hogy jól teszem ha erősen reklamálok, mert idézem: tudja nálunk sajnos elég nagy a fejetlenség Budapesten!!!! Kérdéseim: Ott hagyhatom-e Őket évközben? Hol tehetek az Union biztosító ellen panaszt? Milyen ügyintézést várhatok egy ilyen cégtől kár esetén?

Üdvözlettel:

dr. Farkas János

Tisztelt dr. Farkas János !

A kötelező biztosításra vonatkozó kormányrendelet szerint a biztosítási időszak mindig a naptári évet jelenti, a biztosított a biztosítási év végére (utolsó napjára), azt legalább 30 nappal megelőzően mondhatja fel a szerződést írásban. A felmondás a biztosítóval szemben akkor hatályos, ha az a biztosítóhoz határidőben megérkezik. Eszerint a biztosítót év közben nem lehet otthagyni. A panaszát a biztosító vezetése mellett a Fogyasztóvédelmi Felügyelőséghez is eljuttathatja.

Tisztelettel:

Dr. Bodolai László

Szabályosan parkoltam mégis megbüntettek!

2005. január 31., 14:14 Módosítva: 2005.01.31 14:14
Tisztelt Autójogász!

Tegnap délután (2005.01.12.) egy olyan szakaszon parkoltam szabályosan, ahol hiányos volt a közvilágítás. A parkolójegy látható helyen volt elhelyezve a szélvédő mögött, mégis kaptam egy fizetési felszólítást, az indok: lefordított jegy. Elégé bosszantó hogy a Centrum Parkoló Rendszer Kft. munkatársa hanyagsága miatt, személyesen be kell mennem az Ügyfélszolgálatra bebizonyítani hogy jogszerűen parkoltam! Mitévő legyek?

Köszönettel:

Jancsó Tibor

Tisztelt Jancsó Tibor!

Mindenképpen menjen be az Ügyfélszolgálatra, mutassa be a parkoló céduláját. Az adott eljárási rend szerint van arra lehetőség, hogy ellene bizonyítson. A parkoló cédulák internetes és egyéb fórumon történő kereskedelme miatt azonban az utólagos bemutatást csak korlátozott számban fogadják el a Centrum Kft-nél. Véleményem szerint az ilyen hibák kiküszöbölhetetlenek, valószínűleg azoktól a munkatársaitól, akiknél az ilyen hibák gyakrabban előfordulnak, a Centrum Kft. hamarabb válik meg.

Tisztelettel:

Dr. Bodolai László

A forgalomból kivonás nehézségei.

2005. január 31., 14:09 Módosítva: 2005.01.31 14:09
1
Tisztelt Autójogász!

Illeszkedik a témához, ezért ide tettem: Tudomásom szerint 2005. 01. 01-től akkor vonható ki egy gépjármű véglegesen a forgalomból, ha arról egy bontó cég bevételi bizonylatot állít ki (alváz és motorszámmal együtt).Van egy gépkocsi, mely olyan állapotban van, hogy a bontó sem ad érte semmit, ezérta még használható alkatrészeket (számhoz nem kötött kisfődarabok) a családban szétosztottam, ugyanis hasonló gépjárműveink vannak. A többi elemet: motor, karosszéria, stb. elbontottuk, a fémek szétválogatásával. Ezután ezek a "MÉH"-be kerülnek. Így sokkal többet kapok érte, mint ha bontó vittem volna. Ez a művelet a télen elkezdődött, azaz autó már nincs. A forgalomból most, 2005. 01. 04-én megpróbáltam kivonni, de az okmányiroda nem teszi meg az igazolás nélkül, viszont igazolás nem lesz, hiszen a járművet nem bontó cég, hanem én bontom el. Hogyan vonjam ki a már csak elvben létező járművet a forgalomból?

Köszönettel:

Komáromi Z.

Tisztelt Komáromi Z.!

A közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló 35/2000. (XI. 30.) BM rendelet szabályozza ezt a kérdést. A rendelet 94. §-a szerint: "A közlekedési igazgatási hatóság járművet a jogosult kérelmében megjelölt időtartamra vonja ki a forgalomból. A kérelemre történő kivonás lehet ideiglenes vagy végleges. A 95. § szerint: "Amennyiben a jármű forgalomból történő kivonására az ismételt belföldi forgalomba helyezés szándéka nélkül kerül sor - a hatósági engedély és jelzés visszavonásával egyidejűleg - a törzskönyvet érvénytelenítve vissza kell adni a jármű tulajdonosának, kivéve, ha a külön jogszabályban hulladékkezelésre feljogosított kezelőnek átadta, és az erről szóló bontási igazolást a közlekedési igazgatási hatóságnak bemutatta. Amennyiben a jármű forgalomból történő kivonására bontási igazolás alapján kerül sor, a jármű hatósági engedélyét, jelzését és törzskönyvét, feltéve, hogy ez utóbbival rendelkezett, a közlekedési igazgatási hatóságnál le kell adni." Szerintem a fentiekből nem következik, hogy csak bontási igazolás bemutatásával lehet a forgalomból való kivonást elintézni, ha megvan a forgalmi, a rendszám és a törzskönyv, akkor a gépjárművet kérelem alapján bontási igazolás nélkül is ki kell vonni a forgalomból.

Tisztelettel:

Dr. Bodolai László

Milyen a veteránautók rendszáma?

2005. január 31., 14:04 Módosítva: 2005.01.31 14:04
Tisztelt Autójogász!

Úgy tudom, hogy a veterán autókra PO kezdetű rendszámot kell feltenni. És ezzel más kedvezmények (pl. súlyadó fizetése alóli mentesítés) is járnak. Azt kérdezném, hogy ezek igazak-e, és hogy mik a veterán autónak minősítés feltételei?

Köszönettel:

Herceg Gergely

Tisztelt Herceg Gergely!

A közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet szerint a muzeális jellegű járművet a gyártási éve alapján több kategóriába sorolják, veterán az 1905-1919 között gyártott jármű, egyébként a muzeális minősítéshez legalább 30 évesnek kell lennie az autónak. A jármű muzeális jellegét a tulajdonos kérelmére, az általa biztosított műszaki dokumentáció figyelembevételével a Muzeális Minősítő Bizottság állapítja meg. A muzeális minősítő vizsgálat alapján a vizsgálatra állított jármű akkor minősíthető muzeális jellegűnek, ha a több mint 30 éves, műszaki kivitele megegyezik a gyártásakor meghatározott jellemzőknek, műszaki és esztétikai állapota alapján alkalmas a típusának muzeális szempontú bemutatására. A fenti szempontoknak megfelelő muzeális jellegű járművet a Muzeális Minősítő Bizottság nyilvántartásba veszi, és a járművön rögzítendő regisztrációs táblával való megjelölését engedélyezi. A Muzeális Minősítő Bizottság igazolása, továbbá a muzeális jellegű járműhöz a közlekedési hatóság által kiadott "Műszaki Adatlap" alapján a BM Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási Hivatal adja ki az OT betűjelű különleges rendszámtáblát ad ki. Az OT betűjelű rendszámmal ellátott autókra a gépjárműadó törvény hatálya nem terjed ki, ezért arra nem kell súlyadót fizetni.

Tisztelettel:

Dr. Bodolai László

A sértett nem kaphat szabálysértési határozatot?

2005. január 31., 13:58 Módosítva: 2005.01.31 13:58
Tisztelt Autójogász!

Szeptemberben egy baleset részese voltam motorkerékpárommal. A balesetben teljesen vétlen voltam ezt a rendőrség is megállapította és erről nagy nehezen határozat is született. A károkozó nem rendelkezett vezetői engedéllyel és kötelező biztosítása sem volt, ezért, a biztosítóm a MABISZ felé továbbítaná a százezres nagyságrendű kárigényemet. Azonban ezt nem tehetik meg, mert nem kapták meg a rendőrségi határozatot ami nélkül elmondásuk szerint a MABISZ nem tudja a motorkerékpáromban keletkezett kárt megtéríteni. A rendőrségen az ügy előadója szintén köti az ebet a karóhoz, hogy neki nem áll módjában a határozatot sem a biztosító részére, sem az én részemre kiadni. Igazolást szívesen ad, de a határozatot nem adhatja ki. Mindkét fél a másikra mutogat, de ettől nekem nem térül meg a károm. Türelmem vészesen fogy, kérem adjon tanácsot!

Üdvözlettel:

Vilmos

Tisztelt Vilmos!

A szabálysértési törvény 51. § (1) bekezdése szerint sértett az, akinek jogát vagy jogos érdekét a szabálysértés sértette vagy veszélyeztette. A (2) bekezdés a) pontja szerint a sértett az eljárás során az őt érintő iratokat megtekintheti, azokról másolatot kérhet, illetőleg készíthet. Az iratbetekintés, illetőleg a másolatkészítés jogának gyakorlását úgy kell biztosítani, hogy a név kivételével az eljárás alá vont személy és az ügyben szereplő egyéb személyek személyes adatai ne juthassanak a betekintő tudomására. Kérje el az igazolást is és a határozatot is, amelyből a név kivételével a személyes adatokat "kitakarja" (láthatatlanná teszi) az ügy előadója.

Tisztelettel:

Dr. Bodolai László

Ki téríti meg a balesettel okozott értékcsökkenést?

2005. január 31., 13:47 Módosítva: 2005.01.31 13:47
Tisztelt Autójogász!

Egy parkolóban egy másik autó beletolatott a 4 hónapos, hitelre vásárolt Skoda Fabia gépkocsinkba. A másik autó vezetője elismerte a felelősségét. A kérdésem az, hogy ilyen esetben - azon túl, hogy a károkozó biztosítója megtéríti az okozott kár javításának összegét - jár-e kártérítés nekem az autó értékcsökkenése miatt. Innentől kezdve ugyanis már nem gyári állapotú, hanem javított lesz az autó.

Köszönettel:

Richter László

Tisztelt Richter László!

Természetesen igen, az autó értékcsökkenése miatt kártérítési pert indíthat a másik autó vezetőjével szemben, előbb azonban próbálja meg felszólító levéllel érvényesíteni a követelését. Az értékcsökkenés mértékét állapíttassa meg szakemberrel.

Tisztelettel:

Dr. Bodolai László

Ne higgy a taxisnak, vagy mégis?

2005. január 31., 13:39 Módosítva: 2005.01.31 13:39
Tisztelt Autójogász!

Dec.25-én a siófoki Flört discóból taxival mentem haza Polgárdira! Az autómat a Flört elé parkoltam, mert a taxis azt mondta ott jó lesz! Ma kaptam egy levelet, hogy vétettem a KRESZ 15-ik paragrafusa ellen! Megállni tilos jelzőtábla, szabálytalan várakozás, ill. gyalogos forgalom akadályozása! Tudom, hogy a nem tudás, nem figyelés nem mentesít, de váratlanul ért, mert azt hittem, a taxis biztosra tudja, hol lehet, hol nem! Amúgy meg épp a KRESZ miatt nem ültem kocsiba, ha már ittam egy kis pezsgőt. Most vissza kell küldenem az adataimat, de nem tudom, milyen büntetés várható és, hogy meg tudom-e kérvényezni, hogy ne büntessenek meg. Segítségét előre is köszönöm!

Tisztelettel:

Szegi Edina

Tisztelt Szegi Edina !

Természetesen a felelősséget nem háríthatja át a taxisra, az eljáró hatóság ezt figyelembe veheti egy szempontként a büntetés kiszabása során, de alapvetően arról van szó - ahogy ön is fogalmazott -a nem tudás, nem figyelés nem mentesít. A közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése szabálysértése elkövetése miatt harmincezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.

Tisztelettel:

Dr. Bodolai László

Szabálysértési határidők

2005. január 31., 13:35 Módosítva: 2005.01.31 13:35
Tisztelt Autójogász!

Hasonlóan a "Szabálysértési ügyekben a bíróság rövid határidőkkel jár el" című levéhez, az én esetemben is az ügy egy kicsit hosszabbnak ígérkezik, mint azt elvárhatnánk. 3 évvel ezelőtt egy illető nekem tolatott, amikor én megálltam mögötte, mert vissza akart tolatni a parkolóhelyhez, amit meglátott. Ő akkor nem ismerte el a felelősségét és én rendőrt hívtam. Pár héttel később értesítettek levélben, hogy a belém tolató illető volt a felelős a balesetért. Ezek után kaptam egy levelet, amely szerint a vétkes sofőr fellebbezett a döntés ellen. Ez volt majdnem 3 éve, azóta semmilyen értesítést nem kaptam. (Sejtésem szerint az ügy elévülésérét szeretné valaki elérni.) A kérdéseim a következők: Mi a teendő ebben a helyzetben? Terhel-e valakit felelősség az ügy ilyen mértékű elhúzódása miatt és kezdeményezhető-e eljárás ellene?

Tisztelettel:

Attila

Tisztelt Attila!

Helyesebb lett volna, ha nem vár 3 évet. Az Ön helyében megkeresném az ügyben eljárt szabálysértési hatóságot, hogy a fellebbezést felterjesztették-e a bírósághoz és született-e jogerős döntés. Ha a bíróságra a szabálysértési hatóság továbbította a fellebbezést, akkor ön a szabálysértési ügyszámra és az elkövető személyére hivatkozva információt kérhet a bíróságtól is. Ön mint ügyfél kérhet tájékoztatást, mivel ügyfélnek az minősül, akinek jogát, vagy jogos érdekét az adott ügy érinti. Ha kiderül, hogy mi történt az ügyben, és Önnek az eljárások késlekedése miatt kára keletkezett, eldöntheti, hogy valamelyik szervet, a hatóságot vagy bíróságot beperelje -e államigazgatási hatáskörben elkövetett illetőleg bírósági jogkörben elkövetett károkozás miatt.

Tisztelettel:

Dr. Bodolai László