Részecskeszűrős vagy sem

2014. február 3., 10:44 Módosítva: 2014.02.03 10:44
1

Tisztelt Autódoktor!

Nemrég sikerült vegyek egy 2010-es Ford Focus 1,6 Tdci econetic-et.

A kérdésem a következő: honnan tudom, hogy ebbe van részecskeszűrő vagy sem? Valaki megnézte a kocsit, jobban ért hozzá mint én és ő mondta, hogy nem látja azt a bizonyos tartályt ami a benzintank környékén kéne legyen ha van részecskeszűrő, de nem nyugtatott meg a válasza. Nehogy úgy járjak, hogy hanyagolom a folyadék utánpótlását és tönkre menjen a kocsi. Hogyan győződhetek meg róla, hogy van részecskeszűrő vagy nincs?

A következő kérdésem, hogy a normál 1,6 Tdci Focus között és az econetic feliratú között van különbség a gyorsulásba? Hogy mennyire ugrik a kocsi? Vagy mik a különbsegek, mire kell esetleg odafigyelnem?

Üdvözlettel: S.T.

Tisztelt Uram

A részecskeszűrős megoldást onnan lehet megismerni, hogy a katalizátor tetején, ha szemben állva lenézünk a hűtő és a motor közt, akkor balra ferdén kiáll egy szonda illetve közvetlenül a katalizátor után, de már a motor alatt a kipufogócsőből kijön egy kb egy centi vastag fém cső jobbra. Ha ilyen nincs az autóban, csak a katalizátor a turbó után, akkor az autó nem részecskeszűrős.

A rendszer, ha részecskeszűrő van az autóban nem teljesen gondozásmentes darab:

A gyári előírás szerint hatvanezer kilométerenként folyadékfeltöltést igényel, százhúszezer kilométerenként pedig a szűrő cseréjét.

Az econetic modellek több ponton különböznek az egyszerűbb változatoktól, alacsonyabb gördülési ellenállású abroncsai vannak, nagyobb akkumulátora, erősebb önindítója, start-stop rendszer működik benne, más generátora van.

Igazából normál üzemeltetési körülmények közt a start-stop rendszer miatti motorleállásoktól eltekintve nincs jelentős különbség a menetdinamikában, picivel alacsonyabb a fogyasztása az egyébként sem nagy étvágyú motornak.

Üdvözlettel Autódoktor

Sebesség-fokozat csere?

2014. január 31., 16:20 Módosítva: 2014.01.31 16:20
1

Kedves Autódoki!

N15 Almerámban (1.6) rövidek a fokozatok. Néztem, hogy az 1.4-hez ugyanolyan végáttétellel hosszabb 4. és 5. fokozat jár. Lehetséges, hogy ezeket egy 1.4 váltóból "átemeljem" az én váltómba? Egy szerelő számára ez rutinműtét, vagy ez egy tipikusan profikra bízható feladat? Sokat pályázom és jelentős spórolást jelentene a fenti csere. Ha az alkatrész megvan milyen időbeli és költségbeli áldozatokkal érdemes számolnom?

Köszönöm válaszát! Zs

Kedves olvasónk!

Lehetséges, bár egyszerűbb lenne, ha egy komplett váltót cserélnének az autón.

Maga a váltó csereszabatos két motor közt, ez nem fog problémát okozni.

Ami a csere mellett szól, az az, hogy lényegesen gyorsabb, egy váltóátalakítás során előfordulhat, hogy hosszabb ideig nélkülözni fogja az autóját. Ezen kívül én úgy gondolnám, hogy olcsóbb is: két komplett fokozat a szinkronokkal együtt, esetleges, a szerelés során szükségessé váló alkatrészek és a többlet munkadíj miatt nem biztos, hogy nem éri meg jobban egy másik váltót vásárolni akár egy bontóból is beépítési garanciával, ráadásul lesz még egy eladható váltója is.

Üdvözlettel: Autódoktor

Mi kopog?

2014. január 30., 17:20 Módosítva: 2014.01.30 17:22
1

Tisztelt Autódoktor!

Van egy Mitsubishi Space Star (1.3 benzines, 1989-es évj.) autóm. Egy olyan hiba jelentkezett pár hónapja, amit nem tudunk beazonosítani, pedig az autószerelővel több próbautat is megtettünk már. A tünet az, hogy kanyarodáskor, amikor holtpontról kezdem visszaszedni a kormányt, kb. félúton és CSAK gyorsításkor erős kopogó hangot lehet hallani a futómű felől. A vezető a bal oldalról, az utas a jobb oldalról hallja, más szóval nem tudjuk beazonosítani, hogy konkrétan melyik oldalon van a gond. Egyenes haladáskor nincs hang, szépen fut a kocsi. Megemelve nem lehet a jelenséget reprodukálni, csak terheléskor jelentkezik.

A futómű (alsó gömbfej lengőkarral, kormányösszekötő gömbfej, stabilizátor, féktárcsa, fékbetétek) tavasszal lettek cserélve, a toronycsapágy pedig egy hónapja.

Nagyon reménykedem, hogy nem difi, vagy váltó, de más ötletem már nem nagyon van. Kérem szíves segítségét!

Köszönettel: László

Kedves László!

Szét kellene szedni a féltengelycsuklókat, kimosni és megnézni, hogy esetleg a belsejében nincsenek-e kopásból adódó gödrök. Más ötletem így látatlanban egyelőre nincs, a váltóhibát a féltengelyek bizonytalan állapotáig egyelőre nem gyanítanám.

Üdvözlettel: Autódoktor

Bevizsgáltassam a légzsákom?

2014. január 29., 14:58 Módosítva: 2014.01.29 14:58
1

Tisztelt Autódoktor!

Van egy 2003-as Volvo S60 2.5T AWD típusú autóm. A hátsó ajtóívre ragasztott matrica szerint 2013 novemberében szükséges a légzsákok vizsgálata és esetleges cseréje. Kisgyermekkel használjuk az autót így különösen fontos, ha véletlenül baleset történik mindenképpen hibátlanul működjenek a légzsákok. Miért van szükség ilyen felülvizsgálatra? Ezt hol tudják a leginkább hozzáértő módon elvégezni? Csak az elektronikát vizsgálják vagy meg is bontják a légzsákot és a vezérlését?

Válaszát előre is köszönöm,

Körmendi Bence

Kedves Bence!

A légzsákok felülvizsgálatára mindenképpen szakszervízt (márkaszervízt) javasolnék, ők egészen biztosan birtokában vannak a megfelelő dokumentációnak illetve eszközöknek a vizsgálat elvégzéséhez.

A felülvizsgálatot a légzsák indítótöltetének elöregedése indokolja, ami a légzsák hibás, nem megfelelő működéséhez vezethet, ez előzetesen, az eszköz működése nélkül sajnos nem derül ki. Egyelőre nincs egységes megállapodás arról, hogy egy ilyen védelmi eszköz mennyi ideig képes üzemszerűen működni, a márkák különböző ideig garantálják ezt, emiatt indokolt a konkrét márka szervizének felkeresése.

Üdvözlettel: Autódoktor

Gyújtógyertya tuning?

2013. december 18., 14:13 Módosítva: 2013.12.18 14:32
2

Tisztelt Autódoktor!

Tisztelettel szeretném kikérni a véleményét a WC8DC gyújtógyertyáról.

Szeretném berakatni :BMW E39 520IA 2001 ÉVJ. 170 LE autóba.

Lehetséges lenne?passzolna méretileg?

belehet rakatni? stb...

Válaszát nagy tisztelettel várom ,addig is maradok tisztelettel:Csaba

Kedves Csaba!

Valószínűleg nem fog elférni. Ebben az autóban ugyanis 16 mm-es kulcsnyílású gyertyák vannak, a WC8DC viszont 20,6 mm-es kulcsnyílású (ezt akár webáruházunkban is ellenőrizheti).

Nem fogja tudni beszerelni.

Ezen kívül úgy nézem, az elektromos csatlakozása is merőben szokatlan, de ez már tulajdonképpen teljesen mindegy.

Üdvözlettel:

Prokop Gábor
Totalcar Áruház

Autót rövid távra

2013. október 10., 11:58 Módosítva: 2013.10.10 11:58

Kedves Autódoktor!

Hamarosan autócsere előtt áll a család és egy közepes (pl.: VW Touran) vagy nagy egyterű (pl.: VW Sharan) lenen a kiszemelt autó. Használata kettős lenne: jellemzően a feleségem vezetné az autót nagyon rövid távokon (néhány km / nap) illetve alkalmanként hosszabb belföldi/ külföldi utazásokra mennénk. A kérdésem, hogy milyen motorral keressek autót: félek, hogy a modern dízelmotorokat tönkretenné a sok rövidtáv, és pl.: egy 1.4T Sharan élettartamára sem tennék nagyobb téteket, ugyanakkor a nagyobb benzines motor fogyasztását sem anyagilag sem (környezetvédelmi) elvből sem szeretném bevállalni.

Mit tanácsol?

Üdvözlettel Ed

Kedves Ed!

Napi néhány kilométeres távra minden belsőégésű autó pocsék megoldás. Egy modern, jó hatásfokú dízel persze valamivel még a benzinesnél is rosszabb.

Talán még a két autót tartani is praktikusabb volna, egy nagyobb, utazós dízel, és egy kisebb, idősebb, ötszemélyes, kisköbcentis, olcsó, rohangálós a mindennapokra.

Üdvözlettel: Autódoktor

Ikarus hang a Swiftben

2013. október 9., 09:42 Módosítva: 2013.12.18 11:47

Tisztelt Autódoktor!

A 2005. utáni gömbölyű Swift váltó problémájával kapcsolatban szeretnék tájékoztatást kérni. Nekem is a fent jelzett típusú autóm van. Most nyáron volt 7 éves. Kb 70.000 km-t futott. 45.000 km-nél márkaszervizben cserélek váltó olajat. Az lenne a kérdésem, hogy a kezdeti problémának milyen tünetei vannak? 60 és 65 km/h sebesség között van egy enyhe Ikarusz hangja valahol ott elöl a motortér környékén. Jöhet akár a motorból vagy a váltóból is. Más problémát nem tapasztaltunk eleddig. Ez már a váltóhalál korai hangja lehet? Ha igen lehet még valamit tenni, hogy továbbra is hibamentesen fusson az autó?

Üdvözlettel: Simon István

Kedves István!

Ha az "Ikarusz-hang" benyomott kuplunggal elhallgat, akkor valószínűleg az ön váltója is hamarosan csapágycsere-érett lesz. Nem nagyon tud már ilyenkor mit tenni, készüljön a csapágyak cseréjére! Ami fontos: feltétlen legalább GL-4+ vagy GL-5 minősítésű olajat használjon (ne GL-4-et!), 75W-90-es viszkozitással.

Üdvözlettel: Autódoktor

Felszállt a fehér füst

2013. október 7., 11:55 Módosítva: 2013.10.07 11:55
2

Kedves Autódoktor!

Fél éve vettem egy 2000-es évjáratú Daewoo Matizt. Ha a hűtővíz eléri a megfelelő szintet, akkor a kipufogó elkezd fehéren füstölni, eddig csak minimális volt a füst, de most már elég durván nyomja, (hűtővíz nem fogy). Az olaj viszont fogy belőle, kb 500km/l kell neki. Elvittem megnézetni, az olajnál (nem csöpög,nem verődik ki a motortérbe) azt mondták olajlehúzó gyűrűt kell cserélni. A kipufogónál meg hogy vízköves a rendszer és az okozza (szerintem ez nem jó "diagnózis"), vagy lehet hogy hengerfejes. Már nem tudom mi lehet a baj, viszem szervízbe csak valami jót kellene találnom. Addig is segítenél nekem pár ötlettel, hogy mi is lehet ez?

Köszönettel,Zsuzsa

Kedves Zsuzsa!

Olaj alapvetően kétféleképpen fogyhat el:

- Motorból kifelé, tömítetlenség okán. Ennek az ön esetében - ahogy olvasom - nincs nyoma, és ez füsttel csak akkor jár, ha a csepegő olaj a forró kipufogóval találkozik.

- Motorba befelé, a szelepek vagy a dugattyú mellett - ez viszont látható füsttel jár. Azt, hogy a dugattyú alatt (hengerfal kopása, gyűrűk), vagy felett (szelepszár-szimmerring) kell keresgélni, egy kompresszióméréssel gyorsan eldönthető.

Üdvözlettel: Autódoktor

Meddig járhatok még így?

2013. október 3., 13:35 Módosítva: 2013.10.03 13:35

Kedves Doki!

Seat Ibiza 1.4 16v (2003) benzines autómat lambdaszonda hibával diagnosztizálták, bár az én esetemben ez nem jár magas fogyasztással és egyelőre még problémamnetesen tudok közlekedni, de a kérdésem, hogy meddig? Nem "kötöm be" többel később, ha így hajtom az autót?

Üdv, S.G.

Kedves S.G!

A lambdaszonda hibája miatt komoly elégetlen üzemanyag-többlet juthat a katalizátorba, ami radikálisan csökkenti annak élettartamát. Ezért rossz lambdaszondával senkinek nem javaslom, hogy tovább közlekedjen. Másfelől, ha ön nem tapasztalt problémát ezzel kapcsolatban, gondolhatjuk azt is, hogy a diagnosztika meglehetősen felszínes volt, és nem is a lambdaszondának van baja. Ezt ne értékelje bíztató jelnek, bármi mással is lehet gond, szóval tényleg ne mászkáljon azzal az autóval!

Üdvözlettel: Autódoktor

Km vagy év?

2013. október 2., 11:57 Módosítva: 2013.10.02 11:57

Tisztel autodoktor!

A 2007-es C4 2.0 Hdi Grand Picasso-ban most van 160 000 km és elméletileg 230 000 km-nél kell vezérlést cserélni. Azt szeretném megtudni, ha nem értem még el km-ben, akkor hány év után kell cserélni?

Köszönöm: Attila

Kedves Attila!

Erre az autóra az én adataim szerint 120 000 km-enként vagy 120 havonta (=10év) szükséges a csere. Mivel ön 230 000 km-ről ír, gyanítom, egyszer már megtörtént, 110.000 km.nél. Ha ennek időpontjától nem telt el még tíz év (és hát nyilván nem, hiszen 2007-es az autó), akkor nem szükséges a megadott kilométerhez képest előbb cserélni. Ezeknél a motoroknál ráadásul nem szokott probléma lenni a vezérműszíjjal a hosszú csereperiódus ellenére sem, így én az ön helyébe megvárnám a 230 000 km-t.

Üdvözlettel: Autódoktor

Ingadozik az alapjárat

2013. szeptember 27., 10:36 Módosítva: 2013.12.18 11:38
2

Tisztelt Autódoktor!

Kérdésem tárgya egy 2008-as Opel Astra H 1.3CDTi -ben jelentkezik. Azaz hideg motor mellett az alapjárat ingadozik. kb. 200-300 fordulat eltérést mutat negativ irányba. Két hónappal ezelőtt kezdődött a mutatvány egy egyszeri fordulateséssel. Ma már inditás után 10-15 másodpercig tart a motor "öntúráztatása". A helyzet egyre fokozódik és már attól tartok, hogy egy reggel el sem indul...

Az eddig megkérdezett szakik mellett most Önhöz fordulok problémámmal, válaszát előre is köszönöm: Gerg

Kedves Gerg!

Ezeknél a motoroknál jellemzően a szívócső nyomásérzékelője (MAP-szenzor, vagy turbónyomás-szenzor néven is emlegetik, bár utóbbi talán pontatlan) szokott ehhez hasonló hibákat produkálni, és elég gyakran el is romlik. Ennek ellenőrzését javaslom első körben, és ha a mért referenciaértékek nem megfelelőek, jöhet a cseréje. Ha az alkatrésznél nincs mért hiba, a szívóoldal tömítetlenségét ellenőrizzék (légszűrő beömlő csövétől egészen a szívósorig)!

Üdvözlettel: Autódoktor

Füstöl a Suzuki

2013. szeptember 24., 14:01 Módosítva: 2013.09.24 14:01
3

Tisztelt Autódoki!

2002-es Suzuki Swiftem van, 1,3-as, de ez már a ritkább, mert 16 szelepes. Arra lennék kíváncsi, van-e tapasztalatod ezekkel, mert az internet világába ill. egy ismerősnél is tapasztaltam, hogy a szelepszárszimmeringek gyengélkednek ebbe a 16V-típusba.

Erre vonatkozna két kérdésem:

- jelenleg 4000-6000 km között fogy el 1 liter 5W-40-es olaj. Engem nem zavar, hogy utána kell töltögetni, viszont féltem a katalizátort ill. hogy az égéstérbe és a kipufogóba idővel rengeteg lerakódás képződik emiatt? De ha ennyi fogyás még nem probléma, akkor "ami működik ne piszkáld" címszó alatt hagynám még egy darabig.

- van-e tapasztalatod arra vonatkozóan, hogy a szimmeringek anyagminősége miatt lép fel ez a probléma, vagy itt már a szelepvezetők és egyéb kopások eredménye a szivárgás? Az én autómba 110.000 km van. Mert megmondom őszintén, én erősen tartok tőle, hogy csak a szimmeringek cseréje hosszú távon nem oldaná meg a problémát...?!

Köszi a tanácsokat!

Üdv. József

Kedves József!

Ismereteim szerint nem gyakoribb a szelepszár-szimmerringek hibája ennél a típusnál, mint egy átlagos autónál. Ez alapján tehát 110.000 km-nél még nem állítanám, hogy ott folyik el az olaj.

Sokkal inkább lehet a probléma a viszkozitás, ehhez a motorhoz ugyanis bőven elég volna egy 10W-40-es olaj használata. Az 5W-30-as ide felesleges, és a jóval hígabb olaj bizony fogyhat ilyen mértékben az egyébként is magasabb olajfogyasztású 16 szelepes motorban.

Javaslom, hogy használjon sűrűbb olajat, és ezzel valószínűleg megoldódik a probléma.

Üdvözlettel: Autódoktor

Nem akarom szétbontani

2013. szeptember 20., 10:52 Módosítva: 2013.09.20 10:52
1

2002 évj 1.6 FSI Audi A2 motorjában a 3. hengerben kicsi a kompresszió, meg lehet-e állapítani a motor szétszerelése nélkül valamit, hogy mi okozhatja és hogy javítható-e ? Rossz vétel volt de ez már nem segít. Tud-e okozni olyat, hogy hirtelen beálljon a motor? A diagnosztika gyújtáskimaradást mutat a 3. hengerre. Mit érdemes tenni, van-e olyan vizsgálati eljárás ami közelíti a tányleges hibát?

Segitségüket előre is köszönöm : József

Kedves József!

Létezik olyan hiba, amilyet most ön szeretne, csak nagyon valószínűtlen, hogy önnél épp ez fordul elő. Egy-két leragadt kompressziógyűrűvel tényleg történhet ilyesmi, de ugyey ön is érzi, hogy ez csak afféle kapaszkodó? Vásároljon egy flakon Prolongot, vagy hasonló "folyékony autószerelő" adalékot, és öntse a motorolajhoz. Ezek egyrészt némileg kiegyenlítik a hengerfal egyenetlenségeit, másrészt pedig képesek a gyűrűhoronyba letapadt kokszos, olajos szennyet feloldani és kimosni. Ettől a letapadt gyűrűk kiszabadulhatnak, és talán megszűnnek a gondok. Persze valószínűleg nem ez lesz a megoldás, de úgy érzem, azt a lelke mélyén ön is tudja, hogy azt a motort szét kell bontani - csak nem szeretné hallani.

Üdvözlettel: Autódoktor

Milyen lendkerekem van?

2013. szeptember 17., 11:04 Módosítva: 2013.09.17 11:04

Tisztelt Autódoktor!

Attila vagyok, egy 2001-es évjáratú Polo 1,4 TDI tulajdonosa. Azt szeretném öntől kérdezni, hogy az autómban egy vagy két tömegű lendkerék üzemel.

Válaszát tisztelettel köszönöm!

Kedves Attila!

Az ön autójában egytömegű lendkerék van.

Üdvözlettel: Autódoktor

A kormánymű hibás, a futómű, vagy az agyam?

2013. szeptember 13., 12:54 Módosítva: 2013.09.13 12:54

Szia,

A történet kicsit hosszú lesz, de mivel nem tudom, hogy mi lehet értékes információ, ezért leírom az egészet. 8 éves Suzuki Swift (2005, 1.3 benzin, 150000km) szokásos szervizén jeleztem némi rezonanciát (80 km/h környékén) és alászedett kormánynál nagy gázzal való induláskori rángatást. Ekkor kicserélték a toronycsapágyakat. Ezután az autó pihent, mivel a másikkal jártunk leginkább. Tél volt, hó volt, ezért szinte minden beindításkor bikázni kellett (kb, 4 alkalom), amikor meguntam és vettem bele új akksit. Ezután az autó tovább pihent, majd pár hónappal később (már tavasszal) újra elkezdtem járni vele. Feltűnt, hogy elég nehéz a kormányzás, mintha gyenge lenne a szervó, és nem is nagyon akaródzott neki visszaállni középre magától.

Elvittem hát újra a szakszervizbe, ahol megállapították, hogy ez ilyen és ez így jó. Jelzésemre, hogy erősen kétlem, hogy ez így lenne jó, azt mondták hogy a szélesebb gumi (175/65R14) az oka. Nem hittem el, de nem volt kedvem vitatkozni. Mellesleg kicserélték a motortartó bakot, mert az viszont rossz volt. Azt ki is fizettem, semmi másért nem kértek pénzt, pedig kértem futómű, kormánymű és lengéscsillapító ellenőrzést is. A lengéscsillapító ellenőrzéséről kaptam jegyzőkönyvet, másról nem. Már a hazafelé úton feltűnt, hogy a szervó hatás visszatért (hmm), viszont a középre visszaállás teljesen megszűnt, még gázadásra is csak tartotta az ívet az autó.

Mivel a bizalmam megrendült a helyben, elmentem egy maszekhez. A diagnózis szerint a szervó elektronika nem kommunikál az autó elektronikájával ezért mindíg fullba megy a rásegítés (mondjuk én nagy sebességnél nem éreztem komoly problémát), hittem is meg nem is. Azt mondták, hogy csak kormánymű cserével orvosolható. Ez még mindig jobban hangzott, mint az, hogy ez ilyen, szóval mondtam, hogy csináljuk. Meg is lett, nem is volt olcsó. Közben végig a másik autóval jártam (Renault Scenic), ami elég más karakter, már nem is nagyon emlékeztem, hogy milyennek kellene lenni a kormányzásnak egy swiftben, de azt kétlem, hogy ilyennek.

A lényeg: a csere után majdhogynem visszaállt a kiinduló állapot, a kormányzás nehéz, mintha alig lenne szervó és nehezen áll vissza középre. Hátramenetben nincs probléma, még egész kis sebességnél is szépen tekeredik vissza a kormány. Előremenetben viszont csak nagyobb tempónál, vagy gázadásra. Ha tökig alászedett kormánnyal gáz nélkül vagy kis gázzal gurulok, akkor olyan, mintha még jobban húzná befelé a kormányt a futómű, vagy valami. Az eredeti rázkódás is csillapodott, de megmaradt, ugyanúgy 80-nál.

Az autón (dot szerint is) 3 éves Nokian I3 abroncsok vannak 6mm-es mintával, centír és nyomás többszörösen ellenőrizve, de téli gumival is hozta a hibát.

Összegezve:

nem értek hozzá annyira, de van egy olyan gyanúm, hogy kutya baja a szervónak, a futómű környékén szorul valami, amit a szakszerviz egy paraméter átállításával (rásegítés ereje) orvosolt, amitől csak rosszabb lett, majd a maszek kormánymű csere címén visszaállította az eredeti értéket és legombolt rólam egy raklap pénzt. Elképzelhető ez az eset? Esetleg tényleg csak én vagyok a hülye, és tényleg normális, amit leírtam? Mert ha az előbbi, akkor harmadik szerelőt kell keresnem. Nem akarok beperelni senkit, nem akarom visszakapni a pénzem, csak egyetlen dolgot szeretnék, azt hogy normálisan és biztonságosan működjön az autóm. Mit tudnál javasolni ebben a helyzetben?

Üdv, Gábor

Kedves Gábor!

Szerintem itt jóval egyszerűbb a képlet - nincs jól beálíltva a futómű.

Azt javaslom, keríts kölcsönbe valakitől négy gyári méretű lemezkereket, gyári méretű gumikkal, állítsd be a gyár által megadott nyomásértékeket, és menj el futóműbeállításra! Így nagy valószínűséggel jó lesz az autó, megfelelő a kormányzás és rásegítés, könnyen és gyorsan fog visszaállni egyenesbe, ha elengeded a kormányt.

Ha ez megvan, a saját kerekeiddel keress fel egy jó, hozzáértő futóművest, aki képes némileg hozzákorrigálni az összetartást és a kanyarodási szögeltérést az eltérő méretű kerekekhez - ezek ugyanis sokszor jelentősen befolyásolják a futóműgeometriát.

Ha ez mégsem segít, megalapozottan gondolhatod, hogy valami szerkezeti, esetleg elektromos probléma van az autóval. Enélkül azonban csak folytatódik a sötétben tapogatózás.

Üdv: Autódoktor

Szikrázik az aksi

2013. szeptember 10., 10:03 Módosítva: 2013.09.10 10:03

Tisztelt Autódoktor!

Szerettem volna feltölteni egy autóakksit, de amikor csatlakoztattam a töltő csatlakozoit a sarukra, szikrázni kezdett az akksi, pedig a hálózati kábel nem is volt bedugva. a csatlakozók is jó helyen voltak. Most már nem is tudom mit tehetnék a továbbiakban.

Várom válaszát

Üdvözlettel Attyala

Kedves Attyala!

Ha a polaritás helyes volt, nincs gond. A töltő konsktrukciójától függően ez normális jelenség lehet.

Üdvözlettel: Autódoktor

Misztikus hiba a Peugeot-ban

2013. június 28., 11:17 Módosítva: 2013.06.28 13:21
8

Kedves Autódoktor!

Szerinted mi lehet 1.1-es, 2002-es Kisoroszlánom problémája?

Novemberben mentem vele, hideg volt kint, fűtés bekapcsolva, egyszer csak pár pillanatig nem fújt semmit, gondoltam, elszállt a fűtés, vagy a ventilátor, de nem… a motor „fulladozott”, ekkor még erőteljesebb gáznyomásra továbbment az autó. Még ugyanezen alkalommal egy lassítást követően úgy éreztem, „elnehezült, a kormányzás is nehézkessé vált, majd leállt a motor, újraindítottam, elindult. Aztán kanyarodtam, lassítás, hármasból kettesbe visszakapcsolás, és ismét leállt – a kézifékvisszajelző világított a műszerfalon. Újraindítottam, majd gond nélkül hazahozott.

Biztos, ami biztos, kértem egy BSI ellenőrzést, ami hibamentes volt. Télen nem mentem sokat, talán néhány száz, vagy 1000 km-t, ezalatt nem is jelentkezett semmi gond.

Most májusban viszont megint, kb. 15 km megtett út után parkolót kerestem, megint úgy éreztem, el akar „nehezülni”, ezért leállítottam, újraindítottam. Olyan, mintha a kormány, a pedálok, minden olyan ellenállóvá, keménnyé válna.

Most hétvégén voltam olajcserén, kapott új légszűrőt, és pollenszűrőt is, de megint úgy éreztem egyszer, mintha „nehezülne”, megint kanyargós útnál, de végül nem állt le, erősebben odaléptem a gázra, és gond nélkül haza is hozott.

Mi lehet ez? Mindig lassításkor, illetve kanyarodáskor jelentkezik a gond, eddig még csak pár alkalommal éreztem, és teljesen összevissza, van, hogy több száz km-en keresztül semmi gond…

Olajcsere előtt a motor néha üresben nagyot „rúgott”, a műszerfal szerint az alapjárat kissé ingadozott ilyenkor, de ez a motorolajcserével megszűnt (el ne kiabáljam). Ezt sem tudom, mi lehetett az oka. Lehet összefüggés esetleg valahogy?

11 év aatt semmi gondom nem volt, nem volt komolyabb probléma az autóval, 85.000 km van benne.

Köszönöm előre is a segítséget

Szép napot kívánok

Kedves Érdeklődő!

2001-ig a 206-osok egész megbízható autók voltak. Aztán ettől az évtől jelentősen módosították az elektromos rendszert, egyfajta adaatbuszos verzióra cserélték az addigi teljesen analóg rendszert.

Nos, az ön autója ilyen, jó helyen tapógatóztak tehát, amikor a BSI-diagnosztikához nyúltak. Ez a BSI-modul a hagyományos modellek biztosíték-tábláját kiváltó teljesítmény-elosztó áramkörök, amelyek hibája egészen fura dolgokat tud produkálni. Még úgy is, ha egyébként nincs hibajelzés.

A tapasztalatok egyébként elég kevés irányt fednek fel ilyenkor. Ezért kivételesen nem azt javaslom, hogy az autót vigye el egy türelmes és alapos diagnosztához, hanem:

- ellenőrizzék az akku körüli táp- és testkábeleket;

- ellenőrizzék az összes biztosítékot, nem lazult-e meg, nem áll-e csálén;

- ellenőrizzék, mozgassák át a biztosítéktábla és a műszerfal környékén, valamint a motortérben az összes csatlakozót;

Ezek meglehetősen gyakori problémák, ám ha ezek sem hoznak megoldást, marad az alapos és türelmes hibakeresés egy megfelelően felszerelt műhelyben.

Üdvözlettel:

Autódoktor

Össze-vissza indul a Wagon R

2013. június 26., 10:46 Módosítva: 2013.06.26 10:46

Tisztelt autódoki!

Suzuki Wagon R+ (1,3 diesel, 2003-as) alkalmanként össze-vissza járva indul be. Nem szelephang, hanem inkább olyan,mintha a gázolaj nem megfelelő időpontban kerülne a hengerbe(talán). Tanácsot szeretnék kérni, mikkel lenne érdemes próbálkozni. Hibakód olvasásnál nem igazán tudtak segíteni, de sikeresen megszabadítottak 4000 ft-tól, az alsó jeladó csatlakozóját is megtisztítottam,az sem hozta meg a kellő eredményt:)

Előre is köszönöm válaszát: Tibor

Kedves Tibor!

Ha az üzemanyagszűrő rendben van - mert erre érzékenyek ezek a motorok -, akkor javaslom, hogy a szívócső-nyomás érzékelőjét ellenőrizzék elsőre.

Üdvözlettel: Autódoktor

Pollenszűrő a Swiftbe

2013. június 25., 13:58 Módosítva: 2013.06.25 13:58
6

Tisztelt Autódoktor!

Van egy 2003-as Suzuku swiftem klímás. Az lenne a kérdésem, hogy van-e benne pollenszűrő vagy annak a helye? Ha van akkor hol találom pontosan? Sok helyen olvastam róla mindenhol mást írtak.

Üdv: Szabolcs

Kedves Szabolcs!

A régi Swiftekben nincs pollenszűrő, helye sincs. A klíma nélküli verziókhoz létezik utángyártott, utólag beépíthető pollenszűrő, de a klímás autókhoz ez nem jó, mert épp a klíma elpárologtatójának helyére kell beépíteni.

Üdv: Autódoktor

Kapcsolható 4x4 az Alteába

2013. június 24., 11:15 Módosítva: 2013.06.24 11:15

Kedves Doki,

2007-es Seat Altea Freetrackom van, 170 lovas dízel. Nagyon szeretem ezt a fajta autót, 2 is van belőle.

Arról szeretnék érdeklődni, így nyáron elég jól lehetne spórolni, ha csak 2 kereket hajtana, kb 1-1,5 litert. Megoldható ez?

Régebbi összkerekeseknél működik, de ennél a modernebbnél is. Ha igen hogy? Autószerelőm csak vakarózik a kérdésre. Napi 200 km-t megyek, az ebédem megspórolnám ha megoldható volna!

Kedves Érdeklődő!

Nem oldható meg.

Az Alte összkerékhajtása nem kikapcsolható. Persze nem is igazán állandó, abban az értelemben, hogy mindig azok a kerekek hajtottak, amelyeknél a legjobb a tapadás.

Ha valamilyen módon felül is lehetne ezt bírálni - nem lehet -, akkor sem spórolna annyit, mint a manuálisan kapcsolható összkereseknél, mert a hajtáslánc jelentős részét így is tekergetnie kell a motornak.

A többletfogyasztás jelentős része pedig ebből ered.

Üdv:

Autódoktor

Meleget fúj a klíma

2013. június 21., 13:30 Módosítva: 2013.06.21 15:52
1

Üdv!

Van egy 2.0 16v B Omegám és 1 éve klímaproblémával küszködök, eddig a rekord 1 hét volt működő klímával. Kompresszor bekapcsol, klímahűtő ventilátora megy de a csövek hidegek és a levegő amit fúj, tűzforró.

4. Kompresszor van rajta, ez már úgy néz ki nem engedi el a gázt.

Merre induljak el?

Kedves Érdeklődő!

Egy klímaszerviz felé, ha megoldható.

Számtalan olyan eleme van a rendszernek, amivel ön nem fog tudni mit kezdeni. Már persze ha nincs otthon megfelelő csövekkel és csatlakozóval ellátott kétkörös nyomásmérő. Például.

Ha mégis otthon akarja megoldani, akkor elsőként azt ellenőrizze, hogy járó motornál, bekapcsolt klímával és legalább egyes fokozaton forgó ventillátornál a kompresszor mágneskapcsolója bezár-e.

Ha igen, azt már valószínűsíthetjük, hogy van elegendő gáz a rendszerben. Ha egy rövid ideig megy, majd egy kicsit kikapcsol, aztán újra vissza, és ezt váltogatja, akkor valószínűleg nem is túl kevés, mert a kétkörös nyomáskapcsoló felső nyomásértékét meghaladja a gáznyomás üzem közben.

Ha a kompresszor túl gyakran kikapcsol, oka lehet a nem működő klímaventillátor, vagy a túl sok gáz - ilyenkor túl magas a rendszerben a nyomás.

Ha eddig minden OK, a klíma valószínűleg működik, már érezhetően hűs levegőt kellene nyomnia. Ha mégsem teszi, a fűtésterelő lapokkal lehet még gond - ellenőrizni kell a MITFÚJÓ, HOVAFÚJÓ és HONNANFÚJÓ rendszert is. Ha például a MITFÚJÓ hidegre van kapcsolva, de forró levegőt fúj, akkor itt kell keresni a hibát.

Remélem, tudtam segíteni valamicskét.

Üdvözlettel:

Autódoktor

Vezérlés vagy vezérmű?

2013. június 20., 11:51 Módosítva: 2013.06.20 11:51
3

Tisztelt Autódoktor!

A használt autó hirdetéseket böngészve sokszor találkozom azzal, hogy felsorolják, mi lett cserélve, javítva az autón, és leplezetlenül odasorolják hogy "vezérlés csere 100 e km-nél". Én úgy tudtam, hogy a "vezérlés" a motor vezérlő egységét jelenti (ECU). Nem vennék olyan autót, aminek a vezérlését 100 e kilométerenként cserélni kell.

Aztán eszembe jutott: lehet, hogy sokan a vezérmű szíjat, láncot összekeverik a vezérléssel?

Üdv.:

Pál

Kedves Pál!

Biztosíthatom, amikor az eladó azt írja, hogy vezérléscsere történt, a vezérműszíjra és (jó esetben) ennek járulékos alkatrészeire gondol. Sajnos az eladók (meg egyáltalán az emberek) ilyen pongyolán fogalmaznak.

Ráadásul az élet egyéb területein is egyre terjed a felületesség, a minap valaki földiepernek nevezte a szamócát.

Tartsunk össze, kedves Pál, ön és én, és legalább egymás közötti beszélgetéseinkben nevezzük a dolgokat nevükön. A krumplileves legyen krumplileves, a szamóca legyen szamóca, a "vezérműszíj és ennek járulékos alkatrészei, görgők, feszítőkarok és amennyiben előírás, a hűtőfolyadék szivattyúja is" pedig legyen "vezérműszíj és ennek járulékos alkatrészei, görgők, feszítőkarok és amennyiben előírás, a hűtőfolyadék szivattyúja is".

Még akkor is, ha a közbeszédben a rövid verzióról is mindenki tudja, mit takar.

Fogalmazni csak pontosan, szépen, ahogy a csiga megy a jégen, úgy érdemes.

Üdvözlettel:

Autódoktor

Furcsa hang az Astrában

2013. június 19., 13:18 Módosítva: 2013.06.19 13:18

Kedves Doktor úr,

Kb 1 hónapja egy érdekes hangra lettem figyelmes, amikor a kupplungot csúsztatom. kinyomott illetve felelnegdett kupplungnál nincs ez a hang, csak akkor, amikor eléri a csúsztatási pontot. Egy 2008-as dízel H Astraról van szó, amiben 156 000 km van. 3 helyen érdeklődtem eddig. A megszokott szerelőmnél, ahova a család évek óta hordja a kocsikat. Ő azt mondta, hogy ez kinyomócsapágy csere + kupplungszett. Márkaszervíz kapásból a lendekerékre tippel, de akkor tudják pontosan ha szétszedik. Egy autómesteres szervíz meg meg sem hallgatta semmi és egyből mindent cserélni akar, mert dízel. Egy lendkerék tönkre mehet ennyi idő után? Szerelő állítás szerint 80% az esélye, hogy cserére szorul. A megszokott szerelő szerint elég, ha csak a kinyomócsapágy illetve a kupplung szett van kicserélve, de a másik 2 válasz elbizonytalanított és nem tudom, hogy most mi lehet a pontos hiba oka. Lenne ötlete, hogy mi lehet a pontos hiba?

Válaszát előre is köszönöm

Kedves Érdeklődő!

Én nem hallom a hangot, tehát nincs könnyű dolgom. Valószínűleg tényleg a kinyomócsapágy lehet a forrása, vagy legalábbis valami a kuplung körül.

A kuplungszettet feltétlen kompletten illik cserélni, ettől maximum akkor illik eltérni, ha szivárgás miatt kell cserélni a hidraulikus kinyomócsapágyat.

A kettőstömegű lendkerék más kérdés. Nem gyakori az, hogy ilyen kevés futás után gond legyen vele, de ez a kuplungra is igaz, tehát pont ugyanannyi esélye van, hogy a lendkerék cserére szorul majd.

A bevett szokás ilyenkor az, hogy a csere idejére az autó mellett van a lendkerék is, hiszen ha szétszedés után kiderül, hogy cserélni kell, lehet futni a boltba, ahol esetleg nincs is polcon, rendelni kell - az autó meg addig áll, hiszen kinek volna kedve duplán fizetni a szerelő munkadíját.

Ha meg nincs szükség a lendkerékre, a javítás után vissza kell vinni az üzletbe - a jelen piaci helyzetben nem nagyon van olyan autósbolt, aki megengedhetné magának, hogy ilyenkor nem veszi vissza öntől, ha ezt előzetesen megbeszélte. Természetesen tiszta, eredeti csomagolásban.

Üdvözlettel:

Autódoktor

Rángat a Matiz

2013. június 17., 11:46 Módosítva: 2013.06.17 11:46
10

Tisztelt Autódoktor!

Egy 2001-es Daewoo Matiz 800-unk van. És sajnos elég sok bosszúságot okoz. A problémánk az hogy bármikor úgy gondolja nem indul be de forgat. Ha kiveszem a gyertyákat és megpucolom és visszateszem azonnal beindul aztán meg nagyon rángat, illetve megtorpan lepadlózva. már menni is alig lehet vele. Új gyertya van benne levegőszűrő is tiszta. Kérem segítsen ha van jó ötlete.

Előre is nagyon köszönöm

Kedves érdeklődő!

Amennyiben továbbra is szeretne hasraütés-szerűen alkatrészeket cserélni, a következőkre költheti még el a pénzét indokolatlanul:

- elosztófedél
- rotor
- gyújtókábel-garnitúra
- MAP-szenzor
- üzemanyagszűrő
- alapjárati szelep
- motorhőmérséklet-szenzor

Ha mégis inkább a megoldásra koncentrálna, keressen egy jó szerelőt. Persze lehetőleg olyat, aki nem az előzőekben leírt módszerrel javítja meg majd az autót.

Üdvözlettel:

Autódoktor

Addig állítgatta, míg nem indul

2013. június 14., 10:24 Módosítva: 2013.06.14 12:10
1

1.1-es Trabantom van, eddig működött, elvittem egy ismerősömhöz, aki azt mondta, tud állítani a fogyasztásán. Annyira belejött szegény, hogy már be sem indul a trabim. Indításkor nagyon kell pörgetni és talán az 5-ödik gézpedál lenyomására reagál és beindul. Ekkor jár a motor, de mihelyst adunk neki egy kis gázt, "böffen" vagy kettőt a karburátorba és leáll .Most meg már ott tart,hogy be sem indul sehogy sem. Előzményei: nézte a gyertyákat, az elosztófedelet, a rotort, a karburátort, hidegindítót, csavargatta a hidegindító beállítására szolgáló csavart, a levegőkeveréket szabályzó csavart. Első mozzanata az volt, hogy nem jegyezte meg a kábelek sorrendjét a gyertya és elosztófedél összekötésekor, mert a hülye csak úgy levette mindkét végét. Már mindent mondott, hogy ezt kell cserélni, meg azt, de hát én lábon vittem oda hozzá a trabit és tolva vittem haza. Ha tudnak valami tippet, hogy lehet életet lehelni a trabimba, hálás lennék. Előre is köszönöm segítségüket,tanácsukat.

További szép napot.

Kedves Tomi!

A négyhengeres soros motorok esetében szinte kivétel nélkül 1-3-4-2 a gyújtási sorrend, az egyes henger pedig a szíjhajtás felé esik. A rotor forgásiránya levett fedéllel látszik, így már csak négy lehetőséget kell végigpróbálni ahhoz, hogy az autó elinduljon. Előtte persze érdemes az elcsavargatott karburátorral is kezdeni valamit. Húzzon padlógázt, és a torokban látható felső fojtószelepet kézzel zárja be, hogy legyen némi szívató. A két szabályzócsavart tekerje be koppanásig, majd nyisson mindkettőn másfél fordulatot, ezzel, ha döcögve is, de be fog indulni az autó. Ha ez sikerül, próbáljon meg lábon eljutni vele egy olyan szerelőhöz, ahol az ismerős:hozzáértő arány inkább a B-oldal felé tolódik el.

Üdvözlettel: Autódoktor