Tisztelt Autódoktor!
Van egy 99-es 1,7TD G Astra kombim. A gondom vele hogy az utóbbi időben szaggatja az ékszíjakat. Gyári méret szerint vásárolok bele. Az első egy Contitech szíj volt kb fél évet bírt ki. ez km-ben 10-12 000 km, aztán vettem egy nem tudom milyen márkájut, de az nagyon nyikorgott többszöri utánahúzást követően is. Úgyhogy azt egy Dayco-ra cseréltem. Ez utobbi 1000 km után szakadt el. A generátor a feszítő lehetőségének végén van így, ha ez esetleg érdekes lenne e szempontból.
Mi lehet az oka, szakadásoknak?
Lehet, hogy kisebb méretű szíjat kéne vennem, de akkor milyet?
Várom válaszát!
Üdvözlettel,
K. Balázs
Kedves Balázs!
A szíj szakadását szinte minden esetben a tárcsák sérülése, vagy a szíjhajtásba belógó idegen tárgy okozza.
Nincs tehát sok dolga - vegye le a szíjat, és alaposan vizsgálja meg a szíjtárcsákat és környéküket!
Üdvözlettel:
Autódoktor
Kedves Doki!
Hét és fél éves Ignisünk "végre" produkált egy hibát: a klímából jéghideg víz csöpög(erősebb igénybevétel esetén folyik) a lábtérbe, ami sem a jobb egyben ülőnek, sem az átázott szőnyeg alatti lemezeknek sem ideális állapot szerintem. Mi lehet a jelenség oka, és mi legyen a megoldása? Nem akartam rögtön szervizbe vinni, ha csak egy dugulás, azt remélhetőleg magam is orvosolni tudom majd. Válaszát köszönöm előre is.
Üdv: Tamás
Kedves Tamás!
A klíma működéséből adódóan mindig lecsapódik némi víz az elpárologtatón (azaz a "klímaradiátoron"). Ez normális esetben egy csövön kijut a tűzfalon, és az autó alatt a földre csöpög. Az ön esetében valószínűleg ez a cső dugult el, ezért nem jut ki a kondenzvíz. A cső tisztításával a probléma valószínűleg megoldódik. Mellékesen érdemes volna ellenőrizni (=cserélni) a pollenszűrőt is, hiszen a csövet eltömítő szennyeződés valószínűleg azon keresztül jutott be.
Üdvözlettel: Autódoktor
Adott egy VW Jetta 1990-es évjáratú 1.8-as 77 Kw-os benzines, 8 szelepes motorral felszerelt autó. A probléma, hogy a gyertyák bekormolódnak. Cserélve lett a gyertya, a kábelezés, elosztófej+rotor, levegőszűrő , benzinszűrő de nem javult meg teljesen. Használat közben idővel elkezd rángatni, lefullad és jön a gyertyatisztítás, utána jó és minden kezdődik elöről. Légtömegmérő jó - szerintem katalizátor szinten. Amire még gyanakszom az injektorok, hogy elkoszolódtak de nem tudom orvosolná-e ezt egy tisztító adalék.
Válaszát előre is köszönöm.
Kedves Érdeklődő!
Nagy valószínűséggel a benzinben túlságosan dús keverék miatt kormos a gyertya, ezt egy lambda-méréssel gyorsan ki lehet deríteni. Annak eredményéből részben következtetni is lehet a hibára. Ha a lambda rendben van, akkor a probléma az lehet, hogy a gyújtásrendszer hibája miatt nem ég el rendesen az üzemanyag. Ha erre jutnak, ellenőrrizzék a gyújtási időpontot, a gyertya megfelelőségét, a primer áram lefolyását (oszcilloszkóppal).
Üdvözlettel: Autódoktor
Tisztelt Autódoki
2002-es Hyundai Coupe SE az autóm (egyébként jobbkormányos). Az a baja mostanság, hogy a központi zár minden esetben rögvest visszazár:
Ha távirányítóval nyitom, fél másodperc múlva visszazár.
Ha kulccsal nyitom, visszazár.
Ha belülről nyitom (mert persze korábban már visszazárt), ugyanúgy visszanyomja a pöcköt.
Ha erővel nyitva tartom, akkor érzem, hogy erősködik a motor - de általában én győzök. Érdekes módon néhány próba után feladja és nyitva marad az ajtó. Egészen addig, míg ki nem nyitom vagy vissza nem csukódik.
Ez még nem minden, van egy egészen érdekes eset is: Ha az ajtó nyitva van és úgy lököm a pöcköt nyitva állásba, akkor úgy marad, de hallom, hogy egy kapcsoló kattog, mert be akarja zárni (ilyenkor nem tartom az ujjammal). Ha visszacsukom az ajtót, visszazár.
Szóval: mi lehet a probléma, kedves Autódoktor?
Tisztelettel
Érdeklődő
Kedves Érdeklődő!
Valószínűleg valamelyik (első) ajtóban elállítódott, vagy elhajlott a zár rudazata.
Le kell venni a kárpitokat, és ellenőrizni ezeket. Ha rendben vannak, még az ajtóba vezető kábeleket érdemes ellenőrizni, mert ha a zárási jelet hordozó testre zár, ugyanilyen probléma lehet.
A nyitott ajtónál jelentkező helyzet nem oszt, nem szoroz, minden mai autónál úgy van kialakítva a zárszerkezet, hogy nyitott ajtónál nem tudja reteszelni, nehogy önkizárás legyen a vége.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoki!
Nyáron Angliai kirándulást tervezünk, autóval. Mivel Angliába bal oldali közlekedés van, ezért az idehaza beállított fényszóró a szembejövőket vakítja. Ezt, ha jól tudom, akkor egy matricával szokták orvosolni, amit a jobb oldali fényszóróra kell ragasztani. Eddig semmi konkrétumot nem találtam erre vonatkozóan. Mivel 2 gyermekünk is velünk fog utazni, ezért (persze egyébként sem) nem szeretném, ha a kinti hatóságokkal összeakadnánk. Ezen aprónak tűnő problémámra kérek segítséget, amit előre is köszönök.
Üdv: P. Tamás
Kedves Tamás!
Az országba belépéskor több helyen is (pl. a kompon) be tudja szerezni azokat a fénytörő matricákat, amelyekkel, ha nem is tökéletesen, de meg tudja közelíteni a Nagy-Brittanniában használatos szórási képet.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt autódoktor!
Van egy 1978-as 1.1 -es VW Jettám és az a problémám hogy a trafóból az elosztóba menő nagyfesz kábel trafó felé eső végénél a csatlakozónál 2-3000 kilométerenként elég a kábelvég és a réz csati is. Az autó még kalapácsos gyújtással van szerelve. Mi lehet a megoldás ?
Üdv Zoltán
Kedves Zoltán!
Azt gyanítom, hogy nagyfeszültségű trafó lehet az autóban - valószínűleg valaki valamikor cserélte, nem megfelelőre. Az elektronikus gyújtások gyújtótrafója jóval magasabb csúcsfeszültséggel üzemel, és ez meglepő módon hamarabb tudja tönkretenni az alacsony feszültséghez való gyújtókábeleket, mint a megszakítót.
Hasonló problémát okozhat az is, ha a trafó öreg, repedezett, áthúz, vagy ha egyszerűen annyira vacak már a gyújtásrendszer többi eleme (gyertya, rotor, fedél), hogy az ív könnyebben létrejön a trafó 'szájánál', mint a maga helyén.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt autódoktor,
Peugeot 306 2.0 HDI autóm van, a hosszbordás szíj cseréje után, kb 30-40 km menet után ledobódik, de előtte 1 borda leválik, a csere előtt is így jártam, de akkor még levágtam azt az egy bordát ami levált, utána még avval a csonka hosszbordás szíjjal mentem vagy 4 ezer km-t,majd cserére vittem. Mi lehet az oka, hogy leválik a szíjból, vagy ledobódik?
Köszönöm válaszát
Kedves Érdeklődő!
A szíj leugrása, főleg egy borda leszakadásával szinte kizárólag sérült szíjtárcsa, vagy nem egy síkban futó szíjkerekek miatt fordulhat elő.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
Hóba ragadtunk az M1-es autópályán, közel 20 órán járt alapjáraton az autónk motorja a fűtés miatt. Károsodhatott-e ettől a motor vagy esetleg valami más az autón. Suzuki Ignis 1,3 2006 évjárat.
Válaszát előre is köszönöm, TNorbi
Kedves Norbi!
Van némi elméleti esély arra, hogy a nagyon alacsony terheléssel, alapjáraton járó motor valamivel jobban kopik, mint üzemben, terhelésen. A gyakorlatban azonban ez nem jelent komolyabb károsodást, mint egy véletlen durvább visszaváltás. A katalizátor szintén nem károsodik ilyenkor, ha egyébként a motor üzeme (főképp a lambdaszonda) egyébként rendben van. A ventillátor csapágyazása talán, ami ilyenkor leginkább igénybe van véve, ám annak az élettartama szempontjából húsz órányi üzem alig egy pillanat. Az igazi károsodás az a fél-egy tanknyi üzemanyag, amit ilyenkor elpufog az ember...
Üdvözlettel: Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
A 2006'-os VW Jetta 1.6 típusú autómnál jelentkezett a következő probléma:
Probléma leírás:
Ha kinyitom a központi zárat az autón akkor kinyílik a csomagtartó is.(1x,2x is le kell csuknom hogy úgy maradjon)
Az autóban van rablásgátló, ha a kódot beadom akkor is kinyílik a csomagtartó.
Mikor elindulok akkor is előfordul hogy kinyílik.(addig amíg az autó fel nem gyorsul és az ajtók lereteszelődnek.)
Előzmények:
Nemrég változtattam meg az indítókódot a kocsiban.(2-3 nappal korábban, ahogy a probléma jelentkezett)
Valószínű hogy elég sok hó és víz jutott az csomagtartó zár részere a napokban az ítéletidő miatt.
Kérem adjon tanácsot hol lehet a hiba, ismert-e ehhez hasonló probléma, hova forduljak segítségért.
Segítségét előre is köszönöm!
Kedves Érdeklődő!
Bevallom, nem tudom, mi lehet az oka, de a levelet olvasva fejben megy a video, és nagyon jól szórakozom, ahogy valószínűleg az ön szomszédjai is. Számukra ez nyilván egy nagyon tréfás hiba lehet.
Sajnos igazán konkrét tippem nincs is, de egy lelkiismeretes autóvillamossági szerelőt meglátogatva gyors hibakereséssel ez a probléma megoldható lesz.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
Érdeklődnék, hogy egy 2009.04 havi Audi A4 2.0 CR TDI-ben milyen időszakonként kell cserélni a vezérműszíjat?
Az autót most vásároltam, olasz szervízkönyvvel renelkezik, 117 ezer kilométer van benne.
Válaszát előre is köszönöm!
Üdvölettel, Zoli
Hello!
Volvo S60 D5 2003 autóm van. A kérdésem az volna, hogy a néha gázadáskor és gázelvételkor motorfékezésnél koppanó hang hallatszik a jobb első kerék felöl. Nemrég kb fél éve ujrazsirozták a féltengelyt. Feltételeztük hogy az adja a hangot (máskor is volt hasonló hang amit a márkaszervizben ezzel orvosoltak és utána nem volt gond kb 40 ezer km futásig).
Most mivel ez nemrég lett megcsinálva nem erre gyanakodok viszont nem tudom mi lehet. A futomű szilentek, pálcák,gömbfej, trapézok cserélve voltak az elmúlt egy - másfél évben és évente kb 20 ezer km -t járok viszonylag jó minőségű úton. Válaszát előre is köszönöm.
Kedves Érdeklődő!
Ha feltételezzük, hogy a futómű és környéke rendben van, beleértve a gömbfejeket, lengőkarokat, szilenteket, lengéscsillapítókat, toronycsapágyat és annak szilentjét is, javaslom még a motortartó bakok vizsgálatát. Ezek hibája, gyengülése, szakadása terhelésváltáskor hasonló módon jelentkezik.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Kedves doktor!
Audi A6-ost bikáztunk a bikázási ponton, és véletlenül fordítva lett felrakva a bikakábel.
Lehetséges, hogy ettől ment tönkre a kijelző és az MMI rendszer? Vagy mi történhet ilyenkor a kocsiban?
Köszönöm.
Kedves Érdeklődő!
Nincs jó hírem. A fordított polaritástól bármi tönkremehet, amiben félvezetők vannak. A generátor diódahídjától a motorvezérlőn keresztül egészen az indexreléig.
Csupán szerencse kérdése, hogy az adott berendezés biztosítója ment-e ki előbb, vagy maga a berendezés hibásodott meg.
Keressék meg a kiégett biztosítókat, aztán ezek cseréje után lehet szemezgetni a meghibásodott alkatrészeket.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
A 92'-es Peugeot 205 1.9D típusú autómhoz szeretném megtudni a hengerfejcsavarok meghúzási nyomatékát és hogy hány ciklusban kell őket meghúzni.
Segítségét előre is köszönöm!
Kedves Érdeklődő!
A csavarokat belülről kifelé, átlósan kell lehúzni.
Az előírt lépcsők:
1. 30Nm
2. 70Nm
3. 120 fok
Üdvözlettel:
Autódoktor
Kedves Doktor!
Egy 2005-os Suzuki Swiftem van, amiben van egy ülésfűtés.
Kérdés: ha bekapcsolva van az ülésfűtés, az növeli a kocsi benzinfogyasztását?
Egy ilyen fülest kaptam
Kedves Érdeklődő!
Minden bekapcsolt elektromos eszköz növeli a pillanatnyi fogyasztást, hiszen az ezek által felhasznált elektromos áramot a generátor biztosítja. Annak hajtásához pedig a motortól "lopunk" energiát.
Kérdés persze, hogy mennyivel növeli. 10-20 amper áramot faló fogyasztó önmagában nem okoz a hibahatárt megugró többletfogyasztást. Télen azonban, amikor együtt megy a világítás, a szellőzőventillátor, a hátsó ablak fűtése és az ülséfűtés, ezek összességében már üzemmeleg motornál is hozhatnak - motortól és az elektromos fogyasztástól függően - nagyjából 5% körüli emelkedést.
A válasz tehát: az ülésfűtés önmagában nem jelent mérhető túlfogyasztást.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Kedves Autódoktor!
Toyota Yaris 1.3 2012 márciusi keveset használt autóban harmadszor merül le az akkumulátor teljesen, a szerviz szerint az akkumulátor és generátor is rendben, szerinte valamelyik fogyasztó maradt bekapcsolva - hiába mondtam,hogy minden leállásnál többször ellenőrzöm a világítást, a csomagtér világítást, stb. is.
Az akkumulátor teljes feltöltés után pár hét múlva újra lemerül!
Ön szerint mi lehet hiba oka?
Üdvözlettel: Tibor
Kedves Tibor!
Nem is olyan régen írtunk erről, ajánlom átolvasásra.
Az ön esetében egyébként arra gyanakszom, hogy a generátornak egyszerűen nincs alkalma pótolni az indításnál és az önkisülés által elvesztett energiát.
Ha ön ritkán, rövid utakra jár, ráadásul tél lévén ilyenkor bekapcsolja a nagyobb elektromos fogyasztókat (ablaktörlő, hátsó ablak fűtése, szellőzőventillátor, világítás), akkor előfordulhat, hogy nem sikerül visszatölteni az elhasznált töltést.
Ha mindezek mellett utcán, udvaron, vagy fűtetlen garázsban parkol, az akku alacsony hőmérséklete miatt további kapacitást veszthet.
Jó megoldás nincs, a nagyobb akku sem hoz megoldást. Azt javaslom, ha teheti, gyakrabban mozgassa meg az autót. Ha ez nem működhet, marad az akkumulátor töltögetése.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
Amint leesik egy kis hó a Skoda Octavia típusú gépjárművem fékezéskor ropogós hangot ad és 30 km/h sebességnél már nem is fékezhető. Ilyenkor ennél a sebességnél kevesebbel kell haladnom de a fékút így is aggasztóan nagy. Havazáskor már nem is merek útnak indulni. Amint a hó eltűnik az utakról a fék tökéletesen működik.
Mi a teendő?
Köszönettel:
Péter
Kedves Péter!
A ropogás normális jelenség - azt jelzi, hogy az ABS beavatkozott.
A fékút azért aggasztóan nagy ilyenkor, mert csúszik az út. Nyilván mert havas, jeges. Az ABS segít elkerülni, hogy az autó megcsússzon, ám a fékút ettől nem lesz rövidebb.
Bízva abban, hogy az ön autóján nem nyári gumi van (ugye nem?), azt kell mondanom, a téli közlekedés ilyen.
Vigasztalásul azt tudom mondani, hogy az ilyen utakon ABS nélkül már valószínűleg nagy bajba keveredett volna.
A "mi a teendő" kérdésre a "közlekedjen lassabban" közhelyet tudom válaszolni.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
A tárgyban szereplő autó: Alfa Romeo 1.9 JTD 16V 2004 év 140 LE.
Az autó 3. éve van nálam, ezalatt megélt egy turbócserét, turbószenzorcserét ill. nagynyomású szivattyú felújítást több százezer forintért. Természetesen ezek csak a nagyobb költségek.
Eddig soha nem volt gondom a téli indítással, ezévtől kezdve azonban sokáig kell indítózni, hogy elinduljon az autó. Akkumulátor jó, indítómotor forgat, mégis nehezen indul. Mindezek után pedig kiírja, hogy motor control system error és hörög a motor.
Laptoppal kiolvasott turbónyomás alapjáraton kisebb a légköri nyomásnál (920-930 mBar), és mintha nem is forogna ilyenkor a turbó. (Hogy keletkezhet kisebb nyomás a turbóban a légköri nyomásnál ((vákuum))?
Üzemmmeleg állapotban viszont rendesen tölt a turbó, alapjáraton hozza az 1000-1030 mBar közötti értékeket.
Láthatóan a turbócsövek sincsenek kilyukadva.
A szerelő akivel beszéltem ismét turbócserét javasolt egy év után. Én kizártnak tartom, hogy évente elfogyasztana egy feltöltőt ez a motor.
Kérem szíves segítségét merre induljak tovább a konkrét hiba megállapításával kapcsolatban.
Kedves Érdeklődő!
Kedves Autódoktor!
Van egy 1998-as Passatom. Az a gondom, hogy a vezetőoldali biztonsági övet nem tekeri vissza. Kis tuszkolással rá lehet venni, de magától szinte soha.
Ki akartam cserélni, de borzasztóan magas árat mondtak rá, a bontottak meg pont ugyanilyenek.
Szétszedhető ez, és lehet feszíteni a rugón?
Köszönettel:
Tibor
Kedves Tibor!
Nem javaslom a szétszerelést. Nem könnyű, ráadásul valószínűleg teljesen felesleges.
A legtöbb esetben és a legtöbb autónál a lomhán visszacsorgó öv oka, hogy az évek során az öv anyaga begyűjti a kézről, a ruháról a zsírt, koszt, és ettől sokkal jobban tapadnak egymáshoz az összetekert rétegek, mint új korában.
Jelentős javulást lehet elérni, ha az övet kihúzva - esetleg kiszerelve, ha ez lehetséges, és nem túl macerás - egy lavórnyi ultrás vízben alaposan átöblíti, megszárítja, és visszaszereli. Az övfordítók fém - általában krómozott - rúdját féktisztítóval, vagy más hasonló anyaggal zsírtalanítani kell.
Ha ezt kipróbálja, valószínűleg nagyon meg fog lepődni az eredményen.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Kedves Autódoktor!
Van egy 87-es Ford Escort XR3i autónk, amiben benne van az LPG gázrendszer. Egy ideje elkezdedt izzadni a tartály a csomagtérben. Eléggé izgató, mert már vizes a csomagtérben a szőnyeg.
Kedves Érdeklődő!
Igyekszem a lehető legkomolyabban megválaszolni a kérdést, bár nagy a kísértés, hogy a levelet egy asztallal arrébb toljam, a Velvethez.
Az "izgatóan izzadó" tartály nem ok, csupán okozat. A helyzet az, hogy valahol beázik a csomagtér, és ettől párás a levegője. A pára pedig már csak olyan, hogy szeret nagy, hideg fémfelületeken kicsapódni.
A beázás oka sokféle lehet. Ha kizárjuk a karosszéria durva korrózióját (például a kerékjárati dobban) vagy tömítetlenségét, akkor a hátsó szélvédőnél, a csomagtérajtó szigetelésénél egyaránt juthat be víz, mint ahogyan a hátsó lámpák, vagy a csomagtér-szellőző nyílásainál is.
Azt javaslom, a lehetőségekhez képest pakolja ki a csomagteret, majd egy slaggal alaposan locsolja körbe az autót, közben pedig néha nyissa ki a csomagtérajtót, és figyelje, merről juthat be a nedvesség.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
Tisztelt Autódoktor!
A problémám tárgya egy 1.6-os 2001.05 havi gyártású Laguna II-es.
A problémám, hogy a múltkor autópályán mentem amikor is egy erősebb fékezés után kivilágított az ABS, EPS és a kézifék visszajelzője.
De az autó ment tovább. Majd megálltam pihenőnél ahol kártya ki majd vissza és eltűnt a jelenség. Az utat folytattam az utam, majd megint világítani kezdtek a visszajelzők. Ez így ment egy darabig (kb. 4 alkalom) most viszont már indítástól világítanak folyamatosan a visszajelzők és fékpróbánál nem is működik a blokkolásgátló.
A segítségét abba kérném, hogy milyen irányba érdemes elindulni javításnál, mert ez így elég összetettnek tűnik nekem.
Segítségét előre is köszönöm.
Kedves Érdeklődő!
Valóban összetettnek tűnik a probléma, különösen annak fényében, hogy semmiféle diagnosztikai információnk nincs.
Ha feltétlen el akarja kerülni a műszeres diagnosztikát - amely egyébként jelentősen közelebb vinne a probléma gyökeréhez -, akkor két ötletem van:
1. Ellenőrizze a fékfolyadék szintjét! A szint csökkenése a betétek kopásával normális és üzemszerű jelenség, és jellemzően a leírt módon jelentkezik. Eleinte csak néha, majd folyamatosan. Ilyenkor, ha egyébként a folyadék szivárgásának nincs nyoma, egyszerűen utána kell tölteni. Fontos, hogy csak olyan minősítésű olajat töltsön az autóba, amely most is benne van - ez az ön esetében valószínűleg DOT4. Itt jegyzem meg, hogy a fékfolyadékot a legtöbb gyártó javaslata szerint kétévente cserélni kell, így ha ez az ön autóján nem történt meg, itt az ideje.
2. Szóba jöhet még az ABS kerékjeladóinak hibája, a csatlakozók lazulása, ezek részben szemrevételezéssel, részben viszont már csak méréssel észlelhetőek
Ha ezekkel nem boldogul, nem fogja megúszni diagnosztika nélkül.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Üdvözlöm.
Egy VW GOLF IV 1,9 TDI ALH 194000km-ben lévő autóban mikor kell vezérműszíjat cserélni?
6 éve volt kicserélve( görgők, vízpumpa is cserélve), de csak 43000km-t mentem vele, azt is
csak városban. Ön szerint mikor cseréljem le?
Köszönöm
Kedves Autódoktor!
Nemrégiben vásároltam egy 2008-as Renault Scenic gépjárművet (1.6 benzin). Idővel feltűnt, hogy a tompított fényszóró (projektoros halogén) fénye gyenge. Ezt többszöri izzócsere sem orvosolta. A szakszerviz szerint ez normális, a mérés során 460 lumen fényerőt mértek. A hella katalógusa a H7-es izzóra 1500 lument ad meg, nyilván ennek egy része elveszik, de akkor is kevésnek tűnik a 460. Összehasonlítva a normál (nem projektoros) H4-es izzós másik autóm fényével sötétben botorkálásnak tűnik az autózás.
Nem tudom, hogy mi a gyári érték, de abban biztos vagyok, hogy nem az, amit a fényszóróm produkál. Mindkét fényszóró egyformán gyenge fényt ad. Tudnál valami iránymutatást nyújtani? Nem szeretnék a télnek ilyen minőségű világítással nekivágni, mert rendkívül balesetveszélyes.
Üdv,
Gábor
Kedves Gábor!
Az a 460 lumen valóban kevésnek tűnik. Az 5/1990 KöHÉM rendelet szerint a 12V feszültséggel táplált H7-es izzó referencia-fényárama 1100 lumen. Ez persze egy elméleti érték. A normál üzemben, járó motorral 14V környékén mászkáló üzemi feszültség felfelé, az autó öregedésével mattuló fényszóró és a korral növekvő átmeneti ellenállású csatlakozók lefelé módosítják. Az esetleges pontatlan, szakszerűtlen mérés pedig bármilyen irányba...
A referenciaérték kevesebb, mint fele azonban mindenképpen mindenképpen probléma, nem magyarázható a fentiekkel, és nem lehet egyszerűen napirendre térni felette.
Azt javaslom, első nekifutásra járó motornál, alapjáraton mérje meg a töltőfeszültséget. Ezután a fényszóróizzó csatlakozójánál mérje meg a feszültséget. A kettő között nagyjából 5% eltérés még normális, de 10% környékén már rendellenesnek mondható. Ha ilyet tapasztal, meg kell keresni a feszültségesés helyét.
Ha az itt mért feszültség megfelelő, akkor ellenőrizze, hogy az izzó pontosan fekszik-e a foglalatban - ha az izzószál nem a fókuszpontban van, a kibocsájtott fényáram a töredékére eshet.
Ha ez is rendben van, a fényszóró foncsora lehet matt, illetve az üveg karcos - ezt nyilván egyszerű szemrevételezéssel lehet megállapítani.
Ha a fentiek közül mindent rendben talál, valószínűleg ön azon, kevésbé szerencsések közé tartozik, akik autójának egyszerűen félrekonstruálták a fényszóróját.
Üdvözlettel:
Autódoktor
Tisztelt Autódoktor!
97' B Vectra caravan 1.6 16V központi távossal csak csomagtartót nyit és zár.
Kulccsal csak vezető oldali és csomagtartó nyílik és záródik, jobb hátsó gombbal sem nyitható.
Amikor sikerült kinyitni lebontottam a kárpitot de semmi különöset nem tapasztaltam, gond nélkül nyitott és zárt a gomb.
Összerakás után néhányszor nyílt az ajtó, de két hónapja egyáltalán nem nyílik.
Mi lehet a probléma?
Előre is köszönöm a segítséget.
Kedves Érdeklődő!
Valószínűleg több hiba is van a központi zárban.
Az szinte biztos, hogy az ajtókba vezető kábelek megtörtek - ennek köszönhető, hogy néha működik, néha nem. Érdemes megvizsgálni minden ajtónál, és a sérült, vagy gyanús kábeleket javítani kell.
Fontos, hogy ilyenkor nem jó megoldás szimplán a szakadás helyén összetekerni, pláne nem forrasztani, mert az nem lesz tartós. Egy, az ajtóátvezetőnél hosszabb darab kábelt kell ilyenkor betoldani, és annak két végét behúzni az ajtóba, ill. a karosszériába, hogy az ajtóátvezetőben egészséges kábel legyen.
Ha ez kész, lehet körbetesztelni az autót. A távirányítóval kezdje, és nézze, mozognak-e a reteszgombok valamennyire. Ahol igen, ott a motor alapvetően jó, ha ennek ellenére sem nyit-zár rendesen, a rudazatot kell megvizsgálni.
Ha utólagos központi zár van benne, a motor rúdja egy szorítóelemmel csatlakozik az eredeti rudazathoz. Ezek gyakran meglazulnak, elmozdulnak az évek alatt - ilyenkor ezt természetesen újra be kell állítani, és biztosra meghúzni.
Ha ezek után sem működik korrektül a rendszer, a problémás ajtónál a zárszerkezetet érdemes megkenni, 15 év után már gyakran eltűnik mindenféle kenőanyag belőle.
Ha a zár már könnyen jár, elektromos és mechanikai hiba sincs, nagy valószínűséggel csak a működtető motor cseréje marad, sok év alatt ugyanis ezek is elöregedhetnek.
Üdvözlettel:
Autódoktor