Fülhallgató a kocsiba

2013. november 19., 10:57 Módosítva: 2013.11.19 10:57
1

Kedves Kütyüdoktor!

Sokat utazunk hajnalban a családdal,és hogy a többieket ne zavarja a szunyókálásban,fülhallgatóval hallgatok a mobiltelefonomon rádiót.De ez rövid időn belül kényelmetlenné válik,és a frekvenciákat is gyakran kell váltogatni a kocsi haladása miatt. Kérdésem a következő: A kocsinkban egy Sony CDX-GT200-as CD-s rádiónk van.Meg lehet-e valamilyen kütyüvel oldani,hogy egy kényelmes fejhallgatóval összekapcsolva tudjam hallgatni az autó rádióját?

Köszönettel: Krisztián

A JVJ oldalán van infrasugárzó, amit a fejegység kimenetére kell csatlakkoztatni és infrán kisugározza a műsort. A vételhez kell egy infra fejhallgató, és szól a zene, de nem a vezetőnek kell ezt viselni, hanem az utasok kényelmére találták ki, hogy ne zavarják a sofőrt. Saját véleményem, hogy nem szerencsés és roppant balesetveszélyes a fejhallgató használata vezetés közben. Megértem, hogy praktikusnak tűnik az utasok pihenése szempontjából, de a fejhallgató kizárja a külső zajokat, hangokat, jelzéseket, egyáltalán nem ajánlom. Hogyan érzékelhető egy mentőautó, rendőr vagy csak a mellettünk haladó figyelmeztetése? Némely Bluetooth fülhallgató rendelkezik A2DP szolgáltatással, ez azt jelenti, hogy képes zenét megszólaltatni a telefonról, én ezt ajánlom. A fülhallgató csak egy fület foglal el, ami igaz nem tökéletes a zene szempontjából, de szerintem első a vezetés, a biztonság és csak másodlagos dolog a zenehallgatás.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Mennyire véd a gyári megoldás?

2013. november 15., 12:43 Módosítva: 2013.11.15 12:43
3

T.kütyü doki!

Azt szeretném kérdezni,hogy az Opel gyári immobilizer mekkora védelmet nyújt az autóban.

Mint minden gyári eszköz, adott típusban ugyan azt a módszert alkalmazza, ugyan oda van elhelyezve, ezért bár nagy felkészültséget igényel, de támadható. Az utólagos védelem kiismerhetetlen, nem lehet tudni, hogy milyen típus, hogy mit blokkol és hol, valamint hogyan, nem lehet tudni, hogy hova rejtette a beszerelő. Az utólag beépített eszköz biztonságosabb, a gyári kijátszhatóbb, én nem ajánlom.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Hogyan kódoljam ki a rádiót?

2013. november 13., 09:52 Módosítva: 2013.11.13 09:52
1

Tisztelt Kütyüdoktor!

Amikor bekapcsolom a rádiót, kiírja, hogy adjam meg a kódot. Ezután nem jön ki a nulla, hogy be tudjam irni. Mi lehet a gond? Egyébként egy Renault Megane 1,4.

Elöre is köszönöm: Piroska

A kormányon lévő távirányító hátulján van egy tekerhető gomb, azzal kell beállítani a számokat. Minden számjegy után az alsó gombbal kell elfogadtatni, majd a negyedik számjegy után hosszan megnyomni.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Nem alszik ki a töltésjelző

2013. november 7., 10:39 Módosítva: 2013.11.08 18:41
2

Kedves Kütyüdoktor!

A következő problémával fordulnék hozzád. Öreg autómban pár nap állás után indítás után nem alszik ki a töltés jelző lámpa ameddig nem megyek pár kilométert. Utána kialszik és nem is gyullad ki többet. Sajnos mire szerelőig eljutottam már nem tudott mérni semmi rendellenességet töltés rendben volt. Mi okozhatja ezt a hibát? Előre is köszönöm a segítséged!

Üdvözlettel, Márk

Akkor kell rámérni a töltésre, amikor a hiba tapasztalható. A töltéslámpa az elégtelen töltést jelzi, ami adódhat a generátor gyengeségéből, elkoszolódásából, a feszültségszabályozó hibájából, de lehet testprobléma is. Az állás során az akkumulátor veszít kapacitásából, ezért beindítás után nagyobb energiaigénnyel lép fel, amit lehet, hogy a generátor nem tud kiszolgálni. Mérés nélkül nem érdemes találgatni, a mérésről előző válaszaimban már írtam, nem ördöngös dolog, otthon egyszerűen elvégezhető, de a javítás már szerelő dolga.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Lámpasor a tetőre

2013. november 4., 11:46 Módosítva: 2013.11.04 11:46
2

Tisztelt Kütyüdoki!

L300-as Mitsubishire szeretnék kiegészítő munkalámpasort tenni előre a szélvédő fölé és érdekelne, hogy ez legális-e vagy ha nem akkor lehet-e engedélyeztetni, vagy marad a vizsga elött leveszem módszer? Valamint ha hátra teszek munkalámpát arra is kell engedély, vagy az simán mehet?

Válaszát előre is köszönöm!

KÖHÉM 51. § Munkahely megvilágító lámpára vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek Olyan lámpával, amely az álló jármű körül a területet megvilágítja (munkahely megvilágító lámpa, ideértve a keresőlámpát is) minden járművet fel szabad szerelni.

52. § Munkahely megvilágító lámpára vonatkozó további műszaki feltételek

(1) A munkahely megvilágító lámpa csak színtelen (fehér) vagy kadmiumsárga fényt bocsáthat ki.

(2) A munkahely megvilágító lámpák elektromos kapcsolásának olyannak kell lennie, hogy e lámpák csak akkor legyenek bekapcsolhatók, ha a jármű helyzetjelző lámpái be vannak kapcsolva.

(3) Munkahely megvilágító lámpának kell tekinteni az autóbusznak azt a lámpáját is, amely - kizárólag az ajtók nyitvatartási ideje alatt - az utat az ajtók közelében megvilágítja.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Nem gyullad ki az akku lámpa

2013. október 31., 13:03 Módosítva: 2013.10.31 13:03
1

Kütyüdoki!

Van egy Opel Corsa Combo B típusú autóm, a generátorról leszakadt egy vezeték, ez által nem volt töltés az akkunál. Elvittem egy generátor javító üzembe, ahol a kábelt vissza rakták, viszont azóta gyújtás ráadásánál nem gyullad ki az akku lámpa. Ilyenkor nincs töltés vagy mi lehet a baj? Az akku kb másfél éves!

Mivel a műhelyben gondolom pénzt is kértek a javításért vissza kell menni hozzájuk és jelezni, hogy a kollega minden jóindulata mellett nem fejezte be a javítást, nem ellenőrizte a rendszert. Ha a generátor töltővezetéke szakadt le, azaz a vastagabbik, akkor amellett, hogy nagy szerencsére nem gyulladt ki az autó, a generátorról eltűnt az akkumulátor, mint terhelés és a generátor ettől tönkremehetett. Ha a vékonyabbik vezeték szakadt meg, az nem gond, az nem okoz semmi károsodást. A visszajelző ki is éghetett, ezt se zárjuk ki a megoldások közül, de a legeredményesebb, ha megméri a töltést. Járó motornál (kicsit megemelt fordulatszámmal), felkapcsolt világítással rá kell mérni az akkumulátorra egy egyszerű feszültségmérő műszerrel és detektálható, hogy van töltés és az megfelelő-e. 13,8-14,5V közötti érték megfelel, ettől ne legyen kevesebb és nem lehet több. Összegezve, lehet generátor, feszültségszabályzó és lehet az izzó is hibás, de az is lehet, hogy továbbra sem érintkezik az a fránya vezeték, kiindulva abból, hogy aki egy javítás után arra nem képes, hogy leellenőrizze a munkáját, arról az is elképzelhető, hogy nem csavarta vissza rendesen a vezetéket, de mindez egyszerű méréssel ellenőrizhető és nem kell hozzá semmit bontani. - a hamar munka ritkán jó.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Gyári rádió csere - alig jön valami adó

2013. október 29., 15:37 Módosítva: 2013.10.29 15:37

Kicseréltem a Mini Cooper-ben a mai kornak már megfelelőre a gyári rádiót (CD-s) egy Pioneer MVH 8300BT-re! Minden csodaszép és jó kivéve a rádió vételét-katasztrofális-csak a regionális adó és a LÁNCHÍD RÁDIÓ jön-semmi több-és mindez a hegy tetejéről(Tatabánya) Állítólag a MINI nem a koax kábelen táplálja 12V-al az erősítős antennát hanem egy másik vezetéken! Nosza a csomagtér borítás alatt meg is találtam a kis dobozkát aminek 2-2 bemeneti csatija van.Bal oldalon mind a kettőbe a koaxok futnak be,míg a másik oldalon egy fehér színű vezeték amiben 12V van ha be van kapcsolva a rádió! A másik csatiba egy 3 eres vezeték megy be-de ha kihúzom nem történik semmi! Ha visszateszem a gyári rádiót kifogástalanul jönnek 1000-rel az adók Vettem az új rádióhoz egy autóspecifikus átalakító csatlakozót (ISO a vége)-viszont ami kijön a műszerfalból csatlakozó abban eggyel több tüske van és az átalakítón már nincs ellendarabja-ez azon az ISO-n van ahol a sárga,barna,piros,fehér kábelek vannak,nem a hangszóróson! A színe a vezetéknek:függőlegesen fehér-piros és centinként keresztben sárga sávok vannak rajta!-ez mi lehet-csak nem ő a ludas-de ez csak egy elkeseredett szalmaszál amibe kapaszkodhatok talán?

Segíts ha tudsz-előre is köszönöm!

Amennyiben a gyári rádióval jó a vétel nem gyanakodnék antennára, valamint az antenna erősítőn mérhető a kapcsolt áram, így az is kiesik a lehetőségekből. Lehet hibás a rádió és lehet hibás az antenna átalakító. Az utólagos rádió antennabemenetébe be kell dugni egy darab drótot, ez elegendő ahhoz, hogy FM sávban megszólaljanak az adók és ezzel kiszűrhető, hogy a rádió a hibás, vagy sem. Ha a rádió a bűnös, akkor el kell vinni szervizbe, bár megjegyzem Pioneer rádió esetén ez nagyon ritka, nem valószínű, de lehet ez a készülék a kivétel. Ha jó a rádió, akkor az antenna átalakító a rossz, ki kell próbálni másikkal.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Tablet az autóba

2013. október 28., 12:29 Módosítva: 2013.10.28 12:29
1

Tisztelt Kütyüdoki!

2004-es évjáratú Accordomba szeretnék tenni egy iPad Mini-t (vagy más, Android alapú, de mindenképpen 7" méretű tabletet). Az eddig talált megoldások egyike sem nyerte el tetszésemet esztétikai szempontból. Hova szereljem fel, illetve mivel?

Kérem segítsen!

Üdv, Balázs

A Brodit oldalán találhatók tartók, ezekből lehet választani. Az elhelyezésre nincs kialakult helyünk, ezt mindig egyedileg találjuk ki az ügyféllel együtt. Mindenképpen olyan helyet kell találni, ami az iPad kezelése közben is a látótérben tartja a tekintetet, mert minden igyekezet ellenére előfordul, hogy vezetés közben is kezelni fogja a készüléket. A másik szempont, amit szem előtt kell tartani, hogy a készülék ne essen a légzsák útjába, mert egy esetleges baleset során komoly sérülést okozhat a nem megfelelő elhelyezés. Az iPad csatlakoztatására Dension modulokat lehet alkalmazni, amelyek a gyári hangrendszerre csatolják az iPad hangját, így multimédiaközpontként is használhatjuk, miközben természetesen tölti a készüléket.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

MP3 a Lagunába

2013. október 24., 14:59 Módosítva: 2013.10.24 14:59
2

Üdvözlöm!

Nemrég vettem egy teljesen gyári megkímélt állapotú első tulajos Renault Lagunát, 1999-es évjáratút. Teljesen gyári az összes eleme, törés és sérülésmentes, egy gyári Philips Radiosat 6000 CD-s fejegységgel van szerelve. Szeretném így megőrizni, ebben az állapotában, semmilyen szipi-szupi csili-vili fejegységet nem akarok vele. De sajnos ez csak Audio CD-t játszik. Abban kérném segítségét, hogy lenne-e lehetőség valahogy arra, hogy mp3 zenéket is le tudjon játszani? Ha igen, le tudná írni, hogy milyen csatlakozókat és kütyüket kellene vennem? Megtisztelő válaszát előre is köszönöm.

Üdvözlettel: Török Tamás

Sajnos sok választás nincs, csak a Dension CarDock For Smartphone. Ez a szerkezet lehetővé teszi, hogy okostelefonról zenét hallgassunk a gyári hangrendszeren és még kihangosítás funkciója is van. 25 900 Ft-ba kerül és ezért a pénzért két jó funkciót szolgáltat. A hang egy FM modul szerű Dension találmánnyal csatolódik a rádióba, nagyon jó minőségben, ha akarjuk töltheti és tarthatja a telefont, ha nincs rá szükség, akkor a zsebből is tud kapcsolódni.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Van-e értelme a vadriasztósípnak?

2013. október 14., 11:19 Módosítva: 2013.10.14 11:19
1

Üdv Kütyüdoki!

Naponta ~100 km-t vezetek lakott területen kívül, és így ősszel egyre gyakrabban tévednek elém az útra vadállatok. Érdeklődni szeretnék, hogy van-e bármiféle bizonyíték arra, hogy erre kisebb az esély vadriasztó síppal. Ha van olyan típus, ami csak egy kicsivel is csökkenti az esélyét az ütközésnek, kérem jelezze!

Köszönettel : Máté

Nem ismerek erre vonatkozó tesztet, megmérettetést. A síp lényege, hogy előre figyelmezteti az állatokat, de az út mentén rendszeresen tapasztaljuk, hogy az ott élők megszokják a forgalmat, az autók és munkagépek zaját, ezért olyan nagy riadalmat nem keltünk egy sípoló autóval, sokkal erőteljesebb hangja van egy traktornak, teherautónak, attól sem szaladnak el. Nem ismerek olyan eszközt, ami biztosan, vagy legalább nagy eséllyel ellátná ezt a feladatot. Természetesen, ahogyan azt egy előző válaszban is írtam, a síp nem számottevő befektetés és, ha csak egyszer működik, már megérte. A síp az állatnak bántó, figyelmeztető hangot ad, az elgondolás szerint vészjelzés számára, hogy baj van, ettől menekül. Rágcsálók elűzésére is használnak magas frekvenciás készülékeket, de bebizonyosodott, hogy felismerik a hang állandóságát és hamar megtanulják, hogy ehhez nem társul veszély, majd figyelmen kívül hagyják. Azt nem merném állítani, hogy nem figyel fel az út mentén álló őz a motorzajra, a menetzajra és a sípoló, bántó hangra, de egy vonuló csapat, egy egyéb dologtól megriadt vad nem feltétlenül figyel erre és bármikor átszaladhat az úton. Figyelni kell, és ez nem könnyű, hiszen mehetünk akár 50 km/h-val is, de egy hírtelen felbukkanó állat ekkora sebességnél is komoly veszélyforrás mindenkire. Ha bárkinek van pozitív tapasztalata ilyen jellegű védelemmel kérem, jelezze számunkra.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Nyomkövetőt a kocsiba?

2013. október 10., 12:05 Módosítva: 2013.10.14 16:02
19

Az utóbbi hetekben felmerült bennem az a gondolat, hogy a nem éppen prémium kategóriát képviselő 10 éves Fabiámat - sunyi módon - ellátnám valamilyen GPS + GSM alapú nyomkövetővel. Az eBay-en lehet találni nevetségesen olcsó 20-40 dolláros GPS trackereket, túlnyomó rész kínaiakat.

A kérdéseim az alábbiak:

- milyen tapasztalatok vannak ezekről? (már ha vannak)

- hová érdemes elhelyezni a jeladót, ahol nem feltűnő, hisz pont abból kovácsolnék előnyt, hogy a tolvajbá' nem is gondolná (remélem), hogy ilyen védelemmel (is) ellátott az autó.

- ha a csomagtartóba rejteném el az egyik zsebbe, akkor mennyire árnyékolná a kaszni/kalaptartó a jelet?

- van-e konkrét termék amit ajánlani tud 10-20 ezer forint körül, amellyel valós időben nyomon követhetem a kocsim és lehetőleg mozgásra riaszt? (pl SMS)

Tisztában vagyok vele, hogy manapság nem nagy kunszt GPS jelzavaróval a zsebben kocsit lopni, de naivan bizakodom abban, hogy ha a kocsimnak ne adja Isten lába kélne, előbb utóbb lerakják valahol és akkor talán egy halovány jel mutatná hová vitték. Nem hinném, hogy sokan feltételeznék a kis jeladó jelenlétét a kocsiban...

Nekem bőven megérné egyszer ez az összeg + havi 1-2000 HUF a mobilkapcsolatos SIMkártya havidíjáért.

Köszönöm segítségét!

Üdv, Dani

Sajnos nincs tapasztalatom a trackerrekkel, nem használtam és mivel szerelést nem igényelnek, így nem jut el hozzánk. Elméletben hasznos szerkezetek, ha megfelelő célra használja az ember, gyermekre, kutyára, talán még kerékpárra, de autóba nem a legjobb választás. Ha autóba kellene beépíteni, akkor a műszerfal mögé tenném, ahogyan a többi GPS vevőt is szereljük. A Fabia esetében megfelel a hely, de más autóknál, pl. Audi előfordul, hogy a szélvédő fémgőzölt és jelentősen lerontja a vételt, ilyen autóknál egyéb helyet kell keresni, mint a lökhárító vagy az ablaktörlő lapátnál lévő műanyag esőelvezető, feltéve, hogy az eszköz vízvédett. Az autós felhasználással vannak fenntartásaim. GPS, GSM zavaró valóban blokkolhatja a kapcsolatot valamint egy éles helyzetben nem riasztja a tulajdonost, mivel nincs semmiféle bemenete, így biztonság szempontjából semmi komolyan vehető szolgáltatása nincs.

Természetesen létezik autóhoz illesztett készülék, a mi nem sokkal drágább, cserébe hasznos funkciókat ad. Az autós változat a GPS jel zavarásakor riasztás hívást kezdeményez, ha a GSM-el is probléma van, akkor blokkolja a jármű motorját. Van bemenete, amit ráköthetünk riasztóra, külső modulokra vagy csak egyszerűen az ajtónyitás kapcsolóra. Van kimenete, amit a felhasználó aktiválni tud telefonon keresztül, így bármikor küldhet motorblokkolás utasítást, szirénázhat, akár távolról bezárhatja a központi zárat (feledékenyeknek hasznos), de ha van az autóban állófűtés, azt is bekapcsolhatja. Bármikor lekérhető az autó pillanatnyi helyzete, a rendszer állapota vagy az akkumulátor töltöttségi szintje. Az üzemeltetés ebben az esetben sem jár nagy anyagi befektetéssel, mert alapesetben a készülék hívásait elegendő elutasítani a beprogramozott telefonszámról, így nyugtázza a kapcsolatot. Természetesen, ha lekérdezzük vagy utasításokat küldünk, akkor felmerül SMS díj, de a mindennapi használat csak hívás és elutasítás. Kell egy telefonkártya, ami aktív és évente annyit rátölteni, ami a kártya fenntartásához szükséges.

Az említett tracker is használható pozíció meghatározására, vagy bejárt útvonal ellenőrzésére, de mivel nem biztonsági célra tervezték nem szabad elvárni tőle, hogy védelmi eszközként bizonyítson. Én az autós változatot ajánlom, mert az valóban erre lett fejlesztve, érdemes egy kicsit még spórolni és egy hosszú távú megoldást vásárolni, hiszen az autó cseréjénél átszerelhető az új kedvencbe.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Kimérhető-e a rossz szenzor?

2013. október 3., 14:00 Módosítva: 2013.10.03 14:00
1

Kedves Doktor Úr!

Vettem egy autót melyben WAECO tolatóradar van és nem működik. Elkezdtem vizsgálgatni és arra jutottam, hogy érzékelő hibát pittyeg a készülék amikor bekapcsol majd folyamatos sípolásba kezd amit csak akkor hagy abba ha az egyik szenzorra ráteszem a kezem. Ha kiiktatom ezt a szenzort akkor semmit nem csinál a masina. Kérdésem az lenne, hogy az érintésre reagáló érzékelő a rossz vagy az összes többi? Vagy az egész kuka? Multiméterrel le lehet valahogy mérni, hogy melyik érzékelő hibás?

Üdvözlettel: Bálint

Sajnos nem mérhető. Ha finoman megérinti a fejet, akkor lehet hallani és érezni egy kis vibrációt a működő fejnél, de ez még nem jelenti azt, hogy jól működik, csak, hogy működik. Ha kitakarunk egy fejet, akkor sípolnia kell. Lehet fej hiba, lehet központ hiba, az igazi hibakeresést a fejek és a központ cserélgetése jelenti sajnos, ami belátom nem hangzik túl szakszerűnek, de egyik gyártó sem ad semmiféle mérési adatot a hibakereséshez. Bármelyik Waecot forgalmazó szerviz tud segíteni a cserélgetésben.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Ördög bújt a tempomatba?

2013. október 2., 12:01 Módosítva: 2013.10.02 12:01

Tisztelt Kütyüdoktor!

2006-os 2.0 D LT Medium Chevrolet Captivám tempomatja azt a rossz viccet űzi velem, hogy a váltó ötödik sebességében nem hajlandó működni. Minden egyéb lehetséges fokozatban és sebességtartományban hibátlanul teszi a dolgát, de így pont az országúti/autópálya körülményeknek nem tud megfelelni, ahová pedig igazán rendeltetett. A rendszer hibát nem jelez, kétféle kiolvasóval is próbáltuk szóra bírni ("szakszervizes" és "kis autóvillamossági") de nem beszél. Túl vagyunk egy féklámpakapcsoló cserén, az sem segített. Kérem, ha valami tippje van ossza meg velem!

Üdvözlettel: Péter

A fékhez és a kuplunghoz is tartozik kapcsoló, mindkettőt ki kell mérni, mindkettő okozhat problémát, bár akkor minden sebességfokozatban jelentkezne. Eddig ismereteim szerint a tempomat nem tudja, hogy milyen sebességfokozatban van az autó, csak fordulatszámot figyel, és azzal dolgozik. Ha valamelyik kapcsoló hibás, az minden fokozatban jelentkezik, ha a fordulatjel elégtelen, az is kimutatkozik. Ha bizonyos fordulatszám alatt kapcsolnám a tempomatot, az okozhat problémát, mert a motor számára túl nagy lenne a terhelés és irreális értéken nem működik, de ez azt jelentené, hogy 40km/h-nál ötödiket kapcsolna. Ha utólagosan beépített tempomatról van szó, akkor abban van sebességhatár beállítási lehetőség, amit kisteherautó esetén a jármű védelmére és a gyorshajtás elkerülésére szokott limitálni a tulajdonos a sofőrök nagy örömére, lehetne ez is a probléma, de ez sem sebességfokozatra vonatkozik, hanem sebességre. Sajnos látatlanban nincs ötletem, úgy gondolom, ha negyedikben működik rendesen mondjuk 120km/h tempónál, akkor ötödikben is kell működnie, ha csak a váltókar nem akadt bele a tempomat kábelkötegébe.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Ülésfűtés utólag, házilag

2013. szeptember 27., 10:45 Módosítva: 2013.09.27 10:45
1

Opel Astra típusú autómba szeretnék ülésfűtést szereltetni utólag. Van-e tapasztalata ezzel a típussal, megoldható a beszerelés, hol és milyen módon vásároljak és otthon be tudom- e szerelni, van hozzá szerelési utasítás, leírás?

Válaszát megköszönve – Alapux

Nem, otthon nem érdemes és nem szabad nekiállni, elég, ha ijesztésképpen megemlítem az övfeszítő patront, ami az üléshez kapcsolódik, vagy az esetlegesen ülésbe épített légzsákot, illetve annak érzékelőjét. Az ülés kiszerelése, a huzat le-, illetve felszerelése nagy rutint és szaktudást igényel, nem szabad otthon nekiállni. Az ülésfűtés viszont nagyon jó dolog, még mi nem annyira fázós férfiak is szeretjük használni, de hölgyismerőseim odavannak tőle. Több típus kapható ülésfűtésből. Van ellenállás huzalos megoldás, még kapható, olcsóbb, de már eljárt felette az idő. Némely autóban a vékony huzaton keresztül átérezni a huzal vastagságát, ezért kényelmetlen. A jobbik megoldás a karbonszálas fűtőlap, ebben méretbeli különbségek találhatók. Sok olcsóbb termék kisméretű lapot tartalmaz, ami az ülésbe szerelve kevésnek bizonyul. A lapnak ki kell kerülnie az üléshuzat rögzítő és húzó szálait, ami viszonylag sokat felvesz az eredeti méretéből, így lényeges, hogy mekkora lapot építünk be. Aki ilyennel foglalkozik, már előre a megfelelőt ajánlja. Használatát tekintve van egy és van több fokozatú szett. Mindenképpen a többfokozatút ajánlom, mert a magas fokozat hamar felfűt és utána nem kell kikapcsolni, csak csökkenteni az intenzitást, valamint nem sokkal drágább a többfokozatú és ez egy hosszú távú megoldás, így az árkülönbség eltörpül. A beépítést kevesen végzik, mert mint említettem komoly szakmunka, de megéri, én nagyon szeretem. A használata kis odafigyelést igényel. Mielőtt megérkezünk az autóval, előre ki kell kapcsolni és hagyni visszahűlni, de nem a fűtőlap miatt, hanem a derekunk és egyéb testrészünk miatt, hogy az autóból kiszállva ne a felhevült testrészeinken keresztül felfázzunk.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Jobb rádió - rosszabb vétel

2013. szeptember 24., 16:02 Módosítva: 2013.09.24 16:02

Tisztelt Doki!

Adott egy Peugeot 206 2003-as autó. Gyári fej csere után a rádiózás elég gyenge lett. Helyi adón kívül mást nem igazán lehet fogni vele, pedig nem egy gagyi fej van benne (Pioneer deh-x5500bt). Kérdésem az lenne, hogy ezt a problémát megoldhatja-e a fantom táp beszerelése? Ha igen, akkor hova kell kötni ennek az erősítőnek a vezetékét? Ha hol informálódtam, akkor elég lenne a fejegység remote szálára kötni? Köszönöm szépen válaszát és segítségét előre is!

Üdv. Adam

A Peugeot-nak nem kell fantomtáp, egyszerű antenna van a tetőn. A hibakeresés előtt át kell kapcsolni középhullámra és ellenőrizni, hogy ott vehetők-e adók, de legalább recsegést hallani-e, mert, ha igen, akkor az antenna jó és a rádióval van gond. Ha a középhullám is néma, akkor jöhet a keresgetés. Ki kell venni a rádiót és az antenna helyére bedugni egy drótot és ellenőrizni, hogy megjelennek az adók, ha igen, akkor az antennakörben van a hiba, ha nem, akkor valószínű a rádió romlott el. Ha a rádió, akkor asztalon is be kell kapcsolni és rendes antennával még egy ellenőrzést végezni, de ez már műszerész feladata. Ha az autóban van a hiba, akkor elsőként az antenna felfogatásánál kell ellenőrizni, hogy nem korrodált-e vagy a csavarja nem lazult le. Az antenna kábelt meg kell mérni. Az árnyékoláson testet kell mérni, míg a közepe nem lehet testen és összemérve az antennapálcával vezetnie kell. Az antenna nem igazán tud elromlani, hiszen egy adott hosszúságú drótról van szó, viszont a kábele vagy csatlakozója megszakadhat. Ha beázás nyomait találjuk a felfogató csavarnál, akkor cserélni kell, mert megsérült a szigetelése és áztatja az autót. Ha a kábel hibás, azt vagy lehet javítani, vagy cserélni. Ha a rádió a hibás, akkor kell egy ügyes műszerész és javítja.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Kísértet a Peugeotban

2013. szeptember 20., 10:49 Módosítva: 2013.09.20 10:49

Tisztelt Doktor Úr!

Az autó egy 2006-os Peugeot 207-es 1,4-es 16 szelepes motorral, 158000 kilométerrel. Rendszeresen karbantartott, még eredeti akkumulátorral, garanciában cserélt generátorral. Vonóhorog és nyestriasztó exrákkal. A hibajelenség az alábbi: a legváratlanabb pillanatokban a kijelzőn megjelenik, hogy hibás a jobb féklámpa, hibás a ködlámpa, hibás a tolatólámpa, hibás valamelyik helyzetjelző, hibás az index. Mindezt gyors egymásutánban, sípolással ráerősítve. Az izzókat, azok működését rendszeresen ellenőrzöm, szerelő a csatlakozásokat, foglalatokat megnézte. Ráadásul az önellenőrzés lefuttatásakor sem ír ki hibát.

A folyamatos hibajelzés-sorozat jellemzően - de nem csak - akkor indul be, mikor balra indexelek. Rendkívül idegesítő bosszantó. Várom szíves segítségét, javaslatát.

Köszönöm: Attila

Mivel a szerelő már ellenőrizte a lámpatest csatlakozóit, így a vonóhorogra gyanakodnék. Az említett pontok, mint fék, index, tolatólámpa mind be vannak kötve a vonóhorog csatlakozóba és sajnos a tapasztalatunk szerint ezek a bekötések általában gyorsan készülnek, nem precízen. Ha a csatlakozóban minden rendben, akkor végig kell ellenőrizni az oda vezető kábelt, mert az is sérülhet és okozhat gondot. A visszajelző jelezhet egyszerű testhibát is, ami csak egy pillanatra áll fenn. A hátsó lámpa testkábelét is érdemes megnézni, hogy a lámpatestben is megfelelő és a karosszériához csatlakozó pontja is megfelelő kontaktust ad, nem lazult-e ki a csavarja, vagy nem korrodált a csatlakozási pont. Mivel sokmindent jelez egyszerre, ez lehet testhiba.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Mi szívja az aksit?

2013. szeptember 17., 11:43 Módosítva: 2013.09.17 11:43

Tisztelt Kütyüdoki

Két hónapja vettem egy Mitsubishi ASX-et. Három hét után se kép se hang. Nem lehetett kinyitni a központi zárral a kocsit, és persze nem is indult. Szervizbe megállapították, hogy üres az aksi, feltöltötték. Két hét múlva ugyanez. Állítólag megvizsgálták, hogy nem szívja-e le valami és a töltés is rendbe volt. Két hét múlva megint lemerült, akkor kapott új akkut. Öt napig állt, újra megdöglött. A gyári dolgokon kívűl csak tolatóradar van a kocsiban, igaz az meg néha nem kapcsol be tolatásnál. Jelenleg a kocsi újra szervizben van. Vajon mi lehet a gond?

Válaszát várom: Ferenc

A hibafeltárásnál nem elég a csere és a próbálkozás, mindenképpen mérni kell a nagyobb, és sokszor felesleges kiadások előtt. Meg kell méretni az akkumulátort egy szervizben, ahol terheléses mérés során következtetnek az állapotára. Mérni kell az autó nyugalmi áramfelvételét, ami pontos képet ad arról, hogy mennyi idő alatt merítheti le az akkumulátort. Egy középidős akkumulátor esetén normál dolog, ha három hét alatt lemerül, feltételezve, hogy van benne például riasztó, rádió, ami gyújtás nélkül is vesz fel áramot, igaz keveset. A normál áramfelvétel elérheti a 80mA-t, ez az érték figyelembe véve az akkumulátor önkisülését, elegendő egy másfél két hét alatti lemerüléshez. Aki nem használja az autót, annak gondoskodnia kell annak töltéséről sajnos. Ha van rá mód, akkor egy olyan töltőt kell vásárolni, ami szinten tartja, esetleg egy kicsit dolgoztatja is az akkumulátort, ez nagyságrendben 10-20 000 Ft-os áron kapható. Ilyet használnak a motorosok is a téli álom alatt, hogy ne menjen tönkre az akku. Lényeges, hogy az akkumulátor feltöltése legalább négy, de inkább hat óra időtartamot feltételez, ennél kevesebb semmiféleképpen nem elég. Sokszor hallom, hogy töltöttük egy órát, vagy bebikáztuk és mentünk vele egy kicsit, utána ellenőriztük és beindult, de ez csak pillanatnyi állapot. A töltés akkor ért véget, ha az akkumulátor nem vesz fel áramot. A tolatóradar bekötése egyszerű. A működéséhez kell egy test (negatív) és a tolatólámpáról egy pozitív táplálás. Ha ez megvan, akkor működik, ha nem teszi a dolgát, akkor hibás az eszköz. Összefoglalva, mérni kell és abból következtetni a hibára, a csere csak ez után jöhet szóba.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Mennyit fogyaszt az autórádió?

2013. szeptember 13., 13:15 Módosítva: 2013.09.13 13:15

Tisztelt kütyüdoktor!

Mennyit fogyaszt egy cd-s autórádió kikapcsolt gyújtásnál? Arról lenne szó, hogy álló helyzetben, az autó nem üzemel és hallgatom a cd-s autórádiót, mennyi idő alatt merítheti le az akkut? pl: 44 Ah, 12 v.

Válaszát előre is köszönöm!

Álló motornál normál hangerőn hallgatott rádió 1A és 1,5A között vesz fel áramot. Ehhez hozzáadódik 100-200mA, mert a rádió csak a gyújtáskulcs ACC állásában szólal meg, ami készenlétet tart fenn az egyéb kiegészítőknek, mint elektromos ablak, szivargyújtó. Egy 44Ah-s akkumulátor esetében ez nem tűnik soknak, de nem ajánlott mégsem a rádiózás. Az autókat nem használjuk ideálisan, sokszor keveset megyünk vele és ez nem elegendő, hogy az akkumulátor mindig teljesen töltött állapotban legyen. A régebbi akkumulátor nem tudja a ráírt elvárásokat teljesíteni, veszít kapacitásából, főleg télen, hidegben gyengélkedik. A rádió hallgatáskor gondolom várakozunk az autóban és hamar elrepül fél óra, ami lehet, hogy pont elegendő ahhoz, hogy a gyengécske akkumulátor alul maradjon az önindítóval szemben. Ideális esetben a 44Ah azt jelenti, hogy akár 44 órát is hallgathatjuk a rádiót, de a tapasztalat szerint a Tesco előtt várakozva télen tíz perc is sok lehet. A megoldás a járó motor lenne, de azt környezetvédelmi okból nem ajánlom. Akinek pedig nagyobb zene van az autójában, az meg se próbálja, mert az erősítő igazi erergia vámpír.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

CD gondok a Clióban

2013. szeptember 10., 10:18 Módosítva: 2013.09.10 10:18
1

Tisztelt Kütyüdoktor!

Van egy 2006-os évjáratú Renault Clio II-es személyautóm. A problémám a gyári CD autórádióval van, mégpedig a középső kijelzőn a MUTE felirat szerepel és nem is szól a rádió, a cd-t nem veszi el, valamint a két oldalsó részen eléggé melegszik. A gombok nyomkodására nem reagál semmit. Próbáltam az áramforrást is újracsatlakoztatni, a kódot újra megadni, de semmi nem javult. Mivel eléggé melegszik, nem is csatlakoztattam a tápot vissza. Mi lehet a probléma?

Köszönöm a válaszukat, Péter.

Lehetséges, hogy volt az autóban telefon kihangosító szett és annak maradéka fals jelet ad a rádió mute bemenetére. Ki kell húzni a rádiót és ellenőrizni, hogy minden vezeték gyári, vagy, ha már belekötött valaki, az mi célt szolgál és megfelelően el van-e szigetelve.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Elfelejti az adókat

2013. augusztus 26., 15:57 Módosítva: 2013.08.26 15:57
1

T.kütyüdoktor!

Az iso csatlakozóval kötöttem be a rádiómagnót a G Astrámba, de elfelejti az adókat gyújtás elvétel után. Ha állandóan kap pluszt, és a kapcsolójával kapcsolom ki-be ez a hiba nem áll fent. A készülék Kenwood gyártmány.

A rádió piros és sárga vezetékét, azaz az állandó és a kapcsolt áramot kell megcserélni és helyreáll a rend.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Rádiót cseréltem, de rossz a vétel

2013. augusztus 20., 16:04 Módosítva: 2013.08.20 16:04
2

Kedves Kütyüdoktor!

Tavasszal vásároltam egy 1996-os F Astrát, amiben még a gyári kazettás rádió volt. Pár hete lecseréltem egy mechanika nélküli USB-s/SD-s autórádióra (Overmax). Az ISO csatlakozónál két lábat kellett megcserélni, mert a gyári bekötés nem a szokásos volt. A rádiót valami eléggé zavarja városban és városon kívül is (sistergés, ami nem függ a motor/generátor fordulatszámától). A helyi rádiót viszon zavar nélkül veszi (Kecskemét). Mi lehet a probléma?

Köszönettel:

K.K.

Kedves K.K.!

Az Astra antennája aktív, a talppontjában van egy erősítő, amit az ISO csatlakozó remote érintkezõjén keresztül táplál. Ezt a vezetéket kell ellenőrizni, hogy bekapcsolt rádiónál megjelenik-e a 12V. Van olyan rádió, amin ez a kapcsolt vezeték nincs bevezetve az ISO csatlakozóba. Ha ez megvan, akkor egy kicsit érdemes megmozgatni az antennát, mert a testet a felfogató csavaron keresztül kapja, ami korrodálhat és egy kis mozgatásra megjavul. Természetesen, ha ez a baj, akkor le kell venni az antennát és megtisztítani rendesen, a mozgatás csak próba a hiba megállapításához. Ha ez sem segít, akkor a rádiót kell ellenőrizni asztalon, hogy annak megfelelő-e a vételképessége.

Üdv:

Kütyüdoki - www.duett.hu

Milyen sorrendben cseréljem a hangtechnikát?

2013. augusztus 14., 07:54 Módosítva: 2013.08.14 07:54
1

Kedves Kütyüdoktor!


1999-es G Astra kombim van gyári hangszórokkal. Jobb hangzást szeretnék, ezért gondolkodom a gyári cuccok lecserélésén. Mivel kezdjem? Először a hangszórók, utána a fejegység, vagy fordítva? Egyelõre úgy gondoltam, beépítem a gyári helyett a már meglévõ Kenwood KRC-27YG-t. Az elõzõ autómban jól mûködött, bár nem egy mai darab.

Köszönettel: Anti

Kedves Anti!


Elsõként a fejegységhez nyúlnék, fõként, hogy megvan és már bizonyított. A
gyári hangszórók többet tudnak, mint amennyit a gyári rádió kihoz belõlük,
így azonnal érezhetõ lesz a minõségjavulás. Természetesen az új rádióval
megfordul a helyzet, és a rádióban lesz nagyobb a lehetõség, ami majd a
hangszórók cseréjét is igényli, de ez legyen a következõ lépcsõfok.


Üdvözlettel: Kütyüdoki - www.duett.hu

Meddig bírja az aksi a zenehallgatást álló motorral?

2013. augusztus 13., 08:07 Módosítva: 2013.08.13 08:07
1

Tisztelt Kütyüdoktor!


Mennyit fogyaszt egy cd-s autórádió kikapcsolt gyújtásnál? Arról lenne szó, hogy álló helyzetben az autó nem üzemel és hallgatom a cd-s autórádiót, mennyi idõ alatt merítheti le az akkut?

Válaszát elõre is köszönöm!

Kedves kérdező!

Álló motornál normál hangerõn hallgatott rádió 1A és 1,5A között vesz fel
áramot. Ehhez hozzáadódik 100-200 mA, mert a rádió csak a gyújtáskulcs ACC
állásában szólal meg, ami készenlétet tart fenn az egyéb kiegészítõknek,
mint elektromos ablak, szivargyújtó. Egy 44 Ah-s akkumulátor esetében ez nem
tûnik soknak, de mégsem ajánlott a rádiózás. Az autókat nem használjuk
ideálisan, sokszor keveset megyünk velük és ez nem elegendõ, hogy az
akkumulátor mindig teljesen töltött állapotban legyen. A régebbi akkumulátor
nem tudja a ráírt elvárásokat teljesíteni, veszít a kapacitásából, fõleg
télen, hidegben gyengélkedik. A rádió hallgatáskor gondolom várakozunk az
autóban és hamar elrepül fél óra, ami lehet, hogy pont elegendõ ahhoz, hogy
a gyengécske akkumulátor alul maradjon az önindítóval szemben.
Ideális esetben a 44 Ah azt jelenti, hogy akár 44 órát is hallgathatjuk a
rádiót, de a tapasztalat szerint a Tesco elõtt várakozva télen tíz perc is
sok lehet. A megoldás a járó motor lenne, de azt környezetvédelmi okból nem
ajánlom. Akinek pedig nagyobb zene van az autójában, az meg se próbálja, mert az
erõsítõ igazi erergiavámpír.

Üdv:

Kütyüdoki - www.duett.hu

Zene utólag a Sportage-ba

2013. augusztus 12., 07:53 Módosítva: 2013.08.12 10:04
3

Kedves Kütyüdoktor!

Tervezzük egy KIA Sportage vásárlását (1,6 GLDI LX). Tekintettel arra, hogy a gyári navis fejegység igencsak megdobná a vételárat, szeretnénk utólag egy komolyabb hangrendszert és navigációt beépíteni. Ön mit javasolna a kiváltásara (jobb minõségû - esetleg lossless - lejátszó, sub, végfokok, stb., szóval valami kellemesen hallgatható jazz, rock,soul zenére) max. 250 000 forintig. Egyáltalán berakható-e valami komolyabb fejegység korrekten ebbe a típusba? Navi összehozható-e rendesen egy ilyen fejegységgel, és a gyári bluetooth-os kihangosító maradhat-e? Meg lehet oldani garanciavesztés nélkül?

Köszönettel: Marci

Kedves Marci!

Tudomásom szerint a bluetooth szolgáltatást a gyári rádió tartalmazza, így a cserénél ez is kikerül az autóból. De olyan nagy baj nincs, mert lehet dupla DIN rádiót tenni a Sportage-be és abban is lehet Bluetooth. Kenwood vagy Pioneer készüléket ajánlok, mindkettõ nagyon megbízható és kellemes szolgáltatásokkal bír. A Pioneer közelebb áll hozzám, de a navigáció miatt a Kenwood a jobb választás, mert õk Garmin navigációt alkalmaznak a készülékekben, a GPS piacon pedig a Garmin a legjobb. A lossless-el bajban vagyunk, egyelõre még csak egy DIN-es készülékek ismerik a flac formátumot. Talán egy kis kerülõúttal megoldható a veszteségmentes zenelejátszás, a CD-n kívül. A dupla DIN-es készülékek kezelnek iPodot, az iPod pedig lejátszik ALAC, azaz Apple veszteségmentes formátumot. A flac átkonvertálható alac formátumba, illetve az iTunes beolvassa a CD-t veszteségek nélkül. Egy iPod beszerzése tudom, hogy plusz költség, de cserébe az autóba integrálva hatalmas zenemennyiséget (és filmet) vihetünk magunkkal. Szóval ez is egy lehetõség. A dupla DIN beépítéshez szükséges egy adapter, ami szabványossá teszi a mûszerfalat, valamint, ha van gyárilag kormánytávirányító az autóban, akkor ahhoz is lehet vásárolni modult, hogy az utólagos készüléket kezelje. A navigáció kiválasztásánál figyelembe kell venni, hogy mennyire részletes a készülékhez adott térkép és mennyibe kerül elõreláthatólag a késõbbi frissítés. Ezek alapján a Kenwood jó választás, mert a Garmin szerintem a legrészletesebb adatbázist adja és a frissítése is huszonezer forint szokott lenni, míg a többi márka esetében ez ennek a többszörösét is elérheti.

Üdvözlettel:

Kütyüdoki - www.duett.hu

Távirányító a központi zárhoz utólag

2013. augusztus 9., 07:48 Módosítva: 2013.08.09 07:48

Kedves Kütyüdoktor!


Szeretnék utólag beépíttetni távirányítót a központi zárhoz. Segítségét
szeretném kérni a tipus kiválasztásához. Az autó, amirõl szó van egy Fiat
Punto 1.2, amiben gyári központi zár van.

Köszönettel: Nagy Róbert

Kedves Róbert!

Létezik olyan, hogy csak központi zár távkapcsoló, van olyan, amit
bicskakulccsal adnak, de elgondolkodtató, hogy pár ezer forinttal drágábban
riasztó is van hozzá. Én, ha ajánlhatom, akkor egy riasztót építtessen be,
mert megbízhatóbb termék és az autóba amúgy is kell a védelem. A csak
távkapcsoló egy termék, aminek a minõségét senki nem ellenõrzi, nem kell
megfelelnie semmiféle kritériumnak, míg a riasztót bevizsgálják, ellenõrzik,
szabványos, stabil mûködésû szerkezet. A védelmi oldala pedig ténylegesen
3-4000 forinttal kerül többe, ami igazán megéri.

Üdv: Kütyüdoki - www.duett.hu