Tisztelt Kütyüdoktor!
Van egy utólag beszerelt Valeo Beep & Park Nr. 3 radar az autóba! Gondolt egyet és egyik napról a másikra elnémult, csipognia kellene, de nem teszi, nagyon-nagyon ritkán ha csippan, szóval nem hiszem hogy magával a hangszóróval van a gond. A csatlakozókat megpucoltam az érzékelő és az ECU között. Viszont, ha csatlakozási vagy érzékelő probléma lenne azt jelezné.
Mi tévő legyek?
Köszönettel: Péter
Vagy kiment a biztosíték, vagy hibás a hangszóró. Ha fej, vagy csatlakozás lenne, azt sípolással jelezné.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Üdv!
A kérdésem az lenne, hogy adott egy Octavia I egy Blaupunkt rádióval, amin igen zavaros a vétel, plusz ha bekapcsolom a hátsó ablak fűtést akkor csak sistereg és nem lehet semmit kivenni a rádió adásból. Menet közben pedig néha jól szól, néha pedig elkezd sisteregni, másik rádióval is ezt csinálja.
Mi lehet a probléma ?
Ilyen hibát okozhat az antenna testeletlensége. Az antenna talppontjában lévő erősítő kap egy pozitív táplálást a rádiótól, míg a negatív pólus maga a felfogató csavarja. Ha nincs megfelelő test, akkor valahonnan szerez magának, például a fűtőszálon keresztül, de amikor bekapcsolja a fűtést ez az út megszűnik, így az antenna nem kap feszültséget. Ha az antenna néha érintkezik, néha nem, az okozhat menet közben vételi változásokat is. Sajnos bontani kell és mérni, de nem olyan nagy dolog.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoki!
A kérdésem az lenne hogy kössem be az erősítőt a kocsiba úgy, hogy 4 csatornás az erősítő, de 2 hangszórót + 1 mélynyomót szeretnék rákötni.
Az elgondolásom az,hogy a fejegység 2 első kimenetére rákötöm a 2 első hangszórót. A 2 hátsó kimenetét összekötöm és az lenne akkor a bemenő jel az erősítőnek és az erősítő 2 csatornájáról vinném rá a 2 hátsó hangszóróra a jelet, a mélynyomóra pedig a 2 másik kimenetről, mivel dupla tekercses.
Megoldhatom-e így? Vagy hogy adjak jelet az erősítőnek, hogy ne legyen külön jobb és bal?
Köszönettel: Attila
A négy csatornás erősítők úgy épülnek fel, hogy négy, három és két csatornába is köthetők. Ebben az esetben használható három- és négycsatornás bekötés is. A dupla csévés hangszórót csak akkor használjuk két csatornára kötve, ha egészen biztosak vagyunk az erősítő minőségében és szimmetriájában. Ha tekercsenként külön csatornára kötjük és a csatornák között különbség van, akkor az egyik cséve fékezheti a másikat, ami minőségromlással, teljesítményvesztéssel, melegedéssel jár, és nem utolsó sorban öregíti a hangszórót.
Én három csatornára kötném és a hangszóró tekercseit párosítanám, annak függvényében, hogy mit bír az erősítő. Lehet sorba kötni, akkor az impedancia összeadódik, vagy párhuzamosan, amikor feleződik. Ha bírja az erősítő az alacsony impedanciát, akkor gyors, dinamikus hangzást érhetünk el vele.
A hangszórók bekötésénél mindig a színpadkép alkotása a lényeg, amiben a hátsó hangszórók nem vesznek részt. A zene irányát az először megszólaló magas hang adja meg a fülnek, így az előttünk lévő hangszóróra kell a figyelmet fordítani. Erősíteni is ezeket kell, nem a hátsókat. Csak akkor használunk hátsó hangszórót, ha nem lényeg a zenei tér és nem lehet semmilyen módon előre érdemleges hangszórót szerelni.
Tehát előre kell jó minőségű hangszóró, azt a rádió első kimenetéről kell erősítővel hajtani. Lehetőség szerint, ha van, és feltételezem, van vágási lehetőség az erősítőben, azt használni kell. Hangszórótól és elhelyezéstől függően le kell vágni róla az alsó frekvenciákat, hiszen az nem az ő dolga, arra szolgál a mélysugárzó. A vágás 60-80-100Hz-es tartomány legyen. A mélyet az első hangszórókhoz kell állítani. Van olyan rádió, aminek direkt kimenete van a mélyhez, de ez nem az, ahogyan olvasom. Vezérelhető ugyan azzal a jellel az első hangszóró és a mély. Egyszerűen az RCA jel elosztható, de ebben az esetben nagyon nehéz lesz beállítani a mély és az első, széles sáv arányát. Sajnos nem tökéletesek a zenei felvételek, sokszor kell arányt állítani, mert az egyik lemezen sok a mélyösszetevő, a másikon kevés, és ez zavaró. Jó, ha zenehallgatás közben bele tudunk nyúlni a mély hangerejébe. Érdemes az első hangszóró szettet a rádió első kimenetéről hajtani, míg a mélyet a hátsó kimenetről. Ebben az esetben a rádió fader funkciójával bármikor állíthatjuk a két hangsáv arányát. A hátsó hangszórók maradjanak a rádió végfokán, az legyen a hátul ülők hangszórója, minket nem érdekel.
Az erősítőn, az előbb említett vágással le kell vágni a mélyről a közép és magas frekvenciát, tehát alul áteresztő szűrőre kell kapcsolni, 60-80Hz környékére. Amint kiválasztottuk a három csatornás bekötést, az erősítő a bal és jobb oldalból a mély számára leképzi a mono jelet. Ennek egy akadálya lehet, ha nincs az erősítőn három csatornás bekötés, illetve választási lehetőség vagy nincs benne szűrő, amivel a vágásokat eszközöljük. Ha nincs, akkor az nem érdemli meg, hogy bekössük. Minden rendes autóerősítő így működik.
Ez első olvasatra talán bonyolultnak hangzik, de az erősítő papírjaiban megtalálható az ajánlott bekötés, onnan lehet puskázni, a kapcsolók állását és a kábelek elrendezését. Szívesen segítünk, ha ellátogatsz hozzánk, az csak időbe kerül, pénzbe nem.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Új Opel Astrát vettem és a rendelésnél nem volt számomra prioritás a gyári rádió minősége. Utólag konstatáltam, hogy a leírásban szereplő CD 300 rádió négy hangszórója egytől egyig elöl van beszerelve az első ajtókba és a műszerfal tetejére. Van-e lehetőség utólag beszereltetni hátul is hangszórókat? Hogyan függ ez a garanciától? Kihez lehet/kell fordulni? Kb. mennyibe kerülne a dolog?
Köszönettel,Hunor
Nos, igen, a hangszórót darabra számolni, üzleti fogás. Természetesen utólag is beépíthetők hangszórók hátra, ez nem érinti a garanciát. Olyan céget kell keresni, aki autó HiFi-vel foglalkozik, náluk, nálunk van hozzá minden. A hangszóró, ha csak a gyári hangminőséget kell követni, 10 000 Ft-ból megvásárolható. Szükséges hangszóró kiemelő a rögzítéshez és egy kis munkadíj, ez sem több 10 000 Ft-nál.
Természetesen ez egy belépő modell ára, ettől indul és a végtelenbe tart a különféle minőségű hangszórók ára, de kiindulásnak jó. Belegondolva ebbe az összegbe, egy autó vásárlásakor még ajándéknak is beleférhetne, főleg bekerülési áron számolva, úgy nagyobb lenne a reklámértéke, mint a darabra számolt hangszórónak a katalógusban.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Szeretnék egy tabletet (7 colos méretű) beépíteni az autómba (2003-as G Astra). A dilemmám ezzel kapcsolatban a következő:
Az egyik ötletem, hogy a gyári középkonzolt (ami a rádió körül van) úgy alakítom át, hogy a tablet egy mozdulattal az anyósülés felől becsúsztatható legyen (így rögtön csatakoztatva is lenne az usb-s töltő). Ennek a megoldásnak két hátrányát látom:
1: kevésbé lenne esztétikus
2: nem tudná megfelelően eltakarni a fölé kerülő árnyékoló rész (valami olyasmire gondolok mint a 2009 körüli 5-ös BMW-kben van).
Ennek a megoldásnak az előnye persze, hogy a tabletet ki lehet venni az autóból, így talán kevésbé vonzó a tolvajok számára. A másik út az lenne, hogy úgy alakítom át a gyári műanyag elemet, hogy a tablet fixen bekerül a gyári kijelző helyére (jelenleg a gyári kijelző csak a időt, dátumot és hőmérsékletet írja ki, tehát semmi hasznos információ nem veszne el). Ezt a változatot választva nem lenne gond az árnyékoló igényes és esztétikus kivitelezése és a tablet konfigurálható lenne, hogy a sok autóban gyárilag beépített egységekhez hasonlóan működjön (gyújtással együttbekapcsol, kulcs kivételekor kikapcsol, stb.)
Magát a tabletet semmi másra nem szeretném használni, tehát ilyen szempontból nem lenne hátrány az sem ha fixen be lenne építve, leginkább a biztonsági szempont az ami miatt nem tudok dönteni. Egy beépített kütyü önök szerint mennyire teszi célponttá az autót az autótolvajok, "rádiót kilopkodó egyének" számára?
Várom megtisztelő válaszuk! András
Nem lesz kis munka, nem vagyok biztos abban, hogy megéri. Én a fix beépítést választanám, a kivehető verzió nagyon sok buktatót rejt. A dupla DIN méretű rádiók megjelenése visszaszorította a rádiólopást, mert azok nem vehetők ki egy mozdulattal, sok esetben négy darab hatos csavarral rögzülnek, rengeteg bontást igényel a kiszerelésük és roncsolással sem engedik el magukat. De az ördög nem alszik, mindennek van rizikója, ami az autóban marad.
Ennek ellenére esztétikusabb megoldást látok a fixen beépített készülékkel. Mielőtt nekilátna a nagyobb munkának, mindenképpen állítsa össze a rendszert és tesztelje. Sajnos előfordulhat, hogy a készülék a töltésen keresztül földhurkot képez és eltüntethetetlen zavar jelenik meg a hangban. Megoldandó probléma lesz a négy hangszóró vezérlése és azok arányainak beállítása. Nem minden tablet esetén lesz kényelmes helyen a hangerő, ezt is ki kell próbálni, mert vezetés közben sokszor kell majd használnia ezt a funkciót.
Elképzelhető, hogy a kényelem érdekében be kell iktatni egy hangerő/fader potenciométert a tab és az erősítő közé. Nem is beszéltünk erősítőről, pedig kell. A tab saját végfokozata kevés ahhoz, hogy az autó hangszóróit meghajtsa, ezért szükséges egy négy csatornás erősítő, amitől nem kell nagy teljesítményt várni, de 4 x 20W legalább legyen tartalékban. A ki- bekapcsolást nem tudom, hogy hogyan lehet konfigurálni, szerintem az marad manuális.
A lényeg a végeredmény. Egy beépített tab több szolgáltatást nyújthat, mint egy dupla DIN méretű rádió, ráadásul töredék árért. De, van hátránya egy rádióval szemben. A rádióban van rádió, ami a tabban nincs, csak ott, ahol van 3G lefedettség. A rádióban van hangszínszabályozó, fader, balansz, AUX bemenet, USB kezelés, esetleg Bluetooth kihangosító. Szabványos méretével könnyebb a beépítés és biztos a gyári kinézet.
A tab olcsóbb, de beépítése nehézkes. A funkcióinak többsége az autóban haszontalan. Nem írunk levelet és nem internetezünk vezetés közben. Nem nézünk filmet és nem is játszunk, illetve nem szerkesztünk Word vagy Excel fájlt. Marad a zene lejátszás és a navigáció. Rádiót csak ott hallgatunk, ahol az adatforgalom működik, ami sajnos nem mondható el az egész ország területéről.
Ha belegondol, akkor a navigáció és a tab-on tárolt zene miatt kerülne be egy nehézkesen kezelhető szerkezet az autóba. Nem akarom lebeszélni, csak érdemes jobban körbejárni a kérdést a nagy munka előtt. Tapasztalatom szerint a tab az utasoké, a vezető nem sokat tud ebből élvezni. Például a Pioneer SPH-DA110 - 144 900 Ft bruttó fogyasztói áron talán alternatívája lehet a tabnak, de érdemes a Parrot Asteroidot is megnézni. Az ár elsőre lényegesen magasabbnak tűnhet, de az autóba beépített tablet sem a 40 000 Ft-os kategória, mert az biztosan nem alkalmas mindennapos megbízható használatra.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Szeretnék egy vonóhorog visszajelzőt bekötni egy Suzuki SX4-be (2008). Megfelelő lenne a vezetőoldali küszöbnél megkeresni a hátsó lámpákhoz húzott irányjelző vezetékeket és megszakítva közbeiktatni egy kétkörös vonóhorog visszajelző "elektronikát"? Általánosságban pedig azt kérdezném, hogy ha egy autóban normál vezetékköteg van akkor az említett módszerrel bármely autóba hasonlóan lehet a visszajelzőt bekötni? Gyakorlatilag az egykörös visszajelző idejét múlt?
Várom megtisztelő válaszát, üdvözlettel: Gábor
Mindenképpen leválasztott megoldást ajánlok. Régen, amikor az autókat az örökkévalóságnak tervezték és a réz ára elérhető magasságban volt, a vezetékek alkalmasak voltak arra, hogy egy utánfutó plusz terhelését is elviseljék.
Akkor elegendő volt a vonóhorog csatlakozóját párhuzamosan kötni az autó hátsó izzóira és egy egyszerű terhelést figyelő elektronikával kiegészíteni, ami fegyelmeztetett az esetleges kontakthibára vagy kiégett izzóra. Ma nem ez a helyzet. Az autó vezetékei a gyári világítására vannak méretezve, nem viselnek el plusz terhelést. Sok gépkocsi elektronikusan figyeli a világítás megfelelőségét, egy megnövekedett terhelést, mint amit az utánfutó jelentene, hibaként értelmezi és ki is tiltja a túlterhelt kört.
Ajánlott olyan elektronikát választani, ami csak jeleket vesz a gyári áramkörről, nem terheli azt, a vonóhorog csatlakozóját külön tápellátásról látja el energiával. Mercedes, VW, Opel, Peugeot. esetében CAN-bus rendszerű modult kell választani, egyéb esetben hibát írna a computerbe. Vannak modulok, amik leválasztják a gépkocsi hátsó lámpáit, letiltják a tolatóradart. Természetesen ezek költségesebb megoldást jelentenek, mint a régi visszajelző, de nincs mit tenni, az autó megváltozott.
Vannak autótípusok, ahol a hátsó lámpa mellett előkészítés található a vonóhorog elektronikához, van, ahol a beszerelőnek kell a lámpa csatlakozóról leágazni. Egy elektronika bekötése nem nagy kihívás olyan embernek, aki kicsit is járatos a villamosság területén, a kapható modulok mind rendelkeznek bekötési rajzzal, ami könnyen értelmezhető. De, a vonóhorog beszerelését nem végezhetjük otthon, azt csak szakműhely teheti, hiszen különösen balesetveszélyes eszközről van szó. Ha a vonóhorgot szakműhely szereli, akkor a csatlakozó is, így az alapkérdés szerintem okafogyott.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Nemrég vásárlotam egy 2002-es Ford Mondeot, 2.0 benzinest, autómata klímást. A klíma-fűtés-hűtés kijelzője egy ideig rendben mutatja a beállított értékeket, majd gondol egyet és nekiáll villogni, de a szellőzés amúgy működik. Mi lehet a jelenség oka? Aggódjak?
Köszönettel: Őrlős Krisztián
Megkérdeztem a Ford szervizben dolgozó barátomat és ezt válaszolta:
A korai évjáratoknál gyakran előfordul a klímapanel meghibásodása. Gyári műszerrel jól diagnosztizálható a rendszer. Bizonyos áramköri hibáknál nem kell panelt cserélni,mert javítható!
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
A Wagon R+ gyári rádió nem adja ki a bentlévő cd-t. Mit lehet vele csinálni, kb. mennyibe kerül a javítás?
El kell vinni műszerészhez javításra. Lehet, hogy elkoszolódott a kiadó görgő, ez előfordul, az apró kis szöszöktől megcsúszik, és nem tudja kitolni a lemezt. Írható CD-k esetén nem túl pontos a gyártás és néha vastagabbak, mint a szabvány, ez is okozhat gondot, de erre inkább a Ford gyári rádiók allergiásak. Volt már mechanikatörés is, de ez nem jellemző. A javítás előtt árajánlatot kell kérni és lehet dönteni a sorsáról. Ha tíz éves, akkor amúgy is ráfér egy karbantartás.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt kütyüdoki,
2001-es évjáratú Saab 9-3 ba szeretnék xenon szettet (jó minőségűt) a gyári világítás már újkorában sem volt túl hatékony. Ugyanakkor csak abban az esetben szereltetnék be ilyen szettet ha azt legálisan használhatom is, illetve a műszakin sem okoz gondot. Az autó gyárilag rendelkezik fényszóró mosó és törlő berendezéssel valamit a fényszórómagasság is állítható. (nem tudom hogy ez számít-e.) Kérdésem az lenne hogy mi a véleménye erről a "projektről".
Hivatalosan nem lehet. Minden változtatás típusmódosításnak számít a KÖHÉM szerint, így hiába van magasságállító és mosó, akkor sem engedélyezett. Sajnos a lámpatest vetülése is más a xenon esetében, ez magyarázza a tiltást.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Az lenne a problémám, hogy az F Astra Caravánunkban elment a központi zár egyik pillanatról a másikra. Néha lezár, néha nem, feloldani meg szinte sose akar, vagy csak 5-10 mp után. Most a biztosítékot kiszedve használjuk, így kicsit olyan érzés mintha újra Trabantban ülnék. A legnagyobb baj, hogy nem is találjuk a központi zárat (igaz nem vagyok biztos benne hogy néz ki), se mi se a szerelő. Jobb elöl kellene lennie valahol de nincs. Van valami ötlete hol lehet?
Tisztelettel: Szaki
Lehet, hogy nem gyári a központi zár, ebben az évjáratban sokszor az autószalon szerelte, mert nekik az volt az olcsóbb megoldás, ezért akárhol is lehet a központ. Az ajtóátvezető gumitól lehet elindulni a vezetéken és előbb-utóbb megkerül a központ.
Általában a két első ajtó valamelyikében elállítódik a motor és ez okozza, hogy nem érzékeli a nyitást vagy zárást a benne lévő kapcsoló. Természetesen lehet központ hibája is, de nem jellemző. Le kell választani központról az első motorokat és ellenőrizni, kiszűrni, hogy melyik a ludas. Le kell venni az ajtókárpitot és beállítani a kapcsolót. A bontásnak csak akkor álljon neki, ha van benne rutinja, mert szerelés közben lehet törni-zúzni, ami sok pénzbe kerülhet. Mivel rutint igénylő, hosszadalmas és vacak munka, én elvinném egy szervizbe.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Az alig 4 éves VW Polo-m gyári akkumlátora átlagosan fél évente lemerült annyira, hogy az autó nem indult utána. A szakszervíz cserét javasolt mert 13%-os volt a töltöttsége. Ezért, a legutóbbi lemerülés után beruháztam egy 30 ezres Bosh akkumlátorra, amitől reméltem, hogy megszűnik ez a problémám. Mégis, pár hónap használat után, egy hét állást követően, az autó teljesen nullára merült, még a központi zár sem működik benne, gyakorlatilag az elektronika halott benne. Mivel az akkumlátor új, ezért más gond lehet. Létezik, hogy valami zárlatos, vagy mi szívhat le ennyire egy új akksit? Nincs benne riasztó csak az alapvető tartozékok, rádió, stb. Tanácstalan vagyok, kontárokhoz pedig nem szívesen vinném az autót, hanem szeretném végérvényesen megoldani a problémát.
Előre is köszönöm a választ!
Először is legyen benne riasztó vagy valami védelem, mert ellopják, bár az is megoldja a lemerülés problémát, de inkább keressük meg a hibát. A kutakodás előtt az autó akkumulátorát fel kell tölteni, hogy ne zavarjon bele semmi mérésbe. A töltést rendes akkumulátor töltővel kell végezni és ez legalább hat órát vesz igénybe. A feltöltött akkumulátorral mérjen egy nyugalmi áramfelvételt. Természetesen a hibakeresés némi elektromos ismeretet megkíván. A nyugalmi áramfelvétel nem lehet több, mint 50mA, ha nincs semmi utólagos szerkezet az autóba építve. Ha magasabb az érték, akkor irány a szakszerviz, mert otthoni módszerekkel, kapcsolási rajz nélkül nem lehet megtalálni a hibás gyári egységet. Ennek kevés a valószínűsége, mert ami működik az nem lehet zárlatos is egyben.
Ha az áramfelvétel megfelelő, akkor be kell indítani az autót, bekapcsolni a tompított világítást, esetleg mellé a fűtőventillátort, hogy terhelt legyen a rendszer és mérni ez töltést. A töltést szintén az akkumulátoron mérjük, ami legalább 13,8V legyen. Ennél alacsonyabb érték esetén a töltés elégtelensége okozza a merülést. Lehet a hiba oka a generátor, de lehet testhiba is.
A generátort szintén szakszerviz javítja, de előtte még egy mérést érdemes elvégezni. Az akkumulátor negatív saruja és a generátor külső váza között kell feszültséget mérni. Ha itt mérhető valami, akkor valahol a kettő között testelési probléma van. Az akkumulátor negatívja az autó a karosszériájához, majd a motorhoz testelődik. Az akkumulátornál általában jól lekövethető a kábel és annak lecsavarozott pontja ellenőrizhető. A motor és a karosszéria közötti testkábel nehezebben található, általában az egyik motortartó baknál bújik el. Ezeket a csatlakozási pontokat kell ellenőrizni. Természetesen alapul vettem, hogy az akkumulátor hibátlan, hiszen új, és azt is remélem, hogy a teljes lemerülés nem tette tönkre.
Előfordulhat, hogy keveset használja az autót és azt is csak városban, rövid távon. Az autónak van egy pici fogyasztása még akkor is, amikor áll. Az akkumulátor saját magát is kisüti, veszít az energiájából még, ha nem is használják, ez a kettő pedig összeadódik. Ha valaki keveset használja az autót és rövid távon, akkor szegény elektromos rendszer nem tud annyi energiát visszatölteni, mint amennyit elhasznál az autó. Állásban merül, a beindításkor az önindító egy jó nagyot kiharap belőle. Városi forgalomnál, kis fordulaton nem tölt, de a világítás, a fűtés, klíma és egyéb fogyasztók falják az energiát. Ez okozza, hogy az akkumulátor, a generátor minden igyekezete ellenére nem kap annyi töltést, mint amennyit elhasználunk. Mindig kevesebb marad, majd elfogy, és megint tölteni kell, cipekedni. Erre az autóhasználatra nincs megoldás. Ha garázsban áll és van lehetőség, akkor az autót csepptöltőre kell tenni, amikor nem használja, ez 10 000 Ft-on belüli beruházás, nagyon megéri. Ha nincs lehetőség erre, akkor marad a cipekedés és töltögetés. Sokan ilyenkor leveszik az akkumulátor sarut, de azzal nem lehet olyan nagymértékben kinyújtani a merülés idejét. Akkumulátor csere előtt viszont mindig meg kell méretni az akkumulátort, ami nem azt jelenti, hogy hány százalékos a töltöttsége. Minden elektromos szakembernek van tesztere, ami az akkumulátorról több mért paraméter alapján dönt, hogy mennyire lehet még megbízni benne. Ha csak azt mérték, hogy mennyi a töltöttségi szintje, nos, akkor semmit nem mértek, csak eladni akartak.
De gondolom ezt csak hibás megfogalmazás volt.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Az lenne a gondom, hogy a kocsinkban (Citroen C3 (2003) 1.1 Spot) nem működik a hátsó szélvédő lefűtése. Hiába nyomom meg a gombot, a lámpa felvillan, hogy lefűtés működik, de közben nem történik semmi. A kocsi kitűnő állapotban van garázsban tartott, 65 000 km van benne. Ez bosszantó dolog, főleg télen. Mi lehet a gond? Fűtőszálak haltak meg, vagy kábelszakadás? Válaszát előre is köszönöm!
Rá kell mérni a kapcsoló utáni vezetékre, hogy valóban megjelenik-e a tápfeszültség. Ha nincs, lehet kapcsoló- vagy biztosítékhiba. Ha megvan, akkor a szélvédőfűtés két csatlakozási pontjánál kell mérni. Ha ott is megvan, akkor szakadt a fűtőszál. Ez nem valószínű, egyszerre nem szakad el az összes, esetleg letörhet a csatlakozó, de az látható hiba lenne. Ha a csatlakozón nem mérhető semmi, az ajtó átvezetőt kell megvizsgálni.
A nyíló hátsó ajtóknál rendszeres a vezetékszakadás. A szakadt vezetéket nem szabad összeforrasztani, mert az egy kemény kötés, nagyon hamar újra elszakadna, ki kel váltani egy darabon új kábellel, hogy a kötések nem mozgó helyre kerüljenek.
Ha mégis a fűtőszálnál lenne probléma vagy a csatlakozó tört le, szélvédőjavító tökéletesen meg tudja csinálni.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
2005-ös évjáratú Chevrolet Lacetti 1.4-es autóm van. Lassan két éve került hozzám, ez idő alatt többször próbálkoztam a szivargyújtó használatával különböző eszközökkel (Transmitter, GPS, telefontöltő).
Egy alkalommal 70-es tempónál menet közben párom bedugta a GPS töltőt a szivargyújtó aljzatba, majd hirtelen menet közben megállt az autó motorja és később újra sem lehetett indítani. Mint később kiderült az 1-es gyújtásbiztosíték ment ki a motorbiztosítékok közül. Cseréje után ismét indítható volt az autó.
Pár hónap elteltével -félve- ismét próbálkoztam a szivargyújtóval, ezúttal úgy, hogy indítás előtt, álló motornál dugtam bele GPS-emet immár új töltővel a biztonság kedvéért. Az autó elindult, majd kis idő múlva égett szagra lettem figyelmes. Kiderült, hogy a tompított fényszóróm nem ég, de helyzetjelző és távolsági fényszóróm rendben működött, igaz utóbbi nem folyamatosan csak "villogtatva" használva. Ezek után nem használtam szivargyújtómat, félve, hogy bármit dugok be az kiüt valamit. Mi lehet a probléma? Aljzat? Kábelezés?
Válaszát előre is köszönöm. Üdvözlettel Péter
A szivargyújtó szabványáról, azaz szabványtalanságáról már írtam. Minden eszköz csatlakozója egy kicsit más, egy kicsit vastagabb vagy vékonyabb, hosszabb vagy rövidebb, szóval ez a csatlakozás csak a szivar meggyújtására való. Nincs megoldás.
Azaz, ha ugyan abban az autóban használja a töltőt, akkor azt be kell építeni fixre. A kötést a műszerfal mögött kell megejteni és annyi kábellel előbújni valami illesztésen, amennyi a navigációig elér. A fix kötés nem csúszik ki, nem lesz kontakthibás, a kilógatott kábel esztétikus, nincs útban. A készüléket úgy is mindig ugyan ott tartja, elegendő neki a kilógatott kábel, ami gyáribb, vagy inkább szakszerűbb külsőt kölcsönöz.
A biztosíték kiverését az okozza, hogy a navigáció csatlakozója a szivargyújtóba dugáskor egy kicsit ferdén csúszik be és ez elegendő arra, hogy rövidre zárja a két pólusát. A zárlat következtében megszűnik az áram és olyan eszközök sem kapnak energiát, amik ugyan arra a körre vannak kötve.
Az igazsághoz tartozik, hogy erre a biztosítékra nem szoktak az autó működésével kapcsolatos áramköröket kiosztani, ez egy kényelmi kör, amin lényegtelen dolgok vannak, mint rádió, belső világítás. De, ahány ház annyi szokás, lehet, hogy az Ön autójában az immobiliser is ide került.
Ha nem szeretné fixre kötni a navigációt, akkor a szivargyújtót külön kell biztosítani, az eddigi körtől függetlenül, hogy egy esetleges zárlat ne befolyásolja a többi eszközt és az autót.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Üdvözlöm!
1992-es 300d automata Mercedesembe szeretnèk tempomatot.
Valamint a gyári Becker ràdióhoz egy olyan kütyüt amit összekötve egy jack dugóval hallgathatok az Iphonomról podcast-ot zenèt stb.
Tudnak ajànlani vmit? Köszönöm
Waeco MS50 utólagos tempomat beépíthető, ami 75 000 Ft bruttó összeget képvisel szereléssel együtt. A Waeco szolgáltatását tekintve teljes értékűen megegyezik egy gyári tempomattal, így ajánlom.
iPhone-hoz a Dension CarDock-ot ajánlom. Ez egy olyan szerkezet, ami a telefonról átküldi a zenét a gyári rádióra egy sajátos FM modulhoz hasonló módon. A gyári rádión úgy szólal meg a zene, mint egy nagyon jó minőségű rádióadó. Hab a tortán, hogy kihangosítókén is működik. Be is lehet szerelni, de lehet mobil egységként is használni és nálunk ki is tudja próbálni a vásárlás előtt, így nem kell zsákbamacskára költeni.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
T. Doki!
Sok olyan jármű van, ahol gyárilag valamelyik lámpatestbe szerelték a DRL-t. A kérdés az, hogy mennyire legális, ha ezt én teszem utólag, azaz beszerelek egy plusz fényforrást valahová? A névleges magasságok, távolságok stb. nyilván megvannak, pozícióra passzos lenne.
Léteznek olyan megoldások is, hogy pl. a halogén fényszóró 25% fényerővel a DRL. Ez mennyire van rendben a jogszabály betűje szerint?
Vagy pl. beáldoznám a ködlámpát, és azt kötném át DRL-nek (valami alkalmas LED-es izzóval vagy csak simán csökkentett fényerővel). Ez vajon mennyire OK jogszabályilag? Köszi előre is!
Tisztelettel: Tóth Endre
Az ötlet jónak és praktikusnak tűnik, de a lámpatest nem modifikálható. Ha valamit beleszerel, azzal változtat, a KÖHM, pedig egyértelműen fogalmaz, nem szabad.
A fényszóró fényerejének változtatásával nem érjük el ugyan azt a hatást. A tompított és a fényszóró igyekszik kikerülni a szemben jövő látóterét, de a DRL pont a szembejövő járművet célozza. Természetesen a reflektor elég intenzíven világít, de a cél nem elvakítani, hanem látszani.
A ködlámpa szintén a bevilágított tér miatt nem alkalmas, ahogy a tompított és a reflektor. A ködlámpa hivatalosan nem is használható csak ködben és lakott területen kívül, így komolyabb bonyodalomba is kerülhet egy ellenőrzés vagy vizsga során.
A DRL egy külön világítótest, amire szabályok vonatkoznak. A gyári megoldásokkal ne foglalkozzunk, az az autógyár dolga, ami utólagos, arra vannak kötelezettségek. Igyekeztem a weblapunkon a DRL menü alatt összeszedni minden ide vonatkozó szabályt. Ami annak megfelel, azt szabad, ami nem azt nem. Sajnos nem lehet kikerülni a DRL megvásárlását semmilyen megoldással és ennek az az oka, hogy a reflektor, a tompított, a ködlámpa és a DRL, más-más területet világít be a saját funkciójának megfelelően.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
T.kütyüdoktor!
Előfordulhat-e az, hogy egy márkaszervíz által beépített és beszerzett Golden Eye 8 érzékelős tolatóradarnál az első szenzorok kábele nem ér el a központi egységig? A kábel hossza a forgalmazó szerint 8 méter. Kapható-e gyári kábel hosszabbító vagy más helyet kell keresni a központi egységnek? A hátsó érzékelők rendben működnek. A kocsi típusa Honda Civic 1.4 2013-as modell.
Üdvözlettel:Attila
Természetesen előfordul, hogy a szett nem alkalmas a beépítésre, de ebben az esetben a nyolc méter elégnek tűnik. Egy tolatóradar szett, mint minden tisztességes termék, szerelési utasítással rendelkezik, ami segít a szerelőnek a bekötésben és az elhelyezésben. Ha nincs, az sem olyan nagy probléma, hiszen a beépítés nagy bontással jár, de nem bonyolult, egy szerelő azonnal átlátja és megoldja utasítások nélkül is. A központot oda kell szerelni, ahova elér a kábel, az egyetlen lényeges dolog, hogy vízvédett helyen legyen, mert a központ semmiféle párának, víznek nem áll ellen.
A fejek nem hosszabbíthatók, lehet próbálkozni, lehet, hogy sikerül is, de a kábel hossza hangolt, a toldással labilissá tehető a működés, de nyolc métert nem kell toldani.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
LED izzókról érdeklődnél Önnél! Már egy ideje, főleg a prémium márkáknál bevezették a gyári, hideg fehér színhőmérsékletű rendszámtábla világítást. Nagyon tetszik ez a megoldás az "impozáns" kinézete miatt. Számtalan helyen árulnak már minden foglalathoz LED-es izzókat, rendszerint "E" jelzés nélkül! Még a nevesebb gyártók, legdrágább termékei is "off road" jelzéssel vannak ellátva! Ugye a Kresz szerint fehér fényűnek kell lennie a rendszám megvilágításának, de az is rendeletbe van foglalva, hogy annak a fehér fénynek milyen színhőmérsékletűnek kell lennie? Pl: elláthatom 5000-6000 Kelvin hőfokú fehér LED rendszám izzóval szabályosan az autómat a standard izzószálas (kb. 2800-3000K) izzó helyett, vagy ez teljesen szabálytalan!
Ha nem lehet, az új autókon miért szabályos?
6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet
(4) A világító és a fényjelző berendezésekben csak a berendezés típusára előírt műszaki jellemzőkkel rendelkező izzólámpát szabad használni.
Nem akarom az egész szabályt becsatolni, ha tovább olvassa, pontosan leírja az izzókra vonatkozóan, hogy milyen paramétereknek kell szerepelni rajta. Ha nem olyan az izzó, vagy nincs rajta felirat, illetve hiányos, az bizony szabálytalan. Azt, hogy egy vizsgán, vagy közúti ellenőrzés során a rendszámvilágítást mennyire kezelik szigorúan, nem tudom. Nem érzem, hogy hatalmas bűncselekmény lenne másra cserélni, hiszen megvilágítja a rendszámot és nem vakítja a közlekedés résztvevőit, nem okoz kárt, de szabály, az szabály.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoki!
Azt szeretném megtudni, hogy ha megjelölték az autónkat lopás végett, vagy is inkább a sárvédő alá felragasztottak egy kütyüt, akkor a kocsi (Suzuki Swift), csak azért van még meg, mert nem tudták ellopni? Az történt, hogy pár napja egyik este egyszer csak nem indult (munkahelyről). Komputer nem jelezte ki a hiba okát. Elvontatták és nagy nehezen arra jöttek rá, hogy valami kis kütyü lett felragasztva jel lopás végett és a benzinbefecskendezést letiltotta a riasztó, így nem indult el az autó. A Sukuzi Ász-nál (most tudtam meg, hogy az az üzlet megszűnt már) mikor vettük, +40 ezerért szereltek be riasztót, amit az ajtókilincsen lévő gomb megnyomásával hatástalanítottunk és ekkor az ajtózár is nyílt.
Most elvittük egy "riasztó szerelőhöz", aki közölte, hogy az a pici egység, amit 40 ezerért beszereltek 3ezret ér, szerintük semmit nem ér (mégsem vitték el a kocsit, mert nem adott benzint a rendszerbe), szerintük nem volt megfelelően bekötve, se a komputerbe, se ide-se oda. Ugyan tényleg csak akkor riasztott, ha az ajtót nem megfelelően nyitottuk, tehát motorháztető érintésre pl. nem, de mégis meg volt a kocsi. Most 25 ezerért kaptunk új riasztót, ami állítólag nem fogja blokkolni az üzemanyag befecskendezést, de sokkal szuperebb szerintük, mint ami eddig volt, habár az ajtónyitógombra most már csak az ajtók fognak kinyílni, egy külön kütyün kell majd vezérelni a riasztót.
Vajon mikor vertek át minket, most vagy a kocsi vásárlásánál. Ha megint ragasztanak fel ilyen jellopó micsodát, akkor most el is vihetik majd a kocsit?
Előre is köszönöm válaszukat!
Nem láttam még ilyet, de ettől természetesen létezhet. A kódlopáshoz valóban kell pár kódsorozatot rögzíteni, ami legalább a használt algoritmust megfejti, de ez nem igazán jellemző autólopáskor. A felragasztott dobozka rögzíthet, de nem kell annyi idő hozzá, hogy napokig ott legyen, rögzítsen, szerintem az az egység valami más dolog lesz, de látatlanban nem tudom megmondani, hogy mi. Ha kódlopó lenne, az csak venné a jelet, nem érzékelné semmilyen riasztó a meglétét és nem blokkolná a motort csak azért, mert odaragasztották.
Az autó védelme összetett dolog, mert a legjobb minőségű riasztó sem ér semmit, ha trehány a beszerelése. A 40 000 Ft-os ár reálisnak hangzik, de, ha még a motorteret sem érzékeli, akkor egy dilettáns szerelte - szóval minden lánc olyan erős, mint a leggyengébb láncszem. A régi riasztó nem volt rendesen beszerelve, az új meg nem blokkolja a motort, szerintem ez sincs rendesen beszerelve. Jöjjön el hozzánk és szívesen megnézem, hogy mit tud a védelem és véleményezem, ez nem kerül semmibe. Felmerülhet a kérdés, hogy milyen alapon véleményezek, valóban önjelölt szakértő vagyok, de gondolom, 30 év tapasztalata elegendő lehet ahhoz, hogy valamire azt mondjam ez jó, vagy vacak és reklamálni kell. Jöjjön minél hamarabb, mert, ha valóban veszélyben van az autó, akkor minden percnek jelentősége van.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt kütyüdoki.
Vásároltam egy Osram led drl 401-es nappali menetfényt. Renault Megane-ba (2008) szereltettem be szervizben. Szépen müködik jól világit úgy ahogy kell de ha fékezek vagy balra indexelek villog. Ha jobbra akkor jó. Már több gyujtás utáni áramra is rá lett kötve de a jelenség ugyanaz!
Elõre is köszönöm válaszát.
Ez nem egy bonyolult rendszer, de természetesen mindig az egyszerű dolgok visznek tévútra. Ha kap áramot és kap testet, akkor működnie kell, de nem teszi, így ellenőrizném, hogy a testelés megfelelő-e, az áram, ahogy írja már volt máshová kötve, de azért arra is érdemes rámérni. Ha minden rendben van, akkor össze kell cserélni a két oldalt, ez megmutatja, hogy fordul-e a hiba vagy nem. Ha a lámpatest a rossz, akkor cseréltetni kell, ha megmarad a probléma bal oldalt, akkor nincs ötletem. A fékezéskor előjövő hiba számomra testproblémát jelez, mert, ha nincs megfelelő test a lámpán elől, vagy a hátsó lámpán hátul, akkor az egy másik fogyasztón keresztül próbál energiához jutni, abból pedig zűrzavar lesz. Láthatott már ilyet, hogy az előttünk haladó jármű, amikor indexel, a mellette lévő izzók is elkezdenek villogni. Ilyenkor ott a hiba a lámpa testelésében. Ha nem jut semmire, szívesen elidőzünk a hiba felett, abból mi is tanulunk.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Üdv Kütyüdoktor!
Szeretném fejleszteni az autóba a hifi terén. Jelenleg a műszerfalba gyárilag kialakított részbe vettem egy SAL AHPX-210 10 cm 2utas hangszórót, de ez nagyon gagyin szól, így gondoltam az első ajtóba szeretnék beépíteni 16 cm hangszórót.
Sokan más mondanak és más véleménnyel, sokan azt mondták hogy szettet vegyek mert sokkal jobb, mások azt mondták vegyek 2 utas koax-os hangszórót mert az a jobb és nem kell a magassugárzót és hangváltót, és már bizonytalan vagyok hogy most mejikkel járnék jobban és melyik szólna jobban.
És még azt is mondták hogy ne a fejegységgel hajtsa meg mert tort hangot fog adni és meg is égetheti a tekercset vagy leégetheti teljesen a hangszórót,ezért kellene a 2 csatornás erősítőt és arra kössem rá a hangszórót, ebben sem tudok dönteni mert így már drága lenne az egész hifi, nem akarok olyan nagy rendszert kiépíteni, de ha tényleg kell az erősítő akkor megpróválok venni az is. Ebben kérnék segítséget hogy most mit és melyiket vegyem meg nyugott szívvel hogy biztosan jót vettem.
Fejegységből ezt néztem ki JVC KD X250BT, szettben pedig ez ajánlották: Kicx STC 6.2 16,5 cm
A zeneépítésnél arra törekszünk, hogy reprodukáljuk a valós élményt, mintha egy koncerten állnánk, ülnénk a színpad előtt, ahol látatóan és hallhatóan minden hangszernek pontos helye van és az egész zenének tere, szélességgel, magassággal, mélységgel. Az elsőként megszólaló magas hang határozza meg a hang irányát, ezért lényeges a hangszóró elhelyezése és irányítottsága, ez alól a mély a kivétel, mert a 300Hz alatti hangnak nincs iránya, nem érzékeli a fül.
Olyan hangszórót még nem sikerült készíteni, ami minden frekvenciát átfog, egyforma intenzitással tisztán szólalna meg, ezért több részre bontjuk a hallásuk frekvenciasávját. A hangszóró által visszaadott hangsáv fizikai mérettel párosul, a magas membránja kicsi, míg ahogy lejjebb megyünk frekvenciában úgy nő a kívánatos membránméret, így a mély hangokhoz nagy méretű hangszóró szükséges. Az autóban sajnos nem egy tengelybe szereljük a hangszórókat, mint egy otthoni hangfalban, ezért még bonyolítja a helyzetet, hogy mindenféle fázisproblémák lépnek, léphetnek fel, ezért csak hozzáértőknek ajánlom a két útnál több megosztást. A kárpit, a hangszóró rögzítés zörgéseket, különböző saját rezgéseket produkálnak, összegezve a jó zene kiépítése összetett feladat, próbára teszi a HIFi mániás embert.
A hosszú ijesztgetés után azért mindenkit rábeszélek a zeneépítésre, mert zenét hallgatni jó, és kell.
Az általánosan jó felépítés, a recept a következő: Kell egy jó minőségű, két utas hangszóró szett előre, lehetőleg 16cm-es átmérővel. Hátra nem kell, mert az nem vesz részt a zenehallgatásban, az a hátul ülők extrája. A magas a műszerfalon vagy az "A" oszlopon legyen, ez határozza meg a színpadképet. Az iránya meghallgatással meghatározható, csak jó minőségű, tömörítetlen zene legyen, ne MP3, azt már el kell felejteni. A közép-mély a maga 16cm-ével elegendő közép és ütős közép-mély hangot szolgáltat, általában az ajtóba szereljük. A rögzítése legyen stabil, ha kell, merevítsük a környezetét, hogy a kárpit vagy egyéb karosszériaelem ne rezegjen vele, mert az nem kívánatos hanggal ajándékozna meg.
A gyári hangszóró kábel általában vékony vacak, hiszen drága a réz, ezt cseréljük, nagyon sokat számít. Ha van anyagi erő a fejlesztéshez, akkor jöhet az erősítő és a sub. Az erősítő leveszi a terhet a rádió végfokáról, ami nem tesz tönkre semmit, csak teljesítménye kicsi, ezért torzít és nem tudja dinamikával ellátni a hangszórót. Az erősítővel sem hallgatjuk sokkal hangosabban a zenét, de abban a tartományban nem torzít és rejtett tartalékai dinamikus hangzást kölcsönöznek. Lehetőleg három csatornás erősítőt válasszunk, mert arra ráköthető a mély. A mély hangszórót ládába szereljük, mert abban olyan környezetet biztosítunk neki, amibe tervezték.
A mélyláda leveszi a terhet a 16cm-es hangszóróról, ami 100-250Hz-től fölfelé működve új éltre kel, míg az ez alatti frekvenciákat a mélyláda szolgálja majd. Összegezve lehetőleg 16cm-es hangszóró szettet vásároljunk, mert tapasztalataink szerint autóba ez optimális és később lehet rá építeni. Ha van rá keret vagy később lehetőség, akkor jöjjön az erősítő, de lehetőleg mélyládával együtt, ez lesz az igazi nagy bumm.
Ne vegyünk olcsó terméket, a jó nem sokkal drágább és nem kell kidobni. Ha nagyon az anyagi részen múlik, akkor forduljunk a használt felé és minden vásárlás előtt keressünk egy hozzáértőt.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Kedves Kütyüdoktor!
Leparkoltam a munkahelyi parkolóban Ford S-Max-ommal és amikor a zsebemben lévő távirányítón véletlenül a nyitás gombot nyomtam meg a zárás helyett, az autómtól pár méterre parkoló egyik kollégám új Focus-ának feloldott a központi zára (plusz első-hátsó helyzetjelző és kilépőfény felkapcsolt, mint az én S-Max-omon is). Amikor a lezárás gombra nyomtam a saját autóm teljesen normálisan lezárt. Ahogy sétáltam el láttam, hogy a Focus kb 20 mp után lezárt, mint amikor valaki nyomja a távirányító nyitó gombját, de nem nyitja ki az ajtót és az autó automatikusan visszazár 20-30 mp-el később?
Lehetséges az, hogy az én távirányítómmal egy másik autót véletlenül kinyitok, de visszazárásra már nem reagál? Azt kizárnám, hogy a kollégám zsebében esetleg véletlenül ugyanabba a pillanatba megnyomódott a gomb, mert az irodák jó messze vannak a parkolótól.
Nem tapasztaltam még ilyet, de nem is szeretnék. Banális hiba lenne, ha két kód összetalálkozna és nyílna tőle két autó, ennél ez sokkal bonyolultabb. Nem ismerem a Ford kódolási algoritmusát, ezért csak egy szabványos általános kódrendszerről mondok véleményt, szomorú lenne, ha ennél egyszerűbb megoldást választana egy autógyár.
Amikor megnyomunk egy távkapcsolót, az elküld egy kódot az autó felé, a kód több részből tevődik össze, ne is vizsgáljuk végig, értsen hozzá az, akinek érteni kell, a mi esetünkben emeljünk ki két összetevőt. Az egyik, hogy a vevő nem áll szóba csak azzal a távkapcsolóval, amit feltanítottak neki. Tárolja annak azonosítószámát, afféle gyári számát. A másik, amit megjegyez, az utolsó kommunikációjuk eredménye, ha ez nem stimmel, akkor szintén megtagadja az együttműködést. Annak az esélye, hogy az Ön távkapcsolójának azonosítója tárolva van és az adott gombnyomáskor kiadott kód visszafejtésekor kapott szám sorrendben a letárolt utolsó szám után következik, ez nulla. Persze a legkisebb esély is bekövetkezhet, hiszen a végtelenmajom tétel szerint, ha egy majom véletlenszerűen, végtelen ideig ütögeti az írógép billentyűit, előfordulhat, hogy leírja Shakespeare egyik művét hibátlanul. Az esélye ennek is nulla, mondanám, de előfordulhat. A bonyolult hibák megoldása mindig egyszerű, lehet, hogy mégis közelebb volt a kollega.
A visszazárás nem csoda, szinte minden távkapcsolóval rendelkező autó tudja, hogy, ha a távkapcsolóval történő nyitáshoz nem tartozik tényleges ajtónyitás, akkor visszazár.
Ha már a zárásról esett szó, érdekességként említem, hogy a Ford klasszikus hengeres kulcsának volt egy egyedi extrája. Minden Ford kulcs zárt minden Fordot. Ha egy Ford tulajdonos azt látta, hogy márkatársa nyitva felejtette az autóját, hát bezárhatta helyette - nem nyitotta, zárta. Ez volt régen, lássuk be, ma nagyon kínos helyzetbe kerülne az, akit azon kapnak, hogy egy idegen autóba tuszakolja a kulcsát, sokat kéne magyarázkodni, hogy ő csak jót akart.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Kedves Kütyüdoki!
Mivel olyan mélygarázsban parkol az autóm otthon, ahol nincs lehetőségem elektromos áramot vezetni az autóhoz (akkutöltőhöz), ezért arra gondoltam, hogy beszereznék egy olyan napelemes töltőt, amit a műszerfalra tudnék tenni mikor alkalomadtán szabadban parkolok, havi néhány alkalommal.
Van ezeknek valami értelme? Tudják érdemben tölteni az akksit? Milyen árkategóriában nézelődjek, ami már nem gagyi? (Rossz minőségűt nem akarok venni, nem vagyok az autóm elektromos rendszerének ellensége.) A szivargyújtóm nem működik, mikor leveszem a gyújtást, ezért ha jól sejtem külön kell a vezetékelést megoldani a motortér felé.
Vagy inkább egy akkumulátoros töltőben gondolkodjak, amit otthon fel tudok tölteni, és azzal töltöm az autó akksiját? Költségben ez hogyan viszonyul a napelemes megoldáshoz? 2004 Honda Accord 2.2 dízel autóm van, 74Ah akksival.
Köszönettel: Balázs
Ha a lelkünket akarjuk megnyugtatni, akkor jó, de, ha a használati értékét vizsgálgatjuk, sajnos kevésnek bizonyul a napenergia. Ahhoz, hogy a cella az elérhető maximális vagy maradjunk kisigényűek, a hasznosítható energiát szolgáltassa, napsütésre van szükség és megfelelő beesési szögre, de általában nem tudunk úgy parkolni, hogy a nap mindig süsse az autót, a beesési szöget nem tudjuk változtatni, követni. Az autóban használható napelem mérete sem túl nagy, így nem lehet elvárni tőle komoly teljesítményt. Amikor a legnagyobb szükség lenne rá, télen, pont akkor henyél, hiszen kevés neki a fény, neki nap kell, mint nekünk.
Sajnálom, de a leg optimálisabban elhelyezett cella sem tudja visszatölteni az autó akkumulátorát. De, a semminél többet ér.
Lépjünk át az anyagi okfejtésen, hogy megtérül-e vagy sem, induljunk ki abból, hogy van, kaptuk, találtuk. A napfénytető mögött, kalaptartón vagy műszerfalon elhelyezett cella, időnként visszatölt az akkumulátorba legalább annyi energiát, amit annyi idő alatt, az autó fogyaszt álló helyzetben és ez jó. Ha vásárlásra adja fejét valaki, vegye figyelembe, hogy az autós felhasználáshoz szükség lesz egy töltőáramkörre, ami szabályoz és nem elég a szivargyújtóba dugni, mert, mint a kérdező is írja, az autók többségének nem működik a szivargyújtója gyújtás nélkül, így azt rendesen be kell kötni. Egy autó átlagos áramfelvételéhez és az akkumulátor önkisüléséhez elegendő egy átlagos méretű napelem, mindaddig, amíg a nap süti. Az említett hordozható töltő, energiabank, nem megoldás. Vannak hordozható, kisméretű indítók, ezek egy lemerült autó motorján képesek egyet, kettőt fordítani, de töltésre nem alkalmasak. A merült akkumulátor visszatöltése hosszú időt vesz igénybe és nagy energiát feltételez, az pedig nagy mérettel és súllyal párosul. Ha cipelni kell, akkor inkább az autó akkumulátorát cipeljük, az nem kerül külön pénzbe.
Az utcán parkoló, keveset használt autó merül, és ezen nem tudunk segíteni, csak azzal, ha időnként - nem amikor már nullára fogyott az energia, mert akkor az akkumulátort tönkretesszük - rendes akkumulátortöltővel feltöltjük. A töltés 6-8 óra, nem kevesebb. Van, aki a leállított autóról leveszi az akkumulátorsarut, amivel megspórolható az autó nyugalmi áramfelvételének energiája. Nem rossz megoldás, jelentősen kitolható a rendelkezésre álló idő, de az akkumulátornak van önkisülése, így ez sem tart örökké. A levett akkumulátor egy kis borsot tör az orrunk alá, mert a rádió elfelejti a beprogramozott adókat, kódot kér, a riasztó rendszert is ki kell iktatni, majd visszakapcsolni. Aki ezt a megoldást választja annak az autó biztonságáról is kell gondoskodnia, legalább egy váltózár legyen benne.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
T.Kütyüdoki,
Több mint 6 éve van egy B Zafirám, Permanent Mark-al jelölve és váltózárral szerelve. A nem olyan régmúlt időkben két ismerős Zafirája is eltünt, az egyik ráadásul váltózárral volt szerelve , ezért most arra gondoltam hogy rakatnék még az autóba egy rejtett kapcsolót ami a gyújtást tíltaná le. Volt ilyenem más autókban régebben, ebben is volna ötletem hogy hová raknám és ha jól látom akkor Önök is csinálnak ilyeneket.
Tudom hogy látatlanban nem szokás árakat adni, de nagyságrendileg mennyibe kerülhet?
Köszönöm Géza
14 900 Ft-tól bruttó beépítve. Általában 16 000 Ft környékén fizetnek az Ügyfelek. Az árat mindig az autó és az elhelyezés határozza meg, pontosat csak akkor tudunk mondani, ha kialakult, hogy hogyan és hova szerelünk. Van, aki egyszerűen elérhető helyre kéri, van, aki eldugatja, van olyan autó amibe két relé is kell a blokkoláshoz, van, amibe elég a kapcsoló magában. Érdemes elgondolkodni, hogy ne csak egy egyszerű indítástiltás legyen az autóban. Nem anyagi megfontolásból ajánlok egy lépcsővel magasabb védelmet, hanem meggyőződésből. A Duett rablásgátlót azért találtuk ki, mert a sima blokkolás áthidalható, ha van elegendő idő a keresésre. Ha például megfigyelem, hogy Önnek milyen parkolási szokása van, akkor felkészülhetek a lopásra. Ha a saját garázsában parkol és én tudom, hogy általában 11 és éjfél körül elcsitul a ház, akkor azt is tudom, hogy hajnal három és négy óra között, Önök a legmélyebb álomban vannak, amikor van egy órám garázdálkodni a garázsban. Esetleg, amíg Önök a felső szinten alszanak, én az alsó szintre bemehetek és elviszem az autókulcsot. Ezek tapasztalatok, megtörténtek sokszor, nem kitalált történet.
Ha az utcán parkol, szintén megfigyelhetem, hogy az utca adott szakasza mikor néptelen és minimum egy órám van keresni az autóban a blokkolást. A blokkolás sajnos műszaki adottságok miatt olyan nagyon sok helyen nem oldható meg, aki pedig Zafirára pályázik, az tudja ezeket a pontokat, ismeri a típust.
A rabládsgátló úgy működik, hogy Önnek az autó beindítása után, vagy járó motornál történt bal első ajtónyitáskor valahogy nyugtáznia kell a jogos használatot, ha ezt nem teszi, élesedik a védelem és egy percen belül leállítja az autót. Nyugtázás lehet egy nyomógomb, egy kárpitrész elmozdítása, egy mágnes, amit adott hely előtt kell elhúzni nyomtalanul.
Szóval egyedi és egyéni megoldás, amit az autó enged, és Önnek tetszik. Az előbb említett esetekben, egy esetleges lopási kísérletnél az autó beindítható, nem blokkolt állapotban van, de amikor beindult, a tolvaj nem nyugtázza a használatot, így kimozdítja a megfigyelt helyről és egy perc után olyan helyen és szituációban állítja le, ahol nagy valószínűséggel nem alkalmas a további bontásra, keresgetésre. Az utca közepén, már forgalmasabb helyen leálló autó nem célpont, az már nagyon problémásnak számít, a tapasztalat az, hogy otthagyják.
A rablásgátló véd, ha ellopom az autókulcsot, hiszen akkor is beindul, majd az azonosítás hiányában leáll. Nem csak a családi ház alsószintjéről lehet kulcsot lopni, lehet a munkahelyen az íróasztalfiókból, az uszoda öltözőkabinjából. A bal első ajtó figyelése a kiszállítás és kicsalás ellen véd. Hátulról belekoccanok az Ön autójába, majd Ön kiszáll megnézni mi történt, egy másik ember beül Ön mögött és elmegy. Vagy Ön kiszáll kinyitni a kertkaput, én meg odafutok, beülök és elmegyek. Ez jó hosszú lett, de talán elgondolkodtató. A rablásgátló beépítve bruttó 26 900 Ft-tól kapható, és általában ennyit is szoktak fizetni az Ügyfelek, ha nincs extra kívánságuk.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
A kérdésem erre a csoda kütyüre vonatkozik. Elvileg van hivatalos magyar weboldala, illetve egy amerikai tv-híradó riportot is találtam róla, de kételkedem. A kérdésem ugye az lenne, hogy ez valóban működik-e, érdemes vele foglalkozni? Azt írják, hogy bármilyen autóban stabilizálja a feszültséget, ezzel javul a fogyasztás.
Válaszát előre is köszönöm:
Máté
Venni nem fogok a teszt érdekében sem, nem gazdagítok egy csalót egy darab árával sem. Elolvastam két cikket és kételkedő mosolyom nem hervadt le arcomról, de megjelent a pír, amit vérnyomásom emelkedése okozott. Szemtelenség, a megtévesztés olyan foka, amikor nem szégyell a cikk végére véleményeket is írni. Ettől nem rezeltek az olajmágnások.
Ha létezik ilyen, akkor hiábavaló az a sok kutatás és fejlesztés, amit a károsanyag-kibocsátás miatt végeznek dollár- és eurómilliókat beleáldozva. Buták az autógyárak, miért nem vesz az Audi egy ilyet és azonnal piacvezető lenne, nem beszélve arról a rengeteg hibrid megoldással küszködő mérnökről, aki a szivargyújtóba dugott stabilizátorral azonnal 70%-al csökkentenék a fogyasztást szinte nullára. A BKK is használhatná a buszokban, így a vonaljegy 70%-al olcsóbb lenne, ezzel komolyan hozzájárulna a globális rezsicsökkentéshez. Szerintem igaz lehet, így belegondolva. Az autó elektromos rendszere stabil. Az akkumulátor természetesen terhelés függvényében ejthet a feszültségén, de ez nagy terhelést jelent, ami az elektronikákra kevés hatással van, hiszen azok stabilizált tápról működnek, így sajnos ez az érv kiesett.
A járműben keletkező elektromos zavarral nem tudom mire gondol az üzletember, ilyen nincs, hiszen, ha lenne nem működne. Az elektronikák által keltett elektromos zavar értékét, mértékét szabvány foglalja magába, ilyet minden olyan eszköz kelt, amiben áram folyik. A zavar mértéke meghatározott szinten belül kell, hogy legyen, ezt az autógyártól is szem előtt tartják, ahogy a kávéfőzőn is látható a bevizsgálást és a megfelelőséget igazoló jelzés.
A zavarnak nincs hatása a környezetre, van, aki úgy véli, hogy élettani hatása van, lehet, ezt nem tudom eldönteni, ezt nem lehet mérni, de műszaki oldalról mérhető, igazolható, szóval ez az elektromos zavarás dolog sem állja meg a helyét.
Tetszik a kereskedő azon mondata, hogy a szerkezetet egy USB-hez hasonlóan a szivargyújtóba kell dugni. De miért dugnék USB-t a szivargyújtóba? A telefontöltő jobb példa lenne. Érdekes az a megfogalmazás is, hogy jobb lóerőhöz jutok, ha ezt használom, itt a több lóerő csalogatóbb lenne, bár lehet, hogy azt sugallja, hogy jobb lóra tesz, aki ilyet használ. Azt írja, ez zöld termék. Eleve kék, de belegondolva, mivel a vásárlást követően hamar a kukában végzi, és műanyagból van, közel sem nevezném környezetbarátnak a szerkezetet.
A jármű elektromos rendszerét alaphelyzetben az akkumulátor stabilizálja. Az akkumulátor egy olyan puffer, ami hírtelen áramfelvételnél is stabil fezültséget szolgáltat. Járó motornál a generátor folyamatosan visszatölti, sőt, szükség esetén többlet energiát is szolgáltat a rendszernek. Az elektronikák stabil működésük érdekében saját stabilizátorral rendelkeznek. Az áramkörök nem 12-14 V-os tápfeszültséggel üzemelnek, hanem 9-5 V között, így egy nagyon nagy teljesítményigény esetén, amikor az akkumulátor feszültsége valóban leesne, az elektronikák stabilan teszik dolgukat. Egy jármű teljes tápellátásának stabilizálásakor a legnagyobb áramigényt kellene alapul venni - ami, mondjunk kis számot - 100 Amper. 13,8V-os töltésnél ez a 100A 1380W-nak felel meg, ami akkora hővel jár, mint egy vasaló. A képen látható eszköz ekkora hőnél még kisebb lenne és szénfekete. A szivargyújtó általában 10 A-rel van biztosítva, így nem is lenne alkalmas a csatlakozásra. Ha a fogyasztás csökken attól, hogy a gyújtógyertyák magasabb feszültséget kapnak, akkor azoknak eleve magasabb feszültséget adnának a tervezők. Végül is ez igaz, mert a gyújtáshoz magasabb feszültséget adnak, ezért találták ki a trafót. Dízel esetében érdekes a megközelítés, hiszen ott nincs szikra, minek a stabil feszültség, megy az magától.
Nem csak a Mazda, a villamos és a vasúti mozdony és a metró is visszatermeli az energiát fékezéskor, de ennek semmi köze a fogyasztáshoz közvetlenül. A fékezésnél termelt energia csak az akkumulátort tölti, a hálózatot táplálja. Ez az egyik legszemtelenebb megtévesztés, amit olvashatunk, ebben legalább kimagasló. Ajánlom figyelmébe a fogyasztóvédelemnek.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Egy 1.4-es 2000-es évjáratú Ford Focus tulajdonosa vagyok. A problémám az, hogy a sebességmérő mutatója menet közben leesik. Mintha nem kapna jelet. Ilyenkor a napi kilométer számláló sem megy. Egy idő után az LCD kijelzőn vonalak jelennek meg. Ez a hiba legfőképp melegben fordul elő (vagy meleg motornál), pár kilóméter megtétele után. A motor ilyenkor hajlamos üresben (váltásnál is) leállni. Rángat, érezhetően gyengébb. Lehet hogy a kerék sebesség jeladója csere érett? Vagy lehet más is a hiba okozója?
Válaszát köszönöm előre is.
Tisztelettel Zoltán
Idézem a solymári Ford szerelő barátom válaszát:
Ezt a problémát a jármű sebességérzékelő (VSS szenzor) hibája okozza.
Diagnosztikai műszerrel kiolvasható a PCM, vagy IPC, hibatárolójából az alkatrészre vonatkozó DTC! PCM (motorvezérlő) IPC ( műszercsoport) DTC ( eltárolt hibakód) A VSS- szenzor a sebességváltó hátsó oldalán található. (A tányérkerékről veszi a fordulatszám jelet)
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu