Tisztelt Kütyüdoktor!
Olyan problémám lenne, hogy a CD70 navim nem kap áramot, néha bekapcsol egy pillanatra, de utána megint semmi. Ha esetleg bekapcsol, akkor nincs navim és a navi cd-t se adja ki, csak az audiot. Nemrég bekötöttem egy nyest riasztót. Talán az lehet a gond? A biztosítékot megnéztem a magnó hátulján, az jó. Válaszát előre is Köszönöm!
Üdvözlettel: Erik
Ha a biztosíték jó és áram is mérhető a csatlakozón, akkor a rádió lesz a hibás, műszerészhez kell vinni. Két helyen kell áramot kapnia a rádiónak, egy állandó és egy kapcsolt áramot. Mérni a saját testkábeléhez képest kell, így tudunk biztosat, hogy megkapja az energiát. Érdemes begurulni egy szervizbe, ott asztalon is be tudják kötni a rádiót, így egyszerűen elkülöníthető, hogy hol a hiba.
Régi mondás, hogy a hiba ott van, ahol utoljára dolgoztak, így érdemes átvizsgálni a nyestriasztó környékét.
Mi a nyestriasztót a motortérbe szereljük, közvetlenül az akkumulátorhoz (biztosítékkal), így az autó egyéb részével nem kerül kapcsolatba. Ha így lett szerelve, akkor nem hiszem, hogy köze lenne a rádióhoz.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Van egy 99' csapott hátú Golf IV-em. Az utóbbi évben a következő problémák merültek fel vele.
A belső műszerfal világítás biztosítéktáblájában eddig egy 7,5 A-es biztosíték volt. Ezt valamiért nekem időközönként kiverte. Majd kicseréltem 10 A-re aztán 15 A is volt benne, ideig ment is vele, de aztán beadta a kulcsot az is.
Ha emlékeim nem csalnak volt olyan momentum is hogy: a szivargyújtóba miután bedugtam a telefon töltőjét, majd mikor a töltőhöz csatlakoztattam a telefont kiverte a biztit. (Igen ám de ha jól tudom a szivargyújtó egy másik áramkörön van, tehát független a műszerfal világítás áramkörétől). Jelenleg a 15 A nem áll meg benne, csak a 20 A -es.
1. Kérdésem miért lehet ez, mi okozhat ilyen "tünetet"? Tudom nem tanácsos ennyire megnövelni az előírt biztosítékokat ezért jelenleg nincs is benne biztosíték. Érdekes hogy pl a 15A is egy bizonyos ideig ment aztán egyszer csak kiverte. (de mindezek a dolgok rövid időn belül zajlottak le).
2. Hogy tudnám azt diagnosztizálni, hogy hol lehet a hiba? Van egy MAXWEL 25201 multiméterem, ezzel hogy tudnék elindulni a hiba feltárásában. Előre is köszönöm a segítségét!
Jajj!
Nagyon jó, hogy jelenleg nincs benne biztosíték. A 7,5 A-es biztosítékkal az autó kábelét biztosítják, és ez azt jelenti, hogy a kábel keresztmetszetéből adódóan ekkora áramot visel el. Nagyobb áram esetén a melegedés túlhaladja a biztonságos szintet, extrém esetben a szigetelése megolvad és lángra kap.
A 10 A-es biztosíték már túlzás, a húsz pedig kis túlzással egyenértékű azzal, mintha benzinnel locsolnánk le az autót és felgyújtanánk.
Soha nem szabad nagyobb értékű biztosítékot behelyezni még próbára vagy ideiglenesen sem!
A régebbi autókban valóban vastagabb vezetékeket alkalmaztak, amiket lehetett terhelni, de a réz árának változása és az autók súlycsökkentése miatt a kábelek elvékonyodtak, valóban az adott áramkörre tervezik, nem lehet túlterhelni semennyivel.
Ha a szivargyújtóba bedugott eszköz kiüti a biztosítékot, akkor azt az eszközt kell felülvizsgálni. Az autó használati utasításában jelölve van, hogy a szivargyújtó csatlakozója mekkora áramerősséget szolgáltat, csak akkora energia vehető ki rajta. Egy telefontöltő közel sem vesz fel 7,5 A-t, azaz ha igen, akkor zárlatos és ki kell dobni, javítani sem érdemes. Mivel az egyes áramkörök egymásból ágaznak le, így amikor a szivargyújtó biztosítékát nagyobbra cserélte, a zárlat az előtte lévő biztosítékot ütötte ki, aminek lehet következménye, hogy egyéb, erről a pontról leágazó körökön is megszűnt a feszültség.
A zárlat keresésének első lépése, hogy eltávolítunk minden olyan eszközt, ami utólag került az autó ezen körére. Régi mondás, hogy a hiba mindig ott van, ahol utoljára szerelt valaki. Ha üres szivargyújtó esetén is jelen van a zárlat, akkor szemrevételezzük a csatlakozót, nem esett-e szét, nem esett-e bele valami idegen, oda nem illő dolog. Megbontjuk a műszerfal ezen részét és követjük a kábelt, ameddig lehet, közben figyeljük, hogy az autó előéletében nem szerelt-e valaki valamit erre a körre.
Mivel elég nagy (20 A) terhelést is kapott ez a vezeték, azt is ellenőrizni kell, hogy nem sérült-e a vezeték szigetelése. Ha ráncosnak, bugyorosnak látjuk, cserélni kell, mert túlmelegedett. Az autó könyvében jelölve van, hogy az adott biztosíték milyen részegységeket szolgál még ki. Nem feltétlenül csak a szivargyújtó kap innen tápfeszültséget, azokat is szakaszolni kell és ellenőrizni, melyik ágon tapasztalható a túlfogyasztás.
Sajnos nem lehet mérni, mert hiába mérnénk ellenállást, az áramkör bármely résztvevője fals értékkel csapna be. Elég egy izzóra gondolni, az már zárlathoz hasonlító ellenállásával akadályozna a hibakeresésben. Mi olyan biztosítékot használunk, ami hasonlít az otthoni automatára, így nem kell egy marék biztosítékot elhasználni, csak visszakapcsolni. Ha nagyon nem található a hiba, akkor meg kell szűntetni ezt a kábelt és a biztosítéktáblától húzni egy új vezetéket a szivargyújtóig.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Vettem egy Peugeot 106-ot fél éve és rablásgátló rendszer van benne. Ki szeretném kötni, hogy ne keljen beírni a 4 jegyű pin kódot, mert egyre nehezebb beírni a kódot. Szerintem kikopott!
Szerintem csak annyit kell tennem, hogy ráadom a gyújtást és beutöm a pint, aztán beindítom és kihúzom a csatlakozót, de nem merem ezt megtenni, nem akarom, hogy aztán ne induljon.
Válaszát köszönöm!
Ez a műveletet hagyja egy szakemberre. A rablásgátló általában három ponton blokkolja az autót, gyújtás, üzemanyag, önindító. A blokkoló vezetékek egyforma fekete színűek és, ha rendesen szerelték, vissza vannak bandázsozva a gyári kötegbe, így azonosításuk nagyon nehéz, ha lehúzunk bármit, akkor nem megszűnik a rendszer, hanem blokkolásba kerül.
A kiszereléskor azonosítani kell a blokkoló vezetékeket és összekötni a párjával, ez az a rész, amit szakembernek kell megtennie. Szerintem érdemesebb lenne kideríteni, hogy milyen típusú védelem van az autóban. Talán az autó papírjai között talál valami számlát, garanciajegyet ami a típusra utalhat.
Ha nincs semmi, akkor meg kell keresni a központi egységet és a rajta lévő felirat alapján rákeresni a neten, hogy ki forgalmazta, ki szerelte. Rá kell kérdezni, hogy van-e hozzá alkatrész és inkább megjavíttatni, mint kiszerelni. A kiszerelés annyiba kerül, mint egy beépítés, és nem is nagyon szeretik a szerelők, hiszen időrabló, rossz munka, ráadásul a végén az autó védetlen lesz. Gondolhatunk ilyenkor arra, hogy egy öregebbnek számító autóba minek a védelem, de nézzen utána minden kétkedő, hogy sajnos ugyan úgy lopják az öreg autót, mint a fiatalt. Alkatrész mindenhez kell és mindenhez drága.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
2002-évi 1.6-os Boránkon elnémult a felkapcsolva hagyott világítás figyelmeztető sípolása. Sajnos a hangszórót sem találom, így semmit nem tudok ellenőrizni.
Mi hozza működésbe a szignált, és hol található? A hangszórót is megnézném, ha lérhető helyen van. Abban bízom hogy ezért nem kell ajtózárat cserélnem, de a funkció nagyon hiányzik mert nem csak egy személy használja a kocsit, és csak idő kérdése az első lemerítés.
Köszönettel várom válaszát!
A hangszóró a műszercsoportban van, de sajnálom, a zárban lévő mikrokapcsoló szokott elromlani.
Bármelyik autóvillamosság szerelő megoldja, hogy az autó világítása a gyújtás levétele után lekapcsoljon. Ha ez egy kritikus probléma, akkor érdemes átköttetni függetlenül a kis sípoló hangtól.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
2008-as Mondeohoz (facelift előtti), lehet-e utólagos tükörfűtést illeszteni illetve ha túl komplikált lenne akkor egyszerűbb lenne-e egy faceliftes irányjelzővel egybeépített fűthető tükröt illeszteni a kocsihoz?
Valamint egy másik kérdés: A szivargyújtó tápellátását hogy lehet leárnyékolni hogy a legkevesebb zaj jelentkezzen?
Amennyiben mechanikusan tud illeszteni egy olyan tükörlapot, ami fűthető, az elektromos bekötése nagyon egyszerű, de a bekábelezése bonyolult. A fűtés, mint egy előző válaszomban is írtam csak egy ellenállás, ami melegszik. Két kivezetése van, amire 12V-ot kacsolva elkezd fűteni. Kell egy kapcsoló, ami vezérli. Lehet a hátsó ablakfűtés gyári kapcsolója is, arról levehetjük a jelet és egy relén keresztül tehermentesítve kapcsolja együtt a három fűtőszálat.
A relé kapcsolt áramát a biztosítéktábla nagy áramú pontjáról vehetjük, természetesen külön biztosíték után. A kábelezés nehezebb dolog, mert a relétől a tükör belsejébe kell eljutni az ajtóátvezetőn keresztül, ha nincs gyári előkészítés. Ez rutint igénylő feladat, szerintem nem otthoni munka. Kapható utángyártott, utólag felragasztható fűtőlap. Ezt nem tudom minek árulják, hiszen a tükörre utólag nem lehet feltenni, mert ott van rajta a felfogatás, ami nem bontható, ilyet ne vegyen. A kapcsoló is megkerülhető, a Mercedes például állandó gyújtásáramot ad a tükörnek, mert a tükörlapra felragaszt egy hőelemet, ami egy adott hőmérsékletnél kapcsolja a fűtést. Persze ezt otthon szintén elég nehéz megvalósítani. A szerelés nem tűnik bonyolult feladatnak, a bekötés kifejezetten egyszerű, ha van rutin és vannak megfelelő szerszámok és eszközök. Én inkább ajánlom az autóvillamossági szervizt, mint az otthoni szerelést.
A szivargyújtós kérdést nem értem pontosan. Egy szivargyújtó csatlakozó és annak elektromos kábelei nem okoznak semmiféle zavart. A beledugott eszköz okozhat. Ha egy utólagos szivargyújtóba dugható eszköz, mint telefontöltő, FM transmitter. zavart okoz, akkor az vagy kínai vacak és el kell dobni, vagy elromlott és meg kell javítani, árnyékolni, zavarszűrni nem lehet és nem is kell.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt kütyüdoktor!
Elromlott a kocsimba a jobboldali tükörfűtésem. A tükörlapot kicseréltem egy új utángyártottra, de a működése nem az igazi. Melegszik, csak nem annyira mint az eredeti baloldali. A baloldali már rég elpárolgtatja a rajta lévő nedvességet/ párát, amikor a jobboldali éppenhogy elkezd valamit csinálni. A kérdésem a következő: ha megcserélem a tükörlap két csatlakozóját(tehát fordítva kötöm be mint ahogy most van), akkor változik-e valami? Vagy szimplán ennyi az utángyártott teljesítménye?
Válaszodat előre is köszönöm! Karesz
A tükörlap másik oldalán egy fémgőzölt ellenállásréteg van, aminek nem befolyásolja az értékét, hogy melyik irányba indulnak az elektronok.
Sajnos általános az utángyártott tükörlapoknál, hogy a gyártó nem veszi figyelembe az eredeti értéket, sőt még a rögzítő fülek pontos helyét sem. Ennyi a teljesítmény és ezen otthoni eszközökkel nem is lehet módosítani.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt kütyüdoki!
Az lenne a problémám, hogy világítva marad a kilométeróra a kocsibán úgy, hogy lekapcsoltam a világítást is és bezártam az ajtót. Mégis világítva marad a km/h és soha nem alszik el! Mi lehet a probléma és hogy lehetne megjavítani?
Erre látatlanban nem lehet válaszolni.
Meg kell nézni, hogy mi vezérli a világítást, szakaszolni az áramkört és mérni, hogy honnan kerül hiba a rendszerbe. Lehet egy hibás autórádió bekötés vagy egy elromlott világítás-, illetve gyújtáskapcsoló.
Lehet lakatosmunka után összeégett vezeték, szóval bármi, amit keresni és mérni szükséges. Mindenképpen szakembert igényel a feladat, sokat kell bontani és némi eletromos alapismeret szükségeltetik, otthon nem érdemes nekiállni.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoki!
Nagytestű robogómnál aktuálissá vált az akkumulátor cseréje. YTX9-BS típus való a motorhoz. A kérdésem ezzel kapcsolatosan az, hogy tudtommal az új akksit a hozzá tartozó savval fel kell tölteni, de ekkor csak a teljes töltöttségi szint kb 80 % -lesz meg.
Hogyan tovább? Lezárás előtt töltsem fel teljesen, vagy zárt állapotban? Ajánlott valamilyen speciális töltő használata?
Előre is köszönöm, üdv: kápé
A sav betöltése után meg kell várni, míg az felszívódik, és az akkumulátor lezárása után elektromosan fel kell tölteni.
DE! Minden ilyen akkumulátorhoz mellékel a gyártó technológiai leírást. Azt kövesse, és ne térjen el tőle.
Ha nem szeretne otthon vegyészkedni, akkor kapható hozzá kész akkumulátor, ami teljesen zárt, és "plug & play".
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Szia!
Anyukám C4-én a hátsó szélvédő fűtésénél letört a csúszósarus csatlakozás lába. Mi a véleményed mivel tudom vissza (ragasztani, forrasztani, enyvezni,vagy csak simán nyállal odabiggyeszteni)? A forrasztáshoz le kellene vennem az egész hátsó ajtót, hogy rendesen hozzáférjek. Félek, hogy a hőtől elpattan az üveg. Van drágán elektromosan vezető ragasztó. Ez bírni fogja a saru ráhúzását? Ha van ötleted, kérlek segíts!
Köszi, Peti
Csak az erre a célra kitalált ragasztót szabad használni, de venni dőreség lenne. Drága, ezért a nagyáruházak parkolóiban található szélvédőjavítóhoz kell fordulni.
A ragasztó olyan kiszerelésben kapható, hogy egy ragasztásból sok maradna, ára pedig annyi, hogy olcsóbb megjavíttatni, mint otthon vacakolni vele.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoki!
Hyundai I30-amba raknék utólagos ülésfűtést. A sofőr üléssel meg is vagyok, de az utasülés ülőfelületén vagy egy tenyérnyi fóliakapcsoló az övfigyelmeztető miatt. Félek, mert az általam vásárolt fűtőbetétnek az alsó oldalára vannak felvarrva a fűtőszálai, és nem tudom, hogy ez a súlykapcsoló mit szólna a közvetlen hőhöz.
Bár a betét hőfokkapcsolós, de az nem közvetlenül a szál hőmérsékletét nézi, így attól félek az nagyon megszaladhat és esetleg megolvasztja ezt a fóliát. Van ilyen irányú tapasztalatotok? Esetleg tegyek a kettő közé valami filc vagy fríz anyagot?
Köszönettel: Gábor
Nincs akkora hő, ami károsítaná a kapcsolót vagy a fóliáját, de, ha tesz rá valamiféle védőréteget, azzal hibázni nem lehet. Természetesen a védőfólia vagy filc ne legyen olyan vastag, ami a kapcsoló működését befolyásolja. Az ülésfűtés szettekbe csomagolnak vékony alumínium felületű öntapadót, ez pont ilyen helyekre van kitalálva. A gyári fűtőlap is erre kerül, ez is azt igazolja számomra, hogy így lett kitalálva gyárilag.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Azzal a problémával fordulok Önhöz, hogy nemrég lemerült az aksija Renault Megane típusú autómnak, vettem egy másikat, most az autó szépen megy de a rádió lekódolta magát.( Philips rádióról van szó,ami eredetileg van benne) Előkerestem a kézikönyvet, magyarul egy szó sincs benne természetesen. Arra már rájöttem, hogy hogyan kellene a kódot beütni de a kódot nem tudom. A kérdésem az lenne, hogy ezt a kódot honnan tudom leolvasni, vagy ezt egyáltalán elő lehet valahonnan keresni?
Köszönöm a segítséget!
Valér
A rádió kódját lekérdezheti a márkaszerviz az autó adatai alapján, esetenként ingyen, néha pénzért. Vannak műszerészek, akik kiolvassák a rádióból, de ez biztosan fizetős megoldás. A neten található sokféle kódtörő program, de ezek többsége egyszerű vírus nem ajánlom a letöltését. Én a márkaszervizben kezdenék.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Doki!
Az autómban 2 db olyan elektromos kütyüt szeretnék használni amihez áramra lenne szükség. Sajnos az utastérben csak 1db szivargyújtó található. A szivargyújtó elosztót nemigazán preferálom.
Egy, mert igénytelenné teszi az utasteret.
Kettő, az egy darab szivargyújtót nem arra találták ki, hogy sok eszközt elláson árammal. Mivel a csomagtartóban is van egy szivargyújtó arra gondoltam, hogy onnan egy szivargyújtó hosszabbítóval a vezetőülés közelébe hozom az áramot.
Mivel nem légvonalban szeretném előrehozni, hanem a műanyag elemek alatt, ezért kb 3m-esre lenne szükségem.
Mit gondol erről a megoldásról? Mennyire jó ötlet egy szivargyújtó hosszabbító? Vagy ön milyen más megoldást javasol ami nem jár túl nagy költséggel? Az autó egy GOLF 5.
A két eszköz: traffidetektor, telefon.
Köszönöm válaszát! Miklós
Ha már szerelünk és bontunk, akkor az akkumulátorról vagy a biztosítéktábla nagy áramú pontjáról érdemes lecsatlakozni a plusz szivargyújtóknak. A csatlakozáshoz közvetlenül kell egy biztosíték, hogy egy esetleges zárlat ne károsítson semmit és kész.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Biztonsági gyermekülés vásárlás előtt állunk. (Gyermek 1 éves, a babahordozót kinőtte.) Számos ülésnél találkoztunk az Isofix+ (vagy más néven 3 pontos Isofix) rendszerrel. A családban 2 autó van, az egyik (Suzuki Swift, 2006) rendelkezik a 3. rögzítési ponttal, a másik (Renault Megane, 1999) nem. Kérdésem: A 3. isofix ponttal nem rendelkező autóba is beköthető - természetesen biztonsággal! - az isofix+-os ülés? ha igen, van-e valami "különlegessége", praktikája a sima, 2 pontos isofixes ülésekhez képest?
Válaszát előre is köszönöm!
Természetesen beköthető a sima Isofix-es autóba is az "ISOFIX+" -os ülés. Ott Isofix-esként. Ellenben, ha a lehetőség adott, akkor mindenképpen érdemes használni is ezt. Az Isofix+ nem annyira elterjedt, cserében jelentősen drágább, mint Isofixes megfelelője. Szerepe, hogy balesetkor jobban rögzíti az ülést, és csökkenti a gyermekre ható lassulást.
Üdvözlettel, kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Doktor Úr!
Mark II-es, Ford Mondeómban, szinte 1-1,5 havonta kiég a tompított izzó (H7). Próbáltam olcsóval, drágával, hagyományos fényűvel, emelt fényűvel is. Már teljesen tanácstalan vagyok, mit kellene megnéznem. Van esetleg valami ötlete?
Köszönöm szépen! István
Az izzó kiégését okozhatja a magasabb feszültség, a rezgés és egy kontakthiba. A magasabb feszültség könnyen ellenőrizhető. Egy feszültségmérővel, járó motornál, kicsit megemelt fordulatszámnál rá kell mérni az akkumulátorra. Ha a feszültség 14V-nál nagyobb, akkor gond van az autó töltésével, meg kell látogatni egy autóvillamossági szerelőt.
A másik ok a rezgés. Ha az izzó lötyög a helyén, akkor folyamatos mechanikus igénybevételnek tesszük ki az izzószálat, ami eltörik. A foglalat mindig pontosan, mozgás, rezgés nélkül kell illeszkedjen.
A harmadik a kontakthiba. Ha helytelen a csatlakozás, akkor az izzó kap, vagy nem kap feszültséget, mintha le-fel kapcsolgatnánk szegényt. Mivel az izzók élettartama kapcsolási számra van visszavetítve, ez okozhat gyors öregedést. Ezt a kapcsolgatást nem feltétlenül érzékeli szemünk, mert annál gyorsabban zajlik a folyamat. Ellenőrizni kell a csatlakozót, az érintkezés feszességét, megtisztítani (nem kaparni), szükség esetén cserélni.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Utólag szeretnék Suzuki Swift II. GS-be masszírozós sofőr ülést. De nem ülésre helyezhető "szőnyeget".
Milyen problémát okozna ha bontásból komplett ülést vennék és beleszerkeszteném, vagy inkább az átalakítás felé kéne menni. Illetve az oldallégzsák és a fűtés vezérlése kompatibilis lehet-e más típussal pl.: Mercedes.
Ilyet hivatalosan nem lehet. Az ülés nem cserélhető, csak ugyan olyanra, hiszen annak rögzítési pontjai, magassága, pozíciója adott. Utólagos sportülés létezik, de azok nagyon komoly megfelelőségi vizsgálattal rendelkeznek, amit közúti ellenőrzés és műszaki vizsga során ellenőriznek is.
Márkán belül, típusonként, évjáratonként változhat és változik is az elektromos hálózat, így nincs túl sok esély, hogy a légzsák, de akár a fűtés vezérlés azonos legyen. Sem ülést, sem kormányt, légzsákot, féket és egyéb közlekedés vagy személyi biztonságot érintő eszközt nem szabad módosítani, még a fényszóró izzót sem.
Vagy saját biztonságodat veszélyeztetnéd, vagy mások testi épségét, nyugalmát. Ülésfűtés szerelhető utólag az autóba, masszírozós kiegészítésről sajnos nem tudok, bár nagyon jó ötlet.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Üdvözlöm!
2003-as G Astra gyári riasztóval, központizárral. A kulcs távirányítója nem működik. Volt elemcsere a piros led világít a kulcson. Az összehangolás után sem működik. Nem tudom ha a kulcson világít a led attól még lehet hogy nem ad jelet? Esetleg a központizár vezérlő nem tud összehangolódni? Fél éve volt ecu javítás az autón lehet hogy az ecu nem vezérli ki a központizár modulnak a betanítást?
Köszönöm! István
A LED csak egy visszajelző, hogy megnyomta a gombot, nem igazi kontroll. Egy ilyen helyzetben, ahogyan írja, valóban több probléma lehet. A szervizek többségében van olyan vevő, amivel ellenőrizhető, hogy a távkapcsoló ad-e. Ha ad, akkor vagy tanítás, szinkronizálás vagy a vevő ellenőrzése következik. A tanítás menete le van írva az autó használati utasításába, nem bonyolult. Általában tanítás a probléma vagy a távkapcsoló meghibásodása. Ha hibás, még nem szabad kidobni, mert például mi is javítunk gyári távkapcsolót, egy próbát megérdemel, főként ismerve az árát.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Az lenne a kérdésem hogy Volkswagen Passatban recseg a rádió és automatán sem talál egy állomást sem. Próbáltuk már másik rádióval, új antennával és új kábellal is, de a probléma nem oldódott meg. Mi lehet a megoldás a problémára?
Válaszát előre is köszönöm!
Tisztelettel Tamás
A rádiót AM (közép hullám) sávra kell kapcsolni. Ha található adó, akkor jó az antenna, ha nem, akkor hibás. Ez persze az első lépés a hibakeresésben. A Passatban aktív antenna van, aminek a talppontjában van egy erősítő. Ennek az erősítőnek a tápfeszültséget a gyári rádió az antennakábel melegpontján adja.
Ha utólagos rádiót használ, akkor egy úgynevezett tápfeladó szükséges, ami kapható minden autóHifis boltban. Amennyiben nehézkes a hibakeresés, a rádiót be kell kötni asztalon és ellenőrizni, hogy ott megfelelően működik. Ha jó a rádió, akkor az antennánál meg kell mérni, hogy kap-e tápfeszültséget az előbb említet erősítő. Ha kap, akkor ellenőrizni kell, hogy kap-e rendesen testet az antenna.
Az antenna a felfogató csavaron keresztül testelődik, sok esetben ez a kapcsolat elkorrodál, kontakthibás lesz. Le kell venni az antennát, megtisztítani a kapcsolódó pontot. Ezt egyébként egyszerűen ellenőrizheti. Bekapcsolja a rádiót és óvatosan, de határozottan megmozgatja az antennát. Ha recseg, majd jó lesz a vétel, akkor itt a kontakthiba.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Amúgy hibátlan állapotú és teljesen jól működő Hondáinkba (1991 Civic 1.6, és 1997 Accord aerodeck) szeretnék klímát utólag berakatni. A kérdéseim a következők lennének:
- keressek a típusokhoz azonos gyári bontott klímát és azokat szereltessem be? -
- a mai, nyilván modernebb klímák már nagyobb hatásfokkal és megbízhatóbban dolgoznak-e, mint a 20-30 éves gyári klímák?
- megoldható-e, hogy az utólag beszerelt nem gyári klímát a gyári klímakapcsolóval vezéreljem?
- létezik-e olyan megoldás, hogy amikor az autót nem rendeltetésszerűen (pályanapon) használom, a klímát egyszerűen "lekötöm" a rendszerről, hogy ne emésszen fel semmi plussz energiát?
- esetleg milyen utólagos klímákat ajánl és ezeknek mennyi a bekerülési költségük?
Megtisztelő válaszát előre is köszönöm,
tisztelettel: Keresztes Gyula
Egy adott autótípusba egyfajta klíma szerelhető, nincs nagy választék, van gyári és utángyártott. Természetesen a gyárit ajánlom, nem annyival drágább, ami lényeges, mert a klíma utólag igen költséges extra.
A bontott nagy lutri. Bármelyik klímacső lehet sérült, hiányozhat belőle egy tömítés, ami a szereléskor derül ki és kezdődik a bonyodalom. Nem ismert az előélete, a hűtőregiszter állapota, és pont egy japán autó esetében nagyon nehéz belevaló bontott alkatrészt találni.
Amikor nem használja a klímát, az nem terheli a motort, nem okoz plusz fogyasztást. A klímakompresszor egy mágnes tárcsával csatlakozik az ékszíjon keresztül a motorhoz, ami csak akkor hozza létre a kapcsolatot, ha annak sűrítenie kell, egyéb esetben szabadon forog. Nem lehet és nem is kell semmit kikötni, leszedni használaton kívül.
Visszatérve az árra, sajnos a klíma magas bekerülési költséggel rendelkezik, ezért van, hogy a szerelő az autócserét javasolja, mert az még mindig olcsóbb, mint bővíteni a régit.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Van egy autóm: Ford Fusion 1.4 16 szelep 2006-os évjárat. 185 400 km-el a háta mögött nappali ledes menetfénnyel áldanám meg kedves kis autómat. A kocsin van ködlámpa gyárilag. Én mégis szeretnék az elejébe a ködlápák főlé vízszintesen egy led csíkot, elméletileg lenne neki helye. Ön szerint mi lenne a legjobb megoldás ár/kinézet szerint? Köttessem be nappali fényként a ködlámpát? Tanácstalan vagyok.
Segítségét hálásan köszönve, Tisztelettel: Ádám
A ködlámpa fölött jól mutatna a nappali menetfény, de ez nem csak egy LED csíkot jelent.
A menetfénynek pontos meghatározása van, aminek meg kell felelni, egyéb esetben csak problémát okozna a közúti ellenőrzések és vizsgáztatás során. Ugyan ebből az okból nem lehet a ködlámpát nappali menetfényként használni, hiszen egészen más a vetülése, az általa bevilágított terület.
A kereskedelemben sokféle DRL kapható, de sajnos többsége csak elnevezés, semmi paramétere nem felel meg az előírásnak, mondhatni, hogy ami LED-es, az már DRL-nek számít a polcon. A KÖHÉM pontosan fogalmaz és ezt számon is kéri a rend éber őre, a vásárlás előtt érdemes utánaolvasni. Osram gyártmányban kapható olyan lámpa, ami nappali menetfény, ködlámpa és kanyarfény együtt. Nagyon tetszetős és jó megoldás.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoki!
Van egy 2007-es 1.4-es benzines Opel Corsa D autóm. A beépített rádió (CD30) helyett szeretnék egy olyan rádiót/kiegészítőt beleépíteni, amihez tudnék telefont csatlakoztatni bluetooth-on. Némi keresgélés után találtam egy olyan módszert, amivel a gyári elektronikát lehet kiegészíteni (egy UHP4 nevű modul kell, a kijelzőt CID/GID kijelzőre kell cserélni és még valami Tech2 mókolás is kell állítólag). A másik alternatíva, hogy egyszerűen lecserélem a gyári rádiót egy olyanra, amelyik tud bluetooth-ot kezelni (itt leginkább az az aggodalmam, hogy a kormányról nem fogom tudni vezérelni).
Ön melyiket ajánlaná? Esetleg az Opel szervizben ilyen átalakítást tudnak csinálni? Ha árban nincs nagy különbség, akkor inkább a gyári alkatrészeket/gyári rádiót preferálnám.
Üdvözlettel, Zoli
A telefon kompatibilitást figyelembe véve jobb választás egy utólagos rádió. A gyári megoldás több éves szoftvert tartalmaz, ami gondot okozhat az új telefonok kezelésében.
A kormány vezérelhetőség megmarad, minden Alpine, Clarion, Pioneer, Kenwood készülékhez kapható külön modul, ami csatolja az adott autótípushoz a rádiót. Egy Bluetooth kompatibilis rádió ára 32 000 Ft, a kormányillesztő modul kb. 20 000 Ft.
Lehet, hogy egy kicsit elüt a műszerfaltól, de nagyságrenddel szebben szól, több szolgáltatást nyújt és biztosan kompatibilis a mai telefonokkal. No, meg tölti is őket, ami nem olyan rossz.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
2012 évjáratú Renault Fluence Privilege 1,5 DCI tipusú autóm kürtje olyan halk, hogy a kerékpárosok sem hallják, pedig errefelé sok van belőlük. Lehet-e úgy másik, jobban hallható kürtöt ( kürtöket ) beszerelni, hogy ne kelljen lebontani az elejét?
A gyári navigáció nem tartalmaz kihangosítót. Lehet-e utólag beépíteni vagy módosítani?
Ugyancsak kérdezem: lehet-e utólag led nappali fényt beszerelni előre? Kell-e hozzá külön kapcsoló, vagy a világításkapcsoló tudja majd ezt külön kapcsolni?
Válaszát ezúton is megköszönöm.
Üdvözlettel: H. Csaba
A kürtöt úgy kell elhelyezni, hogy a hang a lehető legkevesebb akadállyal távozhasson. Sajnos ezt bontás nélkül nem lehet megoldani, de mi baja lenne az autónak a bontástól? A hűtőmaszk, netán egy lökhárító leszerelés nagy dolognak tűnhet, de nem az. Csavarok és patentek tartják, amik tökéletesen visszatehetők, semmiféle baj nem éri az autót. Ha két kürt kerül az autóra, akkor meg kell vizsgálni, hogy a megnövekedett terhelést bírja-e a gyári rendszer, szükség esetén plusz relét kell alkalmazni.
A gyári rendszer bővítése, ha van is rá lehetőség, költséges lenne, indokoltabb egy naprakész szoftverrel rendelkező utólagos kihangosító, Bury, Parrot esetleg Dension. Ezek frissíthető adatbázisukkal jobban követik a gyorsan változó telefonok piacát, mint bármelyik gyári megoldás. Mivel kihangosítókat gyártanak, tökéletesebb funkciókkal rendelkeznek, jobb hanggal, zajzárral, telefonkönyv kezeléssel.
A nappali menetfény utólag beszerelhető, csak ki kell választani, hogy melyik tetszik, melyik illik legjobban az autóhoz. Ebben kollegáim segítenek, ők eleget láttak ahhoz, hogy megfelelő támpontot adjanak. Van olyan, amikor az autóban már benne van az automata kapcsoló, de, ha nem lenne, akkor Valeo gyártmányú beszerelhető kb. 8000 Ft-os plusz költséggel.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Helló!
Fiat Panda (2005) szeretnék egy kis zenét varázsolni. Gyárilag 4 ajtóban vannak hangszórók, meg egy elég rossz fejegység. Arra gondoltam, hogy raknék bele egy jobb fejegységet, a kalaptartóba 4 db nagy ovál hangszórót (JBL GTO938), ehhez egy 4 csatornás erősítőt és akkor csak azok szólnának. Tudom fura, hogy hátulról szól a zene, de vajon mennyire lenne jó megoldás? Nem szeretnék sokat költeni komponens szettre meg mélyládára.
A zeneépítésnél a hanghűség megteremtése mellett a színpadkép megjelenése a másik nagy kihívás, amire roppant sok energiát és pénzt áldozunk. De, a szükség törvényt bont. Ha kisebb zsebből kell gazdálkodni, akkor a jó zenéhez elegendő egy jó fejegység, talán egy erősítő, és ami a legfontosabb, két nagy ovál hangszóró a kalaptartóba. Nem lesz színpadkép, nem egy színpad előtt állunk és hallgatjuk, hanem része leszünk a zenekarnak, de a hang erőteljes lesz, méllyel teli és jó. A lényeg, hogy a két hangszóró stabilan rögzítve kerüljön a kalaptartóba. Ne legyen mellette rés vagy lyuk, és ügyeljünk a polaritásra (+/-). A négy darab ovál az viszont elég sok. A két darab, vagyis egy pár elegendő, négy darabot a kalaptartó sem bírna el és a mögötte lévő levegő mennyiség is kevésnek bizonyulna. A megmaradt pénzt inkább a rádióra fordítsd, legyen egyel jobb, hiszen azt tovább viheted egy következő autóba is, az egy hosszú távú befektetés lehet. Ha van az autóban első hangszóró azt is be kell kötni, de a rájutó frekvenciát korlátozni kell, ami egy jól kiválasztott soros kondenzátorral megoldható. Ha a gyenge minőségű első hangszórókra csak közép és magas hangot engedünk, kellemesen kitárja a hangzást az autó terére. Erre kb. 300uF-os bipoláris kondenzátort használunk (http://www.duett.hu/calc/calc.html).
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Idén vásároltam egy N16-is, 2000 évjáratú (tehát még facelift előtti) Nissan Almera sedant és most az esős idő beálltával vettem észre, hogy az irányjelzők lámpatestei iszonyatosan párásodnak, belülről. Kérdésem, hogy ez az okozhat-e bármilyen elektromos problémát, illetve csökkentheti-e az izzók élettartamát?
Köszönettel, B.Ádám
Ahol a nedvesség és az elektromosság egyszerre jelen van, ott előbb-utóbb baj lesz. Nem természetes dolog, mindenképpen meg kellene nézni, hogy hol jut be a pára. Lehet sérült a lámpatest összeillesztése vagy az izzó rögzítésénél a szigetelés.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoki!
Van egy 90-es évjáratú Mercedes w124 250d. Az a probléma vele, hogy beindítás után nem alszanak ki a visszajelzők a műszerfalon fordulaton, csak halványodnak valamennyire, de alapjáraton erősen világítanak mint mikor gyújtásra rakom. A töltésem is csak minimális. Egyik nap leállítottam gond nélkül, másnap indítottam és nem aludtak ki a visszajelzők. Mi lehet az oka?
Köszönettel! Robi.
Azt hiszem nincs töltés. Az akkumulátor kapcsain kellene mérni feszültséget beindított motornál. Kissé emelt fordulaton legalább 13,8V-nak kell lennie, ha nem, akkor generátor problémával áll szemben.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Birtokomban van egy 2002-es Suzuki Wagon R+ jármű. A gyári hangszórói le vannak cserélve Sony hangszórókra, de nem prémium minőségűek. Laikus vagyok a témában, de ami feltűnt az az, hogy a közép illetve a magas hangok nagyon erősek, néha már fülsértő és tényleg fájó dolog, mély pedig nem is igazán volt az autóban eddig sem. Ön mit javasol? Keressek egy hifi szaküzletet ahol plusz hangszórót építenek az autóba (ha lehetséges egyáltalán, mert nem tudom a kocsi melyik részébe lehetne) vagy a jelenlegi hangszórókat elég lenne lecserélni?
A másik kérdésem pedig egy kimeríthetetlen téma, a GPS-es riasztó rendszer. Jelenleg egy régi LaserLine szirénás indításgátlós riasztó van az autóban. GPS-es rendszereket beépíttetni nem olcsó, bár a folyamatos távfelügyelet számomra megnyugtató dolog, azonnal érkezik a telefon ha valami rendellenes történik az autóval. Önnek mi a véleménye ezzel kapcsolatban? Ha valaki akar autót lopni akkor el fogja, legyen benne bármi? Esetleg van más megoldás erre, hogy nyugodtabban alhassak (pl. egy motortérzár)?
Válaszát előre is köszönöm! R.
Az autó gyári hangszórómérete és a hangszórók elhelyezése nem ad lehetőséget mélyhang kialakulásának. Elől a gyári helyen érdemes felülbírálni a beépítés pontosságát, mert a hangszóró pereme mellett rés tátong, ami úgynevezett akusztikus rövidzárként megöli azt a kevés mélyhangot is, ami kialakulhatna. Hátul nincs tere a hangszórónak, azzal nem lehet semmit kezdeni. Két lehetőség van, ami külön-külön is sokat számít. A bal első ülés alá lehet szerelni egy aktív mélysugárzót, ami a kisméretű gyáraikat kiegészíti. Hátra a kalaptartóba lehet nagy ovál hangszórót szerelni, az igazán nagy változást hoz és költséghatékony. A zene elveszíti a terét, hiszen hátulról fog szólni, de tonálisan meggyőző eredményt hoz. Amint megjelenik a mélyhang, nem lesz zavaró a magas és a közép, helyreáll a természetes egyensúly. Ha valaki akar autót lopni, akkor el fogja - igen, de nem azt, amiben védelem van. A műholdas védelem talán túlzás, de nem ismerem, hogy milyen környezetben használja és parkolja az autót. Soha nem az autó értéke az egyetlen meghatározó a védelem kiválasztásánál. Ha belefér a fenntartási költség, ami kevesebb, mint általában gondolják az ügyfelek, akkor tökéletes lesz. Ha nincs szükség felügyeletre, mert Ön, mint tulajdonos ezt bevállalja, akkor egy GSM átjelző is magas szintű védelmet adhat. Teljes ajánlatot itt nem adok, mert ez bizalmi kérdés és személyesen kell intézni. Fáradjon el hozzánk vagy bármelyik hasonló szervizbe és segítünk megtalálni a testre szabott megoldást.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu