Kedves Kütyüdoktor,
véleményedet kérném, hogy a 2011-es évjáratú Volvo XC90-es autómhoz melyik típusú dvd lejátszót ajánlod, ami a tetőbe építhető.
Továbbá kérdésem, hogy a 2010-es cikked óta változott-e véleményed a fejtámlára rögzíthető kivitelről?
Üdvözlettel, Balázs
Az autós multimédiában semmi változás nem történt. Ez az üzletág vegetál, nincs fejlesztés, ugyan azok a termékek kaphatók. Alpine gyártmányból kiváló minőségű tetőmonitorok kaphatók, míg a keleti piac kiszolgálja a középkategóriát, ami jóval kedvezőbb árfekvést is jelent.
Ma is 7inc-es képátlót ajánlok személyautóba. Talán a 10inc-ig elmehet a gondolat, de ettől nagyobb semmiképpen ne legyen. A középső boxra szerelt monitor nagyon praktikus, de ehhez az autót is szemügyre kell venni, nehogy nagyon lentre kerüljön a képernyő.
Talán az egyetlen változás, hogy a cikk óta általánossá vált a táblagép használata. Szinte minden családban van és ehhez is kapható fejtámla tartó, ami nem nagy befektetés és megoldás lehet az utasok szórakoztatására.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Olyan problémám lenne, hogy van egy Skoda Fabiam, és amikor hallgatom a rádiót ami gyári akkor nincs semmi gond, de amint bekapcsolom a xenon lámpát egyből recseg. Mi lehet a gond. A xenon nem gyári.
Üdv.: Martin
A xenont kell cserélni. Nem érdemes semmivel próbálkozni, nem lesz jó. Vissza kell vinni a forgalmazóhoz és cseréltetni a trafót. A forgalmazó tisztában van a hibával, nem fog ellenkezni.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Doki!
Vásároltam egy 12V-os nyestriasztót amit a leírás szerint úgy kellene bekötni (köttetni), hogy az egyik kábel az akku pozitív sarkára megy, a másik meg valami 15-ös dugaljba, ami a rádió dugaljzatán van elvileg. De ez mindegy is,mert nekem az a rohadt dög mindig az autóm tetjét és ablakát mászkálja össze, ezért arra gondoltam hogy rákötöm ezt a kütyüt szivargyújtóra és csak éjjelre dugom be. Biztosíték van a készüléken, Ön szerint ez megoldható?
A nyestriasztót be lehet kötni úgy, hogy csak levett gyújtásnál üzemeljen, de be lehet kötni állandó áramra is. Van, aki úgy gondolja, hogy elég, ha csak akkor működik, ha az autó parkol és van, akit nem zavar a tudat, hogy állandóan sípol, hiszen úgy sem halljuk. A szivargyújtóra is rá lehet kötni, feltéve, hogy gyújtás nélkül is van benne energia, mert sok autóban csak gyújtáson működik a szivargyújtó.
Az autó tetejével lesz baj, mert, ha a nyestriasztó az autó motorterében, vagy utasterében van, akkor annak hangja nem jut el túl messzire. Minél magasabb a frekvencia, annál rosszabb terjedés. A nyestriasztó nem vízvédett, legalább is nem láttam még olyat, így csak akkor lehetne az autó tetejére tenni, ha garázsban parkol.
Lehet próbálkozni kémiai riasztókkal. Van olyan aerosol, ami a nyest számára kellemetlen szagot tartalmaz. Ezzel szoktuk kezelni az autó motorterének azon réseit, ahol be tud mászni a nyest. A fényezést nem bántja, de nagyon kell figyelni a kifújt mennyiségre, mert ezt a szagot mi emberek is érezzük és nagyon nem kellemes.
A védettség kb. egy hónapig megmarad, de ezt befolyásolja, hogy mennyit süti a nap és mennyit mos le belőle az eső. Elméletben nem kell sokszor használni, mert a helyi nyest megtanulja, hogy ez az autó nem kellemes számára. Ez csak elmélet. Az elektromos és kémiai riasztók általában működnek, de vannak kitartó vagy süket és szaglássérült nyestek is. Tökéletes recept nincs, csak praktikák, mint az elektromos riasztó, az aerosol, vagy kutyaszőr kis csomagban és egyéb szagot árasztó szerek.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt kütyüdoktor!
A csomagtérbe szerettem volna egy szivargyújtó aljzatot, praktikus célokból. Miután nem vagyok otthon az autóvillamosság területén, a csomagtérlámpa vezetékeit használtam fel a szivargyújtó üzembe helyezéséhez. Egy elektromos biciklipumpával tesztelve kiválóan működött, azonban a fiam beledugta a rádiótransmittert ami nem működött, ugyanakkor tönkre is ment (némi égett szag kíséretében) Mi a probléma? És mi a megoldása?
Köszönettel: Zsolt
Nem vagyok biztos abban, hogy ezt otthon kell beszerelni. Mint a példa is mutatja, nagyon közel került ahhoz, hogy tüzet okozzon. A csomagtér világítása, mint minden fogyasztó az autóban biztosítva van, mégpedig akkora terelésre, ami üzemszerűen előfordulhat az adott áramkörön. Egy belsővilágítás köre közel sem vehet fel akkora áramot, mint amennyit egy szivargyújtóba dugható eszköz, ami akár hűtőláda is lehetne.
Ha plusz szivargyújtó aljzatot szerelünk, akkor mindig az akkumulátorról vesszük le az energiát, megfelelő keresztmetszetű vezetéket használunk és közvetlenül az akkumulátornál biztosítékkal lájuk el.
Úgy gondolom, az Ön esetében már a kábel keresztmetszete sem volt megfelelő, ebből adódott a szag. Ha a melegedő kábel valami gyúlékony anyaghoz közel lett volna, most nem lenne autója. Amíg nem láttam égő autót, el sem tudtam képzelni, hogy milyen gyorsan és milyen intenzitással ég. Az otthoni szereléseket nem támogatom. Ha megvan a szaktudás, akkor a szerszám, vagy a segédanyag hiányzik, így, tisztelet a kivételnek, soha nem lesz szakszerű. Egy autórádiót a helyére tenni, ha a csatlakozó is stimmel, nem nagy mutatvány, de ennél mélyebben nem célszerű kutakodni, hiszen annál olcsóbban szereli a szakember és annál drágább az autó.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
A minap vettem egy Blaupunkt Adelaide 130 autorádiót a 2003-as Citroen Xsara Break-embe a gyári kiszolgált helyett. Be is szereltem, nem kellett hozzá különösebb tudomány, csak össze kellett dugni és már működik is. Csak nem úgy ahogy kellene.
A kijelzőn az infók villognak, a hang szakadozik, lényegében szinte normálisan nem lehet használni, viszont ki és bekapcsoláskor nem villognak a feliratok, úgy néznek ki ahogy kell. A fejegységben lehet a hiba vagy valami áramellátási/érintkezési/vezeték törési probléma lehet? Egyáltalán nem értek hozzá sajnos.
Üdvözlettel: Zoltán
Érdemes lenne beszerelő műhelyhez fordulni. Első lépésként a rádiót kipróbálnám asztalon, tápegységről. Ha ott helyesen működik, akkor az autó felől közelíteném a problémát. Villogás, szaggatás nekem tápfeszültség problémának tűnik.
Bekapcsolt rádiónál megmérném, hogy a tápellátás stabil-e. Hasonló jelenséget mutathat egy zárlatos vagy sérült hangszóró, illetve vezetéke, bár a mai végfokozatok védettek és inkább némít, mint nagy áramot vesz fel. A hangszóró is mérhető a rádiócsatlakozónál egyszerűen ellenállásmérővel. Mivel a hangszóró impedanciája minimum 4Ohm, így az ellenállásmérővel 3Ohm fölötti érték jónak számít. A kábelt testhez képest is meg kell mérni, ebben az irányban nem lehet vezetés.
Egy autórádió garanciája függ a beépítés helyességétől, ezért én nem javaslom az otthoni beszerelést. A vásárláskor, főként, ha egyszerű a beszerelés, belealkudható az árba. Nem kell feszegetni a gyári rádiót, mert a szerelőnek van szerszáma, és biztosak lehetünk a garancia érvényességében. Ha nem szakember rakta be, akkor sokat kell győzködni egy hibás rádiónál a szervizt, hogy én is értek hozzá, nem nagydolog, nem én rontottam el.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Kedves Kütyüdoktor!
A véleményedre lennék kíváncsi, van egy VW Golf 7 (gyártás 11/2013) autóm, amiben eddig a gyári indításgátlón kívül van egy Meta System HPB6 riasztó. Szeretném bővíteni a védelmet egy Meta System M43 közelítőkártyás indításgátlóval, ezt a terméket ajánlotta a riasztó szerelője.
Olvastam több cikket is a témában, magáról a gyártóról pozitív információkat találtam, viszont mivel a riasztó az autó CAN BUS csatlakozójára van kapcsolva, a tolvaj egy hamisított kulccsal, az autó feloldásával kikapcsolja a riasztót is, valóban így működik a dolog? Ha jól gondolom, ez a Meta System M43 is a CAN BUSra kapcsolódik, véleményed szerint megbízható lenne ez a rendszer? Van vele valamilyen tapasztalatod, illetve a hasonló rendszerekkel?
Azért is érdekelne a véleményed, mert egyik ismerősöm ajánlott egy hasonló elven működő rendszert (szlovákiai termék, VAM R1 a neve), ami nemcsak 2, hanem 6 egységét blokkolja az autónak, és elektromechanikus működésű, egy kulcs méretű dobozkát kell kihúzni az autó kikapcsolása után, majd indulás előtt bedugni, anélkül nem indul az autó. Néztem pár videót a szerelésről, elég komolynak tűnt a kábelezése, a központi egység valószínűleg nem a CAN BUSra kapcsolódik. Véleményed szerint melyik lenne a jobb megoldás, egy elektromechanikus rendszer (VAM R1) vagy pedig a Meta system automatikus rendszere?
Előre is köszönöm válaszodat Üdvözlettel András
Ez a két rendszer nem hasonlítható össze. A Meta M43 egy rablásgátlós immobiliser, míg a VAM, egy védelmi rendszernek felel meg összetettségével. Árban is óriási a különbség, így semmilyen paraméter nincs, ami összevethető lenne. Mindkettő kiváló választás. Ez viszont közös.
A Meta M43 sem kapcsolódik a jármű CAN-bus hálózatához, így mint minden utólagos eszköz, a hatástalanítása rengeteg időt vesz igénybe. Kezelése rendkívül egyszerű. A VAM-ot nálunk nem forgalmazzák, így gyakorlati tapasztalatom nincs a termékkel.
Megpróbáltam felvenni a kapcsolatot a forgalmazóval, de nem sikerült, így nagy titkokat nem tudok elárulni róla. Az ára közel sem mondható kedvezőnek. Természetesen az általa nyújtott háttér indokolja, de ebben a kategóriában már található nagyobb átfogással működő védelmi rendszer is. Az autóba ajánlott védelem szintjét mindig az autóhasználat határozza meg.
Ha az Ön járműve olyan helyen áll, olyan helyen használja, hogy az fokozott védelmet igényel, akkor jó választás a VAM, vagy esetleg hasonló árfekvésű és kiemelt védelmet nyújtó vetélytársa. Ha átlagos autóhasználattal számolunk, akkor a már beépített riasztó mellé elegendő a kártyás immobiliser és rablásgátló.
Kiemelném még a CAN-busos riasztók védelmében, hogy a CAN modifikálásával csak a gyári védelem szenvedhet csorbát. Az utólagosan beépített CAN-bus rendszerű riasztók nem semlegesíthetők a CAN-bus vonalról. Feltételezve a szakszerű beépítést. A mi szervizünkben, védelmi rendszer beépítésekor az autó diagnosztikai csatlakozóját is blokkoljuk. Ez azt jelenti, hogy aktív védelemnél nem lehet kapcsolódni az autó computeréhez, így azon keresztül semmit nem lehet módosítani.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Kedves Kütyüdoktor,
Van egy Sony Xperia Z típusú telefonom, utazás közben használom navigációra (gps,lte,kijelző). Vettem hozzá autós töltőt, de nem tudja tölteni navigálás közben. A telefon kiírja hogy nem tölti. Szinten tartani sem tudja. kb 2 óra alatt 20%-t csökken.
Telefonos boltban azt mondták, hogy nem fogok kapni hozzá olyan töltőt ami jó lesz, vegyek inkább power bankot. A kérdésem a következő: A kocsi szivargyújtója nem bírja, a töltő amit vettem rossz, vagy tényleg többet fogyaszt a telefon mint amit tudnak a töltők és ezt el kell fogadni?
Köszönöm, Géza
Én a töltő elégtelenségére szavaznék. A telefon leírásában szerepel, hogy milyen töltőáramot igényel, és ez szerint kell szivargyújtó töltőt választani. Szívesen segítünk, van raktáron többféle, kipróbálható vásárlás előtt. A régebbi telefonok megelégedtek az 1A-es töltéssel, de hamar nőtt a falánkságuk.
Sok boltban megmaradt készletet árulnak, hiszen annak is el kell fogyni, ha meg reklamálnak, akkor a telefonra fogható, és valahol igaz a vád, a telefon kér többet.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Érdeklődnék, hogy a tulajdonomban lévő 1994-es évjáratú Suzuki Swift hátsó lámpájának világítását átalakíthatom-e saját készítésű LED-es megvilágításra. Az átalakítás elsősorban a helyzetjelző és a féklámpára irányulna. Válaszát előre is köszönöm.
Tisztelettel: János
Hivatalosan nem lehet sem saját gyártmányú, sem utángyártott, sem LED-es:
Világító és fényjelző berendezések 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 37. §
A világító és fényjelző berendezések alkalmazására és működésére vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek (4) A világító és a fényjelző berendezésekben csak a berendezés típusára előírt műszaki jellemzőkkel rendelkező izzólámpát szabad használni. Ennek értelmében, izzónak kell lennie és magán az izzón szerepelnie kell a paramétereinek is. Ha nincs rajta semmi, akkor az nem izzó, még, ha úgy is néz ki.
Ez szigorúnak és értelmetlennek tűnik, de gondoljuk végig, hogy amint engedne a jogszabály, mennyi kínai vagy házilag készült túlméretes hátsólámpa reflektorozna az utakon. Ismerve az autótulajdonosok egy elkülöníthető részét, biztosan kétszer akkora fényerejű féklámpát használna, mert neki az jár. Így van ez rendjén.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
1997-es Ford Mondeomon (Mk2) eltörött az antennatalp. Szeretnék antennát, de bontóban képtelenség találni, újonnan meg 5000 Ft. Nincs valamilyen épeszű megoldás (pl. univerzális antenna vagy ilyesmi)? Köszönöm szépen a segítségét!
Antennában nincs univerzális, ami mindenre jó, persze van után gyártott, de nem annyival olcsóbb, mint amennyivel máskép néz ki. Az 5000 Ft-os gyári ár nem számít soknak, persze nem én fizetem, így lehetek tékozló. Az után gyártott Hirschmann például ugyan ennyibe kerül, de vannak kínai antennák is.
Az antenna egyik feladata a műsor vétele, ehhez nem kell más, mint adott hosszúságú pálca, mert az antenna hossza határozza meg a vételi frekvenciát. Ez eddig nem nagy mutatvány. Viszont van még egy elvárás, hogy a tetőre rögzített antenna talpa mellett ne ázzon be az autó. A gyenge minőségű antenna szigetelőgyűrűje gyenge minőségű, nem áll ellent az időnek és repedezik, kikeményedik, beázik. Ha ajánlhatok, akkor a gyári antennát ajánlom.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Inkább biztonságtechnikai kérdésem van. Használt autó vételt tervezek, leginkább a biztonságot tartom szem előtt. A gyerekek még néhány évig gyermekülésben fognak ülni. A hátsó oldallégzsák és gyerekülés kapcsolatáról nem sok értékelhető információt találni a világhálón.
1. Jelent-e érdemi plusz védelmet a gyermeknek?
2. 9-36 kg-os isofixes gyereküléssel együtt biztonságos-e a működése?
3. Összességében érdemes-e a gyerekek maximális biztonságára fókuszálva hátsó oldallégzsákkal felszerelt autót keresni?
Köszönettel Csaba
Elméletben összefér az airbag és a gyermekülés, de ezt pontosan taglalja minden autó és gyermekülés használati utasítása, ennek megfelelően kell eljárni használatával.
Nagyon fontos a gyermek bekötése a gyermekülésbe. A lazán bekötött gyermek oldalra kihajolhat az üléséből és ez az egyetlen, de ugyanakkor nagy veszélyforrás, hiszen ilyenkor a számára biztonságot jelentő ülés és a légzsák közé kerül. Az ülésnek és magasításának pont az a lényege, hogy az öv és a légzsák megfelelő magasságába kerüljön.
A légzsák feltalálása és bevezetése során rengeteg gyermekbaleset történt, aminek az volt az oka, hogy amerikai, szabad embereknek nem lehetet kötelezővé tenni az öv használatát és azt sem, hogy gyerekeiket ne ültessék előre az autóban. Baleset során a gyerek fékezetlenül (öv nélkül) repült a kirobbanó légzsák felé, ami ráadásul nem jó szögben találta el, hiszen alacsonyabban ült, mint egy felnőtt. Ebből adódott a baj.
A mai gyermekülések felemelik a gyermeket, hogy az öv fékezze a tehetetlen mozgást egy baleset során, valamint megfelelő magasságba emeli, hogy az airbag helyes pozícióban tudja csillapítani a becsapódást. Emellett oldalirányban plusz védelmet nyújt számukra. Követni kell az autó és az ülés használati utasítását, megfelelően rögzíteni kell a gyermekülést és abban a gyermeket.
Többször hallottam, hogy az én gyermekemet nem lehet. De. Az élete múlhat rajta, majd megszokja. Az Isofix 18kg-ig rögzíti az ülést, míg 18kg fölött lehet az ülés Isofix rendszerű, de a rögzítés már a biztonsági öv dolga. A Recaro weblapján a FAQ menüpontban olvashat az egyik legnagyobb gyártó válaszai között erről is.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Kedves Kütyüdoktor!
Utólagos fényszórómosó beszerelését tervezem, de nem vagyok teljesen tisztában az esetleges jogi következményekkel. (Nem xenon miatt szeretném, sima, gyári lámpákat mosna). Tartály+motor+fúvókák és csövek kombinációkat 8 és 12 ezer forint környékén árulnak és ahogy elnézem, itthon is beszerelhetők. Viszont ezek nem rendelkeznek "E-jelöléssel" sem egyéb tanúsítvánnyal, tehát nem vagyok benne biztos, hogy a műszakin jó szemmel néznék. Van ezzel kapcsolatban bármilyen tapasztalatuk? Lehet belőle bajom, ha ilyet beépítek? Előre is köszönöm a választ!
Üdv, Kristóf
A fényszórómosóra nincs semmi megkötés a KÖHÉM rendelet soraiban. Xenon lámpa esetében kötelező tartozék a mosó, de fordítva nem igaz a dolog. Ez nem vizsgaköteles, nincs előírás rá, ezért szerelhető.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt kütyüdoktor!
Az volna a kérdésem: Van egy Renault Thaliám, benne egy gyári 2X8 wattos rádióval, első hangszórókkal. Szeretnék beépíteni a kalptartóba 2 hangszórót és ezt egy 2X25 wattos erősítővel szeretném meghajtani.
A bekötéssel lenne az a kérdésem, hogy ha a rádió tápkábeléről (forrasztással, szigeteléssel) hoznám le az áramot az erősítőhöz, az vajon nagy baj lenne?
Tudom nem így kellene, csak nem tudom honnan szedjek a kocsiból áramot a műszerfal megbontása nélkül. Azért gondoltam erre, mert nem egy nagy teljesítményű erősítőről van szó. Azt sem tudom, hogy ilyen erősítőhöz milyen vastag tápkábelt, illetve mekkora biztosítékot illik beszerelni.
A 25W valóban nem nagy teljesítmény, de a rádió tápvezetéke általában vékonyabb, mint aminek lennie kéne. Az akkumulátorról megfelelő keresztmetszetű vezetékkel és természetesen közvetlenül az akkumulátor sarunál elhelyezett biztosítékkal elegendő energiát vehetünk le az erősítőnek.
De. Aki nem jártas az elektromosságban és nincs rutinja az autó szét és összeszerelésében, azt lebeszélem minden szerelésről, mert komoly eséllyel indul a nagy bajra.
Egy autót felgyújtani nem olyan nehéz, hiszen elegendő a helytelen kábelválasztás, a hibás kábelelvezetés vagy helytelen biztosíték érték alkalmazása vagy elhelyezése. A műszerfal bontásánál törhetnek elemek, de véletlenül kicsúszhat csatlakozó, kieshet biztosíték. A baj nem feltétlenül munka közben keletkezik, később is eldörzsölődhet vezeték, ami egy év múlva fejti ki hatását.
Mindenki maradjon a szakmájánál és az elektromos bekötést, mert az nem játék, hagyja szakemberre, hiszen nem annyira drága dolog a munkadíj. Elbagatellizálhatjuk a dolgot, mondhatjuk, hogy ez nem agysebészet, de nagyon komoly anyagi kárt okozhat egy helytelen mozdulat.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Kedves Kütyüdoktor!
G Astrámba (1.4benzin x14xe) szeretnénk erősítőt bekötni. Jól is ment minden, de elakadtunk a tűzfalnál. Nem igazán találtunk helyet a kábelnek, de elbarmolni sem akarunk semmit. Ebben kérem tanácsát, hol lehetne elvezetni a kábelt?
Köszönöm Róbert
A méret a lényeg, mármint a kábel keresztmetszete. A vékonyabbnak számító kábel átvezethető a motortér-bowden mellett.
A vastagabbat a gázpedál magasságában lévő gumidugón kell átvinni. Nagyon nagy figyelmet igényel, hogy a gumidugón passzentos lyukat ejtsünk, és a gumi ráfeszüljön a behúzott kábelre. A legkisebb lyukon is bejuthat víz, amit a kábel bárhova elvezethet. Többször találkoztunk már ilyen jelenséggel és sajnos mindig drága elektronikákhoz terelte a vizet. A nagyobbra sikerül a lyuk, mint kéne, akkor sziloplaszttal vagy hasonló anyaggal gondosan szigetelni kell. A tápkábelre közvetlenül az akkumulátor mellett biztosítékot kell tenni. A kábelt a lehető legtöbb helyen rögzíteni szükséges és nagyon figyelni, hogy sehol se tudjon mozogni, dörzsölődni.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Közeledvén a nyaralás, gondolok az autó felkészítésére, amibe a lopásvédelem is beletartozik. 2 éjszakát Mostarban, 2 éjszakát Kotorban fog állni az autó. A korábbi években voltam már a Balkánon, csak akkor még nem volt havi több tízezer gazdasági menekült Koszovóból.
Valószínűleg, nem az én H Astrám kelti fel elsődlegesen a rossz szándékú emberek érdeklődését. Ettől függetlenül nyugodtabban aludnék, ha lenne valamilyen kiegészítő mechanikus lopásgátlóm 3-30 ezer Forintos értékben. Tisztában vagyok vele, hogy ezek felnyitási ideje típustól függően kb 20 másodperc és 20 perc között változik. Mindegyik gyártója azt hirdeti, hogy az ő eszközével jár a legjobban! Kérem javasoljon típust, figyelembe véve a praktikusságot.
Nagyon várom válaszát. Zoltán
A felnyitási idő ennél lényegesen hosszabb, mármint egy valós védelem esetében. A 30 000 Ft sajnos pici kiegészítést igényel, de megéri. Váltózárban vagy rablásgátlóban lehet gondolkodni 45-49 000Ft értékben. A váltózár remek kiegészítője lehet a gyári immobilisernek.
A gyári rendszer nem jelent kihívást egy profinak, de a profik kevesen vannak. A váltózár nagyon babrás szerkezet, komoly mechanikus felkészültséget feltételez a hatástalanítása és nagyon hosszú áthatolási időt igényel. Aki autót akar lopni, az látja, hogy benne van, jó eséllyel keres másik áldozatot.
A rablásgátló, mint elektronikus védelem, helyes beépítéssel szinte áthatolhatatlan. Lehet húzni az autót, de beindítani csak szervizkörülmények mellett - az utcán nem. Látogasson el egy riasztószervizbe és segíteni fognak/fogunk a megfelelő kiválasztásában. Egy tisztességes szerviz nem anyagi megfontolásból ajánl, hanem a rászánt összegből a legjobbat hozza ki.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Szerkesztőség!
Több cikket olvastam a Totalcar-on világítással, izzókkal kapcsolatban, nagy szakértője nem vagyok a tárgyi témának, ezért fordulnék Önhöz, Önökhöz.
Adott egy 2014-es évjáratú VW Jetta gyárilag halogén fényszórókkal szerelve. A kérdésem az lenne, hogy a nevezet gk-hoz az OSRAM által gyártott P21W típusú LED "izzója" normál üzemelési körülmények között használható-e a gyári normál izzó helyett (egyértelmű jelzés van a termék csomagoláson, hogy only off road, természetesen úgy lenne használva...).
A kérdés azért merült fel bennem (amúgy egyszerűen megvásároltam volna) mert külföldi LED modulokkal foglalkozó fórumokon írtak a hőtermelésről,hogy bizony 5,2-7.5W körüli teljesítményű ekkora méretű, hasonló foglalatú LED-eknél már csak pl irányjelzőként, tolató lámpaként használhatóak a hűtés elégtelensége miatt, továbbá a leírásában is szerepel, hogy alkalmas kiváltani a 21W izzót és "csak" 4W-os, de a fenti okok miatt elbizonytalanodtam. Illetőleg a kérdés része még,hogy a gyári 21W-os izzó kb 460 lument tud, ez pedig 400-at, én jobban szeretnék "világítani" nem pedig kevésbé, kompenzálhatja ezt a lumenkülönbséget a színhőmérséklet? Szeretném kikérni ezzel kapcsolatosan az Ön,Önök, esetleg egy szakértő véleményét amennyiben lehetőség van rá.
Nagyon köszönöm előre is. Péter
Mivel megemlített adott márkát, így hozzájuk fordultam segítségért és csatolom a válaszukat:
Műszakilag a termék alkalmas. Viszont. Minden retrofit (tehát a régi izzó helyére betekerhető) fényforrás az autó külső felületén hivatalosan tilos. Az ok egyszerű. A lámpatestek amelyekbe az izzó van arra lettek tervezve, hogy egy milliméter pontosan behatárolható, fonalszerű képződményből 360 fokban "kiömlik a fény. Ehhez lett tervezve a búra, így lesz szabványos vetítési képünk. Ha a régi izzó helyére egy felületi sugárzó LED fényforrást rakunk a gyártó által tervezett vetítési kép teljesen meg fog változni. Gondoljunk csak egy Suzuki Splash féklámpájára, mely szinte egy pókhálóra hasonlít. Ha ide LED fényforrást raknánk, annak durván 140 fokos vetítési képe teljesen megváltoztatná a fékezéskor látható képet. Az, hogy érdemes-e alkalmazni, mindig esetfüggő. Egy olyan fényforrás, amelyet szemből kell jól látni (W5W, féklámpa, index) jobban látható egy LED fényforrás. Hőtermelés: 0
A nagy gyártók (Osram, Philips, Sylvania, stb) LED fényforrásai az elmúlt két évben óriási változtak. A hőtermelés már a múlté, gyakorlatilag az üzemi hőmérséklet alig haladja meg a környezeti hőmérsékletet. Például a GU10 LED fényforrásoknál látható, hogy a szellőzés tekintetében mérnöki precizitással megtervezett fém házakat leváltották a közönséges műanyag burkolatok.
Lumen: Valóban kevesebb a fényáram. Viszont a fényáram csak egy világítástechnikai adat. Azt, hogy egy fényforrásból mit látunk, még számos más adat is befolyásolja (fénysűrűség, sugárzási szög, színhőmérséklet, stb.) Ha egy 4 Wattos index retrofit LED fényforrást hasonlítunk össze a hagyományos 21 Wattos sárga izzóval, a szemből látható fény a LED esetében több, erőteljesebb.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Kedves Kütyüdoktor,
hasonló kérdéssel fordulok önhöz, mint pár napja a faceliftes, Seatos olvasó.
Adott egy 2003-as, 1,4 ecotec, Opel Astra G kombi szgk. Ebben van egy gyári Blaupunkt kazettás fejegység, melynek előlapja nem levehető. a fejegységnek saját kijelzője nincsen, a különböző infók a műszerfal "tetejébe" épített külön kijelzőn jelennek meg. Plusz bónuszként található még a kesztyűtartóban egy 4 lemezes cd tár, hab a tortán pedig, hogy a kormányról vezérelhető az egész.
A 21. században felejtsük el a kazettát és cd-tartót. ez utóbbi csak a helyet foglalja a kesztyűtartóban. Létezik-e olyan fejegység, ami:
- befér a gyári helyére
- levehető az előlap
- sd kártyát, usb sticket elkezeli
- megjelennek az infók a kis kijelzőn, akár a fejegység sajátján, akár a kocsién
-vezérelhető a kormányról a gyári gombokkal
- nem kerül csilliárd űrdollárba.
Előre is köszönöm válaszát.
Minden Alpine, Kenwood, Clarion és Pioneer fejegység fogad opcionális modult, ami a kormányon lévő kezelőgombokat csatolja a fejegységhez. Azért kezdem ezzel, mert ez a legmeglepőbb árkategóriájú termék - 20 000 Ft. Ha van egy ilyenünk, akkor bármilyen rádiót választhatunk. Igaz, a gyári kijelzőn nem jelenik meg a rádió, de megmarad a dátum, idő. A rádió saját kijelzővel rendelkezik és az elegendő, hiszen jól látható helye van.
Pioneer belépő modell, már 20 000 Ft-os fogyasztói árával fogad USB-t. Nincs benne CD mechanika, nem vezérel CD-tárat, de az USB ezt mind helyettesíti. Ettől kezdve lehet tallózni a szolgáltatások között.
Lehet benne CD mechanika, Bluetoot kihangosító és zene átjátszó, iPod fogadás, AUX bemenet, navigáció, nagy kijelző, tolatókamera., ami csak eszünkbe juthat és belefér a költségvetésbe. Bármelyik márkából választ, jól jár, kényeztetni fogják a szolgáltatások. Márkát említettem, és ne tévesszen meg senkit az olcsóbb vagy lényegesen olcsóbb termékajánlat. Az autós márkák továbbra is a fent említettek, ami ennél kedvezőbb, az mind gyanús.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Doki!
Használtam vásároltam egy Renault Espace III. típusú személygépjárművet 2001-es évjáratú. Mint később kiderült számomra, a sebességet mérföld/óra egységben, a megtett távolságot mérföldben jelzi ki (lehet, a kereskedő sem tudta, mindegy).
Van arra lehetőség, hogy szoftveresen átprogramozzák? Ha igen, akkor "ugrik" az óraállás pl. 100 ezerről 160 ezerre? Ezt el tudja végezni autóvillamossági műszerész, vagy muszáj márkaszervízbe vinni? Ha márkaszervízbe viszem, akkor ennek nyoma lehet, bele kerül a kórtörténetbe? Most hirtelen ennyi jutott eszembe, várom szeretettel egyéb megjegyzéseiket, válaszukat.
Köszönettel: Tibor
Márkaszerviz át tudja állítani, de természetesen az eddig megtett távolság is mérföld helyett kilométerre vált, ami értelemszerűen 1,6-os szorzót jelent. Ez látványra zavaró lehet, de ez a valós futott távolság.
Az órát persze lehetne állítgatni oda-vissza, ügyeskedők mindig voltak és lesznek, de hivatalosan nem állítható, törvénytelen. Az, hogy mérföldről kilométerre átállítják az órát nem kerül bele a kórtörténetbe, de, ha bele is kerül nem jelent semmit, hiszen csak mértékegységet vált, ez nem befolyásol semmit az autó állapotán.
Üdvözlettel, Kütyüdoki
Tisztelt Kütyüdoktor!
Most olvastam a Totalcar-on, a házilagos klimatisztításhoz a tanácsokat. Ezzel kapcsolatosan felmerült egy kérdés bennem, ami már ilyenkor többször eszembe jutott.
A kocsimban(Renault Megane Limusine 2007-es) van pollenszürő, gázos klimatisztítót (ahogy a cikkben szerepelt bombát) szoktam használni, a kérdés az lenne, hogy mikor legyen cserélve a pollenszűrő?
1. gázosítás előtt
2. gázosítás után
3. kiszedett pollenszűrővel gázosítani, utána az újat betenni. Eddig erről a kérdésről még egy cikkben sem olvastam, Én az 1-es variációt szoktam alkalmazni.
Válaszát előre is köszönöm. Zoltán
Az biztos, hogy a régit ki kell venni, de az, hogy a tisztítás előtt vagy után kerül be a szűrő, mindegy.
Ha a tisztítás során nincs bent szűrő, akkor a levegő könnyebben áramlik a rendszerben. Feltételezzük, hogy az új szűrő steril, így nem szükséges a fertőtlenítése, de, ha mégis betesszük az elején, hát az is tisztítva lesz.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Nap mint nap arról olvashatunk, hogyan találjuk meg a telefonunkat, ha ellopták. A telefonkészüléket nagyon könnyű lekövetni, hiszen folyamatosan jeleket fogad és küld. Kérdésem, hogy miért nincs temérdek anyag arról, hogyan lehetne (esetleg házilag is) ezt a technológiát kocsivédelemre használni? Egy megunt, régi telefonkészüléket a kocsiban eldugva töltőre teszünk, és benne hagyjuk. Ha elemelnék, akkor a telefon nyomra vezethetne.
Lehet, van is, volt is ilyen ötlet. Az egyetlen hátránya, hogy pontatlan, így szerencse kell ahhoz, hogy az autó valóban ott legyen, ahol mutatja. Nem nyílt terepen jön elő a hátránya, hanem szűk utcákban, ahol az érzéketlen vevő téved a visszavert jelekből számolt pozícióban.
Vannak telefonos átjelzők (pager), amelyek megfelelő érzékenységű GPS vevőt használnak és egy-két funkcióval bővítve valóban védelmi eszközök. Jelez, ha riasztás történik, ha merül az akkumulátor és akár blokkolás parancsot is kiadhat a tulajdonos, de be is kapcsolhatja az állófűtést, ha van az autóban.
Ezek autós használatra tervezett szerkezetek, jól bírják az ott uralkodó állapotokat, mint hideg, meleg, pára, rázkódás. Árban sem veszélyes, 60 000 Ft-tól kaphatók (beépítve), ami lehet, hogy több, mint egy használt telefon, de ez védelmi eszköz, valós, testre szabott funkcióval, míg az öreg telefon csak ráerőltetett funkció lenne.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu Üdvözlettel, Kuznyák Miklós - New Duett Kft.
Kedves Kütyüdoktor
Egy 2006-os (már faceliftes) Seat Ibizában szeretném kicserélni a gyári "Alana" rádiót egy SD kártya olvasós fejegységre. Eddig nem is lenne gond, a kínálat hatalmas, de én olyat keresek amit vezérelni tudnék a gyári multikormányról. Nem szeretnék százezreket költeni rá, ezért (ha létezik ilyen) a belépő kategóriában tudna ajánlani valamit? Segítségét előre is köszönöm!
Üdv: Csaba
Minden Alpine, Kenwood és Pioneer készülék fel van készítve kormány modul fogadására.
Ez azt jelenti, hogy opcionális modullal csatolható a gyári kezelőgombokhoz. USB-s rádió már 20 000 Ft-tól kapható, akár három év garanciával, de a modul egy kicsit meglepőbb árban van, 20 000Ft, mint a rádió. Sajnos ezért a szolgáltatásért elkérik az árat.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Kedves Kütyüdoktor,
BMW lízingelés előtt állok és szeretném mindenképpen valamiféle lopásgátlóval ellátni az autót, azonban nem szabad az autót megbontani. Érdekelne, hogy mit tud ajánlani pontosan? Gondoltam már pl. valami drágább kormányzárra, de abból sem tudom, hogy melyik lenne a legmegbízhatóbb. Se megfúrni, sem kábeleket (CAN Bus) nem szabad módosítanom. Mit tudna ajánlani?
Köszönettel: Imre
Olyan védelem nem létezik, amit úgy lehetne beépíteni, hogy nem vágunk vezetéket, nem csatlakozunk semmire és nem bontjuk meg az autót. Nálunk minden termék, ami kapható, rendelkezik bevizsgálással, ami azt jelenti, hogy autóipari felhasználása megengedett. Nem tesz tönkre semmit, nem ír rá a CAN-bus hálózatra, csak csatolódik az autó hálózatához és teszi a dolgát - véd.
Egyeztetni kell a lízing céggel, hogy pontosan mit jelentenek mondatai. Nekik is érdekük, hogy a jármű biztonságban legyen, hiszen jelentős kockázatcsökkenést jelent egy immobiliser vagy riasztó, esetleg kormányzár. A védelem kiválasztása személyes beszélgetést kíván, hiszen bizalmi kérdés. Nagyban függ az ajánlott rendszer attól, hogy hol, milyen környezetben használja a járművet, hol parkol. Van, hogy magasabb árkategóriájú autóhoz kisebb kiépítettségű védelmet ajánlunk, mert használata során nincs kitéve veszélynek.
Van, hogy kiskategóriás autóba magas védettséget ajánlunk, mert az autó keresettnek számít, vagy olyan helyen parkol, ami kiemelten veszélyezteti meglétét. Nagyon fontos, hogy egy védelmi eszköz beépítése szakmunka, nem csak drótozgatás. Tudom, hogy sokan nem így gondolják, de a riasztószerelést szakképzett emberek végzik, technológiák betartásával és gyártói segítséggel a háttérben. Sem kereskedő, sem lízingcég nem kérdőjelezheti meg szakszerűségét. A beszerelés során sokszor érintjük a jármű fontosabb elemeit, mint az egyik leg hangzatosabb CAN-bus hálózatát. Ez a szó elrettentően hangzik, de jó, ha tudjuk, nem mi beszerelők fejtjük meg a CAN hálózat titkait, hanem a riasztót, immobilisert gyártó neves cégek mérnökei, sok esetben autógyártók segítségével. A végeredmény nem egy éppen működő, tákolt valami, hanem gyári minőségű, gyártói minősítésű megbízható védelmi rendszer.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Kedves Doki!
Vásároltam egy 2001-es Sharant és egy gyári Radio Navigation System mcd legrégebbi navigációs rádió van benne. Cd-t cd tárról olvasna, azonban ez nem volt a kocsiban. Azt szeretném kérdezni, hogy vásárolhatok-e bármilyen új cd tárat, fel fogja-e ismerni a gyári rádió, vagy csak gyári VW cd tárat tehetek hozzá?
Köszönöm szépen előre is,
Kremer Daniel
Csak VW CD-tár használható. Egyéb megoldáson kell gondolkodni, mert a CD-tár új ára indokolatlan, használtan pedig garantáltan hibás mind.
Dension Gateway termékkel, ami egy kiegészítő modul a CD-tár helyére, USB és AUX bemenetet lehet varázsolni. Mellesleg kezeli az iPhone és iPod zenelejátszást. Ha már költünk a kiegészítésre, akkor ne egy húsz éves technológiát tegyünk hozzá, hanem legyen naprakész a szolgáltatás.
A CD sok kellemes perccel ajándékozott meg minket, de ma már el kell engedni, megtette, hát mehet. Nehezen viselte az autós használatot, ugrabugrált, némely lemeznél olvasási vagy formátumbeli problémája volt és egy USB eszközhöz képest csekély mennyiségű zene fért el rajta. Mivel elég összetett szerkezet, az ára is ezt tükrözte, ami jócskán meg is emelkedett, mivel a kereslet visszaesett.
Használjunk USB eszközt, mert könnyen kezelhető és nincs benne mechanikus alkatrész, ezért nem érzékeny semmire. Mielőtt szó érné a ház elejét, az USB nem egyenlő a tömörített hangformátummal, lehet rá tömörítetlen zeneanyagot tenni és így nincs minőségromlás. A tömörítés a kezdetek trükkje volt, amikor az adathordozók kis kapacitással bírtak. Ma már az MP3 is a CD lemez mellé való, az "ilyen is volt" polcra.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Egy kis segítséget szeretnék kérni Öntől. Van egy 2003-as Toyota Yaris T sport típusú autóm, és egy furcsa jelenséget tapasztaltam. Járó motornál, jobb ajtó nyitva volt. Felhúztam a jobb oldali elektromos ablakot, majd rögtön ezután leengedte a balt. És itt történt valami, mert azóta a jobb oldali ablakot az anyós ülés felőli kapcsolóval nem tudom leengedni, csak felhúzni. Nem reagál a kapcsoló nyomására. Viszont a vezető oldali panelről tökéletesen tudom kapcsolni az ablakot le-fel.
Mi lehet a hiba, és annak az oka? Hogyan lehetne orvosolni ezt a problémát? Segítségét előre is köszönöm!
Kétszer is nekifutottam, remélem érthető lesz a magyarázat.
A jobboldali ablak jobboldali kapcsolója a bal oldali kapcsolótól kap testet. A kapcsoló alaphelyzetben az emelőmotor mindkét kivezetését testen tartja, és csak akkor emeli el és ad neki áramot, amikor a kapcsolón kapcsolunk. Ha baloldalról történt emelés után nem megy a jobb oldali kapcsoló, akkor arra gondolnék, hogy a baloldalon valamitől nem állt vissza alaphelyzetbe a kapcsoló és nem adja ki a jobboldal számára a testet, ami nélkül a jobb oldal nem tud működni csak egy irányba. Le kell venni a kárpitot és mérni.
Szóval, egy kapcsolón alaphelyzetben egy darab pozitív mérhető, a többi lába mind test. Ha kapcsolunk, akkor az egyik ponton elveszi a testet és áramot ad ki a motor számára, egyik irányba az egyik kivezetésre, másik irányba a másikra. Otthon ne álljon neki, mert a kárpitbontás bonyolult, a mérésbe pedig könnyű belebonyolódni. Persze lehet a kapcsolón kívül az ajtóátvezető kontakthibája is és lehet, hogy egyidejűnek tűnik a hiba a nyitott ajtós vezérléssel, de csak véletlen egybeesés, vagy rossz volt már régen, csak most vette észre. A méregetés minden hibát felfed.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Uram!
Vásároltam egy Smart 451 Mhd-t. Sajnos nem tudok belerakatni riasztót, mert senki nem vállalja a védelmet arra való hivatkozással, hogy nem lezárható a motortér. Van valami ötlete, hogyha szeretném biztonságban tudni az autómat mit tehetek? A választát előre is köszönöm szépen!
Tisztelettel: Barcza Zsolt
Semmilyen problémát nem látok abban, hogy az első rész nem zárható. Nyitásérzékelő tehető rá, így megszólal a riasztó, ha nyitják. A riasztó központját ebben az esetben sem a nyitható részbe kell szerelni, hanem az utastérbe, vagy a csomag-motortér alatti rekeszbe.
Bár más autók esetén zárható minden, de a motortérbe nagyon kevés autóban van nyitásérzékelő kapcsoló, azoknál is meg kell oldani, ez nem újdonság. Riasztón kívül szerelhető még immobiliser és/vagy rablásgátló, ami szintén tökéletes védelmet nyújt az autó számára.
Nyugodtan válassza ki az Önnek megfelelő védelmi eszközt, azt amiben bízik és keressen riasztószervizt. Lényeges, hogy riasztószerviz, mert autóvillamossági vagy autószerviz nem teljesen erre a profilra készül fel és normál riasztókat beépítenek, de speciálisabb dolgokat nem vállalnak, ahogy mi sem vállalunk generátorjavítást.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Van egy Mercedes-Benz W 124.032 típusú, 1993-as évjáratú autóm, melyet gyárilag Becker Grand Prix 2000-Typ 1319 rádió-magnóval szereltek. A rádió a nyitva hagyott tetőablakon keresztül beázott, azóta gyakorlatilag nem használható. Mivel szeretném megőrizni az autó eredeti állapotát, ezért nem akarok másik rádiót vásárolni.
Érdeklődöm, hogy Magyarországon tud-e ajánlani megbízható, fenti típusú rádiókat (is) javító műhelyt? Illetve olyan kereskedést/üzletet ahol ilyen típusú felújított rádió vásárolható.
Üdvözlettel: Zsolt
A beázás nem javítható hiba. A víz, elektromos árammal párosulva olyan gyorsan bontja a rádió belső szerveit, hogy azt helyreállítani nem lehet.
A Becker amúgy sem egy egyszerű szerkezet, nem spóroltak az alkatrészekkel és nagyon komoly áramköri megoldásokat tartalmaz, egyedi felépítéssel. Soha nem tartozott a javítható készülékek közé, sajnos Becekrék a modulcserét részesítették előnyben, amihez se alkatrész, se szerviz. - és az árat ki sem tudjuk találni. Csak a készülék csere jöhet szóba még így látatlanul is. Ilyet nem lehet már újonnan vásárolni, aukciós oldalak jöhetnek csak szóba.
A beázott készüléket meg lehet próbálni javítgatni, de a szakadt fóliák és a kirohadt alkatrészek kicserélése után biztosan elromlik újra, hiszen vannak teljesen szakadt és csak félig bontott fóliarészek és alkatrészlábak. Ami most még a helyén van, de keresztmetszete csökkent, a használat során megszakad. Soha nem lesz üzembiztos, így tapasztalataink alapján nem ajánlott a javítás. Sajnálom.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu