2015. november 1., 08:59 Módosítva: 2015.11.05 15:28
2

Tisztelt kütyüdoki!

Párommal nemrég vettünk egy tanyát, ahol gazdálkodunk is. A probléma az lenne viszont, hogy sokszor éjszaka a sötétbe is járunk haza, illetve ki a tanyára hajnalba, így jó lenne még egy kis fényerő.

Felmerült az ötlet, hogy az autónkra szúrófényt szerelnénk a jobb látás miatt. Tudtommal +2db távolsági fényszóró felszerelése nem ütközik semmilyen jogszabályba, ha az csak a távolsági fényszóróval együtt világít és legalább 100 m-t képes megvilágítani.

A kérdésem az lenne, hogy egy kör alakú 16 cm átmérőjű Wesem szúrófény megfelelne a célnak? Többet világítana vele az autó és nem csak ködlámpa jelleget adna? Egy 1984-es Mazda 626-osra lenne felszerelve a két lámpa közé. Várom válaszát és előre is köszönöm!

Alexandra

Olyan szó, hogy szúrólámpa nem létezik a KÖHÉM rendeletben. Versenyen, zárt pályán, azt tesz a versenyző, amit a helyi szabály megenged, de közúton nem szabad. Beütöttem a keresőbe a szúrólámpa szót és felhívtam az első találatok egyikét, hogy mint forgalmazó adjon számomra segítséget, hiszen termékei között van ilyen. A válasz nem volt meggyőző számomra. A weblapon csak annyi szerepelt, hogy - A terméket az érvényben lévő előírásoknak megfelelően kell felszerelni, majd diagnosztikai állomáson beállítani. Konkrétan kérdeztem, milyen előírásnak kell megfelelni, mire a válasz annyi volt, hogy a közlekedés felügyeletnél kell érdeklődni. Felszerelése csak annyi, hogy elől legyen, és előre világítson, nincs semmi különös, nem szól érte a rendőr. Ebből is kiolvasható, hogy nem engedélyezett, egyébként egy rendeletszámot kaptam volna válaszul. A termék adatlapjában szereplő E jelzésre való hivatkozás szerintem megtévesztő, azt sejteti a vásárlóval, hogy ez közúti használatra alkalmas.


Ha a használatát nem közútra tervezte, hanem arra az útszakaszra, ami a közutat köti össze a tanyával, akkor a KÖHÉM munkalámpákra vonatkozó részét kell betartani és ennek megfelelő világítótestet vásárolni. Ha a közúton is használná, akkor a plusz távolsági fényszórókra szavaznék, mint kiegészítő világítás. Igazából nincs is másra szükség, hiszen a távolsági bevilágít mindent, amit látni kell.


Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

2015. október 20., 16:12 Módosítva: 2015.11.01 09:01

Tisztelt Kütyüdoktor!

Egy 2001/09 évjáratú, osztrák származású Mazda 323F BJ 2.0 DiTD tulajdonosa vagyok. Néha rendkívül jól jönne ha a gyermekülésként is funkcionáló hordozót az autó anyósülésére fel tudnánk tenni ( természetesen menetiránynak háttal ), mert így egy felnőtt is elég volna ha a babával el kell menni valamerre. Az autóban 4 db légzsák van.

Az eredeti német nyelvű kézikönyv azt mondja, hogy csak különleges gyerekülést tud érzékelni a rendszer amit éppen ehhez az üléshez terveztek. A magyar nyelvű kézikönyv még árnyaltabban fogalmaz, azt mondja, hogy ha van az autóban légzsák kikapcsoló rendszer akkor az csak speciális gyereküléssel együtt működik. A hordozón olyan matrica van, hogy légzsákos autóban tilos előre betenni.

Fórumon viszont azt olvastam, hogy az alapfelszereltség része az ülésfoglaltság-jelző ennél a típusnál és 20kg alatt nem nyit a légzsák. Az ülés alatt valóban látok kábelezést de megbontás nélkül nem tudom megállapítani hogy milyen célt szolgál. Betehetem-e a gyerekülést az anyóülésre, vagy nem? Van valamilyen módja hogy én magam ellenőrizzem, hogy melyik verzió az igaz a fentiek közül?

Válaszát előre is köszönöm, Roland

Mivel nem az én területem, segítséget kértem a Mazda szerviztől:


Ebben az autóban van ülés foglaltság érzékelő a jobb-első oldalon, aminek az érzékelési határértéke 12 kg. Ez „sima” nyomásos érzékelő és ha nem ülnek az ülésben akkor valóban nem nyílik az utas oldali front légzsák. Ezen kívül van az autóban egy speciális un. rezonátoros érzékelő, amely egy speciális szenzorral ellátott gyerekülést érzékelt és amennyiben az az ülésen van, akkor 12 kg feletti terhelésnél sem engedte nyílni a légzsákot.


Az általánosan kapható babahordozók nem rendelkeznek ilyen szenzorral, ezért mindenképpen azt javasoljuk (a 12kg-os terheléstől függetlenül), hogy ne használják a hordozót a jobb-első ülésen!


Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

2015. október 14., 17:56 Módosítva: 2015.10.20 16:13
21

Tisztelt Kütyüdoktor!

Van egy 2006.12 hó 1.4 16 szelepes Ford Fusion autóm. Tolatóradart szeretnék bele. Mivel a garázs szűk, sokszor szűk helyen kell parkolni, és a feleségem is vezeti, így jött a tolatóradar mint ötlet.

Milyet vegyek? Tud konkrét, megbízhatót ajánlani? Melyik lenne a legideálisabb? Olvastam, hogy van 2-4 pontos? Mivel tud többet? Útpatkát figyelik e a szenzorok? Segítségét előre is nagyon köszönöm!

Tisztelettel: Adams

Sok tökéletes tolatóradar kapható, mi Valeot használunk, ezt ismerem, ezért ezt ajánlom. Az ár sok mindent elárul, lehetőleg kerülje a nagyon kedvező árral kecsegtető termékeket. Érdemes olyan helyen vásárolni, ahol be is szerelik, így semmiféle garanciális vesszőfutásba nem keveredhet.

Két fejes megoldást már nem alkalmaznak. A védett terület tökéletes lefedéséhez négy szenzor szükséges és elégséges. Az útpadkát nem figyeli, ha ennyire lentre is látna nagyon sok fals visszajelzése lenne. Van, ami csak hangjelzést ad és van, aminek kijelzője is tájékoztat az autó mögötti akadály irányáról, elhelyezkedéséről. Nem csak hátra, előre is lehet szerelni parkoló segédet. Ez túlzásnak tűnhet, de nem az, hiszen amikor egy szűk helyre tolatunk, hátrafelé nézünk, közben a autó eleje lekaszálhatja a mellettünk lévő autót vagy oszlopot.

Van olyan jármű, aminek az eleje nem sofőrbarát és soha nem lehet megszokni, hogy hol is kezdődik, erre is nagyszerű az első segéd. A hátsó radar aktiválódik, amint a sebességváltó kar hátramenetbe kerül és működik mindaddig, amíg ki nem vesszük. Az első radar ezzel szemben nem köthető semmihez, hogy mikor induljon, ezt egy nyomógombbal aktiválhatjuk bármikor. Ha a jármű lökhárítója színezett, akkor olyan radart kell választani, ami színre fújható. Egyre divatosabb a süllyesztett szenzor, aminek nincs pereme. Természetesen ilyen is kapató.

A Fusion esetében lényegtelen, de vannak olyan járművek, amelyek lökhárítója fém, ezekbe speciális radarfejet lehet csak szerelni, az általános fejek karakterisztikáját eltorzítaná, használhatatlanná teszi. Ha az autón van vonóhorog, vagy külső pótkerék, egyéb kiálló rész, vonóhorog specifikus radart kell választani, ami megtanulja az extrém részt és kihagyja a jelzésből.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

2015. október 7., 14:56 Módosítva: 2015.10.14 17:59
170

Tisztelt Kütyüdoki!

Fiat Punto 1-es autóval rendelkezek és rengeteget megyek éjszaka. Szükségem van a fényerőre, ezért kellene valami jó megoldás.

Jelenleg Osram Night Breaker Unlimited +110%-os 55/60W H4-es izzókat használok, amik elég jók (eddigi tapasztalataim szerint a legjobb H4-es), mégis kellene a plussz fényerő.

90/100W-os izzót kizárt hogy berakjak, de elgondolkodtam a H4-es Bi-Xenon-on. Ön szerint érdemes ezeket beszerelni nekem? Nagyobb fényerőt nyújtana és javulna a látási viszony? 35w-os nem túl kék 4500-5000K, amire gondoltam. Várom válaszát és előre is köszönöm!

Attila

A xenon utólagos beépítése továbbra is a tiltott dolgok közé tartozik, így erről hivatalosan le kell mondani. A meglévő lámpatest vetülése, annak minden része izzóra lett kitalálva, így utólag beépítve egy xenon izzót helytelen lesz a bevilágított terület.

A divat, az nagyúr, ezért szeretett volna mindenki xenont egy időben, de aki kipróbálta tudja, hogy nem ez a megoldás. A helytelen környezetbe szerelt xenon elsőre kiváló fényt biztosít, de hamar megváltozik a vélemény használat közben. Ami világos szín, mint a terelővonal, a táblák, a kerékpáros fehér pólója, az nagyon élesen kiemelkedik a környezet sötétebb részétől. A sötétebb dolgok viszont elvesznek. Nincs részlet, csak világos és sötét. Olyan igen-nem lesz a bevilágított terület, eltűnnek a részletek, amik egy szürke ruhás kerékpárost sejtetnek az út szélén.

Az emelt fényerejű H4 és a tiszta, megfelelő lámpatest, ami be van állítva, biztos vagyok benne, hogy elegendő fényt ad a biztonságos közlekedéshez.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

2015. szeptember 29., 11:24 Módosítva: 2015.10.07 15:01
1

Tisztelt Kütyüdoktor,

Utólagosan beépíthető központi zárat keresek egy Peugeot Partnerhez (az autó nem az enyém ezért az évjáratát nem tudom... még a régi keskenylámpás változat.) Szeretném megkérdezni, hogy mire kell odafigyelni egy ilyen készlet vásárlásánál, illetve létezik-e olyan ami nem csak az első, hanem a hátsó, és a tolóajtót is zárni tudja. A szett típusára vonatkozó konkrét javaslatot is örömmel fogadok.

Válaszát előre is köszönöm. Üdvözlettel: Máté

Mi SPAL szettet használunk tízen éve. Nem a legolcsóbb, de cserébe elég erős és megbízható, ami lényeges, mert a beépítés annál nagyobb munka, minthogy valami olcsó, de megbízhatatlan termékkel keserítsük az életünket. Az első ajtók beépítése nem okoz gondot, ha már csinált ilyet az ember, de a tolóajtók és a hátsó ajtó már komoly szakértelmet igényel. A tolóajtóhoz szükséges átvezető bereszelése hosszadalmas és precíz munkát igényel. Ilyen átvezető is kapható a SPAL kínálatában. Ha még nem csinált ilyet, ne álljon neki. A kárpitok bontása, a kábelek elvezetés, az ajtóátvezetés, a motorok beállítása hosszadalmas, szakértelmet, rutint igénylő munka és két embernek is egy napos feladat.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

2015. szeptember 25., 10:41 Módosítva: 2015.09.29 15:38
1

Tisztelt Szakértő!

Remélem jó helyen kérdezem: a minap izzócserére kényszerültem, tompított ment ki. A csere során azt tapasztaltam, hogy a pozitív csatlakozás érvezetékének szigetelése valószínűleg a nem kívánt hőtermelés hatására kb. 3 cm. hosszan visszazsugorodott, a csupasz pászma látványa nem töltött el örömmel. Ez - mint később kiderült - bár eltérő mértékben, sajnos mindegyik világítótest tápkábelére igaz. A vezető OnCu,cca. 0,5 qmm. Lehet, alul méretezték? (Talán lényegtelen, az autó Mazda 323F BA 96') Szeretném, ha válaszával segítene a probléma megoldásában!

Az érdemi reagálás és tisztelet jegyében: Balogh János

Nem mondanám, hogy a japán autók vezetékeit nem járatják tűrőképességük határain az autógyár mérnökei, de drága a réz és, ha rendeltetésszerűen használjuk, nincs velük gond. A szigetelés elszíneződése és kikeményedése melegedésre utal, míg a visszahúzódást anyaghiba is okozhatja.

A hő keletkezhet nagy terhelés, vagy kontakthiba hatására. Ellenőrizze, hogy a használt izzó megfelel-e a gyári paramétereknek. Ha igen, akkor a csatlakozási pontokat kell megfigyelni, ugyan is a kis kontakthiba nem más, mint átmeneti ellenállás, ami hőt termel. Az érintkezőn elszíneződés, vagy szikrázás kormos nyoma tapasztalható.

Az érintkező tisztítása nem tűnik komoly feladatnak, de sajnos ez csak időszakos megoldás. A melegedés kilágyíthatja az érintkező anyagát, így elveszítve rugalmasságát nem biztosítja ugyan azt a feszes csatlakozást. Az érintkező felületkezelt, ami védi a természetes oxidációtól. Amint szikra keletkezik rajta, eltűnik a felületkezelés és hiába tisztítjuk meg, ettől kezdve egyre gyakrabban jelentkezik majd a hiba. Ebben az esetben a javítás, a csere maga.

Előfordulhat, hogy nincs kontakthiba és nincs nagy terhelés sem, csak a vezeték szigetelés elégtelen minőségű és a normál hőmérséklet mellett is idővel keményedik, zsugorodik. Mivel csak a csatlakozási pontokon tud eltávolodni, ott tapasztalható a hiánya. Ilyenkor egyszerűen zsugorcsővel, vagy szigetelőszalaggal pótolni kell a szigetelést. A 0,5-ös vezeték 12V-on, ekkora távolságban és ilyen elvezetés mellett alkalmas a világítás áramellátására, ha nem használunk nagyobb áramfelvétellel rendelkező izzót, ami nem csak a vezetékekre, de a világításkapcsolóra is nagyobb terhet ró, és az általa termelt hő a lámpatestet is károsíthatja.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

2015. szeptember 22., 10:37 Módosítva: 2015.09.29 11:35
1

Tisztelt Kütyüdoktor!

A párom motorja pár nappal ezelőtt felborult éjszaka, és belecsúszott kicsit az eleje a kerti medencébe. A műszerfal azóta nem működik. Indítani lehet, megy is, csak nem mutatja ugye a sebességet és a fordulatszámot. Gondoltuk, néhány nap alatt kiszárad, de azóta is ugyanez a jelenség van, és a sebességmérő üvegburkolata alatt folyamatosan ott vannak a páracseppek. Mit lehetne ezzel kezdeni szerelő nélkül?

Válaszát előre is köszönöm: Ildikó

Semmit, sajnos.


A víz és az elektromosság találkozásakor mindent elsöprő sikert tudhatnak magukénak. A víz kis elektromos ellenállása rövidre zárhat olyan áramköri részeket, amelyek a vezérlés tönkremenetelét okozhatják. Mivel elektromosság is jelen van, azonnal bontani kezd minden elemet, főként a rezet, amiből a nyomtatott áramkör is készült. Megállíthatatlan és visszafordíthatatlan is lehet a folyamat.


Mindenképen forduljon műszerészhez, aki szétszedi, lemossa a panelt és látni fogja, hogy a kár mekkora. Ha időben érkezik, még menthető. Ha a folyamat előrehaladott állapotban van, nem érdemes próbálkozni. Ha már alkatrészlábak, fóliadarabok megszakadtak, nem kell pótolgatni, mert a szakadt részek visszaállíthatók, de a félig bontott, elvékonyodott részek egy-két héten belül újabb hibákat produkálnak. A félig sérült fólia nem rendelkezik akkora keresztmetszettel, mint amire tervezték, mint amekkorát a szerepe megkíván, így a használat során megszakad. Otthoni eszközökkel nincs semmi esély a javításra.


Ha valamely elektromos kütyü vízzel találkozik, legyen az telefon, autórádió, MP3 lejátszó… azonnal vegyük ki az elemet, akkumulátort, így a bomlási folyamat elkerülhető és nagyobb eséllyel menthető a készülék.


Az adott esetben a motor akkumulátorát kellett volna lekötni, a vízbe került részt szétszedni, kiszárítani és csak a teljes száradás után áram alá helyezni. Keresni kell egy műszerészt, aki szétszereli, megfelelő eszközökkel lemossa a panelt és reménykedjünk, hogy nincs baj, csak még nedves.


Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

2015. szeptember 17., 14:47 Módosítva: 2015.09.22 10:38
1

Kedves kütyüdoktor!

Tudna nekem segíteni központi zárral kapcsolatban? A pótkulcs volt nálam a hétvégén (lehet lényeges) valamelyin okból és ezzel nyitottam, zártam manuálisan az autót (Stilo 1.6 benzin 2002), majd mikor visszatértem az eredeti kulcshoz ami távirányítós azóta az autó magától mindig le akarja zárni a központi zárat. Éjszakára le kellett vennem az akksiról mert folyamatosan kattogott. Volt már valakinek hasonló probléma, mi lehet a baj? Van ennek külön biztosítékja amit lehúzok átmenetileg? (a mindig leveszem az akksiról dolog nem nagyon jó hosszútávon)

Köszönöm a segítséget! Zoltán

Elképzelhetőnek tartom, hogy a kulccsal történt vezérléskor az egyik zár elállítódott vagy megszorult és rossz pozícióban állt meg. A zárszerkezetben van egy kapcsoló, ami figyeli, hogy Ön a kulccsal melyik irányba fordítja a zárat. Ez a kapcsoló adja az utasítást az elektronikának, hogy a többi zármotor merre induljon. Amikor kiveszi a kulcsot a zárból, és a kapcsoló nem áll vissza középállásba, mint ebben az esetben, állandóan zárni akarja az ajtókat. Kulccsal párszor zárja-nyissa az autót, hogy a járatástól visszaálljon a rend. Ha nem sikerül, elektromos emberhez kell menni, aki leveszi az ajtókárpitot és megolajozza a mechanikát vagy visszaállítja középállásba a vezérlő kapcsolót.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

2015. szeptember 14., 16:26 Módosítva: 2015.09.17 14:49
1
Tisztelt kütyüdoktor,

Utólagos kézigáz beszereléssel kapcsolatban érdeklõdnék, hogy van-e ezzel kapcsolatban valami szabályozás, esetleg tiltás? Huszonéves, jó mûszaki állapotú kisbuszba szerelném, mûszakilag abszolút korrekt megbízható módon. Tempomat túl drága az autó árához képest is, ez a megoldás kis költségből megoldható lenne korrekt módon. Tehát nem a kivitelezés megoldhatósága érdekel, hanem, hogy eleve tilos-e egy ilyen beavatkozás.
Köszönettel: Gergõ

Sajnos nem kaptam egyértelmû választ a megkérdezett vizsgaállomásoktól. Nekem ésszerûnek tûnik a tilos verzió, melynek annyi a magyarázata, hogy a kézigáz nem oldható automatikusan a tempomattal szemben. A tempomat kézzel, fékpedállal és kuplungpedállal oldódik, míg a gázpedál mechanikus húzása nem. Vészhelyzetben súlyosbítja a szituáció veszélyességét. Senki nem ellenõrzi és nem is keresi, hogy van-e ilyen az autóban, így akár be is szerelhetõ, de saját véleményem, hogy ne tegye. Hírtelen fékezéskor az autót még vinné tovább a manuálisan beállított gázpedál, ami jelentõsen csökkentené a fékezés hatásfokát. Persze erre mondhatjuk, hogy fékezéskor kiengedem, de erre biztosan nem lesz idõ. Ha fékezéskor a kuplungot is kinyomja, azt igen nagy fordulatszámmal értékelné a motor, ami csöppet sem tenne jót neki, valamint egy újabb ijedelmet okozna az amúgy is veszélyes szituációban. A vizsgaállomás nem tudja, nem is nézi. A KÖHÉM rendeletben nem találtam erre ráhúzható tiltást vagy engedélyt. A saját véleményem, hogy veszélyes.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Honnan tudok 12 Voltot keresni?

2015. szeptember 8., 10:19 Módosítva: 2015.09.14 16:28
2

Tisztelt Doki!

2005-ös Opel Merivám van. Honnan tudok 12 Voltot keresni, ami kikapcsolt gyújtásnál is adja az áramot?

Ha más nincs, akkor van ugyebár közvetlen az akksi, de ha esetleg van valami jobb lehetőség, akkor szívesen venném a tanácsát!

Köszönettel: Ujvári Gábor

A biztosítéktáblán van nagyáramú hely, ahonnan lecsatlakozhat, de én inkább ajánlom az akkumulátort. Természetesen az akkumulátornál közvetlenül biztosítékot kell beiktatni és ügyelni kell a megfelelő kábel keresztmetszetre.

Mindig áttekinthetőbb, ha az akkumulátorról közvetlenül csatlakozunk le utólagos eszközök számára. A biztosítéktábla, vagy egyéb helyen talált tápforrásról nem lehet tudni, hogy az autó mire használja és így akár bajt is okozhatunk, ha plusz terhelésként rákapcsolódunk.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

2015. szeptember 2., 15:06 Módosítva: 2015.09.07 15:23
32

Tisztelt Kütyüdoktor!

Vannak olyan autótípusok (pl. egyes Ford-ok) amelyekben a távirányítóval fel illetve le lehet húzni az elektromos ablakokat. Kérdésem, hogy utólag be lehet-e építeni ilyen modult más típusokba is, ami az autó távirányítójával történő bezáráskor felhúzza az ablakokat, illetve bezárja a tetőablakot is. Ez mekkora "rombolással", vagy átalakítással jár az autóban, illetve mennyibe kerül, esetleg tudna-e ajánlani cégeket Zala megyében, akik ezzel foglalkoznak.

Válaszát előre is köszönöm: Tamás

Természetesen létezik ablakemelő modul, ami az autó bezárásakor felhúzza az elektromos ablakot. Az is megoldható, hogy lehúzza, bár ennek gyakorlati jelentőségét nem látom.

A modul ára autótípusonként változó, mert a gyártók többféle megoldást használnak az elektromos ablak vezérlésében. Általában 25 000 Ft-os költséget jelent a négy ablak emelése. Sajnos Zalában nem ismerek szervizt, de minden autó elektromos szakember meg tudja oldani, nem számít hatalmas szakmai kihívásnak a beépítés.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

2015. augusztus 31., 12:35 Módosítva: 2015.09.08 10:20
122

Kedves Kütyüdoktor!

Sajnos az autómat azt utcán kell tároljam, nem tudok garázst bérelni, viszont nem szeretném fedetlenül kint hagyni. Nézegettem német oldalakon autótakarókat (Vollgarage), viszont nem tudom, hogy ezek mennyire hatékonyak. Nagyon örülnék, ha tudna ebben a témában pár hasznos tanácsot adni.

Köszönettel plu

Hazánkban is kapható univerzális és kapható típus specifikus ponyva. A használatáról megoszlanak a vélemények. A lazán rögzített ponyvát mozgatja a szél és több embertől hallottam, hogy ez nyomot hagy a fényezésen, finoman karcolja. Természetesen nem mindennapos használatra találták ki, hanem hosszabb időre leparkolt autókhoz.

Valóban véd az eső és a hó ellen és főként a városi környezetben a lerakódó kosztól óvja a járművet. A kiválasztáskor törekedni kell a megfelelő méretre, használat közben a helyes és stabil rögzítésre (nem elég, ha csak gumi van az alján, azt elfújja a szél). Érdemes rákérdezni márkaszervizben a méretpontos ponyvára, talán elfogadható árban létezik.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

2015. augusztus 28., 11:21 Módosítva: 2015.09.01 11:43
1

Tisztelt Kütyüdoktor!

2003-as évjáratú VW Golf 4-esbe cseréltem az ajtók világitás égőit, és a csomagtartóban is, de sajnos még így sem "üzemel" a világításom. Mi lehet a probléma? Kötéssel lehet a baj, vagy valami biztosíték "kütyü"?

Köszönettel : Csipi

Elsőként a biztosítéktáblában ellenőrizném a biztosítékot. A tábla tetejében és az autó könyvében is jelölve van, hogy melyik biztosíték tartozik a belsővilágításhoz. Ha nincs meg, az sem baj, akkor végig kell nézni az összes biztosítékot. Az ellenőrzéshez használjon próbalámpát.

Ha jól értem, akkor a csomagtartóban és az utastérben is sötét honol, így a nyitásérzékelő kapcsolóra nem gyanakodnék. A nagyobb baj akkor lehet, ha a biztosítékok jók, és mégsem ér el az izzóig az energia. Ebben az esetben valami nagyobb baj leledzik, mert valahol megszakad a kábel.

Okozhat ilyet lakatosmunka eredménye, de ennek keresését inkább szakemberre bíznám. Ha volt karosszériajavítás és elégtek, vagy eldörzsölődtek a vezetékek, azokat mindenképen cserélni illik. A csak szigetelőszalagos felújítás nem jó, mert a sérült kábeleknek nem csak a szigetelése, a keresztmetszete is csökken, így már ugyanannyi áram szállításakor melegszik, ami ismételt meghibásodáshoz, szélsőséges esetben tűzhöz vezet.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

2015. augusztus 25., 10:07 Módosítva: 2015.08.28 11:57
1

Tisztelt Kütyüdoktor!

Tudsz olyan megoldásról amivel úgy ki lehet cserélni egy Peugeot 307 RD4-es gyári fejegységét, hogy az azon keresztül elérhetõ menüfunkciók megmaradnak? Gondolok itt a Canbus diagnozisra, dátumídö beállításra stb. Ha van ilyen, mit ajánlanál?

Elöre is köszönöm!

Gábor

Bármelyik Pioneer készülék fogad olyan opcionális adaptert, ami csatolja a kormány vezérlõgombjait. A P 307 kormány adaptere átviszi a computer kezelését a kormányra, így megmarad minden eddigi funkció. Az egyetlen negatívum csak az lehet, hogy ez az adapter 30.000Ft bruttó áron létezik. Szóval bármilyen rádió választható és az kiegészíthetõ az adapterrel.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

2015. augusztus 20., 14:17 Módosítva: 2015.08.27 10:58
1

Tisztelt Kütyüdoktor!

A múlt héten elhagytam a Volvo S40 (2002) típusú autóm távirányítóját. Így sajnos maradt 2 kulcsom és egy távirányítóm. A kérdésem az, hogy Ön szerint mit kéne ilyenkor tennem? Egy új távirányítót vettem a benne lévõ panellal, amit aztán újra programoznak? Vagy cseréljem ki az autóriasztót és a központi zárat egy másik modellre amihez kulcssablont is kapok, amit a kulcsmásoló "megmar"? Vagy csak vezérlőt cseréljek kulcsokkal? Ön szerint mi a gazdaságosabb megoldás?

Ha az autó gyári távkapcsolója, akkor rá kell kérdezni az árára. Mindig érik meglepetések az embert, hátha ésszerű áron kapható. A távkapcsoló programozásánál ki lehet tiltani azt, amit elhagyott, így biztonságos marad a rendszer.

Ha utólagos riasztó távkapcsolójáról van szó, akkor meg kell tudni a típusát és venni hozzá egy újat, amit szintén újraprogramozva elfelejti az elhagyott darabot. Ha gyári a távkapcsoló és nagyon költséges, akkor riasztócsere a megoldás, ahhoz jár két távkapcsoló és a központi zárat tudja vezérelni. Használati értékéből és biztonságából nem veszít az autó.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

2015. augusztus 19., 18:07 Módosítva: 2015.08.26 17:42
1

Tisztelt Kütyüdoktor!

Pár héttel ezelőtt ajánlotta egy olvasónak a Dension Car Dock-ot. Nekem is megtetszett a termék, némi utánolvasást követően megvásároltam, de használat közben tapasztalok némi súgást, recsegést. Próbáljak ki esetleg több hullámhoszt vagy esetleg az autóm (Astra G, gyári fejegységgel) okoz zavart valamilyen módon.

Válaszát előre is köszönöm.

Üdvözlettel:

H.Árpád

Nem szabad suhogni, de valóban ilyet okozhat, ha a Dension által használt frekvencia közelében van valamelyik adó. Meg kell próbálni másik frekvenciát keresni. A telefonon, mint egy hívást be kell ütni - ### és a kiválasztott frekvencia, de négy számjegyre bővítve, és elküldeni a hívást. Pl. 102,5 à ###1025 à hívás. Vagy 93,3 à ###0933 à hívás. Biztosan helyreáll a rend és tökéletes lesz.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

2015. augusztus 17., 11:35 Módosítva: 2015.08.22 07:23
3

Tisztelt Kütyüdoktor!

Volvo S40 97' 1.6 autóm van. Abba szeretném a segítségét kérni hogy áruházi parkolóban parkoltam és többen se tudták bezárni az autójukat velem együtt. Gondolom valaki így zavarta a jelét a távirányítómnak. Sikerült is neki rendesen mert azóta vagy működik a távirányítom, vagy nem. Mit tudok vele tenni?

Elõre is köszönöm a választ.

Tamás

A jelenséget több minden okozhatta. Lehet, hogy valóban rossz szándékú zavarás volt, de lehet, hogy valamelyik autóban lévõ hibás eszköz hatása, vagy a közelben lévõ gép okozta. Elegendõ egy beragadt távkapcsoló, ami állandóan ad, a vételi frekvencián bármi zavaró jel blokkolja a nyitást, zárást. Viszont, amint kimegy a zavart területrõl, helyre kell állnia a

rendnek. A zavarás nem teszi tönkre a távkapcsolót, ezért a hiba nem ebbõl adódik, csak egy idõben jött létre. Ha egyáltalán nem mûködne, az jelenthetné azt, hogy a távkapcsolót szinkronizálni kell, mert a zavarás alatt annyiszor nyomta meg a gombot, hogy elveszítette egymást az adó és a vevõ. Ön azt írja, hogy néha megy, néha nem. Ez inkább utal egyszerû

meghibásodásra, mint a zavarás következményére. Riasztószervizbe kell vinni, és ott ellenõrzik, javítják, mint például mi is.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

2015. augusztus 13., 11:09 Módosítva: 2015.08.16 13:23
60

Tisztelt Kütyüdoktor!

Opel Zafira CAR 400-as autórádiót szeretném lecserélni pendrive-os autórádióra. Ebbe a car400-as ba be kell írni egy kódot hogy használni lehessen. Ki lehet e cserélni vagy csak a gyári használható az autóba? Ha kicserélem teljesen mindegy milyen autórádiót veszek bele?

Cserélhetõ. Szabványos helyen van, így bármilyen egy DIN méretû rádió beszerelhetõ a helyére. Ami változik, az a kijelzés. Az új rádiónak lesz saját kijelzõje, az autó gyári kijelzõjén pedig maradnak az alapfunkciók, de a rádió nem jelenik meg. Létezik olyan adapter, ami a gyári kijelzõt is meghajtja, de nem látom értelmét. A rádió jól látható helyen van, az adapter pedig elképelhetetlenül drága.

A változás óriási lesz. Nem csak az USB szolgáltatása, hanem a hangminõség is.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

2015. augusztus 11., 15:53 Módosítva: 2015.08.13 18:07
35

Tisztelt Kütyüdoktor!

Vásároltam egy 12V-os elektromos hűtődobozt, nem is a gagyi fajtából. Használat közben a szivargyújtó csatlakozó annyira felforrósodik, hogy már attól félek, meg fog olvadni a műanyag borítása. Gyanítom, hogy a nem elégséges fém-fém érintkezést az oka. Egy autós pumpának meg már meg is olvadt a csatlakozója, a jelek szerint a biztosítékot feszítő rugó melegedett túl. Tudom, hogy a szivargyújtót nem erre találták ki, de más csatlakozó meg ugye nincs. Mi a teendő, ha ilyen cuccot szeretne használni az ember?

Köszönettel: g.

Valóban a szivargyújtó csatlakozó, ellentétben azzal, hogy az autó feltalálásával egyidős, nem a legjobban sikerült megoldás. Ennek oka, hogy nincs rá szabvány, minden gyártó csak nagyságrendben követi a hagyományt.

Azt kellene kideríteni, hogy az aljzat vagy a hűtőn lévő dugó a ludas a melegedésben. Ha a dugó, akkor könnyen cserélhető egy jobban illeszkedőre, de, ha az aljzat, azzal előfordulhat, hogy nem lehet másikat tenni a helyére, mert az autó nem engedi. Nagyságrenddel jobb megoldás a steck csatlakozó, amit méltánytalanul elfelejt a világ. Nagyon kevés autóban használják, pedig lényegesen jobban illeszkedik és emiatt nagyobb áramok átengedése sem probléma. Ezt a csatlakozást talán a Zsiguli műszerfala alól ismerhetjük.

A csomagtartóban kiépíthető bármilyen csatlakozási forma. Az akkumulátorról közvetlenül, vagy a biztosítéktábla nagyáramú pontjáról lecsatlakozva, természetesen külön biztosítékkal kialakítható egy olyan csatlakozási pont, ami minden eszközt kielégít. A kellemetlenség annyi, hogy minden eszköz csatlakozóját is át kell szerelni, de ilyen nagyobb energiát igénylő szerkezetből nincsen sok, szerencsére.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Kanyarban kürtöl

2015. augusztus 2., 20:07 Módosítva: 2015.08.10 10:29
2

1999-es Ford Galaxy dudáját szeretném kiiktatni, mert a kormány tekerése közben bárhol érintem meg a kormányt, a duda folyamatosan szól. Mi lehet esetleg a megoldás?

Köszönöm a választ

Nem a kürt kiiktatása a megoldás, hanem a javítás. Lehet a kürt kapcsolója szétesett, vagy a kormányátvezető fólia eltört. A hibás alkatrészt cserélni kell, főként, ha az átvezető a bűnös, viszont ezt szakemberre kell bízni. Gondolom, van légzsák a kormányban, ezt nem illik otthon megbolygatni.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Minden kiesik a szivargyújtóból

2015. július 22., 13:19 Módosítva: 2015.08.01 15:33
2

Tisztelt Kütyüdoki!

Opel Astra G típusú autómba vásárolt transzmitter állandóan kiesik a szivargyújtóból, mert a nagy része kilóg az aljzatból. Mivel azt gondoltam, hogy szabvány méretek vannak, vásároltam egy steck-normál szivargyújtó adaptert, de mint kiderült ez meg vékonyabb, tehát ez sem jó bele. Van valami megoldás, vagy az astra szivargyújtó annyira egyedi, hogy csak a dohányzást támogatja?

Köszönöm: Tuco

Nincs tökéletes csatlakozás. Már több kérdés volt ez ügyben és most is csak nemleges a válaszom. A szivargyújtó csatlakozó méretét nem köti szabványhoz semmi. Ez csak általában betartott méret, így örökös a probléma.

Van, hogy lötyög és kicsúszik, de van olyan is, amikor bedugja az ember, kimegy a biztosíték. Ha mindenáron szükséges a csatlakozó, akkor rengeteget kell válogatni az autósbolt polcán, amíg a megfelelőt kiválaszthatja.

Ha nem létkérdés a csatlakozó, akkor fixre be kell szerelni a transzmittert. A csatlakozási pontjait vezetékkel kell megtoldani, akár forrasztva, majd a vezetéket kell bekötni fixen. Természetesen nem mindegyik eszköz esetében egyszerű, látni kellene a lejátszót. Telefontöltőkkel ugyan ez a helyzet, sajnos.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Gondok az antennával

2015. július 19., 09:49 Módosítva: 2015.07.19 09:49
9

Tisztelt Kütyüdoktor!

Olyan kérdéssel fordulok önhöz, hogy adott egy VW Passat B5 sedan. Vásároltam bele egy Pioneer MVH-170UBG rádiót. és csak a helyi csatornák szólnak benne tisztán, a többi az siteregve jön, nem sztereoba. Vettem bele egy antenna erősítőt, nem oldotta meg a problémát. Majd szerelővel, új antennával, teljesen új kábelezést húztunk be. de még mindig ugyan ez a probléma. Más fejegységgel is. Nincs több ötletünk mi lehetne a ludas.

Segítségét köszönöm!

Először a rádió antennacsatlakozójába dugjon bele egy félméteres vezetéket és próbálja ki, hogy megszólalnak-e tökéletesen az adók. Ha igen, akkor tudjuk, hogy jó a rádió. Ha nem szól semmi, akkor hibás a rádió. Következő lépés az antenna ellenőrzése. A gyári antenna a gyári rádiótól az antennakábel melegpontján keresztül kapja a tápfeszültséget a talppontjában lévő erősítő számára.

Amikor utólagos rádió kerül az autóba, szükséges egy olyan modul, ami az antenna tápfeszültségéről gondoskodik. Ez nem erősítő, csak egy csatoló, ami a kábel melegpontjára csatolja a pozitív feszültséget, de csak az antenna felé. Ha az említett antennaerősítő valóban erősítő, akkor az hiba volt, hiszen nem volt mit erősíteni. Ha tápfeladó és nem erősítő, akkor mérni kell. Hátul az antennánál széthúzva a csatlakozót mérhető a kábelen a 12V-os tápfeszültség. Ha nincs, akkor szakadt a kábel. Ha ott van, akkor az antenna hibásodott meg, azt kell cserélni.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Nem nyit a Laguna távirányítója

2015. július 16., 11:11 Módosítva: 2015.07.16 11:11
2

Tisztelt Kütyüdoktor!

Van egy 2000-es évjáratú Renault Laguna-m (1.9dci). Egy 1 gombos rádiós távirányító van hozzá ami a központi zárat működteti. Eleinte az volt a gond, hogy bizonyos esetekben nem ment az ajtónyitás. Egy kis idő elteltével újra működött. Most már ott tartok, hogy 40 gombnyomásból 41. nyomásra reagál, de utána zsinórban többször is, mintha akkor tért volna észhez.

Mi lehet a gond? Érdemes elvinnem valami távirányító szervizbe? Tudnak kezdeni vele valamit? Nem hiszem, hogy az elem gond lenne, a mikrokapcsoló is rendben van, mert minden nyomásra villog a piros led. Egyáltalán ilyen esetben mit csinálnak vele a szervizben? Kicserélnek rajta pár elektronikai komponenst?

Válaszát előre is köszönöm!

Eddigi tapaszatalok alapján, ha villog is a led lehet a távírányítóban olyan kontakthiba ami miatt rádióhullámokat nem ad, vagy ha ad azt is elhangolva és ezért nem nyitja avagy zárja az autót. Az időszakos müködés a panel megfeszüléséből adodhat, ezáltal idéglenesen megszüntetve a hibát. A hiba javítása, 3000-5000 Ft körübelül

Üdvözlettel, B.Tamás - www.duett.hu

Párásodik az index, baj?

2015. július 14., 08:55 Módosítva: 2015.07.15 06:31
19

Üdv.

Kérdésem az lenne, hog ha párásodnak az oldalindexek abból lehet valamilyen gond?

A pára arra utal, hogy valahol tömítetlen a lámpatest. Ellenőrizni kell és, ha lehet tömíteni valami anyaggal, vagy cserélni. A pára oxidációt okoz, ettől előbb-utóbb nem fog működni az index. Utángyártott alkatrészek esetében előfordul ilyen jelenség, de egy kis tömítőanyag a műanyag ház csatlakozási pontjánál szokott segíteni.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Külső zeneforrás a Fordba

2015. július 7., 16:33 Módosítva: 2015.07.30 18:02
1

Üdvözlöm!

A 2006-os Fiestámban egy gyári 6000CD fejegység van. A kérdésem az lenne, hogy hol és ki tudná nekem megoldani, hogy egy jack dugó kivezetésével az AUX módban, mp3 lejátszóról vagy telefonról tudjak zenét hallgatni? Előre is köszönöm válaszát.

TIsztelettel: János

Ha fejegységen bal felül van AUX felirat, akkor egy kiegészítő kábellel, ami kb. 2500 Ft, csatolható külső lejátszó.

Ha nincs, én egy Dension CarDock nevű szettet ajánlanék. Ez rádiófrekvencián keresztül csatolja a hangot a rádióhoz. Nem hagyományos FM modul, nem suhog és nincs vacak hangja. Ez egy nagyon jó hangminőséget biztosító szett, és még telefon kihangosítóként is működik. Ki is lehet próbálni nálunk a vásárlás előtt. Ára 26 990 Ft. Nem kell feltétlenül vezetékkel csatlakozni hozzá, Bluetoothon keresztül is átviszi a zenét. Nagyon jó.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu