Tisztelt Lumendoki,
Van egy 2003-as Mazda 6-osom. A kérdésem az lenne, hogy a gyári Mazda emblémák helyére rakhatok-e fel led megvilágításúakat. Előre fehéret, hátra pirosat. Az első a lámpára lenne kötve, míg a hátsó a rendszámtábla megvilágítására, így a tompított menetfénnyel együtt kapcsolnának be és ki.
Köszönöm a választ: F. Attila
Kedves Attila,
Ne tedd! Gépjárművekre csak hatósági engedéllyel ellátott világító berendezések szerelhetők fel. Egy ilyen szembetűnő díszvilágítás zavarhat és veszélyeztethet más autósokat és az első igazoltatás után szinte garantált, hogy nem fog tovább menni az autód.
Üdvözlettel: Lumendoki – www.lumenet.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Vásároltam a lámpaburáimra sötétítő fóliát. Egyszerű vízzel és egy kis hővel már fent is van. Azt írják a leírásában, hogy 90%-os fényáteresztő képessége van, nem is annyira fekete, inkább szürke.
A kérdésem az lenne hogy engedélyezett-e ilyen feltétele, vagy valami szigorított szabályozás vonatkozik-e rá? Elsősorban a hátsó lámpákra szeretném, de nem lenen rossz előre sem. Másik kérdésem pedig ha felrakok egy ilyet az mennyire könnyen szedhető le? Nincs vele tapasztalatom.
Üdv, István!
Kedves István,
Egy szürke fóliának kizárt, h 90%-os lenne az áteresztő képessége. Egy duplarétegű épület ablaknak, amely átlátszó, annak 80%, egy gyárilag enyhén zöldes gépjármű oldalablak már majdnem eléri a minimális 70%-ot. Lámpákra tilos színezett fóliát fölrakni, mert alapvetően megváltoztatod azt a megvilágítási szintet, amivel az autót tervezték.
A hátsó lámpa lefóliázása pedig egyenesen életveszélyes magadra, vagy a mögötted közlekedőre nézve a gyengébben világító féklámpa miatt. Kérünk, ne tedd!
Üdvözlettel: Lumendoki – www.lumenet.huTisztelt Kütyüdoktor/Lumendoktor!
Utólagos nappali menetfényt szeretnék az autómra, de semmi olyan utólagos lámpával nem találkoztam még, amely vállalhatóan is néz ki. Ezen túl a szokásos helyre, -a lökhárító alsó részébe, a hűtőrácsba - amiatt sem szeretném, mivel szerintem veszélyes, ha ilyen mélyen helyezkedik el. Szóval én nem értek egyet a 250 mm-es határértékkel, szerintem magasabban van az optimális helye.
Ismerve a jó kis hullámos magyar utakat, talán Ön is megérti az ezirányú aggályomat. A ködfényszóróim kör alakúak, így adná magát, hogy egy kombinált menetlámpa+ködfényszóró lámpatestet vegyek, de a kiváló fényű, ráadásul sárga izzós ködlámpáim fényét végképp nem akarom beáldozni. Nincs más ötletem, mint lekoppintani a VW azon ötletét, hogy a távolsági fényszórót használják nappali menetfényként.
A kérdésem az, hogy egy ilyen átalakítás legális-e? A lámpatestekhez nem nyúlnék, csakis az elektromos bekötését módosítanám. Egyes vélemények szerint nyugodtan sorba kapcsolható a két reflektorizzó, ennél energiatakarékosabban nem oldható meg a jelentősen csökkentett teljesítmény.
A soros kapcsolás azon gyengéjét, hogy egyik izzó kiégését követően a másik sem világít, egy reed-relé segítségével remélhetőleg ki tudnám szűrni, ekkor automatán átkapcsolna helyzetjelző+tompítottra. Kíváncsi vagyok, mennyire tartja Ön ezt jó ötletnek, illetve hogy van-e valami egyéb, jó javaslata. Azt meg tudná nekem válaszolni, hogy a VW pontosan milyen megoldással éri el a csökkentett teljesítményt?
Üdv.: Zoltán
Kedves Zoltán,
Egyetértünk veled abban, hogy az univerzális utólagos menetfények esetében nem is olyan könnyű megtalálni a harmóniát az autóval. A minimum 250 mm magasság miatt azonban nem kell aggódnod: a professzionális nappali menetfény szettek bőven védettek kőfelverődés ellen. (Saját tapasztalatunk ~10 000 menetfény szett eladása után, hogy egy esetben jelezte a vásárlónk a lámpabúra sérülését: viszont azt is elmondta, hogy az autó orra is darabokban van, mert karambolozott).
A ködlámpa/menetfény kombók beépítése kiváló megoldás, bár tény, hogy jellemző 6000 Kelvines színhőmérsékletük nem hasonlítható össze az illegális, vagy annak határán mozgó sárga fényszóróizzókkal. A távolsági fényszóró használata alapból szakmailag helytelen és illegális. A sorba kötés szintén és nem is fogja ellátni azt a funkciót, amire szükséged van.
Ismereteink szerint A VW egyes típusaiban (pl: saját Skodában) az automata tompított – és nem a távolsági – fényszóró folyamatosan ~92% teljesítménnyel működik folyamatosan és, ha arra szükség van, felkapcsol 100%-ra. Fontos, hogy itt nem a százalékokon van a hangsúly: a Skoda (vagy más gyártó) ezt, vagy bármilyen hasonló megoldását engedélyeztette az adott típus forgalomba helyezése előtt, tehát annak működése megfelel a vonatkozó előírásoknak. Bármilyen hasonló – akár jónak is tűnő megoldást – csinálsz utólag, ez nem lesz elmondható, tehát illegális. Ha nagyon igényesen szeretnéd megoldani az utólagos menetfény kérdést, a menetfény/ködlámpa kombókat javasolnánk Neked.
Üdvözlettel: Lumendoki – www.lumenet.hu
Üdvözlöm,
A környékünkön rengeteg a nyest, garázsom nincs ezért az a kérdésem, hogy tapasztalataik szerint a kombinált, elektromos lapkás + ultrahangos riasztó beszerzése megéri-e az árát. Ki is néztem egy típust, Kemo 176M. Az autószerelők nem fognak utálni, ha beszereltetem? Ha kikapcsolhatóra akarom (pl. ha szervizeben van az autó), akkor elég egy 12V kapcsolót beiktatni, vagy relé is szükséges hozzá? Ha nem használom az autót egy hétig, lemerítheti az akkumulátort?
Köszönöm a segítséget, Tibi
Kedves Tibi!
Mivel természetvédelmi terület mellett vagyunk, sokan keresnek minket nyestriasztó miatt. Általában sikerül elriasztanunk, de biztos recept nincs. Mi egy kicsit állatbarátabb szerkezetet használunk, a nagyfeszültségű megoldás szerintem túlzás, ez már az autószerelőt is elriasztja. Teóriánk szerint a nyest állandóan barangol, és egyre nagyobb területre terjeszti ki territóriumát. Kíváncsi, keresgeti az élelmet és megjelöl mindent, hogy fajtársai tudtára juttassa, hogy ez a környék már az övé. Ha előtte járt ott másik nyest, és szagmintát hagyott, akkor felüljelöli. Ennek a felüljelölési folyamatnak része a rágás és kaparás.
Nem azért rág, mert az finom, nem eszik gumit és műanyagot, hanem a meglévő szagot akarja eltüntetni. Az elriasztás egyik része az emberi fül számára már nem hallható ultrahang, ami a nyest számára bántó és veszélyt jelző információ. Sajnos az a nyest, aki rendszeresen jár az autó mellett egy idő után vagy megszokja a hangot, vagy rájön, hogy ez átverés. Mi kemikáliával egészítjük ki a védelmet. Ez egy olyan spray, ami már az ember számára is érezhető bűzt tartalmaz.
Azokat a helyeket, ahol a nyest be tud mászni az autóba, illetve ahol már járt, befújjuk. A szag elfedi az előzőleg már ott járt nyest szagát, így az új látogató nem érzi, nem kell eltüntetnie. Természetesen a szaganyag olyan összetevőket is tartalmaz, ami eleve kellemetlen a nyest számára. Sajnos a szag elillan, így egy-két havonta ismételni kell a kezelést.
Ez a mi megoldásunk, ami az esetek túlnyomó részében működik, de volt már dolgunk szerintünk süket és szaglássérült nyesttel. A beszerelés, ha az szakszerű nem zavarja az autószerelőt. Az akkumulátort természetesen meríti, de nem túl nagymértékben. Amelyik autót hosszabb időre parkolják le, annak az akkumulátorának időszakos töltéséről amúgy is kell gondoskodni.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Új autó vásárlása esetén érdemes-e megrendelni a gyár által ajánlott riasztó berendezést? Toyota gépkocsiról lenne szó. Esetleg valami más, utólag beszerelt rendszer jobb lehet? Sajnos fogalmam sincs a gyári rendszerek hatékonyságáról, illetve hogy milyen riasztó lenne a legmegfelelőbb. Minden tanácsát köszönettel fogadom!
Üdvözlettel: Béla
A gyári rendszerek műszaki tartalmához nem férhet kétség, hiszen az autógyár mérnökeinek ez valószínű, hogy csak ujjgyakorlat. A védelem falán a rés a sorozatgyártásból adódik. Mivel az azonos típusú járművekben azonos helyen, azonos megoldást alkalmaznak és az esetek többségében a rendszer hozzáférhető a gyári OBD csatlakozón keresztül, így kiszámítható, támadható. Az utólag beépített védelmi megoldás esetében nem lehet előre tudni, hogy ki, mit és hova szerelt, így legyen az bármilyen védelem, a gyári megoldáshoz képest az áthatolási ideje lényegesen hosszabb, tehát az utólagos védelem biztonságosabb.
Azt, hogy milyen legyen a védelem, az Ön használati szokásai határozzák meg. Ha Ön olyan helyen használja a járművet, ahol a lopási kockázat alacsony, akkor nem kell túlgondolni és elegendő lehet egy alapriasztó. Ha kiemelten veszélyes környezetben használja, akkor átgondolást igényel. Míg a Mátra gyönyörű falujában az autó ajtaját sem zárják be, itt Budapesten, egyes helyeken, ha leejtünk valamit, az már nem koppan a földön. Ha olyan helyen parkol, ahonnan hallja a riasztó esetleges jelzését, akkor risztóban kell gondolkodni. Ha nem hallhatja a sziréna hangját, akkor immobilisert kell választani és esetleg mellé egy alapriasztót, hogy legyen helyi figyelemfelkeltés. Ha az autó kulcsát olyan helyen tartja, ahol más is hozzáférhet, mint például rendszeresen jár uszodába, vagy olyan egyéb helyre, ahol gyenge védettségű öltözőszekrényben hagyja, akkor rablásgátlót ajánlok.
Mindenképpen látogasson el egy riasztószervizbe (mint, mi), és személyesen kérje segítségét egy szakembernek, aki nem ár szerint, hanem felhasználás szerint segít majd kiválasztani a megfelelő védelmet. A gyári riasztó és immobiliser jó, de a tapasztalat szerint sajnos, nem tölti be funkcióját.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Kedves Kütyüdoktor!
Kia Rio 2004-es, központi záras, de nem távirányítós. Általában teljesen jól működik, de ki tudja miért, néha megmakacsolja magát. Ilyenkor kulcselfordításra feljönnek a "pöckök", de ahogy elengedem a kulcsot azonnal visszazárnak. Ilyenkor a kulcsot elfordítva tartom, kinyitom a hátsó ajtót, térdemmel ügyelek hogy nyitva maradjon és a másik kezemmel kinyitom a sofőrajtót is. Utána engedem visszafordulni a kulcsot és lám tökéletesen működik egy ideig , aztán megint kezdi. Ha az akkumulátort lekötöm egy rövid időre, akkor akár 1 hónapig is jó. Mi lehet az oka? Vezérlő? Vagy csak kontakthiba?
Várom válaszát! Ádám
A visszazárás oka lehet, hogy valamelyik ajtóban a motor és vele az állapot érzékelő kapcsoló elállítódott. Ha nyitja, a központ megkapja a vezérlő jelet és nyitja a többi ajtót, de az említett kapcsoló nem billen át, így továbbra is zárás utasítást ad az elektronikának. Amikor elengedi a kulcsot, a központ az át nem billent állapot miatt azt hiszi, hogy zárnia kell és meg is teszi. Keressen egy szervizt, ott hamar megtalálják, hogy melyik ajtóban kell állítani a kapcsolót. Sajnos kárpitbontással jár a feladat, így otthon ne álljon neki. Maga az állítás egyszerű, de hozzáférni bonyolult.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Nemrégiben vásároltam egy 2008-as évjáratú Nissan X-trailt (2.0L XE). Hiába böngésztem végig a kézikönyvét és követtem az előírt lépéseket betűről betűre, a Bluetooth-os gyári fejegységet, sehogy sem tudtam összekötni a telefonommal (2014-es Nokia L530). Hiába van bekapcsolva mindkettőn a Bluetooth, a telefon nem látja a rádiót. Létezhet, hogy koruknál fogva eltérőek a BT-szabványok és az újabb technika nem látja a régit - ebből következően le kell, hogy mondjak arról, hogy használom a gyári kihangosítót - vagy valami egyéb okát kell keresnem, ami adott esetben orvosolható?
Üdvözlettel: Verók Tamás
Sajnos ilyen gonosz a technika, a szabvány sok esetben olyannyira nyitott és csak az alapokat fekteti le, hogy a két Bluetooth még csak látni sem fogja egymást.
Márkaszervizben érdeklődjön, hogy a Nissan adott-e ki olyan szoftverfrissítést az autóhoz, ami tartalmazza a Bluetooth részt is. Ha nincs ilyen, akkor a megoldás egy utólagos Bluetooth kihangosító beépítése. A gyári modulokhoz képest az utólagos eszközök mindig jobb befektetésnek számítanak, mert gyártóik hosszú időn át és részletes támogatást adnak.
Az autógyár lassan vagy egyáltalán nem reagál a változásokra, az utángyártó cégek pedig ebből élnek, így nekik létfontosságú, hogy naprakészen tartsák termékeiket. Bluetooth esetében a Parrot és a Burry számít a legnagyobb és legprofibb gyártónak. Nem csak telefon kihangosításra alkalmasak, kiváló minőségben csatolják a telefonon tárolt zenét is a gyári hangrendszerhez. Általában az autógyártók is tőlük vásárolják a beépített modulokat, csak a frissítést nem vásárolják meg utána.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Kütyüdoktor profibővítés!
Kicsit felokosítottuk a Kütyüdoktor rovatot új világítástechnikai szakértőnkkel, a Lumendoki minden világítástechnikai kérdésre szívesen válaszol. Ha kérdeznél, ugyanúgy a Kütyüdokinak tedd fel a kérdést, el fog jutni hozzá, legyen szó LED-ről, xenonról vagy halogénről, műszaki előírásokról, kínai gagyitól a német csúcstermékig.
Kedves Kütyüdoktor!
Ledes nappali menetfényt lehet-e olyan autóra tenni, amelyen gyárilag nem volt? Hogyan szabályos a felszerelése? Ledcsík a lámpatestbe?
Köszönettel,
T. Márk
Kedves Márk!
Igen, lehet. Felszerelésnél a képen látható távolságokat tartsd be. A meglévő lámpádba nem szerelhetsz bele semmilyen LED szalagot, mert az nem biztosítana szabványos megvilágítási képet. Ugyanígy nem cserélheted például ki a ködlámpa-izzódat LED fényforrásra, mert az nem úgy világítana (fényáram, vetítési kép, stb), ahogy egy nappali menetfénynek kell világítania. A felszerelt legális nappali menetfény létét nem kell feltüntetni a forgalmi engedélyben és természetesen le sem kell újból vizsgáztatnod az autód a felszerelés után. Ha szabályokat betartod, nem lehet gondod igazoltatáskor, műszakin. Fontos, hogy a menetfény-szett automatikus működésű legyen, az autó világításakor kapcsoljon ki.
Termékminőség kapcsán gyakorlati javaslatunk, hogy nem az a lényeg, mit mondanak, hanem az, ki mondja. A legutolsó karácsonyfaizzóra is ráhazudják Neked a szabványos jelöléseket, ha cserébe megveszed. Nyilván Te is láttál már közúton kéken világító, kacsingató nappali menetfényes autókat, melyek gazdája megfizette helyetted a bohócadót. Azt javasoljuk, hogy csak és kifejezetten autóipari világításgyártók termékeit (GE / Tungsram, Hella, Osram, Philips) vásárold meg, olyan helyről, ahol garantáltan eredetit kapsz. Az ilyen termékek ugyan drágábbak (nagyjából egy tank benya ára alatt kapsz professzionális terméket), mint a sárkányos szutyik, cserébe viszont a lökhárító kifúrása után hat hónappal nem fognak Neked glimmlámpaként funkcionálni, hanem várhatóan autód teljes élettartamát kiváló fényminőség mellett végigkísérik.
Üdvözlettel: Lumendoki
Ui: ha szeretnéd egy kicsit az agysejtjeidet pusztítani, íme a vonatkozó jogszabályok részletei:
A már forgalomba helyezett járművekre nappali menetjelző lámpa felszerelésének lehetőségét és felszerelésének követelményeit a közúti árművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (lV. 12.) KöHÉM rendelet határozza meg.
A 6/1990. (lV. 12.) KöHÉM szerint, idézve:
,,55/A. § (1) A gépjárművet fel szabad szerelni két, menetirányban fényt kibocsátó nappali menetjelző lámpával.
(2) A nappali menetjelző lámpa csak színtelen (fehér) fényt bocsáthat ki.
55/B. § (1) A gépjárműre csak jóváhagyási jellel ellátott nappali menetjelző lámpát szabad felszerelni.
(2) A nappali menetjelző lámpákat a gépkocsin a következőképpen kell elhelyezni:
a) az átvilágított felület alsó széle az úttest szintjéhez 0,25 méternél közelebb és attól 1,50 méternél távolabb nem lehet
b) az átvilágított felület külső széle a gépkocsi legszélső pontjától 0,40 méternél távolabb, a különböző oldalon lévő lámpák átvilágított felületének belső szélei egymáshoz 0,60 méternél közelebb nem lehetnek, azonban az olyan gépkocsin, amelynek a teljes szélessége nem éri el az 1,3 métert, a belső szélek közötti legkisebb távolság 0,40 méterre csökkenthető.
(3) A nappali menetjelző lámpák elektromos kapcsolásának olyannak kell lennie, hogy a lámpa automatikusan bekapcsolódjon, ha a motorindító kapcsoló a motor indítására kész állapotában van, de - kivéve a 42. § (5) bekezdése szerinti esetet - automatikusan kapcsolódjanak ki, amikor a fényszórókat bekapcsolják. "
A nappali menetjelző lámpának a 87. számú ENSZ-EGB előírás (R87) szerint kell jóváhagyottnak lennie, a világítóberendezés a kategóriája ,,RL". A megfelelőséget tanúsító jelöléseknek magán a lámpán is szerepelnie kell.
Ha a nappali menetjelző lámpa egy másik kategóriájú lámpával egybeépített, akkor ügyelni kell arra is, hogy egy másik előírásnak való megfelelés ne változzon.
A 6/1990. (lV. 12.) KöHÉM rendelet 37.§ (1) szerint, idézve:
,,37, § (1) A járművön csak olyan fajta, olyan színű, oly módon elhelyezett és annyi világító-, illetőleg fényjelző berendezést szabad alkalmazni, amilyent és amennyit a rendelet előír vagy megenged."
A járműre szerelhető összes világító és fényjelző berendezés követelményeit a 6/1990. (lV. 12.) KöHÉM rendelet 37-71.§ írja elő.
A már forgalomba helyezett jármű a követelményeknek megfelelő nappali menetjelző lámpával történő felszerelése nem von maga után külön engedélyezési eljárást a 5/1990. (lV.12.) KöHÉM rendelet előírásai alapján.
A közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (lV.12.) KöHÉM rendelet 2.§ (3) szerint, idézve:
,,(3) Nem minősül átalakításnak
a) olyan tartozéknak a járműre történő felszerelése, amelynek felszerelését a 6/1990. (lV. 12.) KöHÉM rendelet előírja vagy megengedi
Tisztelt Kütyüdoktor!
Használt autó vásárlás kapcsán érdeklődnék, hogy egy 2 millió forint körüli értékű autóba (benzines Toyota RAV4) milyen lopásgátló eszközt érdemes beszereltetni, illetve érdemes hozzá használni?
Köszönettel: Cs. Kata
Nem csak a kétmilliós autó van veszélyben, a lényegesen olcsóbb kategóriát is ellopják, ha alkatrészre van szükség, így mit mondhatnék, mint riasztószerelő, igen minden autóba kell védelem.
Ha úgy használja az autót, hogy egy esetleges lopási kísérletkor hallja a sziréna hangját, akkor riasztót ajánlok. A riasztó a figyelmeztetésen kívül természetesen blokkolja is a jármű motorját. Ha olyan helyen parkol, ahonnan nem hallani, ha szirénázna az autó, akkor egy rablásgátlót vagy rablásgátlós immobilisert ajánlanék. A lehetőségek igen széles skálán mozognak és az autó védelme is eléggé bizalmi kérdés, így azt tanácsolom, hogy látogasson meg egy riasztószervizt és kérjen tanácsot. Lássa a helyet, ahol szerelik, lássa a szerelőt, hogy bízzon benne és hallgassa végig az ajánlatot.
Egy alap védelem 50 000 Ft-tól kapható beépítve, ennyit mindenkinek megér a biztonság szerintem. Válasszon olyat, aminek a kezelése önnek a legkényelmesebb és emellett a lehető maximális védelmet nyújtja. Riasztó esetében riasszon az összes ajtó, csomag- és motortér nyitására, legyen hozzá sziréna és blokkolja az autó motorját. Ha a RAV4-et vesszük alapul, akkor annak a motorterébe nehéz bejutni, így nem feltétlenül szükséges az akkumulátoros sziréna.
Az utasteret nem árt, ha egy ultrahangos modul védi. Immobiliserben olyat válasszon, aminek van rablásgátló funkciója. Ez a megoldás akkor is véd, ha az autókulcsot lopják el. Van olyan, amit nem kell külön kezelni, csak egy közelítőkártya vagy fityegő meglétét figyeli. Ha ott van a kártya megy az autó, ha eltávolodik, akkor nem megy. Az önök kényelme érdekében sok megoldás létezik, ezért kell egy személyes találkozás a riasztószerelővel, ő, vagy mi segítünk a kiválasztásban, ami nem feltétlenül anyagi döntés.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Nemrég vásároltam egy 2000-es kiadású, benzines Land Rover Freelandert. Minden tökéletes rajta, kivéve, hogy a hátsó (csomagtér) ajtó zár nem nyit. Elindul az ablak lefele, de nem nyit a zár. Tudna valami megoldást ajánlani, hogyan tudom kinyitni? Válaszát előre is köszönöm.
Tisztelettel, Mózes
Lehetséges,
hogy az ablakemelő bowden szorul vagy szakadt, de lehet hibás a zárban lévő mikrokapcsoló is, ami a márkaszerviz szerint csak a zárral együtt cserélhető. Bármi legyen a baja, otthonn nem tud vele mit kezdeni, mert a zárt ajtón keresztül nem fér hozzá semmihez.
Márkaszerviz, vagy márkára szakosodott szerviz és egy rutinos szerelő kell ahhoz, hogy le tudja venni a kárpitot roncsolás nélkül és hozzáférjen az ajtó belsejéhez a hibakeresés miatt.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Kedves Kütyüdoktor!
Utólag került beszerelésre Seat Altea 1.6 autómba kamerás tolatóradar. A kamera képet a tükörre rögzíthető másik tükör adja. Ha a gyújtást ráadom, és tolatásba teszem a sebváltót, tökéletes a kép, azonban a gyújtás ráadásakor csíkos, több esetben teljesen elmosódott, zavart.
A szerelő kondenzátort is szerelt be, de szerinte az "kicsi". Milyen típust, modellt kell beszereznem, hogy rendeltetés szerűen tudjam használni? Válaszát előre is köszönöm.
Üdv: Janka
A tükörre rögzíthető megoldás, bár nagyon praktikus és jó megoldás, de a beszerelésnél tudni kell, hogy azért csak kínai termék és ők mindig spórolnak valamin. Általánosságban a kábelek keresztmetszete igencsak alulméretezett és ez okozza az említett hibát.
A vékony, de annál hosszabb kábelen jelentős mértékű a feszültségesés, ezért álló motornál, amikor nincs töltés, az akkumulátor 12V-ja a monitornál alig éri el a 11V-os szintet. Ez kevés a monitornak, ami sötét, csíkos, szétesett képet ad. A megoldás egyszerű, ki kell váltani a gyárilag csomagolt kábelt vastagabbra. Mind a kamera, mind a monitor tápfeszültségét a lehető legközelebb, legalább 0,5 mm2 –es kábellel kell csatlakoztatni és helyes lesz a működés.
Van, hogy a szettben található 5 méteres RCA kábel is alulmarad a beszerelés igényének és azt is cserélni kell, mert a videójel gyengül vagy összeszedi a zavart, míg hátulról előrejut. Bosszantó, mert a monitor és a kamera megfelelő minőségű általában és a tartozékok rontják az élvezetet. Ez egy plusz költség, de megéri.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Vettem egy autót (Golf 4), két kulcsot kaptam hozzá, a pótkulccsal tökéletesen nyílik az autó, a rendes kulccsal viszont csak nagyon közelről tudom nyitni. Arra tippeltem, hogy lemerült az elem a távirányítóban, de cseréltem, és a hiba továbbra is jelen van.
Válaszát előre is köszönöm!
Úgy gondolom elhangolódott a távkapcsoló. Magától nem tesz ilyet, vagy meghibásodott benne valamelyik alkatrész, vagy valaki elemcserénél okozott benne problémát. Riasztószervizek, mint mi, rendelkeznek műszerrel, amivel visszaállítható a frekvencia, illetve javítják, ha szükséges.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
2003-as Mitsubishi Carisma gyári rádiója egyetlen egy rádiócsatornát kicsit diszkriminál, ami éppen édesapám kedvence, aki a legtöbbször használja a kocsit. Kb fél percig rajta hagyja a csatornán, majd utána elvált egy másik beprogramozott csatornára. Neten próbáltam már kutakodni, többnyire angol nyelvterületű honlapokon, hátha ott több adatot találok, de pontosan ugyanilyen bajt első nekifutásra nem nagyon találtam. Mit javasol?
Megtisztelő válaszát előre is köszönöm! Tisztelettel L
Szerintem be van kapcsolva az AF (alternatív frekvencia) funkció. A Petőfi rádiót Budapesten 94,8MHz-en sugározzák, de Szegeden 104,6MHz-en fogható. Ha Szegedre utazunk, akkor lassan kilépünk a budapesti adó hatósugarából, egyre gyengébb lesz a jel, zajos lesz, suhogni kezd és meg kellene keresnünk a következő, helyi frekvenciát.
Az AF funkció ezt érzékeli és megkeresi helyettünk automatikusan. Menet közben nem vesszük észre, talán csak a rádió kijelzőjén, hogy megváltozott a kijelzett frekvencia. Előfordul, hogy kisebb adók esetében, amelyek csak helyileg sugároznak, nincs alternatíva és mivel nem találja az AF az adót, keres helyette másikat, ugyan olyan témában.
A témát, az RDS jel tartalmazza, ebben a sugárzott csomagban van benne az adó neve, a program típusa (hírek, dráma, sport, rockzene), pontos idő, még a közlekedési információ is. Szóval, ha apu híreket hallgatott és az AF gyenge térerőre hivatkozva elkezd keresni, de ezt az adót nem találja, keres helyette hírek címkéjű mási adót. Nem ismerem a gyári rádió menüjét, a funkciók-beállítások menüben keresném az AF menüpontot, de a rádió használati utasításában ez biztos megtalálható.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Gyári ablakemelő modult szereltettem be a 3 hetes Vitarába. A beszerelés óta megszűnik a vezetőoldali ajtó ablakának automata mozgathatósága (és a becsípődésgátló funkció) amikor a lehúzva hagyott ablakot a modul húzza fel a központi zár bekapcsolásakor.
Az automata felhúzhatóság és a becsípődésgátló újra aktiválható, tehát nem véglegesen szűnt meg. Ugyanakkor ha felhúzott ablak mellett kapcsolom a központi zárat, akkor megmaradnak az ablakemelő automata funkciói. Beszéltem a márkaszervizzel, de egyelőre széttárják a karjukat, nem tudják mit tegyenek.
Kérdés: Rosszul lett bekötve a modul, vagy programozni kell valamit, esetleg vigyem el máshova? Adalékként még annyi, hogy állítólag a gyár változtatott valamit a bekötéseken, mert a beszerelés előtt le kellett kérjék a kötési rajzot.
Az automata ablak és a hagyományos ablakemelő modul nem illik össze. Az automata ablak helyzetét egy elektronika figyeli, ez tudja, hogy hány fordulat kell a motornak ahhoz, hogy felmenjen teljesen, vagy éppen le. Amikor az ablakemelő modul húzza fel az ablakot, az elektronika nem kap információt erről a mozgásról, majd nem ott találja az ablakot, ahol hagyta, tehát lebutul. Ilyenkor visszahúzza az ablakot, rossz helyen áll meg, újra kell kalibrálni.
Az ablak megoldása és a beszerelt emelőmodul nem kompatibilis egymással, de ezt a szerelő is tudhatná, tíz éve létezik ez a probléma. Sajnos nincs, azaz nem tudok olyan modult, ami megfelelne. Amikor az első magic touch-nak nevezett funkció megjelent, a gyártók fejlesztettek modult, ami működött is, de nem volt ilyen egyszerű. Az autógyárak rendszeresen változtattak az ablakvezérlésen, állandó versenyfutás volt a modulgyártó és az autó között, majd megunták és nincs. Az autó három ablaka minden gond nélkül felhúzható, azok csak egy motorból és kapcsolóból épülnek fel.
A bal első ablakkal nincs mit tenni. Olyan modult kellene találni, ami becsapja, vagy éppen plusz információval látja el a gyári elektronikát. Nem ismerem a Vitara megoldását, figyelheti az ablak pozícióját a motor forgási számával, de számolhatja a motor kommutátorának szikráit is, többféle megközelítés létezik. Sajnálom, de nem ismerek ilyen modult.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Ősszel vásároltam egy VW Golf négyest, ami le volt fóliázva hátul, de a műszaki vizsgán a fóliát leszedték a ragasztó meg fent maradt. A hátsó ablakokról a ragasztót nitro hígítóval sikerült eltüntetni, de a hátsó szélvédőt nem mertem így tisztítani nehogy lehozza vagy károsítsa a szélvédő fűtőszálakat.
Ebben szeretném a segítségét kérni hogy lemoshatom-e nitro hígítóval a hátsó szélvédőt? Vagy esetleg tud valamilyen más módszert a ragasztó eltávolítására? Válaszát előre is köszönöm!
Köszönettel: Norbi
Ha baj van, akkor már baj van. A szélvédőfűtés szála vékony fémgőzölt sáv, amit nem bánt a hígító, nyugodtan áttörölheti. A fólia levételénél viszont történhet baj. Ahogy lehúzzák, a ragasztó viszi magával a fémgőzölt szálakat, vagy egészben, vagy csak egy rétegét.
Ha a fűtőszálat egy helyen megszakítjuk, mert pakolás közben valamivel megkarcoljuk, akkor van rá festék és ügyes kézzel áthidalható a szakadt rész. A fólia leszedésekor viszont teljes felületén sérülhet a fűtőszál, olyan sok helyen, amit már nem lehet javítani. A réteg vastagságban is sérülhet, aminek eredménye, hogy a csökkent keresztmetszet, majd használat közben szakad meg a rajta átfolyó áram hatására, így a hiba egymás után, később is jelentkezhet. Ha körültekintő volt a fóliát leszedő ember, akkor a maradék ragasztó eltávolítható oldószerrel, ha nem volt körültekintő, akkor már megtörtént a baj.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Dr!
Subaru Impreza kombi 1,5 benzines, 1498 cm, 77 kW, 2007-es évjárat. A központi zár se kulccsal, se táviránytóval nem működik. Kulcs csak a vezető ajtót nyitja-zárja. Belülről a vezető ajtó paneljáról működik minden zár. Műszerfalon a piros kulcs villog állandóan, ha nincs a kulcs a gyújtáskapcsolóban.
Köszi a jó tanácsot!
Jól értem, akkor a belső gomb minden ajtót nyit és zár, de sem kulccsal, sem távkapcsolóval nem működik. Feltételezem, hogy eddig működött, mert, ha nem, akkor nincs vezérlő az autóban és a kapcsolók direktben kapcsolják a motorokat, vagy lekötötték a vezérlést. Ha működött, csak elromlott.
A motorokat egy elektronika vezérli, feladata, hogy bemeneti jelre a motoroknak 1,4mp idejű és megfelelő polaritású 12V-os jelet adjon. Zárásnál egyik irányba, míg nyitásnál a másik irányba. Két bemente van, általában negatív vezérléssel. Ha az egyikre kap vezérlőjelet, akkor nyitást ad a motoroknak, ha másikra, akkor zárást. Az első ajtó motorjaiban, de lehet, hogy csak a bal elsőben, ez típusfüggő, van egy kapcsoló, ami az elektronikát vezérli. Ezt a kapcsolót fordítjuk át, amikor kulccsal nyitjuk, vagy zárjuk a zárat. Ugyan erre a vezérlőszálra van kötve a távirányító és a belső kapcsoló is.
Ha a motorban lévő kapcsoló meghibásodik, akkor nem tudjuk vezérelni a zárakat a nyitást és/vagy zárást. Ha az ajtóba bemenő kábel megtörne, elszakadna, mondjuk az ajtó átvezetőben, akkor is ez lenne a jelenség. A távkapcsolóról ugyan úgy működne, mert az közvetlenül az elektronikára van kötve. Ha az ajtókapcsoló elállítódna és folyamatosan zárás vagy nyitás jelet adna, akkor a központizár is folyamatosan visszazárna vagy visszanyitna. Mivel sem a távkapcsolóról, sem az ajtóról nem megy, így vagy az elektronika romlott el, vagy le lett kötve ez az opció.
Ha Önnél soha nem működött, és volt előző gazdája a járműnek, akkor lehet, hogy lekötötte, mert van, aki nem szereti, nem bízik a központizárban. Meg kell keresni a központizár elektronikáját és ellenőrizni a bemeneteket. Egy próbalámpán keresztül közvetlenül is vezérelhető. Kibontva mérhető, hogy az ajtóból eljut-e a jel, és, ha nem, akkor kereshető visszafelé, hogy hol vész el. Az elektronikát nem érdemes javítani, egy új, univerzális bekerülési ára lényegesen olcsóbb, mint a műszerész óradíja. Természetesen szívesen segítünk a javításban.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Kedves Doktor!
Arra lettem figyelmes a kocsiban, rosszabb a rádió-vétel mint előtte való napokban. Nem tudtam mire vélni a dolgot, de rájöttem. A különbség annyi volt, hogy rádugtam a szivargyújtóra a telefonomat tölteni. Amennyiben nincs semmi fogyasztó a szivargyújtón, a vétel tökéletes. Esetleg valami zajszűrő tekerccsel lehetne ezt orvosolni? Mit kellene tennem?
Köszönöm előre is! Tisztelettel: G
Ki kell cserélni a telefontöltőt. A töltő meghibásodott vagy eredetileg is gyenge minőségű volt. Normál esetben egy elektronika nem bocsájthat ki semmiféle zavaró jelet magából sem az éteren át, sem a tápvezetékén. Védekezni nem a felhasználói oldalról kell, tehát nem a szivargyújtó csatlakozó áramkörét kell szűrni, hanem ebben az esetben a töltő gyártójának kell megoldani, hogy ilyen ne fordulhasson elő. A telefontöltő bekerülési ára miatt a javítása indokolatlan, hiszen egy műszerész óradíja magasabb, célravezetőbb vásárolni egy újat.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Škoda Octavia 2, 1.6 MPI (2004.12.12.) gyári autórádióhoz vásároltam egy aux kábelt (egyik vége jack dugó, másik vége 12 pin). Beszereltem, csatlakoztattam a telefont, de nem működik.
Az interneten olvasgattam utána, bekötés után (az aux mód elindításához) kétszer meg kell nyomni a CD gombot. Nekem ezt követően azt írja, hogy NO CDC. A telefonon indítom a zenét, de nem történik semmi. Beállítási problémák lehetnek?
Üdv. Tamás
Nagy valószínűséggel a csatlakozóban nincsenek a megfelelő pozícióban az érintkezők. Ezt a rádión lévő matrica segítségével le tudjuk ellenőrizni. Ha ez alapján az AUX-ban vannak az érintkezők, akkor érdemes megpróbálni a CD-bemenetekre átrakni azokat. Amennyiben továbbra sem működik, valószínűleg hiányzik egy hurok a csatlakozóból, ami a CD-tárat aktiválná.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Utólag lett beszerelve az autóba tolatóradar. Ha az autón felkapcsolom a lámpákat akkor nem működik, csak akkor ha leszedem a világítást. Mi lehet a baj? Az autó Volvo S40, 2000-es évjárat 1.6 benzines.
A jelenségből arra következtetek, hogy a radar negatív pontja a helyzetjelző pozitív vezetékére lett kötve. Lekapcsolt világításnál ez a pont testnek mérhető a helyzetjelző izzón keresztül. Amikor felkapcsolja a világítást, itt egy pozitív feszültség jelenik meg és így a radar a két pozitív között nem tud működni.
Lekapcsolt világításnál elegendő számára az izzón keresztül kapott tápfeszültség, hiszen nagyon kis ellenállással bír az izzó. Ellenőrizze a testpontot és keressen neki másik helyet, akár egy csavar alatt. Ha mégis kábelre köti, akkor kapcsoljon fel minden világítást (féklámpát) és így ellenőrizze.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Kedves Kütyüdoktor!
VW Polo 6R-es (2009. 10.) autómban a fedélzeti computer kiírta: Schlüsselbatterie wechseln! (gyakorlatban is tapasztaltam, hogy merül a távirányító, már csak bezárt de nyitni nem nyitott) Kicseréltem az elemet mind a kettő távirányítómban, stimmel minden.
Kivéve, hogy az autó computere továbbra is kijelzi: "Schlüsselbaterie wechseln!" Elvittem a helyi Seat márkaszervizbe (a debreceni VW-hez nem visszük, mert nincsenek jó tapasztalatok) és nem tudtak vele mit kezdeni. Hibakódot nem ír ki az autó.
Köszönettel: Tamás
Feltételezzük, hogy jó elem került a távirányítóba, mert sajnos az is előfordul rendszeresen, hogy állásban elöregedett elemet vásárolhat a boltban. A VW szerviz szerint, az új elem bekerülésével törlődik a hibaüzenet.
Ha nem, akkor a hálózati vezérlőegység szoftverét kell frissíteni. Erre volt szervizüzenet, amit minden márkaszerviz megkapott, legfeljebb nem olvasta. Tapasztalatuk szerint az akkumulátorsaru levétele és pár perces pihentetés után is törlődik a hibaüzenet, de akkor is érdemes a frissítést elvégeztetni, mert több javítást is tartalmaz az új szoftver.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tiszteletem doktorúr!
Ford Mondeo 2008-as kombi, 1.8 Tdci: utánfutó csatlakoztatása után letiltja a hátsó világítást, illetve a féklámpát.
Ha széthúzom ismét jó minden, futó nem zárlatos, másik kocsin rendben működik. Mi okozhatja a problémát? Válaszát előre is köszönöm!
Köszönettel: György
A problémát az okozza, hogy a vonóhorog elektromos csatlakozóját közvetlenül kötötték rá az autó hátsó lámpáira. A karosszéria vezérlőegység a nagyobb terhelés ellen így "védekezik". Számos áramkörben nincs hagyományos biztosíték, csak elektronikus áramfelvétel felügyelet.
Gyári megoldás a problémára, utánfutó vezérlőegység beszerelése. Minden autó előkészített, csak csatlakoztatni kell a megadott pontokon. Végén a központi konfigurációban (gyári műszerrel) "tudatni kell" a karosszéria vezérlőegységgel, hogy ezentúl vonóhorgos az autó. Ezzel a művelettel aktiváljuk az irány- jelző visszajelző funkciót is. De megoldható utólagos vonóhorog modullal is, ez estben nem kell átírni a konfigurációt. A visszajelzést az adott modul oldja meg. Mindkét megoldást szoktuk alkalmazni.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Golf 1,4 16 v-ben, egy dudálás után elszáll a biztosíték. Mi lehet a gond vele? Választ előre is köszönöm.
Vagy nem megfelelő a biztosíték értéke, ami az adott áramkörben van, vagy valaki nagyobbra cserélte a kürtöt, vagy elöregedett a kürt és nagyobb áramot vesz fel, esetleg sérült a kábelének szigetelése. Semmiképen ne használjon a gyári értéknél nagyobb biztosítékot. A helyes értéket vagy a biztosítéktábla fedelén, vagy az autó gyári könyvében ellenőrizheti.
Ha nagyobb kürt került az autóra, akkor azt újra kell vezetékezni megfelelő keresztmetszetű kábellel, relézve. Ha a gyári kürt vesz fel nagy áramot, akkor azt cserélni kell. Esetleg szóba jöhet még a kürt kábelének hibája. Ha valahol eldörzsölődött és megsérült a szigetelése, akkor az is okozhat ilyet.
A kürt, amikor megszólal, rezeg, így a közelében lévő kábel is mozog és, ha szigetelésproblémája van, az ilyenkor jelentkezhet. Ha van rá mód, akkor először kösse le kürtöt és tegye próbára a rendszert. Rángassa meg a kábelköteget és, ha nincs baj, próbálja ki egy másik kürttel.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Kedves Kütyüdoktor!
Ez igazán egyszerű, de laikus fejjel még sem annyira egyszerű kérdés az amivel Önökhoz fordulok. Adott egy '96-os F Astra kombi. Ebben pedig egy kulccsal vezérelhető központi zár. Ehhez szeretnék távirányítós "upgrade-et".
Mivel a motorok megvannak, így tulajdonképpen csak a vevő/vezérlő elektronika kellene. A kérdésem csak annyi hogy jó úton járok-e? Kell-e valami extra, illetve van-e javasolt márka az én kívánt kényelmi upgrade-emhez? A válaszát előre is köszönöm!
Üdv! Sándor
A megbízható működés érdekében egy alapriasztót ajánlanék. Az egyszerű és olcsóbb távkapcsolók kódrendszere nem túl biztonságos, így az autó nyitása egy esetleges autófeltörési kísérlet során egyszerű lenne.
Távkapcsolóik, bár tetszetősek és már bicskakulcsos megoldást is kínálnak, nem túl strapabíró kivitellel készülnek. Ezzel szemben egy riasztó nem kerül nagyságrenddel többe és mivel biztonságtechnikai eszköz, így műszaki tartalma lényegesen komolyabb, hiszen itt már előírásoknak kell megfelelni. Természetesen így nem csak az ajtókat kell nyitni-zárni, védettséget is kap a jármű, ami meggyőződésem, hogy kell is.
Az internetes 5-8000 Ft-os kínálattal szemben egy megbízhatóan működő szett 25 000 Ft-ba kerül, míg riasztóval kiegészítve 30 000 Ft-al kell számolni. ennél olcsóbban nem lehet megúszni, csak, ha becsapjuk magunkat. A szerelésnek, bármelyik eszközt választja, ne álljon neki csak, ha gépjármű elektromosságban jártas, hiszen egy ilyen szerelés során nagyon nagyot lehet tévedni és annak mindig magas a költségvonzata.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Jó napot!
A minap vásároltam egy Opel Ampera-t. Ez ugye eleinte teljesen elektromos üzembe közlekedik. Az előző autóban volt egy bizonyos gomb, amit meg kellet nyomnom, hogy az autót el tudjam indítani, illetve ha kiszálltam, utána is megkellet nyomni mert amúgy lefullasztotta 30 másodperc múlva a kocsit. Csak hát itt ugye nincs benzin amit elzárjon a rendszer. Tehát a kérdésem, hogy elektromos autókhoz milyen lopásgátlót javasol?
Köszönöm.
Valóban az elektromos és hibrid járműveknél a blokkolás és az indításgátlás gondot jelenthet számunkra. A biztonság egyik és kézenfekvő megoldása lehet a mechanikus védelem, mint például a kormányzár.
Ebben az esetben a régi jól bevált kormányrögzítést kell érteni az elektromosan, viszonylag könnyen oldható gyári megoldás helyett. Erre a StarBlock nevű olasz cég szakosodott, ez nem olcsó, de annál hatékonyabb védelem. A hagyományos értelemben vett autóriasztó csak fél megoldás lenne, hiszen jelezne minden ajtó, csomag-, és motortér nyitásra, még a „gyújtás” rátételére is, de blokkolni nem tudná a hajtást.
Természetesen a riasztógyártók is léptek ebbe az iránybá és van elektromos és hibrid autókhoz kompatibilis védelem. A teljes blokkolás, illetve indításgátlás nem minden autótípusnál oldható meg, de a legrosszabb esetben is egy kényszerhajtást eszközölnek, amikor a jármű csak 3km/h sebességgel tud haladni. Ez már elegendő ahhoz, hogy az autót védettnek tekintsük, hiszen egy 3km/h-s sebességgel haladó szirénázó autó nem a tolvajok álma. Az a bizonyos régi és bevált gomb az elektromos autó esetében is létezhet, csak a háttere egy kicsit bonyolultabb műszaki megoldást igényel. Védeni mindent kell, ezt az autót is, de a jó hír, hogy van rá mód.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Kedves Doki!
Vectra C (2005-ös facelift Z18XE) műszerfala hidegen indításkor néha elsötétül, illetve nem működik, csak a MIL jelző világít. Újraindításkor bekapcsol. Kontakthiba vagy CIM modul baja lehet?
Köszönettel, László
Természetesen több oka is lehet a jelenségnek, de mivel hidegindításról van szó, és feltételezem, hogy jobb időben nem jelentkezik a probléma, én az akkumulátornál keresném a gondot.
Amikor hidegen indítjuk az autót, az akkumulátor sem áll a töltésleadás magas fokán, de a motor is jóval nagyobb terhelést jelent számára, hiszen minden illesztés szorosabb, a kenőanyagok is sűrűbbek. Az indításnál nagyobb energiára van szükség, amit szegény idősebb akkumulátor nem tud teljesíteni, ezért leesik a feszültsége.
Ha ez a feszültség 10V alá kerül, az autó elektronikái sem kapják meg a számukra szükséges tápfeszültséget és indulatnak hibásan. Elfelejtheti a kódot a rádió, vagy butaságokat művel egyes funkciója, de ugyanígy a műszerfal elektronikája is indulhat rosszul. Olyan a jelenség, mint az otthoni számítógépnél, amikor egy időpillanatra hiba csúszik a program betöltésénél. Újra kell indítani és jó lesz. Ellenőriztesse az akkumulátort. Az öregebb akkumulátor esetén nagyobb a feszültségesés és ez lehet jele annak, hogy hamarosan ujjat kell vásárolni. Minden elektromos szerviznek van tesztere, ami százalékosan megállapítja a használhatóságot.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu