Az új C-Max gépkocsin nem lehet kikapcsolni az ajtónyitással járó funkciót, amely eredményeként a helyzetjelző lámpák és a műszerfalvilágítás bekapcsolódik. Milyen módon lehet kikapcsolni ezt a funkciót?
Tanácsokat előre is köszönöm!
Mivel autóspecifikus a kérdés, megkérdeztem a Ford Solymár szakemberét.
A C-Max felhasználói testre szabását három szinten lehet elvégezni.
1. Kombinált műszerfal menüjében ügyfél által is elérhető beállítások. Műszerfal menüben ez a funkció nem kapcsolható ki, európai piacra így konfigurálták az összes modellt.
2. Szakszervizben, gyári diagnosztikai műszerrel a központi konfiguráció bizonyos paraméterei megváltoztathatók. Ezen a felhasználói szinten sem lehet kikapcsolni ezt a programot.
3. Gyári mérnökök, műszaki oktatók egyéni belépőkóddal mindent át tudnak állítani a központi konfigurációban. Ha nagyon zavarja a gk használóját ez a sajátosság, vegye fel a kapcsolatot a Ford Hungária műszaki osztályával és ha tudnak, segítenek neki.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt doktor úr.
Van egy szeretett Fiat Puntóm 1.2-es, 16 szelepes, 2000-es évjárat. A riasztó bekötésével nagyon sokat szenvedtem mivel késleltetett a belső világítása de hosszas olvasgatás után talán megtaláltam a megoldást. A belső világításra kötöttem az ajtó nyitás érzékelő szálat. Viszont észrevettem, hogy a csomagtartóra nem riaszt hisz a belső világítás sem reagál mikor nyitom. Most egy szálat behúztam a csomagtér világítástól a riasztóig, így már a belső világítás is kapcsolódik a csomagtartó nyitásra ill. a riasztó is reagál a nyitásra.
Kérdésem az volna, hogy az autó fedélzeti computerét nem zavarhatja meg hogy arra az ajtóra is kapcsolja a világítást?
Válaszát előre is köszönöm.
A két bemenetet le kell választani két diódával. Az utastértől jövő szálba és a csomagtérből érkező vezetékre is teszünk egy-egy diódát, amiknek közös pontja megy a riasztóba. Ha bármelyik irányból negatív jel érkezik, az a diódáján keresztül a riasztóba jut, de mivel a dióda csak egyik irányba vezet, nem jut a másik irányba, ezért a csomagtér nyitása eljut a riasztóba, de nem kapcsolja fel a belső világítást.
A dióda irányát könnyű megjegyezni (szakemberek ne figyeljenek), a diódán lévő csík felől megy a negatív, így a csíkos fele mutat a belsővilágítás felé, illetve a csomagtér felé, a nem csíkos oldalakat kell összekötni és azok mennek közösen a riasztóba.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Kedves Kütyüdoki,
12 voltos nyestriasztót szeretnék beszerelni, viszont nem tudom, hogy melyik a 15-ös "kábel" (Klemme 15 van a leírásban).
2015-ös Swiftem van. Előre is köszönöm a segítségét.
Üdv Gábor
A 15-ös jelölés a gyújtáson megjelenő áramot jelzi. A nyestriasztó beköthető állandó áramra, hiszen semmi baja nem lesz, ha állandóan működik, de szakszerűbb, ha csak levett gyújtásnál kezd működni. A biztosítéktáblában talál olyan pontot, ahol állandó áram és gyújtásram köthető. Ha a nyestriasztó pozitív kábelét az autó állandó áramára, a negatív kábelét gyújtásáramra köti, akkor csak levett gyújtás esetén fog működni.
Ha gyújtáson van az autó, akkor a nyestriasztó pozitív és negatív kábelén is 12V lesz, így nem működik. Ha leveszi a gyújtást, akkor a nyestriasztó pozitív kábele pozitívon lesz, míg a negatív kábele valamilyen fogyasztón keresztül (pl. egy izzó) testre kerül és működni kezd. Mivel a nyestriasztó fogyasztása csekély, így ez a megoldás is működik. Relézheti is a tápellátást, amikor egy relét úgy köt be, hogy az gyújtáson meghúz és megszakítja a nyestriasztó tápellátását. Ha mindezt bonyolultnak tartja, akkor bekötheti állandó áramra az akkumulátornál (biztosítékkal), működhet állandóan, mert a mi fülünk nem hallja a motortérben sípoló hangot.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Kedves Kütyüdoktor!
Az alábbi problémával fordulok önhöz: adott egy európai méretekhez képest széles amerikai személyautó, és egy amerikai méretekhez képest keskeny garázskapu. Az autó csak úgy fér be a garázsajtón, hogy ha mindkét külső tükre be van hajtva, és amikor a garázsajtón áthalad az ember, akkor az ajtófélfák és a felhajtott tükrök között van mindkét oldalon 2-2 cm távolság, belül a garázs azonban mar tágasabb. Mivel sem a tükrök, sem a karosszériás munka nem olcsó, meg itt az Egyesült Államokban sem, ezert minden egyes alkalommal a guta kerülget, amikor az autómmal be vagy ki kell állni a garázsból.
Ha van rá lehetőség, akkor meg szoktam kerni valakit, hogy, mint a földi irányítók a reptereken, akik a betonon integetnek a repülő pilótájának azokkal a kis világító rudakkal, hogy jó helyen van-e a gép, nekem is segítsék a beállási műveletet, hogy nehogy a tükör, vagy a kocsi oldala bánja, hogy nem tudtam kiszámolni azt a két-két centit oldalanként. Ugyanakkor ez nem mindig járható út, és a garázskapu szélessége sem növelhető!
Ezert kérdésem a következő: létezik-e olyan eszköz normális áron, ami megfelelően értelmezni tudja az autó helyzetet a garázskapu ajtófélfájához képest és erről valamilyen vizuális információt tudna megjeleníteni az embernek, mondjuk a garázs belső, a vezetővel szembeni falára erősített eszközzel (pl piros fényjelzés ha nem jó, zöld ha igen) Próbáltam keresgetni fórumokon, és sok ember panaszkodik ugyanerre a problémára, de épkézláb megoldást meg nem talált senki sem, ahogy olvastam.
Várva mielőbbi válaszát, Laz
Kaputechnikával foglalkozó cégek szerelnek olyan lézeres egységet, ami lámpával jelez, ha az ajtófélfát megközelíti az autó, ez is lehet megoldás.
Egy ismerősöm hasonló problémával szembesült és nála a tükör lett a nyerő ötlet. Két teherautó tükröt szerelt fel a mennyezetre és abból mindent lát a beállásnál. A teherautó tükör nagyméretű és domború, így teljes egészében mutatja az autót és a bejáratot.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoki,
Sokat autózom munkám miatt és a nagy számok törvénye alapján előbb-utóbb kerülhetek olyan helyzetbe ahol egy fedélzeti kamera által rögzített felvétel bizonyító erejű lehet. A magyar jog megengedi fedélzeti kamera beszerelését és használatát? Milyen kamerát javasol a szélvédő mögé, ami megfelelő képet rögzít, ára nem a csillagos egekben van (de nem is a legolcsóbbat keresem).
Köszönettel: Miklós
Kedves Miklós!
A menetrögzítő kamera használatára hazánkban (hangsúlyozom, hazánkban) nincs külön jogi kitérő, előírás vagy speciális szabály, ezért használata nem tiltott. A menetrögzítő kamera felvételére ugyan az vonatkozik, mint minden mozgó vagy állóképre, tehát az általános jellegű jogszabályok érvényesek.
Nagyon fontos kiemelni, hogy ez csak hazánkban igaz, külföldön lehet más a törvény, mint a szomszédos Ausztriában, ahol kifejezetten tiltott a használata.
A Polgári törvénykönyv szerint egy adott személyről történő felvétel elkészítéséhez az adott személy hozzájárulása szükséges. De mivel a menetrögzítő kamera által felvett anyagot nem nézzük vissza és ha nincs baj nem használjuk semmire, nem kell aláíratni az egész várossal egy beleegyező nyilatkozatot.
Más a helyzet, ha bekövetkezik a baj és használnánk a felvételt. Ha útközben valami vicces dolog történik és azt rögzítette a kamera, ne tegyük ki a videomegosztó oldalunkra, mert az magánfelhasználás, amihez szükséges az érintett személyek beleegyezése. Az érintettség nem csak azt jelenti, hogy az adott személy arca látszik a felvételen, hanem azt, hogy azonosítható és ebbe a kategóriába tartozik például autó rendszáma is. Ha a biztosító kéri a felvételt a kárrendezés megkönnyítése miatt, nem adhatjuk ki, csak, ha az érintett személy beleegyezik, hiszen a biztosító csak biztosító nem hatóság. Amennyiben viszont a bíróság kéri a felvételt egy vitás helyzet tisztázására, számára kiadható a felvételen szereplő személyek hozzájárulása nélkül is.
Összegezve, hazánkban használható a menetrögzítő kamera, de a kamera által rögzített felvétel nem használható fel semmilyen célra csak a felvételen szereplő személy hozzájárulásával, kivéve a bírósági eljárás. Ez a szabályozás országonként eltérő, így mindig tájékozódni kell egy külföldi út előtt a helyi adottságokról. Egy rossz, azaz gyenge minőségű felvétel nem lesz bizonyító erejű, ezért nem érdemes pénzt adni az olcsóbb termékekért.
Mi régebben Smarty kamerákat ajánlottunk, amikkel volt is pozitív visszajelzés vitás esetekről, de forgalmazása visszaszorult. Szerencsére a Garmin is belépett erre a piacra és átvette a Smarty helyét, nem is akármilyen funkciókkal. A menetrögzítő tulajdonságokon kívül menetbiztonsági funkciókat is kapott, így például jelez, ha az autó túl közel kerül az előtte haladó járműhöz és még a fix telepítésű sebességmérő helyeket is előjelzi.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Kedves Kütyüdoktor!
Már több mint egy éve hajtom a drága fifikémet (Fiesta MK7, még az aston orr előtti, 2012-es 1.4, trend). Amikor megvettem fontos szempont volt a kényelmi funkciók hada. Mivel sokat megyek városban, évi 45 ezer km, és sokat telefonálok, napi 5-6 óra, kékfogas példányra tettem szert.
Migráns példány, franciául tud, de angolul megértjük egymást. Voltak kezdeti nehézségek, a multi kormány gombjai nehezen és összevissza működtek. Ezt orvosoltam wd40nel és 3 óra vezetőülés jógával. Viszont. A Bt remekül ment, tiszta a hangja, fel se tűnik senkinek h nem kézben van a telefon. Időnként, pár hetente meghülyült, nem akart működni. Ekkor nem párosodott, hiába búgattam. Feltűnt, hogy ilyenkor a kis böfögő ember gombra sem reagál, pedig ha véletlenül megnyomtam mindig franciául érdeklődött a hogylétem felől. De ilyenkor teljes sztrájk, se kép se hang.
A rádió ment, szólt az fm, de nem tudtam összecsatlakozni. Pár perc/óra és parkolás után megjavult. De múlt héten teljesen feladta. Azóta kétségbe vagyok esve. Hova menjek? Márkaszerviz? A kormányon lévő gombok javítására irreális árat mondtak. Maszek szerviz? Elzavartak, hogy ők nem ampervadászok, nincs erre idejük. Jó autóelektromos kontaktom nincs. Elkezdtem bújni a netet, és hamar megtaláltam a sorstársakat.
Kiderült, ez nem egyedi hiba, elég sokan küzdenek vele. Első tipp az aksi kikötése volt, így resettel a bt adapter és működni fog. Ez nem vált be. Ezek után jött az anomália. Többen írták, hogy melyik biztosítékot kell kiszedni. Ezen felbuzdulva lekaptam a bizti fedelet, és konstatáltam, ott ahol ők mondják nekem nincs semmi. Üres. Na még egyszer. Olvastam, néztem, de egyszerűen nekem ott nincs biztosíték. De akkor hogy ment eddig?
A youtube-on van fent videó, hol találom magát az adaptert (kesztyűtartó alatt, egy nagyobb discman forma) de azt lebontani egy laikusnak hazardírozás. De majdnem sikerült. Ekkor tovább netezve megtaláltam egy leírást, hogyan kell frissíteni a softwaret. Elkezdtem regisztrálni, de nem engedi, csak az amerikai és kanadai példányokat.
Ennyi leírás után a következők a kérdéseim:
1. rakjak biztosítékot oda, ahol kéne legyen, de nincs?
2. próbáljam meg szétkapni a bt adaptert?
3. hagyjam a francba, menjek guruhoz mert csak elrontanám?
4. ha igen, akkor vajon mennyi lesz? vertek már át többször, nagyon kellemetlen érzés. már vagy 8 szerelőm volt, még a márkaszerviz is trehánykodott... Köszönöm a rám fordított idejét, elnézést a jókais terjedelemért.
Megköszönöm, ha válaszol. István
Ha az akkumulátor levétele nem segített, akkor otthon nincs mit nézni és tenni a szerkezettel, biztosítékot tenni oda, ahol nem volt semmi értelme, mert ki nem esett a helyéről az biztos. Márkaszerviz vagy márkára szakosodott szakszerviz lesz a megoldás.
Vannak olyan szervizek, a márkára szakosodott elnevezéssel, akik megvásárolták az adott autómárka javítóprogramját és főleg értenek az adott autótípushoz, hiszen ebből többet látnak. Az általános autószerviz természetesen a legnagyobb hozzáértéssel sem tud minden autóról mindent, így onnan egy ilyen speciális hibával valóban eltanácsolják az embert.
A szervizben lehet hibafelmérést, megállapítást is kérni és a probléma ismeretében lehet dönteni, hogy gyári új, vagy utángyártott, esetleg bontott alkatrészt választ, ha cserélni kell. Ha van szoftverfrissítés, azt is a márkaszervizre vagy márkára szakosodott szakszervizre bíznám. A frissítés alkalmával könnyen csinálhat nagy bajt az, aki még soha nem csinált ilyet, nem éri meg a próbálkozást. Egyik szervizzel sincs baj, ha a megrendelő előre egyezteti az árakat.
A baj mindig akkor van, amikor valaki kérdés nélkül leadja javításra az autót, majd csodálkozik, mert nem akkora összegre számított, mint amennyi a számlán áll. Hibamegállapításnak hívják és van valamennyi munkadíjvonzata, de legalább tudjuk, hogy mi a baj és dönthetünk, hogy mikor és mit szeretnénk megjavíttatni. Ha a szóban forgó Bluetooth egység javítása nagyon borsos, akkor vásárolni kell egy utólagos kihangosítót, ami egy kicsit jobb is, mint a gyári.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Utólag beépíthető DRL világítást vásároltam (Golf III, ködlámpa helyére), azonban az interneten fellelhető információk/videók a szabályos (-nak mondott) bekötésről és működésről egymásnak néha ellentmondók, ráadásul gyári megoldásokból is többfélét látni az utakon. Ezzel kapcsolatban szeretnék segítséget kérni, mert az én értelmezésem a következő, de nem vagyok benne biztos, hogy ez megfelelő:
- autó indításnál automatán bekapcsol
- tompítottat felkapcsolva kikapcsol (helyzetjelzőre is van szabály?)
- indexre van szabályozás?
Az megengedett, ha az indexxel ellentétesen villog? (ha az index világít, akkor a DRL elhalványul vagy kikapcsol, ha az index nem világít, akkor a DRL teljes fénnyel ég) Elég közel van az indexhez, ezért annak a láthatóságát javítaná, ha elhalványulna.
Válaszát előre is köszönöm: Krisztián
Kedves Krisztián,
A régebbi, 1990-es KÖHÉM rendelet még megengedte a nappali menetfény és helyzetjelző együttes használatát, de a 2011-ben életbe lépett új rendelet már egyértelműen kimondja, hogy a DRL csak és kizárólag önmagában világíthat. Kivétel erre a fénykürt, a jelzés idejére bekapcsolva maradhat. Elektromos bekötésre vagy gyújtásra adásnál, vagy legkésőbb amikor beindult a motor (feszültség figyelős elektronika) föl kell kapcsolódnia.
Föl lehet szerelni a gépjárművet egy DRL-t kikapcsoló manuális gombbal, de a rendszernek olyannak kell lennie, hogy a jármű sebessége amint meghaladja a 10 km/órát, azok automatikusan visszakapcsoljanak.
Az irányjelzőre két szabály van.
1, Amennyiben a nappali menetfény és az irányjelző közelebb van egymáshoz mint 40 mm (ez lehet jelen esetben is) akkor két lehetőség van:
- kikapcsolódhat
- vagy csökkentett fényerővel világít az irányjelzés ideje alatt.
2, Amennyiben a nappali menetfény és az irányjelző egy lámpatestben van, azaz közös bura alól, egy helyről jön a fény, akkor a nappali menetjelzőnek tilos világítania az irányjelzés ideje alatt.
Üdvözlettel: Lumendoki – www.lumenet.hu
Kedves Kütyüdoktor!
Egy intelligens kulcsrendszeres, 2015-ös Nissan Qashqai-t szeretnék lopásbiztosabbá tenni, amit egy váltózár beépítésével kezdenék. Kérdésem az lenne, hogy érdemes-e az autó gyári lopásvédelmét és a váltózárat további eszközzel kibővíteni. Az intelligens kulcs jelének reprodukálhatóságát érzem leginkább az autó gyenge pontjának. Okot ad ez a rendszer a fokozott óvatosságra? Továbbá érdekelne, hogy váltózárak terén van olyan típus (Stiftes, Press & Lock...) amit ajánlana, vagy olyan amit érdemes kerülni? Segítségét előre is köszönöm!
Üdvözlettel, Hunor
A váltózár kiváló választás. Jelenleg két résztvevős a váltózár piac, az egyik a Diamond, a másik a Construct. A Diamond hazai termék, mindig van raktáron és, ha olyan autóval állunk szemben, amihez nincs, azt azonnal fejlesztik és legyártják, szóval rugalmasak. Sem biztonság, sem használatbeli különbség nincs közöttük, csak árban múlja felül a Construct a Diamondot, ami gondolom a hazai gyártásnak tudható be.
A kulcs, ahogyan Ön is írja, kényelmes kezelést biztosít, de valóban hagy biztonsági rést. Ahhoz, hogy továbbra is megmaradhasson a kényelmi funkció, közelítőkártyás immobiliser/rablásgátlót ajánlanék. A kulcs maradhat a zsebben továbbra is, ha az autónál van az immobiliser kódkulcsa megy az autó, ha eltávolodik, megáll, ha nincs ott, akkor nem is indul. Mindemellett érdemes az autó OBD csatlakozóját tiltani. Ezen a csatlakozón keresztül felkészült tolvaj hozzáférhet a gyári védelmi rendszerhez. Csak a gyárihoz! Sokszor kell kijavítani a félreértést, az utólag beépített védelmi eszközök nem érhetők el az autó diagnosztikai csatlakozóján keresztül, hiszen teljesen függetlenek attól.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Nemrégiben vásároltam egy Suzuki Vitara GL+ gépjárművet, amelyben bár van tolatókamera, annak ellenére rakattam bele tolatóradart előre és hátra is. A gyári változatot túlságosan drágának találtam, ezért a kereskedő ajánlása alapján Valeo 5 típusú radar került bele.
Használat során többször előfordult már, hogy indokolatlanul becsipogott, a távolságot hibásan mérte, álló helyzetben az egyik perecben azt írja ki, hogy 0,4 m van a falig majd hirtelen átvált arra, hogy tolassak hátra mert túl közel vagyok. Az észrevételeimet jeleztem a szerviznek, akik az olajcsere során bevizsgálták a radart és álláspontjuk szerint minden rendbe van a készülékkel. Kérdésem az lenne, hogy miként tudnám bizonyítani az igazamat? Mit tegyek? Esetleg fordulja a fogyasztóvédelemhez? Vagy cseréltessem ki a radart. Ha igen akkor melyik márkát ajánlaná?
Továbbá abban szeretném a segítségét kérni, hogy a kocsival egy elég szűk kapuval rendelkező garázsba kell beállnom. Sajnos a ház kialakítása miatt a garázs kaput nem lehet szélesíteni, ezért arra gondoltam, hogy előre is szereltetnék fel kamerát. Ön milyen márkát ajánlana nekem? Vásárolható olyan fajta, amit a Suzuki gyári rádiójára rá lehet kötni?
A Valeo nagyon jó választás volt, tapasztalatunk szerint nincs vele probléma, a szerviz nagyon jót ajánlott, hiszen sok autóban Valeo gyártmányú a tolatóradar gyárilag. Ha Ön azt mondja rossz, akkor biztosan rossz, nem kell ezt bizonyítani, meg kell keresnie a hibát a szerelőnek, mert a fogyasztóvédelem úgysem találná és nem büntetés a lényeg, hanem a megoldás. Elsőre megmérném a fejek elhelyezését, hogy a beépítési utasításnak megfelelő helyre és beépítési szögbe lettek szerelve. Sajnos kis eltérés is okozhat hibás jelzést, rendellenes működést.
Egyszerűen mérőszalaggal ellenőrizhető, hogy a földtől mért, valamint a fejek egymáshoz viszonyított és a jármű szélétől lévő távolsága gyári értéken van. Feltételezem, hogy a hiba nem ugyan ott jelentkezik, hanem bárhol. Ha mindig ugyanott zavarodik meg a radar, azt okozhatja valami kis, figyelmen kívül hagyott tárgy, mint egy drót, ami kiáll a falból, de okozhatja helyi elektromos zavar is. Mélygarázsban, a szellőztetőrendszer mellé vagy elektromos szekrény mellé parkolva előfordulhat hibás jelzés, hiszen ezeknek a berendezéseknek, bár nem szabadna, de lehet zavaró sugárzásuk, ami keveredik a radar jelével és fals végeredményt okoz.
Mivel a Valeo egy létező és élenjáró márka minden javítóanyag rendelkezésre áll ahhoz, hogy egy esetleges fej, vezeték vagy központi egység cserélhető legyen. Ha véletlenül a szerelés geometriájában van a hiba, az már nagy baj, mert a lyuk az lyuk, arrébb rakni, átfúrni igazán nagy befektetés lenne. Mindenképpen javítható, ez egy megbízható termék. A szűk bejáratra lehet megoldás az első kamera, de sajnos nem az igazi, hiszen előre néz, így pont akkor esik ki a látószögéből a bejárat, amikor az autó odaér. Garázskapus cégek szerelnek, forgalmaznak olyan fotocellapárt, ami lámpával jelzi, ha valamelyik ajtófélfa közelebb kerül az autóhoz. Ez pontos, nem túl magas költséggel beszerelhető és minden beálló autó számára ad információt, hiszen fix telepítésű.
Ha a kamera szerelése mellet dönt, látnunk kell az autót. A gyári fejegység nem szabványos bemenetet használ, így az utólagos kamera csatlakoztatásához meg kell vizsgáljuk, hogy hogyan lehet bevinni a jelet. Nem jártunk még a rádió ezen bemeneténél, így nincs vele tapasztalat, de szívesen megnézzük, hiszen mi is tanulunk a lehetőségből. Az autó kapcsolási vázlata azt mutatja, hogy egy nem szabványos csatlakoztatású, de szabványos jellel állunk szemben. A nehézséget az okozhaja, hogy nem tudni a gyári kameráról, hogy PAL vagy NTSC szabvány pl.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Kedves Kütyüdoktor!
Most vettem egy új Infiniti Q30-at. Van benne gyári riasztó és immobiliser, de azt mondják, a gyári védelem nem mindig elegendő. Mit ajánl, van értelme plusz védelmet beszerelni? Az értékesítő szerint nincs, mert ritka az autó, és ezért nem könnyű alkatrészként eladni. A társasház kültéri parkolójában fog állni (Budapesten), amit kamerák pásztáznak, de mielőtt lett volna kamerarendszer, történtek lopások, igaz, azóta nem hallottam ilyenről.
Válaszát előre is köszönöm: Péter
Olyan értelmetlen autólopásokról hallottunk már, hogy én természetesen minden autótípusba ajánlom. Amikor védelmet választunk mindig az autóhasználatot és az ezzel járó kockázatot vesszük alapul, ez határozza meg a kívánt védelmi szintet. Ha az Ön autója védett helyen parkol nappal és este, akkor nem kell ágyúval lőni egy verébre. Felételezem, hogy a gyár is beépített valamit a járműbe, ez is lehet jó, de ezt kezeljük alapként, mert minden ugyanilyen autóban ugyanazt, ugyanoda és ugyanazon az elven működő eszközt tervezett, ami ellen fel lehet készülni.
A gyári rendszerek többsége támadhatók az autó diagnosztikai csatlakozóján keresztül is, szóval nem a mi országunkba szánták. A gyári védelemhez annyit tudunk hozzáadni, hogy a diagnosztikai csatlakozót megszakítjuk, hogy csak Ön tudja engedélyezni egy szervizelés során a külső csatlakozási lehetőséget.
Egyes autótípusok esetében a tolvaj cseréli a gyári komputert, azt az elektronikát, ami a biztonsági részt tartalmazza, így egy már áthidalt, feloldott elektronikát téve a helyére kikerüli a védelmet. Ez ellen is létezik megoldás, egy olyan védőburkolat, ami lezárja annak a lehetőségét, hogy a biztonságot nyújtó elektronikához vagy annak csatlakozójához illetéktelen hozzáférjen. A csatlakozó blokkolással és a védőpajzzsal kiegészítve a gyári megoldás is jó lehet. Ettől függetlenül én az utólagos eszközökben hiszek. Az utólagos, nem gyári védelemről nincs információ, nem lehet felkészülni rá, nem lehet tudni, hogy ki, milyen elven, hova szerelt és hol blokkolt bármit.
Olyan sok az ismeretlen, hogy egy egyszerűbb védelmi berendezés is felülmúlja az autó gyári rendszerét. Ha az autó olyan helyen parkol, ahonnan egy esetleges lopási kísérlet során Ön hallja a sziréna hangját, akkor legyen riasztó. A riasztó helyi figyelemfelkeltő hatása mellett természetesen blokkolja a jármű motorját is. Ha egy sziréna hiába hangoskodna, a kutya sem hallaná, akkor bízza az autót egy immobiliserre, de szolgáltatásai között legyen rablásgátlás funkció. Az immobiliser több, általában három ponton blokkolja a motort. A rablásgátló, lopási kísérletkor leállítja a járművet. Ha ajánlhatok, akkor META M43 közelítőkártyás immobiliser/rablásgátló a favorit. A rendszer élesítése és hatástalanítása egy 200Ft-os méretű kódkulccsal történik. Ha a kódkulcs az autónál van, megy az autó, ha eltávolodik, leáll az autó, ha nincs ott, nem is indul. Kényelmes a használata, csak a kódkulcsot kell zsebben tartani, mindemellett magas biztonságot nyújt a járműnek még akkor is, ha a kulcsait ellopják.
Mivel egy középszintű védelmi eszköz beszerelése nem jár számottevő anyagi befektetéssel és kezelése sem kényelmetlen, nem gondolom, hogy beszerelésén gondolkozni kell, hiszen ha soha nincs rá szükség az nem baj, de, ha egyszer mégis, akkor nagyon nagy szolgálatot tesz.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Kedves Kütyüdoktor!
Tudom ez nem egy égbekiáltó probléma, de minket zavar. Van egy JVC KW-NT30-as navi/hifi és az jobb sarkában az időt kéne, hogy mutassa, de amikor elindítjuk az autót 1:00-tól elkezd számolni és minden egyes alkalommal amikor újra elindítjuk az autót újraindul, próbáltuk már beállítani az idő beállításánál, de valamiért nem sikerül. Van valami ötlet, hogy mi lehet a baj, hogy hogyan lehet beállítani? Előre is köszönöm a válaszod!
Üdv: Melina
Alapvetően a készülék a GPS jelből kapja az idő információt, így, ha nem áll be magától, akkor valószínű, hogy a navigáció sem működik megfelelően. Lehet még, hogy a fejegység állandó és ACC árama fel van cserélve, de akkor a gyújtás levétele vagy a kulcs kivétele után minden beprogramozott adót is elfelejtene.
Ellenőrizze, hogy a navigáció pontosan mutatja a jármű helyzetét. Ha nem, akkor a GPS antennát kell ellenőrizni. Ha a beprogramozott adókat felejti el, akkor a rádió vezetékei közül a piros és sárga vezetéket kell megcserélni. Ha minden egyéb funkció jó a rádión, csak az óra nem működik, akkor elromlott a rádió, de ilyen hibát még nem tapasztaltam. Ha nem sikerül, szívesen segítünk, látogasson el hozzánk.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Kedves Kütyüdoki,
a következő problémával fordulnék hozzád. Adott egy 2001-es Fiat Punto II, amibe az előző tulaj elmondása szerint utólag lett beszerelve a gyári Blaupunkt CD-s rádió. (Lehet hogy korábban is volt benne, de amikor ő vette, egy utólagosan beszerelt valami volt, ami őt zavarta, ezért beszerzett egy gyárit és beépítette)
A rádió és a gyújtás között nincs kapcsolat, nem is volt, azaz ha megy a rádió és leveszem a gyújtást, nem kapcsol ki. Ez nem is gond csak oda kell figyelnem, ha kiszállok ne hagyjam úgy. Viszont a minap észleltem egy olyan jelenséget, hogy amikor reggel beültem a kocsiba, szólt a rádió pedig biztos, hogy kikapcsolva szálltam ki. Nem volt gond, kocsi indult. Ma reggel detto, viszont a kocsi ma már nem indult. Szóval a rádió gondol egyet valamikor, és random bekapcsol az én beavatkozásom nélkül. Találkoztál már ezzel, vagy hasonló problémával?
Válaszodat előre is köszönöm! Üdvözlettel: István
Kedves István!
Ellenőrizni kellene a készülék bekötését és helyre tenni mindent, például a gyújtás és állandó áramot. Ha minden gyári, akkor kiderül, hogy a bekötés volt hibás vagy a rádió, bár most a hibaleírás alapján egyértelmű, hogy a bekötés biztosan rossz. Ha a rádióval (is) gond van, akkor nem érdemes javítani, mert egy utólagos rádió olcsóbb és jobb, mint a gyári készülék javítása.
Igaz, az autó belső egységét megbontja a kinézete, de ezt hamar elnézzük neki, mert sokkal jobban szól és sokkal többet tud. Kenwood, Alpine, Pioneer, már 18 000 Ft-ért tud USB-t fogadni és azt hiszem a mai világban ez a megoldás. Mindenképpen nézesse meg, illetve szívesen megnézzük a problémát. Ha így marad, télen rengeteg gondja lesz a lemerült akkumulátorral, és az akkumulátor lemerítése mindig magában hordja a lehetőséget, hogy tönkre is megy idő előtt. Másrészt, ha hibásan kötötte be valaki a gyári rádiót, az olyan szakszerűtlenségről tanúskodik, amit jobb ellenőrizni, mielőtt nagyobb bajt csinál az autóban, hiszen mi lehet egyszerűbb annál, hogy színre színt kössön.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Van egy 2008-as Opel Astra Classic típusú gépkocsim, és arra már rájöttem, hogy ha a zárba elfordítva hagyom a kulcsot, akkor felhúzza az ablakokat. Arra lennék kíváncsi, hogy ez működik-e lefele is, mert ha nyitásnál hagyom elforgatva a kulcsot, akkor nem húzza le.
Továbbá érdekelne az is, hogy amikor távirányítóval zárom le akkor az első zárás után zárhatok még egyet, utána többet már nem. Ez mi célt szolgál?
Tisztelettel, Gergő
Mivel nem húzza lefelé ez ilyen, de természetesen van olyan is, ami lefelé is húzza, ahogy rendelték az autót anno. A lehúzásnak nincs nagy jelentősége, mert ritka az a környezet, ahol lehúznánk az összes ablakot, hogy szellőzőn az autó. A felhúzás automatizálható, megoldható egy opcionális modullal, hogy a zár bezárásakor automatikusan felmenjenek az ablakok. Ez szerintem hasznos és kényelmes, főleg a hátsó ablak miatt, mert azt szoktuk lent felejteni, ha a gyerek vagy a barát leengedte.
A zárásnál elsőre bezár az autó, második gombnyomásra reteszel. Ha lehúzza az ablakot és bezárja az autót, ellenőrizheti, hogy nem lehet belülről kinyitni. Ez egy biztonsági funkció, ami kizárja azt a lehetőséget, hogy az ablak mellett ledugott pálcával valahogy kinyissák az autót. Amikor riasztót szerelünk az autóba, mi is ezt az állást használjuk, bár nem egy általános támadási felület, de nem tartom rossz ötletnek.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Lumendoktor!
Azt tapasztaltam, hogy több autóban elérhető az a funkció, mely során kis sebességű kanyarodásnál, a kanyarodás irányával megegyező oldali ködlámpát az elektronika a kormány elfordulási szögétől függően felkapcsolja, mint kanyarfényt. Többek között VW Polo (2012), VW Golf V (2008), Fiat Bravo (2008). Ezeknél a típusoknál ugyan az a lámpa látja el a ködlámpa és kanyarfény funkciót.
Na most tudtommal lakott területen belül, TILOS ködlámpát használni. A kérdésem az, hogy ha van egy 2008-as Golf V-ösöm és gyári ködlámpa van benne, akkor utólag ennek a funkciónak a bekapcsolása szabályos? Szólni fog érte a rend éber őre? (Utána néztem és nem találtam a különböző autóalkatrészt értékesítő cégeknél eltérő felépítésű ködlámpát, mely fénye, vetített képe más lenne mint a normál gyári lámpáé. Azaz kifejezetten ,,kanyarfényes" ködlámpát nem találtam.)
Válaszát köszönöm! András
Kedves András,
A jogszabály nem tesz kivételt a ködlámpa vonatkozólag, hogy azt lakott területen belül, vagy kívül használjuk.
5.13. Első ködfényszóró lámpa arra szolgál, hogy köd, hóesés, felhőszakadás, vagy porfelhők esetén javítsa az úttest megvilágítását.
Azok a ködlámpák, amelyek kanyarfényként is szolgálnak, a ködlámpára vonatkozó B jelzés mellett a kanyarfényre vonatkozó K jellel is el vannak látva. Ennek hiányában a lámpa nem használható kanyarfénynek. Amennyiben a rend éber őre tud eme szabályról, úgy szólhat érte, de legkésőbb a műszaki vizsgán úgyis kibukik a dolog.
Üdvözlettel: Lumendoki – www.lumenet.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Vagy a legnagyobb butaságot találtam ki, vagy egyenesen zseni vagyok, ez azt hiszem az Ön válaszából fog kiderülni. Basszusgitározom pár éve, és van ehhez egy 30 wattos basszuskombóm. Mostanában elég ritkán játszom ahhoz, hogy hétköznap ne legyek el a láda nélkül, az autóba viszont nagyon hiányolom a basszust. (Renault Thalia 2005. gyári kazettás rádióval)
A kérdés az, van-e lehetőség rá, van-e értelme, hogy beszereljem a ládát a kocsiba, és ha igen, mik volnának az első lépések? Ha már "tollat" ragadok, van itt még egy kérdés. Az előző autómba vettem egy USB-s alacsony kategóriás autórádiót, és szeretném beszerelni a Thaliába. De megszerettem a gyári hifi kormánykapcsolóját, ezért nem merek belevágni a cserébe. Van rá egyszerű házi megoldás, hogy a kormánykapcsoló működjön együtt a SAL Voxbox VB2200-as rádióval? A válaszokat előre is nagyon köszönöm, és ha a basszuskombós megoldás működik, osszák meg az hírt, kérem, a zenés-autós sorstársaimmal, "nem mindenkinek van zsebben pénze minden hangcuccra" jeligével, köszönöm.
Tisztelettel: Péter
A ládával a legnagyobb probléma, hogy nincs 230V az autóban, így nincs honnan megtáplálni. Alapvetően alkalmas lenne a feladatra, de a gyári rádiónak sincs hangkimenete, amit fel lehet használni. Elsőként szükség lesz egy hangszórójel – RCA szintátalakítóra, ami a gyári rádió kimenetét leosztja a szabványos jelszintre.
A ládát meg kell vizsgálni, hogy van-e lehetőség 12V-ról táplálni. Ha esetleg van, akkor még okozhat bajt a zavarszűrés, hiszen ez a szerkezet szobai körülményekre lett tervezve, az autó meg tele van zajjal és zavarral. Felkaphatja a fejét bárki, hogy létezik inverter, ami 12V-ból 230V-ot készít, de a kínai vacakot kivéve ezt az ára miatt ki kell hagyni a lehetőségek közül. Az említett fejegység sajnos nem alkalmas kormány távirányító modul fogadására. A valódi autórádiógyártó cégek, mint Pioneer, Clarion, Alpine, Kenwood… úgy tervezik készülékeiket, hogy azokhoz opcionálisan kapcsolható olyan modul, ami az adott autó kormánygombjait illeszti.
Tudom, hogy sokszor abból főzünk, ami van, de tartok tőle, hogy a zenekari erősítő és a SAL rádió összeépítése alulmarad majd a most vacaknak tartott gyári rádióhoz képest. Ha fejlesztenéd a zenét, célravezetőbb használtan vásárolni autós készülékeket és szépen lassan, lépésenként cserélgetni, beépíteni azokat. Az erősítők, mélyládák nem öregszenek normál használat esetén, így megéri utánajárni. A fejegység ma már elérhető árban van, ami természetesen nem 5-6000 Ft, de egy USB-s rádió újonnan 18 000 Ft-ba kerül három év garanciával. Én személy szerint lebeszéllek az átalakításról, nagyon sok problémát hordozhat magában és a kiegészítők megfontolandó pénzmennyiséget emésztenek fel.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Üdvözlöm.
2003-mas Seat Cordobában szeretnék hangszórót cserélni első ajtóban. De a keretben úgy látom mintha szegecselve lenne nem csavarozva. Ezt csak kifúrni lehetne? Vagy ez a gyári megoldás és valahol máshol van a csavar?
Köszönöm: Csaba.
Le kell fúrni.
A hangszórócseréhez szükség lesz egy kiemelőgyűrűre, hogy az új hangszóró megfelelő pozícióba kerüljön. Ilyen kiemelőt lehet kapni műanyagból, de komolyabb hangszóró esetén fából készítjük, hogy a felfüggesztés merevsége a lehető legjobb legyen.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Üdvözlöm.
Vettem egy álriasztó ledet és úgy szeretném bekötni, hogy a gyújtás levétele után lépjen működésbe, vagy a központi zár aktiválásakor. A lehető legegyszerűbb bekötés érdekelne.
Köszönöm
A LED pozitív kivezetését állandó áramra kell kötni, míg a negatív pontját gyújtásáramra. Amikor gyújtás van az autón, a LED minkét fele pozitív feszültségen van, így mivel nincs feszültségkülönbség nem világít. Amikor leveszi a gyújtást, a LED negatív pontja az autó valamilyen fogyasztóján keresztül testre kerül és világítani kezd. Természetesen a LED 12V-os legyen (előtét ellenállás). Elektronikai üzletben lehet vásárolni olyan LED-et, ami villog!
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor,
Peugeot 308 SW autómban utólagos tolatóradart épített be az előző tulajdonos. Napos tiszta időben szépen teszi a dolgát, akkor és úgy csipog ahogy az adott hely megkívánja.
Viszont esős időben (télen fagyos reggeleken is) össze vissza csipog, nem ritka, hogy folyamatosan sípol holott közel-távol nincs semmilyen akadály ami ezt indokolná. Mi lehet a probléma oka? Kontakt hiba? Rossz minőségű radar került volna beépítésre? Merre érdemes indulni a hiba kiderítésével?
Köszönettel: Miklós
Nagy valószínűséggel a fej fegyverzetei között megáll a víz. A radarfej két részből áll, ha közelről megnézi a közeső és a külső kerek rész között van egy szigetelőréteg, szilikongyűrű vagy csak légrés. Ha az elválasztó, szigetelő rész nedves lesz, akkor a radar ezt a nedves réteget érzékeli, így összevissza, vagy folyamatosan sípol. Sajnos a gyengébb minőségű radaroknál előfordul a jelenség. Első körben fújja be vékonyan szilikonnal a fejet, természetesen kitakarva, hogy az autó többi része ne kapjon belőle. A vékony szilikonréteg talán bejut a radarfej szigetelésének réseibe és víztaszító hatása miatt megakadályozza a nedvesség bejutását, így esőben is működik majd a szerkezet. Könnyen ellenőrizheti, csak meg kell locsolni a radarfejeket. Ha sikerül, akkor jó, ha nem, abban az esetben cserélni kell a szettet.
A csere sajnos az esetek többségében óriási probléma, mert a gyengébb minőségű radarfejek nagyméretűek, így az új fej átesik a lyukon. Ilyenkor kell egy jó esztergályos ismeretség, aki esztétikus közgyűrűt készít a fejeknek, de ilyen természetesen csak keveseknek van.
Sokszor kérdezik ügyfeleink, hogy mennyivel rosszabb a párezer forintos tolatóradar. Sokkal. Mint ez a példa is mutatja működése hagy némi kívánnivalót, de ha baj van a csere sem egyszerű. A radarfejeket be kell fúrni a lökhárítóba és a lyuk az lyuk marad. A szerelésnél le kell venni a lökhárítót, ami magas munkadíj vonzattal bír. Ha végig gondoljuk, akkor egy ilyen beavatkozáshoz csak megbízható terméket választunk, mert, azzal nincs baj, de, ha lenne, akkor van hozzá cserealkatrész. Egy egyszerű radarfej sérülésnél, mert ez előfordul, elegendő csak a sérült fejet cserélni, nem kell az egész szettet és nincs probléma a mérttel sem.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Lumendoki!
Noha tisztában vagyok a halogén izzók helyére szánt olcsó led-ek közismert gyermekbetegségeivel (száz szám találhatók ilyen videók), érdekelne, hogy létezik-e szakszerűen elvégzett teszt arra vonatkozóan, hogy nagy teljesítményű prémium led égők hogyan működnek GYÁRI PROJEKTOROS autók fényszóróiban?
A 2007-es Ford Mondeom gyári, árnyékoló relés fényszórókkal szerelt és közeleg a D1S égők cseréjének ideje (gyengék, lassan 4 évesek). Elérhető-e a "xenon" ereje és vetítési képe ilyen módon, illetve ha igen, van-e erre legális megoldás (pl. hatósági átépítési engedély)?
Válaszát előre is köszönöm! Üdvözlettel: Kurucz Viktor
Kedves Viktor,
LED fényforrással a technológia jelenlegi állása és a szabályozás szerint semmiképp nem váltható ki egy xenon fényforrás retrofit (meglévő helyére berakva) módon. Ha el is érhető lenne, hogy ekkora méretbe zsúfolva, fenntartható módon működjön egy LED (itt a xenon pici csövére gondolj és azon belül is leginkább a munkapontra), alapvetően megváltozna a fényforrás munkapontja. Magyarul ahonnan, amilyen irányban – csúnyán kifejezve - kijön a fény a fényforrásból.
Ez egy korábbi példával élve olyan végeredménnyel járna, mintha egy diavetítőben centikkel arrább tennéd a fényforrást: a komplett lámpa mindenhova világítana, csak oda nem, ahova kellene. Éppen ezért az uniós szabályozás sincs ilyen jellegű retrofit cserére.
Tehát bárki, bármit mond: nem szerezhető ilyen átszerelésre hatósági engedély. Azt szoktuk mondani, hogy a LED nagy varázsszó , de nem mindenhova és nem mindenáron. A falnak megyünk, amikor a százezres hűtőszekrények ajtaját belepő matricával hirdetik, hogy az adott hűtő LED világítással van szerelve.
Érdemes átgondolni, hogy hány alkalommal cseréltél már hűtőizzót és, hogy vajon a termék árában a matrica, vagy a három LED chip volt magasabb tétel. Véleményünk az, hogy a technológia jelenlegi állása szerint egy xenon fényforrás kiváltására, minőségi cseréjére a legjobb megoldás egy xenon fényforrás, hiszen a nagyobb gyártók rengeteg fejlesztéssel küzdenek a vásárlók kegyeiért. Elérhető a piacon olyan xenon fényforrás, ami legális és nagyságrendekkel több fényt biztosít (Pl: Phlips Xenon X-treme, vagy Osram Xenar Night Breaker Unlimited), de olyan is, ami kilométer korlátozás nélkül 4 év jótállást (Osram Original) nyújt a vásárlónak.
Üdvözlettel: Lumendoki – www.lumenet.hu
Tisztelt Lumendoki!
Azt hallottam, hogy a kékes fénnyel világító izzókkal jobban lehet látni. Igaz-e ez?
Üdv: Zoltán
Nem egyenlő.
A másik közkedvelt paraméter a színhőmérséklet. A különböző színhőmérséklet befolyásolja az ember hőérzetét és koncentrálóképességét, valamint fordított hőmérsékleti asszociációkat okoz.
A kékesebb árnyalatok igaz magasabb színhőmérsékletűek, de mégis alacsonyabb hőmérséklet érzetét keltik. Hasonlóképp a vörösebb árnyalatok melegebbnek tűnnek. Ennek oka, hogy vörössel az izzást, és tüzet hozzák összefüggésbe, míg a kékkel inkább a jeget, vagy a vizet.
A melegebb árnyalatok pihentetőbben hatnak, hangulatos és kellemes biztosítanak, míg a munkahelyeken leginkább a hidegebb fehér árnyalatokat használják, amely segítik a koncentrációt és aktivitást. A 3600-4100 Kelvin színhőmérséklet hideg fehér fényszíne miatt élénkítő hatással bír, segíti a koncentrációt, javítja a látás komfortot, jobb közérzetet biztosít, ezért leginkább munkahelyeken, irodákban, iskolákban és egészségügyi intézmények helységeiben használatos, míg a meleg 2700-3000 Kelvines színhőmérséklet leginkább otthonokban.
Amikor tehát az izzógyártók az búra minimális színezésével emelik a standard 2700 Kelvines színhőmérsékletet, akkor ugyan csökken a fényáram (melyet az izzó további feszítésével, ezáltal élettartam csökkenéssel kompenzálnak), mégis az érezhető fénymennyiség többnek tűnik és ezzel párhuzamosan kevésbé álmosodunk éjszakai vezetés közben.
Üdvözlettel: Lumendoki – www.lumenet.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Van egy 20 éves Fordom, amiben a rádióegység egy Alpine iDA-X311. Ehhez keresek olyan kihangosítót, ami híváskor lehalkítja ezt az eszközt! Vegyek hozzá Alpine bluetooth kiegészítőt (kce-400bt), vagy ennek az áráért vmi Nokia vagy egyéb márkás kihangosítót? Ön milyen kihangosítót javasol ehhez a rádióhoz?
Köszönettel, Zsolt
Alpine modult nem ajánlok, bár nagyon szeretem az Alpine termékeket, de elképzelhető, hogy a Bluetooth kompatibilitás nem lesz megfelelő. Burry vagy Parrot, ez a két kihangosítókat gyártó cég, akik talpon maradnak az évek múlásával is, mert az új telefonok megjelenése mindig új kihívás a kihangosítók számára.
Ezek a termékek megfelelő háttértámogatással rendelkeznek, frissíthető a szoftverük, ezért nem lesz probléma, ha két év múlva telefont cserél. A fejegység természetesen a híváskor némít, mert van bemenete, ami fogadja a kihangosító jelét.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor/Lumendoktor!
Utólagos nappali menetfényt szeretnék az autómra, de semmi olyan utólagos lámpával nem találkoztam még, amely vállalhatóan is néz ki. Ezen túl a szokásos helyre, -a lökhárító alsó részébe, a hűtőrácsba- amiatt sem szeretném, mivel szerintem veszélyes, ha ilyen mélyen helyezkedik el. Szóval én nem értek egyet a 250 mm-es határértékkel, szerintem magasabban van az optimális helye.
Ismerve a jó kis hullámos magyar utakat, talán Ön is megérti az ezirányú aggályomat. A ködfényszóróim kör alakúak, így adná magát, hogy egy kombinált menetlámpa+ködfényszóró lámpatestet vegyek, de a kiváló fényű, ráadásul sárga izzós ködlámpáim fényét végképp nem akarom beáldozni. Nincs más ötletem, mint lekoppintani a VW azon ötletét, hogy a távolsági fényszórót használják nappali menetfényként. A kérdésem az, hogy egy ilyen átalakítás legális-e? A lámpatestekhez nem nyúlnék, csakis az elektromos bekötését módosítanám.
Egyes vélemények szerint nyugodtan sorba kapcsolható a két reflektorizzó, ennél energiatakarékosabban nem oldható meg a jelentősen csökkentett teljesítmény. A soros kapcsolás azon gyengéjét, hogy egyik izzó kiégését követően a másik sem világít, egy reed-relé segítségével remélhetőleg ki tudnám szűrni, ekkor automatán átkapcsolna helyzetjelző+tompítottra. Kíváncsi vagyok, mennyire tartja Ön ezt jó ötletnek, illetve hogy van-e valami egyéb, jó javaslata. Azt meg tudná nekem válaszolni, hogy a VW pontosan milyen megoldással éri el a csökkentett teljesítményt?
Üdv.: Zoltán
Kedves Zoltán,
Egyetértünk Veled abban, hogy az univerzális utólagos menetfények esetében nem is olyan könnyű megtalálni a harmóniát az autóval. A minimum 250 mm magasság miatt azonban nem kell aggódnod: a professzionális nappali menetfény szettek bőven védettek kőfelverődés ellen. (Saját tapasztalatunk ~10 000 menetfény szett eladása után, hogy egy esetben jelezte a vásárlónk a lámpabura sérülését: viszont azt is elmondta, hogy az autó orra is darabokban van, mert karambolozott).
A ködlámpa / menetfény kombók beépítése kiváló megoldás, bár tény, hogy jellemző 6000 Kelvines színhőmérsékletük nem hasonlítható össze az illegális, vagy annak határán mozgó sárga fényszóróizzókkal.
A távolsági fényszóró használata alapból szakmailag helytelen és illegális. A sorba kötés szintén és nem is fogja ellátni azt a funkciót, amire szükséged van. Ismereteink szerint A VW egyes típusaiban (pl: saját Škodában) az automata tompított – és nem a távolsági – fényszóró folyamatosan ~92% teljesítménnyel működik folyamatosan és, ha arra szükség van, felkapcsol 100%-ra. Fontos, hogy itt nem a százalékokon van a hangsúly: a Škoda (vagy más gyártó) ezt, vagy bármilyen hasonló megoldását engedélyeztette az adott típus forgalomba helyezése előtt, tehát annak működése megfelel a vonatkozó előírásoknak. Bármilyen hasonló – akár jónak is tűnő megoldást – csinálsz utólag, ez nem lesz elmondható, tehát illegális. Ha nagyon igényesen szeretnéd megoldani az utólagos menetfény kérdést, a menetfény/ködlámpa kombókat javasolnánk Neked.
Üdvözlettel: Lumendoki – www.lumenet.hu
Tisztelt Lumendoktor.
Helyzetjelző lámpába tehetek-e kék színű led izzót? Láttam sok autóban más színűt is, pl.: sárga.
Köszönöm válaszát.
Kedves Érdeklődő,
A szabály sajna egyszerű: az autó külső lámpatesteiben hivatalosan semmilyen hagyományos, vagy halogén izzót nem cserélhetsz retrofit (csereszabatos, azonos foglalattal rendelkező) LED fényforrásra.
A hagyományos T10-es foglalatos helyzetjelzők között megkülönböztetünk W5W átlátszó és WY5W sárga típust. Jellemzően index funkciónál fordul elő a sárga típus, ha a búra átlátszó. Természetesen itt se cserélhetünk hivatalosan LED-re, de még csak átlátszó típusra sem.
Üdvözlettel: Lumendoki – www.lumenet.hu
Tisztelt doktor Úr!
Van egy Peugeot 307-es 1.4-es autóm. A bal első ajtóban van csak zárbetét, központilag zárt minden ajtót beleértve a csomag tér ajtaját is. Most olyan hiba lépett fel, hogy ha bedugom és elfordítom a kulcsot, semmit nem csinál, de még mechanikusan se zárja le az első bal ajtót.
A műszerfalon van egy gomb amivel belűről le tudtam zárni az összes ajtót, ha lenyomom a gombot lezárja a 4 ajtót, de rögtön fel is old. Ha kiveszem az indító kulcsot úgy nyomom le akkor is ugyan ez van, olyankor jelez az index is, mint régen mikor lezártam az ajtókat.
Arra lennék kíváncsi hogy ilyenkor mit kellene kicseréltetnem? Próbáltam azt is, hogy lenyomom a gombot mind a 4 ajtónál, hallani a lezárást és a feloldást is, csak a csomagtér ajtaja nem reagál. Szétszedtem a csomagtér ajtóban lévő zárat, amikor adok rá kívülről áramot, akkor a zárban lévő motor dolgozik, de ha visszarakom semmit nem csinál. Az mehetett tönkre? Ha nyomkodom a microkapcsolót, akkor kattog, tisztogattam mivel egyik ismerős azt mondta, ha piszkos nem érzékel. Ha rendelek egy olyan kulcsot amin van nyitó záró gomb, az én autómban lévő központi zárral egybe lehet-e hangolni, vagyis ki lehet-e venni a régi kulcsból a chipet?
Előre is köszönöm. Tisztelettel: Róbert
Ahogy kiveszem soraiból, a csomagtartó motorja nem működik és ez lehet oka a jelenségnek. Ha lezárnak a motorok, de a csomagtartó nyitott állásban marad, akkor a rendszer érzékeli és úgy értelmezi, mintha ön nyitná a csomagtartó felől, így visszanyit a többi.
Ha a motort tudja vezérelni, de az autó felől nem kap jelet, akkor a motor jó, ahogy a kapcsoló is jó lehet, hiszen, ha nyomkodja, akkor vezérel, így a vezérlése lehet rossz. Csomagtartó esetében általában az átvezető kábel szokott eltörni. Ki kell bontani az átvezetőt és ellenőrizni.
Ha törött a kábel, akkor azt nem elég összeforrasztani, ki kell váltani egy darabon. Ha csak összeforrasztja, akkor nagyon hamar újra eltörik, hiszen a forrasztásnál merev lesz, ami nem bírja a hajtogatást. A karosszéria és a csomagtértető közötti szakaszra új kábelt kell befűzni és olyan helyen toldani, ahol a nyitogatáskor nem mozdul a kábel.
A munkára jól rá kell készülni, mert az átvezető kiszedése és az új kábel áthúzása nagyon kényelmetlen feladat. Nincs elég hely, nem fér hozzá az ember, szóval, nem túl könnyű. Ha sikerült helyreállítani a rendszert és minden működik, akkor lehet elgondolkodni a távkapcsolón.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Jónapot kívánok!
Van egy Ford C-max-unk és most szeretnénk bele egy tolatókamerát. A Fordnál szereléssel együtt 70 ezer forint(+áfa) körül szereznék be, beépítéssel együtt. A neten találtam univerzálist, viszont itt
1, nem tudom hogy beszerelik-e (még nem válaszoltak),
2. én mindig a márkakereskedésbe hordtam(om) az autómat, mert őket ismerem, és megbízom bennük. A fenti linken lévő szett így leírva szépen hangzik, de nekem ez nem mond semmi többet. Önök szerint megérhet egy próbát? Beszereltessem ott, ahol veszem, (már ha lehet) mert ők már láttak ilyet, és bízzak abban, hogy nem barmolják szét az autót, és úgy is ők adják a garanciát, vagy vegyem meg, és vigyem el a szakszervízbe, ahol még C-Maxba nem szereltek be ilyet utólag (az én modeltípusomhoz legalább is), és ahonnan az árajánlatot kértem?
Tudnak ajánlani esetleg egy megbízható szervízt, ahol beszerelik a tolatókamerát szépen és jól, és nem húzzák le nagyon az embert, vagy vegyem meg, amit a Fordnál ajánlottak, és bízzam rájuk a garanciális kérdéseket, ha esetleg lesznek, mind a szerelés mind a kamera terén? Én nem értek ehhez, csak úgy gondolom jobb lenne, mint egy sima tolatóradar (az első-hátsó 110 körül van akciósan a Fordnál).
Szép napot! András
Azt is látni kellene, hogy mit ajánl a Ford. Mint mindenben, a tolatókamerák között is vannak jó, jobb, vagy éppen gyengébb minőségű termékek, így összehasonlítani csak az ára alapján nem lehet. Hasonló tolatókamera szettet szeretünk, jól működik. Az egyetlen negatívuma, hogy a kijelző mérete kicsi, de ekkora fér bele a visszapillantóba. Az elhelyezésnél, azaz a szerelés és vásárlás előtt érdemes kipróbálni csak levegőben összedugva, hogy az adott autóban milyen lesz a végeredmény.
Ha túl sok fény jut a tükörhöz, akkor nappal, napsütésben nem lesz látható. Van ilyen autó is, ezért egy próbát megérdemel. Mindenképpen olyan helyet ajánlok a vásárlásra, ahol be is szerelik az adott eszközt, legyen az tolatókamera, vagy bármi. Ha esetleg hiba lépne fel, így nem kell a szerelő és a bolt között rohangálni, bizonyítgatni, hogy az termék vagy a szerelő a hibás. Mi is szerelünk olyan szerkezeteket, amit az ügyfél hoz, de mindig figyelmeztetjük, hogy bármiféle hiba esetén szerelési díjat fogunk felszámolni.
Ami elromolhat, az el is romlik, így lehet a termék gyárilag is hibás, amit a forgalmazó akár el is hisz és cseréli, de a ki és beszerelés munkadíját nem fogja fizetni, a szerelő meg nem dolgozhat ingyen. Ha szakemberről beszélünk, akkor nyugodtam bízza rá a beépítést, nem kell szakszervizbe vinni az autót. Tudom, vannak elrettentő példák, de többségében olyan szerelőket ismerek, akik felelősséggel szednek szét autót és össze is tudják rakni, legyen az bármilyen típus vagy márka.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu