A Vikingek szekere akadva vált

tegnap, 15:18 Módosítva: 2016-12-08 15:19:22
68

Kedves Autódoki!

Egy 2004-es 5-ös manuális váltós 2.4-es dízel (163 le) Volvo S60-om van. Az autóban 230 000 km van, és néha nehezen veszi az 1-est és a hátramenetet. Emellett egy leheletnyi akadás is érezhető a váltások során. A szervizkönyv szerint nem kell a váltóban olajat cserélni, de lehet, hogy a fenti tüneteken segítene a csere? Vagy rosszul gondolom, és más lehet a dolog forrása?

Gergő

Kedves Gergő!

Az S60 2.4d az biza' királyság, az utolsó igazi svéd tankok egyike. A sebességváltó bizonyára nem lesz morcos az új olajtöltetért, de azért a kuplung ellenőrzése sem árthat. Ha a rendszer még a gyári hidraulika-töltettel dolgozik, érdemes ott is folyadékot cserélni, illetve ha a fő/munkahenger közül valahol szivárgás gyanú lépne fel, akkor a csere javasolt.

A kinyomócsapággyal kombinált munkahenger cseréje nem olcsó mulatság, remélhetőleg ott minden rendben lesz. A váltóolaj cseréje hatvanezrenként nem árthat: itt már nem a garanciaidő átvészelése, hanem a következő tíz év probléma mentessége a cél. Jó tankozást kívánok!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Olaj a szívócsőben

december 4., 09:22 Módosítva: 2016-12-08 17:49:24
81

Tisztelt Autódoktor

Egy 2012-es 1.7 Opel dízel motornál (motorkód: A17DTS) fedeztem fel a következőt: Az intercooler után, ahol a szívócső csatlakozik a fojtószelephez (azt hiszem így hívják, a szelep után jön majd az EGR becsatlakozása), a szívócső alja olajos, olajsaras volt, és természetesen az olaj a szívócsőből jött, a csatlakozásnál. (egy kézzel oldható bilincs - ami egy drót - tartja ott a csövet, van benne egy O gyűrű is)

Mintha a megnövekedett turbó nyomás préselne ki ott egy kis olajat, és itt jön a kérdésem: kezdjek el gyűjteni új turbóra? Miért olajos belül a cső, mi okozhatja ezt, mekkora probléma? (gondolom a turbóból jöhet az olaj) Nem nagyüzemben termelődik ott az olaj, vagyis nem eszi az autó az olajat, nem kell töltögetni.

Ferenc

Kedves Ferenc!

Sajnos a patyolat tiszta szívócsöveknek búcsút mondhattunk miután a motorokban megjelent a kipufogógáz-visszavezetés. Ezt a sokszor erősen szemcsés végterméket a motorolaj-származékokkal kiegészítve meg is kapjuk a szurokszerű, tapadós matériát, amit legtöbb esetben csak manuális kapirgálással lehet kiirtani az akár számottevően keresztmetszet-csökkent szívórendszeri járatokból.

A turbós motorok esetében a szívórendszerbe kerülő kenőanyag/olajpára jelenléte bizonyos mértékig normális, továbbmenve a témán, a szívómotoroknál sem ritka látvány - ott leginkább a kartergáz-visszavezetés felől származtatható a dolog. Amíg az autó olajfogyasztása a gyári kereteken belül marad - ez a gyárilag megadott nagy tolerancia töredéke kellene legyen: a legtöbb gyártó 0.8-1 litert ad meg 1000 kilométerre - a gyakorlatban inkább kb. 2 liter/ 15 000 km, addig nincs ok az aggodalomra.

A turbófeltöltő mechanikus ellenőrzése javasolt a karbantartási munkák elvégzése közepette, a töltőnyomás célműszerrel gyorsan ellenőrizhető, de a vezérlőegység is azonnal piros lapot mutat fel, ha az optimális zónából kicsusszant az érték. A manapság gyakori drótos-gumigyűrűs rögzítések könnyezése gyakori, nem feltétlenül jelent hibát, szintén a karbantartások alkalmával érdemes a maga köré piszkított részeket letisztítani, ellenőrizni. A motorolaj cseréjekor különös fontossággal bír a megfelelő kenőanyag megválasztása, nem érdemes a végletek irányába elhúzódni, az arany középút mindig bejön - minél hígabb az anyag, annál több juthat ki a feltöltőből és a motor finoman illesztett részeiből.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Szereti a sültkrumplit a 123-as?

november 28., 17:37 Módosítva: 2016-12-03 07:09:50
650

Tisztelt Autódoktor!

A család használatában van egy 1984-es Mercedes (W123 300TD), ami az utóbbi években időnként nem megfelelő minőségű üzemanyaggal (legyünk őszinték, étolajjal) volt üzemeltetve, ezáltal a tankban és a szívóágon jelentős lerakódások vannak.

Kérdésem arra vonatkozik, hogy létezik-e olyan adalék, amivel megbízhatóan orvosolható ez a probléma? A neten persze rengeteg ilyesfajta adalékot találni, főként az érdekelne, hogy melyik ezek közül az, ami tényleg hatékony, nem bántja a motort, és elérhető áron kapható.

Gergely

Kedves Gergely!

A képlet szereplőit kicserélve a kérdés így hangzik: Cirmit, a macskánkat évekig savval itattuk. Ha most 2.8-as tejet kap egy ideig, minden rendben lesz? Melyik tejszínt töltsük a tálkájába? Remélem nem bántottam meg az érzéseit, köszönöm az őszinteségét! Most pedig tessék kimenni, és megsimogatni az öreg német traktort!

Ha az öreg 123-as még tartós használatban lesz a terveik szerint, érdemes darabokra szedni az üzemanyagrendszert, és mindent patyolat-tiszta állapotra hozni. Az adagolót, és a porlasztókat pedig érdemes egy dízel-specialistához elvinni, hogy ott is teljes képet kaphassanak a teendőkről: hozzá kell tennem, hogy az ős-Merci alkotóelemei még nagy százalékban minőségi anyagokból épültek, akár még meg is úszhatták a tartós kínzásokat.

Egy tömítésszett-csere, és porlasztó felújítás nagy valószínűség szerint amúgy is aktuális már. A tankot, és a csöveket is érdemes kiszedni, és manuális módszerekkel teljesen kitisztítani. Tekintse ezt egyfajta vezeklésnek az étolajos üzemeltetésért cserébe. Béke és tiszta gázolaj! Hajrá öreg vasak!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Friss olaj, csend, boldogság

november 26., 12:42 Módosítva: 2016-11-28 17:48:30
85

Kedves Autódoktor!

Érdeklődnék, hogy 1,2-es benzines, 2003-as Ford Fiestában mikor szükséges a lánccsere? Több variációt is hallottam, de nem tudom, melyik az igaz. Csak ha csörög a lánc, vagy 100 ezer km-enként?

Kitti

Kedves Kitti!

Amennyiben az autó rendszeresen (15 000 kilométerenként) megkapja a hozzávaló olajcserét és simogatást, a lánc nagy valószínűséggel végig futja az autó teljes élettartamát. A gyár fix intervallumot nem ad meg, valóban csak panaszos esetben szükséges a vezérléshez nyúlni - legtöbb esetben a tipikusnak mondható, indítás utáni néhány másodperces zörgő hang jelzi a tulajnak, hogy valami nem teljesen klappol odabent.

Ha csend honol a motortérben, és csak a normál motorhang hallható, akkor nincs semmi tennivaló a lánc körül. Szerencsére a kérdéses típus nagyon hálásnak bizonyult, igazi igáslóként viseli a legtöbb Fiesta a mindennapi használatot. A Júingok' kedvenc mondása itt is igaz: az olaj a lényeg!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

A kaki esete a tükörfénnyel

november 23., 10:04 Módosítva: 2016-11-29 16:13:43
0

Tisztelt Autódoktor!

Az a szerencsétlen helyzet állt elő a ma pont egy hete a márkaszervizből, fényezésről hozott Focusommal, hogy munkaidő alatt sajnos több helyen telibe tisztelte néhány szívtelen madár. Természetesen csak az újrafényezett motorháztetőt, amit azonnal le is mostam: bő vízzel feláztattam és leöblítettem. Sajnos ennek ellenére a fényezés az ürülékek alatt mattult. Az a kérdésem, hogy alig 8 óra alatt ez normális jelenség-e, vagy betudható az újrafényezés hibájának?

János

Kedves János!

A friss fényezés - és ez igaz az új autókra is - az elkészüléstől számított két-három hétig még nagyon sérülékeny, a fizika/kémia még erősen dolgozik a lemezeken levő rétegekben. Ebben az intervallumban sajnos az említett behatás bizony okozhat problémát, de az ürüléken kívül egyéb mesterséges kemikáliák is hasonló elváltozásokat okozhatnak: hígító, fólia, matricák, viasz-paszták, stb.

Vigye vissza az autót a fényezést javító műhelybe, kis szerencsével szakszerű felületkezeléssel a szépséghiba megszüntethető. A munkát megfelelően, jól megválasztott anyagokkal elvégző műhely felelőssége nem valószínű az ügyben, a felelőtlenül kakiló madarat kéne kukoricán térdepeltetni egy darabig - a sült galamb íze pedig megosztó, gusztus dolga.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Hangosan sóhajt, majd cammog az Audi

november 18., 15:11 Módosítva: 2016-11-27 07:18:33
94

Kedves Autódoktor!

Januárban vettem egy 2007-es évjáratú 170LE-es kétezres dízel Audi A3-at (ötajtós 8P) BMN motórkóddal. Az akkor 170 000 km-es autót hölgy tulajdonostól, végig szervizelve, szinte tényleg újnak kinéző állapotban sikerült beszerezni. A korai öröm gyorsan elmúlt, ugyanis kb 1-2 hónapja lehetett nálam az autó, amikor egy nagyobb gázadásnál 1-1 pillanatra megtorpant, majd ment tovább. Idegesítő volt, de hibakódot nem csinált, a szervizben pedig azt mondták, hogy biztos csak el van kicsit tömődve valahol, menjek vele többet pályán, majd kitisztul.

Teltek a hónapok, a jelenség egyre gyakoribb lett, majd megjelent egy huhogó hang, ami főként magasabb fordulatnál és váltásnál egy megerősödő hangot adott. Ilyenkor az autó nem tiltott le, de olyan volt, mintha 40 lóerős lenne és padlógáz esetén sem ment, inkább csak zúgott. Ha leállítottam és újraindítottam az autót, azonnal elmúlt a hiba. A szervizben persze ugyanazt mondták hibajelenség reprodukció hiányában. Menjek nyugodtan haza, biztos valahol el van tömődve kicsit.

A mai napon nagyjából 30 km-t mentem pályán kb. 160-170-es tempóval. A lehajtót elhagyva azonnal megjelent ez a furcsa hang, jött a teljes teljesítménycsökkenés és olyan 2500-as fordulattól egy eddig még nem hallott, nagyon ijesztő, hajszárító, porszívó szerű búgó hang jött a motorháztető alól. Félreállás, leállítás és 3 perc múlva újraindítás után az autónak ismét nem volt semmi baja. Mi lehet a baj? Mi nézessek meg? Nem szeretnék valahol az út szélén lerobbanni.

Balázs

Kedves Balázs!

Menjen vele, biztosan csak eldugult valami! Ja, nem. Ez azt hiszem, nem jó tanács. Azaz egyes elemei mégis felhasználhatók. Ha a rendszer nem tesz semmilyen észrevételt egyik releváns vezérlőegység hibatárolójában sem, akkor a hiba tapasztalhatósága lesz a kiindulópont.

Tehát nagyon jó lenne akkor eljutni a szervizig, amikor az autó éppen a "sompolygó üzemmódban" ragadt. De egy olyan szervizig, ahol nem csak a hibatárolók kiolvasásáig jutnak, hanem tovább is - egy szándékosan lecsökkentett teljesítményű autó esetében érdekes dolgokat lehet látni a menetteszt alatt a megjeleníthető - vezérlőegység által megfigyelt - értékek erdejében.

A szívó/feltöltőrendszer tartalmaz néhány olyan komponenst, amely keresztmetszet csökkentésre/zárásra alkalmas - részecskeszűrős motor esetén ez hatványozottan igaz. Az említett beavatkozók hibája, szorulása esetén a motor levegő-ellátása akadozhat, amely azonnali teljesítmény-csökkenéshez vezethet. A vezérlőegység továbbá képes szándékos, teljesítmény-romboló beavatkozásra is, de ez minden esetben konkrét hiba eltárolása mellett történik.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Utólagos katalizátor telepítése a V8-as mellé?

november 16., 10:57 Módosítva: 2016-11-18 15:12:19
29

Kedves Autódoktor!

Amerikai Ford Econoline típusú, 1982-es gyártású, V8 benzines autómnak régi autókra jellemző szaga van, főleg, ha járó motornál - pl. piros lámpánál - hátulról fúj a szél és az égésterméket a szellőző rendszer befújja az utastérbe.

Kérdésem, hogy javíthat-e a helyzeten, ha katalizátort szereltetek a kipufogó rendszerbe, anélkül, hogy az pl. Lambda szondával lenne ellátva, továbbá az autó karburátoros.

Bálint

Kedves Bálint!

Ha a benzinben dús keverék szúrós szaga érezhető az autó körül, illetve az utastérben is, a kipufogó rendszer végén mérhető emissziós értékek ellenőrzése és pontos beállítása az első mozzanat.

A szabályozatlan katalizátor hatásfoka sajnos sokkal alacsonyabb, mint a lambdaszondás visszacsatolással rendelkező rendszereké, ráadásul a kerámia nem nagyon szereti, ha benzinben úszik: ami egy öreg, mechanikus rendszer tehetetlenségéből, kopásaiból gyakorlatilag bármikor bekövetkező állapot lehet. A kezdeményezése nagyon szimpatikus, de feltétlenül tartsa be a fenti sorrendet.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Harc a vákuumért

november 5., 15:22 Módosítva: 2016-11-11 18:19:57
0

Tisztelt Autódoktor!

Kicsit fura kérdésem lenne egy öreg géppel kapcsolatban. Az autó egy 86'-os Dodge Caravan minivan. Gyárilag egy karburátoros, 2,6-os Mitsubishi Anston motorral szerelték (Pajero-motor). Elég bonyolult vákuumos rendszerei vannak, köztük egy EVAP rendszer is bele van építve, meg jó pár cső a kartergázokat vezeti vissza a karbiba. Elméletileg a benzingőzök a tankból két aktív szenes szűrőbe vannak vezetve, majd üzemi hőmérsékletnél az itt "tárolt" benzingőzök a karburátorba vezetődnek. Kell-e cserélni ezeket a szűrőket?

Azért kérdezem mert lenne lehetőségem a katalizátor rendelésekor esetleg ilyen tartályokra is szert tennem. Működhet még ez a rendszer egyáltalán? A legtöbb "autószerelő" csak értetlenül pislog, és azt javasolja, dobjam le a katalizátort, meg ezeket a rendszereket dugózzam le, és a kartergázt se hagyjam bevezetni a karbiba. Már nem merem szerelőhöz vinni a kocsit, inkább vettem négy könyvet hozzá, és mindent a gyári leírások alapján csinálok meg. Az utolsó "szerelőtől" is úgy mentem el a tanácsai után, hogy míg hátrament valamiért, elhagytam az udvarát. Sajnos amin nincs adatcsatlakozó, ahhoz már nem értenek.

Tibor

Kedves Tibor!

Az ember olyan, mint a víz és az elektromos áram: a könnyebb irányt választja. Ritka autója olyan, mint egy felfedezetlen, buja növényzetű földrész, amely fehéren virít a térképen: hiszen nem sokan jártak még arra. Szakmai szemmel nagy kihívás, de gazdasági szemmel hatalmas bukta is egyben.

Főleg a mai szakemberhiányos időkben nagyon nehéz lesz olyan műhelyt találnia, amelyik gondosan kibogozza az elvarratlan szálakat a Dodge motorterében. Inkább megcsinál hat kuplungot, tizenöt olajcserét, vagy hét célműszer-támogatott diagnosztikát a kolléga, mely előre látható idő és bevétel: tiszta sor. A Dodge-matatással eltöltött időt nehezebb leszámlázni, mint az olajszűrőt és a kuplungszettet. Ez tiszta matek, a romantika ide nem nagyon fér be.

Ha érez magában affinitást a nem kis kihívás teljesítésére, és a leírásai, eszközei is rendelkezésre állnak, nyugodtan vesse bele magát az ismeretlenbe, rengeteg pénzt spórolhat, ráadásul a szeretett gépjárművel foglalkozhat egész nap. Egy nyolcvanas évekbeli "japán" autón rengeteg vákuumvezérelt rendszert fog találni, mely számos visszacsapó szelepet, mágneskapcsolót, és membrános beavatkozókat is tartalmaz, nem beszélve a porladásra hajlamos gumicsövecskékről.

Megéri beszerezni egy vákuum és nyomás mérésére/létrehozására alkalmas eszközt - autósboltokban, szerszámboltokban kapható. Az aktívszén-szűrők cseréje csak abban az esetben szükséges ha sérülés, átalakítás látható rajtuk - csereperiódussal nem rendelkeznek. A katalizátor cseréjének szükségessége - ha szemmel láthatólag ép szerkezetű az alkatrész - a hibátlanul beállított keverékképzésű motor emissziójának mérésekor derülhet ki biztosan.

Egyelőre a rendszer egyéb elemeinek pótlására tartalékoljon, remélem még beszerezhetőek a fent említett kis komponensek. Sok sikert kívánok a munkához, ugye egy Parkoló Parádén megcsodálhatjuk majd az autót?

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Alkoholista szellem: láncot csörget és iszik

november 1., 13:03 Módosítva: 2016-11-07 06:20:12
33

Tisztelt autó doktor!

Astra G autómban (1.4 benzin, láncos motor) 162 000 km-van, ötven kilométerenként 0.5-1l vizet fogyaszt, hosszútávon pl: 600 km szintén ugyanennyit. Szivárgás, csöpögés nem látszik, az olajkupak belsején világosbarna nyálka van és a nívópálcán is felfedeztem már. Nem füstöl, csak egy kicsit zörög indításnál majd elhalkul.

János.

Kedves János!

Az eltűnő hűtőfolyadék mennyiség már nem nevezhető jelentéktelennek. Ha sehol nem látható szivárgás és a fagyálló lerakódott színes csíkja sem rajzolja ki a hiba helyét, valamint az utastér felé sem távozik a folyadék - pára és édeskés szag formájában - a hűtőrendszer nyomástesztjének elvégzése aktuális, hogy azonosítani lehessen az esetlegesen előforduló hengerfej-tömítettségi hibát.

Az indításnál jelentkező zörgés a vezérműlánc elmúlását jelzi, a láncszett cseréje javasolt: de csak gyári, vagy azzal megegyező minőségű alkatrészekre. Az olajsapkán levő sárgás nyálka származhat a hideg időben oda kicsapódó pára jelenlétéből, de ha a letisztított sapka rendszeresen nyálkás belülről, annak okát már az említett nyomásteszt is jelezni fogja.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Furcsán dobog az új szív a Puntóban

október 26., 14:37 Módosítva: 2016-11-01 15:46:24
34

Tisztelt Autódoktor!

Van egy 2003-as II-es, 1,2 16V szelepes Fiat Puntóm. Lényegtelen miért, de volt egy blokkcsere a motoron. Nem tudom, hogy mit rontottak el, visszavinni oda már nem merem, de a kocsi 2500-ös fordulatnál kezd el normálisan húzni, addig mintha három henger menne. A 2500-as fordulat minden sebességben megállja a helyét.

Mi lehet a probléma? Vezérműtengely-jeladó hibát ír ki a műszer. Valamint egy olyan észrevételem van még, hogy ha leállok az autóval, a fék bekeményedik, ami eddig nem volt probléma. Ha beindítom, teljesen jól működik.

Péter

Kedves Péter!

Sajnos elég egy motortéri kontakthiba a problémás működéshez, egy motorcsere esetén pedig a kábelköteg mozgatása, lekötése teljes mértékben megvalósul. A vezérlőegység által panaszolt szenzor cseréje előtt az áramkör alapos ellenőrzése elengedhetetlen.

Ha az autó vezérlésén is történt karbantartás/javítás, akkor az emberi tényezőt nem szabad kihagyni belőle: egy pontatlanul hangolt tengely-szinkronizációból is eredhet a motor rendellenes működése, ezen a környéken is érdemes vizsgálódni.

A fékszervó hibáját okozhatja a csőben levő visszacsapó szelep hiánya/hibája, vagy a rásegítő is meghibásodhatott, igaz ez legtöbb esetben sípolást, szuszogást hallat a fékpedál felől. Ha a korábbi javítást végző szerviz nem nyerte el a további bizalmát, keressen egy másik műhelyt, de az autó átadásakor minden, ön által ismert előzményt közöljön a szakemberekkel - ez jelentősen lerövidíti a javításhoz szükséges időt.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Elpilledt a Citroën reggelre

október 23., 08:22 Módosítva: 2016-10-27 17:56:28
56

Tisztelt Autódoktor!

Érdeklődni szeretnék, hogy vannak-e ismert típusbajai a Citroën Xsara Picasso-nak? Ma reggel teljesen lemerült akkumulátorral találtam az autómat (2002 év végi 1.6 benzin), ami azért furcsa, mert az akksi viszonylag új, a lámpát nem felejtettem égve, és nincsenek utólagosan beszerelt elektromos fogyasztók. A generátort négy éve cseréltettem, amikor megvettem az autót.

Mostanában csak annyi érinthette az elektromos rendszert, hogy múlt héten, amikor a fékeket generáloztattam, két új fényszóró izzót is rakattam az autóba. Hol kezdjem a nyomozást? Van valami terület, amit külön érdemes kivizsgálni az autó elektromos rendszerében?

László

Kedves László!

Említhetném a nem francia autósok gúnyos kijelentését, miszerint: " Hja, francia? Azokkal mindig van valami elektromos nyűg... " De a valóság az, hogy még az elektromos kütyüket vödörszám tartalmazó egykori XM jelű modell sem kotlott meg gyakrabban, mint a nem francia társai. Kivételt jelent - és ez minden autóra igaz, úgy általában - ha szakszerűtlen javítás, átalakítás, törés, beázás szerepelt a jármű életében. Elég egy bizonytalan testelés, és oda a megbízható működés...

Az akkumulátor lemerülése sajnos nyomozgatós eset, és a Picasso is komplikáltabb elektronikával van ellátva, mint az előbb említett zászlóshajó. A multiplex rendszer lényege, hogy a kommunikációra, és elég sok önállóságra feljogosított vezérlőegységek hálózata lényegesen kevesebb kábelezést igényel, mint anno a reléerdőket tartalmazó, "alkarnyi vastagságú" kábelkötegű előző generációk. Az önállóság átka, hogy egy hiba esetén a vezérlőegység akár a gyújtáskulcs távollétében is bekapcsolhat ezt-azt az autón, amivel az akkumulátor bizony merülésnek indul.

A hibakeresés mégis a töltőrendszer és az akkumulátor műszeres ellenőrzésével kell kezdődjön, leggyakrabban ezen a téren vérzik el a legtöbb autó. Az akkumulátor otthoni tesztje a hagyományos "leveszem este a sarut, meglátom reggelre lemerül-e" megoldás örökzöldnek tekinthető, és akár eredményes is lehet, leszámítva, hogy minden fedélzeti beállítás el fog szállni, de ez viszonylag gyorsan pótolható.

A szakértő kezek közé adott autó hibája viszonylag gyorsan megfejthető, ha az alapok rendben működnek, a rendszer szekcionált vizsgálata szükséges egy pontos Ampermérő közbeiktatásával. Itt nem kezdem el ecsetelni, mennyit spórolhat a tippre cserélgetéses gyógyításokkal szemben. Nagyon sokat. A négyéves akkumulátor sajnos már középkorúnak tekinthető, és akár el is fáradhat: a gyártók általánosan 4-6 évvel számolnak a telep tervezésekor. Az akkumulátor legtöbb jellemzője szerencsére mérhető.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

 

Villogó hibalámpa mellett vánszorog a Passat

október 19., 10:02 Módosítva: 2016-10-21 11:58:24
159

Tisztelt Autódoktor!

Kb. egy éve vettem egy Volkswagen Passat Kombit (2004. 2.0 TDI 100 kW). Most van egy olyan gondom, hogy az izzításjelző lámpa folyamatosan villog, az autó meg nem gyorsul 50 km/h óra után. Megy, csak nem gyorsul. Emellett a motorellenőrzési lámpa is világít. Most van benne kb. 228 ezer km. Az is lehet a gond, hogy a múltkor vontatva lett az autó, tudom nem szabad, de nem volt tréler.

István

Kedves István!

Ha az autó nem automata váltóval szerelt, nincs semmi baj a vontatással. Ha pedig esetleg összkerékhajtású lenne, akkor is csak a "két kerék áll, két kerék gurul" típusú vontatást kell mellőzni a hajtáslánc védelme érdekében. A vontatási tilalom leginkább az autópályákra vonatkozik, ott ne is nagyon próbálkozzon vele, mert a rendőrség hamar lekapcsolja a hatékony megfigyelő rendszereknek hála.

A villogó hibajelző az általánosnál súlyosabb hibát jelez, szerencsére nem kell tippelni ezzel kapcsolatban, egy célműszeres vizsgálat percek alatt megfejti a talányt, és a motorvezérlő egység által panaszolt áramkör, részegység hamar vizsgálhatóvá válik a gyors hibaelhárítás érdekében. A gyengeség hátterében elég sok minden szóba jöhet - ezért is jó az öndiagnosztika - a szívórendszeri problémáktól az üzemanyagrendszer gondjain és a motor mechanikus bajain át a nyesttámadásig számos technikai bibi jelentkezhet, mind-mind hibalámpát kapcsolva a műszerfalon. Irány egy felkészült szerviz, ahol a feltárás és a javítás is gyorsan megtörténhet.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Lótenyésztés a motortérben

október 13., 13:51 Módosítva: 2016-10-23 08:29:55
14

Üdv Autódoktor!

Nem tudom hogy ilyen kérdéssel elő állhatok-e, de van egy Škoda Felicia (Lx 1999., 50 kw) zemélygépjárművem és szeretnék egy pár lóerővel többet bele (én olyan 12-15 LE gondoltam). Szeretnék kérni tanácsot, hogy mit lehetne tenni ilyenkor mert arra gondoltam, hogy az agyával kéne játszani vagy a blokkot nagyobbra fúrni, de azt sem akarom, hogy emiatt rövidüljön a motor élettartalma. 

Gyuszi

Kedves Gyuszi!

Nem fog szeretni, de lebeszélném az öregecske Škoda átalakításáról. A rendes motortuning alapja egy hibátlan állapotú erőforrás. Egy tizenhét éves, korának megfelelő állapotú autó valószínűleg nem teljesen fitt, és az egykori 68 pacit számláló ménes néhány példánya is már a lónirvána felé baktat.

Ha igazán beleveti magát az ember a teljesítmény növelésébe, akkor olyan költségre számíthat, amiből egy eleve erősebb kivitelű használt autó megvásárolható. Inkább ebbe az irányba induljon. A hagyományos szívómotorok vezérlőegységének babrálásával nem sok plusz erőt lehet elérni, ne költsön ilyesmire.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Csökönyös a Trafic, aztán észbe kap

október 11., 15:12 Módosítva: 2016-10-20 06:31:28
51

Hallo Doki!

Van egy 2005-ös évjáratú Renault Trafic 1,9 dci 100 lovas mikrobuszom. Nagyon fura hibajelenséget tapasztalok mostanság. Csak és kizárólag üzemmelegen tapasztalható a probléma. Ha utazáskor megállok tankolni, pihenni, kétbetűs kitérőre stb., a kocsi elindítása után 6-10 másodpercig (volt már 1 percig is) nem reagál az autó a gázpedálra, és kicsivel alacsonyabb a fordulatszám a szokásosnál. Viszont nem konstans a probléma, olykor nem jelentkezik a hiba 1-2 napig. Menet közben tökéletes, hidegindításkor hibátlan.

A számítógépes diagnosztika egy független szervizben nem mutat tárolt hibakódot. Fórumokon olvastam a hibajelenségről, több különböző helyen is (egy netes videó is van egy német sráctól), ahol az oldotta meg a problémát , hogy porlasztócsúcsokat (igen mindegyiket) cseréltek a kocsiban, ami számomra már nem olyan vicces. Van esetleg ötlet ezzel kapcsolatban vagy tegyek félre nettó 200 ezret hibaelhárításra?

Laci

Kedves Laci!

Ha valóban porlasztó problémák vannak kialakulóban, akkor a nevezett összeg nem lesz elég sajnos. A típus egyik jellemzője a hengerfejbe rohadó porlasztó ronda, szőrös mumusként riogatja a tulajdonosokat, és nem alaptalanul: az egyik legismertebb porlasztókihúzással foglalkozó szakembertől kapott infók alapján nem ritka a húsz tonnának megfelelő húzóerővel is kekeckedő alkatrész, ami legtöbb esetben menthető, de van, hogy belehal a nehéz szülésbe.

Ha a hiba egyelőre a nem könnyen előcsalogatható kategóriába tartozik, és nem kerül megjegyzés az autó hibatárolójába, egy adatrögzítő behelyezésével a jelenség talán elcsíphető, habár az indítózás pillanatában némely típusnál az adatforgalom akadozhat.

Ha az üzemanyag nyomásának felépülésével - azaz annak hibájával - köthető össze a probléma, az üzemanyag útjának megbontásos végigkövetése javasolt a tanktól a motorig, és vissza. A tank előszűrő, az üzemanyagszűrő, és a nyomásszabályozó szennyezettsége, hibája esetén is előfordulhat hasonló jelenség, és talán a fent említett mumus egy időre valaki mást boldogít majd.

További nyűgöket tartalmazhat az elektronok birodalma is: a jeladókkal teletűzdelt rendszer képes olyan hibát produkálni, amely a megadott tűrésen belül van ugyan - így a vezérlő átsiklik fölötte - de tapasztalható problémát már okoz. A gázpedál helyzetérzékelésével kapcsolatos gond lehet ilyen tulajdonságú, a rendszer sérülékenysége egy ilyen irányú áramköri nyűg esetén maximális.

A hiba tapasztalhatósága esetén próbálja meg az azonnali újraindítást, és egy videós felvétel is segítheti a kollégák hibakeresési esélyeit. A legjobb természetesen a szervizkörülmények között felbukkanó jelenség, ezért akár több napra is érdemes a szervizben hagyni a gépet, vagy egy hosszú út utáni megállásra időzíteni a szerviz látogatást. Nem érdemes otthon próbálkozni a javítással, egy felkészült szerviz segítsége sokkal jobb hatásfokkal bír.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Gyorsításra rángat

október 6., 10:19 Módosítva: 2016-10-12 06:25:17
0

Kedves Doki!

Toyota Corolla Verso 1,6 benzines autóm van, hidegen rendesen gyorsul. Viszont amikor már meleg a motor, bizonyos idő után, pl. 50 km utazósebesség, 5. fokozat: nagyobb gázadásnál rángat. Ha szép lassan nyomom, és úgy gyorsítok, óvatosan akkor nem rángat, és fel is gyorsul pl. 90-re. Nagyobb sebességnél már nem rángat. Ugyanezt produkálja alacsonyabb sebesség fokozatoknál is, ha nem lassan adom neki a gázt rángat a motor!

Rnő

Kedves Rnő!

Kezdje a hibafeltárást a hagyományos módon: a gyújtórendszer és az üzemanyagrendszer vizsgálatával. Mivel Toyota van az autóra írva minden oldalról, szerencsére nem jellemző nagy probléma a motortérben, igaz a típusra a széteső műanyag szívócső, és a szintén zörgésre hajlamos üzemanyagszivattyú is jellemző. Ez utóbbi már okozhat szállítási mennyiség/üzemi nyomásbeli eltéréseket, ami jelentkezhet a panaszolt jelenség formájában.

A japán egyterű sajnos nem minden kivitele rendelkezik cserélhető benzinszűrővel - az új "divat" szerint - ezért sem ildomos kétes minőségű üzemanyaggal etetni, de ha az ön példánya még benzinszűrős kivitel, akkor ne legyen rest a filtert minden második olajcserénél cseréltetni. Jelentkezzen be kedvenc autószervizébe egy általános motortéri felülvizsgálatra, biztos vagyok benne, hogy az autó nagyon hamar ismét hadra fogható lesz.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Ferdén áll az autó

október 3., 16:19 Módosítva: 2016-10-11 06:16:12
0

Tisztelt Autódoktor!

A problémám, hogy a '96-os évjáratú 3 ajtós Honda Civicem egyenes talajon "ferdén" áll. Az autó bal eleje kb. 1-1,5 cm-rel lejjebb van mint a jobb eleje, a hátuljánál ez már kb. 3 cm-es eltérést jelent, tehát az autó jobb hátulja a balhoz képest 3 cm-rel van magasabban.

Elöl új rugókat kapott (ezeket én cseréltettem, mert a bal oldali el volt törve), hátul pedig újak a rugók és a lengéscsillapítók is (kb. másfél évesek, már így vettem), mégis megmaradt a "ferdesége". A kérdésem az lenne, hogy Ön szerint mi okozhatja a problémát? Megfordult a fejemben az is, hogy esetleg a bal első gólyalábnál a rugótányér deformálódhatott el, de amikor cserélték elől a rugókat a szerelő nem szólt, hogy más probléma is lenne. Teljesen tanácstalan vagyok.

Péter

Kedves Péter!

Az nem baj, ha ön tanácstalan az ügyben, az lenne a baj, ha az autót javító szakember is az lenne. Kérem, vigye vissza a szervizbe az autót, hogy a szemmel is látható probléma feltérképezése gyorsan megtörténhessen!

Ha az autón karambolból, korrózióból származó probléma, deformáció nem látható, és a futómű elemei is hibátlanok, elméleti síkon csak a rugó méretbeli hibája okozhatja a ferdeséget. Sajnos az is előfordulhat, hogy az új rugók dobozaiban két, minimálisan eltérő alkatrész volt található, de mivel egyszerre csak egy volt a szerelő kezében - aki bízott az új alkatrész hibátlanságában - a méretproblémára az összerakáskor nem derült fény.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Gyors pénztárca-ürítés házilag

szeptember 28., 11:51 Módosítva: 2016-10-05 06:19:47
148

Üdv Doki!

Problémám egy Opel Astra "F", 1.6 16V autóval akadt (97-es évjárat, x16xel) A baj a következő: az autó el kezd rángatni menet közben és előjön a motorjelző kis lámpa, ilyenkor alig akar menni az autó az alapjárat is meg változik! Tegnap kicseréltem a gyertyákat hátha az a baj, egy félnapig semmi baj nem volt aztán ma reggel megint előjött ugyan ez a hiba!

2 dologra gondoltam még az egyik az EGR-szelep a másik a labdaszonda lenne! Nagyon jó lenne ha tudna nekem erre valami jó választ adni!

Zs.R.

Kedves Zs.R.!

Gondolni sok mindenre lehet, és jó is a műszaki problémákon való ötletelés, csak ne kövesse impulzus-vásárlás a hirtelen elgondolás alapján végzett hibameghatározást. A leírt jelenséget elég sok dolog okozhatja a gyújtótrafótól az injektorokon, a nyomás jeladón, csövezésen és a kábelhibákon - tudom még folytatni a listát - át a motor mechanikus hibáig bezárólag.

A hozzáértő, műszeres diagnosztika nem kidobott pénz! Keressen egy megfelelően felkészült műhelyt a hibakeresés elvégzésére. A kezdő rúgás minden esetben a vezérlőegység hibatárolójának kiolvasása, de ez még nagyon messze van a góltól! A legtöbb esetben néhány óra leforgása után már egy kész, megalapozott diagnózissal lesz gazdagabb és pénzben egy cseppet sem szegényebb, mert a feleslegesen cserélt lambda szonda és EGR szelep ára a zsebében marad.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Pánsíp hangja szól a fedélzeten

szeptember 20., 13:04 Módosítva: 2016-10-04 06:31:31
35

Üdv doki!

Suzuki Grand Vitara 1.9 DDIS autóm használata közben, 2000-es fordulatnál hallatszik egy sípoló hang - a porszívó hangjához hasonlít, csak sokkal halkabb. A turbó levegő visszahűtő a lamellák közt olajos, és a lökhárító belseje is olaj permettől szennyezett. Okozhatja a fütyülő hangot a tömítetlenség? Én azt gyanítom, hogy az alacsonyabb turbónyomás miatt a turbót a kipufogógáz túlpörgeti, és ezt a hangot hallom?

Bodo

Kedves Bodo!

A motor szívó/feltöltő rendszerének tömítetlensége gyakori probléma. Sajnos a sérülékeny intercooler az optimális hatásfok elérése érdekében általában olyan helyre kerül elhelyezésre, ahol alaposan ki van téve az idő és a használat viszontagságainak, továbbá már nem is az örökkévalóságnak készül - idővel a tömítettsége is romlik.

Az olaj megjelenése nem feltétlenül jelent azonnali motorhibát, a motorvezérlő árgus szemekkel figyeli a motor üzem közbeni értékeit, és a nyomásviszonyok tartós és jelentős felborulása esetén azonnal visszajelző felkapcsolásával és teljesítmény lehatárolással is a sofőr tudtára adja: irány a szerviz.

A turbónyomás menettesztek közbeni műszeres mérésével a rendszer hatásfoka mérhető, de azért az eredményektől függetlenül készüljön fel a kifújó rendszer javítására. A keletkezett rés sípként viselkedve adhat ki hangokat, de a turbófeltöltő normális üzeme alatt is hallható egy kis, turbinaszerű hang, amely a lapátok kopásával növekedhet is. Érdemes egy szakavatott fül igénybe vétele a hang azonosításához, nem kizárt, hogy a francia szívvel ellátott japán gépezet még jó darabig elmuzsikál úgy, ahogy van.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Nem bírja a cammogást a Samurai

szeptember 14., 11:00 Módosítva: 2016-09-20 17:57:04
25

Tisztelt Autódoktor!

1989-es Suzuki Samurai a következő hibát produkálja. Városi araszolgatásnál vagy terepen lassú haladásnál egy idő után nem lehet sebességbe rakni vagy kivenni a sebességváltót. Normál használatnál városban vagy országúton könnyedén lehet váltani.

István

Kedves István!

Szép kort élt meg a japán kisautó, valami azt súgja hogy valószínűleg nem múzeumban fog megöregedni, és még jó darabig eregetheti a kipufogógázait szélnek-világnak. Elsősorban a tengelykapcsoló körül kellene vizsgálódni, habár a bowden nem nagyon okozhat hasonló tünetet: érdemes a pedál útját, a mechanika működését jól működő, és rosszalkodó' üzemmódban is ellenőrizni.

Ha a hibajelenség közben a pedál működtetéséhez szükséges erő, a pedál nyomáspontja változik, esetleg hangot ad a mechanika: a javítás menete ebben az irányban kell folytatódjon. A sebességváltó olajtöltete és a kenőanyag minősége is nagyon fontos a listán, itt már előfordulhat olyan probléma, ami meleg-üzemi gondokat okozhat.

Ha az erőátviteli folyadékok legutóbbi cseréjének ideje a múlt homályába vész, itt az idő a cserére. Ha a fentiek rendben vannak, és a jelenség továbbra is fennáll, a megbontásos vizsgálat/hibakeresés következik a sorban, a kismilliószor kapcsolt fokozatok, a fáradt fokozat/tengelykapcsoló mechanika elszenvedhetett olyan mértékű kopást, deformációt, hiányt amely az említett probléma jelentkezéséhez vezethet. Alapos kivizsgálással, a jelenség szisztematikus megfigyelésével meglesz a hiba, majd a megoldása is. Sok boldog kilométert kívánok a négykerekű japán, nyugdíjas hegymászó kormánya mögött!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Tetőablak utólag

szeptember 10., 10:10 Módosítva: 2016-09-16 06:37:28
6

Tisztelt Autódoki!

Hároméves, "budget" márkás személygépkocsira szeretnék utólag beszerelhető tetőablakot. Ön mit javasol? Érdemes egyáltalán vele foglakozni? Van több cég is a piacon? Az autó hosszú ideig a tulajdonunkat képezi, nem megy pár évesen a "lecsóba". Egy nagy tapasztalattal bíró cégtől igen borsos (280 ezer forint) árajánlatot kaptam, igaz elektromos működtetésű valamint árnyékolóval rendelkező kivitel szerepel az ajánlatukban (H-300 NSG Comfort). Sajnos ezt nem tudom vállalni.

Az autó viszonylag nagy üvegfelületei, illetve a légkondi és/vagy lehúzott ablak helyett merült fel a tetőablak ötlete (huzatmentesen és csendesebben átszellőzik az autó, valamint a nyári kánikulai napok után esetleg teljesen kiválthatja a légkondit). Ha rossz az elképzelésem, vagy a hozzá fűzött reményeim bizonyulnak túlzónak, kérem, nyugodtan "köpködje" meg az egész ötletet/elképzelést. Eddig mindösszesen két céget találtam. A fent említett budapesti mellett egy vidéki nagyvárosban működőt, ahol az ár baráti, igaz csak kibillenthető funkcióval bír az általuk forgalmazott (beszerelési lehetőséggel) tetőablak.

Ricsi

Kedves Ricsi!

Nem jó embert talált meg, érzelmileg érintett vagyok az ügyben: az első dolog amit évszaktól és időjárástól függetlenül működtetek az autón az a naptető kurblija/kapcsolója. Autóvásárláskor pedig az első számú kritériumom a tetőn található gyári luk megléte.

A mai autók eléggé hozzák a műanyagablak-érzést, ez nem vitás, főleg a nemrég taglalt bubogás miatt lehúzhatatlan ablakok okán. A klíma nagyon komfortos találmány, de aki nem szereti a mesterséges közeget, az bizony egy idő után feszenghet az utastérben - igaz, ehhez hozzájárulhat az is, ha a szellőzőrendszer megfelelő időszakos fertőtlenítése, karbantartása elmaradt esetleg, és a benti légkör friss levegő után kiált.

A klíma előtti korszakban felnőtteknek még ismert a huzattól hangos utastérben való utazás, ami rendkívül hangulatos, már-már romantikus, de azt le kell szögeznünk, hogy egy jól működő klímával nem veheti fel a versenyt. A megfelelő tetőablak kiválasztásánál feltétlenül olyan céget válasszon, amely alkatrészt is kínál a termékhez, hosszú távon gondolkozva már most érdemes lenne néhány pót-tömítést vásárolni a tetőhöz, mert az UV nem kegyelmez semminek: a megöregedett gumi bizony beengedi a folyadékot idővel, és a legtöbb utólagos naptető nem rendelkezik belső vízelvezető tálcával, tehát a vasszer' egyből az ülésre/nyakra/szőnyegre kerül.

A 80-as, 90-es évek sziloplaszttal beragasztott utólagos tetőit pedig jobb lenne nem visszahozni, retrodivat ide vagy oda. A másik sarkalatos pont a beépítés: csak olyan szakemberre bízza a munkát, aki már látott hasonlót, és garanciát is ad. Szerencsére a legtöbb forgalmazó beszereléssel együtt vállalja az értékesítést. Itt a tető megfelelő kivágása, a korróziógátlás, és a tetőkárpit szakszerű, esztétikus kialakítása is fontos szempont. Az olcsó sokszor a legdrágább lesz a végén, ezért érdemes inkább eleve a minőséget választani. Az árnyékoló nélküli kivitel felejtős, gondoljon a júliusi hőségben való klíma nélküli ácsorgásra az autópálya 72 fokot árasztó aszfaltján.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Mikor legyen szíjcsere a Foresterben?

szeptember 8., 17:56 Módosítva: 2016-09-11 13:42:40
0

Kedves Doki!

Fél éve vásároltam egy 2003-as 2.0 szívó benzines Forestert, 252 ezer km-el. Szép, megkímélt állapot, 1 német tulajdonos, 236 ezerig vezetett szervizkönyv, nagy tetőablak, szeretem. Vásárlás óta olajcsere és egy kormánymű felújítás volt a műsoron.

A szervizkönyv azonban elég szűkszavú, csak a kötelező kilométerállást és a hozzá fűződő pecséteket tartalmazza, így nem tudom, mikor volt, illetve lesz, esedékes a vezérműszíj és a holdudvara cseréje. Ebben kérném a segítségét, vajon mi a gyári vezérműszíj csere előírás?

Viktor

Kedves Viktor!

A napfénytető elengedhetetlen extra, fény nélkül a fű se nő. A vezérlés karbantartási idejének meghatározása a típushoz köthető hat motorszám ellenére sem vészesen komplikált: a japánosan kerek 100 000 km általánosan ráhúzható mindegyik verzióra két és négy vezérműtengely esetén is.

Az EJ20J motorkód 99-ig kilóg az előbbi aranyszabály alól: itt 75 000 kilométer után javasolja a japán mérnökcsapat a karbantartást. Az időkorlát minden esetben 84 hónap a gyár szerint.

Csak komplett vezérlés-szettben gondolkodjon, ne hagyjon gyenge láncszemet a rendszerben: ez a gondmentes (japán)autózás' egyik fő pontja. Az erőátvitel kenőanyagainak cseréje is fontos momentum. Ha a jármű eddigi karbantartását végző szerviz a pecsétek alapján beazonosítható, egy e-mailt érdemes küldeni információkérés ügyében: ha jó fejek még válaszolnak is, így sok fehér folt eltűnhet a kocsi múltjából.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Fogatlan vezérműszíj, halott Volvo

augusztus 30., 14:54 Módosítva: 2016-09-09 06:34:30
0

Üdv doktorbácsi,

2010-es V50, 110 ezer km-nél, zörgő hangot hallatott, majd kiírta, hogy "motorszerviz szükséges", jobbra index, első parkolóba behajt, motor leáll. A zajtól számított 700 méteren belül már nem ment a motor.

Szervizbe vontatva lett, márkaszerviz ma nézte meg, első ránézésre azt mondják, hogy az ékszíj fogak durván elnyíródtak, ami ahhoz képest, hogy 10 év vagy 140 ezer km után cserélendő, kicsit döbbenet.

Riogattak olyannal, hogy ez akár még odáig is fajulhat, hogy sérült a henger, a hengerfej, a szelepek, és alsó hangon akár fél misi is lehet a szerviz. Mi lehet az ok? Mik sérülhettek? Valóban reális a fél millás végszámla?

Mattec

Kedves Mattec!

Mivel az autóról nem sok információt adott meg, a V50 pedig számos motorvariánssal konfigurálható, néhány ciklust kigyűjtöttem az ön számára - valószínűleg a D2 motor brummoghat a motorházteteje alatt a 140-es periódusból kiindulva - azaz sajnos a brummogás egyelőre elnapolható.

1.6i - 160 000 km/10 év 1.8i, 2.0i - láncos vezérlés, nincs csereciklus

2.4i - 180 000 km/10év 1.6d,

2.0d - 240 000 km/10év (de 180 000-nél javasolt a karbantartás)

D2 - 140 000 km/10év

D3, D5 - 180 000 km/10év.

Ha az autó használtan került önhöz, a kilométeróra állása ügyében nem mehet biztosra az ember, az autó állapotához állított futásteljesítmény gyakori szokás és probléma Bécstől keletre (is). Ha nem erről van szó, akkor a cikluson belül meghibásodott vezérlés esete elég ritka - de nem kizárható - például a rugalmas ékszíjtárcsa szétesése esetén a tárcsa darabjai becsusszanhatnak a szíj alá, ahol átugrást, szakadást okozhatnak. A hibafeltárás első teendője a bekövetkezett baj okának feltárása: ha ez a lépés kimarad, az új alkatrészek sincsenek biztonságban.

A vezérlés elhangolódásakor a hengerfej szelepei utolérik a dugattyúkat, nagyon csúnya sérüléseket okozva ezzel a hengerfejben. Nagy általánosságban a hengerfej felújításával a probléma megoldódik, de ha nagy motorfordulatszámnál történt a galiba, a leszakadt szelepek beépülhetnek a dugattyútetőbe, illetve kárt tehetnek a hengerfalban is - ez utóbbi már a motor menthetetlenségét is okozhatja, szerencsére ritka esetről van szó.

A költségek gyári, Volvo alkatrészek és márkaszerviz esetén bizonyára magasabbak egy független szerviz áraihoz képest. Egy átlagos hengerfej-sérülés elhárítása kompletten vezérléssel együtt 300 ezer Forint körül is megállhat - de ez alapvetően függ a motorban esett kár mértékétől, erről pontos információt és kalkulációt kérhet a hibafeltárást elvégző szerviztől.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk- www.deltamark.hu

Kelepel az Astra

augusztus 26., 14:26 Módosítva: 2016-08-30 14:55:39
237

Üdv Doki!

Az lenne a gondom, hogy a drága Astrám elkezdett kelepelni gólya módjára. A verda 99-es G Astra, 1.4 16v, motor kód: X14XE, 170 000 km. Szóval kerepel a drága, de nem mindig. Nem lehet mihez kötni a jelenséget, hol hidegen, hol melegen, van hogy 2 napig csend, aztán újra kezdi.

Amikor kerepel, a teljesítmény visszaesik rendesen, ha elmúlik visszajön az erő. Olajat nemrég cseréltem, ugyanolyat kapott mint mindig. Castrol Magnetic 10w40. Ezzel soha nem volt semmi gond. Most persze elkezdte fogyasztani ezt is szépen. Gondolom a két dolognak köze lehet egymáshoz.

Szóval mi lehet ez és mi ez az összevisszaság? ZoliGabi

Kedves ZoliGabi!

Biztosíthatlak, hogy a gólya gének, a kelepelés és az ősz közelsége nem torkollik aktív délre húzásba, az Opel továbbra is a négy évszakos üzemmódban marad - hacsak nem volt tervben az olasz csizma sarka felé venni az irányt.

Ha mégis így lenne, feltétlenül érdemes némi motorolajjal felkészülni az útra, sajnos a tizenhat szelepes Opel-erőmű előszeretettel nyammogja a kenőanyagot amint halántéka őszülni kezd.

A kattogás az olajszint csökkenését is jelezheti - a szelephézagot szabályozó hidrotőkék motorolajjal működnek: ha nincs olaj, a tőkék nem látják el feladatukat és a megnövekedett hézag erős csattogással mutatkozik. Ha a hang megfelelő olajszintnél is jelentkezik, a tőkék hibája is előfordulhat.

A sokszelepes technika sajnos erőteljes kopási mutatókat képes produkálni, itt az idő a döntéshozatalra. Ha az autó pótlása már tervben volt, akkor hadd menjen - a hengerfej felújítása és egy gyűrűzés eléggé érik a további hosszútávú használat esetén: ez pedig erősen háromszázezer forintos tétel. Az erőtlenség, hengerkihagyás jelentkezhet a szelepek miatt, de egy sima gyújtáshibából kifolyólag is. Ha az Opel ráadásul szürke színű, inkább valami harsányabb kolorra válts, a téli szürkeségben üdítőleg hat valami színpompás négykerekű.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Kitekert kormánynál lefullad

augusztus 22., 15:45 Módosítva: 2016-08-26 14:42:04
0

Üdv Doki!

Seat Cordoba 2001 1.6 Sportline: amennyiben teljesen balra koppanásig tekerem a kormányt és indulnék, recsegő hangot lehet hallani és szinte egyből lefullad az autó. Jobbra tekerés esetén "csak" nyikorgó hang hallható. Mi okozhatja ezt a problémát? Amennyiben nincsen teljesen kitekerve a kormány a kocsi szépen fut és nem hallható semmilyen furcsa hang se.

Dávid

Kedves Dávid!

A hagyományos, hidraulikus szervószivattyúk esetében - amilyen az ön autójában is megtalálható - nem szabad a kormányt a végállásokon hagyni huzamosabb ideig, mert a szivattyú károsodhat.

A nyikorgó hang valószínűleg a szíjhajtástól jön, ahogy a forgásában gátolt szivattyú tárcsáján a szíj meg-megcsúszik. Ha a fellépett motorterhelést az alapjárati rendszer nem tudja korrigálni - a fojtószelepen és a környékén lerakódott koksz és égéstermék miatt - a motor leállása előfordulhat.

A teljesen kitekert futómű esetében, induláskor hallható recsegő hang származhat a féltengelycsukló kopott állapotából, de akár az egyik gömbfej/szilent szárazon futásából, kopásából is. Az alapjárati rendszer karbantartása, beállítása, az első futómű és az erőátvitel ellenőrzése, valamint az ékszíjhajtás vizsgálata javasolt.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Leáll a motor, majd felforr a hűtővíz

augusztus 14., 11:22 Módosítva: 2016-08-26 14:42:02
419

Üdv Doki!


Opel Insignia 2009, 2.0 CDTI 160LE. Az Alpokban voltunk kirándulni, és egy szerpentines emelkedős hegyi út után a parkolóban a motort leállítva arra lettem figyelmes, hogy elfolyt a hűtővíz egy része. A motorháztetőt felnyitva a tágulási tartály kupakjánál jött a víz. Menet közben végig 90 fokot mutatott a hőmérő.

A motor kihűlése után a tartályt feltöltve az eset nem ismétlődött meg, de megfigyeltem, hogy a motor erősebb igénybevétele után azonnal leállítva ugyanígy bugyog a tágulási tartálynál. Üzemmelegen akár nagyobb fordulaton pörgetve a motort semmi ilyesmi nem tapasztalható. A kifolyt hűtővíz tiszta, nem habos, nem olajos, tehát nem valószínű hogy hengerfejes. Normális követelmény az, hogy erősebb igénybevétel esetén a motor leállítása előtt járassuk alapjáraton még egy-két percig?

László

Kedves László!


A feltételezés teljesen korrekt, az autó felhasználói kézikönyve is említést kell tegyen arról, hogy a forszírozott felhasználás után (hegymenet, autópályás üzem, vontatás) néhány percet adjunk a motornak az alapjáraton való visszahűlésre, ami a turbófeltöltő(k) normál fordulatra való lelassulását is jelenti - ez hosszú távon a feltöltők élettartamát is növeli, a tulajdonos bankszámláját pedig kíméli.


A tervezők kis hűtőfolyadék-keringető szivattyúval próbáltak gondoskodni a leállított motor hőjének egyenletes elosztásáról, de a forráspont közelében lekapcsolt erőforrás esetében ez fabatkát sem ér. A versenyautókba (is) beszerelhető turbo-timerek is e célt szolgálják: a versenyző ott hagyhatja a járó motorú autót az etap teljesítése után, a kis elektronika pedig csak pár perc múlva állítja le a motort. A civil életben inkább hallgassa meg az épp elkezdődött számot a rádióban a kézifék behúzása után - gitárszólót amúgy sem halkítunk le ugyebár - majd amikor a zenész elengedte a húrokat, jöhet a motor leállítása.


Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Távolról sincs vége, olvasson még