Csendes a pumpa, itthon maradunk

október 16., 17:08 Módosítva: 2017-10-17 09:43
94

Üdvözlöm önöket!

Volna egy kis problémám. Van egy 2003-as 1,8-as benzines Mondeóm. A gond az, hogy a parkolóban beültem, indítottam, beindult, röffent és öt másodperc múlva leállt. Azóta nem indul. Elsőre benzinpumpára gyanakodtunk. De a szerelő három napja küzd és kiderült, hogy a komputertől jön a jel, de a benzinpumpáig nem jut el. A benzinpumpa, ha közvetlen áramot kap, akkor működik.

Egyelőre valami jeladóra gondol a szerelő a vezérműtengelyen, vagy azt mondta, hogy van valami más jeladó is. De mondjuk nekem már zavaros még az is, hogy már a vezérlésről is beszél, hogy az is elmehetett, és azért nem ad jelet. De az ő elmondása szerint, ha befúj egy kis indító spray-t akkor pöcc-röff indul. Így engem már teljesen összezavart. Lehet csak le akar húzni. Nem tudom. Van esetleg ötletük, hogy mi lehet a baja az autónak?

Zsolt

Kedves Zsolt!

Elsősorban a vezető lábterében, az "A" oszlop tövében, a burkolat mögött elhelyezkedő inercia kapcsolót ellenőrizzék. Egy határozott nyomással vissza lehet pattintani a normál alaphelyzetébe, hogy ne szakítsa meg az üzemanyagpumpa áramkörét.

Ha ez rendben van, és az autó mégsem indul, de a pumpa direkt tápellátásával hibátlanul üzemel a motor, akkor egyéb villamossági probléma lehet a háttérben: táprelé gond, kontakthiba vagy esetleg egy utólagos riasztó/indításgátló. Ez már villamossági feladat, de rutinműtétnek számít.

A fennálló problémát fel lehet használni arra, hogy az áramkör alternatív bekötésével még egy védelmi vonalat lehessen képezni az autó eltulajdonítása ellen.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Csúsztatáskor remeg a kuplung

október 11., 15:32 Módosítva: 2017-10-18 06:34
164

Tisztelt Autódoki!

Azzal a kérdéssel fordulok Önhöz, hogy egy 2003-as Audi A4-ben (1.9 TDI 131 LE, 5-ös váltó), amikor bemelegedett rendesen a motor, indulásnál engedem fel a kuplungot és rángatni kezd az autó. Kettős tömegű lendkerék baja van-e esetleg, és ha igen, mikor ajánlja a cseréjét?

Roland

Kedves Roland!

A hagyományosan megégetett felületű kuplungtárcsa okozhat ilyen problémát, ez normál használat mellett néhány ezer kilométer után lekophat, és az erőátvitel ismét homogénné válhat.

A lendítőkerék hibája (zörgés, rezonancia) inkább alapjáraton, felengedett kuplunggal szokott jelentkezni, és a kuplung működtetésére/fordulat emelésére változik. A lendkerék felülvizsgálata - konkrét hiba-gyanú hiányában - a kuplung cseréjekor aktuális, és általában cserére is szorul, főleg ha az ember hosszútávra tervez az autóval.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Fogaskerék felvillanás, aztá teljesítmény csökkenés

október 7., 12:03 Módosítva: 2017-10-09 06:53
0

Kedves Autódoktor!

Jelenleg egy 2008 Ford Fiesta 1.4 TDCI, manuális váltós autó tulajdonosa vagyok és napi használatban van az autó. Jelenleg 65 000 km-t mutat a kilométeróra, 59 000-nél vásároltam (ellenőrzött).

Időnként (kb havonta 2x-3x) azt tapasztalom, hogy a fordulatszám mérő alatt egy sárga piktogram (fogaskerékben egy felkiáltójel) villog, a teljesítmény pedig elfogy. Úgy tapasztalom mintha a 2 ezres fordulat után a turbó nem kapcsolna be, gyorsul az az autó de nagyon lassan. Néhány kilométer után a villogás megszűnik és mintha semmi sem történt volna, aztán később újra előjön. Peugeot szervizben a diagnosztika semmit nem jelzett.

Mi válthatja ki ezt? Hogyan lehet orvosolni? Martin

Kedves Martin!

A panaszolt jelzés erőátvitellel kapcsolatos hibát kellene jelezzen elvi síkon, ami az ön kéziváltós autója esetében érdekes relációkat hordoz. Ha az autó újraindításával a probléma megszűnik, a vezérlőegység beavatkozásáról van szó - ami több mint valószínű.

Innentől kezdve csak a jelzést kiváltó okot kell megkeresni, melyben az autóra csatlakoztatott célműszer lehet segítségére egy felkészült szerelő kolléga tapasztalataival ötvözve. Nem ritkán a motornál tapasztalható problémák bújnak meg a háttérben, ami egy szívórendszeri keresztmetszet-csökkenéstől egy kontakthibás csatlakozón át az üzemanyagrendszer problémájáig bármit jelenthet, de akár egy hibás kuplungpedál-kapcsoló is okozhat hasonlót.

Ford esetében a Peugeot célműszer csak az egységesített OBD kommunikációval tud beszélgetni az autóval, ami egy rendkívül limitált információs csatorna. Habár a Fordban PSA származású a hardver, a szoftver viszont teljesen Fordos. Így olyan a dolog, mintha két eltérő nyelvet beszélő ember próbálna egymásnak viccet mesélni: csak a vigyorgás azonos, a szóviccek sütögetése felesleges.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Miért nincs fűtés az autómban?

október 4., 13:54 Módosítva: 2017-10-05 11:42
44

Tisztelt Autódoktor!

Birtokomban van egy 1990-es évjáratú Renault 19-es típusú autó. Az a problémám vele, hogy a fűtőradiátor sorozatos eldugulása miatt nincs, ill. csak gyengén van fűtés az utastérben.

A motor hűtőrendszerét már többször is átmostam és a fűtőradiátort is több alkalommal folyóvízzel átmosattam. Tehát a hűtőfolyadék gyakorlatilag tiszta a rendszerben. Érdekes ha a radiátort átmosom egy-két napig funkcionál a fűtés, de azután folyamatosan megszűnik. Mi lehet az oka a folyamatos eldugulásnak? Van-e olyan megoldás, hogy nagyobb bontás nélkül megoldjam a problémát vagy csak a radiátor csere segít?

Endé

Kedves Endé!

A radiátorok/hűtők/hőcserélők sajnos nagyon nehezen tisztíthatóak, mert a kis járataikban lerakódott szemcsés anyag rendkívül erősen ragaszkodik a pozíciójához. A hűtőket javító/felújító/gyártó szakműhelyek általában vállalnak szétszedéses tisztítást, ekkor a hűtő alkotóira bontása után a lamellák közötti csövek is jobban tisztíthatóak, de minden esetben szem előtt kell tartani a felmerülő költségeket.

Valószínűleg kedvezőbben jön ki a matek egy új radiátorral számolva. A rendszer szennyezettségét azonban feltétlenül meg kell szüntetni, mert ha az új radiátor is megtelik a keringő anyaggal, az ismét kellemetlenségeket okozhat, amit nem fedez a garancia. Sajnos a hűtőben és a motorblokkban is rengeteg lerakódás bújhat meg, ezt a betöltött tiszta hűtőfolyadék gyors elszíneződése mutatja meg néhány nap elteltével.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Féktárcsát a hátsó dobok helyére?

szeptember 29., 11:36 Módosítva: 2017-10-05 06:31
146

Kedves Autódoki!

Van egy 2006-os Fiesta 1.4 TDCi autó a családban, nem régen került hozzánk. Ezen az autón a hátsó fékek dobfékesek. Azt szeretném megkérdezni, hogy lehet-e ezeket a hátsókat tárcsafékesre átalakítani? Nem otthoni barkácsolásra gondolok, hanem majd valamelyik szervizben, szakemberekkel. Nagy munka? Sok átalakítással jár? A Focus I. vagy II. hátsó tárcsafékjei például jók lennének? Mit javasol? A műszaki vizsgán okozhat majd problémát ez az átalakítás?

Attila

Kedves Attila!

Gyári szintű, szakszerű átalakítás esetén a vizsgahelyen valószínűleg fel sem tűnne a kollégáknak az átalakítás. Az alkatrész-katalógusban böngészve az ST150-es kivitel rendelkezett hátsó tárcsafékkel gyárilag (elsősorban a 2006-os kiviteleket nézve). Az átalakítás során a mechanikai átalakításokon kívül a fékhidraulika és az ABS/ESP érzékelői/szoftvere sem maradhatna a dobfékes kivitelnek megfelelően nagy valószínűség szerint.

Én nem nagyon javasolom az átépítést, igazából sokat nem is nyerne vele: a dobfék is rendkívül tartós berendezés. Ha az éves tisztítását/beállítását megkapja a szerkezet és normál használatban van az autó, akár százezer kilométer fölötti futást is kibír egy fékpofa-szettel, a vállalható/terhelhető fékhatással együtt. Mit szólna inkább egy ST150-hez a kis gázolajos helyett? A hátsó tárcsákon kívül lenne még egyéb finomság is a fedélzeten.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Víz a hátsó ajtókban

szeptember 22., 14:52 Módosítva: 2017-10-02 06:21
0

Üdv Dokik!

2008-ban vettem egy Peugeot 308 személygépkocsit. Azt tapasztalom, hogy eső után a hátsó ajtókban felgyülemlik a víz. Valahol befolyik, de nem sikerült rájönnöm még, hogy hol. Külföldi oldalakon, google-ban találtam rá találatot, illetve egyik ismerősöm, kinek szintén Peugeot 308-a van, szintén hasonlót tapasztalt.

Hallottak már vagy esetleg tapasztaltak már hasonlót? Vicc az egészben, hogy az ajtók alján van egy kis gumis rész, és ha azt megnyomkodom, elkezd a víz kicsöpögni, mint egy "túlfolyón".

Kérem segítsenek a problémát megoldani. Balázs

Kedves Balázs!

Az autók ajtaja mindig beázik, ha víz éri őket. Pontosabban nem áznak be, hanem a víz felül befolyik, alul pedig ki kell folyjon teljes mértékben. Ha a gyártó kicsit fifikásabb volt, akkor még a menetszél részleges bejutásáról is gondoskodott, hogy segítsen a nyílászárók belső kiszárításában.

Tehát jelen esetben inkább az a probléma, hogy a kifolyást lehetővé tevő nyílások eldugultak (por, levél, bogártetem, stb.), így valóban kis, mozgó tavacska jön létre a kárpit alatt, ami a flóra/fauna szempontjából optimális - mondjuk a fotoszintézisnek lőttek fény híján - de az autó fémből készült szerkezeteinek már nem annyira tetszik a dolog.

Kis piszkáló eszköz segítségével megbontás nélkül kitisztíthatja a kifolyókat, így a probléma megoldódik. Hasonló probléma előfordulhat a küszöbökkel is, ekkor gyorsítás/lassítás folyamán a tenger morajlása hallható, ami lélekemelő, de szintén nem kívánatos.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Vakon repülök, mit csináljak?

szeptember 19., 13:13 Módosítva: 2017-10-07 21:04
0

Tisztelt Autódoktor!

Egy 2001-es évjáratú, 2.8-as Renault Master típusú tehergépkocsimon sem a km óra sem a fordulatszámmérő nem működik. Mind a kettő menet közben 0-t mutat, meg sem mozdulnak. Csak az üzemanyagszintet jelző működik. Szeretném a segítségét kérni, hogy mi lehet a hiba? Spirál van benne vagy jeladós?

József

Kedves József!

Ha egyszerre szűnt meg minden élet a két műszerben, inkább villamossági eredetű problémára voksolnék, ami a műszeregység hibáját is jelentheti. Alvázszám alapján pontosan megmondható, hogy milyen jelforrású a sebességmérő a fedélzeten, de több mint valószínű, hogy elektronikus.

Egy célműszeres vizsgálattal kideríthető, hogy a sebesség és a fordulatszám értékei láthatóak-e a vezérlőkben (a motornak és az ABS-nek is szüksége van mindkét adatra) tehát a kör hamar szűkül a hiba körül. Ha ne adj' Isten valóban a műszer hibádzik, ne aggódjon: számos vállalkozás alakult a hasonló részegységek javítására, a neten néhány gombnyomással találhat is hasonlót a lakhelye közelében. Szerencsére az okostelefonok zöme GPS-alapú sebesség mérésére alkalmas, tehát addig sem kell tippelni a sebességét illetőleg, amíg a probléma megszüntetésre kerül.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Mikor kell vezérlést cserélnem a Jettában?

szeptember 5., 11:32 Módosítva: 2017-09-22 20:00
200

Jó napot kedves Totalcar!

Van egy 2011-es VW Jetta 1.6CR TDi autóm. Arra lennék kíváncsi, hogy mikor kell vezérlést cserélnem? 94 000 km van az autóban és a szervizben azt mondták hogy 200 000 km-nél kell. Ezt nem tartom valószínűnek.

Pál

Kedves Pál!

A gyári információ a 120 000 km/210 000 km csereciklust adja meg a szóban forgó autóhoz, ahol a kisebb futásnál javasolt csere a poros útviszonyokra vonatkozik, de a városi, gyakori indításokkal, rövid utakkal teletűzdelt üzemmód esetében is érdemes hamarabb sort keríteni a rendkívül fontos meghajtás cseréjére.

A négy görgőt és vízpumpát is felvonultató mechanika cseréje időigényes, és csak gyári minőségű alkatrészekkel érdemes dolgozni. Habár a gyártó ebben az esetben nem kötött ki idő-intervallumot, tíz évnél nem érdemes többet adni a rugalmas fogasszíjnak, van olyan gyártmány, melynél hat évente cserélni kell a vezérlést. A szíjak anyaga, gyártási környezete pedig hasonló a legtöbb autó esetében. Összefoglalva a 10 év/150 000 km periódust egy ésszerű kompromisszumnak tartom.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Van értelme az utólagos kartergázszűrőnek?

szeptember 3., 00:07 Módosítva: 2017-09-07 03:24
90

Üdv Dokik!

Nemrég olvasgattam cikkeket a kartergázszűrőről (olajlecsapató). Sokkal jobb a motornak hogy ha a kartergázt a szívósor és a hengerfej között megszűrjük és csak a lényeges anyagok (Pl. benzingőz) jut be a szívósorba, az olaj meg a többi trutyi nem. Láttam házilagos és boltban kapható eszközöket. Ön szerint van értelme az ilyen eszköznek? (régi sokat futott benzines(szívó) autóról van szó). 

László

Kedves László!

"Gyáriság, királyság!" mottóval szólva leginkább azt javasolom, ne eszközöljön változtatásokat a motortérben. Az erőforrás gyakori karbantartásával sokkal többet tehet a megbízható működésért, mint a mérnökök munkáját néhány utólagos, kétes megoldással felülírni. Ha az autó már nem veti meg az olajat, akkor inkább az eredeti hibaok megoldásán érdemes ügyködni - ha a dolog még gazdaságilag alátámasztható. Ha nem, akkor lehet, hogy itt az idő a lóváltásra.

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Kattog az ablak, le se lehet húzni

szeptember 1., 13:45 Módosítva: 2017-09-06 06:18
0

Kedves Autódoktor!

Ma amikor az anyósülés oldali ablakot felhúztam hazafelé, egy idő után az ablak felől kattogó hangot lehetett hallani (kettő kattanás, katt-katt) és már nem lehetett lehúzni az ablakot. A kattogás olyan 20-30 másodpercenként jelentkezik. A vezető oldali elektromos ablak továbbra is működik. Hol lehet a probléma? 

Maga a kapcsoló romolhatott el és folyamatosan jelet küld az ablakemelő motornak, menjen felfelé? Vagy esetleg a motor hibásodott meg?

Meg lehet ezt egyáltalán otthon, egyszerűen javítani?

Péter

Kedves Péter!

Ha teheti, húzza le a jobb, majd a bal oldali első ajtó csatlakozóját egyenként, melyeket nyitott ajtó esetén ér el az "A" oszlop felől. Majd ugyanezt játssza el a kapcsolókkal is. A kattogás megszűnése a megfigyelendő tétel. A problémát okozhatja az itt kialakult villamossági probléma (kábelszakadás, zárlat, stb.), de a kapcsoló tönkremenetele sem kizárt, ahogy az ablakemelő moduljának zavara is lehetséges. Természetesen célműszerrel egyszerűbb a történet, mert a kapcsoló/elektronika oldal gyorsan leellenőrizhető a képernyőn: ha a zárási parancs érvényben van a kapcsoló érintése nélkül, a hiba körvonalazódik. Ha a széthúzás/összedugás/akkusaru le-fel sem segít és kábelszakadás sem látható, egy villamossági bogarászás aktuális a járművön.

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Nem indul a Citroën klímája

augusztus 31., 10:45 Módosítva: 2017-09-06 06:18
44

Kedves Autódoki!

Olyan kérdéssel keresem, hogy van egy Citroën Xsara 1.9D 2002-es évjáratú gépkocsim. Sajnos mikor megvettem, a klímát nem néztem, hogy megy-e benne. Most nyáron próbáltam, nem indult.

Elmentem feltöltetni ahol elsőnek valamivel feltöltötték, hogy ereszt-e! Természetesen eresztett. Ezt követően kicseréltem a klímahűtőt. Ezzel ez a gondom megszűnt. A fő kérdésem az lenne, hogy most feltöltötték megint ezzel az anyaggal, hogy enged-e: eddig nem. Ki lehet-e valahogy, vagy szabad-e egyáltalán próbálni, hogy a kompresszor elindul-e?

Nem szeretném gázzal feltöltetni feleslegesen. Azt kipróbáltam, hogy a kompresszorról lehúztam a vezetéket, hogy ne induljon el, majd bekapcsoltam a klímát, de nekem gyanús, mivel a táp nem jelent meg a kompresszor vezetékénél.

Attila

Kedves Attila!

Ha nincs ott a tápfeszültség, az valóban nem jó hír. Érdemes végigbogarászni a rendszer reléit, lesz benne néhány. Különös francia szokásként pár darab a hűtőrács mögött is található, a ventilátor házában. A PSA korabeli rendszereire jellemző volt a kontakthiba, amely nem csak a (műgyantával kiöntött) csatlakozók környékén támadott, de akár a kábelkötegek közepén is előfordulhatott.

A feketére/zöldre vált vezetékek már nem nagyon vezetik az áramot, így a feszültség leginkább a tulajdonosban jelenik meg, a kapcsolási pontokon aligha. Ha a rendszer alap-olajtöltete rendben van, egy nyomáspróbánál használatos mennyiségnél jóval kisebb nitrogéntöltettel is el lehet indítani a klímát a tesztelés miatt. Hűteni nem fog, de a rendszerelemek működése gyorsan megfigyelhető a néhány másodperces tesztüzem alatt. (Kompresszor be-ki, illetve még a megelőző nyomáspróba részeként a túlnyomásra bekapcsoló ventilátorok is ellenőrizhetők: ez utóbbi szigorúan lekapcsolt kompresszorral).

A rendszer vákuumozása feltétlenül valósuljon meg a szabályoknak megfelelő mértékben! A pontos kapcsolási rajz jelen esetben is aranyat ér, nélküle rendesen rolleren maradhat az ember.

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Daráló hang lassú gyorsításkor

augusztus 26., 09:17 Módosítva: 2017-08-30 06:19
74

Szép napot!

Békalámpás Civicemnél lassú gyorsításkor viszonylag erősen hallható, daráló hang jelentkezik, 1-4. fokozatban. Az 5. csendes.

Váltóra gyanakszom, ha üresbe teszem menet közben, akkor eltűnik a hang.

Vigyem váltófelújításra szakosodott szervizbe?

SCS

Kedves SCS!

Az említett szériánál és az utána következőnél is előfordulhatnak váltóhibák, kisebb konstrukciós gondok akadnak a dobozon belül, melyek a bontott fődarabok esetében szintén kijöhetnek, úgyhogy leginkább tényleg a javítás marad. Az autó használata jelen állapotában nem javasolt, mert a mechanikai állapot romlása esetén a javíthatóság lehetősége elveszhet. Szerencsére számos Hondára specializálódott szervizt talál a neten országszerte, általában náluk még a cseredarabos, felújított megoldás is elérhető, így az ár is előre betervezhető, és az autót sem kell sokáig nélkülöznie. A meglévő váltó javításánál csak megbontás után lenne meghatározható a pénz-idő ráfordítási igény. Az autóban levő váltó esetében a leengedett váltóolaj minősége árulkodhat a bent levő állapotokról, de az olaj cseréjét feleslegesnek gondolom: a fémhiányt nem nagyon lehet mással kezelni.

Ha kérdését egy régi Csehszlovák filmben tette volna fel, a válasz az lett volna: ha lassú gyorsításnál darál, gyorsítson inkább tempósabban.

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Nem akar egyenesen menni a Focus

augusztus 23., 16:10 Módosítva: 2017-09-03 00:19
195

Tisztelt Autódoktor!

Egy megoldhatatlannak tűnő és bosszantó problémával fordulok Önhöz.

Egy 2009-es törésmentes Ford Focusszal autózom, ami nem akar egyenesen menni. Városi tempónál is kb 50-100 méter után le akar szaladni az autó az útról, amint elengedem a kormányt. 130km/h-nál belső sávban autózva magától sávot vált, a kormány egyébként ilyenkor áll teljesen középen, egyébként mindig balra kell ellenkormányozni 5-15 foknyit.

Ez idáig három különböző futóművesnél voltam beállíttatni a futóművet, de sehol sem jártam sikerrel. Az autó hátsó futóművét is mindannyiszor újra beállították, majd újra az első kerekeket is, de a hiba nem akar megszűnni. Az adatlapokon eltérés nincs a tengelyek/kerekek között, gyári értéken futnak. Minden eleme hibátlan, lógásmentes az autónak, még a műszaki vizsgaállomáson is elismerően beszéltek az autó műszaki állapotáról.

A gumik, felnik hibátlanok, téli és nyári szettel is félre húz az autó, kínomban már hátulról előre raktam a kerekeket kíváncsiságból, természetesen semmi sem segített.

Sokat autózom pályán, nagyon fárasztó folyton ellentartva autózni hosszú km-eken át. Talán bele kell törődnöm, hogy ez ilyen és kész? Van esetleg bármi, ami elkerülhette a szakemberek figyelmét?

FF

Kedves FF!

Nem hiszem, hogy egész életében csálé kormányállással kellene autóznia, csak van megoldás a problémára. Érdemes egy jobbról-balra kerékcserét is végezni néhány próbaút erejéig. Még ha forgásirányos gumik is vannak az autón, rövid ideig jó lenne kipróbálni - baja nem származhat belőle - hogy a helycserés támadás után átköltözik-e a jelenség a másik oldalra.

A futómű-állítás után minden esetben magyaráztassa el a kapott jegyzőkönyvet, a kollégák minden bizonnyal készségesen megteszik. Ha egy érték a perifériáján van, már okozhat hasonló kellemetlenséget, és ez lehet egy nem annyira szemet szúró dimenzió is. Akár egy olyan, amely gyárilag nem állítható ezért a szakember szeme is átszaladhat rajta, főleg most, hogy munkaerő-hiányos időszakot élünk át és nagy a hajtás mindenhol.

Nem kell töröttnek lennie az autónak ahhoz, hogy például a tengelytáv felemássá váljon: egy kuplungjavítás után ferdén felrakott bölcső bőven okozhat hasonlót, és ettől a futómű két favorit alapértéke - az összetartás és a dőlés - akár még optimális mezőn belül maradhat. Hasonló pontatlanság előfordulhat a hátsó tengelynél is.

Habár emlékeim szerint az említett Focus hagyományos, hidraulikus kormányrásegítéssel rendelkezik, érdemes kipróbálni, hogy üresben, leállított motorral gurulva is jelentkezik-e a félrehúzás. Nagyon vigyázzon, nehogy a kormányzár rákattanjon ezen művelet közben, a gyújtás állásába minden esetben fordítsa el a kulcsot a kapcsolóban. Ha így nincs apelláta az egyenesmenettel kapcsolatban, a szervó körül is jó lenne vizsgálódni.

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Kemény a kuplungpedál

augusztus 22., 10:44 Módosítva: 2017-08-29 07:21
142

Tisztelt Autódoki!

Az volna a kérdésem, hogy ha a kuplungpedál benyomáskor kemény a vaj puha helyett, akkor ez melyik alkatrész cseréjét igényli, mert egyébként más gond nincs, csak nehézkesen benyomható, és ez eléggé zavaró.

Vince

Kedves Vince!

A megoldás többlépcsős kivitelben érhető el. A válaszadást megkönnyítette volna, ha elárulja az autó típusát, vagy a kuplung fajtáját (pl. hidraulikus vagy bovdenes). Túlzott pedálerőt igényel a hibás/száraz/szoruló/rosszul elvezetett bovden, a kopott perselyekkel működő pedálmechanika, de az összeesett/törött kuplungszerkezet is, ahogy a csapján nehezen mozgó kinyomócsapágy szintén kerülendő.

A hidraulikus kuplung esetében a bovden nyűgjei kiesnek a körből, de a szivárgások, a levegős folyadékkör, a korrodált/repedt/deformálódott villa itt is okozhat kellemetlenségeket. A bovden lekötésével a hibás kör könnyen kiszűrhető, a hidraulikus rendszerek leginkább a váltóharangban történt gondok miatt lesznek nehezen benyomhatók, a pedál szorulása itt is csak a folyadékoszlop megnyitása után vizsgálható (pl. kinyitott légtelenítő). Némely típus kifejezetten kuplungszerkezet-törésre hajlamos, ilyenkor általában rendellenes hangok is hallhatóak a működtetés közben.

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Közel a 300 ezer kilométer, cseréljem a turbót?

augusztus 20., 08:55 Módosítva: 2017-08-23 17:52
217

Tisztelt Autódoktor!

Tulajdonosa vagyok egy 2005. évjáratú 1.9 PDTDI Skoda Octavia (105LE) típusú gépkocsinak. Jól megy, keveset fogyaszt, teszi a dolgát, csak egy nagyon kicsi fekete füstöt produkál váltásnál. Az ilyen diesel autókhoz képest patika állapotban van. Az EGR szelepnél már jelentkezett elhanyagolható olaj, ami tipikusan VW diesel-es sajátosság.

A kérdésem az lenne, hogy turbót mikor kellene cserélnem? 292000 km van az autóban és tudomásom szerint 250-300 ezret bírnak. Az enyémen gyári turbó van még. Ritkán ad egy pici fütyülő hangot. Diagnosztika szerint minden adat megfelelő, a működése tökéletes. Olajcserétől olajcseréig elhanyagolható az olajfogyasztás (nem kell rátölteni). Kimondottan figyelek arra, hogy amíg nem meleg a motor addig szinte 1500-as fordulatszám alatt járok vele, leállítás előtt legalább 1 percig járatom.

Az autószerelőm azt mondja, hogy amíg nem lesz baja addig ne csináljunk vele semmit, mert jól működik. Attól félek, hogy egyik pillanatról a másikra meghibásodik és esetleg nagyobb kárt tesz, mintha most kicserélném. Munkahelyváltás miatt naponta 5 km reggel és 5 km este megy az autó kímélve szinte alapjáraton. Mi a véleménye? Hagyjam, amíg indokot nem ad a cserére? A drágább gyári megint 300000km-t tudna? Az autó bírni fogja ezeket a rövid távokat télen-nyáron?

Péter

Kedves Péter!

Ha a feltöltő technikai paraméterei megfelelőek (működési jellemzők és műszaki állapot), valamint a szívórendszerben keringő olaj mennyisége sem éri el a kritikus szintet - ez az olajfogyasztás említett minimális mennyisége miatt majdnem borítékolható is - csatlakoznék az autóját karbantartó kollégához és a jármű jelenlegi, gyári állapotában való használatát javasolnám.

Az időszakos karbantartások alkalmával érdemes a feltöltőt rutinszerűen ellenőrizni, általában lassan bontakozik ki az esetleges meghibásodása, de ez nem feltétlenül a futott kilométerekhez köthető, sokkal inkább a használat módjához - ami leírása szerint nagyon kíméletes. Tehát annak ellenére, hogy papírforma szerint megette már a kenyere javát a fődarab, valószínűleg még sokáig fütyörészhetnek együtt a flaszteren gurulva.

Rengeteg felújított és új feltöltő is kapható a piacon, nagyon meg kell fontolni a választást, akár még a meglévő darab felújítása is szóba jöhet: akkor legalább pontosan ismerni lehet a beépített műszaki tartalmat. Sajnos a felújítva kapható, cseredarabos egységek váltakozó minőségben kerülnek a dobozba. Kicsit olyan ez, mint az a bizonyos doboz bonbon: az ember nem tudhatja, milyet vesz ki belőle.

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Kis francia Volvo, nagy gondok?

augusztus 19., 13:32 Módosítva: 2017-08-21 13:06
166

Tisztelt Autódoktor!

Novemberben volt szerencsém megvenni első autómat: 2009/11-es Volvo C30 1,6 dízel, 150 ezer kilométerrel, Olaszországból importált, még a facelift előtti változat. Amikor megvettem a szűrőket, fékeket, vezérlést egyből ki is cseréltettem. A kevesebb mint egy év alatt egyszer hagyott cserben, akkor a kormányzár miatt nem akart beindulni.

Ezen kívül megy mint az álom, többnyire autópályán használom, mindig a legjobb gázolajat tankolom, mert hallottam egy legendát miszerint ez jót tesz a motornak és a részecskeszűrőt is kíméli (nem tudom hogy ez igaz-e vagy sem). Arra lettem figyelmes, hogy leállításnál rázza magát az autó, valamint üzemmelegen fura hangja van a motornak. Elméletileg ez lendkerékcserét jelent. A másik, amit figyeltem, hogy néha rövid ideig szép kék füstöt ereget az autó. Ez is betudható a lendkerék hibásodásának vagy ezt más is okozhatja?

Csaba

Kedves Csaba!

A csizmaország nepperei sem restek, ha a kilométeróra állásának megváltoztatásáról van szó, sok esetben egy nagy, fehér foltként jellemezhető a kintről hozott négykerekű múltja. A részecskeszűrő élettartamának elérésében legjobban a hosszú, autópályás utak és a hibátlan üzemanyag/szívó/emissziós rendszer segít, ugyanis minél optimálisabbak a működési körülmények, annál lassabban telik meg a porzsákhoz hasonlatosan, időnként ürítendő FAP/DPF.

Az autó "nullszervize" a leírás szerint elvégzésre került, ez nagyon fontos dolog, bárcsak mindenki így csinálná. Érdemes azonban az üzemanyagrendszer működési jellemzőit megvizsgáltatni egy célműszeres vizsgálat keretében, mert a néha jelentkező kék füst az egyik porlasztó hibáját is mutathatja, aminek következményeképpen a motor járása sem lesz egyenletes, melyet alapjárat-közeli fordulatszámokon a kettős tömegű lendkeréknek kell(ene) elnyelnie.A következő kuplungcserekor feltétlenül számítson a nem olcsó alkatrész cseréjével, a kuplunggal egy csomagban kapható alkatrész kedvezőbb áron megvehető - így sem lesz baráti.

A Volvo adalékos és anélküli kivitelben is gyártott részecskeszűrős rendszert, győződjön meg arról, az ön autójában melyik kivitel van, mert az adalék utántöltésére szükség lehet. A részecskeszűrő karbantartása pedig - felhasználástól függően - kb. 90-120 ezer kilométerenként aktuálissá válhat. A kék füst jelentkezhet a hagyományos olajfogyasztásból is, ha az autó olajcsereciklusonként többször is igényel utántöltést, a hengerfej/motor/turbó kopásával is számolni kell.

A turbó olajzókörének tüzetes ellenőrzése szintén alapvető az 1.6 Hdi erőforrásoknál, és a vezérlést se hagyja futni a gyári 180/240 ezer kilométeres ciklus szerint.

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Utólagos hópihét a Swiftbe

augusztus 18., 11:36 Módosítva: 2017-08-20 11:52
174

Üdvözlet!

Szeretném megtudni, hol szerelnek be utólag klímát Suzuki Swift autómba, és ha lehet, az ár is érdekelne.

Kárpátiné

Kedves Kárpátiné!

Sajnos az utólagos klímaszerelés nem nevezhető húzóágazatnak, ezért nem nagyon fog olyan helyet találni, ahol vállalnák az átalakítást. Az új szettek ára beszerelve nagyjából félmilliós nagyságrendet jelentene - lássuk be, nem sokan invesztálnának egy tízéves autóba ekkora összeget.

A bontott megoldás pedig hatalmas kockázatokat rejteget, főleg, ha a műszerfal lebontása után nem minden úgy kerül vissza a helyére, ahogy kellene, vagy a villamossági bekötések körül csusszanna el valami, nem beszélve a használt komponensek ismeretlen állapotáról. A feladat nem lehetetlen, de rengeteg utánajárást igényel, továbbá a jelentős összeg ráköltését az autó eladásakor nem tudja realizálni, a klíma manapság már nálunk is alapextra, tehát legfeljebb egy pozitív fejbiccentésre számíthat a vásárlójelölttől, jelentős plusz bevételre aligha.

Ha a klíma elengedhetetlen a jármű használatához, valószínűleg jobban jár egy gyárilag klímával szerelt autó megvásárlásával. Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Nem jól áramlanak a gázok

augusztus 16., 17:43 Módosítva: 2017-08-17 20:38
104

Üdv!

Az autón a kartergáz nem tud áramlani valamiért, ezért a kipufogón nyomja ki azt. Az autó indul, jól jár, de a kartergázt a kipufogón elég vastagon nyomja néha!

Az autó egy Saab 9-5, 2,0 benzines. Azért érdekelne ez a hibajelenség, mert a tulaj, aki eladná, nem tudja a miértjét, én viszont így nem merem megvenni. A kérdés tehát, hogy mi okozhatja, valamint orvosolható-e és mennyiért?

Móni

Kedves Móni!

Nagy valószínűséggel az olajat már nem megvető autóról van szó, leginkább a motor mechanikája körül keresendő a probléma. A kartergáz-visszavezetés dugulása is vezethet olajfogyasztáshoz, ez igaz, ebben az esetben a motor alapjáraton kicsit egyenetlenül, fulladozva jár, valamint az olajbetöltő sapka kismértékű lazítása során hallhatóan megkönnyebbül az erőforrás, és visszanyeri egészséges hangját. Ha ez így van, talán kisebb költséggel megúszható a javítás.

Ebben az esetben csupa nagybetűvel írva javasolom A VÁSÁRLÁS ELŐTTI MŰSZAKI FELÜLVIZSGÁLATOT, mert az erre fordított öt-tízezer forint negyvenszerese is könnyen rákölthető egy beteg lóra, főleg ha egy olyan típus, amely már sajnos egy kihalófélben levő kaszt szülötte. Ez utóbbi miatt nagyon javasolt egy olyan szervizzel való kapcsolatfelvétel - szerencsére még több közül is válogathat - amelyik a svéd márkára specializálódott, tehát a szerszámok, szoftverek, a tapasztalat és a pótalkatrészek szempontjaiból is jobban járhat. Rengeteg eladó autó van a piacon, vásárlási kényszer nincs, adjon időt magának a megfontolt döntés meghozására!

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

A szakszerviz cserélne, a szerelőm szerint jó így – mi legyen?

augusztus 14., 10:15 Módosítva: 2017-08-20 10:15
146

Tisztelt Autódoktor !

Vásároltam egy 2008-as évjáratú 86 lóerős Renault Megane dízel gépkocsit. Az autóban 245.000 megtett km van. Motorhangja szerelőm szerint rendben van, hiba nincsen, viszont a Renault szervizben azt tanácsolták, hogy ennyi km-nél hibajelenség/kopogás/nélkül is ki kell cseréltetni a hajtókar csapágyat. Szerelőm azt mondta, nem kell, mert jó, és a gyárinál nincsen jobb, majd ha baja van, csak akkor kell vele foglalkozni, egyébként sem elég csak a csapágyat cserélni, akkor már a vezérmű tengely stb-is ellenőrizendő,javítandó.

Kérem, adjon tanácsot, mit tenne, ha az Öné lenne a kocsi?

Attila

Kedves Attila!

A fülbe tett bogár nagyon szorgos kis dolog. Addig munkálkodik, amíg a kényszeredett gondolatokból tetteket farag. Bajban vagyok. Miért mondták ezek a Renault-sok ezt? Sok dci megfordul(t) nálunk, zömmel elég summás összegeket mutatnak a kilométer-számlálók, de még jóval 300.000 kilométer után sem találkoztunk forgattyúsmű-csapágygondokkal. Hmmm. Viszont egyből beugrott a néhány éve lefutott Laguna tartósteszt, mikor a százezret futott hasonló motor szétszedése után látszott, hogy a vezérműtengely fészkei már a végüket járták. (A hengerfejnél sok esetben nincs külön csapágycsésze, hanem annak anyagából van kiképezve a precíz fészek.)

Szerintem induljunk el az arany középúton: a legközelebbi olajcserekor az olajteknő levétele után (ha nem az osztott karteres kivitelű a motor) érdemes ellenőrizni a csapágyakat a főtengely hozzáférhető csapjainál. Ugyanezt tegyék meg a vezérlés karbantartásakor is a vezérműtengelyek esetében - ha friss a vásárlás, akkor egy új szíjhajtás amúgy is jár a friss családtagnak. Így biztosra mehet a motor állapotával kapcsolatban, és a költségek is alacsonyan tarthatók.

A főtengely csapágyainak tönkremenetele esetén nincs visszaút, ott kizárólag megelőző karbantartásról lehet szó: ha megszólal valamelyik, akkor általában a teendők megsokasodnak, mert a tengely javítása/cseréje is szükséges lesz.

Bogármentes füleket kívánok önnek, meg egy hibátlan Rönót'.

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Ingadozik az alapjárat a HDi-ben

augusztus 12., 09:49 Módosítva: 2017-08-17 20:42
93

Tisztelt autódoktor!


Van egy 2003-as Citroen Xsara Picassóm 2.0 HDI 90LE. Egy pár napja figyelem, mert előfordul nála alapjárat ingadozás. Megfigyelésem szerint a probléma meleg motornál lép fel, valamikor van, valamikor nincs, kis ingadozásról van szó, bár nincs fordulat mérőm, de észrevehető, le soha nem áll a motor, csak ingadozik.

Sajnos a meleg motoron kívül nem tudom mihez kötni, viszont a tegnapi nap 30 km megtétele után rákapcsoltam a klímát és elkezdett ingadozni erősebben mint eddig, amikor hallottam bekapcsolni valamit, szerintem a klíma ventillátorát a motortérben, kapcsoláskor a motor majdnem lefulladt, de összekapta magát, és tovább ingadozott, ventillátor kapcsolásnál ismét majdnem lefulladt..... és így tovább, ha kikapcsoltam a klímát a gond megszűnt.

Ma ismét figyeltem a bemelegedés után klíma nélkül volt enyhe ingadozás, de menet közben megszűnt. Bekapcsoltam a klímát, de a probléma nem jelentkezett. Menet közben tökéletesen működik minden, nem rángat, nem áll le a motor, nem füstöl, olajat nem eszi, reggel könnyen indul. A motor kontroll lámpa elalszik.


Ön szerint mi lehet a gond?

Puyo

Kedves Puyo!

Az üzemanyagrendszer nyomásviszonyait lenne érdemes megfigyelni működés közben. Ezt természetesen célműszerrel lehet megtenni, tehát itt az idő egy szerviz látogatásra. Amúgy is ott a megoldás kulcsa, mert ha a gyakran előforduló üzemanyag-nyomásszabályozó probléma lenne diagnosztizálva a jelentkező hibával kapcsolatosan, akkor a csere előtt egy ultrahangos tisztítást még érdemes a kiszerelt alkatrészen megejtetni. Ha azonban a mikroszkópikus szűrőszita végleg elszennyeződött, vagy valaki az évek során már eltávolította a helyéről, csak az új alkatrész jöhet szóba. Az üzemanyagrendszer általános ellenőrzése/karbantartása mellett a szívórendszer időszakos felülvizsgálata se maradjon el, a lerakódásokon kívül a légtömegmérő is okozhat furcsa dolgokat.

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Mennyi olaj fogyhat?

augusztus 9., 12:00 Módosítva: 2017-08-12 09:17
158

Üdv dokik!

Egy 2006-os évjáratú, 212 ezer km-t futott Opel Astra H 1,4 benzin/gázos 2006-os évjáratú autóm van. A gázüzem 60 ezer km-nél lett beépítve. Évente 25-30 ezer km-t mentem vele az utóbbi három évben, főleg országúton és autópályán, rendszeresen gázüzemben használom, a gázrendszer is előírás szerint szervizelve. 15 ezer kilométerenként cserélem az olajat, Castrol EDGE FST 5W40-t használok.
195 ezer km óta elkezdte fogyasztani az olajat, most már 2-3 liter körül töltök utána két olajcsere között, előtte ilyen nem volt. Azt ajánlották, hogy 10W40-es olajat tegyek bele, de Castrolból csak félszintetikust találtam, azt nem merem beletölteni. Nem tudom mit tegyek az olajfogyasztással, cseréljem-e sűrűbb olajra, vagy keressük meg fogyasztás okát?

Még egy problémám van. A motorban mikor cseréltessem ki a vezérműláncot? 150 ezer km-nél azt mondta a szerelő, hogy ráérek akkor cseréltetni, amikor már hallani a hangját. Azóta már több olajcsere is volt, meg egyéb kisebb javítások miatt is látta a szerelő az autót, de mindig azt mondta, hogy még tudunk várni.

Meddig várjak a vezérműlánc cserével, mert nem szeretném tönkre vágni a motort sem? Szeretném kérni a tanácsait, az autót még sokáig szeretném használni.

Üdvözlettel:

György

Kedves György!

A gyári lista alapján a 10W40, félszintetikus olaj megfelelőnek bizonyul, nyugodtan tegyen próbát a legközelebbi cserekor/utántöltéskor! A panaszolt utántöltött mennyiség nem ad még feltételen aggodalomra okot, általában a két-háromezer kilométerenkénti olajigény szokott az ingerküszöb lenni, akkor már a gázelemző értékein is látható a probléma. Mivel a típus hengerfeje és sajnos a gyűrűi/dugattyúi is hajlamosak a tervezettnél nagyobb mennyiségű kenőanyag átengedésére az idő előrehaladtával, a növekvő olajigény esetén érdemes lesz elgondolkodni az autó sorsán. A felújítása több százezres tétel, a gazdaságossági megtérülés kiszámítása az ön feladata.

A lánccsere tekintetében csatlakoznék a kolléga véleményéhez: ha a motor csendben teszi a dolgát és indításkor sem jelentkezik csörgő-zörgő hang: a nagy karbantartás még nem időszerű.

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Kék füsttel köszönt a Corsa

augusztus 5., 10:30 Módosítva: 2017-08-10 06:29
147

Kedves Autódoktor!

Egy 2008-as, 90LE-s 1.3 CDTI Corsát vettem decemberben egy idős házaspártól, akik leginkább csak rövid utakra használták a kocsit, így 95 ezer km van benne jelenleg. Talán ez is közrejátszhat a hibajelenségben. Reggelente az első hidegindításnál, vagy munka után (8 óra állas után) kék füst jön ki a kipufogóból, ami nagyjából 10 másodpercig tart, illetve ingadozik kissé az alapjárat. Ez a jelenség melegen egyáltalán nem jelentkezik, viszont alacsony fordulaton (2000 alatt) nincs ereje az autónak, aztán elérve ezt a fordulatot hirtelen jön meg mind a 90 LE. Tudnátok benne segíteni/tippet adni hogy mi lehet a probléma?

Dávid

Kedves Dávid!

Lassan egy év is eltelt a vásárlás óta, nem adtál információt arról, hogy az autó azóta megkapta-e az éves karbantartását/szervizét, ami az összes szűrő és olaj cseréjén túl egy teljes műszaki állapotfelmérést is jó, ha jelent, mert így tisztában lehetsz a megvásárolt jármű műszaki státuszával.

A fennálló hibát érdemes az izzítórendszerben keresni: ha néhány gyertya már nem melegíti elő az égésteret, az indítások alkalmával a panaszolt jelenséghez hasonló jelentkezhet. Az üzemanyagrendszerben lerakódott szennyeződések is állhatnak a háttérben (szűrő, nyomásszabályozó, stb.), illetve a szívórendszerben/kipufogógáz-visszavezetésben is számottevő anyag halmozódhat fel, ami a motor rendes légzését hátráltatja.

A fentiek közvetlen vagy közvetett módon egy célműszeres diagnosztika folyamán (nem csupán hibakód-olvasás) azonosíthatók, és ezután megkezdődhet a megbontásos hibamegállapítás/javítás. A műszerfal izzítás-visszajelzője (sárga spirál) és az Opelekre jellemző "autóba szúrt villáskulcs" szimbólum ilyenkor már elég esélyesen világít, és azt jelzi, hogy a rendszer hibát azonosított. Ha a sárga spirál villog is, akkor a motor járása is rendszertelenné válik, a javítás nem várathat magára többet. Itt vajákolás, mágia, specifikus tánc nem segíthet, irány a szerviz, ahol valószínűleg gyors megoldás születik a problémára.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Mi csiholja a szikrát odabent?

augusztus 3., 12:38 Módosítva: 2017-08-06 09:13
80

Üdvözletem!

Érdeklődnék tisztelettel, hogy 2007-es Suzuki SX4-be milyen gyertyát érdemes venni? 100 ezer van most benne, időszerű a csere :)

Péter

Kedves Péter!

Ha az M15A motor forog a motorházteteje alatt, akkor a 0 242 235 547-es Bosch szettet javasolja a gyártó (LPG üzemhez a 0 242 240 653 való) Ha az M16A lenne a lóerők forrása, akkor pedig a 0 242 240 649 (LPG: 0 242 245 571) kivitelek javasoltak. A gázüzem gyertyáinak élettartama alacsonyabb, ezeket legfeljebb 30 ezer kilométerenként cserére javasolja a leírás, a platinát alkalmazó benzines kivitelek ennél hosszabb futásra predesztináltak.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Csöpögteti az olajat az Antara

augusztus 2., 10:44 Módosítva: 2017-08-05 16:04
0

Tisztelt Autódoktor!

A vásárolt gépkocsinál (Opel Antara 2.2 cdti) olajcsöpögést észleltem, valószínűsíthetően a homlokoldali főtengely szimmeringnél. Ez egy viszonylag új autó, kevés kilométerrel - remélem - mégis a csöpögés idegesítő egy ilyen autónál. A kérdésem, hogy a szimmering cseréje mekkora munkával jár? Érdemes-e belevágni, és nem jár-e túl nagy bontással?

Bálint

Kedves Bálint!

Feltétlenül nézesse meg az autót minél hamarabb egy hozzáértővel! Ha a főtengely szimmeringje csöpögteti az olajat, az nagyon hamar számottevő romlásnak indulhat, az autó használata abban az esetben nem javasolt. A hosszbordásszíjra kerülő motorolaj nem csupán a szíjat teheti tönkre, hanem a motort is közvetlen (olajhiány) és közvetett (felpuhult szíjdarabok a vezérlésbe jutva) módon is.

Ha a fekete szennyeződéstől nem látható már annak forrása (a szíjra jutott olaj hamar befeketít mindent), akkor egy alapos motormosás és egy kisebb próbaút után minden bizonnyal már látható lesz a szivárgás helye. A főtengely szíjtárcsa mögött levő szimmering cseréje sokkal kisebb megbontással jár, mint egy vezérműszíjas motor esetében, vagy akkor, ha a lendítőkerék mögötti szimmering szivárgása lenne aktuális. A néhány órás munka egyik hosszadalmas munkafázisa a motortéri komponensek tisztítása.

Nagyon fontos, hogy a kijutott olaj által okozott kockázatokat alaposan mérjék fel a szétszedés során: a gumi alkatrészekre jutott kenőanyag jelentősen rontja azok tulajdonságait: szíjak, csövek, tömítések, szilentek, bakok nincsenek biztonságban. Természetesen ez leginkább hosszútávú ázás esetén igaz: a motortér egyik legjobb állapota az, mikor az évek alatt összegyűlt szálló por finom réteget képez a tető alatt.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Vásárlás előtti házi feladat

július 27., 13:11 Módosítva: 2017-08-02 17:52
904

Tisztelt Autódoktor!

Ford S-Max vásárlását fontolgatom, nagyon tetszik az autó, a család is jól elférne benne. Pénzem csak a korai kiadásokra lenne 2006, 2007, esetleg 2008-as évjárat. Mivel az ilyen korú autóban azért már van rendesen km, így a kérdésem az lenne, hogy ezeknél is kerülendő a TDCI dízel motor, és inkább benzinesben gondolkodjak? Főként városon belül, és kisebb (30 km) távolságokon használnám. Azt olvastam, hogy sok hibát kijavított a Ford ezekben a motorokban. A legszimpatikusabb a 2.0 TDCI lenne.

Joe

Kedves Joe!

Kérem vegyen elő papírt, tintát és lúdtollat, majd írja le százszor: "Dízelmotoros autó városba nem való!" Bízom benne, hogy mire végez, rögzül az infó, és tiszta lesz a kép.

A dízel igazi hosszútávfutó, ha a Budapest-München útvonalra keresne járművet, nyakfájásig bólogatnék is megannyi kollégámmal egyetemben - igaz, a tizenéves, sokatfutott darabok rendszerint malacpersely-robbantó funkcióval rendelkeznek. A technika fricskája a modern, részecskeszűrős dízelek esetén az, hogy pont azt a használati formát nem tudják tartósan teljesíteni, amire tervezték őket.

Az űberprecíz rendszer rendszeresen lekehesedik a városi tötymörgős körülmények között, nem kis pluszköltséget okozva. Egyelőre a benzines gépek jelentenek kisebb nyűgöt ebben a tartományban - amíg a benzines részecskeszűrős technológia el nem terjed pár éven belül. Utána már tényleg a villanyautó marad, vagy a jól megszervezett tömegközlekedés, esetleg a tandem bringa. Nagy változások előtt állunk az tuti, a trendek nem Rudolf Diesel találmányának kedveznek.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Távolról sincs vége, olvasson még