Autódoktor Autódoktor

Mekkora a Punto fordulóköre?

2015.05.21. 13:57 - Autódoktor

Tisztelt Doki!

Olyan problémával fordulnék önhöz hogy a 98'-as Punto-m (1.7TD) túl nagy köríven tud csak megfordulni. Ugyanilyen Punto van a cégnél is bentm de az olyan mint a dodgem. Mindenhová könnyen belehet fordulni vele. Az enyém olyan hogy pl. Tesco, Obi parkolóba két kocsi közé 2x-3x ra lehet csak rendesen beállni. Pedig ugyanoda a család kombi Megane II-vel elsőre beszoktunk fordulni. Milyen alkatrész vagy rossz beállítás eredményezheti ezt? Előre is köszönöm.

Üdvözlettel: Roland

Kedves Roland!

A fordulókör pontos értéke az autó kézikönyvében megtalálható, nagyjából 10-12 méter körül lehet, sajnos erre vonatkozó értéket nem találtam egyik adatbázisunkban sem. Egy üres parkolóban le is mérhető a valós érték, így látható ha valami nem stimmel az autójával - érdemes mindkét irányba mérést végezni.

A fordulókör akkor változhat, ha a kerekek nem fordíthatóak el teljesen, de ehhez vagy nem megfelelő kormánymű/futómű alkatrész beépítésére, vagy erős futómű deformációra van szükség. Ha a futómű beállítási hibájából történne ilyen pontatlanság, az az autó rossz egyenesfutásában, úttartásában, és erőteljes gumikopásban is jelentkezne.

Ha az autó kerekei mindkét irányba azonos kormány fordulattal tekerhetők a két végállásig, a hibás összeszerelés is kizárható. A futómű ellenőrzését, műszeres beállítását érdemes évente egyszer elvégeztetni a gumikopás, és a stabil útfekvés érdekében - a mérőpadon egy csapásra kiderül minden turpisság!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Haloványan világít a tompított

2015.05.20. 13:54 - Autódoktor

Kedves Autódoki!

98'as Daewoo Nubirám tompítottja (az izzó cseréje, és a burok políroztatása ellenére) nagyon halovány. Olyannyira, hogy esténként félek közlekedni, mert annyira rosszul látni az utat. A refim olyan, mint másnak a tompított fényszórója. Mit lehet még tenni? Válaszod előre is köszönöm!

Üdv! Attila

Kedves Attila!

Először a lámpatestek feszültségellátását ellenőriztesse. Egy hibás testkontaktus, vagy egy félig eloxidálódott tápkábel miatt simán megeshet, hogy a 12-14 Volt helyett annak csak töredéke jut el az izzószálakig. Mivel a xenon elvű izzók haszálatát offolták jó néhány évvel ezelőtt az illetékesek - pedig hozzátenném, egy cseppet sem vakítanak kevésbé a rosszul beállított, gyári xenon szisztémák sem - marad a mindenhol kapható +30, +50 jelzéssel kapható, emelt fényerejű izzók beépítése. Ezek nagyszerűsége abban rejlik, hogy nem terhelik túl az elektromos rendszert, nem olvasztanak foncsort, mégis nagyobb fényt adnak. A nagyobb teljesítményű (75/100/110 Watt) izzók átalakítás nélküli beépítését pont az előbbiek miatt nem javasolom. Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Fogy az olaj a Datsunból

2015.05.18. 10:05 - Autódoktor

Tisztelt Autódoktor!

Van egy Daihatsu Cuore 1,0 három hengeres kisautónk, 2002-es évjárat. Az a probléma vele, hogy fogyasztja az olajat. Néha füstöl is (nem mindig) és a légszűrő házban is van olaj (elég sok). Vagy inkább olajsárnak mondanám.

Mi okozhatja ezt? Köszönöm megtisztelő válaszát. Norbert

Kedves Norbert!

Ha a kartergáz olyan magas olajtartalommal bír, ami a légszűrőben is lerakódást okoz, sajnos a dugattyúgyűrűk kopása, esetleg letapadása valószínűsíthető. A motor megbontása esetén a hengerfej felújítása is szükséges, mert a szelepszárszimmeringek megkeményedése és a szelepvezetők kopása is kék füst eregetéséhez vezethet.

A motor javítása előtt azért érdemes egy mechanikai állapotfelmérést végeztetni, amely a szívórendszert és a forgattyúház-szellőzést is érinti. A gyűrűk kopása leginkább a magas futásteljesítmény, a letapadt gyűrűk pedig a nem megfelelő olajminőség, illetve esetleg a hengerbe jutó masszív olajmennyiség számlájára írhatók.

Remélem segithettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Meleg az oroszlánom!

2015.05.15. 16:42 - Autódoktor

Üdvözlöm!

Azzal a problémával fordulok önhöz, hogy a Peugeot 1,6-os, 8 szelepes 96-os évjáratú frissen vásárolt autóm meleg időben erősen túlmelegszik. Olajszint középen, hűtőradiátor átmelegszik(ebből gondolom, hogy a termosztát jó), vízszint maximum alatt.

Még nem jutottam el a szerelőmhöz, hogy a beszerzett alkatrészeket (vízpumpa, szíj, görgő, olaj és szűrője, üzemanyagszűrő) cseréljük, addig is hanyagolom a használatát.

A tünetek az alábbiak: Meleg motornál ha kihúzom a nívópálcát, kis mennyiségű, lassú gőzölést, füstölést látok. Városban lámpánál ácsorgás közben elindul a mutató, akár 100 fok fölé is egy kicsivel, amikor is az alapjárat is elkezd ingadozni, két másodpercenként leesik (majdnem le is áll a motor), majd visszaáll a rendes értékre újra és újra. Gázadásra reagál, pedálnak megfelelően fordulaton marad. Ha elindulok és kap menetszelet, visszahűl 90-95 közé, de egy újabb piros lámpánál kezdődik elölről.

Tanácsát előre is Köszönöm. Üdv, Zsolt.

Kedves Zsolt!

A termosztát kezdődő hibája esetén előfordulhat olyan eset, hogy a hűtő felé lassan átjut a forró hűtőfolyadék, de sokkal lassabban, mint a hőelvonás szempontjából szükséges lenne. A legjobb lenne új termosztátot is beépíteni a karbantartás alkalmával.

Érdemes továbbá a hűtőrendszer nyomását is ellenőriztetni, mert ha tényleg gőzt lát a nívópálca csövéből előtörni, valamint forró motornál vacakol az alapjárat, nem kizárt a hengerfej tömítés hibája sem - egy évtized leforgása alatt a tömítés elrohadhat, ami tömítettlenséghez vezethet.

Javasolom továbbá a motortéri kábelkötegek, reléfoglalatok ellenőrzését is, a kontakthibák rendszeresen okoznak túlmelegedést a ventillátor működésének kimaradásával a francia márka egyedeinél. Az alapjárati rendszer tisztába tétele, beállítása szintúgy alapfeladat a karbantartások alkalmával.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Ferde a blokk

2015.05.13. 13:52 - Autódoktor

Tisztelt Doki!

Olyan problémával fordulok önhöz, hogy szerintem ferdén áll a blokk a kocsiban (Opel Vectra B, X20DTL, Manuális 5 fokozatú váltó), ha szemből nézzük a szelepfedelet jobbra lejt az egész.

Lemásztam a szerelőaknába és megnéztem alulról is, kerestem nyomokat, hogy megüthette valami valahol a blokkot de semmi, se az olajteknő nincs megütve, semmi nyom nincs erre csak ferdén áll a blokk a kocsiban amit onnan vettem észre, hogy a motorháztetején a szigetelő réteg meg van nyomva/ki van égve a bal oldali megemelkedés miatt. Ennek lehet köze ahhoz, hogy nincs második sebesség a kocsiban? Az összes sebességet normálisan veszi, illetve zavar, hogy ferde a blokk.

Tisztelettel, Péter

Kedves Péter!

A motor-váltó egységet általában három-négy bak tartja a helyén a motortérben. Ha valamelyik elfáradt, összeesett, esetleg deformálódott, eltört, akkor lehetséges, hogy láthatóan ferdén áll az egész, de a legjobban az autó alján lehet szembetűnő a szintkülönbség, az olajteknő vízszintesen kell álljon, párhuzamosan az aszfalttal.

A sebességváltó kapcsolhatóságánál szerepet kap a váltó helyzete, de elég nagy szögeltérést is elvisel a kapcsoló mechanizmus. Ha a feszülés miatt nincs kettes fokozat, akkor azt általában a kabinban is látni lehet a váltókaron, illetve a kar mozgatása is nehézkessé válik.

A bakok szétesése esetén a motor is lötyöghet a felfüggesztés hibája miatt, ekkor a sebességbe kapcsolt, álló motorú autó előre-hátra tologatásakor az erőforrás szemmel láthatóan több centiméteres lötyögést tanúsít, egyben rá is világít a hibás tartóelemre.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Beöntéssel indul a Twingo

2015.05.11. 10:31 - Autódoktor

Helló Doki!

Vacakol az 1998-as Twingóm (hengerenkénti befecskendezéses 1200-as motorral szerelt). Az indítómotor forgat, de nem indul be csak akkor, ha lehúzom a levegőszűrő csövét és bespiriccolom a benzint. Akkor addig jár a motor, amíg tart a benzin, aztán leáll.

Mi lehet az oka? Joe

Kedves Joe!

A jelenség alapján a motor vezérlése a helyén van, és a gyújtórendszer is működik. Ha a műszerfalon a kis piros LED nem villog - ezzel a gyári indításgátló aktív státuszát jelezve, akkor az üzemanyagrendszerrel lehet probléma.

A gyújtás ráadásakor a hátsó ülés alól a villamos tápszivattyúnak diszkréten zümmögnie kell, indítózáskor pedig az injektornak hallhatóan, ütemesen kattognia a befecskendezések alkalmával. Ha mindkettő tapasztalható, a benzinszűrő dugulása lehetséges.

Érdemes szakember segítségét kérni a hiba gyors elhárítása érdekében. Ha az indításgátló tiltja az autót, a pótkulccsal való indítási kísérlet javasolt, ha azzal is piros visszajelzés tapasztalható, villamossági ellenőrzés / javítás szükséges. Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Olajfolyás a lendkerék tájékán

2015.05.06. 09:55 - Autódoktor

Jó napot!

Opel Vectra 1.6i, 1994-es motorszám: x16sz. Kicseréltem a szelep fedél tömitést meg a olaj dekni tömitést. Ahogy én látom, az olaj dekni melett van egy lemez ami egy fogaskereket takar el a "soför alatti" résznél. Abból csipeg-csöpög az olaj. Kérdezném, hogy onnan esetleg hiányzik egy csavar vagy nagyobb probléma lehet? Ha tud tanácsot adni azt megköszönném!

Tisztelettel: Laci

Kedves Laci!

Elég nagy eséllyel a hátsó főtengely szimmering szivárog az Opelben.

A tömítőgyűrű a sebességváltó és a kuplung leszerelése után érhető el, azaz ha az autó még az "ablakos" váltóval szerelt kivitel, akkor a váltó leszerelése nem is feltétlenül szükséges a manőverhez, de egy Opelek szerelésében jártas kolléga segítsége, tapasztalata kell a javításhoz.

Ha a szelepfedél nagyon folyt, a motor teljes lemosása és megfigyelése szükséges a szétszedés előtt, mert az sem kizárható, hogy a szelepfedél alól masszív mennyiségű olaj jutott az évek alatt a kuplungházba, habár egy huszonegy éves szimmering nem lehet már amúgysem a rugalmasságának csúcsán.

Ha a kuplung megbontásra kerülne, valószínűleg érdemes újat beépíteni a megbízható működés érdekében.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

A nagyobb motor fogyaszthat kevesebbet?

2015.05.03. 08:19 - Autódoktor

Helló Doki!

Jelenleg egy 1.4-es Ford Focus sedant hajtok, és bizony az autó elég sokat eszik, mondjuk a gyatra motor miatt sokszor kell magas fordulatszámon húzatni, hogy egyáltalán menjen. Amennyiben egy hasonló méretű/súlyú autót veszek, de nagyobb benzines motorral, nagyobb teljesítménnyel (1.8-2.0-ás motorokra gondolok) lehetséges, hogy fogyasztással jobban járok?

Válaszát előre is köszönöm, Márton

Kedves Márton!

Városi üzemben valószínűleg magasabb fogyasztási eredmény születik a nagyobb motor használata esetén, de országúti tempónál egy jól eltalált áttételezésű autónál - megfelelő használat mellett - valóban kedvezőbbek lehetnek az értékek.

Egy gyengécske motoros autó esetében legjobb elsajátítani a lendületből autózás képességét, amivel alacsonyan tartható a fogyasztás. Ez a technika természetesen a nagyobb motor esetében is drága literek megtakarítását jelentheti.

Szerintem a jármű felhasználási körének elemzése segít eldönteni a kérdést.

Ha javarészt városi tötymörgésre keres autót, maradjon a kicsi lökettérfogatnál. Viszont az országúti kilométerek kedvezőbbre jöhetnek ki a nagyobb motorral.

Ha váltana, mindkét esetben érdemes fontolóra venni az LPG nyújtotta lehetőségeket is, rengeteg használt autót kínálnak eleve átalakítottan, így a rendszer kiépítésének költsége nem az ön pénztarcáját terheli.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Remeg és ráz

2015.05.02. 11:48 - Autódoktor

Kedves Doki!

Van egy 1997-es Honda Civic 1.4i-m, 75 lovasom, nagyon szeretem, de mikor megvettük remegett a fék fékezéskor. Új féktárcsa, fékbetét (brembo), fékolaj, fékcső, ez meg is oldódott, most az a bajom, hogy ha 110 km/h fölé érek, remeg a kormány, és ha 140-nél nyomok egy féket, ugyanúgy remeg mint mikor rossz volt a fék. Egyszerűen nem értjük már az egészet, új gumi, normálisan fel van centrírozva, most azon gondolkodom hogy futómű beállításra viszem, igaz a nyári papucs szélesebb 195/50 R15, a téli az 175/65 R13, vajon a futómű beállítás helyre hozza majd?

Köszönöm: Norbert

Kedves Norbert!

Nagyon fontos info lenne az, hogy a téli kerekekkel mi a tapasztalat a kritikus sebességnél. Ha akkor is ráz az autó, akkor a futóműben / féknél keresendő a rázás oka, ha viszont rázásmentes marad a kormány fékezés nélkül, akkor a nagy kerekek körül lesz probléma.

Ha a nyári kerekek nem gyári kivitelűek, az agy és a felni közé központosító gyűrű beépítése szükséges, amely precíz megvezetést ad a felniknek. A fékezéskor jelentkező kormányrázás sajnos a legtöbb esetben mégiscsak fék problémát jelez, habár ha a lengőkar szilentblokkok, esetleg a kormány/lengőkar gömbfejek, axiálcsuklók hézagosak, okozhatnak hasonló hibát.

A prémiumnevű termék a kommersz kategóriában sajnos nem ugyanazt a minőséget nyújtja, mint gyári beszállítóként. Érdemes kiórázni a szakszerűen felszerelt tárcsákat is.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Blokkol a Galant

2015.04.28. 09:40 - Autódoktor

Helló Autódoki!

A napokban már feltettem a kérdésemet de az elkallódhatott, így megkísérelem újra. 2000-es, 1996 évj. DOHC 6 hengeres Mitsubishi Galantom van. Nem működik az ABS , a tesztek az 51 relét hibáztatják, de ezt több szerelőnek sem sikerült idáig megtalálnia. Már kizárásos alapon cseréltem fejegységet, elektronikát és több relét is, a jeladók pedig jók. A kontroll lámpa néha pislog.

Kérem segítsen tanáccsal ha tud. Válaszát előre is köszönöm. Tibor

Kedves Tibor!

Az 51-es hibakód a szeleprelé hibáját jelenti. A relé a kapcsolási rajz alapján a rendszer feszültség ellátásában segédkezik, illetve a műszerfali visszajelző működtetéséért felelős. A relé a motortérben a hidroaggregát mellett található.

Bármilyen csere előtt egy villamossági ellenőrzést javasolok, mert egy esetleges kábelszakadás, korrózió is eredményezheti a tapasztalt hibákat - főleg, ha a relé korábban már cserére került. A rendszerhez a táblában található 1-es, 2-es, és 13-as biztosítekok tartoznak közvetlenül. Egy megbízható villamossági szakember hamar megoldást talál a blokkolásgátló problémáira, és többet nem kell a jég hátán a szakaszos fékezéssel bajlódnia.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Olajos a váltó alja

2015.04.23. 11:25 - Autódoktor

Tisztelt Autódoktor,

Van egy Skoda Fabia 1.4 MPI autóm és láttam hogy a váltó alja olajos. Kérdésem az lenne, hol és hogyan tudnám ellenőrizni az olaj szintet a váltóban?

Valamint ma cseréltem benne fagyállót és észrevettem hogy a kiegyenlítő tartály falán van olaj arra gondolok régebben hengerfejes volt az autó és nem takarították ki a tartály (én se mondjuk csak feltöltöttem az újjal ) ha esetleg hengerfejes azt miből tudom pontosan?

Gábor

Kedves Gábor!

A váltó elején - a hűtő felőli oldalon - található egy nagyméretű inbusz-kulccsal nyitható záródugó. Ez a feltöltő és a szintcsavar is egyben. Az autó vízszintes talajon álljon az ellenőrzéskor. A betöltendő olaj osztályozása 75W-90 GL-4+. A gyártó 2 litert ír elő teljes töltetként. A váltó általában a kapcsolórúdnál szokott szivárogni, az ott található szimering anyagának megkeményedése miatt. De nem kizárt egy esetleges régebben történt megbontás miatti tömítettlenségi hiba sem.

A tartály sajnos nem teljes mértékben mosható ki, mert vannak olyan zegzugai ahová nem férhet hozzá semmilyen eszközzel, talán a kémiát segítségül lehet még hívni, a trisós emulzió segíthet a kiszerelt alkatrész tisztításában, de az új tartály sem vészesen drága. Nézzen körül Totalcar Áruházunkban ezzel kapcsolatban.

A hengerfej probléma sokféle arcát mutathatja: csökken a vízszint, nincs fűtés, a rendszer állandóan felforr, a motorolaj cappucino színű egyveleggé válik, a hűtő csövei hideg motornál is pár perc járás után kőkemények lesznek, esetleg szétszakadnak. Ha egyik tünet sem tapasztalható, és van kedve otthon szöszmötölni, mossa / cserélje ki a tartályt, töltsön új fagyálló hűtőfolyadékot az egész rendszerbe, majd figyelje a használat közben a működést a mindennapokban is.

A hűtőrendszer nyomás-diagnosztikáját egy jobban felkészült műhely szívesen elvégzi Önnek. Ha esetleg mégis a motor megbontására lenne szükség, a hengerfej síkolását feltétlenül el kell végeztetni, illetve a fej felújítását is fontolóra veheti, hogy ne kelljen pár év múlva ismét szétszedni a fődarabot a szelepszárszimmeringek, szelepvezetők kopottsága miatt.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Kanyarban koppan a futómű

2015.04.21. 11:33 - Autódoktor

Kedves Doki!

94-es Lancerem egy elég érdekes hibát generált. Kanyarodás közben és után egy erőteljes ütő érzés jön a kerékjáratok felől, hasonló hanggal, mint amikor kátyúba hajt valaki. Már leszedtem mindkét kereket, megnéztem mindent, de semmi rendellenességet nem tapasztalok. Mi lehet a hiba forrása? Lengőkar esetleg?

Köszönöm a választ! Miklós

Kedves Miklós!

Csak lesz ott valami a futóműben, ami a hibát okozza! Erőteljes koppanást okozhat például a toronycsapágy szorulása miatt "szögletesen" forduló rugó, ebben az esetben a kormány sem áll vissza magától egyenes állásba a kanyar bevétele után.

A rugók törése sem kizárható, ami azért veszélyes, mert a letört darab bele is állhat a gumiba, leblokkolva, szétszakítva azt. Néhány típusnál (Citroen C3, Pluriel) a letört rugó át tud esni a rugótányéron, amely azonnali "ültetést" ad az autónak, de ebben az esetben egy vérbeli tuner is berezelne, mert a kocsi stabilitása megszűnik egyik pillanatról a másikra, nem beszélve a leblokkoló kerékről, ha a rugó kölcsönhatásba kerül a gumiabronccsal.

Ha a hang oldaldőlésre csalható elő a futóműből, akkor a stabilizátor szilentek/karok is okozhatják a jelenséget, de az alsó gömbfej hatalmas lógása is megbújhat a rongyosra szakadt porvédője alatt. Érdemes a futóművet egy szervizben átvizsgáltatni, hogy a feltárt hibák megszüntetése után az öreg Ninja csendben tehesse a dolgát, ahogy tette eddig is húsz éven át.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Sípol a Swift

2015.04.16. 13:54 - Autódoktor

Tisztelt Autódoktor!

Tanácsot szeretnék kérni, hogy mennyire komoly a gond az autómmal. Van egy 2005-ös, 1.3-as Swiftem, 122 000 km-rel, szépen karbantartva. 3 napja zúgó, sípoló hang hallatszik az autó hátulja felől, jellemzően 60km/h fölötti sebességnél. 60-as sebesség alatt nem hallható. Hol lehet a gond?

A másik kérdésem, hogy ha 60 alatt kapcsolok 5-ösbe, rezeg a kuplung, ahhoz hasonlóan, mint amikor nem elég az elért sebesség az adott fokozathoz. 60 fölött elmúlik, és az autó szépen gyorsul. Korai lenne 60 alatt az 5-ös??

Előre is köszönöm a segítséget! Kata

Kedves Kata!

Kérem, látogasson el kedvenc szervizébe, valószínűleg az egyik hátsó kerékcsapágy indult el a tönkremenetel útján. Ha a hang jelentkezésekor az autót kicsit kacskaringózva vezetve a búgás változik - megszűnik/előjön - biztosra vehető a csapágyhiba. Megoldása nem vészes, rutinműtét bármely szerviznek.

A túl alacsony fordulatszámon való haladás nem tesz jót a kocsinak, a keletkező rezonancia szétráz mindent az erőátvitelben, valamint szükségtelenül növeli a fogyasztást is. 2000-es fordulatszám alá ne nagyon vigye a motort a fenti okokból. A Suzuki benzinmotorja szívesen pörög, és 2500-3500 között már használható nyomatékot szolgáltat - és jól is fogyaszt.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Ha hűt, megáll az Opel

2015.04.14. 09:11 - Autódoktor

Tisztelt Autódoki!

Olyan kérdésem lenne, hogy miért áll le a motor, amikor a hűtőventilátor bekapcsol? Utána a ventilátor kikapcs és a motor pöccös. Választ előre is köszönöm.

József

Kedves József!

Ha a motor alapjárati rendszere nem üzemképes, és egy nagyobb villamos fogyasztó bekapcsolása esetén nem emeli a fordulatszámot a terhelésnek megfelelően, előfordulhat, hogy a kritikus tartományba jutott alacsony fordulatszám miatt lefulladásba torkollik a ventillátor beindulása. Ebben az esetben azonban a ventillátor üzeme alatt is könnyedén indítható marad a motor.

Ha az erőforrás úgy áll le a hűtés indulásakor, mintha valaki levette volna a gyújtást, és a motor nem is indul a ventillátor működése alatt, akkor a probléma villamossági fürkészés után kiált - valaki valamit nagyon elkötött a rendszerben, vagy a kábelkötegben történt valami rendellenesség (testhiba, összeolvadt kábelek, stb.) Egy alapos vizsgálat után kiderül a turpisság, és egy ismét stabilan működő Opel slusszkulcsa rejtőzhet a zsebében.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Égett olaj szag terjeng az autó körül

2015.04.09. 16:49 - Autódoktor

Helló!

Van egy E46 BMW-m 316i 1.8-as motorral és azt vettem észre, hogy égett olaj szag szokott bejönni az utas térbe a szellőzőn át!

Eddig akárhányszor benéztem a motor térbe nem vettem észre semmit, de minap mikor beindítottam az autót benéztem és szemből állva a gépkocsinak bal oldalon égett olaj gőz szált fel nem nagy intenzitással de szemmel lehetett látni!

Mi lehet a baj? Komoly lehet a probléma?!

Üdv.:Norbert

Kedves Norbert!

Valószínűleg olaj kerül a kipuffogó leömlőre, ami az öntvény felhevülésekor leég onnan. Az olajszivárgás eredetét kell megkeresni elsősorban, ami nagy valószínűséggel a szelepfedéltől jöhet.

Kisebb eséllyel a leömlő környékén levő tömítettlenség/repedés is lehet a jelenség okozója, de abban az esetben hidegen erőteljes kifújás-hang lenne hallható, illetve leginkább kipuffogógázok jutnának a szabadba/utastérbe, olaj csak abban az esetben ha az autó már nem veti meg a kenőanyag fogyasztását.

Egy alapos motortér-mosást javasolnék, úgy figyelemmel lehet kísérni az esetleges olajszivárgásokat.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Hangos a fék

2015.04.07. 10:41 - Autódoktor

Tisztelt Doki!

Két napja cseréltettem elöl és hátul féktárcsát, fékbetétet az autómon. Néha fékezésnél olyan hangot ad, mint amikor az úton ráhajtok a bordázott választóra, vagy mint egy bútort a parkettán végighúzok. Ez normalis dolog? A fékjavítás óta mentem már 200 km-t.

Köszönöm, János.

Kedves János!

A frissen cserélt fék nagyjából 500 kilométer után kopik be teljesen, addig elképzelhető, hogy használat közben hangok kísérik a lassítást. A féktárcsák sok esetben korróziógátló bevonattal rendelkeznek, ami a gyártástól a felhasználásukig biztosítja védelmüket a párás körülmények között való szállitás, tárolás esetén. Ez a bevonat általában néhány fékezés után eltűnik, de a fékbetét - féktárcsa teljes összekopására a fenti távolság megtételét javasolja a legtöbb gyártó.

A régi, "garázssori javítós" módszer - a fékek bevasalása nem javasolt, sőt néhány gyártó a garancia megvonását is kilátásba helyezi ilyen használat esetén. A fékek ilyen erőszakos túlterhelése pontokban jelentkező hőterhelést okozhat a fékalkatrészeken, amely vetemedést, illetve a betét anyagának megégését jelenti, ami erőteljes hanghatást és rázkódást okozhat.

Amennyiben továbbra is rendellenes hangok tapasztalhatóak a fékberendezés környékéről, kérem vigye vissza az autót a javítást végző szervizbe, hogy a hiba megszüntetése megtörténhessen - természetesen garancia keretein belül. Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Mikor kell láncot cserélni a Toyotámon?

2015.04.02. 14:13 - Autódoktor

Kedves Autódoktor!

Van egy 2000-es évjáratú 1.4 VVTi motoros japán (szedán) Corollám. Szeretném megkérdezni, a motorban a vezérműláncot kell valamikor cserélni? A szervizfüzet kötelező karbantartási részénél nincs erről szó, és a szerelőm is azt mondja, hogy nem kell.

Köszönöm! Üdv. Szabi

Kedves Szabi!

2000-ben a Corolla E11 és E12 szériája is kapható volt. Egyik esetében sem található csereintervallum a gyári szintű leírásokban. Habár a technikai információ tartalmaz a lánc nyúlására vonatkozó adatokat, ezek csak megbontott vezérlés esetén használhatóak.

A tapasztalat is azt mutatja, hogy nem nagyon van szükség a csere-láncszettek berendelésére a japán igáslovak ezen nemzedékénél sem. Elvétve találni olyan esetet amikor vezérlésből származó zörejekre panaszkodva mégis megbontásra kerül egy-egy Toyota motor. A fedélzeti diagnosztikai rendszer a vezérmű és a főtengely szinkronizációjára kényesen ügyel (ez a VVT rendszerhez is alapvető érték).

A lánc esetleges lógása esetén a műszerfali hibajelző lámpa (MIL) még a lánccsörgés tipikus hangja előtt jelezni szokott. Ha nincs panasza a motor működésére vonatkozólag, és a fenti tünetek sem észlelhetőek, akkor inkább arra ügyeljen, hogy olyan helyre bökjön a térképen, ahol még nem járt a Toyotával.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Nyekereg a Golf

2015.03.31. 10:44 - Autódoktor

Üdvözlöm!

Van egy VW Golf 6 Variant TDI, 4 éves 160 000 kilométerrel vásároltam, nagyon szép állapotban van, de az első futómű felől furcsa zajokat hallok, 4 szervizben is megnézték de mindent rendben találtak. A zaj csak rossz úton hallatszik, inkább amikor billeg az autó, pl. egy fekvőrendőrnél majdnem biztos hogy hallatszik, nem kopogás hanem zörgés recsegés szerű, mint egy rossz ágy amikor recseg olyasmi hangja van.

Néha pedig nem hallatszik egyáltalán, úgy vettem észre, hogy amikor vizet kap az autó alja akkor mintha nem hallatszana. Szeretném tudni, hogy ilyesmivel találkozott-e Ön, mi a véleménye a problémáról, esetleg egy kiindulópontot mondana, hogy mit lehetne megnézni ami ezt okozza.

Előre is köszönöm válaszát. Levente.

Kedves Levente!

Az autó oldalirányú mozgatása esetén a stabilizátorok kopogása / nyekergése lehetséges hibaként kínálkozik, ilyenkor az első és a hátsó tengelyek stabilizátor pálcáinak, és a karosszériához csatlakozó belső szilentjeinek ellenőrzése javasolt. Ha ott nem tapasztalható lógás / kopogás száraz állapotban sem, hasonló nyekergést okozhat valamelyik alsó, vagy összekötő gömbfej szárazon futása, teflonperselyének kopottsága.

Nedves időben, vagy egy kis kenőanyag hatására a hang eltűnik. A nyekergő alkatrész csendes üzeme esetén is gyakori ellenőrzésre szorul, és idővel cseréje is javasolt, mert általában a nyekergés a hézagos működés állapotát előzi meg. Kérem, keresse fel szervizét akkor, amikor a hang nagyon erősen hallható, úgy a kollégák gyorsan azonosíthatják a gondot okozó alkatrészt.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Problémám, hogy a hűtőfolyadékomat öt naponta újratöltöm

2015.03.29. 10:09 - Autódoktor

Helló Doki!

Mekkora kárt okozok ha a Škoda Fabiám motorjában a hűtőfolyadék valószínűleg befolyik a motorolajhoz? Problémám, hogy a hűtőfolyadékomat öt naponta újratöltöm, üzemi hűtőfokon van a mutató mindig, masszás a motorolaj nyílásom, a pálca nem és a víz tartály sem .

Más problémám nincs, vagyis nem vettem észre. Így is sűrűn használom az autót, mondjuk heti 200-300km... ez baj?

Andrea

Kedves Andrea!

Kérem, töröljék le a betöltősapkáról és környékéről a keletkezett masszát, hogy lehessen látni milyen gyorsan keletkezik újra ott lerakódás.

Ha a motor többi részén nem látható hasonló emulzió, valószínűleg nem keveredik a két folyadék, csak a téli hűvös miatt csapódik le a pára a szelepfedél belsejében.

A vízfogyasztás / folyás származhat egyéb szivárgástól is, a hűtőrendszer tüzetes ellenőrzését javasolom. Gyanús lehet a vízpumpa, a kiegyenlítőtartály-betöltősapka - ami egyben nyomásszabályozója is a rendszernek. De hibát okozhat a hűtő, illetve bármelyik csőcsatlakozás szivárgása is. Az esetleges kezdődő hengerfej tömítettlenség azonosítható egy hűtőrendszer nyomás diagnosztikával. Egy felkészültebb műhely gyorsan elvégzi a vizsgálatot.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Rángat a Golf. Mi lesz, gyújtótrafó?

2015.03.24. 09:59 - Autódoktor

Helló Doki!

A tulajdonomban levő jármű egy VW Golf III. (1.6i 8v AFT 101LE 1997), vele kapcsolatban szeretnék kérdezni:

Elindulok Komáromból Győrbe az autóval, hidegen nincs vele semmi gond, húz rendesen, még ha megyek is vele huzamosabb ideig. Visszalassítok 80-90-re utána nagyobb gázadásra nem akar menni, kicsit mintha rángatna is, erőtlen. Csak folyamatos, finom gázadással tudok gyorsítani, de 100-110 fölé akkor sem akar menni!

Rotor, elosztófedél cserélve! Gyújtótrafó okozhat ilyen problémát? Szeretnék tanácsot kérni hol kereshetném a problémát!

Péter

Kedves Péter!

Az üzemanyagrendszer körül javasolnám a nyomozást elsősorban. A benzinszűrő cseréje, és a villamos tápszivattyú működési paramétereinek vizsgálata rámutathat a problémára, amely ilyen korú autóknál nem kizárt.

A Volkswagen ennél a motorkódnál Siemens rendszert használ, amely légtömegmérő segítségével végzi a motor terhelésének érzékelését. Ha a tömegmérő szennyeződött, vagy hibás, szintén okozhat a fenti tapasztalatával megegyező hibajelenséget.

A légtömegmérő tisztítása a gyár által lefejezéssel büntethető, de - nem tőlem hallotta - azért óvatosan meg lehet tisztítani (van kifejezetten erre készült spray), mert a ráragadt szennyeződések miatt az érzékenysége olyan lesz, mintha fülvédőben ülnénk egy koncerten. A sportlégszűrők használata esetén rendszerbe jutott por előszeretettel rakódik le a légtömegmérő érzékelőjére. A gyújtórendszer hibája esetén az autó vagy rángatna, vagy be sem indulna.

A tipus kedvelt rakoncátlankodása a gyújtókábeleknél történő szikraáthúzás, mivel a kábelek végén fémből készült árnyékolás található. A merev, rugalmatlan kábelek cseréjével a gyújtás kimaradásából származó rángatás megszüntethető. Ha a fenti munkafázisok elvégzése után sem szűnik meg a hiba, a célműszeres menetteszt az egyetlen lehetőség a bűnös beazonosítására.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Kattog a kormány a kanyarban

2015.03.22. 08:11 - Autódoktor

Kedves Doki!

2006-os, automata RAV4, jobbkormányos. Mindkét irányba történő kanyarodáskor a kormány mar kis elmozdulás eseten is kattog, 'üt' es nem csak egyszer, hanem többször, több ponton.

Elsősorban indulás után pl. kitolatva ívesen, lassan a parkolóból, rögtön egy bazi nagy kattintással indít, majd vissza előremenetbe, lassú, kormány tekercs elindulás és katt. Emellett van meg egy nagyon fémes hang is kb a bal első kerek irányából. Ez a hang csak egyszer történik meg beindítása és elindulás után (a szerelő azt találta mondani, hogy vákuum a légkondiban...lol) viszont a kormánytekerési kattogás mindig előjön, pl egy körforgalomban ha 3/4-et tekerek... Pluszban jön ehhez egy erős ütés ha mondjuk valami döccenőre megyek rá vagy jövök le (lejövetelnél pl. olyan érzésem van mintha a kerek kottyanna egy hatalmasat...)

Szerelők mar láttak, széttártak kezüket és közölték 'Safe to drive'... És ok nem is hallanak semmit.... Na persze... Van-e valami magyarázat erre a problémára, ötlet a megoldásra vagy inkább hallgassak rádiót hangosan?

Előre is köszönöm a választ! Ákos

Kedves Ákos!

A rádióhallgatás inkább a krúzolás kelléke legyen, az autó futóművéből származó zajok nem annyira megnyugtatóak. Ha a kormányon is érezhető a jelenség, akkor az nem játék, feltétlenül egy teljes, akár megbontásos vizsgálatot javasolok!

A kormány tekerésekor pattogó hang esetén a toronycsapágyak gyanúsak, ekkor legtöbbször szemmel is látható kívülről, hogy a szoruló csapágy miatt a tekercsrugók pattogva fordulnak. A kormányösszekötőket lekötve a két gólyaláb függetleníthető a kormányműtől, így szakaszosan vizsgálható a futómű.

Az irányváltáskor hallható egyszeri nagy kattanás származhat alsó gömbfej problémától is, de a motor felfüggesztésének hibája is adhat terhelésváltásra jelentkező hangot.

A végállás környékére kitekert kormány esetén jelentkező ütemes kattogás a féltengelyek csuklóinak hibáját jelezheti.

Az autó oldalirányú dőlésekor hallható kattogás pedig a stabilizátorok lógását mutatja.

Kérem, keressen egy megbízható műhelyt, ahol a "safe to drive" kijelentést alapos átvizsgálás előzi meg. Ha olyan műhelyt választ, ahol vizsgáztatást is végeznek, egyszerűbb a helyzet, mert a futómű nyúzópadon a felfüggesztés hibái könnyebben felderíthetőek.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Lovak százainak nyihogása hallassék!

2015.03.19. 11:09 - Autódoktor

Tisztelt Autódoktor,

Van egy Citroën C4 Coupém, 1.6 16V 110Le. Őt szeretném egy kicsit egyedivé tenni, szép lassan haladok vele. A csóri 110 lovas 1.6-os motorból lehet-e többet kicsikarni vagy ne is vágyjak rá, hogy jobban menjen? A neten utána olvastam a chiptuningnak, ott írtak szépet és jót, 12-25 lóerő közötti és 15 Nm nyomaték növekedésről írtak.

A kérdésem az lenne,hogy ilyen mértékű teljesítmény növekedést ha valóban elérnek érezhető változást fog hozni az autó dinamikájában ? Érdemes-e 50-80 ezert forintot költeni rá? Szeretnék pár tanácsot kapni, hogy mivel lehetne nagyobb teljesítményt kihozni a motorból, úgy hogy ne kelljen egy kisebb vagyont rákölteni és ezeknek mi a negatív hatása. Bármilyen megoldás érdekel.

Nagyon köszönöm a segítségét! Peti

Kedves Peti!

Az autók tuningolásánál mindig eljő' a pillanat, mikor meg kell határozni a felhasználási területet: mindennapi használatú autó, vagy hétvégi hobbikocsi légyen a szeretett négykerekűből. Ezen kívül a teljesítmény növelésére szánt összeghatár is jó, ha az elején megfogalmazásra kerül - nem könnyű megállni ugyanis a fejlesztés komolyra fordulása esetén.

Nagyobb teljesítmény - nagyobb fékek - futómű átalakítások, stb. és ezek komoly kivitelezése esetén vödörszámra, esetleg talicskával lehet majd önteni a pénzt az autóba.

Nem leszek népszerű, de ha több pacit szeretne a jobb lábával mozgósítani az autó komfortjának megtartása mellett - ide tartozik a megbízhatóság is - akkor a legegyszerűbb egy kétliteres verziót beszerezni. A motor mechanikájának nagyobb megváltoztatása nélkül a vezérlőegység szoftverének optimalizálása lehetséges, de kellő körüljárással, referenciákkal érdemes a piacon ezirányban körülnézni! Ilyenkor csekély mértékű rugalmasságot esetleg kaphat az autó, de csodára ne számítson, még ha azt ígérik is.

A sportlégszűrő, űrtechnika-gyertya, szilikonkék szívócső pedig legfeljebb a boyracerek látványvilágában adhat hátszelet, az autó egy kicsivel sem javul tőle, sőt.

2.0 16v VTS! Ez lebegjen a szemei előtt! Ha megvan, ne legyen rest kigurulni vele a Parkoló Parádéra! De a gyári 1.6 16v is szép, csak ne csináljon belőle Frankeinsteint!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Alapjárat problémák a 323-ason

2015.03.17. 11:00 - Autódoktor

Tisztelt Autódoktor!

Van egy Mazda 323f típusú 1998-as évjáratú autóm. Az alapjárat ingadozik 500-1800 fordulatszám között, mi okozhatja ezt?

Anna

Kedves Anna!

Az alapjárati rendszer tisztítása, ellenőrzése javasolt, valamint ha esetleg a teljesítmény leadásával is akadna probléma, a légtömegmérő környékén is érdemes körülnézni. Ha gyorsítás közben rángató motorüzem jelentkezik, akkor a gyújtás oldalán is lehetnek kopott alkatrészek, de ha már a motortérben matat a szerelő kolléga, a benzinszűrő legutóbbi cseréjét is érdemes felidézni. A szűrő csereciklusa általában 40 ezer kilométer.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Kilenc kör a Föld körül

2015.03.11. 15:42 - Autódoktor

Üdvözlöm!

Van egy 1993-as Ford Mondeom 1.8-as, benzines DOHC motorral: meddig bírja a motorja? Jelenleg jól húz, jól megy, rendszeresen karban van tartva, motor felújítást kellene csinálni? Mi a véleménye?

Köszönöm! Mihály

Kedves Mihály!

Szép teljesítmény az öreg Mondeótól a 360 ezer kilométer. Egy motor halála akkor kezdődik, ha fogyasztani kezdi (a benzinen kívül) valamelyik éltető folyadékát. Egy öreg motor esetében inkább az a legváratlanabb probléma okozója, ha a hengerfej tömítés elöregszik, átrohad. Ekkor a legváratlanabb pillanatokban tűnik el a hűtővíz, vagy válik gőzzé a kiegyenlítő sapkán keresztül.

Ha az autón esetleg volt már hengerfej javítás nagyjából tíz éven belül, akkor ez a kockázat is nagy mértékben csökken. Az időszakos karbantartásokon (olajcsere, vezérlés cseréje) kívül esetleg még a generátor és az indítómotor keféinek, csapágyainak tönkremenetelével kell számolni. Információval szolgálhat egy kompresszió és egy veszteség mérés, valamint a motor belsejének tisztasága is.

Ha az olajcsere ciklusok (15 000 km) pontos betartásra kerültek, az olajbetöltő sapka alatt egy gyönyörű, tiszta motorbelső látható, ami igazolja a mostani autók 30 ezres ciklusának ostobaságát. Véleményem szerint a fentiek figyelembe vételével még simán doboghat az az öreg szív. A gyártó tartósságba vetett hitét az is mutatja, hogy minden alkatrész rendelkezésre áll egy esetleges felújításra, amely profi elvégzése esetén további körök tehetőek meg a Glóbusz körül.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Trutyi az olajsapkában

2015.03.10. 09:47 - Autódoktor

T. Autódoktor!

Mi lehet az oka, és mi a teendőm, ha az olajbetöltőt kicsavarva annak alján enyhén benzinszagú világosbarna, krémszerű valami van. Az autó 2004-es Hyundai Accent 1.3i ls 12 szelepes SOHC, a motor kódja G4EA.

Üdvözlettel: György

Kedves György!

A lerakódás három esetben jelentkezik az olajbetöltő sapkán, illetve a szelepfedél belsejében:

- Téli üzem során, mikor a motor belsejében levő vízpára a motor leghidegebb részére csapódik ki - ez a sapka és környéke. Ez a jelenség ártalmatlan, a lerakódás eltávolítása után még esztétikai kifogás sem lehet, de érdemes időnként ellenőrizni az utánpótlás gyakoriságát, mennyiségét, hogy biztosra mehessünk a jelenség eredetében

- A rossz minőségű, összeöntögetett, több fajta vagy ciklusán jóval többet futott motorolaj esetén hasonló lerakódás tapasztalható. Ekkor már a motor belső felületein vastag, fekete olajkoksz-film is kialakulhat, melyet nagyon nehéz eltávolítani - gyakorlatilag csak mechanikai úton lehetséges.

- Ha a motorolajhoz hűtőfolyadék kerül. Ez a legveszélyesebb lehetőség, azonnali javítás után kiált. A hengerfej tömítés, vagy némely típus esetében az olajhűtő tönkremenetele folyományaként lehetséges ez. Ilyenkor hasonló emulzió fedezhető fel a hűtőrendszerben / nívópálcán.

A hiba jellegétől függően a hűtőfolyadék szintje is erőteljes fogyásnak indulhat, a vízhőfok is emelkedhet. Valamint a sapkán / motorban / hűtőrendszerben álladóan jelen van a furcsa, krémszerű lerakódás. Attól függetlenül, hogy az első eset valószínűsíthető az ön autójával kapcsolatban, érdemes rendszeresen ellenőrzést tartani a motortérben. A környezeti hőmérséklet tavaszi emelkedésével pedig a kondenzáció utánpótlása abbamarad.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Autódoktor Autódoktor

Autószereléssel, üzemeltetéssel kapcsolatban kérdezze az Autódoktort, vagy böngésszen a több száz eddigi tanács között. Kereshet is! Jó egészséget.

KeresésKeresés

IndapassIndapass