1930-ban született és most hétvégén versenyzőként ott lesz a rali-világbajnokság következő versenyén a lengyel Sobieslaw Zasada. A világbajnokság új korrekordere fénykorában Európa egyik legjobbja volt, most egy R3-as Ford Fiestával indul a Szafari-ralin.
A Bolide még a Bugattik között is extrémnek számít: annyit nyom, mint egy modern Volkswagen Golf, épp csak teljesítményből van tizennégyszer annyi: 1850 lóerő. Mivel a tavaly októberben bemutatott autót nem utcára szánják - de ha őszinték akarunk lenni, versenypályán se sokat lesz -, a szokásos hangerőlimiteknek sem kell megfelelnie, így amikor beindították a Milánóban kiállított autót, a mellette bámészkodó, videózó turisták is összerezzennek.
Nagy divatja van manapság az elvetemült átépítéseknek, mert kreatív erő és tőke is akad hozzá bőven, de ha évtizedekkel ezelőttről bukkan fel egy öszvér, arra azért felkapjuk a fejünket - főleg ha olyan, az autókínálat két végéről származó alanyokat kereszteznek, amilyen a Jeep Wagoneer és az 1969-es Ferrari 365GT 2+2.
A maga 0,20-as légellenállási együtthatójával ma a legaerodinamikusabb sorozatgyártású személyautó a Mercedes EQS, de az olyan, tojás alakú hibridek, mint a Toyota Prius vagy a Hyundai Ioniq is 0,22 körüli értéket képviselnek. Ehhez olyan részletek segítik hozzá az autókat, mint a teljes hosszában zárt padlólemez, a zárható légbeömlők, és sok egyéb apróság, a legmeghatározóbb tényező viszont továbbra is az autó formája.
Bő fél év telt el azóta, hogy először láthattunk képeket a Mitsuoka Buddyról, erről a Chevrolet Tahoe-orrú gnómról, ami a Toyota jelenlegi slágerén, a RAV4-en alapul. A cégről eddig is tudtuk, hogy a hülyeséggel nem viccelnek: ott a Jaguárra fazonírozott Nissan Micra (Viewt), ami a szigetországban meglepően népszerű is, vagy ott van a Wiesmannokra/Morganekre hajazó, MX-5-re épülő Himiko. Ezek mellett egyéb átiratok is vannak a palettán, de a képek alapján a tavaly bemutatott Buddy tűnt eddig a legkellemesebb látványnak mind közül.
Ford Focus Mk2 2005 után akartam másik családi kombit ugyanarra a feladatra. De ez a kocsi egy tragédia a Fordhoz képest. Nyomatékszegény a motorja, induláskor egyesben pipogtatni kell a lábam a gázpedálon, hogy le ne fulladjon. Pedig 1.6 benzines.
Olvasd el a kiválasztott típusról írt ítéleteket és vásárlás előtt használd a Totálkár kártörténeti lekérdezőt, hogy minél kevesebb meglepetés érjen!
Megértem azokat, akik a vágyott klasszikusokat a lehető leginkább makulátlan formájukban szeretnék a temperált garázsukban csodálni. Kétség sem fér hozzá, hogy ezek az autók igazán értékesek már csak annál fogva is, hogy keveset mutat az órájuk, hogy soha egy bevásárlókocsi nem koccant neki az oldalának, hogy még a vezető feneke alatt is olyan feszes a bőr, mintha most gurult volna le a gyártószalagról. Csak ezek sokkal inkább időkapszulák vagy trófeák, mint autók. Szerencsére ez a kaliforniai BMW M5-ös nem ilyen.
A világ innenső felén hasonlót sem nagyon látni: a négyajtós, relatíve rövid és magas jármű ugyan ismerős lehet azoknak, akik láttak már 1990-es évek közepi Ford F-250 pickupot, de a folytatás egészen valószínűtlen: a hét pár ajtó után nem a plató jön, hanem hagyományos szedán-csomagtartó, méghozzá a Ford Focus hátsó lámpáival.
Most, hogy többé-kevésbé olyasmi kezd lenni az élet, mint a pandémia előtt volt, mi is visszatérünk a régi idők szokásaihoz, és igyekszünk évszakonként legalább egy vezetéstechnikai tréninget leszervezni a közösségnek. Ha tapasztalt tréningezőként már elvonási tüneteid vannak, vagy ha még sosem voltál ilyenen, de érdekel, figyelj, mert van összesen 90 helyünk június 26-a szombatra, a Groupama Tanpályára.
A The Complete Book of Electric Cars című könyvből túrta elő a Jalopnik azt az alig ismert Volkswagent, amely egy olyan hibrid rendszerrel volt felszerelve már negyven éve, ami működési elveiben megegyezik a mai full hibridekkel. Az autó egy taxivá alakított Type II, azaz Transporter kisbusz volt, aminek a mellékes részletei (automata, elektromosan működtetett tolóajtók, négy fotel, golyóálló (üveg)fal az utastér és a sofőrfülke között) önmagukban is érdekessé tették volna, de az igazi különlegesség a hajtáslánc volt.
Folytatjuk a már nem annyira olcsó játszós autó projektemet, ennek egyik első lépése, hogy kidobom a nehéz tetőablakot, és valami sokkal könnyebbet teszek a helyére. A mai adásban meglátogattam azt az embert, akitől a tetőablak van, hogy megnézzem, miként rakták be a helyére. Ha már ott voltunk, ránéztünk az ő autóira is.
Minden idők legsúlyosabb szupersportautójának tervezte Gordon Murray a McLaren F1-est, amihez szerinte nem csak gyorsnak és könnyűnek kell lennie, hanem jól vezethetőnek és tartósnak is. Akkoriban a legtöbb autónál áramvonalasabb volt és szokatlan mód egy fővel több fért az utasterébe, mint a szokványos sportautóknak. Az F1 egy sor eszelős ötletet valósított meg annak érdekében, hogy ne csak a versenypályán legyen nyerő, hanem behúzza a világ leggyorsabb autója címet is.
Aki régóta túrja a hazai használtautós oldalakat egy dögös kétajtós után kutatva, bizonyosan belefutott már a Mitsubishi Starionba (abba az egybe, amit kínálnak), ami a maga nemében és idejében egészen kompetens, de a kortársakhoz képest alulértékelt kupé volt. Ma a markáns vonalaival és felnyíló lámpáival emlékeztet a Mitsubishi szebb, sőt talán legszebb napjaira.
A természeti körülmények szülték ezt a különös skót kompot, aminek forgózsámolyát ma is kézi erővel tekerik irányba. Viszont nem ez a nagy találmány, hanem a válasz az erős árapályra, amit egy átkelés alatt jól bemutatnak ebben a videóban.
Ha valakiben mostanság fogalmazódott meg az a nehezen magyarázható ötlet, hogy nyitna egy kereskedést Saab alkatrészeknek, jó ha tudja, hogy Jordániában valaki épp most árul ki egy óriási készletet. 160 ezer dollárért, azaz nagyjából 46 millió forintért vihető ez a halom új, de legalábbis használatlan elem.
Biztosan sokaknak ismerős a teknős és a nyúl meséje. Nos, a 60 germán vadlovat nehezen lehet nyúlnak nevezni, de akik ismerik a mesét, tudják, hogy végül a teknős nyert. A néhány hibát eltekintve - ha nem is gyorsan - ki lehetett vele menni a világból, retúrjeggyel.
Egy jó kupás Astra Stump Bandi tollából
Olvasd el a kiválasztott típusról írt ítéleteket és vásárlás előtt használd a Totálkár kártörténeti lekérdezőt, hogy minél kevesebb meglepetés érjen!
Utólag könnyű okosnak lenni. Vagy legalább átértékelni, mi lett volna a helyes eljárás. Talán ha nem használom sportkocsiként a 30 éves Minit, csak gurulgatok vele a napfényben, akkor talán még egyben lenne a váltó. Vagy ha nem gyorsforgalmi úton megyek Gödöllőről Dél-Budára, meg vissza, hanem a kisebb sebességű városi útvonalat választom. Ezeket azonban könnyű elhessenteni. Hiszen ha nem hibásodik meg, továbbra is használnám, tehát továbbra is terhelném, még ha kevésbé is – simán eljöhetett volna az ördög később. Az autópálya meg olyan, hogy előbb-utóbb úgyis utaztam volna a hobbiautóval. Ha más nem, hát autós találkozóra. Inkább jöjjön ki most egy ilyen hiba, mint amikor már megtervezett programok, lefoglalt szállások úsznak el rajta.
Bizarr, de érthetetlenül kis nézettségű gyöngyszemet szúrt ki a Formula.hu a net mélyéről. Egy autós kvízekre szakosodott YT-csatornán jelent meg nemrég ez a videó, benne sok megnyomorgatott mindenfélével, de leginkább sport-, luxus- vagy prémiumautókkal. A játék egyszerű: milyen autó volt ez a szerencsétlen, mielőtt rommá törték?
Az eredeti nyolcas BMW, az E31-es a maga idejében (is) kincs volt: 1990-től 1999-ig gyártották, és az 5,6 literes, 381 lóerős V12-esig terjedő motorpalettájával, a felnyíló lámpáival és a 70 ezer dolláros alapárával tűnt ki leginkább a tömegből (a 850Ci-ről készült tesztünkért katt ide). Csak összehasonlításképp, ma ez 140 ezer dollárt jelent, ami jóval több a 18 évvel később bemutatott leszármazottjának beugró áránál: a jelenleg is forgalmazott alap benzines 8-ast (840i) 88 ezer dollárért kínálják Amerikában.
A tahó közlekedőket összegyűjtő videó az elmúlt évek egyik legnépszerűbb netes trendje, hisz a rutinszerű agyérgörcs után perverz extázis a kommentfolyam. Ez eddig szokásos ügymenet, ám a Baleset-megelőzés Facebook csoport e héten feltöltött videójában már az látszik, hogy a jónépnél betelt a pohár, és a saját civil kezébe vette a jogart, meg a pallost, meg a mindent: elkezdték szépen feljelentgetni a videókban szabálytalankodókat. Hogy ez a házmesterség és házmesterség-ellenesség mennyire megosztja az országot, mi sem mutatja jobban, mint hogy a szerkesztőségen belül is éles vita alakult ki a témáról. Az olvashatóság kedvéért formailag szerkesztve, de tartalmi változtatás nélkül közöljük a belső levelezést, vitaindítónak szánjuk.
Igazi korai sportszedán az Alfa Romeo Giulia, ami patent futóművével, négy tárcsafékkel, jó motorjaival és 1 tonna körüli bódéjával megragadóan nagyszerű vezethetőséget adott. Kis doboz formájú karosszériája nem azt üzeni, de a lekerekített élek nem véletlenül olyanok, amilyenek. A Giuliát már hevesen tesztelték a szélcsatornában, ennek eredményeképp 0,34-es légellenállási együtthatót hoztak össze, mely korszak szinten egy egészen jó eredmény. Bármennyire szép és szerencsés forma a négyajtós, kombira már akkoriban is volt igény.
Hogy egy gyorsasági szakaszt mennyire eltérő kéz- és szemmozgással visz végig két topversenyző a rali-világbajnokságon, arról nemrég láthattunk egy jó összehasonlító videót. Most Dani Sordo, a Hyundai gyári menőjének lábkamerájáról jött ki egy érdekes videó, amin lekövethető, mennyi lábmunkával jár három perc egy szűk, murvás szakaszon.
A filmekből is tudjuk, hogy a bánya veszélyes üzem: külszíni fejtésbe gurítják a protagonistát jócsajostul, autóstul, hogy aztán a karma jegyében a bányában közlekedő dömperek tapossák halálra a gonoszt. Kazahsztán Karaganda régiójában hasonló eset történt, de malícia, fordulatos cselekmény és robbanások nélkül.
Olyan parádés felvétel készült egy észak-angliai farmon, ha tehetnénk, odatennénk minden értelmező szótárba az önbíráskodás kifejezés mellé. Egy dühös farmer, egy targonca, egy rossz helyre parkolt Vauxhall Corsa és utóbbi gazdájának indulatokkal teli, néhol ijesztő drámája egy percben:
Emlékszem, hogy amikor megjelent a Bugatti Veyron, én csak fintorogva néztem rá a lapított Volkswagen Bogárnak kinéző istennyilára. Ezt kicsit bánom is utólag, mert a Veyron nem csak a 2000-es évek mérnöki csodája, hanem a régi Bugattik vonalait nézve egy nagyon szépen újragondolt formaterv is. Nem mellesleg őrületeset szólt a motorja és a sebessége.