A hétvégén a Kanári-szigeteken rendezték meg az Európai Rali Bajnokság futamát, ahol Tomász Kaszperczyknek volt egy a szokásosnál is neccesebb pillanata. A pilóta a Fiestájával eltempózott egy jobbkanyart, és az autó megcsúszott, majd a szalagkorlátnak csapódott. Az egyetlen szerencséje az volt, hogy a korlátot (vélhetően a mögötte lévő szakadék miatt) rendesen túlméretezték, így némi deformálódás után megfogta a kicsúszó versenyautót. Kaszperczyk és navigátora azóta valószínűleg a második születésnapjukat ünneplik.
Ma 35 éve halt meg Gilles Villeneuve. A Zolderben rendezett 1982-es Belga Nagydíjon vesztette életét, mikor az utolsó edzés utolsó perceiben. az egyik kanyar után utolérte Jochen Masst, jobb első kereke ütközött a March hátsó kerekével, a Ferrari körülbelül 220 kilométeres sebességgel a levegőbe ugrott, majd megperdülve orral a földbe csapódott. Villeneuve az ülésével együtt kiszakadt belőle és az út túloldalán lévő védőhálóba vágódott. A kórházba szállítás közben a kanadai versenyző meghalt a mentőben.
Nagyon különös dolgok zajlottak Németország autópiacán, az elmúlt hónapban. Mintegy hét százalékkal kevesebb új autót adtak el, mint egy évvel korábban, és a 290 ezer körüli darabszámot csak részben magyarázza, hogy idén több volt a munkaszüneti nap, mint tavaly. A másik ok nyomósabb: a német vevők elkezdtek elfordulni a dízel autóktól, melyekből mintegy 19 százalékkal kevesebbet vettek, mint 2016. azonos időszakában.
Az újságolvasó lakosság rendszeresen olvashat arról, hogy a politika korlátozná, esetleg megtiltaná a dízelmotoros autók használatát bizonyos régiókban, városrészekben, (például Stuttgart városközpontjában) illetve fejlettebb füstgázszűrő-rendszert szereltetne a régebbi példányokba. A piaci változás vesztesei elsősorban a német márkák voltak: a Volkswagen tizenhárom, az Audi 10, a Porsche 20 százalékkal kevesebb autót adott el, a nyertesek közt viszont ott a Fiat huszonöt, a Dacia 21, a Toyota 12 százalékkal több autót adott el. (Autonews)
Eközben a Volkswagen nyeresége nőtt az idei év első negyedévében és Matthias Müller, a cég elnöke azt jövendöli, hogy a modern belsőégésű motorok még további húsz évig uralni fogják az új autók piacát, 2025-ben pedig négy autóból három továbbra is benzines vagy dízel lesz. (MTI)
330 millió dollár veszteséget termelt a Tesla Motors az idei első negyedévben, ez 17 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, elsősorban az új, Model 3 típus bevezetésével kapcsolatos kiadásnövekedés miatt. Az 1,33 dolláros veszteség nagyobb a szakértők által várt 1,23 dollárnál is, miközben a villanyautós cég bevétele a negyedévben több mint a duplájára nőtt, 2,7 milliárd dollárt tett ki az egy évvel korábbi 1,15 milliárd dollár után. Elemzők szerint a cég a jövő egyik vezető autógyártója lehet, feltéve, hogy a hamarosan megjelenő Model 3 beváltja a hozzá fűzött reményeket. (MTI)
A Delphi, a világ egyik legnagyobb autóipari beszállítója hamarosan külön cégbe szervezheti át a hajtásláncfejlesztő-részlegét, hogy a jövőben még több erőforrással koncentrálhasson a villanyautók hajtási rendszereinek és az önvezető technológia összetevőinek fejlesztésére. (Autonews)
Air France and Porsche: New Guinness World Records title from Porsche AG on Vimeo.
Támogatásként hét Mercedes mentőautót gumizott át az Abroncs Kereskedőház a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentő Alapítvány flottájában. A szervezet tizenöt éve nagyon fontos tevékenységet végez, tíz éve dolgoznak, összesen nyolc regionális, újszülött- és koraszülött-mentéssel foglalkozó regionális szervezet munkáját fogják össze, így az ország területének nyolcvan százalékára eljutnak. A hét autó autó évente, összesen 220 ezer kilométert tesz meg, általában nagy sebességgel, ezért fontos támogatás ez. A Toyo nyári gumik után ősszel további támogatásként téli garnitúrákat is ad majd a cég a mentőknek.
Január eleje óta összesen 2898 személyi sérüléssel járó közlekedési baleset történt a magyar utakon, ami tíz százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban. A jelentős javulás elsősorban a könnyű- és súlyos sérüléses esetek miatt lehetséges, míg a halálos balesetek száma közel hat százalékkal, 122-ről 129-re nőtt. Az eredmények hátterében a korábbi éveknél keményebb és hosszabb tél is állhat, meg persze a remény, hogy egyre több magyar autós képes a kulturált vezetésre. A baleseti okok közt a legnagyobb javulás az ittasan balesetezők számban következett be, az első három hónapban 204-en, tavaly 325-en ittak, vezettek és karamboloztak. (ORFK-OBB)
A dízelbotrány után a cégcsoport működésének racionalizálása érdekében eladhatja a Ducatit az Audi egy, a Reuters által közreadott értesülés szerint. A 2012-ben megvásárolt olasz motorgyártó 890 millió euróért került a vállalatcsoport birtokába, és bár végleges döntés még nem született az eladásról, az Audinál jelenleg a lehetséges vevő megtalálásán dolgoznak, ugyanakkor sem ők, sem a Volkswagen nem kívánta kommentálni az értesülést. (Autonews)
A katasztrófa 30. évfordulójára készített Index Nagyképet itt nézheti meg:
Bizony, az ötödik ülés. Mivel nemrég megjelent a Sport Turismo, mostanra ötféle Panamera kivitelből választhat, aki szeret egy kéttonnás autóval Ferrarikat megviccelni, de úgy látszik ez sem elég. Amerikában a kereskedők például egy olyan változatra vágynak, amelyben öt személy is kényelmesen elfér. Nem lenne ezzel probléma, hiszen a kombi Panamera ötszemélyes, viszont Amerikában ez a karosszériaforma közel sem olyan népszerű, mint Európában, így egyes kereskedők, most a szedán ötüléses verziójáért lobbiznak. Joe Lawrence, a márka egyik felsővezetője ezzel kapcsolatban azt nyilatkozta az Automotive News-nak, hogy ez egy olyan dolog, amire valós igény támadt, a gyár vezetése már beszél róla, de csak a jövőben fog kiderülni, hogy valóban lesz-e hagyományos Panamera, öt üléssel.
Súlyos baleset történt előttem, én voltam a szemtanú. Amit tudtam, a helyszínen rögzítettem. A vétkes elment. – írja friss YouTube-videójához st22lacika. A kamionos vlogger az osztrák-német határ közelében, az A96-oson futott bele egy csúnya balesetbe, és csinált videót a történésekből. Egy hosszas bevezetés után, 6:23-nál jönnek a helyszíni képek, aztán, miután nem nagyon áll meg senki, egy perccel később az önkéntes forgalomlassítás. Ha megnéznéd, hogyan telnek egy autópálya baleset utáni percek a valóságban, tessék:
Története legnagyobb visszahívását kezdi a Tesla Motors. A 2016. februárja és októbere között gyártott Model S és Model X-ekben, vagyis összesen 53 ezer autóban beragadhat az elektromos rögzítőfék, s így az autó nem tud elindulni. A gyártó szerint a hiba a visszahívott járművek mintegy 5 százalékánál fordulhat elő, de biztonsági okokból mindet át akarják vizsgálni. A potenciális hibáért egy nem megfelelő minőségű fogaskerék a felelős, amelyet az egyik beszállítójuktól vásárolnak. Az alkatrész eltörhet, megbénítva ezzel az autót, de a Tesla szerint a hiba sem balesetet, sem sérülést nem okozott eddig. (MTI)
A világon elsőként kelt át az Antarktiszon autóval Sir Ernest Shackleton angol-ír származású brit felfedező, legendás Antarktisz-kutató dédunokája. Patrick Bergel brit technológiaipari vállalkozó decemberben tette meg az 5800 kilométeres utat a jeges kontinens két partja között egy átalakított 2,2-es dízel Hyundai Santa Fe-vel, de egyedülálló vállalkozásáról csak csütörtökön számolt be a szélesebb nyilvánosságnak.
A 46 éves Bergel a Union-gleccsertől a McMurdo-kutatóállomásig tartó útjához extra alacsony nyomású, megnagyobbított gumiabroncsokkal szerelte fel az autót, melyet módosított futóművel és a szokásosnál nagyobb üzemanyagtartállyal láttak el, hogy felkészítsék a mínusz 28 fokos hidegre. A motor és a váltó változatlan maradt. (MTI)
Továbbfejlesztve, alaposan átdolgozott külsővel és combos hatótávval dobja piacra Kínában a General Motors az Opel Ampera/Chevrolet Volt modell, ráadásul Buick Velite 5 néven. A két villanymotorral hajtott, 1,5 literes benzinmotorját csak hatótáv-növelőként használó négyajtós 116 kilométert tehet meg tisztán elektromos üzemmódban és akár 768-at, ha a benzinmotor is dolgozik. Mindkét adat érzékelhetően jobb, mint amit az európai és más piacokon eddig kapható változatok produkáltak, miközben a Buick-átirat indulóára a kínai ártámogatás levonása után 8,1 millió forint körül alakul. (Autonews)
Hajnal hat órakor elindult a nagy összeurópai traffipaxolás, a Speedmaraton. A csütörtök (20-a) hajnal hatig tartó akcióban az ország minden megyéje részt vesz, éjjel-nappal tele lesz az úthálózat traffival. A sebességellenőrzési akció helyszíneit állampolgári bejelentések alapján jelölték ki a megyei rendőr-főkapitányságok, azaz ne a megszokott helyeken várd a kamerát. Ha nem szereted a meglepetéseket, a rendőrség honlapjára feltett PDF-ekből kimazsolázhatod, hol kerülsz az akció útjába, vagy utolérheted a 21. századot és a Waze vagy a Traffi Hunter appokra bízhatod a feladatot.
Az időjárási körülményekre tekintettel a rendőrség felfüggesztette az akciót. A Police.hu-n azt írják, a körülmények miatt egy későbbi időpontban tartják, melyről előzetesen tájékoztatják majd a lakosságot.
Jól van a srác, akit egy 350Z-től kapott pofon tett mémsztárrá a neten. Sean O'Keefe egy driftversenyen fotózott, amikor egy érintőre vett fordulónál útban volt a feje a Nissan szárnyának (videó).
Sean az alábbi pózolással igazolta, hogy jól van. A kép szerint minden foga megvan, és szerencsére a megütött szeme is megmarad. Azt mondja, semmi maradandó sérülése nem várható a pofontól, zúzódással megúszta a sztorit. (Ha neked sem áll össze a képpár, nyugi, semmi kamu: a bal oldali kép szimplán meg lett tükrözve.)
A 80-as, 90-es évek BMW-it nem csak nálunk tisztelik kultusztárgyként, de a ritkább M-modellek aranyárban mennek külföldön is. Például az E34-es M5-ös kombiból csak 891 darab készült, abból is csak 20 darab Electa kivitel. Ez az olasz piacra szánt kombik neve, az oda tervezett penzum utolsó 20 autóját nevezték így. Ebből is csak 10 darab készült brit versenyzöld fényezéssel és gesztenyebarna belsővel, a másik 10-et kék bőrrel és ezüst fényezéssel szállították. Ezen felül az autóba ugyanúgy a 3,8 literes sorhatos motor került, hatsebességes kézi váltóval Mindössze 126 ezer kilométer van benne, és az állapota kivételesen jó. A Bring a Trailer árverésén az autó jelenleg 60 ezer dollárnál jár, ami 17,5 millió forintnak felel meg, viszont még négy napig tart a licit, így az ár még biztos emelkedni fog. Akit érdekel, itt licitálhat.
Részletek a Menetszél blogon.
Emlékszel még az M7-esen 300 km/h felett eldobott Lamborghini Huracanra? 2014 nyarán történt, hogy egy száguldozásban Szegerdő könyékén megsemmisült egy neonzöld Lambo. Az autóból egy nagy fekete folt maradt az árokparton, egy kormos blokk, plusz ami leszakadt az odaúton (ezek mind a hegyhátsáli Ford-bontóban végezték). A balesetet a sofőr úszta meg könnyebben, ő volt az, aki kihúzta mellette ülő barátját a felborult Lamborhiniből, mielőtt kigyulladt. Most, közel három év után a Kaposvári Törvényszék megalapozottnak találta és helybenhagyta az elsőfokú bíróság döntését, ami a férfit közúti baleset gondatlan okozásának vétségében találta bűnösnek. A bíróság enyhítő körülményként vette figyelembe, hogy a vétkes sofőr fizette súlyosan sérült barátja gyógykezelésének költségeit. Jogerősen egy év, három évre felfüggesztett fogházbüntetésre ítélték és három évre eltiltották a járművezetéstől.
Egy új év napján történt, két halálos áldozattal járó autóbalesetről ír részletesen a brit Daily Mail cikke. Egy harmincnyolc éves magyar autós tegnap bűnösnek vallotta magát a manchensteri bíróságon, miután új év napján halálra gázolt egy testvérpárt Oldhamben, amikor a tizenegy és tizenkét éves kislány kilépett egy üzletből. A harmincnyolc éves H. Gábor a baleset után elhajtott a helyszínről és hajnalig bulizott a barátaival. Most bűnösnek vallotta magát a bíróság előtt. A vád szerint a magát szintén bűnösnek valló O. Dávid segítségével megjavították a balesetet okozó Peugeot 807-est. (Daily Mail, The Sun)
Több mint huszonhárom százalékkal több új autót adtak el az év első három hónapjában, mint tavaly ugyanebben az időszakban, jelentette a Datahouse. Az összesen 24346 új autó közt. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete szerint év végére ismét százezer darab fölé kúszhat a válság óta gyengélkedő piac, melynek húzómodellje például a Suzuki Vitara és a Dacia Duster. (Datahouse, MGE)
Kicsit aggasztó olvasni az Autonews cikkét, melyben a PSA és az Opel/Vauxhall házasságáról írnak. A cikk szerint azután, hogy a franciák megvásárolták a német autómárkát, a vállalatnál, összesen tizenöt regionális gyártóüzem összpontosul, melyekben mintegy 125 ezer munkatárs dolgozik. A cikk szerint ebből előbb-utóbb karcsúsítás és bizonyos üzemek leépítése következhet. (Autonews)
Köszönjük megtisztelő figyelmét, ön kiolvasta az újságot. Igazából nem mindent, mert két piszlicsáré PR-videót kihagytunk a felsorolásból, de nem vesztegetnénk drága idejét promócióra, pláne, ha a Mégane RS-ből tényleg csak DSG-s lesz, amire csak Ken Block csapattársának a nevét idézhetjük: Bakkerund.
Tudta-e ön...
...hogy ahelyett, hogy napi összefoglalót gyártok, igazából egy jövő heti előadásra kéne készülnöm az autózás varázslatos jövőjéről? Köszönöm, hogy társam volt a professzionális prokrasztinációban, maradok tisztelettel:
Nínó Karotta