2016. június 23., 12:49 Módosítva: 2016.06.28 17:19
2

Kedves Doktor!

Olyan problémával fordulok önhöz, hogy van egy 2008-as Suzuki Splash gépjárművem egyliteres motorral. Használtan vettük az autót pár éve, eddig semmi baj nem volt vele, de idén az első melegeknél észrevettem, hogy amikor csak alapjáraton forog a motor, a klímával erőteljesen rángat. Sokan mondtak sok okosat: a kedvencem, hogy egyliteres motortól mit várok? Lenne esetleg valami ötlete vagy találkozott már ilyen problémával?

Dani

Kedves Dani!

Az 1.0 valóban jobban észreveszi a plusz terhelést, mint mondjuk egy 6.3, de ez leginkább menet közben érezhető - a dombon felfelé, vagy előzéskor: igaz, a vezérlő teljes talpas gyorsítás esetén lekapcsolja a kompresszort, hogy az összes ló egy irányba szaladhasson. Az alapjáraton történő klímakapcsolás esetén a motorvezérlés a fordulatszám megemelésével gondoskodik arról, hogy a motor stabil járása és az utastér hűtése is megvalósulhasson.

Ha nem emelkedik meg a fordulat az előbb említett esetben - nagyjából 1000-1100 körülire - akkor a fojtószelep körül érdemes elvégeztetni a karbantartási, beállítási munkálatokat. Ha a légkondicionáló még a gyári hűtőközegével töltve veszi fel a harcot az utastér melegével szemben, érdemes a hatásfokát ellenőriztetni, esetleg feltöltetni, hogy a kis japó ismét évekig gondtalan szállítóeszköz lehessen.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. június 23., 10:57 Módosítva: 2016.06.30 12:18
13

Üdv!

A minap jöttem hazafelé 1997-es Renault Megane masinámmal. Felkapcsoltam a lámpát, elhallgatott a rádió, és folyamatosan világított az indításgátló kis piros ledje. Pár másodperc múlva visszajött. A kilométer napiszámlálóm meg lenullázódott. Ez mind menet közben. Mi lehet a hiba? Valami zárlat vagy testelési hiba esetleg akksi? A kocsi nem tud kigyulladni tőle?

Joe

Kedves Joe!

A probléma jelentkezésében simán közrejátszhat egy kontakthiba, ami a biztosítéktábla - műszerfal kábelköteg - gyújtáskapcsoló - műszeregység - testelési pontok környékén keresendő. A tűzveszély nem minden esetben áll fenn, a hiba inkább a nagyon bosszantó kategóriába tartozik. Megszüntetése jelentős bogarászást igényel, főleg ha a probléma nem csalogatható elő a műhelyben való látogatás során.

Érdemes megfigyelni a hiba jelentkezésének körülményeit, ez segíthet a puzzle kirakásában. Ha végképp elbújt a fedélzeti kisördög, hogy a legalkalmatlanabb pillanatban okozzon fejfájást, érdemes az előbb említett lista összes csatlakozóját ellenőrizni: széthúzni - összedugni, az összes hozzáférhető testpont hasonló vizsgálatával egyetemben. Ha bármilyen utólagos rákötés látható a kábelkötegben, meg kell győződni annak létjogosultságáról, és szakszerűségéről.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. június 18., 12:01 Módosítva: 2016.06.24 10:36
207

Üdv Doki!

Vásároltunk két hete körülbelül egy BMW 320i E90 N46 150Le (sedan) autót, 2005-ös évjárat.

A probléma a következő lenne: Az autó hidegen normális módon megy és húz is, de amikor felmelegszik a motor, olyan mintha erőtlen lenne, nem akar húzni még padlógázzal sem. Megnéztük a légtömegmérőt, a lambdaszondát és computeren keresztül is megvizsgáltuk az autót, de nem mutatott hibát. Az autó ugyanolyan maradt. Szeretnék segítséget kérni.

Gergő

Kedves Gergő!

Sajnos jelen esetben azt kell mondjam, hogy kevés a rendelkezésre álló információ és nagyon sok a hibalehetőség, ami hasonló jelenséget okoz. A járműhöz való célműszerrel a motorvezérlés, illetve az autó villamos hálózatában levő összes elektronikus vezérlőegység kifaggatható, és nem csupán az eltárolt hibákra kell koncentrálni, hanem a működési paraméterekre is, melyek aktuális értékei megjeleníthetőek a képernyőn.

A hiba jelen lehet az üzemanyagrendszeren keresztül a nem kicsit komplikált szelepvezérlésben, de a motor terhelés érzékelése is hordozhat magában téves adatsorokat, ahogy a kipufogó mechanikai problémája sem kizárható a körből. A rengeteg jelfolyamban akadnia kell néhánynak, amely a jelenség vizsgálata közben eltérő értéket mutat és ebből kell felépíteni a meghibásodás anatómiáját, ami a javítás első fázisa.

Ha a jármű hibafeltárását végző kolléga pillanatnyilag ötlet nélkül maradt, adjon neki kis időt, vagy lépjen kapcsolatba egy megfelelően felkészült műhellyel a hiba diagnosztizálásával kapcsolatban. Szerencsére számos, a bajor márkára specializálódott szerviz közül válogathat a gyári szervizek mellett is. Bízom benne, hogy hamar ismét vidáman pöröghet a kék-fehér propeller a felnik közepében.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. június 15., 12:01 Módosítva: 2016.06.21 23:54

Jó napot!

Kicsit eltanácstalanodtam. Adott egy Mercedes c220 2.2 cdi, ami p1187-es hibát produkál mikor hirtelen gyorsítok vagy terhelésnek teszem ki. Néztem az adat folyamatot és változó. Nem az van hogy mindig ugyan azon üzemanyag nyomás vagy légnyomás értéknél. Van, hogy az üzemanyag nyomás csak 860-báron volt, a levegő is valamikor 0,7, de van, hogy 1200 bár, és levegő 1,2 bár. Szóval sosincs ugyanazon érték. Lepadlózom, kisebb fokozatba van hogy 3000-es fordulaton, de ha 1300-as fordulaton hatodikba lépem meg akkor megugrik és letilt. Átnéztem de levegő nincs a rendszerben. Ha finoman gyorsítok vele, átlépi a 3700-4000-es fordulatot, ott már lepadlózhatom a kocsi nem tilt. Gyakorlatilag nem tudom hol keressem a hibát.

Tamás

Kedves Tamás!

Nem fog szeretni, de a hiba megtalálására a legalkalmasabb hely egy felkészült szerviz. A rendszer elég összetett, ahogy az értékek tapasztalható változása is rengeteg beérkező adat alapján történik. Egy gyári szintű célműszer az aktuális értékek mellett mutatja a vezérlő által elvárt görbét is, melynek birtokában a hibás jelfolyam kiszűrhető.

A problémát okozhatja az üzemanyagszűrő hibája, de az üzemanyag ellátás egyéb területén is lehetnek gondok a nyomásszabályozástól a nagynyomású szivattyún keresztül az injektorokig, és tovább: ahogy a szűkszavú hibakód sugallja. Mindentől függetlenül a hibakódoknak sosem szabad első olvasatra hinni, leginkább csak támpontnak használandók a tapasztalt hibajelenség körüli nyomozásban.

A szakszerű diagnosztika nem kidobott pénz, sokkal olcsóbb a próbaszerűen cserélgetett alkatrészeknél. Ezt az utat javasolom önnek a hiba megoldását illetőleg.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. június 7., 11:43 Módosítva: 2016.06.15 12:05
167

Kedves Autódoktor!

Fiat Bravomat 1.4 MultiAir motorral, tehát a legutolsó kifutó szériából sok extrával vettem újonnan. Nagyon elégedett vagyok vele. Nem akartam túlzásba vinni a tuningot, minek is, hiszen szép autó, de úgy gondoltam, hogy egy 3 cm-es ültetés Eibach rugókkal, de megtartva a gyári lengéscsillapítókkat (hiszen nem túl mély ültetés) javít az esztétikán, és még kellően komfortos is marad az autó amellett, hogy stabilabbá válik. Így is lett.

Egyetlen bajom, hogy 100-nál elkezd fütyülni elég élesen a menetszél, ami korábban bizony nem volt. És ez igen kellemetlen. Értem, hogy az ültetés során a megváltozott jellemzők okozhatják, de az ültetést nem szívesen csinálnám vissza. Lejjebb sem szeretném ültetni, a jóval nagyobb beruházás és az esetleges komfort vesztés miatt se. Főleg, hogy nem tudom, ekkor majd megszűnik-e a szélzaj. Biztos nem az ablaktörlők okozzák, mert járó ablaktörlőknél is próbáltam. Ha oldalról más szélfúvást kap a kocsi, akkor van amikor megszűnik.

Kérdésem: hogyan jöhetnék rá, hogy mi okozhatja (melyik karosszéria elemet érheti a gyárilag nem tervezett menetszél megfúvás), és mivel háríthatnám el?

László

Kedves László!

Érdekes jelenségre tett szert, annyi bizonyos. Meg az is, hogy a probléma megszüntetéséhez nagy türelemre lehet szüksége, talán más nem is kell hozzá - esetleg csavarhúzó, torx-kulcs és patent-kiszedő. Az autó alját takaró műanyag elemek bármelyike adhatja az újdonsült hangot, a zenész tulajdonságokat felvett plasztikdarab megtalálásához rengeteget kell fülelni menet közben akár segítők bevonásával is. Ha azt sikerülne eldönteni, hogy az első vagy hátsó traktusból származik a nesz, már felére csökkenne a lebontandó borítások száma.

Valószínűbb a motor alatt levő nagy burkolat és az első dobbetétek környékén létrejött áramlási különbség: a műanyagok rögzítéseinek ellenőrzésével, illetve a darabok egyenkénti leszerelésével - próbakörrel - lassan szűkül a kör a problémás darab körül. A műanyagok lebontása előtt még a pótkerék különböző helyekre való felszerelését is ki lehet próbálni: ha szerencséje van, a méretváltozás talán elegendő lesz a síp elhallgatásához. A további ültetés valóban csökkentené az autó menetkomfortját, használhatóságát.

Igazából pont az lenne furcsa, ha egy nagy zeneszerző nevét magában hordozó alkatrész ne okozna zenei aláfestést. Vivaldini sportégszűrőt ne vegyen hozzá, mert a füldugó használata is felmerülhet a továbbiakban.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. június 3., 10:29 Módosítva: 2016.06.07 11:50

Kedves Autódoktor!

A kérdésem egyszerű: 1.9 CDTI Astra H-ban a negatív pólusú akkumlátor saruhoz csatlakozó vezetékeket ha megtapintom, forrónak tűnnek, nem égeti le a bőrt az ujjamról de érezhetően melegek. A pozitív akkusaruhoz csatlakozók ha mondhatom így szobahőmérsékletűnek tűnnek. Van ennek bármi jelentősége, vagy jó ez így ahogy van?

Attila

Kedves Attila!

A jótól nagyon messze van az autó jelenlegi állapota. Feltétlenül látogasson el egy autóvillamossággal behatóan foglalkozó szervizbe, hogy a töltőrendszer tüzetes ellenőrzése megtörténhessen! Az autó csupa gyúlékony alkotóból áll, néhány perc alatt füstölgő váz marad egy lángra kapott járműből, jobb megelőzni a bajt!

Az akkumulátor saruk megfelelő rögzítése és kábel-csatlakozása, a főkábelek stabil elvezetése, ép szigetelése mind alapvető vizsgálati tétel az ellenőrzés során - ezt otthon is el tudja végezni.

A biztosítékok körül is akadhat tennivaló: a korrózió miatt lecsökkent keresztmetszet miatt, vagy egy zárlat okán melegedés léphet fel, amely először csak amorf formájúra alakítja a műanyagokat, majd akár a pusztító piros virág is megjelenhet. A tűzoltókészülék egy mai, villamossággal teletűzdelt masina alapfelszerelése kell legyen. Nem csak a saját biztonságunk miatt.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. május 31., 13:34 Módosítva: 2016.06.03 10:37

Jó napot!

Sajnos gond lett a Ford Focus 2 autómmal, és nincs kitől kérjek segitséget. Az autó motorjának felső részén elkezdett olajos lenni a befecskendező szelep. Egy idő után már jobban folyik, már a MIL is bevilágított.

Elvitettem egy műhelybe, ahol leellenőrizték és két hibát mutatott ki:

1). Azt mutatja, hogy eldugult a részecskeszűrő filtere.

2). Hogy az EGR nyitva van és nem működik. Ebből kifolyólag felmerült a kérdésem. Ott azt mondták hogy ha kicseréltetem az EGR-t akkor az olaj nem fog folyni és a filter is csak azért van leblokkolva. Létezik olyan,hogy az olaj csak emiatt folyik ki vagy valóban az még egy gond amit ez a csere után külön kell megjavítani?

Anita.

Kedves Anita!

A részecskeszűrő rendszeres öntisztulását a motor vezérlőegysége intézi ciklusos beosztásban amikor az érzékelhető paraméterek alapján a telítettség eléri a szükséges mértéket. A bonyolult folyamat elvégzése leállhat, ha a mikroszámítógép olyan hibát észlel, amely a pontos kontrollt igénylő művelet biztonságos és sikeres elvégzését veszélyeztetné.

A kipufogógáz visszavezető szelep hibája az egyik ilyen ok. Ha az autó a regenerációkat nem tudja elvégezni, a részecskeszűrő eldugul, és úgy jár az autós, mint amikor a gyerekkorunkban népszerű Kisvakond virslit dugott a cseh rajzfilmben szereplő autó kipufogójába.

Azaz először csak gyenge lesz az autó, majd nem is fog beindulni. Elsődleges teendő a hiba megszüntetése: ha az EGR tisztítása nem segít a működésének helyreállításában, akkor annak cseréje, majd a részecskeszűrő rendszerének ellenőrzése, esetleges adalék-feltöltése, nullázása / újraindítása szükséges.

A szűrő általában - felhasználástól függően - kb. 120 000 km megtétele után megbontásos tisztításra szorul, erre remek szakműhelyeket találhat országszerte. A rendszer javítása és hibakódjainak eltüntetése után egy alapos motormosást javasolok, és néhány nap használat után már látható lesz, ha szükség lesz egyéb javításra is. Az injektorok tömítései előszeretettel szivárognak időnként, javításuk rutinműtét egy felkészült műhely számára.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Karambol után alszik a ménes

2016. május 27., 11:27 Módosítva: 2016.06.03 10:31

Tisztelt Autódoktor!

Adott egy Opel Corsa C 1.3 CDTi kisautó. Egy komolyabb baleset következtében, a helyreállítás során a karosszéria javítása, majd összeszerelés után nem indul (légzsákok is nyíltak). A hibajelenség az, hogy gyújtásra nem indul az ac pumpa a tankban, méregetés után kiderült, hogy nem jut el áram odáig.

Gépre tettük és nem lehet csatlakozni a következő rendszerekhez: ABS, immobilizer, motorvezérlő, légzsák. Érdekes, hogy a karosszéria vezérlőmodulhoz viszont enged csatlakozni, ennek adatait és hibakódjait látni is, de semmi olyan hiba nincs benne amitől ne indulna.

Biztosítékokat, reléket ellenőriztük és azt tapasztaltuk, hogy annak ellenére, hogy a üzemanyag szivattyú reléje jó nem kapcsol. Kábelek elvileg jók, legalábbis látható helyeken nem észleltünk szakadást, vagy ilyesmit. A első biztosítéktáblából halk, gyors kattogás hallatszik gyújtáson és mintha 1-2 relé kicsit melegedne is, de nem számottevően. Létezik, hogy esetleg a motorvezérlő nyiffant ki vagy valamilyen csatlakozás lehet a ludas? A sérülés jobb oldalt történt, a motorvezérlő és biztosítéktábla bal oldalon helyezkedik el.

Ernő

Kedves Ernő!

Villamossági bogarászás nélkül sajnos nem valószínű, hogy dorombolni fog a Corsa. Ha egy tápellátás vagy testet biztosító áramkör hibázik, már az egész rendszer megbénulhat tőle. Hasonló probléma áll fenn az EOBD csatlakozóval is, igaz ekkor a motor még működhetne, de a célműszer hasonlóan válasz nélkül maradna.

Keressen egy kapcsolási rajzokkal felvértezett, elszánt villamossági szakembert, és remélhetőleg néhány óra alatt megtalálja a hibát a rendszerben. Előtte még vizsgálják meg az összes csatlakozást, testpontot a karosszéria megbolygatott részein és a motoron is. Ha az autó hegesztése előtt nem került leválasztásra az akkumulátor, akkor a vezérlőegységekig eljuthatott olyan áramlökés, ami károkat okozhatott a rendszerben - a legjobb a vezérlőegységekről is lehúzni a csatlakozást, ha biztosra megy az ember. Ez utóbbi elég nagy nehézségekbe ütközik a valóságban, mert manapság számtalan mikroszámítógép csücsül a fedélzeten jól elbújva, és nem nagyon bújnak elő szólongatásra sem.

A problémával küzdő vezérlőegységek csatlakozóinak végigmérése szükséges - a lábkiosztás ismeretében - így a kábelek nem látható szakaszai is vizsgálhatóak nagyobb megbontás nélkül. Ha a fedélzeten alkalmazott a gyártó ütközésbiztonsági kapcsolót, a pumpa áramkörének működésképtelensége megmagyarázható - és visszakapcsolható - lenne, de a további hibákra nem adna megoldást. Információim szerint a Corsában nincs ilyen kapcsoló, de azért érdemes végignézni a rendszert és az autó gépkönyvét, hátha mégis gondolt a gyár a plusz biztonságra.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. május 25., 17:13 Módosítva: 2016.05.31 13:48

Kedves Autódoki!

Érdekes tüneteket produkál '98-as B5 Passatom a hűvösebb napokon: a Climatronicon beállítok egy értéket - Pl 23 Celsiust, egy darabig szépen fűt is, de mikor pont kellemes hőfok lesz, átvált hűtésre. Ilyenkor 2-3 fokot ha ráadok, átmenetileg jó lesz, de utána kezdődik elölről.

Tavasszal és ősszel kimondottan kellemetlen, télen pedig gyakorlatilag vagy fázom, vagy a max. hőmérsékleten, legalacsonyabb befúvásnál izzadok. Mi okozhatja ezt a tünetet? Belső hőmérséklet érzékelő esetleg?

Tamás

Kedves Tamás!

Szerencsére a Climatronic fedélzeti diagnosztikája kitűnő, a célműszer képernyőjén nagyon sok érték megjeleníthető, többek között a hőmérsékletek is. A belső tér hőmérséklete alapértéknek számít a rendszer automatikus működése céljából, és a kis ellenállás idővel jól be is rakódik mocsokkal, amit az előtte zümmögő kis ventillátor serényen lapátol rá, de akad még hőérzékelő a műszerfal alatt egyéb helyen is.

Továbbá a szisztéma tele van villamos beavatkozókkal, melyek a célműszerrel mozgathatók és alapbeállításuk is lehetséges, sőt időnként szükséges is. Keressen egy felkészült szervizt, hogy a célműszeres vizsgálattal a probléma megoldása megszülethessen. Elég kezdetleges módszer, de egy otthoni akkumulátorsaru-levétel egy próbát megér, utána még mindig be lehet pötyögni a szerviz számát a telefonba.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. május 21., 15:34 Módosítva: 2016.05.23 14:40

Sziasztok!

Van egy 2005-ös év végi Mazda 3-asom. 1,6 diesel, 110 lóerős, tavaly vettem. Semmi baja nem volt, míg nem a 8-9. hónap után megállt. Sajnos csak szervizbe tudtam elvinni, ott megállapították, hogy meghalt a motorvezérlő egység. Ezt kicserélték.  A kábelkötegeket is mókolták, mert az is rosszul nézett ki, de nem új lett belerakva hanem összerakták. Azóta nem tudom miért, de a turbó csak második indításra kapcsol be. Beindítom, gurulunk vele 10 métert, leállítom, újraindítom, megy a turbó.

Addig amíg nem nyúltak hozzá, semmi baja nem volt. A szerviz állítja, hogy más problémája lehet, mert nem az ő hibájukból van ez. Esetleg lenne valakinek ötlete, hogy miért csinálja ezt a turbóm? Mert a szervizzel nem tudok dűlőre jutni, pedig 525 ezer forintot hagytam ott. A turbót kiszedettem, kitakarítottuk de semmi baja, csak ki kellett takarítani.

Richárd

Kedves Richárd!

Szerencsére a motorvezérlő működése megfigyelhető a célműszeren keresztül, amit most meg is kellene tenni bárminemű akció és javítási kísérlet előtt. A turbófeltöltő szabályozása is a vezérlő feladata, a működtetés hiánya általában szándékos beavatkozásnak minősül a részéről, ami nem maradhat nyom nélkül eltárolt hibakód vagy kiugróan nem stimmelő értékek képében.

Érdemes egy - az ügyben független - másik szerviz segítségét kérni egy megbontás nélküli (így a garancia nem sérülhet) célműszeres, menettesztes, átfogó diagnosztika elvégzésében. Így tisztábban láthatóak a további teendők.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. május 19., 13:27 Módosítva: 2016.05.20 16:57

Tisztelt Autódoktor!

Van egy 2001-es évjáratú Mercedes E200 Elegance típusú autóm. Érdeklődnék hol található diagnosztikai csatlakozó, illetve az milyen (OBD1?) Ugyanez a kérdés a másik autómmal kapcsolatban is, amely egy 1998-as Mazda 323 S benzines 1.5i.

Gábor

Kedves Gábor!

Ha a Mercedes W210-es szériájáról van szó, akkor sajnos még a régi, kerek, soktűs csatlakozóval szerelték nagy valószínűséggel, melyet a motortérben talál a bal oldalon levő biztosíték-dobozban. A Mazda esetében is hasonló pozícióban találja a csatlakozót, amely szintén még az EOBD szabvány előtti időkből származik.

Mindkét esetben típusspecifikus csatlakozó szükséges, vagy olyan műszer, amely a kommunikáció létrehozásához szükséges tüskékre csatlakozhat egyenként (pl. Bosch KTS). A lábak összeérintésétől óvakodjon, a legjobb egy diagnosztikával foglalkozó szerviz segítségét kérni, vagy a megfelelő szakkönyvet megvásárolni (pl. Maróti műszaki könyvkereskedés).

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. május 18., 11:46 Módosítva: 2016.05.21 17:53
1

Tisztelt Totalcar,

Segítségeteket szeretném kérni a következő ügyben ami velem már sajnos párszor előfordult - lehet az én hibám. Pár évvel ezelőtt vettem hobbiautónak egy 95-os Mercedes W140 Coupet ( tudom hogy egy összeroppanás előtti menthetetlen fos szinte mind), de ez egygazdás, végig dokumentált, legszebb színben, tolótető stb... Szép lassan minden évben újítgatom, kezd összeállni, már "csak" az elektromosság van (lenne) hátra.

El is vittem egy jónevű budaörsi szervizbe, ahol már ismerik az autót. Otthagytam, kölcsönös bizalom, hogy majd szólnak. Ígérték hogy csinálják szépen, ahogy lesz idejük. Mivel ötödik hete van náluk, újra telefon, de még mindig semmi konkrétum. Kérdésem az mit tennétek helyemben?

Én csak pár dolgot szeretnék tudni: mik a problémái az autónak, mennyibe kerül ez majd, milyen alkatrészekkel és mikorra lesz kész? Na ezt konkrétan támadásnak érzik, és közben én érzem rosszul magam. Ők csinálják majd szólnak. Meg szabadságon a villanyos. Tisztában vagyok azzal hogy egy nehezen szerelhető és problémás típus az autó. Meg hogy van egyszerűbb eset is pénzkeresésre egy szerviznek. Meg örüljek hogy egyáltalán elvállalják. Milyen taktikát folytatnátok? Múltkor adtam jattot is a villanyszerelőnek. Egyébként valószínűleg tök korrektek, csak tényleg sok a dolguk. Szétszedve elhozni? Egyébként sem vállalják hát még így.

Van valami ötlet? Péter

Kedves Péter!

Jajj, a W140 Coupe! A dologról mesélni tudnék. És valószínűleg minden kolléga is, aki a közelébe jutott egy - valószínűleg - motor kábelköteg problémával küzdő bálnának. Attól függetlenül egy strapabíró gépről van szó, csak a típushibákon kell úrrá lenni: Vályi Pista nem hiába esett szerelembe egy négyajtós hasonló masinával, igaz azért kellett belecsurgatni rendesen pénzmagot, de a szerelem ugyebár elég vak és kontrollálhatatlan dolog.

Ha a bizalom megmaradt a szervizzel szemben, akkor érdemes inkább ott hagyni még az autót, mert valóban nem sokan másznak bele egy megbontott bálnába szívesen. Érdemes személyesen ellátogatni az autóhoz, hogy meg lehessen határozni a jelenlegi státuszát. Ha a kábelköteg hibája eszkalálódott és néhány vezérlőegység már sérült a fellépő zárlat következtében, akkor már sajnos valóban meghosszabbodik a javítás, mert a típus alkatrészellátása nem minden esetben teljes körű. Én egy barátságos hangvitelű e-mailt küldenék, de ha jó a kapcsolat a szervizzel, akkor meg kell értsék személyesen is, hogy az embernek bizsereg a teste egy nagyobb benzinmennyiség elégetéséért ha már ilyen paripát szerzett be.

Mivel szakemberhiány van az országban minden szerviz kicsit idegesebben dolgozik manapság, mert rengeteg a munka, és egy szöszmötölősebb meló rengeteg futó munkát vesz el a szerviztől, ami ugye a megélhetést biztosítja. Ez persze másodlagos, hiszen ha elvállalták a javítást, akkor tessék megcsinálni, de attól még reális probléma sajnos. Én a hasonló kaliberű bálnámat - mert ezen át kell esni legalább egyszer egy szakmabelinek - éjjelente csináltam, mikor már minden nesz elült a műhelyben, de az éjjeli munkavégzés - a szakmai tapasztalatszerzésen túl - a családos ember legnagyobb ellensége. Szóval kétélű fegyver ez, érdemes őszintén megbeszélni a szervizvezetővel a lehetőségeket. Bízom benne, hogy sikerül, és a következő Parkoló Parádén megcsodálhatjuk majd a sportos testalkatú monstrumot. Pista úgyis bele fog ülni.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. május 15., 09:10 Módosítva: 2016.05.18 11:47
1

Helló Doki!

Én a vezérmű láncról érdeklődnék. Nissan Micra 1.2i 2005 (SJFNBAK12U1425419) 5 ajtós autónál mikor kell vezérműláncot cserélni? Használtan vettem, 195 000 kilométerrel. Semmi csörgő hangja nincs.

András

Kedves András!

Ha öt ajtós akkor jobb a helyzet! Már ami a pakolhatóságot illeti, a vezérműlánc szempontjából nincs változás. A karbantartási listából ezúttal is hiányzik a lánccserére vonatkozó passzus, a gyár az autó élettartamára tervezte a vezérlést meghajtó alkatrészeket: ha azok hibátlanul, csendben teszik a dolgukat, nincs szükség cserére.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. május 13., 10:12 Módosítva: 2016.05.15 09:11

Tisztelettel üdvözlöm!

Azzal a problémával kapcsolatban szeretnék tanácsot kérni hogy 1988-as Ford Escort 1.6 diesel autómnál, az adagoló gáztengelynel cseppen a gázolaj. Ezzel egyidejűleg nincs alapjárat, melegen nem indul. Lehetséges hogy mivel ott csak két o-gyűrű van, az okozza ezt a hibát. Azért gondolom így hogy az adagoló fedélnél csak nem szív levegőt meg ott nyomás sincs nagy. De kérem javítson ki hogy, rosszul gondolom.

Attila

Kedves Attila!

Az adagolószivattyú belső nyomása kicsit olyan, mint a vérnyomás az emberi testben. Csökkenésével felborul a szabályozás, illetve a rendszer légtelenítésre szorulhat. A gázkar és az adagolófedél kapcsolatánál nem csupán a tömítések öregednek, de a fedél is elkopik idővel: a megnövekedett játékot a megkeményedett gumigyűrűk már végképp nem tudják kompenzálni. Gyors megoldásként a gyűrűk cseréje talán megoldást jelent, de hosszabb távon inkább javíttassa meg a problémás részt szakszerűen.

A rajz szerint csak a fedél cseréje lehetséges, de a legtöbb hasonló típushoz javítókészlet - persely is rendelkezésre állhat. Sajnos tipikus eset, hogy a helyreállított tömítettség után a nyomás újabb gyenge láncszemet keres, és ismét szivárgás lesz tapasztalható, például a meghajtás-oldali szimmeringnél. Ha az autó még hosszabb ideig lesz használatban, érdemes a leszerelt adagolót egy teljes javításra ítélni, ha csak a tömítettség javítása szükséges, nem feltétlenül kell csillagászati összegekre számítani.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. május 10., 15:03 Módosítva: 2016.05.13 10:28

Üdv Doki!

Az autóm első futóműve hibás: mindkét kerék vízszintes irányban kottyan, intenzív fékezéskor berángat a kormány, 120-nál beremeg az eleje, kopogó hang hallható. Mi a teendő?

Zebulon

Kedves Zebulon!

Először is ne menjen százhússzal, hanem leginkább lépésben, és ha lehet csak az első szervizig: az autó használata jelen állapotában veszélyes, és ön hatalmas felelősséggel tartozik az önnel együtt közlekedő autóstársak felé. Az első futómű tüzetes átvizsgálása elengedhetetlen, de a legjobb lenne inkább egy teljes állapotfelmérést csináltatni a járművön, hogy az összes probléma feltárásra és megoldásra kerüljön. A kotyogásért legtöbb esetben az első futóműben levő gömbcsuklók, szilentek tehetők felelőssé, a fékezéskor tapasztalható rázás is származhat ebből a hiányosságból, de az első féktárcsák ütése is hasonló jelenséget okozhat. A javítás után a futóművek pontos beállítása alapvető feladat, így a biztonságos használaton túl a gumiabroncsok élettartama is optimális szinten tartható.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. május 9., 13:22 Módosítva: 2016.05.13 11:11

Kedves Autódoki!

Van egy 2000-es évjáratú 1.8-as vvti (faceliftes) Avensisem már 2 éve és az egyik hibája(?) már az őrületbe kerget. Ha a szellőzés az ablakra vagy az ablakra/lábra állásban van, akkor a középső szellőzőkből (rádió fölött) dől a hideg. A rostélyok le vannak zárva és a fűtés hőfoka a maximumon van. Ez télen rendkívül zavaró, mert az autóban így sosincs meleg és kesztyűben kell vezetnem.

Ha átállítom a szellőzést úgy, hogy a középre fújjon, akkor jön meleg a középső szellőzőkből, de cserébe párásodni kezd az ablak. Bekapcsoltam a belső levegő keringtetést is, de nem oldotta meg a helyzetet. Fórumozgatás után sem lettem okosabb, mert valaki szerint "ez ilyen, így tervezték", valaki meg észre sem veszi. Mindenképp szeretnék kultúrált megoldást találni, mert nem olyan rossz autó ez, de ha így marad, akkor a következő télig mennie kell.

Richárd

Kedves Richárd!

Számos modell készül úgy - a régebbi Opelek között több példa is van - hogy a középső rostélyok hidegebbet fújnak szándékosan, mint az a megadott hőfok alapján elvárható lenne: ez a fázósabbaknak - én is ide tartozom - nagyon zavaró lehet, és a tartós megoldás ilyenkor a rendszer kis mértékű átalakítása szokott lenni: én is addig hekkeltem az egykori, öreg Vectrám műszerfala alatt, amíg arcpirító forróságot nem varázsoltam a középső rácsokra is - nehogymár' a nyúl vigye alapon.

Az ön esetében azért gondolom mégis, hogy nem gyárilag meghatározott levegő keverésről van szó, mert ha a szellőzés iránya egyértelműen nem a felsőtestre irányul, akkor a középső rácsoknak nem szabadna működniük. Az Avensisban nagy valószínűséggel villanymotoros beavatkozók kerültek alkalmazásra a belső fuvallatok irányítása céljából, érdemes itt vizsgálódni, kapcsolgatni, megfigyelni. Az autó nem fiatal, valószínűleg célműszer használata nem lesz könnyű ebben az esetben, pedig a villanymotorok külön-külön megműködtetése jól jönne.

Ha mégis bowdenes kialakításról van szó az autója fedélzetén, a szétszedés nem úszható meg, a mozgató tárcsák összehangolásának eltérése esetén könnyen előfordulhat a rosszkor elzáró/nyitva maradó légterelő flapni esete. Sajnos a javítás legtöbb alkalommal látványos szétszedéssel jár, mert a fűtésbox az egyik első fődarab ami az autó gyártása során az utastérbe kerül, van fölötte rendesen cucc. Mégis érdemes fokozatosan haladni: a rádió, a kesztyűtartó, és a pedálburkolatok eltávolítása után van, hogy a rendszerelemek hozzáférhetőek lesznek.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Fütyülő turbó, gyenge motor

2016. május 3., 11:42 Módosítva: 2016.05.10 14:02

Kedves Autodoktor!

Vettem egy Mercedes W211 (2003) E220 CDI-t. Olyan problémám van, hogy a motor egy idő után elveszti az erejét, újraindítást követően egy kis ideig megint jó.

Diagnosztika szerint: 0100 kód "légtömeg túl alacsony". Légtömeg mérő cserélve lett, a hiba ugyanúgy fennáll. A turbó fütyülő hangot ad egy bizonyos fordulatot elérve. Elképzelhető hogy kilyukadt valami? Okozhat ez ilyen hibajelenséget?

Attila

Kedves Attila!

A tárolt hibakódok az esetek kisebb részében jelentik a hibás alkatrész pontos megnevezését. Nagyobb részt csak iránymutatást adnak a hibakeresés folytatásához. A légtömegmérő jelzett hibája esetén a célműszerrel végzett menetteszt közbeni jelszint kiértékelés az első teendő, a többi releváns változóval együtt vizsgálva.

Ezután a komponens áramköreinek ellenőrzése a következő lépés, majd általában ezután már eldönthető, hogy maga az érzékelő hibás, vagy egyéb probléma okozza a hibajelenséget. Leggyakoribb esetben a kipufogógáz-visszavezetés gondja, szívórendszer tömítettlenség / keresztmetszet csökkenés, vagy feltöltő szabályozási hiba okoz hasonló jelenséget.

A gyújtás újra rákapcsolásával a vezérlőegység által elvégzett, szándékos teljesítmény csökkentés megszűnik egészen addig, amíg az általa megfigyelt értékfolyamok nem térnek ki a megadott sávból: ekkor a hiba eltárolásával egyetemben a vezérlő újra beavatkozik, és a lóerők megcsappannak. Ez nagyon kényelmetlen, sőt: erősen kiszámolt előzési manőver közben akár balesetveszélyes is lehet!

A turbó fütyülése alapjában véve nem minden esetben tekinthető hibának, a magas fordulatszámon forgó lapátok által keltett örvénylések okozhatnak ilyen hangot, ami a feltöltő nem végzetes kopottsága esetén is lehet hangosabb az újkori állapotánál. Keressen fel egy precíz diagnosztikával foglalkozó szervizt a hiba gyors elhárításának érdekében!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. április 28., 11:40 Módosítva: 2016.05.03 11:42

Kedves Autódoktor!

Két napja vásárolt Passat (B7 2.0 CR TDI, 103 kW, 2011) autómon elkezdett sípolni az üzemanyag szivattyú. Hiba visszajelzés a műszerfalon nincs. Használhatom így az autót, vagy ez lehet egy későbbi, nagyobb hiba előjele?

Sándor

Kedves Sándor!

Ha a sípolás folyamatosan jelen van az autó indításától a leállításáig, és az üzemanyag tartály felől (hátsó ülések alól) hallható, érdemes a szivattyút ellenőriztetni, akár megbontással járó művelettel is, mert a korábbi felhasználó által vásárolt, gyengébb minőségű üzemanyagok használata esetén lerakódás keletkezhetett az üzemanyagtank alján, ami a rendszerbe kerülve költséges károkat okozhat - a szivattyú tönkremeneteléről nem beszélve.

Az új négykerekű szerzemény teljes átvizsgálása, valamint a motorolaj és az összes szűrő cseréje nagyon javasolt, így az autó tiszta lappal indulhat, valamint az esetlegesen szükséges javítások, cserék tervezhetővé válnak. Nem beszélve a nyugodtságról, ami az embert eltölti, mikor egy teljes mértékben megismert járművel indul útnak. Ha az autó Ad Blue rendszerrel szerelt, az üzemanyagtank közelében található még egy szivattyú, ami szintén menet közben üzemelhet, valamint az autó leállítása után is nagyjából egy percig zümmöghet (főleg télen). Ha innen származik a kóros hang, azt a rendszer hamarosan jelzi, mert ez a kis szivattyú is a fedélzeti rendszer szerves részét képezi, és hibája esetén a kipufogógáz-utókezelés üzemképtelen lesz.

Mindkét szivattyú megműködtethető a célműszerrel is, tehát üzemük ellenőrizhető, így az is látható ha rendellenesen teszik a dolgukat. Annyi bizonyos, hogy az ilyen komplikált szerkezetű autók felhasználása eltér a régebbi masinákétól: többek között abban feltétlenül, hogy nagyon vigyázni kell az autó alvázára, mert rengeteg szerelvény ott került elhelyezésre. A telekjárásra jobb szolgálatot tesz egy Niva, vagy egy Duster. Érdemes továbbá egy elektronikus, ultrahangos rágcsáló-riasztót is beszereltetni, mert a kis ösztönlények nem nagyon mérlegelik, melyik kábelt is rágcsálják meg éppen. Az autó olajszivattyú-meghajtó tengelyének ellenőrzését se felejtse elvégeztetni, ha a jármű már közel van a 180 - 200 ezer kilométeres futáshoz és a szerviz-előélet nem tartalmazza hitelt érdemlő módon az igen fontos műveletet. Ugyanez vonatkozik a vezérlésre is.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Eltűnik a hűtővíz

2016. április 26., 11:41 Módosítva: 2016.04.28 11:46

Kedves Autódoki!

2001-es Fiat Seicento SX 1100 ccm gépkocsimnál 100-150 km megtétele után 5-6 dl hűtőfolyadék hiányzik. A gépkocsi alatt nincs folyás, csöpögés. Ki lett cseréve vízpumpa vezérléssel együtt, hűtő, gumicsövek, hengerfej javítva lett. Ki lett szerelve a klímahűtő. Mivel a vízpumpa meghajtó szíj nem volt jó, arra gyanakszom, hogy a vízpumpa nem ehhez a motorhoz való.

Károly

Kedves Károly!

A vízpumpa cseréjekor mindig alaposan össze kell vetni a régi és az új alkatrészt a különbségek felmérése érdekében. Ha a hűtőfolyadék nem szivárog sehol, akkor vagy az égéstérben tűnik el csendesen, vagy a fűtőradiátornál mégiscsak a szabadba jut.

Harmadik megoldásként - és itt a folyadéktöltet forgatására kevésbé alkalmas alkatrész kérdése aktuális lehet - a túlmelegedés miatti túlnyomás következtében a rendszernyomást kordában tartó hűtősapka a külvilágba eresztheti a pillanatnyilag feleslegesnek tűnő folyadék mennyiséget.

A túlmelegedést a vízhőfokot nem mutató műszeregység titokban tartja, a figyelmeztető piros lámpa pedig már túl későn szól általában. A hűtősapka cseréje javasolt, de a hűtőrendszer működési nyomásának és hőmérsékletének - ezzel egy időben a hűtőventilátor üzemének - ellenőrzése se maradjon el.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. április 23., 12:39 Módosítva: 2016.04.27 11:48

Tisztelt Autódoki!

A következő jelenséggel kapcsolatban kérem a tanácsát:

60-70 km/h felett a kormányzás instabillá válik.

Jobbra kormányozva érezhető jobban a jelenség, egyébként mindkét irányba kormányozva tapasztalható. Bármely irányba kormányozva a kormányzás megkezdésekor megnehezül a kormány, az embernek nagyobb erőt kell kifejteni, majd hirtelen felkönnyül a kormány és megszalad, túlkormányzott lesz. Ekkor az ellenkező irányba korrigálva megismétlődik a jelenség. Folyamatosan küzdeni kell a kormányzással. Előzéskor emiatt imbolyog és jobbra-balra szitál az autó. Olyan mintha el lenne torzulva a kormányzás karakterisztikája.

Péter

Kedves Péter!

Azt azért elárulhatta volna, hogy lóról, vagy szöcskéről van-e szó, sajnos se gyártmány, se típus, se évjárat nem került megnevezésre a levelében.

Ha az autója hagyományos, rásegítés nélküli kormányzású, akkor a futómű szerkezetének és a kerekek/gumik állapotának vizsgálata, javítása után egy beállítással általánosan kezelhető a probléma - valószínűleg a gumik kopása is árulkodik a rendellenességről.

Ha a jármű kormányzása hidraulikus/elektrohidraulikus/elektromos segítséggel rendelkezik, a teendő ugyanaz, mint az előbbi esetben kiegészítve azzal, hogy a rásegítő egységek - és itt leggyakrabban a villamossággal kombinált rendszerek vannak előbbre - elhangolódása, meghibásodása okozhat elhúzást. A célműszerrel vizsgálható a kormány szervó működése, és a rendszer alapbeállítása is elvégezhető. A meghibásodott szisztéma legtöbb esetben a kormány elfordulását látja hibásan, ami a rendszer elhangolódását jelenti akár az ön által említett jelenséget is okozva. Az elhangolódás gyakran nem okoz hibajelzést, csak a gép nem tudja pontosan merre is van arccal előre.

Ha az autó a legújabbak közül való, és automata parkoló asszisztenssel is fel van szerelve, azonnal vegye az irányt a szakszerviz felé, mert a kormányzásban aktívan résztvevő masina elég kellemetlen szituációkat is okozhat, noha úgy van megtervezve, hogy rendellenesség esetén azonnal kapcsoljon le, és ezernyi visszajelzővel hívja fel a figyelmet a szerviz meglátogatására.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

 

Alacsony fordulaton világít a piros dzsinn

2016. április 19., 13:05 Módosítva: 2016.04.26 11:43

Tisztelt Autódoktor!

Pár hónapja áll fent egy olyan hiba az autómnál (Golf IV 1.4 16V AHW), hogy 2000-es fordulat alatt bejelez az olajnyomás jelző. Ez az 1-es kivételével minden sebességfokozatban előjön, de csak meleg motornál. Bejelzés után gázt adok, 2000-fölé megy a fordulat és eltűnik a figyelmeztető jelzés.

Lecseréltem az olajat, és kicseréltem az olajgombát, de a jelenség megmaradt. Még arra tudok gondolni, hogy az olajteknőben lévő olajszűrő elrakódhatott, és alacsony fordulatnál nem bír megfelelő mennyiséget szívni az olajszivattyú.

Valós lehet ez az elmélet? Tibor

Kedves Tibor!

A kérdéses motorból újítottunk fel néhányat a fenti problémából kialakult olajnyomás-hiány, és a hozzá tartozó felhasználói "a következő kútig kibírja az" mondat következtében. Ne húzza tovább, itt az idő az olajpumpa cseréjére. Természetesen a megbontás során alapvető teendő a felszívókosár ellenőrzése, de érdemes abból is újat felszerelni, mert van, hogy a harang nem hozzáférhető részén olyan szennyeződés bújik meg, amit jobb lenne nem visszaengedni a rendszerbe.

Ha az olajteknő már úgyis lent van, nézesse végig a csapágyakat is: kellemesebb most, megelőző jelleggel új csapágysort fűzni a blokkba a hibátlan főtengelyre, mint később darabokra szedni az egészet másik főtengelyt hajkurászva. Sajnos ez a nyomásnyűg nevezhető típushibának is, az első jel után jobbra kell indexelni és irány a szerviz. Olajszivattyúból és csapágyból is csak a gyárit, vagy annak megfelelő minőségűt építtessen be, ettől eltérően olyan útra téved, mint aki kínai elemet rakat a pacemakerbe.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. április 15., 10:42 Módosítva: 2016.04.21 14:52
3

Tisztelt Autódoktor,

A következő problémával fordulok Önökhöz: adott egy 1990-es évjáratú Audi 80 B3, 1.6TD motorral (RA motorkód). Kérdésem az lenne, hogy milyen olajgombák felelnek meg az autóhoz? Amikor megvettük a járművet, a benne lévő gombák nem jeleztek helyesen. (Az egyik gomba helyére bekötöttünk egy órát, mellyel ellenőriztük az olajnyomást. Nincs vele probléma.)

Autósboltban is jártunk már, de nem tudtak érdemleges választ adni(pedig ott állt a kocsi a szemük előtt), csak felsorolták, hogy milyen színűek vannak ehhez a típushoz, de hogy pontosan melyik fajta(vagy melyik fajták) való hozzá, azt nem tudták megmondani. Mondtak egy olyan lehetőséget is, hogy van a műszerfalban egy relé, ami hangot is ad, esetleg az lehet a hibás, de az 30 ezer forintba kerül és általában senki sem veszi/rendeli meg egy ilyen korú autóhoz.

Válaszukat előre is köszönöm! Zsolt

Kedves Zsolt!

Nem mindegy, hogy az ember milyen autósboltba jár, manapság már minden utcában akár több is akad, nem beszélve a webshopok kínálatáról. Inkább olyan helyen vásároljon, ami már nagyon régóta működik, széles ügyfélkörrel: valószínűleg ott szakértő segítséget kap a pótalkatrészek terén.

A Volkswagen/Audi több olajgombás visszajelző rendszere nem ördöngösség, de a legjobb alvázszám alapján kikeresni a rendszerben használatos érzékelők típusát. Egy komolyabb alkatrész-kereskedés rendelkezik gyári szintű katalógussal, tehát nem jelenthet problémát a belevaló alkatrészek biztosítása. A "milyen volt benne eddig" megoldás is jó lehet, ha a rendszer kifogástalanul működött a hibát megelőzőleg, de egy nem belevaló érzékelő pontatlan visszajelzést adhat.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. április 12., 11:17 Módosítva: 2016.04.19 13:06
2

Üdv Doki!

Van egy 97'-es évjáratú VW Golf kislány a hárememben, 1,4, benzines, 220ezer kilométerrel. Két probléma adódott vele az elmúlt időszakban:

1.,Az utóbbi hónapokban észrevettem, hogy a hűtővíz folyamatosan eltűnik valahol... az éjszakai pihenők után az autó alatt találok kisebb foltokat, azonban nem akkorákat, hogy ez elegendő lenne. A vizet kéthetente kb. fél literrel kell pótolni.

2.,Minap ellenőriztem az olaj állapotát. Az olajsapkát lecsavarva meglepődtem: a sapka és a karima úgy nézett ki, mintha karamellkrémmel lett volna bekenve. A nívópálcán viszont az olaj a megfelelő állagú, színű volt.

Kérdésem: van összefüggés a két jelenség között?

Hunor

Kedves Hunor!

Az autók szerintem hímneműek, de ez képezheti vita tárgyát - az egyik Parkoló Parádén majd jól kivesézzük a dolgot.

A motor-karamell összefügghet a téli üzemmel és a fáradt motorolajjal is, de sajnos a hengerfej tömítettlenségére is utalhat. Kiderítése egy hűtőrendszer nyomásteszt elvégzésével megoldható, de a rendszeres megfigyelés is a pontos hibamegállapítás felé tereli a dolgot.

Ha a teljesen letisztított lepedék hamarosan ismét megjelenik, és a hűtőfolyadék gyakori utántöltést kér - melyet nem lehet a látható szivárgás számlájára írni - sajnos a hengerfej tömítés hibája (ami egy húsz év körüli autónál sajnos esélyes) elég valószínű. Ebben az esetben a teljes javítást javasolom elvégeztetni, hogy utána sokáig ne kelljen a tömítés miatt aggódni.

A különféle utólagos tömítő adalékokkal ne próbálkozzon, csak a bajt tetézi vele. Az anyaghiányt csak odavaló anyaggal lehet pótolni - tudom, ezért még kapni fogok a más véleményen levőktől, de az intelligens molekulákat hiszem, ha látom: a Golf eldugult hűtőjét és fűtőradiátorát meg nem olyan kellemes cserélgetni.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk- www.deltamark.hu

2016. április 7., 10:30 Módosítva: 2016.04.12 11:21

Tisztelt Autódoktor,

Olyan hibajelenséggel fordulok némi jó tanács reményében önhöz, hogy 2008-as évjáratú, kintről behozott Mercedes Sprinterem (3.0 V6 cdi) úgy eszi az olajat, mintha muszáj lenne neki... számszerűen, 1000 km-ként 2-3 litert elfogyaszt.

Voltam vele Mercedes szervizben, turbó tengely, kicsit lóg, de azt mondták egyáltalán nem veszélyes, kompressziót is megmérettem, és mind a hat henger 3-4% különbségekkel, de nagyjából ugyanazokat az értékeket mutatta. Erre is azt mondták, hogy teljesen rendbe van. Maradt talán a szelepszár szimering?

Az autó menet közben egyáltalán nem füstöl, sem reggel indításkor. Nemrég az autóban kellett aludnom, és éjjel 3-4 szer elindítottam fél órára, mert hideg volt. reggel mikor elindultam, akkor 1-200 méteren keresztül, nagyon tolta a kék füstöt. Az intercooler alsó csövét is leszedtem már, és ott sem áll az olaj, kezemet össze tudom kenni vele, de nincsenek literek a coolerben. Most ha lesz ideje a szerelőmnek, akkor szelepszár szimeringeket kicseréltetem vele, de gondoltam egy emailt megér még ez az eset, itt sokszor olvastam már okos megoldásokról.

Csaba

Kedves Csaba!

Tudom, hogy a millió kilométeres dízelmotorokról legendák hallhatók/olvashatók, de általában háromszázezer kilométer után már lehetnek bajok az erőforrások körül. A kintről származó autók esetében pedig sajnos zömmel hatalmas fehér foltok vannak az autó múltját illetőleg, tehát az óra állása nem jelent semmit.

Sajnos megbontás nélkül nem sok biztatót mondhatok, de attól tartok megbontással sem lesz nagy a boldogság.

A szokásos körök lefutását - kartergáz visszavezetés, szívórendszer- átjárhatóság, injektor ellenőrzés - feltétlenül javasolom. A leszerelt turbó szakműhelyben (Pl: Ferryker) való vizsgálata is javasolt - ha a fő szerkezeti elemek nem sérültek/koptak, egy általános felújitó szett ismét újszerűvé varázsolja a feltöltőt. A tengely lógásának vizsgálata nem árul el mindent a turbó státuszáról, ahogy az olajlerakódás sem sajnos.

Ez az első kör volt, itt döntenie kell a felhasználandó összeghatárról, és az autó sorsáról is: a motor megbontása rengeteg "ha már itt vagyunk" tételt tartalmaz, a vége egy hibátlan erőforrás lehet, de a gazdaságosság szempontjai más lapra tartoznak. Ha a hengerfejek lekerülnek a szelepszár szimmeringek cseréje miatt - ebben az esetben a hengerfejek teljes felújítása a legbiztosabb megoldás- feltétlenül végezzenek tüzetes vizsgálatot a hengerek állapotát illetőleg, valamint a dugattyúk kihúzása után a gyűrűk ellenőrzése se maradjon el.

Ha a jármű használatát még hosszú évekig tervezi és a mechanikus jellemzők megengedik, érdemes új csapágysorral, és gyűrűszettel összerakni a motort. A megnövekedett terhelés (magas teljesítmény, kipufogógáz visszavezetés, részecskeszűrő regenerálás, felhígult kenőanyag, stb.) miatt a dugattyúgyűrűk gyakran letapadnak, ami a kenőanyag hengerfalon maradását, elégését jelenti, ami egy önromboló folyamat is egyben.

A kompressziómérés alkalmával ez a hiba nem minden esetben kimutatható, de még a veszteségmérés is okozhat jónak mondható eredményt annak ellenére, hogy vannak odabent bajok. Az újjá varázsolt mechanikához próbapadon tesztelt injekorok és rail szivattyú dukál, de az öreg kuplung állapota sem lehet rózsás. Az eredmény rengeteg elköltött Forint, de egyben egy olyan motor is, amely ismét készen áll a Föld kerületének legalább nyolcszoros megfutására.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. április 6., 12:02 Módosítva: 2016.04.08 13:35
1

Tisztelt Autódoktor!

Swiftem (1.0 - G10A - 3 hengeres) hidrotőkéje hidegindításkor csattogott. A szerelő első nekifutásra csak a tisztítást javasolta, hogy ne adjak ki mindjárt 30-40 ezret. Megtörtént a tisztítás, igen sok kosz volt lerakódva a tőkékben, és valóban eltűnt a hidegindítási csattogó hang. Ellenben, a tisztítás óta megjelent egy nem túl hangos, talán szelep, vagy tőke hang. Az új hang főleg gázadáskor hallható, illetve alapjáratkor is lehet halkan hallani.

A szerelő két dolgot mondott.

1. Valószínűleg valamelyik tőkében a zárógolyó még nem pont a helyén van,ami idővel beáll.

2. Lehet,hogy valamelyik tőke a tisztítás ellenére már kopott, és az okozza az új hangot. Viszont megnyugtatott, hogy nem fog bajt okozni a motornak, nyugodtan járjak az autóval. Ha hangosabb lesz, majd cseréljük az összes tőkét újra. Egyébiránt, a motor szépen, egyenletesen jár, olajat nem eszi, nem füstöl. Plusz, a szerelő tanácsára lecseréltem az olajat szintetikusról fél-szintetikusra (Castrol Magnatec 10w40). Az autót nem gyilkolom, csak hétvégén használom, max. 100-as tempóval hajtom. Minden esetre, már félreraktam a tőkék árát, ha eljön a csere ideje. Szeretném kikérni az ön véleményét is. Már csak a megnyugtatásomra: ön szerint is nyugodtan használhatom így az autót?

Tibor.

Kedves Tibor!

Hangok tekintetében a legnehezebb nyilatkozni úgy, hogy csak valaki más fülén keresztül jött az infó. A csattogó tőke nem igazán jó a motornak hosszútávon. Minden egyes csattanás egy-egy pofon a szelep végének, és a vezérműtengelynek/himbának is. Ne hagyja úgy sokáig.

Azonban az sem elképzelhetetlen, hogy a most előbukkant hang eddig is megvolt, csak a fémharkályok kopácsolása elnyomta. A finom gázadással előcsalogatható hangocska akár a forgattyúmű felől is származhat, a tőkék cseréje előtt inkább azonosíttassa azt a szerelőjével.

Ha a dugattyúk holtponti, finom zaja hallható, az tényleg az a tétel amivel az autó még jó darabig működni fog: a teljes csend érdekében nagyon sok Forintot kellene elkölteni ebben az esetben. A gazdaságosságot szem előtt tartva ez nem biztos, hogy reálisan vállalható költség.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu