Megette a gyertyát és a torkán akadt

2016. július 19., 12:40 Módosítva: 2016.07.24 08:03

Tisztelt Autódoktor!

Frankfurttól 29 km-re megállt az autóm (Opel Vectra B, 2000-es évjárat, 92 kW, 125 Le). A szervizben azt mondták amit láttam, hogy a gyertya menetes oldali része teljesen leégett vagy letörött. Azt mondja a szervizes, hogy annak a hengernek annyi és motorfelújítás vagy csere szükséges. Azt nem tudom, hogy másik gyertyával próbálták-e indítani. Az autó nekem beindult de le is állt. Mi a teendő szerinted? Feleslegesen nem szeretnék pénzt kidobni az ablakon. Kompressziómérést végeztünk a motoron kb. 5 hete és minden hengerben 14,7 volt a kompresszió. Az jó?

Mihály

Kedves Mihály!

Ha a gyertya hiányzó részei a hengerbe estek (hova máshova estek volna) akkor sajnos nagy valószínűséggel nem kis mértekben átrendezték az égésteret. Sajnos a gyengébb minőségű vagy hamisítvány gyertyák képesek elejteni a porcelánjukat a középső elektródával együtt, ami a fatális mechanikai problémát okozza.

Ha a gyertyák nem a motorhoz valók voltak (hőértékében, kialakításában) akkor is felléphet hasonló károsodás, igaz ebben az esetben a motor működési jellemzői távol sem voltak optimálisak még működő korában. Jelen esetben az égéstér ellenőrzése és kompressziómérés javasolt.

Ha valami csodával határos módon megúszta a hengerfej, hengerfal, dugattyú és a forgattyúsmű a balesetet, akkor egy sor típushoz való gyertyával próbát kell tenni a beindításra. Sajnos a jármű piaci értéke nem nagyon teszi gazdaságossá a német árfekvésű motorfelújítást - még a magyar költségek is az autó értékével megegyezőek lehetnek. Egy bontott motor megbontás nélküli beépítését nem javasolom, nem sokkal lenne előbbre hosszú távon gondolkozva.

Ha nem valami különleges kiadású, jól felszerelt, megkímélt Vectráról van szó, akkor erősen el kell gondolkozni a süllyedő hajó elhagyásáról. Vagy bele a lóvét, de akkor még nagyon sokat kell vectrázni, hogy megtérüljön a befektetés. A kormány az ön kezében van.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. július 18., 17:37 Módosítva: 2016.07.24 17:33
69

Tisztelt Autódoki!

2008. évjáratú Opel Zafira 1.7 CDTI autóm 90 000 km-t tett meg eddig, mikor lenne esedékes a vezérműszíj+ görgők cseréje?

Zsolt

Kedves Zsolt!

Az autó vezérlésének karbantartási periódusa 150.000 kilométer vagy 120 hónap. Nem árthat azonban, ha inkább 120.000 kilométer környékén túlesik a műveleten. A vízpumpa cseréje is javasolt a hosszbordásszíjjal egyetemben, hogy a jármű használata ismét gondtalan lehessen.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. július 15., 11:47 Módosítva: 2016.07.20 10:23
136

Tisztelt Totalcar!

Ezúton szeretnék tanácsot kérni Önöktől: egy éve áll kint az autóm az udvarban letakarva fóliával, akksi kiszedve, fagyállóval feltöltve. Elég nagy értékű, 2011-es évjáratú dízelautó, 90 000 km van benne.

A kérdésem: Mit kell tennem, hogy a lehető legkisebb kárt tegyek benne, amikor beindítom, elkezdem használni? Mi az esélyem, hogy az autónak nincs nagy baja?

Gábor

Kedves Gábor!

A kültéri parkolás nem tartozik a legjobb állagmegóvású tárolási formák közé, ráadásul a fólia alatt a korrózió és a penész is szerencsét próbálhat az autó különböző pontjain. A kicsomagolás után egy alapos kiszellőztetés feltétlenül javasolt a gépnek, remélhetőleg a fólia nem égett rá a fényezésre.

A legjobb lenne a motor beindulását megakadályozva az erőforrás többszörös, indítómotoros áttekerése az olajnyomás megjelenéséig, de mivel ezt csak valamelyik érzékelő/beavatkozó csatlakozójának lehúzásával érhetné el, mely akció után egy célműszeres nullázás szükségessé válna, inkább ne kockáztasson. Egy teljesen feltöltött akkumulátor behelyezése, és a folyadékszintek ellenőrzése/feltöltése után az autó indulásra készen kell legyen.

Egy megbontásos - féktisztításos - teljes műszaki átvizsgálást és olajcserét feltétlenül javasolok a használatba vétel előtt, a párás helyen való ácsorgás minden bizonnyal nem volt jótékony hatással a fékekre, és a többi mozgó alkatrészre sem, nem beszélve a rágcsálók által okozhatott károkról: ilyen szempontból is érdemes végignézni a motorteret. Az időszakos karbantartás végén a célműszeres vizsgálat is erősen javasolt, illetve egy hosszabb út előtt érdemes inkább egy néhány száz kilométert a közelben megtenni, hogy megbizonyodhasson a rendszerek üzembiztos működéséről.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

 

2016. július 13., 10:09 Módosítva: 2016.07.15 11:48

Kedves Autódoktor!

Van egy 2002-es évjáratú Alfa 156 1.6 gépem. Egy már állandósult hibát hoz ki a Multiecuscan. A hiba a következő: "P1325 Knock measuring circuit". Első körben cserélve lett: kopogás szenzor, teljes vezérlés, összes feszítő+vízpumpa és a hiba ezután is ugyanúgy előjött kb. 2 kilométer megtétele után.

Második körben cserélve lettek: teljes gyertyaszett (8db.), gyújtótrafók+kábelek+gyertyapipák, hiba még mindig ugyanúgy fennáll. Sajnos ehhez a hibához társul az az érzet, mintha a 120-as ménesből legalább 40-en megdöglöttek volna :( (Hibatörlés után a ménes újult erővel vágtat.

A motor egyébként hidegben, melegben egyaránt hibátlanul indul, nem hallatszik csörgés sem a motorblokkból. Bár mostanában indításnál kb. egy-két másodpercig dízelesedik a hangja, gondolom lassan cserés lesz a vezérlés módosító is. Alapjárat nem ingadozik, nincs durrogás, meg semmi rendellenesség. Hol keressem a hibát? Talán a vezérlőm lehet a ludas?

István

Kedves István!

A hibásnak titulált áramkör ellenőrzése az elsődleges feladat: a hibakódok inkább támpontnak használandók, szentírásnak semmiképpen ne tekintse őket. A kábelfolytonosság meglétének bizonyossága alapvető feladat, az új kopogásszenzor blokkon való rögzítése pedig csak az előírt nyomatékkal történhet, a laza vagy túlhúzott piezo-elem megbízhatatlan jelfolyamot jelent, továbbá a szenzor tönkremenetele is esélyes: a helyes nyomaték 25 Nm.

A rádugott szenzoron ellenállás mérhető: 1 MOhm a megfelelő érték, ezt érdemes a vezérlőegység 2+11 lábain ellenőrizni. A legtutibb a menet közbeni oszcilloszkópos ellenőrzés lenne, így feketén-fehéren láthatóvá tehető a kis alkatrész esetleges viselkedési zavara. A P1325 kód sajnos a kopogásérzékelő jelfeldolgozó egységének hibáját jelenti a Bosch hibakód-táblája alapján, ami nem túl jó hír. Ha a fenti vizsgálatok pozitív eredménnyel zárultak, és a hibatörlés, valamint a vezérlőegység 10 perces lehúzása után is probléma tapasztalható az autó tesztelése közben, a vezérlő hibája valószínűsíthető. Szerencsére a megfelelően felkészült műszerész-barlangokban a vezérlő szimulátoros tesztje megoldható, a javítása már sokkal bonyolultabb az ECU kompakt építése miatt, de talán nem lehetetlen.

A próbakomputer rádugása nem kivitelezhető, a rendszer illesztése nélkül a beépített kölcsön-fődarab meg sem fog mukkanni. A vezérlésmódosító dízel-szimuláns hangja indításkor előfordulhat: ha az olajszint/nyomás rendben van, a komponens tönkremenetele benne van a pakliban, a hiba sajnos nem ritka az Alfák motorterében.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. július 9., 12:16 Módosítva: 2016.07.13 10:10
71

Üdv Doki!

Van egy Peugeot 307 SW autóm. Elszakadt az ékszíjam, de mellette eltört az alsó feszítője is. Az ékszíjat pótoltam, de feszítőt nem kaptam. Ha felteszem az ékszíjat, el tudok jutni vele 170 kilométer távolságra?

Pityu

Kedves Pityu!

Valószínűleg a régi hosszbordás szíj is azért lelte halálát útközben, mert megfelelő feszítés híján a tervezett terhelés sokszorosa érte. Egy teljesen feltöltött akkumulátorral - minden fogyasztó kikapcsolása mellett - akár a nevezett táv is megtehető megfelelő akkumulátor-töltés nélkül, de mivel a fedélzeten minden elektromos energiával működik, ez nem borítékolható.

A lazán lógó szíj gyakorlatilag nem sokat tehet a meghajtandó ékszíjtárcsák érdekében, leginkább elkopna, becsípődne, leesne a használat közben. Ha a feszítő rögzítőcsavarja ép, és az előfeszítés nagy csavarhúzó/pajszer/bármi alkalmas eszköz segítségével kivitelezhető, akkor a rendszer üzemszerű működése kicsikarható, de feszítés nélkül nem érdemes kísérletezni. Mivel manapság sok típust szerelnek úgynevezett "stretch" szíjjal, mely rugalmasságánál fogva nem igényel feszítőegységet, vészhelyzet esetén egy, a gyári szíjméretnél kisebb stretch szíj esetleg felszerelhető a hibás feszítő kihagyásával. A siker így sem száz százalékos, de minden esély megvan a táv megtételére.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. július 7., 10:41 Módosítva: 2016.07.14 17:29
26

Tisztelt Autódoktor!

Segítségét szeretném kérni. Adott egy Opel Vectra B 2.0DTI, aminek a problémája, hogy meleg időben klíma használatakor a hűtővíz melegedik. Kikapcsolt állapotban visszaugrik a mérőóra 90 fokra, és bármeddig terhelhető. Ami érdekes, hogy viszonylag hamar visszaesik 110-ről 90 fokra kb. 10 másodperc.

Így azt gondolom hogy nem biztos a víz tényleges forrása. Egyébként nem fogy a hűtővíz, utántölteni még nem kellett, folyamatosan figyelem. A hőmérséklet szenzorok ki lettek cserélve de a probléma nem oldódott meg. Ön szerint mi lehet még ami ezt előidézi? Egyébként az autó digitklímás, bár szerintem ez nem befolyásolja.

Attila

Kedves Attila!

A vízhűtő, a klímahűtő (lánykori nevén: kondenzátor), és az intercooler körül érdemes lenne körülnézni. A hűtőfelületek között rengeteg szennyeződés képes megrekedni, ami a hűtés hatásfokának jelentős romlását is okozhatja.

A klíma működésekor a vízhűtő előtt elhelyezkedő kondenzátor is felhevül, és nem kizárt, hogy pont ez a plusz hőmennyiség kell ahhoz, hogy a hűtővíz hőmérséklete kiugorjon a normál zónából. Ha a jelenség leginkább dugóban ácsorogva vagy lassú haladásnál tapasztalható, de jelentős menetszél esetén már nem, akkor a hűtőventilátorok működése is ellenőrzésre szorul: ha valamelyik fokozat nem kapcsol be, a szabályozott hőháztartás ismét felborulhat.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. július 4., 12:15 Módosítva: 2016.07.06 12:56
16

Tisztelt Autódoktor!

Afelől szeretnék érdeklődni, hogy Astra J (2012 8. havi gyártású) 1,6 benzines autómba,  Mennyi megtett kilométer után kell a váltóban olajat cserélni? 125 000 km-rel vásároltam az autót, de a szervizfüzet alapján még nem történt váltóolaj csere.

János

Kedves János!

A Bosch gyári eredetű szerviz-információi szerint az erőátvitel kenőanyaga nem igényel cserét. Attól függetlenül szerintem nem érdemes azon a két liter (1,6L) olajon spórolni, százezer kilométer megtétele után ennyi kényeztetés járhat az autónak, a nyugalom pedig a tulajdonosnak.

A cseréhez a gyártó a Castrol BOT 303 70W olajat javasolja a 2012-től gyártott autókhoz. A típus vezérlésének karbantartása 150 ezer kilométer megtétele vagy hat év eltelte után aktuális, ami kicsivel több, mint egy olajcserényi távolságra van: a harmincezres ciklust nem érdemes tartani, a négy és fél liter motorolaj kőszén-feketére való színváltozását jobb nem megvárni, a húszezrenként végzett karbantartás nem felesleges babusgatás.

A manuális váltó kenőanyag-szintjéről csak a kitekert szintcsavarral végzett ellenőrzés ad kiértékelhető információt. Mivel az erőátvitel esetében olajfogyasztásról nincs szó, a gyár a karbantartások alkalmaira időzíti a szintek ellenőrzését. Ha a váltó porszáraz, és az utólagos beavatkozás esélye kizárható, a gyárilag betöltött olajmennyiségnek a házon belül kell lennie.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. június 30., 11:49 Módosítva: 2016.07.07 10:42
74

Helló Doki!

Adott egy 2003-as évjáratú Saab 9-3 Aero 2.0 ts. A következő hibát produkálja: ha a külső hőmérséklet 20-25 fok fölé emelkedik, akkor menet közben (ha a kuplungot kinyomom) gyakran leáll, tankolások után nehezen indul és dadog, majd leállítás-újra indítás után mintha mi sem történt volna normálisan "ketyeg".

Több márkaszervizben jártam,és már túl vagyok fojtószelep tisztítás, csere, komputer csere, gyújtótrafók és gyertya csere, főtengely jeladó csere, üzemanyagpumpa csere metóduson. Az összes vékony műanyag cső cseréje szintén megtörtént, amin fals levegőt szívhat a motor. De a hiba még mindig visszatér ha az idő felmelegszik. Hibakódot annyit jelez, hogy gyújtás kimaradás.

Ha akkusarut leveszem kb. 10 percre akkor 2-3 napig elenyésző mértékben de még mindig tapasztalható a hiba.A szervizekben természetesen nem jelentkezik a hibajelenség. Az eladáson kívül mi lehet a megoldás?

Tamás

Kedves Tamás!

A Saab integrált trafója az elsők között jelent meg annak idején, sokan féltek is tőle mint a tűztől - ez a félelem mára már alábbhagyott, a rendszer ellenőrzése attól függetlenül kissé komplikáltabb a hagyományos, gyújtókábeles rendszerek vizsgálatánál.

Ha a hiba legfőképpen tankolás után jelentkezik, az üzemanyagtank benzingőz-elszívó rendszerének ellenőrzését javasolom elvégeztetni. A keverék szükségtelen túldúsulása okozhat indítási és alapjárati gondokat is, és akár gyújtáskimaradás is jelentkezhet következményként. A patinás svéd márka sajnos eltűnni látszik az autók sokszínű világából, de szerencsére sokan teszik le voksukat még mindig a masszív masinák használata mellett: lassan nevezhetjük aktív autós szubkultúrának is az utolsó Saab-mohikánokat. Néhány, a típusra specializálódott szerviz nagyon jó műszaki hátteret ad a gépek karbantartására, érdemes igénybe venni a segítségüket, megszállottságuk segít biztosítani az egyedi masinák biztonságos üzemeltetését.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. június 28., 17:08 Módosítva: 2016.06.30 12:18
45

Tisztelt Autódoki!

2007-es 1,4L-es, benzines Opel Astra G Classic II, 60 000 km, fékbetét még nem volt cserélve. Sajnos nem volt még alkalmam ránézni a fékbetét állapotára.

Lassabb – 60 km/h alatti - sebességgel haladva (tehát nem fékezéskor) cicergő, magas, éles-fémes csikorgó hang hallatszik a bal első kerék felől. A csikorgás nem folyamatosan hallatszik, hanem véletlenszerűen, szakaszosan, nem egyből elindulás után, hanem több tíz kilométer megtétele után jön elő. Esetleg elkopott a fékbetét, és annak az akusztikus kopásjelzője?

Péter

Kedves Péter!

Feltétlenül érdemes a fékrendszer megbontásos vizsgálatát elvégeztetni. Általános használat mellett negyven-ötvenezer kilométer alatt az első fékek elkophatnak, melyet akusztikus vagy elektromos kopásjelző mutat a műszerfalon, de sok esetben semmilyen visszajelzést sem kapunk az igen fontos státuszról. A szemrevételezés nem elég, érdemes a fékmechanika szabad mozgásáról is meggyőződni, mert a megszorult alkatrészek idő előtti kopást, rendellenes működést, számottevő többletköltséget okozhatnak.

A tárcsák/dobok a legtöbb esetben felszabályoztathatók, így azok cseréje nem feltétlenül szükséges. A fékfolyadék állapotának ellenőrzése szintén alapvető fontosságú, a fizikai/kémiai tulajdonságai miatt víztartalmát folyamatosan növelő folyadék forráspontja csökkenő tendenciát mutat, illetve a víztartalom a rendszer korróziójáért is felelőssé tehető.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. június 23., 12:49 Módosítva: 2016.06.28 17:19
2

Kedves Doktor!

Olyan problémával fordulok önhöz, hogy van egy 2008-as Suzuki Splash gépjárművem egyliteres motorral. Használtan vettük az autót pár éve, eddig semmi baj nem volt vele, de idén az első melegeknél észrevettem, hogy amikor csak alapjáraton forog a motor, a klímával erőteljesen rángat. Sokan mondtak sok okosat: a kedvencem, hogy egyliteres motortól mit várok? Lenne esetleg valami ötlete vagy találkozott már ilyen problémával?

Dani

Kedves Dani!

Az 1.0 valóban jobban észreveszi a plusz terhelést, mint mondjuk egy 6.3, de ez leginkább menet közben érezhető - a dombon felfelé, vagy előzéskor: igaz, a vezérlő teljes talpas gyorsítás esetén lekapcsolja a kompresszort, hogy az összes ló egy irányba szaladhasson. Az alapjáraton történő klímakapcsolás esetén a motorvezérlés a fordulatszám megemelésével gondoskodik arról, hogy a motor stabil járása és az utastér hűtése is megvalósulhasson.

Ha nem emelkedik meg a fordulat az előbb említett esetben - nagyjából 1000-1100 körülire - akkor a fojtószelep körül érdemes elvégeztetni a karbantartási, beállítási munkálatokat. Ha a légkondicionáló még a gyári hűtőközegével töltve veszi fel a harcot az utastér melegével szemben, érdemes a hatásfokát ellenőriztetni, esetleg feltöltetni, hogy a kis japó ismét évekig gondtalan szállítóeszköz lehessen.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. június 23., 10:57 Módosítva: 2016.06.30 12:18
13

Üdv!

A minap jöttem hazafelé 1997-es Renault Megane masinámmal. Felkapcsoltam a lámpát, elhallgatott a rádió, és folyamatosan világított az indításgátló kis piros ledje. Pár másodperc múlva visszajött. A kilométer napiszámlálóm meg lenullázódott. Ez mind menet közben. Mi lehet a hiba? Valami zárlat vagy testelési hiba esetleg akksi? A kocsi nem tud kigyulladni tőle?

Joe

Kedves Joe!

A probléma jelentkezésében simán közrejátszhat egy kontakthiba, ami a biztosítéktábla - műszerfal kábelköteg - gyújtáskapcsoló - műszeregység - testelési pontok környékén keresendő. A tűzveszély nem minden esetben áll fenn, a hiba inkább a nagyon bosszantó kategóriába tartozik. Megszüntetése jelentős bogarászást igényel, főleg ha a probléma nem csalogatható elő a műhelyben való látogatás során.

Érdemes megfigyelni a hiba jelentkezésének körülményeit, ez segíthet a puzzle kirakásában. Ha végképp elbújt a fedélzeti kisördög, hogy a legalkalmatlanabb pillanatban okozzon fejfájást, érdemes az előbb említett lista összes csatlakozóját ellenőrizni: széthúzni - összedugni, az összes hozzáférhető testpont hasonló vizsgálatával egyetemben. Ha bármilyen utólagos rákötés látható a kábelkötegben, meg kell győződni annak létjogosultságáról, és szakszerűségéről.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. június 18., 12:01 Módosítva: 2016.06.24 10:36
207

Üdv Doki!

Vásároltunk két hete körülbelül egy BMW 320i E90 N46 150Le (sedan) autót, 2005-ös évjárat.

A probléma a következő lenne: Az autó hidegen normális módon megy és húz is, de amikor felmelegszik a motor, olyan mintha erőtlen lenne, nem akar húzni még padlógázzal sem. Megnéztük a légtömegmérőt, a lambdaszondát és computeren keresztül is megvizsgáltuk az autót, de nem mutatott hibát. Az autó ugyanolyan maradt. Szeretnék segítséget kérni.

Gergő

Kedves Gergő!

Sajnos jelen esetben azt kell mondjam, hogy kevés a rendelkezésre álló információ és nagyon sok a hibalehetőség, ami hasonló jelenséget okoz. A járműhöz való célműszerrel a motorvezérlés, illetve az autó villamos hálózatában levő összes elektronikus vezérlőegység kifaggatható, és nem csupán az eltárolt hibákra kell koncentrálni, hanem a működési paraméterekre is, melyek aktuális értékei megjeleníthetőek a képernyőn.

A hiba jelen lehet az üzemanyagrendszeren keresztül a nem kicsit komplikált szelepvezérlésben, de a motor terhelés érzékelése is hordozhat magában téves adatsorokat, ahogy a kipufogó mechanikai problémája sem kizárható a körből. A rengeteg jelfolyamban akadnia kell néhánynak, amely a jelenség vizsgálata közben eltérő értéket mutat és ebből kell felépíteni a meghibásodás anatómiáját, ami a javítás első fázisa.

Ha a jármű hibafeltárását végző kolléga pillanatnyilag ötlet nélkül maradt, adjon neki kis időt, vagy lépjen kapcsolatba egy megfelelően felkészült műhellyel a hiba diagnosztizálásával kapcsolatban. Szerencsére számos, a bajor márkára specializálódott szerviz közül válogathat a gyári szervizek mellett is. Bízom benne, hogy hamar ismét vidáman pöröghet a kék-fehér propeller a felnik közepében.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. június 15., 12:01 Módosítva: 2016.06.21 23:54

Jó napot!

Kicsit eltanácstalanodtam. Adott egy Mercedes c220 2.2 cdi, ami p1187-es hibát produkál mikor hirtelen gyorsítok vagy terhelésnek teszem ki. Néztem az adat folyamatot és változó. Nem az van hogy mindig ugyan azon üzemanyag nyomás vagy légnyomás értéknél. Van, hogy az üzemanyag nyomás csak 860-báron volt, a levegő is valamikor 0,7, de van, hogy 1200 bár, és levegő 1,2 bár. Szóval sosincs ugyanazon érték. Lepadlózom, kisebb fokozatba van hogy 3000-es fordulaton, de ha 1300-as fordulaton hatodikba lépem meg akkor megugrik és letilt. Átnéztem de levegő nincs a rendszerben. Ha finoman gyorsítok vele, átlépi a 3700-4000-es fordulatot, ott már lepadlózhatom a kocsi nem tilt. Gyakorlatilag nem tudom hol keressem a hibát.

Tamás

Kedves Tamás!

Nem fog szeretni, de a hiba megtalálására a legalkalmasabb hely egy felkészült szerviz. A rendszer elég összetett, ahogy az értékek tapasztalható változása is rengeteg beérkező adat alapján történik. Egy gyári szintű célműszer az aktuális értékek mellett mutatja a vezérlő által elvárt görbét is, melynek birtokában a hibás jelfolyam kiszűrhető.

A problémát okozhatja az üzemanyagszűrő hibája, de az üzemanyag ellátás egyéb területén is lehetnek gondok a nyomásszabályozástól a nagynyomású szivattyún keresztül az injektorokig, és tovább: ahogy a szűkszavú hibakód sugallja. Mindentől függetlenül a hibakódoknak sosem szabad első olvasatra hinni, leginkább csak támpontnak használandók a tapasztalt hibajelenség körüli nyomozásban.

A szakszerű diagnosztika nem kidobott pénz, sokkal olcsóbb a próbaszerűen cserélgetett alkatrészeknél. Ezt az utat javasolom önnek a hiba megoldását illetőleg.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. június 7., 11:43 Módosítva: 2016.06.15 12:05
167

Kedves Autódoktor!

Fiat Bravomat 1.4 MultiAir motorral, tehát a legutolsó kifutó szériából sok extrával vettem újonnan. Nagyon elégedett vagyok vele. Nem akartam túlzásba vinni a tuningot, minek is, hiszen szép autó, de úgy gondoltam, hogy egy 3 cm-es ültetés Eibach rugókkal, de megtartva a gyári lengéscsillapítókkat (hiszen nem túl mély ültetés) javít az esztétikán, és még kellően komfortos is marad az autó amellett, hogy stabilabbá válik. Így is lett.

Egyetlen bajom, hogy 100-nál elkezd fütyülni elég élesen a menetszél, ami korábban bizony nem volt. És ez igen kellemetlen. Értem, hogy az ültetés során a megváltozott jellemzők okozhatják, de az ültetést nem szívesen csinálnám vissza. Lejjebb sem szeretném ültetni, a jóval nagyobb beruházás és az esetleges komfort vesztés miatt se. Főleg, hogy nem tudom, ekkor majd megszűnik-e a szélzaj. Biztos nem az ablaktörlők okozzák, mert járó ablaktörlőknél is próbáltam. Ha oldalról más szélfúvást kap a kocsi, akkor van amikor megszűnik.

Kérdésem: hogyan jöhetnék rá, hogy mi okozhatja (melyik karosszéria elemet érheti a gyárilag nem tervezett menetszél megfúvás), és mivel háríthatnám el?

László

Kedves László!

Érdekes jelenségre tett szert, annyi bizonyos. Meg az is, hogy a probléma megszüntetéséhez nagy türelemre lehet szüksége, talán más nem is kell hozzá - esetleg csavarhúzó, torx-kulcs és patent-kiszedő. Az autó alját takaró műanyag elemek bármelyike adhatja az újdonsült hangot, a zenész tulajdonságokat felvett plasztikdarab megtalálásához rengeteget kell fülelni menet közben akár segítők bevonásával is. Ha azt sikerülne eldönteni, hogy az első vagy hátsó traktusból származik a nesz, már felére csökkenne a lebontandó borítások száma.

Valószínűbb a motor alatt levő nagy burkolat és az első dobbetétek környékén létrejött áramlási különbség: a műanyagok rögzítéseinek ellenőrzésével, illetve a darabok egyenkénti leszerelésével - próbakörrel - lassan szűkül a kör a problémás darab körül. A műanyagok lebontása előtt még a pótkerék különböző helyekre való felszerelését is ki lehet próbálni: ha szerencséje van, a méretváltozás talán elegendő lesz a síp elhallgatásához. A további ültetés valóban csökkentené az autó menetkomfortját, használhatóságát.

Igazából pont az lenne furcsa, ha egy nagy zeneszerző nevét magában hordozó alkatrész ne okozna zenei aláfestést. Vivaldini sportégszűrőt ne vegyen hozzá, mert a füldugó használata is felmerülhet a továbbiakban.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. június 3., 10:29 Módosítva: 2016.06.07 11:50

Kedves Autódoktor!

A kérdésem egyszerű: 1.9 CDTI Astra H-ban a negatív pólusú akkumlátor saruhoz csatlakozó vezetékeket ha megtapintom, forrónak tűnnek, nem égeti le a bőrt az ujjamról de érezhetően melegek. A pozitív akkusaruhoz csatlakozók ha mondhatom így szobahőmérsékletűnek tűnnek. Van ennek bármi jelentősége, vagy jó ez így ahogy van?

Attila

Kedves Attila!

A jótól nagyon messze van az autó jelenlegi állapota. Feltétlenül látogasson el egy autóvillamossággal behatóan foglalkozó szervizbe, hogy a töltőrendszer tüzetes ellenőrzése megtörténhessen! Az autó csupa gyúlékony alkotóból áll, néhány perc alatt füstölgő váz marad egy lángra kapott járműből, jobb megelőzni a bajt!

Az akkumulátor saruk megfelelő rögzítése és kábel-csatlakozása, a főkábelek stabil elvezetése, ép szigetelése mind alapvető vizsgálati tétel az ellenőrzés során - ezt otthon is el tudja végezni.

A biztosítékok körül is akadhat tennivaló: a korrózió miatt lecsökkent keresztmetszet miatt, vagy egy zárlat okán melegedés léphet fel, amely először csak amorf formájúra alakítja a műanyagokat, majd akár a pusztító piros virág is megjelenhet. A tűzoltókészülék egy mai, villamossággal teletűzdelt masina alapfelszerelése kell legyen. Nem csak a saját biztonságunk miatt.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. május 31., 13:34 Módosítva: 2016.06.03 10:37

Jó napot!

Sajnos gond lett a Ford Focus 2 autómmal, és nincs kitől kérjek segitséget. Az autó motorjának felső részén elkezdett olajos lenni a befecskendező szelep. Egy idő után már jobban folyik, már a MIL is bevilágított.

Elvitettem egy műhelybe, ahol leellenőrizték és két hibát mutatott ki:

1). Azt mutatja, hogy eldugult a részecskeszűrő filtere.

2). Hogy az EGR nyitva van és nem működik. Ebből kifolyólag felmerült a kérdésem. Ott azt mondták hogy ha kicseréltetem az EGR-t akkor az olaj nem fog folyni és a filter is csak azért van leblokkolva. Létezik olyan,hogy az olaj csak emiatt folyik ki vagy valóban az még egy gond amit ez a csere után külön kell megjavítani?

Anita.

Kedves Anita!

A részecskeszűrő rendszeres öntisztulását a motor vezérlőegysége intézi ciklusos beosztásban amikor az érzékelhető paraméterek alapján a telítettség eléri a szükséges mértéket. A bonyolult folyamat elvégzése leállhat, ha a mikroszámítógép olyan hibát észlel, amely a pontos kontrollt igénylő művelet biztonságos és sikeres elvégzését veszélyeztetné.

A kipufogógáz visszavezető szelep hibája az egyik ilyen ok. Ha az autó a regenerációkat nem tudja elvégezni, a részecskeszűrő eldugul, és úgy jár az autós, mint amikor a gyerekkorunkban népszerű Kisvakond virslit dugott a cseh rajzfilmben szereplő autó kipufogójába.

Azaz először csak gyenge lesz az autó, majd nem is fog beindulni. Elsődleges teendő a hiba megszüntetése: ha az EGR tisztítása nem segít a működésének helyreállításában, akkor annak cseréje, majd a részecskeszűrő rendszerének ellenőrzése, esetleges adalék-feltöltése, nullázása / újraindítása szükséges.

A szűrő általában - felhasználástól függően - kb. 120 000 km megtétele után megbontásos tisztításra szorul, erre remek szakműhelyeket találhat országszerte. A rendszer javítása és hibakódjainak eltüntetése után egy alapos motormosást javasolok, és néhány nap használat után már látható lesz, ha szükség lesz egyéb javításra is. Az injektorok tömítései előszeretettel szivárognak időnként, javításuk rutinműtét egy felkészült műhely számára.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Karambol után alszik a ménes

2016. május 27., 11:27 Módosítva: 2016.06.03 10:31

Tisztelt Autódoktor!

Adott egy Opel Corsa C 1.3 CDTi kisautó. Egy komolyabb baleset következtében, a helyreállítás során a karosszéria javítása, majd összeszerelés után nem indul (légzsákok is nyíltak). A hibajelenség az, hogy gyújtásra nem indul az ac pumpa a tankban, méregetés után kiderült, hogy nem jut el áram odáig.

Gépre tettük és nem lehet csatlakozni a következő rendszerekhez: ABS, immobilizer, motorvezérlő, légzsák. Érdekes, hogy a karosszéria vezérlőmodulhoz viszont enged csatlakozni, ennek adatait és hibakódjait látni is, de semmi olyan hiba nincs benne amitől ne indulna.

Biztosítékokat, reléket ellenőriztük és azt tapasztaltuk, hogy annak ellenére, hogy a üzemanyag szivattyú reléje jó nem kapcsol. Kábelek elvileg jók, legalábbis látható helyeken nem észleltünk szakadást, vagy ilyesmit. A első biztosítéktáblából halk, gyors kattogás hallatszik gyújtáson és mintha 1-2 relé kicsit melegedne is, de nem számottevően. Létezik, hogy esetleg a motorvezérlő nyiffant ki vagy valamilyen csatlakozás lehet a ludas? A sérülés jobb oldalt történt, a motorvezérlő és biztosítéktábla bal oldalon helyezkedik el.

Ernő

Kedves Ernő!

Villamossági bogarászás nélkül sajnos nem valószínű, hogy dorombolni fog a Corsa. Ha egy tápellátás vagy testet biztosító áramkör hibázik, már az egész rendszer megbénulhat tőle. Hasonló probléma áll fenn az EOBD csatlakozóval is, igaz ekkor a motor még működhetne, de a célműszer hasonlóan válasz nélkül maradna.

Keressen egy kapcsolási rajzokkal felvértezett, elszánt villamossági szakembert, és remélhetőleg néhány óra alatt megtalálja a hibát a rendszerben. Előtte még vizsgálják meg az összes csatlakozást, testpontot a karosszéria megbolygatott részein és a motoron is. Ha az autó hegesztése előtt nem került leválasztásra az akkumulátor, akkor a vezérlőegységekig eljuthatott olyan áramlökés, ami károkat okozhatott a rendszerben - a legjobb a vezérlőegységekről is lehúzni a csatlakozást, ha biztosra megy az ember. Ez utóbbi elég nagy nehézségekbe ütközik a valóságban, mert manapság számtalan mikroszámítógép csücsül a fedélzeten jól elbújva, és nem nagyon bújnak elő szólongatásra sem.

A problémával küzdő vezérlőegységek csatlakozóinak végigmérése szükséges - a lábkiosztás ismeretében - így a kábelek nem látható szakaszai is vizsgálhatóak nagyobb megbontás nélkül. Ha a fedélzeten alkalmazott a gyártó ütközésbiztonsági kapcsolót, a pumpa áramkörének működésképtelensége megmagyarázható - és visszakapcsolható - lenne, de a további hibákra nem adna megoldást. Információim szerint a Corsában nincs ilyen kapcsoló, de azért érdemes végignézni a rendszert és az autó gépkönyvét, hátha mégis gondolt a gyár a plusz biztonságra.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. május 25., 17:13 Módosítva: 2016.05.31 13:48

Kedves Autódoki!

Érdekes tüneteket produkál '98-as B5 Passatom a hűvösebb napokon: a Climatronicon beállítok egy értéket - Pl 23 Celsiust, egy darabig szépen fűt is, de mikor pont kellemes hőfok lesz, átvált hűtésre. Ilyenkor 2-3 fokot ha ráadok, átmenetileg jó lesz, de utána kezdődik elölről.

Tavasszal és ősszel kimondottan kellemetlen, télen pedig gyakorlatilag vagy fázom, vagy a max. hőmérsékleten, legalacsonyabb befúvásnál izzadok. Mi okozhatja ezt a tünetet? Belső hőmérséklet érzékelő esetleg?

Tamás

Kedves Tamás!

Szerencsére a Climatronic fedélzeti diagnosztikája kitűnő, a célműszer képernyőjén nagyon sok érték megjeleníthető, többek között a hőmérsékletek is. A belső tér hőmérséklete alapértéknek számít a rendszer automatikus működése céljából, és a kis ellenállás idővel jól be is rakódik mocsokkal, amit az előtte zümmögő kis ventillátor serényen lapátol rá, de akad még hőérzékelő a műszerfal alatt egyéb helyen is.

Továbbá a szisztéma tele van villamos beavatkozókkal, melyek a célműszerrel mozgathatók és alapbeállításuk is lehetséges, sőt időnként szükséges is. Keressen egy felkészült szervizt, hogy a célműszeres vizsgálattal a probléma megoldása megszülethessen. Elég kezdetleges módszer, de egy otthoni akkumulátorsaru-levétel egy próbát megér, utána még mindig be lehet pötyögni a szerviz számát a telefonba.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. május 21., 15:34 Módosítva: 2016.05.23 14:40

Sziasztok!

Van egy 2005-ös év végi Mazda 3-asom. 1,6 diesel, 110 lóerős, tavaly vettem. Semmi baja nem volt, míg nem a 8-9. hónap után megállt. Sajnos csak szervizbe tudtam elvinni, ott megállapították, hogy meghalt a motorvezérlő egység. Ezt kicserélték.  A kábelkötegeket is mókolták, mert az is rosszul nézett ki, de nem új lett belerakva hanem összerakták. Azóta nem tudom miért, de a turbó csak második indításra kapcsol be. Beindítom, gurulunk vele 10 métert, leállítom, újraindítom, megy a turbó.

Addig amíg nem nyúltak hozzá, semmi baja nem volt. A szerviz állítja, hogy más problémája lehet, mert nem az ő hibájukból van ez. Esetleg lenne valakinek ötlete, hogy miért csinálja ezt a turbóm? Mert a szervizzel nem tudok dűlőre jutni, pedig 525 ezer forintot hagytam ott. A turbót kiszedettem, kitakarítottuk de semmi baja, csak ki kellett takarítani.

Richárd

Kedves Richárd!

Szerencsére a motorvezérlő működése megfigyelhető a célműszeren keresztül, amit most meg is kellene tenni bárminemű akció és javítási kísérlet előtt. A turbófeltöltő szabályozása is a vezérlő feladata, a működtetés hiánya általában szándékos beavatkozásnak minősül a részéről, ami nem maradhat nyom nélkül eltárolt hibakód vagy kiugróan nem stimmelő értékek képében.

Érdemes egy - az ügyben független - másik szerviz segítségét kérni egy megbontás nélküli (így a garancia nem sérülhet) célműszeres, menettesztes, átfogó diagnosztika elvégzésében. Így tisztábban láthatóak a további teendők.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. május 19., 13:27 Módosítva: 2016.05.20 16:57

Tisztelt Autódoktor!

Van egy 2001-es évjáratú Mercedes E200 Elegance típusú autóm. Érdeklődnék hol található diagnosztikai csatlakozó, illetve az milyen (OBD1?) Ugyanez a kérdés a másik autómmal kapcsolatban is, amely egy 1998-as Mazda 323 S benzines 1.5i.

Gábor

Kedves Gábor!

Ha a Mercedes W210-es szériájáról van szó, akkor sajnos még a régi, kerek, soktűs csatlakozóval szerelték nagy valószínűséggel, melyet a motortérben talál a bal oldalon levő biztosíték-dobozban. A Mazda esetében is hasonló pozícióban találja a csatlakozót, amely szintén még az EOBD szabvány előtti időkből származik.

Mindkét esetben típusspecifikus csatlakozó szükséges, vagy olyan műszer, amely a kommunikáció létrehozásához szükséges tüskékre csatlakozhat egyenként (pl. Bosch KTS). A lábak összeérintésétől óvakodjon, a legjobb egy diagnosztikával foglalkozó szerviz segítségét kérni, vagy a megfelelő szakkönyvet megvásárolni (pl. Maróti műszaki könyvkereskedés).

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. május 18., 11:46 Módosítva: 2016.05.21 17:53
1

Tisztelt Totalcar,

Segítségeteket szeretném kérni a következő ügyben ami velem már sajnos párszor előfordult - lehet az én hibám. Pár évvel ezelőtt vettem hobbiautónak egy 95-os Mercedes W140 Coupet ( tudom hogy egy összeroppanás előtti menthetetlen fos szinte mind), de ez egygazdás, végig dokumentált, legszebb színben, tolótető stb... Szép lassan minden évben újítgatom, kezd összeállni, már "csak" az elektromosság van (lenne) hátra.

El is vittem egy jónevű budaörsi szervizbe, ahol már ismerik az autót. Otthagytam, kölcsönös bizalom, hogy majd szólnak. Ígérték hogy csinálják szépen, ahogy lesz idejük. Mivel ötödik hete van náluk, újra telefon, de még mindig semmi konkrétum. Kérdésem az mit tennétek helyemben?

Én csak pár dolgot szeretnék tudni: mik a problémái az autónak, mennyibe kerül ez majd, milyen alkatrészekkel és mikorra lesz kész? Na ezt konkrétan támadásnak érzik, és közben én érzem rosszul magam. Ők csinálják majd szólnak. Meg szabadságon a villanyos. Tisztában vagyok azzal hogy egy nehezen szerelhető és problémás típus az autó. Meg hogy van egyszerűbb eset is pénzkeresésre egy szerviznek. Meg örüljek hogy egyáltalán elvállalják. Milyen taktikát folytatnátok? Múltkor adtam jattot is a villanyszerelőnek. Egyébként valószínűleg tök korrektek, csak tényleg sok a dolguk. Szétszedve elhozni? Egyébként sem vállalják hát még így.

Van valami ötlet? Péter

Kedves Péter!

Jajj, a W140 Coupe! A dologról mesélni tudnék. És valószínűleg minden kolléga is, aki a közelébe jutott egy - valószínűleg - motor kábelköteg problémával küzdő bálnának. Attól függetlenül egy strapabíró gépről van szó, csak a típushibákon kell úrrá lenni: Vályi Pista nem hiába esett szerelembe egy négyajtós hasonló masinával, igaz azért kellett belecsurgatni rendesen pénzmagot, de a szerelem ugyebár elég vak és kontrollálhatatlan dolog.

Ha a bizalom megmaradt a szervizzel szemben, akkor érdemes inkább ott hagyni még az autót, mert valóban nem sokan másznak bele egy megbontott bálnába szívesen. Érdemes személyesen ellátogatni az autóhoz, hogy meg lehessen határozni a jelenlegi státuszát. Ha a kábelköteg hibája eszkalálódott és néhány vezérlőegység már sérült a fellépő zárlat következtében, akkor már sajnos valóban meghosszabbodik a javítás, mert a típus alkatrészellátása nem minden esetben teljes körű. Én egy barátságos hangvitelű e-mailt küldenék, de ha jó a kapcsolat a szervizzel, akkor meg kell értsék személyesen is, hogy az embernek bizsereg a teste egy nagyobb benzinmennyiség elégetéséért ha már ilyen paripát szerzett be.

Mivel szakemberhiány van az országban minden szerviz kicsit idegesebben dolgozik manapság, mert rengeteg a munka, és egy szöszmötölősebb meló rengeteg futó munkát vesz el a szerviztől, ami ugye a megélhetést biztosítja. Ez persze másodlagos, hiszen ha elvállalták a javítást, akkor tessék megcsinálni, de attól még reális probléma sajnos. Én a hasonló kaliberű bálnámat - mert ezen át kell esni legalább egyszer egy szakmabelinek - éjjelente csináltam, mikor már minden nesz elült a műhelyben, de az éjjeli munkavégzés - a szakmai tapasztalatszerzésen túl - a családos ember legnagyobb ellensége. Szóval kétélű fegyver ez, érdemes őszintén megbeszélni a szervizvezetővel a lehetőségeket. Bízom benne, hogy sikerül, és a következő Parkoló Parádén megcsodálhatjuk majd a sportos testalkatú monstrumot. Pista úgyis bele fog ülni.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. május 15., 09:10 Módosítva: 2016.05.18 11:47
1

Helló Doki!

Én a vezérmű láncról érdeklődnék. Nissan Micra 1.2i 2005 (SJFNBAK12U1425419) 5 ajtós autónál mikor kell vezérműláncot cserélni? Használtan vettem, 195 000 kilométerrel. Semmi csörgő hangja nincs.

András

Kedves András!

Ha öt ajtós akkor jobb a helyzet! Már ami a pakolhatóságot illeti, a vezérműlánc szempontjából nincs változás. A karbantartási listából ezúttal is hiányzik a lánccserére vonatkozó passzus, a gyár az autó élettartamára tervezte a vezérlést meghajtó alkatrészeket: ha azok hibátlanul, csendben teszik a dolgukat, nincs szükség cserére.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. május 13., 10:12 Módosítva: 2016.05.15 09:11

Tisztelettel üdvözlöm!

Azzal a problémával kapcsolatban szeretnék tanácsot kérni hogy 1988-as Ford Escort 1.6 diesel autómnál, az adagoló gáztengelynel cseppen a gázolaj. Ezzel egyidejűleg nincs alapjárat, melegen nem indul. Lehetséges hogy mivel ott csak két o-gyűrű van, az okozza ezt a hibát. Azért gondolom így hogy az adagoló fedélnél csak nem szív levegőt meg ott nyomás sincs nagy. De kérem javítson ki hogy, rosszul gondolom.

Attila

Kedves Attila!

Az adagolószivattyú belső nyomása kicsit olyan, mint a vérnyomás az emberi testben. Csökkenésével felborul a szabályozás, illetve a rendszer légtelenítésre szorulhat. A gázkar és az adagolófedél kapcsolatánál nem csupán a tömítések öregednek, de a fedél is elkopik idővel: a megnövekedett játékot a megkeményedett gumigyűrűk már végképp nem tudják kompenzálni. Gyors megoldásként a gyűrűk cseréje talán megoldást jelent, de hosszabb távon inkább javíttassa meg a problémás részt szakszerűen.

A rajz szerint csak a fedél cseréje lehetséges, de a legtöbb hasonló típushoz javítókészlet - persely is rendelkezésre állhat. Sajnos tipikus eset, hogy a helyreállított tömítettség után a nyomás újabb gyenge láncszemet keres, és ismét szivárgás lesz tapasztalható, például a meghajtás-oldali szimmeringnél. Ha az autó még hosszabb ideig lesz használatban, érdemes a leszerelt adagolót egy teljes javításra ítélni, ha csak a tömítettség javítása szükséges, nem feltétlenül kell csillagászati összegekre számítani.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. május 10., 15:03 Módosítva: 2016.05.13 10:28

Üdv Doki!

Az autóm első futóműve hibás: mindkét kerék vízszintes irányban kottyan, intenzív fékezéskor berángat a kormány, 120-nál beremeg az eleje, kopogó hang hallható. Mi a teendő?

Zebulon

Kedves Zebulon!

Először is ne menjen százhússzal, hanem leginkább lépésben, és ha lehet csak az első szervizig: az autó használata jelen állapotában veszélyes, és ön hatalmas felelősséggel tartozik az önnel együtt közlekedő autóstársak felé. Az első futómű tüzetes átvizsgálása elengedhetetlen, de a legjobb lenne inkább egy teljes állapotfelmérést csináltatni a járművön, hogy az összes probléma feltárásra és megoldásra kerüljön. A kotyogásért legtöbb esetben az első futóműben levő gömbcsuklók, szilentek tehetők felelőssé, a fékezéskor tapasztalható rázás is származhat ebből a hiányosságból, de az első féktárcsák ütése is hasonló jelenséget okozhat. A javítás után a futóművek pontos beállítása alapvető feladat, így a biztonságos használaton túl a gumiabroncsok élettartama is optimális szinten tartható.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. május 9., 13:22 Módosítva: 2016.05.13 11:11

Kedves Autódoki!

Van egy 2000-es évjáratú 1.8-as vvti (faceliftes) Avensisem már 2 éve és az egyik hibája(?) már az őrületbe kerget. Ha a szellőzés az ablakra vagy az ablakra/lábra állásban van, akkor a középső szellőzőkből (rádió fölött) dől a hideg. A rostélyok le vannak zárva és a fűtés hőfoka a maximumon van. Ez télen rendkívül zavaró, mert az autóban így sosincs meleg és kesztyűben kell vezetnem.

Ha átállítom a szellőzést úgy, hogy a középre fújjon, akkor jön meleg a középső szellőzőkből, de cserébe párásodni kezd az ablak. Bekapcsoltam a belső levegő keringtetést is, de nem oldotta meg a helyzetet. Fórumozgatás után sem lettem okosabb, mert valaki szerint "ez ilyen, így tervezték", valaki meg észre sem veszi. Mindenképp szeretnék kultúrált megoldást találni, mert nem olyan rossz autó ez, de ha így marad, akkor a következő télig mennie kell.

Richárd

Kedves Richárd!

Számos modell készül úgy - a régebbi Opelek között több példa is van - hogy a középső rostélyok hidegebbet fújnak szándékosan, mint az a megadott hőfok alapján elvárható lenne: ez a fázósabbaknak - én is ide tartozom - nagyon zavaró lehet, és a tartós megoldás ilyenkor a rendszer kis mértékű átalakítása szokott lenni: én is addig hekkeltem az egykori, öreg Vectrám műszerfala alatt, amíg arcpirító forróságot nem varázsoltam a középső rácsokra is - nehogymár' a nyúl vigye alapon.

Az ön esetében azért gondolom mégis, hogy nem gyárilag meghatározott levegő keverésről van szó, mert ha a szellőzés iránya egyértelműen nem a felsőtestre irányul, akkor a középső rácsoknak nem szabadna működniük. Az Avensisban nagy valószínűséggel villanymotoros beavatkozók kerültek alkalmazásra a belső fuvallatok irányítása céljából, érdemes itt vizsgálódni, kapcsolgatni, megfigyelni. Az autó nem fiatal, valószínűleg célműszer használata nem lesz könnyű ebben az esetben, pedig a villanymotorok külön-külön megműködtetése jól jönne.

Ha mégis bowdenes kialakításról van szó az autója fedélzetén, a szétszedés nem úszható meg, a mozgató tárcsák összehangolásának eltérése esetén könnyen előfordulhat a rosszkor elzáró/nyitva maradó légterelő flapni esete. Sajnos a javítás legtöbb alkalommal látványos szétszedéssel jár, mert a fűtésbox az egyik első fődarab ami az autó gyártása során az utastérbe kerül, van fölötte rendesen cucc. Mégis érdemes fokozatosan haladni: a rádió, a kesztyűtartó, és a pedálburkolatok eltávolítása után van, hogy a rendszerelemek hozzáférhetőek lesznek.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu