2016. január 6., 15:10 Módosítva: 2016.01.08 16:06
1

Kedves Autódoktor!

Egy 1998-as Daewoo Lanos 1.5i autóval járok, a motor kitűnő állapotban van, nem tudok hibájáról. Viszont már kétszer is produkálta azt a jelenséget, hogy viszonylag meredek lejtőn intenzívebb fékezéskor (megállás előtt) leállt a motor, ami a megszűnő fék- és kormányszervó miatt elég problémás például egy kereszteződéshez érkezve. A neten keresve nem találtam választ, hogy mi okozhatja ezt.

Elképzelhető, hogy olyan a tank és a benzinpumpa kialakítása, hogy ilyenkor nem jut üzemanyag a motorba? A tank az egyik alkalommal harmadig, a másodiknál félig volt töltve. Vagy ez valamelyik alkatrész hibájára utal?

Barna

Kedves Barna!

Ha az autó nem egy szakadék oldalában áll, és a tetőkárpit sem füves, a benzinszivattyú és az üzemanyagtank kialakítása miatt akár 5-6 liternyi üzemanyaggal is stabil benzinnyomásnak kellene lennie. Sajnos a tankban nem található meg a hagyományos hullámtörő-rendszer, de a szivattyú háza tartalmaz egy kisebb mennyiséget a biztonság kedvéért - a gyár a lejtős utcákkal és a vehemens kanyarvétellel számolt a tervezés során.

Az Opel-származék erőforrás az elnyűhetetlen kategóriába tartozik, de az alapjárati/szívó rendszer rendszeres karbantartást igényel. Személyes Daewoo kedvenceim az olajtól szétmálló kartercsövek, amelyek dugulása/kilyukadása esetén az alapjárati rendszer működése felborul. A fojtószelepház megbontásos takarítása alapvető feladat, az alapjárati levegőcsatornák, és a szabályozó motor tisztításával együtt. Ez utóbbi néhány gyújtásráadás után ismét megtalálja a helyét, és az alapjárat ismét duruzsoló lehet, ha a hibás csövek javításra/cserére kerültek.

A takarítás/beállítás minden olajcsere alkalmával javasolt, így a masszív lerakódások is elkerülhetők. Egyszer találkoztunk olyan esettel, hogy a szakszerűtlenül bekötött riasztó emelés érzékelője adott riasztást/tiltást emelkedő esetén, de ez nagyon egyedi, szerencsétlen dolog volt. Az alapjárati motor cseréjének szükségessége esetén figyelni kell, mert többféle kúp-kialakítással is gyártották, és nem felcserélhetőek! Lefulladt motor esetén a fékvákuum-dob néhány fékpedál-nyomásnyi vákuumot tárol, az autó így biztonságosan megállítható, de vákuum nélkül is ütőképes a fékberendezés, csak férfiasabban kell taposni. A kormányrásegítés valóban megszűnik, de guruló autó esetén a tekeréshez még mindig kevesebb erő kell, mintha állna a jármű. Ha valóban csak alapjárati hibával van dolgunk, a motor a kuplung ráengedésével azonnal újraindul, és terhelhető. A vákuumdob szivárgása esetén a motor fals levegőt szívhat, ami szintén alapjárati gondokat jelentene, de ez állandó rendellenes szívászajjal járna, jelen esetben nem valószínű. Boldog Új Évet Kívánok!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. január 4., 15:40 Módosítva: 2016.01.06 15:17
1

Tisztelt Doki!

Olyan probléma jött elő SLK 200-as Mercedesemen, hogy mikor hirtelen gázt adok, akkor megtorpan és lassú finom egyenletes gázadáskor sem tudom 4000 fölé pörgetni a motort. Az autó nem kompresszoros.

Zoltán

Kedves Zoltán!

Nézze vissza az autó szerviz-előéletét a legutóbbi üzemanyag és levegőszűrő csere idejét megkeresve. A benzinszűrőt negyvenezrenként érdemes kicserélni, a levegőszűrő állapota látható a szűrőn, de legtöbbször az olajcserék alkalmával érdemes újat tenni.

Ha a benzinszűrő / tankszivattyú hibájából kevesebb üzemanyag jut a motorba - főleg terhelés alatt - a motor torpanása előfordulhat. Hasonló a jelenség ha a légszűrő dugulása tapasztalható, főleg az R171-es kivitelnél fordul elő, hogy a nyári rovar-invázió esetén olyan sok kitinvázú csöppség akad fenn a légszűrő előtti finom fémrácson, hogy a cső teljes keresztmetszetét elfedik az élettelen maradványok.

Terhelhetőség-romlás tapasztalható akkor is, ha a motor légmennyiség mérője szennyezett, vagy hibás: a sportlégszűrők használata ezért sem javasolt. A gyújtórendszer meghibásodása esetén hengerkimaradás lenne tapasztalható, melyet sárga MIL (hibalámpa) felvillanás jelezne, de érdemes a gyertyák/trafók/kábelek (ha vannak) ellenőrzése is a hosszútávú üzembiztonság érdekében. Ha a fentiek nem hoznak sikert, egy alapos menetteszt-diagnosztika elvégzése szükséges egy teljes kompatibilitást nyújtó célműszerrel, a rendszer további jelfolyamainak ellenőrzése érdekében.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. december 30., 17:43 Módosítva: 2016.01.04 15:41
47

Hello Doc!

Nissan Almerám (N16, 2006.) indításgátlója rosszalkodik. A gyújtáskulcs elfordítása után nem mindig indul. Ez akkor történik, ha a gyújtás ráadásakor az immobilizer piktogramja (autó formájú) tovább világít.

Mi lehet az oka? István

Kedves István!

A gyári immo hibája sok borsot törhet a tulajdonos orra alá annak ellenére, hogy a felkészült tolvajok csak kuncognak az gyárilag beépített védelmen. Kérem, próbálja meg az autóhoz kapott másik kulccsal használni az járművet néhány napig.

Ha a helyzet nem változik, a gyújtáskapcsoló burkolatát eltávolítva a kapcsoló körül elhelyezett kódolvasó tekercs csatlakozóját ellenőrizze, hátha csak átmeneti kontakthiba okozza a problémát. A villamos csatlakozások megbontását csak a gyújtáskulcs kivétele mellett végezze, nehogy egyéb üzemzavar, rendszerhiba kerekedjen a vizsgálatból. Hasonlóképpen járjon el a biztosítéktáblák releváns tagjaival is. Továbbá figyelje meg a hiba jelentkezésének körülményeit is, mert a gyújtáskapcsoló hibájából is előfordulhat, hogy nem minden áramkör éled fel a kulcs egyszeri elfordítására.

Próbálja többször le-fel kapcsolgatni a gyújtást a kulcs újbóli behelyezése közepette. Az otthoni teendők nagyjából itt be is fejeződtek, ha az autó továbbra is rosszalkodik, célműszeres kiadós vizsgálat lesz szükséges. Ha az autó a második kulccsal hibátlanul működik, de az elsővel továbbra is hibázik, a hibás kulcs ellenőrzése/javítása/cseréje szükséges egy erre felkészült kulcsos cégnél, vagy egy márkaszervízben. A gyári immo kiiktatása gyári eszközökkel nem lehetséges, de vannak olyan elektronikával foglalkozó cégek, ahol profi megoldást kínálnak a problémára. Ebben az esetben feltétlenül szükség lesz utólagos védelem beépítésére, ami - ha elég furmányos kivitelű - a kuncogós álarcosok mosolyát is letörölheti a maszkjuk alól.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. december 25., 13:54 Módosítva: 2016.01.04 17:00
59

Tisztelt Autódoki!

Az autóm egy 2004-es Mercedes w203 220 cdi (150 le). Olyan problémám van vele, hogy a fűtés elég takaréklángon dolgozik. Legtöbbször üzemi hőmérsékleten se működik (nem vagyok szakértő), de a vízpumpa most lett cserélve, a termosztát is ellenőrizve lett. Ha autópályán haladok egyenletes, 130-as tempóval a fűtés javul.

Robert

Kedves Robert!

Ha a vízhőmérő mutatója a megszokott módon működik - felmelegedve az üzemmeleg állapotot mutatja, és menet közben a menetszél hatására sem esik vissza számottevően a mutatója - a termosztát, és a hűtőrendszer üzeme megfelelőnek tűnik.

Sajnos a lassan előcsalogatható fűtés a fűtőradiátor eldugulását is jelentheti. Ha az autó hűtőfolyadéka nem áttetsző, hanem sokkal inkább rozsdás, darabos állagú, a hordalékként cipelt rozsdapor a legkisebb réseket is kitölti, legfőképpen a kisebb áramlású részeken szeret tanyát verni, ezzel csökkentve az átfolyási keresztmetszetet.

Ha automata klíma található az autóban, akkor biztosra vehető, hogy elektromos úton történik a fűtés beavatkozóinak működtetése: célműszerrel a komponensek megműködtethetőek, illetve alapbeállítás is végeztethető: van, hogy ilyen egyszerű a megoldás.

A dízelautók jobb hatásfoka miatt egyre több gyártó alkalmaz izzítógyertyához hasonló elektromos fűtőeszközt a hűtőkörben a gyorsabb felmelegedés érdekében - ami az utastér gyorsabb belemelegedését is szolgálja. Ha az utófűtés nem működik megfelelően, szintén a komfortérzet látja kárát. Az elektromos ülésfűtés nagyon hasznos téli extra, a hűtővíztől függetlenül gyorsan kellemes hőérzetet kelt az emberben.

Ha a szóban forgó autó a hosszú távú terveikben is szerepel, és van rá keret: érdemes a telepítésén gondolkozni - utólagosan is beépíthető reális áron. A hűtőrendszer vizsgálata javasolt, a hűtőfolyadék cseréje sajnos nem segít az eldugult radiátoron, legtöbb esetben a csere nyújt csak megoldást. Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. december 22., 10:44 Módosítva: 2015.12.26 14:00

Kedves Autódoktor!

Toyota Avensis Verso D4D 2003-as évjáratú autómnál az utóbbi időben többször kigyulladt a check engine lámpa, ami a motor leállítása, majd újra indítása után kialszik. Amig a lámpa világít a motor teljesen erőtlen, éppen csak vészüzem szerűen lehet menni az autóval. Megfigyeltem, hogy mielőtt kigyulladna a lámpa már előtte gyengélkedik az autó.

Ez a hiba mindig éppen bemelegedett, de még talán nem elég meleg motornál, terhelés alatt, gyorsításkor, 5-ös fokozatban kb. 2500-as fordulaton jelentkezik. Ha ilyenkor visszaváltok és egy kicsit odalépek neki, akkor elmarad a hiba. Mostanában sajnos sokat járok vele rövid távon, szinte mindig hideg motorral, ami gondolom a nagyobb dieselnek nem tesz jót. Ha tehetem hosszabb utakon szoktam pörgetni a motort pár km-en keresztül, utána mintha jobb lenne.

Eddig arra gyanakodtam, hogy talán a lambdaszonda kezdi feladni így 210 000 km környékén. De nem találtam sehol, sőt a különféle alkatrészkeresőkben sem találtam ehhez a tipushoz szondát. Akkor esetleg valami szűrő, vagy egyéb szelep a hibás? Ön mit tippel, mi lehet a gond? Lehetséges, hogy ebben a tipusban nincs lambdaszonda?

Üdv. Norbert

Kedves Norbert!

A szóban forgó típus elvi síkon még nem alkalmaz lambdaszondát - alvázszám alapján ez biztosra is mondható lenne. A teljesítmény csökkentése a motorvezérlő szándékos reakciója, a hibalámpa felkapcsolásakor a hibatároló egy megjegyzéssel lesz gazdagabb, melyet célműszerrel ki lehet olvasni, nem beszélve a hiba megléte közbeni menetteszt alatt begyűjthető értékekről.

A gyújtásra helyreálló rendszer valószínűleg nem folyamatosan meglévő hibát jelent: elég egy kontakthiba, egy csökkent keresztmetszetű, szoruló szívó/kipuffogó rendszeri komponens, vagy lassan megszökő/felépülő vákuum a szisztéma besértődéséhez. Ha a motortérben nem látható semmilyen rendellenesség, gyanús elem: kérem, keressen egy megbízható szervizt a környékén a hiba diagnosztizálásához. A vakon történő cserélgetés sokkal drágább lehet!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. december 21., 12:19 Módosítva: 2015.12.30 17:47
155

Üdv Doki!

Segítséget szeretnek kérni,mert tanácstalan vagyok az autómmal kapcsolatosan. Fél éve vettem egy Ford Mondeo mk3-ás típusú 2004-ben gyártott 2.0-ás dízel autót. Egyből vittem szervizbe ahol ki is jött egy nagy hiba ami a porlasztók és a nagynyomású szivattyú tönkremenetele volt. Kicseréltettem újra mind a 4 porlasztót és vettem új nagynyomásút is.

Mostanában viszont azt csinálja, hogy befolyik a motor égesterébe a hűtővíz és kékes füst jön ha odaléptem neki illetve 80 km/h és 120 km/h között rázkódik az autó, de úgy, hogy majdnem szétesik és utána meg is szűnik. A futómű rendben és a felnik sem sérültek, tudom, hogy így látatlanban nehéz, de nem tudom merre induljak el.

Amikor leveszem az olajsapkát akkor füstöl az olaj. Én arra gondolok, hogy nagy a nyomás a motorban. Nem értek hozzá. Ami fontos, hogy nem kattog, nem berreg és nem rángat mikor alapjáraton megy vagy mikor benyomom a kuplungot. Nyomaték van rendesen és a kompresszió is jó. 4000 km után most volt olajcsere, szűrőkkel együtt. Remélem összefoglaltam mindent.

Barna

Kedves Barna!

Ha hűtővíz jut a motorba, az masszív vízszint-csökkenéssel és általában hűtőrendszer nyomás növekedéssel, fűtés megszűnéssel jár. Ha ezen tünetek nem jelentkeznek, a hiba megléte kétséges. A rázkódást okozhatja kerék centrírozási probléma, féltengely/erőátviteli hiba, vagy futómű gond is - ha nem gyári felnik vannak az autón, a hozzávaló központosító-gyűrűk megléte, és a pontos csavar választás alapvető feladat.

A kartergáz mennyisége és az ott tapasztalható nyomás iránymutatást adhat a motor mechanikai jellemzőire. Ha nagy mennyiségű füst/gőz jelenléte tapasztalható a sapka nyílásán keresztül, az kivizsgálás után kiált. Ha meg volt elégedve az üzemanyagrendszert javító szervizzel, érdemes néhány napra a gondjukra bízni a Fordot az összefoglalt hibák azonosítására, javítására.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. december 16., 14:50 Módosítva: 2015.12.21 12:26
1

Tisztelt Autódoktor!

Van egy 2005-ös Mazda 5 diesel 1998 cm3-es 110 lóerős autóm. Hosszbordás szett csere előtt állok (szíj+vezető+feszítő) Két márka között vacillálok: Gates illetve Dayco. Tapasztalatai alapján melyik márka megbízhatóbb, minőségibb? Vagy esetleg egy másik márka?

Krisztián

Kedves Krisztián!

Mindkét, Ön által említett cég gyári beszállítói státusszal bír. Szerintem az árfekvésben kedvezőbbet válassza. A beépítést végző szerviz véleményét is kérdezze ki, az említetteknél számottevően olcsóbb alkatrészek már tartalmaznak minőségbeli kockázatokat.

Habár a munkafázis kis kézügyességgel, gondossággal és a megfelelő szerszámokkal otthon is elvégezhető, a szervizben való csere az esetleges garanciális problémák kapcsán lehet fontos. A benyújtott garanciaigény esetén ugyanis csatolni kell a beépitési számlát.

Az új szíj felszerelése előtt az összes meghajtott komponens ellenőrzése fontos - különös figyelemmel a generátor szabadonfutójára, melynek hibája a feszítő idő előtti halálát okozza, a garancia azonnali megvonásával együtt. Hasonlóan fontos a főtengely szíjtárcsájának vizsgálata, és az összes hajtásban maradó szíjtárcsa fémtisztára való pucolása is - a beragadt szennyeződések reszelőként koptatják az új szíjat!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. december 12., 13:15 Módosítva: 2015.12.16 15:07
18

Kedves Autódoktor!

Sürgős segítségre lenne szükségem! Egy Volkswagen Vento, 1.6 TD , 92-es évjáratú kocsim van, aminek a hengerfejét elvittem szerelőhöz, hogy újítsa fel. Mindent kicserélt, hegesztett, nyomáspróbázták, új pakolást kapott, de amikor össze lett rakva a kocsi folyamatosan felfőzte a vizet, a ventilátor pedig csak 90 foknál kapcsolt be.

Rengeteg fagyállót nyomott ki, olyan volt, mintha nem forgott volna át a rendszeren a víz, ezért új termosztátot és hőgombát is kapott, de sajnos még így is ugyanazt csinálja. Használhatatlan a kocsi pedig minden napos használatban van... Esetleg volna ötlete, hogy mit próbálhatnánk még ki?

Niki

Kedves Niki!

Igyekszem én nagyon segíteni, de ebben az esetben sajnos nincs mit tenni, mindent újra le kell ellenőrizni a motoron. A hűtőventilátor üzemszerűen inkább 95 fok fölött kellene kapcsoljon, úton a 100 felé - többek között ezért alkalmaznak nyomás alatt levő hűtőrendszereket az autókban.

Ha a hengerfej felrakásánál valami nem úgy sikerült, ahogy annak lennie kellene - például fordítva lett felszerelve, vagy nem a korrekt motorkódhoz lett vásárolva a tömítés és elzáródott az egyik furat, vagy a vízpumpa nem szállít rendesen, hasonló jelenség lesz tapasztalható.

Ha a szerelőhöz csak a hengerfej lett elszállítva és az autó otthon került összerakásra, akkor érdemes az egész járművet a szakember kezeire bízni, hogy gyors javítás után ismét egy ütőképes masinával lehessen furikázni a mindennapok hajszájában.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. december 10., 15:48 Módosítva: 2015.12.12 17:40

Kedves Autódoktor!

Toyota Corolla , D-4D , 1.4, 2005-ös kiadás. Időnként gyorsításnál egyszerűen leáll a motor. Még gurulás közben , gyújtás rajtamarad, nem lehet újraindítani, se önindítóval, se un. motorfékkel.

Gyújtás levétele után , meg kell várni egy kattanást ,(kb. index billenés), ezt a kattanást lehet hallani leállítás után nem sokkal , ekkorra általában megáll , ezután önindítóval indul. Pl.:autópálya , 130 km/h , 60 km után lehajtó, előtte üres , elsőbbségadás kötelező , 30-40 km/h , 3. sebességi fokozat , finom gázadás, leállás 20-30 méteren belül!

Ilyenkor jön az, hogy megüt a guta. (Programozott hiba?) Motordiagnosztikai jel világít, pár indítás után magától elalszik, Toyota szerviz, hibaolvasás, semmi konkrétum, hagyjam ott 1 hétre, talán a nagynyomású rendszer a hunyó. Motortérben lévő üzemanyagszűrő csere (indokolt volt , (165e km után)), talán a tankban lévő szűrő csere is jól jönne? Esetleg a riasztó állítja le ?

Már semmi ötletem sincs. István

Kedves István!

Két lehetősége van:

megbízik a Toyota szervizben, leadja az autót, majd elmegy érte mikor elkészült, fizet és boldogan autózik. Vagy keres egy megbízható független szervizt, ahol esetleg lépésről lépésre részese lehet a megoldásnak. Mellesleg a márkaszervizben is kötelesek tájékoztatást adni a hibamegállapítás után a javítás további menetével kapcsolatban költség, idő, és a konkrét hiba megnevezésével.

A hiba néhány menettesztes vizsgálat alatt körvonalazódhat, nem kizárt a villamossági zűr sem, főleg ha utólagos riasztó/rablásgátló került elhelyezésre az autóban. A kattanás lehet a rendszer tápellátásért felelős reléje is, de az utólagos egységekből is származhat. Kis füleléssel a tettes lokalizálható. A menetteszt alatt jelentkező hiba esetén a célműszeren látható értékek változásából modellezhető a probléma, de a műszerfal sárga lámpájának felkapcsolásakor eltárolt hibakód is támpontot adhat a megoldás felé vezető úton.

Ha a tank előszűrője keresztmetszet-szűkülés miatt nem képes elegendő mennyiségű üzemanyagot szolgáltatni, szintén csökkentett menetteljesítmény/leállás lehet az eredmény, viszont az lépésről lépésre jön elő általában, ahogy fogy a kakaó. Szerencsére az üzemanyagnyomás szemmel kísérhető a kijelzőn, a kisnyomású rész pedig egy beépített órával folyamatosan vizsgálható. Így a tyúk vagy a tojás kérdésre is választ kaphatunk, már ami az esetleges nyomásesést illeti.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. december 7., 17:15 Módosítva: 2015.12.10 15:57

Szia Doki!

Nemrég vásárolt autóról (Opel Vectra) van szó. Hidegindítás és utána következő rövid táv megtétele esetén (50-100 m) a leállítás után a motortérből valamilyen forgó (?) alkatrész búgó hangja (leginkább egy leálló hajtóműhöz hasonlítható jellegében) hallható, amit világos szürke füst kísér.

Adódik a kérdés, hogy mi áll(hat) ennek a hátterében? Illetve tanácsot is szeretnék kérni, úgy általánosságban, hogy Budapest és környékén, hol találok megbízható "Vectrás" szervizt.

Szabolcs

Kedves Szabolcs!

Nagy valószínűséggel az autóban levő állófűtés bekapcsolását tapasztalhatja. Ez egy kis gázolajkályha, amely az üzemanyagtankból kapja a működéséhez szükséges gázolajat, és egy kis kipuffogója van az autó alatt - innen származhat a füst.

A műszerfalon a legtöbb esetben található egy utólagosan beszerelt kijelző/gomb kombináció, mellyel a készülék vezérelhető, vagy az is meglehet, hogy távkapcsolóval történhet a funciók kapcsolgatása. Érdemes az autó kézikönyvei között keresgélni, hátha meglesz a fedélzeten levő egység pontos típusa, és működésének, használatának leírása.

Ha nincs, keresse fel a készülék gyártójának szervizét, hogy a rendszer felülvizsgálata megtörténhessen, illetve így az állófűtés használatáról, programozhatóságáról is megtudhat mindent. A Vectra egy nagyon közkedvelt modell, szerkezete, motorjai a többi Opelhez hasonlatosak, szerintem bármelyik közelében levő műhely felkészült a javítására.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. december 3., 11:12 Módosítva: 2015.12.07 17:17
1

Kedves Autódoktor!

Abban szeretném kérni a segítségedet, hogy van egy 2006-os évjáratú E12-es Toyota Corollám, és amióta hidegebb idők vannak (0 és +6C) észrevettem, hogy hidegindításnál, de csakis az első indításánál a motor felpörög 3 ezerre is.  Ez eddig általában csak 2-2500 volt, de most legutóbb felment 3000-re és ott tartotta azon a fordulaton jó pár másodpercig. Elindulás után már minden ok. Ezt a tünetet minden hidegindításnál produkálja.

Ádám

Kedves Ádám!

Az alapjárati rendszer mielőbbi tisztítását, beállítását javasolom. A hidegen nagyon magasra felpörgés nem tesz túl jót a motornak, a dermedt olaj nagy mínuszokban még a legjobb konstrukciójú erőforrásokban is később juthat el a kenési pontokra, mint kellene - ez hosszabb távon fokozottabb kopást okozhat.

A fojtószelep környékén összegyűlt lerakódások miatt a szabályozás finomsága elveszhet, a beavatkozók az alacsony hőmérsékleten "szögletesebben" mozoghatnak. A mechanikus tisztítás után a célműszeres ellenőrzés is szükséges, többek között az adaptációk visszaállítása miatt.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. november 26., 13:11 Módosítva: 2015.12.03 11:34

Jó napot!

Van egy 2000-es Suzuki Swift autóm és két napja azt csinálja hogy a sebességmutatóm 20-tól felfele remeg és folyamatos kalapáló hangot ad! Vajon mi lehet a probléma?

Evelin

Kedves Evelin!

A műszeregységet működtető kilométerspirál fáradása, elszakadása várható. A remegéssel együtt jelentkező kopogás az első jel. Nemsokára a jelenség erősödik, majd a sebességmérő nem mér tovább, ahogy a spirál elszakadt. Az alkatrész cseréje rutinfeladat, ugorjon be az autóját karbantartó szervizbe egy gyors cserére.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. november 23., 16:19 Módosítva: 2015.11.26 13:11
75

Üdv Doki!

Ha egy 1.3 benzines Suzuki Ignis valamelyik vízcsőnél levegőt szív, akkor mutathatja azokat a tüneteket mintha hengerfejes lenne az autó ? A vízhőmérő normál üzemi hőmérsékletet mutat, de ha leveszem a hűtősapkát és nyomom a gázt akkor kinyomja a vizet. Mi lehet a baja ? Hengerfej tömítés vagy valahol levegőt szívna ? A termosztát ki van herélve.

Ricsi

Kedves Ricsi!

Ha a motor működési hőmérséklete rendben volt, a hűtőfolyadék sem fogyott, akkor rakja vissza a termosztátot a rendszerbe. Egyrészt mert herélni nem szép dolog, másrészt mert itt a tél, és fogvacogós időszakokat él majd meg az autó minden utasa a túlhűtött motor miatt, mellesleg a motornak sem jó az üzemi hőfok alatti üzem.

Ökölszabály, hogy a nagyobb nyomás halad a kisebb felé, tehát a vízcső nem szívhat levegőt, legfeljebb a hűtőfolyadék szivároghat. A hengerfej problémája nem jellemző a japán kisautóra, az elektromos tankszivattyú hibája és a megszoruló fékek inkább fejfájást okozó tételek. A hűtőrendszer ebben az autóban is túlnyomáson üzemel, 0.8-1.1 bar érték szerepel a hűtősapkán, ezen érték fölött nyit a biztonsági szelep. A túlnyomás miatt a víz forráspontja magasabb, a hűtőrendszer stabilabban terhelhető.

A hűtőrendszer nyomásviszonyainak tesztjével a rendszer állapota felmérhető, ez műhely feladat. Ha a teljesen zárt rendszer nem fújja néhány perc alatt keményre a vízcsöveket - már hideg motornál is - valamint a kabin fűtése is megfelelő, valószínűleg nincs gond a hengerfej tömítettségével. Keressen egy megbízható műhelyt a vizsgálat elvégzésre, remélem a típus egyéb hibái egyelőre elkerülik az autóját.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. november 20., 10:32 Módosítva: 2015.11.23 16:25
55

Üdv Doki!

Egész eddig naftás autóm volt. Sajnos nem sokat értek az autókhoz. Azt tudtam hogy mar nincs ólmos benzin, csak ólommentes. Feleségem vett egy vadonatúj Renault Cliót eset. A szalonba is, és ismerősök is mondtak hogy nincs ólmos benzin mar jó pár éve.

Tankoltam egy áruházlánc tankoló állomásán (itt Szlovákiában) ahol kétfajta benzin volt. Kékkel megjelölt Uni95 és zölddel megjelölt Natural95. Mivel tudomásom szerint nem lehetett már sehol ólmozott, szín alapján választottam. A kéket választottam. 2 alkalommal is teletankoltam a vadonatúj autót Uni95el. Most már tudom hogy hülye voltam mert márkás tankoló állomáson kellett volna tankolnom.

A 3. alkalommal is kezdtem megtankolni Uni95-el mikor kifutott a hölgy hogy ilyen szép autóba tankoljam inkább a zöldet a Natural95-öt. Mert az Uni95-öt öreg Skodákba traktorokba való, és nyugodtan tankoljak hozza a Natural95-ből. Úgy néz ki, hogy az Uni95 ólmos benzin, de a kúton sem tudtak megmondani. A kérdésem az lenne:

Mit tettem az autónkkal, ha ólmos benzint tankoltam ólommentes helyett? Elveszthetem a garanciát ezzel, ha kiderül?

Attila

Kedves Attila!

Az ólomtartalmú üzemanyagok forgalmazását csaknem húsz éve betiltották igen veszélyes élettani, egészségkárosító hatásuk miatt. Az autógyártók gyorsan reagáltak a helyzetre, és alkalmassá tették a motorokat az ólommentes működésre: ez legfőképpen a hengerfejeket érintette.

Egy mai autó kifinomult szabályozású rendszere nem tud mit kezdeni az ólommal, a katalizátor kémiailag aktív kerámiája azonnal megsínylené az ólomlöketet. Valószínűleg a hibajelző lámpa a következő ellenőrzési ciklus végén már jelezné is a rendszer fennálló hibáját. A garancia megvonása minden bizonnyal megtörténne, habár a hibakeresés külső információ bevonása nélkül nem vezetne egyértelműen az ólmos benzin használatához, azt csak laboratóriumban lehetne kimutatni a benzinből vett minta alapján.

Nem hiszem, hogy az EU tagországaiban lehetne még ólmos üzemanyagot kapni. Nem találtam hivatalos információt az ön által említett benzin összetételéről, de valószínűnek tartom, hogy a Natural a biotartalmú anyagot jelenti. Teljes megnyugvása érdekében vegye fel a kapcsolatot a benzin forgalmazójával.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. november 17., 10:47 Módosítva: 2015.11.20 10:37

Üdv Doki!

János vagyok, egy Volvo S40 –es (1999-es 1,8-as automata váltós) autó tulajdonosa. Tanácsot szeretnék kérni Öntől egy hiba jelenséggel kapcsolatban.

A műszerfalon ég az indításgátló és az ajtó nyitva lámpa, nem bírom kivenni parkoló állásból a váltót, a belső világításom sem ég. Az autó beindul elsőre. Hibakód olvasók nem ismerték fel a kocsit. A riasztó az autó lezárása után beriaszt szervizkulccsal kikapcsoltam de továbbra sem engedi a váltót használni.

János

Kedves János!

Valószínűleg egy nagy villamossági bogarászás elvégzése szükséges az autó esetében. Kérem, keressen a feladatra egy elszánt szakembert. Ha az autóban utólagos riasztók, indításgátlók, vagy egyéb egységek találhatóak, ezek bekötési pontjai körül érdemes kezdeni a problémát, a gyári kábelkötegek ritkábban hibáznak ekkorát. Remélhetőleg csak a gyújtáskapcsoló egyik kapcsolt köre nem működik, melynek következtében a kapcsolt tápfeszültség nem jut el létfontosságú helyekre, ez okozhatja több részegység zavarát is.

A sebességváltó gyújtás nélküli állapotban "P" állásban reteszelődik, ha a feszültségjel nem érkezik meg, a retesz mechanikusan is nyitható a következő módon:

- Fordítsa a gyújtáskulcsot az első kapcsolható állásba.

- Óvatosan nyomja meg váltókulissza-takaró jobb felső sarkán levő "SHIFTLOCK OVERRIDE" gombot, egyidejűleg a váltókaron levő fokozatválasztó gombbal, és vegye ki "P" állásból a váltókart. A procedúrát minden "P" pozíció kapcsolása után végig kell csinálni, amíg a rendszer automatikus kapcsolása nem kerül helyreállításra. Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. november 11., 14:22 Módosítva: 2015.11.17 10:48
43

Tisztelt Autódoktor!

Van egy Opel G Astra GCC 1.2 2002-es évjáratú z12xe motorkódú autóm. Indításkor nem aludt el az olajlámpa. Olajszint jó, olajgomba csere volt, de az olajnyomás alacsony maradt. A kérdésem az lenne, hogy milyen hibák okozhatnak alacsony olajnyomást?

Válaszát előre is köszönöm. István

Kedves István!

Az olajnyomást érintő kérdésekben típustól függetlenül a nyomás pontos mérését el kell végezni! A kenés nélkül forgó főtengely olyan sérüléseket szenvedhet, ami akár egy későbbi nagy terheléskor okozhat végzetes motor károsodást. A visszajelző rendszerek nagyságrendi tájékoztatást adnak csak, sajnos dobtunk el már Renault SportClio motort a pontatlan visszajelzés miatt bekövetkezett teljes megszorulás miatt. Az Opel ennél a motornál a főtengely által hajtott térfogat kiszorításos külső-belső kerekes olajszivattyút alkalmaz.

A szivattyú stabil üzemű kivitel, megkopása nem igazán jellemző - természetesen nem kizárható. Amennyiben a mért nyomás valóban elégtelen, az olajszűrő cseréje javasolt, ha a motor kenése továbbra sem áll helyre, a rendszer alapos, megbontásos vizsgálata szükséges a hiba megszüntetésének érdekében. Az olajteknő lebontása után a teknő belsejének és a felszívőcső/kosár épségének vizsgálata szükséges. Érdemes néhány főtengely/hajtókar csapágy ellenőrzése is, ha már ott jár az ember, hogy a hajtómű állapota felmérhető legyen. A rajzon 7-es számmal jelezve látható egy nyomásszabályozó szelep, amely a túlnyomást hivatott leszabályozni: a jelzett dugattyú megszorulása esetén előfordulhat, hogy az olaj dolga végezettlenül a teknőbe kerül visszaengedésre. A rendszer hidrotőkéit is az olajnyomás működteti, az olajnyomás hiányát a tőkék csattogása is azonnal visszajelzi. A tőkék nagyon ritkán képesek az olajnyomás elengedésére, de ha a rendszer többi eleme rendben van, a tőkék környékén is érdemes vizsgálódni.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. november 8., 16:01 Módosítva: 2015.11.11 14:28

Tisztelt Autódoktor!

Egy 2001-es Fiat Bravo 1.2 van a birtokomban. Valamitől mindig benzinesek a gyertyák, kb. 3-4 nap alatt, illetve 200-300 km után. Próbáltam új gyertyákkal, használttal, magasabb oktánszámú benzinnel, mindenhogy. Mi lehet az oka ? Ezek a gyertya beköpések hidegindítási gondot okoznak, nehezen vagy sehogyan sem indul hidegen a kocsi. Ha a túl dús vagy nem dús üzemanyag miatt, azt hol, hogyan lehet beállítani?

Tamás

Kedves Tamás!

Ha a motornak megfelelő gyertya került beépítésre, és a gyújtórendszer is ütőképes állapotban van, máshol kell keresni a hibát. Ha az összes gyertya benzines, nem csak néhány, akkor nagy valószínűséggel túl dús a keverék, melyet a sok benzin/kevés levegő problémakör tehet lehetővé.

A légszűrő, és a kipufogó egészséges, erőteljes gázáramlásának ellenőrzése után nem sok otthoni teendő marad - ez utóbbi a kipufogórendszer eldugulásának kizárása miatt fontos. A motor hőfok-jeladójának vizsgálata az első számú teendő, mert a vezérlőegység egyik dúsítási alapinformációja a hűtővíz hőmérséklete. Ha a vezérlő hőérzete rendben van, az üzemanyag-oldal működésének ellenőrzése marad csak hátra: az egységnyi idő alatt az égéstérbe juttatható üzemanyag mennyiségének meghatározó értéke annak nyomása. Ennek pontos mérése már szerviz-feladat.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. november 3., 14:29 Módosítva: 2015.12.17 10:19
59

T. Autódoktor!

A téli időszakra szeretném felkészíteni a robogómat, és ki szeretném venni az aksit. Mi ennek a menete, milyen sorrendben kell, melyik sarut kell először levenni, hogy ne rázzon meg?

Gábor.

Kedves Gábor!

A negatív (test) sarut kell először levenni. A legtöbb jármű negatív testelésű, tehát a karosszéria/váz minden fém pontja negatív. Ha a negatív saru levételekor a szerszám véletlenül a kasztnihoz ér, semmi nem történik, hiszen azonos polaritásúak. Ha viszont a pozitívval tesszük ugyanezt, annak hatalmas szikrázás lesz az eredménye a létrejött zárlat miatt. Az akkumulátorok 6/12 voltja nem okoz áramütést, hacsak nem a működő motor gyújtásrendszerét simogatjuk: ott akár negyvenezer volt is szaladgálhat, igaz az áramerőssége nem túl magas: attól függetlenül az ember rögtön vigyázzba áll.

A kivett akkumulátor savszintjét be kell állítani a maximum szintre, és érdemes teljesen feltöltött állapotban eltenni száraz, fagymentes helyre. Az akksik önkisülése miatt másfél-két havonta ellenőrizni kell a töltöttségüket: szinten tartó töltéssel hosszú élettartamuk borítékolható. A lemerült akkumulátor mélykisütött állapotba kerülhet, valamint a felhígult sav meg is fagyhat, amely a telep életének végét is jelenti.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. október 28., 14:37 Módosítva: 2015.11.03 14:32
2

Tisztelt Autódoktor,

Egy 2007-es E92-es BMW tulajdonosa vagyok. A futóművével kapcsolatos probléma miatt kérdezem. Gyárilag M Sport, tehát mar ültetett. Pár hónapja vásároltam az autóhoz egy Eibach ültető rugó szettet(ezt ajánlották a H&R -el szemben), ami elől -20, hatul -5 mm-t meg faragott a magasságból. Sajnos buta voltam, és az ilyenkor ajánlottan cserélendő toronycsapágyakat nem vettem meg, így a régiek kerültek vissza.

Az autóban most van 210 000 km, és bizony a szerelőm állítása szerint mar lógtak, cserélendők lettek volna. Ám sem csapágy nem volt 1-2 napos elérhetőségen belül, az autót pedig nem tudtam nélkülözni tovább, így visszaépítette a régieket. Az autó azóta kiváló, nincs dőlés a kanyarban, és komfortosabbnak is érzem, mint a gyári M rugókkal.

Ellenben két zavaró dolog azért van.

Mikor a padkáról gurulok lefele, hatul kopog mindkét oldal, belülről elég jól hallhatóan. Menet közben ez megszűnik.

A másik, hogy mikor állóra fékezek, a kasztni előre-hátra libeg meg egy párszor, elég jól erezhetően. Ha szépen nyugisan, kimerve állok meg, akkor nem, csak akkor, ha kicsit keményebben (-mondhatni hétköznapi módon) teszem. Ez nagyon idegesít. A lengéscsillapítók rendben vannak, álló helyzetben 'ugráltatva' az autót szépen csillapít. Persze tudom, hogy 210 ezer km-nél mar érdemes a csillapítókat is kidobni, de gondolom az előbb felvázolt két jelenség nem azok hibája?! Olvastam olyanról, hogy a csapagy mellett van a tornyokban szilent, és az okozhatja a hintázást(-mert a kopogás egyértelműen a csapagy bűne), tehát nem elég csak a csapagyat cserélni.

Önnek mi a véleménye? Ákos

Kedves Ákos!


A lengéscsillapítók próbapadi vizsgálatát javasolom:


az álló helyzetben való ringatásos vizsgálat a Trabant esetében még elfogadható módszernek bizonyult a típus fénykorában. Manapság - főleg egy nagy sebességre képes, nagy tömegű autó esetén - a csillapítók pontosabb ellenőrzése szükséges. Ha 210 000 kilométer után még a gyáriak szuszognak az autó alatt, elég esélyes a csereigényük. A hátsó futóműben nincs toronycsapágy, ha az összerakás során minden a helyére került, a rugók gumi ágyazata, vagy a lengéscsillapító adhat koppanó hangot.


Némelyik sportrugó-gyártó előírja az általa gyártott - ültető rugóhoz illeszkedő - lengéscsillapító beépítését, érdemes felvenni a kapcsolatot a forgalmazóval, a termékkel kapcsolatos információk miatt. A toronyszilent a csapágyakkal együtt cserélendő, hogy meghibásodásuk miatt külön ne legyen szükség újabb megbontásra - a hintázásért ez a szilent nem okolható. A futómű-geometria ellenőrzése/beállítása javasolt az autó hasmagasságának csökkentése esetén, szintén a rugógyártó információira lehet támaszkodni ez ügyben is.


Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. október 20., 16:34 Módosítva: 2015.10.28 14:38
1

Üdv!

Egy 2006. 09. évjáratú 1.3-as Suzuki Swiftről van szó. Kb. 1,5 hónapja kezdődött a probléma. A bal hátsó és középső rész felől folyamatosan sípoló hangot ad ki az autó. Megnézettem szerelővel, ki is cserélte az AC pumpát meg az előszűrőt, de a sípolás továbbra is megmaradt. Indításkor az AC feltölt, majd magas hangon tovább sípol. Csak akkor szűnik meg a sípolás, ha a gyújtást leveszem.

Visszavittem a szerelőhöz, de semmi elképzelése nincs, mitől lehet, de azt mondta, mehetek így vele, mert rendben van az autó, de még azelőtt szeretném kideríteni az okot, hogy valami nagyon tönkremenjen.

Márta

Kedves Márta!


Az autó tankjában nem csupán a villamos üzemanyag szivattyú került elhelyezésre, hanem a rendszer nyomásszabályozója is. Ha - a hangos üzemre hajlamos - szivattyú cseréje után sem szűnt meg a zaj, a pumpaegység megbontásos vizsgálatát javasolom.


A szétszedett alkatrész-csoport minden részét tisztítás és ellenőrzés alá kell vetni: ha az előszűrőn számottevő szennyeződés van/volt, az üzemanyagtank és az alkatrészek alapos tisztítását végre kell hajtani - ha a pumpa cseréjekor esetleg nem került volna sor rá. A leürített rendszer motortéri elemeit is érdemes megbontani, tisztítani a tankból vezető csövekkel együtt.


Az összerakott, feltöltött rendszer nyomásainak vizsgálata is elengedhetetlen: a gyáritól való eltérés (2.7-3.1 bar) esetén, illetve ha a részegység továbbra sem csendes, a szabályozó cseréje szükséges. A művelet végrehajtása kizárólag hozzáértő műhelyben történjen, az alkatrészek többsége műanyag, könnyen törik - hamar nagy károkat lehet okozni a típusismeret hiánya esetén.


Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. október 15., 10:50 Módosítva: 2015.10.21 14:54
1

Tisztelt Autódoktor!

Van egy 1996-os Peugeot 106-om 1.5 diesel motorral. Az utóbbi időben arra lettem figyelmes, hogy jelentősen (hasonló körülmények mellett közel 20-25%-kal) megnőtt a fogyasztása. Bár ez így sem jelent sokkal többet 5 liternél 100 kilométerenként, mégis szeretném tudni, Ön szerint mi okozhatja ezt az étvágynövekedést?

Valószínűleg teljesen amatőr a kérdés, de az ékszíj feszítőgörgőjének lehet köze a dologhoz? Akkor tűnt fel a probléma, mikor ki lettek cserélve a fent említett alkatrészek, viszont a görgőn később után kellett húzni. Egy további furcsa jelenséget is tapasztaltam a gépkocsin mióta nálam van; hidegben nem lehet rendesen becsukni a hátsó ajtókat, ~15°C alatt be kell őket lökni. Ez megszokott ennél a típusnál, vagy csak az én autóm "fázós"? Esetleg mivel lehetne orvosolni? Tudom, sapka, sál :)

Levi

Kedves Levi!


Sapkában és sálban nem túl komfortos vezetni, illetve az XXXXL-es méret sem fog pontosan passzolni a kis franciára. Ha jól sejtem, a jó öreg mechanikus adagoló csattog a kis gépháztető alatt, ami jó hír, mert az elkövetkező húsz évben hasonlóképpen elvárható tőle az üzembiztos működés.


Habár az adagolón állítható a befecskendezett mennyiség, mégis azt mondanám, hogy mielőtt ezt az értéket csökkentené - mely a fogyasztást, de a teljesítményt is redukálja - és az 1.5d gyárilag sem egy robotgepárd, inkább a többi lehetőséget zárjuk ki. Nem sok lépést kell tenni ez irányban. A levegő szabad bejutása alapvető követelmény: a légszűrő és a szívócsőig haladó rendszer ellenőrzése elsődleges feladat, de javasolt a szelephézagok ellenőriztetése is, mert az áthaladó levegőmennyiség ott is csökkenhet. Az üzemanyagrendszerben a szűrő ellenőrzése/cseréje ajánlott.


További teendő még a fékrendszer/futómű vizsgálata: ha az egyik fék befog/részlegesen enged vissza, a kerékcsapágy nehezen fordul el, vagy a gumiabroncs nyomása nem megfelelő, mind-mind az üzemanyagtartály tartalmát dézsmálják feleslegesen. Az ajtók záródási problémáit a zárak ellenőrzésével/beállításával, illetve a nyomáskiegyenlítő rostélyok ellenőrzésével javasolom megszüntetni - ezek általában a hátsó lökhárító mögött találhatóak az autó oldalán.


Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. október 8., 14:08 Módosítva: 2015.10.15 10:51
137

Kedves autódoki!

Van egy 2006-os VW Jetta 1.9 pd tdi (105 Le) autóm és beszereltem próbaszerűen egy tuningboxot. Az autó 1700-as motorfordulaton berángat, és így van ez egész a 2500-as fordulatig. Ha hirtelen rálépek akkor nincs rángás. Szerinted mi lehet az oka?

Ja ez a második tuningbox, mert az elsővel is ezt csinálta. Ami meg esetleg fontos lehet az autóban 227 000 km körül van.

Viktória

Kedves Viktória!

Ha az autó a tuningbox nélkül hibátlanul üzemel, az alap-gépészettel nincs probléma. A tuningbox gyártójával kell felvenni a kapcsolatot (már ha nem délkínában' székel) a helyes típus-megfelelőséggel kapcsolatban.

A tuningboxok általában az üzemanyagnyomás/légtömeg értékét másítják meg a teljesítmény változtatása érdekében. Némely gyártó a gázpedál pozíciójának jelét alakítja át a gyorsabb gázreakció reményében. Ha a vezérlőegység nem fogadja, vagy hibának veszi az alternatív jelfolyamokat, akkor az bizony galibát okozhat.

Ha a tuningboxok nem jönnek be, és komolyan gondolja a teljesítmény növelését a Jetta esetében, érdemes egy profi céggel egyedi programot íratni a vezérlőegységbe. Így nem lehet gond a továbbiakban, valamint a gyári szoftver bármikor visszatölthető, ha úgy jön ki a lépés.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. október 4., 10:18 Módosítva: 2015.10.08 14:09
1

Tisztelt Autódoktor!


Nemrég vásároltam egy 98-as 1.7-es Ford Pumát. Az összes szűrőt, olajat lecseréltem. A problémám a következő lenne. A motor tökéletesen működik, gyorsul, alapjárat stb. A fogyasztás is normális. Viszont motorféknél 2500 alatt nagyon rángat, ha elveszem a gázt.Az alapjárati szelepet, MAF szenzort kipucoltam, de nem történt javulás.

Gondoltam arra, hogy esetleg MAP szenzor hiba lehet, de sehol nem találom. Egyáltalán van benne? O:) Vagy esetleg a motortartó bakkal lehet probléma? Bár szemrevételezve jó állapotban van. Talán még annyit hozzátennék, hogy 3 évig állt az autó, használaton kívül volt.

Tanácsát előre is megköszönném.

Gyuri

Kedves Gyuri!


A régebbi, légtömegmérős, benzines autókban ritkán van szívócsőnyomás-érzékelő is. Legtöbbször turbós motorokon fordult elő akkoriban a dupla jeladó, a mai típusokon már gyakori a kettős adatforrás, a pontos szabályozás érdekében. A Ford Puma-korabeli motorjain a fojtószelep kábelkötege előszeretettel vetkőzőtt ki a szigeteléséből, és az összeérő vezetékek rendesen megzavarták a vezérlőegységet, aminek fogalma sem volt így arról, hogy motorfék üzem, vagy telitalpas gyorsítás van épp a menetrenden.


A kábelköteg ellenőrzését, és az alapjárati rendszer ellenőrzését javasolom. Ha a jelenség továbbra is fennáll, érdemes célműszerrel megfigyelni a hibajelenség közben látható adatokat.


Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. szeptember 29., 15:31 Módosítva: 2015.10.04 10:19
1

Tisztelt Autódoktor!

Egy 2004-es Seat Cordoba (1.4 benzines) motorja benyomott kuplunggal történő gurulás közben néha leáll. A jelenség nem mindig jön elő. Diagnosztika nem jelez hibát. Mi lehet az oka, milyen alkatrészekkel kapcsolatban érdemes nyomozni? Az autóban kb. 170e km van.

Zoltán

Kedves Zoltán!

Az autó szívórendszerének ellenőrzését, tisztítását, célműszeres alapbeállítását javasolom. A motor működése közben a kartergáz olajpára-tartalma a légszűrőn átjutó porral, és a kipuffogógáz visszavezetéséből származó korommal karöltve pompás csirizt alkot, amely előszeretettel csökkenti a légrést a fojtószelep házában, valamint akár blokkolni is képes annak mozgását. A rendszer karbantartása minden olajcsere alkalmával elvégzendő.

A tisztítás elvégzését azért nem javasolom otthoni körülmények között, mert a vezérlőegység legtöbb esetben nem képes könnyen adaptálódni a hirtelen megvalósult tisztasághoz, és célműszerrel kell azt a tudtára hozni az öntanuló értékek nullázásával. 

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. szeptember 26., 08:06 Módosítva: 2015.10.02 10:45
34

Kedves Autódoktor!

Van egy 2003-as Kia Sorento-m. A hátsó hídnál mind a két oldalt alul, illetve felül is van egy hosszirányú bekötőrúd (stabilizátor). Sajnos rozsdásodás miatt mind a két oldalon, egyszerre szétrohadt és letört a felső stabilizátorrögzítő fül. A kérdésem az lenne, hogy a hátsó hidat leszedve van-e lehetőség arra, hogy ezeket a régi széttört csonkokat kivágják, és újakat hegesszenek a helyére? Illetve el lehet-e vele menni a legközelebbi szervízbe? (A két alsó vastagabb stabilizátorrúd rögzítése tökéletes). Az alábbi képen ha megnézi, akkor a 32-es alkatrész (rögzítőfül) tört le.

János

Kedves János!


A Sorento hátsó futóművének stabilitásához szükség van a két felső karra is, így a használatot nem javasolom. Ha a szerviz csak néhány utcányira van, nagyon finoman azért át lehet gurulni vele a lehető legkisebb nyomatékot küldve a hajtásláncra. Sajnos az öntvények hegesztése nem könnyű feladat, feltétlenül olyan szakembert kell keresni a munkára, aki pontosan tudja mire vállalkozik.


A gyár a híd cseréjével oldaná meg a dolgot: egy bontott, ép híd beszerzése ésszerű alternatíva lehet.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu