2015. szeptember 23., 10:06 Módosítva: 2015.09.29 15:38
1

Üdv Doki!

2003. 09-havi 1.9 pdtd 101 le Superbről van szó. A jelenség a következő. Klíma nincs bekapcsolva, alapjáraton szépen dolgozik a ventillátor de menet közben fel-fel erősödő süvítő hangot ad. Olyan mint ha a menetszél beledolgozna vagy mintha valamilyen "zsalu" nem zárna le. Új pollen új levegőszűrő.

Mi lehet a jelenség oka? Hol kellene keresni a hibát?

Tibor

Kedves Tibor!

A fűtőventillátor működése a célműszeren nyomon követhető - így látható a kivezérlés mértéke is. Ha a ventillátor mechanikája kopott, elképzelhető, hogy a hibás kontaktus miatt tapasztalható a jelenség, ekkor a képernyőn változatlan terhelés látható. Ha a rendellenes fordulatszám-szabályozás a vezérlőegységtől származik, elképzelhető, hogy egy hibás bejövő jel - például változó hőmérsékleti érték - okozza a rendszer túlzott reakcióját. A jármű jól diagnosztizálható, a célműszerrel rengeteg érték lekérdezhető, kár próba-cserélgetésekkel költséget csinálni, a diagnosztika olcsóbb, célravezetőbb megoldást kínál. Az otthon elvégezhető feladatok a kábelköteg ellenőrzésében, és a ventillátor mechanikai vizsgálatában ki is merülnek, de kis szerencsével ott is lehet a probléma.

Automata klíma esetén általában elektronikus fordulatszabályzású a rendszer, a hagyományos előtét-ellenállásos megoldás a manuális példányok sajátsága szokott lenni. Mindkét esetben kontakthibák is előfordulhatnak a csatlakozóknál.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. szeptember 19., 14:36 Módosítva: 2015.09.25 10:44
7

Tisztelt Cím!

Van egy Opel Astra H 1.7 CDTI, melynek olyan problémája van, hogy melegen egyáltalán, hidegen pedig nehezen indul már be. Indítózni indítózik, betolásra, behúzásra beindul. Forgásérzékelő és gázolajszűrő cserélve lett. Menet közben alapjáraton melegen a motor furcsán kerreg. Mi baja lehet,mit kellene kicserélni?

Kriszta

Kedves Kriszta!

Ha az autó tolásra, húzásra könnyen beindul, az üzemanyagrendszer ellenőrzését javasolom. Ha a rendszerben nyomásveszteség van, az indítómotor fordulatszámánál létrejövő nyomás nem elegendő a motor beindulásához - húzásra a fordulatszám feljebb emelkedik, így a nyomás is magasabb lesz.

A kerregés jelezheti a problémával küszködő alkatrészt:

ha valamelyik injektor rendellenes működik, mindkét hibajelenség hozzáköthető. Az injektorok műszeresen, megbontás nélkül is vizsgálhatók, ahogy az egész rendszer is: megbontása előtt átfogó vizsgálat javasolt a gyorsabb hibakeresés érdekében. Ne cseréljenek semmit a biztos diagnózis felállítása előtt!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. szeptember 15., 16:44 Módosítva: 2015.09.19 17:42
1

Helló Doki!

Szeretném tudni, hogyan befolyásolja a kocsit (motort) ha ráakasztok egy katalizátort a  benzines 89'-es Alfa Romeo 33-ra. Szeretném csökkenteni a káros anyag kibocsájtást, de nem szeretnék sok teljesítmény csökkenést.

Tudom ez azzal jár, mégis mennyi csökkenésre számolhatok? Kicsit utána olvastam, van motor térbe építhető is, gondolom hogy meggátolják annak ellopását, vagy annak nehezebbé tételét.

Kell a motoron állítani, finom hangolni véleményed szerint? Vajon a környezet védelmi osztálya is emelkedne?

Bálint

Kedves Bálint!

Szép gondolat a környezetvédelem érdekében végzett átalakítás, de igazából nem hiszem, hogy a bébifókák ettől vidámabbak lesznek. Ha az autó gyárilag nem volt katalizátoros, inkább hagyja úgy.

Ha a 33-as még karburátoros, a keverékképzés ilyen korára már bizonyára hagy maga után kívánnivalót, a kerámia pedig nem szereti a benzinben dús közeget. A motor jó állapotban tartásával is korrekt autóshoz méltóan jár el, az öreg Alfa amúgy is gyakran kér ezt-azt az üzembiztos használat érdekében, inkább tartalékolja az anyagi forrásokat ezen kiadásokra.

Sajnos a környezetvédelmi osztályba sorolás feljebb lépésre nem nagyon ad teret, az EURO kategóriák nem hatódnak meg egy utólagosan felrakott katalizátortól. A motor fojtásként élné meg a rárakott részegységet, a katalizátor átgondolt elhelyezése annak gyors felmelegedése és a tűzveszély csökkentése miatt rendkívül fontos!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. szeptember 14., 14:42 Módosítva: 2015.09.22 10:38
5
Tisztelt Doki!

Olyan kérdésem lenne, hogy tavaly vettem újonnan egy Dacia Dokkert, előtte nem volt ABS-s kocsim, így nem tudom, hogy normális amit tapasztalok a féken.
Maga a fék jól fog, csak annyi, hogy járó motornál a fékpedált ütközésig be lehet nyomni ( persze a pedál nem esik be, közepes erővel kell nyomnom a pedált), álló motornál ha pumpálom akkor felkeményedik és kb felénél jobban nem tudom benyomni a pedált.
Ön szerint ez normális?
Ha nem, akkor mely egysége lehet hibás?
Továbbá augusztus elején volt egy éve, hogy átvettem a kocsit, szervizbe nem vittem, bár nem tudom, hogy az egy évet pár héttel túl lehet e lépni, hogy a garancia megmaradjon a kocsira.?

Válaszát előre is köszönöm!

Üdv.: Tamás
Kedves Tamás!
 

Járó motornál az autó vákuumos fékrásegítője dolgozik, ezért könnyebb benyomni a pedált - a motor leállása esetén a fékrendszer ugyanúgy működőképes, csak a rásegítés megszűnése miatt a művelet számottevően nagyobb erőt igényel - erre szokták pánikszerűen mondani, hogy leállt motornál megszűnik a fék. Nem szűnik meg, csak férfiasan taposni kell. A blokkolásgátló (ABS) egy elektronikus rendszer, a gyújtás levételével lekapcsol. Üzemét csúszós, laza útfelületen lehet leginkább érezni: a padlóig lenyomott fékpedál erőteljes pulzálásba kezd zümmögő hang kíséretében. Érdemes egy biztonságos, elhagyatott helyen kipróbálni: például egy földúton taposson bele a fékbe, hogy tapasztalhassa a rendszer működését. A pulzáláskor ne engedje fel a féket. A blokkolásgátló működésekor a fékút hosszabb lesz, de a kerekek nem blokkolnak, az autó irányítható marad: az útakadály kikerülési manőverrel leküzdhető. Ha a pedál járó motor mellett valóban a padlóig nyomható (az le is koppan az alvázon) a legjobb egy szemlét kérni rá a szervízben: egy ellenőrzés nem árthat, habár nagy valószínűséggel a kényelem érdekében túlzott mértékű rásegítés lehet a háttérben. A garancia lejárta után egy nappal a gyártó már megtagadhatja a költségmentes javítást, ilyenkor a szerviz jóindulatán, segítőkészségén múlik a beavatkozás elvégzésének módja. Azonban ha a hiba bizonyíthatóan már a garancia lejárta előtt is tapasztalható volt, feltétlenül fel kell venni a kapcsolatot a vevőszolgálattal.


Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. szeptember 11., 11:08 Módosítva: 2015.09.16 14:43
1
Tisztelt Autódoktor,

Adott egy 2003-as Skoda Superb 1.9Tdi, 130LE.
Tavaly összel vásároltam, vételkor fel sem tünt, hogy alapjáraton nagy a kocsi rezonálása, egy barátom hivta fel rá a figyelmem, hogy valami gond lehet. Azóta ültem már egy pár olyan kocsiban, amelyekbe ugyan ezt a tipusu motor szereltek, és valoban ott nem erezhetö ez a rezgés. Több szerelönél is rákerdeztem, hogy mitöl lehet ez, mondtak: motortartó bakot,kopott vezermütengelyt és kettöstömegü lendkereket.
Motortarto bakok rendbevannak, vezermütengelyt ellenöriztem, nincs minimalis kopásérték alatt, egyben az EGR szelepet és a szivócsonkot is kitakaritottam.
Tippek közül a lendkerek maradt,ugy gondolom külön lendkereket nincs értelme cserelni, akkor már illik kuplungot és kinyomocsapágyat is... , és ez igy már húzossabb összeg, ráadasul ezt már itthon nemtudom megoldani magamnak. Ráadásul igy, hogy mindenki csak talalgat és nem tud biztosan mondani, bennem van az, hogy mivan ha kicseréltetem,és a jelenség megmarad...
A kérdésem annyi, hogy okozhat-e még más is ilyen alapjárati magas rezonancia jelenséget?
Ricsi

Kedves Ricsi!


A kuplung esetleges megbontásakor igencsak valószínű annak csereigénye is, még a felénél járó tárcsát sem érdemes visszatenni, mert a munkadíj nem kevés egy ilyen művelet  alkalmával. Nem beszélve a csupán célszerszámmal visszaállítható kuplungszerkezetről, melyet hozzáértés és a szerszám nélkül nem szabad piszkálni.

Érdemes kicsit vizsgálódni a motortérben mielőtt lekerülne a váltó az autóról. A lendkerék szétesése kellemetlen zajjal szokott járni, ami leállításkor hallható, de alapjáraton, és kicsit fölötte is hangot ad magáról. Vannak olyan esetek, amikor a lendkerék belseje megszorul, és rezonanciát okoz, esetleg szétesik - ekkor fordulhat elő a kiegyenlítettlen súlyelosztásból fakadó rezonancia. Célműszeres vizsgálattal a befecskendezés ellenőrzése is szükséges, mert ha némelyik injektor kiugró értéken működik - számottevően különböző mennyiségű üzemanyagot bejuttatva az égéstérbe - annak is lehet rezonáns következménye.

A tartóbakok szintúgy vizsgálat tárgyát kell, hogy képezzék: a repedezett, szétesett bak éppúgy gondot okozhat, mint a kőkeménnyé vált teherviselő elem. Ha az autó korábban sérülést szenvedett, a motor feszülése is lehetséges. Az összes bak, és felfüggesztő elem fellazításával, és a motor megemelésével, mozgatásával ez a feszültség megszüntethető.

A kipuffogóban levő utólagos átalakítások - flexibilis csőtag, sportdob, utángyártott elemek- szintén lehetnek rezonanciát okozó gócpontok. Sok sikert a hibakereséshez!


Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. szeptember 9., 15:04 Módosítva: 2015.09.14 14:44
1
Tisztelt Autódoktor!

A következő volna a problémám: van egy 2002-es Yarisom (1.3-as benzines), és a jobb hátsó futómű hideg időben (télen, 0 fok alatti hőmérséklet esetén) elindulás után, míg be nem melegszik a kocsi, furcsa koppanó hangot ad, ill. érezhetően odacsapódik a kocsi, amikor akár kisebb kátyúba találok bele. A furcsa, hogy ezt csak a jobb hátsó oldalon tapasztalom. Olyan érzés, mintha a rugó be lenne fagyva, és csak bizonyos idő (=felmelegedés) után engedne ki.

Szervizben többször is volt ez miatt, a szerelő semmi rendellenességet nem talált.

Adrienn

Kedves Adrienn!
 

Ha a probléma meleg időben nem tapasztalható még különösen rossz úton dülöngélő, huppanó autó esetében sem, attól tartok meg kell várni az első hideg napokat. Feltétlenül azt a vizsgálati módszert javasolom, hogy az autót hidegen a szervizben indíthassák először, hogy a jelenség tapasztalható legyen. Valószínűleg a hidegben álló helyzetben

meghintáztatott autó is adhatja a hangot, amit aknából figyelve meg kell legyen a bűnös. Sok változó nem nagyon lehet az egyenletben, a Yaris hátsó futóműve egyszerűen nagyszerű. A legnagyobb valószínűséggel a lengéscsillapító/rögzítése adhatja a hangot, de érdemes ellenőrizni a két nagy szilentblokkot is, ami a futóművet a karosszériához tartja,

valamint a rugótányérok alakos gumijait is. Ha itt szennyeződés található, abból is lehet kellemetlen hang.


Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. szeptember 7., 15:08 Módosítva: 2015.09.10 10:57
7

Tisztelt Doki!

Következő kérdéssel zavarnám. Vásároltam egy 2000-es évjáratú BMW e46 1.8 benzines autót, 246 000 km-el. Az autó hirtelen gázadáskor becsörög 1-2 másodpercre, ugyan ez a jelenség hallható amikor 3000 fordulat/perc feletti tartományban van az autó és elengedem a gázpedált.

Amit cseréltem: vezérműlánc+feszítő, 4 db gyertya, olaj 5w-40. Esetleg tudna alternatívákat mondani, mi lehet a gond?

Válaszát előre is köszönöm. Ferenc

Kedves Ferenc!

Ha első sorban terhelés hatására tapasztalható a csörgés, érdemes az üzemanyagrendszert ellenőrizni, különös tekintettel a motorba jutó üzemanyag mennyiség mértékét, nyomását illetőleg. Az autó intelligens gyújtásvezérlésénél is lehetnek problémák, habár ez ritka dolog, és azonnali hibajelzést/tárolást jelentene.

Egy célműszeres menettesztet is javasolok, így az autó fő működési paramétereiből kiderül, hogy a keverékképzés melyik részegységénél van probléma. Ha a légtömegmérő pontatlan/elszennyeződött, az üzemanyagpumpa nem szállít, esetleg az egyik injektor részlegesen dugult/szorul/csöpög, hasonló probléma adódhat. Ha a csörgés az autó alól, a kipuffogórendszerből jön, az sem kizárt, hogy a katalizátor kerámiateste szabadult el a házában.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. szeptember 2., 15:03 Módosítva: 2015.09.09 15:07
1

Kedves Autódoktor!

2 éve vettük meg a jelenlegi autónkat, egy 2005-ös Chevy Lacettit (sedan), 1,6-os benzines motorral. Azóta már sor került egy új katalizátor beszerelésére, mert a régit a korábbi tulaj szabályosan hagyta szétesni (csörgő, fémes hang jött a katalizátor felől, amiben a kerámia ripityára volt törve...).

Előtte is jelentkezett és sajnos utána sem szűnt meg a következő hiba: gyorsításkor hideg és meleg motor esetében egyaránt hajlamos kisebb megtorpanásra, esetenként elgyengülésre az autó, továbbá gázkitrtásnál minden sebbeségfokozatban rángatást tapasztalok, mintha a kipuffogóból visszakerülne egy kis égéstermék.

Nemrég hibaüzenetet jelzett a kocsi, műhelyben megállapították, hogy EGR-szelep hiba (kiütötték). Megnézettem, szétszedték a szelepet, gyakorlatilag egy gramm korom sem volt benne, saját szemmel is láthattam. Egy másik műhelyben is jártam, ahol a Lambda-szonda hibájára tippeltek a "tünetek" alapján (ez is reális lehet, mert a fogyasztás is nőtt kis mértékben). Nyáron, nagy melegben fokozottan jelentkezik, télen és hidegben kevésbé. Mi lehet a hiba oka, hogyan lehet orvosolni? Amellett, hogy kellemetlen/kényelmetlen a jelenség, nem tesz jót a technikának sem hosszabb távon.

Gábor

Kedves Gábor!

A tipp öli meg a bulit, ez teljesen biztos. A fejlett diagnosztikai rendszerek megjelenésével a nagy hibaszázalékot adó tippelés szükségessége minimálisra csökkent. Egy átfogó diagnosztika elvégzése megoldást kerít a problémára.

A hibajelenség alapján elég széleskörű elméleti hibahalmaz keletkezett, a számítógép segítségét is kell kérnünk, hogy legalább felezze meg a temérdek lehetőséget.

A rángatás okozói között lehet gyújtás kimaradásból (trafó, kábelek, gyertyaszigetelés), üzemanyagrendszer rendellenességből (szűrő, szivattyú), szívórendszeri tömítettlenségből (elrohadó gumicsövek), és kipufogó oldalon meglévő hibából (az ex-katalizátor darabjai szeretnek összegyűlni a kipuffogó szűk helyein) származó probléma is.

Szisztematikus ellenőrzéssel hamar kiszűrhető a probléma. Az EGR szelep esetében nem minden alkalommal jelzi korom a fennálló zavart, a lambda szonda üzeme pedig gyönyörűen megfigyelhető a képernyőn. Az öröm az ürömben, hogy a hiba gyakran tapasztalható, tehát minden esély megvan arra, hogy a menetteszt alapján az értékek megváltozásával az műszaki ördögűzés sikerrel jár.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. augusztus 29., 14:51 Módosítva: 2015.09.02 15:14
1

Tisztelt Autódoktor,

Először is, remélem jó helyre írok, de úgy gondoltam Ön áll legközelebb a témakörhöz. Mint a címből már sejthető, a probléma a lakk lepergésével van. A kocsi egy 2010-es Peugeot 207, a jelenségre nemrég lettem figyelmes. A tető több pontján is lepergett a felső lakkréteg, a legnagyobb kb. 5 cm átmérőjű. A kérdésem az lenne, hogy ez ellen lehet-e valamit tenni még ebben az állapotban? Vagy legalább annyit, hogy a lepergett részeken ne terjedjen tovább.

Válaszát előre is köszönöm Miklós

Kedves Miklós!

Ha az autó gyári fényezéssel rendelkezik, talán érdemes a legközelebbi Peugeot márkaszervizben érdeklődni, hátha a lejárt garancián túl is mód van kedvezményes javításra, vagy esetleg egy nem széleskörben ismert visszahívási akción belül a gyár megoldást nyújt a problémára.

Ha ez az út nem járható, vagy az autó utólagos fényezésben részesült élete során, érdemes néhány fényezőműhelytől javaslatot, illetve árkalkulációt kérni a probléma megoldására. Sajnos nem valószínű, hogy a meglévő státusz befagyasztható, a megindult lakk-leválást megállítani nem nagyon lehet.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. augusztus 26., 17:54 Módosítva: 2015.08.31 17:24
71

Üdv Doki!

Annyi kérdésem lenne önhöz, hogy a hengerfejes autóknak mik a főbb tünetei? Jelen esetben nekem egy 1993-as évjáratú, 2.0-es Opel Vectrám van, és félek hogy hengerfejes az autóm. Nemrég kezdődött, hogy fogy a hűtővizem.

Minden induláskor megnézem a kiegyenlítő tartályt és nincs benne víz. Csak azt nem értem, hogy mikor beindítom az autót, ami jár körülbelül 5 percig és szép lassan vissza jön a víz a kiegyenlítő tartályba. A hűtő ventilátor olyan 100 fok környékén kapcsol be és kezdi hűteni a motort, ami menet közben a menetszél által is visszahűl úgy 95 fokig. Ön szerint hengerfejes az autóm vagy a hűtővel lehet valami gond? Mert azt tapasztaltam, hogy mikor a víz olyan 100 fokos akkor maga a hűtő nem forró. Elvileg annak is melegnek kellene lennie.

Köszönöm mihamarabbi válaszát: Adrián

Kedves Adrián!

Habár egy tizenöt évesnél idősebb autó esetében én már javasolni szoktam a hengerfejtömítés cseréjét a tömítés anyagának öregedése, elrohadása miatt - ifjú titán koromban már volt szerencsém külföldön lerohadni ilyen okból kifolyólag: nem kellemes a dolog - jelen esetben azért járjuk körbe a lehetőségeket.

Ha a motor látható módon nagy mennyiségű hűtőfolyadékot veszít, melynek folyományaként a rendszer lelevegősödik, és a folyékony hűtőközeg nem tudja feladatát végezni, először a szivárgást kell megszüntetni. Viszont előtte érdemes egy hengerfej nyomástesztet csináltatni, mert ha a rendszer a benne felépülő túlnyomás miatt ment tönkre, félő, hogy az új komponensek épsége is veszélyben lesz.

Ha a hideg motor beindítása után néhány perccel kőkemény vízcsöveket kapunk, és a kiegyenlítő tartály sapkája levétele- visszarakása után kisvártatva megismétlődik a jelenség, továbbá a feltöltött tartályban folyamatos levegő-utánpótlás tapasztalható: eljött az idő a hengerfej rendbetételére. A rendszer nyomás-szabályozója a hűtősapka szeleprendszere. Ha még gyári a sárga/fekete alkatrész, és az előbbi teszt mosolyogva zárult, érdemes új sapkára beruházni. Ha a megfelelő vízszinttel működő, üzemmeleg motor esetén a vízhűtő hideg, de fűtés van az autóban, a termosztát halálával szembesülhetünk, ami szintén okozhatja a víz elforralását, és minden kezdődik elölről. Egy félórás teszt alatt a hiba teljes mértékben feltárható.

Ha az autó tartós használata van tervben, a hengerfej hibátlan működése esetén is érdemes a legközelebbi vezérlés karbantartáskor rendberakatni a tömítést és a hengerfejet is. Külföldi lerobbanás esetén nagyjából annyit kóstál a mentés, mint a megelőző felújítás. Érdemes kalkulálni! A kiegyenlítőtartály tágulási térként is szolgál, tehát a meleg és hideg vízszint eltérhet egymástól. A vízszint ellenőrzése hideg üzemben történjen, az égési sérülések megelőzése, és a korrekt nívó beállításának érdekében is.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. augusztus 16., 10:45 Módosítva: 2015.08.21 06:56
195

Tisztelt Autódoktor!

2011-es, 170 LE diesel, 100000 km futásteljesítményű Sharanomnál a következő hibákat észleltem:

  • klíma nem hűt (nemrég lett feltöltve), nyomás van.
  • hűtőventilátor nem kapcsol be
  • motorból csörgés hallatszik, kb. 1000-es fordulatszámnál kezdödöen

Mi lehet a hiba oka, hibák okai?

Köszönettel: Zoltán

Kedves Zoltán!

A klíma működésképtelenségét többek között okozhatja egy nyomásérzékelő problémától kezdve a ventilátorok hibája, a kompresszor ékszíjtárcsájának elszakadása, vagy például a kábelkötegben rejtőző kontakthiba is. Ha a ventillátorok nem működnek, és a rendszernyomás túl magasra emelkedik, a kompresszor működése megszakításra kerül. A

kezelési könyvben megadott biztosítékok épségének ellenőrzésén kívül egyéb otthon is elvégezhető teendőt nem tudok javasolni, érdemes egy megfelelő célműszerrel felszerelkezett műhelyt keresni a pontos diagnózis felállításához. A vizsgálat a motor működési paramétereinek ellenőrzésére is terjedjen ki, a csörgő hang egy rendellenesen dolgozó injektor is lehet, amely nagy károkat okozhat az égéstérben. A motor olajszivattyú-áthajtását feltétlenül ellenőriztesse, nehogy baj legyen a megforgó tengely okozta kenési hiányból.

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. augusztus 13., 18:01 Módosítva: 2015.08.15 08:45
1

Tisztelt Autódoktor!

A Skoda Octavia II (2007) 1.6 MPI autómmal gondom akadt. A jelenség: motor egy kicsit nehezebben indul főleg melegen. de másodikra mindig azonnal indul. De van olyan is, hogy melegen is sima az indítás, azaz teljesen időszakos a probléma: néha nehezen indul, néha mintha sose lett volna baja. Nehéz indulás nem olyan vészesen nehéz, de nem olyan rögtön indul mint új korában. Jelenleg 154400 km van benne, csak gyári alkatrésszel, Castrol olajjal van karbantartva, az aksi nem gyenge, gyertyák újak. Fojtószelep tiszta. Hidegen egy kissé rángatosabb ha egyesben elindulok emelkedőn. Az autó sose volt szétzavarva csak normális

90-100-as tempoval van használva autópályán is. A szelepek is csodaszépek mintha még nem is mentek volna. Hol a hiba? (Állítólag van rajta egy vákuumszelep, ami okozhatja a hibát. (pa66gf30 sagem) Nem tudom hogy lehet-e ez ?

Zoltán

Kedves Zoltán!

A rendszer működési paramétereiben elmélyedve meglenne a hiba oka, biztos vagyok benne. Egy pontatlan motorhőfok információ rendesen össze tudja zavarni a rendszert - és előfordulhat, hogy hibakód sem kerül eltárolásra ilyen esetben. Az üzemanyagszűrő, vagy a benne levő szabályozó hibája is okozhat nehézkes indulást - ha a szűrő lefutotta a maga negyvenezer kilométerét, érdemes újat tenni a helyére. Az ön által megadott cikkszámon leginkább hűtőrendszer komponenseket adott ki az internet, valószínűleg nem errefelé van dolog a hiba kijavításával kapcsolatban. Azért néha engedje el a lovakat, hadd hancúrozzanak akár 140-nel is, és keressen egy megbízható műhelyt, ahol egy reggeli hidegindítással, felmelegitėssel, menetpróbával egybekötött célműszeres teszt is megtörténhet.


Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. augusztus 10., 10:23 Módosítva: 2015.08.13 18:07
52

Üdv!

Most vettem egy Opel Astrát a G sorozatból. Az autó 2003-as, Z17DTL motorkódú, 80 lóerős. Üresjáratnál nagyobb gázfröccsnél fekete füstöt fúj. Ugyanez a jelenség ha menetközben odalépek neki: látom a tükrökben hogy eregeti rendesen a fekete füstöt. Shell és Mol gázolajjal is egyaránt ugyanaz a jelenség.

A kocsi majdnem egy évet állt a kereskedésben. Lehet az állás miatt füstölése? Sokan javasolták a Pro-tec üzemanyag tisztítót. Egyébként a motor hibakódot is jelzett amikor haza hoztam, majd egy nap után eltűnt.

Ákos

Kedves Ákos!

Az állás sokkal többet árt az autónak, mint a rendszeres használat. Az Opel esetében kezdje az egyszerűbb végén a dolognak: ha a motorba lényegesen kevesebb levegő jut be, mint amennyi szükséges a bejuttatott üzemanyag elégetéséhez, annak füst (és egy tonnányi egyéb szennyező anyag) lesz a végeredménye.

Ellenőrizze a levegőszűrőt, és a levegő bejutásának útját. Amúgy sem ártana egy "nullszervizt" csináltatni az autón, hogy képben lehessen a megvásárolt műszaki tartalommal. Az aktív kipuffogógáz-visszavezetéssel rendelkező járművek (gyakorlatilag kb. 1998-tól az autók zöme) hatalmas mennyiségű égésterméket vezetnek vissza a motorba.

A dízeleknél ezért a szívócső keresztmetszetének csökkenése gyakran előfordul, ekkor alapból csökken a beszívott levegő mennyisége is, így a füstképződés borítékolható. Ha a levegő akadálytalanul bejuthat a motorba, sajnos üzemanyag oldalon is lehetnek problémák. Itt már érdemes célműszeres vizsgálatot kérni, mert a szenzorok és beavatkozók üzeme így ellenőrizhető a legegyszerűbben. A típus képes úgy üzemanyagot szivárogtatni a porlasztók felől a szelepfedél alatt, hogy a motorolaj szintje megemelkedik, kenőképessége viszont rohamosan csökken - ha a nívó egyre magasabb, és gázolajszagú, ne használja az autót, irány a szerviz!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. augusztus 5., 12:02 Módosítva: 2015.08.12 11:08
2

Kedves Doki!

Kérném szépen gyors tanácsát, mert nagy szükségem van az autóra és jelen állapotában nem tudom, mennyire bízhatok meg benne. Vasárnap indulnánk vele nyaralni. Adott egy ’94-es F Astra Caravan c18xe motorral.

AC-pumpa áramellátási problémám volt, műszeres méréssel meg lett állapítva hogy nem kap áramot. Eleinte csak meleg indításnál jelentkezett, menet közben semmilyen rángatás nem volt, reggel pöcc-röff. Egyik este viszont már egyáltalán nem akart beindulni, reggel sem.

Az AC-pumpa jó, 1,5 éves, direktbe kötve az akkumulátorra tökéletesen működött az autó, így ment el saját lábán a szerelőhöz. Az autóvillamosságis (elmondása szerint) megforrasztott a vezető oldali küszöbnél egy szakadt kábelt, próbálgatta, azt mondta, hogy most már jó, ez egy Astra-betegség, és visszaadta. Azonban továbbra sem tökéletes az autó. Jelenleg beindul, használom, tökéletesen működik, de ha leállítom, és ha 2 percen belül, vagy mondjuk, fél órával később visszaindítom, be is indul.

Viszont ha leállítás után eltelik pontosan 2 perc, kattan egyet az AC reléje (új, Wehrle márkájú, most lett kicserélve, mert az elején azt hittem, ez lesz a ludas) és onnantól kezdve egyáltalán nem indul be. Ha várok 1-2 percet az utolsó indítási kísérlettől, a gyújtást ráadom, a szivattyú megszólal és pöccre indul. A szerelő azt mondja, vegyek még egy relét, ne utángyártottat és jó lesz.

Ön mit tanácsol? Hol lehet a probléma? Vagy mégiscsak a relé lesz a hibás? Előre is köszönöm mihamarabbi válaszát.

Tisztelettel: Péter

Kedves Péter!

Az autó nem túl fiatal, ebből következően a sokat tapasztalt állapota, valamint az idő szorítása miatt azt javasolom, a pumpa áramellátását bízzák egy alternatív, teljesen független áramkörre, amely gyújtás utáni tápról megy. Így a nyaralás nem lesz kockázatos (ebből a szempontból), és ha lesz rá energia a jövőben, a probléma gyári szintű javítással orvosolható lesz.

Egy régi, utólagos riasztó (aminek meglétéről esetleg nem is tud) tiltása okozhatja a problémát, ahogy a gyári indítójelek meg nem érkezése is. A fent említett alternatív bekötés hátránya, hogy baleset esetén nem szűnik meg az üzemanyagellátás, csak a gyújtás levétele után - a gyári rendszer a gyújtószikra megszűnésével üzemen kívül helyezi a szivattyút. A villamossági javítások szakszerűségéhez a forrasztott kötések és a megfelelő biztosíték elhelyezése elengedhetetlen, ahogy egy relé beiktatása is.

Remélem, segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Láncos vagy szíjas?

2015. július 31., 16:34 Módosítva: 2015.08.06 10:20
81

Helló Doki!

Peugeot 207 vezérműszíjas kérdés: hány kilométernél kell cserélni? Évjárat: 2007, 1400-as benzinmotor.

Szilárd

Kedves Szilárd!

Jajj, de jó lett volna egy motorkódot is mellékelni a levélhez!

A kérdéses tipusnál a gyártó a megadott űrtartalmon belül láncos és szíjas motorokat is alkalmaz. Ha valóban szíjas motorról van szó (KFV, KFW, KFT, KFU motorok), a karbantartás, csere 120 000 kilométer lefutása után javasolt. Természetesen ekkor a teljes szett cseréje szükséges szíjjal, feszítőkkel, vízpumpával, szimmeringekkel együtt.

A vezérlés időkorlátja pedig 120 hónap. A motorkódot jó francia szokás szerint az alvázszámban találja meg a fenti kódok alapján: az alvázszám hatodik karakterétől olvasható a szükséges adat. Ha mégis láncos motor zümmög a kis francia orrában, a lánc nyúlása, a feszítő fáradása nem egyedi eset.

Ha indításkor/üzem közben fémes, kattogós hangot hall, a vezérlés ellenőrzése nagyon aktuális! A filigrán láncocska nem tudja a 123/124-es Merciken megszokott többszázezer kilométeres futást produkálni. Nem bizony. Ez már egy másik éra szülötte. Attól még nem rossz. De, egy kicsit igen. Attól még szerethető, megbízható kis masina lehet belőle, csak figyelni kell a típusnak megfelelő hasfájásokra.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2015. július 29., 16:19 Módosítva: 2015.08.05 12:10
1

Üdv!

Lenne egy olyan problémám, hogy az autóm váltója nem úgy viselkedik ahogy kellene. A váltó olajleeresztő csavarját is szét vagdosta hidegvágóval az előző tulaj. Abba se vagyok biztos, hogy van benne olaj és az olaj feltöltő nyílását meg nem tudom merre van. A másik gond az az, hogy menetközben kidobálja sebességet az autó.

Gergő

Kedves Gergő!

Szép feladatot választott magának! Ritka madár az R5, megéri rendbehozni, ép állapotban felfelé fog menni az ára az biztos, nem beszélve a magas "mókafaktorról"! A váltóolaj szintjének, minőségének ellenőrzése valóban alapvető feladat ebben az esetben. A mellékelt képeken nagyjából beazonosítható a feltöltő és leeresztő csavar is (kivéve ha nem ez a fajta váltó van az autón).

Ha a feltöltőcsavar kiszedhetetlen állapotban van, a váltó szuszogóján keresztül is beszenvedhető az olajtöltet, miután a régi leengedésre került. Ekkor nincs lehetőség a szint ellenőrzésére, de ha a megfelelő mennyiséget betölti, baj nem lehet. Hosszútávon természetesen a csavarok nyithatóságának megoldása elengedhetetlen.

Az olajtöltet 3.4 liter 75W-80 (GL-4) osztályozású olajat jelent a Bosch ESi(tronic) adatbázisának megfelelően. A kidobált sebességek az olajtöltet hiányán kívül származhatnak a váltó kopottságából is.

A leeresztett váltóolaj vizsgálata fontos tennivaló: ha egy rakás fémforgács található a kenőanyagban, az nem jó hír. Nagyon fontos megfigyelni melyik sebességet, milyen üzemállapotban ereszti el a fődarab. Alapvetően induljunk a váltórudazattól: a szorult/akadályba ütköző kapcsolhatóság, vagy a lógós motorbak miatt ugráló motor is okozhat "szellemkapcsolást". Ha a váltó belsejében levő kapcsolómechanika, vagy fokozatrögzítő-stiftelés kopott meg, ugyanúgy fokozat kidobás lesz a vége, ahogy a szinkronagy/kapcsolóköröm/kapcsolóvilla tájékán jelentkező kopásnak is.

A váltó javítását inkább bízza szakműhelyre, sajnos nem állnak hegyben a váltók a bontókban ehhez a típushoz, nem nagyon akad "B" terv: a meglévőt kell megjavítani. Sok sikert, és egy szép R5-öst kívánok! Remélem láthatjuk a következő Parkoló Parádén!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Felpörög, fulladozik

2015. július 27., 13:07 Módosítva: 2015.07.27 13:08
1

Kedves Autódoktor!

2005-ös Mazda 2 ritkán beindítás után magától felpörgeti a motort, utána szinte rögtön visszaesik 1000-es fordulat alá és fulladozik. Mi lehet a gond ? Nem minden alkalommal fordul elő ez a probléma.

Ádám

Kedves Ádám!

Amennyiben a fojtószelepnél és az alapjárati rendszerben lerakódás található (fekete massza változó vastagságban: a kartergáz olajtartalma, a beszívott por, esetleg kis égéstermékkel vegyítve) a beavatkozók működése időnként akadhat/blokkolódhat. A vezérlőegység adaptívan kezeli a lerakódás lassú kialakulása folyamán a változó keresztmetszeteket: folyamatosan figyeli és tárolja a fojtószelep végállásait, ezzel pontosan szabályozhatóvá teszi az alapjáratot.

Azonban ha a lerakódás mértéke a tervezettnél nagyobb lesz, vagy a rendszer adaptációja valamilyen okból törlődik/megszűnik, a szabályozás felborulhat. A fentiek tükrében a rendszer tisztítását, adaptációs alapbeállítását javasolom elvégeztetni. Ezzel egyidőben természetesen a gyújtórendszert is érdemes átnézetni. A célműszeres vizsgálat amúgy is elvégzésre kerül, mert az adaptáláshoz üres hibatároló szükségeltetik.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Nyekereg a klíma

2015. július 23., 17:16 Módosítva: 2015.07.23 17:16
2

Kedves Autódoktor!

Az autóm egy 2008-as Skoda Octavia 2 1.6 MPI. Kb. fél éve fennálló hiba, hogy kikapcsolt légkondinál a motortérből furcsa zaj/nyekergés hallatszik. Ez a zaj a motor fordulatszámával is kapcsolatban van: alapjáraton alig hallható, a fordulatszám emelkedésével egyre hangosabb. Bekapcsolt légkondinál nem hallható semmilyen rendellenesség.

Van valamilyen ötlete? Autószerelőt vagy villamossági szakembert keressek?

Laci

Kedves Laci!

A hosszbordásszíj levétele után a klímakompresszor és a szíjhajtás ellenőrzését javasolom. A kompresszor még a hagyományos, elektromágnes-kuplungos fajta is lehet, de szerelhették már az állandóan hajtott, belső szabályozószelepes kivitellel is.

Az ön által leírt hiba a hagyományos kivitelű kompresszorok esetében gyakoribb, az ékszíjtárcsa/kuplung felőli külső csapágy lógása valószínű. A lógást a behúzott kuplung megakadályozza/csökkenti, ezért nem szól üzem közben.

Ezen kívül még nem elképzelhetetlen az ékszíjhajtás zöreje sem, melyet a hosszbordásszíj-feszítő egység ágyazatának kopása okozhat, amelynek terhelése szintén változik a kompresszor bekapcsolása után. Ezek elméleti síkon adott javaslatok, kérem, az egész rendszert nézesse át egy szakszervizben!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk- www.deltamark.hu

Lehet, hogy hengerfejes?

2015. július 22., 12:43 Módosítva: 2015.07.22 12:43
2

Kedves Doki!

Olyan problémám jelentkezett a Fiat Puntomnál (1.2 benzines, 60 lovas, 2002-es kiadás), hogy sok vizet ereszt ki a kipufogón. Lehet hengerfej pakolás? Ég a csekk visszajelzö égö a müszerfalon, és a tágulási edényböl is hiányzik egy kevés hütöfolyadék.

A hütöventilátor elég hamar bekapcsol már ahogy eléri a mutató az elsö vastag szintet a müszerfalon, pedig nem is volt meleg odakint. Mondjuk a motort nem vettem észre melegedni.

Zoltán

Kedves Zoltán!

A kipuffogóból csepegő, fröcsögő víz alapjában véve nem probléma. Az égéstérben lezajló, papíron levezetett folyamatok egyik végterméke a víz. A kipuffogódobok belső korróziója is ezért következik be főleg olyan autóknál, ahol a rendszer nem képes felhevülni - kis, városi utak alatt - így a víztartalom párolgása nem következik be. Sok autógyártó kis, kalibrált furatot is elhelyez a hátsó dob palástján, így a víz egy része kislisszolhat a hátsó bejárat megkerülésével.

Ha a hűtőfolyadék égéstermék szagú - ezt a kiegyenlítő tartályban lehet érezni nem forró, de járó motornál (is) - a tömítettségi hiba nem kizárható. Ezt a gyanút a hűtőrendszer nyomásának diagnosztikájával meg lehet erősíteni, de ha zárt hűtősapkánál, hideg motornál a gumicsövek hamar megkeményednek, és a kieresztett nyomás másodperceken belül ismét felépül, kezdhet gyűjteni a megbontásos javitásra műszeres méricskélés nélkül is.

A tömítés anyagának elporladása gyakori hiba, ez sajnos az égéstérbe jutó víz, vagy a hűtőrendszerbe jutó nyomás forrása lesz. A ventillátor bekapcsolása nem feltétlenûl rendellenes, ha a rendszerben elég folyadék van, a hőgomba kapcsolásán múlik minden. Ha az autó fűtése sem kielégítő, még egy fekete pont gyűlt a hengerfej hibájára. A hibatároló kiolvasása is szükséges, hadd lássuk mit látott a vezérlőegység a motortérben.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Mit jelent ez a visszajelző?

2015. július 21., 12:31 Módosítva: 2015.07.22 07:56
2

Tisztelt Autódoktor!

A képen látható hibajelzés jelenik meg a műszerfalon üzem-meleg motor mellett.

A nagy kánikulában kezdte csinálni, azóta ha üzem-meleg a motor világit, viszont nem mindig, tehát nem jelenik meg minden esetben. Mit jelent ez pontosan?

Attila.

Kedves Attila!

A műszerfalon látható jelzés az üzemanyagszűrőben felhalmozódott vizet jelzi. A szűrő alján levő érzékelő adja a jelet. Az érzékelő kicsavarásával a viz kiengedhető, majd a rendszerben levő kézipumpával az üzemanyagrendszer légtelenítése is elvégezhető.

Érdemes az érzékelő kábeleit ellenőrizni: ha kontakthibával, zárlattal van dolgunk, további - fals - jelzésekre is számítani lehet. Valamint az érzékelő tönkremenetelével is számolni kell ilyen tapasztalt autó esetében.

Ha azonban a szenzor, a kábelezése, és a műszerfal is rendben van, de kisvártatva további visszajelzést kapunk a víztartalomról, elég valószínű, hogy az üzemanyag valóban vizet tartalmaz. Ez lehet benzinkút-trükk, vagy akár beázó üzemanyagtank is. Ha otthoni kannából tankolt, abban is lehetett gázolajtól eltérő anyag.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Ugrálnak a lambdaszonda értékei

2015. július 19., 09:38 Módosítva: 2015.07.19 09:38
3

Kedves Autódoki,

Olyan kérdésem lenne, hogy van egy 2002-es 1.4 16V-s Clio-m, ahol az alapjáratnál teljesen random remegés érzékelhető, rákötöttük computerre és a katalizátor előtti lambdaszonda jele eléggé ugrál 0,2 és 7 (lehet 0,7 sajnos nem emlékszem pontosan) körüli tartományban, a katalizátor utáni szonda jele viszont fix 410 (vagy 0,410).

Hiba kódot nem mond a fedélzeti számítógép. Normális, hogy ilyen tartományban ugrál az első szonda jele? Okozhatja ez az alapjárati remegést? Nem olcsó egy ilyen kütyü szóval, csak akkor cserélném ha tényleg indokolt lenne.

Attila

Kedves Attila!

Nagyon sokan örülnének annak az ugrálásnak! A jelek szerint az autó mindkét szondája tökéletesen működik, nem indokolt a cseréjük. Az első szonda ugráló értékei a motorüzem mintaszerű szabályozása során létrejövő, állandóan váltakozó 0.8V(dús) - 0.2(szegény) - dús - szegény keveréket mutatják. A ciklusos hullámzás középértékén pedig az elméleti tökéletes összetétel (Lambda=1) található. Az érték hirtelen gázadásra kiakad a felső küszöbön, majd kisvártatva a hullámzás ismét elkezdődik. Pompás.

A hátsó szonda a katalizátor működését, hatásfokát mutatja. Itt a kerámia és a felületén levő kemikáliák átalakító hatását, munkavégzését láthatjuk. Ha itt is az elsőhöz hasonló hullámzást látnánk, az a katalizátor hatástalanságát jelentené. A motorvezérlő az összes létező szemével nagyon figyeli a két értéket, amely rendkívül szűk keretek között mozoghat.

A kereteken kívül eső jelfolyam a sárga hibajelző (MIL) felkapcsolódását jelenti. Ám még ekkor sem kell azonnali szondavásárlást beiktatni - ami sajnos tipikusan elkövetett hiba az alkatrészkereskedők legnagyobb örömére - legtöbbször közvetett okai vannak az elcsúszó szabályozásnak. A remegést akár motortartó bak hiba is okozhatja, ha égéstérben bekövetkező gond lenne a kiváltó ok, azt pont a szonda jelén gyönyörűen látni lehetne.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Kihagy a motor

2015. július 17., 10:49 Módosítva: 2015.07.17 10:49
3

Tisztelt Autódoktor!

Adott egy Seat Ibiza 1.4 16V BBY 55KW 2002-es gyártású autó. A gondom az, hogy néha menet közben kihagy egy pillanatra a motor, majd minden gond nélkül megy tovább.

Néha, ha alapjáraton jár, leáll, majd pöccre indul ha indítok. Ez a jelenség van, hogy egy nap többször, de van, hogy hónapokig nem jön elő.

A trafók cserélve lettek, hibakódot nem ír. 160 000 km van az autóban. Üzemanyagszűrőt most fogok cserélni. Lehet ez is a gond eredete, esetleg más ötlet?

Köszönöm Viktor

Kedves Viktor!

A német autógyártó termékei kínosan figyelnek a gyújtáskimaradásra. Ha az autó úgy áll le, mintha leállították volna, majd ugyanolyan természetességgel indul újra, mint a reggeli első indításkor, akkor nem kizárható egy villamossági hiba a vezérlőegység tápellátása körül.

Ha utólagos, tiltást is végző riasztó van az autóban, érdemes pár napra a tiltást lekötni róla egy hosszabb próba erejéig. Hasonló fejfájást okozhat egy megtört kábel, hibás/lefelejtett testsaru, vagy kontakthibás biztosíték/relé a táblában. Természetesen a legszerencsésebb az lenne, ha az autó pont akkor rosszalkodna, amikor a célműszer árgus szemekkel figyeli az adatforgalmában futkározó jeleket. A megszűnő adatkapcsolat alátámasztaná a fenti tippet.

A benzinszűrő cseréje 30-40 ezer kilométerenként javasolt. Ha szétszedésekor fekete lé folyik ki belőle, biztosra veheti, ráfért a csere.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Centrifugálhatnék az autópályán

2015. július 16., 10:16 Módosítva: 2015.07.16 10:16
2

Kedves Autódoktor!

Már évek óta küszködöm azzal a problémával, hogy 100 km/h-s sebesség körül a Nubirám kormánya ráz. Ha gyorsabban megyek a rázkódás ha nem is szűnik meg, de érezhetően minimálisra csökken. Kisebb sebességnél sem szoktam tapasztalni. Természetesen a kerekeket centíroztattam, sőt különböző gumist is kipróbáltam. Kíváncsi lennék a véleményére.

Péter

Kedves Péter!

Vegyük a centrírozást valóban jónak. A hibát akkor is valami forgó alkatrész okozza. Ha például nem a gyári kerekek vannak az autón, és a felnik közepe nem illeszkedik pontosan a kerékagyra, akkor annak ellenére, hogy a kerékcsavar-lyukkör-osztás stimmel, a rázás borítékolható lesz, mert a kúpos csavarok nem feltétlenül központosítják a kerekeket.

Centrírozatlanságot okozhat a kerékagy ütése / felületi korróziója, de akár valamelyik atomjaira hullott lengőkarszilent is. Gyakori probléma továbbá a féltengelyek meghibásodása: ha a jobb oldali féltengely vulkanizált lengősúlya elszabadul, és vándorol a tengelyen, szintén nagy valószínűséggel rezonanciát kelt majd a futóműben, ahogyan a széthullott féltengelycsukló sem képes központban tartani a tengelyt. Akad teendő az autó körül, jó nyomozást kívánok!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Futómű gondok a baleset után

2015. július 15., 14:49 Módosítva: 2015.07.28 11:44
2

Tisztelt Autódoki!

Adott egy '99-es Skoda Felicia 1,3 LXi gépjármű, ami nagyjából 3 éve télen kicsit meg lett padkázva. Jeges úton egy kereszteződésben eltekert kormánnyal padkának csúszott az autó. Ennek következtében tönkrement a lengéscsillapító, illetve a csapágy is, amik cserélve lettek. Emellett az alufelni is tönkrement, így a tengelyen cserélve lett gyári lemezfelnire.

Természetesen a futómű is elállítódott, és a probléma itt, és ezzel kezdődik. 3 év alatt legalább 4x volt futóműállításon (úgy tudom ennél a típusnál csak az összetartást lehet állítani) az autó, de 2-3 hónap elteltével érezhetően elállítódik. A baleset a jobb oldalt érintette, a kormány pedig balra húz azóta. A beállítás után normalizálódik, majd megint érzékelhetően "elmászik" a kormány középpontja, egyenes úton is 5-10-15°-os kormányszöggel lehet autózni.

Márton

Kedves Márton!

Ha a baleset következtében az egyik futómű csavarkötés, szegecselés, vagy ponthegesztés meglazult, deformálódott, vagy meggyengült: elképzelhető, hogy ez idővel a geometria elállítódását okozza. A lengéscsillapító és a csapágy sérülése esetén elég valószínű, hogy a két alkatrész közdarabjaként szolgáló csonkállvány is kapott egy nagyot.

A deformálódott főtartó alapvető értékkülönbségeket okozhat, amely instabilitást, gumikopást és balesetveszélyt is jelenthet. Habár a dőlés nem állítható a jármű esetében, értéke ellenőrizendő, mert a gyári értéktől való különbözőség gondokat okozhat. Ez igaz a többi állíthatatlan geometria-értékre is. A futómű nagyon alapos átvizsgálása javasolt az összes tartócsavarra, kengyelre, szilentre vonatkozólag. Ne maradjon ki a kormánymű rögzítése, és a porvédők alatti menetes kötés sem!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Egy idő múlva leáll a kilométeróra

2015. július 14., 08:35 Módosítva: 2015.07.31 15:42
2

Helló Doki!

A problémás járművem adatai: VW Polo 1.2 AZQ motorral 2004-ből.

Az indulás után kb. 150 km után a kilométeróra egyre kevesebbet mutat, majd megáll. A számláló úgyszintén. A motor hiba nélkül működik. A legközelebbi indulás után újra jól mutat a sebességmérő egy ideig. Mi okozhatja ezt a hibát? Ezen az autótípuson hol van a sebességmérő jeladója?

Ferenc

Kedves Ferenc!

Nagy valószínűséggel a műszerfalnál keresendő a probléma. A sebességjel ennél a típusnál sajnos kétfelől is érkezhet, ez az alvázszámból vagy az autó vizsgálatával derül ki, melyik verzióval állunk szemben.

Ha az autó blokkolásgátlós, akkor a motorvezérlő az ABS vezérlőtől kapja meg a menetsebesség információját az adatbuszon keresztül. Ha az autóban nincs ABS, akkor a sebesség mérése a hagyományos módon - a sebességváltóban elhelyezett jeladóval történik. Amennyiben a sebességjel forrása hibásodna meg, az összes jelfelhasználó vezérlőegység (motorvezérlő, ABS, tempomat, stb...) azonnali hibajelzéssel adná a sofőr tudtára a súlyos problémát.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu