Ráz a Peugeot kormánya

2015. július 11., 10:44 Módosítva: 2015.07.14 12:34
1

Jó napot!

Egy olyan kérdésem lenne, hogy a fenti 2.0 HDI(2003-as évjárat) motorral szerelt autóm fékezéskor rázza a kormányt. Alul a stabilizátor, szilentek meg talpas gömbfej lett cserélve és ekkor kapott új csapágyakat is. Az első fékbetét és tárcsak kb 15 000 km-t futott. A másik pedig, hogy kb 130-as tempónál már megeszi a 7,4 litert amit kicsit sokallok ennél a motornál. Kisebb tempóban is átlagba 6,3-at fogyaszt.

Csaba

Kedves Csaba!

A fékezéskor rázkódó kormány sajnos a féktárcsák ütéséről tájékoztat. A hiba okozói között szerepel a nem prémium minőségű fékalkatrész, vagy a fékek túlterhelése is. Az új fékek "bevasalása" nem javasolt, a gyári minőségű alkatrész néhány normál fékezés alatt lekoptatja a szállítási bevonatot a tárcsákról, és használatra kész.

Az első pár száz kilométeren azért javasolt a kíméletes üzem, mert a nem teljesen összekopott, és túlterheléssel megégetett fékalkatrészek sípolást okozhatnak. Ha a kormány rázása az új fék felszerelése után egyből jelentkezett, sajnos nem zárható ki a helytelen felszerelés sem. A féktárcsák felfekvő felületei és a féknyereg / kengyel összes alkatrésze fémtiszta állapotban kell, hogy visszaszerelésre kerüljön. A legkisebb szennyeződés, rozsda rázáshoz vezet. Érdemes fékpadi mérést végezni, illetve a manuális "melyik kerék melegebb" vizsgálatot is elvégezni egy hosszabb út után, mert a féknyergek szorulása esetén a fék túlterhelése mellett a fogyasztás is emelkedhet.

Ha a hátsó fék gyengébben teljesít, az első fékekre nagyobb feladat hárul, ami szintén túlterhelésként jelentkezik. Ha a fék nem szorul, a motor célműszeres ellenőrzése javasolt. Magasabb fogyasztást okozhat az eltömődött légszűrő, egy szennyezett/pontatlan érzékelő, egy "bepisilő" injektor, de a részecskeszűrő eldugulása is. A hibakódot tartalmazó vezérlőegység általában mellőzi a szűrő-regenerációt, ami lassú duguláshoz vezethet - a szűrő kapacitásának vége felé a műszerfalon a "Clean diesel filter" felirat szokott megjelenni. R

emélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Ranger a pácban

2015. július 9., 13:21 Módosítva: 2015.07.31 14:24
2

Helló Doki!

Ford Ranger 2500 TDI 2004 évjáratú az autóm. Minden Mazda bent, a motor is. Egyik pillanatról a másikra az addig hiba mentesen üzemelő autó kb. 1 órás állás után nem indult el.

Kevés féktisztítót a légszűrőbe és azonnal indul, simán megy. Utána mindig indul, de leállítás után mikor áll 1 órát megint nem indul csak az említett módon.

Nyomásvesztésre gyanakodva az összes gumicsövet kicseréltem újra és még egy plusz nyomástartó szelepet beraktam közvetlen az adagoló és a szűrő közé. Mégsem jó!

Gépre felrakattam, de nem mutat elektromos jellegű hibát. Adagoló elektromos. Tudsz-e valami okosságot mondani, mert már nagyon kedveszegett lettem. A kocsiban 151 ezer km van!

Bálint

Kedves Bálint!

Az izzítórendszer megbontásos ellenőrzése után kérlek, ellenőrizzd az üzemanyagszűrő házát. A benne levő kézipumpa előszeretettel romlik el, ami hasonló jelenséget okoz. Sajnos a típus esetében nem kizárható a fém üzemanyagtank korróziója sem, melynek következtében az üzemanyagrendszer erősen elszennyeződik - ez okozhatja az előbb említett pumpa halálát is, valamint a szűrőn átjutó szennyeződés kockázatot jelent az adagolóra és a porlasztókra is.

Emlékeim szerint két vákuumvezérlő mágnesszelep is található a motortérben az adagoló közelében. Ezek meghibásodása - melyhez elég egy kontakthiba, vagy egy éles nyestfog a csövekbe - szintén okozhat kellemetlenséget.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Rángat, kapálózik, néha durrog is

2015. július 8., 13:34 Módosítva: 2015.07.30 15:37
26

Tisztelt Autódoktor!

Van egy 1984 1.1 es Ford Escortom! A hiba az vele, hogy rángat, kapadozik valamiért gyorsításánál, és néha nincs alapjárat, főleg hidegen! A gyertya kábelek összeértek, és közte szikrázott, cseréltem a kábeleket, bár ha ezek is összeérnek ez is szikrázik a kettő közt, de próbáltam úgy rendezni a gyertyakábelek futását, hogy ne érjenek össze. Cseréltem a gyertyákat is, de sötétben nézve a gyertyák töve világít! az miért lehet? cseréltem még a rotort, bár nem újra de hosszabb az érintkezője a réginél, valamint a gyújtó trafót is cseréltem de a hiba megvan! mi lehet e baja? Nem volt ilyen baja, szinte egyik napról a másikra! Néha durrog is!

A választ előre is köszönöm! Ádám

Kedves Àdám!

Ha a gyertyakábelek szikraesőt ontanak, annak sosem lesz duruzsoló motorjárás a vége. Ha az új kábelek is azonnal áthúztak, vigye vissza őket az autósboltba - hacsak nem a kábelek helytelen elvezetése okozta a meghibásodást.

A mechanika szabályai szerint a pont akkoránál a kicsit hosszabb sajnos túl hosszú, kérem csak az autóhoz való, specifikus alkatrészeket használjon. Ha az autó gyújtórendszere még mechanikus, megszakítós technikájú, (milyen szép világ is volt az...) a megszakító és a kondenzátor cseréje, megfelelő beállítása is javasolt. A gyújtórendszerben nem ritka a negyvenezer Volt sem, elég rendesen meg tudja rázni az embert ha nem megfelelően nyúl hozzá. Az öreg Fordhoz szerencsére nem drágák az alkatrészek, inkább bízza szakemberre a gyújtás rendberakását. Amíg az autó készül, keressen néhány retroautós rendezvényt, amire elgurulhat a tapasztalt masinával - szerencsére majdnem minden hétvégére akad valami móka.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Miért nőtt öt literrel a fogyasztás?

2015. július 7., 16:21 Módosítva: 2015.07.09 11:54
78

Tisztelt "doki"!

Van egy Peugeot 306, 1.6 benzines, és az utóbbi időben nőtt a fogyasztás 6-7 literről 11-12 literre! Laptoppal ki lett olvasva, de nem írt rá semmit de a lambda szonda 0.4-0.5 volton ment, kicseréltem de nincs változás!

Esetleg tippje vagy tapasztalat? A szerelő feltette a kezét és nem tud többet tenni értem! Ja szivárgás, folyás sincs a rendszerben! Előre is köszönöm!

Sini.

Kedves Sini!

Jajj-jajj. Ez a laptopos kiolvasós nagyon jó, de nagyjából annyit ér, mintha egy vérnyomásmérővel hadonászva készülne bármelyikünk - egészségügyi végzettség nélkül - meghatározni a térdfájás okát. A hibakódok, főleg egy régebbi, fejletlen vezérlőegység esetén nagyon kis segítséget adnak.

A mérhető értékblokkokban már olvashatunk fontos és pontos információkat, de azért nem árt ha a képernyőt figyelő szemek a sorok közötti olvasásra is ki vannak képezve. A hiba származhat az üzemanyagrendszer elégtelen működésétől kezdve a kipufogórendszer dugulásán át a villamos hálózat vagy a szenzorok hibájáig.

De egy repedt vákuumcső is okozhat meglepetéseket. Kérem, válasszon a közelében egy valódi diagnosztikára felkészült szervizt, és adjon nekik pár napot. A siker nem maradhat el, és talán még olcsóbb is lehet a végeredmény, mint a feleslegesen kicserélt szonda.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Elhúz az Octavia

2015. július 6., 15:17 Módosítva: 2015.07.06 15:17
1

Kedves Doki!

2004-es Skoda Octavia II-m van. Tavaly balra kissé kitekert kormánnyal kapott egy puffot az első futómű, azután semmi változás nem volt. Pár hétre rá egyenesben a kormány kicsit balra kezdett állni, elvittem futóműveshez (márkaszervíz), aki addig tekergette, míg a kormány középre került, viszont innentől kezdve az autó jobbra húz.

Azóta többen, több műszerrel, dokumentummal bizonyítva visszaállították a futóművet, lengéscsillapítók, fékek rendben vannak, gumik (Dunlop SP BluResponse) le lettek cserélve, de az autó továbbra is elhúz jobbra. Annál jobban, minél jobban dől kifelé az út. Kanyarban stabil, nem kóvályog jobban, mint előtte (195/65R15). A szembesávban egyenesen megy, mint a nyíl, de ott nem autóznék huzamosabban.

Mielőtt Angliába költözök ennek az elég idegesítő problémának a megoldásáért gondoltam, megkérdem, hátha van ötleted, mi fáradhatott el benne, mert eddig senki nem tudott érdemben hozzátenni a dologhoz és már tényleg ott tartok, hogy nyugtatóval kell, hogy vezessek.

Köszönettel: Péter

Kedves Péter!

Ha az autó a kereket és a futóművet ért ütés után kezdett el rakoncátlankodni, a hiba elsősorban azon a tájékon keresendő. Elég egy nagyon kicsi deformáció is ahhoz, hogy az első futómű geometriája olyan irányban torzuljon, hogy az elhúzást, instabilitást okozhasson. A kerékösszetartás gyári értéke és az egyenes kormány csak a jéghegy csúcsa.

Ha a többi meghatározó érték közül valamelyik (pl: tengelytáv, utánfutás, dőlés, csapterpesztés, stb.) kilóg a megadott értékmezőből (arrébb került a futómű-bölcső, deformálódott a kormánymű rögzítése, torzult a csonkállvány, sérült a felni) már megbomlott a rend.

Kérlek, keress egy olyan műhelyt ahol az első-hátsó futómű összes értékét egyszerre meg tudják jeleníteni a műszerrel, valamint érdemes időt szakítani a kerekek átgondolt áthelyezésével összekötött tesztkörökre is.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Morog a Picanto

2015. július 3., 13:43 Módosítva: 2015.07.03 13:43
1

Tisztelt Autódoktor!

Van egy Kia Picanto-m 2004-es 1.0 benzines. A probléma vele a következő. Kb. egy hónapja halk, az idő múlásával egyre erősödő morajlást lehetett hallani elölről hasonló hang, mintha elektromos autó lenne.

Elvittem szerelőkhöz, és az egyetlen aki hajlandó volt kideríteni, hogy honnan jön a hang megállapította, hogy a differenciálmű adja ki. Nekem is megmutatta, és tényleg. Megnézte a váltóolajat, szép tiszta, szerinte nem rég lett cserélve. Váltó könnyen vált.

Szerinte váltót kell cserélni, mert a diffit nem lehet szerelni. Nem vagyok autó szerelő, de a műszaki szakmában dolgozom, de az nem létezik, hogy valamit nem lehet szerelni. Tényleg nem lehet az autónál a diffit szétszedni, és megjavítani?

Üdvözlettel: Zoli

Kedves Zoli!

A javítás lehetősége legtöbb esetben adott. A kérdés a gazdaságosságon múlik. Valószínűleg a gyári forrásból származó, új differenciálmű annyiba kerülne, mint egy használt Picanto. A differenciálmű és a váltó csapágyai viszont külön cserélhetőek. Ha a csapágyak szabványos méretűek, és a mechanika egyéb hibával, kopással nem rendelkezik: elképzelhető, hogy ésszerű alternatíva kínálkozik a javításra.

Ha a tapasztalható hang terhelésváltásra jelentkezik/változik (olyan, mint az Ikarus távolsági buszban hallható búgás, csak kicsiben), akkor a differenciálmű egyéb kopása sem kizárható, feltétlenül megbontásos vizsgálat szükséges. A legolcsóbb megoldás valószínűleg egy bontott váltó lenne - így a munkadíj egy váltócserével megúszható - azonban a használt (de bontatlan) fődarab ismeretlen kockázatokat rejthet. Érdemes az A, B, és C tervekhez is költségtervezetet készíteni, aztán már csak dönteni kell, melyik úton haladjon tovább a csendes Picantoval.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Bejárassam az új autót?

2015. július 2., 08:49 Módosítva: 2015.07.04 06:43
123

Tisztelt Autódoktor!

Hamarosan egy új Dacia Logan MCV 1.2 LPG új tulajdonosa leszek. Milyen útmutatást tudna adni a motor bejáratásához? Egyes külföldi fórumokon azt javasolják, hogy az első 30 km-en max. 3-3500-as fordulatig erős gázadásokkal és motorfékezésekkel segítsük a tömítőgyűrűk megfelelő rögzülését. 1500 km-ig a fordulatszám állandó "ingáztatását" javasolják és az egyenletes haladás elkerülését hasonló okokból.

Javasolnak továbbá 30 km-nél és 1500 km-nél egy korai olajcserét. LPG-s pluszként még javasolják, hogy a bejáratás alatt inkább benzinüzemet használjunk csak, mert a benzin/levegő keverék koptató hatása erősebb, így a jó összekopást elősegíti. Önnek mi a véleménye a fentiekről, van-e egyéb tanácsa a bejáratással kapcsolatban?

Krisztián

Kedves Krisztián!

Szerintem töltse meg pendrive-ját kedvenc zenéivel, és irány a Balaton! A modern motorgyártás következtében nincs szükség az ősi 1310 TLX idejében szokásban levő bejáratáshoz.

Azért ne pörgesse a piros zónáig a motort, és a lakókocsit se az első úton húzza le a kempingig, de az autó normális használatra teljeskörűen alkalmas.

Ha a gyártó másként nem rendelkezik, az első megtett 5000km után egy olajcseréért nem lenne kár, de sokkal fontosabb dolog, hogy ne hagyja azt a gyűszűnyi olajtöltetet harmincezerig szenvedni a motorban. Javasolt a tizenötezres ciklus betartása. Tartalmas, kellemes, és vidám kilométereket kívánok az új masina kormánya mögött!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

A szerpentin óta nőtt a féktáv

2015. június 30., 15:25 Módosítva: 2015.07.01 14:44
88

Tisztelt Autodoktor!

Egy 2014-es új Mitsubishi Lancerom van (1.6 l). Egy hete hegyvidéken autózgattam és elég sok fékezés volt az út alatt. Mikor hazaértem észrevettem hogy gyakorlatilag tűzforró az egész fékrendszer, még talán a gumit is felmelegítette, gumiszagot is éreztem.

Azóta a fékezésnél észrevettem, hogy nagy sebességről lassítva ahogy egyre nyomom be a fékpedált, az rezegni kezd, visszarúg szakaszosan és olyan 40 km/h-ra visszalassulva plusz kopogó, dübörgő hang jelentkezik. A féktáv is mintha több lenne. Az autó nem húz el se jobbra se balra és vibráció sem jelentkezik. Ja, és 14 000 km van benne eddig.

Gaben

Kedves Gaben!

Úgy tűnik, sikerült kicsit túlterhelni/megégetni a rendszert. Sajnos a viszonylagosan kis sebesség miatt a megfelelő menetszél hiánya a fék túlzott használatával párosulva képes ilyen problémát okozni.

A hegyvidék kanyargós, és kétségkívül versenyzésre ösztönző szerpentinjein a motorfék használata javasolt - ha az autó automata váltós, akkor is van rajta ilyen funkció. Nagyon valószínű, hogy a fékbetétek megégtek/felkeményedtek - ezáltal a fékhatás is csökkenhetett.

A féktárcsák túlhevülése pedig azok vetemedését okozhatta - talán még gépműhelyben javíthatóak, legrosszabb esetben cseréjük szükséges - a betéteknél mindenképpen ez utóbbi lehetőség adódik. A megoldás kivitelezése már kicsit neccesebb: a garancia nem nagyon rendezi az ilyen gondokat, de egy próbát megér az érvényesítés. Érdemes szűkszavúan nyilatkozni az igény bejelentésekor.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Javított blokk az Alfába

2015. június 29., 15:33 Módosítva: 2015.06.29 15:33
1

Tisztelt Autódoktor!

Alfa 1.6TS 120LE motorblokkja fagykár miatt repedt volt, szakszerűen javítva lett. Mivel a motor a főtengelyen kívül szinte teljesen fel lett ezelőtt újítva, (gyertyák, hengerfej síkolás, szelepek síkolva, blokk felfúrva új dugók, gyűrűk, teljes vezérlés) kérdésem az lenne mennyire lesz tartós? Gondolok itt a hőingadozásra, ha rendesen ellenőrizték a blokkot, hengerfejet később is előjöhet esetleg nem észrevett hajszálrepedésből adódó probléma? Jár-e garancia a javított blokkra és ha igen akkor mennyi?

Üdvözlettel: Ferenc

Kedves Ferenc!

A repedt blokk javítása hősies vállalkozás, hatalmas respekt annak aki bevállalta. Nem kizárt, hogy tartósan működni fog, de a gyári technológiától messzebb van, mint a Shuanghuan az autógyártástól. A javításra vonatkozó garanciát a beavatkozást végző szervizzel beszélje meg, habár a fogyasztóvédelmi törvények szerint a fél év garancia elvileg nem kizárható.

A fagydugók legtöbb esetben elegendő teret adnak a halmazállapot / térfogat változásnak, de sajnos a repedés bárhol előfordulhat. A hegesztés/hernyócsavaros javítás kielégítő lehet - a KGST még éppen elcsípett, alkatrészhiányos időszakából ismerős a módszer - de azért a Bamako mezőnyéhez ne ezzel a motorblokkal hajtva csatlakozzon - a vízszint és a blokk környezete gyakori megfigyelést igényel.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Megbokrosodott a Suzuki ABS

2015. június 26., 07:42 Módosítva: 2015.06.30 11:37
32

Kedves Autódoktor!

Egy 2006-os 1.3-as Suzuki Swift GLX fékproblémájával fordulok Önhöz. Első gazdája vagyok az autónak és 85 000km van benne. EPS rendszerrel van ellátva az autó.

A hibajelenség az, hogy fékezéskor túl nagy utat tesz meg a pedál mire a fékhatás megjelenik és akkor is érezhetően kissé gyenge a fékerő. Továbbnyomva a pedált azért felerősödik kellően a megálláshoz, akár hirtelen fékezéskor is, de határozottan érezhető, hogy nem az igazi a fékrendszer. Fontos megemlítenem, hogy fékezés közben a pedálon történő pumpálás (nem teljes visszaengedés majd újbóli rányomás) hatására viszont kellően felkeményedik a fékpedál, ahogy azt elvárnám alapból, és a fékhatás is az elvárt szintű lesz. További jelenség, hogy éles kanyarodásnál (pl. jobbra kisívben) ha a kanyar közben elfordított kormánynál fékezek, akkor megszólal a blokkolásgátló teljesen porszáraz út esetén is.

Márkaszervízhez fordultam a problémával, ahol azt mondták, hogy az ABS-vezérlőegység a hibás. Ennek igencsak borsos ára miatt nem bólintottam rá egyből a cserére. Sajnos elkövettem azt a hibát, hogy a szervizek alkalmával 5 éven keresztül a szokásos cserélt tételek mellett a fékfolyadékot nem cseréltettem ki.

Azt olvastam, hogy az ABS-es fékrendszereknél a nem kellő gyakorisággal cserélt és ennek hatására felvizesedett fékfolyadék tönkreteheti a blokkolásgátló vezérlőegységét. Ezek alapján úgy vélem, ez történhetett az én autómmal is. Mindenképp szeretném orvosolni a problémát.

A kérdésem, hogy Ön szerint találhatok olyan ABS-ek javítására specializálódott szervizt, ahol valós eséllyel meg tudnák javítani az ABS-vezérlőegységet az autómban? (Az új alkatrész árának a töredékéért.) Ez lenne az én elsődleges elképzelésem. Egyáltalán mennyire veszélyes ilyen fékrendszerrel közlekedni? Előfordulhat olyan, hogy egyik pillanatról a másikra megszűnik teljesen a fékhatás?

Dávid

Kedves Dávid!

Egyelőre ne cseréltessen vezérlőegységet, azonban keressen fel egy másik szervizt is a rendszer átfogó diagnosztikája ügyében. Érdemes inkább kifizeni pár ezer Forintot, hogy az első diagnózis alátámasztása vagy cáfolata megtörténhessen.

A Suzukikon a kerékfordulatszám-érzékelők hajlamosak hamis jelet szolgáltatni, általában mechanikus hibából kifolyólag. A célműszeres menetteszt alatt ezek az értekek is ellenőrzésre kerülhetnek.

Nem jellemző a japán-magyar kisautóra, de vizsgálat nélkül nem is kizárható, hogy a fék mechanikus okok miatt - például a főfékhenger hibája - rendelkezik puha, felpumpálható fékkel. A vizsgálat egyik célja, hogy eldönthető legyen: mechanikus, avagy villamos oldalon keresendő a probléma gyökere.

A csaknem tíz éves fékfolyadék valóban igencsak csereérett, az élettartama nagyjából két év. Ha a vezérlő mégis cserére kerül, az egész folyadéktöltet megújul, de ha másként kerülne megoldás a problémára, a fékfolyadékot akkor is cseréltesse le - emellett a kollégák úgyis kardoskodni fognak.

A vezérlőegység javíthatósága nem kizárható, de egy bontott cseredarab is megoldást jelenthet jelen esetben. Az autó használata a meglévő fékhiba miatt nem biztonságos, a helyzet azonnali megoldást igényel! Sajnos nem kizárható a fékpedál beesésének, és a fékhatás megszűnésének lehetősége sem! Ne késlekedjen, még ma jelentkezzen be egy önnek szimpatikus szervizbe!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Kockázatos a motormosás?

2015. június 25., 17:14 Módosítva: 2015.06.28 09:05
57

Kedves Autódoktor!

Ön szerint árt az autó blokkjának, ha üzemmelegen, vagy üzemmeleg közeli állapotban lemosom egy nyilvános mosóban? Poros a motor, tehát nem az olajat kel eltávolítani, viszont félek tőle, hogy könnyen elrepedhet blokk pl, ha a mosóban lévő hideg vizet ráengedem. Nem beszélve a motortér elektromos alkatrészeiről/csatlakozóiról. Köszönöm előre is a válaszát!

Klifi

Kedves Klifi!

A motormosás az elektromos részegységek szempontjából kockázatos kicsit, a hőkülönbségtől ilyen téren nem kell tartania még nyilvános mosóban sem. Ha csak port kell eltávolítani, valószínűleg a nagynyomású vízre sincs feltétlenül szükség. A nagynyomású tisztítás hátránya, hogy az elvileg vízhatlannak kitalált csatlakozókba, szigetelések alá is bejuthat a víz, ami akár időzített bombaként napok múlva okozhat kontakthibát, áthúzást.

Ha az elektronikákat tartalmazó részeket tudatosan kihagyja a direkt vízsugárral való öntözésből, és a kockázatos gócpontokat, például a gyertyakábel-csatlakozásokat a mosás után sűrített levegővel kifújja, vagy lehúzogatva őket meggyőződik szárazságukról, nagy baj nem történhet. Ha nagyon nem szeretne kockáztatni, keressen egy ilyen szolgáltatást végző céget, ahol szakavatott kezek, kemikáliák és vízsugarak veszik gondjaikba a motorteret.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Olajat termel, vizet veszt. Mi az?

2015. június 24., 16:03 Módosítva: 2015.06.24 16:03
1

Kedves Autódoktor!

Van egy Skoda Feliciám 97-es évjáratú 1.3 mpi motorral. Az lenne a problémám hogy fogy a víz belőle, havonta utána kell tölteni. A motorolaj egyre több benne, fölé ment a megengedettnek. Olajfolyást látok a motor oldalán. Most mi tévő legyek?

Továbbá egy ideje eléggé rázni kezdett a motor alapjáraton. Valamint hideg indításnál kettesbe váltásnál elkezd rángatni, tövig nyomhatom a gázt nincs teljesítmény, csak rángatás, aztán egy 200m után megjavul. Gyertyát cseréltünk benne, de nem változott semmi. Meg még elfelejtettem írni, hogy indításnál felpörög a motor jobban a kelleténél kb 2 másodpercig és csak akkor alszik el az olajos kanna jel!

Üdvözlettel Dávid

Kedves Dávid!

Vegyük sorra a teendőket, összegyűjtött egy szép csokorra valót.

A Feliciák műanyag termosztát-háza, és a hengerfej végén levő műanyag vízcső-elosztója rendszeresen repedésnek, deformálódásnak indul. Ekkor a fagyálló színével megegyező folyásnyom, tócsa, vagy a cseppkőhöz hasonló lerakódás figyelhető meg a szivárgás környékén.

A rázás, rángatás összhangban lehet a motorolaj szintnövekedésével - ha nagymennyiségű benzin jut, és elégetlenül csücsül az égéstérben, a hengerfalon, akkor a motorolajat lemosva onnan a karterba jutva megemelheti az olajszintet, valamint nagyon leronthatja a motorolaj kenési funkcióit.

A gyújtáshibát kijavítva, és a masszívan benzinszagú motorolajat lecserélve a probléma megszüntethető. A Skoda hengerfej tömítése is bemondhatja az unalmast, ami egy idősebb autónál akár a korából is fakadhat - a klingerit anyagú alkatrész nemes egyszerűséggel elrohad, és elveszti nyomásállóságát.

Ha a hűtővíz bejutása miatt emelkedett meg az olajszint, akkor valószínű a sötétbarna/fekete olajtöltet helyét tejeskávé színű egyveleg vette át. A Felicia volt az első Skoda, amely megkapta a VW adaptív alapjárati rendszerét. A fojtószelepház tisztítása utáni célműszeres alapbeállítás után az ugráló üresjárat a múlté lesz.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Indítás után magas az alapjárat

2015. június 23., 10:59 Módosítva: 2015.06.23 11:00
2

Tisztelt Doki!

Van egy új Seat Ibizám 2014, 1.2 TSI 105 LE Azt a problémát tapasztaltam, hogy indítás után az alapjárat elég magasra felpörög, kb. 1500 majd rögtön vissza esik kb.1200-ra, és ott is marad 1-2 percig, vagy pár méterig! Például amíg kiállok a garázsból a kapuig és megállok az alapjárat már normális 700 környékén van! Ezt tapasztalom mindig ha az autó egy helyben állt egy ideig mindegy hogy a külső hőmérséklet 10 fok vagy 20-25 fok minden indításnál tapasztalom!

Válaszát előre is köszönöm! Norbert

Kedves Norbert!

Habár a TSI közvetlen befecskendezése miatt a szívócső falára nem tapadnak benzinmolekulák - ellenben égéstermék sajnos igen, de ez más kérdés - nincs szükség nagymértékű túldúsításra sem. Attól függetlenül a hideg motor alapjárata kicsit magasabb lehet néhány percig. A hideg természetesen nem csak mínusz tizenkettő fokot jelent, egy húszfokos motor messze van az üzemi kilencven foktól.

Az egyéves autó esetében is az aktuális karbantartás alkalmával (remélhetőleg) el fogják végezni az alapjárati rendszer tisztítását, beállítását. A turbó miatt a rendszerben kicsit több olajpára kering - és rakódik is le - mint egy szívómotor esetében. Ez a ragacsos alap jó tapadást biztosít a légszűrőn átjutott szennyeződéseknek, és a kipuffogógáz-visszavezetésből odakerült koromnak a letelepedéshez.

Ezt időnként el kell távolítani, majd a rendszer adaptív-tanulékony értékeit a hirtelen megváltozott körülményekhez kell igazítani. Az sem kizárt, hogy a karbantartás alkalmával új szoftver kerül majd a kis spanyol masina vezérlőegységébe. A mérnökök számtalan menet közbeni változtatást eszközölnek az autók néhány éves koráig.

Kérem, az autó karbantartásakor feltétlenül jelezze problémáját a munkafelvevőnek! Ha a jelenség eddig nem volt tapasztalható az autó használata során, és kellemetlen üzemeltetést okoz, a szervizlátogatást előbbre lehet hozni, valószínűleg garancia keretein belül sor kerülhet az ellenőrzésre.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Hogyan másoltassam az kulcsot?

2015. június 22., 14:10 Módosítva: 2015.06.25 15:14
37

Tisztelt Autódoktor!

Szeretném a segítséged kérni. Szeretnék egy másik kulcsot ( immobiliseres) az autómhoz és abban kérném a segítséget hogy kihez tudnék fordulni ez ügyben? Már próbáltam egy pár kulcsmásolónál de eddig senkinek sem sikerült lemásolni a gépjárművem indító kulcsát. Gépjármű típusa: 1998-as VW Passat B5 (ADR) távirányítós - központi záras.

Segítségét előre is köszönöm! Olivér

Kedves Olivér!

Ha a gyári metódust vesszük alapul, akkor az egy új kulcs beszerzését - amely új kulcs elektronikát is jelent - és egy gyári műszerrel való felprogramozást is jelent. Előnye, hogy a beavatkozás után csak az a néhány kulcs lesz alkalmas az autó indítására, amely a motorvezérlő indítására fel lett jogosítva, és valamennyi az Ön birtokában van.

A kulcsok klónozása is lehetséges - ezt csinálja a legtöbb kulcsos cég - ekkor az autó nem veszi észre, hogy ugyanazzal a kóddal működik több kulcs is. A rendszer hátránya, hogy ismeretlen számú kulcs tartozhat az autóhoz, viszont lényegesen olcsóbb megoldást kínál a gyárinál. Az internet tele van ilyen szolgáltatást kínáló, országszerte megtalálható cégekkel.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Energiavámpírok a fedélzeten

2015. június 18., 16:06 Módosítva: 2015.06.18 16:06
1

Szép napot!

Köztudott tény, hogy a klíma visszafog a motor teljesítményéből, illetve nő az autó üzemanyag fogyasztása is. Kérdésem csupán annyi lenne, hogy ezt miért teszi? Sajnos interneten nem találtam ilyen topicot, fórumot.(Valószínű rossz kulcsszavakat használtam)

Válaszát előre is köszönöm! Károly

Kedves Károly!

Nemcsak a klíma működtetéséért kell fizetnünk súlyos literekkel a kúton:

a felkapcsolt villamos fogyasztók, a nyitva levő ablak, a tetőn felejtett csomagtartó, a kormány tekerése miatt dolgozó szervó, de még a motor belső súrlódása is a pénztárcánk fizetőképes tartalmát emészti.

A klíma hűtőközegét össze kell nyomni, hogy aztán a nyomást hirtelen megszüntetve a párolgás-hőelvonás jelenségét az utastérben munkára foghassuk. A generátor tengelye is nehezen forog, ha az áramkörökben nagy áram folyik. A szervószivattyú is nagy nyomással áramoltatja a folyadékot a csöveiben, melyet a szivattyú tengelyén ébredő nyomaték legyőzésével hozhatunk létre.

Úgy képzelje el az egészet, mintha a szobabiciklin minden egyes részegység terhelésekor egyet kattintana a nehezebb fokozat felé tekerés közben, vagy a szegény Ráró által húzott szekérre rádobnánk még egy-egy bála szénát.

Az autógyártók folyamatosan dolgoznak az terhelés csökkentésén. Ezért van motorféküzemben töltő generátorunk, csak szükség esetén dolgozó vízpumpánk és szervókormányunk, és azért tervezik a mai autókat úgy, hogy leginkább felhúzott ablakokkal lehessen menni vele nagy sebességgel. Minden csepp üzemanyag számít, attól függetlenül, hogy amerikában még a fűnyíró is kétezer köbcentinél kezdődik.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

A Ford bedobja a törülközőt

2015. június 17., 09:01 Módosítva: 2015.06.17 09:01
2

Tisztelt Autódoktor!

Egy furcsa problémája van apósom 2008-as, 1.8 TDCI motoros Ford Focus C-Max-ának (Ghia felszereltség). Sima használat mellett a motor rendben indul, megy, megáll, ahogy kell. Viszont hosszabb (>1 óra, mondjuk Budapest-Győr) autópályás tempó után (130 körüli tempó) a kuplungot kinyomva a motor egyszerűen leáll. Ilyenkor újrainditani nem lehet, csak hideginditóval, vagy kell várni némi időt (hogy lehüljön valami?) és akkor már simán is elindul. Hibakódot nem tudtak a szervizben kiolvasni, egyszerűen nem tudjuk merre kezdjük el a hiba keresést.

A szervizben a "cseréljük ki ezt, aztán ha nem jó, akkor azt is, aztán meg amazt..." tipusú hozzáállás miatt nem hagytuk, hogy nekiálljanak. Nemrég volt a tempomattal is probléma (bekapcsolt állapotban a - gombot megnyomva egyszerűen kikapcsolt és nem is lehetett utána bekapcsolni, csak motor leállitás és újrainditás után), de az most újra jó lett. Tudna segiteni, mit lenne érdemes megnézni először, mire utal ez a hibajelenség? Lehet köze a tempomat-os problémának a motor leállásához?

Tamás

Kedves Tamás!

Öröm az ürömben, hogy a hiba tapasztalható, előcsalogatható. Ez már fél siker a megoldás útján. Elsősorban azt kell kideríteni, hogy villamossági oldalon, vagy üzemanyag oldalon van rendellenesség.

Szerencsére a diagnosztikai műszernek nem csak a hibatároló olvasására van lehetősége - bevallom, csupán a tárolóval nem sokra mennénk az esetek túlnyomó részében - hanem a bejövő - kimenő jelfolyamokat is láthatjuk. Az autó tudatos elrontása után / közben - ez a hiba előhozatalát jelenti - az adatokon láthatóak a változások, melyből lehetőségünk van kirakni a hiba puzzle-t.

Sajnos a típus esetében nem kizárt a porlasztócsúcs, és nagynyomású szivattyú hiba, szerencsés esetben csak a nyomásszabályozó vacakol. Villamos oldalon pedig a tápellátás, kontakthiba, esetleg egy nyest okozhat megállást okozó problémákat. Kérem, keressen egy hozzáértő, alapos diagnosztikával foglalkozó szervizt, és talán egyből egy hosszabb út után érkezzen oda az autóval - előzetes bejelentkezés alapján - hogy a hiba egyből tapasztalható legyen.

A tempomat hibája valószínűleg nem hozható össze a motor leállásával, hacsak nem egyszerre jelentkeznek. A tempomat szintén vezérlőegység működtetésű - kezelőszervei, működése a műszeren megfigyelhetők. A célműszer a modern autójavítás kalapácsa - lassan mindenhez az szükséges.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Megváltoztathatom a váltóáttételt?

2015. június 15., 10:24 Módosítva: 2015.06.15 10:25
1

Üdv Doki!

Van egy 2006-os Mitsubishi Colt 1.5 DI-D Invite típusú autóm. A kérdésem az lenne, hogy az 5. fokozat áttételét meg lehet-e emelni? Mármint hogy fizikailag lehetséges-e megváltoztatni, vagy kicserélni a fogaskereket, illetve ha valaki foglalkozik ilyennel, kb. milyen összegre számíthatok?

Gábor

Kedves Gábor!

Mindent lehet, pont ez a szép ebben a szakmában. A kérdés, hogy megéri-e a felmerülő, nem alacsony költségek ráfordítása a jármű ilyen irányú átalakítására. A fogaskerekek legyártása lehetséges, habár legtöbbször a fogaskerék-pár egyik tagja a csoporttengely anyagából kerül megmunkálásra, azzal egy egységet képezve. Ez utóbbit is biztosan le lehet gyártatni tetszőleges áttételekekkel, de valószínű egy autó árát kellene a gyártónál hagyni - főleg, ha az elkészült alkatrész a gyárival azonos kivitelében és anyagminőségében is .

Ha a fogyasztás redukálása a cél, azt kell mondjam, rengeteg üzemanyagot lehet megvásárolni a váltó átépítésének költségből. A váltó áttételei meggondolt számítások eredményeként kerülnek meghatározásra a gyári mérnökök által, az autó rugalmasságának, fogyasztásának, és tartósságának figyelembe vételével. Ezt egy tollvonással, próbálkozós módszerrel felülbírálni nagy felelősséggel jár. Kérem, gondolja meg!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Kerregés a motortérből

2015. június 12., 14:03 Módosítva: 2015.06.13 05:49
2

Tisztelt Autódoktor!

Adott egy 2007-es 1.4-es benzines Mazda 3. 41 ezer kilométerrel (az előző hölgy gazdája csak munkába járt vele), szóval a motor kitűnő állapotban. Mióta megvettem csak az OMV-nél tankoltam, az elmúlt 2 hónapban azt vettem észre leginkább hidegebb reggeleken, hogy egy kerregő hang hallatszik a motortérből 1500-2500-as fordulattartománynál. A hang kb. 5 másodperc után el is hallgat. Nemrég már egy hosszabb út után is hallottam alapjáraton.

Na most elmentem inkább tankolni a Shell-hez és egyből megszűnt a zörej a motor hangja selymesebb lett bár érezni a teljesítmény romlást is. (sima 95-t tankolok semmi adalékanyagot én magamtól bele nem öntök, olaj, olajszűrő levegőszűrő most volt cserélve 2 ezer kilométere) Mi a véleménye/ tapasztalata, okozhatta a zörejt a jobb minőségű esetleg talán még magasabb oktánszámú OMV-s benzin vagy máshol kell keresni a hibát?

Köszönönettel: Viktor

Kedves Viktor!

Autójában lánc közvetíti a hajtást a főtengely és a vezérműtengelyek között. A jármű nagyon kevés futása ellenére nem kizárható, hogy a tapasztalható zörej a vezérlés felől származik. A motortérben fülelve megállapítható a hang forrása.

Az üzemanyag minőségéből fakadó problémák inkább terhelés alatt - erősebb gyorsítás, hegymenet - lennének tapasztalhatóak: az autó úgy csörögne, mint anno a Trabant tette a Pilis szerpentinjein felfelé kapaszkodva.

A motorvezérlő a Mazda esetében is úgynevezett kopogás érzékelőt használ, segítségével a rendszer bizonyos keretek között alkalmazkodik az üzemanyag minőségéhez, habár a vizes üzemanyagon még ez a rugalmas rendszer sem tud segíteni. Egy műszeres vizsgálat segíthet feltárni a tapasztalható jelenség okait - ha a teszt alapján a vezérlés csendben teszi a dolgát, szükség is lesz rá.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Javíthatatlan a Volvo futómű?

2015. június 11., 08:43 Módosítva: 2015.06.11 08:44
1

Tisztelt AutoDoki!

7 éves S40 60 ezerrel a háta mögött darálja a gumi belső szélét, emiatt egy egy minta között magasság különbségek alakultak ki. És persze bődületes zaj az utastérben különböző sebességeken felerősödve.

Új korától nálam van az autó, szinte csak autópályán ment, a gumis csávó azt mondja nem érdemes lecserélni a gumit mert az új is ilyen lesz 5 ezer után. Azt mondja az Octáviákból sok ilyen futómű konstrukció hibás volt. Ez is az lehet. S40 -ről érkezett hasonló panasz ? Mit lehet/érdemes vele elkövetni ?

Tommy

Kedves Tommy!

Kérem, ne hallgasson a "gumis csávóra". Ha az autó nem volt korábban törve - tehát az autó karosszériája a gyári méreteknek megfelelő - és a futómű elemei sem szenvedtek alak és méretváltozást, akkor az S40 futóművét tökéletesen be lehet állítani.

A gumik cseréje is szükséges: a rendellenes kopású, hangos - valószínűleg megkeményedett - abroncsok nem biztonságosak, és kellemetlen velük az utazás.

Ha a hang valóban a bődületes jelzővel írható le, az sem kizárt, hogy az egyik kerékcsapágy ment tönkre, ami a "felettünk repül az AN-2-es" jelenséget okozhatja.

Keressen egy hozzáértő szervizt, ahol a futómű ellenőrzését, javítását, beállítását, és a gumiabroncsok cseréjét is egy füst alatt elvégzik. Újjászületett Volvójában kellemesen eltöltött, csendesen suhanó kilométerek tízezreit kívánom önnek!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Csikorog az Audi

2015. június 9., 13:29 Módosítva: 2015.06.10 17:11
1

Üdv kedves Autódoktor,

Olyan kérdéssel fordulnék Önhöz, hogy 2003-as Audi A4 Avant, 2.5 TDI motorral szerelt autóm, egyenletes haladásnál cincogó hangot ad ki, ami fékezéskor/kanyarodáskor(mindkét irányba) vagy pedig véletlenszerű módon elmúlik. Maga a hang hasonlít ahhoz amikor enyhe fékezéskor csikorog a fékbetét. Válaszát előre is köszönöm,

Üdvözlettel, Péter

Kedves Péter!

A fékbetét-szerű hang valószínűleg valóban a fékbetétektől jön, és a fékpedál erősebb lenyomásakor meg is szűnik. Ha a fékbetétek szorulnak a nyeregben/kengyelben, és nem tudnak szabadon visszajutni az alap-pozíciójukba, akkor is hozzárhetnek a tárcsához amikor nem kellene nekik.

A jelenség önromboló hatású, mert a folytonos kontakt megégeti a betéteket, ami még hangosabb sípolást eredményezhet, akár erősebb fékezés esetén is. A fékrendszer megbontásos tisztítását javasolom minél hamarabb elvégeztetni egy előtte/utána fékpadi méréssel egybekötve. Ha a betétek ferdén koptak, illetve ha a tárcsa ütése érzékelhető a padon, az alkatrészek cseréje lehet a megoldás a csendesen, de erősen fogó fék irányában.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Hidrotőkére gyanakszom

2015. június 8., 15:19 Módosítva: 2015.06.08 15:19
1

Tisztelt Autódoktor!

Seat Cordoba 1,4 Glx benzines típusú személygépkocsimat már úgy vettem hogy kerepelt, mint egy dízel. Főleg a napi legelső beindításnál hatalmas a zaj, aztán melegen már elhalkul egy kicsit. Viszont a tegnapi napon ez a kerepelés egyre erősebb lett, és ha bemelegszik a motor, akkor gázadásra is kerepel.

Hidrotőkére gyanakszom, mivel hogy elég olajsaras és lerakódott a motor. Elég lenne egy tisztító adalék és egy friss olajcsere? Mert ha visszaállna kisebb kerepelésre akkor még okés is lenne a dolog, de ez a mostani erös kerepelés ez borzalmas! Egyébként menet közben magasabb fordulaton úgy vettem észre mint ha nem kerepelne annyira.

Sándor

Kedves Sándor!

A kerepelés olyan, mint a köhögés. Nincs elfogadható mértékű belőle. Ne kerepeljen az a motor, még ha az őzek fejvesztve menekülnek is a szerpentin mellől ahogy a kocsi az erdő széléhez ér - ezzel nullára csökkentve a vadgázolás kockázatát. Ha a motor belseje kátrányszerű lerakódással borított, akkor a halottnak a csók effektust vélem felfedezni a dologban, ami az öblítő adalékkal való tisztítást illeti.

Ha tartós megoldást szeretne, a szelepfedél és az olajteknő leszerelését javasolom, hogy a lerakódások mechanikus eszközökkel eltávolíthatóak legyenek. Érdemes belekukkantani az olajszivattyú felszívó-kosarába is, ahogy az olajszivattyú szabályozó szelepének megbontásos ellenőrzése / tisztítása is javasolt. Ha már lent vannak a főtengely körül, nem árthat a csapágycsészék leszerelése sem, hogy a főtengely és a csapágyak épsége látható legyen. A hengerfejben levő hidrotőke-fészkek alapos tisztítása, az olajfuratok átfuvatása elengedhetetlen.

Ezek után mehet az új - nem kínai - tőkesor beszerelése, természetesen új olajjal és szűrővel. A vezérlés cseréje is javasolt ha időszerű, a használt vezérműszíj visszarakása amúgy sem ildomos. A motor ismételt használatba vétele után az olajcserék szaporítása javasolt - legfeljebb tízezer kilométer megtétele után - és a cserék előtt immár lesz értelme a motortisztító adaléknak, hogy a maradék kokszot apránként eltávolítsa - habár a szorgosan kapirgáló kiscsavarhúzónak nincs párja. Az öreg autó nem ciki, sőt! Az elhanyagolt autó azonban kortól függetlenül gáz. Egészségesen suhanó Cordobát kívánok!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Hogyan használjam a dízelt?

2015. június 5., 13:04 Módosítva: 2015.06.06 14:06
1

Helló Autódoktor!

Tulaja lettem egy 2005-ös Mercedes C 200CDI-nek. Egy Peugeot 406 1.9TD-t váltott le, elég nagy ugrás volt. Ez az első CommonRail motoros autóm. Többször hallottam már, hogy másképp kell kezelni ezeket az autókat, pl 1500-as fordulat alatt nem szabad vezetni, mert a szétrázza a kettős tömegűt, a régi kocsimat télen beindítottam járt magába 5-10 percet és csak utána indultam hagy melegedjen, ennél meg állítólag úgy kell, hogy keveset várni és lehet is menni de míg bemelegszik csak alacsony fordulaton. Kérdésem, hogy ezek így ténylegi igazak-e, kell-e valami másra is figyelnem vele stb...

Martin

Kedves Martin!

Gratulálok az evolúciós ugráshoz, remélem sok boldog kilométert tehet meg majd a csillagos masinával is. A lendítőkerék problémája valóban nagyon alacsony fordulatszámon való üzemeltetés esetén halmozottan előfordulhat, habár az autó életében legalább egyszer számítani kell az aranyáron kapható alkatrész cseréjére, a kuplung elkopása esetén minden bizonnyal.

A turbófeltöltő az öreg francia oroszlánhoz hasonlóan kezelendő, beindítás után, hidegen ne kergesse a motort, valamint leállítás előtt - főleg a nyomatékcsúcsok lovaglása után (vontatás, autópályás üzem, hegymenet, nagyon megpakolt autó) - adjon néhány percet a turbónak alapjáraton, hogy elérhesse az alapjárati fordulatszámát. A leállított motor esetén az olajzás megszűnik, és a szárazon forgó turbótengely nem lesz hálás a dologért hosszú távon.

A melegítés nagyon nagy hidegben nem árthat - legfőképp az utasok kényelme szempontjából, de ha kíméletesen indul útnak, nem feltétlenül van szükség a szomszédok közötti Mercedes-motorhang népszerűsítésre. Ez minden autóra igaz, csak a típus nevét kell behelyettesíteni az előző mondatba. Az üzemanyag jó minőségére kínosan ügyeljen, és ne sajnálja az autótól a minden olajcsere alkalmával elvégzett üzemanyagszűrő cserét.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Óraállítás. De nem úgy, és nem azért.

2015. június 4., 09:51 Módosítva: 2015.06.05 07:36
33

Tisztelt Autódoktor!

Van egy 2002-es, 1.2-es, Z12XE motorkódú Corsa C-m. 2 napja menet közben azt kellett tapasztalnom, hogy a műszeregységem középső LCD paneljéről a futott km eltűnt, a napi helyett is csak csíkok vannak. Az műszeregységet kiszereltem, a nyáklapról levált a szalagkábel, ez okozza a hibát. Javítani nemigen tudom, így ki kell cserélnem.

Jelen esetben mi tárolja az óraállást? Az új műszeren az előző autó óraállása fog megjelenni, vagy az enyém? Mi a hivatalos módja annak, hogy visszakaphassam az eredeti, saját kocsim által futott óraállást? Meg lehet ezt oldani valahogy?

Üdvözlettel: Zoli

Kedves Zoli!

Keressen egy műszerfalak javításával foglalkozó céget - az internet a lehetőségek tárházát kínálja. Olyan céget válasszon, aki nagy múlttal és tapasztalattal rendelkezik a szakmában - nem kizárt, hogy az autó eredeti műszerfalát is meg tudják javítani.

A futásteljesítményre vonatkozó, kijelzőn látható adatok a műszerfalban kerültek eltárolásra, annak cseréje esetén a bontott autó adatai láthatóak majd a csatlakozók összedugása után. A műszerfalakkal foglalkozó cégek a jóhiszemű óraállítást is elvégzik szükség esetén, igy ha mégis cserére kerülne sor, az autó az eredeti szervizciklusok szerint üzemelhet tovább, és az autó eladásakor sem kényszerül az ember magyarázkodásra.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Bravo! De még ne tapsoljanak

2015. június 3., 15:21 Módosítva: 2015.06.03 15:21
1

Tisztelt Autódoktor!

Maximális elkeseredettségemben írok már Önnek!

Fiat Bravo 1.6,1997-es évjáratú autó tulajdonosa lennék. 2 hónapja hengerfej felújításon esett át, nem mennék bele, vicc kategória,csak én nem tudtam nevetni. Előtte volt 1 hónappal kompresszió mérve:11.6,11.8 közt voltak az adatok. Összerakás után bubog, darabos az alapjárat, nem vészesen, csak engem idegesít, mert előtte nem csinálta. Néha becsörög, bár ha 100-as benzinnel tankolom, nem csinálja.

Az elmúlt fél évben a kocsi értékét ráköltöttem a gépsárkányra, ezért bepöccenve megálljt parancsoltam és nekiálltam utána menni a dolgoknak. Cseréltem gyújtótrafót, kábeleket,gyertyát, beszívott levegő hőmérséklet jeladót, hőgombát a termosztátházban. Lehet,hogy nem teljes a sor. Csörgés miatt mértünk a napokban kompressziót.

Az adatok a következőképp alakultak:11.8,10.4,10.3,11.7. Mire kell számítanom a későbbiekben, a szerelő szerint ez benne van abban a ,,bizonyos" 10%-os tűrésben. Ha Ő mondja, elhiszem! Csak amikor legutoljára ezt hallottam, akkor a következő alkalommal 150 000 ft-ot hagytam nála. Kérem, nyersen,őszintén vágja a fejemhez, hogy mire kell számolnom, meddig fog várhatólag ketyegni merjek-e vele a nyáron hosszabb útra elindulni?

Tisztelettel: Cz.László

Kedves László!

A Bravo motorjainak összerakásához célszerszámra van szükség. Nélküle is működőképessé tehető az erőforrás, de nem lesz az igazi. Informálódjon szerelőjétől, hogy a szerszám segítségével hangolta be a vezérműtengelyek pozícióját, vagy a hagyományos "felsőholtpont-szelepváltás" módszerrel.

Ha utóbbi, akkor vigye vissza az autót egy utólagos, célszerszámos beállításra. Ha a vezérlés helyénvalósága után is tapasztalható az összerakás óta jelenlévő rendellenes motorüzem, sajnos nem kizárható, hogy a hengerfejben valamelyik szelepillesztés nem sikerült.

A Bravo hengerfejében hidrotőkék gondoskodnak a szelephézagokról, de a szelepek pontatlan megmunkálása okán léphet fel olyan méretkülönbség, amely a hidrotőkék működését akadályozza, és a szelephézag megszűnik, a motor aktuális hengere pedig gyenge hatásfokkal, vagy kihagyással működik.

A csörgést okozhatja még az üzemanyagrendszer rendellenessége is, a gyújtás nem állítható - habár a vonatkoztatási jel a vezérműtengelyek pozíciójához kötött. Célműszerrel ellenőrizhetők a működés közbeni értékek, érdemes olvasni a sorok között. Adjon egy pár napot a szerelőjének, hogy korrigálhassa a problémát. Hajrá Fiat!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Melegszik a Sunny

2015. június 1., 10:26 Módosítva: 2015.06.01 10:26
1

Tisztelt Autódoki!

Gondom lett a Nissan Sunny autóm hűtésével. A 94-es gép hűtőjén nincs gomba. Mi vezérli a ventilátort? A computere? Mindent kivettem egyenként, minden működik (ventilátor-jeladó-relé) de együtt nem.

Köszönöm a választ! Ferenc.

Kedves Ferenc!

Az 1.4-es Sunnyt alapul véve a vezérlőegység 9-es lába vezérli a dupla hűtőventillátor reléjét, melyet az 5 & 6 számú biztosítékok látnak el tápfeszültséggel. Ha a részegységek rendben vannak, a kábelek folytonosságát kell ellenőrizzni, valamint a vezérlőegység által kiadott testet.

Célműszerrel megbontás nélkül látható a vezérlőegység által látott motor hőmérséklet, mely alapul szolgál a ventillátorok üzemének szükségességére. A hőfok jeladó egy NTC jellegű érzékelő 20 fokon kb. 2.5 kOhm, 90 fokon kb. 250 Ohm ellenállással. Jó bogarászást kívánok! Ha elakadnak, érdemes egy villamossági szakműhelyt felkeresni.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu