Kattog a kormány a kanyarban

2015. március 22., 08:11 Módosítva: 2015.03.23 14:01
3

Kedves Doki!

2006-os, automata RAV4, jobbkormányos. Mindkét irányba történő kanyarodáskor a kormány mar kis elmozdulás eseten is kattog, 'üt' es nem csak egyszer, hanem többször, több ponton.

Elsősorban indulás után pl. kitolatva ívesen, lassan a parkolóból, rögtön egy bazi nagy kattintással indít, majd vissza előremenetbe, lassú, kormány tekercs elindulás és katt. Emellett van meg egy nagyon fémes hang is kb a bal első kerek irányából. Ez a hang csak egyszer történik meg beindítása és elindulás után (a szerelő azt találta mondani, hogy vákuum a légkondiban...lol) viszont a kormánytekerési kattogás mindig előjön, pl egy körforgalomban ha 3/4-et tekerek... Pluszban jön ehhez egy erős ütés ha mondjuk valami döccenőre megyek rá vagy jövök le (lejövetelnél pl. olyan érzésem van mintha a kerek kottyanna egy hatalmasat...)

Szerelők mar láttak, széttártak kezüket és közölték 'Safe to drive'... És ok nem is hallanak semmit.... Na persze... Van-e valami magyarázat erre a problémára, ötlet a megoldásra vagy inkább hallgassak rádiót hangosan?

Előre is köszönöm a választ! Ákos

Kedves Ákos!

A rádióhallgatás inkább a krúzolás kelléke legyen, az autó futóművéből származó zajok nem annyira megnyugtatóak. Ha a kormányon is érezhető a jelenség, akkor az nem játék, feltétlenül egy teljes, akár megbontásos vizsgálatot javasolok!

A kormány tekerésekor pattogó hang esetén a toronycsapágyak gyanúsak, ekkor legtöbbször szemmel is látható kívülről, hogy a szoruló csapágy miatt a tekercsrugók pattogva fordulnak. A kormányösszekötőket lekötve a két gólyaláb függetleníthető a kormányműtől, így szakaszosan vizsgálható a futómű.

Az irányváltáskor hallható egyszeri nagy kattanás származhat alsó gömbfej problémától is, de a motor felfüggesztésének hibája is adhat terhelésváltásra jelentkező hangot.

A végállás környékére kitekert kormány esetén jelentkező ütemes kattogás a féltengelyek csuklóinak hibáját jelezheti.

Az autó oldalirányú dőlésekor hallható kattogás pedig a stabilizátorok lógását mutatja.

Kérem, keressen egy megbízható műhelyt, ahol a "safe to drive" kijelentést alapos átvizsgálás előzi meg. Ha olyan műhelyt választ, ahol vizsgáztatást is végeznek, egyszerűbb a helyzet, mert a futómű nyúzópadon a felfüggesztés hibái könnyebben felderíthetőek.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Lovak százainak nyihogása hallassék!

2015. március 19., 11:09 Módosítva: 2015.03.20 11:59
4

Tisztelt Autódoktor,

Van egy Citroën C4 Coupém, 1.6 16V 110Le. Őt szeretném egy kicsit egyedivé tenni, szép lassan haladok vele. A csóri 110 lovas 1.6-os motorból lehet-e többet kicsikarni vagy ne is vágyjak rá, hogy jobban menjen? A neten utána olvastam a chiptuningnak, ott írtak szépet és jót, 12-25 lóerő közötti és 15 Nm nyomaték növekedésről írtak.

A kérdésem az lenne,hogy ilyen mértékű teljesítmény növekedést ha valóban elérnek érezhető változást fog hozni az autó dinamikájában ? Érdemes-e 50-80 ezert forintot költeni rá? Szeretnék pár tanácsot kapni, hogy mivel lehetne nagyobb teljesítményt kihozni a motorból, úgy hogy ne kelljen egy kisebb vagyont rákölteni és ezeknek mi a negatív hatása. Bármilyen megoldás érdekel.

Nagyon köszönöm a segítségét! Peti

Kedves Peti!

Az autók tuningolásánál mindig eljő' a pillanat, mikor meg kell határozni a felhasználási területet: mindennapi használatú autó, vagy hétvégi hobbikocsi légyen a szeretett négykerekűből. Ezen kívül a teljesítmény növelésére szánt összeghatár is jó, ha az elején megfogalmazásra kerül - nem könnyű megállni ugyanis a fejlesztés komolyra fordulása esetén.

Nagyobb teljesítmény - nagyobb fékek - futómű átalakítások, stb. és ezek komoly kivitelezése esetén vödörszámra, esetleg talicskával lehet majd önteni a pénzt az autóba.

Nem leszek népszerű, de ha több pacit szeretne a jobb lábával mozgósítani az autó komfortjának megtartása mellett - ide tartozik a megbízhatóság is - akkor a legegyszerűbb egy kétliteres verziót beszerezni. A motor mechanikájának nagyobb megváltoztatása nélkül a vezérlőegység szoftverének optimalizálása lehetséges, de kellő körüljárással, referenciákkal érdemes a piacon ezirányban körülnézni! Ilyenkor csekély mértékű rugalmasságot esetleg kaphat az autó, de csodára ne számítson, még ha azt ígérik is.

A sportlégszűrő, űrtechnika-gyertya, szilikonkék szívócső pedig legfeljebb a boyracerek látványvilágában adhat hátszelet, az autó egy kicsivel sem javul tőle, sőt.

2.0 16v VTS! Ez lebegjen a szemei előtt! Ha megvan, ne legyen rest kigurulni vele a Parkoló Parádéra! De a gyári 1.6 16v is szép, csak ne csináljon belőle Frankeinsteint!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Alapjárat problémák a 323-ason

2015. március 17., 11:00 Módosítva: 2015.03.17 11:00
1

Tisztelt Autódoktor!

Van egy Mazda 323f típusú 1998-as évjáratú autóm. Az alapjárat ingadozik 500-1800 fordulatszám között, mi okozhatja ezt?

Anna

Kedves Anna!

Az alapjárati rendszer tisztítása, ellenőrzése javasolt, valamint ha esetleg a teljesítmény leadásával is akadna probléma, a légtömegmérő környékén is érdemes körülnézni. Ha gyorsítás közben rángató motorüzem jelentkezik, akkor a gyújtás oldalán is lehetnek kopott alkatrészek, de ha már a motortérben matat a szerelő kolléga, a benzinszűrő legutóbbi cseréjét is érdemes felidézni. A szűrő csereciklusa általában 40 ezer kilométer.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Kilenc kör a Föld körül

2015. március 11., 15:42 Módosítva: 2015.03.14 08:46
1

Üdvözlöm!

Van egy 1993-as Ford Mondeom 1.8-as, benzines DOHC motorral: meddig bírja a motorja? Jelenleg jól húz, jól megy, rendszeresen karban van tartva, motor felújítást kellene csinálni? Mi a véleménye?

Köszönöm! Mihály

Kedves Mihály!

Szép teljesítmény az öreg Mondeótól a 360 ezer kilométer. Egy motor halála akkor kezdődik, ha fogyasztani kezdi (a benzinen kívül) valamelyik éltető folyadékát. Egy öreg motor esetében inkább az a legváratlanabb probléma okozója, ha a hengerfej tömítés elöregszik, átrohad. Ekkor a legváratlanabb pillanatokban tűnik el a hűtővíz, vagy válik gőzzé a kiegyenlítő sapkán keresztül.

Ha az autón esetleg volt már hengerfej javítás nagyjából tíz éven belül, akkor ez a kockázat is nagy mértékben csökken. Az időszakos karbantartásokon (olajcsere, vezérlés cseréje) kívül esetleg még a generátor és az indítómotor keféinek, csapágyainak tönkremenetelével kell számolni. Információval szolgálhat egy kompresszió és egy veszteség mérés, valamint a motor belsejének tisztasága is.

Ha az olajcsere ciklusok (15 000 km) pontos betartásra kerültek, az olajbetöltő sapka alatt egy gyönyörű, tiszta motorbelső látható, ami igazolja a mostani autók 30 ezres ciklusának ostobaságát. Véleményem szerint a fentiek figyelembe vételével még simán doboghat az az öreg szív. A gyártó tartósságba vetett hitét az is mutatja, hogy minden alkatrész rendelkezésre áll egy esetleges felújításra, amely profi elvégzése esetén további körök tehetőek meg a Glóbusz körül.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Trutyi az olajsapkában

2015. március 10., 09:47 Módosítva: 2015.03.10 09:47
6

T. Autódoktor!

Mi lehet az oka, és mi a teendőm, ha az olajbetöltőt kicsavarva annak alján enyhén benzinszagú világosbarna, krémszerű valami van. Az autó 2004-es Hyundai Accent 1.3i ls 12 szelepes SOHC, a motor kódja G4EA.

Üdvözlettel: György

Kedves György!

A lerakódás három esetben jelentkezik az olajbetöltő sapkán, illetve a szelepfedél belsejében:

- Téli üzem során, mikor a motor belsejében levő vízpára a motor leghidegebb részére csapódik ki - ez a sapka és környéke. Ez a jelenség ártalmatlan, a lerakódás eltávolítása után még esztétikai kifogás sem lehet, de érdemes időnként ellenőrizni az utánpótlás gyakoriságát, mennyiségét, hogy biztosra mehessünk a jelenség eredetében

- A rossz minőségű, összeöntögetett, több fajta vagy ciklusán jóval többet futott motorolaj esetén hasonló lerakódás tapasztalható. Ekkor már a motor belső felületein vastag, fekete olajkoksz-film is kialakulhat, melyet nagyon nehéz eltávolítani - gyakorlatilag csak mechanikai úton lehetséges.

- Ha a motorolajhoz hűtőfolyadék kerül. Ez a legveszélyesebb lehetőség, azonnali javítás után kiált. A hengerfej tömítés, vagy némely típus esetében az olajhűtő tönkremenetele folyományaként lehetséges ez. Ilyenkor hasonló emulzió fedezhető fel a hűtőrendszerben / nívópálcán.

A hiba jellegétől függően a hűtőfolyadék szintje is erőteljes fogyásnak indulhat, a vízhőfok is emelkedhet. Valamint a sapkán / motorban / hűtőrendszerben álladóan jelen van a furcsa, krémszerű lerakódás. Attól függetlenül, hogy az első eset valószínűsíthető az ön autójával kapcsolatban, érdemes rendszeresen ellenőrzést tartani a motortérben. A környezeti hőmérséklet tavaszi emelkedésével pedig a kondenzáció utánpótlása abbamarad.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Akkumulátor méretkülönbség

2015. március 5., 15:08 Módosítva: 2015.03.05 15:08
1

Kedves Autódoktor!

Az alábbiakban szeretnék információt kérni: van egy 2006–os évjáratú, SMART Fortwo 0,8 CDI típusú gépkocsim. A benne található – még gyári – akkumulátor lemerült, így azt kicseréltem egy újra. A szerelés közben tapasztaltam, hogy a régi akkumulátor kb. 1 – 1,5 cm mély vízben ( feltehetőleg ) áll.

1. Azt szeretném megkérdezni, ez a jelenség normális és megszokott dolog ennél a gépkocsi típusnál, vagy annak a folyadéknak semmi keresni valója nincs ott ? ( megjegyzés: ezt a folyadékot az akkumulátor kád alján levő nyíláson keresztül le tudtam engedni )

2. Az üzletet, ahol vásároltam az új akkumulátort előzetesen felhívtam, és az akkumulátor pontos paramétereit bemondva érdeklődtem, kapható-e náluk ilyen típusú. Igenlő válasza után döntöttem a vásárlás mellett, ennek ellenére miután otthon beszereltem az új darabot derült ki, 1,5cm-el alacsonyabb a gyáritól. Ezt kiküszöbölendő az új akkumulátor alá elhelyeztem hungarocell lapot, így megfelelően le tudtam szorítani. Kérdés: ez a megoldás megfelelő -e ?

3. Mint most utólag kiderült, az 'újonnan' vásárolt akkumulátor típust már legalább egy éve nem gyártják. ( új akku típusa: BOSCH S4 004 ) Kérdés: ránk nézve hátrány-e az, hogy az "új" akkumulátorunk ott állt az üzletben legalább egy évig? A segítségüket és válaszukat előre is nagyon szépen Köszönöm.

Üdvözlettel: Demkó Zsolt

Kedves Zsolt!

Az akkumulátor környékének teljesen száraznak kell lennie. A tálca lefolyója a meghibásodott akkumulátor / töltőrendszer miatt kijutott sav elvezetésére szolgál, mert e rendkívül agresszív anyag gőze is korrozív, egészségre igen káros. Ha csak sima víz volt az akkumulátor alatt, az inkább beázásból származhat. A hungarocell nem annyira jó ötlet, mert tartja a nedvességet. Ha mindenképpen szükség van a magasításra, inkább megfelelő méretű tömör műanyagot használjon.

Az akkumulátorok méretszabványai sajnos változtak az elmúlt években, mi is belefutunk időnként - legtöbbször Fordok, Toyoták esetében - a méretek különbségéből adódó problémákba, amire legtöbbször az akkumulátorok rögzítéseinek átalakítása nyújt megoldást.

Az egy évet állt akkumulátorral nem lesz gond, ha a tárolása alatt nem merült le, szinten tartották - ezért nem javasolt nagyáruházakban akkumulátort venni, mert a raklapnyi mennyiséget nem valószínű, hogy teszterrel havonta ellenőrizték, feltöltötték.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Zsír helyett fagyi a Corollában?

2015. március 3., 10:44 Módosítva: 2015.03.03 10:44
2

Tisztelt Autódoktor!

A kocsi egy 96-os Toyota Corolla e10 japán verzió. Ma észrevettem hogy a baloldali alsó féltengely gumiharang kirepedt és szórja a zsírt. Még ma rendeltem új harangot és kicseréltem.

Az alsó csukló nem akart lejönni igy lebontottam a felsőt. Amikor levettem a harangot a felső csuklóról meglepődtem mert nem a sima grafitos zsír volt benne, mint az alsóban, hanem sztracsatellafagyi színű zsírnál kissé hígabb szmötyi.

A kérdés hogy ez gyári lehet vagy belemehetett a víz? Kifelé sosem engedte ez a csukló a zsírt és cserélve sem volt soha mivel a gép első gazdától való és most jár 103 ezer km-nél. Nem igazán tudtam eldönteni, mert ilyen kenőanyagot még nem láttam, viszont ez olyan szép egységes hogy vizes zsírnak se nagyon tudom elképzelni.

Árpád

Kedves Árpád!

Mindjárt nyár van, nagyon jó lesz már a sztracsatella szó kimondását gyakorolni, főleg a kókusz és a csokoládé szavak környezetében.

A féltengelyek kiszerelésekor érdemes kimosni a régi kenőanyagot, és friss zsírral gondoskodni a fontos erőátviteli elem megfelelő kenéséről. A fagyiszínű zsír valószínűleg vízzel keveredett, vagy olyan kémiai folyamatok mentek végbe a harang alatt, ami színét - de sajnos kenőképességét is - megváltoztatta.

A 103 ezret futott majd' húsz éves Toyota nagy kincs, vigyázzon rá! Ne feledje, idén is lesz Parkoló Parádé, mindannyian fényesítjük négykerekűinket-e jeles alkalmakra.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Benzinszag az utastérben

2015. március 2., 16:41 Módosítva: 2015.03.02 16:41
1

Helló Doki!

1999-es 4-es automata váltós benzines Golfom van. Menet közben, az első megállás után az újraindítást követően benzinszag keletkezik az utastérben. Mi okozhatja?

Kérem gyors válaszát! Veronika

Kedves Veronika!

A lehető leggyorsabban keresse fel szervizét, mert a benzinszivárgás nem játék, erősen tűzveszélyes az autó ebben az állapotában! Az üzemanyagrendszer rengeteg csőcsatlakozással rendelkezik, nem kizárt, hogy valamelyik szivárog.

De az is előfordulhat, hogy egy nyest garázdálkodott a motortérben és pont az egyik benzincsövön pallérozta csőrágási szaktudását. A folyékony üzemanyag szivárgásán kívül előfordulhat az is, hogy az üzemanyagtank benzingőz-elszívó rendszere szivárog (a fentebb említett okokból kifolyólag). Ez a rendszer csak meleg motornál működik - ez megmagyarázná a hidegindítás utáni hibamentességet. Ne késlekedjen, irány a szerviz!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Menet közben elszállt az ötödik sebesség

2015. február 28., 09:23 Módosítva: 2015.03.01 11:23
1

Üdvözlöm!

Peugeot 307 1.6 váltó problémám van. Menet közben elment az ötödik sebesség, de nem kidobja, csak nem hajt mintha üresben lenne. Előjele nem volt, külföldön vagyok az autóval. Mi lehet a probléma? Használhatom négy sebességgel? 1100 kilométerre vagyok, kibírja hazáig?

Válaszát előre is köszönöm. Bálint

Kedves Bálint!

Amennyiben a sebességváltó a többi sebességet normális módon, könnyen kapcsolhatóan beveszi, és rendellenes hang, rezonancia vagy egyéb újkeletű tapasztalat nem merül fel vezetés közben, az autó normális körülmények között, mérsékelt terheléssel haza vezethető.

Nagyon fontos azonban minden menet közbeni jelenség megfigyelése, illetve számítani kell a váratlan műszaki hiba elhárításának lehetőségére, a szituáció átgondolt kezelésére. (Feltöltött telefon, meleg ruhák, takaró, pénz, jelzőfények, védőfelszerelés, stb...)

A hosszú út előtt azonban érdemes egy helyi szervizben egy nagy megbontás nélküli hibamegállapítást kérni, mert ha csak egy olcsón megszüntethető hiba merült fel, felesleges kockáztatni a kellemetlen hazautat. A hiba bekövetkezhet a váltórudazat / bowden hibájából, a fokozatkapcsoló szerkezet meghibásodásából, de a fogaskerekek fellazulásától is.

A javítás csak a leszerelt váltó megbontása esetén nevezhető nagy munkának, az ötödik sebesség fogaskerék-párja a váltó felszerelt pozíciójában is ellenőrizhető, javítható.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Fulladozik a Peugeot

2015. február 26., 09:59 Módosítva: 2015.02.26 09:59
1

Kedves Autódoktor!

Van egy Peugeot Partnerem 1.9D motorral. Általában egy tartósan magasabb fordulatról visszaesve, vagy hosszabb út után ha visszaesik a tempó, fulladozik az autó. EGR szelepet kitisztítottam, szívósort szintén, alig volt benne valami. Az egyik üzemanyagcsövön viszont észrevettem ,hogy levegős, mielőtt bemenne a gázolajszűrőbe. Amikor fulladozik a motor általában több a levegő a csőben. Ezt mi okozhatja? Adagoló vagy csak valahol defektes a cső?

Válaszát előre is megköszönöm! Ádám.

Kedves Ádám!

A rendszerbe jutó levegő okozhatja a problémát. Kérem, figyelje meg, hogy a jelenség összefügg-e az üzemanyagtank telítettségével. Ha teli tanknál nem, de üresebb állapotban már jelentkezik a probléma, az üzemanyag tankon belül, annak felszívó ágán lehet a gond. Ha a tank tartalmától függetlenül lehet érezni a fulladást, amely minden esetben levegő buborékokkal társul, akkor pedig a tank és az adagoló között kell keresni a levegősödés forrását. De érdemes leellenőrizni az üzemanyagtankot is a megfelelő szellőzésének meglétéről.

Ha nincs levegő-utánpótlás az üzemanyag fogyása során, az autós úgy jár, mint az egyszeri Trabant felhasználó, aki lefestette a tanksapkáját az esztétika jegyében, de ezzel a kis szellőzőlyukat is a közepén.

Az elvi rajzon látható a szellőzés sémája, a 19-es csővég gondoskodik a levegő bejutásáról. A Partnereken is műanyag csövek, műanyag gázolajszűrő, és műanyag kézipumpa található rengeteg csőkötéssel, mindegyiket érdemes végignézni szivárgás szempontjából, ahogy a porlasztóknál levő résolaj-visszavezetés is rendszeresen folyni szokott. A sokat futott példányokon - és az alapmotor kora miatt majdnem mindegyik darab túl van már a 200 000 - 300 000 kilométerén - az adagoló tápszivattyúja is kopásnak indulhatott. Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Nem fűt az Ibiza

2015. február 24., 10:52 Módosítva: 2015.02.24 10:52
1

Tisztelt Doki!

Van 94-es egy 1,4 benzines Seat Ibizám, a nyáron teljes hűtővíz csere és tisztítás után a fűtésem csak langyos levegőt fúj. Nem kis szenvedés és munka árán új fűtőradiátort raktam be a jelenség megmaradt sajnos. A fűtőradiátorba be illetve kimenő cső forró, a ventilátor fokozatok működnek..

Tanácsát, segitségét előre is köszönöm.

Üdvözlettel Gábor

Kedves Gábor!

A műszerfali hőmérsékletjelző visszajelzése nagyon fontos ebben az esetben. Ha nem megy fel a középállásig, illetve ha erősen visszaesik a mutató az autó használata közben, akkor a termosztát hibája valószínűsíthető. Autójában egy műanyag házas termosztát található, amely hajlamos idővel elfáradni - ez a motor állandó túlhűtését jelenti.

Ha a műszer azonban túlmelegedést mutat, esetleg a motor forrásközeli állapotban üzemel, akkor pedig a vízpumpa meghibásodása is gyanúba kerülhet - ilyenkor nincs áramlás a rendszerben, ezt a kiegyenlítő tartályban meg lehet figyelni. A rendszer összerakásakor véletlenül felcserélt csövek esetén is akadhatnak bonyodalmak.

Még a fűtés kezelőszerveinél is lehet galiba, ha a tekerőgomb nem fordul el eléggé, vagy nem továbbítja a parancsot a fűtéscsap / levegőcsappantyú irányába. Ha semmi rendellenes nem tapasztalható, de a fűtés továbbra sem erős, akkor érdemes egy megbízható szerviz segítségét kérni. A vizsgálat legtöbb esetben megvárható.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Beázik a Lupo

2015. február 20., 17:24 Módosítva: 2015.02.20 17:24
1

Üdv!

Nemrég vásároltam egy Volkswagen Lupo 1.4- es 2002-es évjáratú autót. A megvásárlás után egy két problémára fény derült, amikre sajnos nem tudok rájönni. Az egyik ilyen az sajnos a beázó tető. A gép targa tetővel rendelkezik ami tökéletes működik is gombnyomásra, csak éppen a tetőkárpit hátsó része csupa víz. Mi lehet a probléma? Mit kellene megnézni?

A másik igen bosszantó probléma a központi zárral van. Ha bezárom a kocsit a központi zár kattogó hangot ad igaz a kocsi zárva van, de valami dolgozik benne, és ezáltal másnapra lemeríti az akkumulátort. Talán a központi zár vezérlés vagy hol lehet a probléma?

Segítségüket előre is köszönöm! Bence

Kedves Bence!

Az autó legfontosabb része a napfénytető, nagyon helyes, hogy nyitható tetős masinát vett! A beázás helyének kiderítése kicsit bíbelődős feladat, de muszáj megcsinálni, mert a kárpit nagyon gyorsan tönkremegy a víztől, és egy ilyen ritka kivitelhez nem nagyon van elérhető alkatrész. Sajnos a vászontetős autók nem rendelkeznek a fém nyitható tetejű autókban levő vízgyűjtő tálcával, így a bejutott víz egyből az utastérbe jut. A tető élén végigmenő gumitömítést kell végignézni, ha nem végtelenített a tömítés, akkor a végeinél levő résen pont be tud slisszolni a víz. Ha nem elég rugalmas a gumi, az is tud bajt okozni.

A nyáron sokat nyitva levő tető miatt sok UV sugárzás éri a tömítést, érdemes időnként gumiápolóval bekenegetni, hogy megőrizze rugalmasságát. Ha a tetőmechanika nem zár eléggé, vagy nem szoros csukott állapotában, szintén beázáshoz vezethet. Nem sok utánállítási lehetőség van ezeken a tetőkön, de a végállások általában kis mértékben változtathatók. A legjobb szivárgás teszt a slaggal locsolós, illetve a menet közben szélzaj figyelős. Mindkettőhöz két ember szükséges.

A központi zár esetében meg kell keresni a kattogás forrását. Általában a zárakban levő mikrokapcsolók szoktak vacakolni, a gyár nem kínál külön alkatrészt csak komplett zár egységeket. Szerencsére lehet kapni utángyártott mikrokapcsolót a leggyakrabban tönkremenő darab pótlására. A kattogás megszüntetése után érdemes áramfelvételt méretni az autón, hogy az akkumulátor két hét múlva is vidáman pörgethesse az indítómotort.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Eszi az olajat a dCi

2015. február 18., 15:02 Módosítva: 2015.02.18 15:02
9

Tisztelt Autodoktor!

Az utóbbi időben újkorától nálunk lévő 60 KW-os 1.5 dCi Renault Scenicunk nagyon elkezdte fogyasztani az olajat. 170.000 km van az autóban, a turbója 5000 kilométerrel ezelőtt lett felújítva. Sokat hallani az ilyen motorok túlzott olajfogyasztásáról, de én azt gondolom hogy 500 km alatt a nivo max jelzésétől a minimumig elfogyasztani, na az mar durva. Nem igazan füstöl az autó, pláne nem kékesen. Van valami jellemző probléma ami ezeknél az autóknál olajfogyasztást okoz?

Üdv: Richard

Kedves Richard!

Az olajfogyasztás okozója a "nagy könyvben leírtak alapján" a turbófeltöltő, a hengerfejben levő szelepszár-szimeringek vagy a dugattyúgyűrűk körül keresendő, de mielőtt nagyon szétborítanák a motort érdemes ellenőrizni a kartergáz elvezetésére szolgáló rendszert. Ha itt dugulás lép fel és a kartergáz, illetve a forgattyúházban létrejövő nyomás nem távozhat a szívócső, vagy rosszabb esetben a motortér felé, akkor előfordulhat, hogy a nívópálcán át - azt kilőve, vagy a főtengely szimeringeken keresztül keres utat magának.

Legrosszabb esetben nem jut ki sehol, és jelentős mennyiségű olajfogyasztást okozhat. Ha a frissen leállított motor nívópálcájának kihúzása közben erős szisszenés hallatszik a nívópálca csövén keresztül, megvan a hiba - járó motornál megvan a veszélye, hogy egy nagy adagnyi olaj is kiszökell a szabadba a csövön keresztül, de ennek a Júingok' sem örülnének. A kartergáz lecsapatója télen az ott kicsapódott pára miatt lefagyhat, ez a fenti jelenség okozója lehet. Sajnos a felújított turbók nem minden esetben jelentenek hibamentes fődarabot, illetve a beszerelés körülményei is nagyon fontosak.

Érdemes a feltöltőt ellenőriztetni, valamint a turbó olaj-visszafolyó csövének teljes átjárhatóságáról meggyőződni. Ha valóban 170 000 km van a kocsiban, a turbó halála akár még várathatott is volna magára. Ha a felújított turbó ismét meghibásodott, a legfontosabb feladat a feltöltőt tönkretevő ok megszüntetése. A gyári olajcsere-ciklus pedig a tapasztalati javaslat szerint 15 000 kilométerben maximálandó.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Sokat eszik, de legalább nem megy

2015. február 17., 16:12 Módosítva: 2015.02.17 18:29
1

Tisztelt Autódoktor!

Van egy Suzuki Grand Vitara 2.0 hdi 80 Kw-os autóm. A fogyasztásával kapcsolatban kérném a segítségét ami 11 liter körül van. Menet közben olyan érzésem van, hogy 3000-es fordulat körül leszabályoz a motor és nem akar gyorsulni. Már több szerelőnél jártam és több műszeres ellenőrzésen volt az autó, de hibát nem találtak. Az autót normál körülmények között használom nincs terepezés stb.

Ön szerint ez a fogyasztás elfogadható ennél a tipusnál?

Válaszát előre is köszönöm! Zoltán

Kedves Zoltán!

A 11 liter normál, aszfaltos úton való használat esetén rengeteg. A gyári adatok szerint 6-8 liter az országúti és 9.4 liter a városi ciklus alapján mért fogyasztás a típusra. Ha esetleg utánfutót húzna maga után, az okot adhatna a magas értékre.

Az autó fedélzeti diagnosztikai rendszere éberen futtatja az OBD ciklus-teszteket kb. 60-100 kilométerenként, ha valamelyik érték eltérne a gyári jellegmezőktől, a műszerfal MIL hibalámpája sárgán világítana jelezvén, hogy gond van. Ettől függetlenül azt kell mondjam, hogy ahogy a ló is megbotlik összpata-hajtása' ellenére, a számítógép is hibázhat - vagy olyan mechanikai jellegű a hiba, melyet a vezérlőegység csak közvetve, vagy sehogy sem tart ellenőrzése alatt.

A kályhától indulva a levegőszűrő, a szívórendszer, és gázolajszűrő állapota ellenőrizendő, valamint az autó vezérlőegységével maximálisan kommunikálni képes célműszerrel kell megvizsgálni a rendszert. A letiltás általában vezérlőegység reakció, a beavatkozást kiváltó ok a hibatárolóban, vagy a mérhető értékek között fülön csíphető. Ha az autó már részecskeszűrős kivitel, akkor a rendszer akár részleges eldugulása esetén is a teljesítmény csökkenésével, és a fogyasztás nōvekedésével kell számolni, ugyanúgy a sima katalizátoros modellek esetében.

A részecskeszűrő rendszer meghibásodása azonban szintúgy hibajelzést produkálna. Kérem, keressen egy megbízható, naprakész műszerparkkal, szaktudással rendelkező műhelyt a hiba diagnosztizálására, és adjon nekik időt a munkához.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Hűtőfolyadék a Peugeotba

2015. február 13., 10:19 Módosítva: 2015.02.13 10:19
1

Kedves Autódoktor!

Kezeim közé került egy Peugeot 206, 1.4-es, 1998-as, benzines autó. Az előző tulaj láthatóan nem sokat törődött vele. Nem is írnék, ha megtaláltam volna a kézikönyvet interneten, vagy egyáltalán meg lenne a kézikönyv.

A kérdésem a következő. Otthon elvégezhető a hűtőfolyadék cseréje? Nem rátölteni akarok, hanem teljesen leengedni. És mit vegyek és mennyit vegyek? Gondolom desztillált víz. Mennyi a keverési arány? 50-50%? És mennyit vegyek? Mert nem tudom sajnos, hogy mekkora a tartály... Esetleg kézikönyvet letölthető formában ehhez az évjárathoz hol találok? Mert a hivatalos oldalon is csak az újabb típusokhoz találtam.

Előre is köszönöm!

Kedves P206 Tulajdonos!

A szerelési könyvek jogdíj-védelem alatt állnak, ezért nem nagyon találni letölthető verziókat, talán az orosz oldalakon fellelhető a szükséges információ valamilyen nyelven - ha anno jó volt oroszból, nem okozhat gondot a sok cirill betű (mosoly) - az oroszok kicsit lazábban kezelik a jogdíjak behajtását.

De szerintem sokkal jobban jár, ha benéz egy műszaki könyvkereskedésbe, és nem is nagy összegért magáénak tudhat egy saját, legális példányt. A hűtőfolyadék csere a francia autók esetében kicsit furmányosabb a többi gyártmányhoz képest. Javasolnám egy szerviz felkeresését, mert a szétfőzött hengerfejtömítés cseréje lényegesen nagyobb költségvonzattal jár, mint a folyadékcsere.

Ha ragaszkodik a saját kézzel elvégzett munkához, akkor a hűtő alsó csövén keresztül, vagy a hűtő alján levő - berohadásra hajlamos - leeresztő csavarnál kell leereszteni a folyadékot. A teljes töltet (kb. 6-8 liter) egy része - ami a blokkban van - nem leereszthető, mert a legtöbb típuson nincs az öntvényen leeresztő csavar, vagy ha esetleg mégis lenne, kockázatos a kitekerése, mert beletörhet vagy tönkreteheti a menetet, ezáltal nem visszatehető.

Az autósboltokban kapható készrekevert (kb.- 30 fokos), és tömény (- 72 fok) fagyálló hűtőfolyadék. Ha az autóban még gyári a töltet, akkor látható az eredeti feltöltésű folyadék. Ugyanolyan színű - ezáltal összetételű anyag betöltése javasolt. Az évjárat alapján zöld / kék színű folyadék használatos. A rózsaszínű, G12 nevű anyag az aluminium komponensekhez lett kitalálva, manapság majdnem mindegyik gyártó ezt használja.

A csavarok, csövek visszarakása után az új folyadék betöltendő, és a rendszer légtelenítőcsavarjainak kinyitása mellett (egy a termosztát környékén, a másik pedig a fűtőradiátor közelében szokott lenni) addig kell pumpálni a csöveket és rátölteni a mennyiségre, amíg a rendszer légtelen nem lesz. Ezt követően járó motor mellett tovább kell folytatni a tevékenységet egészen addig, amíg a megnyitogatott légtelenítőkön kis gázt adva tiszta folyadék nem lép ki.

Ha minden rendben van, a ventillátornak be kell kapcsolnia, és a belső műszernek nem szabad a normál zóna fölé mennie - természetesen ezt már teljesen zárt rendszerrel kell tesztelni. A forró folyadék égési sérüléseket okozhat, a műanyag légtelenítők pedig előszeretettel törnek - vigyázzon velük! A légtelenítők, és a hűtősapka kinyitása nagyon meleg motornál (80 fok fölött) nem javasolt, sőt TILOS, mert instant főtt husi lehet az ember útban levő testrészeiből. Tapasztalatból tudom, hogy az nagyon rossz érzés - egy T3 örök emléket hagyott a karomon még inas koromból.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Megtorpan a SportKA

2015. február 11., 11:04 Módosítva: 2015.02.11 11:04
1

Kedves Doki!

Olyan problémám lenne hogy az autom 4000-4500-as fordulaton túl nem képes pörögni. Ez a hiba akkor kezdődhetett amikor gyújtótrafó lett rajta cserélve. A trafócsere után kábelt is cseréltem és gyertyákat is.

A megtorpanás minden sebességben ugyan ott van. A gyorsulás 4000-4500-ig fokozatos és egyenletes nincs közben dadogás. Mobiletron trafo van jelenleg benne, Brecav kábelek és NGK platina gyertyák. Mi lehet a probléma? Bosch vagy valami drágább trafó megoldás lehet?

Üdv.: Tamás

Kedves Tamás!

Nem elképzelhetetlen, hogy egy gyengébb kivitelű trafó nem képes a motor teljes fordulatszám-tartományában a kellő szikraszámot kiszolgálni, egy másik gyártmányt érdemes próbára beépíteni. A megnevezett gyártó állítólag angol, de "japánon innen" is készülhet egy másik forgalmazó szerint.

A gyújtáson kívül okozhat még problémát a motor terhelés érzékelése felől érkező pontatlan jel - ha jól láttam a rajzon, a CDR motorkód nyomásjeladót használ, valamint az üzemanyagrendszer ellenőrzése is javasolt.

Kedvenc szavam - a célműszer - ebben a válaszban is fel kell bukkanjon, ugyanis a menetteszt alatt összegyűjtött információk, adatok megkönnyítik a hiba beazonosítását. Gyors, sikeres hibamegoldást kívánok!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Olaj nélkül járatták a Cordobát

2015. február 9., 14:33 Módosítva: 2015.02.10 19:31
200

Kedves Doki!

Egy BBY motorkódú 1.4 16V 2004-es Cordobám van. Elvittem a szerelőhöz, mert kigyulladt az olajnyomást jelző lámpa. Ő kicserélte a gombát. De másnap reggel megint olajnyomás hibát jelzett. Mire odaértem, már a motornak is furcsa kerepelő hangja volt. Ő azt mondta, ebben a hidegben az olaj vizkozitásával van probléma (olajcsere 2014.07.10. azóta 4000 km-t mentem).

Lecserélte V540-re, majd délután felhívott, hogy amíg alapjáraton 30 percig járatta az autót, egyszer csak megállt. A vezérműtengely olaj hiányában megállt és cserélni kell házastól, az egészet.

Én nem vagyok autószerelő, de szerintem, ha megméri az olajnyomást már akkor kimutatható lett volna, hogy nincs elegendő kompresszió és nem történt volna ez. Vagy megnézi az olajpumpát. Nem csak magamtól vagyok okos, több szerelővel beszéltem és fórumokon is ezt mondták.

Most hogyan tovább?

Roland

Kedves Roland!

Sajnos az elsődleges feladat a motorban keletkezett károk felmérése. Remélhetőleg a hengerfej csapágycsészéi nem fáradtak el a kenőanyag hiánya miatt.

Az olajnyomás mérésével valóban látni lehet a rendszer állapotát. A B-s motorkódú VAG benzinmotorokkal szokott hasonló probléma előfordulni az alulméretezett, pláne kopott olajpumpa és a beragadó olajnyomás-szelep miatt. Főleg az elhanyagoltabb példányoknál nagy a kockázat, de teljesen karbantartott autó esetében is benne van a pakliban.

A 15 ezres olajcsere több, mint javasolt ezeknél a motoroknál. Az olajteknő levételét, és a főtengelycsapágyak ellenőrzését feltétlenül javasolom, de ez a mozzanat amúgy is aktuális, hiszen az olajszivattyú is ott van.

Világító olajnyomáslámpa esetén nem szabad járatni a motort egy percig sem, kivétel ez alól ha meggyőződtünk arról, hogy fals visszajelzéssel van dolgunk. Ezt mérőműszer segítsége nélkül úgy tudhatjuk meg, hogy a kitekert olajnyomás-gomba nyílását figyeljük, miközben valakit megkérünk, hogy indítózzon. Ha nem jön olaj, akkor marad a tréler és irány a szerviz!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Ráz a Skoda kormánya

2015. február 6., 10:04 Módosítva: 2015.02.09 10:11
1

Kedves Autódoktor!

Egy érdekes jelenség tanúja voltam a minap! Az eset haza felé történt a munkahelyemről mégpedig a szeretett autómmal ami a család rendelkezésére áll már több mint 8 éve szinte hibamentesen!

A szóban forgó autó egy 2001 Skoda Octavia 1.6-os. Egy erőteljes indulás után erős kormányszitálás vette kezdetét amit én úgy érzékeltem mint ha defektet kaptam volna. Megállás után ellenőriztem a kerekeket de defektnek és kerékmozgásnak jelét nem tapasztaltam! Mivel más ötletem nem volt 20km/h-ás sebességgel hazaevickéltem vele,de még a kezem is belefáradt! A nagyobb "baj" ott kezdődött amikor másnap a szerelőhöz akartam vinni a jelenség teljesen megszűnt és még a szerelőm se talált híbát!

Átnézte minden féle módon megmozgatott mindent és csak a toronycsapágy volt az ami nem tökéletes azonkívül semmit! Ön szerint mi lehetett az oka a kormányszitálásnak ami azóta se jött ki rajta!

Kedves Skoda Tulajdonos!

Kísérteties jelenséggel állunk szemben. Ha erőteljes, ráadásul esetleg kitekert kormány mellett végrehajtott indulás következménye volt a tapasztalt hiba, akkor talán a féltengelycsuklók valamelyike okozhatott olyan excentricitást, szöghibát a tengelyhajtásban, ami esetleg rázást eredményezhetett. Ezzel a feltételezéssel csak az a probléma, hogy a rázásért felelőssé tehető csuklón a kopottság és a hézagos állapot észrevehető kellene legyen.

Egy alapos ellenőrzés azért ráférne az erőátvitel alkatrészeire esetleg úgy is, hogy előtte egy tesztkör alkalmával teljesen kitekert kormánnyal fordulnak egy-két kört mindkét irányban kicsit vehemensebben, hátha a jelenség megismétlődik.

A másik lehetőség nagyon egyszerű, de szintén nem túl gyakori. Ha valamelyik első felni belsejére nagyobb mennyiségű hó / sár tapad, az szintén kiegyensúlyozatlansághoz vezet. A jelenség pedig olvadás hatására meg is szűnik. Ez utóbbi inkább akkor tapasztalható, ha az autó tengelyig érő hóban / sárban járt a rázás előtt. Feltétlenül járjon utána!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - deltamark.hu

Folyik a fűtés a Peugeotban

2015. február 5., 12:09 Módosítva: 2015.02.05 12:09
1

Helló Doki!

Van egy 2004-es 1.4-es Peugeot 206-osom. Az lenne a problémám, hogy a vezető oldali ülésnél a gumiszőnyeg alatt tiszta vizes. Hogyan tudom megállapítani, hogy a radiátor szivárog vagy a cső?  A javításához szét kell szedni az egész műszerfalat, vagy a fűtőradiátor alul kihúzható a pedáloknál? Mit javasol a probléma elhárításához?

Üdvözlettel: Józsi

Kedves Józsi!

Papírforma szerint a műszerfal leszerelése szükséges a radiátor cseréjéhez. De kis kényelmetlenséget felvállalva, a lábtérbe feküdve, kitekert pózban szerelve a mutatvány elvégezhető nagyon nagy megbontás nélkül is. A radiátor meghibásodása mellett a rácsatlakozó vízcsövek tömítései is szivárogni szoktak, ebben az esetben a javítás egyszerűbb. A szivárgás helyének beazonosításához zseblámpa és a fent említett kígyótestű akrobata póz felvétele szükséges, vagy bekukkantó-tükörrendszer kiépítése.

Nagyon fontos információ, hogy lehetőleg ne használjon semmilyen hűtőtömítő anyagot a szivárgás megszüntetésére, mert azzal nem csupán a szivárgás helye dugul el (ha eldugul egyáltalán), hanem a hűtőrendszer egyéb helyein is keletkezhet keresztmetszet szűkülés, ebből következőleg pedig hatásfok csökkenés sem elképzelhetetlen.

Az elázott szőnyegek teljes szárítása szükséges, mert a vizes gócpont melegágya lehet a korróziónak, valamint az autó belseje állandó párában úszik, örökös friss levegőt / klíma működtetést kívánva. A szőnyeg sajnos nagy megbontás árán bontható ki, de szép idő esetén részleges megbontással, kitámasztással talán elérhető a száradás.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Folyik az olaj a Volvóból

2015. február 4., 09:57 Módosítva: 2015.02.04 09:57
3

Kedves Doki!

Adott egy 2000-es gyártású V40, 1.9Di motorral (D4192T2) és egy M5D jelű váltóval, 325 ezer km-rel az órában. Az autót decemberben kuplunghiba miatt szétszedtem, a kopott tárcsát újra cseréltem, a szerkezetet és a lendítőt a 0,3mm-es kúposság miatt felköszörültettem egy hozzáértővel. A váltó harangja erősen szennyezett volt, olaj és por alapú trutyi borított mindent, valamint észrevettem, hogy a lendítő felől lévő ft. csapágy fedélnél lévő tömítés ereszt, így a főtengely szimeringet és a blokk+fedél közötti szilikon tömítést is újra cseréltem (Reinz+Reinzosil).

A váltót közel fémtisztára takarítottam, a szimeringeket, nyelestengelyt lechekkoltam, szivárgás, lógás nincs, olajból az előírt mennyiséget kapta meg. Az olajszivárgást problémáját megoldottnak tekintettem, a váltót visszaraktam. Következett a próba álló helyzetben, rövid időn belül a harang alján pici olajcseppek jelentek meg . A színe/szaga alapján váltóolaj, a lendkerék és a szerkezet, valamint a blokk felőli oldal teljesen száraz. A váltó teljesítménye 3-5 csepp/perc.

Kérdés, hogy a váltó csavarjainál juthat-e ki ilyen mennyiségű olaj, feltételezve, hogy minden más tökéletes? Még beépített állapotban gondoltam egy túlnyomásos tesztre: néhány tized barral megkínálom a váltót a szuszogón keresztül.

Választ előre is köszönöm! Üdv: Rajmond

Kedves Rajmond!

Ha a nyelestengely szimering nem került cserére, akkor a hiba sajnos megalapozott. A gyűrűnyi méretű tömítés anyaga ugyanúgy megkeményedik idővel, mint a többi szimering a motorban - lásd hátsó főtengely szimering - és a benne levő feszítőrugó ellenére sem tud pontosan illeszkedni a tömítendő fémfelületre.

Ráadásul a kemény gumi képes nútot húzni a fémbe, az új szimering feladatát ellehetetlenítve. Ilyen esetekben az új tömítést kicsit arrébb kell beütni, hogy a tömítőajkak máshol fussanak, vagy eltérő vastagságú szimeringet kell alkalmazni.

A V40 sajnos Renault váltóval szerelt svéd masina, (amit Hollandiában raktak össze). A szimmering cseréje főleg a kulisszánál levő tömítés esetében a váltó teljes szétszedésével jár.

A Renault - számítva a csöpögő kulisszára - kis olajfelfogó tálcát is kreált a váltókar csatlakozása alá. Biztos volt valami a croissantban azon a borongós francia reggelen.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Füstöl és rángat a Panda

2015. február 2., 10:12 Módosítva: 2015.02.02 10:12
3

Kedves Autódoktor!

Jelenleg egy 2005-ös évjáratú, 1.3 Multijet motorral felszerelt Fiat Pandával járok (DPF szűrő nélküli változat). Reggelente nehezen indul, (évszaktól függetlenül) a motor egyenetlenül jár, kék füstöt nyom ki magából,ami ráadásul még büdös is. A porlasztókat bemérettem (fél év alatt kétszer is), azokat rendben találták. EGR szelepet kicseréltettem, a probléma ugyanúgy fennáll.

Meleg motornál viszont sem a büdös kék füst, sem a motorrángatás nem jelentkezik. A motorrángatás 1500-as fordulatszámon a legerősebb, de ez csak álló helyzetben. Kihez fordulhatok és mit tehetek? Több szerelőnél voltam és elfogytam az ötletekből.

Üdv: Balázs Dániel

Kedves Dániel!

Az autó célműszeres vizsgálatát, teljes rendszerdiagnosztikáját javasolom elvégeztetni, ez megkerülhetetlen lépés egy ilyen rendszerű autónál. Kérem keressen egy megbízható, a feladathoz szükséges technológiai színvonalon álló szervizt, és adjon nekik pár napot - néhány hidegindítási kísérlet miatt - a hiba pontos meghatározására. Szervizt nem javasolhatok reklámozási protokoll miatt, de az autóban Bosch rendszerű befecskendező van, országszerte sok városban megtalálható a német cég szerviz-képviselete.

A probléma származhat üzemanyagnyomás elégtelenségből, mely fakadhat porlasztó / üzemanyagpumpa / nyomásszabályozó hibából. Valamint nem elképzelhetetlen egy izzítási probléma, vagy egyéb motor mechanikai meghibásodás sem, ahogy villamossági oldalon is lehetnek zűrök.

A célműszeres vizsgálat közben a képernyőn megfigyelhető az motor minden fontos paramétere működés közben, az értékekből, eltárolt hibákból pedig látható a követendő út, amely a megoldáshoz vezet. A professzionális diagnosztika nem olcsó, de a szükségtelen alkatrészcserék, próbálkozások feleslegesen terhelik az autótulajdonos pénztárcáját.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Bugyborékol a Punto

2015. január 30., 10:41 Módosítva: 2015.01.31 17:52
16

Kedves Autódoktor!

Adott egy 1999.12. gyártású Fiat Punto 2, 5 ajtós 1.2 8v benzines autó, és az a problémám, hogy hidegen indításnál az anyós ülés felől 1-2 másodpercig bugyborékoló hangot hallok! Utánna jelenség megszűnik, nem rángat, nem forr a víz! Mi lehet a probléma és hogyan orvosolhatnám? Észrevettem, hogy használat után a hűtőfolyadék az alapból feltöltött szintnél kicsit nagyobb szokott lenni de ez az állapot visszaáll!

Előre is köszönöm!

Kedves Punto Tulajdonos!

Az indítás utáni hangok a hűtőrendszer áramlásából származnak, a buborék hangok pedig levegő jelenlétére utalnak. A rendszer járó motor és megfelelő folyadékszint mellett hamar légteleníti magát, majd rendben teszi a dolgát. A tartályban levő szintjelzések nyomás nélküli, hideg motornál használhatóak támpontként, üzemmeleg állapotban a tartály tágulási térként is funkcionál, ilyenkor nyomás alatt van a forró víz.

A tartály felnyitása ilyenkor tilos, mert a forró gejzírként kilövellő hűtőfolyadék komoly égési sérüléseket okozhat. Kérem, ellenőrizze a folyadékszintet hideg állapotban, szükség esetén töltsön utána, hogy a "max" jelzésnél legyen a mennyiség. Ha továbbra is tapasztalható a furcsa hang reggelente, akkor keressen fel egy szervizt, hogy a hűtőrendszer nyomás-diagnosztikáját elvégezhessék. A folytonos levegősödés esetén nem kizárható egy kezdődő hengerfej tömítettlenségi hiba sem, Puntoknál nem ritka eset a tömítés átégése, elrohadása.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - deltamark.hu

Villog a MIL lámpa a Vectrában

2015. január 28., 14:18 Módosítva: 2015.01.28 14:18
1

2001-es évjáratú, Y22DTR motorkódú, Opel Vectra 2.2 dti. Az autó nem indul csak startpilottal és villog a motorcseklámpa. Mi lehet az ok? Valami konkrét tanácsot tudnának adni?

Kedves Opel Tulajdonos!

A gyakori "startpilot indítás" nem tesz jót a motornak, az tuti. A motorhiba-jelző lámpa villogása azt jelzi, hogy aktuális, súlyos hibát tárolt a motorvezérlő. A hiba kiolvasása csak célműszerrel lehetséges, és szükséges is, mert a vezérlőegység észrevételei alapján könnyebb lesz azonosítani, és megszüntetni a hibát. Ha a motor az agresszív indítás után működik - valószínűleg csökkentett módban, akkor valószínűleg az adagolószivattyú hibásodott meg, nyomásveszteséggel üzemel, melyet a befecskendezett éghető anyag miatt történt felpörgés ellensúlyoz indítás közben.

Valószínűleg húzásra is beindulna a motor egy idő után. Az autójában levő adagolószivattyú házának belső kopása, korróziója esetén felléphet a fenti ismérvek alapján azonosítható hibajelenség.

Ha a diagnosztika is az adagoló hibáját igazolja, a fődarab szakszerű javítása vagy cseréje szükséges. Ilyenkor a porlasztócsúcsok ellenőrzése és a gázolajszűrő cseréje is szükséges!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - deltamark.hu

Élhet egy autó tovább?

2015. január 27., 09:43 Módosítva: 2015.01.28 14:45
1

Sziasztok.

Van egy dilemmám, igazából olyan elméleti. A helyzet az alábbi:

Van egy Stilo 1,2 - 13 éves. Volt vele minden gond az évek során (pl váltócsere is de az még hálistennnek a garancia időben). Van benne 210 ezer km. De megy. Igazából a felét én nyomtam bele az első néhány évében, azóta második autóként dolgozik (asszony). Többször össze lett törve, asszony/legnagyobb fiúgyerek dodzsemeztek néhányszor (akkor még volt Casco is rá: kiszámolva a befizetett összeg nem biztos hogy fedezi a rá költöttet).

A legutóbbi "karcolásokkal" már nem is foglalkozok: 5 ajtós, ebből 4 ajtó törött... Ezen felül ami elromlik, azt megjavíttatjuk a "szomszéd" szerelő megcsinálja.

Nos van két alternatíva:

1. kidobom. Kapok érte kb. 200 ezer Ft-ot, veszek egy "alighasznált" alsóközepet 2-3 milláért, vagy egy új kisebbet. Nem lenne gond. A történet talán velük is azonos lenne, az elkövetkező 5 évben a középső/legkisebb fiúgyermek dodzsemezik (remélem asszony már nem), stb.

2. Régi szóval élve "generáloztazom" az öreg Stilót. mindent, (ami nem az esztétika (tőlem a törött ajtó is maradhat ha funkcionálisan ok), kb

Nos, az elméleti kérdések:

- Van ennek értelme?

--- Mégis csak egy tárgy, amiről ha levakarja az ember az út porát teljesen ok. még néhány 10 év és oldtimer lesz.

--- Vagy csináljam a szokásos/sztereotip verziót = eldob és új? = ezeket 5 évre tervezték?

- létezik ilyen alternatív megoldás kishazánkban? Mármint találni olyan csapatot akik nem b.ák át a fejemet úgy hogy képesek is rendbetenni azt aminek rendben kellene lennie? Tehát ez tényleg elméleti: élhet egy tárgy tovább, az alkotó szándékán túl?

Köszönettel: Sáfár Péter

Kedves Péter!

Ha az autó újként lett vásárolva, tehát valóban 210 ezer kilométer van benne, akkor azért nem kell még feltétlenül leírni. Valóban van már számított gyártói élettartam a dologban, de a motorhoz nem kéne nyúlni a szokásos karbantartásokon kívül, ha nincs vele probléma.

Ha dízel lenne, akkor jobban rezegne a léc a sok várható költség miatt (turbó, lendkerék, kuplung, motor, stb.). A benzines Stilókon viszont a hátsó híd szilentjeinek cseréjén kívül nem jut eszembe nagy probléma - ha eddig mindig megkapta ami jár neki, hálás masina lehet belőle. Érdemes egy teljes állapotfelmérést csináltatni, hogy lehessen látni a várható műszaki problémákat, az azokhoz tartozó költségvonzattal együtt.

A karosszéria rendberakása is talán azért jöhet jól, hogy ne legyen a leharcolt vas érzés a kocsi használata közben, mert akkor valószínűleg nem nagyon fognak vigyázni rá továbbra sem. A dodzsemező ifjú titánokat pedig meg lehet fékezni az okozott sérülések javítási költségeinek bevasalásával, illetve az autó rendszeres takarítását, simogatását is rájuk lehet bízni - rendszeres ellenőrzés mellett - hogy megtanulják, hogyan kell vigyázni egy autóra, nem csak elhasználni. Sajnos a közös lónak túrós a háta szólás ebben az esetben elég aktuális. Ebben apai tapasztalataidat kell elővenned, nem műszaki kérdés. A legutóbbi gondolat akkor is fontos, ha mégis vérfrissítést hajtanál végre a család járműparkjában.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - deltamark.hu

Sziszeg a Punto

2015. január 22., 11:37 Módosítva: 2015.01.22 11:37
2

Helló,

van egy Fiat Punto 1-es, '96-os évjáratú. Elszállt benne a lambda szonda, most ki is cseréltem egy Bosch-ra, tehát nem egy gagyira. Kipróbáltam az autót, és gyorsításkor sziszegő hangot hallat, de nem gyorsul. Mintha elszálltak volna belőle a "lovak". Szerintetek mi lehet a gond?

Válaszotokat előre is megköszönöm, üdv Péter

Kedves Péter!

Nagyon fontos lenne kideríteni, hogy a sziszegés az autó melyik részéből hallható gyorsítás közben. Nagyon valószínű, hogy alulról származó hangról van szó, ez esetben katalizátor / kipufogó dob dugulásra lehet elsősorban gondolni, de mindenképpen a kipufogó rendszer környékén lesz a probléma.

Ha azonban mégis a motortérből süvít valami, akkor esélyes a szívórendszer tömítettlensége, de ez utóbbi valószínűleg alapjárati gondokkal is járna, és a mérhető értékekből, valamint a hibatárolóból is kiolvasható lenne erre vonatkozó információ. Az eldugult kipufogórendszer folyománya is lehet a lambdaszonda hibás működése, mert a szondát alapvetően az áramló kipufogógázok oxigénszint-mérésére konstruálták. A kipufogórendszer szakaszolt szétszedésével hamar kideríthető az eldugult szakasz, a hibás alkatrészt cserélni kell, a kiherélés a látszat ellenére nem jó ötlet.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - deltamark.hu