Porszívós horror a fedélzeten

2015. május 29., 15:32 Módosítva: 2015.05.30 11:50
3

Tisztelt Doki!

Érdekes kérdéssel fordulnék Önhöz. Francia autóm (Peugeot 307, 2001 éj. 1.6l, 80kw, Benzin, 141ezer km) a rémhirekkel ellentétben még sosem hagyott cserben, 3 éve szolgál hibátlanul(!!!). Ma reggel (nem első eset) történt a következő dolog. Tegnap egy szivargyújtóról működtethető kis porszivóval kitakaritottam a kocsit, ezt elég ritkán használom inkább kutakra járok 50 centért.

Ma reggel munkába menet ahogy inditottam az autót, veszettül rángatott a motor, az egész autó rezgett és nagyon de nagyon hangosan csörgött a motor (igazából nem a motor csörgött, hanem rázta a műanyag elemeket homlokfal stb. az volt ilyen hangos), és jött a hibaüzenet, kivillant a motordiagnosztika, de a gyomrom majd felfordult annyira rázta a motor az autót. 2-3 leállitás és inditás után abbahagyta a rázást, eltűnt a motordiagnosztika. Ez nem az első porszivós esetem, az elmúlt 1-2 évben kb még 3szor használtam a porszivót és minden használat után másnap a hideg motor ugyan ezt csinálta.

Ma volt dolgom vele szerelőnél (féktárcsák stb..) Ránézett a hibakódolvasójával és nyoma sem volt a reggeli kalandomnak a gépben. Egy korábbi szerelő aztmondta ne dugdossak minden sz*art bele a szivargyújtó aljzatba mert nem arra való, ma is azt tanácsolták hogy dobjam ki azt a porszivót. Van Önnek ötlete, ez az eseménysorozat valóban egy hibás (esetleg zárlatos) elektromos eszköz eredménye amit a szivargyújtóba dugtam? Ha esetleg konkrétan meg is tudná magyarázni, hogy hogyan okozhat ekkora változást egy akármi a szivargyújtón keresztül, nagyon hálás lennék, érdekel a magyarázat.

Remélem nem kértem túl sokat. Üdv.! Gábor

Kedves Gábor!

Nagyon fura, majdnem kísérteties jelenséggel állunk szemben. Alapvetően nem lehet kapcsolat a szivargyújtó és a motorvezérlés között. A szivargyújtóba dugott hibás fogyasztó elsősorban a rendszer biztosítékát vágná ki. Ami esetleg nem kizárt - igaz, nem is jellemző - hogy egy olyan elektromágneses zavart kelt a porszívó, amely valamilyen módon összezavarja az autó elektronikáját. Ezt a legegyszerűbben úgy lehet kipróbálni, hogy kérje meg a szerelőjét, hogy porszívózás közben figyelje az autó működési paramétereit a célműszerével: ráadott gyújtás valamint járó motor mellett is.

Ha a takarítás közben rendellenes értékek, hibás motorüzem tapasztalható, és az autórádió is zavaros adást ad a porszívó használata alatt, a hiba és annak okozója valóban bizonyításra került. Ha teheti, hagyja az autót egy reggeli indításra a szerelőnél, hogy az esetlegesen jelentkező probléma tapasztalható, vizsgálható legyen. Ha valóban a porszívó okozza a bajt, van egy kurrens árucikke a kommandós osztag számára, ők vagyonokat áldoznak az autók működését zavaró eszközök beszerzésére.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Kell-e cserélni a vezérműláncot?

2015. május 28., 10:03 Módosítva: 2015.05.28 10:11
2

Tisztelt Autódoktor!

Érdeklődni szeretnék vezérműlánc cseréről, ennek periódusáról. Sokat olvastam a témában, de semmi kézzelfoghatót nem tudtam meg, csak annyit, hogy láncos autóknál nincs csereperiódus.

Van egy Opel Astra H 1,4 2004-es (Z14xep motor) autóm. Egyik szerelő azt mondja, hogy nem kell cserélni, másik azt, hogy a biztonság kedvéért jó lenne. Most járok 191 000 km-nél. Azt is olvastam több helyen, hogy elég akkor cserélni ha a motor már csörgő hangokat kezd kiadni. Ez eddig még nem történt meg szerencsére. Érdekelne a véleménye, hogy ennél a típusnál cseréljem mindenféleképpen vagy ráér amikor jelzi az autó? Segítségét nagyon szépen köszönöm!

Üdvözlettel, Szabó Gábor

Kedves Gábor!

Tapasztalataink alapján két fajta Opel vezérműlánc létezik:

az egyik majdhogynem az autó élettartamát kiszolgálja csendben futva, a másik pedig ehhez képest tiszavirág-életű, és már 60 000 km-nél hallat magáról.

Az biztos, hogy a gyári harmincezres olajcsere ciklus nem való ennek a motornak sem, leginkább a tizenöt, de maximum a húszezer kilométer az a távolság amit még kibír az a gyűszűnyi olajtöltet anélkül, hogy vastag olajsárral lepje el a motor belsejét és fityiszt mutasson a kenésért könyörgő csapágyaknak. K

ét egyforma, új autón végeztünk kísérletet, a harmincezres verzióban meg is szólalt a lánc és a hidrotőkék is úgy hatvanezer környékén, a tizenötezres ciklusú masina vígan muzsikált tovább csendben. Papírforma szerint valóban olyan lánccsörgéssel jelez a vezérlés a mandátuma lejárásakor, amit egy Dél-Angliai kísértet is megirigyelne.

Általában indításkor lehet hallani az első jeleket, de ha már járó motor mellett is csörög a motortér, nincs mese - cserélni kell. Ha hosszú távon tervez az Astrával, érdemes megelőzni a bajt, és a gyári, bizonyított láncszettet egy szintén eredetire cseréltetni legkésőbb az első - indításnál jelentkező - jelnél. Ne kísérletezzen nem gyári alkatrészekkel, és az első főtengely szimmeringet valamint a vízpumpát is cseréltesse, ha rászanta magát a műveletre.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Morog a Quattro

2015. május 27., 15:15 Módosítva: 2015.05.27 15:15
1

Helló Doki!

Négy karikás, 15 éves, benzines Quattro-m futás közben a sebesség növekedésével megegyezően felerősödő morgással reagál, amely morgás abbamarad már egy enyhe ívű jobbos kanyarban is. A hangmagasság nem változik, balos kanyarban nem szűnik meg. Ön miféle hibára gyanakszik?

Köszöni a válaszát: Zsolt

Kedves Zsolt!

Kerékcsapágy probléma áll a dolog hátterében elég nagy valószínűséggel. A duplasoros csapágy egyik felén sérült/tönkrement valamelyik görgő, vagy maga a futópálya, a másik fele még éppen (és épen) dolgozik. Ezért tapasztalható irányváltáskor eltérő hang. A jelenség gyors lefolyású, erőteljes romlási mutatókkal.

Mihamarabb cseréltesse ki a hibás csapágyat, mert ha a belső gyűrűk megforognak a tengelycsonkon, annak a cseréje is elengedhetetlenné válik. A nagy sebességű autózás felgyorsítja a csapágy végleges elmúlását. Kizárólag márkás csapágyat engedjen beszereltetni a futómű javításakor. A prémium minőség hosszútávon olcsóbb a gagyinál!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Kerepel a Polo

2015. május 26., 13:30 Módosítva: 2015.05.26 13:30
1

Szia Autódoktor!

Azzal a problémával fordulnék hozzád, hogy van egy 6n2-es 2001-es VW Polo-m 1.4 16v, menet közben egy furcsa kerepelő hangot hallok a motortérből, gáz elvételkor lassabb gázadásakor intenzívebb, kuplung kinyomására megszűnik, valamint üresben sem jelentkezik a hang. Mi lehet ez, merre induljak?

Válaszod előre is köszönöm! Norbi

Kedves Norbi!

Ajjaj! Ismétlem: ajjaj! Ha a kereplő hang nem az erőátvitel felől hallható, és az általad leírt kritériumok alapján csalogatható elő, elég esélyes, hogy komoly mechanikai problémák vannak jelen a motorban.

A tipus hidrotőkéinek csattogása gyakori dolog, főleg ha a motorolaj minősége és mennyisége gyakran eltért a gyárilag maghatározottaktól. Azonban a tőkecsattogás a tengelykapcsoló állapotával/státuszával nem összehozható dolog.

A főtengely csapágyak ellenőrzése javasolt. Sajnos a 16 szelepes korabeli VW motorok amúgy is nyűgösek olajnyomás szempontjából, ez még egy lapáttal rátesz a nem kielégítő kenés miatt bekövetkező motor- meghibásodás kockázatára.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Időnként eltűnik az olajnyomás a Seaton

2015. május 22., 13:15 Módosítva: 2015.05.22 13:15
2

Tisztelt Doktor!

Olyan problémám lenne, hogy 2001-es Seat Cordoba 1.4 MPI autómmal folyamatos harcot vívok:

elindulás után amint 1500-1700-as fordulat közé ér a motor (ha gyorsítok és épp átlendül felette akkor nem), felvillan az olajnyomás visszajelző és csippan 4-et vagy 5-t. Gyorsításra vagy lassításra elalszik.

Ám ha már melegebb a motor és jobban igénybe vétel alá van helyezve, például városban, akkor már 2000-es fordulatnál is jelentkezik a hiba és semmilyen úton módon nem alszik el a visszajelző.Történt már olajcsere, kapott új olajgombát, olajszűrőt, de ezek nem oldották meg a problémát.

Köszöntettel: Erik

Kedves Erik!

Kérem, méresse meg az olajnyomást egy mechanikus órával is, majd menjenek el egy tesztkörre a kollégával, hogy a probléma tapasztalható és az olajnyomás aktuális értéke látható legyen.

Ha a jelenség alkalmával megszűnik az olajnyomás, a kocsi használata nem javasolt, és a kenési rendszer megbontásos vizsgálata szükséges.

Ha a nyomás rendben van, akkor villamossági oldalon keresendő a probléma.

Sajnos a VW csoport hasonló motorjainál előfordulhat kenési probléma az olajszivattyú kopásából, vagy a rendszerben dolgozó szelepek szorulásából adódóan.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Mekkora a Punto fordulóköre?

2015. május 21., 13:57 Módosítva: 2015.05.21 13:57
1

Tisztelt Doki!

Olyan problémával fordulnék önhöz hogy a 98'-as Punto-m (1.7TD) túl nagy köríven tud csak megfordulni. Ugyanilyen Punto van a cégnél is bentm de az olyan mint a dodgem. Mindenhová könnyen belehet fordulni vele. Az enyém olyan hogy pl. Tesco, Obi parkolóba két kocsi közé 2x-3x ra lehet csak rendesen beállni. Pedig ugyanoda a család kombi Megane II-vel elsőre beszoktunk fordulni. Milyen alkatrész vagy rossz beállítás eredményezheti ezt? Előre is köszönöm.

Üdvözlettel: Roland

Kedves Roland!

A fordulókör pontos értéke az autó kézikönyvében megtalálható, nagyjából 10-12 méter körül lehet, sajnos erre vonatkozó értéket nem találtam egyik adatbázisunkban sem. Egy üres parkolóban le is mérhető a valós érték, így látható ha valami nem stimmel az autójával - érdemes mindkét irányba mérést végezni.

A fordulókör akkor változhat, ha a kerekek nem fordíthatóak el teljesen, de ehhez vagy nem megfelelő kormánymű/futómű alkatrész beépítésére, vagy erős futómű deformációra van szükség. Ha a futómű beállítási hibájából történne ilyen pontatlanság, az az autó rossz egyenesfutásában, úttartásában, és erőteljes gumikopásban is jelentkezne.

Ha az autó kerekei mindkét irányba azonos kormány fordulattal tekerhetők a két végállásig, a hibás összeszerelés is kizárható. A futómű ellenőrzését, műszeres beállítását érdemes évente egyszer elvégeztetni a gumikopás, és a stabil útfekvés érdekében - a mérőpadon egy csapásra kiderül minden turpisság!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Haloványan világít a tompított

2015. május 20., 13:54 Módosítva: 2015.05.21 12:13
3

Kedves Autódoki!

98'as Daewoo Nubirám tompítottja (az izzó cseréje, és a burok políroztatása ellenére) nagyon halovány. Olyannyira, hogy esténként félek közlekedni, mert annyira rosszul látni az utat. A refim olyan, mint másnak a tompított fényszórója. Mit lehet még tenni? Válaszod előre is köszönöm!

Üdv! Attila

Kedves Attila!

Először a lámpatestek feszültségellátását ellenőriztesse. Egy hibás testkontaktus, vagy egy félig eloxidálódott tápkábel miatt simán megeshet, hogy a 12-14 Volt helyett annak csak töredéke jut el az izzószálakig. Mivel a xenon elvű izzók haszálatát offolták jó néhány évvel ezelőtt az illetékesek - pedig hozzátenném, egy cseppet sem vakítanak kevésbé a rosszul beállított, gyári xenon szisztémák sem - marad a mindenhol kapható +30, +50 jelzéssel kapható, emelt fényerejű izzók beépítése. Ezek nagyszerűsége abban rejlik, hogy nem terhelik túl az elektromos rendszert, nem olvasztanak foncsort, mégis nagyobb fényt adnak. A nagyobb teljesítményű (75/100/110 Watt) izzók átalakítás nélküli beépítését pont az előbbiek miatt nem javasolom. Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Fogy az olaj a Datsunból

2015. május 18., 10:05 Módosítva: 2015.05.18 10:05
1

Tisztelt Autódoktor!

Van egy Daihatsu Cuore 1,0 három hengeres kisautónk, 2002-es évjárat. Az a probléma vele, hogy fogyasztja az olajat. Néha füstöl is (nem mindig) és a légszűrő házban is van olaj (elég sok). Vagy inkább olajsárnak mondanám.

Mi okozhatja ezt? Köszönöm megtisztelő válaszát. Norbert

Kedves Norbert!

Ha a kartergáz olyan magas olajtartalommal bír, ami a légszűrőben is lerakódást okoz, sajnos a dugattyúgyűrűk kopása, esetleg letapadása valószínűsíthető. A motor megbontása esetén a hengerfej felújítása is szükséges, mert a szelepszárszimmeringek megkeményedése és a szelepvezetők kopása is kék füst eregetéséhez vezethet.

A motor javítása előtt azért érdemes egy mechanikai állapotfelmérést végeztetni, amely a szívórendszert és a forgattyúház-szellőzést is érinti. A gyűrűk kopása leginkább a magas futásteljesítmény, a letapadt gyűrűk pedig a nem megfelelő olajminőség, illetve esetleg a hengerbe jutó masszív olajmennyiség számlájára írhatók.

Remélem segithettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Meleg az oroszlánom!

2015. május 15., 16:42 Módosítva: 2015.05.15 18:26
2

Üdvözlöm!

Azzal a problémával fordulok önhöz, hogy a Peugeot 1,6-os, 8 szelepes 96-os évjáratú frissen vásárolt autóm meleg időben erősen túlmelegszik. Olajszint középen, hűtőradiátor átmelegszik(ebből gondolom, hogy a termosztát jó), vízszint maximum alatt.

Még nem jutottam el a szerelőmhöz, hogy a beszerzett alkatrészeket (vízpumpa, szíj, görgő, olaj és szűrője, üzemanyagszűrő) cseréljük, addig is hanyagolom a használatát.

A tünetek az alábbiak: Meleg motornál ha kihúzom a nívópálcát, kis mennyiségű, lassú gőzölést, füstölést látok. Városban lámpánál ácsorgás közben elindul a mutató, akár 100 fok fölé is egy kicsivel, amikor is az alapjárat is elkezd ingadozni, két másodpercenként leesik (majdnem le is áll a motor), majd visszaáll a rendes értékre újra és újra. Gázadásra reagál, pedálnak megfelelően fordulaton marad. Ha elindulok és kap menetszelet, visszahűl 90-95 közé, de egy újabb piros lámpánál kezdődik elölről.

Tanácsát előre is Köszönöm. Üdv, Zsolt.

Kedves Zsolt!

A termosztát kezdődő hibája esetén előfordulhat olyan eset, hogy a hűtő felé lassan átjut a forró hűtőfolyadék, de sokkal lassabban, mint a hőelvonás szempontjából szükséges lenne. A legjobb lenne új termosztátot is beépíteni a karbantartás alkalmával.

Érdemes továbbá a hűtőrendszer nyomását is ellenőriztetni, mert ha tényleg gőzt lát a nívópálca csövéből előtörni, valamint forró motornál vacakol az alapjárat, nem kizárt a hengerfej tömítés hibája sem - egy évtized leforgása alatt a tömítés elrohadhat, ami tömítettlenséghez vezethet.

Javasolom továbbá a motortéri kábelkötegek, reléfoglalatok ellenőrzését is, a kontakthibák rendszeresen okoznak túlmelegedést a ventillátor működésének kimaradásával a francia márka egyedeinél. Az alapjárati rendszer tisztába tétele, beállítása szintúgy alapfeladat a karbantartások alkalmával.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Ferde a blokk

2015. május 13., 13:52 Módosítva: 2015.05.13 13:52
1

Tisztelt Doki!

Olyan problémával fordulok önhöz, hogy szerintem ferdén áll a blokk a kocsiban (Opel Vectra B, X20DTL, Manuális 5 fokozatú váltó), ha szemből nézzük a szelepfedelet jobbra lejt az egész.

Lemásztam a szerelőaknába és megnéztem alulról is, kerestem nyomokat, hogy megüthette valami valahol a blokkot de semmi, se az olajteknő nincs megütve, semmi nyom nincs erre csak ferdén áll a blokk a kocsiban amit onnan vettem észre, hogy a motorháztetején a szigetelő réteg meg van nyomva/ki van égve a bal oldali megemelkedés miatt. Ennek lehet köze ahhoz, hogy nincs második sebesség a kocsiban? Az összes sebességet normálisan veszi, illetve zavar, hogy ferde a blokk.

Tisztelettel, Péter

Kedves Péter!

A motor-váltó egységet általában három-négy bak tartja a helyén a motortérben. Ha valamelyik elfáradt, összeesett, esetleg deformálódott, eltört, akkor lehetséges, hogy láthatóan ferdén áll az egész, de a legjobban az autó alján lehet szembetűnő a szintkülönbség, az olajteknő vízszintesen kell álljon, párhuzamosan az aszfalttal.

A sebességváltó kapcsolhatóságánál szerepet kap a váltó helyzete, de elég nagy szögeltérést is elvisel a kapcsoló mechanizmus. Ha a feszülés miatt nincs kettes fokozat, akkor azt általában a kabinban is látni lehet a váltókaron, illetve a kar mozgatása is nehézkessé válik.

A bakok szétesése esetén a motor is lötyöghet a felfüggesztés hibája miatt, ekkor a sebességbe kapcsolt, álló motorú autó előre-hátra tologatásakor az erőforrás szemmel láthatóan több centiméteres lötyögést tanúsít, egyben rá is világít a hibás tartóelemre.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Beöntéssel indul a Twingo

2015. május 11., 10:31 Módosítva: 2015.05.11 10:31
1

Helló Doki!

Vacakol az 1998-as Twingóm (hengerenkénti befecskendezéses 1200-as motorral szerelt). Az indítómotor forgat, de nem indul be csak akkor, ha lehúzom a levegőszűrő csövét és bespiriccolom a benzint. Akkor addig jár a motor, amíg tart a benzin, aztán leáll.

Mi lehet az oka? Joe

Kedves Joe!

A jelenség alapján a motor vezérlése a helyén van, és a gyújtórendszer is működik. Ha a műszerfalon a kis piros LED nem villog - ezzel a gyári indításgátló aktív státuszát jelezve, akkor az üzemanyagrendszerrel lehet probléma.

A gyújtás ráadásakor a hátsó ülés alól a villamos tápszivattyúnak diszkréten zümmögnie kell, indítózáskor pedig az injektornak hallhatóan, ütemesen kattognia a befecskendezések alkalmával. Ha mindkettő tapasztalható, a benzinszűrő dugulása lehetséges.

Érdemes szakember segítségét kérni a hiba gyors elhárítása érdekében. Ha az indításgátló tiltja az autót, a pótkulccsal való indítási kísérlet javasolt, ha azzal is piros visszajelzés tapasztalható, villamossági ellenőrzés / javítás szükséges. Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Olajfolyás a lendkerék tájékán

2015. május 6., 09:55 Módosítva: 2015.05.06 09:55
1

Jó napot!

Opel Vectra 1.6i, 1994-es motorszám: x16sz. Kicseréltem a szelep fedél tömitést meg a olaj dekni tömitést. Ahogy én látom, az olaj dekni melett van egy lemez ami egy fogaskereket takar el a "soför alatti" résznél. Abból csipeg-csöpög az olaj. Kérdezném, hogy onnan esetleg hiányzik egy csavar vagy nagyobb probléma lehet? Ha tud tanácsot adni azt megköszönném!

Tisztelettel: Laci

Kedves Laci!

Elég nagy eséllyel a hátsó főtengely szimmering szivárog az Opelben.

A tömítőgyűrű a sebességváltó és a kuplung leszerelése után érhető el, azaz ha az autó még az "ablakos" váltóval szerelt kivitel, akkor a váltó leszerelése nem is feltétlenül szükséges a manőverhez, de egy Opelek szerelésében jártas kolléga segítsége, tapasztalata kell a javításhoz.

Ha a szelepfedél nagyon folyt, a motor teljes lemosása és megfigyelése szükséges a szétszedés előtt, mert az sem kizárható, hogy a szelepfedél alól masszív mennyiségű olaj jutott az évek alatt a kuplungházba, habár egy huszonegy éves szimmering nem lehet már amúgysem a rugalmasságának csúcsán.

Ha a kuplung megbontásra kerülne, valószínűleg érdemes újat beépíteni a megbízható működés érdekében.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

A nagyobb motor fogyaszthat kevesebbet?

2015. május 3., 08:19 Módosítva: 2015.05.03 08:19
1

Helló Doki!

Jelenleg egy 1.4-es Ford Focus sedant hajtok, és bizony az autó elég sokat eszik, mondjuk a gyatra motor miatt sokszor kell magas fordulatszámon húzatni, hogy egyáltalán menjen. Amennyiben egy hasonló méretű/súlyú autót veszek, de nagyobb benzines motorral, nagyobb teljesítménnyel (1.8-2.0-ás motorokra gondolok) lehetséges, hogy fogyasztással jobban járok?

Válaszát előre is köszönöm, Márton

Kedves Márton!

Városi üzemben valószínűleg magasabb fogyasztási eredmény születik a nagyobb motor használata esetén, de országúti tempónál egy jól eltalált áttételezésű autónál - megfelelő használat mellett - valóban kedvezőbbek lehetnek az értékek.

Egy gyengécske motoros autó esetében legjobb elsajátítani a lendületből autózás képességét, amivel alacsonyan tartható a fogyasztás. Ez a technika természetesen a nagyobb motor esetében is drága literek megtakarítását jelentheti.

Szerintem a jármű felhasználási körének elemzése segít eldönteni a kérdést.

Ha javarészt városi tötymörgésre keres autót, maradjon a kicsi lökettérfogatnál. Viszont az országúti kilométerek kedvezőbbre jöhetnek ki a nagyobb motorral.

Ha váltana, mindkét esetben érdemes fontolóra venni az LPG nyújtotta lehetőségeket is, rengeteg használt autót kínálnak eleve átalakítottan, így a rendszer kiépítésének költsége nem az ön pénztarcáját terheli.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Remeg és ráz

2015. május 2., 11:48 Módosítva: 2015.05.02 11:48
1

Kedves Doki!

Van egy 1997-es Honda Civic 1.4i-m, 75 lovasom, nagyon szeretem, de mikor megvettük remegett a fék fékezéskor. Új féktárcsa, fékbetét (brembo), fékolaj, fékcső, ez meg is oldódott, most az a bajom, hogy ha 110 km/h fölé érek, remeg a kormány, és ha 140-nél nyomok egy féket, ugyanúgy remeg mint mikor rossz volt a fék. Egyszerűen nem értjük már az egészet, új gumi, normálisan fel van centrírozva, most azon gondolkodom hogy futómű beállításra viszem, igaz a nyári papucs szélesebb 195/50 R15, a téli az 175/65 R13, vajon a futómű beállítás helyre hozza majd?

Köszönöm: Norbert

Kedves Norbert!

Nagyon fontos info lenne az, hogy a téli kerekekkel mi a tapasztalat a kritikus sebességnél. Ha akkor is ráz az autó, akkor a futóműben / féknél keresendő a rázás oka, ha viszont rázásmentes marad a kormány fékezés nélkül, akkor a nagy kerekek körül lesz probléma.

Ha a nyári kerekek nem gyári kivitelűek, az agy és a felni közé központosító gyűrű beépítése szükséges, amely precíz megvezetést ad a felniknek. A fékezéskor jelentkező kormányrázás sajnos a legtöbb esetben mégiscsak fék problémát jelez, habár ha a lengőkar szilentblokkok, esetleg a kormány/lengőkar gömbfejek, axiálcsuklók hézagosak, okozhatnak hasonló hibát.

A prémiumnevű termék a kommersz kategóriában sajnos nem ugyanazt a minőséget nyújtja, mint gyári beszállítóként. Érdemes kiórázni a szakszerűen felszerelt tárcsákat is.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Blokkol a Galant

2015. április 28., 09:40 Módosítva: 2015.04.28 09:40
1

Helló Autódoki!

A napokban már feltettem a kérdésemet de az elkallódhatott, így megkísérelem újra. 2000-es, 1996 évj. DOHC 6 hengeres Mitsubishi Galantom van. Nem működik az ABS , a tesztek az 51 relét hibáztatják, de ezt több szerelőnek sem sikerült idáig megtalálnia. Már kizárásos alapon cseréltem fejegységet, elektronikát és több relét is, a jeladók pedig jók. A kontroll lámpa néha pislog.

Kérem segítsen tanáccsal ha tud. Válaszát előre is köszönöm. Tibor

Kedves Tibor!

Az 51-es hibakód a szeleprelé hibáját jelenti. A relé a kapcsolási rajz alapján a rendszer feszültség ellátásában segédkezik, illetve a műszerfali visszajelző működtetéséért felelős. A relé a motortérben a hidroaggregát mellett található.

Bármilyen csere előtt egy villamossági ellenőrzést javasolok, mert egy esetleges kábelszakadás, korrózió is eredményezheti a tapasztalt hibákat - főleg, ha a relé korábban már cserére került. A rendszerhez a táblában található 1-es, 2-es, és 13-as biztosítekok tartoznak közvetlenül. Egy megbízható villamossági szakember hamar megoldást talál a blokkolásgátló problémáira, és többet nem kell a jég hátán a szakaszos fékezéssel bajlódnia.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Olajos a váltó alja

2015. április 23., 11:25 Módosítva: 2015.04.23 11:26
1

Tisztelt Autódoktor,

Van egy Skoda Fabia 1.4 MPI autóm és láttam hogy a váltó alja olajos. Kérdésem az lenne, hol és hogyan tudnám ellenőrizni az olaj szintet a váltóban?

Valamint ma cseréltem benne fagyállót és észrevettem hogy a kiegyenlítő tartály falán van olaj arra gondolok régebben hengerfejes volt az autó és nem takarították ki a tartály (én se mondjuk csak feltöltöttem az újjal ) ha esetleg hengerfejes azt miből tudom pontosan?

Gábor

Kedves Gábor!

A váltó elején - a hűtő felőli oldalon - található egy nagyméretű inbusz-kulccsal nyitható záródugó. Ez a feltöltő és a szintcsavar is egyben. Az autó vízszintes talajon álljon az ellenőrzéskor. A betöltendő olaj osztályozása 75W-90 GL-4+. A gyártó 2 litert ír elő teljes töltetként. A váltó általában a kapcsolórúdnál szokott szivárogni, az ott található szimering anyagának megkeményedése miatt. De nem kizárt egy esetleges régebben történt megbontás miatti tömítettlenségi hiba sem.

A tartály sajnos nem teljes mértékben mosható ki, mert vannak olyan zegzugai ahová nem férhet hozzá semmilyen eszközzel, talán a kémiát segítségül lehet még hívni, a trisós emulzió segíthet a kiszerelt alkatrész tisztításában, de az új tartály sem vészesen drága. Nézzen körül Totalcar Áruházunkban ezzel kapcsolatban.

A hengerfej probléma sokféle arcát mutathatja: csökken a vízszint, nincs fűtés, a rendszer állandóan felforr, a motorolaj cappucino színű egyveleggé válik, a hűtő csövei hideg motornál is pár perc járás után kőkemények lesznek, esetleg szétszakadnak. Ha egyik tünet sem tapasztalható, és van kedve otthon szöszmötölni, mossa / cserélje ki a tartályt, töltsön új fagyálló hűtőfolyadékot az egész rendszerbe, majd figyelje a használat közben a működést a mindennapokban is.

A hűtőrendszer nyomás-diagnosztikáját egy jobban felkészült műhely szívesen elvégzi Önnek. Ha esetleg mégis a motor megbontására lenne szükség, a hengerfej síkolását feltétlenül el kell végeztetni, illetve a fej felújítását is fontolóra veheti, hogy ne kelljen pár év múlva ismét szétszedni a fődarabot a szelepszárszimmeringek, szelepvezetők kopottsága miatt.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Kanyarban koppan a futómű

2015. április 21., 11:33 Módosítva: 2015.04.21 11:33
2

Kedves Doki!

94-es Lancerem egy elég érdekes hibát generált. Kanyarodás közben és után egy erőteljes ütő érzés jön a kerékjáratok felől, hasonló hanggal, mint amikor kátyúba hajt valaki. Már leszedtem mindkét kereket, megnéztem mindent, de semmi rendellenességet nem tapasztalok. Mi lehet a hiba forrása? Lengőkar esetleg?

Köszönöm a választ! Miklós

Kedves Miklós!

Csak lesz ott valami a futóműben, ami a hibát okozza! Erőteljes koppanást okozhat például a toronycsapágy szorulása miatt "szögletesen" forduló rugó, ebben az esetben a kormány sem áll vissza magától egyenes állásba a kanyar bevétele után.

A rugók törése sem kizárható, ami azért veszélyes, mert a letört darab bele is állhat a gumiba, leblokkolva, szétszakítva azt. Néhány típusnál (Citroen C3, Pluriel) a letört rugó át tud esni a rugótányéron, amely azonnali "ültetést" ad az autónak, de ebben az esetben egy vérbeli tuner is berezelne, mert a kocsi stabilitása megszűnik egyik pillanatról a másikra, nem beszélve a leblokkoló kerékről, ha a rugó kölcsönhatásba kerül a gumiabronccsal.

Ha a hang oldaldőlésre csalható elő a futóműből, akkor a stabilizátor szilentek/karok is okozhatják a jelenséget, de az alsó gömbfej hatalmas lógása is megbújhat a rongyosra szakadt porvédője alatt. Érdemes a futóművet egy szervizben átvizsgáltatni, hogy a feltárt hibák megszüntetése után az öreg Ninja csendben tehesse a dolgát, ahogy tette eddig is húsz éven át.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Sípol a Swift

2015. április 16., 13:54 Módosítva: 2015.04.16 13:54
1

Tisztelt Autódoktor!

Tanácsot szeretnék kérni, hogy mennyire komoly a gond az autómmal. Van egy 2005-ös, 1.3-as Swiftem, 122 000 km-rel, szépen karbantartva. 3 napja zúgó, sípoló hang hallatszik az autó hátulja felől, jellemzően 60km/h fölötti sebességnél. 60-as sebesség alatt nem hallható. Hol lehet a gond?

A másik kérdésem, hogy ha 60 alatt kapcsolok 5-ösbe, rezeg a kuplung, ahhoz hasonlóan, mint amikor nem elég az elért sebesség az adott fokozathoz. 60 fölött elmúlik, és az autó szépen gyorsul. Korai lenne 60 alatt az 5-ös??

Előre is köszönöm a segítséget! Kata

Kedves Kata!

Kérem, látogasson el kedvenc szervizébe, valószínűleg az egyik hátsó kerékcsapágy indult el a tönkremenetel útján. Ha a hang jelentkezésekor az autót kicsit kacskaringózva vezetve a búgás változik - megszűnik/előjön - biztosra vehető a csapágyhiba. Megoldása nem vészes, rutinműtét bármely szerviznek.

A túl alacsony fordulatszámon való haladás nem tesz jót a kocsinak, a keletkező rezonancia szétráz mindent az erőátvitelben, valamint szükségtelenül növeli a fogyasztást is. 2000-es fordulatszám alá ne nagyon vigye a motort a fenti okokból. A Suzuki benzinmotorja szívesen pörög, és 2500-3500 között már használható nyomatékot szolgáltat - és jól is fogyaszt.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Ha hűt, megáll az Opel

2015. április 14., 09:11 Módosítva: 2015.04.15 11:24
1

Tisztelt Autódoki!

Olyan kérdésem lenne, hogy miért áll le a motor, amikor a hűtőventilátor bekapcsol? Utána a ventilátor kikapcs és a motor pöccös. Választ előre is köszönöm.

József

Kedves József!

Ha a motor alapjárati rendszere nem üzemképes, és egy nagyobb villamos fogyasztó bekapcsolása esetén nem emeli a fordulatszámot a terhelésnek megfelelően, előfordulhat, hogy a kritikus tartományba jutott alacsony fordulatszám miatt lefulladásba torkollik a ventillátor beindulása. Ebben az esetben azonban a ventillátor üzeme alatt is könnyedén indítható marad a motor.

Ha az erőforrás úgy áll le a hűtés indulásakor, mintha valaki levette volna a gyújtást, és a motor nem is indul a ventillátor működése alatt, akkor a probléma villamossági fürkészés után kiált - valaki valamit nagyon elkötött a rendszerben, vagy a kábelkötegben történt valami rendellenesség (testhiba, összeolvadt kábelek, stb.) Egy alapos vizsgálat után kiderül a turpisság, és egy ismét stabilan működő Opel slusszkulcsa rejtőzhet a zsebében.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Égett olaj szag terjeng az autó körül

2015. április 9., 16:49 Módosítva: 2015.04.09 16:49
4

Helló!

Van egy E46 BMW-m 316i 1.8-as motorral és azt vettem észre, hogy égett olaj szag szokott bejönni az utas térbe a szellőzőn át!

Eddig akárhányszor benéztem a motor térbe nem vettem észre semmit, de minap mikor beindítottam az autót benéztem és szemből állva a gépkocsinak bal oldalon égett olaj gőz szált fel nem nagy intenzitással de szemmel lehetett látni!

Mi lehet a baj? Komoly lehet a probléma?!

Üdv.:Norbert

Kedves Norbert!

Valószínűleg olaj kerül a kipuffogó leömlőre, ami az öntvény felhevülésekor leég onnan. Az olajszivárgás eredetét kell megkeresni elsősorban, ami nagy valószínűséggel a szelepfedéltől jöhet.

Kisebb eséllyel a leömlő környékén levő tömítettlenség/repedés is lehet a jelenség okozója, de abban az esetben hidegen erőteljes kifújás-hang lenne hallható, illetve leginkább kipuffogógázok jutnának a szabadba/utastérbe, olaj csak abban az esetben ha az autó már nem veti meg a kenőanyag fogyasztását.

Egy alapos motortér-mosást javasolnék, úgy figyelemmel lehet kísérni az esetleges olajszivárgásokat.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Hangos a fék

2015. április 7., 10:41 Módosítva: 2015.04.07 10:41
1

Tisztelt Doki!

Két napja cseréltettem elöl és hátul féktárcsát, fékbetétet az autómon. Néha fékezésnél olyan hangot ad, mint amikor az úton ráhajtok a bordázott választóra, vagy mint egy bútort a parkettán végighúzok. Ez normalis dolog? A fékjavítás óta mentem már 200 km-t.

Köszönöm, János.

Kedves János!

A frissen cserélt fék nagyjából 500 kilométer után kopik be teljesen, addig elképzelhető, hogy használat közben hangok kísérik a lassítást. A féktárcsák sok esetben korróziógátló bevonattal rendelkeznek, ami a gyártástól a felhasználásukig biztosítja védelmüket a párás körülmények között való szállitás, tárolás esetén. Ez a bevonat általában néhány fékezés után eltűnik, de a fékbetét - féktárcsa teljes összekopására a fenti távolság megtételét javasolja a legtöbb gyártó.

A régi, "garázssori javítós" módszer - a fékek bevasalása nem javasolt, sőt néhány gyártó a garancia megvonását is kilátásba helyezi ilyen használat esetén. A fékek ilyen erőszakos túlterhelése pontokban jelentkező hőterhelést okozhat a fékalkatrészeken, amely vetemedést, illetve a betét anyagának megégését jelenti, ami erőteljes hanghatást és rázkódást okozhat.

Amennyiben továbbra is rendellenes hangok tapasztalhatóak a fékberendezés környékéről, kérem vigye vissza az autót a javítást végző szervizbe, hogy a hiba megszüntetése megtörténhessen - természetesen garancia keretein belül. Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Mikor kell láncot cserélni a Toyotámon?

2015. április 2., 14:13 Módosítva: 2015.04.02 14:13
2

Kedves Autódoktor!

Van egy 2000-es évjáratú 1.4 VVTi motoros japán (szedán) Corollám. Szeretném megkérdezni, a motorban a vezérműláncot kell valamikor cserélni? A szervizfüzet kötelező karbantartási részénél nincs erről szó, és a szerelőm is azt mondja, hogy nem kell.

Köszönöm! Üdv. Szabi

Kedves Szabi!

2000-ben a Corolla E11 és E12 szériája is kapható volt. Egyik esetében sem található csereintervallum a gyári szintű leírásokban. Habár a technikai információ tartalmaz a lánc nyúlására vonatkozó adatokat, ezek csak megbontott vezérlés esetén használhatóak.

A tapasztalat is azt mutatja, hogy nem nagyon van szükség a csere-láncszettek berendelésére a japán igáslovak ezen nemzedékénél sem. Elvétve találni olyan esetet amikor vezérlésből származó zörejekre panaszkodva mégis megbontásra kerül egy-egy Toyota motor. A fedélzeti diagnosztikai rendszer a vezérmű és a főtengely szinkronizációjára kényesen ügyel (ez a VVT rendszerhez is alapvető érték).

A lánc esetleges lógása esetén a műszerfali hibajelző lámpa (MIL) még a lánccsörgés tipikus hangja előtt jelezni szokott. Ha nincs panasza a motor működésére vonatkozólag, és a fenti tünetek sem észlelhetőek, akkor inkább arra ügyeljen, hogy olyan helyre bökjön a térképen, ahol még nem járt a Toyotával.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Nyekereg a Golf

2015. március 31., 10:44 Módosítva: 2015.03.31 10:44
1

Üdvözlöm!

Van egy VW Golf 6 Variant TDI, 4 éves 160 000 kilométerrel vásároltam, nagyon szép állapotban van, de az első futómű felől furcsa zajokat hallok, 4 szervizben is megnézték de mindent rendben találtak. A zaj csak rossz úton hallatszik, inkább amikor billeg az autó, pl. egy fekvőrendőrnél majdnem biztos hogy hallatszik, nem kopogás hanem zörgés recsegés szerű, mint egy rossz ágy amikor recseg olyasmi hangja van.

Néha pedig nem hallatszik egyáltalán, úgy vettem észre, hogy amikor vizet kap az autó alja akkor mintha nem hallatszana. Szeretném tudni, hogy ilyesmivel találkozott-e Ön, mi a véleménye a problémáról, esetleg egy kiindulópontot mondana, hogy mit lehetne megnézni ami ezt okozza.

Előre is köszönöm válaszát. Levente.

Kedves Levente!

Az autó oldalirányú mozgatása esetén a stabilizátorok kopogása / nyekergése lehetséges hibaként kínálkozik, ilyenkor az első és a hátsó tengelyek stabilizátor pálcáinak, és a karosszériához csatlakozó belső szilentjeinek ellenőrzése javasolt. Ha ott nem tapasztalható lógás / kopogás száraz állapotban sem, hasonló nyekergést okozhat valamelyik alsó, vagy összekötő gömbfej szárazon futása, teflonperselyének kopottsága.

Nedves időben, vagy egy kis kenőanyag hatására a hang eltűnik. A nyekergő alkatrész csendes üzeme esetén is gyakori ellenőrzésre szorul, és idővel cseréje is javasolt, mert általában a nyekergés a hézagos működés állapotát előzi meg. Kérem, keresse fel szervizét akkor, amikor a hang nagyon erősen hallható, úgy a kollégák gyorsan azonosíthatják a gondot okozó alkatrészt.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Problémám, hogy a hűtőfolyadékomat öt naponta újratöltöm

2015. március 29., 10:09 Módosítva: 2015.03.29 10:10
1

Helló Doki!

Mekkora kárt okozok ha a Škoda Fabiám motorjában a hűtőfolyadék valószínűleg befolyik a motorolajhoz? Problémám, hogy a hűtőfolyadékomat öt naponta újratöltöm, üzemi hűtőfokon van a mutató mindig, masszás a motorolaj nyílásom, a pálca nem és a víz tartály sem .

Más problémám nincs, vagyis nem vettem észre. Így is sűrűn használom az autót, mondjuk heti 200-300km... ez baj?

Andrea

Kedves Andrea!

Kérem, töröljék le a betöltősapkáról és környékéről a keletkezett masszát, hogy lehessen látni milyen gyorsan keletkezik újra ott lerakódás.

Ha a motor többi részén nem látható hasonló emulzió, valószínűleg nem keveredik a két folyadék, csak a téli hűvös miatt csapódik le a pára a szelepfedél belsejében.

A vízfogyasztás / folyás származhat egyéb szivárgástól is, a hűtőrendszer tüzetes ellenőrzését javasolom. Gyanús lehet a vízpumpa, a kiegyenlítőtartály-betöltősapka - ami egyben nyomásszabályozója is a rendszernek. De hibát okozhat a hűtő, illetve bármelyik csőcsatlakozás szivárgása is. Az esetleges kezdődő hengerfej tömítettlenség azonosítható egy hűtőrendszer nyomás diagnosztikával. Egy felkészültebb műhely gyorsan elvégzi a vizsgálatot.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Rángat a Golf. Mi lesz, gyújtótrafó?

2015. március 24., 09:59 Módosítva: 2015.03.25 16:26
2

Helló Doki!

A tulajdonomban levő jármű egy VW Golf III. (1.6i 8v AFT 101LE 1997), vele kapcsolatban szeretnék kérdezni:

Elindulok Komáromból Győrbe az autóval, hidegen nincs vele semmi gond, húz rendesen, még ha megyek is vele huzamosabb ideig. Visszalassítok 80-90-re utána nagyobb gázadásra nem akar menni, kicsit mintha rángatna is, erőtlen. Csak folyamatos, finom gázadással tudok gyorsítani, de 100-110 fölé akkor sem akar menni!

Rotor, elosztófedél cserélve! Gyújtótrafó okozhat ilyen problémát? Szeretnék tanácsot kérni hol kereshetném a problémát!

Péter

Kedves Péter!

Az üzemanyagrendszer körül javasolnám a nyomozást elsősorban. A benzinszűrő cseréje, és a villamos tápszivattyú működési paramétereinek vizsgálata rámutathat a problémára, amely ilyen korú autóknál nem kizárt.

A Volkswagen ennél a motorkódnál Siemens rendszert használ, amely légtömegmérő segítségével végzi a motor terhelésének érzékelését. Ha a tömegmérő szennyeződött, vagy hibás, szintén okozhat a fenti tapasztalatával megegyező hibajelenséget.

A légtömegmérő tisztítása a gyár által lefejezéssel büntethető, de - nem tőlem hallotta - azért óvatosan meg lehet tisztítani (van kifejezetten erre készült spray), mert a ráragadt szennyeződések miatt az érzékenysége olyan lesz, mintha fülvédőben ülnénk egy koncerten. A sportlégszűrők használata esetén rendszerbe jutott por előszeretettel rakódik le a légtömegmérő érzékelőjére. A gyújtórendszer hibája esetén az autó vagy rángatna, vagy be sem indulna.

A tipus kedvelt rakoncátlankodása a gyújtókábeleknél történő szikraáthúzás, mivel a kábelek végén fémből készült árnyékolás található. A merev, rugalmatlan kábelek cseréjével a gyújtás kimaradásából származó rángatás megszüntethető. Ha a fenti munkafázisok elvégzése után sem szűnik meg a hiba, a célműszeres menetteszt az egyetlen lehetőség a bűnös beazonosítására.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu