Tisztelt Autódoktor!
Egy 2006-os évjáratú, BCA motorkódú Octavia tulajdonosa vagyok. Minden tavasszal cserélem a pollenszűrőt, eddig hagyományos kivitelűt használtam. Az utóbbi időben egyre többen ajánlják az ún. aktívszenes pollenszűrőt. Önnek mi a tapasztalata ezekkel kapcsolatban? Megérik a felárat, tudnak annyival többet mint a hagyományos kivitel, vagy ez is csak kamu, mint a szivargyújtóba dugható fogyasztáscsökkentő?
Ferenc
Kedves Ferenc!
A szivargyújtóba dugható fogyasztáscsökkentő egy remek találmány. Nem, nem a felére, harmadára, sőt nyolcadára csökkenthető üzemanyag-fogyasztást előidéző hatása miatt - mert ugye az nincs neki - hanem a hatásmechanizmusa okán, amit kivált a vásárlókban. Mert rengetegen megvették. És talán boldogok is vele. És tulajdonképpen ez a legfontosabb, nem?
A pollenszűrő évenkénti cseréje erősen javasolt. Igazából a kivett, elhasználódott szűrőn látható, hogy mennyi mocskot nem kell beszívnia az utastérben ülőknek, mióta ezt az egyszerű megoldást telepíteni kezdték a gyártók. Az emberek sok csoportra oszthatók, jelen esetben kettőt említenék: az egyik érzékeny az utastér poros levegőjére, a másik egyáltalán nem. Ez utóbbi talán letekert ablakkal autózik nyáron amerre csak jár, a másik csoport pedig gondosan, hermetikusan zárt, légkondicionált utastérben szereti tölteni az utazására szánt időt.
Természetesen nagyban befolyásolja az ember habitusát az is, ha esetleg ő, vagy egy családtagja allergiás. A marketingszöveg szerint a kémiai bevonatnak köszönhetően számottevően javítható a beltéri levegőminőség még a normál, fehér pollenszűrőhöz képest is - az aktívszenes szürke színű. Jobb a szűrési hatékonyság, és a mikroszkopikus, szilárd szennyezőkön kívül a rossz szagú, gáz halmazállapotú matéria sem jut be a szűrő mögé eredeti állapotában. Ezt teljesen elhihetjük, és képviselhetjük is, de az igazi, személyes tesztre inkább szívélyesen invitálok mindenkit. A nagy általánosságban elmondható, hogy manapság már nem minden esetben sokkal drágább az aktívszenes filter, érdemes próbát tenni vele. Számos olyan ügyfelünk van, aki már eleve elzárkózik a sima pollenszűrő beépítésétől, ők érzik a különbséget. Hatásfokbeli kérdéseimre egyértelműen a fent felsorolt előnyök meglétét támasztották alá, és sokan az allergiás tüneteik csökkenését is említették a kombinált filter használata során.
Személyes tapasztalataim nincsenek, mert én az első langyos napsugár megjelenésekor ösztönösen nyitom a tetőt, az ablakokat, az évente eldobált pollenszűrőim így az utastérbe kerülő levegő egy részét tudják csak megszűrni - és így is rendkívül szennyezettek lesznek. Évente cseréltessen pollenszűrőt, tisztíttasson szellőzőrendszert, fertőtleníttessen elpárologtatót. Ezzel az autó levegőminőség-javító részét jó állapotban tarthatja, és mindent megtett az utastérben utazók tiszta levegőjéért. Az aktív szén tudás-többletét pedig a személyes tapasztalataira bíznám a fent taglalt okok miatt. Az a sok ezer mérnök, és több millió felhasználó nem tévedhet. Aktívszénre fel!
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor!
2005-ben, újonnan vásároltunk egy Opel Astra G 1.4 Twinport személygépkocsit. motorkód: Z14XEP. Igaz, hogy akkor már elég régi típusnak számított, de a motor, ami belekerült arra azt mondták, hogy nagyon korszerű és - mivel láncos - örök életű. Az autót nagyon szerettük, rendszeresen hordtuk szervizbe (15 000 kilométerenként olajcsere, gyertya, fékbetét, stb.). Viszonylag nagy csomagtartó, jó fogyasztás (átlag 6,7), évente úgy 15 000 km-t megyünk vele! Nekünk másokkal ellentétben nem ette az olajat az autó.
85 000 km-nél szólt az autószerelő, hogy csörög a lánc, ki kellene cserélni a vezérlést. Nem értettem, mert ugye vásárláskor az Opel szalonban azt ígérték, hogy mivel az autó láncos, a vezérlést csak nagyon-nagyon sokára kell kicserélni. Mivel hosszú autós nyaralást terveztünk, ezért 87 000 km-nél kicseréltettük a vezérlést! Gyári szett, olajcsere - 100 000 Ft. Minden rendben volt eddig.
Most 127 000 Km van autóban és olajcserénél szólt a szerelőm, hogy megint csörög a lánc – új vezérlést kíván az autó. Olajszint, olajnyomás rendben volt, igaz a minimumra csökkent az olajszint. Mi lehet a probléma? Gyakrabban kellett volna olajat cserélni? Valamilyen autós fórumon azt olvastam, hogy 2 féle gyári szett létezik. Az egyik hulladék semmire sem jó, a másik szinte örök élet. Ez igaz? Honnan lehet megtudni, hogy melyik a jó szett? Nem szeretnék 40 000 km-enként vezérlést cserélni!
Péter
Kedves Péter!
Sajnos az örök életű vezérműláncok csarnokában az Opel egysoros, "biciklilánca" nem kap helyet. Ha az autó rendszeresen megkapja a jó minőségű kenőanyagot, akkor a vezérlés megfuthatja akár a százezres ciklust is, a húsz-harmincezres olajcserés, ridegtartásban futó példányok esetében azonban sajnos nem ritka a hatvanezrenként megcsörrenő szerkezet. Az Opel változtatott a láncszetten, de itt nincs jó és rossz kivitel, azonban az elvileg gyári beszállítói minőséget kínáló alkatrészgyártók utángyártott palettáján valóban van szórás.
A gyári láncszett tartalmazza a láncot, a feszítőegységet, a vezető papucsokat, a tömítéseket és a fogaskerekeket, azonban a piac résztvevői között van olyan szett is, amely a fogaskerekek nélkül, darabokban kínálja a javítószettet. Mivel a lánc és a kerék együtt kopik, a kopott kerekek rendszerben hagyása élettartam-csökkenéssel jár. Ha a rendszerelemek közül bármelyik tönkremegy, sajnos komplett bontás szükséges a cseréhez, a vezérlés fedele egyben jön le. Előfordulhat, hogy csak a lánc nyúlik meg, vagy a feszítőegység sztájkol - elvégzendő munka szempontjából időben mindegy.
Ha minőségi alkotók kerültek a gépbe, és a kenőrendszer is rendben van és gyakori az olajcsere - a tizenötezer rendben van - mindent megtett a siker érdekében.
Az is fontos kritérium, hogy a lánccsörgés hosszú állás után, vagy melegen járó motornál hallható. Ha az előbbi, akkor az sem kizárt, hogy egy gyengébb minőségű olajszűrő, vagy egyéb kenőrendszer-hiba miatt a motor indításakor a szivattyúnak egy teljesen leürült rendszert kell újratöltenie - ilyenkor a nyomás nélküli feszítő dolga végezetlen marad. Ha meleg motornál is csörgés hallható, valószínűleg a láncszett már valóban csereérett. Ennél a motorcsaládnál a tervezők nem értek el karbantartás-mentességet, és számottevő szervizköltség-csökkenést sem. Tisztelet a kivételnek.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Üdvözlöm!
Van egy 2003-as 1.4 vvt-i Corollánk amit mi vettünk szalonban 0 km-rel. Most kereken 200e km van benne. Az utóbbi időben folyamatosan hiba kódot küld, amiben a katalizátorra panaszkodik.
3 szerelő háromféle javaslattal látott már el, ezért kérdezem az ön véleményét.
Az első javaslat a lambdaszonda csere volt, gyári denso került bele. Egy hónapig közel 1000 km-t mentem hiba kód nélkül de most újra meg jött a hiba üzenet.
A 2. javaslat a katalizátor cseréje. 200e km alatt tönkre mehet egy ilyen katalizátor?
A 3. javaslat amiről én még nem hallottam az a motor kopása miatti keverék képzés állítása. Ön szerint lehetséges ez? Azt állítják hiába cserélem ki a katalizátort, a hiba fent fog maradni, mert az érzékelők olyan szűk tartományban mozognak, hogy hibának érzékelik a motor kopása miatt megváltozott benzin/levegő keveréket.
András
Kedves András!
Nagyon szomorú lennék, ha kétszázezer kilométer után komoly motorkopások lennének tapasztalhatók egy Corollán. Ezt az eshetőséget így ki is zárnám - hacsak nem még a gyári olajtöltettel furikázik a mai napig, jéghidegen is leszabályozásig forgatva a motort, majd estére mindig egy lapát homokot önt az olajsapka alá. Ugye nem!
A katalizátor állapotát a motorvezérlő részben a kerámiatest után elhelyezett lambda szondából kapott jelsereg alapján képes megállapítani, a művelet természetesen egy bonyolult folyamat alapján megy végbe. Egyik szonda sem a gyakran meghibásodós fajtából való, természetesen a több millió liternyi átáramlott kipufogógáz idővel lustábbá, pontatlanabbá teszi, és van olyan eset is, mikor azért szorul cserére, mert egy, a szondatesten belüli áramköri hiba miatt válik használhatatlanná a részegység. Hibája a legtöbb esetben pontosan mérhető, azonosítható. A katalizátor működési hatásfokának ellenőrzése már kicsit keményebb dió, de itt is nagy biztossággal lehet sikeres diagnosztikát végezni - a kémiailag fáradó kerámia a kezdeti státuszban nehezen árulja el magát, az autó fedélzeti rendszere szerencsére állandó ciklusokban figyeli a környezetvédelmi jellemzőket, így segít a bűnös azonosításában. A katalizátor meghibásodása esetén az autó kipufogógáz-összetételének kiértékelése során a szabványostól eltérő értékek lesznek láthatóak a képernyőn - ehhez is vannak vizsgálati stratégiák, melyek rámutathatnak a kezdődő vagy már kialakult problémára.
A keverékképzés problémája többek között a katalizátor előtt elhelyezett lambda szonda jelfolyamából, és a vezérlőegység adaptív értékeinek eltolódásaiból lesz azonosítható, már ami a levegő-üzemanyag oldalt illeti. Ha a motor jelentős kartergázt termel, illetve nem veti meg a motorolaj elfogyasztását sem, az más lapra tartozik, a katalizátorban lerakódott olajszennyeződés természetesen tönkreteszi a finom rácsszerkezetű alkatrészt, de a fent említett, típusra jellemző minőség ezt a lehetőséget minimálisra csökkenti.
Ha a mérések folyamán tényleg a katalizátor fáradására lehet következtetni, érdemes egy katalizátor-tisztító kúrát elvégezni az erre a célra kifejlesztet adalékok használatával. Nem vagyok nagy adalék felhasználó, de több ilyen esetben segített már a kémia, sok nagyobb címletű bankót az ügyfél zsebében hagyva. Ha a tökéletes katalitikus átalakítás így sem valósul meg, akkor sajnos a katalizátor cseréjére szükség lehet. Kérem, végeztessen el egy teljes, átfogó, műszeres diagnosztikát (a fentiek tükrében látható, hogy nem hibakód-olvasásra gondolok) egy, a lakóhelyéhez közel eső, alaposan felkészült szervizben.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Üdv Doki!
Az autó: 2007-es VW Polo 1,4-es 16 szelepes motorral.
A jelenség: hideg, téli időben az autó indításakor hangjelzés mellett a motorhűtőközegre vonatkozó jelzés elkezd villogni. A villogás nem is marad abba már üzemmeleg motornál sem, csak leállítás-újraindítás után szűnik meg. Folyadékszint rendben, az autó fűt, semmi rendellenesség nem tapasztalható. A folyamatos villogó visszajelzés normál működésnek tekinthető?
Attila
Kedves Attila!
Ami piros, pláne sípol, az sosem normális - ezalól talán kivétel Sanyi, a cirkuszi bohóc. A rendszer a hűtőfolyadék túlmelegedése, és a kiegyenlítő tartály alacsony folyadékszintje miatt követhet el hasonló akciót a műszerfalon, de ha az ellenőrzés alapján minden rendben van, akkor ez bizony fals jelzés lesz.
Ismét a legegyszerűbb egy célműszer segítségével kifaggatni az autót arról, hogy melyik paraméter alapján jutott a vészharangok megkongatásáig, mert alternatívaként a hagyományos méricskélés és próba-cserebere maradna, de ez lassabb és drágább is. A többfunkciós vízhőmérséklet-érzékelő, és a kiegyenlítő-tartályba integrált szintszenzor is viszonylag gyakori probléma a VAG termékpalettán szereplő autók esetén.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.huÜdv Doki!
1995-ös évjáratú Nissan Almera (N15) 1,4 benzines fajtájú autónál az elosztófejig eljut az áram, onnan viszont a gyertyák már nem adnak szikrát. Az elosztófejet belül komplett kicseréltük. A gyertyakábelek is rendben vannak. Mi lehet a gond?
Tibor
Kedves Tibor!
Ha a trafó főkábelén megjelenik a nagyfeszültség, akkor az elosztóban történt mechanikus hiba (elosztófedél, rotor, stb.) környékén keresendő a probléma. Sajnos a kompakt építésű elosztó főkábele nem létezik, ezért vagy a fedelet levéve lehet indítózás közben meggyőződni a szikra létrejöttéről (pótkábeles trükköt alkalmazva igen/nem alapon) vagy egy oszcilloszkóppal rendelkező szervizben lehet az osztófej elektromos működését ellenőriztetni.
Ha a trafó, vagy a - szintén az osztófejbe integrált - elektronika adta fel a harcot, az méregetések nélkül csak egy másik osztófej beépítésével tesztelhető. Ha a vezérlőegység a bejövő jelek hiányából, vagy egyéb okokból nem is ad vezérlőjelet az elektronikának, akkor hiába az egész, szikra nélkül marad a motor. Ez megintcsak célműszeres, oszcilloszkópos, méregetős feladat.
A főtengely/vezérműtengely jeladóinak hibája nem ritka eset a japán kisöreg esetében, szerintem ne mókoljanak sokat otthon, a hiba elhárítása egy felkészült műhelyben belátható időn belül megoldható, csak azért kell imádkozni, hogy ne az osztófej hibája legyen a probléma, mert az nem túl olcsó részegység. Remélem segíthettem!
Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Sziasztok!
Szeretném kikérni a Ti véleményeteket is, mert a t*köm kivan a kocsimmal. Golf 4, 1,4 16V, AHW; Megvettem, 500 km-t mentem vele, felvillanó olajlampa mellett tropára ment a motor. Oké, beletörődtem, átb@sztak... gondoltam. Vettem egy másik motort, beszereltük. Minden klappolt beszereléskor. 1000 km-t mentem vele, elkezdett villogni az olajlámpa. Egyből vittük szerelőhöz, olajnyomás oké volt. Ezután nem csinálta egy kis ideig. Majd elkezdődött újra. Később újra előjött a dolog, megint kb. 800 km körül. Ekkor a szerelő javaslatára lecseréltük az olajat, olajszűrőt.
Azóta elmentem vele 6000 (azaz hatezer) km-t egy nyikkanás nélkül. Most újra előjött a probléma. Megyek vele kb. 100 km-t vidéken, beérek a városba, villog a lámpa. Megállok 10 percre és újra megy minden. Olajszint rendben van. Beszéltem már több, magát hozzáértőnek nevező emberrel. Az egyik azt mondja, hogy ez a motor már kuka, a másik vezérműtengelyházat emlegeti. Sok pénzemben van sajnos a kocsi.
Kérlek valami tanácsot adjatok. Miro
Kedves Miro!
Sajnos a VW szóban forgó motorja hajlamos a leírt jelenségre, és számos esetben harakirit hajt végre menet közben, ha figyelmen kívül hagyják a piros kancsó felvillanását. Azt sem jelenthetjük ki, hogy csak az elhanyagolt erőforrások esetében fordul elő az eset - jártunk már hasonlóképpen újként vett, végig karbantartott, százezret futott autóval is.
A hiba oka az olajszivattyú/nyomásszabályozó-szelep körül keresendő, de a csere alkalmával kizárólag gyári, vagy annak megfelelő minőségű alkatrészben szabad gondolkodni! A kínai koppintott cuccokat hagyjuk meg a kínai belpiacnak, használják el ők. Érdemes a motor kenési rendszerét átnézni, tisztaságáról meggyőződni, illetve nem felesleges kiadás a tízezrenként elvégzett olajcsere a hagyományos (VW501.01) 10W40-es olajjal.
A kisördög persze nem alszik, érdemes egy utólagos olajnyomásmérő műszert beépíttetni a műszerfalra, hogy a valós nyomást is szemmel tarthassa az ember, mert sajnos az olajnyomás gombák is adhatnak fals jelzést. A valós nyomás nélküli üzem egyébként azonnal elárulja magát, mert a hengerfej hidrotőkéi tizenhat kisharkály tevékenységét utánozva hatalmas kattogást csapnak a motorháztető alatt.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Üdv doki!
Egy 2003-as 1.9 dci Renault Laguna kombiról lenne szó. Mikor bejött a kemény hideg (-25fok) előző nap autó indít - szépen ketyeg, másnap autó indít - pár másodperc elteltével az olajszűrő gumiját kinyomta. Feltöltöttem olajjal, új szűrőt tettem és kitakarítottam a karter-visszavezető részt. Indítottam és újra kinyomta az olajszűrő alatt a gumitömítést. Ezt kétszer eljátszottam, az eredmény ugyanaz: kinyomott olajszűrő gumi. Tudnál valami tanácsot adni? Ahány szerelőt, ismerőst kérdeztem annyiféle TIPPET kaptam, hogy zsong az agyam.
Attila
Kedves Attila!
2003 nem most volt, érdemes lenne az olajszivattyú környékén körülnézni. Ha az olajnyomás szabályozásáért felelős szelep nem nyit ki a kritikus maximális nyomásnál, akkor a folyadék megkeresi a leggyengébb láncszemet a rendszerben: nagy szerencse, hogy a szűrőnél találta meg ezt a pontot, nem pedig mondjuk az első főtengely szimmeringnél, a vezérlés mögött.
Az olajnyomás műszeres mérése is javasolt lépés, nem vagyok egy kiegészítő-műszer kedvelő - főleg, hogy a legtöbb ilyen pótcucc a rizsföldekről származik, és iszonyatosan silány minőségű - de az olajnyomás megfigyelhetősége nem butaság - a lassan letűnő kor járművei pont ezért rendelkeztek ilyen műszerrel is gyárilag.
Ha a fent említett szelep berágódott a könnyűfém házába, az nem jó jel, mert ha a másik állásában - tehát nyitott állapotban - ragad meg, az összes kenőanyag visszafolyik az olajteknőbe, a kenésre váró pontok meg szárazon maradnak. A sérült szabályzórendszer cserére szorul, a vele egy házban levő olajszivattyúval együtt.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
T. Autódoktor!
Azt szeretném kérdezni hogy VW Passat diesel autónál mit tudok tenni, ha indítani szeretném az autót, de a fék felkeményedése miatt nem tudom benyomni a fékpedált, és emiatt nem is indítja el a motort, hiába indítózom a kulccsal. Azt írja ki, hogy depress the break pedal. Bocsánat, remélem nem túl zavaros, amit kérdezek. Van amikor sikerül, de volt amikor egyáltalán nem tudtam beindítani.
Viktória
Kedves Viktória!
A fékrendszerben elhelyezett vákuumdob a motor leállása után a pedál nyomkodása nélkül nagyon hosszú ideig tárolja azt a vákuum-mennyiséget, amely elegendő nagyjából 4-5 könnyed pedál lenyomáshoz. Ha az álló motor mellett a fékpedál egyből kemény, a vákuum elszökésével van dolgunk, ekkor a csőrendszerbe épített nyomástartó szelep, vagy maga a dob ment tönkre. Kivéve azt az esetet, ha a járó motor sem képes felpuhítani a pedál lenyomását. Ekkor még mindig lehet csőhiba, és tömítettlen vákuumdob is, nem beszélve a legrosszabbról: a szivattyú problémája sem kizárható. A rendszer azonnali felülvizsgálata elengedhetetlen!
A rásegítés nélküli fékrendszer ugyanúgy teszi a dolgát - tehát a hidraulikus rész üzemkész, ahogy az ABS/ESP is, csak a pedálerő növekszik meg - igaz, az jelentősen. Ha akkora pechünk van, hogy a fékpedál kapcsolója is vacakol - ebból látja az autó, hogy le van-e nyomva a pedál - akkor az bizony dupla bibi, ezt célműszerrel lehet leellenőriztetni, mert a hátul felkapcsolódó féklámpák még nem jelentik azt, hogy a mikroszámítógép is tisztában van a fékpedál státuszával. Minden esetre ha nem megy másként, nyomja két lábbal a pedált indításkor, hogy a kapcsoló átkapcsolhasson a "lenyomva" állapotába. Ha a pedál indítás után is kemény marad, netán menet közben fel-fel keményszik, ne közlekedjen az autóval, mert pánikot kelthet önben ha hirtelen csak két lábbal lehet lenyomni a megálláshoz szükséges pedált. A menet közben keménnyé vált pedál esetén adjon bele anyait-apait a pedál taposásába, és motorfékkel is lassítva az autót meg fog tudni állni. A kézifék berántását nem javasolom - téli útviszonyok esetén könnyen irányíthatatlan autó lehet az eredménye, melyet az ABS/ESP sem fog tudni visszahozni - kivéve ha a villany-kézifékes kivitelről beszélünk, mert az nem is engedi behúzni. Kérem, gyorsan vigye szervizbe az autót, hogy a fenti kockázatok hamar a múlté legyenek.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Doki!
Opel Vivaro tulaj vagyok (2 L. 16 szelep 115 LE) most tartok 237 ezer kilométernél. A kérdésem az, hogy mikor kell a vezérlés cserével és kapcsolódó munkákra számolnom? Továbbá mekkora költségekre készüljek? A szerelőm azt mondja "még ráér".
Gyula
Kedves Gyula!
Az elém szórt információ morzsákból azt valószínűsítem, hogy az F4R-720/820 motorkódú, két literes Renault benzinmotor duruzsol a gépháztető alatt. A típus vezérléscseréje 120 ezer kilométer, az alkalmazott időkorlát 60 hónap. Remélem az autó átesett már egy ilyen műtéten százhúszezer kilométerrel ezelőtt, különben minden sikeres motorfordulat ajándéknak tekinthető, és azonnal irány a szerviz.
Amúgy is javasolt meglátogatni a szerelőt, a vezérlés ciklusával nem mernék játszani, a három Föld-kerületnyi távolság eléggé igénybe vette a vezérműszíj tartalékait, a "még ráér" jelző leginkább annak a ténynek szólt, hogy a Vivaro tervezésénél a mérnökök még a tizenkétezredik szempont szerint sem gondoltak a könnyű szerelhetőségre, a vezérlés cseréje bármelyik motor-variáns esetében sem leányálom. Vigyen egy tábla csokit a szerelőnek, az nálunk mindig beválik.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Kedves Doki!
Lesz-e károsodásom, hibajelzésem, ha - pl. egy defekt elhárításának idejéig - egy tengelyen használok 225/55R19, ill. 225/65R17 jelű, nyári és téli mintázatú kerekeket?Hangsúlyozom: csak rendkívüli esetben és csak a legrövidebb ideig, max. 90 km/h! Az autó: 2016-os Mazda CX5 Revolution Top AWD / "G192" 2,5lit. benzines /
Andor
Kedves Andor!
A szükség nagy úr, főleg a mai, pótkereket nélkülöző világban. Szép, szép a gyári védőszárny szolgáltatás, assistance, marketing simisimi, de az út mentén való szobrozás - ráadásul egy sima defekt miatt - kihagyható élmény maradhatna.
Ha van rá mód, mindenkinek javasolom egy pótkerék bezsúfolását a fedélzetre, egy kiszakadt abroncs esetén a különféle javítónyálak, zsebkompresszorok fabatkát sem érnek. Az összkerekes hajtáslánc is meg fog birkózni a merőben eltérő méretű kerekekkel, a hosszútávú használat valóban nem tenne jót neki - a differenciálmű állandóan dolgozni kényszerülne, és igen, a műszerfalon is hibalámpa gyúlhat fel az ESP (menetstabilizátor) és a TPMS (keréknyomás-felügyelet) hibáját mutatva. A gyári méretű kerék visszahelyezésekor néhány méter megtétele, esetleg a TPMS újraindítása után a műszerfal ismét a megelégedett arcát mutatja majd. Ne adja fel a technikai függetlenségét, az úticélok önálló teljesítése a cél. Keep rollin'!
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoki!
Egy VW Passat (B7-es 2011-és évjárat) 1.6 CR TDI tulajdonosa vagyok! Sajnos arra kényszerülök, hogy így interneten kérjek egy-két infót az autóval kapcsolatban! Mivel a magyarországi VW kereskedések annyira motiváltak, hogy ígéretük ellenére sem hívtak vissza arra hivatkozván, hogy nekik is utána kell nézni motorszám alapján! Első kérdésem az lenne, hogy található-e ebben a motorban kettőstömegű lendkerék? Motorkódja: CAYC. Illetve milyen típusú a befecskendező rendszere? Bosch, Siemens, Denso?
László
Kedves László!
Az autó maximális beazonosítása az alvázszámról lenne lehetséges. A kapott információk alapján a Siemens EDC Simos PCR 2 néven ismert rendszere található a fedélzeten. A kettőstömegű lendítőkerék manapság pedig már nem opcionális tétel, majdnem mindegyik "új technológiát" használó járműben megtalálható, üzemanyagfajtától függetlenül.
Nem kenyerem menteni másokat, de a jelenleg tapasztalható, hihetetlenül erős mértékű munkaerő-hiány rendesen rontja a szolgáltatások színvonalát. Mi is állandóan pironkodunk, mert lemaradásban vagyunk, melyért ezúton is elnézést kérünk minden érintettől. A pályaválasztás előtt állóknak nagyon tudom javasolni az alapvető, kétkezi szakmák felé fordulást. Nem virtuálmeló ez igaz, és meg is kell fogni a munkadarabokat, de biztos megélhetést biztosít egy életre.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Kedves Autódoktor,
A beteg, egy 2005-ös évjáratú Ford Galaxy 1.9 TDI. Egy ideje a fülkében már pár órás állás után is erős kipufogógáz (néha fáradt olaj?) szag érződik, ami az utazás során megszűnik. Minden leállítás után mintha a szag felszívódna az utastérbe. A kipufogó rendszer hibáját már kiküszöböltük, de a baj nem szűnik.
Imre
Kedves Imre!
Az utastérbe kerülő kipufogógázok nagyon alattomos mérgek, a szagtalan szén-monoxid az egyik legsunyibb mind közül. Ha az egy helyben álló, de járó motorú autó utasterében is érezhető a frissen bejutott szennyezés, a motortér környékén van a hiba oka elrejtve, ha inkább menet közben jut be a kellemetlen szag az utasokig, akkor az autó alatt/mögött keresendő a probléma. Ha a kipufogó nem a gyári méretekkel rendelkezik - a hátsó cső jóval túlnyúlik, vagy sokkal rövidebb mint az eredeti - a nagy csapóajtó mögötti áramlások behúzhatják a kipufogó gázokat az utastérbe.
A menet közben kiszellőző utastér a motortéri problémákat támasztaná alá, van ott hibalehetőség bőven: a kipufogórendszer flexibilis tagja egy többrétegű alkatrész, amely kezdődő hibája esetén nem mindig mutatja hibáját, ellenben csendes kráterként állandóan ontja a gázokat. A kipufogógáz-visszavezetés csőhálózata is számos tömítéssel bír - itt is lehetnek kifúvások, ahogy az olajat szétkenő EGR szelep és a motor háta mögött elhelyezett, fekete gumóvá váló turbófeltöltő is okozhat szagos jelenségeket. A motor összes burkolatának eltávolítása után érdemes egy alapos szemrevételezést tenni, majd a motor teljes lemosása után - amit a legjobb profikra bízni - tartós megfigyelés alá vetni az autó működését, hogy látható legyen az első nyom. A szagot okozó kifújás nem kell nagy nyommal rendelkezzen, a PSA 1.6 hdi injektorai például úgy is képesek mérgezni a bent ülőket, hogy kezdetben látható nyomok nem jelentkeznek, szag annál inkább. Ha a motorból szivárgó olaj a kipufogóra jut, a felmelegedett alkatrész még a motor leállítása után is képes a nem odavaló anyag párologtatására. Köztes kísérletként érdemes a motor leállítása előtt belső keringtetésre kapcsolni - amit számos szellőzőrendszer magától is elvégez - hogy az álló autó utastere zárt legyen ebből az irányból is.
További javaslat még a szélvédő alatti műanyag idomok - ahol a pollenszűrő is található - ki és beszerelése: a rosszul illesztett darabok szintén tömítetlenséget okozhatnak. A pollenszűrő éves cseréje akkor is javasolt, ha a remekül elrejtett alkatrész nem tartozik a kellemesen hozzáférhető darabok közé. A szellőzőrendszer többlépcsős fertőtlenítése feltétlenül szükséges, és ebben az esetben nagyon is javasolt a szagokat távol tartani képes aktívszenes pollenszűrő alkalmazása.
Remélem segíthettem!
Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor!
Olvastam egy enyémhez hasonló jelenségről a márciusi levelezésben, de annak ellenére, hogy az írója nem tartja magát szakértőnek, hozzám képest professzor. 2016 januárban a DA3 G8DB9P27111 típusjelű autómban kigyulladt a malfunction felirat. Bementem a Ford-szervizbe, azt mondták részecskeszűrő és 160 000 Ft. Bevallom sokalltam, ismerős javasolta a szűrő kiiktatását. Hosszú keresés után találtam szakembert aki megtette. Augusztusig tartotta magát, majd megint felirat. Autóklub rádugta a computert, azt mondta nincs semmi probléma.
Felhívtam az elkövetőt, azt mondta húzzak le egy csatlakozót a hátsó ülés alatt és megszűnik a felirat. Így is tettem, felirat megszűnt. Eljött az október, a kocsi teljesen váratlan időközönként elvesztette a nyomatékát lehetőleg autópálya belső sáv előzés közben. Kisorol, leáll, vár, újraindít és mintha mi sem történt volna, megy tovább. Megelégelve a játékot meglátogattam a szerelőt októberben. Azt mondta, hogy valóban nem volt teljes a "kiütés", de most már minden rendben lesz, bár neki valami üzemanyagszivattyú szállítás gyenge nyomásra vonatkozó üzenetet jelez. Egészen a tegnapi napig megint rendben lett volna minden, de szilveszterről hazafelé 140 km-en kb. 18-szor áll meg autó. Nem igazán akarom megérteni a hiba okát, de az autóra szükségem van, így valami megbízható szerelőt javasoljanak a fővárosban és környékén, ha lehet ne a márkaszervizt.
Miklós
Kedves Miklós!
Az átalakítást végző személyhez vezessenek vissza az útjai, az elvégzett - finoman szólva nem gyári - beavatkozás pontos részleteit csak ő tudja. A részecskeszűrős autó szerves része a (DPF) szűrő, ami számos plusz beavatkozót és érzékelőt is rendszerbe állít, a szoftver pedig extrém üzemállapotokat is létrehozhat az égéstérben a szűrő regenerálása érdekében. Az összetett szisztémába külsősként beavatkozni hasonló következményekkel lehet, ahogy az ember is belenyúlt a Föld természeti egyensúlyába.
Kijelenthetjük, hogy az ilyen rendszerrel ellátott autók karbantartása számottevően magasabb összeg, de aki nem szeretne erre költeni, inkább a benzinesként nagyszerűen működő 1.4i - 1.6i Focust válassza. A DPF mentesítő átalakítás elég vizenyős talajnak bizonyul. A rendszert egy megfelelő diagnosztikai géppel teljes egészében vizsgálni kell, ha a panaszolt jelenség még jelentkezne is eközben, az nagyban hozzájárulna a hibakeresés gyors mivoltához. Természetesen még az is előfordulhat, hogy a markáns átalakítás dacára a hiba inkább az üzemanyagrendszerben, vagy a feltöltő rendszerben bújik meg: a gyújtásra egy időre visszatérő, majd eltűnő teljesítmény a vezérlőegység szándékos beavatkozása, a diagnosztika alatt az ok megfejtése a cél: szerencsére a számítógép sok rossz választ ki is vesz a hibalehetőségek közül.
Ha nem a "kiütős" helyre vinné az autót, feltétlenül tudja meg az átalakítás státuszát és módját, melyet részletesen adjon tovább az autót javító kollégáknak, az elhallgatott előzmények nagy hintába tesznek mindenkit, ami rengeteg felesleges idő és költség ráfordítást jelent.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Kedves Autódoktor!
2008-as 1,3-a Suzuki Swiftem kb. egy-másfél éve csörgő hangot hallat a motor felől (nem folyamatosan). Főként nyáron lehet észrevenni, télen eddig nem volt rá példa. Akkor adja ki ezt a zajt, amikor erőlködik a motor (hegymenet pl.) ill. kanyarban, ha nem kapcsolok vissza 4-ből 3-ba. De szintén ez jellemzi, amikor egyenes úton megyek, nem éri el a motor a kellő fordulatszámot és elfelejtek visszakapcsolni.
Ami még feltűnt, hogy a lóerő is lecsökken, és alig gyorsul az autó. Öt szerelőnél jártam eddig, de éppen pont náluk nem produkálta ezt az autó. Egyikük szerint vezérműlánc hiba, amit cserélni kellene. Viszont a Suzuki-szalonban az egyik szerelő azt mondta, hogy Suzukinál még nem fordult elő, hogy vezérműláncot kelljen cserélni. Nagyon zavar, hogy másfél év alatt nem sikerült ezt a hibát korrigálni, és bevallom őszintén, hogy félek is, nehogy tényleg a vezérműlánc okozza a problémát és emiatt motorhibája legyen a későbbiekben!
Barbara
Kedves Barbara!
Ha az autó a normál terhelési zónáján kívül van - tehát olyan fordulatszám tartományban szeretnénk teljesítményt tőle, amire nem alkalmas - a motorban lejátszódó folyamatok miatt egy erős, csörgő hang lesz tapasztalható. Mondjuk a Pilis meredek útjain felfelé az ezer-egyszázas fordulat padlógázzal keresztezve, negyedik fokozatban = csirr-csörr! De az ön által leírt használati módok is hasonló tortúraként érik a dugattyúkat.
Ha a kellemetlen jelenség gyakrabban jelentkezik, és nem is kell hozzá különlegesen bántani az autót, akkor feltétlenül ellenőrzésre szorul az üzemanyag-ellátó rendszer, a gyújtásrendszer és a motorvezérlő egység minden komponensével együtt. Ha a motorba tekert gyújtógyertyák nem a motorhoz valók, vagy az üzemanyag-szivattyú nem szállít megfelelően, esetleg a vezérlő által érzékelt körülmények valótlanok: mindegyikük okozhat hasonló hibát. De ne felejtsük ki az üzemanyag minőségét sem a dologból - a beavatkozások előtt érdemes legalább egy teletankot kipróbálni egy, a szokottól eltérő benzinkúton tankolt prémium minőségű üzemanyagból.
A Suzukik vezérműlánca elég tartós darabnak bizonyul, a gyár nem ír rá csereperiódust: megbontása során, vagy a lánc kopása esetén szükséges csak a cseréje. A motor erőtlensége feltétlenül kivizsgálást kíván, azonban ennek alapvető feltétele, hogy a hiba tapasztalható legyen. Próbálja meg megfigyelni, hogy a probléma milyen körülmények közepette jelentkezik, hogyan hozható elő. A megállapított módot a szervizben hagyott autót vizsgáló kollégának átadva minden esély meglesz arra, hogy a panaszolt jelenség körvonalazható legyen. Ehhez azonban lehet, hogy akár néhány napig is a szervizben kell hagyni a kocsit, hogy a kivizsgálás megtörténhessen.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor!
Van egy 1997-s 1.6 16 szelepes B Vectrám amiben 277 000 km van, az autóban nemrégiben sajnos a saját hülyeségem következtében elszakadt a vezérlés. A szerelő cserélte a vezérlést, vízpumpát valamint azt mondta hogy 4 db szelep meggörbült de kijavították valamint a hengerfejen is volt egy kis gépmunka. A szerelőben és tudásában teljesen megbízok mert csak jót hallok és tapasztalok róla, szóval nem hinném, hogy valamit csak úgy összevágna.
A problémám a következő, a minap reggeli első indítás után minimálisan de kéken kezdett füstölni, valamint egyenetlen volt az alapjárat is (mintha kihagyott volna egy henger) de ezen tünetek 1-2 perc után abba is maradtak. Az autónak minimális olaj fogyasztása mindig is volt ami 2-3000 km-ként 1 liter, de a hűtővizet nem csipegeti és nem is habos se az olaj, se a víz. Az autó sokat nincs használva, évente kb 10-15 000 km-t megyek vele viszont városban rövid távon sokat használom, de mindig kellőképpen melegítem indulás előtt. Kérdésem csak annyi lenne, hogy lehet-e valami összefüggés a nemrégiben eszközölt szerelés és kék füst között?Valamint a minimális olajfogyasztás betudható-e szelepszár szimering kopásnak vagy valami nagyobb baj van?
Vector
Kedves Vector!
Ha a motor összerakása a nagy könyvben leírtak alapján történt, a hengerfej teljes (vagy legalább a mechanikailag indokolt) felújítása megtörtént, és a szívó valamint a kartergáz-visszavezető rendszer rendben működik, sajnos a motor gyomrában keresendő a hiba: dugattyúgyűrű/dugattyú/hengerfal az a terület ahol további, komolyabb vizsgálódás szükséges. R
emélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Üdvözlöm!
Egy Peugeot 407 SW-ről lenne szó. Kanyarodáskor olyan hangot hallok, mintha valami, ami gumiból van tekeredne. Balra és jobbra is egyaránt hallatszik. Ha lendületből teljesen kitekerem a kormányt akkor még hangosabb. Kicserélték a lengőkart de ez a gumi tekeredés szerű hang változatlanul hallatszik. A szervó hibátlanul működik.
Ön mit gondol erről? Erika
Kedves Erika!
A 407-es futóművében van rendesen alkatrész, annyi szent! A tél a futómű nyekergések évszaka, a kiszáradt szilentblokkok, gömbfejek és perselyek olyan érzést kelthetnek az emberben, mint amit Onedin kapitány élhetett át, öreg tengeri bárkáján. Ha a hang állandó jelleggel hallható, akkor irány a szerviz, ahol időt nem sajnálva meglesz a bűnös nyekergő.
A kormány tekerésekor az összes szilent megfeszül, a toronycsapágy tekeredik, a gömbfejek/csapok fordulnak, és a kormánymű harmonikái is nyúlnak/zsugorodnak: a hang olvasás általi meghatározása olyan, mint gondolatban megkeresni a fatörzshöz koppanó tobozt a fenyvesben. Jó hír, hogy nem feltétlenül kell cserélni a hangoskodó alkatrészt: ha valóban a hideggel köthető össze a hang megjelenése, és egyéb műszaki jellemzői optimálisak, egy kis kenőanyagos kezelés akár ismét csendessé teheti.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk -www.deltamark.hu
Hali Doki!
Nekem egy Mercedes Vaneóm van (2004-es dízel). Amikor ráadom a gyújtást, valami morgó hanggal elektronikusan elindul, (talán az üzemanyagszivattyú?) Eddig minden ok! A motor beindítása nélkül leveszem a gyújtást, a morgó hang megszűnik és 2-3 másodperc múlva, nyikorgó hanggal áll meg (csapágy vagy csúszó ékszíj, esetleg hibás vízpumpára emlékeztet a hangja).
A kérdésem, hogy minek a hangját hallom?
Géza
Helló Géza!
Elég nagy eséllyel a rásegítő fűtés indulhat el a masina hasa alatt, de ha nem ad ki egy hajszárító-jellegű hangot és némi fehéres gázolajfüstöt magából, nem valószínű, hogy működik. A rendszer javítása lehetséges, diagnosztikája is elérhető a gyári csatlakozón keresztül. Bontott beépítése nem annyira tuti, mert a sokat futott donorban sem új fődarab lesz található, és a Webasto által gyártott - amúgy nagyon hasznos - extra több típushibától is vérzik ilyen korára.
A Mercedesre szakosodott szervizek, vagy az előbb említett gyártó szakszervizei is segíthetnek a gyors hibaelhárításban, a pótfűtés nagyon hasznos részegység a hatalmas beltér gyors felmelegítésében.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Kedves Autódoktor!
Autóvásárlás előtt állunk és az általunk kiszemelt Opel Zafirán (2006-évjárat) a küszöbön megjelenő rozsda kitüremkedést találtunk, a vízelvezető gumicsíknál. Mennyire súlyos hiba egy ilyen küszöb rozsdásodás? Megállítható-e? Kérdésem, érdemes-e megvásárolni az autót, ha már elkezdődött egy ilyen hiba, illetve mibe kerülhet egy ilyen javítás? (az autó 1,95 M-ba kerül)
Pál
Kedves Pál!
Feltétlenül nézze végig, illetve nézesse végig az autót egy hozzáértővel is megvásárlás előtt - ez a rozsdapöttyön kívül is javasolt dolog. Ha dízelmotor kattog a motorháztető alatt, akkor a futott kilométerek valódisága vörös kóddal rendelkező prioritással bír, a benzinesek sokszor túlfutják a háromszázezret javítás nélkül, a dízeleknél ez már azért rezgeti a lécet: és a jó magyar szokás szerint a három kilót csapják vissza száznyolcvanra - bárcsak visszahoznák a kézfej levágást ezért a tettért.
A karosszéria hajlamos az említett pöttyszerű korrózióra, de minden esetben biztosra kell menni a vásárlás előtt, hogy nem korábbi szakszerűtlen karosszériajavítás következményeivel van dolgunk - mert akkor két éven belül a hekkelt elemek ledobják álcájukat és barna mintával emlékeztetnek a múltra.
A gyári fényen keletkezett pötyi javítása nem nagy tétel, de a javítás előtt érdemes mini kamerával belekukkantani a küszöb belvilágába is, hogy tisztában lehessen a szerkezeti elem állapotával - ez a vizsgálat a megvásárlás előtt is javasolt a fenti intelmek kiegészítéseként. Ha teheti, vegyen benzinest! Imádom a dízel jó hatásfokát és nyomatékát, de a kockázat a lókupec-virtus miatt sokszor kezelhetetlenül magas.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Kedves Autódoki!
Egy 2004-es 5-ös manuális váltós 2.4-es dízel (163 le) Volvo S60-om van. Az autóban 230 000 km van, és néha nehezen veszi az 1-est és a hátramenetet. Emellett egy leheletnyi akadás is érezhető a váltások során. A szervizkönyv szerint nem kell a váltóban olajat cserélni, de lehet, hogy a fenti tüneteken segítene a csere? Vagy rosszul gondolom, és más lehet a dolog forrása?
Gergő
Kedves Gergő!
Az S60 2.4d az biza' királyság, az utolsó igazi svéd tankok egyike. A sebességváltó bizonyára nem lesz morcos az új olajtöltetért, de azért a kuplung ellenőrzése sem árthat. Ha a rendszer még a gyári hidraulika-töltettel dolgozik, érdemes ott is folyadékot cserélni, illetve ha a fő/munkahenger közül valahol szivárgás gyanú lépne fel, akkor a csere javasolt.
A kinyomócsapággyal kombinált munkahenger cseréje nem olcsó mulatság, remélhetőleg ott minden rendben lesz. A váltóolaj cseréje hatvanezrenként nem árthat: itt már nem a garanciaidő átvészelése, hanem a következő tíz év probléma mentessége a cél. Jó tankozást kívánok!
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor
Egy 2012-es 1.7 Opel dízel motornál (motorkód: A17DTS) fedeztem fel a következőt: Az intercooler után, ahol a szívócső csatlakozik a fojtószelephez (azt hiszem így hívják, a szelep után jön majd az EGR becsatlakozása), a szívócső alja olajos, olajsaras volt, és természetesen az olaj a szívócsőből jött, a csatlakozásnál. (egy kézzel oldható bilincs - ami egy drót - tartja ott a csövet, van benne egy O gyűrű is)
Mintha a megnövekedett turbó nyomás préselne ki ott egy kis olajat, és itt jön a kérdésem: kezdjek el gyűjteni új turbóra? Miért olajos belül a cső, mi okozhatja ezt, mekkora probléma? (gondolom a turbóból jöhet az olaj) Nem nagyüzemben termelődik ott az olaj, vagyis nem eszi az autó az olajat, nem kell töltögetni.
Ferenc
Kedves Ferenc!
Sajnos a patyolat tiszta szívócsöveknek búcsút mondhattunk miután a motorokban megjelent a kipufogógáz-visszavezetés. Ezt a sokszor erősen szemcsés végterméket a motorolaj-származékokkal kiegészítve meg is kapjuk a szurokszerű, tapadós matériát, amit legtöbb esetben csak manuális kapirgálással lehet kiirtani az akár számottevően keresztmetszet-csökkent szívórendszeri járatokból.
A turbós motorok esetében a szívórendszerbe kerülő kenőanyag/olajpára jelenléte bizonyos mértékig normális, továbbmenve a témán, a szívómotoroknál sem ritka látvány - ott leginkább a kartergáz-visszavezetés felől származtatható a dolog. Amíg az autó olajfogyasztása a gyári kereteken belül marad - ez a gyárilag megadott nagy tolerancia töredéke kellene legyen: a legtöbb gyártó 0.8-1 litert ad meg 1000 kilométerre - a gyakorlatban inkább kb. 2 liter/ 15 000 km, addig nincs ok az aggodalomra.
A turbófeltöltő mechanikus ellenőrzése javasolt a karbantartási munkák elvégzése közepette, a töltőnyomás célműszerrel gyorsan ellenőrizhető, de a vezérlőegység is azonnal piros lapot mutat fel, ha az optimális zónából kicsusszant az érték. A manapság gyakori drótos-gumigyűrűs rögzítések könnyezése gyakori, nem feltétlenül jelent hibát, szintén a karbantartások alkalmával érdemes a maga köré piszkított részeket letisztítani, ellenőrizni. A motorolaj cseréjekor különös fontossággal bír a megfelelő kenőanyag megválasztása, nem érdemes a végletek irányába elhúzódni, az arany középút mindig bejön - minél hígabb az anyag, annál több juthat ki a feltöltőből és a motor finoman illesztett részeiből.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor!
A család használatában van egy 1984-es Mercedes (W123 300TD), ami az utóbbi években időnként nem megfelelő minőségű üzemanyaggal (legyünk őszinték, étolajjal) volt üzemeltetve, ezáltal a tankban és a szívóágon jelentős lerakódások vannak.
Kérdésem arra vonatkozik, hogy létezik-e olyan adalék, amivel megbízhatóan orvosolható ez a probléma? A neten persze rengeteg ilyesfajta adalékot találni, főként az érdekelne, hogy melyik ezek közül az, ami tényleg hatékony, nem bántja a motort, és elérhető áron kapható.
Gergely
Kedves Gergely!
A képlet szereplőit kicserélve a kérdés így hangzik: Cirmit, a macskánkat évekig savval itattuk. Ha most 2.8-as tejet kap egy ideig, minden rendben lesz? Melyik tejszínt töltsük a tálkájába? Remélem nem bántottam meg az érzéseit, köszönöm az őszinteségét! Most pedig tessék kimenni, és megsimogatni az öreg német traktort!
Ha az öreg 123-as még tartós használatban lesz a terveik szerint, érdemes darabokra szedni az üzemanyagrendszert, és mindent patyolat-tiszta állapotra hozni. Az adagolót, és a porlasztókat pedig érdemes egy dízel-specialistához elvinni, hogy ott is teljes képet kaphassanak a teendőkről: hozzá kell tennem, hogy az ős-Merci alkotóelemei még nagy százalékban minőségi anyagokból épültek, akár még meg is úszhatták a tartós kínzásokat.
Egy tömítésszett-csere, és porlasztó felújítás nagy valószínűség szerint amúgy is aktuális már. A tankot, és a csöveket is érdemes kiszedni, és manuális módszerekkel teljesen kitisztítani. Tekintse ezt egyfajta vezeklésnek az étolajos üzemeltetésért cserébe. Béke és tiszta gázolaj! Hajrá öreg vasak!
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Kedves Autódoktor!
Érdeklődnék, hogy 1,2-es benzines, 2003-as Ford Fiestában mikor szükséges a lánccsere? Több variációt is hallottam, de nem tudom, melyik az igaz. Csak ha csörög a lánc, vagy 100 ezer km-enként?
Kitti
Kedves Kitti!
Amennyiben az autó rendszeresen (15 000 kilométerenként) megkapja a hozzávaló olajcserét és simogatást, a lánc nagy valószínűséggel végig futja az autó teljes élettartamát. A gyár fix intervallumot nem ad meg, valóban csak panaszos esetben szükséges a vezérléshez nyúlni - legtöbb esetben a tipikusnak mondható, indítás utáni néhány másodperces zörgő hang jelzi a tulajnak, hogy valami nem teljesen klappol odabent.
Ha csend honol a motortérben, és csak a normál motorhang hallható, akkor nincs semmi tennivaló a lánc körül. Szerencsére a kérdéses típus nagyon hálásnak bizonyult, igazi igáslóként viseli a legtöbb Fiesta a mindennapi használatot. A Júingok' kedvenc mondása itt is igaz: az olaj a lényeg!
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor!
Az a szerencsétlen helyzet állt elő a ma pont egy hete a márkaszervizből, fényezésről hozott Focusommal, hogy munkaidő alatt sajnos több helyen telibe tisztelte néhány szívtelen madár. Természetesen csak az újrafényezett motorháztetőt, amit azonnal le is mostam: bő vízzel feláztattam és leöblítettem. Sajnos ennek ellenére a fényezés az ürülékek alatt mattult. Az a kérdésem, hogy alig 8 óra alatt ez normális jelenség-e, vagy betudható az újrafényezés hibájának?
János
Kedves János!
A friss fényezés - és ez igaz az új autókra is - az elkészüléstől számított két-három hétig még nagyon sérülékeny, a fizika/kémia még erősen dolgozik a lemezeken levő rétegekben. Ebben az intervallumban sajnos az említett behatás bizony okozhat problémát, de az ürüléken kívül egyéb mesterséges kemikáliák is hasonló elváltozásokat okozhatnak: hígító, fólia, matricák, viasz-paszták, stb.
Vigye vissza az autót a fényezést javító műhelybe, kis szerencsével szakszerű felületkezeléssel a szépséghiba megszüntethető. A munkát megfelelően, jól megválasztott anyagokkal elvégző műhely felelőssége nem valószínű az ügyben, a felelőtlenül kakiló madarat kéne kukoricán térdepeltetni egy darabig - a sült galamb íze pedig megosztó, gusztus dolga.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Kedves Autódoktor!
Januárban vettem egy 2007-es évjáratú 170LE-es kétezres dízel Audi A3-at (ötajtós 8P) BMN motórkóddal. Az akkor 170 000 km-es autót hölgy tulajdonostól, végig szervizelve, szinte tényleg újnak kinéző állapotban sikerült beszerezni. A korai öröm gyorsan elmúlt, ugyanis kb 1-2 hónapja lehetett nálam az autó, amikor egy nagyobb gázadásnál 1-1 pillanatra megtorpant, majd ment tovább. Idegesítő volt, de hibakódot nem csinált, a szervizben pedig azt mondták, hogy biztos csak el van kicsit tömődve valahol, menjek vele többet pályán, majd kitisztul.
Teltek a hónapok, a jelenség egyre gyakoribb lett, majd megjelent egy huhogó hang, ami főként magasabb fordulatnál és váltásnál egy megerősödő hangot adott. Ilyenkor az autó nem tiltott le, de olyan volt, mintha 40 lóerős lenne és padlógáz esetén sem ment, inkább csak zúgott. Ha leállítottam és újraindítottam az autót, azonnal elmúlt a hiba. A szervizben persze ugyanazt mondták hibajelenség reprodukció hiányában. Menjek nyugodtan haza, biztos valahol el van tömődve kicsit.
A mai napon nagyjából 30 km-t mentem pályán kb. 160-170-es tempóval. A lehajtót elhagyva azonnal megjelent ez a furcsa hang, jött a teljes teljesítménycsökkenés és olyan 2500-as fordulattól egy eddig még nem hallott, nagyon ijesztő, hajszárító, porszívó szerű búgó hang jött a motorháztető alól. Félreállás, leállítás és 3 perc múlva újraindítás után az autónak ismét nem volt semmi baja. Mi lehet a baj? Mi nézessek meg? Nem szeretnék valahol az út szélén lerobbanni.
Balázs
Kedves Balázs!
Menjen vele, biztosan csak eldugult valami! Ja, nem. Ez azt hiszem, nem jó tanács. Azaz egyes elemei mégis felhasználhatók. Ha a rendszer nem tesz semmilyen észrevételt egyik releváns vezérlőegység hibatárolójában sem, akkor a hiba tapasztalhatósága lesz a kiindulópont.
Tehát nagyon jó lenne akkor eljutni a szervizig, amikor az autó éppen a "sompolygó üzemmódban" ragadt. De egy olyan szervizig, ahol nem csak a hibatárolók kiolvasásáig jutnak, hanem tovább is - egy szándékosan lecsökkentett teljesítményű autó esetében érdekes dolgokat lehet látni a menetteszt alatt a megjeleníthető - vezérlőegység által megfigyelt - értékek erdejében.
A szívó/feltöltőrendszer tartalmaz néhány olyan komponenst, amely keresztmetszet csökkentésre/zárásra alkalmas - részecskeszűrős motor esetén ez hatványozottan igaz. Az említett beavatkozók hibája, szorulása esetén a motor levegő-ellátása akadozhat, amely azonnali teljesítmény-csökkenéshez vezethet. A vezérlőegység továbbá képes szándékos, teljesítmény-romboló beavatkozásra is, de ez minden esetben konkrét hiba eltárolása mellett történik.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Kedves Autódoktor!
Amerikai Ford Econoline típusú, 1982-es gyártású, V8 benzines autómnak régi autókra jellemző szaga van, főleg, ha járó motornál - pl. piros lámpánál - hátulról fúj a szél és az égésterméket a szellőző rendszer befújja az utastérbe.
Kérdésem, hogy javíthat-e a helyzeten, ha katalizátort szereltetek a kipufogó rendszerbe, anélkül, hogy az pl. Lambda szondával lenne ellátva, továbbá az autó karburátoros.
Bálint
Kedves Bálint!
Ha a benzinben dús keverék szúrós szaga érezhető az autó körül, illetve az utastérben is, a kipufogó rendszer végén mérhető emissziós értékek ellenőrzése és pontos beállítása az első mozzanat.
A szabályozatlan katalizátor hatásfoka sajnos sokkal alacsonyabb, mint a lambdaszondás visszacsatolással rendelkező rendszereké, ráadásul a kerámia nem nagyon szereti, ha benzinben úszik: ami egy öreg, mechanikus rendszer tehetetlenségéből, kopásaiból gyakorlatilag bármikor bekövetkező állapot lehet. A kezdeményezése nagyon szimpatikus, de feltétlenül tartsa be a fenti sorrendet.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu