2017. január 25., 13:31 Módosítva: 2017.01.28 11:20

Kedves Doki!

Lesz-e károsodásom, hibajelzésem, ha - pl. egy defekt elhárításának idejéig - egy tengelyen használok 225/55R19, ill. 225/65R17 jelű, nyári és téli mintázatú kerekeket?Hangsúlyozom: csak rendkívüli esetben és csak a legrövidebb ideig, max. 90 km/h! Az autó: 2016-os Mazda CX5 Revolution Top AWD / "G192" 2,5lit. benzines /

Andor

Kedves Andor!

A szükség nagy úr, főleg a mai, pótkereket nélkülöző világban. Szép, szép a gyári védőszárny szolgáltatás, assistance, marketing simisimi, de az út mentén való szobrozás - ráadásul egy sima defekt miatt - kihagyható élmény maradhatna.

Ha van rá mód, mindenkinek javasolom egy pótkerék bezsúfolását a fedélzetre, egy kiszakadt abroncs esetén a különféle javítónyálak, zsebkompresszorok fabatkát sem érnek. Az összkerekes hajtáslánc is meg fog birkózni a merőben eltérő méretű kerekekkel, a hosszútávú használat valóban nem tenne jót neki - a differenciálmű állandóan dolgozni kényszerülne, és igen, a műszerfalon is hibalámpa gyúlhat fel az ESP (menetstabilizátor) és a TPMS (keréknyomás-felügyelet) hibáját mutatva. A gyári méretű kerék visszahelyezésekor néhány méter megtétele, esetleg a TPMS újraindítása után a műszerfal ismét a megelégedett arcát mutatja majd. Ne adja fel a technikai függetlenségét, az úticélok önálló teljesítése a cél. Keep rollin'!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2017. január 20., 11:41 Módosítva: 2017.01.25 17:50
1

Tisztelt Autódoki!

Egy VW Passat (B7-es 2011-és évjárat) 1.6 CR TDI tulajdonosa vagyok! Sajnos arra kényszerülök, hogy így interneten kérjek egy-két infót az autóval kapcsolatban! Mivel a magyarországi VW kereskedések annyira motiváltak, hogy ígéretük ellenére sem hívtak vissza arra hivatkozván, hogy nekik is utána kell nézni motorszám alapján! Első kérdésem az lenne, hogy található-e ebben a motorban kettőstömegű lendkerék? Motorkódja: CAYC. Illetve milyen típusú a befecskendező rendszere? Bosch, Siemens, Denso?

László

Kedves László!

Az autó maximális beazonosítása az alvázszámról lenne lehetséges. A kapott információk alapján a Siemens EDC Simos PCR 2 néven ismert rendszere található a fedélzeten. A kettőstömegű lendítőkerék manapság pedig már nem opcionális tétel, majdnem mindegyik "új technológiát" használó járműben megtalálható, üzemanyagfajtától függetlenül.

Nem kenyerem menteni másokat, de a jelenleg tapasztalható, hihetetlenül erős mértékű munkaerő-hiány rendesen rontja a szolgáltatások színvonalát. Mi is állandóan pironkodunk, mert lemaradásban vagyunk, melyért ezúton is elnézést kérünk minden érintettől. A pályaválasztás előtt állóknak nagyon tudom javasolni az alapvető, kétkezi szakmák felé fordulást. Nem virtuálmeló ez igaz, és meg is kell fogni a munkadarabokat, de biztos megélhetést biztosít egy életre.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2017. január 16., 17:50 Módosítva: 2017.01.20 14:39
43

Kedves Autódoktor,

A beteg, egy 2005-ös évjáratú Ford Galaxy 1.9 TDI. Egy ideje a fülkében már pár órás állás után is erős kipufogógáz (néha fáradt olaj?) szag érződik, ami az utazás során megszűnik. Minden leállítás után mintha a szag felszívódna az utastérbe. A kipufogó rendszer hibáját már kiküszöböltük, de a baj nem szűnik.

Imre

Kedves Imre!

Az utastérbe kerülő kipufogógázok nagyon alattomos mérgek, a szagtalan szén-monoxid az egyik legsunyibb mind közül. Ha az egy helyben álló, de járó motorú autó utasterében is érezhető a frissen bejutott szennyezés, a motortér környékén van a hiba oka elrejtve, ha inkább menet közben jut be a kellemetlen szag az utasokig, akkor az autó alatt/mögött keresendő a probléma. Ha a kipufogó nem a gyári méretekkel rendelkezik - a hátsó cső jóval túlnyúlik, vagy sokkal rövidebb mint az eredeti - a nagy csapóajtó mögötti áramlások behúzhatják a kipufogó gázokat az utastérbe.

A menet közben kiszellőző utastér a motortéri problémákat támasztaná alá, van ott hibalehetőség bőven: a kipufogórendszer flexibilis tagja egy többrétegű alkatrész, amely kezdődő hibája esetén nem mindig mutatja hibáját, ellenben csendes kráterként állandóan ontja a gázokat. A kipufogógáz-visszavezetés csőhálózata is számos tömítéssel bír - itt is lehetnek kifúvások, ahogy az olajat szétkenő EGR szelep és a motor háta mögött elhelyezett, fekete gumóvá váló turbófeltöltő is okozhat szagos jelenségeket. A motor összes burkolatának eltávolítása után érdemes egy alapos szemrevételezést tenni, majd a motor teljes lemosása után - amit a legjobb profikra bízni - tartós megfigyelés alá vetni az autó működését, hogy látható legyen az első nyom. A szagot okozó kifújás nem kell nagy nyommal rendelkezzen, a PSA 1.6 hdi injektorai például úgy is képesek mérgezni a bent ülőket, hogy kezdetben látható nyomok nem jelentkeznek, szag annál inkább. Ha a motorból szivárgó olaj a kipufogóra jut, a felmelegedett alkatrész még a motor leállítása után is képes a nem odavaló anyag párologtatására. Köztes kísérletként érdemes a motor leállítása előtt belső keringtetésre kapcsolni - amit számos szellőzőrendszer magától is elvégez - hogy az álló autó utastere zárt legyen ebből az irányból is.

További javaslat még a szélvédő alatti műanyag idomok - ahol a pollenszűrő is található - ki és beszerelése: a rosszul illesztett darabok szintén tömítetlenséget okozhatnak. A pollenszűrő éves cseréje akkor is javasolt, ha a remekül elrejtett alkatrész nem tartozik a kellemesen hozzáférhető darabok közé. A szellőzőrendszer többlépcsős fertőtlenítése feltétlenül szükséges, és ebben az esetben nagyon is javasolt a szagokat távol tartani képes aktívszenes pollenszűrő alkalmazása.

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2017. január 12., 10:52 Módosítva: 2017.01.13 14:00
406

Tisztelt Autódoktor!

Olvastam egy enyémhez hasonló jelenségről a márciusi levelezésben, de annak ellenére, hogy az írója nem tartja magát szakértőnek, hozzám képest professzor. 2016 januárban a DA3 G8DB9P27111 típusjelű autómban kigyulladt a malfunction felirat. Bementem a Ford-szervizbe, azt mondták részecskeszűrő és 160 000 Ft. Bevallom sokalltam, ismerős javasolta a szűrő kiiktatását. Hosszú keresés után találtam szakembert aki megtette. Augusztusig tartotta magát, majd megint felirat. Autóklub rádugta a computert, azt mondta nincs semmi probléma.

Felhívtam az elkövetőt, azt mondta húzzak le egy csatlakozót a hátsó ülés alatt és megszűnik a felirat. Így is tettem, felirat megszűnt. Eljött az október, a kocsi teljesen váratlan időközönként elvesztette a nyomatékát lehetőleg autópálya belső sáv előzés közben. Kisorol, leáll, vár, újraindít és mintha mi sem történt volna, megy tovább. Megelégelve a játékot meglátogattam a szerelőt októberben. Azt mondta, hogy valóban nem volt teljes a "kiütés", de most már minden rendben lesz, bár neki valami üzemanyagszivattyú szállítás gyenge nyomásra vonatkozó üzenetet jelez. Egészen a tegnapi napig megint rendben lett volna minden, de szilveszterről hazafelé 140 km-en kb. 18-szor áll meg autó. Nem igazán akarom megérteni a hiba okát, de az autóra szükségem van, így valami megbízható szerelőt javasoljanak a fővárosban és környékén, ha lehet ne a márkaszervizt.

Miklós

Kedves Miklós!

Az átalakítást végző személyhez vezessenek vissza az útjai, az elvégzett - finoman szólva nem gyári - beavatkozás pontos részleteit csak ő tudja. A részecskeszűrős autó szerves része a (DPF) szűrő, ami számos plusz beavatkozót és érzékelőt is rendszerbe állít, a szoftver pedig extrém üzemállapotokat is létrehozhat az égéstérben a szűrő regenerálása érdekében. Az összetett szisztémába külsősként beavatkozni hasonló következményekkel lehet, ahogy az ember is belenyúlt a Föld természeti egyensúlyába.

Kijelenthetjük, hogy az ilyen rendszerrel ellátott autók karbantartása számottevően magasabb összeg, de aki nem szeretne erre költeni, inkább a benzinesként nagyszerűen működő 1.4i - 1.6i Focust válassza. A DPF mentesítő átalakítás elég vizenyős talajnak bizonyul. A rendszert egy megfelelő diagnosztikai géppel teljes egészében vizsgálni kell, ha a panaszolt jelenség még jelentkezne is eközben, az nagyban hozzájárulna a hibakeresés gyors mivoltához. Természetesen még az is előfordulhat, hogy a markáns átalakítás dacára a hiba inkább az üzemanyagrendszerben, vagy a feltöltő rendszerben bújik meg: a gyújtásra egy időre visszatérő, majd eltűnő teljesítmény a vezérlőegység szándékos beavatkozása, a diagnosztika alatt az ok megfejtése a cél: szerencsére a számítógép sok rossz választ ki is vesz a hibalehetőségek közül.

Ha nem a "kiütős" helyre vinné az autót, feltétlenül tudja meg az átalakítás státuszát és módját, melyet részletesen adjon tovább az autót javító kollégáknak, az elhallgatott előzmények nagy hintába tesznek mindenkit, ami rengeteg felesleges idő és költség ráfordítást jelent.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2017. január 6., 14:26 Módosítva: 2017.01.20 06:33

Kedves Autódoktor!

2008-as 1,3-a Suzuki Swiftem kb. egy-másfél éve csörgő hangot hallat a motor felől (nem folyamatosan). Főként nyáron lehet észrevenni, télen eddig nem volt rá példa. Akkor adja ki ezt a zajt, amikor erőlködik a motor (hegymenet pl.) ill. kanyarban, ha nem kapcsolok vissza 4-ből 3-ba. De szintén ez jellemzi, amikor egyenes úton megyek, nem éri el a motor a kellő fordulatszámot és elfelejtek visszakapcsolni.

Ami még feltűnt, hogy a lóerő is lecsökken, és alig gyorsul az autó. Öt szerelőnél jártam eddig, de éppen pont náluk nem produkálta ezt az autó. Egyikük szerint vezérműlánc hiba, amit cserélni kellene. Viszont a Suzuki-szalonban az egyik szerelő azt mondta, hogy Suzukinál még nem fordult elő, hogy vezérműláncot kelljen cserélni. Nagyon zavar, hogy másfél év alatt nem sikerült ezt a hibát korrigálni, és bevallom őszintén, hogy félek is, nehogy tényleg a vezérműlánc okozza a problémát és emiatt motorhibája legyen a későbbiekben!

Barbara

Kedves Barbara!

Ha az autó a normál terhelési zónáján kívül van - tehát olyan fordulatszám tartományban szeretnénk teljesítményt tőle, amire nem alkalmas - a motorban lejátszódó folyamatok miatt egy erős, csörgő hang lesz tapasztalható. Mondjuk a Pilis meredek útjain felfelé az ezer-egyszázas fordulat padlógázzal keresztezve, negyedik fokozatban = csirr-csörr! De az ön által leírt használati módok is hasonló tortúraként érik a dugattyúkat.

Ha a kellemetlen jelenség gyakrabban jelentkezik, és nem is kell hozzá különlegesen bántani az autót, akkor feltétlenül ellenőrzésre szorul az üzemanyag-ellátó rendszer, a gyújtásrendszer és a motorvezérlő egység minden komponensével együtt. Ha a motorba tekert gyújtógyertyák nem a motorhoz valók, vagy az üzemanyag-szivattyú nem szállít megfelelően, esetleg a vezérlő által érzékelt körülmények valótlanok: mindegyikük okozhat hasonló hibát. De ne felejtsük ki az üzemanyag minőségét sem a dologból - a beavatkozások előtt érdemes legalább egy teletankot kipróbálni egy, a szokottól eltérő benzinkúton tankolt prémium minőségű üzemanyagból.

A Suzukik vezérműlánca elég tartós darabnak bizonyul, a gyár nem ír rá csereperiódust: megbontása során, vagy a lánc kopása esetén szükséges csak a cseréje. A motor erőtlensége feltétlenül kivizsgálást kíván, azonban ennek alapvető feltétele, hogy a hiba tapasztalható legyen. Próbálja meg megfigyelni, hogy a probléma milyen körülmények közepette jelentkezik, hogyan hozható elő. A megállapított módot a szervizben hagyott autót vizsgáló kollégának átadva minden esély meglesz arra, hogy a panaszolt jelenség körvonalazható legyen. Ehhez azonban lehet, hogy akár néhány napig is a szervizben kell hagyni a kocsit, hogy a kivizsgálás megtörténhessen.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2017. január 2., 14:40 Módosítva: 2017.01.08 10:47

Tisztelt Autódoktor!

Van egy 1997-s 1.6 16 szelepes B Vectrám amiben 277 000 km van, az autóban nemrégiben sajnos a saját hülyeségem következtében elszakadt a vezérlés. A szerelő cserélte a vezérlést, vízpumpát valamint azt mondta hogy 4 db szelep meggörbült de kijavították valamint a hengerfejen is volt egy kis gépmunka. A szerelőben és tudásában teljesen megbízok mert csak jót hallok és tapasztalok róla, szóval nem hinném, hogy valamit csak úgy összevágna.

A problémám a következő, a minap reggeli első indítás után minimálisan de kéken kezdett füstölni, valamint egyenetlen volt az alapjárat is (mintha kihagyott volna egy henger) de ezen tünetek 1-2 perc után abba is maradtak. Az autónak minimális olaj fogyasztása mindig is volt ami 2-3000 km-ként 1 liter, de a hűtővizet nem csipegeti és nem is habos se az olaj, se a víz. Az autó sokat nincs használva, évente kb 10-15 000 km-t megyek vele viszont városban rövid távon sokat használom, de mindig kellőképpen melegítem indulás előtt. Kérdésem csak annyi lenne, hogy lehet-e valami összefüggés a nemrégiben eszközölt szerelés és kék füst között?Valamint a minimális olajfogyasztás betudható-e szelepszár szimering kopásnak vagy valami nagyobb baj van?

Vector

Kedves Vector!

Ha a motor összerakása a nagy könyvben leírtak alapján történt, a hengerfej teljes (vagy legalább a mechanikailag indokolt) felújítása megtörtént, és a szívó valamint a kartergáz-visszavezető rendszer rendben működik, sajnos a motor gyomrában keresendő a hiba: dugattyúgyűrű/dugattyú/hengerfal az a terület ahol további, komolyabb vizsgálódás szükséges. R

emélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. december 27., 13:29 Módosítva: 2017.01.02 17:55
1

Üdvözlöm!

Egy Peugeot 407 SW-ről lenne szó. Kanyarodáskor olyan hangot hallok, mintha valami, ami gumiból van tekeredne. Balra és jobbra is egyaránt hallatszik. Ha lendületből teljesen kitekerem a kormányt akkor még hangosabb. Kicserélték a lengőkart de ez a gumi tekeredés szerű hang változatlanul hallatszik. A szervó hibátlanul működik.

Ön mit gondol erről? Erika

Kedves Erika!

A 407-es futóművében van rendesen alkatrész, annyi szent! A tél a futómű nyekergések évszaka, a kiszáradt szilentblokkok, gömbfejek és perselyek olyan érzést kelthetnek az emberben, mint amit Onedin kapitány élhetett át, öreg tengeri bárkáján. Ha a hang állandó jelleggel hallható, akkor irány a szerviz, ahol időt nem sajnálva meglesz a bűnös nyekergő.

A kormány tekerésekor az összes szilent megfeszül, a toronycsapágy tekeredik, a gömbfejek/csapok fordulnak, és a kormánymű harmonikái is nyúlnak/zsugorodnak: a hang olvasás általi meghatározása olyan, mint gondolatban megkeresni a fatörzshöz koppanó tobozt a fenyvesben. Jó hír, hogy nem feltétlenül kell cserélni a hangoskodó alkatrészt: ha valóban a hideggel köthető össze a hang megjelenése, és egyéb műszaki jellemzői optimálisak, egy kis kenőanyagos kezelés akár ismét csendessé teheti.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk -www.deltamark.hu

2016. december 20., 15:28 Módosítva: 2016.12.28 15:57
35

Hali Doki!

Nekem egy Mercedes Vaneóm van (2004-es dízel). Amikor ráadom a gyújtást, valami morgó hanggal elektronikusan elindul, (talán az üzemanyagszivattyú?) Eddig minden ok! A motor beindítása nélkül leveszem a gyújtást, a morgó hang megszűnik és 2-3 másodperc múlva, nyikorgó hanggal áll meg (csapágy vagy csúszó ékszíj, esetleg hibás vízpumpára emlékeztet a hangja).

A kérdésem, hogy minek a hangját hallom?

Géza

Helló Géza!

Elég nagy eséllyel a rásegítő fűtés indulhat el a masina hasa alatt, de ha nem ad ki egy hajszárító-jellegű hangot és némi fehéres gázolajfüstöt magából, nem valószínű, hogy működik. A rendszer javítása lehetséges, diagnosztikája is elérhető a gyári csatlakozón keresztül. Bontott beépítése nem annyira tuti, mert a sokat futott donorban sem új fődarab lesz található, és a Webasto által gyártott - amúgy nagyon hasznos - extra több típushibától is vérzik ilyen korára.

A Mercedesre szakosodott szervizek, vagy az előbb említett gyártó szakszervizei is segíthetnek a gyors hibaelhárításban, a pótfűtés nagyon hasznos részegység a hatalmas beltér gyors felmelegítésében.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. december 13., 10:31 Módosítva: 2016.12.15 22:16
1

Kedves Autódoktor!

Autóvásárlás előtt állunk és az általunk kiszemelt Opel Zafirán (2006-évjárat) a küszöbön megjelenő rozsda kitüremkedést találtunk, a vízelvezető gumicsíknál. Mennyire súlyos hiba egy ilyen küszöb rozsdásodás? Megállítható-e? Kérdésem, érdemes-e megvásárolni az autót, ha már elkezdődött egy ilyen hiba, illetve mibe kerülhet egy ilyen javítás? (az autó 1,95 M-ba kerül)

Pál

Kedves Pál!

Feltétlenül nézze végig, illetve nézesse végig az autót egy hozzáértővel is megvásárlás előtt - ez a rozsdapöttyön kívül is javasolt dolog. Ha dízelmotor kattog a motorháztető alatt, akkor a futott kilométerek valódisága vörös kóddal rendelkező prioritással bír, a benzinesek sokszor túlfutják a háromszázezret javítás nélkül, a dízeleknél ez már azért rezgeti a lécet: és a jó magyar szokás szerint a három kilót csapják vissza száznyolcvanra - bárcsak visszahoznák a kézfej levágást ezért a tettért.

A karosszéria hajlamos az említett pöttyszerű korrózióra, de minden esetben biztosra kell menni a vásárlás előtt, hogy nem korábbi szakszerűtlen karosszériajavítás következményeivel van dolgunk - mert akkor két éven belül a hekkelt elemek ledobják álcájukat és barna mintával emlékeztetnek a múltra.

A gyári fényen keletkezett pötyi javítása nem nagy tétel, de a javítás előtt érdemes mini kamerával belekukkantani a küszöb belvilágába is, hogy tisztában lehessen a szerkezeti elem állapotával - ez a vizsgálat a megvásárlás előtt is javasolt a fenti intelmek kiegészítéseként. Ha teheti, vegyen benzinest! Imádom a dízel jó hatásfokát és nyomatékát, de a kockázat a lókupec-virtus miatt sokszor kezelhetetlenül magas.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. december 8., 15:18 Módosítva: 2016.12.19 07:39
88

Kedves Autódoki!

Egy 2004-es 5-ös manuális váltós 2.4-es dízel (163 le) Volvo S60-om van. Az autóban 230 000 km van, és néha nehezen veszi az 1-est és a hátramenetet. Emellett egy leheletnyi akadás is érezhető a váltások során. A szervizkönyv szerint nem kell a váltóban olajat cserélni, de lehet, hogy a fenti tüneteken segítene a csere? Vagy rosszul gondolom, és más lehet a dolog forrása?

Gergő

Kedves Gergő!

Az S60 2.4d az biza' királyság, az utolsó igazi svéd tankok egyike. A sebességváltó bizonyára nem lesz morcos az új olajtöltetért, de azért a kuplung ellenőrzése sem árthat. Ha a rendszer még a gyári hidraulika-töltettel dolgozik, érdemes ott is folyadékot cserélni, illetve ha a fő/munkahenger közül valahol szivárgás gyanú lépne fel, akkor a csere javasolt.

A kinyomócsapággyal kombinált munkahenger cseréje nem olcsó mulatság, remélhetőleg ott minden rendben lesz. A váltóolaj cseréje hatvanezrenként nem árthat: itt már nem a garanciaidő átvészelése, hanem a következő tíz év probléma mentessége a cél. Jó tankozást kívánok!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Olaj a szívócsőben

2016. december 4., 09:22 Módosítva: 2016.12.08 17:49
81

Tisztelt Autódoktor

Egy 2012-es 1.7 Opel dízel motornál (motorkód: A17DTS) fedeztem fel a következőt: Az intercooler után, ahol a szívócső csatlakozik a fojtószelephez (azt hiszem így hívják, a szelep után jön majd az EGR becsatlakozása), a szívócső alja olajos, olajsaras volt, és természetesen az olaj a szívócsőből jött, a csatlakozásnál. (egy kézzel oldható bilincs - ami egy drót - tartja ott a csövet, van benne egy O gyűrű is)

Mintha a megnövekedett turbó nyomás préselne ki ott egy kis olajat, és itt jön a kérdésem: kezdjek el gyűjteni új turbóra? Miért olajos belül a cső, mi okozhatja ezt, mekkora probléma? (gondolom a turbóból jöhet az olaj) Nem nagyüzemben termelődik ott az olaj, vagyis nem eszi az autó az olajat, nem kell töltögetni.

Ferenc

Kedves Ferenc!

Sajnos a patyolat tiszta szívócsöveknek búcsút mondhattunk miután a motorokban megjelent a kipufogógáz-visszavezetés. Ezt a sokszor erősen szemcsés végterméket a motorolaj-származékokkal kiegészítve meg is kapjuk a szurokszerű, tapadós matériát, amit legtöbb esetben csak manuális kapirgálással lehet kiirtani az akár számottevően keresztmetszet-csökkent szívórendszeri járatokból.

A turbós motorok esetében a szívórendszerbe kerülő kenőanyag/olajpára jelenléte bizonyos mértékig normális, továbbmenve a témán, a szívómotoroknál sem ritka látvány - ott leginkább a kartergáz-visszavezetés felől származtatható a dolog. Amíg az autó olajfogyasztása a gyári kereteken belül marad - ez a gyárilag megadott nagy tolerancia töredéke kellene legyen: a legtöbb gyártó 0.8-1 litert ad meg 1000 kilométerre - a gyakorlatban inkább kb. 2 liter/ 15 000 km, addig nincs ok az aggodalomra.

A turbófeltöltő mechanikus ellenőrzése javasolt a karbantartási munkák elvégzése közepette, a töltőnyomás célműszerrel gyorsan ellenőrizhető, de a vezérlőegység is azonnal piros lapot mutat fel, ha az optimális zónából kicsusszant az érték. A manapság gyakori drótos-gumigyűrűs rögzítések könnyezése gyakori, nem feltétlenül jelent hibát, szintén a karbantartások alkalmával érdemes a maga köré piszkított részeket letisztítani, ellenőrizni. A motorolaj cseréjekor különös fontossággal bír a megfelelő kenőanyag megválasztása, nem érdemes a végletek irányába elhúzódni, az arany középút mindig bejön - minél hígabb az anyag, annál több juthat ki a feltöltőből és a motor finoman illesztett részeiből.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. november 28., 17:37 Módosítva: 2016.12.03 07:09
650

Tisztelt Autódoktor!

A család használatában van egy 1984-es Mercedes (W123 300TD), ami az utóbbi években időnként nem megfelelő minőségű üzemanyaggal (legyünk őszinték, étolajjal) volt üzemeltetve, ezáltal a tankban és a szívóágon jelentős lerakódások vannak.

Kérdésem arra vonatkozik, hogy létezik-e olyan adalék, amivel megbízhatóan orvosolható ez a probléma? A neten persze rengeteg ilyesfajta adalékot találni, főként az érdekelne, hogy melyik ezek közül az, ami tényleg hatékony, nem bántja a motort, és elérhető áron kapható.

Gergely

Kedves Gergely!

A képlet szereplőit kicserélve a kérdés így hangzik: Cirmit, a macskánkat évekig savval itattuk. Ha most 2.8-as tejet kap egy ideig, minden rendben lesz? Melyik tejszínt töltsük a tálkájába? Remélem nem bántottam meg az érzéseit, köszönöm az őszinteségét! Most pedig tessék kimenni, és megsimogatni az öreg német traktort!

Ha az öreg 123-as még tartós használatban lesz a terveik szerint, érdemes darabokra szedni az üzemanyagrendszert, és mindent patyolat-tiszta állapotra hozni. Az adagolót, és a porlasztókat pedig érdemes egy dízel-specialistához elvinni, hogy ott is teljes képet kaphassanak a teendőkről: hozzá kell tennem, hogy az ős-Merci alkotóelemei még nagy százalékban minőségi anyagokból épültek, akár még meg is úszhatták a tartós kínzásokat.

Egy tömítésszett-csere, és porlasztó felújítás nagy valószínűség szerint amúgy is aktuális már. A tankot, és a csöveket is érdemes kiszedni, és manuális módszerekkel teljesen kitisztítani. Tekintse ezt egyfajta vezeklésnek az étolajos üzemeltetésért cserébe. Béke és tiszta gázolaj! Hajrá öreg vasak!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. november 26., 12:42 Módosítva: 2016.11.28 17:48
85

Kedves Autódoktor!

Érdeklődnék, hogy 1,2-es benzines, 2003-as Ford Fiestában mikor szükséges a lánccsere? Több variációt is hallottam, de nem tudom, melyik az igaz. Csak ha csörög a lánc, vagy 100 ezer km-enként?

Kitti

Kedves Kitti!

Amennyiben az autó rendszeresen (15 000 kilométerenként) megkapja a hozzávaló olajcserét és simogatást, a lánc nagy valószínűséggel végig futja az autó teljes élettartamát. A gyár fix intervallumot nem ad meg, valóban csak panaszos esetben szükséges a vezérléshez nyúlni - legtöbb esetben a tipikusnak mondható, indítás utáni néhány másodperces zörgő hang jelzi a tulajnak, hogy valami nem teljesen klappol odabent.

Ha csend honol a motortérben, és csak a normál motorhang hallható, akkor nincs semmi tennivaló a lánc körül. Szerencsére a kérdéses típus nagyon hálásnak bizonyult, igazi igáslóként viseli a legtöbb Fiesta a mindennapi használatot. A Júingok' kedvenc mondása itt is igaz: az olaj a lényeg!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. november 23., 10:04 Módosítva: 2016.11.29 16:13

Tisztelt Autódoktor!

Az a szerencsétlen helyzet állt elő a ma pont egy hete a márkaszervizből, fényezésről hozott Focusommal, hogy munkaidő alatt sajnos több helyen telibe tisztelte néhány szívtelen madár. Természetesen csak az újrafényezett motorháztetőt, amit azonnal le is mostam: bő vízzel feláztattam és leöblítettem. Sajnos ennek ellenére a fényezés az ürülékek alatt mattult. Az a kérdésem, hogy alig 8 óra alatt ez normális jelenség-e, vagy betudható az újrafényezés hibájának?

János

Kedves János!

A friss fényezés - és ez igaz az új autókra is - az elkészüléstől számított két-három hétig még nagyon sérülékeny, a fizika/kémia még erősen dolgozik a lemezeken levő rétegekben. Ebben az intervallumban sajnos az említett behatás bizony okozhat problémát, de az ürüléken kívül egyéb mesterséges kemikáliák is hasonló elváltozásokat okozhatnak: hígító, fólia, matricák, viasz-paszták, stb.

Vigye vissza az autót a fényezést javító műhelybe, kis szerencsével szakszerű felületkezeléssel a szépséghiba megszüntethető. A munkát megfelelően, jól megválasztott anyagokkal elvégző műhely felelőssége nem valószínű az ügyben, a felelőtlenül kakiló madarat kéne kukoricán térdepeltetni egy darabig - a sült galamb íze pedig megosztó, gusztus dolga.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. november 18., 15:11 Módosítva: 2016.11.27 07:18
94

Kedves Autódoktor!

Januárban vettem egy 2007-es évjáratú 170LE-es kétezres dízel Audi A3-at (ötajtós 8P) BMN motórkóddal. Az akkor 170 000 km-es autót hölgy tulajdonostól, végig szervizelve, szinte tényleg újnak kinéző állapotban sikerült beszerezni. A korai öröm gyorsan elmúlt, ugyanis kb 1-2 hónapja lehetett nálam az autó, amikor egy nagyobb gázadásnál 1-1 pillanatra megtorpant, majd ment tovább. Idegesítő volt, de hibakódot nem csinált, a szervizben pedig azt mondták, hogy biztos csak el van kicsit tömődve valahol, menjek vele többet pályán, majd kitisztul.

Teltek a hónapok, a jelenség egyre gyakoribb lett, majd megjelent egy huhogó hang, ami főként magasabb fordulatnál és váltásnál egy megerősödő hangot adott. Ilyenkor az autó nem tiltott le, de olyan volt, mintha 40 lóerős lenne és padlógáz esetén sem ment, inkább csak zúgott. Ha leállítottam és újraindítottam az autót, azonnal elmúlt a hiba. A szervizben persze ugyanazt mondták hibajelenség reprodukció hiányában. Menjek nyugodtan haza, biztos valahol el van tömődve kicsit.

A mai napon nagyjából 30 km-t mentem pályán kb. 160-170-es tempóval. A lehajtót elhagyva azonnal megjelent ez a furcsa hang, jött a teljes teljesítménycsökkenés és olyan 2500-as fordulattól egy eddig még nem hallott, nagyon ijesztő, hajszárító, porszívó szerű búgó hang jött a motorháztető alól. Félreállás, leállítás és 3 perc múlva újraindítás után az autónak ismét nem volt semmi baja. Mi lehet a baj? Mi nézessek meg? Nem szeretnék valahol az út szélén lerobbanni.

Balázs

Kedves Balázs!

Menjen vele, biztosan csak eldugult valami! Ja, nem. Ez azt hiszem, nem jó tanács. Azaz egyes elemei mégis felhasználhatók. Ha a rendszer nem tesz semmilyen észrevételt egyik releváns vezérlőegység hibatárolójában sem, akkor a hiba tapasztalhatósága lesz a kiindulópont.

Tehát nagyon jó lenne akkor eljutni a szervizig, amikor az autó éppen a "sompolygó üzemmódban" ragadt. De egy olyan szervizig, ahol nem csak a hibatárolók kiolvasásáig jutnak, hanem tovább is - egy szándékosan lecsökkentett teljesítményű autó esetében érdekes dolgokat lehet látni a menetteszt alatt a megjeleníthető - vezérlőegység által megfigyelt - értékek erdejében.

A szívó/feltöltőrendszer tartalmaz néhány olyan komponenst, amely keresztmetszet csökkentésre/zárásra alkalmas - részecskeszűrős motor esetén ez hatványozottan igaz. Az említett beavatkozók hibája, szorulása esetén a motor levegő-ellátása akadozhat, amely azonnali teljesítmény-csökkenéshez vezethet. A vezérlőegység továbbá képes szándékos, teljesítmény-romboló beavatkozásra is, de ez minden esetben konkrét hiba eltárolása mellett történik.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. november 16., 10:57 Módosítva: 2016.11.18 15:12
29

Kedves Autódoktor!

Amerikai Ford Econoline típusú, 1982-es gyártású, V8 benzines autómnak régi autókra jellemző szaga van, főleg, ha járó motornál - pl. piros lámpánál - hátulról fúj a szél és az égésterméket a szellőző rendszer befújja az utastérbe.

Kérdésem, hogy javíthat-e a helyzeten, ha katalizátort szereltetek a kipufogó rendszerbe, anélkül, hogy az pl. Lambda szondával lenne ellátva, továbbá az autó karburátoros.

Bálint

Kedves Bálint!

Ha a benzinben dús keverék szúrós szaga érezhető az autó körül, illetve az utastérben is, a kipufogó rendszer végén mérhető emissziós értékek ellenőrzése és pontos beállítása az első mozzanat.

A szabályozatlan katalizátor hatásfoka sajnos sokkal alacsonyabb, mint a lambdaszondás visszacsatolással rendelkező rendszereké, ráadásul a kerámia nem nagyon szereti, ha benzinben úszik: ami egy öreg, mechanikus rendszer tehetetlenségéből, kopásaiból gyakorlatilag bármikor bekövetkező állapot lehet. A kezdeményezése nagyon szimpatikus, de feltétlenül tartsa be a fenti sorrendet.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. november 5., 15:22 Módosítva: 2016.11.11 18:19

Tisztelt Autódoktor!

Kicsit fura kérdésem lenne egy öreg géppel kapcsolatban. Az autó egy 86'-os Dodge Caravan minivan. Gyárilag egy karburátoros, 2,6-os Mitsubishi Anston motorral szerelték (Pajero-motor). Elég bonyolult vákuumos rendszerei vannak, köztük egy EVAP rendszer is bele van építve, meg jó pár cső a kartergázokat vezeti vissza a karbiba. Elméletileg a benzingőzök a tankból két aktív szenes szűrőbe vannak vezetve, majd üzemi hőmérsékletnél az itt "tárolt" benzingőzök a karburátorba vezetődnek. Kell-e cserélni ezeket a szűrőket?

Azért kérdezem mert lenne lehetőségem a katalizátor rendelésekor esetleg ilyen tartályokra is szert tennem. Működhet még ez a rendszer egyáltalán? A legtöbb "autószerelő" csak értetlenül pislog, és azt javasolja, dobjam le a katalizátort, meg ezeket a rendszereket dugózzam le, és a kartergázt se hagyjam bevezetni a karbiba. Már nem merem szerelőhöz vinni a kocsit, inkább vettem négy könyvet hozzá, és mindent a gyári leírások alapján csinálok meg. Az utolsó "szerelőtől" is úgy mentem el a tanácsai után, hogy míg hátrament valamiért, elhagytam az udvarát. Sajnos amin nincs adatcsatlakozó, ahhoz már nem értenek.

Tibor

Kedves Tibor!

Az ember olyan, mint a víz és az elektromos áram: a könnyebb irányt választja. Ritka autója olyan, mint egy felfedezetlen, buja növényzetű földrész, amely fehéren virít a térképen: hiszen nem sokan jártak még arra. Szakmai szemmel nagy kihívás, de gazdasági szemmel hatalmas bukta is egyben.

Főleg a mai szakemberhiányos időkben nagyon nehéz lesz olyan műhelyt találnia, amelyik gondosan kibogozza az elvarratlan szálakat a Dodge motorterében. Inkább megcsinál hat kuplungot, tizenöt olajcserét, vagy hét célműszer-támogatott diagnosztikát a kolléga, mely előre látható idő és bevétel: tiszta sor. A Dodge-matatással eltöltött időt nehezebb leszámlázni, mint az olajszűrőt és a kuplungszettet. Ez tiszta matek, a romantika ide nem nagyon fér be.

Ha érez magában affinitást a nem kis kihívás teljesítésére, és a leírásai, eszközei is rendelkezésre állnak, nyugodtan vesse bele magát az ismeretlenbe, rengeteg pénzt spórolhat, ráadásul a szeretett gépjárművel foglalkozhat egész nap. Egy nyolcvanas évekbeli "japán" autón rengeteg vákuumvezérelt rendszert fog találni, mely számos visszacsapó szelepet, mágneskapcsolót, és membrános beavatkozókat is tartalmaz, nem beszélve a porladásra hajlamos gumicsövecskékről.

Megéri beszerezni egy vákuum és nyomás mérésére/létrehozására alkalmas eszközt - autósboltokban, szerszámboltokban kapható. Az aktívszén-szűrők cseréje csak abban az esetben szükséges ha sérülés, átalakítás látható rajtuk - csereperiódussal nem rendelkeznek. A katalizátor cseréjének szükségessége - ha szemmel láthatólag ép szerkezetű az alkatrész - a hibátlanul beállított keverékképzésű motor emissziójának mérésekor derülhet ki biztosan.

Egyelőre a rendszer egyéb elemeinek pótlására tartalékoljon, remélem még beszerezhetőek a fent említett kis komponensek. Sok sikert kívánok a munkához, ugye egy Parkoló Parádén megcsodálhatjuk majd az autót?

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Alkoholista szellem: láncot csörget és iszik

2016. november 1., 13:03 Módosítva: 2016.11.07 06:20
33

Tisztelt autó doktor!

Astra G autómban (1.4 benzin, láncos motor) 162 000 km-van, ötven kilométerenként 0.5-1l vizet fogyaszt, hosszútávon pl: 600 km szintén ugyanennyit. Szivárgás, csöpögés nem látszik, az olajkupak belsején világosbarna nyálka van és a nívópálcán is felfedeztem már. Nem füstöl, csak egy kicsit zörög indításnál majd elhalkul.

János.

Kedves János!

Az eltűnő hűtőfolyadék mennyiség már nem nevezhető jelentéktelennek. Ha sehol nem látható szivárgás és a fagyálló lerakódott színes csíkja sem rajzolja ki a hiba helyét, valamint az utastér felé sem távozik a folyadék - pára és édeskés szag formájában - a hűtőrendszer nyomástesztjének elvégzése aktuális, hogy azonosítani lehessen az esetlegesen előforduló hengerfej-tömítettségi hibát.

Az indításnál jelentkező zörgés a vezérműlánc elmúlását jelzi, a láncszett cseréje javasolt: de csak gyári, vagy azzal megegyező minőségű alkatrészekre. Az olajsapkán levő sárgás nyálka származhat a hideg időben oda kicsapódó pára jelenlétéből, de ha a letisztított sapka rendszeresen nyálkás belülről, annak okát már az említett nyomásteszt is jelezni fogja.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. október 26., 14:37 Módosítva: 2016.11.01 15:46
34

Tisztelt Autódoktor!

Van egy 2003-as II-es, 1,2 16V szelepes Fiat Puntóm. Lényegtelen miért, de volt egy blokkcsere a motoron. Nem tudom, hogy mit rontottak el, visszavinni oda már nem merem, de a kocsi 2500-ös fordulatnál kezd el normálisan húzni, addig mintha három henger menne. A 2500-as fordulat minden sebességben megállja a helyét.

Mi lehet a probléma? Vezérműtengely-jeladó hibát ír ki a műszer. Valamint egy olyan észrevételem van még, hogy ha leállok az autóval, a fék bekeményedik, ami eddig nem volt probléma. Ha beindítom, teljesen jól működik.

Péter

Kedves Péter!

Sajnos elég egy motortéri kontakthiba a problémás működéshez, egy motorcsere esetén pedig a kábelköteg mozgatása, lekötése teljes mértékben megvalósul. A vezérlőegység által panaszolt szenzor cseréje előtt az áramkör alapos ellenőrzése elengedhetetlen.

Ha az autó vezérlésén is történt karbantartás/javítás, akkor az emberi tényezőt nem szabad kihagyni belőle: egy pontatlanul hangolt tengely-szinkronizációból is eredhet a motor rendellenes működése, ezen a környéken is érdemes vizsgálódni.

A fékszervó hibáját okozhatja a csőben levő visszacsapó szelep hiánya/hibája, vagy a rásegítő is meghibásodhatott, igaz ez legtöbb esetben sípolást, szuszogást hallat a fékpedál felől. Ha a korábbi javítást végző szerviz nem nyerte el a további bizalmát, keressen egy másik műhelyt, de az autó átadásakor minden, ön által ismert előzményt közöljön a szakemberekkel - ez jelentősen lerövidíti a javításhoz szükséges időt.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Elpilledt a Citroën reggelre

2016. október 23., 08:22 Módosítva: 2016.10.27 17:56
56

Tisztelt Autódoktor!

Érdeklődni szeretnék, hogy vannak-e ismert típusbajai a Citroën Xsara Picasso-nak? Ma reggel teljesen lemerült akkumulátorral találtam az autómat (2002 év végi 1.6 benzin), ami azért furcsa, mert az akksi viszonylag új, a lámpát nem felejtettem égve, és nincsenek utólagosan beszerelt elektromos fogyasztók. A generátort négy éve cseréltettem, amikor megvettem az autót.

Mostanában csak annyi érinthette az elektromos rendszert, hogy múlt héten, amikor a fékeket generáloztattam, két új fényszóró izzót is rakattam az autóba. Hol kezdjem a nyomozást? Van valami terület, amit külön érdemes kivizsgálni az autó elektromos rendszerében?

László

Kedves László!

Említhetném a nem francia autósok gúnyos kijelentését, miszerint: " Hja, francia? Azokkal mindig van valami elektromos nyűg... " De a valóság az, hogy még az elektromos kütyüket vödörszám tartalmazó egykori XM jelű modell sem kotlott meg gyakrabban, mint a nem francia társai. Kivételt jelent - és ez minden autóra igaz, úgy általában - ha szakszerűtlen javítás, átalakítás, törés, beázás szerepelt a jármű életében. Elég egy bizonytalan testelés, és oda a megbízható működés...

Az akkumulátor lemerülése sajnos nyomozgatós eset, és a Picasso is komplikáltabb elektronikával van ellátva, mint az előbb említett zászlóshajó. A multiplex rendszer lényege, hogy a kommunikációra, és elég sok önállóságra feljogosított vezérlőegységek hálózata lényegesen kevesebb kábelezést igényel, mint anno a reléerdőket tartalmazó, "alkarnyi vastagságú" kábelkötegű előző generációk. Az önállóság átka, hogy egy hiba esetén a vezérlőegység akár a gyújtáskulcs távollétében is bekapcsolhat ezt-azt az autón, amivel az akkumulátor bizony merülésnek indul.

A hibakeresés mégis a töltőrendszer és az akkumulátor műszeres ellenőrzésével kell kezdődjön, leggyakrabban ezen a téren vérzik el a legtöbb autó. Az akkumulátor otthoni tesztje a hagyományos "leveszem este a sarut, meglátom reggelre lemerül-e" megoldás örökzöldnek tekinthető, és akár eredményes is lehet, leszámítva, hogy minden fedélzeti beállítás el fog szállni, de ez viszonylag gyorsan pótolható.

A szakértő kezek közé adott autó hibája viszonylag gyorsan megfejthető, ha az alapok rendben működnek, a rendszer szekcionált vizsgálata szükséges egy pontos Ampermérő közbeiktatásával. Itt nem kezdem el ecsetelni, mennyit spórolhat a tippre cserélgetéses gyógyításokkal szemben. Nagyon sokat. A négyéves akkumulátor sajnos már középkorúnak tekinthető, és akár el is fáradhat: a gyártók általánosan 4-6 évvel számolnak a telep tervezésekor. Az akkumulátor legtöbb jellemzője szerencsére mérhető.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

 

2016. október 19., 10:02 Módosítva: 2016.10.21 11:58
159

Tisztelt Autódoktor!

Kb. egy éve vettem egy Volkswagen Passat Kombit (2004. 2.0 TDI 100 kW). Most van egy olyan gondom, hogy az izzításjelző lámpa folyamatosan villog, az autó meg nem gyorsul 50 km/h óra után. Megy, csak nem gyorsul. Emellett a motorellenőrzési lámpa is világít. Most van benne kb. 228 ezer km. Az is lehet a gond, hogy a múltkor vontatva lett az autó, tudom nem szabad, de nem volt tréler.

István

Kedves István!

Ha az autó nem automata váltóval szerelt, nincs semmi baj a vontatással. Ha pedig esetleg összkerékhajtású lenne, akkor is csak a "két kerék áll, két kerék gurul" típusú vontatást kell mellőzni a hajtáslánc védelme érdekében. A vontatási tilalom leginkább az autópályákra vonatkozik, ott ne is nagyon próbálkozzon vele, mert a rendőrség hamar lekapcsolja a hatékony megfigyelő rendszereknek hála.

A villogó hibajelző az általánosnál súlyosabb hibát jelez, szerencsére nem kell tippelni ezzel kapcsolatban, egy célműszeres vizsgálat percek alatt megfejti a talányt, és a motorvezérlő egység által panaszolt áramkör, részegység hamar vizsgálhatóvá válik a gyors hibaelhárítás érdekében. A gyengeség hátterében elég sok minden szóba jöhet - ezért is jó az öndiagnosztika - a szívórendszeri problémáktól az üzemanyagrendszer gondjain és a motor mechanikus bajain át a nyesttámadásig számos technikai bibi jelentkezhet, mind-mind hibalámpát kapcsolva a műszerfalon. Irány egy felkészült szerviz, ahol a feltárás és a javítás is gyorsan megtörténhet.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. október 13., 13:51 Módosítva: 2016.10.23 08:29
14

Üdv Autódoktor!

Nem tudom hogy ilyen kérdéssel elő állhatok-e, de van egy Škoda Felicia (Lx 1999., 50 kw) zemélygépjárművem és szeretnék egy pár lóerővel többet bele (én olyan 12-15 LE gondoltam). Szeretnék kérni tanácsot, hogy mit lehetne tenni ilyenkor mert arra gondoltam, hogy az agyával kéne játszani vagy a blokkot nagyobbra fúrni, de azt sem akarom, hogy emiatt rövidüljön a motor élettartalma. 

Gyuszi

Kedves Gyuszi!

Nem fog szeretni, de lebeszélném az öregecske Škoda átalakításáról. A rendes motortuning alapja egy hibátlan állapotú erőforrás. Egy tizenhét éves, korának megfelelő állapotú autó valószínűleg nem teljesen fitt, és az egykori 68 pacit számláló ménes néhány példánya is már a lónirvána felé baktat.

Ha igazán beleveti magát az ember a teljesítmény növelésébe, akkor olyan költségre számíthat, amiből egy eleve erősebb kivitelű használt autó megvásárolható. Inkább ebbe az irányba induljon. A hagyományos szívómotorok vezérlőegységének babrálásával nem sok plusz erőt lehet elérni, ne költsön ilyesmire.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. október 11., 15:12 Módosítva: 2016.10.20 06:31
51

Hallo Doki!

Van egy 2005-ös évjáratú Renault Trafic 1,9 dci 100 lovas mikrobuszom. Nagyon fura hibajelenséget tapasztalok mostanság. Csak és kizárólag üzemmelegen tapasztalható a probléma. Ha utazáskor megállok tankolni, pihenni, kétbetűs kitérőre stb., a kocsi elindítása után 6-10 másodpercig (volt már 1 percig is) nem reagál az autó a gázpedálra, és kicsivel alacsonyabb a fordulatszám a szokásosnál. Viszont nem konstans a probléma, olykor nem jelentkezik a hiba 1-2 napig. Menet közben tökéletes, hidegindításkor hibátlan.

A számítógépes diagnosztika egy független szervizben nem mutat tárolt hibakódot. Fórumokon olvastam a hibajelenségről, több különböző helyen is (egy netes videó is van egy német sráctól), ahol az oldotta meg a problémát , hogy porlasztócsúcsokat (igen mindegyiket) cseréltek a kocsiban, ami számomra már nem olyan vicces. Van esetleg ötlet ezzel kapcsolatban vagy tegyek félre nettó 200 ezret hibaelhárításra?

Laci

Kedves Laci!

Ha valóban porlasztó problémák vannak kialakulóban, akkor a nevezett összeg nem lesz elég sajnos. A típus egyik jellemzője a hengerfejbe rohadó porlasztó ronda, szőrös mumusként riogatja a tulajdonosokat, és nem alaptalanul: az egyik legismertebb porlasztókihúzással foglalkozó szakembertől kapott infók alapján nem ritka a húsz tonnának megfelelő húzóerővel is kekeckedő alkatrész, ami legtöbb esetben menthető, de van, hogy belehal a nehéz szülésbe.

Ha a hiba egyelőre a nem könnyen előcsalogatható kategóriába tartozik, és nem kerül megjegyzés az autó hibatárolójába, egy adatrögzítő behelyezésével a jelenség talán elcsíphető, habár az indítózás pillanatában némely típusnál az adatforgalom akadozhat.

Ha az üzemanyag nyomásának felépülésével - azaz annak hibájával - köthető össze a probléma, az üzemanyag útjának megbontásos végigkövetése javasolt a tanktól a motorig, és vissza. A tank előszűrő, az üzemanyagszűrő, és a nyomásszabályozó szennyezettsége, hibája esetén is előfordulhat hasonló jelenség, és talán a fent említett mumus egy időre valaki mást boldogít majd.

További nyűgöket tartalmazhat az elektronok birodalma is: a jeladókkal teletűzdelt rendszer képes olyan hibát produkálni, amely a megadott tűrésen belül van ugyan - így a vezérlő átsiklik fölötte - de tapasztalható problémát már okoz. A gázpedál helyzetérzékelésével kapcsolatos gond lehet ilyen tulajdonságú, a rendszer sérülékenysége egy ilyen irányú áramköri nyűg esetén maximális.

A hiba tapasztalhatósága esetén próbálja meg az azonnali újraindítást, és egy videós felvétel is segítheti a kollégák hibakeresési esélyeit. A legjobb természetesen a szervizkörülmények között felbukkanó jelenség, ezért akár több napra is érdemes a szervizben hagyni a gépet, vagy egy hosszú út utáni megállásra időzíteni a szerviz látogatást. Nem érdemes otthon próbálkozni a javítással, egy felkészült szerviz segítsége sokkal jobb hatásfokkal bír.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. október 6., 10:19 Módosítva: 2016.10.12 06:25

Kedves Doki!

Toyota Corolla Verso 1,6 benzines autóm van, hidegen rendesen gyorsul. Viszont amikor már meleg a motor, bizonyos idő után, pl. 50 km utazósebesség, 5. fokozat: nagyobb gázadásnál rángat. Ha szép lassan nyomom, és úgy gyorsítok, óvatosan akkor nem rángat, és fel is gyorsul pl. 90-re. Nagyobb sebességnél már nem rángat. Ugyanezt produkálja alacsonyabb sebesség fokozatoknál is, ha nem lassan adom neki a gázt rángat a motor!

Rnő

Kedves Rnő!

Kezdje a hibafeltárást a hagyományos módon: a gyújtórendszer és az üzemanyagrendszer vizsgálatával. Mivel Toyota van az autóra írva minden oldalról, szerencsére nem jellemző nagy probléma a motortérben, igaz a típusra a széteső műanyag szívócső, és a szintén zörgésre hajlamos üzemanyagszivattyú is jellemző. Ez utóbbi már okozhat szállítási mennyiség/üzemi nyomásbeli eltéréseket, ami jelentkezhet a panaszolt jelenség formájában.

A japán egyterű sajnos nem minden kivitele rendelkezik cserélhető benzinszűrővel - az új "divat" szerint - ezért sem ildomos kétes minőségű üzemanyaggal etetni, de ha az ön példánya még benzinszűrős kivitel, akkor ne legyen rest a filtert minden második olajcserénél cseréltetni. Jelentkezzen be kedvenc autószervizébe egy általános motortéri felülvizsgálatra, biztos vagyok benne, hogy az autó nagyon hamar ismét hadra fogható lesz.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2016. október 3., 16:19 Módosítva: 2016.10.11 06:16

Tisztelt Autódoktor!

A problémám, hogy a '96-os évjáratú 3 ajtós Honda Civicem egyenes talajon "ferdén" áll. Az autó bal eleje kb. 1-1,5 cm-rel lejjebb van mint a jobb eleje, a hátuljánál ez már kb. 3 cm-es eltérést jelent, tehát az autó jobb hátulja a balhoz képest 3 cm-rel van magasabban.

Elöl új rugókat kapott (ezeket én cseréltettem, mert a bal oldali el volt törve), hátul pedig újak a rugók és a lengéscsillapítók is (kb. másfél évesek, már így vettem), mégis megmaradt a "ferdesége". A kérdésem az lenne, hogy Ön szerint mi okozhatja a problémát? Megfordult a fejemben az is, hogy esetleg a bal első gólyalábnál a rugótányér deformálódhatott el, de amikor cserélték elől a rugókat a szerelő nem szólt, hogy más probléma is lenne. Teljesen tanácstalan vagyok.

Péter

Kedves Péter!

Az nem baj, ha ön tanácstalan az ügyben, az lenne a baj, ha az autót javító szakember is az lenne. Kérem, vigye vissza a szervizbe az autót, hogy a szemmel is látható probléma feltérképezése gyorsan megtörténhessen!

Ha az autón karambolból, korrózióból származó probléma, deformáció nem látható, és a futómű elemei is hibátlanok, elméleti síkon csak a rugó méretbeli hibája okozhatja a ferdeséget. Sajnos az is előfordulhat, hogy az új rugók dobozaiban két, minimálisan eltérő alkatrész volt található, de mivel egyszerre csak egy volt a szerelő kezében - aki bízott az új alkatrész hibátlanságában - a méretproblémára az összerakáskor nem derült fény.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu