2017. augusztus 12., 09:49 Módosítva: 2017.08.17 20:42
93

Tisztelt autódoktor!


Van egy 2003-as Citroen Xsara Picassóm 2.0 HDI 90LE. Egy pár napja figyelem, mert előfordul nála alapjárat ingadozás. Megfigyelésem szerint a probléma meleg motornál lép fel, valamikor van, valamikor nincs, kis ingadozásról van szó, bár nincs fordulat mérőm, de észrevehető, le soha nem áll a motor, csak ingadozik.

Sajnos a meleg motoron kívül nem tudom mihez kötni, viszont a tegnapi nap 30 km megtétele után rákapcsoltam a klímát és elkezdett ingadozni erősebben mint eddig, amikor hallottam bekapcsolni valamit, szerintem a klíma ventillátorát a motortérben, kapcsoláskor a motor majdnem lefulladt, de összekapta magát, és tovább ingadozott, ventillátor kapcsolásnál ismét majdnem lefulladt..... és így tovább, ha kikapcsoltam a klímát a gond megszűnt.

Ma ismét figyeltem a bemelegedés után klíma nélkül volt enyhe ingadozás, de menet közben megszűnt. Bekapcsoltam a klímát, de a probléma nem jelentkezett. Menet közben tökéletesen működik minden, nem rángat, nem áll le a motor, nem füstöl, olajat nem eszi, reggel könnyen indul. A motor kontroll lámpa elalszik.


Ön szerint mi lehet a gond?

Puyo

Kedves Puyo!

Az üzemanyagrendszer nyomásviszonyait lenne érdemes megfigyelni működés közben. Ezt természetesen célműszerrel lehet megtenni, tehát itt az idő egy szerviz látogatásra. Amúgy is ott a megoldás kulcsa, mert ha a gyakran előforduló üzemanyag-nyomásszabályozó probléma lenne diagnosztizálva a jelentkező hibával kapcsolatosan, akkor a csere előtt egy ultrahangos tisztítást még érdemes a kiszerelt alkatrészen megejtetni. Ha azonban a mikroszkópikus szűrőszita végleg elszennyeződött, vagy valaki az évek során már eltávolította a helyéről, csak az új alkatrész jöhet szóba. Az üzemanyagrendszer általános ellenőrzése/karbantartása mellett a szívórendszer időszakos felülvizsgálata se maradjon el, a lerakódásokon kívül a légtömegmérő is okozhat furcsa dolgokat.

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2017. augusztus 9., 12:00 Módosítva: 2017.08.12 09:17
158

Üdv dokik!

Egy 2006-os évjáratú, 212 ezer km-t futott Opel Astra H 1,4 benzin/gázos 2006-os évjáratú autóm van. A gázüzem 60 ezer km-nél lett beépítve. Évente 25-30 ezer km-t mentem vele az utóbbi három évben, főleg országúton és autópályán, rendszeresen gázüzemben használom, a gázrendszer is előírás szerint szervizelve. 15 ezer kilométerenként cserélem az olajat, Castrol EDGE FST 5W40-t használok.
195 ezer km óta elkezdte fogyasztani az olajat, most már 2-3 liter körül töltök utána két olajcsere között, előtte ilyen nem volt. Azt ajánlották, hogy 10W40-es olajat tegyek bele, de Castrolból csak félszintetikust találtam, azt nem merem beletölteni. Nem tudom mit tegyek az olajfogyasztással, cseréljem-e sűrűbb olajra, vagy keressük meg fogyasztás okát?

Még egy problémám van. A motorban mikor cseréltessem ki a vezérműláncot? 150 ezer km-nél azt mondta a szerelő, hogy ráérek akkor cseréltetni, amikor már hallani a hangját. Azóta már több olajcsere is volt, meg egyéb kisebb javítások miatt is látta a szerelő az autót, de mindig azt mondta, hogy még tudunk várni.

Meddig várjak a vezérműlánc cserével, mert nem szeretném tönkre vágni a motort sem? Szeretném kérni a tanácsait, az autót még sokáig szeretném használni.

Üdvözlettel:

György

Kedves György!

A gyári lista alapján a 10W40, félszintetikus olaj megfelelőnek bizonyul, nyugodtan tegyen próbát a legközelebbi cserekor/utántöltéskor! A panaszolt utántöltött mennyiség nem ad még feltételen aggodalomra okot, általában a két-háromezer kilométerenkénti olajigény szokott az ingerküszöb lenni, akkor már a gázelemző értékein is látható a probléma. Mivel a típus hengerfeje és sajnos a gyűrűi/dugattyúi is hajlamosak a tervezettnél nagyobb mennyiségű kenőanyag átengedésére az idő előrehaladtával, a növekvő olajigény esetén érdemes lesz elgondolkodni az autó sorsán. A felújítása több százezres tétel, a gazdaságossági megtérülés kiszámítása az ön feladata.

A lánccsere tekintetében csatlakoznék a kolléga véleményéhez: ha a motor csendben teszi a dolgát és indításkor sem jelentkezik csörgő-zörgő hang: a nagy karbantartás még nem időszerű.

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2017. augusztus 5., 10:30 Módosítva: 2017.08.10 06:29
147

Kedves Autódoktor!

Egy 2008-as, 90LE-s 1.3 CDTI Corsát vettem decemberben egy idős házaspártól, akik leginkább csak rövid utakra használták a kocsit, így 95 ezer km van benne jelenleg. Talán ez is közrejátszhat a hibajelenségben. Reggelente az első hidegindításnál, vagy munka után (8 óra állas után) kék füst jön ki a kipufogóból, ami nagyjából 10 másodpercig tart, illetve ingadozik kissé az alapjárat. Ez a jelenség melegen egyáltalán nem jelentkezik, viszont alacsony fordulaton (2000 alatt) nincs ereje az autónak, aztán elérve ezt a fordulatot hirtelen jön meg mind a 90 LE. Tudnátok benne segíteni/tippet adni hogy mi lehet a probléma?

Dávid

Kedves Dávid!

Lassan egy év is eltelt a vásárlás óta, nem adtál információt arról, hogy az autó azóta megkapta-e az éves karbantartását/szervizét, ami az összes szűrő és olaj cseréjén túl egy teljes műszaki állapotfelmérést is jó, ha jelent, mert így tisztában lehetsz a megvásárolt jármű műszaki státuszával.

A fennálló hibát érdemes az izzítórendszerben keresni: ha néhány gyertya már nem melegíti elő az égésteret, az indítások alkalmával a panaszolt jelenséghez hasonló jelentkezhet. Az üzemanyagrendszerben lerakódott szennyeződések is állhatnak a háttérben (szűrő, nyomásszabályozó, stb.), illetve a szívórendszerben/kipufogógáz-visszavezetésben is számottevő anyag halmozódhat fel, ami a motor rendes légzését hátráltatja.

A fentiek közvetlen vagy közvetett módon egy célműszeres diagnosztika folyamán (nem csupán hibakód-olvasás) azonosíthatók, és ezután megkezdődhet a megbontásos hibamegállapítás/javítás. A műszerfal izzítás-visszajelzője (sárga spirál) és az Opelekre jellemző "autóba szúrt villáskulcs" szimbólum ilyenkor már elég esélyesen világít, és azt jelzi, hogy a rendszer hibát azonosított. Ha a sárga spirál villog is, akkor a motor járása is rendszertelenné válik, a javítás nem várathat magára többet. Itt vajákolás, mágia, specifikus tánc nem segíthet, irány a szerviz, ahol valószínűleg gyors megoldás születik a problémára.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2017. augusztus 3., 12:38 Módosítva: 2017.08.06 09:13
80

Üdvözletem!

Érdeklődnék tisztelettel, hogy 2007-es Suzuki SX4-be milyen gyertyát érdemes venni? 100 ezer van most benne, időszerű a csere :)

Péter

Kedves Péter!

Ha az M15A motor forog a motorházteteje alatt, akkor a 0 242 235 547-es Bosch szettet javasolja a gyártó (LPG üzemhez a 0 242 240 653 való) Ha az M16A lenne a lóerők forrása, akkor pedig a 0 242 240 649 (LPG: 0 242 245 571) kivitelek javasoltak. A gázüzem gyertyáinak élettartama alacsonyabb, ezeket legfeljebb 30 ezer kilométerenként cserére javasolja a leírás, a platinát alkalmazó benzines kivitelek ennél hosszabb futásra predesztináltak.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2017. augusztus 2., 10:44 Módosítva: 2017.08.05 16:04

Tisztelt Autódoktor!

A vásárolt gépkocsinál (Opel Antara 2.2 cdti) olajcsöpögést észleltem, valószínűsíthetően a homlokoldali főtengely szimmeringnél. Ez egy viszonylag új autó, kevés kilométerrel - remélem - mégis a csöpögés idegesítő egy ilyen autónál. A kérdésem, hogy a szimmering cseréje mekkora munkával jár? Érdemes-e belevágni, és nem jár-e túl nagy bontással?

Bálint

Kedves Bálint!

Feltétlenül nézesse meg az autót minél hamarabb egy hozzáértővel! Ha a főtengely szimmeringje csöpögteti az olajat, az nagyon hamar számottevő romlásnak indulhat, az autó használata abban az esetben nem javasolt. A hosszbordásszíjra kerülő motorolaj nem csupán a szíjat teheti tönkre, hanem a motort is közvetlen (olajhiány) és közvetett (felpuhult szíjdarabok a vezérlésbe jutva) módon is.

Ha a fekete szennyeződéstől nem látható már annak forrása (a szíjra jutott olaj hamar befeketít mindent), akkor egy alapos motormosás és egy kisebb próbaút után minden bizonnyal már látható lesz a szivárgás helye. A főtengely szíjtárcsa mögött levő szimmering cseréje sokkal kisebb megbontással jár, mint egy vezérműszíjas motor esetében, vagy akkor, ha a lendítőkerék mögötti szimmering szivárgása lenne aktuális. A néhány órás munka egyik hosszadalmas munkafázisa a motortéri komponensek tisztítása.

Nagyon fontos, hogy a kijutott olaj által okozott kockázatokat alaposan mérjék fel a szétszedés során: a gumi alkatrészekre jutott kenőanyag jelentősen rontja azok tulajdonságait: szíjak, csövek, tömítések, szilentek, bakok nincsenek biztonságban. Természetesen ez leginkább hosszútávú ázás esetén igaz: a motortér egyik legjobb állapota az, mikor az évek alatt összegyűlt szálló por finom réteget képez a tető alatt.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2017. július 27., 13:11 Módosítva: 2017.08.02 17:52
904

Tisztelt Autódoktor!

Ford S-Max vásárlását fontolgatom, nagyon tetszik az autó, a család is jól elférne benne. Pénzem csak a korai kiadásokra lenne 2006, 2007, esetleg 2008-as évjárat. Mivel az ilyen korú autóban azért már van rendesen km, így a kérdésem az lenne, hogy ezeknél is kerülendő a TDCI dízel motor, és inkább benzinesben gondolkodjak? Főként városon belül, és kisebb (30 km) távolságokon használnám. Azt olvastam, hogy sok hibát kijavított a Ford ezekben a motorokban. A legszimpatikusabb a 2.0 TDCI lenne.

Joe

Kedves Joe!

Kérem vegyen elő papírt, tintát és lúdtollat, majd írja le százszor: "Dízelmotoros autó városba nem való!" Bízom benne, hogy mire végez, rögzül az infó, és tiszta lesz a kép.

A dízel igazi hosszútávfutó, ha a Budapest-München útvonalra keresne járművet, nyakfájásig bólogatnék is megannyi kollégámmal egyetemben - igaz, a tizenéves, sokatfutott darabok rendszerint malacpersely-robbantó funkcióval rendelkeznek. A technika fricskája a modern, részecskeszűrős dízelek esetén az, hogy pont azt a használati formát nem tudják tartósan teljesíteni, amire tervezték őket.

Az űberprecíz rendszer rendszeresen lekehesedik a városi tötymörgős körülmények között, nem kis pluszköltséget okozva. Egyelőre a benzines gépek jelentenek kisebb nyűgöt ebben a tartományban - amíg a benzines részecskeszűrős technológia el nem terjed pár éven belül. Utána már tényleg a villanyautó marad, vagy a jól megszervezett tömegközlekedés, esetleg a tandem bringa. Nagy változások előtt állunk az tuti, a trendek nem Rudolf Diesel találmányának kedveznek.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2017. július 24., 15:41 Módosítva: 2017.07.28 06:46
1030

Üdv!

Toyota Corolla Verso 2004-es, 1.8 as benzines tulaja vagyok. A tankoláskor, vagy hosszabb parkolás után vettem észre, hogy a benzintankban vákuum vagy túlnyomás uralkodik. A kérdésem: hol van a biztonsági szelep, vagy van-e? Mi a teendő ilyenkor?

Gábor

Kedves Gábor!

Nem kell tennie semmit, az autó teljesen zárt üzemanyagrendszerrel rendelkezik - a környezetvédelmi szabályoknak megfelelően a rendszer a motor bizonyos üzemállapotaiban a tankban levő üzemanyaggőzt is hasznosítja: a környezetbe nem juthat ki semmi káros vagy éghető.

Az lenne a probléma, ha a tanksapka nyitásakor nem hallhatna sziszegést, ekkor valószínűleg már a motor hibalámpa is világítana a műszerfalon - a fejlettebb fedélzeti diagnosztikai rendszerek a szóban forgó hálózat tömítettségét is figyelik.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2017. július 23., 09:50 Módosítva: 2017.07.25 08:35
491

Tisztelt Autódoktor!

Kicsit hosszú lesz, elnézést (kérésre tömörítem, ha kell :)) Németországból behozattam egy 2004-es G Astra Caravant 170 ezer km-rel, ami hihetőnek tűnik, hiszen 2015-ben 96 ezernél van az utolsó bejegyzés a szervizkönyvben. A Z16XEP 1.6-os Twinport meggyőző menetdinamikával, jó fogyasztással dolgozik, az autó „egyben van”. A kezdeti motorvezérlő hibát 35 000 ft-os javítással megúsztam, most már csak az olajfogyasztást kell levinnem. Autószerelő technikusként végeztem, ez a „hobbim” ma is, úgyhogy tudom, sosem nulla az olajfogyasztás, ezeknél a motoroknál pedig a sok a kevés, de a 400 km/7 dl-t soknak tartom.

Vásárlás után, amikor 2 nap használat után szembesültem a ténnyel, hogy rövid a nívó pálca, ismerősöm szervizébe SOS időpontra („20 perc múlva legyél itt”) rohanva megálltam olajat venni. Sajnos az eladó szentül hitte, hogy ebbe az autóba a 10W40-es Opel olaj való, mert öreg autó…… Mivel nem volt készleten megfelelő olaja, megvettem azt, gondoltam majd lecserélem a nyár végéig. Nem is volt baj 4-500 km városi üzem alatt, majd leautóztam 280 km-t pályán, 4000 körüli fordulatszámon. Másnap észrevettem, hogy ismét összement a nívópálca. Elkezdtem túrni a netet infóért, és rátaláltam (többek között az Ön cikkében is) a kartergáz visszavezetésért felelős membránra a szelepfedélben. A tipikus tüneteket nem produkálta (nem volt fals levegőre utaló jel, nem volt vákuum az olajtérben), de a gégecsőben volt némi olaj. Lekötöttem, szívótorkot ledugóztam, a kartergázt pedig egy palackba (lássam mi jön ki belőle), később a légszűrőhöz vezettem. A palackban csak víz volt, még olajfilm sem. A kartergáz amúgy normális, nem mondanám, hogy sok. Újabb autópálya 280km (visszaút), újabb olajzabálás. Mivel városban nem ette, indításkor nem „pamacsol”, ezért az az elmélet született meg bennem, hogy a kartergáz csövön megehetett olaj miatt az áteresztő gyűrű alatti visszavezető furatok vannak eldugulva a koromtól, így magas fordulaton „nem fér át” minden olaj rajtuk. Nem szívesen bontanám meg, ezért vegyi megoldások után néztem.

Első lépésben kapott vékony olajat, ami talán jobban átmegy a leszűkült furatokon. A Shell Helix Ultra 5w30-ra esett a választás (szervizkönyv szerint 5w30-asat kapott Németben is, bár márkát nem írnak a könyvben), a Shell szerint egy olaj sem tisztítja jobban a motort. Sajnos pályán ugyan úgy eszi, mint a vastagabbat, és talán városban is elkezdte csipegetni, még keveset mentem városban vele ahhoz hogy egyértelmű legyen.. Végre eljutottam a kérdésemig :) Ön szerint lehet-e alapja az elméletemnek? És ha igen, ismer-e olyan vegyszert, olajat, varázsigét, amit ajánlani mer egy próba erejéig? Azért vagyok óvatos, mert az előző autómban a hanyag tulajok és sufnituner " szerelők" miatt kialakult retket leoldotta az általam cserélt közepes minőségű olaj, a retek (tömítésdarabok, tömítőpasztacsíkok) pedig az olajszivattyú előszűrőjében kötött ki…… Ezt nagyon el szeretném kerülni ennél az autónál. Ha valami bitang jó oldószerrel mégis van ilyen kockázat, akkor inkább leszedem a kartert és kitakarítom kezelés után, mint hogy a dugattyúkat szedjem ki. Kaptam olyan tippet is szakmabeliektől, hogy a bioetanol is képes megoldani a problémámat (ha igaz az elméletem). Magam még nem láttam tartósan bioetanollal üzemelő motort szétszedve, így csak mások tapasztalatára számíthatok.

Ön szerint is "le jut" a tisztító hatás az alsó gyűrűig? Illetve ha bármi motorbontástól mentes ötlete van, hálás lennék, ha megosztaná velem. József.

Kedves József!

Sajnos csak egy varázsigét ismerek a problémájára, az pedig a "motor szétszed!" Elég nagy valószínűséggel a hengerfejen lesz mit javítania a gépműhelynek, illetve a dugattyúk sem fognak duzzogni ha új gyűrűket kapnak.

Megértem, hogy nincs nagy kedve belenézni a motorba - pedig jó móka -, de attól tartok, más megoldás nincs, ha az olaj-utántöltés rendszeres szokásáról le akar mondani. Technikusként tessék szerszámot ragadni, nagy hiány van manapság a szakmánkban, totál szívás az egész, mégis gyönyörű. (Ezt valami szentimentális doki írta ide.)

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2017. július 18., 16:12 Módosítva: 2017.07.27 16:19
43

Tisztelt Autódoktor!

3 hete vásároltam egy 2009-es Hyundai I30-at (1.4 benzin). Elég érdekes problémám akadt vele kapcsolatban, pénteken beálltam a garázsba, majd vasárnap meglepődve tapasztaltam, hogy világít a féklámpa. A fékpedál lenyomása majd felengedése után a probléma megszűnt. Persze az akkut leszívta, de ez legyen az én problémám. A kérdésem az lenne mi lehet a gond, illetve mennyire lehet komoly a probléma. Otthon orvosolható-e? Ha nem, akkor autószerelőhöz vigyem, vagy inkább autóvillamossági a gond?

Zsolt

Kedves Zsolt!

A fékpedál mechanikus szerkezetének ellenőrzése javasolt a kapcsoló útjának vizsgálatával együtt. Nagy valószínűséggel a kapcsoló utánállításával a probléma megszüntethető, melyet a menetes házzal rendelkező alkatrészen könnyű végrehajtani. Mégis inkább azt javasolom ha teheti, inkább válassza a szerviz segítségét, mert a kapcsoló helytelen beállításából sok kellemetlensége is származhat (pl. magától fékező autó).

A kérdéses alkatrészre egyébként volt visszahívási akció, igaz a feltárt probléma inkább a másik végletet jelentette: a féklámpa-kapcsoló működési hibájából kifolyólag a féklámpák nem kapcsoltak be, és a vezérlőegységek sem kaptak információt a fékpedál lenyomásáról, ami alapvetően szükséges a motor, az ABS/ESP és a tempomat működéséhez.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2017. július 12., 12:08 Módosítva: 2017.07.19 06:17

Helló Doki!

Furcsa dolog történt, a tanácsát kérném. A masina: Jeep Cherokee 2,5Td (UWM)

1. Kilyukadt a fagydugó. Hogy lehet ez ebben a melegben?

2. Kiszerelés közben beesett a blokkba. Mit lehet csinálni ilyenkor? Ez nagy baj? Hová tud eltűnni, és milyen kárt tud okozni?

Gábor

Kedves Gábor!

A fagydugó korróziója cseppet sem szokatlan dolog, lényegében egy lemezből sajtolt peremes érméről van szó, amely - főleg ha a motorban levő fagyálló öregecske vagy netán sima vízzel lenne üzemeltetve a rendszer - rozsdásodhat, a többi fémalkatrésszel együtt (pl. motorblokk). Ha a hűtőfolyadék barna színű, akkor a rendszer általános korróziójáról beszélhetünk, ez azért is káros, mert a rendszerben keringő rozsdás anyag előszeretettel gyűlik össze valami szűk helyen - például a fűtőradiátorban/hűtőben, ott pompás kis dugulást/hatásfok-csökkenést okozva.

A hűtőrendszer gyakori átmosását, folyadékcseréjét javasolom elvégeztetni egészen addig, amíg a hűtőközeg színe el nem hagyja a barnás jellegét: ez nem lesz könnyű, mert hiába tartalmaz a jó minőségű fagyálló korróziógátló anyagot is, a megindult korrózió és a rendszerben összegyűlt lerakódások sok esetben csak megbontással tüntethetőek el, vagy úgy sem. Az előbb említett hőcserélőkben/blokk aljában például sok esetben kiszedhetetlenül tanyát vernek, folyamatosan barnára színezve a folyadékot. De igyekezni kell a rendszer kitisztítására.

A beesett dugó mágnessel/piszkavassal kivehető remélhetőleg. A súlyánál fogva a blokk aljába esett száz/kétszáz forintos méretű alkatrész elvi síkon nem nagyon mehet tovább a rendszer egyéb részeibe, mert az áramlás nem nagyon tudja felkapni és továbbvinni, tehát legrosszabb esetben bent maradhat a blokkban, de korróziója miatt folyamatos szennyezőként és kockázatként kell gondolni rá, főleg ha kisebb darabokra szakad idővel, vagy olyan pozícióban szorul meg valahol, hogy a hűtőfolyadék áramlását csökkenti, ezáltal rontja a rendszer hatásfokát. Ha az autó hosszú távra marad használatban, érdemes tiszta állapotba hozni a hűtőrendszert, főleg egy terepjáró esetében nem jó kockáztatni a hűtőrendszer leromlott hatásfokával, hiszen hegymenetben nem nagyon van menetszél, minden elvezetett Celsius-fok a hibamentes használatot segíti elő.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2017. július 6., 14:38 Módosítva: 2017.07.19 06:17

Tisztelt Autódoktor!

Van egy 2006-os Alfa 147-esem 1.6 120 le motorral. A hiba az lenne, hogy hidegen erős és fürge az autó mind alacsony mind magas fordulaton. Melegen viszont nagyon sokat veszít az erejéből, klímával igazi szenvedés szegénynek. Az autóban viszont nincs hibakód... Szabályzó szondák újak. Az autóban 164 ezer km van.

Hol lenne érdemes keresni a hibát? Richárd

Kedves Richárd!

A hibakódmentes vezérlőegység nem azt jelenti, hogy valóban hibátlan minden a motortérben. Keressen egy olyan szervizt, ahol a kollégák a mérhető értékeket minden tipikus üzemállapotban végigböngészve megtalálják azt a paramétert, amely rámutat a hibára.

A probléma megbújhat a bemenő jelfolyamoktól kezdve az üzemanyagrendszeren át a károsanyag-kezelő rendszerben vagy akár a vezérlésben is. Az új szondák jeleiből ki lehet indulni, ha bekötésük is hibátlan. Valószínűleg a régiek sem lehettek teljesen rosszak, habár egy tizenegy éves szonda érzékenysége minden bizonnyal csak árnyéka lehet újkori mivoltának, erre nagyon jó állapot-teszt található a célműszerben.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Melegben zajos a benzinszivattyú?

2017. július 2., 12:50 Módosítva: 2017.07.06 17:54
23

Kedves Autódoktor!

Első nagyobb útra mentünk hétvégén a 2002-es 1.8-as Ford Mondeoval. Korábban nem tapasztaltuk ezt, a légkondit is csak kipróbáltuk előtte, rövidebb úton. Szombaton nagy meleg volt, és azt vettük észre, hogy a gyújtás ráadásánál búgó hang jön a benzinszivattyú irányából. Illetve amikor menet közben figyeltük, szintén szólt, de csak időszakosan. A légkondit is használtuk, arra is lehet gyanakodni.

Vasárnapra már lehűlt az idő és reggel már megnézte egy szerelő, de nem hallottuk a hangot. Majd hazafelé menet ismét előjött a hang, de már újra meleg volt és a légkondi is ment. Érdemes aggódni, vagy nézessük meg azért? Ha mondjuk ott épp nem jön elő a hiba, akkor meg feleslegesen vittük be. Ha ez hibajelenség egyáltalán.

Andor

Kedves Andor!

Ha az autóban levő tizenöt éves benzinszivattyú hangossá vált, nem érdemes megvárni amíg üzemzavart okoz, a legjobb lenne a tettek mezejére lépni, és egy új pumpát beszerezni. A klíma használata nem jelent alapvető összefüggést a tapasztalt hanggal kapcsolatosan, a külső hőmérséklet annál inkább.

A biztos diagnózis érdekében érdemes a zúgó hang jelentkezésekor szemlére vinni az autót, de ha a hátsó ülések leborítása után a padlólemez irányából hallható az erős zümmögés, a bűnös villanymotor cseréjének igénye megalapozott. Lehet, hogy elmenne még évekig hangosan, de ne kockáztasson.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2017. június 27., 17:34 Módosítva: 2017.07.05 06:36
35

Kedves Autódoki!

Van egy 2000-es évjáratú Corollám 1.6-os vvti benzines 3ZZ motorkódú. Most volt nála motorcsere hengerhiba miatt. Kiderült, hogy a régi motorból belerakott gyertyák nem tetszettek az új motornak (egyébként a réginek sem, NGK gyertyáról van szó) és rángatott tőle. Egy idő után (kb 1500 km után) előjött egy fura hang nagyobb gyorsításkor, zörgő, talán ciripelő. Ezek után kicserélték benne a gyertyákat (gyári Denso-ra) amire megszűnt teljesen a rángatás, viszont a fura hang nem.

Sajnos a szervizben elfelejtettem mondani ezt a hibát, mert el voltam foglalva az autó egyéb hibáival. Elképzelhető, hogy a kopogásos égés jeleit hallom? Ha igen, mit lehet vele csinálni, illetve mire utalhat még az említett zörej?

Attila

Kedves Attila!

A motorba a Bosch 0 242 229 798 cikkszámon elérhető gyertyája passzol, ezt meg lehet fűszerezni egy dupla Iridiumos kivitellel 0 242 230 534, vagy négy pólussal 0 242 232 502. Japánra fordítva az NGK BKR5EY/EYA jelzésű gyertyái jók bele, a DENSO pedig alaphangon a K16RU11 jelűt javasolja.

Ha az autó LPG üzemű is, akkor arra is van néhány cikk-képlet a listában. A motor kopogásérzékelője hivatott a zöld tartományban tartani az égéstérben zajló folyamatokat. Ha a szenzor a szerelések közepette lelazult/nem került meghúzásra/túlhúzták hibás információkat fog közölni a motorvezérlő felé, melynek valóban lehet ciccegő, csörgő hangja terhelés alatt - gyakorlatilag a Trabant-csörgést lehet japán ülésben ülve átélni, igazi retro fíling, de kerülendő.

Hasonló hangot okozhat a keverék nem megfelelő mivolta, itt az üzemanyag nem megfelelő mennyisége lehet a ludas, ez lehet mechanikus és elektromos eredetű is. Szerencsére a célműszer itt is segíthet a bajban, a gyújtás és a befecskendezés releváns értékei láthatóvá tehetőek a tesztkör alkalmával, ha a mechanikus, manuális eszközök mindent rendben találtak a motortérben. Legjobb lenne visszavinni a masinát a motorcserét végző műhelybe, a kollégák bizonyára gyorsan megoldják a fennálló problémát.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Csendben lapul a szivattyú

2017. június 26., 17:12 Módosítva: 2017.07.02 12:52

Sziasztok.

Segítséget szeretnék kérni egy Peugeot 206 2.0 Hdi autóval kapcsolatban (2001-90 LE). Az üzemanyag szivattyú nem kapcsol be. Viszont a szivattyú működik, azt megnéztük akkumulátorra kötve. Esetleg lehet hiba a relé? És ha igen akkor ezt hol találom meg?

BG.

Kedves BG!

A villamos tápszivattyú biztosítéka a motortérben levő központi elektronikában (biztosíték táblával egybeépítve) van elhelyezve, kivehető reléje nincs, az elektronika végzi a működtetését. Ha az F24.25 jelű biztosíték rendben van, az áramkör elvi síkon munkára kész.

Az elektronika és a szivattyú között helyezkedik el (gyakorlatban a motortérben a tűzfalon, jobb oldalt) az inercia (crash) kapcsoló (a német fordításban aranyosan Baleseti Tolattyútartó néven említik) amely egy erős behatásra - nem csak borulásra és baleset esetén, hanem egy nagyon erős kátyúzás/padkázás/stb. - leold, és lőttek a szivattyú tápellátásának. Ha a kapcsoló sem szakítja meg az áramkört, és a pumpa a célműszeres izgatásra sem kezd serényen zümmögve gázolajat szállítani, egy atyai/rendszergazdai akkusaru le-tizenöt perc-fel system restart javasolt - gyújtáskulcs a zsebben! Ha ez sem segít, akkor nyakig bele kell bújni a kis francia villamos tekervényeibe.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2017. június 19., 16:02 Módosítva: 2017.06.27 17:54
100

Üdv!

Toyota Corolla Verso 2.2 D-4D Linea Sol autót kínáltak megvételre, az alábbi hibával: "Kiegyenlítő tartályban túlnyomás van." Mi okozhatja a hibát? Mennyibe kerülhet a javítása? Kipufogógázzal kapcsolatos lehet a hiba?

Péter

Kedves Péter!

Annyi eladó autó van a kontinensen, inkább válasszon egy másikat, lehetőleg benzinest. A D4D amúgy sem egy sikerszéria, ne vesződjön vele. A túlnyomást okozhatja egy sima hűtőrendszeri hiba is, (termosztát, hűtősapka, ventilátor gond, stb.) de a hengerfej tömítettsége körül is lehet a probléma, kár kockáztatni több százezer forintot azért a pár liternyi fogyasztás-csökkenésért.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2017. június 15., 14:24 Módosítva: 2017.06.19 17:55

Tisztelt autódoktor!

2006 Passat műszerfal középső csoportja kontakthibás (megtett km, üzemanyaggal megtehető út...) néha világít rendesen, de többször csak a két csík látszik.

Kálmán

Kedves Kálmán!

A célműszer releváns tesztjei segíthetnek a kijelző ellenőrzésében. Sajnos otthoni eszközökkel nincs mód a javításra, még a műszerészek közül sem vállalja mindegyik a kényes javítást. A display cseréje megvalósítható, a bontott műszeregység alternatívája is él, de annak tartósságát nem lehet borítékolni. A neten számos műszerfal javító kínálja szolgáltatásait, válasszon egy referenciákkal rendelkező szakembert a lakhelye közelében. A csatlakozók ellenőrzését - széthúzás/összedugás - érdemes elvégezni, de sajnos elég valószínű a kijelző halála.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2017. június 13., 15:20 Módosítva: 2017.06.27 06:14
36

Tisztelt autódokker!

Rover 75 fékbetét kopásjelző világít, betétek cserélve, egy vezetékes a visszajelző. (2001 td 2000 ccm) Ha ki van véve a helyéről, akkor is világít. Fék jó, ABS hatékony. Esetleg nyugtázni kell? A látható helyeken a vezeték egészséges. Vagy egy vezetékesnél is lehet szakadásjelző, és cserélni kell az érzékelőt, szemre még jónak látszik, a betétbe be pattintható kivitel.

László

Kedves László!

Emlékezetem szerint a részben BMW alapokon nyugvó 75-ös fékvisszajelzője nem igényel visszaállítást - a diagnosztikai műszereink menüjében sem találtam ilyen lépést, és az elmúlt évek 75-öseire visszagondolva sem volt szükség erre a fázisra. A használt - egyszer már működött - visszajelző azonban mindig hibát fog jelezni, tehát a fék javításakor a visszajelzők cseréje nem elhagyható.

Legtöbb fékgyártó a szettel együtt adja a kábeleket, de külön is megvásárolhatóak. Sajnos a korrózió az autó kábelkötegeit sem kíméli, a nevezett modell esetében elég gyakori az ép szigetelés alatt megfeketedett vezető, ami rengeteg kontakhibát okozhat. Gyakori a külső hőmérséklet hibás kijelzése, de a motortér egyik kötege sincs biztonságban. Ha az összes kábel új, de a visszajelző ragaszkodik a mutatkozáshoz, a villamos bogarászás nem maradhat el, a leragasztott visszajelző is megoldás, de korántsem túl angolos.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2017. június 9., 10:40 Módosítva: 2017.06.15 17:57
3

Üdv Dokik!

Mercedes 200 diesel (2000 cm3) C class 1994. Nem működik a féklámpám egyik oldalon sem. Kivettem a fékpedálnál levő kapcsolót, de műszeres mérés szerint az jó. Az izzókat is kimértem, azok is jók. Mi lehet a hiba és hol lehet kezdeni a javítást?

Károly

Kedves Károly!

A típusban két fajta féklámpa kapcsoló is előfordulhat: kettő és négy csatlakozós kivitel, ez utóbbi az ABS/ESP-t tartalmazó autókban található meg. A kétszer két láb két kapcsolót takar, melyek egymással szemben dolgoznak - amíg az egyik nyitva van, a másik ugyanakkor zárva, és fordítva.

Bármely kivitel is lenne a pedálok felett, a tápfeszültség meglétének ellenőrzése az elsődleges feladat, nem kizárt hogy egy sima biztosíték probléma áll a háttérben, melyet akár egy zárlatos utánfutó is okozhatott. Szerencsére a típus biztosítékai a motortérben jól látható helyen, konkrétan lokalizálhatóan kerültek elhelyezésre, a kétnyelvű leírás alapján könnyen azonosítható a releváns biztosító.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2017. június 4., 11:28 Módosítva: 2017.06.15 17:57
179

Jó napot!

Segítségüket szeretném kérni: van egy 1997-es 1,2-es Fiat Puntóm. Hiába cseréltem ki hátul a fékdobot újra a fékbetétekkel együtt, akkor sem fog egyáltalán, légtelenítve is lett, nem értem! Helyi autószerviztől vettem a betéteket - újak, de ezeken nincs rajta az a rugós szabályzó hanem simák. Teljesen be van spanolva a kézifék bowden, és semmi nem fog.

Mi lehet a baj? Károly

Kedves Károly!

Kérem, ne haragudjon meg, de az a baj, hogy nem ért hozzá. A fék pedig teljes mértékben az a kategória amit TILOS otthon piszkálni, mert emberéletek lesznek veszélyben, ha az autó irányíthatatlanná válik.

A fék egyszerű szerkezetnek tűnik, de nem az. Fontos beállítási sorrenddel rendelkezik, és a komponensek egymáshoz való illesztése is alapvető szakmai feladat. Rengeteg kivitel került ki a gyárból - köszönhetően a sok beszállítónak és a jármű műszaki fejlesztésének - ezek a gyártmányok nem keverhetőek össze egymással.

Az említett autószerviz minden bizonnyal vállalja a náluk vásárolt alkatrész szakszerű beépítését, így a termék garanciája is megmarad, és ön is biztos lehet benne, hogy az autó ott fog megállni, ahol ön szerette volna.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2017. június 1., 09:59 Módosítva: 2017.06.13 17:55

Kedves Autódoktor!

'99-s G Astrám van, 1.4i. Javítás után van a klímakompresszor, gáztöltéskor az alábbit tapasztaltuk. Klíma bekapcsolásakor nem indul a klímahűtő ventilátor, hanem a vízhűtő ventilátorral jár együtt, ha az indul, indul ez is, ha megáll, megáll ez is. Hibára gyanakszom, mert egyből indulnia kellene, de munkatársam Astrája is pont így dolgozik. Ez így normális? Vagy mindkettőnknél hiba van?

Attila

Kedves Attila!

Rengeteg hűtési stratégia létezik - már ami a klíma/ventilátor működésével kapcsolatos. Az egyik leggyakoribb az AC gomb megnyomása után egyből lassú fokozaton járó ventilátor - ami a nyomáshatár elérésekor a nagy fokozattal lép akcióba, a másik általános kivitel pedig a nyomásviszonyok alapján, több lépcsőben kapcsolós verzió.

Az Opel esetében ha jól emlékszem a két ventilátor a hűtők előtt és mögött helyezkedik el, a lapátok egyszerre történő üzeme a jó hatásfok érdekében valósulhat meg. Vezérlésükről ugyanaz a külön elektronika gondoskodik, csatlakozóit időnként érdemes ellenőrizni, a korrózió és a rágcsálók is kárt tehetnek az igen fontos áramkörökben.

Ha a klímás műhelyben a nyomásmérők mutatóit figyelve a nyomás emelkedésével a ventilátorok bekapcsolása a presszúra normál tartományba esését eredményezi, minden oké. A célműszeres matatás most se maradjon ki a válaszomból: most azért lehet célszerű, hogy a ventilátorok szoftveres működtetésével azok üzeme ellenőrizhető legyen, a rendszer esetleges tárolt hibáit pedig azonosítani lehessen. Az Opel is több beszállítót vett igénybe rendszerei kiépítésekor, így a komponensek kivitele és működése eltérhet akár két hasonló autó esetében is. A fenti vizsgálatokkal a rendszer működése teljes mértékben megfigyelhető.

A klíma töltése után valószínűleg a kolléga minden paramétert jónak ítélt, a rendszer megfestése miatt azonban érdemes néhány hét múlva egy gyors szemlét csináltatni, hogy biztosra mehessen az ember a rendszer tökéletes tömítettsége irányában. A legjobb mértékegység a rosszul működő klímára a homlokról cseppenő izzadtságcsepp/másodperc. Ha ez az érték nulla, a rendszer alapvetően ellátja feladatát.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2017. május 27., 11:59 Módosítva: 2017.06.01 19:59
113

Tisztelt autódoktor!

Nekem egy 2007-es Opel Astra G-m van, Z14XEP. A szervizben elkövetett olajcsere után nem sokkal vettem észre, hogy a motorhiba lámpa (kisautó villáskulccsal) világított indítás után még pár másodpercig, aztán elaludt, menet közben nem világított. Ez a jelenség most is fent áll. Általában indítás után 1 másodperccel kialszik a lámpa, de ritkán előfordul hogy több másodpercig világít. Kivillogtattam, hogy van-e motorhiba és kettőt is kiadott: Az 1526-ot és a 0139-et. Persze az 1526-ról rögtön a mohácsi vész jutott eszembe. A kocsi 50000 km-t futott eddig. 5w-30-as olaj van benne, és Shell v-power 95-ös üzemanyaggal megy évek óta. Az autóval egyébként nincs gond, nem rángat, jól húz, stabil az alapjárat.

A kérdésem a következő: Mi okozhatja a hibát,és mennyibe fájhat ez nekem ha beviszem a márkaszervizbe.

Vikingharcos

Kedves Vikingharcos!

Szerintem is a mohácsi vész a megoldás. Egy történelmi szempontból érdeklődő Opel került önhöz, becsülje meg! Amíg a kocsi a negyedikes törikönyvet szkenneli a kesztyűtartóban, érdemes a motortérben is kicsit tevékenykedni - erre a legjobb megoldás visszavinni a szervizbe, hadd bíbelődjenek a kollégák is egy kicsit.

A hibakódok alapján a fojtószelep környéke igényli a törődést: egy alapos tisztítás, ellenőrzés biztosan ráfér, ahogy a végén egy célműszeres adaptáció is segít neki a további üzembiztos működésben. A második hibakód pedig következhet az elsőből: a keverék összetétele alapvetően változik a valóban elégtelen, vagy hibásan mért levegőmennyiség/pillangószelep-pozíció következtében.

Globális összeomlás nem várható, a fojtószelep meghibásodása esetén - amely nem valószínű - VÉSZüzemre kapcsol a rendszer, az autó a szervizig saját lábán el tud menni, de ekkor egy másik hibakód is tárolásra kerülhet, amely a motor forgatónyomaték-hiányára mutatna. A kódja 1896. Ezek a szentgotthárdiak tudnak valamit!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2017. május 23., 11:21 Módosítva: 2017.05.28 10:28
270

Tisztelt Totalcar!

Két napja megvettem legszebb álmaim autóját, egy Audi TT-t, 1999-es évjárattal, AJQ motorkóddal. Kérdezni szeretném, a vezérlésnek mennyi a csereperiódusa? Milyen márkájú vezérlést javasolnak bele? A vízpumpát is érdemes cserélni? Úgy tudom, lánc is van a vezérlésben. Az is cserés? 

Károly

Kedves Károly!

A nevezett motor a TT-n kívül még A3-asban volt megtalálható, a rendelkezésre álló információk alapján minden esetben 180 000 kilométeres vezérlés-ciklussal. A nagy karbantartáskor a vezérlés MINDEN komponense cserére szorul, a vízpumpától kezdve a szimeringeken át a feszítő és vezető görgőig. A fagyálló töltete se maradjon a régi a folyadék kémiai jellemzőinek változása miatt.

illusztráció
illusztráció

A németek szigorúan vesznek mindent, mégis azt mondom, érdemes a vezérlés cseréjét 120-150 ezer kilométerenként megejteni, főleg ha az autó a habitusának megfelelően van hajtva: sok visszaváltás, nagy fordulatszám-különbségek, stb. A hengerfej szíjhajtással ellentétes oldalán levő vezérműlánc a két vezértengely szinkronizálásáról gondoskodik. Cseréje nem szükséges a fent említett ciklusok lejártának alkalmával. A beépítendő alkatrészek választásakor kizárólag gyári beszállítói minőségű cserét fogadjon el, a minőség csak a megbízhatóság rovására csökkenthető.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2017. május 20., 06:59 Módosítva: 2017.05.23 17:52
40

T. Autódoktor!

Bal hátsó féltengelycsere közben sérült vagy az abs szenzor vagy a mágneskarika, összerakás után abs hibát jelzett, élő diagnosztika szerint a bal hátsó keréktől nem jött adat. Rendeltem egy utángyártott szenzort, a berakás után azonnal tiltotta a kilométerórát. Ismét élő adat: a bal hátsó kerék kb. 95%-al többet forog mint a másik három.

Következő lépés: bal hátsó kerékcsapágy csere, az új csapággyal maradt a rossz jel :( Ismét rendel egy abs szenzor másik beszállítótól, de ismét utángyártott. Hiba ugyanúgy megmaradt, az első körben vásárolt szenzor beépítésre került jobb hátra, jelenség: így már mindkét kerék 95% al többet mutat. Létezik, hogy az utángyártott szenzorok rossz értéket mutatnak? Időközben kigyulladt a fékkopás-jelző lámpája, de mind a négy fék teljesen új.

Parádai

Kedves Parádai!

Az autóban úgynevezett aktív kerékszenzorok vannak, melyek többek között arra is képesek, hogy a jármű haladási irányát továbbítsák a vezérlőegység felé - ezt a régebbi kivitelű, "hagyományos" forgásszenzorok nem tudták. Fontos információ továbbá, hogy a típusban kétfajta szenzort alkalmazott a gyártó, melyek egymással nem keverendőek. Nagy valószínűség szerint itt lesz a kutya elásva. Ebben az esetben kizárólag alvázszám, vagy a kiszerelt gyári alkatrész cikkszáma alapján vásároljon pótalkatrészt, melyet csak a dedikált pozícióban szabad beépíteni.

A fékkopásjelző hibajele sok esetben csak a célműszeres nullázás után alszik ki, habár a csillagos márka esetében legtöbbször az ép kopásjelzők beépítése után a rendszer ismét visszajelzés nélküli, de éber állapotba helyezi magát.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2017. május 17., 16:14 Módosítva: 2017.05.19 06:11

Tisztelt Autódoktor!

A probléma akkor kezdődött amikor azt vettem észre, hogy autómban (Golf VI 1.4 TSI) a klíma egyszerűen nem hűt. Nyomáspróba során kiderült, hogy a klíma hűtője lyukas volt és a rendszerben lévő gáz itt szökött el. A hűtő cseréjét követően leellenőrizték a rendszert, hogy minden stimmel-e. Hibát nem találtak, de ennek ellenére a probléma továbbra is ugyan az. A kompresszor bekapcsolását követően továbbra sem hűt a klíma.

Tibor

Kedves Tibor!

A szóban forgó autóban szerencsére már nem a külső kuplungos-elektromágneses megoldást alkalmazta a gyár - ezzel a kompresszor mechanikai terhelése nagyot csökkenhetett: gondoljon az autópálya-tempónál (3000-es fordulat) bekapcsolt kompresszorra, amelyik gyakorlatilag néhány tizedmásodperc alatt kell állóról a motor fordulatszámára gyorsuljon. Olyan ez, mintha az alvó embert ébresztésével egyidőben az 52-es busz után zavarjuk, hogy érje el.

Az alkalmazott kivitel szabályozószelepe azonban előszeretettel megragad vagy tönkremegy: némely esetben egy beépített állapotú megműködtetés, kocogtatás segít a dolgon - főleg egy régóta nem üzemelt rendszerben. Ha azonban ez nem segít, akkor nagy valószínűséggel a kis alkatrész beadta a kulcsot, vagy kábelezése nem folytonos. A célműszer itt is alapvető segítséget nyújt: rajta keresztül látható a rendszer státusza. A hűtőközeg nyomása, a kompresszor kivezérlése, a ventilátorok működése, és a hőmérsékletek is.

Ha a feltöltött rendszer nyomásérzékelője hibás, vagy csak nem dugták vissza a csatlakozóját, a kompresszor bekapcsolása elmarad, hiszen a hűtőközeg és olajtöltet nélkül bekapcsoló kompresszor valós kenés nélkül maradna, ami elég hamar a szerkezeti károsodásához vezetne. A fentiek előtt természetesen érdemes a kályhától indulni: a szisztéma számos biztosítékkal rendelkezik, amelyek kicsattanása esetén a működés elmarad. Továbbá a vezérlőegység hibatárolója is beszédes segítséget nyújt a hibakeresés irányát illetőleg.

Kérem, vigye vissza az említett kollégákhoz az autót, hogy a rendszer további vizsgálatát elvégezhessék. Remélhetőleg gyorsan meglesz a hiányosság és ismét fázhat a Golfban a család.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2017. május 12., 12:36 Módosítva: 2017.05.22 17:51
2

Üdvözlöm Doki!

Egy 2008-as Fiat Bravo 1.4 Tjet 120 hátsó kipufogó dobját cseréltem, de nem kaptam rá a "gyári" fajta dobot, így a Stilo dobját raktam rá, ami egyszerűbb kialakítású. Nem okoz a motornak problémát a nem hozzá "szabott" kipufogó használata?

Balu

Kedves Balu!

Ha az újdonsült dob méretében, térfogatában hasonló az eredetihez, nem hiszem, hogy baj lenne belőle egy utcai autó esetében. Ha a ráépítés sikeres volt, a felfüggesztők a helyükre kerültek és feszülés, rezonancia nem tapasztalható a motor járása közben sem, ráadásul még a hangja is tetszetős: kész a gép, már csak a térképre bökés van hátra.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu