Kedves Autódoki!
Olyan kérdéssel keresem, hogy van egy Citroën Xsara 1.9D 2002-es évjáratú gépkocsim. Sajnos mikor megvettem, a klímát nem néztem, hogy megy-e benne. Most nyáron próbáltam, nem indult.
Elmentem feltöltetni ahol elsőnek valamivel feltöltötték, hogy ereszt-e! Természetesen eresztett. Ezt követően kicseréltem a klímahűtőt. Ezzel ez a gondom megszűnt. A fő kérdésem az lenne, hogy most feltöltötték megint ezzel az anyaggal, hogy enged-e: eddig nem. Ki lehet-e valahogy, vagy szabad-e egyáltalán próbálni, hogy a kompresszor elindul-e?
Nem szeretném gázzal feltöltetni feleslegesen. Azt kipróbáltam, hogy a kompresszorról lehúztam a vezetéket, hogy ne induljon el, majd bekapcsoltam a klímát, de nekem gyanús, mivel a táp nem jelent meg a kompresszor vezetékénél.
Attila
Kedves Attila!
Ha nincs ott a tápfeszültség, az valóban nem jó hír. Érdemes végigbogarászni a rendszer reléit, lesz benne néhány. Különös francia szokásként pár darab a hűtőrács mögött is található, a ventilátor házában. A PSA korabeli rendszereire jellemző volt a kontakthiba, amely nem csak a (műgyantával kiöntött) csatlakozók környékén támadott, de akár a kábelkötegek közepén is előfordulhatott.
A feketére/zöldre vált vezetékek már nem nagyon vezetik az áramot, így a feszültség leginkább a tulajdonosban jelenik meg, a kapcsolási pontokon aligha. Ha a rendszer alap-olajtöltete rendben van, egy nyomáspróbánál használatos mennyiségnél jóval kisebb nitrogéntöltettel is el lehet indítani a klímát a tesztelés miatt. Hűteni nem fog, de a rendszerelemek működése gyorsan megfigyelhető a néhány másodperces tesztüzem alatt. (Kompresszor be-ki, illetve még a megelőző nyomáspróba részeként a túlnyomásra bekapcsoló ventilátorok is ellenőrizhetők: ez utóbbi szigorúan lekapcsolt kompresszorral).
A rendszer vákuumozása feltétlenül valósuljon meg a szabályoknak megfelelő mértékben! A pontos kapcsolási rajz jelen esetben is aranyat ér, nélküle rendesen rolleren maradhat az ember.
Remélem segíthettem!
Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Szép napot!
Békalámpás Civicemnél lassú gyorsításkor viszonylag erősen hallható, daráló hang jelentkezik, 1-4. fokozatban. Az 5. csendes.
Váltóra gyanakszom, ha üresbe teszem menet közben, akkor eltűnik a hang.
Vigyem váltófelújításra szakosodott szervizbe?
SCS
Kedves SCS!
Az említett szériánál és az utána következőnél is előfordulhatnak váltóhibák, kisebb konstrukciós gondok akadnak a dobozon belül, melyek a bontott fődarabok esetében szintén kijöhetnek, úgyhogy leginkább tényleg a javítás marad. Az autó használata jelen állapotában nem javasolt, mert a mechanikai állapot romlása esetén a javíthatóság lehetősége elveszhet. Szerencsére számos Hondára specializálódott szervizt talál a neten országszerte, általában náluk még a cseredarabos, felújított megoldás is elérhető, így az ár is előre betervezhető, és az autót sem kell sokáig nélkülöznie. A meglévő váltó javításánál csak megbontás után lenne meghatározható a pénz-idő ráfordítási igény. Az autóban levő váltó esetében a leengedett váltóolaj minősége árulkodhat a bent levő állapotokról, de az olaj cseréjét feleslegesnek gondolom: a fémhiányt nem nagyon lehet mással kezelni.
Ha kérdését egy régi Csehszlovák filmben tette volna fel, a válasz az lett volna: ha lassú gyorsításnál darál, gyorsítson inkább tempósabban.
Remélem segíthettem!
Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor!
Egy megoldhatatlannak tűnő és bosszantó problémával fordulok Önhöz.
Egy 2009-es törésmentes Ford Focusszal autózom, ami nem akar egyenesen menni. Városi tempónál is kb 50-100 méter után le akar szaladni az autó az útról, amint elengedem a kormányt. 130km/h-nál belső sávban autózva magától sávot vált, a kormány egyébként ilyenkor áll teljesen középen, egyébként mindig balra kell ellenkormányozni 5-15 foknyit.
Ez idáig három különböző futóművesnél voltam beállíttatni a futóművet, de sehol sem jártam sikerrel. Az autó hátsó futóművét is mindannyiszor újra beállították, majd újra az első kerekeket is, de a hiba nem akar megszűnni. Az adatlapokon eltérés nincs a tengelyek/kerekek között, gyári értéken futnak. Minden eleme hibátlan, lógásmentes az autónak, még a műszaki vizsgaállomáson is elismerően beszéltek az autó műszaki állapotáról.
A gumik, felnik hibátlanok, téli és nyári szettel is félre húz az autó, kínomban már hátulról előre raktam a kerekeket kíváncsiságból, természetesen semmi sem segített.
Sokat autózom pályán, nagyon fárasztó folyton ellentartva autózni hosszú km-eken át. Talán bele kell törődnöm, hogy ez ilyen és kész? Van esetleg bármi, ami elkerülhette a szakemberek figyelmét?
FF
Kedves FF!
Nem hiszem, hogy egész életében csálé kormányállással kellene autóznia, csak van megoldás a problémára. Érdemes egy jobbról-balra kerékcserét is végezni néhány próbaút erejéig. Még ha forgásirányos gumik is vannak az autón, rövid ideig jó lenne kipróbálni - baja nem származhat belőle - hogy a helycserés támadás után átköltözik-e a jelenség a másik oldalra.
A futómű-állítás után minden esetben magyaráztassa el a kapott jegyzőkönyvet, a kollégák minden bizonnyal készségesen megteszik. Ha egy érték a perifériáján van, már okozhat hasonló kellemetlenséget, és ez lehet egy nem annyira szemet szúró dimenzió is. Akár egy olyan, amely gyárilag nem állítható ezért a szakember szeme is átszaladhat rajta, főleg most, hogy munkaerő-hiányos időszakot élünk át és nagy a hajtás mindenhol.
Nem kell töröttnek lennie az autónak ahhoz, hogy például a tengelytáv felemássá váljon: egy kuplungjavítás után ferdén felrakott bölcső bőven okozhat hasonlót, és ettől a futómű két favorit alapértéke - az összetartás és a dőlés - akár még optimális mezőn belül maradhat. Hasonló pontatlanság előfordulhat a hátsó tengelynél is.
Habár emlékeim szerint az említett Focus hagyományos, hidraulikus kormányrásegítéssel rendelkezik, érdemes kipróbálni, hogy üresben, leállított motorral gurulva is jelentkezik-e a félrehúzás. Nagyon vigyázzon, nehogy a kormányzár rákattanjon ezen művelet közben, a gyújtás állásába minden esetben fordítsa el a kulcsot a kapcsolóban. Ha így nincs apelláta az egyenesmenettel kapcsolatban, a szervó körül is jó lenne vizsgálódni.
Remélem segíthettem!
Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoki!
Az volna a kérdésem, hogy ha a kuplungpedál benyomáskor kemény a vaj puha helyett, akkor ez melyik alkatrész cseréjét igényli, mert egyébként más gond nincs, csak nehézkesen benyomható, és ez eléggé zavaró.
Vince
Kedves Vince!
A megoldás többlépcsős kivitelben érhető el. A válaszadást megkönnyítette volna, ha elárulja az autó típusát, vagy a kuplung fajtáját (pl. hidraulikus vagy bovdenes). Túlzott pedálerőt igényel a hibás/száraz/szoruló/rosszul elvezetett bovden, a kopott perselyekkel működő pedálmechanika, de az összeesett/törött kuplungszerkezet is, ahogy a csapján nehezen mozgó kinyomócsapágy szintén kerülendő.
A hidraulikus kuplung esetében a bovden nyűgjei kiesnek a körből, de a szivárgások, a levegős folyadékkör, a korrodált/repedt/deformálódott villa itt is okozhat kellemetlenségeket. A bovden lekötésével a hibás kör könnyen kiszűrhető, a hidraulikus rendszerek leginkább a váltóharangban történt gondok miatt lesznek nehezen benyomhatók, a pedál szorulása itt is csak a folyadékoszlop megnyitása után vizsgálható (pl. kinyitott légtelenítő). Némely típus kifejezetten kuplungszerkezet-törésre hajlamos, ilyenkor általában rendellenes hangok is hallhatóak a működtetés közben.
Remélem segíthettem!
Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor!
Tulajdonosa vagyok egy 2005. évjáratú 1.9 PDTDI Skoda Octavia (105LE) típusú gépkocsinak. Jól megy, keveset fogyaszt, teszi a dolgát, csak egy nagyon kicsi fekete füstöt produkál váltásnál. Az ilyen diesel autókhoz képest patika állapotban van. Az EGR szelepnél már jelentkezett elhanyagolható olaj, ami tipikusan VW diesel-es sajátosság.
A kérdésem az lenne, hogy turbót mikor kellene cserélnem? 292000 km van az autóban és tudomásom szerint 250-300 ezret bírnak. Az enyémen gyári turbó van még. Ritkán ad egy pici fütyülő hangot. Diagnosztika szerint minden adat megfelelő, a működése tökéletes. Olajcserétől olajcseréig elhanyagolható az olajfogyasztás (nem kell rátölteni). Kimondottan figyelek arra, hogy amíg nem meleg a motor addig szinte 1500-as fordulatszám alatt járok vele, leállítás előtt legalább 1 percig járatom.
Az autószerelőm azt mondja, hogy amíg nem lesz baja addig ne csináljunk vele semmit, mert jól működik. Attól félek, hogy egyik pillanatról a másikra meghibásodik és esetleg nagyobb kárt tesz, mintha most kicserélném. Munkahelyváltás miatt naponta 5 km reggel és 5 km este megy az autó kímélve szinte alapjáraton. Mi a véleménye? Hagyjam, amíg indokot nem ad a cserére? A drágább gyári megint 300000km-t tudna? Az autó bírni fogja ezeket a rövid távokat télen-nyáron?
Péter
Kedves Péter!
Ha a feltöltő technikai paraméterei megfelelőek (működési jellemzők és műszaki állapot), valamint a szívórendszerben keringő olaj mennyisége sem éri el a kritikus szintet - ez az olajfogyasztás említett minimális mennyisége miatt majdnem borítékolható is - csatlakoznék az autóját karbantartó kollégához és a jármű jelenlegi, gyári állapotában való használatát javasolnám.
Az időszakos karbantartások alkalmával érdemes a feltöltőt rutinszerűen ellenőrizni, általában lassan bontakozik ki az esetleges meghibásodása, de ez nem feltétlenül a futott kilométerekhez köthető, sokkal inkább a használat módjához - ami leírása szerint nagyon kíméletes. Tehát annak ellenére, hogy papírforma szerint megette már a kenyere javát a fődarab, valószínűleg még sokáig fütyörészhetnek együtt a flaszteren gurulva.
Rengeteg felújított és új feltöltő is kapható a piacon, nagyon meg kell fontolni a választást, akár még a meglévő darab felújítása is szóba jöhet: akkor legalább pontosan ismerni lehet a beépített műszaki tartalmat. Sajnos a felújítva kapható, cseredarabos egységek váltakozó minőségben kerülnek a dobozba. Kicsit olyan ez, mint az a bizonyos doboz bonbon: az ember nem tudhatja, milyet vesz ki belőle.
Remélem segíthettem!
Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor!
Novemberben volt szerencsém megvenni első autómat: 2009/11-es Volvo C30 1,6 dízel, 150 ezer kilométerrel, Olaszországból importált, még a facelift előtti változat. Amikor megvettem a szűrőket, fékeket, vezérlést egyből ki is cseréltettem. A kevesebb mint egy év alatt egyszer hagyott cserben, akkor a kormányzár miatt nem akart beindulni.
Ezen kívül megy mint az álom, többnyire autópályán használom, mindig a legjobb gázolajat tankolom, mert hallottam egy legendát miszerint ez jót tesz a motornak és a részecskeszűrőt is kíméli (nem tudom hogy ez igaz-e vagy sem). Arra lettem figyelmes, hogy leállításnál rázza magát az autó, valamint üzemmelegen fura hangja van a motornak. Elméletileg ez lendkerékcserét jelent. A másik, amit figyeltem, hogy néha rövid ideig szép kék füstöt ereget az autó. Ez is betudható a lendkerék hibásodásának vagy ezt más is okozhatja?
Csaba
Kedves Csaba!
A csizmaország nepperei sem restek, ha a kilométeróra állásának megváltoztatásáról van szó, sok esetben egy nagy, fehér foltként jellemezhető a kintről hozott négykerekű múltja. A részecskeszűrő élettartamának elérésében legjobban a hosszú, autópályás utak és a hibátlan üzemanyag/szívó/emissziós rendszer segít, ugyanis minél optimálisabbak a működési körülmények, annál lassabban telik meg a porzsákhoz hasonlatosan, időnként ürítendő FAP/DPF.
Az autó "nullszervize" a leírás szerint elvégzésre került, ez nagyon fontos dolog, bárcsak mindenki így csinálná. Érdemes azonban az üzemanyagrendszer működési jellemzőit megvizsgáltatni egy célműszeres vizsgálat keretében, mert a néha jelentkező kék füst az egyik porlasztó hibáját is mutathatja, aminek következményeképpen a motor járása sem lesz egyenletes, melyet alapjárat-közeli fordulatszámokon a kettős tömegű lendkeréknek kell(ene) elnyelnie.A következő kuplungcserekor feltétlenül számítson a nem olcsó alkatrész cseréjével, a kuplunggal egy csomagban kapható alkatrész kedvezőbb áron megvehető - így sem lesz baráti.
A Volvo adalékos és anélküli kivitelben is gyártott részecskeszűrős rendszert, győződjön meg arról, az ön autójában melyik kivitel van, mert az adalék utántöltésére szükség lehet. A részecskeszűrő karbantartása pedig - felhasználástól függően - kb. 90-120 ezer kilométerenként aktuálissá válhat. A kék füst jelentkezhet a hagyományos olajfogyasztásból is, ha az autó olajcsereciklusonként többször is igényel utántöltést, a hengerfej/motor/turbó kopásával is számolni kell.
A turbó olajzókörének tüzetes ellenőrzése szintén alapvető az 1.6 Hdi erőforrásoknál, és a vezérlést se hagyja futni a gyári 180/240 ezer kilométeres ciklus szerint.
Remélem segíthettem!
Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Üdvözlet!
Szeretném megtudni, hol szerelnek be utólag klímát Suzuki Swift autómba, és ha lehet, az ár is érdekelne.
Kárpátiné
Kedves Kárpátiné!
Sajnos az utólagos klímaszerelés nem nevezhető húzóágazatnak, ezért nem nagyon fog olyan helyet találni, ahol vállalnák az átalakítást. Az új szettek ára beszerelve nagyjából félmilliós nagyságrendet jelentene - lássuk be, nem sokan invesztálnának egy tízéves autóba ekkora összeget.
A bontott megoldás pedig hatalmas kockázatokat rejteget, főleg, ha a műszerfal lebontása után nem minden úgy kerül vissza a helyére, ahogy kellene, vagy a villamossági bekötések körül csusszanna el valami, nem beszélve a használt komponensek ismeretlen állapotáról. A feladat nem lehetetlen, de rengeteg utánajárást igényel, továbbá a jelentős összeg ráköltését az autó eladásakor nem tudja realizálni, a klíma manapság már nálunk is alapextra, tehát legfeljebb egy pozitív fejbiccentésre számíthat a vásárlójelölttől, jelentős plusz bevételre aligha.
Ha a klíma elengedhetetlen a jármű használatához, valószínűleg jobban jár egy gyárilag klímával szerelt autó megvásárlásával. Remélem segíthettem!
Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Üdv!
Az autón a kartergáz nem tud áramlani valamiért, ezért a kipufogón nyomja ki azt. Az autó indul, jól jár, de a kartergázt a kipufogón elég vastagon nyomja néha!
Az autó egy Saab 9-5, 2,0 benzines. Azért érdekelne ez a hibajelenség, mert a tulaj, aki eladná, nem tudja a miértjét, én viszont így nem merem megvenni. A kérdés tehát, hogy mi okozhatja, valamint orvosolható-e és mennyiért?
Móni
Kedves Móni!
Nagy valószínűséggel az olajat már nem megvető autóról van szó, leginkább a motor mechanikája körül keresendő a probléma. A kartergáz-visszavezetés dugulása is vezethet olajfogyasztáshoz, ez igaz, ebben az esetben a motor alapjáraton kicsit egyenetlenül, fulladozva jár, valamint az olajbetöltő sapka kismértékű lazítása során hallhatóan megkönnyebbül az erőforrás, és visszanyeri egészséges hangját. Ha ez így van, talán kisebb költséggel megúszható a javítás.
Ebben az esetben csupa nagybetűvel írva javasolom A VÁSÁRLÁS ELŐTTI MŰSZAKI FELÜLVIZSGÁLATOT, mert az erre fordított öt-tízezer forint negyvenszerese is könnyen rákölthető egy beteg lóra, főleg ha egy olyan típus, amely már sajnos egy kihalófélben levő kaszt szülötte. Ez utóbbi miatt nagyon javasolt egy olyan szervizzel való kapcsolatfelvétel - szerencsére még több közül is válogathat - amelyik a svéd márkára specializálódott, tehát a szerszámok, szoftverek, a tapasztalat és a pótalkatrészek szempontjaiból is jobban járhat. Rengeteg eladó autó van a piacon, vásárlási kényszer nincs, adjon időt magának a megfontolt döntés meghozására!
Remélem segíthettem!
Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor !
Vásároltam egy 2008-as évjáratú 86 lóerős Renault Megane dízel gépkocsit. Az autóban 245.000 megtett km van. Motorhangja szerelőm szerint rendben van, hiba nincsen, viszont a Renault szervizben azt tanácsolták, hogy ennyi km-nél hibajelenség/kopogás/nélkül is ki kell cseréltetni a hajtókar csapágyat. Szerelőm azt mondta, nem kell, mert jó, és a gyárinál nincsen jobb, majd ha baja van, csak akkor kell vele foglalkozni, egyébként sem elég csak a csapágyat cserélni, akkor már a vezérmű tengely stb-is ellenőrizendő,javítandó.
Kérem, adjon tanácsot, mit tenne, ha az Öné lenne a kocsi?
Attila
Kedves Attila!
A fülbe tett bogár nagyon szorgos kis dolog. Addig munkálkodik, amíg a kényszeredett gondolatokból tetteket farag. Bajban vagyok. Miért mondták ezek a Renault-sok ezt? Sok dci megfordul(t) nálunk, zömmel elég summás összegeket mutatnak a kilométer-számlálók, de még jóval 300.000 kilométer után sem találkoztunk forgattyúsmű-csapágygondokkal. Hmmm. Viszont egyből beugrott a néhány éve lefutott Laguna tartósteszt, mikor a százezret futott hasonló motor szétszedése után látszott, hogy a vezérműtengely fészkei már a végüket járták. (A hengerfejnél sok esetben nincs külön csapágycsésze, hanem annak anyagából van kiképezve a precíz fészek.)
Szerintem induljunk el az arany középúton: a legközelebbi olajcserekor az olajteknő levétele után (ha nem az osztott karteres kivitelű a motor) érdemes ellenőrizni a csapágyakat a főtengely hozzáférhető csapjainál. Ugyanezt tegyék meg a vezérlés karbantartásakor is a vezérműtengelyek esetében - ha friss a vásárlás, akkor egy új szíjhajtás amúgy is jár a friss családtagnak. Így biztosra mehet a motor állapotával kapcsolatban, és a költségek is alacsonyan tarthatók.
A főtengely csapágyainak tönkremenetele esetén nincs visszaút, ott kizárólag megelőző karbantartásról lehet szó: ha megszólal valamelyik, akkor általában a teendők megsokasodnak, mert a tengely javítása/cseréje is szükséges lesz.
Bogármentes füleket kívánok önnek, meg egy hibátlan Rönót'.
Remélem segíthettem!
Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt autódoktor!
Van egy 2003-as Citroen Xsara Picassóm 2.0 HDI 90LE. Egy pár napja figyelem, mert előfordul nála alapjárat ingadozás. Megfigyelésem szerint a probléma meleg motornál lép fel, valamikor van, valamikor nincs, kis ingadozásról van szó, bár nincs fordulat mérőm, de észrevehető, le soha nem áll a motor, csak ingadozik.
Sajnos a meleg motoron kívül nem tudom mihez kötni, viszont a tegnapi nap 30 km megtétele után rákapcsoltam a klímát és elkezdett ingadozni erősebben mint eddig, amikor hallottam bekapcsolni valamit, szerintem a klíma ventillátorát a motortérben, kapcsoláskor a motor majdnem lefulladt, de összekapta magát, és tovább ingadozott, ventillátor kapcsolásnál ismét majdnem lefulladt..... és így tovább, ha kikapcsoltam a klímát a gond megszűnt.
Ma ismét figyeltem a bemelegedés után klíma nélkül volt enyhe ingadozás, de menet közben megszűnt. Bekapcsoltam a klímát, de a probléma nem jelentkezett. Menet közben tökéletesen működik minden, nem rángat, nem áll le a motor, nem füstöl, olajat nem eszi, reggel könnyen indul. A motor kontroll lámpa elalszik.
Ön szerint mi lehet a gond?
Puyo
Kedves Puyo!
Az üzemanyagrendszer nyomásviszonyait lenne érdemes megfigyelni működés közben. Ezt természetesen célműszerrel lehet megtenni, tehát itt az idő egy szerviz látogatásra. Amúgy is ott a megoldás kulcsa, mert ha a gyakran előforduló üzemanyag-nyomásszabályozó probléma lenne diagnosztizálva a jelentkező hibával kapcsolatosan, akkor a csere előtt egy ultrahangos tisztítást még érdemes a kiszerelt alkatrészen megejtetni. Ha azonban a mikroszkópikus szűrőszita végleg elszennyeződött, vagy valaki az évek során már eltávolította a helyéről, csak az új alkatrész jöhet szóba. Az üzemanyagrendszer általános ellenőrzése/karbantartása mellett a szívórendszer időszakos felülvizsgálata se maradjon el, a lerakódásokon kívül a légtömegmérő is okozhat furcsa dolgokat.
Remélem segíthettem!
Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Üdv dokik!
Egy 2006-os évjáratú, 212 ezer km-t futott Opel Astra H 1,4 benzin/gázos 2006-os évjáratú autóm van. A gázüzem 60 ezer km-nél lett beépítve. Évente 25-30 ezer km-t mentem vele az utóbbi három évben, főleg országúton és autópályán, rendszeresen gázüzemben használom, a gázrendszer is előírás szerint szervizelve. 15 ezer kilométerenként cserélem az olajat, Castrol EDGE FST 5W40-t használok.Még egy problémám van. A motorban mikor cseréltessem ki a vezérműláncot? 150 ezer km-nél azt mondta a szerelő, hogy ráérek akkor cseréltetni, amikor már hallani a hangját. Azóta már több olajcsere is volt, meg egyéb kisebb javítások miatt is látta a szerelő az autót, de mindig azt mondta, hogy még tudunk várni.
Meddig várjak a vezérműlánc cserével, mert nem szeretném tönkre vágni a motort sem? Szeretném kérni a tanácsait, az autót még sokáig szeretném használni.
Üdvözlettel:György
Kedves György!
A gyári lista alapján a 10W40, félszintetikus olaj megfelelőnek bizonyul, nyugodtan tegyen próbát a legközelebbi cserekor/utántöltéskor! A panaszolt utántöltött mennyiség nem ad még feltételen aggodalomra okot, általában a két-háromezer kilométerenkénti olajigény szokott az ingerküszöb lenni, akkor már a gázelemző értékein is látható a probléma. Mivel a típus hengerfeje és sajnos a gyűrűi/dugattyúi is hajlamosak a tervezettnél nagyobb mennyiségű kenőanyag átengedésére az idő előrehaladtával, a növekvő olajigény esetén érdemes lesz elgondolkodni az autó sorsán. A felújítása több százezres tétel, a gazdaságossági megtérülés kiszámítása az ön feladata.
A lánccsere tekintetében csatlakoznék a kolléga véleményéhez: ha a motor csendben teszi a dolgát és indításkor sem jelentkezik csörgő-zörgő hang: a nagy karbantartás még nem időszerű.
Remélem segíthettem!
Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Kedves Autódoktor!
Egy 2008-as, 90LE-s 1.3 CDTI Corsát vettem decemberben egy idős házaspártól, akik leginkább csak rövid utakra használták a kocsit, így 95 ezer km van benne jelenleg. Talán ez is közrejátszhat a hibajelenségben. Reggelente az első hidegindításnál, vagy munka után (8 óra állas után) kék füst jön ki a kipufogóból, ami nagyjából 10 másodpercig tart, illetve ingadozik kissé az alapjárat. Ez a jelenség melegen egyáltalán nem jelentkezik, viszont alacsony fordulaton (2000 alatt) nincs ereje az autónak, aztán elérve ezt a fordulatot hirtelen jön meg mind a 90 LE. Tudnátok benne segíteni/tippet adni hogy mi lehet a probléma?
Dávid
Kedves Dávid!
Lassan egy év is eltelt a vásárlás óta, nem adtál információt arról, hogy az autó azóta megkapta-e az éves karbantartását/szervizét, ami az összes szűrő és olaj cseréjén túl egy teljes műszaki állapotfelmérést is jó, ha jelent, mert így tisztában lehetsz a megvásárolt jármű műszaki státuszával.
A fennálló hibát érdemes az izzítórendszerben keresni: ha néhány gyertya már nem melegíti elő az égésteret, az indítások alkalmával a panaszolt jelenséghez hasonló jelentkezhet. Az üzemanyagrendszerben lerakódott szennyeződések is állhatnak a háttérben (szűrő, nyomásszabályozó, stb.), illetve a szívórendszerben/kipufogógáz-visszavezetésben is számottevő anyag halmozódhat fel, ami a motor rendes légzését hátráltatja.
A fentiek közvetlen vagy közvetett módon egy célműszeres diagnosztika folyamán (nem csupán hibakód-olvasás) azonosíthatók, és ezután megkezdődhet a megbontásos hibamegállapítás/javítás. A műszerfal izzítás-visszajelzője (sárga spirál) és az Opelekre jellemző "autóba szúrt villáskulcs" szimbólum ilyenkor már elég esélyesen világít, és azt jelzi, hogy a rendszer hibát azonosított. Ha a sárga spirál villog is, akkor a motor járása is rendszertelenné válik, a javítás nem várathat magára többet. Itt vajákolás, mágia, specifikus tánc nem segíthet, irány a szerviz, ahol valószínűleg gyors megoldás születik a problémára.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Üdvözletem!
Érdeklődnék tisztelettel, hogy 2007-es Suzuki SX4-be milyen gyertyát érdemes venni? 100 ezer van most benne, időszerű a csere :)
Péter
Kedves Péter!
Ha az M15A motor forog a motorházteteje alatt, akkor a 0 242 235 547-es Bosch szettet javasolja a gyártó (LPG üzemhez a 0 242 240 653 való) Ha az M16A lenne a lóerők forrása, akkor pedig a 0 242 240 649 (LPG: 0 242 245 571) kivitelek javasoltak. A gázüzem gyertyáinak élettartama alacsonyabb, ezeket legfeljebb 30 ezer kilométerenként cserére javasolja a leírás, a platinát alkalmazó benzines kivitelek ennél hosszabb futásra predesztináltak.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor!
A vásárolt gépkocsinál (Opel Antara 2.2 cdti) olajcsöpögést észleltem, valószínűsíthetően a homlokoldali főtengely szimmeringnél. Ez egy viszonylag új autó, kevés kilométerrel - remélem - mégis a csöpögés idegesítő egy ilyen autónál. A kérdésem, hogy a szimmering cseréje mekkora munkával jár? Érdemes-e belevágni, és nem jár-e túl nagy bontással?
Bálint
Kedves Bálint!
Feltétlenül nézesse meg az autót minél hamarabb egy hozzáértővel! Ha a főtengely szimmeringje csöpögteti az olajat, az nagyon hamar számottevő romlásnak indulhat, az autó használata abban az esetben nem javasolt. A hosszbordásszíjra kerülő motorolaj nem csupán a szíjat teheti tönkre, hanem a motort is közvetlen (olajhiány) és közvetett (felpuhult szíjdarabok a vezérlésbe jutva) módon is.
Ha a fekete szennyeződéstől nem látható már annak forrása (a szíjra jutott olaj hamar befeketít mindent), akkor egy alapos motormosás és egy kisebb próbaút után minden bizonnyal már látható lesz a szivárgás helye. A főtengely szíjtárcsa mögött levő szimmering cseréje sokkal kisebb megbontással jár, mint egy vezérműszíjas motor esetében, vagy akkor, ha a lendítőkerék mögötti szimmering szivárgása lenne aktuális. A néhány órás munka egyik hosszadalmas munkafázisa a motortéri komponensek tisztítása.
Nagyon fontos, hogy a kijutott olaj által okozott kockázatokat alaposan mérjék fel a szétszedés során: a gumi alkatrészekre jutott kenőanyag jelentősen rontja azok tulajdonságait: szíjak, csövek, tömítések, szilentek, bakok nincsenek biztonságban. Természetesen ez leginkább hosszútávú ázás esetén igaz: a motortér egyik legjobb állapota az, mikor az évek alatt összegyűlt szálló por finom réteget képez a tető alatt.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor!
Ford S-Max vásárlását fontolgatom, nagyon tetszik az autó, a család is jól elférne benne. Pénzem csak a korai kiadásokra lenne 2006, 2007, esetleg 2008-as évjárat. Mivel az ilyen korú autóban azért már van rendesen km, így a kérdésem az lenne, hogy ezeknél is kerülendő a TDCI dízel motor, és inkább benzinesben gondolkodjak? Főként városon belül, és kisebb (30 km) távolságokon használnám. Azt olvastam, hogy sok hibát kijavított a Ford ezekben a motorokban. A legszimpatikusabb a 2.0 TDCI lenne.
Joe
Kedves Joe!
Kérem vegyen elő papírt, tintát és lúdtollat, majd írja le százszor: "Dízelmotoros autó városba nem való!" Bízom benne, hogy mire végez, rögzül az infó, és tiszta lesz a kép.
A dízel igazi hosszútávfutó, ha a Budapest-München útvonalra keresne járművet, nyakfájásig bólogatnék is megannyi kollégámmal egyetemben - igaz, a tizenéves, sokatfutott darabok rendszerint malacpersely-robbantó funkcióval rendelkeznek. A technika fricskája a modern, részecskeszűrős dízelek esetén az, hogy pont azt a használati formát nem tudják tartósan teljesíteni, amire tervezték őket.
Az űberprecíz rendszer rendszeresen lekehesedik a városi tötymörgős körülmények között, nem kis pluszköltséget okozva. Egyelőre a benzines gépek jelentenek kisebb nyűgöt ebben a tartományban - amíg a benzines részecskeszűrős technológia el nem terjed pár éven belül. Utána már tényleg a villanyautó marad, vagy a jól megszervezett tömegközlekedés, esetleg a tandem bringa. Nagy változások előtt állunk az tuti, a trendek nem Rudolf Diesel találmányának kedveznek.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Üdv!
Toyota Corolla Verso 2004-es, 1.8 as benzines tulaja vagyok. A tankoláskor, vagy hosszabb parkolás után vettem észre, hogy a benzintankban vákuum vagy túlnyomás uralkodik. A kérdésem: hol van a biztonsági szelep, vagy van-e? Mi a teendő ilyenkor?
Gábor
Kedves Gábor!
Nem kell tennie semmit, az autó teljesen zárt üzemanyagrendszerrel rendelkezik - a környezetvédelmi szabályoknak megfelelően a rendszer a motor bizonyos üzemállapotaiban a tankban levő üzemanyaggőzt is hasznosítja: a környezetbe nem juthat ki semmi káros vagy éghető.
Az lenne a probléma, ha a tanksapka nyitásakor nem hallhatna sziszegést, ekkor valószínűleg már a motor hibalámpa is világítana a műszerfalon - a fejlettebb fedélzeti diagnosztikai rendszerek a szóban forgó hálózat tömítettségét is figyelik.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor!
Kicsit hosszú lesz, elnézést (kérésre tömörítem, ha kell :)) Németországból behozattam egy 2004-es G Astra Caravant 170 ezer km-rel, ami hihetőnek tűnik, hiszen 2015-ben 96 ezernél van az utolsó bejegyzés a szervizkönyvben. A Z16XEP 1.6-os Twinport meggyőző menetdinamikával, jó fogyasztással dolgozik, az autó „egyben van”. A kezdeti motorvezérlő hibát 35 000 ft-os javítással megúsztam, most már csak az olajfogyasztást kell levinnem. Autószerelő technikusként végeztem, ez a „hobbim” ma is, úgyhogy tudom, sosem nulla az olajfogyasztás, ezeknél a motoroknál pedig a sok a kevés, de a 400 km/7 dl-t soknak tartom.
Vásárlás után, amikor 2 nap használat után szembesültem a ténnyel, hogy rövid a nívó pálca, ismerősöm szervizébe SOS időpontra („20 perc múlva legyél itt”) rohanva megálltam olajat venni. Sajnos az eladó szentül hitte, hogy ebbe az autóba a 10W40-es Opel olaj való, mert öreg autó…… Mivel nem volt készleten megfelelő olaja, megvettem azt, gondoltam majd lecserélem a nyár végéig. Nem is volt baj 4-500 km városi üzem alatt, majd leautóztam 280 km-t pályán, 4000 körüli fordulatszámon. Másnap észrevettem, hogy ismét összement a nívópálca. Elkezdtem túrni a netet infóért, és rátaláltam (többek között az Ön cikkében is) a kartergáz visszavezetésért felelős membránra a szelepfedélben. A tipikus tüneteket nem produkálta (nem volt fals levegőre utaló jel, nem volt vákuum az olajtérben), de a gégecsőben volt némi olaj. Lekötöttem, szívótorkot ledugóztam, a kartergázt pedig egy palackba (lássam mi jön ki belőle), később a légszűrőhöz vezettem. A palackban csak víz volt, még olajfilm sem. A kartergáz amúgy normális, nem mondanám, hogy sok. Újabb autópálya 280km (visszaút), újabb olajzabálás. Mivel városban nem ette, indításkor nem „pamacsol”, ezért az az elmélet született meg bennem, hogy a kartergáz csövön megehetett olaj miatt az áteresztő gyűrű alatti visszavezető furatok vannak eldugulva a koromtól, így magas fordulaton „nem fér át” minden olaj rajtuk. Nem szívesen bontanám meg, ezért vegyi megoldások után néztem.
Első lépésben kapott vékony olajat, ami talán jobban átmegy a leszűkült furatokon. A Shell Helix Ultra 5w30-ra esett a választás (szervizkönyv szerint 5w30-asat kapott Németben is, bár márkát nem írnak a könyvben), a Shell szerint egy olaj sem tisztítja jobban a motort. Sajnos pályán ugyan úgy eszi, mint a vastagabbat, és talán városban is elkezdte csipegetni, még keveset mentem városban vele ahhoz hogy egyértelmű legyen.. Végre eljutottam a kérdésemig :) Ön szerint lehet-e alapja az elméletemnek? És ha igen, ismer-e olyan vegyszert, olajat, varázsigét, amit ajánlani mer egy próba erejéig? Azért vagyok óvatos, mert az előző autómban a hanyag tulajok és sufnituner " szerelők" miatt kialakult retket leoldotta az általam cserélt közepes minőségű olaj, a retek (tömítésdarabok, tömítőpasztacsíkok) pedig az olajszivattyú előszűrőjében kötött ki…… Ezt nagyon el szeretném kerülni ennél az autónál. Ha valami bitang jó oldószerrel mégis van ilyen kockázat, akkor inkább leszedem a kartert és kitakarítom kezelés után, mint hogy a dugattyúkat szedjem ki. Kaptam olyan tippet is szakmabeliektől, hogy a bioetanol is képes megoldani a problémámat (ha igaz az elméletem). Magam még nem láttam tartósan bioetanollal üzemelő motort szétszedve, így csak mások tapasztalatára számíthatok.
Ön szerint is "le jut" a tisztító hatás az alsó gyűrűig? Illetve ha bármi motorbontástól mentes ötlete van, hálás lennék, ha megosztaná velem. József.
Kedves József!
Sajnos csak egy varázsigét ismerek a problémájára, az pedig a "motor szétszed!" Elég nagy valószínűséggel a hengerfejen lesz mit javítania a gépműhelynek, illetve a dugattyúk sem fognak duzzogni ha új gyűrűket kapnak.
Megértem, hogy nincs nagy kedve belenézni a motorba - pedig jó móka -, de attól tartok, más megoldás nincs, ha az olaj-utántöltés rendszeres szokásáról le akar mondani. Technikusként tessék szerszámot ragadni, nagy hiány van manapság a szakmánkban, totál szívás az egész, mégis gyönyörű. (Ezt valami szentimentális doki írta ide.)
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor!
3 hete vásároltam egy 2009-es Hyundai I30-at (1.4 benzin). Elég érdekes problémám akadt vele kapcsolatban, pénteken beálltam a garázsba, majd vasárnap meglepődve tapasztaltam, hogy világít a féklámpa. A fékpedál lenyomása majd felengedése után a probléma megszűnt. Persze az akkut leszívta, de ez legyen az én problémám. A kérdésem az lenne mi lehet a gond, illetve mennyire lehet komoly a probléma. Otthon orvosolható-e? Ha nem, akkor autószerelőhöz vigyem, vagy inkább autóvillamossági a gond?
Zsolt
Kedves Zsolt!
A fékpedál mechanikus szerkezetének ellenőrzése javasolt a kapcsoló útjának vizsgálatával együtt. Nagy valószínűséggel a kapcsoló utánállításával a probléma megszüntethető, melyet a menetes házzal rendelkező alkatrészen könnyű végrehajtani. Mégis inkább azt javasolom ha teheti, inkább válassza a szerviz segítségét, mert a kapcsoló helytelen beállításából sok kellemetlensége is származhat (pl. magától fékező autó).
A kérdéses alkatrészre egyébként volt visszahívási akció, igaz a feltárt probléma inkább a másik végletet jelentette: a féklámpa-kapcsoló működési hibájából kifolyólag a féklámpák nem kapcsoltak be, és a vezérlőegységek sem kaptak információt a fékpedál lenyomásáról, ami alapvetően szükséges a motor, az ABS/ESP és a tempomat működéséhez.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Helló Doki!
Furcsa dolog történt, a tanácsát kérném. A masina: Jeep Cherokee 2,5Td (UWM)
1. Kilyukadt a fagydugó. Hogy lehet ez ebben a melegben?
2. Kiszerelés közben beesett a blokkba. Mit lehet csinálni ilyenkor? Ez nagy baj? Hová tud eltűnni, és milyen kárt tud okozni?
Gábor
Kedves Gábor!
A fagydugó korróziója cseppet sem szokatlan dolog, lényegében egy lemezből sajtolt peremes érméről van szó, amely - főleg ha a motorban levő fagyálló öregecske vagy netán sima vízzel lenne üzemeltetve a rendszer - rozsdásodhat, a többi fémalkatrésszel együtt (pl. motorblokk). Ha a hűtőfolyadék barna színű, akkor a rendszer általános korróziójáról beszélhetünk, ez azért is káros, mert a rendszerben keringő rozsdás anyag előszeretettel gyűlik össze valami szűk helyen - például a fűtőradiátorban/hűtőben, ott pompás kis dugulást/hatásfok-csökkenést okozva.
A hűtőrendszer gyakori átmosását, folyadékcseréjét javasolom elvégeztetni egészen addig, amíg a hűtőközeg színe el nem hagyja a barnás jellegét: ez nem lesz könnyű, mert hiába tartalmaz a jó minőségű fagyálló korróziógátló anyagot is, a megindult korrózió és a rendszerben összegyűlt lerakódások sok esetben csak megbontással tüntethetőek el, vagy úgy sem. Az előbb említett hőcserélőkben/blokk aljában például sok esetben kiszedhetetlenül tanyát vernek, folyamatosan barnára színezve a folyadékot. De igyekezni kell a rendszer kitisztítására.
A beesett dugó mágnessel/piszkavassal kivehető remélhetőleg. A súlyánál fogva a blokk aljába esett száz/kétszáz forintos méretű alkatrész elvi síkon nem nagyon mehet tovább a rendszer egyéb részeibe, mert az áramlás nem nagyon tudja felkapni és továbbvinni, tehát legrosszabb esetben bent maradhat a blokkban, de korróziója miatt folyamatos szennyezőként és kockázatként kell gondolni rá, főleg ha kisebb darabokra szakad idővel, vagy olyan pozícióban szorul meg valahol, hogy a hűtőfolyadék áramlását csökkenti, ezáltal rontja a rendszer hatásfokát. Ha az autó hosszú távra marad használatban, érdemes tiszta állapotba hozni a hűtőrendszert, főleg egy terepjáró esetében nem jó kockáztatni a hűtőrendszer leromlott hatásfokával, hiszen hegymenetben nem nagyon van menetszél, minden elvezetett Celsius-fok a hibamentes használatot segíti elő.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor!
Van egy 2006-os Alfa 147-esem 1.6 120 le motorral. A hiba az lenne, hogy hidegen erős és fürge az autó mind alacsony mind magas fordulaton. Melegen viszont nagyon sokat veszít az erejéből, klímával igazi szenvedés szegénynek. Az autóban viszont nincs hibakód... Szabályzó szondák újak. Az autóban 164 ezer km van.
Hol lenne érdemes keresni a hibát? Richárd
Kedves Richárd!
A hibakódmentes vezérlőegység nem azt jelenti, hogy valóban hibátlan minden a motortérben. Keressen egy olyan szervizt, ahol a kollégák a mérhető értékeket minden tipikus üzemállapotban végigböngészve megtalálják azt a paramétert, amely rámutat a hibára.
A probléma megbújhat a bemenő jelfolyamoktól kezdve az üzemanyagrendszeren át a károsanyag-kezelő rendszerben vagy akár a vezérlésben is. Az új szondák jeleiből ki lehet indulni, ha bekötésük is hibátlan. Valószínűleg a régiek sem lehettek teljesen rosszak, habár egy tizenegy éves szonda érzékenysége minden bizonnyal csak árnyéka lehet újkori mivoltának, erre nagyon jó állapot-teszt található a célműszerben.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Kedves Autódoktor!
Első nagyobb útra mentünk hétvégén a 2002-es 1.8-as Ford Mondeoval. Korábban nem tapasztaltuk ezt, a légkondit is csak kipróbáltuk előtte, rövidebb úton. Szombaton nagy meleg volt, és azt vettük észre, hogy a gyújtás ráadásánál búgó hang jön a benzinszivattyú irányából. Illetve amikor menet közben figyeltük, szintén szólt, de csak időszakosan. A légkondit is használtuk, arra is lehet gyanakodni.
Vasárnapra már lehűlt az idő és reggel már megnézte egy szerelő, de nem hallottuk a hangot. Majd hazafelé menet ismét előjött a hang, de már újra meleg volt és a légkondi is ment. Érdemes aggódni, vagy nézessük meg azért? Ha mondjuk ott épp nem jön elő a hiba, akkor meg feleslegesen vittük be. Ha ez hibajelenség egyáltalán.
Andor
Kedves Andor!
Ha az autóban levő tizenöt éves benzinszivattyú hangossá vált, nem érdemes megvárni amíg üzemzavart okoz, a legjobb lenne a tettek mezejére lépni, és egy új pumpát beszerezni. A klíma használata nem jelent alapvető összefüggést a tapasztalt hanggal kapcsolatosan, a külső hőmérséklet annál inkább.
A biztos diagnózis érdekében érdemes a zúgó hang jelentkezésekor szemlére vinni az autót, de ha a hátsó ülések leborítása után a padlólemez irányából hallható az erős zümmögés, a bűnös villanymotor cseréjének igénye megalapozott. Lehet, hogy elmenne még évekig hangosan, de ne kockáztasson.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Kedves Autódoki!
Van egy 2000-es évjáratú Corollám 1.6-os vvti benzines 3ZZ motorkódú. Most volt nála motorcsere hengerhiba miatt. Kiderült, hogy a régi motorból belerakott gyertyák nem tetszettek az új motornak (egyébként a réginek sem, NGK gyertyáról van szó) és rángatott tőle. Egy idő után (kb 1500 km után) előjött egy fura hang nagyobb gyorsításkor, zörgő, talán ciripelő. Ezek után kicserélték benne a gyertyákat (gyári Denso-ra) amire megszűnt teljesen a rángatás, viszont a fura hang nem.
Sajnos a szervizben elfelejtettem mondani ezt a hibát, mert el voltam foglalva az autó egyéb hibáival. Elképzelhető, hogy a kopogásos égés jeleit hallom? Ha igen, mit lehet vele csinálni, illetve mire utalhat még az említett zörej?
Attila
Kedves Attila!
A motorba a Bosch 0 242 229 798 cikkszámon elérhető gyertyája passzol, ezt meg lehet fűszerezni egy dupla Iridiumos kivitellel 0 242 230 534, vagy négy pólussal 0 242 232 502. Japánra fordítva az NGK BKR5EY/EYA jelzésű gyertyái jók bele, a DENSO pedig alaphangon a K16RU11 jelűt javasolja.
Ha az autó LPG üzemű is, akkor arra is van néhány cikk-képlet a listában. A motor kopogásérzékelője hivatott a zöld tartományban tartani az égéstérben zajló folyamatokat. Ha a szenzor a szerelések közepette lelazult/nem került meghúzásra/túlhúzták hibás információkat fog közölni a motorvezérlő felé, melynek valóban lehet ciccegő, csörgő hangja terhelés alatt - gyakorlatilag a Trabant-csörgést lehet japán ülésben ülve átélni, igazi retro fíling, de kerülendő.
Hasonló hangot okozhat a keverék nem megfelelő mivolta, itt az üzemanyag nem megfelelő mennyisége lehet a ludas, ez lehet mechanikus és elektromos eredetű is. Szerencsére a célműszer itt is segíthet a bajban, a gyújtás és a befecskendezés releváns értékei láthatóvá tehetőek a tesztkör alkalmával, ha a mechanikus, manuális eszközök mindent rendben találtak a motortérben. Legjobb lenne visszavinni a masinát a motorcserét végző műhelybe, a kollégák bizonyára gyorsan megoldják a fennálló problémát.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Sziasztok.
Segítséget szeretnék kérni egy Peugeot 206 2.0 Hdi autóval kapcsolatban (2001-90 LE). Az üzemanyag szivattyú nem kapcsol be. Viszont a szivattyú működik, azt megnéztük akkumulátorra kötve. Esetleg lehet hiba a relé? És ha igen akkor ezt hol találom meg?
BG.
Kedves BG!
A villamos tápszivattyú biztosítéka a motortérben levő központi elektronikában (biztosíték táblával egybeépítve) van elhelyezve, kivehető reléje nincs, az elektronika végzi a működtetését. Ha az F24.25 jelű biztosíték rendben van, az áramkör elvi síkon munkára kész.
Az elektronika és a szivattyú között helyezkedik el (gyakorlatban a motortérben a tűzfalon, jobb oldalt) az inercia (crash) kapcsoló (a német fordításban aranyosan Baleseti Tolattyútartó néven említik) amely egy erős behatásra - nem csak borulásra és baleset esetén, hanem egy nagyon erős kátyúzás/padkázás/stb. - leold, és lőttek a szivattyú tápellátásának. Ha a kapcsoló sem szakítja meg az áramkört, és a pumpa a célműszeres izgatásra sem kezd serényen zümmögve gázolajat szállítani, egy atyai/rendszergazdai akkusaru le-tizenöt perc-fel system restart javasolt - gyújtáskulcs a zsebben! Ha ez sem segít, akkor nyakig bele kell bújni a kis francia villamos tekervényeibe.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Üdv!
Toyota Corolla Verso 2.2 D-4D Linea Sol autót kínáltak megvételre, az alábbi hibával: "Kiegyenlítő tartályban túlnyomás van." Mi okozhatja a hibát? Mennyibe kerülhet a javítása? Kipufogógázzal kapcsolatos lehet a hiba?
Péter
Kedves Péter!
Annyi eladó autó van a kontinensen, inkább válasszon egy másikat, lehetőleg benzinest. A D4D amúgy sem egy sikerszéria, ne vesződjön vele. A túlnyomást okozhatja egy sima hűtőrendszeri hiba is, (termosztát, hűtősapka, ventilátor gond, stb.) de a hengerfej tömítettsége körül is lehet a probléma, kár kockáztatni több százezer forintot azért a pár liternyi fogyasztás-csökkenésért.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt autódoktor!
2006 Passat műszerfal középső csoportja kontakthibás (megtett km, üzemanyaggal megtehető út...) néha világít rendesen, de többször csak a két csík látszik.
Kálmán
Kedves Kálmán!
A célműszer releváns tesztjei segíthetnek a kijelző ellenőrzésében. Sajnos otthoni eszközökkel nincs mód a javításra, még a műszerészek közül sem vállalja mindegyik a kényes javítást. A display cseréje megvalósítható, a bontott műszeregység alternatívája is él, de annak tartósságát nem lehet borítékolni. A neten számos műszerfal javító kínálja szolgáltatásait, válasszon egy referenciákkal rendelkező szakembert a lakhelye közelében. A csatlakozók ellenőrzését - széthúzás/összedugás - érdemes elvégezni, de sajnos elég valószínű a kijelző halála.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu