2017. november 10., 14:10 Módosítva: 2017.11.20 18:09
47

Tisztelt Autódoktor!

Van egy vákuumvezérelt csúszódugattyús karburátorú autóm, szabályozatlan katalizátorral. A kocsiban lévő motor két éve hengerfej tömítés hiba után fel lett újítva. A katalizátort nyáron cseréltem. Mérésen mégis problémáznak, hogy a kocsi kipufogógáza magas CO értéket produkál. Hozzáteszem a kocsi legfőképp munkába járásra van használva ami napi kb. 10 kilométer két részletben letudva. A kocsi amúgy nem produkál szélsőséges fogyasztási adatokat. Indul amikor kell, nem fullad le alapjáraton, és lehet vele közlekedni.

Jóakaróim, azt mondják, hogy nem kell foglalkozni a dologgal. Legközelebbi mérés előtt tegyek egy nagyobb kört hármasban százzal. Esetleg előtte tegyek a benzinbe valami karburátor tisztító adalékot. Megmondom azonban kissé óckodom ettől a megoldástól. Pláne, hogy az eredményességét mérni sem tudom, akkor jelen pillanatban minek gyilkoljam az autót.

Másik lehetőség lenne, hogy valakivel kipucoltatom a karburátort és megpróbálom beállíttatni. Ezzel viszont az a gondom, hogy a környékünkön senki sem ért hozzá, és pont ez a része a kocsinak amit ha elállítanak, akkor könnyen használhatatlanná tehetik a kocsit. Szóval kissé tanácstalan vagyok.

Ne foglalkozzak a dologgal, vagy foglalkozzak, de akkor kire merjem bízni?

Attila

Kedves Attila!

Kemény dió a szitu. Azt mégsem írhatom le, hogy hagyja úgy, ahogy van, mert a környezetvédők felhördülnek, a bébifókák pusztulnak, az esőerdők fái pedig halomra dőlnek - már ha mindenki fittyet hány az emissziós értékekre. De egy jól működő, mechanikus szerkezetet szétszedni, állítgatni valóban kockázatos dolog, pláne hogy nem is lehet minden sarki ABC-ben alkatrészeket kapni hozzá.

Ha az adott hangolhatóság nem nyújt megoldást - és a gyújtórendszer/szívórendszer is rendben teszi dolgát - az sem kizárt, hogy a szerkezet belső kopásaiból adódik a magas érték. Ha a többi károsanyag a limiten belül van, akkor a vészharangok kongatása nem aktuális szerencsére.

A mérés előtti meghajtásos módszer azért nem valószínú, hogy segít, mert a szabványos emisszió-ellenőrzés üzemmeleg, kondícionált motorral történik, ami gyakorlatilag hasonló állapot. A tisztító adalék próbája bajt nem okozhat, de itt sem várható hatalmas változás.

Szerencsére egyre több karburátoros szakműhely nyit kaput az országban, az oldtimerek, youngtimer hobbiautók térnyerése új piaci rést nyitott. A neten keresgélve biztosan talál a közelében is segítséget a problémára.

Bármi is legyen, addig nem szabad szétszedni a karburátort, amíg a szükséges alap-tömítésszett nincs meg hozzá.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2017. november 7., 11:50 Módosítva: 2017.11.10 14:37
105

Üdv dokik!

Ford Fiesta 1,4 16v 2004-es évjáratú autón motormosás történt (nem házilag, hanem autómosóban, profik által). Mint utóbb kiderült, nem biztos, hogy kellett volna, ugyanis a mosás után az autó nem indult be. Gyertyacsere után sem, ezért szerelő vette kezelésbe. Kiderült, a trafón volt egy repedés, amin keresztül víz került a trafóba. Trafócsere, miután a motor beindult és szépen járt, közben szelepfedél tömítést is cseréltek, mert a tömítés öregedése miatt szivárgott az olaj.

Mivel a motordiagnosztikai lámpa kigyulladt a trafócsere után, ellenőrizték a motort és lambdaszonda hibát állapítottak meg. A szonda cseréje után kb 300 km múlva újra "sárga lámpa", újabb ellenőrzés: az új szonda hibátlanul működik,ellenben a katalizátor nem látja el a feladatát. Mindezek egy motormosás után, ami gyanús.

Mi a biztosíték, hogy katalizátorcsere után nem jön elő újabb hiba? Olajfogyasztás két olajcsere közt kb fél liter, melynek egy része betudható a rossz szelepfedél tömítésnek. Az autó döntően hosszú távokon van használva, 150 000 km van benne. Mivel autóalkatrész értékesítőként dolgoztam hosszú ideig,bőven van ismeretem az ügyfelek által mesélt hasonló esetekről: elkezdik a gyertya- vagy elosztófedél cserénél, aztán jön sorban a többi, már 50 ezer forintnál tartanak, és még mindig nem jó az autó.

Szóval annyira egyszerre jöttek elő a hibák, egy motormosás után,ami gyanúra ad okot, hogy a katalizátor hibája nem valós. Egy katalizátornak hasonló üzemelési körülmények között többet kellene bírnia.Van-e tanácsa arra vonatkozólag,hogy mi okozhatja ezt a hibát,vagy nyugodjak bele a katalizátor cseréjébe?

Zoltán

Kedves Zoltán!

A trafó hibája sem feltétlenül írható a mosó számlájára, a tizenhárom éves alkatrész esetében nem ritka a repedéses meghibásodás: a motoron elhelyezett komponens hőterhelése elég nagy, más tipusokon is el szokott repedni. A víz jelenléte természetesen felgyorsította a folyamatot, de egy esős, párásabb reggelen is megkereste volna a villamos ív a könnyebb utat: ha pedig egyszer áthúzott, a bejáratott csatornán rendszeresen félrehúzott volna.

Sajnos a tipus katalizátora szintén gyenge pontja a rendszernek: a kémiai szempontból hatásfokát vesztő kerámia külső eszközökkel nem nagyon hozható vissza a csúcsra. Cseréje előtt azonban nagyon alapos vizsgálatok elvégzését javasolom: a rendszer lambdaszondái alapvető fontosságúak a katalizátor üzemének felügyeletében. A szondák működési görbéinek elemzése alapján látható, hogy a szonda áramköri/komponensen belüli hibái okozzák-e a hibajelzést, vagy valóban a kerámia fáradásáról van szó.

Olyan eset is előfordulhat, hogy a nagy nyomással történt motortérmosás következtében a vízhatlannak készült kábelköteg/csatlakozások, vagy elektromos egységek vizet kaptak, ami üzemzavarhoz vezethet. Érdemes tehát az összes érintett alkatrészt, csatlakozást széthúzni, kifújni és visszarakni.

A nagynyomású mosás minden esetben kockázat, melyet a tulajdonosnak kell vállalnia a beavatkozás előtt annak ellenére, hogy a motortér sok esetben tartalmaz olyan területeket, ahol kifejezetten tiltják a nagynyomású víz használatát: erre piktogramok szokták felhívni a figyemet. Ezek mosása is lehetséges, de külön figyelmet igényel.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Felvillanó, majd eltűnő villáskulcs lámpa

2017. november 2., 12:00 Módosítva: 2017.11.08 06:21
45

Tisztelt Autódoktor!

Adott egy 2001-es Opel Corsa C 1.0-es motorral. A problémám az lenne, hogy egy hosszabb úton elkezdett világítani a villáskulcs lámpa a műszerfalon. Az autó szépen ment végig az úticélunkig, semmi gond nem volt. Másnap reggel indultunk vissza, szintén világított a villáskulcs, de kb 2 km megtétele után magától elaludt. Azóta nem is villant fel ismét. Jövő héten mindenképpen felkeresek egy szervizt, de kíváncsi vagyok, hogy találkozott-e már Ön ezzel a jelenséggel, vagy van-e tippje mi okozhatta ezt.

Dávid

Kedves Dávid!

A sárga visszajelző a motorsziluettet formáló "check engine" avagy "malfunction indicator light - MIL", magyaros szelenggel "cseklámpa"-ként is ismeretes hibalámpa kiegészítő, figyelemfelkeltő jelzése. Amíg az előbb, több néven is említett hibajelző a motor/keverékkepzés/károsanyag-kezelés hibáját jelenti, az autóba szúrt villáskulcs szimbólum az autó egyéb rendszereinek hibáját is jelentheti: indításgátló, váltóvezérlés, elektronikus hálózat, stb.

Sok esetben a villáskulcsos szimbólum egy másik hibalámpával egyetemben jelenik meg a műszerfalon, ezzel jelezve a hibásnak vélt rendszert. Ha az autó hibátlanul üzemel az ön által észlelt visszajelző felkapcsolása esetén is és kiegészítő hibalámpa nem villan fel: a probléma meghatározása nem nagyon lehetséges célműszer használata nélkül, de az autó használata lehetséges marad. Az időszakosan fel-le kapcsolódó visszajelző korábbi aktivitásai is visszanézhetők a vezérlőegységek memóriáiban, tehát egy éppen hibátlannak mutatkozó autó esetében is meghatározható a korábban fájlalt jármű-részegység. Ez a hibakeresés első lépése. Kérem, figyelje meg a felkapcsolódások körülményeit, ezzel sokat segíthet a kollégáknak a gyors hibakeresésben. Amúgy pedig fel a fejjel, valószínűleg nem nagy problémáról lehet szó.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2017. október 31., 16:07 Módosítva: 2017.11.08 06:21
227

Hello!

Lenne egy kérdésem, hátha tud segíteni. Van egy 2010-es külföldről behozott Volvo S40-em. Ellenőrzött az előélete, nem volt törve, sérülve. Viszont mosás után kicsit, és most a nagy eső közben eléggé beázott elől. A bal oldali A oszlopnál vizes a kárpit, és áll a víz lent a lábtérnél a gumiszőnyegen. Mi lehet a gond? A tető gumikédere hiányzik, azt most vettem észre, az lehet a baj?

Péter

Kedves Péter!

A gyári napfénytetők belső tálcájának sarkain levő vízlevezetők a tető négy sarokoszlopában kerülnek levezetésre (a+c/d oszlopokban) a legtöbb esetben. A tető nyitható része körüli tömítés nem zár hermetikusan: a szélzaj és a víz nagyja kívül marad, de valamennyi vízmennyiség mindig bejut a tálcába - de ha a lefolyók nem dugultak el, akkor ez a folyadék azonnal távozik az előbb említett irányba.

Ha a külső tömítés hiányzik, a számottevően több víz már valószínűleg nem tud olyan gyorsan eltűnni, ilyenkor ott csordul túl, ahol csak tud. Ha a bal első lefolyó eldugult, vagy korábbi javításból adódóan sérült/átalakított, a szivárgása indokolt. Érdemes minél hamarabb megbontani, kideríteni és megjavítani a hiányosságokat, mielőtt a kárpit tönkremegy, ráadásul villamossági problémák is felléphetnek.

A kárpit lebontásakor különösen vigyázzon, a nagyon sérülékeny alkatrészek nehezen pótolhatók, viszont könnyen koszolódnak. A hiányzó tömítést kizárólag gyári/bontott forrásból pótolja, az alternatív megoldások most nem segítenek.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2017. október 24., 09:18 Módosítva: 2017.11.03 06:21
59

Tisztelt Autódoktor!

Olyan problémám van 2009-es évj. V50 Volvo 2.0D AUT. gépjárműmmel, hogy menet közben, normál üzemi hőmérsékleten egyszerűen leáll és nem indul újra a motor. Pár perc várakozás után végül indítható és megy tovább. Sajnos csak időszakonként csinálja, hibakód nincs. A DPF szűrőre gyanakodtunk de az tiszta. Tanácstalanok vagyunk, nem merjük használni az autót mert nem tudjuk mikor áll meg legközelebb. A szerelő sem tud mit mondani.

Zoltán

Kedves Zoltán!

A kolléga hasonló helyzetben van, mint a háziorvos, aki egy jó vérnyomás-érték megmérése után csak tippelhet arra, hogy miért szédült a beteg tegnap délelőtt. A hibakód mentes tároló nem azt jelenti, hogy minden pompás a fedélzeten. DJ Autódoki most felrakhatná a régi lemezét, melyen a "Hibakód nem minden" és az "Élő adatblokkokok tesznek engem boldoggá" című dalok is szerepelnek, a zene pedig sok nehéz helyzeten átlendít.

A komolytalanságot félretéve tényleg egy olyan célműszer használatát javasolom az ügy megoldására, amely teljes értékű kommunikációval rendelkezik az adott Volvóval, így a leállás/nem indulás pillanatában láthatóvá, bizonyíthatóvá válik, hogy esetleg az üzemanyagrendszer nyomásesése okozza a problémát, vagy az egyik forgásjeladó jelfolyama szűnik meg, talán a tápfeszültség-ellátás oldalon akad meg a dolog - melyet egy utólagos indításgátló is okozhat akár - de a FAP/DPF fojtócsappantyújának üzemzavara sem kizárható az eset kapcsán.

Célműszer nélkül a motortér vizuális megfigyelését feltétlenül érdemes elvégezni. Gázolajszag, fura hangok, repedt csövek, sérült szigetelések, hanyag csatlakozók után lehet kutatani, amely hasonló problémát okozhat. A tanksapkát is érdemes letekerni-visszacsavarni, mert habár a tankszellőzés is monitorozás alatt van, nem tudhatjuk, hogy az autó előélete milyen titkokat rejt.

A célműszerrel nem csupán a motor lelkivilágát érdemes megfigyelni, hanem az összes, kommunikációra hajlamos, egyéb mikroszámítógép kiolvasható adataiban érdemes mazsolázni, sokszor ez segít a hiba megoldása felé közelíteni.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2017. október 19., 10:56 Módosítva: 2017.10.25 06:46
294

Tisztelt Autódoktor!

Azzal a kéréssel fordulok önhöz, hogy az autóm műszerfalán egy ideje megjelent a check sárga jelzés. Meg is nézettem, azt írja hibakódnak, hogy a katalizátor tűréshatáron van és már két hete az EGR rendszert hibát is hozza. Én mindig kiüttettem, de állandóan visszajön a hibakód. Azzal nem is lenne baj, csak 2 hete rángatni is kezdett a kocsi. Húz, megy, pörög, alapjárata tökéletes, csak néha berángat. Én lehúztam az EGR szelep csatlakozót, újra felvillant természetesen a lámpa, de az autó nem rángatott egyáltalán.

Nem tudom, hogy így járhatok-e tovább? Szépen megy az autó, nem rángat. Vagy ezzel így tönkreteszem? Tanácstalan vagyok, mert ahol voltam szerelőnél, azt mondta, le tudná vakolni csak annyira össze van rohadva a EGR hogy lehet beleszakítaná a csavart...

BJ

Kedves BJ!

A korrózió valóban nagy kihívások és kompromisszumok elé állítja az embert és a gépet egyaránt. A kipufogógáz-visszavezetés elég sok kellemetlenséget okozhat, de működésére alapvetően szükség van, ha az előírt emissziós normák betartása a cél - erre rengeteg fejlesztői pénz folyik el a motorfejlesztések során: tudom, ez most sovány vigasz.

A rendszer ledugózása azért nem jó megoldás az előbbi okokon kívül, mert a rendszer működését a motor vezérlőegysége ellenőrzi a szelep pozíciójának és a motor szívórendszerének mérhető nyomásviszonyain keresztül, tehát a sárga hibalámpa felkapcsolódása hamar ismét bekövetkezik majd.

A berohadt anyák/csavarok egy kis Dissous-Oxigén/elektromos hevítéses melegítéssel rávehetőek az engedékenységre, a rendszer pedig ezután megszabadítható a lerakódásaitól. Az EGR és a fojtószelep-egység is tisztításra kell kerüljön az összekötő csatornáikkal együtt, majd a célműszeres beállítás és működési teszt után látható, ha valamelyik egység tisztán sem képes végrehajtani a feladatát. Ekkor cserére van szükség, ami szerencsére ritka a nevezett motornál.

A csatlakozó lehúzásával a motorvezérlő szükségállapotot vezet be a motortéren belül, ekkor az optimálistól eltérő, de üzemképes állapotban marad a motor. A hiba gyors megszüntetésén azonban hamar dolgozni kell, mert a kipufogón kijövő szennyezők és az üzemanyag-fogyasztás is magasabb értéket vehetnek fel így. Nem beszélve arról, hogy a sikeres műszaki vizsga alapja a hibajelzés mentes műszeregység és a kifogástalan emissziós értékek.

Évente egyszer érdemes az előbb taglalt karbantartásokat elvégeztetni a gyújtórendszer felülvizsgálatával együtt - a legjobb az éves szerviz alkalmával komplett műszaki átvizsgálást kérni, hogy egy évig ismét ne kelljen bajlódni a felmerülő, váratlan problémákkal. Sajnos ha a rendszer helyreállítása után a katalizátor kémiai hatásfok-csökkenése beigazolódik, az sok esetben csak a nagy költségekkel járó cserével orvosolható, de még azelőtt érdemes néhány releváns adalékot kipróbálni. Nem hiszek a gumibogyó-szörpök hatásosságában, de néhány esetben a profi anyagok segítettek a kerámia cseréjének elodázásában. A katalizátort a mögötte lokalizálható szonda ellenőrzi, ennek vizsgálata is alapvető feladat ha a motor töltetcseréje már a gyári módon zajlik.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2017. október 16., 17:08 Módosítva: 2017.10.19 17:53
96

Üdvözlöm önöket!

Volna egy kis problémám. Van egy 2003-as 1,8-as benzines Mondeóm. A gond az, hogy a parkolóban beültem, indítottam, beindult, röffent és öt másodperc múlva leállt. Azóta nem indul. Elsőre benzinpumpára gyanakodtunk. De a szerelő három napja küzd és kiderült, hogy a komputertől jön a jel, de a benzinpumpáig nem jut el. A benzinpumpa, ha közvetlen áramot kap, akkor működik.

Egyelőre valami jeladóra gondol a szerelő a vezérműtengelyen, vagy azt mondta, hogy van valami más jeladó is. De mondjuk nekem már zavaros még az is, hogy már a vezérlésről is beszél, hogy az is elmehetett, és azért nem ad jelet. De az ő elmondása szerint, ha befúj egy kis indító spray-t akkor pöcc-röff indul. Így engem már teljesen összezavart. Lehet csak le akar húzni. Nem tudom. Van esetleg ötletük, hogy mi lehet a baja az autónak?

Zsolt

Kedves Zsolt!

Elsősorban a vezető lábterében, az "A" oszlop tövében, a burkolat mögött elhelyezkedő inercia kapcsolót ellenőrizzék. Egy határozott nyomással vissza lehet pattintani a normál alaphelyzetébe, hogy ne szakítsa meg az üzemanyagpumpa áramkörét.

Ha ez rendben van, és az autó mégsem indul, de a pumpa direkt tápellátásával hibátlanul üzemel a motor, akkor egyéb villamossági probléma lehet a háttérben: táprelé gond, kontakthiba vagy esetleg egy utólagos riasztó/indításgátló. Ez már villamossági feladat, de rutinműtétnek számít.

A fennálló problémát fel lehet használni arra, hogy az áramkör alternatív bekötésével még egy védelmi vonalat lehessen képezni az autó eltulajdonítása ellen.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2017. október 11., 15:32 Módosítva: 2017.10.18 06:34
164

Tisztelt Autódoki!

Azzal a kérdéssel fordulok Önhöz, hogy egy 2003-as Audi A4-ben (1.9 TDI 131 LE, 5-ös váltó), amikor bemelegedett rendesen a motor, indulásnál engedem fel a kuplungot és rángatni kezd az autó. Kettős tömegű lendkerék baja van-e esetleg, és ha igen, mikor ajánlja a cseréjét?

Roland

Kedves Roland!

A hagyományosan megégetett felületű kuplungtárcsa okozhat ilyen problémát, ez normál használat mellett néhány ezer kilométer után lekophat, és az erőátvitel ismét homogénné válhat.

A lendítőkerék hibája (zörgés, rezonancia) inkább alapjáraton, felengedett kuplunggal szokott jelentkezni, és a kuplung működtetésére/fordulat emelésére változik. A lendkerék felülvizsgálata - konkrét hiba-gyanú hiányában - a kuplung cseréjekor aktuális, és általában cserére is szorul, főleg ha az ember hosszútávra tervez az autóval.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Fogaskerék felvillanás, aztá teljesítmény csökkenés

2017. október 7., 12:03 Módosítva: 2017.10.09 06:53

Kedves Autódoktor!

Jelenleg egy 2008 Ford Fiesta 1.4 TDCI, manuális váltós autó tulajdonosa vagyok és napi használatban van az autó. Jelenleg 65 000 km-t mutat a kilométeróra, 59 000-nél vásároltam (ellenőrzött).

Időnként (kb havonta 2x-3x) azt tapasztalom, hogy a fordulatszám mérő alatt egy sárga piktogram (fogaskerékben egy felkiáltójel) villog, a teljesítmény pedig elfogy. Úgy tapasztalom mintha a 2 ezres fordulat után a turbó nem kapcsolna be, gyorsul az az autó de nagyon lassan. Néhány kilométer után a villogás megszűnik és mintha semmi sem történt volna, aztán később újra előjön. Peugeot szervizben a diagnosztika semmit nem jelzett.

Mi válthatja ki ezt? Hogyan lehet orvosolni? Martin

Kedves Martin!

A panaszolt jelzés erőátvitellel kapcsolatos hibát kellene jelezzen elvi síkon, ami az ön kéziváltós autója esetében érdekes relációkat hordoz. Ha az autó újraindításával a probléma megszűnik, a vezérlőegység beavatkozásáról van szó - ami több mint valószínű.

Innentől kezdve csak a jelzést kiváltó okot kell megkeresni, melyben az autóra csatlakoztatott célműszer lehet segítségére egy felkészült szerelő kolléga tapasztalataival ötvözve. Nem ritkán a motornál tapasztalható problémák bújnak meg a háttérben, ami egy szívórendszeri keresztmetszet-csökkenéstől egy kontakthibás csatlakozón át az üzemanyagrendszer problémájáig bármit jelenthet, de akár egy hibás kuplungpedál-kapcsoló is okozhat hasonlót.

Ford esetében a Peugeot célműszer csak az egységesített OBD kommunikációval tud beszélgetni az autóval, ami egy rendkívül limitált információs csatorna. Habár a Fordban PSA származású a hardver, a szoftver viszont teljesen Fordos. Így olyan a dolog, mintha két eltérő nyelvet beszélő ember próbálna egymásnak viccet mesélni: csak a vigyorgás azonos, a szóviccek sütögetése felesleges.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2017. október 4., 13:54 Módosítva: 2017.10.18 17:55
278

Tisztelt Autódoktor!

Birtokomban van egy 1990-es évjáratú Renault 19-es típusú autó. Az a problémám vele, hogy a fűtőradiátor sorozatos eldugulása miatt nincs, ill. csak gyengén van fűtés az utastérben.

A motor hűtőrendszerét már többször is átmostam és a fűtőradiátort is több alkalommal folyóvízzel átmosattam. Tehát a hűtőfolyadék gyakorlatilag tiszta a rendszerben. Érdekes ha a radiátort átmosom egy-két napig funkcionál a fűtés, de azután folyamatosan megszűnik. Mi lehet az oka a folyamatos eldugulásnak? Van-e olyan megoldás, hogy nagyobb bontás nélkül megoldjam a problémát vagy csak a radiátor csere segít?

Endé

Kedves Endé!

A radiátorok/hűtők/hőcserélők sajnos nagyon nehezen tisztíthatóak, mert a kis járataikban lerakódott szemcsés anyag rendkívül erősen ragaszkodik a pozíciójához. A hűtőket javító/felújító/gyártó szakműhelyek általában vállalnak szétszedéses tisztítást, ekkor a hűtő alkotóira bontása után a lamellák közötti csövek is jobban tisztíthatóak, de minden esetben szem előtt kell tartani a felmerülő költségeket.

Valószínűleg kedvezőbben jön ki a matek egy új radiátorral számolva. A rendszer szennyezettségét azonban feltétlenül meg kell szüntetni, mert ha az új radiátor is megtelik a keringő anyaggal, az ismét kellemetlenségeket okozhat, amit nem fedez a garancia. Sajnos a hűtőben és a motorblokkban is rengeteg lerakódás bújhat meg, ezt a betöltött tiszta hűtőfolyadék gyors elszíneződése mutatja meg néhány nap elteltével.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Féktárcsát a hátsó dobok helyére?

2017. szeptember 29., 11:36 Módosítva: 2017.10.05 06:31
146

Kedves Autódoki!

Van egy 2006-os Fiesta 1.4 TDCi autó a családban, nem régen került hozzánk. Ezen az autón a hátsó fékek dobfékesek. Azt szeretném megkérdezni, hogy lehet-e ezeket a hátsókat tárcsafékesre átalakítani? Nem otthoni barkácsolásra gondolok, hanem majd valamelyik szervizben, szakemberekkel. Nagy munka? Sok átalakítással jár? A Focus I. vagy II. hátsó tárcsafékjei például jók lennének? Mit javasol? A műszaki vizsgán okozhat majd problémát ez az átalakítás?

Attila

Kedves Attila!

Gyári szintű, szakszerű átalakítás esetén a vizsgahelyen valószínűleg fel sem tűnne a kollégáknak az átalakítás. Az alkatrész-katalógusban böngészve az ST150-es kivitel rendelkezett hátsó tárcsafékkel gyárilag (elsősorban a 2006-os kiviteleket nézve). Az átalakítás során a mechanikai átalakításokon kívül a fékhidraulika és az ABS/ESP érzékelői/szoftvere sem maradhatna a dobfékes kivitelnek megfelelően nagy valószínűség szerint.

Én nem nagyon javasolom az átépítést, igazából sokat nem is nyerne vele: a dobfék is rendkívül tartós berendezés. Ha az éves tisztítását/beállítását megkapja a szerkezet és normál használatban van az autó, akár százezer kilométer fölötti futást is kibír egy fékpofa-szettel, a vállalható/terhelhető fékhatással együtt. Mit szólna inkább egy ST150-hez a kis gázolajos helyett? A hátsó tárcsákon kívül lenne még egyéb finomság is a fedélzeten.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2017. szeptember 22., 14:52 Módosítva: 2017.10.02 06:21

Üdv Dokik!

2008-ban vettem egy Peugeot 308 személygépkocsit. Azt tapasztalom, hogy eső után a hátsó ajtókban felgyülemlik a víz. Valahol befolyik, de nem sikerült rájönnöm még, hogy hol. Külföldi oldalakon, google-ban találtam rá találatot, illetve egyik ismerősöm, kinek szintén Peugeot 308-a van, szintén hasonlót tapasztalt.

Hallottak már vagy esetleg tapasztaltak már hasonlót? Vicc az egészben, hogy az ajtók alján van egy kis gumis rész, és ha azt megnyomkodom, elkezd a víz kicsöpögni, mint egy "túlfolyón".

Kérem segítsenek a problémát megoldani. Balázs

Kedves Balázs!

Az autók ajtaja mindig beázik, ha víz éri őket. Pontosabban nem áznak be, hanem a víz felül befolyik, alul pedig ki kell folyjon teljes mértékben. Ha a gyártó kicsit fifikásabb volt, akkor még a menetszél részleges bejutásáról is gondoskodott, hogy segítsen a nyílászárók belső kiszárításában.

Tehát jelen esetben inkább az a probléma, hogy a kifolyást lehetővé tevő nyílások eldugultak (por, levél, bogártetem, stb.), így valóban kis, mozgó tavacska jön létre a kárpit alatt, ami a flóra/fauna szempontjából optimális - mondjuk a fotoszintézisnek lőttek fény híján - de az autó fémből készült szerkezeteinek már nem annyira tetszik a dolog.

Kis piszkáló eszköz segítségével megbontás nélkül kitisztíthatja a kifolyókat, így a probléma megoldódik. Hasonló probléma előfordulhat a küszöbökkel is, ekkor gyorsítás/lassítás folyamán a tenger morajlása hallható, ami lélekemelő, de szintén nem kívánatos.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Vakon repülök, mit csináljak?

2017. szeptember 19., 13:13 Módosítva: 2017.10.07 21:04

Tisztelt Autódoktor!

Egy 2001-es évjáratú, 2.8-as Renault Master típusú tehergépkocsimon sem a km óra sem a fordulatszámmérő nem működik. Mind a kettő menet közben 0-t mutat, meg sem mozdulnak. Csak az üzemanyagszintet jelző működik. Szeretném a segítségét kérni, hogy mi lehet a hiba? Spirál van benne vagy jeladós?

József

Kedves József!

Ha egyszerre szűnt meg minden élet a két műszerben, inkább villamossági eredetű problémára voksolnék, ami a műszeregység hibáját is jelentheti. Alvázszám alapján pontosan megmondható, hogy milyen jelforrású a sebességmérő a fedélzeten, de több mint valószínű, hogy elektronikus.

Egy célműszeres vizsgálattal kideríthető, hogy a sebesség és a fordulatszám értékei láthatóak-e a vezérlőkben (a motornak és az ABS-nek is szüksége van mindkét adatra) tehát a kör hamar szűkül a hiba körül. Ha ne adj' Isten valóban a műszer hibádzik, ne aggódjon: számos vállalkozás alakult a hasonló részegységek javítására, a neten néhány gombnyomással találhat is hasonlót a lakhelye közelében. Szerencsére az okostelefonok zöme GPS-alapú sebesség mérésére alkalmas, tehát addig sem kell tippelni a sebességét illetőleg, amíg a probléma megszüntetésre kerül.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2017. szeptember 5., 11:32 Módosítva: 2017.09.22 20:00
200

Jó napot kedves Totalcar!

Van egy 2011-es VW Jetta 1.6CR TDi autóm. Arra lennék kíváncsi, hogy mikor kell vezérlést cserélnem? 94 000 km van az autóban és a szervizben azt mondták hogy 200 000 km-nél kell. Ezt nem tartom valószínűnek.

Pál

Kedves Pál!

A gyári információ a 120 000 km/210 000 km csereciklust adja meg a szóban forgó autóhoz, ahol a kisebb futásnál javasolt csere a poros útviszonyokra vonatkozik, de a városi, gyakori indításokkal, rövid utakkal teletűzdelt üzemmód esetében is érdemes hamarabb sort keríteni a rendkívül fontos meghajtás cseréjére.

A négy görgőt és vízpumpát is felvonultató mechanika cseréje időigényes, és csak gyári minőségű alkatrészekkel érdemes dolgozni. Habár a gyártó ebben az esetben nem kötött ki idő-intervallumot, tíz évnél nem érdemes többet adni a rugalmas fogasszíjnak, van olyan gyártmány, melynél hat évente cserélni kell a vezérlést. A szíjak anyaga, gyártási környezete pedig hasonló a legtöbb autó esetében. Összefoglalva a 10 év/150 000 km periódust egy ésszerű kompromisszumnak tartom.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Van értelme az utólagos kartergázszűrőnek?

2017. szeptember 3., 00:07 Módosítva: 2017.09.07 03:24
90

Üdv Dokik!

Nemrég olvasgattam cikkeket a kartergázszűrőről (olajlecsapató). Sokkal jobb a motornak hogy ha a kartergázt a szívósor és a hengerfej között megszűrjük és csak a lényeges anyagok (Pl. benzingőz) jut be a szívósorba, az olaj meg a többi trutyi nem. Láttam házilagos és boltban kapható eszközöket. Ön szerint van értelme az ilyen eszköznek? (régi sokat futott benzines(szívó) autóról van szó). 

László

Kedves László!

"Gyáriság, királyság!" mottóval szólva leginkább azt javasolom, ne eszközöljön változtatásokat a motortérben. Az erőforrás gyakori karbantartásával sokkal többet tehet a megbízható működésért, mint a mérnökök munkáját néhány utólagos, kétes megoldással felülírni. Ha az autó már nem veti meg az olajat, akkor inkább az eredeti hibaok megoldásán érdemes ügyködni - ha a dolog még gazdaságilag alátámasztható. Ha nem, akkor lehet, hogy itt az idő a lóváltásra.

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Kattog az ablak, le se lehet húzni

2017. szeptember 1., 13:45 Módosítva: 2017.09.06 06:18

Kedves Autódoktor!

Ma amikor az anyósülés oldali ablakot felhúztam hazafelé, egy idő után az ablak felől kattogó hangot lehetett hallani (kettő kattanás, katt-katt) és már nem lehetett lehúzni az ablakot. A kattogás olyan 20-30 másodpercenként jelentkezik. A vezető oldali elektromos ablak továbbra is működik. Hol lehet a probléma? 

Maga a kapcsoló romolhatott el és folyamatosan jelet küld az ablakemelő motornak, menjen felfelé? Vagy esetleg a motor hibásodott meg?

Meg lehet ezt egyáltalán otthon, egyszerűen javítani?

Péter

Kedves Péter!

Ha teheti, húzza le a jobb, majd a bal oldali első ajtó csatlakozóját egyenként, melyeket nyitott ajtó esetén ér el az "A" oszlop felől. Majd ugyanezt játssza el a kapcsolókkal is. A kattogás megszűnése a megfigyelendő tétel. A problémát okozhatja az itt kialakult villamossági probléma (kábelszakadás, zárlat, stb.), de a kapcsoló tönkremenetele sem kizárt, ahogy az ablakemelő moduljának zavara is lehetséges. Természetesen célműszerrel egyszerűbb a történet, mert a kapcsoló/elektronika oldal gyorsan leellenőrizhető a képernyőn: ha a zárási parancs érvényben van a kapcsoló érintése nélkül, a hiba körvonalazódik. Ha a széthúzás/összedugás/akkusaru le-fel sem segít és kábelszakadás sem látható, egy villamossági bogarászás aktuális a járművön.

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2017. augusztus 31., 10:45 Módosítva: 2017.09.06 06:18
44

Kedves Autódoki!

Olyan kérdéssel keresem, hogy van egy Citroën Xsara 1.9D 2002-es évjáratú gépkocsim. Sajnos mikor megvettem, a klímát nem néztem, hogy megy-e benne. Most nyáron próbáltam, nem indult.

Elmentem feltöltetni ahol elsőnek valamivel feltöltötték, hogy ereszt-e! Természetesen eresztett. Ezt követően kicseréltem a klímahűtőt. Ezzel ez a gondom megszűnt. A fő kérdésem az lenne, hogy most feltöltötték megint ezzel az anyaggal, hogy enged-e: eddig nem. Ki lehet-e valahogy, vagy szabad-e egyáltalán próbálni, hogy a kompresszor elindul-e?

Nem szeretném gázzal feltöltetni feleslegesen. Azt kipróbáltam, hogy a kompresszorról lehúztam a vezetéket, hogy ne induljon el, majd bekapcsoltam a klímát, de nekem gyanús, mivel a táp nem jelent meg a kompresszor vezetékénél.

Attila

Kedves Attila!

Ha nincs ott a tápfeszültség, az valóban nem jó hír. Érdemes végigbogarászni a rendszer reléit, lesz benne néhány. Különös francia szokásként pár darab a hűtőrács mögött is található, a ventilátor házában. A PSA korabeli rendszereire jellemző volt a kontakthiba, amely nem csak a (műgyantával kiöntött) csatlakozók környékén támadott, de akár a kábelkötegek közepén is előfordulhatott.

A feketére/zöldre vált vezetékek már nem nagyon vezetik az áramot, így a feszültség leginkább a tulajdonosban jelenik meg, a kapcsolási pontokon aligha. Ha a rendszer alap-olajtöltete rendben van, egy nyomáspróbánál használatos mennyiségnél jóval kisebb nitrogéntöltettel is el lehet indítani a klímát a tesztelés miatt. Hűteni nem fog, de a rendszerelemek működése gyorsan megfigyelhető a néhány másodperces tesztüzem alatt. (Kompresszor be-ki, illetve még a megelőző nyomáspróba részeként a túlnyomásra bekapcsoló ventilátorok is ellenőrizhetők: ez utóbbi szigorúan lekapcsolt kompresszorral).

A rendszer vákuumozása feltétlenül valósuljon meg a szabályoknak megfelelő mértékben! A pontos kapcsolási rajz jelen esetben is aranyat ér, nélküle rendesen rolleren maradhat az ember.

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2017. augusztus 26., 09:17 Módosítva: 2017.08.30 06:19
74

Szép napot!

Békalámpás Civicemnél lassú gyorsításkor viszonylag erősen hallható, daráló hang jelentkezik, 1-4. fokozatban. Az 5. csendes.

Váltóra gyanakszom, ha üresbe teszem menet közben, akkor eltűnik a hang.

Vigyem váltófelújításra szakosodott szervizbe?

SCS

Kedves SCS!

Az említett szériánál és az utána következőnél is előfordulhatnak váltóhibák, kisebb konstrukciós gondok akadnak a dobozon belül, melyek a bontott fődarabok esetében szintén kijöhetnek, úgyhogy leginkább tényleg a javítás marad. Az autó használata jelen állapotában nem javasolt, mert a mechanikai állapot romlása esetén a javíthatóság lehetősége elveszhet. Szerencsére számos Hondára specializálódott szervizt talál a neten országszerte, általában náluk még a cseredarabos, felújított megoldás is elérhető, így az ár is előre betervezhető, és az autót sem kell sokáig nélkülöznie. A meglévő váltó javításánál csak megbontás után lenne meghatározható a pénz-idő ráfordítási igény. Az autóban levő váltó esetében a leengedett váltóolaj minősége árulkodhat a bent levő állapotokról, de az olaj cseréjét feleslegesnek gondolom: a fémhiányt nem nagyon lehet mással kezelni.

Ha kérdését egy régi Csehszlovák filmben tette volna fel, a válasz az lett volna: ha lassú gyorsításnál darál, gyorsítson inkább tempósabban.

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Nem akar egyenesen menni a Focus

2017. augusztus 23., 16:10 Módosítva: 2017.09.03 00:19
195

Tisztelt Autódoktor!

Egy megoldhatatlannak tűnő és bosszantó problémával fordulok Önhöz.

Egy 2009-es törésmentes Ford Focusszal autózom, ami nem akar egyenesen menni. Városi tempónál is kb 50-100 méter után le akar szaladni az autó az útról, amint elengedem a kormányt. 130km/h-nál belső sávban autózva magától sávot vált, a kormány egyébként ilyenkor áll teljesen középen, egyébként mindig balra kell ellenkormányozni 5-15 foknyit.

Ez idáig három különböző futóművesnél voltam beállíttatni a futóművet, de sehol sem jártam sikerrel. Az autó hátsó futóművét is mindannyiszor újra beállították, majd újra az első kerekeket is, de a hiba nem akar megszűnni. Az adatlapokon eltérés nincs a tengelyek/kerekek között, gyári értéken futnak. Minden eleme hibátlan, lógásmentes az autónak, még a műszaki vizsgaállomáson is elismerően beszéltek az autó műszaki állapotáról.

A gumik, felnik hibátlanok, téli és nyári szettel is félre húz az autó, kínomban már hátulról előre raktam a kerekeket kíváncsiságból, természetesen semmi sem segített.

Sokat autózom pályán, nagyon fárasztó folyton ellentartva autózni hosszú km-eken át. Talán bele kell törődnöm, hogy ez ilyen és kész? Van esetleg bármi, ami elkerülhette a szakemberek figyelmét?

FF

Kedves FF!

Nem hiszem, hogy egész életében csálé kormányállással kellene autóznia, csak van megoldás a problémára. Érdemes egy jobbról-balra kerékcserét is végezni néhány próbaút erejéig. Még ha forgásirányos gumik is vannak az autón, rövid ideig jó lenne kipróbálni - baja nem származhat belőle - hogy a helycserés támadás után átköltözik-e a jelenség a másik oldalra.

A futómű-állítás után minden esetben magyaráztassa el a kapott jegyzőkönyvet, a kollégák minden bizonnyal készségesen megteszik. Ha egy érték a perifériáján van, már okozhat hasonló kellemetlenséget, és ez lehet egy nem annyira szemet szúró dimenzió is. Akár egy olyan, amely gyárilag nem állítható ezért a szakember szeme is átszaladhat rajta, főleg most, hogy munkaerő-hiányos időszakot élünk át és nagy a hajtás mindenhol.

Nem kell töröttnek lennie az autónak ahhoz, hogy például a tengelytáv felemássá váljon: egy kuplungjavítás után ferdén felrakott bölcső bőven okozhat hasonlót, és ettől a futómű két favorit alapértéke - az összetartás és a dőlés - akár még optimális mezőn belül maradhat. Hasonló pontatlanság előfordulhat a hátsó tengelynél is.

Habár emlékeim szerint az említett Focus hagyományos, hidraulikus kormányrásegítéssel rendelkezik, érdemes kipróbálni, hogy üresben, leállított motorral gurulva is jelentkezik-e a félrehúzás. Nagyon vigyázzon, nehogy a kormányzár rákattanjon ezen művelet közben, a gyújtás állásába minden esetben fordítsa el a kulcsot a kapcsolóban. Ha így nincs apelláta az egyenesmenettel kapcsolatban, a szervó körül is jó lenne vizsgálódni.

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2017. augusztus 22., 10:44 Módosítva: 2017.08.29 07:21
142

Tisztelt Autódoki!

Az volna a kérdésem, hogy ha a kuplungpedál benyomáskor kemény a vaj puha helyett, akkor ez melyik alkatrész cseréjét igényli, mert egyébként más gond nincs, csak nehézkesen benyomható, és ez eléggé zavaró.

Vince

Kedves Vince!

A megoldás többlépcsős kivitelben érhető el. A válaszadást megkönnyítette volna, ha elárulja az autó típusát, vagy a kuplung fajtáját (pl. hidraulikus vagy bovdenes). Túlzott pedálerőt igényel a hibás/száraz/szoruló/rosszul elvezetett bovden, a kopott perselyekkel működő pedálmechanika, de az összeesett/törött kuplungszerkezet is, ahogy a csapján nehezen mozgó kinyomócsapágy szintén kerülendő.

A hidraulikus kuplung esetében a bovden nyűgjei kiesnek a körből, de a szivárgások, a levegős folyadékkör, a korrodált/repedt/deformálódott villa itt is okozhat kellemetlenségeket. A bovden lekötésével a hibás kör könnyen kiszűrhető, a hidraulikus rendszerek leginkább a váltóharangban történt gondok miatt lesznek nehezen benyomhatók, a pedál szorulása itt is csak a folyadékoszlop megnyitása után vizsgálható (pl. kinyitott légtelenítő). Némely típus kifejezetten kuplungszerkezet-törésre hajlamos, ilyenkor általában rendellenes hangok is hallhatóak a működtetés közben.

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Közel a 300 ezer kilométer, cseréljem a turbót?

2017. augusztus 20., 08:55 Módosítva: 2017.08.23 17:52
217

Tisztelt Autódoktor!

Tulajdonosa vagyok egy 2005. évjáratú 1.9 PDTDI Skoda Octavia (105LE) típusú gépkocsinak. Jól megy, keveset fogyaszt, teszi a dolgát, csak egy nagyon kicsi fekete füstöt produkál váltásnál. Az ilyen diesel autókhoz képest patika állapotban van. Az EGR szelepnél már jelentkezett elhanyagolható olaj, ami tipikusan VW diesel-es sajátosság.

A kérdésem az lenne, hogy turbót mikor kellene cserélnem? 292000 km van az autóban és tudomásom szerint 250-300 ezret bírnak. Az enyémen gyári turbó van még. Ritkán ad egy pici fütyülő hangot. Diagnosztika szerint minden adat megfelelő, a működése tökéletes. Olajcserétől olajcseréig elhanyagolható az olajfogyasztás (nem kell rátölteni). Kimondottan figyelek arra, hogy amíg nem meleg a motor addig szinte 1500-as fordulatszám alatt járok vele, leállítás előtt legalább 1 percig járatom.

Az autószerelőm azt mondja, hogy amíg nem lesz baja addig ne csináljunk vele semmit, mert jól működik. Attól félek, hogy egyik pillanatról a másikra meghibásodik és esetleg nagyobb kárt tesz, mintha most kicserélném. Munkahelyváltás miatt naponta 5 km reggel és 5 km este megy az autó kímélve szinte alapjáraton. Mi a véleménye? Hagyjam, amíg indokot nem ad a cserére? A drágább gyári megint 300000km-t tudna? Az autó bírni fogja ezeket a rövid távokat télen-nyáron?

Péter

Kedves Péter!

Ha a feltöltő technikai paraméterei megfelelőek (működési jellemzők és műszaki állapot), valamint a szívórendszerben keringő olaj mennyisége sem éri el a kritikus szintet - ez az olajfogyasztás említett minimális mennyisége miatt majdnem borítékolható is - csatlakoznék az autóját karbantartó kollégához és a jármű jelenlegi, gyári állapotában való használatát javasolnám.

Az időszakos karbantartások alkalmával érdemes a feltöltőt rutinszerűen ellenőrizni, általában lassan bontakozik ki az esetleges meghibásodása, de ez nem feltétlenül a futott kilométerekhez köthető, sokkal inkább a használat módjához - ami leírása szerint nagyon kíméletes. Tehát annak ellenére, hogy papírforma szerint megette már a kenyere javát a fődarab, valószínűleg még sokáig fütyörészhetnek együtt a flaszteren gurulva.

Rengeteg felújított és új feltöltő is kapható a piacon, nagyon meg kell fontolni a választást, akár még a meglévő darab felújítása is szóba jöhet: akkor legalább pontosan ismerni lehet a beépített műszaki tartalmat. Sajnos a felújítva kapható, cseredarabos egységek váltakozó minőségben kerülnek a dobozba. Kicsit olyan ez, mint az a bizonyos doboz bonbon: az ember nem tudhatja, milyet vesz ki belőle.

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2017. augusztus 19., 13:32 Módosítva: 2017.08.21 13:06
166

Tisztelt Autódoktor!

Novemberben volt szerencsém megvenni első autómat: 2009/11-es Volvo C30 1,6 dízel, 150 ezer kilométerrel, Olaszországból importált, még a facelift előtti változat. Amikor megvettem a szűrőket, fékeket, vezérlést egyből ki is cseréltettem. A kevesebb mint egy év alatt egyszer hagyott cserben, akkor a kormányzár miatt nem akart beindulni.

Ezen kívül megy mint az álom, többnyire autópályán használom, mindig a legjobb gázolajat tankolom, mert hallottam egy legendát miszerint ez jót tesz a motornak és a részecskeszűrőt is kíméli (nem tudom hogy ez igaz-e vagy sem). Arra lettem figyelmes, hogy leállításnál rázza magát az autó, valamint üzemmelegen fura hangja van a motornak. Elméletileg ez lendkerékcserét jelent. A másik, amit figyeltem, hogy néha rövid ideig szép kék füstöt ereget az autó. Ez is betudható a lendkerék hibásodásának vagy ezt más is okozhatja?

Csaba

Kedves Csaba!

A csizmaország nepperei sem restek, ha a kilométeróra állásának megváltoztatásáról van szó, sok esetben egy nagy, fehér foltként jellemezhető a kintről hozott négykerekű múltja. A részecskeszűrő élettartamának elérésében legjobban a hosszú, autópályás utak és a hibátlan üzemanyag/szívó/emissziós rendszer segít, ugyanis minél optimálisabbak a működési körülmények, annál lassabban telik meg a porzsákhoz hasonlatosan, időnként ürítendő FAP/DPF.

Az autó "nullszervize" a leírás szerint elvégzésre került, ez nagyon fontos dolog, bárcsak mindenki így csinálná. Érdemes azonban az üzemanyagrendszer működési jellemzőit megvizsgáltatni egy célműszeres vizsgálat keretében, mert a néha jelentkező kék füst az egyik porlasztó hibáját is mutathatja, aminek következményeképpen a motor járása sem lesz egyenletes, melyet alapjárat-közeli fordulatszámokon a kettős tömegű lendkeréknek kell(ene) elnyelnie.A következő kuplungcserekor feltétlenül számítson a nem olcsó alkatrész cseréjével, a kuplunggal egy csomagban kapható alkatrész kedvezőbb áron megvehető - így sem lesz baráti.

A Volvo adalékos és anélküli kivitelben is gyártott részecskeszűrős rendszert, győződjön meg arról, az ön autójában melyik kivitel van, mert az adalék utántöltésére szükség lehet. A részecskeszűrő karbantartása pedig - felhasználástól függően - kb. 90-120 ezer kilométerenként aktuálissá válhat. A kék füst jelentkezhet a hagyományos olajfogyasztásból is, ha az autó olajcsereciklusonként többször is igényel utántöltést, a hengerfej/motor/turbó kopásával is számolni kell.

A turbó olajzókörének tüzetes ellenőrzése szintén alapvető az 1.6 Hdi erőforrásoknál, és a vezérlést se hagyja futni a gyári 180/240 ezer kilométeres ciklus szerint.

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2017. augusztus 18., 11:36 Módosítva: 2017.08.20 11:52
174

Üdvözlet!

Szeretném megtudni, hol szerelnek be utólag klímát Suzuki Swift autómba, és ha lehet, az ár is érdekelne.

Kárpátiné

Kedves Kárpátiné!

Sajnos az utólagos klímaszerelés nem nevezhető húzóágazatnak, ezért nem nagyon fog olyan helyet találni, ahol vállalnák az átalakítást. Az új szettek ára beszerelve nagyjából félmilliós nagyságrendet jelentene - lássuk be, nem sokan invesztálnának egy tízéves autóba ekkora összeget.

A bontott megoldás pedig hatalmas kockázatokat rejteget, főleg, ha a műszerfal lebontása után nem minden úgy kerül vissza a helyére, ahogy kellene, vagy a villamossági bekötések körül csusszanna el valami, nem beszélve a használt komponensek ismeretlen állapotáról. A feladat nem lehetetlen, de rengeteg utánajárást igényel, továbbá a jelentős összeg ráköltését az autó eladásakor nem tudja realizálni, a klíma manapság már nálunk is alapextra, tehát legfeljebb egy pozitív fejbiccentésre számíthat a vásárlójelölttől, jelentős plusz bevételre aligha.

Ha a klíma elengedhetetlen a jármű használatához, valószínűleg jobban jár egy gyárilag klímával szerelt autó megvásárlásával. Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

2017. augusztus 16., 17:43 Módosítva: 2017.08.17 20:38
104

Üdv!

Az autón a kartergáz nem tud áramlani valamiért, ezért a kipufogón nyomja ki azt. Az autó indul, jól jár, de a kartergázt a kipufogón elég vastagon nyomja néha!

Az autó egy Saab 9-5, 2,0 benzines. Azért érdekelne ez a hibajelenség, mert a tulaj, aki eladná, nem tudja a miértjét, én viszont így nem merem megvenni. A kérdés tehát, hogy mi okozhatja, valamint orvosolható-e és mennyiért?

Móni

Kedves Móni!

Nagy valószínűséggel az olajat már nem megvető autóról van szó, leginkább a motor mechanikája körül keresendő a probléma. A kartergáz-visszavezetés dugulása is vezethet olajfogyasztáshoz, ez igaz, ebben az esetben a motor alapjáraton kicsit egyenetlenül, fulladozva jár, valamint az olajbetöltő sapka kismértékű lazítása során hallhatóan megkönnyebbül az erőforrás, és visszanyeri egészséges hangját. Ha ez így van, talán kisebb költséggel megúszható a javítás.

Ebben az esetben csupa nagybetűvel írva javasolom A VÁSÁRLÁS ELŐTTI MŰSZAKI FELÜLVIZSGÁLATOT, mert az erre fordított öt-tízezer forint negyvenszerese is könnyen rákölthető egy beteg lóra, főleg ha egy olyan típus, amely már sajnos egy kihalófélben levő kaszt szülötte. Ez utóbbi miatt nagyon javasolt egy olyan szervizzel való kapcsolatfelvétel - szerencsére még több közül is válogathat - amelyik a svéd márkára specializálódott, tehát a szerszámok, szoftverek, a tapasztalat és a pótalkatrészek szempontjaiból is jobban járhat. Rengeteg eladó autó van a piacon, vásárlási kényszer nincs, adjon időt magának a megfontolt döntés meghozására!

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu

A szakszerviz cserélne, a szerelőm szerint jó így – mi legyen?

2017. augusztus 14., 10:15 Módosítva: 2017.08.20 10:15
146

Tisztelt Autódoktor !

Vásároltam egy 2008-as évjáratú 86 lóerős Renault Megane dízel gépkocsit. Az autóban 245.000 megtett km van. Motorhangja szerelőm szerint rendben van, hiba nincsen, viszont a Renault szervizben azt tanácsolták, hogy ennyi km-nél hibajelenség/kopogás/nélkül is ki kell cseréltetni a hajtókar csapágyat. Szerelőm azt mondta, nem kell, mert jó, és a gyárinál nincsen jobb, majd ha baja van, csak akkor kell vele foglalkozni, egyébként sem elég csak a csapágyat cserélni, akkor már a vezérmű tengely stb-is ellenőrizendő,javítandó.

Kérem, adjon tanácsot, mit tenne, ha az Öné lenne a kocsi?

Attila

Kedves Attila!

A fülbe tett bogár nagyon szorgos kis dolog. Addig munkálkodik, amíg a kényszeredett gondolatokból tetteket farag. Bajban vagyok. Miért mondták ezek a Renault-sok ezt? Sok dci megfordul(t) nálunk, zömmel elég summás összegeket mutatnak a kilométer-számlálók, de még jóval 300.000 kilométer után sem találkoztunk forgattyúsmű-csapágygondokkal. Hmmm. Viszont egyből beugrott a néhány éve lefutott Laguna tartósteszt, mikor a százezret futott hasonló motor szétszedése után látszott, hogy a vezérműtengely fészkei már a végüket járták. (A hengerfejnél sok esetben nincs külön csapágycsésze, hanem annak anyagából van kiképezve a precíz fészek.)

Szerintem induljunk el az arany középúton: a legközelebbi olajcserekor az olajteknő levétele után (ha nem az osztott karteres kivitelű a motor) érdemes ellenőrizni a csapágyakat a főtengely hozzáférhető csapjainál. Ugyanezt tegyék meg a vezérlés karbantartásakor is a vezérműtengelyek esetében - ha friss a vásárlás, akkor egy új szíjhajtás amúgy is jár a friss családtagnak. Így biztosra mehet a motor állapotával kapcsolatban, és a költségek is alacsonyan tarthatók.

A főtengely csapágyainak tönkremenetele esetén nincs visszaút, ott kizárólag megelőző karbantartásról lehet szó: ha megszólal valamelyik, akkor általában a teendők megsokasodnak, mert a tengely javítása/cseréje is szükséges lesz.

Bogármentes füleket kívánok önnek, meg egy hibátlan Rönót'.

Remélem segíthettem!

Gulyás Márk - www.deltamark.hu