Kedves Autódoktor!
Egy 2011-es Renault Lagunáról lenne szó, amiben 230 000 km van. 2.0 Dci 178Le/400nm 4control kombi.
Arra lettem figyelmes, hogy még a kocsi 5,5 litert eszik 90 km/h sebességnél, addig 130-nál 8,5 litert. Eddig sose használtam ilyen "nagy" sebességnél mindig betartottam a 90-es tempót vele csak most hétvégén amikor autópályán mentem vele, akkor jött ki ez az adat. Az a kérdésem hogy ez természetes vagy kezdjek el valami hiba után keresni?
István
Kedves István!
Elég valószínű, hogy a legmagasabb sebességfokozat - a hatos váltó elég gyakori az említett korú autókban - sík úttal és tempomattal kombinálva inkább hét liter alatti értéket kellene eredményezzen átlagfogyasztás szempontjából.
A pillanatnyi fogyasztás értéke nem ad biztos adatot, elég egy kicsi emelkedő, egy leheletnyi gázpedál-nyomás és már lőttek az optimális számoknak.
Azt is vegye figyelembe, hogy a gyakori városi üzemre fogott autó az első adandó tartósan nagyobb fordulat/hőmérséklet esetén valószínűleg részecskeszűrő regenerálásba fog, ami szintén azonnali plusz litereket jelent egy rövidebb periódus megtételéig. Ha pont ezt a ciklust fogta ki, akkor vad számok is mutatkozhatnak a képernyőn.
Érdemes választani egyet a számos fogyasztás-nyilvántartó alkalmazás közül, így naprakész, pontos információhoz juthat a fogyasztás szempontjából is. Ha tankol, érdemes mindig teletölteni a tartályt, mert a párezres tételek nagyon elaprózzák a számításokat, pontatlanságot víve a rendszerbe.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor!
2006-os 2.0 FSI Skoda Octavia-m van és ebben az évben már másodszor kell szerelőhöz vinnem az autót enyhén beragadt első fék miatt. Alig észrevehető, húzni sem húz félre (bár az előző javításnál a szerelő azt mondta, hogy a másik oldal is fogott), csak az enyhén megnövekedett fogyasztásból látni, hogy valami nincs rendben, ill. váltásnál kicsit jobban bebólint, mint mikor az ember lábai nincsenek összhangban egymással...
Minden nap- és viszonylag dinamikusan vezetek, tehát a féket is használom rendesen, ezért úgy gondolom, hogy nem ragadhat be ilyen gyakran.
Ismert esetleg ez a jelenség ezeknél a modelleknél vagy esetleg tipikus tünete ez valami problémának?
István
Kedves István!
Az évente egyszer aktuális karbantartás alkalmával érdemes a fékmechanikát az összes keréknél egy megbontásos-összerakásos-
Első jelként az enyhe sípolás hallható, második fázis a lámpánál való megálláskor tapasztalható visszagurulás-hiány, majd a legdurvább esetben jelentkezik az ön által említett menet közben is észlelhető befogás. Az utóbbinál általában már nem csupán a betétek szorulása áll a háttérben, hanem komolyabb probléma is körvonalazódhat - a féknyereg csúszkái/dugattyú porvédői sérülése esetén a mechanika szorulása borítékolható.
Az elmúlt tizenkét évben legalább hat fékfolyadék-cserén kellett (volna) átesni a sportos limuzinnak, a tipikus eset azonban az, hogy valószínűleg fekete lötyi található az egykor aranysárgás színű folyadék helyén a tartályban. Ha a célműszerrel támogatott folyadékcsere elvégzése után sem oldódik meg a kitisztított, megjáratott fékmechanikájú autó problémája, előfordulhat, hogy az érintett kerékhez tartozó rugalmas fékcső hibája okozza az adott kerékfék oldhatatlanságát, de a főfékhenger tipikus belső gondja is jelentkezhet. Lépésről lépésre haladjanak végig a karbantartáson, remélhetőleg egyéb baj nem jelentkezik. Tapasztalataink szerint tíz autóból kilenc fékfolyadéka csak akkor kerül cserére, ha a fékhidraulika megbontásos javításra szorul, pedig az ABS/ESP pontos, gyors működésének alapfeltétele a hibátlan állapotú fékfolyadék. A kézifékkel kombinált hátsó féknyergek esetében sajnos a nyereg meghibásodása szintén tipikusnak mondható, ezt vagy az állandóan fogó hátsó fék, vagy a hatástalan kézifék jelzi. A fékpadi mérés nagyon fontos metódus, így megbontás nélkül gyors képet kaphat a rendszer üzemképességéről.
Remélem segíthettem!
Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor!
8-10 km-es utat tettem meg a 75 lóerős 1.7-es G Astrámmal, behúzva maradt kézifékkel. Városban és autóúton is mentem vegyesen (szóval 90-100-al is), de egyáltalán nem vettem észre, jól gyorsult, nem rángatott, onnan tudtam, hogy behúzva maradt, hogy a fékpedál felpuhult, beesett és csak többszöri lenyomásra működött, gondolom levegős lett.
Mikor kiszálltam forró volt a felni és égett szag is volt. Másnap mentem vele, a fék jól fog, a kézifék is működik, de egy 5-10 km-es út után még mindig égett szagot érzek, úgy vettem észre, hogy csak a hátsó kerekeknél, de lehet hogy az elsőknél is egy kicsit.
Az lenne a kérdésem, hogy mi lehet a baj? Szerelőhöz mindenképpen elviszem mihamarabb, de addig is várom megtisztelő válaszát!
Milán
Kedves Milán!
A fékrendszer megbontásos vizsgálatát feltétlenül végeztesse el! Ebben az esetben nem elegendő a fékpadi mérés, a hátsó - túlmelegedett - fék alkatrészeit tüzetesen meg kell vizsgálni, mert kockázat lett beletéve rendesen a hatalmas hő miatt.
A fémhordozóra ragasztott fékpofák túlmelegedése miatt a ragasztás nem megbízható ezután, nagy valószínűséggel cserére szorulnak. Itt nem éri meg spórolni, kockáztatni: a később leváló fékanyag a kerék nem várt blokkolását okozhatja, ami nagyobb sebességnél, főleg csúszós úton beláthatatlan, kontrollálhatatlan szituációkat okozhat!
A dobok ovalitásának mérése szintén alapfeladat - ha kékre/lilára égtek, akár még a csere is szóba kerülhet. A fékfolyadék forráspont-tesztje most valós időben, műszer nélkül került elvégzésre: itt is új töltetre van szükség. Általános probléma még hasonló esetben, hogy az érintett (hátsó) tengely kerékcsapágyai túlmelegedés miatt kenési problémákat szenvedtek el: nem kizárható hogy már most, vagy a közeljövőben cserére szorulnak majd, melyet rágódó forgásuk, erőteljesen növekvő búgó hangjuk fog jelezni.
A fenti vizsgálatok/javítások után a fékrendszer/futómű ismét megbízhatóan üzemel majd, a jól beállított kézifék pedig már érezhetően vissza fogja fogni az autót a visszajelző lámpa jelzésének megfelelően.
Remélem segíthettem!
Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Kedves Autódoktor!
Egy 2007-es évjáratú Kia C'eed 1.6 CRDI-m van 72000 kilométerrel. Egy ideje észlelt hiba, hogy a motor alul nem akar húzni, nem elég nyomatékos. Hibakód kiolvasásnál nem találtak semmit. Menet közbeni próbánál a turbó megfelelően nyomott, mégis volt-van egy hatalmas lyuk a gázban. Alapjáraton nem rángat, kettes alapjáratról egyenletesen, de erő nélkül gyorsít, 3000-től viszont iszonyatosan megindul.
Hozzá kell tennem, hogy ez a motor a hiba előtt meglepően teljesített a 115 lóerőhöz képest. A hiba a gázolajszűrő cseréje után nem sokkal kezdődött, de úgy gondolom, ha nagy fordulaton kap elég anyagot, akkor kicsin is eleget szállít a rendszer. A kocsit csak én használom, viszont "orvos autó", többnyire rövid távon megyek vele.
Károly
Kedves Károly!
Az üzemanyagszűrő hibája esetén - azaz ha annyira levegős lenne a rendszer, hogy a teljesítmény is akadozna miatta - valószínűleg az indítás sem lenne a megszokott pöccintéssel megvalósítható, vagy ha igen - köszönhetőleg az intank szivattyúnak - akkor pedig erőteljes gázolajszaggal indulna a reggel és telne a nap. Sokkal inkább mégis a feltöltőrendszer/
Nem kizárható továbbá az EGR szelep részleges hibája sem - melyet egy kokszmentesítés is megoldhat, valamint a KIA/Hyundai típusok esetében a gázpedál jeladó is hordozhat magában problémát. Ha a menetteszt alatt több, egymással összefüggő paramétert vizsgál a kolléga a képernyőn keresztül, minden bizonnyal meglesz a kiindulási alap a hibakereséshez.
Remélem segithettem!
Gulyás Márk - www.deltamark.hu
T. Doktor!
Peugeot 307 1.4 16V benzines, 2004-es évjárat. 2015-ben volt cserélve teljes vezérlés, csapágy, ami ilyenkor szükséges.
81 éves autós vagyok, azóta mintegy 2000 km-t mentem a kocsival.
Ősszel esedékes a vizsga, cseréltessem-e a vezérlést? Olaj minden évben cserélve.
András
Tisztelt András!
A KFU motorkódos oroszlános kocsi esetében a gyártó 120.000 kilométert vagy 120 hónapot ad meg a vezérlés ciklusaként. Ha az autó taxi/futár/városi lótifuti üzemmódban használatos, akkor pedig 80.000 kilométerre taksálja a vezérlés élettartamát. A három év/2000 km nem indokolja az újabb költséges cserét, viszont az árát a tankba töltve el lehetne menni a Peugeot múzeumba, ami összességében is nagy élmény.
Sajnos a 307-esek elértek abba a korba, hogy a küszöbök bizony nem állnak ellen már a korrózió támadásának, érdemes ezt a részt megvizsgálni a saját masinán. Ha az utazásnak nem akarnak nekivágni, érdemes a karosszériát rendbehozatni - ha ép a kasztni, nincs mese: irány az autópálya!
Remélem segíthettem!
Gulyás Márk - www.deltamark.hu
doki
Tisztelt Doki!
Mostanában vettem egy 2009-es A4 2.0 TFSi-t. Olajcsere után mentem vele 500 kilométert, mikor kivillant a szintjelzőm, miszerint a minimum alatt van az olaj. Megálltam, töltöttem utána 2dl-t. Mentem vele 100 kilométert, újra bevillant. 5w-40 Valvoline olaj van benne.
Mi lehet az oka? Természetes dolog-e, hogy járó motornál gázadáskor fekete füstöt nyomott?
Attila
Kedves Attila!
Ha az autó már a kihúzható nívópálca nélküli modell, akkor a menüben megtalálja az olajszint mérésére szolgáló funkciót, mely meleg motornál leállítás után néhány perccel aktuális értéket közöl az olajteknő tartalmáról. A virtuális min-max jelzés között ugyanúgy kb. 1 liternyi kenőanyag (igény) található, mint a pálca esetében volt, tehát ha kivillant a sárga, olajszint-keveslő hibajel, az sík úton való mérés esetében legalább egy liter olajhiányt jelent, a két deciliter gyakorlatilag simogatásnak is kevés.
Érdemes feljegyezni az olaj-utántöltéseket, mert ha két-háromezrenként jelentkezik az erőforrás a plusz olajért, az sajnos már akár kóros is lehet. Az említett motor sajnos egy bizonyos kopottság után már nem javítható gazdaságosan, ha a gyári technológiát vesszük alapul. A hengerfej hibája javítható, de ha dugattyú/gyűrű/blokk körül van baj, akkor a kétkezes fejvakarás is kevés lesz. Töltsön, mérjen, dokumentáljon. Ha olajfalót vett, ez a lista lehet az alapja, hogy visszaadhassa az autót az eladónak - hiszen a probléma nem újkeletű. Az 5W40 esetében a tizenötezres csereciklus javasolt, a longlife karbantartásokat amúgy is érdemes elfelejteni.
Remélem segíthettem!
Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Üdv autódoktor!
Adott egy 2008 as VW Golf V, 2.0 TDI motorral (BMM motorkóddal) és DSG váltóval. Tavaly nyáron érkezett hozzám. Azóta cserélve lett minden szűrő és folyadék, vezérlés, termosztát, váltóolaj, illetve az üzemanyag tartályban lévő pumpa. A kocsi 2x állt meg alattam, a második leállásnál jutottunk arra, hogy a tartályban lévő pumpa a ludas. Azóta van egy elég érdekes hiba, amire sokan mondtak már sok mindent, ezért is írok önnek.
A probléma a következő: vezetek kb 350-400 km-t, nem egyhuzamban, hanem össze vissza. Van, hogy 3 hét alatt gyűlik össze ennyi, ekkor megváltozik a kocsi hangja, mélyebb lesz, a váltóm nem 2000-es fordulatszámnál kapcsol fel, hanem 2300 körül és vissza is hamarabb vált. Érződik a kocsin, hogy nehezebben megy.
Ezzel egy időben füst jelenik meg a motortérben a motor és az utastér között, a turbó és váltó környékén, ez a probléma fennáll kb 15-20 km ig. Próbáltam m ár azt is, hogy leálltam a kocsival és pár órát hagytam pihenni, de újraindulás után még mindig fennállt a probléma. Ha levezettem vele azt a 15-20 km-t, akkor minden visszaáll a normális állapotba. Az autó semmilyen hibajelzést nem ad se a műszerfalra, se a számítógépbe nem ír be hibakódot. És ez ismétlődik ciklikusan 350-400 km-ként. Nézték már többször is diagnosztikával, semmit nem találtak.
Kérdésem, hogy a mesém elején említett 2 leállásnál történhetett-e valami ami miatt ezt csinálja a kocsi illetve, hogy önnek mi a véleménye, hol lehet a probléma? Csaba
Kedves Csaba!
Egy célműszerrel pontosan kiolvasható többek között a részecskeszűrő regenerálásainak ciklusa, ami a leírt mérsékelt használat alapján simán bekövetkezhet a megadott távolságok után.
A szűrő regenerálódása járhat többletfogyasztással, megemelkedett hőmérséklettel, szagokkal és a villamos fogyasztók "titkos" bekapcsolása is bevált módszer több gyártónál is.
A motortér-füst természetesen nem normális velejárója a folyamatnak, az utastérbe pedig végképp nem juthat be égéstermék - erre a tolatáskor automatikusan bekapcsoló belső keringtetés remek módszernek bizonyul - igaz, ez csak a cső végén jelenlévő gázokat hivatott kint tartani.
A motortéri füst minden bizonnyal hagyott nyomot: ha tömítettségi gond van, akkor kormos lerakódást, ha egy burkolat/csatlakozó olvadt meg forró alkatrészekhez érve, akkor pedig az lesz az árulkodó.
A motortéri vizsgálódás itt alapfeltétel. Ha nulla a látható nyom, akkor vagy egy tesztkörös vizsgálódás javasolt - a megadott távolsághoz közeli tartományban - vagy egy statikusan elvégezhető kényszer–regenerálás adhat irányt a javításnak. Ez utóbbi nem túl barátságos a motorra nézve, de ha máshogy nem, hát így kell kizökkenni a várakozó álláspontról.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor!
Az alábbi hibajelenségre keresek megoldást. Az autó: Passat B7 1.4 TSI 7 seb DSG. Az alapjárat leginkább hidegen nem egyenletes. Ugye mikor hidegen elindítom magasabb a fordulat és akkor is illetve mikor visszaesik a fordulat akkor is rángat. Van amikor erősebben van amikor kevésbé. Eddig melegen nem csinálta de néha most már akkor is csinálja.
A másik (lehet köze van az előző hibához), rálépek a gázra és a gyorsulás nem egyenletes, szóval akadozva gyorsul az autó. Maga a gyorsulás jó, szóval erő van benne. Ha számít, nem rég volt cserélve kuplung, lendkerék, komplett vezérlés. Hiba kód nincs. Azért kérdezem Önt, mert hátha találkozott már ilyen hibával, és talán nem kell elvinnem 100 szerelőhöz mire kitaláljak, hogy csak egy 5000 Ft-os alkatrészt kellett volna kicserélni nem az egész motort.
András
Kedves András!
Ha a gyújtásrendszernél is minden rendben, akkor érdemes lenne Novoth Tibivel felvennie a kapcsolatot: a szelepek megfelelő záródása problémába - azaz lerakódásokba - ütközhet. Egy endoszkópos vizsgálattal hamar láthatóvá válik a hiba okozója, előrehaladott esetben már a motorvezérlő által regisztrált égéskimaradások is alátámasztják a javítás szükségességét.
A gyújtó/befecskendezőrendszer vizsgálata azért fontos megelőző munkafázis, mert az ütemkimaradás sok esetben innen származik, habár a Tsi injektorok meglepően jól bírják az égéstérben zajló körülményeket. Természetesen egy átfogó diagnosztika mindig szükséges, mert egy fojtószelep adaptációs hiba, vagy egy fals légtömeg-érzékelés is megbújhat a háttérben. A vezérlés pontos behangoltsága alapvető tétel: ha a probléma a nagy karbantartás utántól datálható, érdemes azon a környéken is vizsgálódni, de nem hiszem hogy a precíz feladatot bevállaló kollégák hibát vétettek volna.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Hello dokik!
Van egy 2008-as Toyota Avensis T25, benzines, 2 literes autóm nagyjából 290 ezres futással. Az utóbbi időben tűnt fel, illetve kezdett el zavarni, hogy az autó 1000-2000 fordulat között, gyorsításkor meg-megrándul, de nem a rángatás jellegű erősséggel. Hasonló rándulásokat érzek, ha beindítom és üresben jár, mintha valami kihagyna.
Az autó egyébként azon túl, hogy 2 ezrenként megeszik 1 liter olajat, rendesen karban van tartva, szervizintervallumokat tartom, gyertyák cseréje kb fél éve történt meg, kuplungszett is nemrég cserélve. Teljesen amatőr vagyok a témához, ezért még pár paraméter az autó életéből: lambdaszondák cseréjén, akkumulátor, szűrők, olajok, fékek cseréjén kívül más nem nagyon történt az autó életében, ami fennálló hibajelenség, hogy ég a p0420-as jelzés, anno a lambdaszondák cseréje után múlt el.
A hiba minden úttípuson, minden típusú gázadásnál (gyengéd vagy agresszív) jelentkezik de kizárólag 1000-2000 fordulatszám között, utána eltűnik, valamint a korábban említett alapjáraton. Ha autószerelőknek mondom csak hümmögnek, javasolják a gyertyacserét, de az megvolt. Van esetleg ötleted merre érdemes keresgélni a hibát, hogy esetlegesen tudjak orientálni egy szerelőt, hogy legalább mit nézzen meg, mit ellenőrizzen?
Krisztián
Kedves Krisztián!
A fő hümmögést az a liternyi olaj okozza számomra, amely túl hamar lecsusszan a hűséges japán torkán. Ha hosszútávú terveid vannak a T25-össel, ennek az olajzabálásnak feltétlenül a végére kell járnod. Elég nagy valószínűséggel már kék füst is mutatkozik a kipufogó végén - de az emissziómérő tuti lebuktatja a csendesen füstbe menő kenőanyagot. Továbbá a gyertyák elektródáin is látható lehet az elégett olaj maradéka: itt alapvető információként kezelendő, hogy csak egy gyertyán van lepedék vagy általánosan mindegyik szennyezett.
A tárolt hiba a katalizátor hatásfokára utal, melyet a megtett kilométerek és idő vasfogán kívül a bejutó olaj is okozhat - ezt egy átfogó lambda/emisszió teszttel pontosítani lehet. Továbbra is fenntartom, hogy egy célműszeres menetpróba alapvető teszt kell legyen egy hasonló hiba esetén, a megjeleníthető értékblokkok betekintést adnak a motorvezérlő által megfigyelt adatfolyamokról, amelyek a rángatás/kimaradás pillanatában kitűnő hiba-puzzle darabkaként segíthetnek.
Az égéskimaradás alapvetően a gyújtásrendszertől származhat - itt a trafók hibája is felmerülhet - de természetesen a főtengely szempillantásnyi lassulását a benzinellátás gondja és általános mechanikai probléma is okozhat. Hasonló autó esetében jártunk már úgy, hogy gyűrűtörése volt, melyet csak a motor megbontása után lehetett egyértelműen látni, minden működés közben mérhető értéke "zöldmezős" volt a tetemes olajfogyasztást kivéve. A tutit megmondani ebben az esetben sem lehet, az út azonban a fentiek alapján körvonalazható, remélem sikerül végigmenni rajta.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor!
Egy huszonéves, megkímélt, garázsban tartott Mitsubishi Space Wagonról van szó. Ha egy hétnél tovább áll a garázsban, előfordul, hogy miután beindult, hátramenetbe tettem és indulnék, csak erőlködik, megemelkedik a hátulja, de nem megy. Aztán egy durranás, és gurul szépen hátra. Mióta ebben a garázsban tartom a kocsit (négy éve), elkezdett rozsdásodni a kerék körül. Lehet hogy a garázs magas páratartalma a ludas? Jobb lenne neki inkább a szabad ég alatt?
Flórián
Kedves Flórián!
Ha a féktárcsák néhány nap után barnás színűre váltanak, az nem jó jel. Főként ha ezt zárt térben teszik. Egy garázs akkor óvja az autót, ha száraz atmoszférával rendelkezik, az állandó nedvesség a négykerekű egyik legnagyobb ellensége. Az amúgy is korrózióra hajlamos öregecske japán sajnos nagyon rosszul tűri a víz jelenlétét, úgy is el tud indulni a rozsdás lejtőn, hogy kívülről a gyári, rugalmas alvázvédő épnek láttatja.
A kézifék tartós (több hétig tartó) behúzását amúgy sem javasolom ha az autó sík felületen áll: a korrózió és a vetemedés problémaköre egyszerre érinti a hátsó fékeket. A féktárcsa tehát nagyon jó pára-indikátor, ha teheti változtasson az autó tárolási feltételein, vagy a garázs állapotán - valószínűleg az épület sem szereti a vizes közeget.
A fékeket érdemes megbontásos felülvizsgálatnak, tisztításnak, beállításnak alávetni - ez évente egyszer amúgy is javasolt. A korrodált fékberendezés számos kockázatot tartalmaz: a mechanika szorulásán kívül a fékbetét/pofa hordozójának korróziója miatt a kopóréteg leválhat, ami akár a kerék hirtelen blokkolását is okozhatja, az pedig katasztrofális következményekkel járhat. Minden egyes pattanó hanggal és erőlködéssel zajló indulás egy tartóssági tesztnek felel meg: a ragasztás/szegecselés vagy a rozsda bizonyul erősebbnek? A végén sajnos mindig a rozsda nyer.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Kedves Autódoki!
Utolsó mentsvárként fordulok Önhöz. Suzuki SX4 2006 benzines autóm kb. 1 éve kopog, csörög terhelés alatt csak melegen. Mintha 92-es benzint tankolnék, DE nem. Valaki vezérműláncot akar velem cseréltetni, valaki kopogás érzékelőt. Mivel nem akarom és nem is tehetem meg, hogy kidobjam a pénzt az ablakon, ezért kérdezem Önt hátha tudna nekem segíteni!
Gábor
Kedves Gábor!
Vissza kellene menni az időben - legalábbis gondolatban - egy évvel ezelőttre, hogy mi történt az autóval abban az időszakban. Akár egy nem megfelelő gyertya beépítése is okozhat rendellenességet az égéstérben.
Szerencsére egy 2006-os autóban már rengeteg információ kiszedhető a vezérlőegységből menet közben is, feltétlenül neki kell iramodni egy célműszert alkalmazó diagnosztával, hogy a tesztkörök alatt a bejövő adatokból össze lehessen rakni a képet.
Ha ez nem elegendő, akkor egy átfogóbb műszeres ellenőrzésre is szükség lehet. Az üzemanyagrendszer alapvető vizsgálata mechanikus eszközökkel történik, a kopogásérzékelő és a vezérlés állapotának feltérképezése azonban első körben már történhet oszcilloszkóp segítségével, megbontás nélkül.
Érdekes lenne bekukkantani az égéstérbe/szelepek tányárjaira is egy endoszkóp segítségével, ahogy az injektorok befecskendezési jellemzőit is jó lenne megfigyelni - ha az adatok a keverékképzés felé terelik a gyanút. Az felettébb érdekes kérdés, hogy mondjuk 100-as benzinnel hogyan viselkedik az autó, illetve hogy a vezérlőegység adaptációs értékeinek alapbeállítása után is tapasztalható marad-e a jelenség.
Sajnos egy általános időhiányban szenvedő műhely - a kontinens műhelyeinek 95 százaléka - nem alkalmas az ilyen bogarászós munkára, érdemes olyan helyet keresni, mint például Novoth Tibor műhelye, vagy az Injektor.hu csapata, ahol valamilyen csoda folytán még képesek nyugodt mozdulatokkal, hideg fejjel gondolkozni ebben a rohanó világban.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor!
Lenne egy problémám, megpróbálom nagyon részletesen leírni, hogy hátha betudná azonosítani az okát. Opel Vectra C 1.8 GTS 2003.12. Alapjárat szép, kuplung puha, váltó szépen jár. 1-esben nem és kettesben szinte alig hallható búgás és egy kis cicergés jön a motortérből, inkább a bal oldalról, de lehet csak süket vagyok. 3-asban már tisztán hallható, 4-esben pedig már zavaróan hangos, 5-ösben már a motorzaj is bekavar, de fokozattól és sebességtől függően egyenesen arányosan növekszik a búgás.
Ez a hiba benyomott kuplunggal teljesen megszűnik, 100 km/h-nál üresbe rakva teljesen csendes, gázadásra is. Egyébként gyorsításnál jön az erős búgás, illetve motorféknél. Picit benyomva a gázpedált is megszűnik a hang, olyan se nem gyorsuló, nagyon picit lassuló állásban. Gázról hirtelen lelépve a motorfék, amilyen szakaszosan működik úgy szakaszosan is jelentkezik a búgás, olyan hangja van, mint a régi buszok difijének, az a süvítő morgó éles hang. Kerékcsapágy kilőve szerintem, difi kinyomott kuplungnál elhallgathat? Vagy váltó lesz?
Köszönöm előre is, ha tudna segíteni! Richárd
Kedves Richárd!
A sebességváltó olajtöltetét érdemes lenne leengedni és egy teljesen tiszta edényben összegyűjteni ellenőrzés céljából. Ha fémesen csillogna a kenőanyag, az nem lenne túl jó hír: a váltóbelső forgácsolódásán kívül a forgácsos olaj kenőhatása elég pesszimista jövőképet fest.
A váltóban levő differenciálmű meghibásodása valószínűsíthető, itt a csapágyhibából/kopásból adódó pozíció/fogprofil problémák okozhatnak bajt, ráadásul leginkább olyat, amely alkatrész/fődarabcsere nélkül nem orvosolható.
Az autó használatát nem javasolom a hiba feltérképezése és javítása előtt: ha javításra kerül a sor, érdemes egy másik váltót talonba tenni. A gyári alkatrészekkel való javítás igen költséges lehet, egy árfekvésben lefelé csúszó autó esetében biztosra vehető a gazdasági probléma, a ráköltés/eladhatósági ár képlete nem jönne ki mosolygósra.
Természetesen előfordulhat, hogy egy hézagolással, csapágybeállítással a rendellenes hang talán még megszüntethető: ebben az esetben az előbbi károgásomat tekintse alaptalannak. Egy olyan műhelyre van szüksége, ahol a sebességváltó mechanikus ellenőrzése tökéletesen megvalósulhat. Biztosan talál ilyet a lakóhelyéhez közel, a technika nem túl bonyolult, a szervizek szabad kapacitása azonban manapság hatalmas problémát jelent kontinens-szerte.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor!
A segítséged szeretném kérni az alábbiakban leírtakra. Egy 2004-es 3 ajtós 1.9 Jtd 16v Fiat Stilom van. Az autó folyamatosan jobbra húz. Nagyobb sebességnél, 100 km/h felett úgy érzem imbolyog az autó, nagy a kormány holtjátéka. Voltam futóművesnél (többnél is), nem lóg semmi, a futómű nyíl egyenesen áll.
Amik cserélve lettek: gátlók elől-hátul, toronycsapágyak, stabpálcák, rugók szintén elől-hátul. Mindkét első komplett lengőkar. Sajnos csak megy a találgatás. Én arra gondolok, hogy esetleg az elektromos szervóval lehet valami probléma.
László
Kedves László!
Az elektromos szervó biztosítékának kihúzása után az autó kvázi hagyományos üzemű kormányművel tesztelhető, így a rásegítő hibája kiszűrhető. A hasznos kényelmi extra valóban képes az autó egyenesfutását befolyásolni, habár a célműszer egyik nagyon fontos beállítási funkciója a rásegítő-egység nullpont/egyenes-helyzet kalibráció amely minden javítás/tápfeszültség probléma/éves karbantartás esetén elvégzendő a fojtószelep tisztítás/kalibrációval együtt. A futómű-húzás alattomos dolog is lehet, akár egy hátsó gumiabroncs is okozhat hasonlót.
Ha a futómű valóban atomstabil és a biztosíték/kalibráció teszt sem jár sikerrel, a gumiabroncsok tudatos, tesztszerű felcserélésével és néhány próbakörrel ki lehet sakkozni az esetleges szerkezeti hibájuk miatti oldalhúzás okozóját. Ebben az esetben egy-egy próbakör erejéig nem számít a forgásirány és az oldalhelyes elhelyezés sem, itt a hibás abroncs keresése a cél. További holtjátékot okozhat a kormányoszlop környékén található néhány csatlakozási pont is, ezen a területen is érdemes kutakodni. Kellemes kerékkulcs-kezelést kívánok!
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Üdvözlöm!
BMW E30 318is M42b18. Meleg motornál leállítás után kb. 20 perccel nehezen akar indulni a motor és a benzinnyomás nem megfelelő. Ha beindult a motor a nyomás már megfelelő. Benzinpumpa csere után kezdődött ez a hibajelenség.
Ádám
Kedves Ádám!
A frissen beépített üzemanyagszivattyú környékén kell körülnézni, sajnos nem nagyon lehet megúszni az ismételt szétszedést. Egy "T" idommal rácsatlakoztatott nyomásmérővel azonnal láthatóvá válik a probléma, az üzemanyagrendszer leürüléséről lehet szó alapvetően.
Okozhatja ezt egy rosszul összerakott in-tank egység (a csövek, bilincsek, csatlakozók általában cserére szorulnak ilyen korú autó esetében), de akár maga a szivattyú is lehet hibás - ez márkás termék alkalmazása esetén nem annyira jellemző, habár a kínai nyomdafesték sok mindent elbír. A rendszerbe épített nyomástároló lényegében egy külön kamra, ha ezt valaki kihagyta a sorból, akkor is lehetnek problémák.
A szivattyú működése a kor megszokott sémája szerint történik: gyújtás ráadásakor néhány másodpercig fut a szivattyú, majd az első gyújtószikra (fordulatjel) megjelenésekor kap ismét vezérlést. Természetesen itt villamossági bibi is közbeszólhat, de az nem nagyon esne egybe a pumpa cseréjével. Hasonlóan nehéz melegüzemi indulást eredményezne az is, ha a motor hőmérséklete fals értékként kerül a vezérlőbe, vagy a mechanikus-torlólapos légtömegmérő kopott pályájú, esetleg tekergetés áldozata lett.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Helló doki!
2002-es 1.4 tdci Fiesta műanyag nívópálcájának letörött vége, pont a jelző rész felső kezdeténél. Ránézésre nem most, mert a törött ponton olajos a műanyag, kérdés, hogy okozhat-e problémát a letört pálca darabkája a motorban?
Péter
Kedves Péter!
Sajnos gyakori probléma, hogy az amúgy olajban futó, kenőanyaggal álladóan érintkező alkatrészeket olyan anyagból sikerül legyártani, amely nem bírja az olajat. Igaz lehet ez számos gyártó nívópálcájára - ami pont az olajszint környékén veszti el úgy a végét, mint a gyík a farkát - de sajnos a kartergáz-csövek is hasonló cipőben járhatnak típustól nagyjából függetlenül.
Az autó éves karbantartásakor érdemes a motortérben kicsit nézelődni, fogdosni, matatni, hogy az ember meggyőződhessen arról, hogy egyik (víz/levegő/olaj/karter) cső sem akar felhagyni tartósságával, mert az út szélén megoldást keresni sokkal rosszabb lesz. Az olajteknőbe esett centis darab ritkán okoz problémát, általában a karter alján elfekve várja a kiszabadítását, vagy rosszabb esetben az olaj-felszívókosárba ragadva teszi ugyanezt.
A Ford esetében nem kizárható, hogy valamelyik egyéb típus rendelkezik azonos méretű, de fémből készült nívópálcával, igaz ez leginkább próba/tapasztalat alapján működik. A pálca cseréje minél előbb javasolt, mert a kis turbódízel azért fogyaszthatja az olajat, leginkább autópályás üzemeltetés során, tehát viszonylag gyakran kell(ene) ellenőrizni a szintet.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Üdv dokik!
Abban szeretnék segítséget kérni hogy idén tavasszal vásároltunk egy Peugeot 307 kombit. Break az autó. Két felnőtt 3 kis gyermek használja, jelenleg tökéletesen meg vagyunk elégedve vele. Szeretjük.
Kilátásba helyeztük hogy bővülne a család, ellenben ha jól tudom ugyanezen autónál az SW akár 7 személyesre is bővíthető. Van-e arra mód hogy a szeretett autónkat ne kelljen értékesíteni és egy másik oroszlánt venni? Betehető-e egy újabb ülés a csomagtartóba 6. helyként?
László
Kedves László!
Sajnos az SW és a kombi padlólemeze nem azonos a harmadik üléssor szempontjából, hiányoznak róla az ülésdokkoló nyílások, a biztonsági övek és a padlószint is eltérő. Az üvegtető nélküli kombi tetőlemeze amúgy is sokkal kevesebb fejteret nyújtana a bent ülőknek - igaz az eleve hétüléses kivitelben sem túl kényelmes 150 centi felettieknek az utolsó sorban ücsörögni.
Egy erőteljes ráfutásos baleset esetén pedig a harmadik sor egyenesen veszélyesnek mondható, hacsak nem lovagkori páncélban foglalnak helyet a kistermetűek: mondjuk Kiskirályfi a Süsüből ideális utas lehetne.
Ettől függetlenül hangulatos és praktikus kivitel az üvegtetős SW és a vételára is mostanában éri el a mélypontot: az egykor 5-7 milliós autók jelenleg egymillió körül keresnek és találnak új gazdát. A benzinesek sokkal kevesebb rejtett költséget tartalmaznak mint a HDi motorosak, habár abból a FAP nélküli 2.0 verzió még mindig egy strapabíró, ütőképes igáslónak mondható. A döntésben nem nagyon lendítettem előre, viszont jó fejvakarást kívánok! Amúgy oroszlánt is párosan jó tartani, de ha lehet ne két hímet.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt autódoki!
Most vettem egy 2009-es VW Jetta, 1.6 benzines, 120 000 km-et futott autót. A szivargyújtó nem működik, az aljzatban nincs áram, a csomagtartóban lévő aljzatban nincs feszültség, a biztosítékok jók. A szerelő azt mondja, ha nincs kábelszakadás, akkor komoly javításra lesz szükség. Szerinte akkor a motorvezérlő, vagy a biztosíték panel ment ki, ez nagyon sokba kerül kb. 4-500 ezer.
Pál
Kedves Pál!
A szivarozás drága hobbi, de azért ne fizessen érte félmilliót - vagy ha igen, akkor inkább valami jóféle kubai cuccért. Keressen egy autóvillamossággal komolyabban foglalkozó szervizt/szakembert a lakhelyéhez közel, aki a nevezett áramköröket behatóbban megvizsgálhatja.
Nem néztem utána a kapcsolási rajznak - ehhez egy alvázszám jól jönne - de a motorvezérlő nem sok vizet zavar a problémával kapcsolatosan.
Legrosszabb esetben a nevezett pontokra utólagosan beépített, szakszerűen elvezetett, biztosított áramkört is ki lehet építeni: amíg sodrott rézkábel, ötlábú relé, szabványos saru és forrasztószett van a világon, nagyon nem szabad kétségbe esni. Ha mégis eljutna Kubába, fényképezzen nekünk valami ütős verdát kérem, addig is stabil 12 Voltot kívánok!
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Üdv doki!
Van egy 2001 évjáratú A140, 1.4 benzines Mercedesem. Az autó feketén fűstől, ami nem látványos, de az aszfalton látszik kis koromfolt és kellemetlen szaga is van. A gyertya tiszta korom. Mindkét szonda cserélve lett a katalizátorba, olajcsere is volt. Légszűrő is, de semmi változás, olajat nem eszi, hidegen kicsit rosszabbul megy, de indul jól. A gép szerint lambda vezérlés önadaptáció túl enyhe, ezt írja és mindig visszajön a hiba. Talán motorvezérlő baja lehet?
Feri
Kedves Feri!
A hibakódok olvasása sok információval szolgál, kiindulási alapnak elfogadható, de egy az egyben sosem szabad azt cserélni amit a gép problémásnak lát. A fekete füst egy benzines autó esetében nagyon dús keveréket jelent: a hatalmas fogyasztáson, kellemetlen szagon, a katalizátor gyors kivégzésén és az egyenetlen járáson túl a motorolaj gyors felhígulása is kockázatot jelent: a benzinszagú kenőanyag veszélyt jelent a motor mechanikájára, egy főtengely/csapágyhiba pedig ennél az öreg csillagos kisautónál is erősen gazdasági totálkárt jelentene.
A hozzávaló célműszer segítségével rengeteg működési paraméter megjeleníthető az autó tizenhét éves kora ellenére. A fojtószeleppel egybeépített vezérlőegység természetesen lehet hibás - habár a kábelkötege is szeret kapitulálni - de ezt a megállapítást igencsak alá kell támasztani néhány méréssel.
Dúsulást okozhat a motor hőmérséklet-érzékelőjének hibája, a szívócső nyomás-jeladójának problémája, ezek áramköri gondja is, de nem szabad megfelejtkezni az üzemanyag-oldalon előforduló bibikről sem: pl. üzemanyagnyomás szabályozási hiba, injektor kopottság/szennyezettség, stb.
Valamint az örökérvényű kiindulópont: a légszűrő/szívórendszer dugulása, keresztmetszet-csökkenése. Köszönöm kitartását - kétszer is elküldte levelét, mivel elsőre nem kapott választ. Olyan sok a fóka, hogy ez az egyszem vadász nem bírja szusszal: mondjuk a fókavadászat nem is túl menő manapság, inkább a levelek megválaszolását igyekszem felpörgetni.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor!
Másfél hónapja vettünk egy Kia Rio-t, 1 literes, 3 hengeres t-gdi, 120 lóerő, 6 sebességes. Jelenleg az autó ment 2800 km-t és nem ment le a fogyasztás. Most 8,9 literen van, 98-as üzemanyagot tankolunk bele. A mai napon visszavittem az autót a szalonba, hogy nézzék át és közölték, hogy ez a fogyasztás teljesen normális és le fog menni maximum 7 literre a turbó miatt.
Igaz a szalonban, amikor vettük, azt mondtak többször is, hogy 5,5 l az átlag fogyasztás (városi és autópályán vegyesen). Azt mondjak, varjunk 5-6000 km-ig, akkor fog beállni a fogyasztás. Mi a véleménye, le fog menni legalább 6 l/100km -re?
Attila
Kedves Attila!
Bízzon a mérnökökben, mást egyelőre nem nagyon tehet. A prospektusokban természetesen előfordulhatnak kisebb-nagyobb túlzások, túlkapások: ezekről az autók teszteléseit végző kollégáim többet tudnának mesélni. Az autó fedélzetén felvonultatott technológia rendkívül fejlett, a környezetvédelmi szabályozások pedig nagyon szigorú keretek között tartják a károsanyag-kibocsátást ami az üzemanyag-felhasználással is szoros kapcsolatban van.
Ha ez az első turbós, közvetlen befecskendezésű, modern autója, bizonyára szokatlan lehet a jármű viselkedése: az előző generációs, háromhengeres, ezres kisautók régebben majdhogynem' a leállósáv és a gyep közötti szűk vonalon poroszkálhattak az autópályán, ma pedig a belső sávban koptathatják a bal indexeiket ha a sofőr éppen sietősre venné.
Ezzel együtt visszafogott stílusú vezetéssel akár megdöbbentően kevés benzin fogyhat egy ciklus alatt. Érdemes alkalmazni az autó által biztosított fogyasztáscsökkentő segítségeket - pl. sebességváltás esedékesség-jelző, tempomat, stop-start: ha az ember a saját feje után megy, általában súlyos deciliterekkel többet gurít le az autó torkán (pl. egy DSG váltó kézi kapcsolgatása mindig rosszabb fogyasztást eredményez, mint a gyári, komótos tempót diktáló automata üzemmód) A nyugodt stílusú, lendületből autózással szintén energiát lehet spórolni, ahogy a klíma és a világítás ésszerű használatával is. Ismerje ki az új autó viselkedését, tulajdonságait, használati módjait.
Érdemes néhány márkatárssal összeismerkedni - erre a mai közösségi oldalakon percek alatt lehetősége van, továbbá rengeteg letölthető alkalmazás is segít a fogyasztás állandó, pontos regisztrálásában.
Az új gyártási metódusok, technológiák miatt a "bejáratós motor" fogalma homályba vész, mégis előfordulhat, hogy a nullkilométeres motor fogyasztása magasabb lehet az első néhány ezer kilométer alatt. Mivel a vezérlőegységekbe sem látunk bele - a gyárak meg nem kötik az orrunkra - az sem elképzelhetetlen, hogy a motorvezérlés teljesen más keverékképzési stratégiát használ az új autó esetében az első időszakban, melyet automatikusan felülírnak az eltelt kilométerek, vagy a kollégák az első szervizlátogatás alkalmával.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Üdvözlöm.
Hyundai Getz 1.1 benzin 49kw 2007: Koccanás után kilyukadt a vízhűtő, cserélve lett egy utángyártott NRF márkájúra. Az új hűtő meleg műanyag szagú, nem csepeg, nem fogy a víz. Azt szeretném tudni hogy ez normális egy új hűtőnél?
Aladár
Kedves Aladár!
Jelentem, a nem csepegés normálisnak tekintendő (kaján mosoly: ON) Az utángyártott alkatrészek esetében azonban érdemes megvizsgálni az adott darabot, mert az olcsóbb kategóriájú gyártók sajnos az anyagválasztásban és felületkezelésben sem járnak az élen - ezért tudják kvázi kedvező áron adni a terméket.
Pont a nevezett márkánál lepődtem meg azonban, hogy némely klímahűtőjüket - elnézést, kondenzátorukat - vákuumozva, dugózva lehet megvásárolni, így egy gyors tömítettségi teszt is lefut a felhasználó kezei között a kibontás közben. Hatásfok-csökkenés vagy sem, a túl pőrének vélt lamellákat bizony le szoktuk festeni, hogy az első tél alkalmával ne induljanak el a gyors korrózió irányába: tapasztalataink alapján néhány vékonyabb festékréteg optimálisan illeszkedik a rendszerbe.
Van olyan, hogy az új alkatrész fura szagú egy darabig - egy éve az öreg bajorom új kipufogósor-tömítése két hétig ontotta magából az égett gumiszagot (pedig gumi nincs is benne) aztán szerencsére elmúlt neki. Ha a büdi alkatrész működése amúgy rendben van, ezt az időszakot át kell vészelni - mondjuk dobtam már ki tökúj' gumiszőnyeg-szettet egy hét után, mert nem tudtam megmaradni a kocsiban a szagától. Szóval kitartás és árgus szemek!
Remélem segíthettem! Gulyás Márk -www.deltamark.hu
Kedves Autódoki!
Adott egy 2003-as E85-ös BMW Z4, 120 ezer (valós) km-el. A diffi, kardán, féltengelyek környékén lehet valami probléma, de minden szerelő csak találgat, így nem szeretnék "találomra" méregdrága alkatrészeket cserélni.Kíváncsi lennék az Ön véleményére.
A tünet a következő: előre/hátra irány váltásnál, elinduláskor fémes pattanó hang hallatszik hátulról az autó alól. Menet közben semmi rendellenes tünet nincs, esetleg erős motorféknél hallatszik a pattanó hang egyszer. Ha lehet viccesen hangutánzó szóval megfogalmaznom, akkor "ping" hallatszik. :) Azt gondoltuk kardánkereszt, vagy féltengely, de ha behúzom a kéziféket, akkor nem produkálja a pattanó hangot, így ez az elmélet is megdőlt. Hardy tárcsa már cserélve lett.
Balu
Kedves Balu!
Pedig a "ping" bizony a kardán nyelvezete szerint azt jelenti általában: kisebb porcleválásom van, javíts meg kis gazdám! Nem feltétlenül a kardánkereszt lehet a hibás: a féltengelycsuklóhoz hasonlatos erőátviteli elem, vagy a ricnis agy/hüvely szintén lehet hézagos, melynek hangja a csőtengely miatt felerősödhet, így jól hallhatóvá válik.
Nemcsak az olaj a legjobb szerelő, de a zsír is az: a ricnis rész kiszáradása esetén nő a kopás kockázata, ahogy a kiszakadt gumiharangok sem túl bíztatóak. Ha a gyári kereszt nem zsírzógombos, cseréje esetén érdemes olyat beépíttetni: az olajcserénként megzsírzott kereszt elméletben örök darab lesz az autó alatt.
A féltengelyek ellenőrzését is érdemes elvégeztetni, sokszor rosszindulatú károgás indul meg a differenciálmű hibájával kapcsolatban, pedig csak valamelyik csukló kezdett el egyre hézagosabban működni, ami egy erősen önromboló folyamat.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt TotalCar!
Még tavaly nyáron történt, hogy a motorom (2004-es Aprilia Scarabeo 500) akkumulátorára feltöltés után rosszul csatlakoztattam vissza a 4 db kábelt, mire az szikrákat vetett, füstölt és "amperszag" lett, illetve valami kerregő hang is jött a műszeregység alól. Pár másodpercig nem is tudtam megszakítani a szinte összeforrt kapcsolatot. Az egyik kábel csatlakozója meg is olvadt, azt kicseréltem.
Amikor végre helyesen csatlakoztattam a kábeleket és ráadtam a gyújtást, észrevettem hogy elállítódott a km óra állás! A korábbi kb. 19 ezer km-ről több, mint 84 ezer km-re. Azonnal az jutott eszembe: ezt senki nem fogja elhinni nekem. Még úgy sem, hogy mielőtt megvettem a motort a kollégámtól (aki gondos gazdája volt), lekértem a KEKKH-tól az adatait, minden rendben volt vele.
Kérdésem: ki vagy milyen cég tudja nekem ezt visszaállítani? Hogyan igazoljam, a valós km-t? A motort az eset után szerelőhöz vittem, bár teljesen használható volt. Ott valamit kicseréltek benne, nem töltötte rendesen az akkumulátort (ez ennek amúgy is a típushibája: alapjáraton többet fogyaszt, mint tölt). A szezon végéig még használtam a motort. Eléggé keveset megyek vele, havi 4-700 km-t, 2018-ban még nem is használtam.
Tamás
Kedves Tamás!
A fordított polaritás nagyon gonosz dolgokat művelhet, főleg egy digitális rendszerben. Elvi síkon az elektronikákban található védelem erre az esetre, de a gyakorlatban sokszor térdre kényszerítik a rendszert a felcserélt kábelek. Ha a motor többi funkciója rendben van, szerencséje volt.
A műszeregységet véleményem szerint az autók műszerfalait javító műszerészek rendbe tudják hozni - sajnos ez részben szoftveres függőséghez is kötött. Lépjen kapcsolatba a budapesti Alig utcában található, évtizedek óta működő csapattal, szerintem lesz megoldás a problémára.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - deltamark.hu
Helló Autódoktor!
Kérem segitsen! Opel Astra G/1999/ x12xe típusú autóm ha a külső hőmérséklet meghaladja a kb. 18-20 fokot csak sokára indul. Egész télen "pöccre" indult, három hete ismét vacakol. Hibakódot olvastam: P0335, viszont törölni nem lehet. A vezetéket és az adót végig ellenőriztem jó. Arra jöttem rá, ha a MAF szenzorra ráteszek fagyasztott pl. borsót, pár perc múlva indul. Nem tudom, jól emlékszem-e, mintha olyat olvastam volna valahol, ha ezt a hibakódot nem lehet törölni, az ECU-val van a baj.
Kérem ha lehet segítsen. Gábor
Kedves Gábor!
A tárolt hibakód a főtengely-pozíció/fordulatszám jeladójának hibáját jelzi, amely tipikus Opel-problémának tekinthető. A kezdetben csak melegben csendben maradó - azaz újra nem induló - motor egy idő után végleg üzemképtelen lesz, és ez mondjuk egy külföldi nyaralás esetén elég nyűgös lehet.
A "zöldborsó a tömegmérőre" olyan hatással van a működésre, mint az egyszeri brit esetében a cukor, melyet a teájába csak a keverés idejét meghatározandó rakott: valószínűleg az a néhány perc kell a motorblokkban elhelyezett műanyag szenzornak ahhoz, hogy ismét üzemképes hőmérsékletre jusson a belseje.
A motorcsalád összes benzines tagja érintett a problémában, a gyári szenzor cseréjét érdemes megejteni: az újabb alkatrésszel már csak ritkán fordul elő probléma - már ha nem valami olcsó utángyártott darabot építtet be. Az "olcsó a végén drágább" effektus itt is igaz, mindig érdemes a gyári minőséghez ragaszkodni: habár a gyári dobozban is a márkás beszállítók termékei lesznek elrejtve, tehát az okosan kiválasztott alkatrésszel úgy spórolhat, hogy az nem megy a minőség rovására. A motortérben elhelyezett ECU valóban hibázhat, de akkor általában több törölhetetlen hiba is kibéreli a hibatárolót egy időre.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor!
Adott egy 15 éves Wagon R+. Az autó üzeme után, hiába hűl vissza a motor, a kiegyenlítő tartályban marad a hőtágulás miatt oda távozott víz, és még másnap is a hideg motornál levéve a hűtő sapkáját, túlnyomás maradt a rendszerben.
Lehűlés közben nem szívja vissza a vizet a blokkba. Ezért két-három rövidebb út után (20-40 km) forralja a vizet. Ekkor leszívjuk a kiegyenlítőből a vizet, és visszatöltjük a hűtőbe. Hosszú távon (100-200 km)viszont mindig felforr a víz. Már több kiegyenlítőtartály sapka is ki lett próbálva, működő autóról is, de a hiba maradt.
Amúgy a víz csak annyira fogy, amennyi a forráskor esetleg távozik, nem látni a kipufogón keresztül távozó vizet, és a víz nem olajos, az olaj nem vizes.
Péter
Kedves Péter!
A hűtőrendszer működési-nyomás tesztjét érdemes lenne elvégeztetni, ha erre nincs mód, akkor a jó öreg hűtőcső-tapizós módszer marad.
Ha a hengerfej/tömítés hibája miatt az égéstér nyomása a hűtőrendszerbe jut, egy előrehaladottabb állapotban már hideg üzemben is néhány percen belül kőkeményre fújja az összes gumi-vízcsövet, pedig ennek az állapotnak csak nyitott termosztátnál, üzemi hőmérsékleten kellene beállnia, és akkor is egy szabályozottabb formában: a csövek túlterhelése normál üzemben nem valósul meg.
Ha ez a jelenség áll fenn az autó esetében, akkor a hűtőrendszerbe jelentős szennyeződés is jut az égéstérből, ennek egyik jele a hűtőfolyadék megváltozott szaga és a lerakódások a csövek/tartály/sapka felületein. Az időszakos - néhány évente elvégzett - hűtőfolyadékcsere elmaradása esetén - ez tipikus probléma - a rendszer alapjában véve elszennyeződik: a fűtőradiátor, a hűtő és a kisebb keresztmetszetű csövek dugulása előfordulhat, ami légteleníthetetlenséghez (ezt a szót mondja ki egy német, haha), áramlás csökkenéshez, végső soron felforráshoz vezethet.
A lerakódás a termosztátot sem kíméli: itt is pontatlan működés diagnosztizálható, valamint a testén levő kalibrált átmenőfurat dugulása esetén a panaszolt jelenség is előfordulhat.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Kedves Doki,
Egy E46 330Ci kapcsán szeretném kérdezni, hogy melyik az optimális "mozgatási időköz", azaz a napi szintű, gyerekes (nyúzható) autó mellett ezzel tényleg csak egyedül, jó úton, általában hétvégén megyek egy-egy kört (értsd néhány 10 km-t) – ez a nyári időszak, ahol egyébként nyitott oldalú garázsban áll.
Télen elviszem a szüleimhez, ahol a garázs zárt, viszont nem helyben van és (kisgyerekes) család mellett egyébként sem egyszerű a logisztika, szóval télen kb. havonta egyszer (ha száraz az út) szoktam átmozgatni. Ez így OK abból a szempontból, hogy ne tegyen kárt a sok állás, vagy inkább gyakrabban kéne?
Attila
Kedves Attila!
A havi egy séta részben praktikus, így az akkumulátort sem kell lekötni és még fel is töltődik az élményút alatt (a sofőr is). Ha ennél gyakrabban menne az autóval, az már függőség - ami amúgy is fennáll, de így még talán titokban tartható.
Egy teljesen száraz garázsban akár tovább is állhatna az autó érintetlenül, de ebben az esetben az akkumulátor lemerülése ellen lépni kell – mondjuk egy csepptöltő alkalmazásával. Mivel a forgalomból való időleges kivonás fél évre szól, egy hobbiautó esetében a November-Április időszak még túlélhető lehet, már ami a függőséget jelenti, azonban költségek tekintetében így némileg csökkenthető a forintok felesleges áramlása.
Minden jó szándék ellenére a hidegindítások azért nem tesznek jót a motornak, de ez már csak ilyen dolog. Egy előmelegítős, szekunder villany-olajszivattyús kialakítással jobban lehetne óvni ezeket a gépeket a szárazon forgástól, de ez részben csak álom marad, az alap konstrukciót nem lenne könnyű megváltoztatni.
Itt a Parkoló Parádék időszaka, nehogy lemaradjon róla!
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu