Tisztelt autódokker!
Rover 75 fékbetét kopásjelző világít, betétek cserélve, egy vezetékes a visszajelző. (2001 td 2000 ccm) Ha ki van véve a helyéről, akkor is világít. Fék jó, ABS hatékony. Esetleg nyugtázni kell? A látható helyeken a vezeték egészséges. Vagy egy vezetékesnél is lehet szakadásjelző, és cserélni kell az érzékelőt, szemre még jónak látszik, a betétbe be pattintható kivitel.
László
Kedves László!
Emlékezetem szerint a részben BMW alapokon nyugvó 75-ös fékvisszajelzője nem igényel visszaállítást - a diagnosztikai műszereink menüjében sem találtam ilyen lépést, és az elmúlt évek 75-öseire visszagondolva sem volt szükség erre a fázisra. A használt - egyszer már működött - visszajelző azonban mindig hibát fog jelezni, tehát a fék javításakor a visszajelzők cseréje nem elhagyható.
Legtöbb fékgyártó a szettel együtt adja a kábeleket, de külön is megvásárolhatóak. Sajnos a korrózió az autó kábelkötegeit sem kíméli, a nevezett modell esetében elég gyakori az ép szigetelés alatt megfeketedett vezető, ami rengeteg kontakhibát okozhat. Gyakori a külső hőmérséklet hibás kijelzése, de a motortér egyik kötege sincs biztonságban. Ha az összes kábel új, de a visszajelző ragaszkodik a mutatkozáshoz, a villamos bogarászás nem maradhat el, a leragasztott visszajelző is megoldás, de korántsem túl angolos.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Üdv Dokik!
Mercedes 200 diesel (2000 cm3) C class 1994. Nem működik a féklámpám egyik oldalon sem. Kivettem a fékpedálnál levő kapcsolót, de műszeres mérés szerint az jó. Az izzókat is kimértem, azok is jók. Mi lehet a hiba és hol lehet kezdeni a javítást?
Károly
Kedves Károly!
A típusban két fajta féklámpa kapcsoló is előfordulhat: kettő és négy csatlakozós kivitel, ez utóbbi az ABS/ESP-t tartalmazó autókban található meg. A kétszer két láb két kapcsolót takar, melyek egymással szemben dolgoznak - amíg az egyik nyitva van, a másik ugyanakkor zárva, és fordítva.
Bármely kivitel is lenne a pedálok felett, a tápfeszültség meglétének ellenőrzése az elsődleges feladat, nem kizárt hogy egy sima biztosíték probléma áll a háttérben, melyet akár egy zárlatos utánfutó is okozhatott. Szerencsére a típus biztosítékai a motortérben jól látható helyen, konkrétan lokalizálhatóan kerültek elhelyezésre, a kétnyelvű leírás alapján könnyen azonosítható a releváns biztosító.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Jó napot!
Segítségüket szeretném kérni: van egy 1997-es 1,2-es Fiat Puntóm. Hiába cseréltem ki hátul a fékdobot újra a fékbetétekkel együtt, akkor sem fog egyáltalán, légtelenítve is lett, nem értem! Helyi autószerviztől vettem a betéteket - újak, de ezeken nincs rajta az a rugós szabályzó hanem simák. Teljesen be van spanolva a kézifék bowden, és semmi nem fog.
Mi lehet a baj? Károly
Kedves Károly!
Kérem, ne haragudjon meg, de az a baj, hogy nem ért hozzá. A fék pedig teljes mértékben az a kategória amit TILOS otthon piszkálni, mert emberéletek lesznek veszélyben, ha az autó irányíthatatlanná válik.
A fék egyszerű szerkezetnek tűnik, de nem az. Fontos beállítási sorrenddel rendelkezik, és a komponensek egymáshoz való illesztése is alapvető szakmai feladat. Rengeteg kivitel került ki a gyárból - köszönhetően a sok beszállítónak és a jármű műszaki fejlesztésének - ezek a gyártmányok nem keverhetőek össze egymással.
Az említett autószerviz minden bizonnyal vállalja a náluk vásárolt alkatrész szakszerű beépítését, így a termék garanciája is megmarad, és ön is biztos lehet benne, hogy az autó ott fog megállni, ahol ön szerette volna.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Kedves Autódoktor!
'99-s G Astrám van, 1.4i. Javítás után van a klímakompresszor, gáztöltéskor az alábbit tapasztaltuk. Klíma bekapcsolásakor nem indul a klímahűtő ventilátor, hanem a vízhűtő ventilátorral jár együtt, ha az indul, indul ez is, ha megáll, megáll ez is. Hibára gyanakszom, mert egyből indulnia kellene, de munkatársam Astrája is pont így dolgozik. Ez így normális? Vagy mindkettőnknél hiba van?
Attila
Kedves Attila!
Rengeteg hűtési stratégia létezik - már ami a klíma/ventilátor működésével kapcsolatos. Az egyik leggyakoribb az AC gomb megnyomása után egyből lassú fokozaton járó ventilátor - ami a nyomáshatár elérésekor a nagy fokozattal lép akcióba, a másik általános kivitel pedig a nyomásviszonyok alapján, több lépcsőben kapcsolós verzió.
Az Opel esetében ha jól emlékszem a két ventilátor a hűtők előtt és mögött helyezkedik el, a lapátok egyszerre történő üzeme a jó hatásfok érdekében valósulhat meg. Vezérlésükről ugyanaz a külön elektronika gondoskodik, csatlakozóit időnként érdemes ellenőrizni, a korrózió és a rágcsálók is kárt tehetnek az igen fontos áramkörökben.
Ha a klímás műhelyben a nyomásmérők mutatóit figyelve a nyomás emelkedésével a ventilátorok bekapcsolása a presszúra normál tartományba esését eredményezi, minden oké. A célműszeres matatás most se maradjon ki a válaszomból: most azért lehet célszerű, hogy a ventilátorok szoftveres működtetésével azok üzeme ellenőrizhető legyen, a rendszer esetleges tárolt hibáit pedig azonosítani lehessen. Az Opel is több beszállítót vett igénybe rendszerei kiépítésekor, így a komponensek kivitele és működése eltérhet akár két hasonló autó esetében is. A fenti vizsgálatokkal a rendszer működése teljes mértékben megfigyelhető.
A klíma töltése után valószínűleg a kolléga minden paramétert jónak ítélt, a rendszer megfestése miatt azonban érdemes néhány hét múlva egy gyors szemlét csináltatni, hogy biztosra mehessen az ember a rendszer tökéletes tömítettsége irányában. A legjobb mértékegység a rosszul működő klímára a homlokról cseppenő izzadtságcsepp/másodperc. Ha ez az érték nulla, a rendszer alapvetően ellátja feladatát.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt autódoktor!
Nekem egy 2007-es Opel Astra G-m van, Z14XEP. A szervizben elkövetett olajcsere után nem sokkal vettem észre, hogy a motorhiba lámpa (kisautó villáskulccsal) világított indítás után még pár másodpercig, aztán elaludt, menet közben nem világított. Ez a jelenség most is fent áll. Általában indítás után 1 másodperccel kialszik a lámpa, de ritkán előfordul hogy több másodpercig világít. Kivillogtattam, hogy van-e motorhiba és kettőt is kiadott: Az 1526-ot és a 0139-et. Persze az 1526-ról rögtön a mohácsi vész jutott eszembe. A kocsi 50000 km-t futott eddig. 5w-30-as olaj van benne, és Shell v-power 95-ös üzemanyaggal megy évek óta. Az autóval egyébként nincs gond, nem rángat, jól húz, stabil az alapjárat.
A kérdésem a következő: Mi okozhatja a hibát,és mennyibe fájhat ez nekem ha beviszem a márkaszervizbe.
Vikingharcos
Kedves Vikingharcos!
Szerintem is a mohácsi vész a megoldás. Egy történelmi szempontból érdeklődő Opel került önhöz, becsülje meg! Amíg a kocsi a negyedikes törikönyvet szkenneli a kesztyűtartóban, érdemes a motortérben is kicsit tevékenykedni - erre a legjobb megoldás visszavinni a szervizbe, hadd bíbelődjenek a kollégák is egy kicsit.
A hibakódok alapján a fojtószelep környéke igényli a törődést: egy alapos tisztítás, ellenőrzés biztosan ráfér, ahogy a végén egy célműszeres adaptáció is segít neki a további üzembiztos működésben. A második hibakód pedig következhet az elsőből: a keverék összetétele alapvetően változik a valóban elégtelen, vagy hibásan mért levegőmennyiség/pillangószelep-pozíció következtében.
Globális összeomlás nem várható, a fojtószelep meghibásodása esetén - amely nem valószínű - VÉSZüzemre kapcsol a rendszer, az autó a szervizig saját lábán el tud menni, de ekkor egy másik hibakód is tárolásra kerülhet, amely a motor forgatónyomaték-hiányára mutatna. A kódja 1896. Ezek a szentgotthárdiak tudnak valamit!
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Totalcar!
Két napja megvettem legszebb álmaim autóját, egy Audi TT-t, 1999-es évjárattal, AJQ motorkóddal. Kérdezni szeretném, a vezérlésnek mennyi a csereperiódusa? Milyen márkájú vezérlést javasolnak bele? A vízpumpát is érdemes cserélni? Úgy tudom, lánc is van a vezérlésben. Az is cserés?
Károly
Kedves Károly!
A nevezett motor a TT-n kívül még A3-asban volt megtalálható, a rendelkezésre álló információk alapján minden esetben 180 000 kilométeres vezérlés-ciklussal. A nagy karbantartáskor a vezérlés MINDEN komponense cserére szorul, a vízpumpától kezdve a szimeringeken át a feszítő és vezető görgőig. A fagyálló töltete se maradjon a régi a folyadék kémiai jellemzőinek változása miatt.
A németek szigorúan vesznek mindent, mégis azt mondom, érdemes a vezérlés cseréjét 120-150 ezer kilométerenként megejteni, főleg ha az autó a habitusának megfelelően van hajtva: sok visszaváltás, nagy fordulatszám-különbségek, stb. A hengerfej szíjhajtással ellentétes oldalán levő vezérműlánc a két vezértengely szinkronizálásáról gondoskodik. Cseréje nem szükséges a fent említett ciklusok lejártának alkalmával. A beépítendő alkatrészek választásakor kizárólag gyári beszállítói minőségű cserét fogadjon el, a minőség csak a megbízhatóság rovására csökkenthető.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
T. Autódoktor!
Bal hátsó féltengelycsere közben sérült vagy az abs szenzor vagy a mágneskarika, összerakás után abs hibát jelzett, élő diagnosztika szerint a bal hátsó keréktől nem jött adat. Rendeltem egy utángyártott szenzort, a berakás után azonnal tiltotta a kilométerórát. Ismét élő adat: a bal hátsó kerék kb. 95%-al többet forog mint a másik három.
Következő lépés: bal hátsó kerékcsapágy csere, az új csapággyal maradt a rossz jel :( Ismét rendel egy abs szenzor másik beszállítótól, de ismét utángyártott. Hiba ugyanúgy megmaradt, az első körben vásárolt szenzor beépítésre került jobb hátra, jelenség: így már mindkét kerék 95% al többet mutat. Létezik, hogy az utángyártott szenzorok rossz értéket mutatnak? Időközben kigyulladt a fékkopás-jelző lámpája, de mind a négy fék teljesen új.
Parádai
Kedves Parádai!
Az autóban úgynevezett aktív kerékszenzorok vannak, melyek többek között arra is képesek, hogy a jármű haladási irányát továbbítsák a vezérlőegység felé - ezt a régebbi kivitelű, "hagyományos" forgásszenzorok nem tudták. Fontos információ továbbá, hogy a típusban kétfajta szenzort alkalmazott a gyártó, melyek egymással nem keverendőek. Nagy valószínűség szerint itt lesz a kutya elásva. Ebben az esetben kizárólag alvázszám, vagy a kiszerelt gyári alkatrész cikkszáma alapján vásároljon pótalkatrészt, melyet csak a dedikált pozícióban szabad beépíteni.
A fékkopásjelző hibajele sok esetben csak a célműszeres nullázás után alszik ki, habár a csillagos márka esetében legtöbbször az ép kopásjelzők beépítése után a rendszer ismét visszajelzés nélküli, de éber állapotba helyezi magát.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor!
A probléma akkor kezdődött amikor azt vettem észre, hogy autómban (Golf VI 1.4 TSI) a klíma egyszerűen nem hűt. Nyomáspróba során kiderült, hogy a klíma hűtője lyukas volt és a rendszerben lévő gáz itt szökött el. A hűtő cseréjét követően leellenőrizték a rendszert, hogy minden stimmel-e. Hibát nem találtak, de ennek ellenére a probléma továbbra is ugyan az. A kompresszor bekapcsolását követően továbbra sem hűt a klíma.
Tibor
Kedves Tibor!
A szóban forgó autóban szerencsére már nem a külső kuplungos-elektromágneses megoldást alkalmazta a gyár - ezzel a kompresszor mechanikai terhelése nagyot csökkenhetett: gondoljon az autópálya-tempónál (3000-es fordulat) bekapcsolt kompresszorra, amelyik gyakorlatilag néhány tizedmásodperc alatt kell állóról a motor fordulatszámára gyorsuljon. Olyan ez, mintha az alvó embert ébresztésével egyidőben az 52-es busz után zavarjuk, hogy érje el.
Az alkalmazott kivitel szabályozószelepe azonban előszeretettel megragad vagy tönkremegy: némely esetben egy beépített állapotú megműködtetés, kocogtatás segít a dolgon - főleg egy régóta nem üzemelt rendszerben. Ha azonban ez nem segít, akkor nagy valószínűséggel a kis alkatrész beadta a kulcsot, vagy kábelezése nem folytonos. A célműszer itt is alapvető segítséget nyújt: rajta keresztül látható a rendszer státusza. A hűtőközeg nyomása, a kompresszor kivezérlése, a ventilátorok működése, és a hőmérsékletek is.
Ha a feltöltött rendszer nyomásérzékelője hibás, vagy csak nem dugták vissza a csatlakozóját, a kompresszor bekapcsolása elmarad, hiszen a hűtőközeg és olajtöltet nélkül bekapcsoló kompresszor valós kenés nélkül maradna, ami elég hamar a szerkezeti károsodásához vezetne. A fentiek előtt természetesen érdemes a kályhától indulni: a szisztéma számos biztosítékkal rendelkezik, amelyek kicsattanása esetén a működés elmarad. Továbbá a vezérlőegység hibatárolója is beszédes segítséget nyújt a hibakeresés irányát illetőleg.
Kérem, vigye vissza az említett kollégákhoz az autót, hogy a rendszer további vizsgálatát elvégezhessék. Remélhetőleg gyorsan meglesz a hiányosság és ismét fázhat a Golfban a család.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Üdvözlöm Doki!
Egy 2008-as Fiat Bravo 1.4 Tjet 120 hátsó kipufogó dobját cseréltem, de nem kaptam rá a "gyári" fajta dobot, így a Stilo dobját raktam rá, ami egyszerűbb kialakítású. Nem okoz a motornak problémát a nem hozzá "szabott" kipufogó használata?
Balu
Kedves Balu!
Ha az újdonsült dob méretében, térfogatában hasonló az eredetihez, nem hiszem, hogy baj lenne belőle egy utcai autó esetében. Ha a ráépítés sikeres volt, a felfüggesztők a helyükre kerültek és feszülés, rezonancia nem tapasztalható a motor járása közben sem, ráadásul még a hangja is tetszetős: kész a gép, már csak a térképre bökés van hátra.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Üdvözlet!
Adott lenne egy Audi A6 '97 C5 1.9 TDI AFN! Ütköztem a kocsival, légzsákok nem nyíltak, viszont a légzsáklámpa azóta világít!
Egy elektromos szerelő törölte a törésadatokat, hibakódokat stb. Pár méter megtétele után, újra felvillant a lámpa a műszerfalon. Kérdés, új légzsákindító kell bele, vagy más lehet a baj?
Audifan
Kedves Audifan!
Irány az említett villamossági szakember, a célműszerrel ismét kiolvasható a légzsák vezérlőegység hasfájása. A tárolt hibakódok, adatok alapján kell elindulni a javítással: vannak olyan esetek amikor csak a gyári szintű műszer képes a hibátlanná tett rendszer szakszerű újraindítására. Ha azonban nem erről van szó, akkor a fennálló hiba megszüntetése után kerülhet csak a műszerfal hibalámpa-mentes állapotba.
A fedélzeti pirotechnikai eszközök üzemét a légzsák vezérlőegysége ellenőrzi, ahogy azok nyitását is ez a mikroszámítógép végzi a lassulás- és ütésérzékelők jelei alapján. Tehát a légzsák-indító a magyar szleng szülötte, habár tény, hogy mindenki használja ezt a kifejezést.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor,
A 1.9 PD TDi motorral szerelt VW Passatommal hidegindítás után álló helyzetből elindulok majd felgyorsítanék, de ehelyett leesik a fordulat és az autó le akar fulladni, de a kuplung kinyomására normalizálódik az alapjárat és el tudok indulni ismét.
A kérdésem az lenne, hogy mi ennek a hibának az oka? Hol kellene keresnem a hiba forrását?
Ui.: Ha már mentem egy keveset az autóval semmi ilyen jellegű problémám nincs tehát nem tudom reprodukálni csak hideg indítás után.
Dani
Kedves Dani!
Hasonló problémát okozhat az üzemanyagszűrő dugulása, amikor csak egy bizonyos - erősen lecsökkent - mennyiségű anyag juthat át rajta. Érdemes végignézni a rendszert a tanktól a motorig, és viszont.
Mivel a szívórendszer is tartogathat néhány hibalehetőséget (pl.: EGR/fojtócsappanytú) ott is érdemes körülnézni a vákuumvezérlések ellenőrzésével együtt. A célműszeres vizsgálat sem kidobott pénz: a tapasztalható jelenség közben végzett teszt során a képernyőn látható lesz, hogy mechanikus vagy elektromos irányban kell tovább indulni a hibátlan állapot eléréséhez.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Üdvözlöm!
Mihály vagyok. Olyan probléma van az autóval (Lexus IS220d), hogy hidegebb időben (jellemzően 8 fok alatt) igen heves füstöléssel jár a részecskeszűrő tisztulása. Amikor viszont jó az idő, egy szem füst nem hagyja el a kipufogót (szóval szerintem nem a szűrővel van a gond ).
Ahogy olvastam, más D4-D D-CAT-s típusoknál is megfigyelhető ez a jelenség. Létezik erre valamiféle megoldás? Mert elég zavaró, hogy Ifákat megszégyenítő füstöt produkál az autó. Se visszajelzőlámpa, se teljesítménycsökkenés nem tapasztalható közben.
Mihály
Kedves Mihály!
Az ép részecskeszűrő regenerálása közben semmiképpen nem keletkezhet fekete füst, a szűrő kialakításából következik, hogy a nagy szemcsék nem juthatnak át a DPF zárt lamelláin - ahogy a ponty sem férne át a bálna sziláin keresztül. Feltétlenül ellenőriztesse az autót egy olyan műhelyben, ahol a műszerpark alkalmas a rendszer átfogó diagnosztikájára.
Jó lenne tudni a regenerációk között eltelt távolságot, a szűrő számolt és valódi telítettségét, valamint a mechanikai állapotokat. Ha az autó műszaki állapota megengedi, akkor egy kényszer-regenerációt is lehetne végezni - habár ez nem túl motorbarát megoldás, de rengeteg információt be lehet gyűjteni a funkció futása közben. A részecskeszűrő nagyon összetett rendszerben működik, ha valamelyik részegység blokkolt, nem megfelelően üzemel - vagy egy nem teljesen jól sikerült tuning van az autóban - a harmónikus működésnek lőttek, és a szisztéma kehesedni kezd: a szűrő regenerációjának rendszeres elmaradása pedig idővel annak elduguláshoz vezethet.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor!
A fekvőrendőrök sokunk életét keserítik meg látszólag értelmetlenül. Több kutatás bebizonyította, hogy a lokális sebesség csökkenés fekvőrendőrökkel történő elérése több kárt okoz, mint amennyi hasznot hoz. Mivel mégis sok helyen alkalmazzák, ezért vennünk kell az akadályokat.
A kérdés az, hogy hogyan?
Melyik "trükkel" tudjuk a leginkább óvni a járművünk futóművét a fekvőrendőrök által okozott dinamikus terhelés hatásaitól? SzB
Kedves SzB!
A fekvőrendőrök sok más egyébhez hasonlóan megosztják a társadalmat. Van aki szerint pompás megoldás, és van aki inkább egy hosszabb alternatívát választ az adott útvonalra, csak ne kelljen átkelni a mesterséges gátakon. Az egyik probléma abból fakad, hogy a szabványban rögzített méreteket sok helyen nem tartják be, néhány maszek kivitel valóban már-már falmászói képességeket igényel. A normál kivitelű lassítók messziről láthatóak, táblával jelöltek és méreteikben sem jelentenek nagy kihívást, valamint ha az ember elbambulna és elvétené a megfelelő átkelési sebesség megválasztását, nem tépik le az autó futóművét/olajteknőjét/fél alját, legfeljebb egy nagyobb huppanással jelzik: túl gyors voltál, ecsém!
Az átkelés az "ahány ház, annyi szokás" rigmussal jellemezhető a legjobban, azaz mindenki másképp csinálja. A teljesen merőlegesen való áthajtás adja a legnagyobb döccentést az utastérben ülőknek, a pont ekkor sminkelő hölgyek ilyenkor tuti elvétik a felrajzolni kívánt ívet, viszont így hódolhatnak a new wave irányzatnak: ilyenkor a komikus helyzet ellenére mégsem javasolt az érintett kinevetése, mert az ember könnyen a nappali pamlagán találhatja magát aznap estére - állítólag.
A legenyhébb megoldás talán a félkerékkel való lassú áthaladás - a szélén való áthajtással egyetemben. A fekvőrendőr leküzdése mindenképpen megmozgatja az összes futómű alkatrészt, ami annyiból jó, hogy már a kezdődő kopás, nyekergés, kopogás is tapasztalható, tehát a jármű még a kerék kiesése előtt jelzi: itt az idő a javításra.
A csökkentett hasmagasságú masinák nehezebb helyzetben vannak - az extrém ültetés gyakorlatilag megmászhatatlan akadályt jelent sok esetben még a normál fekvőrendőrök leküzdésekor is. Itt megint a szabvány nélkül telepített lassítók jelentik a veszélyt: az élekkel markánsan határolt kivitelek a legjobb alváz-borotvák.
A telepített lassítók mellett lakók pedig sok esetben panaszkodnak a megemelkedett zajra, mert az autók áthuppanása és a lassítás/gyorsítás fék/motorzaja is kellemetlen lehet az erre érzékenyek számára.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Cím!
A szeretet kis autóm hibajelenségét fejtegetve leltem Önökre a neten. Sorstársaimnak adott precíz válaszaik alapján remélem nekem is tudnak tanácsot adni a következőben: 2001-es 1000-es motorral megbolondított Opel Corsa C az e-mailem főszereplője. Nincs egy éve, hogy használtan megvásároltuk, megkímélt jó állapotúnak tűnt. Előző tulaj nem sokkal a vásárlás előtt cseréltetett komplett vezérlést, vezérműlánccal, mindennel.
Három hónappal ezelőtt oly annyira meghalt az autó, hogy szakszerviz felmérését követően a komplett motor csere volt az egyetlen megoldás. Ez megtörtént, egy bontott szintén 1000-es motort kapott. Azóta mint egy igazi fenevad, hasítja az utakat.
Pár nappal ezelőtt teljesen váratlanul hasonló hiba jelenség sorozat kezdődött mint a motorcsere előtt. Konkrétan eltűnt az autó ereje illetve jelentősen lecsökkent. Gondolkodva a lehetséges okokon, eszembe jutottak a gyújtógyertyák amit kivéve a motorból döbbenet volt meglátni, hisz három hónapja kerültek bele, de tizenöt évet is simán elhittem volna. Sűrű korom borította mind a hármat. Új gyertyák és úgy tűnt meg is oldottam a bajt. De ez kb. fél napig tartott és forgalomban haladva újra visszafogottabb lett a haladás. A kocsi olaj fogyasztása az alapból meglepően magas szinthez képest még tovább nőtt. Amióta túlesett a nagy műtéten, 2 l olaj ment bele.
Emellett alapjáraton néha-néha visszaesik a fordulatszám. (ez konkrétan most kezdődött az e-mailem írása előtt) autópályán haladtam hisz az ünnepeket vidéken töltjük muszáj volt. Tapasztalatom hogy a korábban soha nem tapasztalt sebesség korlátozás lépett életbe az autóban. 120-nál még csak véletlenül sem lehet gyorsabban haladni olyan mintha letiltana 120-nál. A fémes, csattogó motorhang mindig is megvolt, de amióta új motort kapott, halkult. Most újra hangos fogy az olaj tűnnek el lóerők. Szervizzel nagy nehezen sikerült értekeznem, ahol csak két hét múlva ára kaptam időpontot. Tanácsot abban kérnék elsősorban hogy mekkora bátorsággal induljak neki ennek a két hétnek? A jelenség alapján van tipp halom hogy mi lehet a baj?
Gábor
Kedves Gábor!
Egy bontott motor sajnos távolról sem jelent hosszútávú megoldást. Amennyiben csak fődarabjait használják fel (főtengely, hajtókar, blokk) a cserealkatrész állapota felmérhető, ezzel együtt használatának kockázata is. De egy komplett, megbontatlanul beépített erőforrás a világ egyik legnagyobb zsákbamacskája, kivéve ha egy ismert autóból vásárolta meg - mondjuk a szomszéd, újjonan vett, százezret futott, hátul ropira tört, típusazonos Corsájából.
Töltögesse az olajat, és feltétlenül vigye vissza az autót a szívcserét végző szervizbe, de a garanciális igény terén sajnos nem egyértelmű a helyzet, ehhez a vásárlás részleteit is ismerni kellene. A hengerfej/gyűrű vonalon fellépő kopások következtében az olajfogyasztás indokolt lehet, sajnos az esetleges felújítás a motor ismételt szétszerelését jelenti. Természetesen ne innen induljunk, a teljesítmény csökkenése származhat a szokásos problémák felől is (légtömegmérő, üzemanyagrendszer, kipufogó/katalizátor), és a túl híg olajválasztás is lehet a csökkenő szint hátterében. Pontosabb csak a motor ellenőrzése után látható.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Helló Dokik!
Az alábbi problémára próbálok megoldást találni: 2004-es D5-ös Volvo V70-ben egy éven belül a harmadik magasnyomású acélcsövet vagyok kénytelen beleszereltetni, mert a csövön immáron harmadik alkalommal a cső egyik hajlatában egy hajszál-repedésen keresztül elfolyik az olajam. Gyári csöveket vettem mindig, bár nem szakszervizbe hordom.
Eddigi elméletek:
- elképzelhető hogy a szivattyú akkora túlnyomást hoz létre hogy ez nyomja szét a csövet?
- elképzelhető esetleg hogy a nem megfelelő olaj kémiailag rágja át magát a cső falán pár hónap alatt? Merthogy piros volt benne mikor vettem, de most hogy olvasgatok a témában zöldet ír a gyár. A két olaj között lehet ilyen reakciót kiváltó különbség?
Laci
Kedves Laci!
Leginkább arra gondolnék, hogy a cső rögzítései körül nem teljesen klappol valami: a túlzott rezonancia okozhatja a csövek ugyanabban a szakaszban történő repedését. Hasonló a dolog mint a nem megfelelően rögzített dízel-nyomócsövek esetében. (Egy éve a Tintahal pont ezért repesztette el az egyik nyomócsövét Essen felé félúton: botor módon nem raktam vissza a rögzítőket a motor összerakásakor.)
Ha gyári forrásból származik az alkatrész, érdemes felvenni a kapcsolatot az értékesítőkkel, hátha a cső rögzítésén változtatott a gyártó. Ilyenkor csomagban kapható az összes módosított komponens, ami az átalakításhoz szükséges.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor!
Seat Ibiza 1.4 16V, 2000-es évjáratú autóról lenne szó, mellyel olyan problémám van, hogy 2000 fordulaton elmegy az olajnyomás. Ha 3000-ig pörgetem, akkor nincs vele gond, az olajvisszajelző lámpa elalszik. Olajgomba, olaj, olajszűrő cserélve lett benne de senki nem birta eddig meg javítani.
Mi lehet a gond vele? Gergő
Kedves Gergő!
Motor leállít, gyújtáskulcs ki, irány a szerviz! Olvassa vissza a témában íródott válaszokat és a releváns cikkeket! Jobb lesz megelőzni a motor halálát, mert a típusra jellemző olajszivattyú problémák olyan ütemben ölik halomra az érintett motorokat, hogy a bontókban lassan az aranynál is drágább lesz a főtengely/fűzött blokk.
Nem csak az olaszok és a franciák vétenek hibákat a tervezésnél/kivitelezésnél. Ez a kenési rendszer bizony nem sikerült túl jól - már ami a karbantartás-mentességet és tartósságot jellemzi. Most kicsit melózni kell a kis Seat egészségéért, de utána megint megbízható masina lesz. Csak ne várja meg, amíg a főcímdal megszólal, ütemes kattogással.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Kedves Autódoktor!
2008. áprilisi évjáratú Opel Corsa a szóban forgó autó, jelenleg 155 ezer km-rel. Kérdésem: kell-e vezérműláncot cserélni?
Erre vonatkozólag sosem szóltak eddig a szervizeknél, vagy a műszaki vizsgára felkészítésnél. Menjek-e szerelőhöz emiatt? A következő műszaki 2018. márciusában lesz esedékes.
Gabriella
Kedves Gabriella!
Ha a motor a reggeli indításokkor és üzemmeleg alapjárat esetén sem ad fémes, zörgő hangot, a láncszett cseréje nem szükséges. Tapasztalataink, tesztjeink alapján a tizenötezrenként elvégzett olajcsere igencsak jótékonyan hat az erősen alulméretezett láncocska hosszú élettartamára.
A harmincezres karbantartási ciklussal futó autók esetében a költséges vezérlés-karbantartás sokkal gyakrabban szükséges. Ahogy az öregek mondták: az (újszerű) olaj a legjobb szerelő.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor!
Adott egy 1999-es Astra G 1.4 (Z14XE) autó, amely a következő jelenségeket produkálja mostanában, általában hideg motornál, de üzem melegen is előfordult, hogy gyorsításkor bizonyos fordulatnál kb. 2500-3000 között megtorpan, 80-90 km/h környékén nyomom a gázt, de az autó lassul, fordulat esik, ha ilyenkor kinyomom a kuplungot le is áll és eléggé szenvedve indul újra, ritkább esetben pöccre és a hiba nem jön elő utána.
Időszakosan világít a check engine pár másodpercre majd elalszik, tavaly nyáron a szerelőnél kiolvasáskor lambda feszültség hibát mutatott, de akkor még nem voltak ezek a hibajelenségek csak a ki-ki villanó check engine... gondoltam ráér. Kérdésem, hogy okozhatja ezt a rossz lambda szonda vagy más probléma is lehet... Vezérlés, vízpumpa nem rég volt cserélve, olaj 10000 kilométerenként.
Gergő
Kedves Gergő!
Sokkal inkább az üzemanyagrendszer ellenőrzése felé nyitnék az EGR szelep vizsgálatával együtt. Ha a keverékképzés a fentiek hibája miatt összeomlik, a kipufogógázok oxigéntartalma sem lesz optimális, amit egy jó, hűséges lambdaszonda jelezni is fog - ezt sokan a szonda hibájának veszik, de az új szonda is csak azt fogja tudni mutatni amiben van.
Egy türelmes, alapos, szakszerű diagnosztikával a hiba gyorsan kijavításra kerülhet, bizonyíték nélkül ne cseréltessen semmit!
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Helló Doki!
Szeretném a segítségét kérni. Az autón elnehezült a kormányzás attól függetlenül, hogy az autó áll vagy halad. Olyan mintha nem működne a szervószivattyú. Valamint haladás közben kanyarban furcsán viselkedik az autó és nem áll vissza a kormány. A szivattyú cserélve, (új!) Ön szerint, mi lehet a probléma?
Gábor
Helló Gábor!
Ha a kormányrásegítés valóban hibátlanul működik - olajtöltet, meghajtás, olaj-cirkuláció rendben, akkor leginkább az első futómű tüzetes ellenőrzése javasolt. A szervó álló, lassan guruló jármű esetében szükséges, menet közben nincs nagy rásegítés-igény, a szabályozható rendszerek ekkor le is csökkentik a beavatkozásuk mértékét.
Ha a futómű geometria rendben van, a kitekert kormány egyenesben vissza kell térjen középállásba guruló autó esetében - a bevásárlókocsi kerekeihez hasonlatosan.
Ha valamelyik alkatrész szorul - toronycsapágy, gömbfej, kormánymű, stb. - a geometria visszatérítő hatása nem tud érvényesülni. Érdemes emelőn állva lekötni a két összekötő gömbfejet, és úgy ellenőrizni a futóművet/szervót.
A sokat futott autó esetében a kormánymű lógása, szorulása, koppanása, olajvesztése előfordulhat, valamint az is, hogy a felújított/javított kormánymű rosszul lett beállítva, és nehezen tekerhető át, esetleg megszorul. A futómű azonnali ellenőrzése, hibaelhárítása javasolt!
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor!
Faterom 62 éves korára megvette élete eddigi legfiatalabb autóját, egy 2010-es Ford Mondeo 2.0 Tdci masinát. Lányos zavarában, meg a vásárlási izgalom miatt (ebben az is szerepet játszik tán, hogy egy 1.5 dci Renault Meganját beszámították) a megvételkor a kereskedő által beígért dolgokat nem ellenőrizte. Kintről behozott autó, "elvileg" 170 ezer futott kilométerrel, műszakiztatással, egyben ígérték, hogy olaj-vezérlés cserén esik át a kocsi.
Miután hazaért vele akkor én figyeltem csak rá a dolgokra:
A vezérlés cseréje a kétségek miatt amúgy is esedékes szerintem, de mivel napi 200 km-t jár a kocsival, jó lenne tudni, mennyi a gyári adat vagy mi a javasolt ennél a típusnál. Esetleg mire kell odafigyelni ennél a típusnál, hogy ne nekem kelljen vontatni az öreget az én 30 éves kocsimmal.
Imre
Kedves Imre!
Örökérvényű szabály, hogy az ismeretlen előéletű és kétes futásteljesítményű járművek esetében - ami sajnos nagyon sok, kereskedésben kínált járműre vonatkozik (tisztelet a kivételnek) - az alap-karbantartás elvégzése és a vezérlés cseréje létfontosságú művelet.
A típust az említett motorral abban az évben majd' tíz variációban, eltérő kódokkal gyártották - ezért jön mindig jól a motorkód megadása, khmmm... - de szerencsére a vezérlés szempontjából nem volt változás: 200 000 kilométer vagy 120 hónap a két keretszám, melyet nem javasolt elmulasztani. A kétszázezer amúgy is elég sok, inkább 150 000 körüli futás után cseréljék a most felrakandó szettet a jövőben.
A szisztéma kényes az üzemanyagra, és a részecskeszűrő is minden bizonnyal törődést kíván majd az elkövetkező időszakban. Ez utóbbi felújítását csak profi cégre bízza, a kisipari módszerekkel "tisztába tett" részegység csak fejfájást fog okozni a mindennapok során. Ebbe a mindenféle csodalöttyökkel végzett öblítés is beletartozik, ezt sajnos számos szervizben is csinálják, de igazából - ahogy a macskát sem szabad visszafelé simogatni, ez a lötyis időtöltés sem igazán célravezető.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor!
Adott egy 2001-es Peugeot 206 CC, 2.0 benzin motorral, 108 ezer km-el. Az elmúlt két hónapban két alkalommal, mikor az utcán parkoltam éjszaka indításkor az egész autó beremegett, a motornak fura hangja volt, ez egy kis gázadásra helyre jött teljesen, viszont felugrott a check engine lámpa, villogott egy darabig, majd világított, aztán teljesen "elmúlt".
A villogó motorhiba lámpa elméletileg gyújtáshibát jelent, és mivel az autó még a gyári gyertyákkal fut, úgy gondoltam egy próbát megér a csere. Kérdésem az lenne, van e tapasztalata a Bosch super 4 nevezetű gyertyával, esetleg tud e ajánlani valamit helyette? Mivel nem egy nagy összeg, nem ezen szeretnék spórolni. :)
Dani
Kedves Dani!
A típus gyújtótrafó-problémái elég gyakran jelentkeznek, főleg hideg környezetben: erre a párás körülmények még egy lapáttal rátesznek. Érdekes módon sok esetben a probléma az idő melegre fordultával elmúlik, a kocsi ismét négyhengeres lesz a következő télig - azért a tartósan jelentkező hiba esetén a trafó cseréje megfontolás tárgyát képezi, főleg ha az autó nagyon hosszú, külföldi utakra is használatos. 108 ezer kilométer a gyári gyertyaszettel szép - de kerülendő - teljesítmény.
Ne kockáztasson tovább, tegyen le a trafó kinyírásáról. Új gyertyák becsavarására felkészülni! - állapotuk már minden bizonnyal indokolja. A BOSCH az RFN motorkódhoz is illesztett Super4 elnevezésű gyertyát, melyet a 0 242 232 515 cikkszámon vásárolhat meg. Tapasztalataink szerint a négy elektródás kivitel stabilabb üzemet biztosít, főleg sokat futott autók esetében. A kopott gyertya az érzékeny trafó tönkremenetelét is okozhatja, ez valóban az a kopóalkatrész, melyen nem érdemes spórolni.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tisztelt Autódoktor!
Adott egy 2007-es 2.0 dCi (M9R) Renault Scénic. Indításnál kékes füspamacs száll fel a kipufogóból, ennek mérete arányos a leállítás óta eltelt idővel. Egy éjszaka után észre sem lehet venni, egy hetes állás után viszont méteres átmérőjű, trabis emlékeket ébresztő pamacsot ereszt. Ha azonnal leállítom és újraindítom semmi füst, álló helyben pörgetésre vagy menet közbeni teljes terhelésre sem húz csíkot. A motorolajat nem fogyasztja, pedig 50%-ban autópályán megy, és nem kifejezetten papás tempóban közlekedem vele.
A másik 50% sem városi araszolás, 20 km-nél kevesebbet szinte soha nem megy egyszerre. Mióta nálam van (2 év, 40 ezer km) 10 ezrenként cseréltetek olajat, 5w-30 Full-Tech Solaris DPF Elfet kap, annak ellenére hogy gyárilag nincs benne FAP. Hibakód nincs, üzemanyag fogyasztás 7 liter körül. Két független, de Renault-ra specializálódott szakember is azt mondta, hogy ez nem súlyos hiba, szerintük csak ezért nem érdemes nekiállni hibát keresni. Keressek egy harmadik szakit vagy csukjam be a szememet az indítás utáni 10-15 másodpercre?
Tibor
Kedves Tibor!
A leírt jelenség papírforma alapján elsősorban a szelepvezetők/szelepszár-szimmeringek hibáját sugallja. Ami természetesen érdekes az eset kapcsán, hogy főleg autópályás tempónál nem csökken az olaj szintje. Mivel egy valószínűleg sokat futott autóról van szó, lenne már bőven tennivaló ha a motor megbontásra kerülne - ezért javasolhatták a kollégák a további használatot.
A szétszerelt motor injektorainak próbapadi vizsgálata során elég esélyes, hogy azok felújításra szorulnak majd a lefutott távolság miatt elszenvedett (normális) kopások miatt, tehát ezzel a költséggel is számolnia kell, ahogy a gépmunka, a vezérlés, a számos tömítés, valamint a járulékos alkatrészigény költségeivel. A turbó alap-szettes felújítása is időszerű ha megbontásos vizsgálata megtörténne, annak ellenére, hogy a feltöltő láthatólag szépen teszi a dolgát. A kétszázezret bőven megfutott motor olyan, mint a darázsfészek: ha megpiszkálja az ember, egyből lesz vele dolga.
Ha a megbontás nélküli célműszeres értékek még a zöld tartományokon belül vannak, és az autó a használat során nem produkál szokatlan eseményeket, a javítás elnapolható. A flottás cégek nem hiába cserélnek járműparkot százötven-kétszázezer kilométer megtétele után. Ahogy a műszaki kockázat nő, a megbízható, tartós működés nem borítékolható többé.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Kedves Autódoktor,
Adott egy 2002-es 1.2 16V benzines Opel Corsa C, Z12xe motorral. Az autó az utóbbi egy évben városban volt használva (kb napi 10 km-t jártunk vele). Az utóbbi 1 hónapban napi szinten 60 km-t járok vele főúton, nem autó pályán. Ezzel egy időben körül belül egy hónapja lettem figyelmes arra, hogy főként már meleg motorral az autó hangosabb lett, főként alapjáraton vagy alacsonyabb fordulaton csattogó hangot hallok a motortérből.
Az olajsapka levétele után láttam, hogy kávé színű trutyis emulzió található a sapkán és az olajbeöntő nyílás környékén elég vastagon. Azonban az olajpálca teljesen tiszta, de hosszabb táv megtétele után ez a kávé színű emulzió nem tűnik el. Így nem gondolom hogy a kicsapódó pára miatt keletkezett ilyen mennyiségű trutyi.
A hűtőfolyadék tartályban kis mértékű folyamatos fogyás tapasztalható. Pl.: feltöltöm max szintig kb két hét alatt a szint lemegy min szintre. A kiegyenlítő tartály és a hűtő a múlt héten lett cserélve, de a hűtőfolyadék fogyogatása továbbra is fennáll. Két éve van nálam az autó eddig mindig Agip 5W-40-es olajat tettem bele, hidegen-melegen szépen csendesen járt vele a motor. 15 000km-kénti olaj csere megvolt, néha még hamarabb is.
A kérdésem az lenne, hogy mi okozhatja az olaj trutyisodását? Elég tanácstalan vagyok már mert ha jól tudom: Ha hengerfej tömítés vagy repedés lenne a hiba akkor az olaj pálcánál is trutyisnak kéne lennie az olajnak. Vízpumpa tömítés, vagy termosztát hibára gyanakszok még.
Dávid
Kedves Dávid!
A kávészínű lerakódás letisztítását javasolom, így megfigyelhető lenne, hogy a jelenség megismétlődik-e záros határidőn belül. A téli üzemmód rengeteg esetben varázsol hasonló lerakódást a betöltősapkákra, de a külső hőmérséklet normalizálódásával az utánpótlás meg kellene szűnjön.
Tippje helytálló, sajnos a vízpumpa tömítésénél a hűtőfolyadék az olajba juthat, ami erősen rontja annak kenőképességét, és a vízmennyiség csökkenésére is magyarázatot adhat. A csattogó hang származhat a vezérlés felől is - ekkor az első indítás alkalmával az "egy zacskó szög a mosógépben" hang hallható néhány másodpercig. De a hidrotőkék kopácsolása is jellemezheti a nem fiatal kisautót - itt játszik szerepet a jó kenőanyag és a lerakódás-mentes kenőrendszer: a két hang jellegében és ritmusában különbözik.
A közelmúltban jártunk hasonló hanggal úgy, hogy sajnos a dugattyúk deformációja okozta a rendellenességet, remélhetőleg az ön esetében nem erről van szó. A pontos diagnózis érdekében hagyja a szervizben az autót legalább egy reggeli hidegindítás erejéig, hogy a szakavatott fülek közelebb juttathassák önt a megoldáshoz.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Üdv Doki!
Egy kedves ismerősöm 2006-ban vásárolt egy Mercedes ML350 benzines autót újonnan. Az autót annyit használta az elmúlt évek alatt, hogy sikerült 15 700 km-t bele tennie. Néha beindította, ment vele egy kört, volt olyan, hogy két év műszaki között 400 km ment bele. Két évente olajat cseréltek, ha eszükbe jutott. A helyzet úgy adta, hogy én megvenném az autót tőle. Fűtött teremgarázsban állt más több autóval együtt, és ritka szerencsésnek érzem magam, hogy ilyen lehetőségem adódik. A napokban intéztük volna hivatalos dolgokat, és az autó beindításánál szelep hang jelentkezett, kopogott-csattogott. Az autót azonnal leállították és tréleren szerelőhöz vitték. Mivel jó ismerősök vagyunk, ezért igy érezte korrektnek, hogy átnézesse.
A lényeg, a szerelő azt mondta, hogy a szelepek, amik nyitva voltak, azok elkorrodáltak a levegő miatt. Szétszedték valamennyire a motort és áttakarítják, ami jövő hét elejére készülne el. Garanciát nem adnak, mert nem tudják megmondani, hogy a jövőben mire lehet számítani az autó élettartalmával kapcsolatban.
Közben én is enyhén elbizonytalanodtam, hogy mitévő legyek, de szeretném az autót azért a szívem mélyén. Szelepeket nem cseréltek csak takarítják, fűtött garázsban állt, elkorrodálhatott annyira, hogy ez komoly gondot okozzon a jövőben, ha még is megvenném? Nagy aggodalommal tölt el ez a helyzet ezért fordultam önökhöz, hátha tudnak valami használható információval szolgálni, ami segítene a döntésemben... mert lassan itthon már váló ok lett az ML Mercim :-)
István
Kedves István!
Ha az autó adatai valósak, akkor valóban kincset talált. Egy száraz, fűtött garázsban nem valószínű a korrózió jelenléte, az már inkább lehetséges, hogy a sokáig álló motor kenőanyag-rendszere részben leürült, és a szelephézag-kiegyenlítésért felelős üres hidrotőkék csattogtak a motorháztető alatt.
A rendszer kis járatás után elvileg légteleníti magát, utána csendben kellene működnie. Ha a szétszerelés-összerakás gyári metódusok alapján történt, és a visszakapott autó csendben jár, papírforma alapján nem várható probléma, de egy nullszervizt mindenképpen érdemes elvégeztetni az autón. 15 700 km: gyakorlatilag új autónak tekinthető. Sok sikert kívánok!
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu
Tiszteletem!
2014-es, 11. generációs Toyota Corollám van. Felemelték, lemosták az alvázat majd napok után alánéztem. Az egész autó le van burkolva műanyag panelekkel, amin gyárilag jó sok lyuk található. Ezekből kifolyó só nyomát vettem észre, mely nem hagyott nyugodni. Aláfeküdtem, leszedtem egy-két panelt és megdöbbenve láttam, hogy több marék kavics, só és homok volt benne vízzel jól megszívva. Ezt szépen kiöntöttem, kimostam.
A kérdésem a következő: Ön visszarakná ezeket a paneleket? Ezekben a burkolatokban a felverődő mindenféle apró kavicsok, só és sóder nagyon jó táptalaját képezhetik a rozsdának a jövőben. Ha megszívja magát esővízzel, soha nem fog onnan kiszáradni. Ha azonban nem rakom vissza, akkor meg kavicsok verődhetnek fel s akkor meg azért fog elkezdeni rozsdásodni.
Mit tegyek? Mátyás
Kedves Mátyás!
Kompromisszumos megoldást javasolok. Évente egyszer vegye le a burkolatokat tisztítás szempontjából. Így a szerelés élménye is meglesz, az autó sem szenved csorbát és átalakításnak sem kell alávetni a japán masinát.
A burkolatok védő és légellenállás - csökkentő szereppel is bírnak, elvi síkon nélkülük is vidáman muzsikál az autó, de a tervezést végző mérnökcsapat biztos a harakirit fontolgatná, ha megtudnák, hogy munkájuk felesleges volt. Védjük a japán mérnököket, hátha a következő Corolla is pompásra sikerül majd.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu