Mit szeret az Opel BMW motorja?

2009. október 8., 12:27 Módosítva: 2009.10.08 12:35

Tisztelt Olajdoki!


Egy 95-ös Opel Omega 2.5 TD-vel járok, és lassan ismét elérkezik az olajcsere ideje. A szerelőm tanácsára korábban Castrol olaj került bele, mert hogy állítólag a "BMW motorok ezt szeretik" (nyilván tudja jól ön is, hogy ezekben az Omegákban BMW motorok vannak). Az lenne a kérdésem, hogy ez valóban így van, vagy esetleg nézhetek valami hasonló olajat is hozzá alacsonyabb árfekvésben?

Előre is köszönöm. Tisztelettel:

András


Kedves András!

Bár biztos sokan vannak, akik annyira szeretik az autójukat, hogy emberi tulajdonságokkal ruházzák fel, azért maradjunk abban, hogy egy autó nem tud érzéseket táplálni egy adott márka iránt. Ha a szerelő azt mondta volna, hogy a 10W40-es olajat, vagy a szintetikust, vagy az ACEA A3 minőségűt "szereti", akkor nem lennék ilyen szőrszálhasogató. De ma, amikor az olajok minőségének meghatározására komoly szabványok állnak rendelkezésre, legalábbis mosolyfakasztó azt állítani, hogy egy autótípus egy adott olajmárkát "szeret".
Félreértés ne essék: én lennék az utolsó, aki azt mondja, hogy a márka nem számít. De nem úgy számít, hogy bármely autótípushoz egy adott márka lenne optimális vagy ideális. Hanem úgy, hogy nekünk, vásárlóknak komoly segítséget jelent annak eldöntésében, hogy mennyire hihetjük el a sok szépet és jót, amit az olaj címkéjén olvasunk. Nem tudom, ki hogy van vele, de én sokkal jobban hiszek annak a cégnek, aki évtizedek óta az olajpiacon van, milliókat ölt a fejlesztésbe és a marketingbe. Mert ezek a cégek hosszú távon gondolkodnak, valószínűleg még 10 év múlva is szeretnének olajat gyártani, és nem fogják a rövidtávú haszon érdekében kispórolni az adalékokat vagy egyéb módon trükközni a minőséggel. Aztán, hogy ezt a céget Castrolnak, MOL-nak, Fuchs-nak vagy Valvoline-nak hívják, már csak másodlagos szempont.
Összefoglalva, válasszon egy ACEA A3 szabványnak megfelelő olajat, egy valódi olajtársaságtól, és használja azt. Ez lehet egy Castrol olaj, de bátran választhat más márkát is, mindaddig amíg olyat választ, amiről nem tegnap hallott először.

Üdv,

Olajdoki


Meddig jó a megmaradt olaj?

2009. október 7., 07:56 Módosítva: 2009.10.07 07:56

T. Olajdoki!

Korábbi olajcserémből megmaradt 1 liter olajamat felhasználhatom-e, ha ugyanolyan márkájú, fajtájú olajat vettem? Sajnos 4 literesek a kiszerelések, nekem meg háromra van szükségem. Kidobni sajnálom, meg nem is lehet.

Köszönettel:
Autós


Kedves Autós!

Ha visszazárta az olajat, és nem telt el több mint 4-5 év a megvásárlása óta, akkor nyugodtan felhasználhatja.

Üdv,

Olajdoki

Honda Civic váltójába motorolaj?

2009. október 6., 13:23 Módosítva: 2009.10.06 13:23
1

Üdvözlet Olajdoktor!

Van egy 1992-es Honda Civicem. 1,5 literes benzines,16v, 90 lóerős, központi injektoros. A váltóban akarom kicserélni az olajat. A szervizkönyv sima ásványi olajat,10W40-et ír hozzá, egy ismerősöm szerint viszont 80W90 AGIP sebességváltó olajat rakja bele.
A kérdésem: mi lenne a legjobb választás ezeken kívül, vagy ezek közül?
Válaszát előre is köszönöm!

Levélíró


Kedves Levélíró!

Nem látok okot arra, hogy eltérítsem a gyári előírástól, és azt sem értem, az ismerőse miért gondolja, hogy jobban ért hozzá, mint a Honda gyár. Vannak autók, igaz nem túl sok, amelyeket olyan váltóval szerelnek, amibe motorolaj való. Ez egy ilyen autó. Azt kell beleönteni, amit előírtak: 10W30-as vagy 10W40-es, API SF vagy e fölötti minőségű olajat. Lehet ásványi, de annak sincs akadálya, hogy félszintetikus legyen. Utóbbit könnyebben talál 10W40-es viszkozitással.

Üdv,

Olajdoki

Váltóolaj cseréje C Merciben

2009. október 5., 19:01 Módosítva: 2009.10.05 19:01

Tisztelt Olajdoki!

Milyen olajat ajánlana egy 160 000 km-t futott automata váltós C 220D-be (93-as évjárat)? Eddig Castrol volt benne, 10W40-es, ez továbbra is használható, vagy tud jobbat ajánlani?
Másik kérdésem a váltóolaj cseréje. Szerintem a váltóolajat 60 ezrenként kell cserélni, a szerelő esküszik, hogy 90 ezrenként. Kinek lehet igaza? Köszönettel:

Bálint


Kedves Bálint!

A 10W40-es Castrol továbbra is használható motorolajként. Jó választásnak tartom.
Automata váltóból kétfélével is szerelték ezt a típust. A 722.4xx-ben 60 ezrenként kell cserélni az olajat, a 722.6xx-ben viszont egyáltalán nem kell cserélni.

Üdv,

Olajdoki

Olaj a robogóba

2009. október 5., 18:54 Módosítva: 2009.10.05 18:54
Tisztelt Olajdoki!

200-as Aprilia robogóba most télre végeztem egy olajcserét. Mivel télen többnyire rövidebb távra használom, meg a hidegebb idő miatt is, egy vékonyabb olajat töltöttem bele: Valvoline 5W40 Synpower Scootert. Miután beletettem, láttam, hogy a minősítése API SG, míg más hasonló olajoké API SJ, a kérdésem az lenne, hogy van-e ennek jelentősége, illetve megfelelő-e a motorhoz?
Egyébként óriási a változás: finomabban jár, halk az alapjárat, a hidegindításkor nem csörög úgy, és jobban is gyorsul (érzetre) a szerviz során beletett olajjal való működéshez képest (Castrol Power1 Racing 10W50). Nem tudom, miért egy nagy fordulaton dolgozó sportmotorhoz fejlesztett olajat töltenek egy robogóba?

Köszönettel

Levélíró

Kedves Levélíró!

Sok esetben találkozunk motorkerékpár olajoknál az API SG minősítéssel, pedig ez a minősítés már szinte kiveszett a személygépkocsi-olajok esetében. A motorkerékpárok esetében viszont gyakori a váltóval közös kenés, ami azzal jár, hogy bizonyos adalékokból csak kevesebbet lehet tenni az olajba, hogy a váltó alkatrészeivel ne lépjen fel inkompatibilitás. Az API SJ minőségű olajoknak ugyanis nagyobb a szulfáthamu tartalmuk, ez pedig párakicsapódáskor kénsavvá alakul, ami a váltó alkatrészeit károsíthatja. Gépkocsiknál ez nem merül fel, mert ott a váltónak külön kenése van. Így viszont a kapott olaj "csak" SG minőségű lesz, de ez nem jelent gondot, hiszen a motorkerékpárok esetében nem a minél korszerűbb API szabvány a lényeg, hanem egyéb szempontok dominálnak.

Üdv,

Olajdoki

Kell-e korábban olajat cserélni?

2009. október 5., 15:18 Módosítva: 2009.10.05 15:18

Tisztelt Olajdoki!

Az autómba (Alfa Romeo 156, 1998-as évjárat, 142 000 km) Total Quartz 9000 5W40 olajat használok. Az olajat 15 000 km megtétele után ki kell-e cserélnem (130 000 km-nél volt a legutóbbi csere), vagy tartható vele a gyár által előírt 20 000 km-es csereperiódus?

Köszönöm: Balázs


Kedves Balázs!

A gyárilag ajánlott olajcsere-periódust alapos megfontolás és általában extenzív tesztek segítségével állapítják meg. Egész nyugodtan hihetünk nekik. Korábbi olajcserére akkor van szükség, ha a használati körülmények az átlagosnál nehezebbek. Ilyen például, ha rendszeresen hegyvidéken közlekedik az autóval, ha utánfutót vontat, ha nagyon sokat jár földúton, vagy ha általában 4-5 ezres fordulaton vezet.

Üdv,

Olajdoki


10W40? Nem értek ehhez, mik ezek? Kinek van igaza?

2009. október 1., 22:38 Módosítva: 2009.10.01 22:38

Tisztelt Olajdoktor!

Sajnos laikus vagyok a kenőolajok területén. Bevallom őszintén, hogy a számok és betűjelek (pl: 5W40) jelentését sem tudom.
Nézzük a konkrét esetet: 1,3-as, '97-es évjáratú Ford Escortom van. A kezelési útmutatója az SAE 5W30-at írja elő, míg az API SC, SD, SE és a SF specifikációnak megfelelő olajok használatát megtiltja.
A kereskedő ezzel ellentétben a 10W40-et ajánlotta. A számok, betűk függvényében nagyon nagy az eltérés a viszkozitásukat illetően? Tehát nekem, illetve a kocsimnak, melyik a legmegfelelőbb olaj nyáron és télen?

Köszönettel várom megtisztelő, útmutató válaszát.

Mészár Mihály


Kedves Mihály!

Valóban nem szabad API SF vagy annál gyengébb minőségű olajat betölteni, ugyanis ebbe a motorba minimum API SG minőségű olaj való. De ezt nem lesz nehéz betartani, mert manapság a legrosszabb minőségű ásványolajokon kívül már minden motorolaj - azaz kb. a piaci kínálat 95%-a - legalább SG minőségű. A 10W40-es viszkozitással sincs baj, a gyártó engedi a használatát ehhez a típushoz. Ráadásul a 10W40-es, félszintetikus minőségű olajok az egyik legjobb ár/érték arányú választást jelentik a napjainkban fellelhető olajok között.

Üdv,

Olajdoki

Mol Essence vs. Mol Max

2009. szeptember 30., 20:40 Módosítva: 2009.09.30 20:40
2004-es 83000 km-t futott 1.4 16V (55KW-os) motorral rendelkező Fabiába vásárolnék egy kiskereskedőtől motorolajat (10W40-est). Korábban Mol Dynamic Max volt kapható nála most azonban csak az Essence van. Mi a különbség? A Max bírja a VW 502.00 szabványt, az Essence-re viszont csak a VW 501.01 került fel.

Kedves Levélíró!

Mindkét olaj félszintetikus, de a Max valamivel korszerűbb, mint az Essence. Ezt az Ön által is felfedezett szabvány-különbség is igazolja. Az Ön autójához mindkét fajta olaj használható normál csereperiódusú olajként, tehát nem követ el hibát, ha Essence-t használ.

Üdv,

Olajdoki


Olajdoki vs márkaszerviz

2009. szeptember 25., 12:02 Módosítva: 2009.09.25 12:02

Tisztelt Olajdoktor!

Korábban már fordultam önhöz segítségért azzal kapcsolatban, hogy 2001-es évjáratú S80-as Volvómba milyen motorolajat töltsek. Ön a Shell Helix Ultra 5W40-et és a Valvoline Synpower 5W40 típusú olajat ajánlotta. Úgy döntöttem, hogy a Shell olaját választom, el is indultam, hogy beszerezzem a hivatalos Shell olajkereskedőnél. Mikor mondtam az eladónak, hogy milyen olajat szeretnék, azt mondta, hogy felejtsem el, mert az én autómba nem ACEA A3/B3 minősítésű olaj kell, hanem A5/B5. A Helix Ultra 5W40 helyett pedig Helix Ultra X 0W30 típusút ajánlott. Én bízom az ön szakértelmében, ezért nem bólintottam rá a kereskedő tanácsára, úgy gondoltam, rákérdezek önnél még egyszer a biztonság kedvéért. Maradjak tehát az 5W40-nél, vagy legyen az Ultra X 0W30? Nagy segítség lenne még, ha meg tudná mondani, hány literre van szükség a cseréhez, illetve, hogy ajánlja-e a csere előtt az öblítést? (pl.:Valvoline Engine Flush)

Az autóm pontos adatai: Volvo S80 2.4T (147KW) 2435cm3
Évjárat:2001
Motorkód:B5244T2

Segítségét előre is nagyon köszönöm!


Kedves Érdeklődő!

Ahogy júliusi válaszomban is írtam, 0W30-as olaj az előírás, és ajánlottam is ilyen olajat. Valamint megemlítettem, hogy amennyiben tart az olajfogyasztástól, választhat 5W40-es viszkozitásút is, bár ez nem szerepel a gyártói ajánlásban. A mellett viszont kitartok, hogy ACEA A3 az előírás, amivel nem azt mondom, hogy A5-öt nem használhat, csak azt, hogy a gyártó - ehhez a modellhez - nem követel meg A5-öt.

Összegezve: nyugodtan elfogadhatja a kereskedő ajánlását is, műszakilag az az olaj tökéletesen megfelel. Mivel azonban előző levelében írta, hogy az autó több mint 200 ezer kilométert futott, ezért javaslom, hogy az elején sűrűn ellenőrizze az olajszintet, és készüljön fel arra, hogy esetleg után kell tölteni.
Kb. 5,8 liter olajra van szükség, motoröblítést pedig - ha rendesen cserélve volt mindig az olaj, ahogy kell - nem tartok szükségesnek.

Üdv,

Olajdoki


Astrába A szabvány helyett B – végzetes hiba?

2009. szeptember 24., 18:46 Módosítva: 2009.09.24 18:46

Tisztelt Olajdoki!

Astra G 1.4 Twinport motoros autómba a GM-LL-A-025 motorolaj lenne az előírás. Nagyon nagy hibát követtem el, hogy GM-LL-B-025 tettem bele, ez tényleg csak és kifejezetten diesel autókhoz lenne ajánlott?

Köszönettel: Jmisi


Kedves Jmisi!

Ha a nagy hiba alatt azt érti, hogy a következő olajcseréig beáll-e a motor, akkor a válaszom az, hogy nem valószínű. De az A és a B szabvány között valós különbség van, és hosszú távon nem tesz jót az autónak, hogy nem a megfelelő olajat használja.

Üdv,

Olajdoki


Olajcsere ellenőrzése - átvertek?

2009. szeptember 22., 19:25 Módosítva: 2009.09.22 19:25

Tisztelt Olajdoktor!

Néhány napja márkaszervizbe vittem kötelező olajcserére az autómat. A szervizben ajánlott olaj helyett magam vittem be 2 x 4 liter, ismert márkájú, a kezelési utasítás által javasolt minőségű olajat - harmadáron. A motorban lévő olaj színe alapján fölmerül bennem a gyanú, hogy nem a teljes mennyiséget cserélték le a szervizben. Hogyan tudnám ellenőrizni a teljes olajcsere megtörténtét, a gyanúmat igazolni, vagy cáfolni? Létezik-e erre vonatkozóan egy laikus által is elérhető laboratóriumi, vagy egyéb módszer?

Tisztelettel: László


Kedves László!

Sajnos nincs ilyen módszer, mert egy laborvizsgálat ára legalább annyi, mint egy olajcsere ára. De önmagában az olaj színéből nem következtethet semmire. Ugyanis az új olaj sokszor azonnal befeketedik, mert teszi a dolgát: megköti és szuszpenzióban tartja a szennyeződéseket. Tehát nem feltétlenül kell arra gondolni, hogy csalás történt.

Üdv,

Olajdoki


Lemenni 0W-ig

2009. szeptember 22., 19:15 Módosítva: 2009.09.22 19:15

Tisztelt Olajdoki!

Azt szeretném megtudni mi lehet a jó választás az 1998-as, 1.4 8v Astra F, 78 000 km-t futott, megkímélt autóm számára. Eddig Valvoline 10w40 félszintetikus olaj volt benne. Olvasgattam cikkeket, hogy a lehető legvékonyabb olaj a legmegfelelőbb egy autónak, mert bemelegedve 10-es körüli a viszkozitásuk, de igazán az számít, hogy lehűlve mekkora. A cikk szerint le lehetne menni 0w-re, mert még az is vastag a hideg motornak, a második szám meg attól függ, milyen állapotú a motor. Mi a véleménye és tanácsa? Szintetikus Mobil 1-en gondolkodom.

Köszönöm, tisztelettel:

Roll


Kedves Roll!

Valóban le lehet menni 0W-ig a téli viszkozitási oldalon. Ennek különösen rövid, városi utakon, illetve télen lehet jelentősége. Ami a nyári oldalt illeti, általában 30 vagy 40 az optimális, a motor állapotától, illetve a használati szokásoktól függően. Persze mindig benne kell maradni a gyártó által ajánlott viszkozitás-tartományban. A szintetikus Mobil 1 szerintem is jó választás.

Üdv,

Olajdoki


Motorolaj BMW 318i-hez

2009. szeptember 21., 21:30 Módosítva: 2009.09.21 21:30

Kedves Olajdoki!


Van egy 1996-os évjáratú BMW 318i-m, eljött az olajcsere ideje, és nem tudom, hogy milyet vegyek (első olajcserém): Castrol SLX 5W40-et, vagy Castrol GTX 15W40-es olajat?
Vagy esetleg van jobb, amit ajánlana?

Köszönettel:
Érdeklődő

Kedves Érdeklődő!

Minőségileg és árban is a kettő közötti megoldást javaslom: Castrol Magnatec 10W40. Ez egy félszintetikus olaj, amely nagyon jó ár/érték arányú választás ehhez az autóhoz.

Üdv,

Olajdoki


50-es olaj Honda Civicbe

2009. szeptember 19., 15:53 Módosítva: 2009.09.19 15:53
Tisztelt Olajdoktor!

1996. szeptemberi, benzines, 1,4-es Honda Civicről van szó, amely a 10000-es csereperiódus végére elcsipeget kb. 1 liter olajat. Korábban volt benne 15W40, majd 10W40 is, ugyanazt produkálta. Mivel most esedékes az újabb csere, ajánlották, hogy próbáljam ki a Q8 10W50-esét, az lesz a jó megoldás.
Mi a véleménye, Doki, megér egy próbát?

Várom megtisztelő válaszát,
üdvözlettel:
András
Kedves András!

0,1l/1000 km olajfogyasztás szerintem teljesen korrekt, én nem nyúlnék hozzá. Lehet, hogy a 10W50-es olaj még ezt is megszűntetné, de egy 50-es viszkozitású olaj, normál üzemi körülmények között, kenési és hűtési szempontból egy kicsit alatta marad egy 40-es olaj teljesítményének.

Üdv,

Olajdoki

Keverhető?

2009. szeptember 19., 15:47 Módosítva: 2009.09.19 15:47

Kedves Olajdoki

Van egy Opel Calibrám, Shell 10W40-es olajat használok hozzá. Esedékes a csere, és még van itthon 1 liter Castrol Magnatec 10W40-es olajam. Használhatom ezt utántöltésre?

Köszönettel:
Levélíró


Kedves Levélíró!

A mai modern motorolajok keverhetőek egymással, összeférhetetlenségi reakció nem lép fel. Nyugodtan használhatja utántöltésre a Castrol olaját.

Üdv,

Olajdoki

Honnan tudjam, hogy egy 5W40 olaj szintetikus vagy félszintetikus?

2009. szeptember 19., 15:15 Módosítva: 2009.09.19 17:34

Nagyon tisztelt Olajdoki!

Honnan lehet tudni, hogy egy 5W40-es olaj teljesen, vagy csak részlegesen szintetikus? Ugyanis ezeken szinte 99%-os többséggel írja, hogy szintetikus technológia, meg egyébb ehhez hasonló kijelentések. Én elég maximalista vagyok az olajok terén, és a legjobbat szeretném adni a kocsimnak, ami eddig nagyon jól működik, 10 000 km alatt egy gramm olajat sem fogyasztott. A kocsi típusa: Dacia Logan, 1.6 mpi, benzinmotor (a 8 szelepes, 90 lóerős változat), és 53 000 km-t futott.

Na most a második konkrét kérdésem az, hogy az eddig ajánlott és használt ELF EVOLUTION SXR 5W40 teljesen szintetikus olaj, vagy sem? Érdekes, hogy az ELF-nél van egy szintén 5W40-es viszkozitású ELF EXCELLIUM NF - 5W40 olaj, de senki sem tudja, hogy mi a különbség az Excellium és az Evolution között. Igaz, észrevettem, hogy az egyik API SM/CF a másik csak SL/CF besorolású. Esetleg van ennél jobb választás olajok terén ehhez a motortípushoz?

Előre is köszönöm és nagyon-nagyon várom válaszát. Nagyon rég foglalkozok e témával, szerelőknél is érdeklődtem, de eddig senki sem tudott konkrét választ adni kérdéseimre.

Minden jót kívánok!


Kedves Levélíró!

Egészen biztosan csak – a laborvizsgálatot leszámítva – a termék vámtarifakódjából lehet megtudni. A teljesen szintetikus vámtarifakódja 3403-mal kezdődik, a félszintetikusé és az ásványié 2710-zel. Persze a termék vámtarifakódját általában nem kötik a vevő orrára, de ha valahogy kicsikarja ezt az információt az importőrből, akkor megvan a válasz. Ennél kevésbé biztos módszer a címke és a termékismertető. Ha pontos a fordítás, akkor a szintetikus, teljesen szintetikus, fullszintetikus kifejezések valódi szintetikus olajat jelölnek, míg a félszintetikus, részszintetikus, szintetikus technológiával előállított, HC-szintetikus, hidrokrakkolt stb. jelentik a félszintetikus minőséget. Az Elf olajok esetében az Evolution SXR 5W40 csak félszintetikus, az Excellium NF 5W40 pedig teljesen szintetikus. Mindkettő használható a Daciához, de értelemszerűen az Excellium a jobb minőségű.

Üdv,

Olajdoki

Mazda MX-5 1.6i váltóolaja

2009. szeptember 19., 15:14 Módosítva: 2009.09.19 15:14
Kedves Doki!

2002-es, 1,6-os Mazda MX-5 típusú autóba szeretnék a lehető legjobb hajtóműolajat venni a váltóhoz, illetve a differenciálműhöz. Nem is annyira a viszkozitás érdekelne, de persze erre is szívesen várok tanácsot. A legfontosabb azonban az API GL minősítés lenne, mert bár – ha minden igaz – a differenciálműbe mehet GL-5 is, de a váltónál hallottam olyat is, hogy GL-4 mehet bele csak, mert valami színesfémek vannak a váltóban, vagy pont azok nincsenek... Teljes a zűrzavar, kérlek segíts!

Üdv:
Emil
Kedves Emil!

Való igaz, bizonyos váltók esetében egy GL-5-ös adalékcsomaggal "felszerelt" hajtóműolaj korrodálhatja a színesfém alkatrészeket. De ebben az autóban erről nincs szó, itt a gyártó megengedi mind a GL-4, mind a GL-5 minőségű olaj használatát. Viszkozitás tekintetében feltétlenül a 75W90-t válassza, mert az egész évbe használható, míg a 80W90-et a gyártó csak 10 fok fölött javasolja.

Üdv,

Olajdoki

1,6-os Astra idealis olaja

2009. szeptember 19., 15:07 Módosítva: 2009.09.19 15:07
Tisztelt Doki

Arra lennék kívancsi, hogy milyen viszkozitasú, és melyik gyartó olaja lenne ideális egy 1,6-os, 2001-es évjaratú, 90 000 km-t futott Astrába?

Köszönöm,
tisztelettel: Zsolt
Kedves Zsolt!

Egy 10W40-es, félszintetikus olajat tartanék a legjobb ár/érték arányú
választásnak. De ha Ön az ideális olajat keresi, akkor legyen inkább egy
teljesen szintetikus, 5W40-es olaj, mint például a Fuchs Titan Supersyn 5W40, vagy a MOL Dynamic Prima 5W40.

Üdv,

Olajdoki

Volvo szerviz – átverés?

2009. szeptember 17., 18:25 Módosítva: 2009.09.18 10:18
Kedves Olajdoktor!

Egy barátom kért tőlem segítséget, 2008-as Volvo C30-hoz kért olajat. 1,6-os, benzines az autó. A nagykerben elenyésző különbség volt két Castrol: az 5W40-es, és a 0W30-as SLX for Volvo Cars olajok között. Én a 0W30-ast választottam, ami a következő minősítésekkel bír:
SAE 0W30
API SL ILSAC GF-
ACEA A1/B1, A5/B5

A márkaszervizben azt mondták neki, hogy ez egy kiváló olaj a dízel autókhoz, de a benzinesnek árt, és kopogni fog tőle, így eladták neki a saját hordós olajukat, nem tudjuk milyet.

Mivel nekem kellemetlen az ügy, kérlek segíts: én tévedtem, vagy a szerviz nem volt korrekt?
Véleményem szerint egy ilyen minőségű olaj maximum túl drága lehet egy 1,6-os, Focus motoros Volvóba, de rossz biztosan nem...

Előre is köszönöm a gyors választ:

Gyurma
Kedves Gyurma!

Kellemetlen helyzet, az biztos.
Az, hogy ez az olaj nem jó benzinmotorba, nem igaz. Az API SL, az ACEA A1 és az ACEA A5 mind benzines minősítés, méghozzá a legelterjedtebbek közül való. Az viszont sajnos igaz, hogy az olaj nem felel meg maradéktalanul a gyári előírásoknak. A Volvo ugyanis valamiért csak 5W30-as olajat enged ehhez a típushoz, a 0W30-as nem szerepel a listában. A motor kenése szempontjából ennek nem látom az értelmét, de lehet, hogy a hidrotőkék kopognának a 0W30-tól, amíg a motor be nem melegszik. Az lehet, hogy "kopogás" alatt a szerviz erre gondolt, és úgy értették, hogy kifejezetten ehhez a benzinmotorhoz nem jó, nem pedig általában.

Üdv,

Olajdoki

VW 507.00 minőségű olaj VW 505.01 helyett?

2009. szeptember 17., 18:12 Módosítva: 2009.09.17 18:12
Kedves Olajdoktor!

Egy korábbi szakvéleményedben olvastam, hogy a VW PD TDi mortorjába betölthető a VW 507.00 specifikációnak megfelelő motorolaj.
A 2000-es évjáratú 1.9 PD TDi VW Passatomba az autószerelő a mostani olajcserénél a SHELL HELIX ULTRA EXTRA 5W30 olajat töltötte be. Az olaj dobozán a VW 507.00 specifikáció szerepel, nem pedig a megszokott 505.01 (eddig mindig 505.01 volt benne). Letöltöttem az Ultra Extra adatlapját, a specifikációs táblázat legalsó sorában szereplő megjegyzés nem hagy nyugodni, ami úgy szól, hogy az 505.01-et igénylő motorok, melyek nem hosszított csereperiódusúak, kivételek ezen olaj alkalmazhatósági köre alól.

Tehát a kérdésem az, hogy az 507.00-ás Shell olaj megfelelő-e az autóba, vagy inkább cseréljem le az 505.01-es olajak valamelyikére?

Köszönettel: D. József
Kedves József!

A VW 505.01 minőségű olaj helyett az esetek nagyon nagy többségében használható VW 507.00-es olaj, de az általad említett típusok tényleg kivételt jelentenek. Ha a Te PD TDi-d pont ebbe a kategóriába esik, tehát ha nem hosszú-csereperiódus képes, akkor maradj az 505.01 minőségű olajnál. Hogy az-e vagy sem, én nem tudom megmondani, mert a 2000-es, 1.9-es PD TDi-k között van ilyen is, meg olyan is. Javaslom utánanézni a kézikönyvben.

Üdv,

Olajdoki

10W40 helyett 5W40, az baj?

2009. szeptember 14., 19:48 Módosítva: 2009.09.14 19:48
Tisztelt Olajdoki!

3 és fél éves, Chevrolet Aveo típusú autóm van, 62 000 km-rel. Eddig 10W40-es Mobil olajat töltöttek bele a márkaszervizben. Már nem garanciás, elvittem egy maszek szervizbe olajcserére, és Shell Helix 5W40-es olajat öntettem bele. Azt hittem, jót teszek vele, ha még jobb minőségű olaj kerül a motorba. Majd hallottam olyan véleményeket, hogy megnő ettől az olajfogyasztása, esetleg behabosodik stb. Mi ezekből az igazság? Mennyire volt rossz a döntésem?

Köszönöm a mielőbbi választ!

Üdvözlettel: J. G.
Kedves J. G.!

Ne aggódjon, nem döntött rosszul. A korszerű olajok mind tartalmaznak habzásgátló adalékot, így nem kell habosodástól tartania. Az olajfogyasztás növekedése sem várható, mert az olajfogyasztás üzemi hőmérsékleten lép fel (ha egyáltalán fellép), egy 5W40-es olaj pedig pontosan ugyanolyan vastag üzemi hőmérsékleten, mint egy 10W40-es. Az 5W és a 10W közötti különbség ugyanis csak a hidegindításkor kap szerepet.

Üdv,

Olajdoki

Eltűnik az olaj

2009. szeptember 14., 19:30 Módosítva: 2009.09.17 11:22

T.Olajdoki!

93-as, 1.6 16v Nissan Sunny kombimban most cseréltek motort. Sikerült is a csere, kapott még olajat, olajszűrőt, levegőszűrőt és új gyertyákat is. A gond az, hogy rettenetesen eszi az olajat (Castrol Magnatec 10w-40). A motoron semmi nyoma folyásnak, csepegésnek, de a levegőszűrő-házban lerakódva megtalálható vékony filmréteget képezve. Továbbá emelkedőn felfele menet kékes füstöt ereget.
Mi lehet a gond? Hogyan tudom megállítani az olaj eltűnését?

Válaszát előre is köszönöm:
Sanyis


Kedves Sanyis!

Az új motorral valami gond van. A tünetekből következtetve belső tömítetlenségről van szó, ami azt eredményezi, hogy az olaj az üzemanyaggal keveredve elég. Egy kompresszió mérés kiderítheti a hiba részleteit.

Üdv,

Olajdoki

Vastagabb olaj a hidrotőke miatt?

2009. szeptember 10., 20:54 Módosítva: 2009.09.10 20:54
Tisztelt Doki!

Szeretném tudni, milyen olaj az ideális 2004-es Peugeot 206 1.4 16v Prémium modellhez? 52 000 km-t haladt eddig. Jelenleg Quartz 9000-s 5w 40 van benne. Mondanak olyat, hogy 10w 40-es kell, mert kíméli a hidrotőkét, és olyat is, hogy 0w 30-as, illetve 5w 30-as.
A megtett kilométertől függ-e a választandó olaj típusa, vagy maradhatok minden gond nélkül az 5w 40-nél?

Köszönöm, tisztelettel:
Pálcika
Kedves Pálcika!

Minden Ön által felsorolt viszkozitású olaj használható, feltéve, hogy ACEA A3 minőségű olajról van szó. Az 5W40-es, vagy az 5W30-as a műszakilag legjobb választás, különösen, ha szintetikus, de még akkor is, ha csak félszintetikus. Én maradnék az eddig használt olajnál.
A hidrotőke miatt még akkor sem szoktam vastagabb olajat javasolni, ha már csörög, pláne nem megelőzésképpen. A hidrotőke csörgése általában néhány másodperccel a hidegindítás után elmúlik, és a jelenség csak szépséghiba, kárt nem okoz.
Az olajtípus hivatalosan nem kilométerfüggő, de szokás emelni a viszkozitáson, ha a kopott motor olajfogyasztását így akarja a tulajdonos csökkenteni, ahelyett, hogy megjavíttatná. Persze ez nem a helyes eljárás, de ameddig nem lépjük át a gyártó által megengedett viszkozitási értékeket, addig csak bocsánatos bűn.

Üdv,

Olajdoki

Mercedes W123: ásványi, vagy félszintetikus olaj?

2009. szeptember 10., 20:52 Módosítva: 2009.09.10 20:53

Kedves Olajdoki!

Mercedes Benz W123 200D típusú autómba milyen olajat rakjak? A gyári előírás 10W40, amit 7500 km-enként kell cserélni. Sokan ellenzik a most használt olajat: Castrol Magnatec Diesel 10W-40. Azt mondják, ebbe ásványi 15W40 való, mert ezt a motort nem a félszintetikusra találták ki. A motorban 103 000 km van, két olajcsere közt fél litert sem eszik meg. Önt mit gondol erről, maradhat így? Következőleg Shell Helix Plus Diesel 10W40-et szeretnék belerakni, ez mehet bele?

Válaszát előre is köszönöm:

Viktor


Kedves Viktor!

Ne hallgasson azokra, akik 15W40-es ásványi olajra próbálják rábeszélni! Gyakorlatilag nincs olyan autó, amelybe jobb lenne egy 15W40-es ásványi, mint egy 10W40-es félszintetikus olaj. Utóbbi jobb hidegindítási teljesítményt, nagyobb motortisztaságot és jobb kopásvédelmet nyújt. Soroljam még?
Mehet bele a Shell olaja is.

Üdv,

Olajdoki

Milyen olaj kell a '97-es Corsa B 1.5 TD-be?

2009. szeptember 10., 20:52 Módosítva: 2009.09.10 20:52
Tisztelt Doki!

97-es Opel Corsa B 1.5 TD (isuzu motoros) autóhoz milyen motorolajat ajánlana? Az órában 125 000 km van. Nemrég vásároltam az autót, nem tudom, milyen olaj van most benne, csak azt, hogy 8500 km-t ment olajcsere óta, és az olajszint az alsó nívót éppen éri. A motor nem füstöl, nem kopog, szépen jár.
5W30 VALVOLINE SYNPOWER MXL-ről mi a véleménye? Esetleg egy félszintetikus olaj is elég lenne?
Előre is köszönöm válaszát!

László
Kedves László!

Egy félszintetikus, 10W40-es olaj mindenképp optimális választás ehhez az autóhoz. Használhat vékonyabb, szintetikus olajat is, de csak akkor javaslom, ha Ön maximalista szemléletű a minőség tekintetében. Annál is inkább, mert a csereperiódus elég rövid, mindössze 7500 kilométer, függetlenül attól, hogy milyen olaj van benne. Minőség tekintetében arra figyeljen, hogy a választott olaj rendelkezzen az ACEA A3 szabvánnyal (pl. Valvoline Maxlife 10W40 vagy MOL Dynamic Transit 10W40). A Valvoline Synpower MXL-ről nagyon jó a véleményem, de az szintetikus, úgyhogy ld. 2 mondattal korábban...

Üdv,

Olajdoki