Az Év Autója, mint az autózás tükre

2021.11.18. 13:36

Ilyen még nem történt az Év Autója díj több mint fél évszázados történetében. Mármint olyan, hogy az adott esztendei megmérettetésbe előzetesen felvett típusoknak még a kétharmada sem jut be végül a nevezettek közé. Az ugyan rendszeres, és emiatt normálisnak tekinthető, hogy a végső lista rövidebb, mint az előzetes, no de ennyivel!

logo-car-of-the-year.png

Az Év Autója díj mindig is tükrözte az autógyártás világának változásait. De ez sosem volt annyira plasztikus, mint idén. Ez már a Tannistest-en is látszott, ahol az autók fele már elektromos volt. És most folytatódik a jelölt típusok listájával, amelyen, mire véglegessé vált, a kezdeti 65 típusból csupán 39 maradt, úgy, hogy kettő még utólag csatlakozott. Az okok sokrétűek, és nem egy olyan közülük, ami nemcsak az új típusok megjelenését befolyásolta, hanem idén sok mást is a világban.

Ha valaki nem ismerné az Év Autója díj odaítélésének folyamatát: az első lépés mindig a szóba jöhető típusok összeírása. Ezt a zsűri vezetőségéből álló bizottság végzi, többnyire az adott év közepe táján. Az előzetes lista alapja az, hogy általában kiszámítható, melyik típusból jön ki újabb generáció, míg a teljesen új típusok feltűnését a tanulmányautók megjelenéséből és a gyárak bejelentéseiből lehet kikövetkeztetni. És éppen ez az egyik ok, amiért az előzetes lista hosszabb a véglegesnél: simán felkerülhet a listára olyan típus, ami végül nem, vagy nem a korábban várt a formában jelenik meg.

A mostani szavazáson, amely az Év Autója 2022 nevet viseli (hiszen ezt a címet fogja viselni a jövő évben a győztes típus), éppen így járt a zsűri az Audi A8-assal. A bizottság azt várta, hogy az A8-asból egy vadonatúj generációval lép piacra az Audi, de csupán frissítették a típust, az alapján viszont egyetlen autó sem vehet részt az Év Autója megmérettetésen, hiszen az a teljesen új típusoknak és generációknak szól. Az Audi A8-as így egy azon 28 típus közül, amely nem jutott el a végső jelölésig.

Hasonló, ami a Volvo XC90-nel és az új Jaguar XJ-vel, illetve J-Pace-szel történt. Ezek mind vadonatúj típusok lettek volna, csakhogy annyira nem készültek el idén, hogy még az sem teljesen biztos, hogy egyáltalán mikor jönnek. Sőt, a Volvo esetében még az is lehet, hogy valami teljesen mással állnak elő az XC90 helyett.

Két olyan típus is akadt, amelyiket azért kellett kihúzni a listáról, mert az előzetes várakozásokkal szemben Európában nem fogják forgalmazni őket. A Nissan Z és a Subaru Levorg korábbi generációit lehetett kapni, újakat azonban a jelenlegi felállás szerint kizárólag a tengerentúlon dobják piacra. Mivel az Év Autója díjért csak olyan típusok indulhatnak, amelyeket Európa legalább öt országában lehet megrendelni az adott évben, így el kellett köszönni a Nissan Z-től és a Subaru Levorgtól is.

A kiesők legnagyobb csoportját azonban azok a típusok alkotják, amelyek idén vagy egyáltalán nem jelentek meg az utakon, vagy az Év Autója szavazási szabályzatában előírt ötnél kevesebb országban árulják, így átcsúsznak a 2023-as választásra. Összesen tizenöt ilyen van, és nehéz nem arra gondolni, hogy a csúszást a járvány és annak következményei, mint a csiphiány, okozták. Felsorolni is nehéz ezeket a típusokat: Citroën C5 X, Ferrari Purosangue, Genesis (csak három országban kerül forgalomba idén), Honda Civic (az Egyesül Államokban kezdte pályafutását, Európába csak jövőre jön), Jeep Grand Cherokee, Kia Sportage, Maserati Grecale, Mercedes EQE, Mercedes-AMG SL, Nissan Ariya, Nissan X-Trail, Opel Astra, Range Rover, Subaru BRZ/Toyota GR86, Toyota bZ4x/Subaru Solterra.

A legérdekesebb kiesők azonban mégsem ezek, hanem azok, amelyek eltávolítása korábbi, időnként vérre menő vitákat elevenít fel. Régóta kérdés ugyanis szakértő és autórajongó körökben is, hogy két különböző nevű, vagy akár márkájú, de azonos technikájú típus mikortól tekinthető ugyanannak, vagy éppen két külön autónak. A helyzet egyszerűbb, vagy legalábbis annak látszik, ha egy adott típus karosszéria, vagy hajtáslánc változatáról van szó. Ezekről az Év Autója szavazás korábban kőbe vésettnek számító szabályzata is úgy szólt, hogy nem nevezhetők külön típusként, hiszen csak variációk egy témára.

A most zajló 2022-es szavazásból ilyen alapon esett ki a Mercedes EQA és EQB, mert a bizottság döntése alapján mindkét elektromos autó egy már meglévő típus, a Mercedes GLA, illetve a GLB elektromos hajtásláncú változata. (Egyébként tavaly a BMW iX3 járt így az X3-hoz képest.) Ugyanez történt a Volvo C40-essel, ami az XC40-es változatának minősíttetett. A BMW i4 viszont elindulhat, annak ellenére, hogy valójában nem más, mint a 4-es Gran Coupé hajtáslánc változata. A magyarázat persze az, hogy a 4-es GranCoupé is vadonatúj, így együtt kerültek fel a végső listára. (Lényegében úgy, mint például két éve a Peugeot 208-as, amelyből a hagyományos hajtásláncok mellett készül elektromos is.) Karosszériaváltozatként a VW ID.5-öt törölték a listáról, mondván, az nem más, mint a VW ID.4 kupésított kivitele.

Arra, hogy ez az egy autó/két autó kérdés még tovább feszíthető, jó példa a VW Taigo, amit azért töröltek, mert műszakilag azonos a már évek óta árusított VW T-Cross-szal. A műszaki egyezés másik lehetséges következménye, hogy két típus közösen kerül fel a listára. Ez történt a Mercedes Citan-nal és a Renault Kangoo-val, amelyek csak néhány apró külsőségben térnek el egymástól. (Ilyenre is volt persze korábban példa. Talán a leginkább kézzelfogható a Citroën C1/ Peugeot108/ Toyota Aygo trió.)

Szerencsére azonban nemcsak kihúzni lehet autókat a listáról, arra fel is lehet kerülni, illetve az előzetes várakozásokkal szemben rajta is lehet maradni. Utóbbira jó példa a kínai típusok esete, amelyeknél kétséges volt, hogy teljesíteni tudják-e a követelményeket, például piacra kerülnek legalább öt európai országban. Végül az Aiways U5, a Lynk & Co 1 és a két MG is megugrotta a szintet. Teljesen újként pedig két nagyágyú került fel a listára. A Ferrari 296 GTB és a McLaren Artura, a jelek szerint teljesítették a feltételeket.

Ezzel összeállt a végső hosszú lista (lásd alább), amelyből nekünk, zsűritagoknak majd ki kell választanunk az első körben azt a hetet, ami szerintünk a legjobban sikerült az idei felhozatalból. A hét nevet november 26-ig kell leadnunk e-mailben. Az, hogy az eredmények összesítése után végül melyik hét típus jutott a döntőbe, november 29-én derül ki.

Végül ez a 39 típus maradt meg az eredetileg 65 nevet számláló listán:

  1. Aiways U5
  2. Audi Q4 E-tron
  3. Audi E-tron GT
  4. BMW 2 Series Coupé
  5. BMW 2 Series Active Tourer
  6. BMW i4/4 Gran Coupé
  7. BMW iX
  8. Cupra Born
  9. Dacia Spring
  10. DS 4
  11. DS 9
  12. Ford Mustang Mach-E
  13. Honda HR-V
  14. Hyundai Bayon
  15. Hyundai Ioniq 5
  16. Kia EV6
  17. Lexus NX
  18. Lynk & Co 01
  19. Maserati MC20
  20. McLaren Artura
  21. Mercedes C Class
  22. Mercedes EQS
  23. Mercedes Citan/Renault Kangoo
  24. MG EHS
  25. MG Marvel R
  26. Nissan Qashqai
  27. Opel Mokka
  28. Peugeot 308
  29. Renault Arkana
  30. Renault Mégane E-Tech Electric
  31. Škoda Fabia
  32. Škoda Enyaq iV
  33. Subaru Outback
  34. Tesla Model Y
  35. Toyota Yaris Cross
  36. Toyota Highlander
  37. Volkswagen ID.4
  38. Volkswagen Caddy
  39. Volkswagen T7 Multivan


Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.