Tisztelt Doktorok!
Rendszeresen hallom útszéli robogószervízekben, hogy töltsön az ember a telitank mellé illetve hozzá egy "kupak" olajat is. Kell-e, van-e pozitív hatása, értelme egyáltalán olajat töltögetni a naftába, főleg ha a moci nem is kétütemű hanem négy.
Üdvözlettel: Szelep Szilárd
Kedves Szilárd!
Nem javaslom. A mellette szóló érvek azok, hogy akik kipróbálták könnyebb váltásról, csöndesebb motorműködésről, gyorsabb gázreakcióról számolnak be. Viszont nem szabad elfelejteni, hogy bár a 2T olajat valóban az üzemanyaggal való elégésre tervezték, a négyütemű motorokat nem úgy tervezték, hogy olaj égjen el bennük. Így a 2T olaj elégése olyan lerakódásokat okozhat, amelyekre egy precíz négyütemű motor nincs felkészülve. És ez nem azonnal, hanem hosszú távon fog jelentkezni. Nincs szükség ilyen praktikákra ha a hosszú távú üzembiztos működés a célunk.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajoktor!
Van egy 1999-es Volkswagen Polo Variantom. A gond, hogy ha a motorolaj bemelegszik, 1000-es fordulatnál folyamatosan jelez vissza az oljnyomás jelző. Az olajszint teljesen normális. Ennek mi lehet az oka?
Válaszát előre is köszönöm.
Dávid
Kedves Dávid!
Tipikus, hogy az olajnyomás problémák először meleg motornál, alacsony fordulatszámon jelentkeznek. Ugyanis a meleg olaj vékonyabb, mint a hideg olaj, ezért hidegen magasabb az olanyomás. A magasabb fordulatszám pedig megemeli az olanyomást. Ez még nem árulja el, hogy mi az oka az alacsony olajnyomásnak. Elképzelhető olajgomba meghibásodás, elektromos érzékelő probléma, túl alacsony olajviszkozitás (pl. üzemanyaggal felhígulás miatt) vagy, legrosszabb esetben, az olajszivattyú tönkremenetele.
Üdv,
Olajdoki
Üdv!
Kérdésem az lenne hogy 1997-es Jeep Grand Cherokee 2.5 td-be milyen viszkozitású olajat tegyek? Ön milyen márkát ajánl? Difikbe és a váltóba mennyi időnként kell olajat cserélni?
Válaszát előre köszönöm!
Kedves Levélíró!
Shell, Castrol, Valvoline, Total, Motul, Mobil, Aral, és még sorolhatnám. A jó nevű olajtársaságok jó olajakat gyártanak, a köztük való választás inkább ízlés és pénztárca kérdése. Válassza valamelyik márka félszintetikus, 10W40-es olaját, megfelelő lesz hozzá. A váltóba és a differenciálművekbe egyaránt API GL-5 minőségű, 75W90-es olaj való, és 48000 kilométerenként, de legalább négyévente kell cserélni.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
K8-as Hayabusáról lenne szó. Üzemmeleg állapotban (de lehet, hogy hidegen is) habosodást tapasztaltam a motorolajban (full szintetikus olaj) a kémlelőnyíláson keresztül, mintha egy felrázott szénsavas üdítő lett volna benne. A leeresztő csavarnál a mágnes körül iszapos szürke szennyeződéssel találkoztam. A motorban lévő olaj kb. 3 éves lehet, de csak 1300 km-t járt a motor vele.
Az lenne a kérdésem, hogy ez a motorolaj korából fakadó probléma lenne, vagy valaki rosszindulatából valami idegen anyag kerülhetett a motorolajba? Lecseréltem már az olajat, az új olajjal ilyet nem csinál a motor. Érhette-e valamilyen károsodás a blokkot az előző olaj használatából fakadóan, illetve be lehet-e az előző olajat vizsgáltatni, hogy mitől habosodott, milyen szennyeződés okozhatta az elváltozást?
Képet itt nem tudtam csatolni, de tudok küldeni az elváltozásokról.
Válaszát előre is köszönöm!
Üdv.
Krisztián
Kedves Krisztián!
A leírt jelenség arra utal, hogy az olaj hűtőfolyadékkal szennyeződött. Ennek több féle oka lehet, pl. valaki tölthetett véletlenül vagy szándékosan hűtőfolyadékot a motorolajba vagy lehet akár hengerfejes is a motor. Ha az új olajjal ezt nem tapasztalta, az utalhat arra is, hogy az előbbi eset áll fenn, vagy arra, hogy még nincs annyi ideje benn az új olaj, hogy a jelenség megmutatkozzon. Érdemes ellenőrízni a hűtőfolyadék szintjét: ha alacsony, akkor valószínűleg hengerfejes.
Üdv,
Olajdoki
Tiszelt Olajdoktor!
A mai napon volt Fiat Bravo 1,6 Mjet típusú gépkocsink olajcserén gyári szakszervizben, ahol Selenia WR diesel 5W40-es olajat töltöttek bele a gyárilag előírt Selenia WR diesel 5W30 helyett. Az 5W40 elvileg a részecskeszűrőt károsíthatja, mivel csak ACEA B3 minősítésű.
Kell számítanunk meghibásodásra? Érdemes az olajat WR 5W30-ra cserélni?
Köszönöm,
Laci
Kedves Laci!
Nem csak elvileg, hanem sajnos gyakorlatilag is károsítja a részecskeszűrőt, mert nem alacsony hamutartalmú olajról van szó. Ami történt mindenképp a szerviz hibája, javaslom, hogy feltétlenül cseréltessék le az olajat egy olyanra ami Fiat 9.55535-S1 jóváhagyással rendelkezik, mert egy részecskeszűrő-csere több százezer forint. Az Ön által említett 5W30-as olaj például megfelelő.
Üdv,
Olajdoki
T. OD!
Szeretnék érdeklődni, hogy 2004-es Opel Corsa C-be (Z10XEP) önthetek-e Meguin 5w30 Quality olajat vagy inkább az Eneos 5w40-es olaját (116e a km)? Nem igazán ismerem ezeket a márkákat.
Az Eneos 5W40-es olaja nem rendelkezik az előírt GM jóváhagyással, a Meguin igen, így a kettő közül a Meguin Quality 5W30-at választanám.
Üdv,
Olajdoki
Üdv Olajdoki!
A kérdésem az lenne, hogy egy Iveco Daily-be milyen olajat tehetek? (2005évj. 2.8-as 147le, 65C15) 30 ezrenként írja az olajcserét, most Castrol Magnatec Dieselt 10W-40-et használok. Jó ez, vagy mást rakjak bele. A váltóba meg a diffibe is kéne olaj!
Köszi! Joe
Kedves Joe!
A gyártó ACEA E2 vagy E3 minőségű olaj használatát javasolja, ezért jobb választás egy vegyes flottákhoz való olaj. Ilyen például a Mobil Delvac MX Extra 10W40 vagy pl. az Agip Sigma TFE 10W40. A 30 ezres olajcseréhez még hozzá tartozik az is, hogy évente egyszer mindenképp cserélni kell, akkor is, ha nem tett bele 30 ezret, bár haszongépjárműnél ez általában nem jellemző.
A váltóba és a differenciálműbe egyaránt megfelel pl. az AGIP ROTRA TRUCK GEAR 80W90.
Üdv,
Olajdoki
Mindent tudó Doktor!
Az a kérdésem lenne,hogy kaptam 2 liter ELF Excellium Full-Tech 0w-30-as olajat. Betölthetem-e a 2002-es Aprilia Atlantic 500-as robogóm motorjába vagy nem. Esetleg milyen olajat ajánl!
Köszönettel: Sándor
Kedves Sándor!
Ennél kevésbé megfelelő olajat már nem is választhatott volna. Ebbe gépbe egy 10W40-es, JASO MA minőségű motorkerékpár olaj való, ez pedig egy személygépkocsi motorolaj, az előírtnál sokkal alacsonyabb viszkozitással. Javaslom helyette például az ELF MOTO 4 HP ECO 10W40-et vagy a Q8 SCOOTER CLASS 10W40-et.
Üdv,
Olajdoki
T. Olajdoktor!
Az lenne a kérdésem, hogy milyen olajat ajánl '96-os Opel Omega 2.5 V6-ba? Eddig Castrol Magnatec 10w 40 volt, de nagyon sok rossz véleményt hallottam róla, valamint elkezdett kopogni már az egyik hidrotőkém is.
Mit javasol, az amúgy is esedékes olajcsere alkalmával mire válthatnék, ami esetleg optimálisabb egy ekkora futásteljesítményű motornak és a tőkecsattogást is megszüntetné?
Előre is köszönöm válaszát.
Kedves Érdeklődő!
Nem hiszem, hogy az olaj miatt kezdett csattogni a hidrotőkéje. Ezzel az olajjal egyébként semmi gond nincs, de ha nem szimpatikus, kipróbálhat mást is, pl. a Valvoline Durablend 10W 40-et vagy a Motul 6100 Synergie+ 10W 40-et. Ha a hidrotőke probléma nem oldódik meg az új olajjal sem, érdemes szerelőhöz fordulni.
Üdv,
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Nemrég vásároltam egy Honda CB600F típusú motorkerékpárt.( 2007.04.27.)Kaptam hozzá négy liter MOTUL 5100 10W 40-es motorolajat. (4T) Kérdéseim a következők lennének.
1, Használhatom ezt a motorolajat ebbe a motorba? (A motor pontos típusa: PC41)
2, Bár a flakon légmentesen le van zárva a gyártási dátum 2010-es. Okozhat ez valamilyen problémát?
Válaszát előre is köszönöm!
Üdv.: miki
Kedves Miki!
A gyártó ehhez a típushoz csak 10W30-as olajat ajánl, amit szerintem érdemes betartani, mert itt a motorolaj nem csak a motor, hanem a váltó kenéséért is felelős, ott pedig sokkal kisebb a mozgástér. Amúgy az olaj felhasználható volna, sőt kétévesként még kifejezetten friss olajnak számít.
Üdv,
Olajdoki
T.Doki!
Motorkerékpár olajjal kapcsolatban lenne pár kérdésem!
Miért van az, hogy a fullszintetikus olajokkal akadozósabb a motorok váltója?
Miért van az, hogy a szakemberek a sokat futott idősebb motorokba már nem preferálják a fullos olajokat. Inkább a félszint, később akár az ásványi olajat ajánlják. Igaz az, hogy az ásványi olajnak jobb a kenőképessége? Ha igen, akkor ezt hogy kell érteni, miben nyilvánul ez meg?
Miért van az, hogy sok szaki a szintetikus olajokat egyszerűen egyenlővé teszi a híg olajokkal?
A fullos olajok elvileg minden tulajdonságukban jobbak, akkor miért van ez a sok ellentmondás szerelői oldalról?
Köszönettel Gábor!
Kedves Gábor!
A modern motorkerékpárok váltója a motorral közös kenési rendszeren van. A túl alacsony súrlódású olaj nem jó a váltóba, mert a váltáshoz szükség van súrlódásra. A nem kifejezetten motorkerékpárokhoz szánt szintetikus 4 ütemű motorolajok ezért általában nem alkalmasak motorkerékpárokhoz. Viszont a megfelelő jóváhagyással rendelkező, jellemzően JASO MA vagy JASO MA2 szabványnak megfelelő szintetikus motorkerékpár motorolajok igen.
A full szintetikus olajok általában alacsonyabb viszkozitásúak, mint a félszintetikus és ásványi olajok. Az idősebb motorok kopottsága és a tömítéseik rosszabb állapota miatt olajfogyasztás léphet fel. Egy alacsony viszkozitású olajat jobban fognak az ilyen motorok fogyasztani. Ez nem jelenti azt, hogy ezek az egyébként gyengébb minőségű olajok jobbak lennének műszakilag a régi motorokhoz csak azt, hogy kevésbé valószínű, hogy az utántöltögetéssel kell majd foglalkozni.
Nem igaz, hogy az ásványolajoknak jobb a kenőképessége. Ásványolajból nem lehet pl. 5W30-as minőségűt gyártani, szintetikusból (általában) pedig pénzkidobás pl. 15W40-est. Mivel így jellemzően a szintetikus olajok alacsonyabb az ásványiak pedig magasabb viszkozitásúak, ezért fonódik össze a szintetikus a "híg" jelzővel. Ez egyébként nem egy degradáló jelző: a korszerű olajok egyre alacsonyabb viszkozitásúak, ebbe az irányba megy a fejlődés. A fizikai vastagság helyett a modern olajok egyre inkább a kémiai összetételük révén biztosítják a megfelelő védelmet, és vékonyságuknak hála egyre üzemanyag-takarékosabbak is. A motorkerékpároknál a korábban említett váltóolaj-szerep szab gátat ennek, de az autóknál töretlenül zajlik a paradigma váltás.
A teljesen szintetikus olajok elleni érzelmek több okra vezethetők vissza. Egyrészt ott az említett olajfogyasztás, ami bár nem az olaj hibája, mégis annak a nyakába varrják, ha pl. a "jó öreg 15W40-es" olajjal nem jelentkezett. Másrészt a megszokás nagy úr - sok szerelő öntötte évtizedeken keresztül mindenbe a 15W40-est, és mivel ez nem úgy működik, hogy ha nem ez a legjobb választás, akkor annak valami gyorsan látható jele van, ezért el sem tudja képzelni, hogy nem az a legjobb. Pl. soha nem fogja senki bebizonyítani neki, hogy ugyanaz a motor 20%-kal hosszabb élettartamot bírt volna szintetikus olajjal, mert az olajtársaságokon kívül senki nem végez ilyen teszteket, az ő tesztjeiket pedig sokan elintézik azzal, hogy csak marketing. Harmadrészt árban ezek drágább olajok, ezért sokan csak úri huncutságnak tartják őket, mert ha valami drága, az egyesek szerint csak lenyúlás lehet.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
Szükséges-e motorkerékpárban (Honda Cbr 600) évente futástól függetlenül lecserélni az olajat, mert állítólag az adalékok kipárolognak belőle, ill. megváltozik az összetevők aránya? Amúgy 15000 km-t ír a gépkönyv.
Köszönettel: Kovács András
Kedves András!
Nem az adalékok párolognak ki belőle, hanem az olaj oxidálódik, és savasodik, és épül le a használat során belekerül szennyeződések miatt, hasonlóan, mint a személygépkocsik esetében. Ezért itt is szükséges az évenkénti csere.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt olajdoktor!
2001-es évjáratú dízel Golfba eddig 5W40-es olajat tettem. Tehetek bele 0W30-as vagy 0W40-est? És ha igen akkor milyet ajánl?
Tisztelettel
Edvárd
Kedves Edvárd!
Ha minél jobb olajat szeretne akkor viszkozitás helyett inkább a VW jóváhagyás oldaláról közelítse meg a kérdést. Az R5-ös és V10-es TDi motorokat kivéve a VW 507.00 szabványú olajok jelentik a legjobb választást a dízel Volkswagenekhez. Ezek egyébként gyakorlatilag mind 5W30-as olajok. Például Mobil 1 ESP Formula 5W30 vagy Valvoline Synpower XL-III 5W30.
Üdv,
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Van egy 2000-es évjáratú 1,3-as Suzuki Swiftem (8 szelepes). Eddig Castrol Magnatec 10W40-es olajat kapott, viszont télen a hideg hatására eléggé dermednek az olajok és nehezebb az indítás is. Szeretnék valami full szintetikus olajat bele, ami persze kedvezne a motornak is, meg a hidegindításnak is egyaránt. Milyen olajat ajánlana?
Üdvözlettel:
Nagy Csaba
Kedves Csaba!
Tudom ajánlani például a Castrol Edge 5W40-et, a Shell Helix Ultra 5W40-et vagy a MOL Dynamic Essence 5W40-et. A szintetikus olaj használata az ilyen autókhoz nem alapelvárás, de ha jobbat szeretne, mint ami jelenleg van, akkor ezekkel bátran próbálkozhat.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
2001-es évjáratú Chrysler Voyager 2,5 CRD típusú az autó, manuális 5 sebességes váltóval. Az a jelenség, hogy mikor lehűl a levegő, már nehezebben lehet sebességet váltani, de téli hidegekben szinte lehetetlen 1-ből 2-be, vagy 3-ból vissza 2-be, 1-be váltani. Már volt váltóolaj cseréje, azóta még nehezebb. Tanácsot kérnék, hogy milyen olajjal lenne érdemes próbálkozni a váltójában, mert a gépkönyvben megjelölt olaj típusa nem elérhető, és többféle véleményt is halottam az olajat illetően. Még a motorolajjal kapcsolatban is kérdezném, hogy milyen típusút tanácsol, milyen paraméterekre kell figyelni.
Köszönettel, Gábor
Kedves Gábor!
Elég valószínűnek tartom, hogy a problémát a nem megfelelő olaj okozza. Nem tudom, hogy újkorától Önnél van-e az autó, de ha nem ismeri az előéletét, akkor könnyen lehet, hogy már az előző tulajdonos sem törődött azzal, hogy élettartam-feltöltésű, speciális olaj van a váltóban, és lecserélte azt egy friss, de műszakilag nem megfelelő olajra. Szerencsére elérhető a gyárilag előírt olaj: olyat kell használni, ami megfelel az ATF +4 szabványnak. Ilyen olaj például a Fuchs Titan ATF 4400 vagy a Liqui Moly Top Tec ATF 1200.
A motorolajjal kapcsolatban lényegesen egyszerűbb a helyzet: egy félszintetikus 10W40-es olaj megfelelő. Pl. Fuchs Titan Syn MC 10W40 vagy Liqui Moly Super Leichtlauf 10W40.
Üdv,
Olajdoki
Szia,
1997-es évjáratú 4E-FE motorkódú 6 sebességes Toyota Corollában szeretnék váltóolajat és szervo olajat cserélni, mert már 179 000 km van benne és nem hiszem, hogy bárki is cserélte volna. Szükséges-e a csere, jobb lesz vele a sebesség váltás? A szervo olaj tartályában az olaj már fekete. Milyet ajánlasz és mennyit kell beletölteni?
Kedves Érdeklődő!
A váltóban cseréljen olajat, ha eddig nem volt, mert 80 ezer kilométerenként, de legfeljebb négyévente le kell cserélni. GL-4-es vagy GL-5-ös olaj egyaránt megfelel, 75W90-es viszkozitású kell legyen, és 2,4 liter kell belőle. A szervóolajat viszont nem kell lecserélni, az élettartam feltöltésű, olajat pedig különben sem szín alapján cserélünk.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
Chrysler 300M 255 le V6, 2000 évjáratú szgk.-hoz a szervizkönyve 5w-30 és 10w30 olajat is előír. Akkor most melyik lenne jó? Várom tanácsát.
Kedves Atyus!
Ha a gépkönyv mindkettőt hozza, akkor mindkettő jó bele, de az 5W30-as jobb, mint a 10W30-as, ráadásul könnyebben is talál ilyen olajat, mert a 10W30-as nem jellemző a magyar piacon. Figyeljen oda az előírt olajminőségre is, mert a viszkozitás nem minden.
Üdv,
Olajdoki
Tisztel Olajdoki!
Arra lennék kíváncsi, hogy a Castrol Magnatec olajak keverhetok-e egymással? pl 5w-30 A3B4, 10w-40 A3B4, 5w-30 A1
Kedves Érdeklődő!
A manapság forgalmazott korszerű motorolajok mind keverhetőek egymással, alapolajra vagy viszkozitásra való tekintet nélkül. De azt érdemes figyelembe venni, hogy a keverék minőségét a leggyengébb összetevője fogja meghatározni. Tehát ha egy autóhoz egy bizonyos szabványú vagy viszkozitású olaj van előírva, akkor a keverék csak akkor lesz megfelelő, ha minden összetevője teljesíti ezt a követelményt.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
Öregszik-e és mennyi idő után a benzinbe kevert olaj? Ha ez bekövetkezik, mit tehetek? Kétüteműhöz, csónakmotorhoz használom.
Kedves Levélíró!
A benzin gyorsabban öregszik. Ha a benzin még jó, akkor az olaj is az.
Üdv,
Olajdoki
Kedves Olajdoktor!
Az elmúlt héten vettem egy 2003-as, 1,2 literes Renault Cliót. A kocsit igencsak elhanyagolt állapotban vettem, és ugyebár az első dolog az olaj, amit lecseréltem benne. Azt tudni kell hogy 1 liter olajat engedtem ki belőle, ami elég sűrű is volt. Gondoltam, inkább kimosom a motort, mielőtt az újat beleöntöm. Vettem tehát motoröblítőt, beleraktam ahogy kell, majd az új olajat is. Azóta azonban világít az olajnyomás-lámpa. Nem tudom, hogy van-e olajnyomás, de belenéztem az olajbeöntőn keresztül és elég száraznak tünt, és a hangja is csörgős. Mi okozhatja, és milyen lehetőségek vannak a hiba kiküszöbőlésére? Köszönöm a választ elöre is!
Kedves Érdeklődő!
A leírásból számomra nem teljesen világos, hogy a használt olajhoz töltötte-e hozzá az öblítőt vagy csak az után, hogy azt leeresztette A motoröblítők úgy működnek, hogy a használt olajba kell őket beletölteni, majd alapjáraton járatni egy ideig, utána leereszteni, majd szűrőt cserélni, és feltölteni friss olajjal. Nem szabad közlekedni az autóval vagy a motort pörgetni, ha már benne van az öblítő, de még nem lett leeresztve az olaj. Azt nem tudom, hogy miért nézegeti az olajat a beöntőn keresztül, és miért nem a nívópálcát használja, de az biztos, hogy jha nem követte az utasítást, és a friss olajban van az öblítő, nem használhatja így az autót, hanem újból olajat kell cserélni.
Ha az előírásokat betartotta, és a régi olajhoz töltötte a motoröblítőt, majd a friss olajjal jelentkezik a leírt probléma, sajnos lehet, hogy azzal az esettel áll szemben, ami miatt sokan nem is mernek motoröblítőt használni: a motoröblítő leoldotta a szennyeződéseket, azok pedig eltömítették az olajszivattyú szívócsövének legelején elhelyezett fémszűrőt. Ha ez történt, gond van, mert a motor nem kap olajat. Irány a szerviz, de tréleren.
Üdv,
Olajdoki
Kedves Hozzáértõ!
Az lenne a kérdésem, hogy mikor érdemes cserélni a váltóolajat, szervó-, és fék folyadékokat? Illetve, ha kell, akkor milyet és mennyit?
Az auto egy 2004-es 1.4 16V 55kW VW Polo.
Mivel sok hozzá nem értõtõl kaptam eddig tanácsot, (majdnem mindenki mást mondott)és nem tudom mikor volt benne utoljára cserélve, (illetve azt se, hogy volt- e egyáltalán) nem akarom, hogy az auto károsodjon emiatt. Az elõzõ motorolaj cserekor utántöltettem pár csepp fék- és szervófolyadékot a szerelõvel, de nem mondta, hogy le kéne cserélni. A szervízbe egyébként nem bízok, mert ha azt mondom - nem tudom cserélni kell-e ezeket - akkor úgy is lecserélik, ha nem kell, akkor is, mert látják rajtam, hogy lövésem sincs, nekik meg kell a zsé. Én meg nem vagyok jótékonysági szervezet.
Az autó kézikönyvében nem találtam, és interneten sem bukkantam ilyen leírásra, vagy fórumra.
Nem maradt más megoldás, csak Ön. Kérem segítsen!
Köszönettel: a Polo tulajdonosa
Kedves Polo tulajdonos!
A váltó- és a szervóolajat nem kell cserélni, viszont a fékfolyadékot igen. Itt is ugyanaz az előírás, mint gyakorlatilag minden autónál a fékfolyadék cserére vonatkozóan: 2 évente. A fékfolyadékok ugyanis vizet kötnek meg, ezért csökken a forráspontjuk, ami bizonyos körülmények között balesetveszélyhez vezethet. DOT 4 minőségű fékfolyadék való bele, mint például a Valvoline Brake Fluid DOT 3&4. 1 liter kell belőle. A fékfolyadék utántöltésről egyébként annyit, hogy a fékfolyadék nem olyan mint a motorolaj, hogy ha fogy az csak szépséghiba. Ha után kell tölteni, akkor ott gond van, irány a szerviz, még mielőtt baj lenne.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Adott egy elsõ szériás Audi A4 1.9 TDI,99-es. 2 éve került bele gyári fagyálló+deszt.víz,46 ezer km-t mentem vele azóta. Kb. mikor cseréljem?
Köszönöm elõre is!
Pataki Attila
Kedves Attila!
A gyártó szerint gyárilag élettartam feltöltésű fagyállóval van feltöltve az autó. Mindemellett még a G 012 vagy G 012+ fagyállókat sem árt 4-5 évente vagy 200-300 ezer kilométerenként cserélni.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Testvérem az autójában ellenõrizni szerette volna az olajszintet (Fiat Punto, 1.2, 2000). Mentségére legyen szólva ezt eddig vagy én vagy a szerelõ tette. Sajnos az olajpálcát a hûtõvíz kiegyenlítõ tartályba dugta, majd végül vissza a helyére. Gondolom, hogy minimális mennyiségû olaj/víz helycsere történt, mégis felmerül a kérdés: ki kell-e cserélni a folyadékokat újakra?
Köszönettel,
Zoltán
Kedves Zoltán!
Próbálom elképzelni a szituációt, de megmondom őszintén szólva nehezen megy. A lényegre térve, a hűtőfolyadéknak az olaj, az olajnak pedig a hűtőfolyadék nem tesz jót, de jól gondolja: ilyen minimális szennyeződés miatt nem kell egyiket sem lecserélni.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt olajdoki?
Érdeklõdni szeretnék, hogy Castrol Edge 5w-40-es olajat beleönthetek-e Suzuki Swift II, 2006-os évjáratú jármûbe. Jobb minõségû a jelenleg használt Shell Helix Ultra 5w40-es olajnál? Tisztelettel: Virág Gábor
Kedves Gábor!
Nem mondom, hogy nincs különbség két ugyanolyan kategóriájú és viszkozitású, szintetikus olaj között, mert nyilván van, de biztosan nem számottevő. Laboratóriumi körülmények vagy hosszú üzemi tesztek alatt biztosan kimutatható a különbség, de ha bárki végzett is ilyet, azt nem hozta nyilvánosságra. Akkora különbség meg biztosan nincs, hogy az egyik vagy másik nyilvánvalóan jobb választás legyen. Mindkettő betölthető a Suzukiba. Válassza azt, amelyik szimpatikusabb.
Üdv,
Olajdoki
Milyen váltóolajat töltsek a Ford Mondeoba (1995 évj.).
Kedves Levélíró!
Először is, szeretném megemlíteni, hogy ez egy élettartam kenésre szánt, speciális olaj, amit nem kell cserélni. Ha mégis a csere mellett dönt, akkor csakis a gyári előírásnak megfelelő olajat töltsön bele, ami nem lesz egyszerű, mert - mivel nem kell cserélni - nem nagyon van kínálat. Azért ajánlok két olajat, ami megfelelő. Az eredeti gyári szabvány a Ford M2C186-A volt. Ennek megfelelő olaj például a Q8 Auto 14. Később a Ford kiadott egy új szabványt és egy TSB-t, miszerint az új szabványnak megfelelő olajok visszafelé kompatibilisek a régivel. Az új szabvány a Ford M2C200-C volt, aminek például a Fuchs Titan Sintofluid 75W80 felel meg.
Üdv,
Olajdoki