Cordoba váltóolaj

2010. május 18., 15:41 Módosítva: 2010.05.18 15:41

Kedves Olajdoki!

2000-es évjáratú Seat Cordoba Vario 1,6-os, 100 LE-s AKL motorkódú autóban szeretnék váltóolajat cserélni. A váltó manuális. Az érdekelne, jó-e bele a Comma SX75W-90 GL5 váltóolaj, és mennyi a feltöltési mennyiség?

Üdvözlettel: János

Kedves János!

Ebben a váltóban nem kell olajat cserélni. Ha utántölteni szeretne, akkor API GL-4 minőségű, 75W-90-es váltóolajat kell használni, ami GL-5-össel nem helyettesíthető. Tehát a Comma olaja nem megfelelő. A feltöltési mennyiség 1,9 liter.

Üdv,
Olajdoki

Mit szeret az öreg Corsa?

2010. május 18., 15:41 Módosítva: 2010.05.18 15:41

1992-es Opel Corsámban lassan aktuális az olajcsere. Kb. egy éve nyúzom. Hidegen van egy kis hangja a hidrotőkének, de ha bemelegszik, akkor elcsendesedik. Nem füstöl, keveset eszik és szalad rendesen. Az autó kora és a futott kilométerek miatt (ami ki tudja, mennyi) érdemes "más" olajat választani?

Kedves Érdeklődő!

Csak az autó kora miatt - ha az üzemeltetési körülmények változatlanok - nem kell másik olajat használni. Jellemző probléma, hogy a tömítések elöregedése miatt elkezdődő olajfogyasztás ellensúlyozására az autó korának előrehaladtával vastagabb olajat kezdenek használni. Ezt azonban nem tartom követendő példának, mert csak a tünetek elfedésére elegendő, de nem szünteti meg az olajfogyasztás okát. Ha mégis másik olaj használata mellett dönt, mindig a gyárilag megengedett határokon belül kell maradni. Ehhez a típushoz szerintem egy 10W-40-es, félszintetikus olaj az ideális választás.

Üdv,
Olajdoki

Motorolajat átlagos használatra

2010. május 17., 14:37 Módosítva: 2010.05.17 14:37

T. Olajdoktor!

2002-es, 1.0-s Yarisba melyik az ideális motorolaj? 100 000 km van benne, teljesen átlagos az igénybevétel, 70% országút, 30% város, pálya szinte soha. 3000 körül elváltok. Eddig Castrol Magnetic 5W-40-et raktam bele, egyáltalán nem fogyasztott olajat a cseréig. Maradjon ez, vagy van jobb?

Elöre is köszönöm!

Zsolt

Kedves Zsolt!

Van jobb, de minek? Ez egy jó minőségű, félszintetikus olaj, ami bőven megfelel az autó igényeinek. Persze sok teljesen szintetikus, 5W-30-as vagy 0W-30-as olaj létezik, amelyek - szigorúan műszaki szempontból nézve - jobbak, mint ez az olaj, de a gyakorlatban ez a különbség ennél az autónál nem jön ki. Úgyhogy szerintem érdemes a továbbiakban is ezt az olajat használni.

Üdv,
Olajdoki

Olajat rövid távú utazásokhoz

2010. május 16., 07:47 Módosítva: 2010.05.16 07:47

Tisztelt Olajdoki!

1998-as Octavia 1.8 20v (nem turbós) motorjába Castrol Slx 0W-30-as olajat töltöttem. Jó ez az olaj? Az autót rövid távokon használom. Ön milyet ajánlana? Ez nem árt?

Üdvözlettel: Norbi

Kedves Norbi!

Fogalmazhatnék úgy is, hogy túlbiztosította magát, mert ez az olaj sokkal jobb, mint amilyenre ennek az autónak szüksége van. Ha az ár nem szempont, akkor hajrá, egyébként bőven megfelel akár egy 10W-40-es, félszintetikus is, mint például a Castrol Magnatec 10W-40.

Üdv,
Olajdoki

LPG olajnyomás probléma

2010. május 15., 08:28 Módosítva: 2010.05.15 08:28

Tisztelt Olajdoktor!

1990-es évjáratú, 1,4-es Fiat Tipóm van, amit legtöbbet gáz LPG üzemmódban használok. Kb. 4 hónapja végeztem olajcserét és ELF 15W40-es olajat töltöttem bele. A problémám pedig 2 hete kezdődött, amikor is egyes fokozatban induláskor néha bevillant az olajvisszajelző piros fény. Körülbelül egy időben ezzel, utántöltöttem a motort, de akkor már egy bizonyos VS GAS motorolajat használtam, mivel a boltban azt javasolták LPG üzemű autómhoz. Ez után vagy ezzel egy időben már sűrűbben jelentkezett a problémám, és már csak magasabb fordulaton nem világított a visszajelző, vagyis minden váltás után már nem csak villogott, hanem világított a piros fény. Ma vásároltam egy Valvoline MAx Life 15W-40-es motorolajat, amiből 2 decit már töltöttem is a motorba (pálcán max jelzésig lett), és reméltem, ettől abbamarad a vészjelzés, de az indulás után kb. 1o perccel elkezdett világítani ismét a piros olajat ábrázoló lámpa, és már ki sem aludt se kis, se nagy fordulaton. A kérdésem tehát az lenne, hogy okozhatta-e a problémámat az a VS GAS nevű motorolaj, és ha igen, csak teljes olajcserével orvosolható a probléma, vagy elég ha folyamatosan keverem bele a Valvoline-t, vagy valami teljesen más a probléma, esetleg meghibásodott az autó érzékelője. Előre is köszönöm válaszát!

Üdvözlettel: Viktor

Kedves Viktor!

Leszámítva azt, hogy többször taglalt okokból nem javaslom a 15W-40-es olajok használatát személyautókhoz, a Selénia VS Gas 15W40 hozza az elégséges szintet, ezért véleményem szerint a problémát nem ez okozza. Hogy pontosan mi, arról nem akarok találgatni; egy szerelő meg tudja mondani, miután megnézte az autót.

Üdv,
Olajdoki

Olajat TDI-be

2010. május 12., 10:37 Módosítva: 2010.05.12 10:37

Tisztelt Doki,

nemrég vásároltam 2004-es Audi A4 1,9 TDI-t. Most lenne esedékes az olajcsere. Leírás szerint VW 506 00 vagy VW 506 01 (mindkettő 0W-30) kellene bele. Tehetek bele másikat is, pl. 5W-30-ast? Nem árt a motornak?

Köszönöm!

T. Krisztián

Kedves Krisztián!

Nyugodtan használhat 5W-30-as olajat, ha az megfelel a VW 507.00 minősítésnek. A VW 507.00-nek megfelelő olajok tökéletesen alkalmasak a VW 506.00 és az 506.01-nek megfelelő olajok kiváltására, minden dízel Audi esetében.

Üdv,
Olajdoki

Csipegeti a Tipo az olajat

2010. május 12., 10:37 Módosítva: 2010.05.12 10:37

Kedves Olajdoktor!

Érdeklődnék, milyen olaj lenne a megfelelő '90-es évjáratú Fiat Tipo 1.9 tds autómba. Gyárilag selenia 15W-40-es az előírt. Most valami 10W-40-es MOL motorolaj van benne, amit csipeget is, bár állítólag 100 g/100 km! a gyárilag megengedett olajfogyasztása. Létezik? Csereperiódus 7500 km, így valamilyen jó minőségű olajat keresnék elfogadható áron.

Előre is köszönöm!

Tisztelettel: Gaben

Kedves Gaben!

A 10W-40-es MOL olaj megfelelő hozzá, a továbbiakban is nyugodtan használhatja. Az olajfogyasztás terén vannak olyan esetek, amikor a gyártó megengedi az 1 l/1000 km-t is. Ha csak csipegeti, akkor biztosan nem kell mást tennie, mint utántölteni, mielőtt minimum alá megy.

Üdv,
Olajdoki

Rövid távra, sok hidegindításra milyen olajat?

2010. május 12., 10:37 Módosítva: 2010.05.12 10:37

Tisztelt Olajdoktor!

Tavaly vásároltam egy új Opel Astra H 1.4 16V Twinport autót. (Motorkód: Z14XEP) Évjárat: 2009. Szinte csak városban (vidék) használom, rövid távon, sok hidegindítással.

Az alább megjelölt 2 motorolaj közül Ön melyik használatát javasolná, tudván, hogy mindkettő megfelel a GM-LL-A-025 és GM-LL-B-025 előírásnak.

Valvoline Synpower 5W-30 vagy Castrol Edge 0W-30 ?

Megtisztelő válaszát előre is köszönöm!

Gábor

Kedves Gábor!

A két olaj között nagyon kicsi műszaki különbség van, a 0W-30 javára. Egész biztos vagyok benne, hogy az 5W-30-as olaj használata mellett sem adódna semmilyen kopásból adódó problémája, de ha elvi síkon nézzük, a 0W-30 még jobban véd. A márkanév nem játszik ebben szerepet, én mindkét olajmárkát egyformán jónak látom.

Üdv,
Olajdoki

Marutiba olajat

2010. május 11., 09:59 Módosítva: 2010.05.11 09:59

Üdvözlöm!

Van egy 1992- es évjáratú, 800-as suzuki marutim, és azt kérdezném, hogy milyen motorolaj kell bele? Válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlettel, Tünde

Kedves Tünde!

Egy félszintetikus, 10W-40-es olaj a legjobb ár-érték arányú megoldás ehhez az autóhoz. Megfelel például a Shell Helix Plus 10W-40 vagy a Valvoline Durablend 10W-40.

Üdv,
Olajdoki

Milyen olajat városba?

2010. május 10., 13:40 Módosítva: 2010.05.10 13:40

Kedves Olajdoki!

Olajat szeretnék cserélni a most vásárolt autómban, de nem tudom, melyek a gyár által támasztott követelmények a motorolajjal szemben, ebben kérném az ön segítségét. Az autó egy Audi A4 1.8 20V benzines, 2001. januári, 160 ezret futott. Az autót 80%-ban városban használom. Ön szerint elég egy 10W-40 viszkozitású olaj is, ami teljesíti az előírtakat?

Válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlettel: M. Csaba

Kedves Csaba!

Valóban elég egy 10W-40-es, félszintetikus olaj. A hivatalos minimum előírás az ilyen 8-10 éves, benzines Audiknál általában VW 501.01 szokott lenni, de az a szabvány nem támaszt olyan követelményeket, amelyeknek bármely mai olaj ne felelne meg. Úgyhogy nem létkérdés, hogy a VW 501.01 szerepeljen a flakonon. Javaslataim: OMV Bixxol Extra 10W-40 vagy Total Quartz 10W-40.

Üdv,
Olajdoki

Irreális 30 ezer km egy olajjal?

2010. május 7., 16:40 Módosítva: 2010.05.07 16:40

Tisztel Olajdoktor!

Opel Astra Classic II Z14XEP kocsinál 30 E km vagy pedig 1 év az előírt csereperiódus a GM által GM-LL-A-025 szabványnak megfelelő motorolajok esetén? Én Shell Helix ultra 5W-40 típusú olajat használok. Ebben az esetben is használható az olaj 30 E km-t vagy 1 évet, vagy cseréljem gyakrabban, vagy pedig ne használjam, mert nem bele való? Jelenleg ezzel az olajjal 10-12 E km-t megyek, s cserélem az olajat/szűrőt (ami kb. 5-6 hónap). 10-50 km-es távokon használom a kocsit.

Én irreálisnak tartom a 30 E km-t egy olajjal, szeretném a kocsit sokáig megtartani (3-400 E km), s ha az ilyen gyakori olajcserével kímélem a motort, akkor megéri.

Vagy Ön másképp látja, elmehet a Shell Helix Ultra 5W-40-es olaj akár egy évet is? (ami nálam 20-25 E km)

Köszönöm!

Üdv.: Astrás

Kedves Astrás!

Ha már tudja, hogy GM-LL-A-025 minőségű olajat kellene használni, akkor miért nem azt használja? A gyártó által előírt minőségű olaj használata sokkal fontosabb tényező a várható élettartam szempontjából, mint a csereperiódus - egyébként fölösleges - lerövidítése. A Shell kínálatából a Helix Ultra AG 5W-30 a megfelelő olaj.

Üdv,
Olajdoki

Fékolaj sportos vezetéshez

2010. május 7., 16:37 Módosítva: 2010.05.07 16:37

Tisztelt Olajdoktor!

Kérdésem a következő lenne, Honda Accord 2.2 ictdi típusú 2004-es évjáratú autómba milyen fékolajat ajánlana sportos vezetési stílushoz?

Válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlettel: Gábor

Kedves Gábor!

Sportos vezetéshez olyan fékfolyadék ajánlott, amelynek magas a forráspontja és így jobban ellenáll a hosszan tartó, jelentős igénybevételnek. A fékfolyadékok közül a DOT 5.1-es minőségűek rendelkeznek a legmagasabb száraz-forrásponttal, így ilyen használata ajánlott. A száraz forráspont az a forráspont, ami akkor érvényes, amikor a fékfolyadék még új és nem kötött meg vizet. A fékfolyadékok ugyanis higroszkópikusak, azaz megkötik a levegő nedvességtartalmát, ez által pedig forráspontjuk csökken. Minél magasabbról indul a forráspont, annál tovább bírja a fékfolyadék, azaz ugyanannyi víz megkötése mellett annál magasabb hőmérsékleten fog csak felforrni. A DOT 5.1-es szabvány 270 °C száraz forrásponttal rendelkező fékfolyadékot követel meg, ami jóval magasabb, mint az elterjedtnek számító DOT 4-es fékfolyadék a maga 230 °C-os száraz-forráspontjával.

Példák megfelelő termékre: Repsol Liquido Frenos DOT 5.1 vagy Valvoline Brake Fluid DOT 5.1.

Üdv,
Olajdoki

Sok hidegindítás miatt cseréljek előbb?

2010. május 7., 16:36 Módosítva: 2010.05.07 16:36

Szia Olajdoki!

2006-os 1.6 tdci Focushoz (DPF nélkül) milyen olaj a jó választás? (5W-30 viszkozitás). Fél éve volt olajcsere, bár azóta csak 10 000  km ment bele, de sokat megyek városban, sok a hidegindítás. Cseréljek előbb?

Köszi
Balu

Kedves Balu!

Még ha sokat is mész városban, valószínűleg nem olyan rövid utakon használod, különben nem jött volna össze 10 ezer fél év alatt. Én nem hoznám előre az olajcserét. A jó választás egyébként a Ford M2C913-B vagy M2C913-C minőségű olaj használata. Utóbbi egy elég új szabvány, de visszafele kompatibilis a korábbiakkal. A B-hez képest a következő területeken kíván többet az olajtól:
a. Magasabb nyírás-stabilitási követelményeket támaszt a viszkozitásmódosító adalékokkal szemben és figyelembe veszi a biodízel terjedése okozta változásokat
b. Jobb védelem a koromtól
c. Jobb üzemanyag-takarékosság és alacsonyabb CO2-emisszió

A Ford M2C913-C-nek megfelel például a Fuchs Titan Supersyn 5W-30 vagy az OMV Bixxol Spezial 5W-30.

Üdv,
Olajdoki

Kalosba olajat

2010. május 5., 11:06 Módosítva: 2010.05.05 11:06

Tisztelt Olajdoki!

Érdeklődni szeretnék, hogy egy 2003-as évjáratú (70 000 km) Daewoo Kalosba mely olajat ajánlaná. Legyen a gyári (GM) vagy esetleg amit én jónak gondolok (Shell Helix Plus) - mindkét esetben 10W40-es olajról lenne szó.

Amióta nálam van az autó (2006), Shell olajat használtam. Majd az egyik ismerősöm, aki a Shellnél dolgozik, azt mondta: a Shell olajok nem annyira jók, Ő Texacót használ. Én itt már elbizonytalanodtam, hogy melyik is lenne jó a hőn szeretett kisautómba.

Érdemes 4-5 liter olajért kiadni 15 000 Ft-ot, vagy melyik az arany középút? Az autót normál módon használom, illetve városban, de versenyre vagy szélsőséges igénybevételre nem.

Tanácsát és segítségét előre is köszönöm!

Őszinte tisztelettel:
Péter

Kedves Péter!

Én a Shellt és a Texacót is jónak tartom, de a GM-et nem annyira javasolnám. Shellből jó választás a Helix Plus 10W40, a Texacóból a Havoline Extra 10W40 a megfelelő. Ebbe az autóba biztosan nem kell literenként 3000 forintba kerülő olaj, de ez azon is múlik, hogy hol veszi. Kúton az olaj mindig drága, autósboltban, hipermarketben nem annyira.

Üdv,
Olajdoki

Eltérhetek a gyári szabványtól?

2010. május 2., 12:10 Módosítva: 2010.05.02 12:10

Kedves Olajdoki!

2001-es Ford Focusomon (1.4 , 16 szelepes, 200 ezer km) szelepszárszimeringeket cseréltettem, mert megnőtt az olajfogyasztása az autónak. Olajat is kellene cserélni. Maradhat a gyári 5W30-as vagy rakhatok bele 5W40, 10W40-es olajat.

Köszönöm!

Inkább maradjon a gyári minőségű, azaz a Ford M2C-913B szabványnak megfelelő, 5W30-as olaj. A szimeringcserének köszönhetően az olajfogyasztás valószínűleg egy időre a múlté, és nem látok okot a gyári előírástól való eltérésre.

Üdv,
Olajdoki

10 ezer km alatt 2 literes olajfogyás. Normális?

2010. április 30., 10:47 Módosítva: 2010.04.30 10:47

Hello Doki! :)

Van egy 2 éves MPS 3-as Mazdám 26 000 km-rel! Kicsit át lett alakítva! Komplett Supersprint kipufogórendszer, benzinpumpa, légszűrőrendszer és új elektronika! Így kb. 340 LE! Első kérdésem, elfogadható-e az, hogy 10 000 km alatt 2 liter olajat fogyasztott? A második az, hogy milyen olajat javasolsz bele? Gyárilag Castrol SLX 5W30-asat tesznek bele. Láttam a Castrolnál Castrol EDGE Sport 0W40 és Castrol EDGE Sport 10W60-as olajat! Érdemes valamelyikre váltanom vagy maradhat az 5W30-as? A 10W60-as olajra azt írják, hogy kifejezetten tuningolt motorhoz ajánlják!

Előre is köszönöm a választ!

Üdv.:
K. Krisztián

Kedves Krisztián!

Gondolom, az autót nem éppen úrvezető módjára használod, ami az olajfogyasztásra is hatással van. Rendszeres magas fordulatszámú vezetés mellett ez az olajfogyasztás abszolút belefér.

Nincsenek pontos adataim erről a típusról, de úgy tudom, a gyártó nem engedi 30-asnál vastagabb olaj használatát. Nézd meg a kézikönyvben, és ha így van, akkor nem javaslom a vastagabb olajat. Ha viszont a gyártó engedi, akkor érdemes megpróbálni, mert jobb kenést biztosít versenyszerű vezetési stílus mellett.

Üdv,
Olajdoki

Jó a félszintetikus egy 1,6-os Zetecbe?

2010. április 30., 10:46 Módosítva: 2010.04.30 10:46

Tisztelt Olajdoktor!

Angliában élünk és vásároltunk egy Ford Focus Zetec 1.6 16V típusú autót. Olajat szeretnénk cserélni, de nem tudunk dönteni, melyik lenne a legmegfelelőbb. A gyári adatok szerint 5W40 szintetikus olaj kellene bele, de ez mindenki véleménye szerint túl vékony lenne. 10W40-es olajat ajánlottak, de ebből nem találtam szintetikust, csak félszintetikust. Itt szinte csak Castrol olajat lehet kapni, de 10W40-es szintetikust csak motorkerékpárokhoz találtunk (Castrol Power1 Racing 4T 10W40). 10W40-est autóhoz csak félszintetikusban találtam (Castrol Magnatec 10W40 A3/B3). Ez megfelelő lenne?

Válaszát előre is köszönöm!

László

Kedves László!

Ehhez az autóhoz Ford M2C-913B minőségű, 5W30-as olaj kell. A Castrol olajok közül a Magnatec Professional A1 5W30 a megfelelő. Sokan tesznek idősödő autóikba egyre vastagabb olajat, de erre egy megfelelően karbantartott, jó állapotú tömítésekkel rendelkező autó esetén nincs szükség.

Üdv,
Olajdoki

Suzuki GS 500-ba milyen olajat tegyek?

2010. április 30., 10:46 Módosítva: 2010.04.30 10:46

Kedves Olajdoktor!

Most vettem egy 2003-as Suzuki GS 500 motorkerékpárt. Olajcsere előtt állok, de nem tudom, milyen olajat tegyek bele.

A gépkönyv előírása a következő. API SE vagy SF szintet és 10W40 szintet érje el az olaj. Ennek ellenére márkafórumokon Castrol GP 20W50-es olajat ajánlanak, hogy ez jó neki. 25 000 km van a motorban, 5-10 fok hőmérséklettől már használom, közepes távokra és túrákra.

Milyen olajat ajánl ebbe a típusba?

Köszönettel:
Nagy Gábor

Kedves Gábor!

Mindkét olaj megfelel. Én inkább a 10W40-est választanám, de a 20W50-es is teljesíti a gyári elvárásokat. Javaslataim: Repsol Moto Sport 4T 10W40 vagy Valvoline Durablend 4T 10W40.

Üdv,
Olajdoki

Mennyit lehet menni olajcsere nélkül egy Ticóval?

2010. április 29., 17:30 Módosítva: 2010.04.29 17:30

Daewoo Tico 1986-os évjárat

Mobil-1 olaj van benne, 15 000 km-t mentem vele, mikor kell olajat cserélni? Mobil-1-gyel mennyit lehet menni csere nélkül?

Köszi 
Imi

Kedves Imi!

A Daewoo Ticót 1991 óta gyártják, ezért gondolom, 1996-ot akart írni. Mindenesetre 10 ezer kilométer lett volna a csereperiódus, amit sikerült 50%-kal túllépni. Ez egyébként nem az olajtól, hanem az autótól függ: bármilyen - minőségileg megfelelő - olajat tesz a motorba, ugyanúgy 10 ezrenként kell cserélni.

Üdv,
Olajdoki

Peugeot-ba csak Peugeot fagyállót?

2010. április 29., 17:29 Módosítva: 2010.04.29 17:29

Tisztelt Olajdoktor!

Van egy 2007-es, 1,4-es hdi 206-os Peugeot-m. A minap csodálkozva néztem, hogy eltűnt belőle a fagyálló. Bementem a legközelebbi autósboltba és kértem hdi motorba való fagyállót. Kaptam is Frico -70-es fagyállót.

Később hallottam, hogy a Peugeot-ba speciális fagyálló kell, amit a Peugeot gyárt.

A könyvében semmi említés nincs, hogy milyen fagyálló kell bele, a neten kerestem, semmi Peugeot által gyártott fagyállót nem találtam. Azt szeretném kérdezni, hogy jó-e bele ez a Frico -70-es, vagy átvertek az autósboltban.

Ha nem jó, akkor milyet kell tennem bele?

Segítségét köszönöm.

Kedves Érdeklődő!

A Frico C egy nitrit-, amin- és foszfátmentes, korszerű fagyálló, és megfelel ehhez az autóhoz. Engem inkább az aggasztana, hogy miért tűnt el (hova tűnt el) a fagyálló a rendszerből...

Üdv,
Olajdoki

Lancer olaja

2010. április 17., 14:58 Módosítva: 2010.04.17 14:58

Tisztelt Olajdoki!

Mitsubishi Lancer 1995 1.6 (4G92) autóm van. Lenne néhány kérdésem kenőanyagokkal kapcsolatban. Eddig motorolajnak Castrol Magnatec 10W-40et használtam. Váltanék 5W-40-re (semmi olajfogyasztást/fogyást nem tapasztaltam) ugyanebből a márkából, de azt hallottam valakitől, hogy a Q8 Excel 5W-40 jobb olaj. Beleönthetem ezt a Q8-at a motorba? Más forrásból a Magnatecről azt hallottam, hogy már nem fejleszt. Szeretném végre a helyére tenni ezt a kérdést, mert én jó olajnak tartom a Castrolt, persze nem látok bele mélyen a dologba. Másik kérdésem a hajtóműolaj. A Valvoline 75W-90-es jó lesz bele? A viszkozitás és a minősítés (API GL-4) is megfelel a gyár által előírtaknak. Más szempont nem számít? Az autó manuális váltóval szerelt (F5M22).

Elnézést, ha hosszúra sikerült. Remélem, választ tud adni kérdéseimre.

Előre is köszönöm!
Balázs

Kedves Balázs!

A Magnatec termékcsaládban csak félszintetikus olajokat talál, viszkozitástól függetlenül. Rémlik valami, hogy a Castrol magyar oldalán valahol teljesen szintetikus szerepel, de az angol nyelvű oldalon helyesen „synthetic-technology”-nak, azaz félszintetikusnak nevezik, úgyhogy a magyar megfogalmazás szerintem fordítási hiba.

Üdv,
Olajdoki

Nagyon köszönöm a választ. Annyit még hozzátennék, hogy a Castrolból az 5W-40-es is teljesen szintetikus (tudtommal). Abban nem voltam biztos, hogy Castrolt vagy Q8-at tölthetek-e nyugodt szívvel a motorba. De megkaptam a választ, úgyhogy még egyszer köszönöm szépen!

Balázs

Kedves Balázs!

Mindkét olaj megfelel az autó elvárásainak. Különbség azért van köztük: a Q8 Excel 5W40 jobb minőségű, mert szintetikus, míg a Castrol Magnatec csak félszintetikus. A váltóolaj kiválasztásánál gyakorlatilag az a két szempont számít, amit Ön is említett (viszkozitás és API minősítés). A Valvoline Durablend GL-4 75W90 megfelel.

Üdv,
Olajdoki

Suzukiban 10W40 helyett 5W40?

2010. április 15., 18:45 Módosítva: 2010.04.15 18:45

Kedves Olajdoki!

Az lenne a kérdésem, hogy Suzuki Swift 1,6 16v, 1999-es autómba, melyben 140 000 km van, tehetek-e 5w40-es olajat 10w40 helyett? 90 000-es szerviz óta 10 000-ként van cserélve az olaj, mostanában egy csekély olajfogyasztás már észlelhető, ez kb. 2 dl/10 000 km.

üdv: Zoli

Kedves Zoli!

Semmi akadálya az 5W40-es olaj használatának. A 2 dl/10 ezer km olyan kevés, hogy szinte nincs is, de még ez is megszűnhet, ha a választott 5W40-es olaj szintetikus és alacsonyabb az illékonysága, mint a jelenleg használt olajnak.

Üdv,
Olajdoki

Kopogó Peugeot

2010. április 14., 11:10 Módosítva: 2010.04.14 11:10

Tisztelt Olajdoktor!

Peugeot 307 1,4 16v autóm van, kérdésem, hogy mi okozhatja a folytonos kopogását. Mikor beindítom, kb. 3-4 mp hangos kopogás (hidrotőke), de utána folyamatosan kopog valami benne, kb. míg el nem éri a 70-80 Celsius-fokot, de utána elhalkul. Az autómban 113 000 km van, 1 hete lett cserélve az olaj, de előtte is kopogott, 5w 40 volt benne, gondoltam, elhalkul, ha 10w-40-est teszek bele. Okozhatja az olaj minősége?

Válaszát előre is köszönöm
Csaba

Kedves Csaba!

A leírtak alapján nem valószínű, hogy az olaj áll a probléma hátterében. Hogy pontosan mi, azt a szerviz derítheti ki.

Üdv,
Olajdoki

Korfüggő olajok?

2010. április 12., 10:14 Módosítva: 2010.04.12 10:14

Helló Doki!

Annak idején eléggé elterjedt nézet volt, hogy 0W-40 olajat csak új vagy max. néhány ezret futott autóba szabad tölteni. Utána néhány évig 5W-40, majd kb. 5 éves kortól 10W-40 olaj kell a motornak. 10 éves kor felett mehet a 15W-s, hígabbnak nincs igazán értelme.

Az lenne a kérdésem, hogy azóta a motorok változtak ekkorát, vagy már akkor is rosszul adták az instrukciókat (jelzem, a szakszervizek is!) a hozzáértők.

Ha viszont így van, akkor ma miért van még egyáltalán forgalomban 15W-40-es olaj?

üdv: ZoLL

Kedves Zoll!

Több oka is van a paradigmaváltásnak. Az egyik ok, hogy elég nagy káosz van a fejekben a viszkozitási osztályok pontos jelentésével kapcsolatban, még a szervizekben is. Sokan úgy gondolták, gondolják, hogy az a tény, hogy egy motor olajfogyasztását vissza lehet fogni egy vastagabb olajjal, az azt jelenti, hogy akkor töltsünk bele 0W helyett 5W-t, aztán 10W-t stb., mert ezek egyre vastagabbak. Csakhogy az olaj vastagsága nem állandó, sőt. Egy 10W40-es olaj például -25 fokon akár 7000 mPa*s viszkozitású is lehet, míg 100 fokon (ami leginkább hasonlít egy üzemmeleg motor hőmérsékletéhez) legfeljebb 16,3 mm2/s (azaz kb. 14 mPa*s) (l. a SAE J 300-as táblázatot). Ha azt mondjuk, hogy a motor azért eszi az olajat, mert az vékony, akkor mikor fogja enni? Akkor, amikor az olaj hideg és sűrű vagy akkor amikor forró és vékony? Nyilvánvalóan az utóbbi esetben.

Az olajfogyasztás visszafogásán kívül van-e más indoka, amiért magasabb téli viszkozitási osztályú olajat ajánlanak a régebbi motorokhoz? Véleményem szerint nincs. Ugyanis ahogy a motor melegszik, a viszkozitás csökken. És ez a jó, hiszen az olaj üzemi hőmérsékleten lesz a legoptimálisabb a feladatai ellátására. Mivel még a legalacsonyabb téli viszkozitási osztály, a 0W is jóval magasabb viszkozitást jelent (6200 mPa*s, -35 fokon), mint amekkora az ideális a motor számára, ezért az alacsonyabb téli viszkozitású olaj használata csak annyit jelent, hogy az olajnak "rövidebb utat" kell megtennie, amíg eléri az ideális viszkozitást. Merthogy eleve vékonyabb. De jelenti-e ez azt, hogy amikor az üzemi hőmérsékletet eléri, akkor vékonyabb lesz, mint a másik, mondjuk az 10W-s olaj? Nem. Ugyanis az, hogy üzemi hőmérsékleten milyen vastag, azt a melegoldali viszkozitás dönti el, nem pedig a téli.

Több okot ígértem. A másik ok az, hogy régen a szintetikus olajok (a 0W és 5W olajok általában szintetikusak) nem igazán voltak barátságosak a tömítésekhez, így azok kiszáradását eredményezték. Nem a motorok változtak meg, hanem a mai szintetikus olajok már olyan adalékokat tartalmaznak, amelyek nem károsítják a tömítéseket.

Feltehetjük a kérdést másképp is: hogy anyagilag van-e értelme az alacsonyabb téli viszkozitási osztályú olajok használatának. Innen nézve már van igazság az Ön által leírtakban. Egy 0W-s vagy 5W-s olaj használata egy értékét vesztett, sokéves használt autó esetén nem biztos, hogy kifizetődő. Nem mintha nem védene jobban az olaj, de ha azt nézzük, hogy egy 10W40-es olaj is majdnem biztosan ugyanúgy megvédi a motort élete végéig, akkor anyagilag nehéz megindokolni egy drágább olaj használatát. Egy nagy értékű autó esetén vagy akkor, ha a tulajdonos a műszaki biztonságot fontosabbnak tartja, mint az ár/érték arányt, akkor kortól függetlenül érdemes alacsony téli viszkozitású, szintetikus olajat használni.

És hogy miért van még 15W40-es olaj? Pont azért, mert az a legolcsóbb. Csak egy dolog változott: azóta a 10W40-es olajok is nagyon olcsóak lettek, így a legjobb ár/érték arányú választást már ők jelentik, és nem a 15W40-es olajok. Magyarország klimatikus viszonyait figyelembe véve a 10W és a 15W között van akkora különbség, hogy a 10W által elérhető jobb téli teljesítmény miatt megérje azt a kis pluszköltséget. Ráadásul a 10W40-es olajok jellemzően félszintetikus bázisúak, a 15W40-esek pedig ásványiak, így nem csak viszkozitásban, hanem tartósságban is különbség van köztük az előbbiek javára.

Üdv,
Olajdoki

CVT váltóba olajcsere

2010. március 19., 16:01 Módosítva: 2010.03.19 16:01

Tisztelt Olajdoktor!

Kérdésem elég konkrét: 2004-es Nissan Primera Tekna CVT automata váltó olaja cserére szorul. Megfelelőek a következő márkák?

Valvoline ATF DexronIII/Mercon
Valvoline MaxLife ATF
Castrol ATF TQ-D III
OMV ATF III
ROWE HIGHTEC ATF 8000

Esetleg valamelyik előnyösebb, vagy más márkát válasszak? Továbbá nem tudom, van-e cserélhető olajszűrő a CVT váltóban, és milyen időszakonként kell cserélni, ha van, illetve könnyen cserélhető, vagy ki kell szerelni a váltót a szűrőcseréhez?

Válaszát előre megköszönve, tisztelettel:
Mihó József

Kedves József!

Kérek egy hengerűrtartalmat és egy motorkódot.

Üdv,
Olajdoki