Olajcsere 3000 km után?

2009. február 19., 15:06 Módosítva: 2009.02.19 15:06

Kedves Olajdoki!

2008 júliusában vásároltam egy legújabb típusú SEAT Ibiza személygépkocsit, 1,2 -es benzines motorral. A gyár 15 000 km-es olajcsere-periódust ír elő, de nekem a szervizben azt mondták, hogy 3000 km után cseréltessem le a motorolajat. Az autóban most 3700 km van. Nem tudom, hogy hihetek-e a szerviznek, és nem csak egy egyszerű pénzkidobás lenne az olajcsere.

Tisztelettel:

György

Kedves György!

Régen mindenkinek azt írtam, hogy az első olajcserére is a gyárilag előírt 15 ezer kilométer után kell sort keríteni. Manapság már annyival módosítom ezt az álláspontomat, hogy ha az autó gyárilag GM olajjal van feltöltve, akkor én is támogatom, hogy 2-3 ezer kilométer után le legyen cserélve. Mivel a Seat a VW, és nem a GM konszernhez tartozik, ezért jelen esetben teljesen fölösleges a gyárilag előírtnál korábbi első olajcsere.

Üdv:

Olajdoki

Vehetek-e olajat az interneten?

2009. február 17., 12:20 Módosítva: 2009.02.17 12:20

Kedves Olajdoki!

Tapasztalata szerint van-e komolyabb kockázata, ha interneten vásárolok motorolajat? Igen nagy az árkülönbség a márkaszerviz ajánlata és ugyanannak az olajnak az internetes ára között (4600 Ft ↔ 1600 Ft). A kockázat alatt azt értem, hogy előfordulhat-e a nagyobb webshopok által értékesített olajok között hamisítvány.

Köszönettel:

Zsolt

Kedves Zsolt!

Az interneten is ugyanakkora valószínűséggel futhat bele hamis olajba, mint bármelyik autósboltban. Szerencsére rendkívül ritka problémáról van szó, és nem jellemzőbb a virtuális kereskedelemben, mint bárhol másutt. Az árkülönbség általában másból adódik, ahogyan arra a rovatban nemrég kitértem.

Üdv:

Olajdoki

Rossz olajat tettek az autómba?

2009. február 16., 10:23 Módosítva: 2009.02.16 10:23

Kedves Olajdoki!

2005-ös évjáratú Nissan Micra K12 típusú autómban tavaly ősszel olajat cseréltek ( MOL DYNAMIC TRANSIT 10W-40). Ahogy bejött a hideg, az autóm szelepei csörögnek, míg be nem melegszik a motor. Mi lehet a probléma? Ha az olaj a probléma, milyen olajat javasol?

Kedves Levélíró!

Egy biztos: ez az olaj elvileg jó ebbe a motorba. Hideg időben sok autóra jellemző, hogy csörögnek a hidrotőkék indítás után néhány másodpercig, ez normális. Mi volt a helyzet tavaly télen? Mert az elképzelhető, hogy egy 5W-30-as vagy 5W-40-es olajjal nem volt ilyen gond, hiszen ezek erőssége pont abban rejlik, hogy gyorsabban kezdenek keringeni az indítás után.

Ha csak percek alatt múlik el a csörgés, akkor érdemes megnézetni a szervizzel, mert a sűrűbb olaj ezt már nem indokolhatja. De máskülönben a csörgés csak "szépséghiba".

Üdv:

Olajdoki

A PDTDi és a 10W-40-es olaj

2009. február 13., 14:28 Módosítva: 2009.02.13 14:28

Kedves Olajdoki!

VW Golf V. 1.9 PD TDI típusú autómban kb. 10 000 km-enként volt az olajcsere, 5W-40-es Castrol Edge-et használva. Most az autóban 63 000 km van. A 30 és 40 000 km közötti intervallumban 10W-40-et tettek bele (a szerelő azt mondta, hogy az is jó). Utána az 50 000 km-nél megint 5W-40.

Kérdéseim: Várható-e meghibásodás a fent említett "malőr" miatt? Elég-e 15 000 km-enként cserélni az olajat az autóban?

A válaszát előre is köszönöm!

Üdv:

Tomi

Kedves Tomi!

Nem írta meg az évjáratot, így nem tudom, hogy dízel részecskeszűrő van-e benne vagy sem.

1. Ha nincs részecskeszűrő
Nem a viszkozitás számít, hanem az, hogy a választott olaj megfelel-e a VW 505.01 szabványnak, ami az alap a PD TDI-hez. Áttételesen persze igaz: a 10W-40-es olajok között nem találunk ilyet, de az 5W-40-es, 5W-30-as olajok közül sem mindegyik ilyen. Biztosan megfelel például a Mobil Synt S Special V 5W-30 vagy a Castrol Edge Turbo Diesel 5W-40.
Ha csak 10 ezer kilométeren át volt benne nem megfelelő olaj, és eddig nem lett probléma, akkor én már nem számítanék erre visszavezethető meghibásodásra. Csereperiódusnak jó a 15 ezer kilométer, de ha VW 506.01 vagy 507.00 minőségű olajat választ, akár 50 ezer kilométer/2 év is lehet.

2. Ha részecskeszűrős az autó
Csak VW 507.00-nak megfelelő, alacsony hamutartalmú olajat lehet beletenni, de azzal akár 50 ezer kilométert, de legfeljebb 2 évet is mehet, ha a számítógép nem jelez hamarabb. Ilyen olajok például a Mobil 1 ESP Formula 5W-30 vagy a Castrol Edge 5W-30.
Ha a csereperiódus során valamennyi ideig nem VW 507.00 olaj volt benne, akkor ez akár jelentősen is csökkenthette a részecskeszűrő várható élettartamát.

Üdv:

Olajdoki

Mosóolaj: kell vagy sem

2009. február 12., 10:47 Módosítva: 2009.02.12 10:47

Kedves Olajdoki!

Megoszlanak a vélemények az olajcsere alkalmával történő mosóolaj használatáról, mert a motorban maradt mosóolaj ronthatja az utána beletöltött új olaj minőségét. A kérdésem is ezzel kapcsolatos, miszerint Te javaslod-e a mosóolaj használatát olajcserénél vagy sem? Egy Toyota Carina 2.0 Diesel autóról van szó, amiben 200 000 km van. Esetleg arra gondoltam, hogy a mosóolaj használata után visszatölteném a régi olajat, csak beindítás erejéig, hogy az esetlegesen benne maradt mosóolajtól megtisztítsam. Új olajnak MaxLife 10W-40 Diesel olajat vettem.

Olvastam egy hozzászólásban, hogy a Castrol Magnatec 10W-40 felhabosodott valakinek. Ismerősöm ugyanígy járt ezzel az olajjal, egy F Astra 1.4 SI-vel.

Köszönettel:

Zsolt

Kedves Zsolt!

A mai korszerű motorok esetén, kiváltképp, ha minőségi motorolaj van betöltve, és az olaj idejében le van cserélve, egyszerűen nincs szükség motormosásra. Motormosásra - nevezzük öblítésnek - akkor van szükség, ha olajnyomás- és/vagy olajáramlás-problémák lépnek fel. Normális esetben erről szó sincs, hiszen a korszerű olajok bőven tartalmaznak elég detergens és diszpergens - azaz tisztító - adalékot, amelyek nem engedik a szennyeződéseket összetapadni, illetve lerakódni (ezért lesz a betöltött olaj hamar fekete, mert ellátja ezt a feladatot), még egy dízel autóban sem.

Ha egy motor esetében mégis felmerül, hogy szennyezett - akár azért, mert valami vacak, szemét olaj van benne, vagy mert az előző tulajdonost egyáltalán nem érdekelte és 5 évig nem cserélt olajat -, akkor sem a mosóolaj a megoldás az öblítésre, hanem a kifejezetten erre a célra kifejlesztett motoröblítő adalék (pl. Valvoline Engine Flush).

Üdv:

Olajdoki

Kell-e cserélni az olajat, ha folyamatos az utántöltés?

2009. február 12., 10:39 Módosítva: 2009.02.12 10:39

Kedves Olajdoki!

1991-es 525-ös E34-es benzines BMW-m van. Sajna elég komolyan eszi az olajat (700 km/liter). A kérdésem: ki kell cserélnem az összes olajat, ha eljön az ideje, vagy elég csak a szűrőt? (Egy csereperiódus alatt rá kell töltenem minimum 10 liter olajat.)

Köszönöm válaszát.

Kedves Érdeklődő!

Jó, hogy feltette ezt a kérdést, mert többeket érinthet. Akármennyi olajat is eszik az autó, mindenképp cserélni kell a periódus lejártakor, ugyanis ameddig nincs leengedve az összes olaj, addig a már motorban levő olaj szennyezi az utántöltött olajat. Ugyanez a helyzet a szűrővel: a szennyezett szűrő már lerontotta az utántöltött olaj minőségét, ahogy az bele lett töltve. Ezért is fontos az olajat és a szűrőt egyszerre cserélni, mert egy régi szűrő percek alatt tönkreteheti a friss olajat.

Egyébként érdemes lenne szervizbe vinni az autót, mert az 1 liter/700 kilométeres olajfogyasztás nemcsak gazdaságtalan, de környezetszennyező is.

Üdv:

Olajdoki

„Erősebb” olaj esetén nagyobb az alkatrészek hőhatása?

2009. február 10., 12:05 Módosítva: 2009.02.10 12:05

Kedves Olajdoki!

Rendszeres olvasója vagyok, mert érdekelnek az olajok, és a munkámhoz is szükség van egy kis többlettudásra. A tudásom most cserbenhagyott! A következő a dilemmám: Twingóba (df700) a 40-es helyett Mobil1 5W-50-es olajat akarok beletölteni. Ami ugye jó minőségű és "erős" olaj, a hővel is jobban megküzd. Az olaj! És az alkatrészek? A jobb hővezető képesség miatt nem lesz nagyobb az alkatrészek hőhatása, mint a 40-es olajnál ugyanazon terhelés mellett!?

Összegezve:ha magasabb viszkozitású olajokat ("sportosabb", "erős" olajok) használok az autómba, ami nem bizti, hogy kielégíti azt a szabványt (VW, Ford, GM LL), amit a gyár előír, az károsodást okoz, vagy jót teszek a motornak?

Köszönettel:

Norbi

Kedves Norbi!

Picit összemosódtak itt a fogalmak. Egy magasabb viszkozitású olaj nem attól jobb (amikor jobb), hogy jobban vezeti a hőt, hanem attól, hogy magasabb hőmérsékleten lesz pont a kellő sűrűségű. Tehát az olaj csak igyekszik megfelelni a motorban amúgy is létező magasabb hőmérsékletnek, nem pedig attól lesz a hőmérséklet magasabb, hogy ilyen olajat használunk. Az alkatrészek nem fognak plusz hőterhelést kapni az olajtól, hiszen az olaj is csak azt a hőt nyelte el, ami a motorban egyébként keletkezett.

A szabványok pedig fontosak. Elsősorban azoknak kell megfelelni, a többi szempont másodlagos.

Üdv:

Olajdoki

Már a motorolajat is hamisítják?

2009. február 4., 11:45 Módosítva: 2009.02.04 11:45

Kedves Olajdoki!

Érdeklődnék, hogyan lehetséges az, hogy mondjuk egy Total Quartz 5W-40-es olaj az egyik online boltban 1450 Ft, míg a másikban 2800 körül van. Lehetséges, hogy a borhoz hasonlóan ezt is hamisítják?

Üdv:

Gábor

Kedves Gábor!

A konkrét esetről nem tudok állást foglalni, de egy általános trendre felhívnám a figyelmet. Nyugat-Európában tradicionálisan olcsóbb az olaj, mint ebben a régióban. Ezért a legtöbb nyugat-európai gyártó elemi üzleti érdeke, hogy úgy oldja meg a kelet-európai forgalmazást, hogy az itteni, magasabb árszintekhez igazodjon. De nem tudnak mit kezdeni azokkal a kereskedőkkel, akik - a gyártó bejáratott szállítói láncát megkerülve - kimennek egy kisebb vagy nagyobb teherautóval mondjuk Németországba, és felvásárolnak egy komoly mennyiséget egy ottani nagykertől. Ők utána, mivel nem kell itthon marketingre, kiszállításra, műszaki tanácsadásra stb. költeniük, megtehetik, hogy minimális árréssel értékesítik tovább azt az olajat, amely márkanevének hazai bevezetését nem az ő zsebük bánta. Így aztán elméletileg úgy is találkozhatunk olcsó, de márkás olajjal, hogy az nem hamisítvány.

Üdv:

Olajdoki

Megdermedt az olaj?

2009. február 3., 10:17 Módosítva: 2009.02.03 10:17

Kedves Olajdoki!

Egy Daewoo Nexia típusú autóm van. Májusban az olajfogyasztása miatt Valvoline 15W-40est öntöttem bele, és most a hideg időkben nem indul az autóm. Minden megfelelő, felvenné a fordulatot, de nem indul be. Olyan tünetet produkál, mint amikor kifogy a benzin az autóból.

Azt hallottam, hogy a motorolaj képes a megdermedésre, és nem jut el a megfelelő helyre, emiatt nem indul az autó. Többször próbálkozom az indítással, mindaddig, míg akkumulátorlemerülés a vége, ilyenkor egy kis idő után már beindul.

Kérdésem, hogy célszerű lecserélni a motorolajat, vagy más oka is lehet a hibának?

Kedves Érdeklődő!

Ha a betöltött olaj valóban egy 15W-40-es motorolaj, akkor biztosan nem az olaj a hibás. A 15W-s téli oldali viszkozitás megköveteli, hogy az olaj -25 Celsius-fokig szivattyúzható legyen, így teljesen kizárt, hogy ez lenne a hiba oka. Nekem egyszer az AC pumpa meghibásodása okozott hasonló gondokat, de nyilván más oka is lehet...

Üdv:

Olajdoki

Nem örül a szerviz a hozott olajnak

2009. január 30., 09:51 Módosítva: 2009.01.30 09:51

Kedves Olajdoki!

Újonnan vásárolt autóm (Peugeot 206 1.4hdi) olajcseréjét 2000 km futásteljesítmény után ajánlották. Kérdésem az lenne, hogy ez kötelező-e, illetve a gyári szervizbe vihetek én a gyárival megegyező minőségű olajat a cseréhez? Ugyanis a szervizzel folytatott beszélgetés során közölték, hogy utasításba adták nekik, hogy hozott anyaggal nem dolgozhatnak, akkor sem, ha a gyárival megegyező minőségű!

Válaszát előre is köszönöm.

Kedves Levélíró!

A márkaszervizek általában hosszú távú szerződéseket kötnek az olajcégekkel, hogy kedvezőbb feltételekkel juthassanak az olajhoz. Nemritkán túl is vállalják magukat, és minden liter olaj eladására szükségük van, hogy teljesítsék a szerződés rájuk eső részét. Ha Ön viszi az olajat, akkor ők ennyivel kevesebbet adnak el, aminek nem örülnek.

Jogilag Ön viheti az olajat, nekik pedig kötelességük azt használni, ha tényleg megfelel az előírásnak. Két eset lehetséges: vagy visszakoznak, ha látják, hogy Ön tisztában van a jogaival és a fogyasztóvédelmet emlegeti, vagy nem. Végigjárhatja ezt az utat, sőt, ki is hívhatja a fogyasztóvédelmet a helyszínre, kérdés, hogy megéri-e?

Az Ön számára talán egyszerűbb megoldás, ha inkább keres egy másik márkaszervizt. Sehol nem örülnek a hozott olajnak, de a törvényt azért sok helyen betartják.

Üdv:

Olajdoki

Adalék olajfogyasztás ellen

2009. január 29., 14:33 Módosítva: 2009.01.29 14:33

Kedves Olajdoki!

Az autóm Opel Astra G 1.4 16v (X14XE) 1999.

Azt szeretném megtudni, hogy magas olajfogyasztás ellen használ-e valamilyen motoradalék? Márkás olajat használok, kb. 1 liter/1000 km a fogyás, Opel olajból kb. 1,5 liter (10W-40).

Köszönettel:

Zoltán

Kedves Zoltán!

Létezik motorszivárgást csökkentő adalék (pl. Valvoline Engine Stop Leak), ami elsősorban akkor segít, ha az olajfogyasztás oka a tömítések romló állapota. Ez azonban nem hosszú távú megoldás: előbb vagy utóbb szervizbe kell vinnie.

Üdv:

Olajdoki

Mi az MA-besorolás?

2009. január 29., 14:30 Módosítva: 2009.01.29 14:30

Kedves Olajdoki!

Azt szeretném kérdezni, hogy mit jelez az MA jelzés a motorkerékpár-olajon, és ez jó vagy rossz? Sehol nem találok motorkerékpárokhoz való teljesítmény-besorolást.

Előre is köszönöm a válaszát!

Kedves Levélíró!

Az MA szabvány a JASO-hoz (Japan Automobile Standards Organization) tartozik, és olyan nem súrlódásmódosított motorolajok felelnek meg neki, amelyek egyszerre alkalmasak a motorkerékpár motorjának, váltójának és nedves tengelykapcsolójának kenésére.

Üdv:

Olajdoki

Most akkor hideg vagy meleg motornál?

2009. január 27., 08:58 Módosítva: 2009.01.27 08:58

Kedves Olajdoki!

Egy ellentmondásra szeretném felhívni a figyelmét. Ön az olajszint-ellenőrzést és pótlást hideg motornál javasolja válaszaiban. Ezzel szemben Opel Astra autóm használati útmutatója meleg motornál ajánlja ennek elvégzését. Felfedezve a különbséget, beütöttem a keresőbe az olajszint-ellenőrzést. Az első négy javaslat a tárgykörben - amit elolvastam - szintén meleg állapotot ír. Most akkor melyik a helyes, és van-e ennek igazán jelentősége?

Üdv:

Feri

Kedves Feri!

A motor hőmérséklete akkor emelkedik, ha járatja. Ha viszont járatja, akkor az olaj sem lesz leülepedve, így hamisan magas szintet is mutathat. Többek szerint is reggel, indulás előtt érdemes olajszintet mérni. Kíváncsiságból én is rákerestem az "olajszint-ellenőrzés" kifejezésre, és a http://www.olajkereso.hu/olajszint.html került az első helyre. Szerinte is hideg motornál kell…

Üdv:

Olajdoki

Jótállás hozott olaj esetén

2009. január 26., 15:09 Módosítva: 2009.01.26 15:09

Kedves Olajdoki!

Most lesz 1 éves a dízel 1.6 Ceedem. Én szeretném vinni az olajat a cseréhez. Kérdésem, hogyan befolyásolja ez a garanciát. Mi van akkor, ha az előírt olajat viszem, és esetleg nem megfelelő (gyári hibás, ha van ilyen)? Sok verziót halottam már.

Tisztelettel:

Miklós

Kedves Miklós!

Ha az előírt olajat viszi, akkor az nem befolyásolja a garanciát: a szerviznek ugyanúgy kötelessége jótállni, mintha az általuk forgalmazott olajat töltötték volna bele. Ha valami baj történik a csereperiódus során, ami összefüggésben lehet az olajjal, akkor fontos, hogy nem szabad ilyen esetben kizárólag a szervizre bízni a probléma feltárását, mert rögtön az olajra fogják a hibát. Mivel azonban ők már addigra leeresztik az olajat, ezért az olaj gyártója/importőre is joggal tárja szét a karját, mondván: ő nem tudja már ellenőrizni, hogy az tényleg az ő olaja volt.

Javaslatom az, hogy ha gond van, még a rendszer megbontása előtt vegye fel a kapcsolatot az olaj gyártójával vagy importőrével, és kérdezze meg, milyen szabályok vonatkoznak a mintavételre. Ha önnek van ugyanis eltéve egy mintája, amit az olaj gyártója/importőre által elvárt módon és dokumentálva vett le, és a szerviz az olajat hibáztatja, akkor a mintát elemeztetni lehet egy független laborral. Mindez szinte csak elméleti lehetőség: ha be van tartva a csereperiódus, az előírt minőségű olajat viszi, és az olajat nem a piacon vette, akkor a gyakorlatban elenyésző esetben fordulhat elő az olajra visszavezethető probléma. Természetesen mind a szervizről, mind az olajról kapott számlát vagy nyugtát tartsa meg.

Üdv:

Olajdoki

Maxlife olajhoz töltsek-e adalékot?

2009. január 23., 14:25 Módosítva: 2009.01.23 14:25

Kedves Olajdoki!

’99-es Peugeot 306-osom van, 1,4-es, 75 LE-s. Egy éve vettem, és akkor a kötelező dolgokon kívül megcsináltattam az olajcserét is. Valvoline Maxlife 10W-40-et töltettem bele. A kérdésem, hogy maradjak továbbra is ennél, vagy váltsak más viszkozitásra, más márkára. Az autóban most 113 000 km van.

A másik kérdésem pedig, hogy valamilyen adalékot töltessek-e a motorba a hosszabb élettartam érdekében?

Köszönettel:

Bertie

Kedves Bertie!

Nem vagyok rajongója a motorolajba utólag betöltött, teljesítményfokozó adalékoknak, mert megbonthatják a motorolaj saját adalékainak belső egyensúlyát. A Maxlife motorolajok gyárilag tartalmaznak olyan tisztító és tömítésregeneráló adalékokat, amelyek kifejezetten a sokat futott motorokhoz ajánlottak, így megteremtik a szükséges védelmet utólagos adalékolás és a belső adalékarányok megbontása nélkül is.

Javaslatom: használja a továbbiakban is ezt az olajat, és ne töltsön hozzá semmit.

Üdv:

Olajdoki

Speciális olaj kell-e dízelhez?

2009. január 21., 09:44 Módosítva: 2009.01.21 09:44

Kedves Olajdoki!

Egy ’92-es 1.9 TD Tipóban szeretnék olajat cserélni. A választásom Max Life 10W-40, kb. 6500 Ft a 4-5 literes kiszerelés, vagy Max Life Diesel 10W-40, ez 9500 Ft-ba kerül. Engem az érdekelne, hogy a sima jó-e a TD-be, és ha nem, akkor mi a különbség a kettő között az árán kívül?

Előre is köszönöm válaszát.

Üdv:

Attila

Kedves Attila!

A "normál" Maxlife 10W-40 is jó hozzá, ugyanis annak is van dízel minősítése. A kifejezetten dízeles olajként futó kenőanyagokban (pl. Maxlife Diesel, Magnatec Diesel stb.) viszont több a tisztítóadalék, aminek a dízelüzem okozta fokozott koromterhelés miatt van létjogosultsága. Tehát a hagyományos olaj is jó, de a "dízeles" még jobb.

Üdv:

Olajdoki

ACEA C3 A3 helyett?

2009. január 20., 13:41 Módosítva: 2009.01.20 13:41

Kedves Olajdoki!

Fiat Punto II. 1242 cm3, 60 LE, 2003-as évjáratú autómban jelenleg Selenia K 5W-40 (ACEA A3, API SM) olajjal járok, amivel meg vagyok elégedve. Az olajcsere előtt egy Selenia-kereskedőtől rendeltem a fenti olajból, de a Selenia K 5W40 Pure Energy változatát küldte. Ez ACEA C3 és API SM/CF minősítésű (nincs feltüntetve az ACEA A3 követelmény).

Helyettesíti ez utóbbi a sima Selenia K ACEA A3 előírását, illetve keverhető-e a két olaj, mivel a tavalyi olajcseréből maradt ki 1 liter a sima Selenia K-ból.

Köszi:

Laci

Kedves Laci!

Az ACEA C3 nem helyettesíti az A3 előírásait, annál is inkább, mert a C3 egy dízelszabvány, az A3 pedig benzines. De a Selenia K Pure Energy is rendelkezik benzines szabvánnyal (API SM), csak ez nem helyettesíti az ACEA A3-at.

Az autógyártóknak jelenleg az az álláspontjuk, hogy az ACEA C osztályú, ún. alacsony hamutartalmú olajok, amelyeket dízel részecskeszűrős gépkocsikhoz fejlesztettek ki, alkalmatlanok lehetnek bizonyos motortípusokhoz. Ennek az álláspontnak bevallottan az az oka, hogy a gyártók nem rendelkeznek elegendő üzemi adattal ahhoz, hogy kijelenthessék az ellenkezőjét. Mit jelent ez számunkra? Azt, hogy majdnem biztosan nem lenne semmi problémája az autójának ettől az olajtól, különösen egyetlen csereperiódus alatt. Kérdés, hogy a "majdnem biztos" elég megnyugtató-e. Én inkább másik olajat választanék (pl. a sima K-t).

Ha úgy dönt, hogy betölti a Pure Energy-t, akkor nyugodtan keverheti a Selenia K-val.

Üdv:

Olajdoki

Kicsapódás az olajsapka alján

2009. január 19., 10:29 Módosítva: 2009.01.19 10:29

Kedves Olajdoki!

Nemrég vásároltam egy 2002-es Seat Leon 1.6 16V autót, és most lesz benne 100 000 km. Az előző tulaj Castrol Magnatec 10W-40-es olajat használt, ezért én is ezt tettem bele a nyáron. Viszont mostanra teljesen sötét lett az olaj, és az olajsapka alján emulziószínű, tejföl állagú kicsapódás keletkezett. Ez a jelenség normális?

Szeretném lecserélni idő előtt, de nem tudom, mit vegyek bele.

Köszönettel:

Krisztián

Kedves Krisztián!

Ez az olaj nem teljesíti az ide vonatkozó előírásokat, mert nem rendelkezik legalább a VW 501.01, 502.00, 504.00 minősítések egyikével. Az 505.00, amivel rendelkezik, nem helyettesíti ezeket. Castrolból az Edge 5W-30-at vagy a Magnatec Diesel 5W-40-et javaslom - ami a 'Diesel' ellenére jó ide -, de nem kell elrohanni olajat cserélni, elég, ha a következőnél odafigyel erre.

A kicsapódásnak viszont nem ez az oka. Ha rendszeresen rövid távon használja az autót (különösen ilyen hidegben), pára képződik, és az olaj nem melegszik fel annyira, hogy ez eltűnjön. Ez esetben nincs ok különösebb aggodalomra. Ha azonban hosszú távokon használja az autót, mégis jelentkezik ez a tünet, ráadásul a hűtővize is fogy, akkor joggal gyanakodhat hengerfejproblémára.

Az, hogy sötét az olaj, normális jelenség, mert összegyűjti és lebegteti a szennyeződéseket. Akkor kellene aggódnia, ha 1-2 ezer km után még szép világos lenne.

Üdv:

Olajdoki

Olaj utántöltése − hideg vagy meleg motornál?

2009. január 16., 16:53 Módosítva: 2009.01.16 16:53

Kedves Olajdoki!

Van egy 1995-ös E36 316i típusú BMW-m, és olaj utántöltése vált szükségessé. Sajnos nem nagyon értek ehhez a témához, és az lenne a kérdésem, hogy meleg vagy hideg motornál ajánlott ezt a műveletet elvégezni?

További kérdésem az, hogy jelenleg Valvoline TopGard 10W-40-et használok a kocsihoz, jó ez a fajta olaj, vagy váltsak más viszkozitásúra/márkára.

Köszönettel:

Ibolya

Kedves Ibolya!

Hideg motornál ajánlott elvégezni az utántöltést, ugyanis a hidegen mért olajszint a mérvadó. De ha már pontosan tudja, hogy mennyit akar utántölteni, akkor igazából mindegy.

A Topgard 10W-40 jó ehhez a típushoz, nyugodtan használhatja.

Üdv:

Olajdoki

Kérdések az 5W-30-ról

2009. január 15., 11:03 Módosítva: 2009.01.15 11:03

Kedves Olajdoki!

Összegyűlt pár kérdésem, ami azonos viszkozitású (5W-30) és jóváhagyású (WSS M2C913-B) olajokra vonatkozik.

1. Az azonos 40ºC fokon különböző pl. 55,4 és 55,6 vagy pl. 60,6 mm3/sec. értékek a gyakorlatban jelentenek-e számottevő különbséget? Mekkora érték a számottevő?

2. A szulfáthamu-tartalom jelenti-e az olaj azon tulajdonságát, hogy a kipufogórendszert mennyire terheli vagy kíméli? A szulfáthamu-tartalomnál pl. a 0,92% vagy az 1,0% között van-e gyakorlati különbség? Mekkora érték a számottevő? (Nem ACEA C minősítésű olajok!)

3. Azon olajok, amelyek ACEA A1/B1 és A5/B5 minősítésűek, miben jobbak, mint azok, amielyek csak A1/B1 minősítésűek?

Előre is köszönöm a válaszait!

Tisztelettel:

Zoltán

Kedves Zoltán!

1. Ha rákeres az interneten a „SAE J300” szövegre, akkor talál egy táblázatot, ami alapján az olajok besorolásra kerülnek. Mint abból kiderül, nem a 40 fokon mért viszkozitás a mérvadó.

2. Csak a kipufogógáz-utókezelő rendszerrel szerelt gépjárművek esetén szükséges az alacsony hamutartalmú olaj használata. Ha nincs ilyen eszköz a rendszerben, akkor jól elvan az a hagyományos olajokkal is.

3. Az ACEA C1 (low SAPS) és C3 (mid SAPS) között pl. 0,3% a különbség, tehát az már számottevő, ha emiatt másik szabványt alkottak. A 0,08% valószínűleg nem az.

Az ACEA szöveges leírása az A5/B5 esetében "nagy teljesítményű" motorokat említ, míg az A1/B1 esetén nem. A laboratóriumi adatokban amúgy nagyon kicsi különbségek vannak. Például az A5/B5 esetén kisebb illékonyság megengedett, ami jótékonyan befolyásolhatja az olajfogyasztást. További információkat a www.acea.be oldalon talál.

Üdv:

Olajdoki

Hidrotőke-probléma, az olaj a hibás?

2009. január 13., 12:49 Módosítva: 2009.01.13 12:49

Kedves Olajdoki!

Az autóm BMW e30 318IS M42 motorral. A gondom az, hogy most cseréltem le az olajat Castrol Magnatec 10W-40-re, és ebben a fagyos időben a reggeli indítás után 10-20 másodpercig még 1 vagy 2 hidrotőke csattog (szerintem)! Az olajcsere előtt ilyen nem fordult elő! Lehet, hogy ez a Magnatec nem a legjobb ebbe a motorba (16 szelepes)? És ha kérhetem, ajánljon valamit bele! 190 000 km van benne, az olajfogyasztás 10 000 km alatt 0,5 liter, amúgy nagyon jó erőben van a motor.

Válaszát előre is köszi.

Kedves Érdeklődő!

A 10-20 másodperc nekem kicsit soknak tűnik, 5 másodpercet még normálisnak tartanék egy ilyen korú autónál. De nem az olaj a hibás, így nem fogok mást ajánlani. Annál is inkább, mivel ez az olaj teljesíti az erre az autóra vonatkozó gyári elvárásokat. Az olajfogyasztás sem éri el azt a mértéket, amit egy más olajjal meg lehetne szüntetni, anélkül hogy az sűrűbb lenne. Sűrűbb olaj pedig nem alternatíva ennél a típusnál. Az, hogy a régi olajnál nem produkálta, inkább tűnik véletlen egybeesésnek vagy az időjárás hidegebbre fordulásának köszönhető.

Üdv:

Olajdoki

A fekete olaj mítosza

2009. január 13., 12:43 Módosítva: 2009.01.13 12:43
5

Kedves Olajdoki!

A kérdésem az lenne, hogy 2007-es (1.4 tdci-s) Fusionömben valóban le lett-e cserélve a motorolaj, ugyanis az olajcserét követő 1 km után megnéztem az olajszintet, és a motorolaj színe fekete volt (de nem olyan fekete, mint az olajcsere előtt), kb. olyan, mint 7000-8000 km után. Lehetséges ez? Ön szerint lecserélték az olajat?

Tisztelettel:

István

Kedves István!

Az olajos berkekben csak "fekete olaj mítosz"-ként ismert jelenségről van szó. Gyakori, hogy az autós olajat cseréltet, jár vele valamennyit, majd megnézi az olaj színét, és elhűlve látja, hogy (majdnem) ugyanolyan fekete, mint a régi. Természetesen azonnal megfogalmazódik a kérdés - hacsak nem saját maga cserélte -, hogy tényleg le lett-e cserélve az olaj.

Azt, hogy tényleg le lett-e cserélve az olaj, csak egy laboratóriumi vizsgálat tudná eldönteni. De azért nem kell erre gyanakodnia, mert az új olaj gyorsan fekete lett. Ez természetes jelenség, ugyanis egy jó olaj magában tartja (lebegteti) azokat a szennyeződéseket, amelyeket nem tud feloldani. Ennek következtében minimális motorjárás alatt is elfeketedik. Én inkább aggódnék, ha nem így történne, hiszen akkor nem végezné el a feladatát.

Üdv:

Olajdoki

Érdemes-e motorfelújítót használni?

2009. január 7., 12:03 Módosítva: 2009.01.07 12:03

Kedves Olajdoki!

Elnézést kérek, ha olyan kérdést teszek fel, amelyet már esetleg többen is kérdeztek, de ritkán járok ezen a honlapon. Igaz, akkor nagy érdeklődéssel olvasom a tanácsait.

Az a kérdésem, hogy érdemes-e viszonylag új autóba (2006-os VW Polo 1.4 PD TDI) 20 000 km után alkalmazni a Restore motorfelújítót? Persze ebben az esetben nem a motor felújítása, hanem a megfelelő műszaki állapot fenntartása céljából.

Az általam ismert szakemberek nem javasolják a használatát. Szerintük a megfelelő minőségű és időben elvégzett olajcsere a legjobb a motornak, a mindenféle külön adalékokat, csodaszereket kerülni kell.

Azért kérdezem, mert volt egy Skoda 100-asom 10 évvel ezelőtt, amibe 90 km után használtam már ezt az anyagot. Akkor a tapasztalataim jók voltak, kicsit erősebb lett a motor, és csökkent fél literrel a fogyasztás. Mi erről a véleménye, érdemes-e a 20 000 km-es Polónál elkezdeni a motorfelújító használatát?

Köszönettel:

István

Kedves István!

Egyetértek az Ön által megkérdezett szakemberekkel: én sem javaslom ilyen termék használatát. Nincsenek kifejezetten a Restore-ral tapasztalataim, de magát a megközelítést nem tartom jónak.

A motorolaj alapolaj és adalékok kényes egyensúlyából áll, amit nem jó felborítani egy utólag beletöltött adalékkal. Lehet, hogy a termék, ígéretéhez híven, eltömíti a kopás okozta mikroréseket a henger falán, de vajon megmarad-e így az olaj megfelelő hőelvezető képessége? Az olajnak a kenésen kívül hűtenie, tisztítania kell, és védenie a korrózió ellen, az adalékok egyensúlyának megbontása pedig ezen funkciók valamelyikének vagy akár többnek is a sérülésével járhat.

Üdv:

Olajdoki

Magas fordulatszámhoz ajánlott olaj

2009. január 6., 11:40 Módosítva: 2009.01.06 11:40

Kedves Olajdoki!

'99-es évjáratú 1.3 12V Mitsubishi Coltomba szeretnék megfelelő olajat választani, ami bírja a fokozott igénybevételt (forgatom rendesen…). És milyen időközönként cseréljem az olajat? Eddig 10 000 km-t mentem egy cserével.

Segítségét előre is köszönöm!

Tisztelettel:

Gábor

Kedves Gábor!

Mivel a magas fordulatszám nagy hőterhelést is jelent, érdemes magasabb melegoldali viszkozitású olajat választani, pl. 5W-50-es vagy 10W-60-as olajat. Javasolni tudom a Valvoline VR1 Racing 10W-60-t, amit kifejezetten ilyen igénybevételre fejlesztettek ki. A csereperiódus egyébként 15 ezer kilométer vagy legfeljebb 1 év lenne, de tekintettel az igénybevételre tényleg nem árt, ha 10 ezrenként cseréli.

Üdv:

Olajdoki

Félszintetikus olaj '82-es Mercibe

2009. január 5., 15:37 Módosítva: 2009.01.05 15:37

Kedves Olajdoki!

A tanácsodat kérném, érdemes-e a legkorszerűbb, szintetikus olajat töltenem '82-es szívódízel Mercimbe? A motor tökéletes állapotú, szeretném megóvni. Anno a gyár 10W-40-es ásványi olajat ajánlott ehhez a típushoz, de azóta már léteznek sokkal korszerűbb motorolajok. Segíts eldönteni...

Köszönöm:

Imi

Kedves Imi!

A legkorszerűbb szintetikus olajat nem érdemes beletölteni, de az ásványi 10W-40 helyett esetleg érdemes félszintetikus 10W-40-re váltani. Vannak kifejezetten sokat futott motorokhoz kifejlesztett 10W-40-es félszintetikus olajok, amelyek extra tisztító és regeneráló adalékokat tartalmaznak. Ilyen például a Valvoline Maxlife 10W-40 vagy a Fuchs Titan CFE MC 10W-40.

Üdv:

Olajdoki