Kedves Gumidoki!
Adott egy 2015-ös évjáratú F10 BMW (530xd), melyre aktuális lenne egy új 245/45 R18 méretű nyári gumiszett. A gyári "csillagos" specifikáció szerint a defekttűrő abroncs (P7 Cinturato*)lenne az evidens választás (eddig is defekttűrő volt felszerelve télen-nyáron), de régóta filózok alternatíván és most, hogy megjelentek az ún. "seal" gumik tényleg fontolóra vettem, hogy váltok.
Kérem, ha van rá módja adjon szakmai tanácsot mennyire ajánlható a "runflat" helyett bármi más, figyelemmel arra, hogy az autó konstrukciója nyilván a defekttűrő verzióra van tervezve, de komfort és más szempontból (itt nem a költségoldalra célzok :)) esetleg már jobb választás lehet egy friss fejlesztésű és technológiájú (pl.: seal) abroncs.
Igazán örülnék egy segítő válasznak! Előre is köszönöm! Üdvözlettel, Zoli
Kedves Zoli,
Kezdem a lényeggel, erre az autóra defekttűrő abroncsok kellenek. Azt is megmagyarázom, hogy miért. A runflat gumik ugyanis a hagyományostól merőben eltérő szerkezettel készülnek. Egy komoly, vaskos, merev kevlárbetét fut bennük az oldalfalban körkörösen. A futófelület alatt használt övszerkezet is masszívabb, strapabíróbb. Ez azt eredményezi, hogy ezek az abroncsok sokkal merevebb, alaktartóbb szerkezetűek, mint a hagyományos technológiával készültek, hisz el kell viselniük - nyilván bizonyos határok között - akár a teljes légvesztéses használatot is. A tömegük is jóval nagyobb, akár 2-2,5 kg-mal nehezebbek darabonként. Az autó futóműve pedig mindezekre van optimalizálva, felkészítve.
Ha tehát e helyett feltesz egy egyébként mérethelyes, de sokkal könnyebb, "nyúlósabb" szerkezettel bíró hagyományos gumit, a jármű instabilabb lesz, kúszik-mászik az úton, pláne nagyobb tempónál, illetve kanyarokban. A hatóság sem "nézi jó szemmel", ha egy autón nem a gyári specifikációjú abroncs van. Szóval lehet kísérletezni, de - szerintem - nem érdemes. ;) A tapasztalat is ezt mutatja. Az pedig már tényleg csak hab a tortán, hogy a "csillagos" BMW-homológ terméket választja a defekttűrőkön belül is. Az autó viselkedésével, teljesítményével meghálálja ezt. (o:
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoki!
Ismét a tanácsát kérném. 185/55R15 méretben szeretnénk nyári gumit venni 2005-ös Jazz-ünkre. Eddig abban a hitben voltam, hogy 20 ezres darabáron már a középkategória tetejéről válogathatunk, de megdöbbenve láttam, hogy ebbe az árba leginkább csak a kínai minták férnek bele. Az autóval nem megyünk sokat, így a kopás, fogyasztás nem számít. A legjobb tapadást keressük abroncsonként 22-23 ezer forintért. A tuti tippért egy hajszálnyival magasabb ár is beleférhet. Melyik gyártókat ajánlaná a fentiek ismeretében? Válaszát előre is köszönöm.
Üdv: Richárd
Kedves Richárd,
Sajnos a gumiabroncsok piacán is megfigyelhető az, ami manapság az élet szinte minden más területén: elképesztő mértékben ugranak meg az árak... :/ Van olyan gyártó, aki idén háromszor!!! emelt már árat és még csaj most kezdjük a második negyedévet. Durva...
De, hogy érdemi választ kapjon kérdésére is, koncentráljunk a feladatra! (o; Az ön által említett ársávban megbízható ajánlatot jelentenek a Kumho és a Nexen aktuális mintázatai. Nagyon kicsit feljebb a Falken, a Barum és a Firestone is bejöhet már a képbe. De ezek nem jelentenek az első kettőhöz érdemben óriási előrelépést, azok is bőven megfelelnek a hétköznapi, nyugodt, biztonságos autózás kritériumainak. Ahhoz, hogy sokkal jobb gumit vegyen, már legalább 28-32 ezret kéne kiadnia darabonként a prémiumok pedig még ennél is többe kerülhetnek. De ne csüggedjen, az először említett dél-koreaikban nem fog csalódni! (;
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
2016-os B8-as Passat Varianton felni- és gumicserét szeretnék végrehajtani. Jelenleg: 6,5J 5*112 Et42 215/60 R16 os téli gumikkal szerelt. Nyárra szeretnék cserélni, a gumis műhelyben ajánlották a következő méretet. 7,5J 5*112 Et45 235/45 R18 at. Ön szerint megfelelő váltómérete ez, valamint befér-e az ET szám miatt? Köszönöm válaszát!
Üdvözlettel: Árpád
Kedves Árpád,
Igen, a gumis által ajánlott kerékszett passzol a B8 Passat Variantra. Bár a felni nem teljesen gyári méretű, de attól tűréshatáron belül tér csak el. A 235/45 R18 gyárilag ajánlott gumiméret erre az autóra. A z osztókör is rendben van, csupán egy dolog maradt, ami kérdőjeles. Ez pedig a felni középfurata. A B8-asra ugyanis ennek 57,1 mm-esnek kell lennie. Ha az, akkor tuti, ha pedig nem, akkor erre a méretre kell leszűkítenie tehermentesítő gyűrűvel. Minden más OK, úgyhogy hajrá! (o:
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
A napokban sikerült megvásárolnunk egy használt autót a családnak. Egészen jó 1 éves nyári gumi szettel volt szerelve. Kaptunk grátiszként egy szett lemezfelnire szerelt téli gumit is hozzá, becsomagolva. Felületesen átnéztem, rendben van, jöhet!
Gondoltam, mivel mostanában a nyuszi szánkón jön, ezért nem kockáztatnék, és a maradék időre felraknám a téli gumikat. Otthoni szerelés előkészületekor jött a virgács! Nem is téli gumi hanem négy évszakos. No de sebaj. Aztán a következő, amin fennakadtam, hogy aszimmetrikus a futófelület mintázata. Oké, végül is csak tudja gyártó, hogy mi jó a népnek.
A végső elrettentő képet az adta, hogy felnihez képest jól szerelt (külső-belső oldal), az oldalak nem tükrösek. Vagyis az egyik oldali gumik középső szigetcsoport része előre gurulva a vizet a gumi hosszanti vájatába vezeti, míg a másik oldalt előre felé gurítva a gumi felületi kiképzése inkább a futófelület belseje felé vezetné a vizet, szerintem. Az engem megviccelni próbáló gumi szett: Platin RP 100 All Season.
Kérdezném tisztelt Gumidoktort, hogy ez így rendben van? Vagy csak én agyaltam túl? Köszönöm!
Kedves Levélíró,
Jót kacagtam sorain... :) Megviccelt, mint önt ezek a gumik. Mert megnyugtatom, rendben van ez így! Az a lényeg az aszimmetrikus mintázat-kialakítású gumiknál, hogy az oldalfalon több nyelven is jelzett külső oldal kifelé nézzen, ha a kerék felkerül az autóra. A két oldali papucs természetesen nem lesz így tükörképe egymásnak, de ettől a mintaelemek még teszik a dolgukat, higgye el! ;)
Képzelje csak el, ha egy aszimmetrikus gumi jobb és bal oldalon tükörképe lenne egymásnak, azt azt jelentené, hogy kéne belőle külön jobbos és külön balos verziót is gyártani. Azaz kötött forgásirányuk is lenne. Ez igen sok logisztikai problémát generálna, az utcai gumik soha nem ennyire kihegyezettek, így ettől a megoldástól eltekintenek a gyártók. Versenyabroncsok között már több olyan akad, amely aszimmetrikus és egyben forgásiránya is van, de ott minden a teljesítményre van kihegyezve, továbbá a szervizcsapatok képesek kezelni a kérdést.
Szóval minden rendben, nincs itt kérem semmi látnivaló, haladjanak tovább! :D
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Az év elején Fabia I-esemet (2005. 1,2), egy II-es Fabiára "cseréltem". (2014. 1,4; 86 le) Az I-es Fabiáról megmaradt a nyári gumi+felni (195/50 R15). Kérdésem, hogy ezeket feltehetem-e az újabb Fabiára? (Ezen most a téli gyári méretű gumik vannak: 195/55 R15) Azt látom, hogy nem váltómérete egyik a másiknak, de lehet-e probléma, vagy ruházzak be egy új szettre?
Segítségét köszönöm! Üdv.: Robi
Kedves Robi,
A kérdés jó és jogos, mondom a tutit! :)
A helyzet az, hogy a régi Fabia felnije teljesen ugyanazokkal a méretekkel bír, mint a második generációsé, azaz az biztosan jó lesz az újabb autóra.
A gumi tekintetében árnyaltabb a kép... A gyári egyértelműen a 195/55 R16, ahogy ön is írta. Ám ha jobban belemélyedek, látok különböző gyártói katalógusokban 15"-ban 185/55 R15, 185/60 R15 és 195/50 R15 méret-ajánlásokat a gyári méret mellett.
Én azt tenném tehát, hogy kipróbálnám a meglévő nyári kerekeket az autón, finoman, tapogatózva. Olyan helyen pedig, ahol nincs kockázata, kicsit megrángatni, kanyarban erőteljesebben ráfékezni stb. Ha nem tapasztal semmi anomáliát, akkor rendben lesz ez így. Ha bármilyen instabilitást érez, nagyobb tempónál kúszik az autó erre-arra, akkor váltani kell a /55-ös méretre. Egy biztos, - és erre figyeljen - a km-óra csalni fog a téli kerekekhez képest. De ez legyen a legnagyobb baj, ezzel lehet együtt élni. ;)
Üdv, Gumidoki
Tisztelt gumidoktor!
Hamarosan átvehetem az új autómat, amit nyári gumival adnak át. Az lenne a kérdésem, hogy árt-e a gumiknak, ha egy felniszettel használom az autót és mindig azon cseréltetem a téli-nyári gumikat? Vagy vegyek külön felniket a téli gumiknak is?
Üdvözlettel Sebestyén Péter
Kedves Péter,
Nyilván, ha megengedheti magának, és hosszú távra tervez az autóval, a legpraktikusabb megoldás a külön felni szett. Ha defekttűrő abroncsokkal szerelt autóról van szó, akkor meg egyenesen ajánlott. Az ilyen felépítésű abroncsokat ugyanis nem ajánlott "szerelgetni", mivel merevsége miatt a legszakszerűbb módon történő átszerelés közben is könnyen sérülhet a gumi pereme.
Ha nem defekttűrő gumiról van szó, akkor is minél nagyobb a kerékméret, vagy -teljesítményű az abroncs, annál inkább jobb, ha külön felnin fut a téligumi. Sok esetben eleve praktikusabb kisebb felni + ballonosabb gumi kombót választani télre, ha nagy a méretkülönbség, akkor költségben sem jelent többet, mint önmagában egy nagy méretű téligumi. Persze normál, 14-15-16"-os kerékméreteknél semmi gondot nem jelent a szezononkénti átszerelgetés sem, ha ezt az utat választja.
Üdv, Gumidoki
Jó napot kívánok!
Egy 1996-os Mitsubishi Lancerre (1.3-as motor, CK1-es VI-os széria) szeretnék alufelnit venni. Jelenleg acélfelnim van.
A gyári mérete (jelenleg ilyet használok, és a téli gumi ezen is maradna) 4x100, 5jx13, ET46. 175/70 r13as gyári méretű gumikkal.
Néztem alufelnit hozzá, egy 4x100, 6jx14, ET 38-ast. Erre 175/65 r14-es vagy 185/60 r14-es gumit raknék. A felni belseje 5 mm-rel beljebb, külseje 21 mm-rel kijjebb kerülne. Problémás lenne ez az eltérés? Előre is köszönöm a választ
Üdvözlettel Attila
Kedves Attila,
Jók a számításai, minden úgy igaz, ahogy írja. Én azt gondolom, látva a volt/lesz méreteket, hogy még épp tolerálhatóak az autó és futóműve számára ezek az eltérések. Az 5 mm "befelé" biztos, hogy nem okoz gondot, a 21 mm a sárvédő miatt kicsit neccesebb, de szerintem ez is elfér.
Gumiméretben viszont egyértelműen a 185/60 R14-et javaslom! Egyrészt ez tökéletes a 6" széles felnire, másrészt a legjobb 14"-os váltómérete a 175/70 R13-nak, végül nem utolsó sorban a gyári mérete is ez az autónak.
Én tehát azt mondom, hajrá! :o) Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoki!
Mindig igyekszem a lehető legjobb gumit venni az autóimra, ami illik a sportos vezetési stílusomhoz. Most a család második autójára, egy Suzuki Swiftre szeretnék jó gumit venni 185/55R16 méretben.
Meglepve tapasztaltam, hogy ilyen méretben sem Pilot Sport, sem Sportcontact, sem Eagle F1, sem más hasonló, nagy autókra kapható "jó" gumi nem kapható. Mindegyik "eco" vagy "energy" vagy ilyesmi nevet visel. Vagy vannak még a nagy márkáktól sok éves mintázatok, pl. Primacy 3. Tényleg ez a helyzet, vagy elnézek valamit? Milyen gumit javasolna ilyen méretben, ha csak a száraz és nedves tapadás számít, és a kopás, zaj, fogyasztás, kényelem és ár nem? Vagy érdemes 195/50R16-ban keresgélni, ott jobb a helyzet?
Köszönettel, Zoltán
Kedves Zoltán,
Nem nézett el semmit, csak ez egyszerűen nem egy sportos méret, nem jellemző igény ebben a szegmensben a sportos viselkedés, ha úgy nézzük, ön lóg ki kicsit a sorból. (o:
Azt nem javaslom, hogy a gyári méreten emiatt változtasson.
Két lehetősége van alapvetően:
Az átlagnál sportosabb habitusú mintázatot választ, ami persze még mindig messze van a sportgumitól, de jobb az átlagnál ebből a szempontból, vagy nagyobb felnit és arra való méretű gumit választ, ahol már tényleg elérhetők nagy teljesítményű gumitermékek.
Első esetben ajánlom figyelmébe a Toyo Proxes TR1, vagy a Kumho HS52 Ecsta, Avon ZV7, vagy éppen a Dunlop SP Sport Fastresponse mintázatokat pl.
A másodikban felnicserére is szükség lesz, és már képbe is kerülhetnek a 195/45 R17, vagy akár a 215/40 R17 méretek, ahol már sokkal közelebb kerül az áhított UHP gumikhoz, mint a Pilot Sport4, vagy éppen a Good Year Eagle F1. Elhatározás és nem utolsó sorban pénztárca kérdése az egész..! :o)
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Nem találok egyértelmű információt azzal kapcsolatban, hogy kell-e defekttűrő abroncs az autómra (VW Sharan 7N, 2011. 125 kW, 7 személyes). Néhány webáruházban típus szerinti keresésnél csak a méretet veszik figyelembe (205/60 R16), van, ahol erősített és defekttűrő gumit ajánlanak. A kézikönyve defekttűrőt VAGY defektjavító készletet ajánl. A súlyindexre itt nem tér ki. A régebbinek (7M, ‘99) a tanksapkánál ki volt írva minden adat, ennek csak a méretek. Olvastam rosszakat a defekttűrő “merevségéről”, ezért tartok tőle. Tudna-e ebben segíteni vagy megmondani, hol tudnék rákérdezni?
Köszönettel Tálos József
Kedves József,
Az ön autójára gyárilag soha nem szereltek defekttűrő abroncsokat, ön se tegye!
Az ön autójára, a '11-es, 125kW-os 2.0 TDI Sharanra gyárilag 205/60 R16TL 96H XL méretű, hagyományos kivitelű, de emelt terhelhetőségű abroncs való, semmiképpen nem defekttűrő.
Nem tudom, hogy a kézikönyv valóban defekttűrő abroncsot ajánl-e, vagy a VW-csoport autóin gyakran használt seallel (defekttömítő gél, ami egy teljesen normál szerkezetű abroncs belsejébe, a légzáróra van felhordva) ellátott gumit. Ezt az abroncsgyártók eltérően nevezték el; a Continentalnál Conti Seal, a Pirellinél Seal Inside, a Hankooknál Seal Guard a neve. Ilyen abroncs valóban nyugodtan használható az adott autóhoz, de ez nem defekttűrő, hanem bizonyos fokig és körülmények között - mondjuk úgy - defektjavító termék.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Meg szeretném kérdezni, hogy 215/55 R16-os gumi helyett felrakathatok 205/55 R16-ost? Ma mentem volna gumicserére, de elküldtek azzal az indokkal, hogy ők nem rakják fel, mert nem jó. Én sajnos nem értek hozzá, és sehol se kapok normális indokot, hogy miért? Ahol vettem a téli gumikat - acélfelnivel együtt - ők pedig azt mondták, hogy jó ez a Ford Mondeóra.
Köszönöm!* Orsi
Kedves Orsi,
joggal nem vállalta a gumiszerviz ezt a szerelést, mert valóban nem jó a 215/55 helyett a 205/55. A két abroncsméret között átmérőben 1,1 cm van, ami 1,7%-os eltérés a maximum 1%-oshoz képest. Arról nem beszélve, hogy a két méret terhelhetősége között - guminként - akár 115 kg is lehet a 215 javára.
Valóban van olyan Mondeo, amire megfelelő a 205/55, de valamelyikre nem, így az önére sem sajnos. A kettő között viszont nincs átjárás, ez a helyzet. Ezek után után vannak kétségeim, hogy maga az acélfelni vajon jó-e az autójára....? Én visszavinném bizony a vásárlás helyére az egész szettet.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoki!
Lecseréltem az autó téli gumijait, mert nyolcévesek, és kezdenek keményedni. A profilmélysége miatt még bőven használható lenne, de a gumi keményedése miatt lehet, hogy nyári használatra még alkalmas. Nincsenek repedések, sem egyéb sérülések. Felhasználhatom-e tavasszal illetve nyáron? Az állapota miatt sajnálom eldobni.
Üdvözlettel: Ferenc
Kedves Ferenc,
Nem javaslom ezeknek a gumiknak a nyári használatát. Elsősorban nem azért, mert nyolcévesek, hanem azért, mert téli gumikról van szó.
A téli abroncsok ugyanis speciális keveréküknél fogva nem alkalmasak a meleg, nyári időben felforrósodó aszfalton való biztonságos közlekedésre. Ilyen körülmények között ugyanis drasztikusan veszíthet a tapadásából, először elkezd "nyúlni", majd végül szinte "megég" a felülete, így a fékút jelentősen megnő. Ha érdekli, találhat erre vonatkozó teszteket is a netes felületeken.
Előfordulhat tehát az a helyzet, amikor az abroncs nem azért válik csereéretté, mert elkopott, hanem azért, mert keveréke elveszíti a biztonságos közlekedéshez szükséges mértékű tapadást... ;o)
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Használt M/T gumi vásárlását fontolgatom egy olyan terepjárómra, amivel sárban és hóban is kijutok a telekre. Ezek a gumik sárban nyilván, de havas, jeges úton alkalmasak-e a tapadásra, az autó megtartására?
Ezek a gumik mennyire műszaki vizsga és közút kompatibilisek, mivel gondolom, aszfaltos úton nagyban alulmúlják egy általános gumi tapadását, úttartását? Sok olyan hirdetést látok, hogy régi abroncs, de még jól tapad. Ezeknél az M/T gumiknál is igaz-e az általános tízéves használati idő a kopástól függetlenül?
Köszönöm válaszát, egy olvasójuk.
Kedves Olvasónk,
Az M/T abroncs a mud terrain szavak rövidítése. Ami egyszerűen fordítva 'saras terepet' jelent. Oda van fejlesztve, ott működik igazán. Minden más útviszony között, kiépített úton, pláne ha az csúszós, csak a küzdelem van vele. Én téli gumiként való használatát ennélfogva egyáltalán nem javaslom.
A második kérdésére az a válasz, hogy az M/T abroncsok tapadását elsődlegesen a mintázat kialakítása, a nagy, masszív mintablokkok, a sárkivetési képesség határozza meg.
Itt tehát egyrészt használhat "egyszerűbb" keveréket a gyártó, ami úgymond időtállóbb, másrészt nincs olyan jelentősége a keverék öregedésének. Tehát egy megfelelő mintamélységgel rendelkező, kvázi idősebb M/T gumi is még simán "hozhatja a formáját" valóban.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Megértem fejben is, hogy elengedjem a szezonális gumikat, és a cserével járó hercehurcát. Az is hozzátartozik, hogy évente 6-7000 km-t megyek, jellemzően városban. Az autó 2010 Honda Accord 2.4 benzin, a két kinézett gumi (225/50 R17):
- Michelin Crossclimate 2
- Continental V AllSeasonContact XL FR
Válaszát előre is köszönöm: Tamás
Kedves Tamás,
A leírt használati mód mellett jogosan gondolkodott el a négyévszakos gumi lehetőségén, azt hiszem. Ráadásul két igen potens versenyzőt nézett ki a piacon.
Egyik sem rossz választás azt gondolom, de én a piacról kapott infók és egyéb források alapján a Conti termékét tartom kicsit jobbnak, ráadásul olcsóbb is valamelyest a Michelin-nél. Ami még érdemes a figyelemre, az a Good Year Vector4S aktuális generációja, valamint a vadiúj Pirelli Cinturato All Season SF2.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Sógoromtól kaptam egy 2013-ban egy szezont használt Pirelli Snowcontrol (Serie II) téligumit. Azóta szépen megtisztítva, lemezfelnin volt tárolva garázsban, kb. 0-25 °C fok között. Ránézésre mintha új lenne, semmi repedés, kopás nem látható. Viszont a DOT-száma 2611, tehát idén ünnepelte a 10. születésnapját. Kérdésem, hogy a 10 év után felszerelhető-e, vagy ne is gondolkozzak rajta.
Köszönettel, Dani
Kedves Dani,
Én azt mondom, hogy ha már veszi a fáradságot, és szezont vált - a nagyobb biztonságért - gumiabroncs tekintetében, akkor ne kockáztasson egy tíz éve gyártott darabbal. Lehet, hogy kívülről nem látszik rajta még repedés sem, de biztos lehet benne, hogy keveréke öregedett, hagyott rajta nyomot az elmúlt évtized.
Arról nem beszélve, hogy közben vagy két generációval fejlődtek a téli gumik, sokkal jobb termékek vannak már a piacon a frissek között. Én nem kísérleteznék vele.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoki!
Azt szeretném kérdezni, hogy a gumik sebességindexében mennyi tartalék, ráhagyás van? Tehát például mennyire veszélyes egy H-s gumival rövid időre beleszaladni a 220-ba (természetesen ahol lehet), vagy tartósan az index által megadott sebesség felett menni 10 km/h-val, mondjuk megpakolt autóval? Gondolom van erre valami standardizált protokoll.
Köszönettel, Zoltán
Kedves Zoltán,
A protokoll az, hogy tartósan nem szabad túllépni az adott abronccsal annak a terhelési indexben rögzített terhelésnél a sebességindexében jelzett értéket. Ha ezt betartjuk, garantáltan bírni fogja. Hogy ebben mennyi "ráhagyás" van, az nyilván gyártótól és az adott terméktől, de rengeteg egyéb paramétertől is függ. Éppen ezért sosem fogják a gyártók ezt a végfelhasználóval tudatni, no meg azért sem, mert mindig vannak olyanok, akik végletekig ki szeretnek hegyezni mindent.
Van azonban itt még valami. Az első mondat ugyanis csak akkor igaz, ha megfelelő nyomással használjuk az abroncsot. Mindennek az alfája és omegája a nyomás, ami a gumikat illeti. Ha az nem megfelelő, nem fogja hozni a tulajdonságait, rendellenesen és/vagy furcsán fog kopni, nem tudja azt a végsebességet és terhelhetőséget, amire egyébként alkalmas. Tehát e határok feszegetése helyett sokkal inkább javasolt a nyomás rendszeres ellenőrzése.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Négy évszakos gumiabroncs vásárlásán gondolkozok. A típus, amire az abroncsok kerülnének egy 2003-as évjáratú Skoda Fabia MK1 (1.2 benzin, 40 kW, 54 LE). Az autóval évente 3500-4000 km-t teszek meg, döntő többségében városon belül, alkalomadtán főúton. Jelenleg 195/50 R15 méretű nyári gumik vannak az autó alatt alufelnin.
A nyári és téligumik mintázata még megfelelő, azonban a gumiabroncsok már jópár éve legördültek a gyártósorról, így gumivásárlás előtt állok. Ezért is szeretném megkérdezni, hogy jelen felhasználói szokásaim mellett érdemes lenne-e négy évszakos gumit vásárolnom. Megfelelő kompromisszumos megoldás lenne-e ez a megoldás számomra? Illetve, ha igen, milyen típust ajánlana?
Válaszát köszönve, üdvözlettel: Gábor
Kedves Gábor,
Igen, a leírt felhasználási mód és az említett autó kombója abszolút alkalmas arra, hogy négyévszakos abroncsokra való váltásban gondolkodjon. Én még javasolnék egy dolgot, hogy még hatékonyabban legyen az egész éves abroncsok használata.
Arra gondolok, hogy az ön helyében lecserélném a kerekeket kisebbekre. Persze a 195/50 R15-tel is működne a dolog, de egy keskenyebb és ballonosabb - szintén gyári - kerékkel még jobban. És nem utolsó sorban olcsóbban és komfortosabban. (o: Ha nem is vált le 13"-ra, de egy 165/70 R14 méretű gumival és 5Jx14" ET35 5x100x57 felnivel lenne igazán ütőképes ez a méretcsere.
Az így értékesíthető 15"-ös felnik árából pedig könnyebben is finanszírozható. Mert gumiból a legjobbak közül érdemes válogatni; pl. az Apollo Alnac 4G AllSeason, a Vredestein Quatrac5, a Falken AS210, a Continental AllSeasonContact, vagy a GoodYear Vector 4seasons mintázatokat ajánlom figyelmébe.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Vásároltam egy Prius 2-es gépjárművet, amely 2007-es évjáratú. A gyári gumimérete 195/55/R16, a felni központi furat átmérője 54,1 mm, egyéb paraméterei: 5x100 6jx16 ET45. Kérem, írja meg létezik-e, és mi volna a felni váltómérete 15”-os kivitelben, (téli gumihoz használnám). Előre is köszönöm.
Üdvözlettel: Gábor
Kedves Gábor,
A kettes Prius gyári 15"-os felniméretei a következők: 6Jx15" ET45 5x100x54,1 Rá a Toyota 195/60 R15, vagy 185/65 R15 méretű gumiabroncsot ajánl. Én télre egyértelműen az utóbbi mellett tenném le a voksot. (o;
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoki!
Kérdésem lenne, hogy ugyanazon méretet használva ugyanazon gumitípussal, de eltérő terhelési indexszel, van-e bármilyen észrevehető különbség az autó (Opel Astra H 1,8) komfortjában, kezelhetőségében mindennapi normál használat során?
Köszönettel,
Zoltán
Kedves Zoltán,
Abroncstípusa válogatja, de azt mondom, hogy nem feltétlenül érezni meg semmiben, hogy XL-es, vagy normál terhelhetőségű abroncsot használ a mindennapi közlekedés során. Olyan elhanyagolható különbség van tömegben és szerkezeti merevségben, hogy az nem igazán érzékelhető.
Ha teheti, válassza az XL-es verziót, mert az sosem baj, ha egy abroncs az elvártnál többet tud. ;o)
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Olvastam a válaszát, amit a "Kerékcsere után nagyobb sebességnél remeg a kormány" 2021.05.09. kérdésre adott. Sajnos én is ezzel a problémával találkoztam, és a kormányom 130 km/h sebesség felett erősödően rázni kezd. Az autó egyébként nem húz semelyik irányba sem, és fékezésnél sem ráz.
Azt írta tud ajánlani olyan gumis műhelyt ahol a speciális Hunter GSP9700 készülékkel tudnak bevizsgálást végezni. Engem elsősorban Budapest, esetleg vonzáskörzetében levő műhelyek érdekelnének. Segítségét előre is köszönöm.
Üdvözlettel: Cs. I.
Kedves Cs. I.,
Igen, ez a fajta Hunter műszeres bevizsgálás az esetek többségében abroncs- vagy felnicsere nélkül, pusztán optimalizálással segít a vibrációs problémákon. De ha valami alaki elváltozás van jelen, azt is egyértelműen megmutatja, milyen megoldással szüntethető meg a jelenség.
A műszer forgalmazójának honlapján is fel van sorolva, ahol működik ilyen gép, amit én még kiegészítek az Abroncs Kereskedőház Mexikói úti telephelyével.
Sok sikert! Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Vettem egy jól felszerelt Toyota Aurist 17-es felnikkel. Gumit kellene vennem, de a nagy méret miatt lényegesen drágább.
Szeretném megkérdezni, hogy van-e bármi előnye a nagyobb keréknek, azon kívül, hogy jobban néz ki (pl. kedvezőbb fogyasztás, jobb úttartás stb.), illetve ha szeretném lecserélni egy 15-ösre, akkor mi a pontos alufelniméret, ami kompatibilis az autóra?
Köszönöm, Gábor
Kedves Gábor,
A nagy átmérőjű alufelninek a normál autózásban az esztétikán kívül nincs valóságos előnye. Megértem tehát, ha valaki praktikus okokból le akarja cserélni kisebbre, problémamentesebbre a kerekét. :) Nyilván az autó viselkedését is megváltoztatja egy ilyen beavatkozás, de egy nyugodt, nem sportos habitusú sofőr még örül is a kevésbé feszes futásnak és komfortosabb gördülésnek.
A legújabb Auris előtti generációkra 5x114,3x60 6,0Jx15" ET39 a gyári 15"-os méret, amire 195/65 R15 méretű abroncs való. De köztes megoldásként szóba jöhet a 16" is, itt a vonatkozó méretek ezek: 6,5Jx16" ET45 205/55 R16-os gumikkal. Az osztókör és a középfurat mérete értelemszerűen ugyanaz, mint a 15"-nál.
Üdv, Gumidoki
T.Cím!
Megvételre ajánlottak 4db gumit (kínai), de nem értettem a DOT számot, mert 2 volt egymás után 4497 és 1217. Vajon miért? Melyiket kell nézni?
Üdv: Paula
Kedves Paula,
Minden abroncsnak csak az egyik oldalfalán található meg a teljes DOT-szám, a túlodaliról pont a gyártási idő hiányzik. Ez a négy karakter a DOT karaktersorozat utolsó négy számjegye. Közülük az első kettő azt mutatja meg, hogy az adott gyártási év hányadik hetében készült a gumiabroncs, a harmadik és a negyedik számjegy pedig a gyártás évét jelöli. Amit ön ír, az - a fenti logika szerint - egy 2017. 12. hetében gyártott abroncs, a 4497 termékcikkszám, vagy annak része lehet, szempontunkból nincs jelentősége.
űÜdv, Gumidoki
Kedves GumiDoktor,
egy hátsókerék hajtású autóm van, erős és nehéz. Egy pár új gumit vettem, mert a másik meglévő 1 pár még nagyon jó állapotú. Gumi méret 275/40 R20 (Pirelli PZero) Az új gumikat melyik tengelyű kerekekre szereltessem?
Válaszát előre is köszönöm, Balázs
Kedves Balázs,
Ha egy erős, csak hátul hajtó autója van, annak nem eltérőek a kerékméretei elöl és hátul? A 275/40 R20as méretből gondolom. Mert ha igen, akkor nem variálhatók a gumik a tengelyek között.
Ám ha így van, akkor nyilván nem tette volna fel a kérdését, mert lehet ez egy Dodge Challenger is pl.
A gumiabroncsgyártók javaslata szerint a jobb állapotú abroncs - hajtáslánctól függetlenül egyébként - a hátsó tengelyre kell kerüljön biztonsági okok miatt. Egy orrtolós, azaz alulkormányzottá váló autót sokkal könnyebb ugyanis kordában tartani, egy ilyen helyzetet kezelni, mint ha hirtelen a hátsó tengely törne ki. A kisebb balesetveszélyre való törekvés tehát a fő motívum. Ez a rövid magyarázat.
Üdv, Gumidoki
Üdv Erdélyből minden TC olvasónak!
Az lenne nekem az összetett kérdésem, hogy milyen jó tapadású gumit ajánlana alsó-középkategóriás R15-ös árban. E36-os BMW lenne az alany, úgy kb. 150 lóerővel, sperrel és intenzív használattal. A gyári méretek: 205/60 R15, 205/55 R15 (ami tudom, nem váltóméret, és 62 helyett csak 60 mm magasságú) és 225/55 R15 (amit egyszerűen már nem lehet venni). Ezek közül ami általános, az a legelső méret, szóval lehetséges inkább ebben néznék négy új gumit, bár a második méretben teljesen más márkák szerepelnek a gumis oldalakon.
Előre is köszönet.
Kedves Levélíró,
Üdv az erdélyi TC-olvasóknak! :) Az E36-hoz ismereteim szerint az alap gyári gumiméret-ajánlás a 205/60 R15 és a 225/55 R15. Én a 205/55 R15-tel nem találkoztam ezen autó esetében. Ráadásul ugyanazon, 7Jx15" ET47-es felnire javasolja a két, eltérő szélességű abroncsot.
Én ezek tükrében azt tenném - támogatva a sportosabb kiállást - , hogy előre 205/60-at, hátra pedig 225/55-öt szereltetnék. Ez lenne az ideális felállás. De sajnos a 225/55 R15-ös méret valóban nagyjából kihalt. Azért az EU-ban fellelhető belőle Uniroyal Rally 440, vagy Michelin, esetleg Conti mintázat. Ha talál is, akkor meg nem lesz ugyanaz a mintázat az első méretben, szóval nem egyszerű.
Úgyhogy maradjunk a 205/60 R15-nél körben! Ha olcsót szeretne, akkor képbe kerülhet a Michelinhez tartozó Kormoran, Riken vagy Taurus High Performance nevű, viszonylag új mintázata. De érdemes ránézni a Hankook-budget Laufennre is, vagy a Conti-génekkel rendelkező Platin márka termékére akár.
Ezeket ajánlom a figyelmébe!
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
A hétvégén megvizsgáltam a nyári gumikat, és a két hátsón furcsa gödröket vettem észre. A gödrök átmérője néhány mm-től néhány cm-ig terjed, az egész futófelület szélességében, kb. 30 cm hosszan. Elég sok gödör van, a mélységük pár tized mm lehet, de jól láthatóak, főleg, mikor nedves ruhával letöröltem a gumikat. A többi részen szép sima a felület. 225/45 R18, Hankook Ventus S1 evo2, 2016-os, 4-5 mm mintával. Képet sajnos nem tudtam csatolni.
Mi okozhatta ezt? Egy elfékezés, vagy megcsúszás? Felrakhatom ezeket a gumikat, vagy rázni fog? A Hogyan teszed tönkre a gumidat című videóban sajnos nem láttam ezt a típusú kopást. Szívesen küldök egy képet róla. Köszönöm szépen a segítséget!
Üdvözlettel, Péter
Kedves Péter,
Nem egyértelmű, hogy a konkrét esetben rendellenes kopásról beszélünk, vagy apró sérülésekről. Mert nem mindegy. Előbbit okozhat elhasználódott lengéscsillapító, vagy más futóműelem, míg utóbbi oka lehet elfékezés is, bár az nagyobb valószínűséggel mutatkozna az első tengely abroncsain. De lehet az is, hogy valamibe beleér a hátsó kerék berugózáskor.
Az sem derül ki soraiból, hogy ez a hátsó hajtott tengely-e? Ha igen, lehet útegyenetlenség is az okozó, ami "beletépett" a mintázatba. Sokkal több információ kellene tehát, meg legalább képek, de a legcélravezetőbb egy szakértő által "élőben" lefolytatott szemle. Ha garis még az abroncs, akkor a Hankook szakemberét felkérni erre - a vásárlási hely közbeiktatásával - lenne célravezető.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Nem egészen kétezer kilométert futott abroncsokat szeretnék négy évszakosra cserélni. Éves futásom 12-13 ezer km körül, jellemzően idehaza volt az elmúlt huszonvalahány évben. Valójában még a hegymenet sem jellemző, bár előfordul. 205/60 R16 a gyári adat, de én akár ballonosabbat is bevállalnék, Toyota Proace Versóra kerülne. Mintázatában jó lenne valami sáros, poros utat tűrő (a telekre vezető szakasz miatt - a fogyasztásból tudnék engedni). Tudna valami jót ajánlani?
Üdvözlettel:Vilmos
Kedves Vilmos,
Ha ennyire újak a gumijai, érdemes megpróbálni beszámíttatni gumisnál az új négyévszakos szettbe.
Az ön által írt gumiméret és Toyota-típus azonban nem passzol össze. Ha ugyanis a Proace Versóról beszélünk valóban, annak a gyári alap abroncsmérete a 215/65 R16. A 205/60 R16 a Proace City Verso mérete, az viszont másik, kisebb típusa a Toyotának.
Mindenestre, ha négy évszakosra vált, az eleve kicsit jobban fog viselkedni sáros, vizes talajon, nem kell ide terepjáró mintázat. Egész évben használható gumiból azonban érdemes a legjobbak közül választani, hogy minél kisebb kompromisszumot követeljen meg a mindennapokban, legyen zimankós tél vagy nyári kánikula. Középkategóriából a Nexen, Apollo és Vredestein márkákat, míg a prémiumszegmensből a Goodyear, Conti, Bridgestone vagy Michelin négyévszakos mintázatait emelném ki. Ezekkel nagy eséllyel működni fog az egész éves használat.
Üdv, Gumidoki
Köszönöm a tippet!
Ha minden igaz, Michelin Crossclimate lesz belőle a jövő héten. A járgány valóban Toyota Proace City Verso, ső tovább is van: Shuttle Sensor+, csak unom ezt állandóan végigmondani/ írni. *
Szép napot, minden jót! Üdvözlettel: Vilmos
Kedves Vilmos,
Örülök, ha segítettem!
Az is egy tanulság, ha gumiméretről beszélgetünk, hogy fontos a jármű pontos típusa, sőt a korrekt válaszhoz még a kivitelt, motorizáltságot is szűkíteni kell. Könnyű sajnos információk hiányában lukra futni....(o;
Üdv, Gumidoki